De Thalys knabbelt aan de tijd OHRA Aandelenfonds DE STEM Kans op acties bij Philips is vrij klein 'File verdwijnt niet door één maatregel' Meer rendement voor hetzelfde geld? Geestelijk vader Cees Veerman optimistisch ondanks 'zware bevalling' Nog dit najaar van Den Bosch naar Brussel ECONOMIE KORT Benzine cent goedkoper Rabobank biedt winkeliers spaarsysteem Samenwerking bij sloop platforms Buil Benelux levert chipknip Schrappen reiskostenforfait heeft weinig van doen met mobiliteit (026)400 40 40 •Ja ik wil een hoger rendement op mijn geld. 0 Stuur mij vrijblijvend alle informatie over de OHRA Beleggingsfondsen. X 69 Economie 'Veiling-baby zal groeien' Van onze redactie economie Maarssen - Ondanks de zware bevalling die aan de geboorte van de Verenigde Tuinbouwveilingen Neder land (VTN) vooraf ging, zal de 'baby' groeien. Niettemin wordt de blijd schap bij professor Cees Veerman, geestelijk vader van VTN, overschaduwd door enige ontevredenheid. Immers VTN, dat een veel meer markgerichte centra le afzet van de sterk becon curreerde Nederlandse tuinbouwproducten be oogt, kwam met de hakken over de sloot tot stand. De minimale omzetgrens van 60 procent van de dertien bij het fu sieproces betrokken veilingen, werd slechts met 5,57 procent overschreden, en zes van de der tien veilingen wezen de fusie, voorlopig, af. De VTN-top rekent erop dat de veilingen in Bre- da/Zundert (RBT), Barendrecht (CHZ) en Zwaagdijk (WFO), ge zamenlijk goed voor een omzet van meer dan 800 miljoen gulden, in tweede instantie alsnog aanha ken. Dat moet binnen twee maanden; later gelden andere voorwaarden. Individuele telers van aangesloten veilingen heb ben het recht binnen één maand de VTN te verlaten. Draagvlak Veerman: „De vraag destijds was of we een zo groot mogelijk draagvlak moesten hebben of dat we een snelle en adaquate start wilden om vandaar uit VTN uit te bouwen. Voor dat laatste hebben we gekozen." De Raad van Com missarissen heeft gistermorgen groen licht gegeven voor onmid dellijke opstart van de VTN-or- ganisatie. Volgens directievoor zitter W. van der Mee zijn er al gesprekken met supermarktorga- nisaties gaande. VTN zal geen geen moeite doen de naar verhouding kleine veilin gen van Ochten (RWM), Zalt- bommel en Margraten over de streep te trekken, omdat de leden daar donderdagavond een duide lijk 'nee' lieten horen. In Breda, Barendrecht en Zwaagdijk werd de vereiste tweederde meerder heid van de leden net niet ge haald. 'Breda' kwam welgeteld zes (omzet-gerelateerde) stem men tekort. Op basis van de stemming verte genwoordigen de zeven in VTN opgenomen veilingen een Euro pees marktaandeel van 4,5 pro cent, 3 procent minder dan wan neer alle dertien veilingen met de vorming van VTN hadden inge stemd. Met de al eerder afge haakte Venlose veiling (ZON), zou VTN op negen procent zijn gekomen. Hij is bordeauxrood met een grijze afdronk en hij krijgt speed als hij door de Van Goghgele colza van de Picardie scheurt. De Thalys is de toekomst van de Nederlandse Spoorwegen. Op een mooie ochtend jaagt de trein met een snelheid van 301 kilometer door Noord-Frankrijk de toe komst achterna. Morgen rijdt de NS er voor het eerst mee in de dienstre geling van morgen en knabbelt de spoorwegen voorzichtig aan de tijd. Door Hans Jacobs ALS JE EVEN Frankrijk bin nen bent geraasd, zie je het pas echt. Achteruit geleund in een comfortabele stoel. Maandzaadbroodje ham in de hand, kopje koffie. Nog is het alleen het lieflijke Picardie- landschap dat je vergezelt: groen golvend met een dun laagje Van Goghgele colza- vernis. Dan wordt het menens. De Picar- dieiuane stokt, het koolzaad wordt asfalt. De Al, de Autorou te naar Parijs rijdt mee op de vluchtstrook van de spoorbaan. Zij aan zij naast elkaar. De trein en de auto. Iedereen in de trein draait naar links en in een oogopslag zie je het verschil: ze staan bijna stil, daar op de Autoroute. Zelfs de grootste scheurmonsters moeten afhaken. Er is geen beginnen aan. De bordeauxrode Nederlandse Thalys komt op temperatuur. Vandaag is het nog een testrit. Morgen is Nederland voor het eerst officieel opgenomen in het Europese net van hogesnelheids treinen, rijdt Nederland mee in de dienstregeling van de toe komst. De Thalys vervangt vier maal per dag de huidige dagtrei- nen tussen Nederland en Parijs, brengt de Franse hoofdstad in één klap vijf kwartier dichter bij Amsterdam en laat de rit nog maar vier uur en 46 minuten in plaats van bijna zes uur duren. Sensatie Driehonderd kilometer per uur. De sensatie is dat er geen sensatie is, aldus Thalysbaas ir. Frits Marckmann. Je voelt er niets van. Alleen als een andere Franse TGV in tegengestelde richting passeert, klapt de lucht in een va cuum. Maar als je met een glas koele witte wijn in de hand vanuit de bar naar buiten kijkt, zie je nóg meer. Je ziet ook de gigantische achterstand die Nederland nog met de toekomst heeft. De drie honderd kilometer per uur die de De Thalys rijdt vanaf morgen in Nederland volgens de 'dienstregeling van de toekomst'. trein in Frankrijk op de Hoge Snelheids Lijn (HSL) kan halen en de 130 kilometer van de auto's, dezelfde snelheid als het maxi mum dat de trein in Nederland mag rijden. Internationaal staat de trein in Nederland dus bijna stil. Tenminste tot de zomer van 2003, als het Groene Hart van Neder land met een Hoge Snelheids Lijn (HSL) doorboord is en Nederland de echte liefde voor de flitsende toekomst kan bekennen. De snelheid van de Thalys be driegt. De driehonderd kilometer in Frankrijk zijn slechts de lange eindsprint van de sukkeldraf die de hogesnelheidsboemel daar voor in België en Nederland, met de handrem aangetrokken, heeft afgelegd. Pas vlak voor de Bel gisch-Franse grens bij Antoing kan de Thalys de spierballen la ten rollen. Dat is de eerste winst van 75 minuten. Winst Maar elke winst is meegenomen op weg naar de toekomst. Tot vandaag duurde het vijf uur en 32 minuten voordat de trein vanuit Amsterdam Parijs binnen kon rollen. Een martelgang van stop pen en stilstaan. Het leek wel of met name het meest onvriendelij ke Franse en Belgische personeel in de al lang afgeschreven rijtui gen hun straf uit moesten zitten. Al het geld dat in het verleden in de spoorwegen werd gestoken, werd gebruikt voor uitbreiding van de capaciteit. Niet voor meer snelheid. Dus raasden de auto en het vliegtuig de trein links en rechts voorbij. En ais snelheid niet belangrijk was, dan won het comfort het wel overtuigend. „De ingenieurs waren de baas bij de nationale treinmaatschappij- en. Die vonden de allernieuwste remmen belangrijker dan een goed marktgericht beleid," ver zucht een marketeer bij de spoor wegen. Gelukkig werd men nog net op tijd wakker en namen de marketeers de macht van de inge nieurs over. Langzaam maar zeker ontstond er de droom van een groot Euro pees net van flitstreinen om de strijd met de in de files vastgelo pen auto en de op te krappe luchthavens gestrande vliegtui gen aan te gaan. Vanaf 1974 verschenen er in lan den als Engeland, Frankrijk, Duitsland en Zweden supersnelle treinen op de rails. Maar samen werken binnen Europa, dat is een heel ander perron. Nog steeds staan tussen de nationale spoor wegmaatschappijen de wissels verkeerd. Spoorbreedte „Het enige wat we gemeen heb ben, is de spoorbreedte," aldus een routemanager die er zes jaar internationaal onderhandelen op heeft zitten. Alleen al over de kleur van de Thalys, een project van Duitsland, België, Frankrijk en Nederland, is heel lang gebak keleid. Dienstregelingen op el kaar afstemmen, was volgens een zegsman een crime. Maar 2 juni is bereikt. De toe komst staat met de nieuwe dienstregeling voor de deur. De oude verwaarloosde trein Am sterdam-Parijs is definitief ont spoord. „Er is nog een hele hoop in de halen, we moeten van heel ver komen," zegt Frits Marck mann. Maar de Thalys staat op de rails. Comfortabel, aangenaam, luxe en mét een gezellige bar. Thalys, een fantasienaam. Niets uit de geschiedenis, want daar willen ze het liefst niet aan herin nerd worden. Gewoon een naam. Iets nieuws, iets dat nog niet be staat, is het bijna symbolische antwoord. Voorlopig rijdt het woordje 'straks' mee voorin op de bok. Straks, eind 1997 (de Belgen lig gen een half jaar voor op sche ma), als het traject Halle-Franse grens klaar is, waardoor opnieuw veertig minuten van de tijd ge knabbeld kan worden en Amster dam-Parijs tot vier uur en tien minuten is teruggebracht. Straks (maar dan zijn we al in de volgende eeuw) als tussen Ant werpen en Amsterdam een HSL ligt en Amsterdam maar op drie uur van Parijs komt te liggen en Londen vanuit Amsterdam nog maar drie uur en 45 minuten is. Straks, als heel Europa eindelijk op flitsafstand ligt. Parijs - Dit najaar (waar schijnlijk oktober) zal er vanuit Den Bosch een recht streekse trein naar Brussel gaan rijden. Deze Brabant- trein (Tilburg, Breda, Roos endaal) zal het vervallen van het station van Roosendaal op de Thalyslijn Amsterdam- Brussel voor Zuid- en Oost nederland moeten compen seren. De Thalys stop alleen nog in Amsterdam, Schiphol en Rotterdam. Vanuit Brussel is er dan elk uur een rechtstreekse ver binding met een Belgische of een Nederlandse Thalys naar Parijs. Vanuit Brussel-Zuid rijden er vanaf morgen ook rechtstreekse TGV's naar Zuid-Frankrijk. De gecom pliceerde overstap in Parijs (van het ene naar het andere station) is daarmee verleden tijd. Vanuit Brussel start ook de Eurostar naar Londen. I I I I ZATERDAG 1 JUNI 1996 Eindhoven - De FNV-leden onder het Philips-personeel wijzen het laatste CAO-bod van het concern massaal af, maar er lijkt geen meerderheid te zijn voor acties. De leden kunnen tot en met maandag hun stem uitbrengen. Dinsdag komt de concernraad van de Industriebond bijeen om te overleggen over de uitslag. Van de meer dan twaalfhon derd schriftelijke reacties die inmiddels binnen zijn is 80 procent negatief. Slechts 40 procent is voorstander van ac ties. Dat heeft T. Hagen, hoofd bestuurder van de Industrie bond FNV, gisteren bevestigd. Over de kans op acties wilde hij nog geen uitspraak doen. „Van degenen die het eindbod ver werpen is ongeveer de helft be reid actie te gaan voeren," al dus Hagen. „Maar het is moge lijk dat het uiteindelijk toch een meerderheid wordt." Volgens Hagen is bij schrifte lijke stemmingen een respons van 20 a 30 procent 'normaal'. Bij Philips, waar de Industrie bond achtduizend leden heeft, zou dat uitkomen op een totaal van tweeduizend. FNV-bestuurder J. Cuperus denkt nog altijd dat het tot ac ties komt, maar 'niet zo con creet als eerder'. Hij benadrukt dat de situatie per vestiging wordt bekeken. Twee weken geleden verwier pen de kaderleden van de In dustriebonden van FNV en CNV het eindbod van Philips al. Dat bod kwam in grote lij nen overeen met het akkoord dat Philips eerder had gesloten met De Unie en de VHPP. Aan de onderhandelingen die voor af gingen aan dat akkoord had den de industriebonden niet mee gedaan, omdat er met Phi lips niet was te praten over in voering van een 36-urige werk week. De Unie en de VHPP sloten met Philips een akkoord waarin on der meer voorzien is in een loonsverhoging van 6 procent in twee jaar en in de invoering van een nieuw pensioenstelsel. De industriebonden richtten vervolgens hun pijlen op die nieuwe pensioenregeling. Maar ook daar viel niet veel meer aan te sleutelen. Uiteindelijk be reikten ze slechts een iets gelei delijker afschaffing van de vut regeling. De bonden kozen ver volgens voor een schriftelijke raadpleging om alle leden de gelegenheid te geven zich uit te spreken. 8KS# Rotterdam - Benzine wordt maandag één cent per liter goedko per, aldus marktleider Shell. Euro loodvrij gaat aan de pomp pre cies twee gulden kosten. De prijs van diesel blijft hetzelfde. De prijsverlaging is een gevolg van de ontwikkeling op de internatio nale markt. Utrecht - De Rabobank start na proeven in de gebieden Breuke- len/Loenen en Nijkerk in het najaar landelijk met het Loko Spaarprogramma, een Air Miles-achtig systeem voor plaatselijke winkeliers dat gebruik maakt van de chipknip. De banken gaan de huidige pinpassen, twaalf miljoen stuks, ver vangen door een pas met de chipknip. Dat biedt technisch niet al leen de mogelijkheid te betalen inwinkels, maar ook om er 'pun ten' mee te sparen. De apparaten in de winkels kunnen worden aangepast om dit mogelijk te maken. Rotterdam - Het Gemeentelijk Havenbedrijf van de gemeente Rotterdam is erin geslaagd een samenwerkingsverband op poten te zetten voor het slopen van boorplatforms in Rotterdam. De sloopbedrijven Curef uit Rotterdam en Hapo uit Dordrecht gaan de platforms demonteren op een voormalige terminal van het overslagbedrijf Frans Swarttouw aan de Laurenshaven in het Botlek-gebied. Naar verwachting ligt er de komende jaren op dit terrein veel werk. Enige tientallen boorplatforms op de Noordzee moeten we gens veroudering ontmanteld worden. Amsterdam - De banken die de chipknip binnenkort uitgeven, hebben Buil Benelux de opdracht gegeven vele miljoenen chip kaarten te leveren. Het bedrijf gebruikt daarvoor de meest ge avanceerde chiptechnologie, de CC1000. Dit heeft Buil Benelux gisteren bekendgemaakt. De toepassing van de CC1000 is een uitbreiding van de electroni- sche portemonnee, zoals deze bij de proefneming in Arnhem wordt gebruikt met de huidige chipknip. Naast de functie van electronische portemonnee, is het met de technologie van Buil mogelijk andere functies aan de chipkaarten toe te voegen. Ge dacht wordt aan het sparen van zegels, toepassingen voor open baar vervoer, club- en studentenkaarten. (ADVERTENTIE) Van onze verslaggever Breda - „Het is goed dat het reiskostenforfait wordt aan gepakt, want de staat hoeft de mobiliteit niet te subsidiëren. Maar je moet niet denken dat een dergelijke ingreep ver band houdt met een mogelijke afname van de mobiliteit." Pieter van Bekkum, docent pla nologie en verkeer van de Neder landse Hogeschool voor Toerisme en Verkeer in Breda, is weinig optimistisch over de concrete re sultaten die de opgelaaide dis cussie over het reiskostenforfait zal opleveren. be oorzaak voor het weer op laaien van de discussie, die eer der een einde maakte aan het ka binet Lubbers II, is het volstrekt vastlopen van het verkeer en vooral de kostenpost voor het be drijfsleven, die in de miljarden i<o°Pt' va^van Lubbers II in 1989 waren de werkgevers nog fel tegen. Maar nu sluit zelfs de scheidende werkgeversvoorman Rinnooy Kan deze week het af schaffen van het reiskostenfor fait niet meer uit. „Generaals zijn voor de vrede als ze aftreden," 2ogt Van Bekkum. Of het allemaal helpt, is weer een heel andere vraag. „De grootste groei van het autoverkeer komt van het sociaal verkeer: bezoekje aan opa en oma of een verre vriend. Dat verkeer is volkomen amorf: er zit geen enkele struc tuur in." Het woon-werk-verkeer lijkt een makkelijkere prooi voor de be leidsmakers, omdat op vaste tij den per dag dikke stromen ver voer zich tussen vaste punten be wegen. Openbaar vervoer zou voor een deel van de reizigers een alterna tief kunnen betekenen. Car poolen is een andere mogelijk heid, zij het dat het autodelen nog van marginale betekenis is. Het schrappen van het reiskos tenforfait maakt autorijden duurder. Maar daarom stappen mensen de auto nog niet uit. „Uit onderzoek blijkt steeds weer dat mensen bereid zijn om op allerlei zaken te bezuinigen om hun auto op de weg te houden," consta teert Van Bekkum. Eerste doel is te zorgen dat men sen helemaal niet meer reizen. Mensen moeten eerder verhuizen als ze ander werk krijgen. En bij deze problematiek is het reiskos tenforfait een klein element in de afweging van de consument. Hij moet eerst een huis zien te vinden in de nieuwe omgeving. „In de Randstad zijn huizen veel duurder," noemt Van Bekkum een belangrijke drempel voor een verhuizing. Dat is dan nog exclu sief allerlei bijkomende kosten als de overdrachtsbelasting, de makelaar, notaris en de inrich ting. Een ander element is dat steeds meer huishoudens twee inkomens en dus twee werkkringen tellen. Net als met de overdrachtsbelas ting keert de ene overheidsmaat regel zich tegen een ander beleid. De overheid stimuleert vrouwen om te werken, maar voor het vraagstuk van de mobiliteit wordt er een stuk moeilijker door. Het vinden van een baan is al niet eenvoudig, het vinden van twee banen in dezelfde plaats is een crime. Zou het gezin verhuizen voor vader, dan moet moeder pendelen. Daar schiet het ver- keersinfarct dus niet mee op. Het snel opkomend fenomeen van de flexibiliteit van de arbeid ver meerdert de mobiliteit ook al. Mensen werken korter op één plaats en voor een korte periode zijn mensen natuurlijk weinig ge neigd te verkassen, zegt Van Bek kum. „Nederlanders zijn toch al zeer honkvast, vergeleken met andere landen." Werknemers zullen ook- proberen om de extra kosten af te wentelen op hun werkgever. Bijvoorbeeld door te worden gecompenseerd in hun loon. „Bij hogere inkomens gebeurt dat al." „Het schrappen van het reiskos tenforfait is een geïsoleerde maatregel en die is zelden effec tief. Je zult een pakket van maat regelen moeten nemen," conclu deert Van Bekkum. Persoonlijk denkt hij dat alleen een revolutie het verstikkende autoverkeer kan terugdringen. „Iedereen ziet dat het verkeer vast loopt. Als je de huidige ont wikkelingen tien jaar doortrekt, zie je echt een heel angstige si tuatie ontstaan. In het huidige politieke klimaat zullen niet snelle harde maatregelen worden genomen, want er moeten steeds compromissen worden gesloten." „Ik denk dat alleen een systeem effectief is, waarbij mensen een kilometer-budget toebedeeld krijgen. Willen ze meer rijden, dan moet je die extra kilometers meteen een stuk duurder ma ken." Het zal nog even duren voordat de revolutie uitbreekt, weet Van Bekkum. „Ik denk niet dat minister nu de politieke moed hebben om iets dergelijks te doen. Anderzijds wordt de tijd er steeds rijper voor: in de Randstad staan de mensen een steeds groter deel van de dag in de file en die situatie verplaatst zich naar de aanlig gende provincies, zoals Brabant." Bel snel OHRA: Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 21.00 uur en zaterdag tot 13.00 uur. Of kom langs in één van de OHRA Winkels (adressen zie pag. 2 van de Gouden Gids). SK OHRA Aandelenfonds 2 OBAM 3 Internationaal Aandelenfonds 4 Aandelen Beleggingspool 5 PostbankAandelenfonds 6 Delta Lloyd Investment Fund 7 ABN AMRO Aandelen Fonds 8 ING Bank Global Fund 9 Algemeen Fondsenbezit 10 Esmeralda 11 Friesland Aandelen) Rendement 'Aandelenfondsen wereldwijd" over 18,33 12 fidelity Funds International 8,62 17,42 13 Rolinco 8,39 15,76 14 VSB Aandelen Fonds 8,04 14,24 15 Aegon Aandelenfonds 7,86 14,22 16 Aegon Spaaraandelen Fonds 7,56 14,05 17 Robeco 6,82 13,71 18 Axa E L Aandelen Internationaal 6,50 13,52 19 CL Aandelenfonds 3,15 10,57 20 Intereffect 500 1,43 9.90 21 ASN Aandelenfonds 0,19 ,f 'sufTT 11 1 Index 12,10 1995; bron ABN AMRO Asset Mtiimgt'im'/U Wilt u meer rendement voor hetzelfde geld? Dan spreekt het overzicht hierboven voor zich! Het OHRA Aandelenfonds behaalde ook het afgelopen jaar weer een prima resultaat. Zes uitstekende fondsen OHRA heeft zes aantrekkelijke beursgenoteerde fondsen. Die de afgelopen jaren een uitstekend rendement hebben laten zien. Kies ook voor de beleggingsexpertise van OHRA en vraag met de Beleggers-lnfobon alle informatie over succes- 1 vol beleggen aan. Of bel direct even. Naam Voorletter(s) M/V Adres Postcode Plaats Telefoon Geboortedatum 0215230396 ln open envelop zonder postzegel opsturen naar: OHRA Bank, Antwoordnummer 3344, 6800 ZA Arnhem. De waarde van uw belegging ban fluctuerenIn het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voorde toekomst.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 7