de STEM Culinair bolleboos Dennis van Golberdinge reist de halve wereld rond Gouden Griffel voor auteur Guus Middag Componist De Leeuw in Parijs overleden ting voor bedrijven Lamers baas Nederlands Impresariaat D1 Cellist Mare Vossen wint concours schennispleger Zakkenroller I Brand 10RT Rode-Kruistoernooi Breskens Aardenburg Top Rekeningen Cuba Brahms Mefistofele Bachs Partitas Beste tekeningen: Geerten Ten Bosch Radio (1SDAG 4 JUNI 1996 C3 Ie het van eieren: 88 kilometer Ter uur. Sluiskil - Twee meisjes van vijf fcn zes jaar zijn zondag in de Landstraat in Sluiskil gecon fronteerd met een exhibitio nist. Een van de ouders heeft [aangifte gedaan. Sluis - Een 52-jarige vrouw uit Nieuwpoort is zondag in de [Kapellestraat in Sluis slachtof- Ifer geworden van een zakken- Iroller. Uit haar tas werd een [portemonnee met 20.000 fran- Iken (1100 gulden), cheques en [bankpassen gestolen. [Hulst - Coniferen die in een |tuin aan de Leeuwerikstraat [stonden, hebben het zondag I moeten ontgelden. Een aantal jongens uit die buurt heeft de bomen in brand gestoken. Ze I maakten daarbij gebruik van J een waterpistool, gevuld met brandspiritus. De zaak wordt voorgelegd aan het bureau Halt. (Breskens), 3. Jeanine Schmitt (Duitsland). 8/10 jaar: 1. Nico Haverbeke, 2. Wim Martens, 3. Bas Lievens (allen IJzendijke). 10/11 jaar (racefietsen): 1. Herjan de Houck (Waterlandkerkje), 2 Frank Rams, 3. Toby Groosman (beiden IJzendijke). 12/14 jaar (racefietsen): 1. Bob van Hoove (Hulst), 2. Tuur Verdonck (Goes), 3. Bart Rams (IJzendijke). Breskens - Het voetbalteam van C1000 heeft zaterdag in Breskens het Rode-Kruistoer nooi gewonnen. Het versloeg in de finale OBS Breskens met 2- 0. Aan dit recreatieve toernooi deden acht teams mee. Na de poulewedstrijden werd een kruisfinale afgewerkt. Daarin won OBS met 2-0 van Vroon. De Katsboys moest het met 7-0 tegen C1000 afleggen. Alle wedstrijden werden ge speeld op sportpark Baersande. De organisatie reikte ook nog bekers uit voor de ongelukkig ste ploeg. Dat was Vissers Breskens 1. Het miste op doel saldo de kruisfinale. De spor tiefste ploeg was C1000 en de productiefste De Katsboys. De opbrengst voor' het Rode Kruis bedroeg dit jaar maar 700 gulden. Volgens de organi satie komt dit, doordat het toernooi een week opgeschoven moest worden. Daardoor vielen er ook al wat teams af. EINDSTAND 1. C1000, 2. OBS Breskens, 3. Vroon, 4. Katsboys, 5. Vissers Breskens 1, 6. Meeusen, 7. Sunset Boulevard, 8. Vissers Breskens 2. JÊÊÈËÊÈÊÊÊt WÊÊÊÊBBm Terneuzen, 4 en 5, H. van de Veeke, Westdorpe, 6, W. van Hoe ve en zoon, Terneuzen, 7. G. Snel- ders, Sas van Gent, 10. C. van Leeuwen, Terneuzen. Rayon 3: 753 duiven, 1598,39mpm: 1. R. de Nijs, Kloosterzande, 2. L. van Vliembergn, Graauw, 3. A. Thijs en zoon, Heikant, 4. E. van Deursen, 5. E. de Kind, 6 en 9. Comb. Danckaert/Van Riel, allen St.-Jansteen, 7. R. de Baar,, Graauw, 8. P. Rokven, Hulst, 10. Ed. van Goethem, St.-Jansteen. Rayon 4: 1287 duiven, 1569,65mpm: 1. M. Boudens, Kwa- dendamme, 2. P. van 't Westeinde, i 3. A. Hazen, beiden Lewedorp, 4.X de Vos, Nieuwdorp, 5. J. de witte, 6. J. Kaho, 7. C. van Strien, allen, Goes, 8. J. Steenbakker, Kwaden-: damme, 9. A. van Leeuwen, 10. A. Mulders, beiden Goes. Rayon 5: 831 duiven, 1581,01mpni: I 1. F. Hillebrand, Rilland, 2,4 en 7-, M. van Iwaarden, 3. P. Boone,5. H.« Poley, allen Kruiningen, 6. M. Oudeman, Wemeldinge, 8. A. Ne ve, Kruiningen, 9. K. Niemeyer, Hansweert, 10. A. Vermast, Yerse- ke. Rayon 6: 904 duiven, 1563,92mpnv.( I 1. Ineke Quist, St.-Philipslana, 2i en 7. C. Deurloo, Tholen, 3. J. Bol-' ier, Scherpenisse, 4 en 10. F. Bal,. Tholen, 5. A. Dekker, 6 en 8. M. Bolle, beiden Zierikzee, 9. P- La- I ban, Tholen. nersvereniging WARVO uit Aardep-1 [oorlichtingsavond voor mensen die Vmen. Deze vindt plaats in hotel De I 19.30 uur. len- van Koophandel in op zaken d)e [ge- van belang zijn bij het starten de van een eigen bedrijf. Tevens |een wordt aangegeven welke rol <(e otie Kamer van Koophandel hier® kan vervullen. Y. Pieters, hoof brkt Bedrijven van de Rabobank Aar- pent denburg-Eede, legt uit hoe ster kers ters goed op weg kunnen worden tun- geholpen. ge- Iemand van een administratie- en kantoor uit Breskens verzorg1 td- lon, Zomer-Gids Een soort vliegende kok ~n gij is als tiener begonnen met afwassen in het Bre dase restaurant De Sin joor. Nu is hij culinair bolleboos die de halve «ereld afreist met zijn veel gevraagde adviezen en zijn klaarblijkelijk ge waardeerde ideeën. Een soort vliegende kok. Met als standplaats New York. Het liefst zou hij de héle wereld kookkundig 'onderrichten, maar hij vindt dat het zo ook wel _fc. Het succesverhaal van de Bredanaar Dennis van Golberdinge, die op zijn 3 le al kan terugzien op een indrukwekkende staat van dienst in het horecawezen. Door Hein Sluijter Hij is even terug in zijn geboorte stad, omdat hij in de buurt een klus heeft. In de buurt is Antwer pen. „Iemand wil daar een res taurant beginnen", verklaart hij. „Die help ik met van alles, mijn i werk heeft lang niet altijd uit- sluitend met koken te maken. |l Ook met management heeft het j van doen, met training van het personeel en alles wat erbij komt kijken als je met zoiets begint. Ik ben daar nu druk bezig. Het gaat om 'Fichet' aan de Grote Markt. Alle meubilair is daar met de hand gemaakt. Het wordt heel mooi. Het wordt een soort grand j café." En voor zo'n karwei laten ze je even overkomen uit New York? „Ja, en ik zet nooit advertenties. Er is alleen de mondreclame." Hoe noemt hij zijn unieke beroep eigenlijk? Op zijn visitekaartje staat 'Culinary Support Ad visory Services', wat zoveel wil i zeggen als culinaire service en advies. „Ik ben een trouble shoo- i ter: als er ergens problemen zijn, een zaak loopt niet goed of zo-, dan kom ik dat oplossen. Kijk, ik plaats zelf wel nooit advertenties, i maar ik lees die dingen wel. Als er dan ergens een kok of een ma- i nager wordt gevraagd, dan neem rik kontakt op. Dat is zestig pro cent van mijn werk." Op zijn visitekaartje staat ook i een bedrijfsnaam, Apicius. Hij j runt Apicius niet in zijn eentje. Zijn compagnon is Arie de Haan j uit Amsterdam, die op net zo'n rijke horeca-ervaring kan terug- j kijken als Dennis. Alleen heeft die meer in Frankrijk zijn sporen verdiend. Sinds januari 1993 hebben de twee zich gevestigd in New York, vlak bij Broadway en Times Square in het hartje van Manhat tan. De naam Apicius is gekozen om eer te doen aan de bekende Romeinse kok en gastronoom Marcus Gabius Apicius, die circa 180 v. Chr. leefde en de wereld het nog immer bewonderde culinaire ooek schonk, 'Apicius de re Co- quinaria'. „Die man werkte pre cies zoals ik dat graag wil. Hij had zalmen in zijn vijver en hij wilde dat die, later aan tafel, naar vijgen zouden smaken. Dus gaf hij ze vijgen te eten. Kijk, dat bedoel ik nou." Met een vader als restaurateur en een moeder als serveerster was het niet moeilijk voor Dennis om geïnteresseerd te raken in wat zich allemaal in een restaurant afspeelt. In de tijd dat hij in Bre da vijf jaar lang een opleiding ge noot die te vergelijken is met de middelbare hotelschool en ook al daarvóór, was Dennis te vinden in diverse restaurants. Eerst als hulpje om stilaan wat hogerop te komen. In die eerste periode wa ren dat achtereenvolgens De Sin joor en De Arent in Breda. Daar na kwam hij terecht in de absolu te top. Daar wilde hij zijn. Hij maakte mee hoe het is om te wer ken en ervaring op te doen in cu linaire grootheden als De Ker sentuin in Amsterdam, Corona in Den Haag, Le Canard in Breda (sous-chef) en Sir Anthony van Dijck in Antwerpen (uitvoerend chef). Vervolgens, het is dan 1991, zou alles anders worden. Dennis droomde er al langer van om in het buitenland te laten zien wat hij kon en die kans kwam on verwacht. „Ik wilde niet alleen graag een echt goede kok worden maar ook een stap vóórlopen op wat er gebeurt in Nederland", al dus Dennis. Hij werd uitgenodigd om drie weken in Amerika te komen ko ken, in restaurant Thierry's Rel ais in Bedford Hills, New York. Ongeveer tegelijkertijd liep hij zijn oude vriend Arie de Haan weer tegen het lijf. En zo gebeur de het dat ze met zijn tweeën in de keuken van dat restaurant aan de slag gingen. Het zat daar hele maal in het slop. „Drie maanden lang hebben we het ene probleem na het andere moeten aanpakken. En vooral achterstallige rekeningen be taald. Het liep daarna lekker en we besloten er te blijven. We heb- ben er een toprestaurant van ge maakt. Beiden werden we chef eigenaar. We waren nog geen half jaar open of uitgerekend de New York Times schreef dat ons res taurant 'very good' was. Dat heb ben we geweten. Voortaan zaten we elke dag vol. Ongelooflijk zo als dat ging. We werden toen ook bestookt met steeds dezelfde vraag van collega's: 'Hoe doe je dat, in korte tijd een vervallen restaurant naar de top voeren en dan ook nog uitpuilen van de gas ten?'" Toen begon het bij Dennis te kriebelen. De rest van zijn leven in de keuken doorbrengen, zag hij niet zo zitten. Hij had inmid dels zoveel kennis opgedaan, dat hij die in de keuken niet meer kwijt kon. Collega's uit de pro blemen helpen, leek hem veel leu ker. En dat vond Arie ook. Na veertien maanden werken op het hoogste niveau, ging de kogel Dennis van Golberdinge in de keuken van restaurant De Sinjoor in Breda waar hij als jochie van vijftien als afwasser is begonnen. FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP door de kerk. Ze besloten samen een zelfstandig bedrijfje op te richten. Dus moest er van alles geregeld worden. „Ik zie ons nog met een fles champagne en toastjes met ge rookte zalm naar de Kamer van Koophandel daar gaan. Zo werkt dat in Amerika. En je moet abso luut mensen kennen. Je kunt er bij wijze van spreken beter uit- sluitemd mensen kennen die slecht zijn dan geen mensen die goed zijn." En zo is die culinaire bal gaan rollen. In brieven presenteerden ze zich als probleemoplossers met gegarandeerd succes. Althans daar kwam het op neer. Dat voer de in korte tijd wonderlijk geen- oeg van de ene klus naar de ande re. Zoals de kwaliteit verbeteren van een achterop geraakt restau rant op Aruba, de inkoop daar anders regelen, logistieke proble men oplossen en een menu met een keuze uit tien voorgerechten terugbrengen naar vier. Van die dingen. Zoals ook zich korte tijd verhuren als kok of manager, het organiseren van proeverijen, ad viezen geven bij de opening van nieuwe restaurants, bijzondere diners verzorgen, catering. Nou ja, bedenk het en Dennis en Arie rekenen het tot hun taak. Als je de indrukwekkende klan tenlijst van de afgelopen twee jaar bekijkt, heeft Dennis kenne lijk een gouden handje toegesto ken in allerlei gerenomeerde ho tels en restaurants in New York, in Washington DC, in Chicago, in Connecticut, verder in Canada en op de Nederlandse Antillen. Maar ook in Tilburg en dus nu in Antwerpen. En als het werk in Antwerpen is gedaan? „Dan moet ik eerst terug naar New York en vervolgens naar een hotel op Margarita, een opko mend toeristeneiland voor de kust van Venezuela. Daarna vlieg ik naar Cuba waar ik afspraken heb met twee hotels." Geen wonder dat Dennis en Arie in horecakringen aan de overkant inmiddels 'the two Flying Dutch men' zijn gaan heten. Overigens houdt het met Cuba natuurlijk niet op. Dennis heeft plannen om in New York een fast-food-keten op te zetten met Nederlandse snacks. Een naam heeft hij al: 'Touch of Dutch'. Dat worden dus frikandellen, bitter ballen en kroketburgers. Hij dubt nog over een kaaskro ketje. een lezing over het belang en de Wat doet Roger Norrington met Johannes Brahms? Dat is voor veel muziekliefhebbers onge twijfeld een bange vraag ge weest, vanaf het moment dat be kend werd dat deze Britse diri gent met zijn authentieke orkest The London Classical Players zich aan Brahms ging wagen. „Hier zijn we dan," schrijft Nor rington in het boekje bij zijn langverwachte Brahms-cd, „bijna aan het einde van onze lange mars door de geschiedenis van de uitvoeringspraktijk. In nertig jaar zijn we langzaam Maar gestaag gereisd van de Middeleeuwen, via de vroege en de late Barok, naar de Klassieke Periode en de vroeg-Roman- tiek." Na onvergetelijk gescoord te hebben met o.a. de pianoconcer ten van Mozart (met fortepianist Melvyn Tan) en de symfonieën van Beethoven en Schubert - al die opnamen behoren moeiteloos tot de toppen van de discograf i- sche geschiedenis - heeft Nor- jjngton dan nu de Derde en de Vierde Symfonie van Johannes urahms uitgebracht, gespeeld op authentieke instrumenten, orahms was voor Roger Nor- r^gton een logisch vervolg op aJn eerdere activiteiten, was de laatste van de Roger Norrington grote klassieke componisten, en hij was tevens de eerste grote componist die zich verdiepte in de musicologie. Hij verzorgde uitgaven van Schubert, Beetho ven, Mozart, Haydn, Bach, Han del, Couperin, Sehütz en Pa- lestrina." En van al die oude meesters nam Brahms elementen in zijn eigen composities op. Norrington heeft een symfonie orkest anno 1879 gerecon strueerd. De strijkinstrumenten verschilden niet van de huidige, maar de blaasintrumenten wel degelijk, in het bijzonder het hout en de trombones. Het or kest was kleiner, en de podium opstelling was anders. Het resultaat? Prachtig. Nor rington speelt Brahms zoals doorgaans een Haydn-symfonie wordt gespeeld: objectief, zon der overdreven rubati of andere fratsen uit de Romantiek, in een strak tempo. De klank is door zichtig: je hoort alles, dat wil zeggen meer dan je gewend bent. Een hoogtepunt is het Andante van de Derde Symfonie, waarin hout en strijkers elkaar de loef afsteken in warme lyriek. Als de cd uit is, na die machtige Passacaglia waarmee de Vierde Symfonie besluit, heb je het ge voel dat je Brahms nooit meer anders wil horen. Overigens, Norrington zegt in bovenstaand citaat dat hij bijna aan het einde van zijn reis door de muziekgeschiedenis is. Bijna, dus nog niet helemaal. Wat kan er na Brahms nog komen? Bruckner? Dat gebeurt al door Norringtons Oostenrijkse even knie Nikolaus Harnoncourt. Zou het dan Mahler zijn? We wach ten in spanning af. HANS ROOSEBOOM De opera Mefistofele van Arrigo Boito (1868) begint met een 'Pro- logo in cielo,' net zoals Goethe's Faust ook begint met een 'Prolog im Himmel'. Die proloog duurt een klein half uur en doet voor alsnog weinig aan een opera denken, en al helemaal niet aan een Italiaanse opera. Wanneer na die hemelse proloog de handeling van Mefistofele op aarde begint, houdt dat on-Itali- aanse karakter van de muziek aan. Deze opera heeft weinig te maken met de Italiaanse opera zoals die zich in het begin van de 19e eeuw ontwikkelde (Rossini, Donizetti, Bellini, Verdi). Van Mefistofele is een gloednieu we opname verschenen, vastge legd in maart 1995 in de Scala van Milaan, onder leiding van huisdirigent Riccardo Muti - een verre opvolger van de compo nist, die het werk hier ooit zelf ten doop hield. Arrigo Boito werd geboren in 1842. Hij hoorde tot de generatie die bij de Italiaanse eenheid (1860) de jeugd en de toekomst had. Boito en de zijnen hadden de ambitie om de Italiaanse kunst hoog op te stoten in de vaart der volkeren, om Italië weer mee te laten doen aan de grote internationale cultuur. Zoals meer Noord-Italianen (Boito's standplaats was Milaan) was hij sterk Duits-gericht. Zijn grote voorbeelden waren Bach, Beethoven, Weber en Mendels sohn. Ook Boito's keuze om voor zijn eerste grote operaproject Goethe's Faust te nemen getuigt van een voorkeur voor de tran- salpiene cultuur. Boito wist precies wat hij wilde. Hij legde dat duidelijk in ge schrifte uit. Want behalve musi cus was Boito ook schrijver en journalist. Al in de jaren '60 schreef hij een artikel waarin hij bepleitte dat de opera de formu le zou verlaten en een vorm zou creëren. Korter: geen Verdi, maar Wagner. Giuseppe Verdi, de koning van Italië, voelde zich aanvankelijk door de jonge blaag op de ziel getrapt, maar la ter kwam het nog heel goed tus sen Boito en Verdi. Zo goed dat Boito de libretti schreef voor Verdi's ouderdomsmeesterwer- ken Otello en Falstaff. Boito's moeder was overigens een Poolse gravin, zijn vader een vaardig miniatuurschilder. Mis- lening GVCi 11CI - ond inhoud van een goed doorda® mer ondernemingsplan en gaat in 0 schien zegt dat iets over de over de aard van het talent van deze componist. Bijna onbegrijpelijk is het dat een zo prachtig en rijp werk als Mefistofele is geschre ven door een 25-jarige jonge man. In 1868! Het klinkt alsof het veel later werd geschreven. (BMG 09026 68284 2) HR In 1723 werd Johann Sebastian Bach benoemd tot muziek-direc- teur van de Thomas-kerk en - school in Leipzig. Hij zou dat tot zijn dood blijven, 37 jaar later. Een onafgebroken stroom kerke lijke muziek is aan deze benoe ming te danken. Maar Bach wil de meer dan cantates, motetten en passionen schrijven. Zo gaf hij in eigen beheer zijn zes Partitas voor solo-klavier uit. Puur seculiere muziek die hij schreef voor zijn eigen plezier en voor dat van collega's en liefheb bers. De partitas behoren tot het heerlijkste dat Bach heeft ge maakt. Onder de handen van meester- clavecinist Gustav Leonhardt komt deze reeks van korte virtu oze stukken optimaal uit de verf. Veel woorden hoeven er niet aan vuil te worden gemaakt: deze dubbel-cd is een must in iedere platencollectie. (7243 5 61292 2 1) HR DINSDAG 4 JUNI 1996 Amsterdam (anp) - Guus Middag (1959) krijgt voor zijn boek 'Ik maak nooit iets mee', de prijs voor het beste kin derboek, de Gouden Griffel 1996. Het Gouden Penseel 1996 gaat naar Geerten Ten Bosch (1959). Zij krijgt de prijs voor het best geïllustreerde kinderboek voor haar tekeningen in het boek 'De verjaardag van de eek hoorn' van Toon Tellegen. De Stichting Collectieve Propa ganda van het Nederlandse Boek (CPNB), die de prijzen toekent, heeft dat gisteren be kendgemaakt. De jury's kenden de Boeken sleutel 1996 uit aan tekena- res/auteur Lucy Cousins (Lon den, 1964) voor haar boek Het huis van Muis. De Boekensleu tel is in 1979 ingesteld voor een kinderboek dat bijzondere per spectieven biedt op het gebied van genre, techniek, vormge ving, inhoud of lezersgroep. De Boekensleutel is sinds de in stelling toegekend aan vier ti tels. Aan de Gouden Griffel, het Gouden Penseel en de Boeken sleutel zit een geldbedrag van elk 3000 gulden verbonden. De prijsuitreiking heeft plaats op 29 september, voorafgaand aan de 42e Kinderboekenweek. Thema van het boekenfestijn, dat van 2 tot en met 12 oktober duurt, is Heksenketel. De jury koos de bundel van Middag uit 260 boeken, ver schenen in 1995. De stukken werden tussen juli 1991 en de cember 1994 gepubliceerd op de kinderpagina van NRC Handelsblad. Middag is poëziecriticus en essayist. Ten Bosch illustreert sinds 1989 boeken. Bekendheid kreeg ze met haar werk in het boek De dame en de neushoorn. Het boek van Anne Vegter kreeg in 1990 de Libris Wou tertje Pieterse Prijs. De jury van de Griffels kende in vier leeftijdscatagorieën acht Zilveren Griffels uit. De Penseeljury koos twee boeken uit voor een Zilveren Penseel. Ook kregen 15 titels een eervol le vermelding, de Vlag en Wim pel. Den Haag (anp) - In zijn woonplaats Parijs is de componist Ton de Leeuw overleden. De Leeuw, een van de belangrijkste Ne derlandse componisten van deze eeuw, is 69 jaar oud geworden. „Een vruchtbaar componist, die een markant stempel heeft ge drukt op de hedendaagse muziek", zegt Ton Hartsuiker, direc teur van het Sweelick Conservatorium in Amsterdam, over de vrijdag overleden musicus. Hartsuiker noemt De Leeuw uniek omdat hij een synthese probeerde te bereiken tussen oosterse en westerse muziek. WSaSmiMËwmÈ ÉÉmm Als componist van moderne mu ziek verwierf De Leeuw een groot aantal onderscheidingen. Zo kreeg hij in 1983 de Johan Wa genaar prijs voor zijn gehele oeu vre, terwijl een jaar daarvoor zijn koorwerk Car nos vignes sont en fleur met de Matthijs Vermeulen- prijs was bekroond. Ook de Prix Italia viel hem ten deel en wel voor het radiofonisch oratorium Job. Halverwege de jaren zeventig was De Leeuw korte tijd direc- Amsterdam (anp) - De 24-jarige cellist Mare Vossen heeft zondag middag de finale gewonnen van het Holiday Inn-Classic FM Con cours in het Concertgebouw in Amsterdam. Dit is een concours voor de talentvolste studenten van de Nederlandse conservato ria. Vossen studeert aan het Konink lijk Conservatorium in Den Haag. Hij ontving uit handen van juryvoorzitter Anton Kersjes de hoofdprijs van 10.000 gulden. Die moet hij besteden aan master- classes of verdere studie. Tweede werd de 20-jarige pianiste Clau- dine C. Roma en derde de 23-jari- ge violist Armand Gouder de Beauregard. Beiden studeren aan de Hoge school voor de Kunsten in Utrecht. De drie finalisten wer den geselecteerd uit voorronden waaraan in totaal achttien stu denten deelnamen, afgevaardigd door negen Nederlandse conser vatoria. Amsterdam (anp) - Drs. Nico La mers volgt per 1 september Jan van Waveren op als directeur van het Nederlands Impresariaat. Van Waveren gaat na 27 jaar met pensioen. Het Nederlands Impresariaat is een niet-commerciële instantie die bemiddelt tussen musici en podia. Nico Lamers is thans inte rim-directeur van de Rotterdam se Kunststichting. Daarvoor was hij na een lange periode als wet houder in Dordrecht onder meer als adviseur betrokken bij de op richting van rijksfondsen als het Fonds voor de Podiumkunsten, de Mondriaanstichting en het Amsterdams Fonds voor de Kunst. teur van het Sweelick Conserva torium in Amsterdam. Daar voer de hij veel vernieuwingen door, zegt Hartsuiker. Door zijn toe doen staat onder meer de analyse van het 20e-eeuwse repertoire op het programma. Hartsuiker noemt hem ook een belangrijk componistendocent, die heden daagse componisten als Guus Janssen en Tristan Keuris opleid de. De Leeuw schreef een omvang rijk oeuvre. Vanaf 1948 compo neerde hij ongeveer vijftig wer ken, waarin een zekere voorkeur voor solostukken opvalt. Enkele bekende stukken zijn: Movement retro gade, Men go their ways, Modal Music, Faux Bourdon en Homage a Henri. Ook schreef hij eigentijdse stukken voor een ga melan ensemble. Veel aandacht kreeg in 1993 de opvoering van de door De Leeuw geschreven opera Antigone. Met dit stuk, dat speelde in de oude gasfabriek in Amsterdam, wilde de componist 'voorbij gaan aan de operaretoriek'. Behalve als componist maakte De Leeuw ook naam als schrijver over muziek. Zijn boek Muziek van de Twintigste Eeuw groeide uit tot een standaardwerk, dat studenten nog altijd als leerboek gebruiken. Ook maakte hij radio programma's voor de NOS. In Muziek uit andere culturen, en later Venster op de hedendaagse muziek, liet hij de luisteraar ken nis maken met een andere we reld. Belangrijkste erfenis van De Leeuw blijft echter zijn vervlech ting van twee culturen. Onder de noemer Oost ontmoet West stond De Leeuw vorig seizoen bij het Brabants Orkest centraal. „Hij gaf de luisteraar alle ruimte, luis teren en stilte zijn de woorden waarmee zijn werk getypeerd kan worden", aldus een mede werkster van het orkest. Bijna twee maanden geleden voerde het Orlando kwartet in de kleine zaal van het Concertge bouw in Amsterdam zijn derde strijkkwartet uit. De componist liet verstek gaan. De Leeuw was toen al bang dat hij ook niet in staat zou zijn de eerste opvoering van zijn nieuwste werk bij te wo nen, aldus Hartsuiker. De componist doelde daarmee op zijn laatste compositie, die op 13 juni op het Holland Festival in première gaat. Het werk heet Three Shakespear Songs en is ge schreven voor sopraan en ensem- ble.In de geest van Shakeare be handelt De Leeuw 'de voorbijv- liedende tijd en de hoop dat schoonheid en liefde de menselij ke dood zullen overleven', zo staat in het programmaboek van het festival.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 15