de STEM
Culinair bolleboos
Dennis van Golberdinge
reist de halve wereld rond
Gouden Griffel voor
auteur Guus Middag
Componist De Leeuw
in Parijs overleden
ting voor
bedrijven
Lamers baas
Nederlands
Impresariaat
D1
Cellist Mare
Vossen wint
concours
schennispleger
Zakkenroller
I Brand
10RT
Rode-Kruistoernooi
Breskens
Aardenburg
Top
Rekeningen
Cuba
Brahms
Mefistofele
Bachs Partitas
Beste tekeningen: Geerten Ten Bosch
Radio
(1SDAG 4 JUNI 1996 C3
Ie het van eieren: 88 kilometer
Ter uur.
Sluiskil - Twee meisjes van vijf
fcn zes jaar zijn zondag in de
Landstraat in Sluiskil gecon
fronteerd met een exhibitio
nist. Een van de ouders heeft
[aangifte gedaan.
Sluis - Een 52-jarige vrouw uit
Nieuwpoort is zondag in de
[Kapellestraat in Sluis slachtof-
Ifer geworden van een zakken-
Iroller. Uit haar tas werd een
[portemonnee met 20.000 fran-
Iken (1100 gulden), cheques en
[bankpassen gestolen.
[Hulst - Coniferen die in een
|tuin aan de Leeuwerikstraat
[stonden, hebben het zondag
I moeten ontgelden. Een aantal
jongens uit die buurt heeft de
bomen in brand gestoken. Ze
I maakten daarbij gebruik van
J een waterpistool, gevuld met
brandspiritus. De zaak wordt
voorgelegd aan het bureau
Halt.
(Breskens), 3. Jeanine Schmitt
(Duitsland).
8/10 jaar: 1. Nico Haverbeke, 2.
Wim Martens, 3. Bas Lievens
(allen IJzendijke).
10/11 jaar (racefietsen): 1. Herjan
de Houck (Waterlandkerkje), 2
Frank Rams, 3. Toby Groosman
(beiden IJzendijke).
12/14 jaar (racefietsen): 1. Bob van
Hoove (Hulst), 2. Tuur Verdonck
(Goes), 3. Bart Rams (IJzendijke).
Breskens - Het voetbalteam
van C1000 heeft zaterdag in
Breskens het Rode-Kruistoer
nooi gewonnen. Het versloeg in
de finale OBS Breskens met 2-
0. Aan dit recreatieve toernooi
deden acht teams mee.
Na de poulewedstrijden werd
een kruisfinale afgewerkt.
Daarin won OBS met 2-0 van
Vroon. De Katsboys moest het
met 7-0 tegen C1000 afleggen.
Alle wedstrijden werden ge
speeld op sportpark Baersande.
De organisatie reikte ook nog
bekers uit voor de ongelukkig
ste ploeg. Dat was Vissers
Breskens 1. Het miste op doel
saldo de kruisfinale. De spor
tiefste ploeg was C1000 en de
productiefste De Katsboys.
De opbrengst voor' het Rode
Kruis bedroeg dit jaar maar
700 gulden. Volgens de organi
satie komt dit, doordat het
toernooi een week opgeschoven
moest worden. Daardoor vielen
er ook al wat teams af.
EINDSTAND
1. C1000, 2. OBS Breskens, 3.
Vroon, 4. Katsboys, 5. Vissers
Breskens 1, 6. Meeusen, 7. Sunset
Boulevard, 8. Vissers Breskens 2.
JÊÊÈËÊÈÊÊÊt
WÊÊÊÊBBm
Terneuzen, 4 en 5, H. van de
Veeke, Westdorpe, 6, W. van Hoe
ve en zoon, Terneuzen, 7. G. Snel-
ders, Sas van Gent, 10. C. van
Leeuwen, Terneuzen.
Rayon 3: 753 duiven, 1598,39mpm:
1. R. de Nijs, Kloosterzande, 2. L.
van Vliembergn, Graauw, 3. A.
Thijs en zoon, Heikant, 4. E. van
Deursen, 5. E. de Kind, 6 en 9.
Comb. Danckaert/Van Riel, allen
St.-Jansteen, 7. R. de Baar,,
Graauw, 8. P. Rokven, Hulst, 10.
Ed. van Goethem, St.-Jansteen.
Rayon 4: 1287 duiven,
1569,65mpm: 1. M. Boudens, Kwa-
dendamme, 2. P. van 't Westeinde, i
3. A. Hazen, beiden Lewedorp, 4.X
de Vos, Nieuwdorp, 5. J. de witte,
6. J. Kaho, 7. C. van Strien, allen,
Goes, 8. J. Steenbakker, Kwaden-:
damme, 9. A. van Leeuwen, 10. A.
Mulders, beiden Goes.
Rayon 5: 831 duiven, 1581,01mpni: I
1. F. Hillebrand, Rilland, 2,4 en 7-,
M. van Iwaarden, 3. P. Boone,5. H.«
Poley, allen Kruiningen, 6. M.
Oudeman, Wemeldinge, 8. A. Ne
ve, Kruiningen, 9. K. Niemeyer,
Hansweert, 10. A. Vermast, Yerse-
ke.
Rayon 6: 904 duiven, 1563,92mpnv.( I
1. Ineke Quist, St.-Philipslana, 2i
en 7. C. Deurloo, Tholen, 3. J. Bol-'
ier, Scherpenisse, 4 en 10. F. Bal,.
Tholen, 5. A. Dekker, 6 en 8. M.
Bolle, beiden Zierikzee, 9. P- La- I
ban, Tholen.
nersvereniging WARVO uit Aardep-1
[oorlichtingsavond voor mensen die
Vmen. Deze vindt plaats in hotel De I
19.30 uur.
len- van Koophandel in op zaken d)e
[ge- van belang zijn bij het starten
de van een eigen bedrijf. Tevens
|een wordt aangegeven welke rol <(e
otie Kamer van Koophandel hier®
kan vervullen. Y. Pieters, hoof
brkt Bedrijven van de Rabobank Aar-
pent denburg-Eede, legt uit hoe ster
kers ters goed op weg kunnen worden
tun- geholpen.
ge- Iemand van een administratie-
en kantoor uit Breskens verzorg1
td-
lon,
Zomer-Gids
Een soort vliegende kok
~n
gij is als tiener begonnen
met afwassen in het Bre
dase restaurant De Sin
joor. Nu is hij culinair
bolleboos die de halve
«ereld afreist met zijn
veel gevraagde adviezen
en zijn klaarblijkelijk ge
waardeerde ideeën. Een
soort vliegende kok. Met
als standplaats New
York. Het liefst zou hij de
héle wereld kookkundig
'onderrichten, maar hij
vindt dat het zo ook wel
_fc. Het succesverhaal
van de Bredanaar Dennis
van Golberdinge, die op
zijn 3 le al kan terugzien
op een indrukwekkende
staat van dienst in het
horecawezen.
Door Hein Sluijter
Hij is even terug in zijn geboorte
stad, omdat hij in de buurt een
klus heeft. In de buurt is Antwer
pen. „Iemand wil daar een res
taurant beginnen", verklaart hij.
„Die help ik met van alles, mijn
i werk heeft lang niet altijd uit-
sluitend met koken te maken.
|l Ook met management heeft het
j van doen, met training van het
personeel en alles wat erbij komt
kijken als je met zoiets begint. Ik
ben daar nu druk bezig. Het gaat
om 'Fichet' aan de Grote Markt.
Alle meubilair is daar met de
hand gemaakt. Het wordt heel
mooi. Het wordt een soort grand
j café."
En voor zo'n karwei laten ze je
even overkomen uit New York?
„Ja, en ik zet nooit advertenties.
Er is alleen de mondreclame."
Hoe noemt hij zijn unieke beroep
eigenlijk? Op zijn visitekaartje
staat 'Culinary Support Ad
visory Services', wat zoveel wil
i zeggen als culinaire service en
advies. „Ik ben een trouble shoo-
i ter: als er ergens problemen zijn,
een zaak loopt niet goed of zo-,
dan kom ik dat oplossen. Kijk, ik
plaats zelf wel nooit advertenties,
i maar ik lees die dingen wel. Als
er dan ergens een kok of een ma-
i nager wordt gevraagd, dan neem
rik kontakt op. Dat is zestig pro
cent van mijn werk."
Op zijn visitekaartje staat ook
i een bedrijfsnaam, Apicius. Hij
j runt Apicius niet in zijn eentje.
Zijn compagnon is Arie de Haan
j uit Amsterdam, die op net zo'n
rijke horeca-ervaring kan terug-
j kijken als Dennis. Alleen heeft
die meer in Frankrijk zijn sporen
verdiend.
Sinds januari 1993 hebben de
twee zich gevestigd in New York,
vlak bij Broadway en Times
Square in het hartje van Manhat
tan. De naam Apicius is gekozen
om eer te doen aan de bekende
Romeinse kok en gastronoom
Marcus Gabius Apicius, die circa
180 v. Chr. leefde en de wereld het
nog immer bewonderde culinaire
ooek schonk, 'Apicius de re Co-
quinaria'. „Die man werkte pre
cies zoals ik dat graag wil. Hij
had zalmen in zijn vijver en hij
wilde dat die, later aan tafel,
naar vijgen zouden smaken. Dus
gaf hij ze vijgen te eten. Kijk, dat
bedoel ik nou."
Met een vader als restaurateur en
een moeder als serveerster was
het niet moeilijk voor Dennis om
geïnteresseerd te raken in wat
zich allemaal in een restaurant
afspeelt. In de tijd dat hij in Bre
da vijf jaar lang een opleiding ge
noot die te vergelijken is met de
middelbare hotelschool en ook al
daarvóór, was Dennis te vinden
in diverse restaurants. Eerst als
hulpje om stilaan wat hogerop te
komen. In die eerste periode wa
ren dat achtereenvolgens De Sin
joor en De Arent in Breda. Daar
na kwam hij terecht in de absolu
te top. Daar wilde hij zijn. Hij
maakte mee hoe het is om te wer
ken en ervaring op te doen in cu
linaire grootheden als De Ker
sentuin in Amsterdam, Corona in
Den Haag, Le Canard in Breda
(sous-chef) en Sir Anthony van
Dijck in Antwerpen (uitvoerend
chef). Vervolgens, het is dan
1991, zou alles anders worden.
Dennis droomde er al langer van
om in het buitenland te laten zien
wat hij kon en die kans kwam on
verwacht. „Ik wilde niet alleen
graag een echt goede kok worden
maar ook een stap vóórlopen op
wat er gebeurt in Nederland", al
dus Dennis.
Hij werd uitgenodigd om drie
weken in Amerika te komen ko
ken, in restaurant Thierry's Rel
ais in Bedford Hills, New York.
Ongeveer tegelijkertijd liep hij
zijn oude vriend Arie de Haan
weer tegen het lijf. En zo gebeur
de het dat ze met zijn tweeën in
de keuken van dat restaurant aan
de slag gingen. Het zat daar hele
maal in het slop.
„Drie maanden lang hebben we
het ene probleem na het andere
moeten aanpakken. En vooral
achterstallige rekeningen be
taald. Het liep daarna lekker en
we besloten er te blijven. We heb-
ben er een toprestaurant van ge
maakt. Beiden werden we chef
eigenaar. We waren nog geen half
jaar open of uitgerekend de New
York Times schreef dat ons res
taurant 'very good' was. Dat heb
ben we geweten. Voortaan zaten
we elke dag vol. Ongelooflijk zo
als dat ging. We werden toen ook
bestookt met steeds dezelfde
vraag van collega's: 'Hoe doe je
dat, in korte tijd een vervallen
restaurant naar de top voeren en
dan ook nog uitpuilen van de gas
ten?'"
Toen begon het bij Dennis te
kriebelen. De rest van zijn leven
in de keuken doorbrengen, zag
hij niet zo zitten. Hij had inmid
dels zoveel kennis opgedaan, dat
hij die in de keuken niet meer
kwijt kon. Collega's uit de pro
blemen helpen, leek hem veel leu
ker. En dat vond Arie ook. Na
veertien maanden werken op het
hoogste niveau, ging de kogel
Dennis van Golberdinge in de keuken van restaurant De Sinjoor in Breda waar hij als jochie van vijftien als afwasser is begonnen.
FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP
door de kerk. Ze besloten samen
een zelfstandig bedrijfje op te
richten. Dus moest er van alles
geregeld worden.
„Ik zie ons nog met een fles
champagne en toastjes met ge
rookte zalm naar de Kamer van
Koophandel daar gaan. Zo werkt
dat in Amerika. En je moet abso
luut mensen kennen. Je kunt er
bij wijze van spreken beter uit-
sluitemd mensen kennen die
slecht zijn dan geen mensen die
goed zijn."
En zo is die culinaire bal gaan
rollen. In brieven presenteerden
ze zich als probleemoplossers met
gegarandeerd succes. Althans
daar kwam het op neer. Dat voer
de in korte tijd wonderlijk geen-
oeg van de ene klus naar de ande
re. Zoals de kwaliteit verbeteren
van een achterop geraakt restau
rant op Aruba, de inkoop daar
anders regelen, logistieke proble
men oplossen en een menu met
een keuze uit tien voorgerechten
terugbrengen naar vier. Van die
dingen. Zoals ook zich korte tijd
verhuren als kok of manager, het
organiseren van proeverijen, ad
viezen geven bij de opening van
nieuwe restaurants, bijzondere
diners verzorgen, catering. Nou
ja, bedenk het en Dennis en Arie
rekenen het tot hun taak.
Als je de indrukwekkende klan
tenlijst van de afgelopen twee
jaar bekijkt, heeft Dennis kenne
lijk een gouden handje toegesto
ken in allerlei gerenomeerde ho
tels en restaurants in New York,
in Washington DC, in Chicago, in
Connecticut, verder in Canada en
op de Nederlandse Antillen.
Maar ook in Tilburg en dus nu in
Antwerpen.
En als het werk in Antwerpen is
gedaan?
„Dan moet ik eerst terug naar
New York en vervolgens naar een
hotel op Margarita, een opko
mend toeristeneiland voor de
kust van Venezuela. Daarna vlieg
ik naar Cuba waar ik afspraken
heb met twee hotels."
Geen wonder dat Dennis en Arie
in horecakringen aan de overkant
inmiddels 'the two Flying Dutch
men' zijn gaan heten.
Overigens houdt het met Cuba
natuurlijk niet op. Dennis heeft
plannen om in New York een
fast-food-keten op te zetten met
Nederlandse snacks. Een naam
heeft hij al: 'Touch of Dutch'. Dat
worden dus frikandellen, bitter
ballen en kroketburgers.
Hij dubt nog over een kaaskro
ketje.
een lezing over het belang en
de
Wat doet Roger Norrington met
Johannes Brahms? Dat is voor
veel muziekliefhebbers onge
twijfeld een bange vraag ge
weest, vanaf het moment dat be
kend werd dat deze Britse diri
gent met zijn authentieke orkest
The London Classical Players
zich aan Brahms ging wagen.
„Hier zijn we dan," schrijft Nor
rington in het boekje bij zijn
langverwachte Brahms-cd,
„bijna aan het einde van onze
lange mars door de geschiedenis
van de uitvoeringspraktijk. In
nertig jaar zijn we langzaam
Maar gestaag gereisd van de
Middeleeuwen, via de vroege en
de late Barok, naar de Klassieke
Periode en de vroeg-Roman-
tiek."
Na onvergetelijk gescoord te
hebben met o.a. de pianoconcer
ten van Mozart (met fortepianist
Melvyn Tan) en de symfonieën
van Beethoven en Schubert - al
die opnamen behoren moeiteloos
tot de toppen van de discograf i-
sche geschiedenis - heeft Nor-
jjngton dan nu de Derde en de
Vierde Symfonie van Johannes
urahms uitgebracht, gespeeld op
authentieke instrumenten,
orahms was voor Roger Nor-
r^gton een logisch vervolg op
aJn eerdere activiteiten,
was de laatste van de
Roger Norrington
grote klassieke componisten, en
hij was tevens de eerste grote
componist die zich verdiepte in
de musicologie. Hij verzorgde
uitgaven van Schubert, Beetho
ven, Mozart, Haydn, Bach, Han
del, Couperin, Sehütz en Pa-
lestrina." En van al die oude
meesters nam Brahms elementen
in zijn eigen composities op.
Norrington heeft een symfonie
orkest anno 1879 gerecon
strueerd. De strijkinstrumenten
verschilden niet van de huidige,
maar de blaasintrumenten wel
degelijk, in het bijzonder het
hout en de trombones. Het or
kest was kleiner, en de podium
opstelling was anders.
Het resultaat? Prachtig. Nor
rington speelt Brahms zoals
doorgaans een Haydn-symfonie
wordt gespeeld: objectief, zon
der overdreven rubati of andere
fratsen uit de Romantiek, in een
strak tempo. De klank is door
zichtig: je hoort alles, dat wil
zeggen meer dan je gewend bent.
Een hoogtepunt is het Andante
van de Derde Symfonie, waarin
hout en strijkers elkaar de loef
afsteken in warme lyriek.
Als de cd uit is, na die machtige
Passacaglia waarmee de Vierde
Symfonie besluit, heb je het ge
voel dat je Brahms nooit meer
anders wil horen.
Overigens, Norrington zegt in
bovenstaand citaat dat hij bijna
aan het einde van zijn reis door
de muziekgeschiedenis is. Bijna,
dus nog niet helemaal. Wat kan
er na Brahms nog komen?
Bruckner? Dat gebeurt al door
Norringtons Oostenrijkse even
knie Nikolaus Harnoncourt. Zou
het dan Mahler zijn? We wach
ten in spanning af.
HANS ROOSEBOOM
De opera Mefistofele van Arrigo
Boito (1868) begint met een 'Pro-
logo in cielo,' net zoals Goethe's
Faust ook begint met een 'Prolog
im Himmel'. Die proloog duurt
een klein half uur en doet voor
alsnog weinig aan een opera
denken, en al helemaal niet aan
een Italiaanse opera.
Wanneer na die hemelse proloog
de handeling van Mefistofele op
aarde begint, houdt dat on-Itali-
aanse karakter van de muziek
aan. Deze opera heeft weinig te
maken met de Italiaanse opera
zoals die zich in het begin van de
19e eeuw ontwikkelde (Rossini,
Donizetti, Bellini, Verdi).
Van Mefistofele is een gloednieu
we opname verschenen, vastge
legd in maart 1995 in de Scala
van Milaan, onder leiding van
huisdirigent Riccardo Muti - een
verre opvolger van de compo
nist, die het werk hier ooit zelf
ten doop hield.
Arrigo Boito werd geboren in
1842. Hij hoorde tot de generatie
die bij de Italiaanse eenheid
(1860) de jeugd en de toekomst
had. Boito en de zijnen hadden
de ambitie om de Italiaanse
kunst hoog op te stoten in de
vaart der volkeren, om Italië
weer mee te laten doen aan de
grote internationale cultuur.
Zoals meer Noord-Italianen
(Boito's standplaats was Milaan)
was hij sterk Duits-gericht. Zijn
grote voorbeelden waren Bach,
Beethoven, Weber en Mendels
sohn. Ook Boito's keuze om voor
zijn eerste grote operaproject
Goethe's Faust te nemen getuigt
van een voorkeur voor de tran-
salpiene cultuur.
Boito wist precies wat hij wilde.
Hij legde dat duidelijk in ge
schrifte uit. Want behalve musi
cus was Boito ook schrijver en
journalist. Al in de jaren '60
schreef hij een artikel waarin hij
bepleitte dat de opera de formu
le zou verlaten en een vorm zou
creëren. Korter: geen Verdi,
maar Wagner. Giuseppe Verdi,
de koning van Italië, voelde zich
aanvankelijk door de jonge
blaag op de ziel getrapt, maar la
ter kwam het nog heel goed tus
sen Boito en Verdi. Zo goed dat
Boito de libretti schreef voor
Verdi's ouderdomsmeesterwer-
ken Otello en Falstaff.
Boito's moeder was overigens
een Poolse gravin, zijn vader een
vaardig miniatuurschilder. Mis-
lening GVCi 11CI -
ond inhoud van een goed doorda®
mer ondernemingsplan en gaat in 0
schien zegt dat iets over de over
de aard van het talent van deze
componist. Bijna onbegrijpelijk
is het dat een zo prachtig en rijp
werk als Mefistofele is geschre
ven door een 25-jarige jonge
man. In 1868! Het klinkt alsof
het veel later werd geschreven.
(BMG 09026 68284 2)
HR
In 1723 werd Johann Sebastian
Bach benoemd tot muziek-direc-
teur van de Thomas-kerk en -
school in Leipzig. Hij zou dat tot
zijn dood blijven, 37 jaar later.
Een onafgebroken stroom kerke
lijke muziek is aan deze benoe
ming te danken. Maar Bach wil
de meer dan cantates, motetten
en passionen schrijven.
Zo gaf hij in eigen beheer zijn
zes Partitas voor solo-klavier
uit. Puur seculiere muziek die hij
schreef voor zijn eigen plezier en
voor dat van collega's en liefheb
bers. De partitas behoren tot het
heerlijkste dat Bach heeft ge
maakt.
Onder de handen van meester-
clavecinist Gustav Leonhardt
komt deze reeks van korte virtu
oze stukken optimaal uit de verf.
Veel woorden hoeven er niet aan
vuil te worden gemaakt: deze
dubbel-cd is een must in iedere
platencollectie. (7243 5 61292 2
1) HR
DINSDAG 4 JUNI 1996
Amsterdam (anp) - Guus Middag (1959) krijgt voor zijn
boek 'Ik maak nooit iets mee', de prijs voor het beste kin
derboek, de Gouden Griffel 1996. Het Gouden Penseel 1996
gaat naar Geerten Ten Bosch (1959).
Zij krijgt de prijs voor het best
geïllustreerde kinderboek voor
haar tekeningen in het boek
'De verjaardag van de eek
hoorn' van Toon Tellegen. De
Stichting Collectieve Propa
ganda van het Nederlandse
Boek (CPNB), die de prijzen
toekent, heeft dat gisteren be
kendgemaakt.
De jury's kenden de Boeken
sleutel 1996 uit aan tekena-
res/auteur Lucy Cousins (Lon
den, 1964) voor haar boek Het
huis van Muis. De Boekensleu
tel is in 1979 ingesteld voor een
kinderboek dat bijzondere per
spectieven biedt op het gebied
van genre, techniek, vormge
ving, inhoud of lezersgroep. De
Boekensleutel is sinds de in
stelling toegekend aan vier ti
tels.
Aan de Gouden Griffel, het
Gouden Penseel en de Boeken
sleutel zit een geldbedrag van
elk 3000 gulden verbonden. De
prijsuitreiking heeft plaats op
29 september, voorafgaand aan
de 42e Kinderboekenweek.
Thema van het boekenfestijn,
dat van 2 tot en met 12 oktober
duurt, is Heksenketel.
De jury koos de bundel van
Middag uit 260 boeken, ver
schenen in 1995. De stukken
werden tussen juli 1991 en de
cember 1994 gepubliceerd op
de kinderpagina van NRC
Handelsblad. Middag is
poëziecriticus en essayist.
Ten Bosch illustreert sinds
1989 boeken. Bekendheid
kreeg ze met haar werk in het
boek De dame en de neushoorn.
Het boek van Anne Vegter
kreeg in 1990 de Libris Wou
tertje Pieterse Prijs.
De jury van de Griffels kende
in vier leeftijdscatagorieën
acht Zilveren Griffels uit. De
Penseeljury koos twee boeken
uit voor een Zilveren Penseel.
Ook kregen 15 titels een eervol
le vermelding, de Vlag en Wim
pel.
Den Haag (anp) - In zijn woonplaats Parijs is de componist Ton
de Leeuw overleden. De Leeuw, een van de belangrijkste Ne
derlandse componisten van deze eeuw, is 69 jaar oud geworden.
„Een vruchtbaar componist, die een markant stempel heeft ge
drukt op de hedendaagse muziek", zegt Ton Hartsuiker, direc
teur van het Sweelick Conservatorium in Amsterdam, over de
vrijdag overleden musicus. Hartsuiker noemt De Leeuw uniek
omdat hij een synthese probeerde te bereiken tussen oosterse en
westerse muziek.
WSaSmiMËwmÈ
ÉÉmm
Als componist van moderne mu
ziek verwierf De Leeuw een groot
aantal onderscheidingen. Zo
kreeg hij in 1983 de Johan Wa
genaar prijs voor zijn gehele oeu
vre, terwijl een jaar daarvoor zijn
koorwerk Car nos vignes sont en
fleur met de Matthijs Vermeulen-
prijs was bekroond. Ook de Prix
Italia viel hem ten deel en wel
voor het radiofonisch oratorium
Job.
Halverwege de jaren zeventig
was De Leeuw korte tijd direc-
Amsterdam (anp) - De 24-jarige
cellist Mare Vossen heeft zondag
middag de finale gewonnen van
het Holiday Inn-Classic FM Con
cours in het Concertgebouw in
Amsterdam. Dit is een concours
voor de talentvolste studenten
van de Nederlandse conservato
ria.
Vossen studeert aan het Konink
lijk Conservatorium in Den
Haag. Hij ontving uit handen van
juryvoorzitter Anton Kersjes de
hoofdprijs van 10.000 gulden. Die
moet hij besteden aan master-
classes of verdere studie. Tweede
werd de 20-jarige pianiste Clau-
dine C. Roma en derde de 23-jari-
ge violist Armand Gouder de
Beauregard.
Beiden studeren aan de Hoge
school voor de Kunsten in
Utrecht. De drie finalisten wer
den geselecteerd uit voorronden
waaraan in totaal achttien stu
denten deelnamen, afgevaardigd
door negen Nederlandse conser
vatoria.
Amsterdam (anp) - Drs. Nico La
mers volgt per 1 september Jan
van Waveren op als directeur van
het Nederlands Impresariaat.
Van Waveren gaat na 27 jaar met
pensioen.
Het Nederlands Impresariaat is
een niet-commerciële instantie
die bemiddelt tussen musici en
podia. Nico Lamers is thans inte
rim-directeur van de Rotterdam
se Kunststichting. Daarvoor was
hij na een lange periode als wet
houder in Dordrecht onder meer
als adviseur betrokken bij de op
richting van rijksfondsen als het
Fonds voor de Podiumkunsten,
de Mondriaanstichting en het
Amsterdams Fonds voor de
Kunst.
teur van het Sweelick Conserva
torium in Amsterdam. Daar voer
de hij veel vernieuwingen door,
zegt Hartsuiker. Door zijn toe
doen staat onder meer de analyse
van het 20e-eeuwse repertoire op
het programma. Hartsuiker
noemt hem ook een belangrijk
componistendocent, die heden
daagse componisten als Guus
Janssen en Tristan Keuris opleid
de.
De Leeuw schreef een omvang
rijk oeuvre. Vanaf 1948 compo
neerde hij ongeveer vijftig wer
ken, waarin een zekere voorkeur
voor solostukken opvalt. Enkele
bekende stukken zijn: Movement
retro gade, Men go their ways,
Modal Music, Faux Bourdon en
Homage a Henri. Ook schreef hij
eigentijdse stukken voor een ga
melan ensemble.
Veel aandacht kreeg in 1993 de
opvoering van de door De Leeuw
geschreven opera Antigone. Met
dit stuk, dat speelde in de oude
gasfabriek in Amsterdam, wilde
de componist 'voorbij gaan aan
de operaretoriek'.
Behalve als componist maakte De
Leeuw ook naam als schrijver
over muziek. Zijn boek Muziek
van de Twintigste Eeuw groeide
uit tot een standaardwerk, dat
studenten nog altijd als leerboek
gebruiken. Ook maakte hij radio
programma's voor de NOS. In
Muziek uit andere culturen, en
later Venster op de hedendaagse
muziek, liet hij de luisteraar ken
nis maken met een andere we
reld.
Belangrijkste erfenis van De
Leeuw blijft echter zijn vervlech
ting van twee culturen. Onder de
noemer Oost ontmoet West stond
De Leeuw vorig seizoen bij het
Brabants Orkest centraal. „Hij
gaf de luisteraar alle ruimte, luis
teren en stilte zijn de woorden
waarmee zijn werk getypeerd
kan worden", aldus een mede
werkster van het orkest.
Bijna twee maanden geleden
voerde het Orlando kwartet in de
kleine zaal van het Concertge
bouw in Amsterdam zijn derde
strijkkwartet uit. De componist
liet verstek gaan. De Leeuw was
toen al bang dat hij ook niet in
staat zou zijn de eerste opvoering
van zijn nieuwste werk bij te wo
nen, aldus Hartsuiker.
De componist doelde daarmee op
zijn laatste compositie, die op 13
juni op het Holland Festival in
première gaat. Het werk heet
Three Shakespear Songs en is ge
schreven voor sopraan en ensem-
ble.In de geest van Shakeare be
handelt De Leeuw 'de voorbijv-
liedende tijd en de hoop dat
schoonheid en liefde de menselij
ke dood zullen overleven', zo
staat in het programmaboek van
het festival.