Brussel zet mes in visvangst HV-toestellen nauwelijks aan te slepen Daneco is klaar voor Oranjegekte Prijsslag vakantiemarkt schaadt Transavia Amsterdamse beurs wint terrein 'Bij de KLM heerst complete anarchie' KLM beslist snel over aankoop Fokkers 70 iBonino hekelt Nederland Iieuw !1 - 50 jaar juwbedrijf Dongen B.V. Iter Leerling Kapster S&iïSSfi® Zoek je werk? ECONOMIE is UW kans 4 56 38 87 standige timmerlieden Coiffures Annee Nederlander eet minder aardappelen Benzine cent goedkoper Gouden Effie voor campagne Smiths Interbrew vult Labatt Ice in Breda af 150 ontslagen bij Holec Ridderkerk Concurrent voor F70 in de maak Nota: toerisme moet beter concurreren 30 MEI 1996 A6 /all Street 28/05 led signal 56 ler.brands 43s/, Rer.tel.tel 63s/, loco corp 72'/, larcoinc. 31'/, Ian company 72'/. Ithl. steel 12'/, keing co 85s/, Lrlington sfe 87 pn. pacific 19 |ievron 6014 13'/, nrysler 66'/, 83 pns.edison 28 git.equipm. 51'/, bpont nemours 82'/, pw chemical 85s/, lastman kodak 74 xxon corp 86'/, ord motor 36'/, en. electric 82s/, |en motors 56 oodyear 51% lewlett-pack. 105% ut. bus.mach. 108% tt industries 26 dm airlines 36 tpn 35% mcdonnell 100% merek co, 63% mobil oil 112% omega fmanc. 32% philips 35% royal dutch 150% sears roebuck 50% texaco inc. 84 travelers 40% united techn. 109 westinghouse 18 whitman corp 24 woolworth 21% 29/05 55'/! 44'/, 64'/, 72'/, 3V/, 1254 84 86'/, 1954 5954 1354 66 83'/, 28/, 5054 BW 84'/, 74/, 85'/, 3614 82'/, 55/. 5054 10514 106 26 36% 355! 99 6354 11154 315! 34 15054 51 84'/, 40V, 108% 18'/, 24 20 A advieskoers vk vorige koers sk slotkoers gisteren I a laten b bieden c ex claim d ex dividend e gedaan/bieden f gedaan/laten 9 bieden en ex dividend h laten en dividend k gedaan en laten ex dividend 1 gedaan en bieden ex dividend 1223 1,80 2,30 1050 0,90 1,20 560 3,90 a 4,70 b 1177 2.70 3,30 521 1,70 2,40 1195 10,30 11,20 1015 6,50 7,50 5217 22,60 23,70 1388 14,20 14,80 709 6,70 6,70 861 6,20 6,20 1804 3,00 2,90 586 5,00 5,40 796 0,80 1,00 523 3,10 3,00 580 2,10 a 2,20 585 0,40 a 0,50 1503 4,50 4,70 550 0,90 0,80 1145 10,80 a 10,60 565 7,60 7,40 1982 5,10 4,80 744 3,10 2,90 1068 22,00 22,00 1166 8,90 8,70 523 20,90 20,80 a 827 2,60 b 2,50 740 4,40 b 4,30 00 1475 2,70 3,00 00 880 5,30 b 5,30 00 809 7,50 7,00 00 865 9,80 9,50 b 00 1415 3,90 a 4,40 00 3269 2,00 2,30 ,00 705 8,50 8,90 00 1918 5,40 5,90 00 678 3,40 3,60 00 954 1,90 2,20 Ofl 513 3,90 3,90 oc 2173 45,00 47,00 0G 544 29,50 30,50 a ,00 882 0,70 1,00 00 486 3,80 b 4,80 ,00 857 1,30 2,00 00 622 4,60 b 5,50 ,00 670 1,60 1,40 ,50 519 2,40 2,60 ,00 821 1,40 1,60 ,00 651 1,20 1,40 b 762 15,00 b 15,10 DONDERDAG 30 MEI 1996 ■Van onze verslaggever lSchipbol - Transavia moet dit |aar vechten om uit de rode ■cijfers te blijven. De twee pro- jent prijsverhoging die de luchtvaartmaatschappij deze Ljnter bij de onderhandelin gen met de touroperators voor poorten van de hel wist >g te slepen, is al opgegaan laan de prijsstunts op de Lkantiemarkt. topman Peter Legro van Transa- Jna vindt dat de plaag van de last Iflinute-reizen door een gezamen lijke campagne van touropators, ■reisbureau's en luchtvaartmaat schappijen moet worden bestra llen. Dat kan door de vroege boe l-er te belonen in plaats van te Istraffen, zoals nu het geval is. 1 Zij dienen de beste accommoda ties te krijgen en de laagste prij- lente betalen. Net als in Amerika Loeten de laatboekers juist hoge- re prijzen betalen." De consument is niet gebaat bij de prijsslag, die trouwens ook steeds vroeger in het seizoen los breekt, vindt Legro. „Uiteinde lijk gaat de prijsslag ten koste van de kwaliteit. Ik maak me ook zorgen over de veiligheid in de lucht." Met de laatste opmerking refereerde hij aan de goedkope maatschappijtjes die met oud materiaal de lucht in gaan en be sparen op onderhoud. De prijsslag heeft de winsten van Transavia flink aangetast. De ge middelde opbrengst per stoel daalde vorig jaar met acht pro cent, met name in de charter- markt. De lijndiensten, inmiddels al goed voor dertig procent van de omzet, hadden minder te lij den onder de concurrentie. Transavia, dochter van de KLM, boekte vorig jaar een operatione le winst van 4,5 miljoen gulden tegen 16 miljoen in 1994/1995. De winst op de verkoop van drie oudere vliegtuigen zorgden voor een netto-winst van 17,6 miljoen, tegen 23,4 miljoen een jaar eer der, toen twee toestellen werden vervangen. Dit jaar moet Transa via de winst geheel uit de norma le operatie putten. Legro toonde zich gisteren niet optimistisch na achttien jaren op rij van positieve resultaten. „Ik doe geen voorspelling over het re sultaat. Ik durf echt niet verder te gaan dan dat we er alles aan doen om een positief resultaat neer te zetten." Transavia vervoerde in het op 31 maart afgesloten boekjaar een re cord aantal passagiers: 2,3 mil joen mensen. Dat is veertien pro cent meer dan een jaar eerder, maar bleef toch wat achter bij de verwachtingen. Transavia zette vorig jaar zeventien procent meer capaciteit in. De Nederlandse markt voor vliegvakanties is flauw. Met na me de belangstelling voor vakan ties naar het meditterane gebied, waarin Transavia gespecialiseerd is, staat onder druk. Het imago van Turkije is door de gerucht makende moord- en verkrach tingszaak in Alanya ernstig ge schaad en de boekingen blijven ver achter. Griekenland, de be langrijkste bestemming van Transavia, prijst zich de markt uit. Transavia, dat door de omstandi geheden het dertigjarig bestaan zeer sober zal vieren, heeft een adviesbureau binnengehaald om de organisatie nog efficiënter te maken. De luchtvaartmaatschap pij kon de interne kosten met meer dan tien procent verlagen, maar zag de externe kosten voor de luchtverkeersleiding, milieu toeslagen en afhandeling van ba gage oplopen. Het belang van de overige Euro pese activiteiten neemt toe. De omzetgroei van zeven procent tot 552 miljoen gulden werd groten deels in het buitenland behaald. Transavia voert chartervluchten uit voor Duitse, Italiaanse en Franse touroperators. Circa 340.000 vakantiegangers uit die landen vlogen met de Nederland se luchtvaartmaatschappij. Transavia gaat daarbij voortaan het KLM-logo op de kisten voe ren. In Duitsland bestaat onder toeristen enige argwaan jegens Peter Legro wil vroege boe kers belonen. foto transavia onbekende buitenlandse charter maatschappijen sinds in de Ca raïben een Turkse Boeing 757 verongelukte. Moor Bert Schampers ■Brussel - „Om te vissen is vis nodig. Maar er is bijna geen [vis meer." Europees commissaris voor het Visserijbeleid [Emma Bonino luidt de noodklok. Gisteren kondigde gis- Iteren zij drastische maatregelen aan om de toekomst van Ide Europese visserijsector veilig te stellen. i van radio-TV nodigt u uit: is een wonder) net een fantastisch product. r gezondheid en milieu. J>g inkomen (dit is gegarandeerd), wa.u.b. geen negativelingen) por nieuwe ontwikkelingen. alle opzichten veranderen, oorraad investering, i verkoop door U. |t onze consultant, leelszaken vanaf 10 uur zoekt Is: tel. 0162-321829. DAME uit Princenhagel vraagt hulp i.d.huish., I 2 ocht. p.w., van 9- ..P lft.30-35 jr. Br.o.nr. 38J v.d.bl. [Voor de meest bedreigde vissoor- i moeten de vangsten de ko- |uende zes jaar met 50 procent [wminderen. Volgens Bonino :n de lidstaten teveel roof- |bouw op de zee. Vooral Neder land krijgt kritiek, omdat het met [zijn vloot, zowel in tonnages als [in vermogen met respectievelijk 9 en 17 procent, ver boven het Idoor de Unie aangegeven plafond Kit [taino presenteerde gisteren een [programma om de quota voor [sommige vissoorten geleidelijk af Is bouwen en de vissers daarvoor [it compenseren. De visserijmi nisters van de lidstaten moeten [hier later dit jaar nog een besluit lover nemen. de sector wil overleven, zo |»aarschuwt Bonino, dan moet er [een einde komen aan de overbe- [vissing. [Onafhankelijke onderzoeken [hebben volgens de commissaris [aan het licht gebracht dat de si- Jtuatie alarmerend is. Zij noemde [onder meer de haring. Volgens [Bonino was vorig jaar al duide lijk dat een drastische beperking [van de haringvisserij nodig was, [naar hadden de ministers daar geen zin in. [Daarom wil Bonino nu hard in- .jen, „We willen niet langer [water bij de wijn doen. Onze [voorstellen garanderen een eco- :omisch en sociaal gezonde sec- |tor." [Volgens haar beseffen de regerin- J en vissers dat een drastische [sanering nodig is. Brussel heeft [1,1 miljard ecu ruim 6 miljard Widen gereserveerd als finan ciële compensatie. I De Europese Commissie is in het I verleden weinig succesvol ge- moet lerken. iet er- (I voor 17975 is/en rsoon- met iafe in, agt J w van gen. it.uren: weest in haar pogingen om de overbevissing aan te pakken. Al leen Portugal, Denemarken, Spanje, Duitsland en Frankrijk haalden goede rapportcijfers. Nederland heeft volgens Bonino veel te weinig gedaan. De arbeidsintensieve kustvisserij blijft buiten de saneringsopera tie. Volgens Brussel moet de zalmvisserij onmiddellijk met 30 procent verminderen en later nog eens met 20 procent. De vangst van de meeste vissoor ten, zoals kabeljauw, haring en makreel de komende zes jaar met 40 procent afnemen. De vangst van tong, schol en garnalen met 30 procent. Minister Van Aartsen van Land bouw en Visserij verwerpt Boni- no's kritiek. „Wat bijvoorbeeld de haring betreft wijkt Neder land absoluut niet af van wat zij zelf in december aan de raad van visserijministers heeft voorge steld." De minister betoogt verder dat ons land de jaarlijks opgelegde vangstbeperkingen over de vloot uitsmeert via een beperking van het aantal dagen dat de vissers mogen vissen. Daardoor hoeven anders dan in andere landen geen schepen uit de vaart. Dat ver klaart waarom Nederland nog zo'n relatief hoog tonnage actief heeft. foto de stem/dick de boer In het jaar 2000 loopt een op de drie Nederlanders met een zaktelefoon, zo voorspelt PTT Telecom. Door John Nijssen Bergen op Zoom - 'Hi' is het actuele toverwoord op de mo biele telefoon-markt. Over donderd door de enorme vlucht die dit nieuwe bel-sys- teem neemt, durven PTT Tele com en companen te voorspel len, dat in het jaar 2000 één op de drie Nederlanders met een zaktelefoon rondloopt. De 'Hi'-toestellen en abonnemen ten zijn niet aan te slepen. Sinds v.u.m.r Dames- en Heren kaPf0" Schoonheidssalon Nieuwe Markt 94 RsjT 0165-563600 vraagt- pasfoto aan Coiffures Annee T.a.v. Dhr. P. Annee, Torenstraat 55 4701 BW Roosendggj, Brab. bedrijf zoekt dive^ enthousiaste mens j, diverse functies o.a. butie en commerciee71 meer info bel 076-542w (vraag naar PimggL. Den Haag (anp) - De ge middelde Nederlander verorberde vorig jaar 32 Jilo aan verse aardappe len. Dat is ongeveer 3 pro eent minder dan in 1994. Dat blijkt uit cijfers van het Nederlands Instituut voor Afzetbevordering van Ak- kerbouwprodukten (Nivaa). °e oorzaak van de licht te- Ntggelopen consumptie is waarschijnlijk de hogere Ws vanwege het aanvanke- ")k slechtere weer, aldus I. van Deursen, marketingma nager van het Nivaa. Overi gens bleef de totale aardap- Pelconsumptie (dus inclusief Patat en chips) op peil met gemiddeld zo'n 82 kilo per Persoon. Net als voorafgaande jaren Wt het bintje veruit de ®eest populaire pieper. Zo'n san Procent van de circa 000 ton verse aardappe len die vorig jaar bij de su permarkt of groenteboer er de toonbank ging was J® „die soort. Het bintje Jf j j0p *orse afstand ge- gd door de bildtstar, nico- ia en eigenheimer. 'Hallo' in februari 'Hi' werd gin gen er twintigduizend over de toonbank. „Ongeveer vijf maal zo veel als vooraf ingeschat, terwijl de verwachtingen toch al zeer hoog gespannen waren," stelt M. van der Donk van Cellway in Amersfoort. Cellway is 'de grootste' onafhan kelijke aanbieder in deze busi ness. Bedrijven zoals Cellway (Talkline, Debitel en Merren vor men de concurrentie) zijn te ver gelijken met tour-operators in de reiswereld. Zij kopen 'tikken' in bij de net werk-eigenaren, PTT en Libertel en doen dat in zulke gigantische hoeveelheden dat zij mobiel bel len vaak goedkoper kunnen aan bieden dan PTT en Libertel zelf. Die spinnen daar overigens lou ter garen bij. 'Hi' betekent bellen op het NMT- net (Nederlands Mobiel Tele foonnet), dat op enkele witte vlekjes na een Nederland-brede dekking heeft. „De bereikbaar heid is zonder meer goed te noe men," aldus woordvoerder M. Zellenrath van KPN/PTT Tele com. Je kunt ook 'Hi' zijn in Scandinavië, een paar Baltische staten en Zwitserland. „Verder dan een stukje Rusland zal het NMT-net nooit reiken. Maar die afbakening mag natuurlijk nau welijks een beperking heten voor de gebruikers. 'Hi' is vooral be doeld voor de gewone consument. Een eenvoudige en redelijk be taalbare manier van mobiel bel len." Dat veel consumenten zich eens zouden laten verleiden door het gemak (de status?) van een mo biele telefoon was bekend bij or ganisaties als de PTT en Cellway. „Uit enquêtes wisten we dat een heel grote groep mensen al maan denlang overweegt een zaktele foon aan te schaffen, maar wachtte op een interessant aan bod," zegt Van der Donk. 'Hi' is aanlokkelijk: vijfentwintig gulden vaste lasten per maand en van 20.00 tot 08.00 uur bellen voor een kwartje per minuut. De gesprekskosten van 1,95 voor elke minuut die gewoon overdag verbeid wordt mogen de pret niet drukken. Het hek is van de dam, omdat veel dealers ongelooflijk stunten met de prijzen van de appara tuur. Twijfelaars gaan massaal over de streep voor een Nokia- toestelletje van net geen zeven tientjes en links en rechts worden zaktelefoons zelfs gratis uitge deeld. Nota bene zonder tegen prestatie, het inleveren van een kranten-advertentie niet meege rekend. Vaak hangt daar een con tract van minimaal één, meestal drie jaar aan vast. Verder geen adders onder het gras. De verkoopadressen kunnen uit pakken dankzij een bonus voor elke 'Hi'-telefoon die ze aan de man brengen. „Stel dat een toe stel normaal 300 gulden kost en onze beloning bedraagt 200 gul den, dan maken ze dus een aan bieding van 100 gulden," ver klaart Van der Donk. „Geen pro bleem op zich. Alleen raden wij kopers wel aan de extra verzeke ring af te sluiten, die er bij aange boden wordt. Want anders moet je bij schade of diefstal wel de volle mep betalen voor een nieu we telefoon." De tijd dat mobiele telefonie vrij wel uitsluitend was weggelegd voor (de top van) het bedrijfsle ven is met 'Hi' voltooid verleden tijd. Op dit ogenblik zijn er 650.000 aansluitingen -NMT èn GSM-net- in Nederland. Zodra we met z'n allen de 21ste eeuw instappen zullen dat er minimaal vier miljoen zijn. Zellenrath: „Maar als het in dit tempo door gaat nog veelmeer." Wie zich zichtbaar aan het 'Oranjegevoel' wil overgeven krijgt daartoe van de commercie ruimschoots de gelegenheid. foto anp Breda (anp) - Het Europees Kampioenschap voetbal is net als soortgelijke eerdere evenementen big business. Het Bredase be drijf Daneco, een groothandel in relatiegeschenken, maakt zich op voor de massale verkoop van Oranjepakketten. Medewerker L. de Rop durft geen schatting te maken hoeveel er aan de man gebracht zullen wor den, al rinkelt de telefoon nu al voortdurend. Daneco is door de KNVB bena derd omdat de voetbalbond zich niet zelf wilde bezighouden met de verkoop van allerhande Oran je-artikelen. In onderling overleg zijn twee pakketten samenge steld met spullen geproduceerd door bedrijven die daarvoor van de KNVB een licentie kregen. Het gaat onder meer om puntvlagge- tjes, slingers, petjes, vlaggen, posters, fotokaarten en buttons. Het ene, uitgebreide pakket is be doeld voor het bedrijfsleven, dat het als relatiegeschenk aan ande re bedrijven kan weggeven. In de tweede doos, speciaal bedoeld voor particulieren, zit hetzelfde, alleen van alles wat minder. Zo'n pakket kost 75 gulden. Het ande re is twee keer zo duur. Overigens gaat er buiten de KN VB nog veel meer geld om in de Oranjebusiness. Vrijwel elke gro te en kleine neringdoende pro beert een graantje mee te pikken uit de Oranjeruif door allerlei producten tijdelijk in die kleur aan te bieden. Ook de STER ver wacht extra inkomsten. Wanneer de Nederlandse elf de finale ha len, gaan de tv-reclamespots bij opbod naar de hoogste bieder. Van onze verslaggever Amsterdam - De recordomzetten op de Am sterdamse effectenbeurs zorgen ook voor de door de bestuurders op het Damrak zo vurig gewenste groei van marktaandeel en interna tionaal aanzien. Na jaren waarin de Amsterdamse beurs handel ver loor aan vooral Londen, is vorig jaar het aandeel in de wereldwijde handel in Nederlandse aandelen verder gestegen tot 73 procent. Bestuursvoorzitter B, Baron van Ittersum noemde gisteren het tempo waarin Amsterdam het verloren terrein terug wint 'verheugend'. Onder meer het an derhalf jaar geleden ingevoerde nieuwe handelssys teem dicht hij een belangrijke rol toe in de her nieuwde aantrekkingskracht van de Amsterdamse markt. Amsterdam blijkt volgens hem op de langere ter mijn ook opgewassen tegen Nasdaq, de Amerikaan se beurs waar succesvolle nieuwelingen als ASM Lithography en Baan Company een notering kregen naast Amsterdam. De Amerikaanse koopzin in high tech was er verantwoordelijk voor dat de nieuwe fondsen het daar aanvankelijk beter deden dan in Amsterdam. „Maar na de introductie zie je dat de belangstelling afneemt en dat de omzet terugkomt naar Amsterdam," aldus Van Ittersum. Tevreden zien Van Ittersum en Effectenbeurs-di recteur JBrouwer dat ook buitenlandse fondsen als Den Haag (anp) - De sociale verhoudingen binnen de lucht vaartmaatschappij KLM zijn volstrekt verstoord. Dat zegt bestuurder M. Lander van vakorganisatie De Unie in het juni-nummer van Medium, het blad van de bond. De 'vechtindustrie' waarover topman Bouw onlangs nog sprak, richt zich niet meer op de buiten wereld, maar is naar binnen ge slagen. „Op een aantal plaatsen heerst de wet van de jungle en zelfs anarchie". De verhoudingen zijn volgens Lander zodanig verziekt, dat er ook tussen groepen personeel en afdelingen groot wantrouwen be staat. „Bij de KLM is het thans al zover gekomen dat personeelscatego rieën - grondpersoneel, vliegers, werknemers en leiding - elkaar niet meer vertrouwen en elkaar vaak met minachting tegemoet treden." De werknemers verliezen volgens hem het vertrouwen in de be drijfsleiding. Dat is dodelijk voor de nabije toekomst, waarin zich naar verwachting veel ontwikke lingen in de burgerluchtvaart zullen voordoen. Lander legt de schuld voor de verziekte sociale verhoudingen bij de directie. In 1991 kwamen de directie en de bonden een be zuinigingsprogramma overeen, dat werd neergelegd in het plan Concurrerend Kosten Niveau. Wat betreft Lander was deze operatie nodig en is het proces geslaagd. „Wat vervolgens echter gebeurde was dat de KLM steeds nieuwe doelen bleef stellen waar door de medewerkers onzeker werden." Dit beleid heeft volgens Lander geleid tot 'frustraties, te leurstellingen, spanningen en een grote mate van onderling wan trouwen'. In een reactie liet de directie van KLM gisteren weten dat er bin nenkort overleg plaatsvindt met vertegenwoordigers van alle vak bonden over het werkklimaat binnen het bedrijf. Van onze redactie economie Amsterdam - De KLM neemt vlak voor de presentatie van de jaarcijfers op 4 juni het besluit over de aankoop van zeven Fok kers 70. Als de Raad van Commissarissen instemt met het voor stel van de KLM-top, zal Fokker een jaar langer vliegtuigen gaan produceren. Dat zeggen welingelichte bron nen rond Fokker. De KLM hult zich in stilzwijgen over de inves teringsbeslissing, maar men toont zich opgetogen over de kwaliteit van de drie Fokkers 70 die nu in gebruik zijn. Een woordvoerder van de curato ren van Fokker zegt dat het be sluit niet alleen van KLM af hangt. „We willen twaalf tot achttien toestellen bouwen. We hebben dus ook andere klanten nodig." Fokker praat daarover met Alitalia, British Midland en TAM. „De curatoren zeggen nog steeds dat het besluit over de ver lengde afbouw voor half juni zal vallen." Als het failliete Fokker langer door gaat, komt dat de zakenman J. Rosen Jacobson niet slecht uit. Hij zou volgens bronnen voor ne gentig procent rond zijn met de financiering. Het tekort in de plannen zou circa honderd mil joen gulden bedragen. Rosen Jacobson zoekt nu steun in de Verenigde Staten voor creatie van een nieuwe leaseconstructie voor Fokker. Daar bestaan par tijen die de financiering van een leasevloot wel op zich zouden willen nemen. Hoe concreet de gesprekken zijn is niet bekend. Een woordvoerder van Rosen Ja cobson was gistermiddag niet be reikbaar. Bestudeerd wordt of bestaande leasemaatschappijen die in het verleden al Fokkers verkochten, extra Fokkers in hun pakket zouden willen opnemen. Fokker moet in de plannen van Rosen Jacobson meer vliegtuigen tegen contante betaling verko pen. Een minderheid, ongeveer eenderde van de jaarproductie, zou nog via leaseconstructies moeten lopen. Voordeel is dat er minder geld nodig is om een lea seformule op te tuigen. „Fokker moet bij een doorstart vooral vliegtuigen verkopen via cashdeals. Vroeger verkocht Fok ker zo'n 70 procent van de vlieg tuigen door lease. Dat wil hij ver minderen tot 30 procent bij een overigens lagere productie." Rosen Jacobson lijkt de beste kaarten te hebben, hoewel de concrete invulling van zijn busi ness- en financieringsplaatje niet is afgerond. Hij denkt bij een 'restart' aan een productie van minimaal twintig toestellen per jaar. Ook wordt er gedacht aan een bescheiden ontwikkelingsca paciteit. Gucci en Toolex Alpha de weg naar Beursplein 5 weten te vinden. Volgens Brouwer zitten er nog 'een paar mooie fondsen in de pijplijn'. De aandelenomzet in Amsterdam groeide vorig jaar met bijna 28 procent tot een record van 399 miljoen gulden. Saillant detail is dat Philips over 1995 de omzetranglijst aanvoert met 53,2 miljoen gulden en daarmee de jarenlange koploper Kominklijke Olie heeft weten te verdringen. De totale omzet van de beurs kwam zeventien procent hoger uit op 1362 miljard gulden. Als de voortekenen niet bedriegen worden de re cords dit jaar opnieuw gebroken. In het eerste kwartaal verdubbelde de aandelenomzet bijna ten opzichte van een jaar geleden, nam het aantal transacties met 120 procent toe en beleefde de beurs in totaal een omzetstijging van ruim vijfitg procent. De spectaculaire groei van het transactie-aantal wijst volgens directeur Brouwer op een opmars van de particuliere belegger, wellicht aangemoedigd door de lagere tarieven die banken en tussenperso nen tegenwoordig berekenen. Brouwer meent dat de particulier binnen afzienba re tijd kan profiteren van de mogelijkheden van het Internet. „Hij zal daardoor snel kunnen beschikken over niet alleen real time koersinformatie, maar ook over bedrijfsnieuws." De informatie-achterstand die particulieren nu nog hebben ten opzichte van de professionele beleggers zal daarmee verdwijnen, zegt Brouwer. ECONOMIE KORT Rotterdam - Benzine wordt morgen aan de pomp één cent per li ter goedkoper, aldus marktleider Shell. Euro loodvrij gaar f 2,01 kosten, super plus loodvrij f 2,06 en superbenzine gelood f 2,20. Diesel blijft even duur (f 1,39). Amsterdam - De Flippo-campagne voor Smiths heeft het recla mebureau een Gouden Effie opgeleverd. Ook de campagne 'Volkswagen Wie anders?' werd met goud bekroond. De prijzen zijn gisteren in Amsterdam uitgereikt. De Effie, naar Amerikaans voorbeeld ingesteld, wordt jaarlijks toegekend aan reclamecam pagnes die een belangrijke rol hebben gespeeld in een geslaagde marketingoperatie. Het is een initiatief van de VEA, de Neder landse Vereniging van Erkende Reclame-Adviseurs en de BVA, de Associatie van Nederlandse adverteerders. Breda - Interbrew Nederland in Breda gaat de bieren Labatt Ice en Rolling Rock verkopen en distribueren in Nederland. Inter brew neemt de import over van het Amersfoortse bedrijf Sunco- mex Import. Het Belgische Interbrew-concern nam vorig jaar het Canadese drankenconcern Labatt over. Labatt Ice en Rolling Rock worden door dit concern gebrouwen. De overdracht van het importeurs schap voor Nederland aan Interbrew - brouwer van onder meer Oranjeboom - in Breda is een direct gevolg van de overname. La- bat Ice zal tevens in Breda afgevuld worden. Rolling Rock wordt gebotteld in Engeland. Het gaat om speciaalbieren die volgens een Interbrew-woordvoerder steeds meer in de belangstelling staan bij de consument. Ridderkerk - Bij Begemann-onderdeel Holec Ridderkerk verval len 275 arbeidsplaatsen. Ongeveer 150 mensen daarvan worden gedwongen ontslagen, zo meldt de Industriebond FNV gisteren. Bij Holec Ridderkerk werken ruim achthonderd mensen. Morgen krijgen de vakbonden en de ondernemingsraad gedetail leerde informatie over de sanering van dit bedrijf, dat actief is in de treinenbouw. Nu al stelt de Industriebond FNV vast geschokt te zijn door de drastische reorganisatieplannen. Parijs - De Europese concurrenten van het failliete Fokker, vere nigd in het samenwerkingsverband Aero International (Regional), gaan een nieuw straalvliegtuig ontwikkelen met zeventig stoelen. Het is de bedoeling volgend jaar een eerste model te kunnen pre senteren. Het toestel moet rond de eeuwwisseling voor het eerst de lucht ingaan. De 70-zitter moet een eerste zijn in een reeks die de AI(R)-partners Aerospatiale, Alenia en British Arospace willen ontwikkelen. Den Haag - Het toeristisch beleid is de komende jaren vooral ge richt op versterking van de concurrentiekracht van Nederland als aantrekkelijk toerisme- en recreatieland. Dat is de kern van de nota 'Werken aan concurrentiekracht. Het toeristisch beleid tot 2000', die staatssecretaris Van Dok van Eco nomische Zaken gisteren aan de Tweede Kamer heeft gezonden. Doel is het marktaandeel in Noord-West Europa (bijna 10 procent in 1995), de omzet (vorig jaar 40 miljard) en de werkgelegenheid (283.000 arbeidsplaatsen) te vergroten.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 7