De European Jeepers Jamboree in Noord-Frankrijk is een fantastische ervaring PP. EET WIJZER Mediterraan stoven Bridge: de bedrijfsruimtes [utenlaan 39, B.o.Z. rilt beduidend re maandlasten? ^opvangcentrum Arduin on, asiel en kennel Puppies Watersport op camping De Berkt Knaus toercaravans Liebau Caravans Bedrijfsruimte raagd Kleintje O.G. Huur [roep Pand in Breda gem. woonruimte O.G. Koop ■theekcentrum Terheijden Mini traktoren Kloeg s Kloeg :e laten? Golden Retriever DE STEM SURPLUS E3 Makkelijk Schade Trial Gestopt Advies REIZEN KORT Originele gids over Parijs Met BBA naar Breda of Siberië Zweefvliegen op Texel Andere kant van Amsterdam Nieuw: vlucht op Skyros Helicoptervluchten Aviodome Vlaggetjesdagen Drimmelen *52 ran Itr.zw. I direkt i pers. en de |vr. na eist (B) bnk vrij in nburg. Te huur MOTORBOOTORn I., 3.30 br„ 6 sfnH? Tel: 0165-551932. PPL Medio juni "opfriscursus" en september start div bridge-cursussen. W Sinim Tel. 076-5221743 Een KLEINTJE nu TREFZEKERDER dan y00°r9 heen. ANSICHTKAARTEN^? prentjes, gewichten, boek" en postzegels 0165-315337 ren/Campers caravan (fort bj. pers. 13950,-. iTago 4 roortent 133842 paravan ompleet 4000,- Made. in oud, Is waar. Finan- lenstr. 5, 1388167 peau '89 il.ruimte bt. geh. 12807: T.k. van part. te Baarlo 6-8 pers. vak bung., alle vertier moq' subtr. zwembad etc Te vens op camp. Hacienda in Belgische Ardennen omq Valkenburg Maastricht koop en huur van sta-cara- vans, chalets, studio's te vens jaarplaatsen en toeris tisch kamperen. Gehele jaar open, tel. 0475-501633. Uw adres voor Kwaliteit voor een betaalbare prijs. Div. gebr. car. o.a.; Hobby - Bürstner - Eifeland - Kip e.a Exclusief Knaus Dealer Burg.Freytersln. 45, R'daal 0165-549136.' Bovag Erkend Bedrijf Eigen repar.atiéafdeling bor reëele prijs te huur hnaf 600 m2) omheind en goed Jitoren op industrieterrein nabij Haagse eventueel voorzien van het nog aan- pubilair en magazijnstellingen. (Voor- 1. goed, 105 Goed, beter: la. 900,- p- 250,- Ingel 40, pn v.9-18u Dansver. zoekt min. 50 m2 (evt. verbou wing) Tel. 076-5211987. WOONR. gez. v. werk. vrouw tot 750,- p.mnd. in B.o.Z., 0164- 292723 (werk 023-5314841). pgen itrum. lur 845,- aanv. 1.000,- 50. Wij zoeken met spoed voor enkele van onze werk nemers in Breda en omg. Info: BBB Uitzend organisatie: 020-6264737. qning met garage en achterom, voll. Iparte bijkeuken, woonkmr. met open |3 slpkmrs., badkmr. met ligb. en toilet, 2e etage. Het geheel is afgewerkt met hterialen. Recent binnen en buiten ge- K i.o. Prijs n.o.t.k. Inl. ma.-vrij: |5378736. iiensen die een hypotheek hebben, kun- Jtheek plus eventueel lopende lening(en) lordeel loopt al gauw op tot honderden land. Waarom zou u dit voordeel laten Jfoontje kan u honderden guldens per [Bovendien kunnen wij u de scherpste ta li. Bel vrijblijvend en u zult verbaasd zijn. Tel. 076 - 5931551. 12 PK geheel kompl. met hef en aandr. voor en achter. 0165-511201- biedt te koop aan: .eeuwtjes, Keeshonden en Boerenfoxen. n ontwormd, tel. 0167-532627. tijdgebrek ART is zeer na 12.00u. vraagd ietsoorten, etc. Vogels afspraak. evenbergen. ■27292 svraagd tietsoorten, etc. Vogels I. afspraak. evenbergen. 327292. et in de id om uw 748. Wij zoe- ;t u naar een plossing. T.k. halflang korthaar Boomerpups, v.a. U5,1 Tel. 0165-386164. - pups. Tel. 0492-662531^ MASTINO NAPOLETANO pups (geb. 4-4) zwaar typ uit Frans/ltal. toplijnen! Met stamb. in huis opgegroei Ouders aanw. Tel/i-ax. 0167-524917. T.K. Bouvierpups m. stamb. ing. en ontw-, schr. garantie Tel. 0165-513877. T.k. kleine PONY, 85 cm, met merrie-veulentje. 0161-491474. 016 POES kortharig schildfj^ kleur, zr. gedup., beloning voor vinder, 0168-3281 VRIJDAG 31 MEI 1996 Meters in de modder, kicken en doodsangst Honderden monsters van het legendarische merk Jeep, tota le waarde vele tientallen mil joenen guldens. Duizenden Jeep-liefhebbers uit zeven lan den in Europa en uit Amerika en één uit Made. Kilometers nauwelijks toegankelijke mod derpaden in de prachtigste pri- vé-domeinen in het Noorden van Frankrijk. Kicken als om de hoek de zoveelste onoverko melijke hindernis is genomen of doodsangst uitstaan als 'Belgische vrienden' een on neembare zeephelling aankon digen. Cees van der Leede uit Made doet al weer vier jaar fa natiek mee aan de European Jeepers Jamboree in het Noord-Franse Sedan. Er waren momenten dat ik tot in de puntjes van mijn tenen spijt had van het besluit om deze Madese fabrieksdirecteur en ex-baron Dernière du Moment van Ginneken in mijn eigen Jeep te volgen. Door René Kloeg Tot aan de chasisbalken in de modder. de European Jeepers Jamboree is op ons continent met afstand het grootste ont- moetingsfeest van Jeep-bezitters. Slechts de beroemde trektocht door de Moab-woestijn in de Amerikaanse staat Utah overtreft de Jamboree in Sedan in Frankrijk, net over de grens bij het Bel gische Bouillon. Midden in dat stadje is de gemeentelijke camping. Vlak naast die camping heeft het gemeentebestuur van Sedan vele hectaren beschikbaar gesteld voor het evenement. Vrijdag is pas de eerste rit, maar al vanaf woensdag komen de Jeep-bezitters aan. Uit tal van Neder landse provincies komen de 4 x 4 -freaks in konvooien tegelijk aan. Verenigingen arriveren met vrachtwagens vol Jeeps. Nieuwe moderne 8 cilinders met 5,2 liter motoren die 1 op 2 gebruiken en de prachtigste Willy's en Necafjes die nog in de Tweede Wereldoorlog dienst deden. Die oude Jeeps nemen tal van hindernis sen ogenschijnlijk met evenveel gemak als hun dure moderne nazaten met type namen als Wrangler of C7. Jeep-freaks geven hun krachtmonsters ook nog na men als Wilde Hilde en Red Butt. De Jeep is voor de trotse bezitters de Harley onder de 4 x 4 aangedreven auto's. Net als motorrijders groeten Jeep-bezitters elkaar op de weg. Groot verschil is dat de berijders hun Jeeps vaak ter waarde van vele tiendui zenden guldens blootstellen aan de meest destructieve hindernissen. Scha deposten van vele duizenden guldens door kapotgedraaide versnelllingsbak- ken en aandrijfassen worden net zo makkelijk als in de Formule I geïncas seerd. De Jamboree-organisatie zet de twee Jeep-tochten al maanden van tevoren uit. Daarvoor voeren ze langdurig over- log met de eigenaren van de privé-do- meinen in de omgeving van Sedan. De ruim 400 deelnemers moeten twee toch ten rijden, de Bike-trail en de Saw Buck-trail. Blauw, rood en zwart staan voor de moeilijkheidsgraad. Blauw is de achtste en bedoeld voor gewone stan daard Jeeps. Zwart is de zwaarste cate gorie, modderbanden en een lier zijn verplicht en schade is aannemelijk, tees van der Leede rijdt samen met een «vriend echtpaar uit Amsterdam de ro de route. Die is voor een groot deel het zelfde als de blauwe. „Ik heb twee jaar hlauw gereden, mijn Jeep verhoogd rijd «nurood. En fanatiek." •Va de start volg ik de auto van Van der wede via een ingenieus systeem van nolletjes en pijltjes. Rijden volgens het noadboofc. Dat boek moet je na afloop everen, zodat je niet later in het jaar route nog eens rijdt. De eigenaren 'Hen dat absoluut niet hebben. Boven- 'en heeft de organisatie over schade af- verdwijnen we met Jeep en al tussen me ters hoge moddermuren. De kuilen wor den dieper. De beschermingsbalk van de Jeep raakt bedenkelijk vaak de grond. Mijn echtgenote kijkt steeds vaker be denkelijk naar mijn kant. Ik hou me voor dat ik haar moed in spreek en niet me zelf. 'Het gaat goed schat, piece of cake'. Het gaat zelfs zo goed, dat de vrouw van Cees Van der Leede achter het stuur van mijn Jeep plaatsneemt om mij in de gele genheid te stellen samen met Cees een stuk rode route te rijden. Cees rijdt trou wens rond in de Franse Ardennen alsof het zijn privé-domeinen betreffen, over gehouden aan zijn regeerperiode als Ba ron van Ginneken tijdens carnaval. De rode route is inderdaad een stuk zwaarder. Al snel moeten we een steile hindernis nemen langs een elektriciteit- mast. Van der Leede neemt hem ogen schijnlijk met zelfvertrouwen, maar is, zo versta ik de lichaamstaal, nerveus bij het nemen van hindernissen. In de eerste de beste modderbak gaat het even fout. Onze Amsterdamse voorganger neemt hem in een keer. Van der Leede strandt. Schreeuwt uit het raam in de nette taal van een fabrieksdirecteur uit Made of hij die kuil 'in twee hoog of in twee laag' (heeft te maken met de aandrijving) moet nemen. In plat Mokums wordt er naar achteren geschreeuwd 'in twee laag man'. Van der Leede volgt het advies op en we zijn uit de modderbak. Dat her haalt zich onderweg nog een paar keer en steeds praat de Mokummer Van der Leede weer vlot. „Ik ga dit jaar naar een cursus voor 4x4 aangedreven auto's in de Belgische Ar dennen." Tot de lunch blijf ik bij Van der Leede in de auto. Bij de lunchpauze is een trial-parkoers uitgezet, zeg maar een soort behendigheidstest voor de Jeep-rijder. Van der Leede vraagt of zijn vrouw in mijn Jeep dat parkoers mag rij den. Op dat moment zie ik slechts de eer ste 50 meter en geen gevaar. Nog niet. Terwijl ik benauwd omkijk naar mijn Jeep knalt Cees van der Leede ineens.een meter diep de modder in. Voor ons ligt een een modderparkoers van enkele honderden meters. Mijn Jeep verdwijnt achter ons in een kuil uit zicht. Hij zakt tot aan de koplampen in de modder. Ver schillende keren zucht ik diep als hij toch weer bovenkomt. Echtgenote is waarschijnlijk weer niet al te zeker van de goede afloop. Halverwege de trial kom ik met Van der Leede van een rood gedeelte af, Cees roept weer twee keer of hij in laag of hoog moet rijden. Vlak voor ons staat mijn Jeep,'vast in de modder. Vrouwe Van der Leede kijkt vertwijfeld in onze richting. Vier hoog, want mijn Jeep heeft meer varianten, of vier laag. Cees van der Leede vraagt bezorgt of ik toch niet liever zelf achter het stuur ga zitten in plaats van zijn echtgenote. Ik beslis het zelf 'even' te doen. Van der Leede ramt samen met zijn Mokumse vriend mijn Jeep flink heen en weer. De wielen krij gen grip en ik schiet los. Als over een achtbaan door de moddergeulen schiet ik recht op een bocht af. Mijn koetswerk, krasvrij hoe kan het nog, scheert op cen timeters langs een boom. Vrouwe Van der Lede neemt tot de lunchplaats het stuur weer over. Cees neemt nog een stukje rood par koers. Valk voor de lunchplaats is hij zo in trance van de enorme krachten van zijn Jeep Wrangier, dat hij zonder na te denken de zwaarste zwarte route op duikt op weg naar de uitdaging van een meters diepe blubberbak. Schreeuwend roept zijn vrouw hem terug. Het is ten slotte de auto, waar zij zich in haar da gelijks leven als commercieel mede werkster in het bedrijf van haar man mee pleegt te verplaatsen. Na de lunch is het trial-parkoers volgens de organisator een stuk makkelijker. Rood voert door een blubberbak. De blauwe route loopt over een zandpad naast de blubberbak. Van der Leede koerst daar op zijn gemak doorheen, redt en passant e.en Limburger, die zich zelf verschrikkelijk vastreed. De ware Jeepers-spirit. De Limburger heeft nog geen bedankje over voor de redding door de Brabander. Aan het eind van het pad heb ik al spijt dat ik de trial af wilde maken. Ik moet mijn Jeep door een tientallen meters lan ge blubberbak sturen, terwijl de mensen op de zwarte route over een brug van boomstammen moeten. Een Belg van de organisatie, ervaren 4 x 4-rijder, stuurt mijn auto met het grootste gemak door de bak. 'De rest stelt niets meer voor'. In zijn ogen dan, want mijn gerustgestelde echtgenote zet de grootste ogen op sinds ik haar ken, als we onderaan een heuvel staan die we op moeten en die voor mijn gevoel een hellingsraad heeft van 50 procent, nou in ieder geval meer dan 30. In ieder geval zo steil dat ik in mijn ach teruitkijkspiegel de volgende Jeep niet kan zien en de grond wel. „Oh God", zegt mijn echtgenote. „Ko men we wel boven?" -Ze probeert zich er gens aan vast te houden. Ik heb mijn stuur nog. Het advies was te voorkomen dat mijn wielen doorslaan, want dan zakken we terug. En terug kan niet. Het duurt voor ons gevoel een uur voor we eindelijk boven zijn. Dat hebben we ge had. Tijd voor opluchting hebben we niet. Boven zit er een meters diep gat in de weg. Daaroverheen liggen een paar biel zen en twee koeienroosters. Onder het gewicht van de Jeep voor ons zakken de bielzen dik tien centimeter door om van de roosters maar niet spreken. We stop pen even met ademhalen. Het houdt. We halen nog eens adem. We zijn erover. La- met deze mensen. De organisa- 'e Beheert van deelnemers liefst 120.000 ""'hen aan waarborgsommen. a een paar kilometer verlaten we op de d rste dag de verharde weg. Keien en Oog zand, kuilen en diepe geulen wis- e» elkaar af. Het gaat goed en mijn t»L ^et allemaal makkelijk aan. De l v°ert langs de schitterendste plek- Fra<Wa.ar iemand op vakantie in de se Ardennen nooit komt. Af en toe Een van de vele schier onneembare hindernissen. FOTO'S RENÉ KLOEG ter, gelukkig later, horen we dat de hel ling na regenval is afgesloten. De Jeeps zakten terug naar beneden! Na de goede ervaringen van de eerste dag besluiten we de tweede route ook te rijden. Fout. 's Nachts hoost het tussen 5 en 7 uur. Het blauwe parkoers is omge toverd in een rood parkoers. Na nauwe lijks zeven kilometer rijden we van de verharde weg een zandpad op, pardon blubberpad. De eerste tientallen Jeeps hebben die paden zo diep uitgereden dat mijn Jeep letterlijk alle grond onder de wielen verliest. Ik hang op de chassis- balk. Kijk uit het raam en zie mijn wie len vrolijk letterlijk freewheelen. De al bekende Mokummer vraagt naar mijn sleeplint. Hoezo sleeplint, ik zou niet meerijden en ik had het niet moeten doen. „Oké, ik heb er twee," roept 'Mo- kum' en hij trekt mij meters over de blubber. Wielen freewheelen nog. Mo- kum slipt ook door. Mokum rijdt een meter of twee achteruit en geeft een .machtige ruk aan mijn Jeep. Echtgenote kijkt weer eens bedenkelijk maar we gaan wel een paar meter vooruit. Zo gaat dat ruim een half uur, snuk na snuk. Dan stopt alles. Tientallen Jeeps staan stil. Belgen roepen dat de regen een stuk van het parkoers in een zeephelling heeft veranderd. Eenmaal op die plaats zie ik fantastisch sterke Jeeps van de helling afglijden in de richting van een paar dikke bomen en een ravijn. Met hun lier trekken zij zich de helling op. „Wij heb ben toch geen lier," zegt mijn vrouw. Onze Jeep kan het, zeg ik geruststellend. Ik geloof er geen bal van denk ik onder tussen. Belgen, oh vriendelijk volk, geven advies hoe de helling te nemen. In de laagste versnelling geen gas en wij helpen. Cees van der Leede is blij dat hij een aange paste Jeep heeft. Met een benepen stem metje wenst hij me van drie plaatsen achter me verder veel sterkte. Oh ja, on ze kinderen, die kijken veilig toe vanuit de auto van 'Mokum' hoe pa en ma dit klusje klaren. De Belgen helpen. En hoe. Terwijl onze Jeep centimeter voor centi meter de helling op kruipt, zit mijn echt genote zowat op mijn schoot. Uit angst? „Ik moet het gewicht toch naar een kant brengen," hhm, hhm. Halverwege de helling gaat de Jeep schuiven richting ravijn. Vrouw klimt nog meer op schoot, voor het gewicht? De Belgen springen met acht man bij. Een Duitser kijkt toe en roept dat ik aan de kant moet, omdat ik alles Stunden- lang op sta te houden. Ik reageer niet en concentreer me op de Belgen. We hebben dan 13,7 kilometer afgelegd en zijn drie uur onderweg. Ik blaas het af. Wil zon der schade thuiskomen. Over de verhar de weg naar de luchplaats begint mijn auto bij 70 kilometer waanzinnig te schokken. Op advies van weer die pretti ge'Belgen spuit ik de binnenkanten van de velgen schoon en de rest. Al in Sedan komen er twee kruiwagens modder on deruit. Het schokken is opgehouden. In Breda komt er nog een halve kruiwagen mod der onderuit. In Made is Cees van der Leede zijn Jeep aan het schoonspuiten. Daar gaat de mijne op de helling en spuit ik er nog een halve kruiwagen onderuit. En nu? Volgend jaar weer. Dat zeker, maar dan wel met een aangepaste Jeep. Door Marijke Prins Onderstaand recept is bedacht met de koelkastdeur open. Het ge beurt best vaak dat ik van allerlei groentes overhoudt: zoals in dit geval een halfje bloemkool, een handje ongeschilde krieltjes, wat Chinese kool en een courgette. Maar voor dit recept doet het er ei genlijk helemaal niet toe wat je gebruikt aan groentes. Bij U kan het net zo goed gaan om een enkele winterpeen, een bundeltje sperciebonen en een overgebleven aubergine. Wat je wel nodig hebt zijn vlees, tomatenpuree en wat kruiden om het geheel tot een mediterraan getint stoofgerecht te maken. Voor vier personen Voorbereidingstijd: 15 minuten Stooftijd: 3 uur 500-600 gram riblappen 500 gram ontvelde rijpe tomaten 1 klein blikje tomatenpuree zout en peper naar smaak 5 eetlepels olijfolie 2 uien in repen gesneden 2 tenen gehakte knoflook 2 theelepels gemalen koriander 2 theelepels gemalen komijn Vi theelepel gemalen kaneel snufje nootmuskaat 1 theelepel paprikapoeder snufje cayennepeper sap van een halve citroen 2 laurierbladeren 1 glas rode wijn (naar keuze) 4 eetlepels fijngesneden peterselie (naar keuze) verder: 750 gram groentes naar keuze (zie boven) Snijd het vlees in grote dobbelstenen en braad het rondom bruin (in een ruime braadpan) in de olijfolie. Voeg dan knof en ui toe en als die glazig worden de tomaten, tomatenpuree, kruiderij en zout. Maak een dunne gladde saus door citroen, wijn of eventueel water in de pan te gieten. Laat het geheel aan de kook komen en zo'n 2'A uur stoven totdat het vlees gaar is. Snij de groentes in niet te grote stukken en doe die in de pan. Voeg dan nog zoveel water toe dat alle groentes be dekt zijn met saus en laat het geheel nog een half uurtje pruttelen. Garneer de stoofschotel voor het opdienen met peterselie. Lekker met witte rijst. Over de Franse hoofdstad Parijs zijn boekenkasten vol reisgidsen verschenen. Een schrijver moet van goeden huize komen om daar nog iets origineels aan toe te kunnen voegen. Journaallezer Philip Freriks, voorheen correspondent te Parijs, is daar in geslaagd. Hij schreef 'Het spoor van de monumentale meridiaan', een boek over een wandelroute die geen wandelroute is. Het traject dat Freriks beschrijft, is namelijk een kunstwerk dat bestaat uit 135 bronzen plaatjes die zo discreet in het Parijse macadam zijn gevoegd dat het zoeken ernaar gelijk staat aan het zoeken naar een speld in een hooiberg. De Nederlandse kunstenaar Jan Dibbets is verantwoor delijk voor dit bijzondere kunstwerk, een eerbetoon aan Frangois Arago, de Franse astronoom, landmeter, wetenschapper, humanist en politicus. Freriks volgde de lijn, van het zuiden naar het noorden, plaatje voor plaatje. Al eerder schreef hij erover, op de reizenpagina's van De Volkskrant. Maar het boek bevat vier keer zoveel informatie als hij in die bijdragen kwijt kon. Freriks bewijst met deze bijzondere reisgids maar weer eens dat hij een begenadigd verteller is. Hij laat vele adressen, gebouwen, plekken en ontelbare personen de revue passeren. Bekenden en onbekenden, Ernest Hemingway, Joseph Roth, Frangois Mitterand, Louis Couperus. Hij maakt ze middel punt van wat Freriks ook belooft: 'petite histoires' van Parijs. Ook voor mensen die niet gaan spoorzoeken in Parijs een leuk leesboek. Het spoor van de monumentale meridiaan, door Philip Freriks. Uitgverij A.W. Bruna. Prijs 29,90 gulden. ISBN 90-229-8245-9. Een retourtje Siberië of toch maar Breda-Tilburg? Het kan sinds kort met dezelfde maatschappij: de Brabantse busmaatschappij BBA biedt voortaan ook verzorgde vakantiereizen aan. Er zijn ste- denreizen en natuurreizen per bus in de eerste brochure opgeno men. De bestemmingen zijn divers: York, Londen, Parijs, Praag en Berlijn, maar ook St. Petersburg, de Noordkaap en Siberië. De reizen worden uitgevoerd met luxe touringcars en worden bege leid door een reisleid(st)er. Enkele van de reizen worden ook uitge voerd door andere streekvervoersmaatschappijen die aangesloten zijn bij Verenigd Streekvervoer Nederland (VSN). Enkele prijsvoorbeelden: veertiendaagse reis Noordkaap vanaf 2.395 gulden per persoon, vierdaagse reis York 449 gulden en een vijfdaagse reis Parijs vanaf 329 gulden. „Niet goedkoop. Het mid densegment in busvakanties", aldus een BBA-woordvoerster. „Wij verwachten dat er een markt is voor dit aanbod. Zeker, onze be kendheid zal niet tegen ons werken." Programma aanvragen kan bij BBA Tours in Son, telefoon 0499-477800. Vakantiegangers op Texel kunnen dit seizoen een cursus motor- zweefvliegen volgen. Gedurende een midweek leren cursisten alle relevante theorie en maken ze minimaals tien starts. De deelnemers verblijven vlakbij het vliegveld op Texel. Gevlogen wordt met een Scheibe SF25. Het arrangement, inclusief verblijf, lessen en vlieg- certificaat, kost 1.250 gulden per persoon. Informatie en boeken bij de VW Texel, telefoon 0222-314741. Amsterdam Walking Tours verzorgt sinds kort twee begeleide wan delingen door Amsterdam. Elke zaterdagochtend gaat de wande ling naar het oudste winkelgebied van de stad, rondom de Kalver- straat. En elke zondagochtend verhaalt een begeleid(st)er tijdens de wandeling in het centrum van gewone en bijzondere Amsterdam mers die hier door de eeuwen heen hebben gewoond. Wie meegaat hoort bijvoorbeeld het verhaal van Naatje op de Dam. Beide wan delingen vertrekken vanaf het Nieuwe Kafé (naast de Nieuwe Kerk) op de Dam, zaterdag om 10.00 uur en zondag om 11.00 uur. Deelname kost een tientje, vooraf boeken is niet nodig. De wande lingen worden georganiseerd tot en met 22 september. Informatie' 020-6409072. De Nederlandse luchtvaartmaatschappij Air Holland vliegt deze zomer rechtstreeks op de nieuwe bestemming Skyros. Het Griekse eiland is opgenomen in de reisbrochures van NBBS Reizen. Skyros, dat tot de Griekse Sporaden behoort, wordt 'verkocht' als een be stemming voor 'de individuele vakantieganger die op zoek is naar rust'. Omdat het vijftig jaar geleden is dat in de VS voor het eerst niet- militaire helicoptervluchten gemaakt werden, omdat Aviodome op Schiphol 25 jaar bestaat én omdat minder dan 1 van de Neder landers ooit in een helicopter gezeten schijnt te hebben, biedt na tionaal luchtvaartmuseum Aviodome een goedkope vlucht per heli aan. Bezoekers van het museum mogen voor 99 gulden, inclusief ■entreeprijs van het museum, een vlucht van twintig minuten mee maken in een grote Sikorsky S.61N van de KLM. Het museum Aviodome is dagelijks open van 10.00 tot 17.00 uur. De opening van het watersportseizoen wordt in Drimmelen dit weekeinde geopend met de vlaggetjesdagen rond de Jachthaven. Met kramen, oude ambachten, een rommelmarkt, kermis, orkesten, watersportdemonstraties en een lichtshow. Vandaag is er ook een vaartocht met verlichte schepen, een talentenjacht en een kinder programma. Vandaag: van 10.00 tot 22.30 uur, morgen van 10.00 tot 18.00 uur.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 15