De European Jeepers Jamboree in Noord-Frankrijk is een fantastische ervaring
PP.
EET WIJZER
Mediterraan stoven
Bridge:
de bedrijfsruimtes
[utenlaan 39, B.o.Z.
rilt beduidend
re maandlasten?
^opvangcentrum
Arduin
on, asiel en kennel
Puppies
Watersport
op camping De Berkt
Knaus toercaravans
Liebau Caravans
Bedrijfsruimte
raagd
Kleintje
O.G. Huur
[roep
Pand in Breda
gem. woonruimte
O.G. Koop
■theekcentrum Terheijden
Mini traktoren
Kloeg
s Kloeg
:e laten?
Golden Retriever
DE STEM
SURPLUS
E3
Makkelijk
Schade
Trial
Gestopt
Advies
REIZEN KORT
Originele gids over Parijs
Met BBA naar Breda of Siberië
Zweefvliegen op Texel
Andere kant van Amsterdam
Nieuw: vlucht op Skyros
Helicoptervluchten Aviodome
Vlaggetjesdagen Drimmelen
*52
ran
Itr.zw.
I direkt
i pers.
en de
|vr. na
eist (B)
bnk vrij
in
nburg.
Te huur MOTORBOOTORn
I., 3.30 br„ 6 sfnH?
Tel: 0165-551932. PPL
Medio juni "opfriscursus"
en september start div
bridge-cursussen. W Sinim
Tel. 076-5221743
Een KLEINTJE nu
TREFZEKERDER dan y00°r9
heen.
ANSICHTKAARTEN^?
prentjes, gewichten, boek"
en postzegels 0165-315337
ren/Campers
caravan
(fort bj.
pers.
13950,-.
iTago 4
roortent
133842
paravan
ompleet
4000,-
Made.
in oud,
Is waar.
Finan-
lenstr. 5,
1388167
peau '89
il.ruimte
bt. geh.
12807:
T.k. van part.
te Baarlo 6-8 pers. vak
bung., alle vertier moq'
subtr. zwembad etc Te
vens op camp. Hacienda in
Belgische Ardennen omq
Valkenburg Maastricht
koop en huur van sta-cara-
vans, chalets, studio's te
vens jaarplaatsen en toeris
tisch kamperen. Gehele jaar
open, tel. 0475-501633.
Uw adres voor
Kwaliteit voor een
betaalbare prijs.
Div. gebr. car. o.a.;
Hobby - Bürstner -
Eifeland - Kip e.a
Exclusief Knaus Dealer
Burg.Freytersln. 45, R'daal
0165-549136.'
Bovag Erkend Bedrijf
Eigen repar.atiéafdeling
bor reëele prijs te huur
hnaf 600 m2) omheind en goed
Jitoren op industrieterrein nabij Haagse
eventueel voorzien van het nog aan-
pubilair en magazijnstellingen. (Voor-
1. goed,
105
Goed, beter:
la. 900,-
p- 250,-
Ingel 40,
pn v.9-18u
Dansver. zoekt
min. 50 m2 (evt. verbou
wing) Tel. 076-5211987.
WOONR. gez. v. werk.
vrouw tot 750,- p.mnd. in
B.o.Z., 0164- 292723 (werk
023-5314841).
pgen
itrum.
lur 845,-
aanv.
1.000,-
50.
Wij zoeken met spoed
voor enkele van onze werk
nemers in Breda en omg.
Info: BBB Uitzend
organisatie: 020-6264737.
qning met garage en achterom, voll.
Iparte bijkeuken, woonkmr. met open
|3 slpkmrs., badkmr. met ligb. en toilet,
2e etage. Het geheel is afgewerkt met
hterialen. Recent binnen en buiten ge-
K i.o. Prijs n.o.t.k. Inl. ma.-vrij:
|5378736.
iiensen die een hypotheek hebben, kun-
Jtheek plus eventueel lopende lening(en)
lordeel loopt al gauw op tot honderden
land. Waarom zou u dit voordeel laten
Jfoontje kan u honderden guldens per
[Bovendien kunnen wij u de scherpste ta
li. Bel vrijblijvend en u zult verbaasd zijn.
Tel. 076 - 5931551.
12 PK geheel kompl. met
hef en aandr. voor en
achter. 0165-511201-
biedt te koop aan:
.eeuwtjes, Keeshonden en Boerenfoxen.
n ontwormd, tel. 0167-532627.
tijdgebrek
ART is zeer
na 12.00u.
vraagd
ietsoorten,
etc. Vogels
afspraak.
evenbergen.
■27292
svraagd
tietsoorten,
etc. Vogels
I. afspraak.
evenbergen.
327292.
et in de
id om uw
748. Wij zoe-
;t u naar een
plossing.
T.k. halflang korthaar
Boomerpups, v.a. U5,1
Tel. 0165-386164. -
pups. Tel. 0492-662531^
MASTINO NAPOLETANO
pups (geb. 4-4) zwaar typ
uit Frans/ltal. toplijnen! Met
stamb. in huis opgegroei
Ouders aanw. Tel/i-ax.
0167-524917.
T.K.
Bouvierpups
m. stamb. ing. en ontw-,
schr. garantie
Tel. 0165-513877.
T.k. kleine PONY, 85 cm,
met merrie-veulentje.
0161-491474.
016
POES kortharig schildfj^
kleur, zr. gedup., beloning
voor vinder, 0168-3281
VRIJDAG 31 MEI 1996
Meters in de modder,
kicken en doodsangst
Honderden monsters van het
legendarische merk Jeep, tota
le waarde vele tientallen mil
joenen guldens. Duizenden
Jeep-liefhebbers uit zeven lan
den in Europa en uit Amerika
en één uit Made. Kilometers
nauwelijks toegankelijke mod
derpaden in de prachtigste pri-
vé-domeinen in het Noorden
van Frankrijk. Kicken als om
de hoek de zoveelste onoverko
melijke hindernis is genomen
of doodsangst uitstaan als
'Belgische vrienden' een on
neembare zeephelling aankon
digen. Cees van der Leede uit
Made doet al weer vier jaar fa
natiek mee aan de European
Jeepers Jamboree in het
Noord-Franse Sedan. Er waren
momenten dat ik tot in de
puntjes van mijn tenen spijt
had van het besluit om deze
Madese fabrieksdirecteur en
ex-baron Dernière du Moment
van Ginneken in mijn eigen
Jeep te volgen.
Door René Kloeg
Tot aan de chasisbalken in de modder.
de European Jeepers Jamboree is op ons
continent met afstand het grootste ont-
moetingsfeest van Jeep-bezitters.
Slechts de beroemde trektocht door de
Moab-woestijn in de Amerikaanse staat
Utah overtreft de Jamboree in Sedan in
Frankrijk, net over de grens bij het Bel
gische Bouillon.
Midden in dat stadje is de gemeentelijke
camping. Vlak naast die camping heeft
het gemeentebestuur van Sedan vele
hectaren beschikbaar gesteld voor het
evenement. Vrijdag is pas de eerste rit,
maar al vanaf woensdag komen de
Jeep-bezitters aan. Uit tal van Neder
landse provincies komen de 4 x 4 -freaks
in konvooien tegelijk aan. Verenigingen
arriveren met vrachtwagens vol Jeeps.
Nieuwe moderne 8 cilinders met 5,2 liter
motoren die 1 op 2 gebruiken en de
prachtigste Willy's en Necafjes die nog in
de Tweede Wereldoorlog dienst deden.
Die oude Jeeps nemen tal van hindernis
sen ogenschijnlijk met evenveel gemak
als hun dure moderne nazaten met type
namen als Wrangler of C7. Jeep-freaks
geven hun krachtmonsters ook nog na
men als Wilde Hilde en Red Butt. De
Jeep is voor de trotse bezitters de Harley
onder de 4 x 4 aangedreven auto's. Net
als motorrijders groeten Jeep-bezitters
elkaar op de weg.
Groot verschil is dat de berijders hun
Jeeps vaak ter waarde van vele tiendui
zenden guldens blootstellen aan de
meest destructieve hindernissen. Scha
deposten van vele duizenden guldens
door kapotgedraaide versnelllingsbak-
ken en aandrijfassen worden net zo
makkelijk als in de Formule I geïncas
seerd.
De Jamboree-organisatie zet de twee
Jeep-tochten al maanden van tevoren
uit. Daarvoor voeren ze langdurig over-
log met de eigenaren van de privé-do-
meinen in de omgeving van Sedan. De
ruim 400 deelnemers moeten twee toch
ten rijden, de Bike-trail en de Saw
Buck-trail. Blauw, rood en zwart staan
voor de moeilijkheidsgraad. Blauw is de
achtste en bedoeld voor gewone stan
daard Jeeps. Zwart is de zwaarste cate
gorie, modderbanden en een lier zijn
verplicht en schade is aannemelijk,
tees van der Leede rijdt samen met een
«vriend echtpaar uit Amsterdam de ro
de route. Die is voor een groot deel het
zelfde als de blauwe. „Ik heb twee jaar
hlauw gereden, mijn Jeep verhoogd rijd
«nurood. En fanatiek."
•Va de start volg ik de auto van Van der
wede via een ingenieus systeem van
nolletjes en pijltjes. Rijden volgens het
noadboofc. Dat boek moet je na afloop
everen, zodat je niet later in het jaar
route nog eens rijdt. De eigenaren
'Hen dat absoluut niet hebben. Boven-
'en heeft de organisatie over schade af-
verdwijnen we met Jeep en al tussen me
ters hoge moddermuren. De kuilen wor
den dieper. De beschermingsbalk van de
Jeep raakt bedenkelijk vaak de grond.
Mijn echtgenote kijkt steeds vaker be
denkelijk naar mijn kant. Ik hou me voor
dat ik haar moed in spreek en niet me
zelf. 'Het gaat goed schat, piece of cake'.
Het gaat zelfs zo goed, dat de vrouw van
Cees Van der Leede achter het stuur van
mijn Jeep plaatsneemt om mij in de gele
genheid te stellen samen met Cees een
stuk rode route te rijden. Cees rijdt trou
wens rond in de Franse Ardennen alsof
het zijn privé-domeinen betreffen, over
gehouden aan zijn regeerperiode als Ba
ron van Ginneken tijdens carnaval.
De rode route is inderdaad een stuk
zwaarder. Al snel moeten we een steile
hindernis nemen langs een elektriciteit-
mast. Van der Leede neemt hem ogen
schijnlijk met zelfvertrouwen, maar is,
zo versta ik de lichaamstaal, nerveus bij
het nemen van hindernissen. In de eerste
de beste modderbak gaat het even fout.
Onze Amsterdamse voorganger neemt
hem in een keer. Van der Leede strandt.
Schreeuwt uit het raam in de nette taal
van een fabrieksdirecteur uit Made of hij
die kuil 'in twee hoog of in twee laag'
(heeft te maken met de aandrijving)
moet nemen. In plat Mokums wordt er
naar achteren geschreeuwd 'in twee laag
man'. Van der Leede volgt het advies op
en we zijn uit de modderbak. Dat her
haalt zich onderweg nog een paar keer
en steeds praat de Mokummer Van der
Leede weer vlot.
„Ik ga dit jaar naar een cursus voor 4x4
aangedreven auto's in de Belgische Ar
dennen." Tot de lunch blijf ik bij Van
der Leede in de auto. Bij de lunchpauze
is een trial-parkoers uitgezet, zeg maar
een soort behendigheidstest voor de
Jeep-rijder. Van der Leede vraagt of zijn
vrouw in mijn Jeep dat parkoers mag rij
den. Op dat moment zie ik slechts de eer
ste 50 meter en geen gevaar. Nog niet.
Terwijl ik benauwd omkijk naar mijn
Jeep knalt Cees van der Leede ineens.een
meter diep de modder in. Voor ons ligt
een een modderparkoers van enkele
honderden meters. Mijn Jeep verdwijnt
achter ons in een kuil uit zicht. Hij zakt
tot aan de koplampen in de modder. Ver
schillende keren zucht ik diep als hij
toch weer bovenkomt. Echtgenote is
waarschijnlijk weer niet al te zeker van
de goede afloop.
Halverwege de trial kom ik met Van der
Leede van een rood gedeelte af, Cees
roept weer twee keer of hij in laag of
hoog moet rijden. Vlak voor ons staat
mijn Jeep,'vast in de modder. Vrouwe
Van der Leede kijkt vertwijfeld in onze
richting. Vier hoog, want mijn Jeep heeft
meer varianten, of vier laag. Cees van
der Leede vraagt bezorgt of ik toch niet
liever zelf achter het stuur ga zitten in
plaats van zijn echtgenote. Ik beslis het
zelf 'even' te doen. Van der Leede ramt
samen met zijn Mokumse vriend mijn
Jeep flink heen en weer. De wielen krij
gen grip en ik schiet los. Als over een
achtbaan door de moddergeulen schiet
ik recht op een bocht af. Mijn koetswerk,
krasvrij hoe kan het nog, scheert op cen
timeters langs een boom. Vrouwe Van
der Lede neemt tot de lunchplaats het
stuur weer over.
Cees neemt nog een stukje rood par
koers. Valk voor de lunchplaats is hij zo
in trance van de enorme krachten van
zijn Jeep Wrangier, dat hij zonder na te
denken de zwaarste zwarte route op
duikt op weg naar de uitdaging van een
meters diepe blubberbak. Schreeuwend
roept zijn vrouw hem terug. Het is ten
slotte de auto, waar zij zich in haar da
gelijks leven als commercieel mede
werkster in het bedrijf van haar man
mee pleegt te verplaatsen.
Na de lunch is het trial-parkoers volgens
de organisator een stuk makkelijker.
Rood voert door een blubberbak. De
blauwe route loopt over een zandpad
naast de blubberbak. Van der Leede
koerst daar op zijn gemak doorheen,
redt en passant e.en Limburger, die zich
zelf verschrikkelijk vastreed. De ware
Jeepers-spirit. De Limburger heeft nog
geen bedankje over voor de redding door
de Brabander.
Aan het eind van het pad heb ik al spijt
dat ik de trial af wilde maken. Ik moet
mijn Jeep door een tientallen meters lan
ge blubberbak sturen, terwijl de mensen
op de zwarte route over een brug van
boomstammen moeten. Een Belg van de
organisatie, ervaren 4 x 4-rijder, stuurt
mijn auto met het grootste gemak door
de bak. 'De rest stelt niets meer voor'. In
zijn ogen dan, want mijn gerustgestelde
echtgenote zet de grootste ogen op sinds
ik haar ken, als we onderaan een heuvel
staan die we op moeten en die voor mijn
gevoel een hellingsraad heeft van 50
procent, nou in ieder geval meer dan 30.
In ieder geval zo steil dat ik in mijn ach
teruitkijkspiegel de volgende Jeep niet
kan zien en de grond wel.
„Oh God", zegt mijn echtgenote. „Ko
men we wel boven?" -Ze probeert zich er
gens aan vast te houden. Ik heb mijn
stuur nog. Het advies was te voorkomen
dat mijn wielen doorslaan, want dan
zakken we terug. En terug kan niet. Het
duurt voor ons gevoel een uur voor we
eindelijk boven zijn. Dat hebben we ge
had.
Tijd voor opluchting hebben we niet.
Boven zit er een meters diep gat in de
weg. Daaroverheen liggen een paar biel
zen en twee koeienroosters. Onder het
gewicht van de Jeep voor ons zakken de
bielzen dik tien centimeter door om van
de roosters maar niet spreken. We stop
pen even met ademhalen. Het houdt. We
halen nog eens adem. We zijn erover. La-
met deze mensen. De organisa-
'e Beheert van deelnemers liefst 120.000
""'hen aan waarborgsommen.
a een paar kilometer verlaten we op de
d rste dag de verharde weg. Keien en
Oog zand, kuilen en diepe geulen wis-
e» elkaar af. Het gaat goed en mijn
t»L ^et allemaal makkelijk aan. De
l v°ert langs de schitterendste plek-
Fra<Wa.ar iemand op vakantie in de
se Ardennen nooit komt. Af en toe Een van de vele schier onneembare hindernissen.
FOTO'S RENÉ KLOEG
ter, gelukkig later, horen we dat de hel
ling na regenval is afgesloten. De Jeeps
zakten terug naar beneden!
Na de goede ervaringen van de eerste
dag besluiten we de tweede route ook te
rijden. Fout. 's Nachts hoost het tussen 5
en 7 uur. Het blauwe parkoers is omge
toverd in een rood parkoers. Na nauwe
lijks zeven kilometer rijden we van de
verharde weg een zandpad op, pardon
blubberpad. De eerste tientallen Jeeps
hebben die paden zo diep uitgereden dat
mijn Jeep letterlijk alle grond onder de
wielen verliest. Ik hang op de chassis-
balk. Kijk uit het raam en zie mijn wie
len vrolijk letterlijk freewheelen. De al
bekende Mokummer vraagt naar mijn
sleeplint. Hoezo sleeplint, ik zou niet
meerijden en ik had het niet moeten
doen. „Oké, ik heb er twee," roept 'Mo-
kum' en hij trekt mij meters over de
blubber. Wielen freewheelen nog. Mo-
kum slipt ook door. Mokum rijdt een
meter of twee achteruit en geeft een
.machtige ruk aan mijn Jeep. Echtgenote
kijkt weer eens bedenkelijk maar we
gaan wel een paar meter vooruit. Zo gaat
dat ruim een half uur, snuk na snuk. Dan
stopt alles. Tientallen Jeeps staan stil.
Belgen roepen dat de regen een stuk van
het parkoers in een zeephelling heeft
veranderd. Eenmaal op die plaats zie ik
fantastisch sterke Jeeps van de helling
afglijden in de richting van een paar
dikke bomen en een ravijn. Met hun lier
trekken zij zich de helling op. „Wij heb
ben toch geen lier," zegt mijn vrouw.
Onze Jeep kan het, zeg ik geruststellend.
Ik geloof er geen bal van denk ik onder
tussen.
Belgen, oh vriendelijk volk, geven advies
hoe de helling te nemen. In de laagste
versnelling geen gas en wij helpen. Cees
van der Leede is blij dat hij een aange
paste Jeep heeft. Met een benepen stem
metje wenst hij me van drie plaatsen
achter me verder veel sterkte. Oh ja, on
ze kinderen, die kijken veilig toe vanuit
de auto van 'Mokum' hoe pa en ma dit
klusje klaren. De Belgen helpen. En hoe.
Terwijl onze Jeep centimeter voor centi
meter de helling op kruipt, zit mijn echt
genote zowat op mijn schoot. Uit angst?
„Ik moet het gewicht toch naar een kant
brengen," hhm, hhm.
Halverwege de helling gaat de Jeep
schuiven richting ravijn. Vrouw klimt
nog meer op schoot, voor het gewicht?
De Belgen springen met acht man bij.
Een Duitser kijkt toe en roept dat ik aan
de kant moet, omdat ik alles Stunden-
lang op sta te houden. Ik reageer niet en
concentreer me op de Belgen. We hebben
dan 13,7 kilometer afgelegd en zijn drie
uur onderweg. Ik blaas het af. Wil zon
der schade thuiskomen. Over de verhar
de weg naar de luchplaats begint mijn
auto bij 70 kilometer waanzinnig te
schokken. Op advies van weer die pretti
ge'Belgen spuit ik de binnenkanten van
de velgen schoon en de rest. Al in Sedan
komen er twee kruiwagens modder on
deruit.
Het schokken is opgehouden. In Breda
komt er nog een halve kruiwagen mod
der onderuit. In Made is Cees van der
Leede zijn Jeep aan het schoonspuiten.
Daar gaat de mijne op de helling en spuit
ik er nog een halve kruiwagen onderuit.
En nu? Volgend jaar weer. Dat zeker,
maar dan wel met een aangepaste Jeep.
Door Marijke Prins
Onderstaand recept is bedacht met de koelkastdeur open. Het ge
beurt best vaak dat ik van allerlei groentes overhoudt: zoals in dit
geval een halfje bloemkool, een handje ongeschilde krieltjes, wat
Chinese kool en een courgette. Maar voor dit recept doet het er ei
genlijk helemaal niet toe wat je gebruikt aan groentes. Bij U kan
het net zo goed gaan om een enkele winterpeen, een bundeltje
sperciebonen en een overgebleven aubergine. Wat je wel nodig
hebt zijn vlees, tomatenpuree en wat kruiden om het geheel tot
een mediterraan getint stoofgerecht te maken.
Voor vier personen
Voorbereidingstijd: 15 minuten
Stooftijd: 3 uur
500-600 gram riblappen
500 gram ontvelde rijpe tomaten
1 klein blikje tomatenpuree
zout en peper naar smaak
5 eetlepels olijfolie
2 uien in repen gesneden
2 tenen gehakte knoflook
2 theelepels gemalen koriander
2 theelepels gemalen komijn
Vi theelepel gemalen kaneel
snufje nootmuskaat
1 theelepel paprikapoeder
snufje cayennepeper
sap van een halve citroen
2 laurierbladeren
1 glas rode wijn (naar keuze)
4 eetlepels fijngesneden peterselie (naar keuze)
verder: 750 gram groentes naar keuze (zie boven)
Snijd het vlees in grote dobbelstenen en braad het rondom bruin
(in een ruime braadpan) in de olijfolie. Voeg dan knof en ui toe en
als die glazig worden de tomaten, tomatenpuree, kruiderij en
zout. Maak een dunne gladde saus door citroen, wijn of eventueel
water in de pan te gieten.
Laat het geheel aan de kook komen en zo'n 2'A uur stoven totdat
het vlees gaar is. Snij de groentes in niet te grote stukken en doe
die in de pan. Voeg dan nog zoveel water toe dat alle groentes be
dekt zijn met saus en laat het geheel nog een half uurtje pruttelen.
Garneer de stoofschotel voor het opdienen met peterselie. Lekker
met witte rijst.
Over de Franse hoofdstad Parijs zijn boekenkasten vol reisgidsen
verschenen. Een schrijver moet van goeden huize komen om daar
nog iets origineels aan toe te kunnen voegen. Journaallezer Philip
Freriks, voorheen correspondent te Parijs, is daar in geslaagd. Hij
schreef 'Het spoor van de monumentale meridiaan', een boek over
een wandelroute die geen wandelroute is. Het traject dat Freriks
beschrijft, is namelijk een kunstwerk dat bestaat uit 135 bronzen
plaatjes die zo discreet in het Parijse macadam zijn gevoegd dat het
zoeken ernaar gelijk staat aan het zoeken naar een speld in een
hooiberg. De Nederlandse kunstenaar Jan Dibbets is verantwoor
delijk voor dit bijzondere kunstwerk, een eerbetoon aan Frangois
Arago, de Franse astronoom, landmeter, wetenschapper, humanist
en politicus.
Freriks volgde de lijn, van het zuiden naar het noorden, plaatje
voor plaatje. Al eerder schreef hij erover, op de reizenpagina's van
De Volkskrant. Maar het boek bevat vier keer zoveel informatie als
hij in die bijdragen kwijt kon. Freriks bewijst met deze bijzondere
reisgids maar weer eens dat hij een begenadigd verteller is. Hij laat
vele adressen, gebouwen, plekken en ontelbare personen de revue
passeren. Bekenden en onbekenden, Ernest Hemingway, Joseph
Roth, Frangois Mitterand, Louis Couperus. Hij maakt ze middel
punt van wat Freriks ook belooft: 'petite histoires' van Parijs. Ook
voor mensen die niet gaan spoorzoeken in Parijs een leuk leesboek.
Het spoor van de monumentale meridiaan, door Philip Freriks.
Uitgverij A.W. Bruna. Prijs 29,90 gulden. ISBN 90-229-8245-9.
Een retourtje Siberië of toch maar Breda-Tilburg? Het kan sinds
kort met dezelfde maatschappij: de Brabantse busmaatschappij
BBA biedt voortaan ook verzorgde vakantiereizen aan. Er zijn ste-
denreizen en natuurreizen per bus in de eerste brochure opgeno
men. De bestemmingen zijn divers: York, Londen, Parijs, Praag en
Berlijn, maar ook St. Petersburg, de Noordkaap en Siberië.
De reizen worden uitgevoerd met luxe touringcars en worden bege
leid door een reisleid(st)er. Enkele van de reizen worden ook uitge
voerd door andere streekvervoersmaatschappijen die aangesloten
zijn bij Verenigd Streekvervoer Nederland (VSN).
Enkele prijsvoorbeelden: veertiendaagse reis Noordkaap vanaf
2.395 gulden per persoon, vierdaagse reis York 449 gulden en een
vijfdaagse reis Parijs vanaf 329 gulden. „Niet goedkoop. Het mid
densegment in busvakanties", aldus een BBA-woordvoerster. „Wij
verwachten dat er een markt is voor dit aanbod. Zeker, onze be
kendheid zal niet tegen ons werken." Programma aanvragen kan
bij BBA Tours in Son, telefoon 0499-477800.
Vakantiegangers op Texel kunnen dit seizoen een cursus motor-
zweefvliegen volgen. Gedurende een midweek leren cursisten alle
relevante theorie en maken ze minimaals tien starts. De deelnemers
verblijven vlakbij het vliegveld op Texel. Gevlogen wordt met een
Scheibe SF25. Het arrangement, inclusief verblijf, lessen en vlieg-
certificaat, kost 1.250 gulden per persoon. Informatie en boeken bij
de VW Texel, telefoon 0222-314741.
Amsterdam Walking Tours verzorgt sinds kort twee begeleide wan
delingen door Amsterdam. Elke zaterdagochtend gaat de wande
ling naar het oudste winkelgebied van de stad, rondom de Kalver-
straat. En elke zondagochtend verhaalt een begeleid(st)er tijdens de
wandeling in het centrum van gewone en bijzondere Amsterdam
mers die hier door de eeuwen heen hebben gewoond. Wie meegaat
hoort bijvoorbeeld het verhaal van Naatje op de Dam. Beide wan
delingen vertrekken vanaf het Nieuwe Kafé (naast de Nieuwe
Kerk) op de Dam, zaterdag om 10.00 uur en zondag om 11.00 uur.
Deelname kost een tientje, vooraf boeken is niet nodig. De wande
lingen worden georganiseerd tot en met 22 september. Informatie'
020-6409072.
De Nederlandse luchtvaartmaatschappij Air Holland vliegt deze
zomer rechtstreeks op de nieuwe bestemming Skyros. Het Griekse
eiland is opgenomen in de reisbrochures van NBBS Reizen. Skyros,
dat tot de Griekse Sporaden behoort, wordt 'verkocht' als een be
stemming voor 'de individuele vakantieganger die op zoek is naar
rust'.
Omdat het vijftig jaar geleden is dat in de VS voor het eerst niet-
militaire helicoptervluchten gemaakt werden, omdat Aviodome op
Schiphol 25 jaar bestaat én omdat minder dan 1 van de Neder
landers ooit in een helicopter gezeten schijnt te hebben, biedt na
tionaal luchtvaartmuseum Aviodome een goedkope vlucht per heli
aan. Bezoekers van het museum mogen voor 99 gulden, inclusief
■entreeprijs van het museum, een vlucht van twintig minuten mee
maken in een grote Sikorsky S.61N van de KLM. Het museum
Aviodome is dagelijks open van 10.00 tot 17.00 uur.
De opening van het watersportseizoen wordt in Drimmelen dit
weekeinde geopend met de vlaggetjesdagen rond de Jachthaven.
Met kramen, oude ambachten, een rommelmarkt, kermis, orkesten,
watersportdemonstraties en een lichtshow. Vandaag is er ook een
vaartocht met verlichte schepen, een talentenjacht en een kinder
programma. Vandaag: van 10.00 tot 22.30 uur, morgen van 10.00
tot 18.00 uur.