doel 'Ik ben gewend te vechten voor mijn 9 Akke Alma uit Son en Breugel werkt als showgirl in Las Vegas: 4Een law-student bloot, dat hadden ze nog nooit gezien' 4 Ik word moe van gezeur over feminisme' DE STEM GIDS pE STEM MAANDAG 3 JUNI 1996 *Akke Alma: 'Ik voel me ech niet uitgebuit, het is mijn beslis sing om mijn lichaam te laten zien en ik bepaal zelf hoe ver il ga'. minder. Die maken plannen en wachten tot iemand langskomt om ze uit te voeren. Maar zo werkt het niet." Weer moet ze weg voor de show. Opnieuw weet ze een volle zaal muisstil te krijgen met haar be vallige dans. Na de show wil ze wat drinken. Vriendinnen schui ven aan. Iedereen draait om Ak ke, jaloezie lijkt niet te bestaan. „Nee, dan zouden we niet kun nen werken, iedereen helpt el kaar juist. Als iemand je tegen zit, lijdt de show er onder en dat tolereert niemand. We doen het met z'n allen. Dat ik nu toevallig op de billboards sta, is, tja, toe val." Boeing 737 'Toevallig' staat ze ook op een vliegtuig, een Boeing 737. „Ach, dat is gewoon een stunt. Leuk, maar niet meer dan dat. Ik denk er haast nooit aan. Alleen laatst, toen moest ik naar Los Angeles voor een tentamen en toen het vliegtuig naar de Gate taxiede, stopte het naast 'mijn' vliegtuig. Ik keek uit het raampje en gaf een gil. Dat ben ik! Ik schrok me rot." Hoewel het al lang na midder nacht is, gaan we een hapje eten. Akke laat zich diep in haar stoel wegzakken, trekt haar bloesje om zich heen. „Ik voel me een beetje bloot," fluistert ze. Een beetje? Daarnet liet ze twee keer anderhalf uur zien hoe mooi ze is. „Maar dat is heel wat an ders," kaatst ze terug. „Dan sta ik op het podium, dan ben ik niet Akke, maar Aki, the Showgirl. Dan komen de mensen om me te zien en laat ik me ook zien. Nu zit ik gewoon te eten, en dan hoeft dat niet. Ik loop niet de he le dag te pronken en te flirten. Dat zou ook niet kunnen, want echt, zo mooi ben ik nu ook weer niet. Op toneel lijkt het heel wat, maar dan zit ik onder de body- make-up, is de belichting aange past. Nee, als je me onder de douche zou zien, schrik je je rot." „Waarom ik het doe, naakt op treden? Waarom niet? Ik vind het mooi. En wat mooi is, kan niet platvloers zijn. Praat me niet over porno, dat is heel wat an ders. Wat wij brengen heeft klas se, is esthetisch verantwoord. Ik word moe van gezeur over femi nisme. Ik voel me echt niet uitge buit, het is mijn beslissing om mijn lichaam te laten zien en ik bepaal zelf hoe ver ik ga." Het wordt later en later. We bab belen veel over Son, over Neder land. Ze mist het en ze mist het niet. „Het is Vegas, het zou ook Son kunnen zijn. Of Nuenen. Ik zou Amerika niet echt missen. Het leven kan erg oppervlakkig zijn. Ze doen hier alles om maar dezelfde auto te kunnen kopen als de buren. Aan de andere kant kan Nederland erg klein zijn. Klein in gedachten. Daar pikken ze niks van je. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Ambi ties mag je niet hebben, en suc ces wordt afgestraft. Wie geld heeft, wordt met de nek aange keken. In Amerika hebben ze daar juist bewondering voor: die heeft hard gewerkt, of een erg goed idee gehad, dan wordt je gefeliciteerd met je succes." „Nederland is een keuterland. Altijd zeuren ze. En altijd over geld. Dat het zo duur is, dat het elders goedkoper is. En onder tussen maar verwachten dat de staat alles voor iedereen betaalt. Dan ligt Amerika me beter. Hier moet je jezelf bewijzen. En dat mag ook. Je mag zelfs op een vliegtuig staan.". AKKE ALMA uit Son en Breugel heeft het gemaakt in de Verenigde Staten. Als showgirl is ze een ster in Las Vegas. In de gok- stad kom je haar overal tegen: zelfs op het staart vlak van een Boeing 737. En het glamour-bestaan in het land van de onbe grensde mogelijkheden ligt Aki beter dan de spruitjeslucht van haar geboortegrond. Door Max Steenberghe NIEMAND in Las Vegas heeft kleingeld op zak. En ook Akke gooit, als ze op weg naar haar auto sigaretten trekt, de wissel kwartjes in de dichtstbijzijnde gokautomaat. De rollen gaan draaien, bellen rinkelen, maar het eindigt op niks, nada, niente. „Ik heb ook nooit geluk," ver zucht ze. Maar vlak voordat ze haar Coupé de na-nacht instuurt lacht ze. „Ach, het valt wel mee." Ze zwaait nog eens en scheurt het ochtendgloren tegemoet, naar haar buitenhuis met zwem bad. En dan zijn we alleen. Het Star dust Hotel is ondanks de 2500 kamers opeens leeg. Of beter: ge zichtsloos. Akke Alma, of Aki zoals haar toneelnaam kirt, is het gezicht van het hotel. Overal lacht ze haar lach. Posters aan de muur, billboards buiten tegen de gevel. En de billboards zijn over al, tot vijftig meter hoog, tot aan de rand van de woestijn, tot in het vliegveld, tot op het staart vlak van een Boeing 737. Overal Akke. Op de posters lacht ze wulps. Buigt haar lichaam lichtjes om die duizelingwekkende rondin gen nog verleidelijker te laten golven. Ze draagt piepkleine bi- kini-tjes, of lange zijden jurken die hoofdzakelijk uit split en de colleté bestaan. Of veren. Stardust Akke is geen stripteaseuse, maar een showgirl. Een meisje dat topless de topattractie vormt van de glamourshows die Vegas-ho- tels twee keer per avond bren gen. De show van het Stardust is het beste. Want het Stardust heeft Akke. En Akke is meer dan een show girl, meer dan de ster van het Stardust. Ze is een rolmodel voor het nieuwe Vegas. The showgirl from the nineties roepen de pos ters. Akke is nieuw. Akke is echt. Akke is zichzelf. Akke is slim. Akke studeert rechten. En Akke is Europees. Nederlands. Bra bants. Ze komt uit Son en Breu gel. Een meisje uit Son bloot in Vegas? Levensgroot op een 737? Op zoek naar Akke. Haar moe der wenst ons veel geluk. „Je kunt haar privé-nummer krij gen, maar ze neemt nooit op. Ze heeft het veel te druk, we com municeren per fax. Een inter view? Ik weet het niet, in de Sta tes heeft ze in alle kranten ge staan, alle tv-shows gedaan." Toch maar een fax op de fax, een envelop op de bus. En binnen 24 uur is er antwoord. Son? Daar offert ze zelfs haar vrije dag voor op. Of ze een geboren Sonse is, zijn we vergeten te vragen. Zoals eenmaal tegenover Akke wel meer vergeten wordt. De produ cer van haar show blijft expres wachten tot ze binnenkomt en zal later monkelen dat weinig zo amusant is als een man tijdens zijn eerste minuut Akke live. Barbarella-toet En inderdaad zijn we alle spits vondige Sonse openingszinnen als bij toverslag vergeten als Ak ke aan komt slenteren, in een haast achteloos dichtgeknoopte zijden blouse en een spijkerrokje dat mijn driejarige dochtertje klein zou vinden. Het haar nu eens niet in Barbarella-toet, maar strak naar achteren ge trokken. En eronder een lach die dat alles weer meteen doet ver geten. en werd aangenomen. Werd in mijn eerste jaar gekozen voor de grote uitvoering. Opnieuw: bij de audities naar voren schuiven. En het lukte." Na de academie volgde de ge bruikelijke kater. Het Dansthea ter, Scapino, iedereen wees haar af, vaak omdat ze met haar 1.92 te lang was. „Maar het subsidie traject zag ik totaal niet zitten. Met behoud van uitkering in een tochtig theater experimenteel over de grond liggen rollen, weetjewei: niks voor mij." Akke wilde doorstuderen in Pa rijs. Ze rook een financiële op lossing toen ze zag dat de Moulin Rouge audities hield. „Dat hoor de mijn moeder, en het plan was van de baan." Niet helemaal, want even later kon ze in Mona co terecht. „En dat was niet top less, dus dat mocht wel", gie chelt ze, maar bekent meteen: „Ik schrok wel toen ik mijn kos tuum in mijn handen kreeg. Een paar touwtjes. Een floddertje, meer niet. Maar ach, alles went." Topless Nog geen maand later mocht Ak ke invallen voor een zieke show girl. Ze aarzelde geen moment. „Het was een solo, een prachtig nummer. En dat topless, ach, op het strand lag ik ook topless. En in de club kregen topless meisjes meer aandacht en ook meer res pect. Dus zei ik ja." „Zenuwachtig? Niet omdat het topless was, wel voor de solo. Het wende snel en ik vond het heerlijk om in de schijnwerpers te staan. Wel was er een pijnlijk moment toen mijn ouders kwa men kijken. Mijn moeder was hels, vond het allemaal erg goed koop. Maar mijn vader heeft heel wat afgereisd, heel wat gezien en meer. Wel dat ze als pupke van nog geen vier al wilde dansen. „Ik was er gek van. Die tuttig heid van kleine meisjes: de jurk jes, de pakjes, de schoentjes, al les roze en wit. Prachtig. Maar ook het bewegen zelf trok me mateloos. Ik bleef zeuren tot ik op balletles mocht." „Dat duurde niet lang. Ik wilde de beste zijn. Maar op een gege ven moment viel de lerares heel hard naar me uit." Met ogen die opnieuw groot worden van ont zetting: „Het markeerde me. Ik was vier! Ik heb nachtenlang ge huild, wilde nooit meer naar de les toe. Zij en mijn moeder heb ben wekenlang met elkaar ge beld, niemand snapte het, maar ik ben nooit meer teruggegaan." Jazzballet De wil om te dansen bleef. „Ik ging piano spelen, maar bleef ge boeid door ballet. Vormen ma ken met je lichaam, schrijven met je lijf. Schitterend." Toch was ze al zestien eer ze de draad weer oppakte. „Ik dacht dat het te laat was." Maar toen ze merk te dat ze moeiteloos in een split kon vallen, hakte ze de knoop door. Ging op jazzballet. „En toen ging het steeds verder. Op jazzballet hadden we een uit voering voor publiek. Ik schoof stiekem naar voren, deed mijn uiterste best. Wat bleek? Die bal- lètlerares van vroeger zat in de zaal. Zag me, sprak me, en over tuigde me dat ik met privé-les- sen alsnog aan een professionele carrière kon werken. Als ik er maar hard genoeg aan trok. Dat hoeven ze mij maar een keer te zeggen." Op naar de Rotterdamse dans- academie. Hetzelfde liedje. „Bij de selectie schoof ik naar voren hij mompelde dat het best nog wel meeviel...." Haar woorden worden onder broken door de bel. De show gaat beginnen. Akke holt weg om zich nog gauw op te maken. Haast onherkenbaar door de pruiken trippelt ze even later over het podium. Heeft een solo, waarin ze een onzichtbare min naar verleidt. Pronkt trots met haar lichaam. Is geen pop, zoals de andere girls, maar speelt met het publiek. Hier en daar een knipoog, een aai over een bol. „Die aai gaf ik aan een vrouw," proest ze na afloop. Ze is gehuld in een dikke badjas, want over dat mijn leven beperkt werd. Ik kon alleen praten over dansen. Dat vond ik erg leeg. Mijn moe der had me gewaarschuwd dat dansen wel leuk was, maar dat ik ook iéts in reserve moest hebben voor het geval dat ik een been brak of zo. Ik studeer nu rech ten." Crazy Horse was opeens voorbij. Met haperende stem vertelt ze hoe de man geheel onverwacht zelfmoord pleegde, waarna haar eigen wereld ook instortte. Maar Vegas lonkte al. „De werkver gunning van mijn (Amerikaanse) vriend liep af. Op vakantie in Vegas hield het Stardust audi- Het is niet haar gezicht, niet haar lichaam, niet haar lach. Het is Akke zelf. Zoals de producer, Terry Laverne, ook probeerde uit te leggen waarom hij hemel en aarde heeft bewogen om Akke los te weken uit de Parijse Crazy Horse: „Het lijkt sensualiteit, maar het is haar persoonlijkheid die iedereen pakt. Akke is een geboren ster. Laat haar stilletjes een bomvolle zaal binnenkomen en binnen een minuut is die zaal stil. Ze heeft présenceze heeft persoonlijkheid, ze heeft charis ma. Uitstraling, daar gaat het om, meer dan om boezemomvang of kuiltjes in de wangen. Daarom pen. Tja, alleen is dat twee uur 's nachts." We zitten in de ultieme jongens droom: de kleedkamers van de striptease-show. Er hangt een weeïg-opwindende geur van haarlak, make-up en lichamen. Overal blote meisjes die om beurten binnenwippen voor een babbel met Akke. Haar kleedka mer is de beste en fungeert als huiskamer voor de vriendinnen. Op tafel een eindeloze rij potjes, flesjes en tubes, plus een föhn in de vorm van een eendekop. Langs de muur haar kostuums, erboven haar haar: een handvol hoogblonde pruiken. „Door dat een uurtje is de tweede show van de avond. Ze vertelt hoe ze 'voor de grap' een foto naar de Crazy Horse Sa loon stuurde, het mekka van de naaktdans. „Want ik wilde wel vooruit. Toen ik geen reactie kreeg, belde ik op en die man struikelde over zijn woorden: 'Kom, kom, kom snel, je bent aangenomen." Zeven jaar lang was ze de grote ster van de grootste club. „Ik had een fantastische baas. Die man deed alles voor me, dacht niet aan zichzelf of de club, maar aan mij. Gaf me de mooiste solo's en leerde me veel." „Ik, eh, werd erg beroemd. Ik deed veel interviews en merkte ties. Ik deed mee, opnieuw voor de grap, en opnieuw was het raak. Ze waren helemaal gek van me. Maar wilden daarom ook iets speciaals voor me doen. Ik moest wachten tot ze een nieuwe show hadden met een hoofdrol voor mij. Ik moest ook meteen foto-sessies doen voor al die bill boards. Ik snapte maar niet wat er aan de hand was, dacht dat ze aan me twijfelden, maar ze wil den me groots lanceren. De showgirl van de nineties. Een blote law-student, dat hadden ze nog nooit gezien." De zelfmoord dwong haar eerder over te komen dan Vegas wilde. „Maar ik kon niet langer in Pa rijs blijven." Ze is stil. Staart voor zich uit. Dan: „Ik heb toe vallig net een zwaar gesprek ge had met mijn nieuwe baas. Ook hij houdt erg veel van me. En hij vond dat ik meer aan mezelf moet denken. Ik sta nu op een punt waarop erg veel kan gebeu ren. Film, Hollywood, voor mijn gevoel is het allemaal ver weg, maar dat is natuurlijk niet zo. Ik moest maar eens goed nadenken wat ik met mijn toekomst wil. En oppassen, want het stikt van de mensen die iets met mij willen, iedereen wil mijn agent zijn, mijn manager worden, mijn fo to's verkopen. Ik houd het alle maal af, kijk eerst de kat uit de boom." Ze praat over haar man, de Ame rikaanse vriend uit Parijs. Hij is regisseur, ze speelde onlangs in een van zijn films. Nee, hij is niet jaloers als zijn vrouw haar schoonheden openbaart. Moeilij ker is het te slikken dat Akke's naam op ieders lippen ligt, ter wijl hij een van de duizenden veelbelovende regisseurs blijft. „Ik ben gewend te vechten voor mijn doel. Dat ligt Amerikanen is ze hier." 'Hier' is het Stardust Hotel. Een van de bekendste hotels van Vegas. Het figureert in vrijwel elke spot en elke film over de gokstad. Recentelijk draaide Verhoeven er zijn Showgirls, binnenkort komt Jack Ni cholson. De reputatie spat letterlijk van de gevel af. Alle 28 verdiepingen baden in roze en paars neon. De hotellobby biedt het onbeschrij felijke tafereel van elk Vegas- hotel. Ratelende en rinkelende rijen gokautomaten. Poker- en dobbeltafels. Rumoer zo hinder lijk dat je gehoor het al gauw ge nadevol naar de achtergrond drukt. Overal lichtjes en lamp jes. Het lijkt feestelijk. Maar het is een lege opwinding. Elke gokker weet dat hij/zij gaat verliezen. En dat staat op meer gezichten te lezen dan ze zelf denken. Alleen alcohol kan die zekerheid even doen vergeten. Maar weinig is zo triest als de vreugde van de fles. En veel beelden ijveren om de triestigheidsprijs: het vergeten kind, de grijze huisvrouw, het tienerhoertje, de Mexicaanse bordenwasser. Vrijstaat Het beeld kwadrateert de impact van Akke. Haar frisheid en vro lijkheid zijn echt, haar manier tjes normaal. En zij ziet Vegas als vrijstaat binnen het preutse Amerika. „Heel hun leven wer ken ze voor geld, en hier komen ze het opmaken. Het is een feest. Deze stad is 24 uur, zeven dagen per week feest. Dat 24-uurs-ge- voel is heel lekker. Je kunt dag en nacht boodschappen doen, eten. Het houdt mijn dagen nor maal. Ik werk zeven uur per dag en doe daarna mijn boodschap- kunsthaar is mijn eigen haar naar de knoppen," moppert ze. Maar een brede lach breekt snel door als we de bestelling te voor schijn toveren: ze vroeg om drop (zachtzoet) en ze krijgt een tien- literzak vol. Ze wil graag praten - eindelijk iemand uit Son! - maar dat wordt haar niet ge makkelijk gemaakt. Collega's blijven langskomen, technici, haar kleedster, haar kapster, al les gluurt even om het hoekje en zoemt een hallo. Akke zoemt te rug, vindt het te veel afleiding en neemt ons mee naar het rokers hoekje, dan naar het backstage- deel, dan naar de oefenpiano. Nee, of ze als klein meisje be roemd wilde zijn, weet ze niet Akke Alma is als Aki zelfs te zien op een vliegtuig. NEDERLAND 1 ie 00 Journaal •c 05 Goeiemiddag! 653 Superstars, acht sportmannr strijden om de titel Superstar 19! 45 Zo vader zo zoon, spelletje ,j(5 Blue Heelers, serie 1402 Weg van de snelweg/Stede Brugge ,»31 Ambulance, reportage-serie ,000 Journaal/Weerbericht ,0 30 Taxi, serie ontmoetingen in de ti jl 24 Hier en Nu, actualiteitenrubriek m 53 De Gouden TeleVizier-Ring 19 ,158 Spanjer, reportage-serie over wereld van de therapie 2243 Dokument: Gescheiden, doe mentaire-serie. Afl. 1 23,32 Cheers, comedy 23 57 Miniatuur (tot 00.02) NEDERLAND 2 0930 Kijk dieren!: Zoogdieren 09.45) 1000 Huisje boompje beestje 10.20) 4030 Jeunes Francophones (tot 10.5 33 00 Scene II (tot 11.30) (2.00 Tennis: Roland Garros 3729 2-Vandaag, actualiteiten n 17.30 en 18.00 Journaal; 18 Sportjournaal en vanaf 18 Hoofdpunten uit het nieuws volgd door het weer 19.03 Our House, serie 19.48 Een rare kwast, rebus 19,59 Tennis: Roland Garros, sametlv ting 20.50 Torn Apart, speelfilm 22.23 Het elfde uur special: Jeruzale 23.30 Journaal 23,38 Wat is er aan dte hand?, si waarin kunstenaars vertellea o hun inspiratie en de drijfveer ter hun werk (tot 00.08) NEDERLAND 3 07.00 Journaal 07.05 Klokhuis 07.29 Ontbijt-tv niet elk half uur N Journaal 'S 09.00 Journaal 09.05 PP: Uitzending D66 09.08 Kook tv 99.29 Studio Sport 10.43 Kort concert 11.11 Goeiemiddag! 11.59 MiddagEditie met om 12.001 Journaal en 12.15 Den Haag 13.00 Journaal 13.08 Verrassend Nederland 13.35 Overal en nergens: Topmode 14.00 Spanjer 14.45 World Trade Show 15.31 The Wónder Years, safe 16.00 Journaal 16.07 Lopende zaken, actualiteite briek 16.38 In living color, comedyshow 17.07 Flying Doctors, serie 18.00 Villa Achterwerk, kinderma ne met De hondenshow: 18.C geometrische fabels; 18.09 1 dêrs vertellen moppen 18.15 Sesamstraat 18.30 Jeugdjournaal 18.40 Klokhuis, kindermagazine 19.00 Lingo, spelletje 19.30 2 Meter sessies met optrede de studio van Skunk Anansi The Walkabouts 20.00 Noorderlicht populair-w schappelijk magazine BELGIË FRANS 1 16.35 Neighbours, soap 17.05 La bai Carlos, magazine 17.30 Die Schwarz* klinik, serie 18.30 Régions seir, regi actualiteiten 18.50 Cartes sur table, tl zine 19.10 Le quotidien des sports1 Nieuws 20.10 House of the Spirits, A kaanse speelfilm van Bille August Meryl Streep, Jeremy Irons en Gléhn 22.30 Onbekend. Aansl.: Laatste n (tot 23.00) BELGIË FRANS 2 17.30 Top motos, motorsportmac 18.00 lei Bla-bla, kindermagazine Neighbours, soap 19.30 Nieuws 20.1 vas, culturele agenda 20.10 House Spirits, Amerikaanse speelfilm van Bil gust met Meryl Streep, Glenn Clo Winona Ryder 22.25 Nieuws 22.45 23.05 L'hebdo, actualiteitenmal; 23.25 Reflets du libéralisme 23.55 Partenaires 96, zakenmagazine (tot DUITSLAND 1 05.30 Morgenmagazin, ontbijtte 09.00 Heute 09.03 ML Mona Lisa, wênmagazine 09.45 Rückenschul grossen Ball 10.00 Heute 10.03 spiegel 10.40 Recht in DeuTsthlan auf Fall - Jedem sein Recht! 11.00 schau live/tennis: Roland Garros, ach* nale heren enkelspel 17.55 Verbotê »e, serie 18.25 Marienhof, serie Wildbach, serie 20.00 Tagesschau Expeditionen ins Tierreich, serie nat WRientaires: de krokodil 21.00 FAK gazine 21.40 Moselbrück, serie 22. gesthemen 23.00Tatort, politieserie Nachtmagazin 00.45 EM Extra/voet finale Tsjechoslowakije-Di (tot 02.45) DUITSLAND 2 J5.30 Zie Duitsland 1 11.00 Heutr Musikantenstadl, volksmuziek 12.5 seschau 13.00 Mittagsmagazin mei 13-45 Dalli Dalli, spelletje 14.15 Die v°n Bullerbü, jeugdserie 14.38 Th rtstagsecke 14.40 Löwenzahn, rtiagèzitié 15.05 Logo, jeugdji 15'15 Pinocchio, tekenfilmserie heute 15.50 The Flying Doctor: 6.35 Je'de Menge Leben, serie 17 endmagazin met Heute 17.50 D misdaadserie 19.00 Heute 19.25 feiheit, misdaadserie 21.00 Auslat 5 Heute 2*-15 Freejack, s| 24.00 Heutè nacht 00.15 Jungle Iv r>rte documentaires over jongere uitenland, op zoek naar hun It (tot 02.25)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 8