DE STEM
Voor publieke bestel nadert D-day'
Reconstructie van de wereld van Victor Horta
Wereldomroep mikt
met Zomer-TV
op miljoen kijkers
Kunst in natuurgebied
Koekoek bij Etten-Leur
Charles Groenhuijsen verruilt het knusse Hilversum voor het onzekere Amerika
DE STEM
Adieu
^s^^^T^S^BSBBBBÊÊSÊÊBÊtÊÊÊ
Gids
„Ik voelde me een leeuw in een te klein kooitje." Na
duizend keer NOS-Laat en Nova stapt Charles
Groenhuijsen (42) uit de ring. Vanavond is zijn laat
ste Nova. Nog twee keer Medialand en dan op naar
Amerika. De presentator wordt er (weer) correspon
dent. De Amerikanen kunnen hun tong weer breken
over zijn naam. Dus: „Als ik een restaurant reserveer,
ben ik gewoon Greenhouse."
schijnlijk is."
„Ze staan positiever in het leven.
Als je hier zegt 'Hoe gaat het?',
krijg je vaak te horen: 'Nou, ik
mag niet klagen'. Maar ik heb
nog nooit een Amerikaan horen
zeggen: Nothing to complain.
Terwijl ze zat te klagen hebben.
Ze werken zich het lazarus voor
een betrekkelijk laag loon. Ze
moeten allemaal die twee of drie
auto's onderhouden omdat er
geen openbaar vervoer is. En ze
zijn veel geld kwijt aan onder
wijs."
„Als er iets misgaat, zoeken ze de
fout bij zichzelf. Wij hollen in de
vijfde versnelling naar een loket
en roepen: help mij. Het systeem
is knalhard en voor een deel ge
zond. Als je de pech hebt je werk
kwijt te raken, weet je dat je re
delijk ruimhartig een andere
baan moet zoeken. Hier zie je een
werkloze leraar wiskunde toch
niet gauw vakken vullen of ook
nog 's nachts werken om toch die
hypotheek te kunnen betalen.
Maar helaas tuimelen er zoveel
mensen uit aan de onderkant."
Wat zul je het meest missen?
„De vertrouwdheid natuurlijk,
het knusse Hilversum, je familie
en je vrienden. Vanzelfsprekend
heden vallen voor een groot deel
weg. Je bent daar een nobody.
Groenhuijsen kunnen ze niet eens
uitspreken. Ze kennen de lange ij
met puntjes niet. Als ik een res
taurant reserveer, ben ik gewoon
Greenhouse.
Door Maarten van de Rakt
Hij roert door zijn cappuccino en
lacht na de eerste vraag: 'We
gaan naar Amerika, maar hoe
vertel je dat aan je kinderen?'
„De jongste is net zeven maan
den, dus die reageert nog niet erg.
De middelste is pakweg 2'A en die
vindt vliegtuigen heel interes
sant. Bas is 4/2, die krijgt het in
de gaten. Bij zijn vriendjes weg,
andere school, dat kun je uitleg
gen. We oefenen woordjes en zin
netjes Engels. We laten ze veel
kijken naar de Lion King en
Snowwhite. Een dwarf is een
dwerg, het begint door te drin
gen. Maar wat absoluut ont
breekt, is de opwinding die zich
van ons meester maakt van het
weer naar Amerika gaan."
Charles Groenhuijsen, geboren in
Joure als zoon van een technisch
inkoper bij Douwe Egberts. Stu
deerde geschiedenis, werkte voor
de Volkskrant, was een aantal ja
ren Amerikaans correspondent
voor het NOS-Journaal, presen
teerde NOS-Laat, Nova en Me
dialand. Gaat in de VS reporta
ges maken voor Nova, Elsevier en
de Wereldomroep.
'Waarom Amerika?', is de ham
vraag.
„Voor mijn vrouw Karin en mij is
Amerika het tweede vaderland.
Journalistiek gezien zijn er een
paar aardige landen. Zuid-Afrika
en Rusland, maar onder geen
voorwaarde ga ik met mijn kin
deren in Johannesburg of Mos
kou wonen. Over my dead body.
Vrij snel daarachter komt de VS.
Een land met oneindige dimen
sies, grotere proporties van het
nieuws. Hier moet je politieke
meningsverschillen onder een
loep houden."
„Het is niet zonder risico wat wij
doen. In Nederland is mijn bedje
heerlijk gespreid. Veel te ge
spreid misschien. De kans dat je
er qua levensgeluk op vooruit
gaat, is vrij aanzienlijk. Je wordt
er rijker van, financieel overigens
niet."
Klagen
„Karin en ik kunnen vrij goed
met de Amerikanen opschieten.
Hun manier van presenteren er
gert Nederlanders vaak. In een
Amerikaans restaurant kan zo'n
serveerster in een kort rokje zeg
gen: How are you beautiful peop
le doing today? Nederlanders
vinden dat overdreven. Ik moet er
om lachen. Amerikanen hebben
iets van: kijk mij eens goed zijn.
Ze zijn altijd met baseball de bes
te geweest, zaten in minimaal vijf
van de zes vakken in de top drie
van het héle jaar en waren als
jongste bij de cheerleaders. Wat
statistisch allemaal vrij onwaar-
Generaals
Groenhuijsen zal de Nederlandse
tv-programma's niet hard mis
sen. Selectief was hij toch al.
„Als ik kijk, wil ik wel dat het er
gens over gaat. Ik gebruik tv als
informatiebron. Mensen willen
heel veel informatie. Het is een
mythe dat televisie er alleen maar
is voor Moppentoppers, Het Spijt
Me en Lief en Leed. Een forse
groep mensen spreekt dat niet
aan. Het kijkgedrag staat los van
opleiding. Doelgroepen lopen
door alles heen. Ook naar Hart
van Nederland op SBS 6 kijken
veel hoger opgeleiden. Naar die
fwee dames in een dun bloesje,
die me zo aan staan te kijken. Ik
ben niet geneigd die meisjes te
geloven, maar laat ik me inhou
den."
Betrouwbaar en gedegen, is het
handelsmerk van Nova en zijn
presentatoren.
„In spelletjes op tv heb ik abso
luut geen zin. Triviant? Alsjeblief
zeg. Da's leuk om thuis te doen
met een prettige fles drank op ta
fel. Ik ga toch niet met een gepoe
derd hoofd onder die hete lampen
zitten."
„Komt er een nieuwe boenwas op
Charles Groenhuijsen: „Zo'n 350 dagen per jaar kabbelt de wereld
de markt, nodigen ze drie profes
soren uit. Dan draaft er iemand
op om die drie te ondervragen. Ik
ben eens benaderd voor een be
langrijke productpresentatie:
'Het kan mijn opdrachtgever niet
schelen wat het kost, als u maar
komt'. Ik zeg: 'Nou, dat is een re
den te meer om niet te komen.
Goedemiddag'."
En zo hoort Groenhuijsen ook
niet thuis in het commerciële tv-
kamp.
„Ik heb groot respect voor het
nieuws van RTL4. Maar er komen
steeds meer programma's bij de
commerciële stations, die volko
men dichtgesponsord zijn. Reis-,
tuin-, kookprogramma's. Bij Kof
fietijd staat het merk koffie op
gewoon door.foto dijkstra
tafel vast. Daar hoor ik niet."
Ook RTL5, de in aanbouw zijnde
nieuws- en informatiezender,
kan de scheidende presentator
niet bekoren.
„Een kansloos plan. Er is gewoon
niet genoeg nieuws, kijk maar
naar CNN. Zo'n 350 dagen per
jaar kabbelt de wereld gewoon
door. Bij een Golfoorlog, grote
Europalia Internationaal eert vermaarde Belgische architect
Door Jeanette Vergouwen
De stichting Europalia Inter
national organiseert van 4 ok
tober 1996 tot 5 januari 1997
een serie manifestaties rond
om de beroemde Belgische ar
chitect Victor Horta die nu
bijna 50 jaar geleden is
gestorven.
In misschien wel het belangrijk
ste gebouw dat hij ontwierp, het
Paleis voor Schone Kunsten te
Brussel, wordt dit najaar een
grootse tentoonstelling opgezet:
Deze tentoonstelling wordt op
gebouwd, in functie van het
ruimtelijk concept van het Pa
leis, als een architectuurwande
ling door het gebouw. Aan de
hand van zo'n 200 foto's, ont
werptekeningen, schaalmodel
len, reconstructies van interi
eurs, bouwfragmenten, objecten
en meubels worden de funda
mentele aspecten van Horta's ar
chitectuur en zijn evolutie toege
licht.
Ook zullen er drie reusachtige
maquettes te zien zijn o.a. van
het nu afgebroken Brussels
Volkshuis. Dankzij die maquet
tes krijgt de bezoeker een echt
idee van hoe en wat de architec
tuur van Horta in zijn drie di
mensies was. Horta is immers
een meester in het spelen met
ruimten en het zich aanpassen
aan de stedelijke context.
Het ontwerpen van een huis was
voor Horta een totaal kunstwerk.
Daarom ontwierp hij ook meu
bels, ornamenten, muurversie
ringen enz. Zijn vormen evolue
ren van Art Nouveau naar Art
Deco.
Victor Horta werd op 6 januari
1861 in Gent geboren en stierf te
Elsene (Brussel) op 8 september
1947. Hij was een van de leiden
de figuren van de Belgische Art-
Nouveau. Zijn invloed strekte
zich over heel Europa uit. Vrij
heid en speelsheid van decoratie
en constructie beantwoorden bij
hem aan de inwendige vrije
ruimte-ontwikkeling. Belangrij
ke gebouwen die hij realiseerde
zijn: het Volkshuis te Brussel (af
gebroken), het warenhuis L'In-
novation in Brussel (in 1967 to
taal door brand vernield), het
Museum van Doornik, het ont
werp voor het Centraal Station
in Brussel en het eerder genoem
de Paleis voor Schóne Kunsten in
Brussel.
Exposities
Ter gelegenheid van het Festival
Victor Horta worden nog vele
andere tentoonstellingen georga
niseerd in Brussel o.a. Art Deco-
architectuur (van 25 juni tot 1
december) waarbij een boek
wordt uitgegeven door de Archi
ves d'Architecture Moderne.
Verder staan op het programma:
De reizen van de 'Normandie'
(van 26 juni tot 8 september),
waar plannen, maquettes en
meubilair van het toen zeer mon
daine passagiersschip worden
getoond; Beelden van de Annèes
folies (van 24 september tot 27
oktober) waar de invloed van
dans, filmdecor en music-hall op
de Art Deco duidelijk wordt ge
maakt en Jozef Hoffmann, uitda
ger van de Art Deco (van 5 no
vember tot 1 december) de Oos
tenrijkse architect die veel archi
tecten van de volgende genera
ties heeft beïnvloed.
Voor inlichtingen over deze ten
toonstellingen kan men bellen
naar de Fondation pour l'Archi-
tecture (Kluisstraat 55, 1050
Brussel) 00-32.2.6490259.
Sfeer
Naast deze tentoonstellingen
vinden er nog allerlei andere ma
nifestaties plaats. Zo worden er
in samenwerking met de Filhar
monische Vereniging van Brussel
een aantal concerten georgani
seerd, in het Paleis voor Schone
Kunsten, die de sfeer van de pe
riode tussen de twee wereldoor
logen oproepen. Uitgevoerd wor
den o.a. de Psalmensymfonie van
Igor Stravinsky (waarvan in
1930 in dit paleis de wereldcrea
tie plaatsvond), een pianoconcer
to van Prokofiev en verschillende
werken van de Groupe des Six:
Milhaud, Poulenc, Honegger. ook
zullen er nog composities te ho
ren zijn van Bartok, Roussel,
Hindemith en Absil.
Het project rond architect Horta
is ook de gelegenheid bij uitstek
om een overzicht te brengen van
het werk van de Duitse choreo
graaf Kurt Jooss, het boegbeeld
van de expressionistische dans.
Zijn choreografieën gaven een
satirische kijk op het Europa
tussen de twee wereldoorlogen:
een verscheurd en onmachtig
werelddeel.
In 1933 werd hij uitgenodigd om
in het Paleis voor Schone Kun
sten o.a. zijn ballet De groene ta
fel te brengen. Op woensdag 23
oktober brengt om 20.30 uur Le
Ballet du Rhin uit Mulhouse dit
zelfde ballet met nog drie andere
choreografieën van Kurt Jooss:
De Grootstad uit 1932, Pavane
bij de dood van een Infante uit
1929 en Het Bal in het oude We
nen uit 1932 in een reconstructie
van Anne Markard, de dochter
van Kurt Jooss die in Amsterdam
woont.
Chaplin
Naast al deze activiteiten pro
grammeert men ook een aantal
films uit de periode 1928-1938,
waaronder meesterwerken van
Von Stroheim, Pabst, Feyder,
Dreyer en Chaplin. Dit in samen
werking met het Koninklijk
Filmarchief en het Filmmuseum.
Rideau de Bruxelles zorgt voor
de opvoering van een toneelstuk
Les Indifférents van Odilon-Jean
de stijl van Victor Horta.
Perier uit 1924. Hij was een bril
jante non-conformistische Bel
gische schrijver die op 27-jarige
leeftijd stierf. Tenslotte worden
er nog een colloquium over Vic
tor Horta en literaire voordrach-
VR1JDAG 31 MEI 1996 Dl
aanslagen in Israël of hoog water,
dan kun je de dagen wel vullen.
En dan zetten mensen massaal de
publieke omroep aan. Dat zijn
voor ons de mooiste periodes. Wij
zijn, dat mag je natuurlijk nooit
zeggen, dol op rampen. Dat is
leuker dan een lau-loenedag met
hier en daar een bui."
Hoe heeft de publieke omroep
zich ontwikkeld de laatste tien
jaar?
„Niet."
„Er wordt gepraat over samen
werking, maar het stelt allemaal
niets voor. Alleen op Nederlan-
d 3 wordt serieus samengewerkt.
Dat gefröbel nou weer met Net
werk. Voor het publieke bestel
nadert D-day. De commercie
rukt steeds verder op. Abonnee
televisie komt eraan. Maar in
Hilversum maken de generaals
zich zorgen over de slag van eer
gisteren, die eergisteren al verlo
ren was."
Lunchen
Ooit begon Groenhuijsens carriè
re met het schrijven van opstellen
en de schoolkrant. Met een inge
zonden boze brief over gospelko
ren in de beatmis haalde hij voor
het eerst de krant.
„Ja, het zat er al vroeg in. Ik heb
ook de onvermijdelijke periode
gehad dat ik piloot wilde worden
en vee-arts. In de loop van de
middelbare school wist ik het:
journalistiek. Uit nieuwsgierig
heid, denk ik. Niks verhevens. De
vrijheid trok me aan."
Een lijn in de loopbaan is niet te
ontdekken.
„Nee niet echt, hè, maar dat be
valt me wel. Ik wil om de zoveel
tijd veranderen en vooral dingen
kiezen die ik leuk vind. Ik had
ook ergens de baas kunnen wor
den. Directeur voorlichting van
een groot bedrijf. Kreeg een keer
zo'n gewichtige headhunter aan
de telefoon, of ik met hem wilde
lunchen. Zeg ik: 'Waar gaat het
dan om?' Om een vooraanstaande
functie bij een eveneens vooraan
staande omroep te Hilversum.
Het was de Avro, geloof ik. Ik
zeg: 'Daar ben ik gewoon niet ge
schikt voor'. Maar kunnen we
dan niet een keer lunchen 'Maar
ik wil helemaal geen baas wor
den'."
Wat-ie wel wil, is ontsnappen uit
het enge Noua-studiootje, waarin
hij een paar duizend gesprekjes
heeft gevoerd met allerlei pico
bello opgedofte, welriekende gas
ten in vers gestreken overhem
den. „Het is een kunstmatig we
reldje. Daarom wil ik weer buiten
gaan kijken. Mensen in een gewo
ne omgeving zien. Naar de plek
gaan waar het gebeurt. Dat is ook
mijn oorsprong, ik ben verslagge
ver. Ik verheug me zo ontzettend
op die conventies. De sfeer op
snuiven. Met een opschrijfboekje
en een pen achter je oor op pad te
gaan. Dingen zoeken die mensen
nog niet weten over het land. Niet
de geijkte verhalen. Na zeven
jaar binnenzitten kreeg ik het ge
voel van een leeuw in een te klein
kooitje."
Debby Petter en Antoinette Hertsenberg presenteren een
van Zomer-TV
foto WERELDOMROEP
Van onze rtv-redactie
Hilversum - Voor Nederlanders in het buitenland begint de We
reldomroep morgen met tv-uitzendingen onder de noemer Zo-
mer-tv. Informatieve programma's moeten een tegenwicht vor
men voor de spelletjes op de commerciële satellietkanalen.
Met Zomer-TV wordt gemikt op
vakantiegangers, van wie er
150.000 een schotelantenne mee
nemen, en op de 325.000 Neder
landse huishoudens die zich el
ders in Europa hebben gevestigd.
Al met al denkt de Wereldomroep
een miljoen kijkers te trekken.
Wereldomroep Zomer TV duurt
drie maanden. Elke avond begint
om 20.00 uur met Studio NL, ge
presenteerd door Debby Petter en
Antoinette Hertsenberg. Om
20.30 volgt het NOS-journaal, om
20.50 uur het Europese weerbe
richt met weerman Erwin Krol et
de ANWB-oproepen.
Tussen 21.00 en 23.15 wordt ge
put uit het aanbod van de publie
ke omroepen. T
e verwachten zijn programma's
als Van gewest tot gewest, Pas»
voor tuinen, Tussen kunst a
kitsch en Tijd van leven. Het
Sportjournaal en Nova sluiten de
uitzending af.
De wintertuin van het Van Eetveldehuis geeft een goed idee van
foto pol de prins
ten gehouden. In 1998 organi
seert Europalia International
weer als vanouds een reeks exo-
posities, concerten en andere
evenementen, waarin deze keer
alle aandacht gaat naar Turkije.
Etten-Leur - Het fraaie, kleine natuurgebied De Koekoek ten
zuiden van Etten-Leur is het bijzondere decor van een exposi
tie waaraan 12 beeldende kunstenaars meewerken. De tentoon
stelling Kunst op de Koekoek vindt zaterdag en zondag aan
staande plaats, van 11 tot 18 uur. Het terrein wordt een week
endje ter beschikking gesteld door de eigenaresse Hetty Mol-
Janssen.
Te zien zijn beelden en objecten van Felix van Breugel, Susan Ham
mond, Maarten Koreman, Kabula Mol, Ben Oldenhof, Johanna Sch-
weizer, Det Smeets, Jos Smeets, Wim Verhagen, Kees Vet, Derek
Wilson en Lucy Wilson.
De expositie wordt morgen om 12 uur opgeluisterd door gitarist Joop
Biegelaar en zondag vanaf 17 uur door de exotische jazz-formatie
Land in Zicht onder leiding van Frans van de Goorbergh. Het na-
tuurgbied is vanuit Etten-Leur te bereiken via de Zundertseweg.
Krijgen is niks, afscheid nemen
en vergeten, dat is de kunst. Elke
morgen komt de zon op en de
toekomst dient zich dus vanzelf
aan. Gratis en voor niets. Nieu
we uren, nieuwe dagen worden
in de schoot geworpen, ook al
worden ze gevreesd. Maar giste
ren houdt niet automatisch op,
speelt mee op de achtergrond, in de herinnering en in de hoofden.
Wie verder wil, open probeert te staan voor nieuwe kansen, moet le
ren vergeten.
Joden geloven daar niet in. 'Vergeten is ballingschap, herinneren de
weg naar verlossing', zegt de Baal Sjem Tov, de grondlegger van het
chassidisme het Oude Testament na. Overdragen van generatie op ge
neratie, doorgeven van het verleden is de opdracht. Zodat hel licht op
de afgelegde route de duisternis van het komende traject kan verlich
ten.
Of het echt zo werkt, is de vraag. Auschwitz-slachtoffer Primo Levi
die van herdenken zijn levensopdracht gemaakt had, bleek zelf tegen
de toekomst niet meer bestand. Hannelore Wolf, die vorig jaar in 'De
gespijkerde God' debuteerde met haar herinneringen aan haar onder
duiktijd, heeft van leven met het verleden het thema gemaakt van
haar volgende boek, 'Bedenktijd' (SUN, f 24,50).
Ieder draagt de verloren wereld in zich mee. Voorbij gegaan geluk
ruw verstoorde geborgenheid en het gevoel van afgesneden zijn. Wie
zich daar niet voor weet af te sluiten, zich onaantastbaar maakt voor
verder nijpend verdriet, wordt angstig, rancuneus of ziét geen uit
komst meer.
In Wolfs verhaal is het verleden dramatisch. Oorlog, antisemitisme ef
vervolging hebben haar slachtoffers aan den lijve ondervonden. Geen
wonder dat de gevolgen, hoe in kleine woorden ook beschreven, even
ondraaglijk zijn.
Maar haar roman slaat op meer dan de gruwelijkheid van nazisme,
systematische uitroeiing en de last van het overgebleven zijn. In ieaen
leven spelen verleden, verlies en onverwerkt afscheid. Bij de een wat
harder en eerder dan de ander, maar zonder adieu is er geen bestaan.
Hannelore Wolf biedt geen oplossing. Dat kan niemand. Zelfs de
freudiaanse sofa komt in het beste geval niet verder dan acceptatie-
Maar wat het simpele verhaal van de door het leven wijs geworden
Wolf wel vertelt, is dat er afstand genomen moet worden.
Nachtmerries, angst en haat zijn geen basis voor een uitgeslapen ntor
genMaar hoe voorkomen kan worden dat de demonen nachten en
emoties blijven beheersen, is niet per recept voor te schrijven. Er 'e
over gedacht worden, gesproken, gelezen. Wie begrijpt dat hij niet at
enige is die wakker ligt, heeft al enig inzicht bereikt.
'Bedenktijd' is daarvoor een goede oefening. Zonder sentiment, gr0 e
gevoelens of ijzingwekkende kreten geschreven. Wolfs verhaal be-
wijst dat het niet per definitie een ongelijke strijd tegen de onoverwin
nelijke krachten van de duisternis hoeft te zijn en is zodoende een op
timistisch teken voor wie in eigen vertwijfeling wanhoopt.
Goede kunst onderwijst het leven. Wolfs boek is zo'n vorm van ltje'
ratuur. Wie wil overleven, moet deuren kunnen sluiten, leert ze f"!
mand die met pijn en moeite afscheid heeft genomen van het klasste
ke jodendom. Leven is vergeten.
NEDERLAND 1
16.00 Journaal
56,05 Goeiemiddag!
16.49 Kookgek
17 02 Passie voor tuinen, magazina
1717 Tussen kunst en kitsch
1810 Ja natuurlijk, documentaire-sl
Garamba
19.03 Ja natuurlijk: WereldtuinenJ
portage-serie
19 29 Wie van de drie?
20 00 JournaalfWeeroverzicht
20.30 Fasten Seatbelts, spelletje
2129 Brandpunt, actualiteitenrubrie
22 01 Emergency Room, serie
22 50 Ik zie 'n ster, satirische talkshJ
2323 C-Majeur, klassieke muziek: DJ
ligieuze werken van Purcell 1
00.14)
NEDERLAND 2
09.30 Wat 'n vondst! (tot 09.45)
10.00 Nieuws uit de natuur
10.30 Bisteboat (tot 10.40)
11,00 Schooltv-weekjournaal
12.00 Tennis: Roland Garros
1729 2Vandaag, actualiteiten
17.30 en 18.00 Journaal;
Sportjournaal en vanaf
Hoofdpunten uit het nieuw|
volgd door het weer
18.59 Zoovenirs, reportage-serie
Nederlandse dierentuinen
19.29 Radar, consumentenrubriek
20.04 Roland Garros, samenvattinl
20.48 Te land, ter zee en in de I'
Fiets 'm d'r in
21.42 Allemaal familie: Joop Braa
ke
22.41 Dit was het nieuws, sati|
kwis
23.11 Men behaving Badly, come|
23.57 (Socutera) 'Met epilepsie
er gaten in je leven', uitzel
ten behoeve van het Nat|
Epilepsie Fonds
23.42 Journaal
23.47 De verandering: Ex-drugskj
vertelt (tot 00.17)
NEDERLAND 3
07.00 Journaal
07.07 Klokhuis
07.29 Ontbijt-tv, actueel magazirj
elk half uur NOS-Journaal
09.00 Journaal
09.05 PP: Uitzending RPF
09.08 Kook tv
09.29 Studio RKK
09.54 De katechismus van de I
lieke kerk. Herh
10.04 American Cinema. Afl, 1:
Hollywood
10.59 Family Album II, informati]
11.06 Goeiemiddag!
11.59 MiddagEditie, actueel ma
met om 12.00 NOS-Journ|
12.15 Den Haag
13.00 Journaal
13.08 Herexamen
13.55 999" n
14.41 Tien voor taal
15.07 Rail Away
15.22 Charlie Chaplin
15.32 Rail Away
16.00 Journaal
BELGIË FRANS 1
16.35 Neighbours, soap 17.00 La I
Carlos, magazine 17.25 Chips, pol
18.30 Regions soir 18.50 Cartes si?
magazine 19.10 Le quotidien de^
19.30 Nieuws 20.10 Bon week-er
meilieurs moments, compilatie 2(|
hommes et les femmes sont faits pa
heureux, mais pas ensemble, Fransl
22.30 Grand document: Histoire f
tan, documentaire-serie 23.35
nieuws
BELGIË FRANS 2
17.30 Champion's 96, autosportrr-
18.00 lei Bla-bla, kindermagazinl
Neighbours, soap 19.30 Nieuws I
musique habite au 21: Koningin l
Muziekconcours, slotgala zand
Nieuws 23.25 Agenda vert. Aal
géants du stade, portretten spor
23.35)
DUITSLAND 1
05.30 Morgenmagazin 09.00 Ia<
09.03 Dallas, soap 09.45 JOYij
freude bewegen 10.00 Tagesscb-
Könige in Afrika: Karawanen na
10.50 Hunder Meisterwerke l|
gesschau 11.04 Die volkstümlichs
de 12.10 Die Goldene 1-Fernsa
2.55 Presseschau 13.00 Tagesscb
Mittagsmagazin 13.45 Wirtsch
9ramm 14.00 Tagesschau 14.0?
Persönlich: acteur en zanger
Heesters 14.30 Das Pferdeni
jeugdfilm 15.55 Cartoon 1t
gesschau 16.03 Rolle rückwarts, iJ
ve terugblik op tv-programma's f
redissimo! culinair magazine 'L
gesschau 17.10 Brisant, bouleval
ne 17.55 Verbotene Liebe, serie i
nenhof, serie 18.54 Vorsicht Blo
ment 19.25 Herzblatt, datingslf
lagesschau 20.15 Die Nacht d
toten, verslag uitreiking Duits
'996 21.45 Exdusiv 22.15 TaJ
met Bericht aus Bonn en sport 7
nangnisvolle Affaren: Obsessed]
"0-20 Nachtmagazin 00.40 Lenrl
n'Sn GW) The Two Mrs. Caroll J
vz.40 Dinosaurs, comedy (tot Oif
DUITSLAND 2
05,30 Zie Duitsland 1 11.00
met tennis Open Franse Tennis
happen Roland Garros 17.55
talkenau, serie 19.00 Heute 1<!
Tochter, serie 20.15 Dei
a serie 21.15 Die Reportage j
zin» rnS 22-15 Aspekte, cultJ
23W'"emsens Wochd
"45 Heute Nacht 24.00 Tina i
k;i|.J??"fan9eres Tina Turne
01 L opnames van haar
Asnnw petite amie' speel!
"sPekte 03.00 Flight of the Spl