De Thalys knabbelt aan de tijd
OHRA Aandelenfonds
DE STEM
Kans op acties bij
Philips is vrij klein
'File verdwijnt niet door één maatregel'
Meer rendement
voor hetzelfde geld?
Geestelijk vader Cees Veerman optimistisch ondanks 'zware bevalling'
Nog dit najaar
van Den Bosch
naar Brussel
ECONOMIE KORT
Benzine cent goedkoper
Rabobank biedt winkeliers spaarsysteem
Samenwerking bij sloop platforms
Buil Benelux levert chipknip
Schrappen reiskostenforfait heeft weinig van doen met mobiliteit
(026)400 40 40
•Ja ik wil een hoger rendement op mijn geld.
0 Stuur mij vrijblijvend alle informatie over de
OHRA Beleggingsfondsen.
X 69
Economie
'Veiling-baby zal groeien'
Van onze redactie economie
Maarssen - Ondanks de
zware bevalling die aan de
geboorte van de Verenigde
Tuinbouwveilingen Neder
land (VTN) vooraf ging, zal
de 'baby' groeien.
Niettemin wordt de blijd
schap bij professor Cees
Veerman, geestelijk vader
van VTN, overschaduwd
door enige ontevredenheid.
Immers VTN, dat een veel
meer markgerichte centra
le afzet van de sterk becon
curreerde Nederlandse
tuinbouwproducten be
oogt, kwam met de hakken
over de sloot tot stand.
De minimale omzetgrens van 60
procent van de dertien bij het fu
sieproces betrokken veilingen,
werd slechts met 5,57 procent
overschreden, en zes van de der
tien veilingen wezen de fusie,
voorlopig, af. De VTN-top rekent
erop dat de veilingen in Bre-
da/Zundert (RBT), Barendrecht
(CHZ) en Zwaagdijk (WFO), ge
zamenlijk goed voor een omzet
van meer dan 800 miljoen gulden,
in tweede instantie alsnog aanha
ken. Dat moet binnen twee
maanden; later gelden andere
voorwaarden. Individuele telers
van aangesloten veilingen heb
ben het recht binnen één maand
de VTN te verlaten.
Draagvlak
Veerman: „De vraag destijds was
of we een zo groot mogelijk
draagvlak moesten hebben of dat
we een snelle en adaquate start
wilden om vandaar uit VTN uit te
bouwen. Voor dat laatste hebben
we gekozen." De Raad van Com
missarissen heeft gistermorgen
groen licht gegeven voor onmid
dellijke opstart van de VTN-or-
ganisatie. Volgens directievoor
zitter W. van der Mee zijn er al
gesprekken met supermarktorga-
nisaties gaande.
VTN zal geen geen moeite doen
de naar verhouding kleine veilin
gen van Ochten (RWM), Zalt-
bommel en Margraten over de
streep te trekken, omdat de leden
daar donderdagavond een duide
lijk 'nee' lieten horen. In Breda,
Barendrecht en Zwaagdijk werd
de vereiste tweederde meerder
heid van de leden net niet ge
haald. 'Breda' kwam welgeteld
zes (omzet-gerelateerde) stem
men tekort.
Op basis van de stemming verte
genwoordigen de zeven in VTN
opgenomen veilingen een Euro
pees marktaandeel van 4,5 pro
cent, 3 procent minder dan wan
neer alle dertien veilingen met de
vorming van VTN hadden inge
stemd. Met de al eerder afge
haakte Venlose veiling (ZON),
zou VTN op negen procent zijn
gekomen.
Hij is bordeauxrood met
een grijze afdronk en hij
krijgt speed als hij door
de Van Goghgele colza
van de Picardie scheurt.
De Thalys is de toekomst
van de Nederlandse
Spoorwegen. Op een
mooie ochtend jaagt de
trein met een snelheid
van 301 kilometer door
Noord-Frankrijk de toe
komst achterna. Morgen
rijdt de NS er voor het
eerst mee in de dienstre
geling van morgen en
knabbelt de spoorwegen
voorzichtig aan de tijd.
Door Hans Jacobs
ALS JE EVEN Frankrijk bin
nen bent geraasd, zie je het
pas echt. Achteruit geleund in
een comfortabele stoel.
Maandzaadbroodje ham in de
hand, kopje koffie. Nog is het
alleen het lieflijke Picardie-
landschap dat je vergezelt:
groen golvend met een dun
laagje Van Goghgele colza-
vernis.
Dan wordt het menens. De Picar-
dieiuane stokt, het koolzaad
wordt asfalt. De Al, de Autorou
te naar Parijs rijdt mee op de
vluchtstrook van de spoorbaan.
Zij aan zij naast elkaar. De trein
en de auto.
Iedereen in de trein draait naar
links en in een oogopslag zie je
het verschil: ze staan bijna stil,
daar op de Autoroute. Zelfs de
grootste scheurmonsters moeten
afhaken. Er is geen beginnen aan.
De bordeauxrode Nederlandse
Thalys komt op temperatuur.
Vandaag is het nog een testrit.
Morgen is Nederland voor het
eerst officieel opgenomen in het
Europese net van hogesnelheids
treinen, rijdt Nederland mee in
de dienstregeling van de toe
komst. De Thalys vervangt vier
maal per dag de huidige dagtrei-
nen tussen Nederland en Parijs,
brengt de Franse hoofdstad in
één klap vijf kwartier dichter bij
Amsterdam en laat de rit nog
maar vier uur en 46 minuten in
plaats van bijna zes uur duren.
Sensatie
Driehonderd kilometer per uur.
De sensatie is dat er geen sensatie
is, aldus Thalysbaas ir. Frits
Marckmann. Je voelt er niets van.
Alleen als een andere Franse
TGV in tegengestelde richting
passeert, klapt de lucht in een va
cuum.
Maar als je met een glas koele
witte wijn in de hand vanuit de
bar naar buiten kijkt, zie je nóg
meer. Je ziet ook de gigantische
achterstand die Nederland nog
met de toekomst heeft. De drie
honderd kilometer per uur die de
De Thalys rijdt vanaf morgen in Nederland volgens de 'dienstregeling van de toekomst'.
trein in Frankrijk op de Hoge
Snelheids Lijn (HSL) kan halen
en de 130 kilometer van de auto's,
dezelfde snelheid als het maxi
mum dat de trein in Nederland
mag rijden. Internationaal staat
de trein in Nederland dus bijna
stil.
Tenminste tot de zomer van 2003,
als het Groene Hart van Neder
land met een Hoge Snelheids Lijn
(HSL) doorboord is en Nederland
de echte liefde voor de flitsende
toekomst kan bekennen.
De snelheid van de Thalys be
driegt. De driehonderd kilometer
in Frankrijk zijn slechts de lange
eindsprint van de sukkeldraf die
de hogesnelheidsboemel daar
voor in België en Nederland, met
de handrem aangetrokken, heeft
afgelegd. Pas vlak voor de Bel
gisch-Franse grens bij Antoing
kan de Thalys de spierballen la
ten rollen. Dat is de eerste winst
van 75 minuten.
Winst
Maar elke winst is meegenomen
op weg naar de toekomst. Tot
vandaag duurde het vijf uur en 32
minuten voordat de trein vanuit
Amsterdam Parijs binnen kon
rollen. Een martelgang van stop
pen en stilstaan. Het leek wel of
met name het meest onvriendelij
ke Franse en Belgische personeel
in de al lang afgeschreven rijtui
gen hun straf uit moesten zitten.
Al het geld dat in het verleden in
de spoorwegen werd gestoken,
werd gebruikt voor uitbreiding
van de capaciteit. Niet voor meer
snelheid. Dus raasden de auto en
het vliegtuig de trein links en
rechts voorbij. En ais snelheid
niet belangrijk was, dan won het
comfort het wel overtuigend.
„De ingenieurs waren de baas bij
de nationale treinmaatschappij-
en. Die vonden de allernieuwste
remmen belangrijker dan een
goed marktgericht beleid," ver
zucht een marketeer bij de spoor
wegen. Gelukkig werd men nog
net op tijd wakker en namen de
marketeers de macht van de inge
nieurs over.
Langzaam maar zeker ontstond
er de droom van een groot Euro
pees net van flitstreinen om de
strijd met de in de files vastgelo
pen auto en de op te krappe
luchthavens gestrande vliegtui
gen aan te gaan.
Vanaf 1974 verschenen er in lan
den als Engeland, Frankrijk,
Duitsland en Zweden supersnelle
treinen op de rails. Maar samen
werken binnen Europa, dat is een
heel ander perron. Nog steeds
staan tussen de nationale spoor
wegmaatschappijen de wissels
verkeerd.
Spoorbreedte
„Het enige wat we gemeen heb
ben, is de spoorbreedte," aldus
een routemanager die er zes jaar
internationaal onderhandelen op
heeft zitten. Alleen al over de
kleur van de Thalys, een project
van Duitsland, België, Frankrijk
en Nederland, is heel lang gebak
keleid. Dienstregelingen op el
kaar afstemmen, was volgens een
zegsman een crime.
Maar 2 juni is bereikt. De toe
komst staat met de nieuwe
dienstregeling voor de deur. De
oude verwaarloosde trein Am
sterdam-Parijs is definitief ont
spoord. „Er is nog een hele hoop
in de halen, we moeten van heel
ver komen," zegt Frits Marck
mann. Maar de Thalys staat op de
rails. Comfortabel, aangenaam,
luxe en mét een gezellige bar.
Thalys, een fantasienaam. Niets
uit de geschiedenis, want daar
willen ze het liefst niet aan herin
nerd worden. Gewoon een naam.
Iets nieuws, iets dat nog niet be
staat, is het bijna symbolische
antwoord.
Voorlopig rijdt het woordje
'straks' mee voorin op de bok.
Straks, eind 1997 (de Belgen lig
gen een half jaar voor op sche
ma), als het traject Halle-Franse
grens klaar is, waardoor opnieuw
veertig minuten van de tijd ge
knabbeld kan worden en Amster
dam-Parijs tot vier uur en tien
minuten is teruggebracht.
Straks (maar dan zijn we al in de
volgende eeuw) als tussen Ant
werpen en Amsterdam een HSL
ligt en Amsterdam maar op drie
uur van Parijs komt te liggen en
Londen vanuit Amsterdam nog
maar drie uur en 45 minuten is.
Straks, als heel Europa eindelijk
op flitsafstand ligt.
Parijs - Dit najaar (waar
schijnlijk oktober) zal er
vanuit Den Bosch een recht
streekse trein naar Brussel
gaan rijden. Deze Brabant-
trein (Tilburg, Breda, Roos
endaal) zal het vervallen van
het station van Roosendaal
op de Thalyslijn Amsterdam-
Brussel voor Zuid- en Oost
nederland moeten compen
seren. De Thalys stop alleen
nog in Amsterdam, Schiphol
en Rotterdam.
Vanuit Brussel is er dan elk
uur een rechtstreekse ver
binding met een Belgische of
een Nederlandse Thalys naar
Parijs. Vanuit Brussel-Zuid
rijden er vanaf morgen ook
rechtstreekse TGV's naar
Zuid-Frankrijk. De gecom
pliceerde overstap in Parijs
(van het ene naar het andere
station) is daarmee verleden
tijd. Vanuit Brussel start ook
de Eurostar naar Londen.
I I I I
ZATERDAG 1 JUNI 1996
Eindhoven - De FNV-leden onder het Philips-personeel
wijzen het laatste CAO-bod van het concern massaal af,
maar er lijkt geen meerderheid te zijn voor acties. De leden
kunnen tot en met maandag hun stem uitbrengen. Dinsdag
komt de concernraad van de Industriebond bijeen om te
overleggen over de uitslag.
Van de meer dan twaalfhon
derd schriftelijke reacties die
inmiddels binnen zijn is 80
procent negatief. Slechts 40
procent is voorstander van ac
ties. Dat heeft T. Hagen, hoofd
bestuurder van de Industrie
bond FNV, gisteren bevestigd.
Over de kans op acties wilde hij
nog geen uitspraak doen. „Van
degenen die het eindbod ver
werpen is ongeveer de helft be
reid actie te gaan voeren," al
dus Hagen. „Maar het is moge
lijk dat het uiteindelijk toch
een meerderheid wordt."
Volgens Hagen is bij schrifte
lijke stemmingen een respons
van 20 a 30 procent 'normaal'.
Bij Philips, waar de Industrie
bond achtduizend leden heeft,
zou dat uitkomen op een totaal
van tweeduizend.
FNV-bestuurder J. Cuperus
denkt nog altijd dat het tot ac
ties komt, maar 'niet zo con
creet als eerder'. Hij benadrukt
dat de situatie per vestiging
wordt bekeken.
Twee weken geleden verwier
pen de kaderleden van de In
dustriebonden van FNV en
CNV het eindbod van Philips
al. Dat bod kwam in grote lij
nen overeen met het akkoord
dat Philips eerder had gesloten
met De Unie en de VHPP. Aan
de onderhandelingen die voor
af gingen aan dat akkoord had
den de industriebonden niet
mee gedaan, omdat er met Phi
lips niet was te praten over in
voering van een 36-urige werk
week.
De Unie en de VHPP sloten met
Philips een akkoord waarin on
der meer voorzien is in een
loonsverhoging van 6 procent
in twee jaar en in de invoering
van een nieuw pensioenstelsel.
De industriebonden richtten
vervolgens hun pijlen op die
nieuwe pensioenregeling. Maar
ook daar viel niet veel meer aan
te sleutelen. Uiteindelijk be
reikten ze slechts een iets gelei
delijker afschaffing van de vut
regeling. De bonden kozen ver
volgens voor een schriftelijke
raadpleging om alle leden de
gelegenheid te geven zich uit te
spreken.
8KS#
Rotterdam - Benzine wordt maandag één cent per liter goedko
per, aldus marktleider Shell. Euro loodvrij gaat aan de pomp pre
cies twee gulden kosten. De prijs van diesel blijft hetzelfde. De
prijsverlaging is een gevolg van de ontwikkeling op de internatio
nale markt.
Utrecht - De Rabobank start na proeven in de gebieden Breuke-
len/Loenen en Nijkerk in het najaar landelijk met het Loko
Spaarprogramma, een Air Miles-achtig systeem voor plaatselijke
winkeliers dat gebruik maakt van de chipknip.
De banken gaan de huidige pinpassen, twaalf miljoen stuks, ver
vangen door een pas met de chipknip. Dat biedt technisch niet al
leen de mogelijkheid te betalen inwinkels, maar ook om er 'pun
ten' mee te sparen. De apparaten in de winkels kunnen worden
aangepast om dit mogelijk te maken.
Rotterdam - Het Gemeentelijk Havenbedrijf van de gemeente
Rotterdam is erin geslaagd een samenwerkingsverband op poten
te zetten voor het slopen van boorplatforms in Rotterdam. De
sloopbedrijven Curef uit Rotterdam en Hapo uit Dordrecht gaan
de platforms demonteren op een voormalige terminal van het
overslagbedrijf Frans Swarttouw aan de Laurenshaven in het
Botlek-gebied.
Naar verwachting ligt er de komende jaren op dit terrein veel
werk. Enige tientallen boorplatforms op de Noordzee moeten we
gens veroudering ontmanteld worden.
Amsterdam - De banken die de chipknip binnenkort uitgeven,
hebben Buil Benelux de opdracht gegeven vele miljoenen chip
kaarten te leveren. Het bedrijf gebruikt daarvoor de meest ge
avanceerde chiptechnologie, de CC1000. Dit heeft Buil Benelux
gisteren bekendgemaakt.
De toepassing van de CC1000 is een uitbreiding van de electroni-
sche portemonnee, zoals deze bij de proefneming in Arnhem
wordt gebruikt met de huidige chipknip. Naast de functie van
electronische portemonnee, is het met de technologie van Buil
mogelijk andere functies aan de chipkaarten toe te voegen. Ge
dacht wordt aan het sparen van zegels, toepassingen voor open
baar vervoer, club- en studentenkaarten.
(ADVERTENTIE)
Van onze verslaggever
Breda - „Het is goed dat het
reiskostenforfait wordt aan
gepakt, want de staat hoeft de
mobiliteit niet te subsidiëren.
Maar je moet niet denken dat
een dergelijke ingreep ver
band houdt met een mogelijke
afname van de mobiliteit."
Pieter van Bekkum, docent pla
nologie en verkeer van de Neder
landse Hogeschool voor Toerisme
en Verkeer in Breda, is weinig
optimistisch over de concrete re
sultaten die de opgelaaide dis
cussie over het reiskostenforfait
zal opleveren.
be oorzaak voor het weer op
laaien van de discussie, die eer
der een einde maakte aan het ka
binet Lubbers II, is het volstrekt
vastlopen van het verkeer en
vooral de kostenpost voor het be
drijfsleven, die in de miljarden
i<o°Pt' va^van Lubbers II in
1989 waren de werkgevers nog fel
tegen. Maar nu sluit zelfs de
scheidende werkgeversvoorman
Rinnooy Kan deze week het af
schaffen van het reiskostenfor
fait niet meer uit. „Generaals zijn
voor de vrede als ze aftreden,"
2ogt Van Bekkum.
Of het allemaal helpt, is weer een
heel andere vraag. „De grootste
groei van het autoverkeer komt
van het sociaal verkeer: bezoekje
aan opa en oma of een verre
vriend. Dat verkeer is volkomen
amorf: er zit geen enkele struc
tuur in."
Het woon-werk-verkeer lijkt een
makkelijkere prooi voor de be
leidsmakers, omdat op vaste tij
den per dag dikke stromen ver
voer zich tussen vaste punten be
wegen.
Openbaar vervoer zou voor een
deel van de reizigers een alterna
tief kunnen betekenen. Car
poolen is een andere mogelijk
heid, zij het dat het autodelen
nog van marginale betekenis is.
Het schrappen van het reiskos
tenforfait maakt autorijden
duurder. Maar daarom stappen
mensen de auto nog niet uit. „Uit
onderzoek blijkt steeds weer dat
mensen bereid zijn om op allerlei
zaken te bezuinigen om hun auto
op de weg te houden," consta
teert Van Bekkum.
Eerste doel is te zorgen dat men
sen helemaal niet meer reizen.
Mensen moeten eerder verhuizen
als ze ander werk krijgen. En bij
deze problematiek is het reiskos
tenforfait een klein element in de
afweging van de consument. Hij
moet eerst een huis zien te vinden
in de nieuwe omgeving.
„In de Randstad zijn huizen veel
duurder," noemt Van Bekkum
een belangrijke drempel voor een
verhuizing. Dat is dan nog exclu
sief allerlei bijkomende kosten
als de overdrachtsbelasting, de
makelaar, notaris en de inrich
ting.
Een ander element is dat steeds
meer huishoudens twee inkomens
en dus twee werkkringen tellen.
Net als met de overdrachtsbelas
ting keert de ene overheidsmaat
regel zich tegen een ander beleid.
De overheid stimuleert vrouwen
om te werken, maar voor het
vraagstuk van de mobiliteit
wordt er een stuk moeilijker
door.
Het vinden van een baan is al niet
eenvoudig, het vinden van twee
banen in dezelfde plaats is een
crime. Zou het gezin verhuizen
voor vader, dan moet moeder
pendelen. Daar schiet het ver-
keersinfarct dus niet mee op.
Het snel opkomend fenomeen van
de flexibiliteit van de arbeid ver
meerdert de mobiliteit ook al.
Mensen werken korter op één
plaats en voor een korte periode
zijn mensen natuurlijk weinig ge
neigd te verkassen, zegt Van Bek
kum. „Nederlanders zijn toch al
zeer honkvast, vergeleken met
andere landen."
Werknemers zullen ook- proberen
om de extra kosten af te wentelen
op hun werkgever. Bijvoorbeeld
door te worden gecompenseerd in
hun loon. „Bij hogere inkomens
gebeurt dat al."
„Het schrappen van het reiskos
tenforfait is een geïsoleerde
maatregel en die is zelden effec
tief. Je zult een pakket van maat
regelen moeten nemen," conclu
deert Van Bekkum.
Persoonlijk denkt hij dat alleen
een revolutie het verstikkende
autoverkeer kan terugdringen.
„Iedereen ziet dat het verkeer
vast loopt. Als je de huidige ont
wikkelingen tien jaar doortrekt,
zie je echt een heel angstige si
tuatie ontstaan. In het huidige
politieke klimaat zullen niet
snelle harde maatregelen worden
genomen, want er moeten steeds
compromissen worden gesloten."
„Ik denk dat alleen een systeem
effectief is, waarbij mensen een
kilometer-budget toebedeeld
krijgen. Willen ze meer rijden,
dan moet je die extra kilometers
meteen een stuk duurder ma
ken."
Het zal nog even duren voordat
de revolutie uitbreekt, weet Van
Bekkum.
„Ik denk niet dat minister nu de
politieke moed hebben om iets
dergelijks te doen. Anderzijds
wordt de tijd er steeds rijper
voor: in de Randstad staan de
mensen een steeds groter deel van
de dag in de file en die situatie
verplaatst zich naar de aanlig
gende provincies, zoals Brabant."
Bel snel OHRA:
Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot
21.00 uur en zaterdag tot 13.00 uur.
Of kom langs in één van de OHRA
Winkels (adressen zie pag. 2 van
de Gouden Gids).
SK OHRA Aandelenfonds
2 OBAM
3 Internationaal Aandelenfonds
4 Aandelen Beleggingspool
5 PostbankAandelenfonds
6 Delta Lloyd Investment Fund
7 ABN AMRO Aandelen Fonds
8 ING Bank Global Fund
9 Algemeen Fondsenbezit
10 Esmeralda
11 Friesland Aandelen)
Rendement 'Aandelenfondsen wereldwijd" over
18,33 12 fidelity Funds International 8,62
17,42 13 Rolinco 8,39
15,76 14 VSB Aandelen Fonds 8,04
14,24 15 Aegon Aandelenfonds 7,86
14,22 16 Aegon Spaaraandelen Fonds 7,56
14,05 17 Robeco 6,82
13,71 18 Axa E L Aandelen Internationaal 6,50
13,52 19 CL Aandelenfonds 3,15
10,57 20 Intereffect 500 1,43
9.90 21 ASN Aandelenfonds 0,19
,f 'sufTT 11 1
Index 12,10
1995; bron ABN AMRO Asset Mtiimgt'im'/U
Wilt u meer rendement voor hetzelfde geld?
Dan spreekt het overzicht hierboven voor zich!
Het OHRA Aandelenfonds behaalde ook het
afgelopen jaar weer een prima resultaat.
Zes uitstekende fondsen
OHRA heeft zes aantrekkelijke beursgenoteerde
fondsen. Die de afgelopen jaren een uitstekend
rendement hebben laten zien. Kies ook voor de
beleggingsexpertise van OHRA en vraag met de
Beleggers-lnfobon alle informatie over succes- 1
vol beleggen aan. Of bel direct even.
Naam
Voorletter(s) M/V
Adres
Postcode
Plaats
Telefoon
Geboortedatum
0215230396
ln open envelop zonder postzegel opsturen
naar: OHRA Bank, Antwoordnummer 3344,
6800 ZA Arnhem.
De waarde van uw belegging ban fluctuerenIn het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voorde toekomst.