akhoed slaat enorme slag s/ Onderzoek lijndienst Terneuzen-Scandinavië Overname van Univar verdubbelt omzet Sanering in Rotterdam Yan Dok in Australië !U sterker' slocèfOT De KLM verwacht recordwinst 'Gedragscode actiegroepen ongewenst COMMENTAAR lie DflSTEM ECONOMIE A5 [enland KORT verlagen jp de Antillen Ig niet duurder jBovag royeert landelaren die snorfietsen opvoeren LANCE economie KORT Scheepsbouw krijgt 30 miljoen steun Avios schrapt 140 banen Koud voorjaar helpt aspergetelers Banen weg bij Philips in Eindhoven Manaus stapt uit winkeldochter IDAG4JUNI 1996 A4j Lonze verslaggever Ljeiizen - Op het kantoor it havenschap Terneu- gisteren het startschot .((en voor een levensvat- itttheidsonderzoek naar een tussen Terneuzen en g.,Voorwegen en de bouw M,een handels-en distribu- I ijksta liet het weer eens ziei^tnun op de Axelse 1ste syllabus van zijn bijschn* sment de kabinetsoplossinn prees. Vrijwel alle hoofdcom9 5p een andere stoel terecht kn atste IRT-vuiltjes uit de wereld hjigd tot honend. Terecht. Pe. imiddels weliswaar ge- accep- Isbeleid. Op topniveau, en ze, g zelden gebruik van gemaakt, en van deze doorschuifmetho-' Isoplossing. Er lag nog ergens ide aanbeveling in een bureau? ed personeelsbeleid wordt die Ifiiveau van hoofdcommissaris- los van de uitkomsten van het orden. Nu laadt het kabinet de een paar onder vuur liggende oplossen over de rug van alle, Ie gezegd, van een aantal, ssaris Straver niet goed genoeg met hem iets te gebeuren. Het en Amsterdam en Utrecht. Ook :ig en kostbaar zijn van deze du- ïbesproken hoofdcommissaris gen niet geofferd worden, om- Ie golf van publiciteit die een koopsom voor de ter discussie rzaken. ern personeelsmanagment' een Ie camoufleren. In goed Neder? DINSDAG 4 JUNI 1996 Ljatiefaemer, het havenschap (neuzen, speelt hiermee in op .uitkomsten van een onderzoek je ontwikkelingsmogelijk- ^5 van het industriegebied de jelse Vlakte. ijiruit kwam naar voren dat de kracht van de Terneuzense haven vooral ligt in het aantrekken van ladingstromen van en naar Scan dinavië. Het onderzoek, dat in tien maan den klaar moet zijn, kost een half miljoen gulden en wordt opge bracht door zeven partners, on der wie het havenschap, de ABN- AMRObank, Contrak, Nederland distributieland, DGSM en Noor se ondernemingen verenigd in LOGMA. Adviesbureau Jonker Advies begeleidt het project. Het uitbouwen van de Scandina vische connectie, - in de Terneu zense haven worden al intensief bos- en staalproducten vanuit de Scandinavische landen aan- en doorgevoerd-, richt zich vooral op het zuiden van Noorwegen. Als het opzetten van een lijn dienst met Noorwegen lukt wil het havenschap ook de rest van de Scandinavische markt 'bewer ken'. Het project kreeg gisteren de naam Scandinavia Logic Link mee. Het is bedoeld voor Noorse exporteurs en importeurs die hun transport van en naar Europa willen verbeteren en hun distri butie in West-Europa. Het is ook bestemd voor Noorse exporteurs die, zonder al te veel risico de Eu ropese markt opwillen en West- Europese bedrijven die hun transport naar Scandinavië beter willen stroomlijnen. Volgens Oddvar Eikeri van LOG MA is de belangstelling van mid delgrote bedrijven in Noorwegen om via Terneuzen de West-Euro- pese markt te penetreren groot. Er is volgens Eikeri een groot voordeel in transportkosten te boeken. Het transport tussen Scandinavië en het vasteland van Europa ver loopt nu veelal via een ferry dienst naar Denemarken en over land door vaste routes door Duitsland. Transport over de weg is duur en wordt door allerlei mi lieumaatregelen ontmoedigd. De optie om lading via een lijndienst naar Terneuzen aan het vaste land te brengen spreekt derhalve aan, zei Eikeri gisteren. Aan een voorspelling over de hoeveelheden lading die in Ter neuzen verhandeld zal worden durfde niemand zich te wagen. „Het is best mogelijk dat we goe derenstromen van Rotterdam zullen afpakken. Noorse onder nemers verwachten in Terneuzen een betere service te krijgen," al dus Eikeri. Hoeveel banen de Scandinavische connectie zal op leveren bleeg gistermiddag ook in het midden. Aan Nederlandse zijde is er al be langstelling voor het project ge toond door van Elocoat en het overslag- en transportbedrijf Verbrugge International. Scan dinavische bosprodukten is een belangrijke trafiek voor Verbrug ge- De schepen die in Terneuzen ge lost worden gaan bijna allemaal zonder retourlading terug. Een van de doelen van Scandinavia Logi Link is volgens projectbege leider R. Martens meer evenwicht te brengen in de in- en uitgaande goederenstroom. Gorbatsjov FOTO ANP Raïsa heen en ze lopen samen naar de auto die met geopende portieren en draaiende motor klaarstaat. De tragiek van Michaïl Gor batsjov is dat hij ondanks alle uitleg en inspanningen in de opiniepeilingen niet meer dan een schamele 1 a 2 procent haalt. Andere kandidaten zijn zelfs niet bereid om een coalitie met hem aan te gaan. Zoals een Russische schrijver het na een bijeenkomst met Gorbatsjov on langs uitdrukte: „Als ik wist dat hij een kans maakte zou ik op hem stemmen. Want hij is wel de meest aardige en fatsoenlijke van het hele stel." [ju onze verslaggever otterdam - Transport en opslagconcern Pakhoed heeft iet de aankoop van het Amerikaanse bedrijf Univar een oorme slag geslagen. Pakhoed wordt met de 520 miljoen jden kostende acquisitie naast het Duitse Brenntag we- eldwijd marktleider op het gebied van chemische distri- komende vijf jaar de belasting ^rvan kunnen de Fransen reeds premier Alain Juppé gisteren Iing wordt evenwel gekoppeld 'heidsuitgaven. De Franse con- ;eren wanneer de helft van alle is hoeft af te staan, gaf Juppé [slaren die 800 kilo cocaïne bij n zondag op maandag gearres- van de eilanden van de Franse anen, verbleven op het Neder- ,se politiemensen op dit eiland bij de arrestatie van de hande- lerteelt kan waarschijnlijk tot de p van het lage btw-tarief van 6 (Financiën) bestaat hierover een Ijdt dat en wil via het Europees i aan de volgens onze zuiderbu- i Europese ministers van Finan- J; nog maar eens over de snijbloe- Fnden hebben een lager btw-ta- nonisering van de btw kan nog de Europese Commissie namens 1 het Europees Hof van Justitie duren voordat er een uitspraak hebben een eind gemaakt aan de gedachte dat je met een eigen Eu ropese defensie het bondgenoot schap schaadt," aldus Van Mier; lo, „maar met deze oplossing zijn zowel de Navo als Europa ver sterkt." „De Navo," zegt secretaris-gene raal van de Navo Javier Solana, „blijft de belangrijkste garantie voor de Europese veiligheid." Hij wenste in de taak van de WEU geen Europese defensiepijler te zien, de Franse minister van Bui tenlandse Zaken De Charette echter wel. Zijn Amerikaanse collega Warren Christopher zei gisteravond verheugd te zijn 'over een versterking van dé Éüt ropese defensie binnen het bond genootschap'. |egeli]Kertijd wil Pakhoed de istgevendheid van de activi sten in de Rotterdamse haven 1. Bij de tankopslag van |iie en eetbare oliën en bij het j Seaport zullen volgens je bonden circa tweehonderd van e totaal duizend banen verdwij- Jen. Be omvang van Pakhoed zal door |e overname van Univar meer n verdubbelen. Univar boekte |ver 1995 een omzet van 3,6 mil- 1 gulden tegen Pakhoed krap 1,5 miljard gulden. Bestuurs- ooratter mr. N. Westdijk sprak listeren tijdens de bekendma- |üg van de acquisitie van 'een :he dag voor Pakhoed', flnivar is gespecialiseerd op de parkt van chemische distributie, jaar Pakhoed vorig jaar zijn po litie versterkte met de overname Iran het Franse Lambert Rivière. fchemische distributie is een inte- pssante groeimarkt, zei West- met attractieve rendemen- t:n. Univar sluit zowel met haar ctiviteiten als geografisch goed an bij het huidige Pakhoed. Iet Rotterdamse concern had al 8 procent van de aandelen van Inivar. )pde resterende 72 procent doet 'akhoed, met instemming van de lirectie van Univar, een bod van 19,45 per aandeel, hetgeen een s van circa zeven dollar bo- hen de huidige koers op Wall ptreet betekent. Dow Chemical en enkele kleinere landeelhouders hebben al be- oofd voor die prijs de aandelen aan Pakhoed te zullen verkopen. Pakhoed is daardoor verzekerd ran een controlerend belang van 51 procent van Univar, zal de fu sie doorvoeren en het bedrijf van de Amerikaanse beurs halen, fan de aankoopprijs van 520 mil joen gulden gaat 300 miljoen op aan goodwill. Topman Westdijk zei dat de financiering zal in eer ste instantie zal geschieden door Ie putten uit eigen liquide midde len (136 miljoen gulden eind en het aantrekken van vreemd vermogen. In het najaar zal Pakhoed preferente aandelen aantrekken, omdat de enorme omvang van de overname de ba lans van het gezonde bedrijf te zwaar belast. Westdijk beloofde dat Univar al meteen zal bijdragen aan het be drijfsresultaat van Pakhoed. Univar maakte in 1995 als totaal een uitermate bescheiden winst van 6 miljoen. De winst werd gedrukt door de lasten van mis lukte jarenlang voortslepende re organisatie in de VS. Canada (winst negentien miljoen dollar) en Europa (tien miljoen dollar) laten 'prachtige resultaten' zien, zo zei Westdijk. Pakhoed vertrouwt volledig op het vorig najaar aangetreden ma nagement bij Univar, dat het be drijf door decentralisatie weer op het goede spoor moet krijgen. De Pakhoed-top rekent snel op een winst van veertig miljoen dollar bij Univar. Westdijk sprak over een bijdrage van twee dollar per aandeel Pak hoed, wat nagenoeg een verdub beling inhoudt. De beleggers rea geerde gisteren niet overdreven enthousiast over deze voorspel ling: het aandeel Pakhoed steeg met acht dubbeltjes naar 44 gul den. Op korte termijn zal de netto winst namelijk lager uitvallen dan de 121 miljoen gulden van vorig jaar. De reorganisaties bij de tankopslag in Rotterdam en bij Seaport leiden tot eenmalige kosten. Pakhoed heeft in Rotterdam de capaciteit voor grote piekvoorra- den olie, maar de rafffinaderijen maken daar door de ruime olie- markt geen gebruik van. Pakhoed zoekt zijn heil dan ook in het op komende Verre Oosten, waar sa men met partners voor 800 mil joen gulden wordt geïnvesteerd. Of er eenmalige meevallers te verwachten zijn door de verkoop van het havenoverslagbedrijf Furness is nog niet duidelijk. Over Furness zijn concrete ge sprekken met verschillende par tijen gaande. Pakhoed hoopt dat de besprekingen deze zomer re sultaten afwerpen. Staatssecretaris Van Dok (Economische Zaken) sprak gisteren met haar Australische collega Tim Fischer in Sydney. Ze is op handelsmissie in Australië. foto reuter Den Haag - De branche-organi- [saties Rai, Bovag en NCBRM (rij- TOhandelarenbond) dreigen rij wielhandelaren, die opvoersetjes poor snorfietsen verkopen en monteren, te royeren als lid. Ifoorzitter J. Hoekzema van de povag stelde dat gisteren tijdens Pe presentatie in Den Haag van et Meerjarenprogramma Ver keersveiligheid 1996-2000. Pe branche hecht grote waarde |an het convenant met ANWB en Pinister Jorritsma van Verkeer |o Waterstaat. Hierin is afge- gfoken dat er sind 1 juni geen toevoerde snorfietsen meer op I Nederlandse markt mogen (schijnen. Jorritsma dreigde fder alle snorfietsen te verbie- of een helmplicht in te stellen f it branche geen maatregelen Ju nemen. plgens Hoekzema overtreedt de ftailhandel echter niet de wet Is ze opvoersets voor snorfietsen I fkoopt. Ook het monteren er- n is geen strafbaar feit. Alleen 1 berijder van een opgevoerde orfiets is strafbaar. (ADVERTENTIES) Bilance is de nieuwe naam die vanaf heden staat voor de katholieke ontwikkelingsorganisatie Vastenaktie|Cebemo. Een organisatie die met hart en ziel betrokken is bij het ontwikkelen van een andere wereld. Bilance komt op voor gemeenschappen in Afrika, Azië, Latijns Amerika en Midden- en Oost-Europa. Gemeenschappen waar mensen zich actief inzetten voor een beter en menswaardiger bestaan. Bilance doet dat door zorgvuldig geselecteerde projecten te steunen. Projecten van vrouwen, vissers en veehoeders. Van landloze boeren, theepluksters, jongeren in sloppenwijken en inheemse volken. Projecten die werken. En resultaten die tellen. Bilance Is een nieuwe naam die staat voor een andere wereld. U kunt daar achter gaan staan. Door Bilance te steunen. Via giro 934. Eerst meer informatie? Bel dan 071 - 515 9 515 voor de gratis folder. ONTWIKKELT Postbus 77 2340 AS Oegstqeest tel 071 - 515 9 515 Geldig vanaf 1 juni 1996, zolang de voorraad strekt, tot uiterlijk 30 juni !99ó. Slips in alle modellen en kleuren. Bij aankoop van drie Sloggi slips - van één model - is de vierde gratis. Amstelveen (anp) - Luchtvaart maatschappij KLM zal vanmid dag naar verwachting een netto winst bekendmaken van circa 520 miljoen gulden, dat is 10 procent meer dan de 470 miljoen in het boekjaar 1994/95. Vooral een rela tief goed laatste kwartaal - bij KLM zijn dit de maanden januari, februari en maart - moet voor dit recordresultaat zorgen. Het was de KLM-directie zelf die deze winstverwachting bekend maakte. Dat was eind januari bij de presentatie van de derde kwartaalcijfers. Beursanalisten zien aan de vooravond van de de finitieve cijfers geen reden van de ze voorspelling af te wijken en houden rekening met een netto winst van 519 a 525 miljoen, ofwel f 5,50 a f 5,60 per aandeel. Het laatste kwartaal van het ge broken boekjaar geldt in de lucht vaart traditioneel als de moeilijk ste periode. Slechts een enkele maatschappij slaagt er dan in winst, te maken, de meeste schrij ven rode cijfers. Vorig jaar leed KLM in dit tijdvak bijvoorbeeld een verlies van 89 miljoen guiden, maar in 1996 zal het verlies in de maanden januari tot en met maart beperkt blijven tot ongeveer 20 miljoen gulden. Zodoende kan de inde eerste negen maanden opge lopen achterstand ten opzichte van het vorig boekjaar (20 mil joen) ruimschoots worden ingelo pen. De toestellen waren in de slappe periode in ieder geval goed bezet en dat was niet alleen te danken aan de prijsacties (de su- perzwaanzinnige aanbiedingen). KLM slaagde er namelijk ook in meer dure business class-stoelen te verkopen. De maatschappij heeft in het laat ste kwartaal bovendien geprofi teerd van lagere belastingaf drachten en een hogere bijdrage van de Amerikaanse partner Northwest Airlines. Vooral de sa menwerking met Northwest is profijtelijk. Door de goede resul taten van de Amerikanen is het 25 procents belang van KLM in Northwest aanzienlijk meer waard geworden. KLM past de hogere waarde van dit aandelen pakket sinds het derde kwartaal van het boekjaar 1995/96 stapsge wijs aan. Per kwartaal levert dit een extra bate van 50 miljoen op. Den Haag - De Nederlandse scheepsbouw krijgt dit jaar 30 mil joen gulden steun van de Nederlandse overheid. Dit schrijft mi nister Wijers van Economische Zaken in een brief aan de Tweede Kamer. De VNSI (Vereniging Nederlandse Scheepsbouw Indus trie) had de minister in februari om steun gevraagd. Wijers stelt dat de steun die andere overheden aan him scheepsbouw geven, rechtvaardigt dat ook Nederland nog met hulp over de brug komt. Het bedrag geldt voor negen maanden. Na 1 oktober zal Wijers de Kamer verder informeren. Dat is afhankelijk van besluiten die het Europese Uriie moet nemen over verdere steunverlening. De minister stelt dat de Nederlandse scheepsbouw efficiënt en con currerend werkt, maar toch niet zonder een steuntje in de rug kan. „Het blijkt dat Nederlandse werven nauwelijks meer in staat zijn te concurreren tegen de wel gesubsidieerde concurrentie." De werven hebben voor het tweede kwartaal van 1997 hun orderboe ken voor de helft gevuld. De grote werven hebben voor het kwar taal daarop pas voor 20 procent schepen op de helling staan. Zeist - De arbodienst Avios, waar bijna vierhonderd mensen wer ken, gaat 84 vaste banen schrappen. Ook 55 mensen met een tijde lijk contract zullen het bedrijf moeten verlaten. Avios heeft daar toe besloten, omdat de markt voor arbodiensten verzadigd is. En kele maanden eerder moest Detam Arbo om dezelfde reden banen schrappen. Avios, voortgekomen uit de bedrijfsvereniging voor de zorg BVG, is een van de grootste arbodiensten. Arbodiensten voe ren op commerciële basis controles uit op personeel, dat zich ziek heeft gemeld. Avios verzorgt de arbodienstverlening voor 420.000 mensen. Tilburg - Het koude voorjaar heeft de aspergeteelt behoorlijk in de kaart gespeeld. Het witte goud kwam zou langzaam op dat as pergetelers zich niet in gekke bochten hoeven wringen om mens kracht te mobiliseren voor de oogst. Dat zei voorzitter A. Latijn houwers van de Noordbrabantse Christelijke Boerenbond (NCB) gistermorgen tijdens een ontmoeting met de media. Latijnhouwers maakte ook gebruik van de gelegenheid om zijn teleurstelling uit te spreken over het feit dat de leden van de RBT- veiling in Breda vorige week hebben besloten om niet mee te doen aan de landelijke veiling-fusie VTN. Zes van de dertien grote vei lingen in Nederland, waaronder de Bredase, stemden het VTN- plan weg. Latijnhouwers: „Dat is erg teleurstellend. Deze situatie draagt het risico in zich van stijgende onderlinge concurrentie, terwijl het nou net de bedoeling was om die concurrentie uit te bannen. Anderzijds moet je ook bedenken dat er nog maar een jaar geleden vol ongeloof zou zijn gereageerd als er gesproken zou zijn over zo'n mega-fusie in veilingland. Uiteindelijk hebben nu zes veilingen de koppen bij elkaar gestoken. Wellicht volgen er binnenkort nog een paar." Eindhoven - Philips bereidt ingrijpende maatregelen voor om de divisie Sound Vision structureel gezond te maken. Uit overleg tussen Philips en de vakbonden leidt Unie-bestuurder Ad Verhoe ven af, dat daardoor in Eindhoven tussen de 150 en 200 van de resterende 1200 arbeidsplaatsen verdwijnen. Wereldwijd zouden enkele duizenden van de in totaal 40.000 banen op de tocht staan. Jan Cuperus van de Industriebond FNV bevestigt desgevraagd, dat de maatregelen in voorbereiding zijn. „Inhoud en omvang kennen we nog niet. Wel weten we, dat het de bedoeling is om de kosten met 25% te beperken. Dat is nodig om de doelstelling voor dit jaar te realiseren." Volgens een Philips-woordvoerder is gisteren niet meer gebeurd dan dat de vakbonden en de ondernemingsraad zijn bijgepraat over een proces dat al jaren loopt. „Zolang de prijzen blijven da len, gaan wij door met het verlagen van onze kosten. Over concre te maatregelen is niet gesproken. Die komen er wel, maar dan zal het vooral gaan om kleine stappen." Bij de bekendmaking van de cijfers over het eerste kwartaal van dit jaar bleek dat de sector Consumentenproducten, waarvan Sound Vision de veruit grootste divisie is, opnieuw in de rode cijfers is gekomen. Het verlies wordt grotendeels veroorzaakt door de slechte gang van zaken bij de Duitse dochter Grundig. Volgens ingewijden speelde Sound Vision exclusief Grundig in het eerste kwartaal quitte, maar zijn de vooruitzichten somber door de slechte marktsituatie in Europa en de Verenigde Staten. Philips heeft aangekondigd dat het de vakbonden op 20 juni con crete plannen voorlegt voor het hoofdkantoor van Sound Vision (450 werknemers) en de in Eindhoven gevestigde ondersteunende afdelingen (300 medewerkers). Volgens Verhoeven wil Philips on der meer afdelingen op het gebied van audio, logistiek, kwaliteit en service verplaatsen van Eindhoven naar Wenen en Singapore. Amsterdam - Investeringsmaatschappij Manaus stapt groten deels uit detailhandelsdochter Hollands Winkel Bezit (HBW). Na verkoop van aandelen aan Beleggingsmij Observer, Euretco, di recteur M. Witteveen en overig management houdt Manaus slechts 8,3 procent over. Tegelijkertijd werd bekend dat HBW de in Assen gevestigde winkels van Marianne Mode overneemt. Bij Marianne werken zeventig werknemers in 18 filialen. Dit heeft Manaus gisteren bekendgemaakt. Manaus vond dat het tijd was om uit de winkelgroep te stappen. Er waren partners opgedoken die tijd in de zaak wilden stoppen. Daarnaast kon er op de investering verdiend worden. Inkoopor ganisatie Euretco, de grootste van Nederland, neemt een belang van bijna 20 procent. Beleggingsmaatschappij Observer," die eer der een belang nam in high-techleverancier Management Share, krijgt ruim 30 procent in handen. Witteveen is goed voor ongeveer 20 procent. Den Haag (anp) - Het Neder landse bedrijfsleven voelt niet veel voor de suggestie van Shell om actiegroepen te vra gen om een eigen gedragscode. „Het is min of meer van tafel", zegt directeur communicatie H. Klooster van de werkge versorganisatie VNO-NCW. „Een gedragscode is niet de juiste manier om actiegroepen om tafel te krijgen." Topman J. Slechte van Shell Ne derland kwam begin dit jaar met het verzoek aan actiegroepen als Greenpeace en Milieudefensie aan te geven welke actiemiddelen zij toelaatbaar vinden. De suggestie was aanleiding voor informeel overleg van een aantal Neder landse multinationals. Heineken gaf daar direct te kennen dat het een verzoek om een gedragscode beschouwt als een valse start voor een dialoog. Binnen het overleg in VNO-NCW- verband vond Shell weinig steun, waarna aan een gedragscode 'lage prioriteit' is toegekend. „Het voorstel werd niet alom onder schreven. De discussie zijn we nu voorbij. Het gaat nu meer over de achterliggende zaak, een gesprek over de rol van actiegroepen", al dus Klooster. Ook Philips en DSM nemen aan het overleg deel. De Nederlandse ondernemingen proberen nu onder hoede van de Stichting Maatschappij en Onder nemingen (SMO) de neuzen de zelfde kant op te zetten. De stich ting biedt volgens de ondernemers een betere ingang naar actiegroe pen omdat VNO-NCW primair wordt beschouwd als een belan genbehartiger. De werkgroep Dialoog met actie groepen van de SMO lijkt te kie zen voor een voorzichtiger aan pak. „Wij houden ondernemers voor actiegroepen serieus te ne men", zegt directeur W. de Ridder van de stichting. „Probeer de dia loog zo intensief mogelijk te voe ren. Regelmatig overleg kan voor komen dat actiegroepen de publi citeit zoeken met feiten die later onjuist blijken." Wetenschappers die in opdracht van de SMO een onderzoek uit voerden, waarschuwen het be drijfsleven ook dat actiegroepen hen steeds vaker op hun maat schappelijke verantwoordelijk heid zullen aanspreken. „Over heid en politiek treden terug, waardoor nieuwe spanningsvel den ontstaan", aldus De Ridder. Nu al worstelen steeds meer Ne derlandse bedrijven met de vraag hoe ze moeten reageren op eisen van critici. Het voedingsmidde lenconcern Nutricia daagde vorig week de dierenbescherming voor de rechter nadat het bedrijf eerder al had besloten voorlopig te stop pen met genetische manipulatie met nazaten van de stier Herman. Na een boycot aan de 'pomp was Shell vorig jaar gedwongen af te zien van het afzinken van het olie platform Brent Spar. Heineken ligt onder vuur van actiegroepen wegens de plannen om een bier brouwerij te openen in Birma, in samenwerking met de militaire machthebbers daar. Opvallend is dat Heineken een an dere aanpak kiest dan Shell en zich bij voorbeeld harder uit spreekt over schendingen van de mensenrechten in landen waar zij actief is. De bierbrouwer is nu van plan ook een eigen overlegronde te starten. Los van de.SMO-werk- groep is daarvoor een tiental be drijven uitgenodigd. Welke on dernemingen dat zijn, wil Heine ken niet kwijt. „Ons probleem is de vraag hoe je de stappen die je zet controleer baar maakt", zegt Heineken- woordvoerder K. Woltjes. De bierbrouwer wil kunnen aantonen dat de onderneming tijdens be sprekingen met de Birmese machthebbers nadrukkelijk zijn verontrusting uitspreekt over schendingen van de mensenrech ten. Heineken bestudeert de mo gelijkheid om na afloop van zo'n overleg een openbare verklaring uit te geven of een 'geloofwaardi ge derde partij' als waarnemer uit te nodigen. Shell onderstreept dat topman Slechte nooit heeft gesuggereerd dat het bedrijfsleven een gedrags code aan de actiegroepen moest opleggen. De oliemaatschappij meent dat in Nederland al sprake is van een goed begrip tussen de twee par tijen. In internationaal verband zou het wel 'wenselijk zijn als ac tiegroepen helderheid scheppen over wat ze wel en niet toelaat baar achten'.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 5