DE STEM 'Heinz is levensgenieter en slachtoffer' Eindelijk de waarheid over 6 9 Vedior D1 ADRES Makers van nieuwe Stem-strip 4nooit aangepast aan Disney-braafheicP r r Popgroep Skik zingt uit heimwee in het Drents IICATIE Projecten >le workforce Supersmartlap van 50-jarige Jacques Herb viert zilveren jubileum X 85 a I ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - D5 Gids ZATERDAG 1 JUNI 1996 leen lan- Isorgani- ligingen. ïgewerk- l'ediorln- lorttotde |hg van 30 mei 1996 is Vedior in Bergen op Zoom geves- bt navolgende adres: fernement ementsplein 15 Bergen op Zoom nummer: (0164) 240440 ner: (0164) 246250 PER len in de bouw. Kennis I en Engelse taal is een I eerdergenoemde kwali- |t dan kunt u bij DSI/ J op een prima salaris en leidsvoorwaarden, waar- loregeling. Leeftijd tot brmatie of een sollicita- Int u telefonisch contact lie heerJ.G. van Vreden- belangstelling voor deze btie ook kenbaar maken fculum vitae met een be- lijven te richten aan PS de permanente invulling let slechts op basis van er de kandidaat. Kennis Itrokkenheid brengen de idhoven Fax: 040-2431650 Goed, de krant mag dan tijdelijk wat dunner worden de komende zomermaanden, hij wordt wel een stuk leuker. Dat is te danken aan Heinz, de stripkater van Eddie de Jong en René Windig, die U vanaf vandaag dagelijks vindt op de tweede pagina, de A2, de ach terkant van de voorpagina ofwel De Binnenkrant. Hambone heeft het veld moeten ruimen. De eerste af levering van Heinz gemist? Blader eens even terug naar die A2. Doe een weekje Heinz en U behoort tot de miljoenen Heinz-f ans in Nederland. Ter introduc tie een vraaggesprek met de twee succesvolle makers van deze strip. Door René van der Velden Donderdagochtend. Amsterdam. Nieuwe Herengracht. Een prach tig pand met aan de voorkant uitzicht op de beroepsvaart tus sen de Amstel en het IJ. En aan de achterkant op een klein stads tuintje waarin een jong musje leert vliegen. Binnen een grote gezellige praat- en speelruimte met oud meubi lair, fietsen, boeken en platen en een rommelig atelier. Een inge vulde Doorzon-verjaardagska- lender op de wc. Koffie en si naasappelsap op tafel, blikjes Heineken op het aanrecht. En twee mannen van middelbare leeftijd die dat helemaal niet zijn. Beroep: striptekenaar. „Kijk, we hebben net iets nieuws," zegt Eddie de Jong hal verwege het gesprek enthousiast. Hij veert op en loopt naar de baan vloerbedekking op de be tonnen vloer en pakt een golfclub en een balletje. Mist op een haar na de kartonnen koker op het eind van de baan. Een midget- golfbaantje als uiting van een van hun gezamenlijke passies: golf. Ze hebben er nog een: country- muziek en dan vooral Dolly Par- ton. Haar bevallige figuur vult zelfs meer ruimte op de wanden dan hun eigen Heinz. „We heb ben hier alle platen maar ook al lebei thuis nog een schaduwcol lectie. Kijk, hier zijn onze foto's van een Dolly-avond in Tennes see. We hadden wel tweehonderd tulpen voor haar meegenomen, maar kregen haar niet te spre ken. We hebben ze aan de kaart jesverkoopster gegeven. Was er erg blij mee." (Van het werk van Dolly Parton missen de teke naars alleen nog het nummer It's sure gonna hurt) Volmaakt 'huwelijk' Eddie de Jong en René Windig kennen elkaar dik dertig jaar. Hoewel ze allebei getrouwd zijn, lijken ze samen een volmaakt 'huwelijk' te hebben. Al hun ant woorden zijn hetzelfde, ze vinden precies dezelfde dingen leuk en ergeren zich aan exact hetzelfde. De basis hiervoor werd gelegd op het gymnasium. „Daar was het toen nog shockerend om strips te lezen, dus dat gingen we cultive ren," vertelt de ongeschoren Windig. Met een groepje van vijf man maakten ze plaatjes en ver haaltjes en in de pauze keken ze wat het geworden was. „Om de saaie tijd door te komen." „Wij liepen alle twee met de bes te strip rond op het schoolplein- tje," verklaart De Jong de vor ming van het duo. Donald Duck Na de middelbare school rolden ze in allerlei baantjes. Voor het eerste echte werk zaten ze in '74 en '75 bij Donald Duck. Totdat meneer Disney ingreep, omdat hij vond dat Nederland te vrij omging met zijn creatie. „Na twee jaar hadden we ons niet aangepast aan de Disney-braaf- heid," zegt Windig. Wat volgde was een eigen jaar lijks verschijnend blad: GezeUig en Leuk. „Alles moest gezellig en leuk zijn in die tijd, dus kozen we dat als naam." Omdat beiden niet scheutig waren met hun ei gen naam, gingen De Jong en Striptekenaars Eddie de Jong Windig jarenlang door het leven als 'Gezellig' en 'Leuk'. Ze creëerden een eigen, iets ruigere, Donald Duck, een Dick Bosch (met ch en oude spelling) en an dere parodieën. Rond 1980 begon het echt wat te worden allemaal. „Het Parool heeft ons prof laten worden. We kregen eerst een tweewekelijkse strip, later, toen Gerrit de Jager (van de familie Doorzon, rvdv) naar het AD ging, dagelijks. Zo is in januari 1987 Heinz begonnen, de kat van stripfiguur Rockin'Belly." Die Rockin'Belly was een gede motiveerde punker die geregeld slaags raakte met de visboer als hij een maaltje ging halen voor zijn kat. Voor Heinz. (links) en René Windig: "We rotzooien maar wat aan, dat doet Heinz ook.' Waarom Heinz? Windig: „Ik had twee katten, Heinz en Frits en mijn ouders hadden een schildpad die Jodo- cus heette." Waarmee de namen van de hoofdrolspelers in de strip gevallen zijn. Nadere introductie volgt. Stripprijzen Met Heinz begon de victorie. De strip werd een groot succes, won alle stripprijzen die er in Neder land te winnen zijn en werd door steeds meer kranten gekocht. In middels staat Heinz in een stuk of 25 kranten. De Jong: „In ons toenmalige ate lier in de Warmoesstraat hing een landkaart waarop we iedere keer een vlaggetje prikten als we weer een krant hadden ge scoord." Windig: „Als we nu met de trein reizen, voelen we ons onbehaag lijk als we in een gebied zonder Heinz zitten." De Jong: „In het begin lieten we al die kranten hier bezorgen. Als dan de verkeerde er in stond, gin gen we bellen en alles alsnog om gooien." Windig: „Nu denken we: zoek het maar uit jongens. Je wordt er vreselijk nerveus van als je het in heel Nederland moet controle-' ren. Bij de ene krant stoppen ze met de strip als er een bijbelse zoutpilaar in voorkomt. Bij de andere bellen ze als het in de strip niet regent en buiten wel." De tekenaars hechten zeer aan een goede volgorde van plaatsing FOTO PETER BROM in de kranten. Want elke dag- strook Heinz probeert wel af te sluiten met een grap, maar er zit ook een verhaallijn in. Dat is dui delijk te zien in de inmiddels vijftien verzamelalbums. Het maken van Heinz lijkt van de ene kant erg simpel (het is maar een tekeningetje) maar van de andere kant vreselijk ingewik keld (jarenlang, zes per week en van een constant hoog niveau). Hoe werkt het duo De Jong en Windig? „Zondagavond gaan we hier zit ten en proberen we de verhaallijn en zes grappen te bedenken. De rest van de week werken we er aan, acht uur per dag. Schetsen en twee stroken per dag. Maar we doen ook veel spelletjes." (In eer dere interviews in Het Parool doen de tekenaars omstandig de spelregels uit de doeken van Vlakje Flikkeren, Penninkje Gooien en Bierblikje Lopen, maar die krant interviewt het tweetal zowat elk jaar, dus van daar). „Het ene moment is het leuk werk, dan weer stress en een klo tetroep, want het is ook een druk natuurlijk. Soms vinden we het kinderachtig: een grote vent die poppetjes zit te tekenen. Maar we zijn eraan verslaafd om iedere dag gelezen te worden. Toen we een paar jaar geleden stopten, werd in Tilburg een club opge richt om Heinz terug te krijgen. Het lezerspubliek houdt je bij de les." Zwarte streep Opmerkelijk: in de hele ruimte is behalve een kopieerapparaat en een ouwe fax geen enkele vorm van automatisering te vinden. Windig: „Ja, de andere jongens doen het per computer, maar wij niet. We hebben een weerzin te gen apparaten. We zijn vreselijk ouderwets eigenlijk." De Jong: „Ik wil niet denken als een apparaat. Daar kunnen mijn hersens niet bij." De inspiratiebronnen? „Vooral het dagelijks leven. Gaan wij plotseling golfen, gaat Heinz ook golfen. Mijn zoontje had het over Popeye de zeemeer min, komt er in." Welke strips vinden jullie zelf het leukste? „Donald Duck van '46 tot '52 van Barks, Lucky Luke in de Dupuis- tijd, de eerste dertig Suske en Wiskes, Nero, Guust en Robbe does. Tegenwoordig: Joop Klep zeiker en een nieuwe in Sjors en Sjimmie, Dirkjan door Mark Re- tera." Andere goede voorbeelden van humor? De Jong: „Tommy Cooper en Laurel en Hardy. Jiskefet en die twee van Kreatief met Kurk." Windig: „Maar het moet niet te theaterachtig worden met leuk doen. Dan zakt mijn broek af en krijg ik overal jeuk. Daar zijn we allergisch voor." Nou, tot slot, de beginvraag dan maar: wie is Heinz? Elkaar aanvullend:' „Aan de ene kant is Heinz een beetje dom en naïef, aan de andere kant ook on verschillig. Hij is levensgenieter, maar tegelijk ook slachtoffer van alles. Een beetje hoe we zelf in elr kaar zitten. Wij zijn geen asocia- len of criminelen, maar wel bui tenbeentjes. Het is leuker om dingen te nemen zoals ze zijn. Met veel kinderlijke verbazing. Anderen zijn meer met hun car rière bezig. Wij doen maar wat, we rotzooien maar wat aan. Dat doet Heinz ook." De andere hoofdpersonen? De kat Frits. „Dat is de tegenpool Van Heinz, een rustige intellec tueel, ietwat gezapig. Hij fun geert als toeschouwer. Jodocus de schildpad. „Het is lekker om iemand te hebben waar iedereen een hekel aan heeft. Die gebruiken we ook vaak om moderne dingen te doen, een zaktelefoon bijvoorbeeld. Bij een langzame schildpad wordt dat weer wel leuk." Uitvinder Aap. „Die kan niet praten maar vindt wel alles uit. Handig om bijvoorbeeld in een ander land of in een andere tijd te komen." Tuinkabouter Tjebbe. „Die is net terug van huwelijksreis. Dat is een alternatief figuur, een hippie, met magische krachten. Hij is al twee weken aan het proberen om weg te komen." Dolly. „Het vriendinnetje van Heinz. Nee, ze krijgen geen kin deren. We gaan er geen Jan, Jans en de Kinderen van maken." Hoe lang gaan jullie nog door met Heinz? „Dat is eigenlijk het experi ment." Heinz, vanaf vandaag dagelijks in De Stem. Dit jaar is het precies 25 jaar geleden dat Jacques Herb een mega-hit had met het nummer Manuela. De single vloog zo'n 500.000 keer over de toonbanken en stond vanaf 26 juni 1971 23 weken lang in de top 40, waarvan 3 weken op de eerste plaats. Een lied dat een ieder in ons land mee kan zingen, een supersmartlap die nog altijd het hoogtepunt vormt van de optredens van Jacques Herb. Maar: wat is nu Het Geheim van Manuela? Vertolker Jacques Herb en tekstschrijver/producer Pierre Kartner geven na 25 jaar antwoord op die vraag. Jacques Herb op elpee-hoes in de tijd dat Manuela bloeide Door Jacques Hendriks Jacques Herb had nog veel meer te vieren dan het zilve ren jubileum van Manuela op het feest dat afgelopen dins dag te zijner eer en glorie werd gehouden in Circus Royal in Vlaardingen. Hij zag namelijk tevens Abraham (letterlijk en figuurlijk), is een hwart eeuw professioneel actief als zanger en had eerder diezelfde dag als klap op de vuurpijl ook aog eens zijn ja-woord gegeven aan zijn blonde, Bredase bruid, Diny de Jong. Ze waren er daarom allemaal, in die volle circustent in Vlaardin gen. Vertegenwoordigers van ra dio, tv, de roddelpers, en dus ook een hele stoet bekende en minder Nederlanders. Jacques Herb straalde. Wie had dat gedacht, 25 jaar geleden, voordat Manuela op de Nederlandse markt verscheen? He vraag aan de bruidegom wat het geheim is van Manuela zorgt al meteen voor een grote schok. Manuela heeft de Duitse nationa liteit! De tekst is dan wel van de hand van Bredanaar Pierre Kart ner, maar het nummer is wel de gelijk een cover. „Het is geschre ven door het Duitse duo Harry To- Pel/G.M. Moslem en destijds ver tolkt door een zanger met een ho ge stem.... maar zijn naam weet ik echt niet meer," bekent Jacques Herb. „In Duitsland deed het nummer niet zo veel, maar toen nerre het hoorde, wilde hij er toch iets mee doen. Het is een vrij wel letterlijke vertaling van het origineel geworden." „Een groot verschil is wel dat in Duitsland Manuela dood ging. In mijn versie was dat aanvankelijk ook zo. Maar toen ik voor de NCRV in Eddy Ready Go moest optreden, vonden ze de tekst te cru. En dus heeft Pierre er een an dere draai aan gegeven. Uiteinde lijk bleek dat het geheim, de sterkte van het nummer te zijn. Dat open einde, zodat de luiste raar de hoop houdt dat ze nog leeft." Ook Pierre Kartner blijkt niet meer te weten wie het origineel destijds op de plaat zette. Navraag bij platenmaatschappij Dureco le vert eveneens niets op, net als een telefoontje naar Buma/Stemra. In München beland, bij de GEMA, de Duitse zuster-organisatie van Bu ma/Stemra, wordt het eerste ge heim van Manuela ontraadseld. Na vier keer doorverbinden en een speurtocht langs diverse data banken weet een ietwat verbaasde man aan de andere kant van de lijn te melden dat de oudste versie in zijn bestand die van Peter Or- loff (ook van Ein Madchenfiir im mer) is. Uit 1970, kort voor de Jac ques Herb-versie dus. „Die Flip pers, Drafi Deutscher (van Mar- mor, Stein und Eisen bricht, J.H.) en de Tender Times hebben het la ter ook nog opgenomen," voegt de stem uit München eraan toe. Volgens Pierre Kartner ging het in die originele versie overigens he lemaal niet over een auto-onge luk, dat drama heeft Vader Abra ham zelf verzonnen. „De Duitse Manuela ging over een meisje met wie het helemaal mis mee gegaan was, ik geloof door drank. 'Ma nuela, waar ben je nou', zoiets was de strekking. Aan het einde ging ze wei dood, maar dat kwam niet door een auto-ongeluk. Ik was het, die Jacques in een deux cheveau- tje heeft gezet." Kartner is het wel eens met de vertolker dat het open einde de kracht van de hit is. „Je moet er gens op kunnen hopen. Dat geldt voor een goede film, een goed boek, een toneelstuk, maar ook voor een lied." Geniaal in de draagbare opera Manuela is de break, de stilte na het tweede refrein. De aanrijding is achter de rug, het klaaglijke Manuela heeft viermaal geklon ken plus Adadadd, het gehuil van de RiWi's. Er volgt een ijzingwek kende stilte.... Dan... heel aarzelend.... een maca ber kerkorgelriedeltje. De zanger kijkt verdwaasd om zich heen, be seft langzaam wat de gevolgen van de crash zijn. Huilend galmt hij verder, met gebroken stem: 'Ze lag daar zwaargewond, een glim lach om haar mond...' Hoe subtiel die break ook moge zijn, het bracht Jacques Herb de afgelopen 25 jaar wel regelmatig in de problemen, vertelt hij glim lachend. „Ook al is het nummer nu 25 jaar oud, ik maak nog altijd mee bij optredens dat technici denken dat het nummer al afgelo pen is, terwijl Manuela daar nog zwaargewond ligt... Ook aan het publiek merk je steeds dat het in verwarring is op dat moment. Daarom heb ik er op mijn huidige muziekband de loeiende sirene van een ambulance in verwerkt, dan weten ze tenminste dat het nog met afgelopen is." Bijzondere anekdotes rond het opnemen van zijn grootste hitsin gle kan Jacques Herb zich niet meer herinneren, wel dat de sessie opmerkelijk vlot verliep. „We hebben het nummer in één take opgenomen. Een keertje oefenen en hup, het stond erop. Ter verge lijking, over een nummer op mijn laatste CD heb laatst drie uur ge daan voordat het er goed op stond." „Aan het einde zit een niet geplande snik van mij. Mijn stem sloeg gewoon over, dus ik dacht: Ojee, nu moet het vast over. Maar Pierre zei: 'Nee, dat is de emotie, die snik houden we er in. Dat het in een keer is opgenomen, is óók de kracht van het nummer. Als je het keer op keer moet zingen in de studio, verdwijnt de emotie en de warmte uit je stem." Pierre Kart ner roemt ook de emotie die Jac ques Herb in het nummer wist te leggen. „In die tijd traden we met de Vader Abraham Show 250 a 300 maal per jaar op in heel Ne derland. Wat er iedere keer bij de vertolking van Manuela gebeurde, was on-ge-loof-lijk! Het publiek, maar Jacques zelf ook, raakte vol ledig van de kaart. Na zo'n optre den moest je hem geen kopje kof fie geven, want hij trilde nog hele maal na. Geen artiest ervoer een optreden zoals Jacques dat deed. Er zijn nadien 80.000 covers ge weest van Manuelamaar nie mand wist erin te leggen wat Jac ques kon. Uniek. Ik wist ook met een dat hij het nummer moest zin gen, toen ik het schreef. Jacques Herb is een ras-artiest, iemand als Jacques Herb: 25 jaar artiest Edith Piaf, iemand bij wie een carrière van vallen en opstaan hoort. Hij voert een eeuwige strijd met zichzelf, wil zijn publiek hoe dan ook bereiken. Niet voor het geld, maar om zijn emotie te de len. Ik geloof zeker dat hij terug komt, dat er weer een Herb-tijd- perk gaat komen, net als 25 jaar geleden." Jacques Herb vertelde vier jaar geleden plastisch over de vergankelijkheid van de roem in een interview met De Stem, aan het begin van een zoveelste come back, die weliswaar geen hits op leverde, maar wel een hoop optre dens, een nieuw publiek en een nieuwe versie van Manuela, af komstig van de CD Een weg terug uit 1992. Toch hoort Herb nog al tijd zijn eerste Manuela op de ra dio, „Dat begrijp ik wel, die versie heeft goud en platina gehaald, ik heb er ook geen moeite mee, Al leen het klinkt zo gek! Mijn stem was nog lang niet zo vol en gerijpt zoals hij dat nu is, toen had ik maar een heel iel stemmetje: 'Ma- NUELAAA', zo gek!" Maar dat het nummer tenminste nog ge draaid wordt én hij het bij ieder optreden nog altijd minstens twee keer moet zingen, daar is hij maar wat trots op. „De nieuwe genera- FOTO LUKASSEN PRODUKTIES tie brult het nummer nu ook weer uit volle borst mee. Alleen is het niet meer zo heilig als aanvanke lijk, ze laten er tegenwoordig geen traan meer om, maar tellen mee van 1 tot 8 voordat het refrein be gint. Bij ieder optreden is Manue la nog steeds hét succes, alsof ik er nog mee in de hitparade sta." En zo lijkt het erop dat Manuela ook na haar 25e verjaardag nog wel. even op die auto-baan tussen leven en dood zal blijven zweven. Letterlijk onsterfelijk mag ze na tuurlijk niet worden, want dat zou het nummer ontkrachten. Maar populair blijft Manuela, getuige bijvoorbeeld de cover die vorig jaar verscheen, een garage-rock- achtige versie van het One Two Trio. „Oh, maar ik heb zelf ook een swingende, een beetje jazzy versie," countert Herb. „Die zing ik wel eens op sjieke feestjes, met notarissen en zo. Dan zeg ik: Jullie denken toch niet dat ik alleen maar dramatische nummers kan zingen, en hup, dan dansen ze al lemaal mee! Zo'n cover als die van het One Two Trio vind ik trou wens prima, hoor. Als het maar niet zo is dat de vertolker van het origineel vervolgens niet meer ge boekt wordt, haha...."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 29