Brussel
zet mes in
visvangst
HV-toestellen nauwelijks aan te slepen
Daneco is klaar
voor Oranjegekte
Prijsslag vakantiemarkt schaadt Transavia
Amsterdamse beurs wint terrein
'Bij de KLM heerst
complete anarchie'
KLM beslist snel over
aankoop Fokkers 70
iBonino hekelt Nederland
Iieuw
!1 - 50 jaar
juwbedrijf
Dongen B.V.
Iter
Leerling
Kapster
S&iïSSfi®
Zoek je werk?
ECONOMIE
is UW kans
4 56 38 87
standige timmerlieden
Coiffures Annee
Nederlander
eet minder
aardappelen
Benzine cent goedkoper
Gouden Effie voor campagne Smiths
Interbrew vult Labatt Ice in Breda af
150 ontslagen bij Holec Ridderkerk
Concurrent voor F70 in de maak
Nota: toerisme moet beter concurreren
30 MEI 1996 A6
/all Street
28/05
led signal
56
ler.brands
43s/,
Rer.tel.tel
63s/,
loco corp
72'/,
larcoinc.
31'/,
Ian company
72'/.
Ithl. steel
12'/,
keing co
85s/,
Lrlington sfe
87
pn. pacific
19
|ievron
6014
13'/,
nrysler
66'/,
83
pns.edison
28
git.equipm.
51'/,
bpont nemours
82'/,
pw chemical
85s/,
lastman kodak
74
xxon corp
86'/,
ord motor
36'/,
en. electric
82s/,
|en motors
56
oodyear
51%
lewlett-pack.
105%
ut. bus.mach.
108%
tt industries
26
dm airlines
36
tpn
35%
mcdonnell
100%
merek co,
63%
mobil oil
112%
omega fmanc.
32%
philips
35%
royal dutch
150%
sears roebuck
50%
texaco inc.
84
travelers
40%
united techn.
109
westinghouse
18
whitman corp
24
woolworth
21%
29/05
55'/!
44'/,
64'/,
72'/,
3V/,
1254
84
86'/,
1954
5954
1354
66
83'/,
28/,
5054
BW
84'/,
74/,
85'/,
3614
82'/,
55/.
5054
10514
106
26
36%
355!
99
6354
11154
315!
34
15054
51
84'/,
40V,
108%
18'/,
24
20
A
advieskoers
vk
vorige koers
sk
slotkoers gisteren
I a
laten
b
bieden
c
ex claim
d
ex dividend
e
gedaan/bieden
f
gedaan/laten
9
bieden en ex dividend
h
laten en dividend
k
gedaan en laten ex
dividend
1
gedaan en bieden
ex dividend
1223
1,80
2,30
1050
0,90
1,20
560
3,90 a
4,70 b
1177
2.70
3,30
521
1,70
2,40
1195
10,30
11,20
1015
6,50
7,50
5217
22,60
23,70
1388
14,20
14,80
709
6,70
6,70
861
6,20
6,20
1804
3,00
2,90
586
5,00
5,40
796
0,80
1,00
523
3,10
3,00
580
2,10 a
2,20
585
0,40 a
0,50
1503
4,50
4,70
550
0,90
0,80
1145
10,80 a
10,60
565
7,60
7,40
1982
5,10
4,80
744
3,10
2,90
1068
22,00
22,00
1166
8,90
8,70
523
20,90
20,80 a
827
2,60 b
2,50
740
4,40 b
4,30
00
1475
2,70
3,00
00
880
5,30 b
5,30
00 809
7,50
7,00
00 865
9,80
9,50 b
00
1415
3,90 a
4,40
00
3269
2,00
2,30
,00
705
8,50
8,90
00
1918
5,40
5,90
00
678
3,40
3,60
00
954
1,90
2,20
Ofl
513
3,90
3,90
oc
2173
45,00
47,00
0G
544
29,50
30,50 a
,00 882
0,70
1,00
00 486
3,80 b
4,80
,00 857
1,30
2,00
00 622
4,60 b
5,50
,00 670
1,60
1,40
,50 519
2,40
2,60
,00 821
1,40
1,60
,00 651
1,20
1,40 b
762
15,00 b
15,10
DONDERDAG 30 MEI 1996
■Van onze verslaggever
lSchipbol - Transavia moet dit
|aar vechten om uit de rode
■cijfers te blijven. De twee pro-
jent prijsverhoging die de
luchtvaartmaatschappij deze
Ljnter bij de onderhandelin
gen met de touroperators voor
poorten van de hel wist
>g te slepen, is al opgegaan
laan de prijsstunts op de
Lkantiemarkt.
topman Peter Legro van Transa-
Jna vindt dat de plaag van de last
Iflinute-reizen door een gezamen
lijke campagne van touropators,
■reisbureau's en luchtvaartmaat
schappijen moet worden bestra
llen. Dat kan door de vroege boe
l-er te belonen in plaats van te
Istraffen, zoals nu het geval is.
1 Zij dienen de beste accommoda
ties te krijgen en de laagste prij-
lente betalen. Net als in Amerika
Loeten de laatboekers juist hoge-
re prijzen betalen."
De consument is niet gebaat bij
de prijsslag, die trouwens ook
steeds vroeger in het seizoen los
breekt, vindt Legro. „Uiteinde
lijk gaat de prijsslag ten koste
van de kwaliteit. Ik maak me ook
zorgen over de veiligheid in de
lucht." Met de laatste opmerking
refereerde hij aan de goedkope
maatschappijtjes die met oud
materiaal de lucht in gaan en be
sparen op onderhoud.
De prijsslag heeft de winsten van
Transavia flink aangetast. De ge
middelde opbrengst per stoel
daalde vorig jaar met acht pro
cent, met name in de charter-
markt. De lijndiensten, inmiddels
al goed voor dertig procent van
de omzet, hadden minder te lij
den onder de concurrentie.
Transavia, dochter van de KLM,
boekte vorig jaar een operatione
le winst van 4,5 miljoen gulden
tegen 16 miljoen in 1994/1995. De
winst op de verkoop van drie
oudere vliegtuigen zorgden voor
een netto-winst van 17,6 miljoen,
tegen 23,4 miljoen een jaar eer
der, toen twee toestellen werden
vervangen. Dit jaar moet Transa
via de winst geheel uit de norma
le operatie putten.
Legro toonde zich gisteren niet
optimistisch na achttien jaren op
rij van positieve resultaten. „Ik
doe geen voorspelling over het re
sultaat. Ik durf echt niet verder te
gaan dan dat we er alles aan doen
om een positief resultaat neer te
zetten."
Transavia vervoerde in het op 31
maart afgesloten boekjaar een re
cord aantal passagiers: 2,3 mil
joen mensen. Dat is veertien pro
cent meer dan een jaar eerder,
maar bleef toch wat achter bij de
verwachtingen. Transavia zette
vorig jaar zeventien procent meer
capaciteit in.
De Nederlandse markt voor
vliegvakanties is flauw. Met na
me de belangstelling voor vakan
ties naar het meditterane gebied,
waarin Transavia gespecialiseerd
is, staat onder druk. Het imago
van Turkije is door de gerucht
makende moord- en verkrach
tingszaak in Alanya ernstig ge
schaad en de boekingen blijven
ver achter. Griekenland, de be
langrijkste bestemming van
Transavia, prijst zich de markt
uit.
Transavia, dat door de omstandi
geheden het dertigjarig bestaan
zeer sober zal vieren, heeft een
adviesbureau binnengehaald om
de organisatie nog efficiënter te
maken. De luchtvaartmaatschap
pij kon de interne kosten met
meer dan tien procent verlagen,
maar zag de externe kosten voor
de luchtverkeersleiding, milieu
toeslagen en afhandeling van ba
gage oplopen.
Het belang van de overige Euro
pese activiteiten neemt toe. De
omzetgroei van zeven procent tot
552 miljoen gulden werd groten
deels in het buitenland behaald.
Transavia voert chartervluchten
uit voor Duitse, Italiaanse en
Franse touroperators. Circa
340.000 vakantiegangers uit die
landen vlogen met de Nederland
se luchtvaartmaatschappij.
Transavia gaat daarbij voortaan
het KLM-logo op de kisten voe
ren. In Duitsland bestaat onder
toeristen enige argwaan jegens
Peter Legro wil vroege boe
kers belonen. foto transavia
onbekende buitenlandse charter
maatschappijen sinds in de Ca
raïben een Turkse Boeing 757
verongelukte.
Moor Bert Schampers
■Brussel - „Om te vissen is vis nodig. Maar er is bijna geen
[vis meer." Europees commissaris voor het Visserijbeleid
[Emma Bonino luidt de noodklok. Gisteren kondigde gis-
Iteren zij drastische maatregelen aan om de toekomst van
Ide Europese visserijsector veilig te stellen.
i van radio-TV nodigt u uit:
is een wonder)
net een fantastisch product.
r gezondheid en milieu.
J>g inkomen (dit is gegarandeerd),
wa.u.b. geen negativelingen)
por nieuwe ontwikkelingen.
alle opzichten veranderen,
oorraad investering,
i verkoop door U.
|t onze consultant,
leelszaken vanaf 10 uur
zoekt
Is: tel. 0162-321829.
DAME uit Princenhagel
vraagt hulp i.d.huish., I
2 ocht. p.w., van 9- ..P
lft.30-35 jr. Br.o.nr. 38J
v.d.bl.
[Voor de meest bedreigde vissoor-
i moeten de vangsten de ko-
|uende zes jaar met 50 procent
[wminderen. Volgens Bonino
:n de lidstaten teveel roof-
|bouw op de zee. Vooral Neder
land krijgt kritiek, omdat het met
[zijn vloot, zowel in tonnages als
[in vermogen met respectievelijk
9 en 17 procent, ver boven het
Idoor de Unie aangegeven plafond
Kit
[taino presenteerde gisteren een
[programma om de quota voor
[sommige vissoorten geleidelijk af
Is bouwen en de vissers daarvoor
[it compenseren. De visserijmi
nisters van de lidstaten moeten
[hier later dit jaar nog een besluit
lover nemen.
de sector wil overleven, zo
|»aarschuwt Bonino, dan moet er
[een einde komen aan de overbe-
[vissing.
[Onafhankelijke onderzoeken
[hebben volgens de commissaris
[aan het licht gebracht dat de si-
Jtuatie alarmerend is. Zij noemde
[onder meer de haring. Volgens
[Bonino was vorig jaar al duide
lijk dat een drastische beperking
[van de haringvisserij nodig was,
[naar hadden de ministers daar
geen zin in.
[Daarom wil Bonino nu hard in-
.jen, „We willen niet langer
[water bij de wijn doen. Onze
[voorstellen garanderen een eco-
:omisch en sociaal gezonde sec-
|tor."
[Volgens haar beseffen de regerin-
J en vissers dat een drastische
[sanering nodig is. Brussel heeft
[1,1 miljard ecu ruim 6 miljard
Widen gereserveerd als finan
ciële compensatie.
I De Europese Commissie is in het
I verleden weinig succesvol ge-
moet
lerken.
iet er-
(I voor
17975
is/en
rsoon-
met
iafe
in,
agt
J
w van
gen.
it.uren:
weest in haar pogingen om de
overbevissing aan te pakken. Al
leen Portugal, Denemarken,
Spanje, Duitsland en Frankrijk
haalden goede rapportcijfers.
Nederland heeft volgens Bonino
veel te weinig gedaan.
De arbeidsintensieve kustvisserij
blijft buiten de saneringsopera
tie. Volgens Brussel moet de
zalmvisserij onmiddellijk met 30
procent verminderen en later nog
eens met 20 procent.
De vangst van de meeste vissoor
ten, zoals kabeljauw, haring en
makreel de komende zes jaar met
40 procent afnemen. De vangst
van tong, schol en garnalen met
30 procent.
Minister Van Aartsen van Land
bouw en Visserij verwerpt Boni-
no's kritiek. „Wat bijvoorbeeld
de haring betreft wijkt Neder
land absoluut niet af van wat zij
zelf in december aan de raad van
visserijministers heeft voorge
steld."
De minister betoogt verder dat
ons land de jaarlijks opgelegde
vangstbeperkingen over de vloot
uitsmeert via een beperking van
het aantal dagen dat de vissers
mogen vissen. Daardoor hoeven
anders dan in andere landen geen
schepen uit de vaart. Dat ver
klaart waarom Nederland nog
zo'n relatief hoog tonnage actief
heeft.
foto de stem/dick de boer
In het jaar 2000 loopt een op de drie Nederlanders met een zaktelefoon, zo voorspelt PTT Telecom.
Door John Nijssen
Bergen op Zoom - 'Hi' is het
actuele toverwoord op de mo
biele telefoon-markt. Over
donderd door de enorme
vlucht die dit nieuwe bel-sys-
teem neemt, durven PTT Tele
com en companen te voorspel
len, dat in het jaar 2000 één op
de drie Nederlanders met een
zaktelefoon rondloopt.
De 'Hi'-toestellen en abonnemen
ten zijn niet aan te slepen. Sinds
v.u.m.r
Dames- en Heren kaPf0"
Schoonheidssalon
Nieuwe Markt 94 RsjT
0165-563600 vraagt-
pasfoto aan
Coiffures Annee
T.a.v. Dhr. P. Annee,
Torenstraat 55
4701 BW Roosendggj,
Brab. bedrijf zoekt dive^
enthousiaste mens j,
diverse functies o.a.
butie en commerciee71
meer info bel 076-542w
(vraag naar PimggL.
Den Haag (anp) - De ge
middelde Nederlander
verorberde vorig jaar 32
Jilo aan verse aardappe
len. Dat is ongeveer 3 pro
eent minder dan in 1994.
Dat blijkt uit cijfers van het
Nederlands Instituut voor
Afzetbevordering van Ak-
kerbouwprodukten (Nivaa).
°e oorzaak van de licht te-
Ntggelopen consumptie is
waarschijnlijk de hogere
Ws vanwege het aanvanke-
")k slechtere weer, aldus I.
van Deursen, marketingma
nager van het Nivaa. Overi
gens bleef de totale aardap-
Pelconsumptie (dus inclusief
Patat en chips) op peil met
gemiddeld zo'n 82 kilo per
Persoon.
Net als voorafgaande jaren
Wt het bintje veruit de
®eest populaire pieper. Zo'n
san Procent van de circa
000 ton verse aardappe
len die vorig jaar bij de su
permarkt of groenteboer
er de toonbank ging was
J® „die soort. Het bintje
Jf j j0p *orse afstand ge-
gd door de bildtstar, nico-
ia en eigenheimer.
'Hallo' in februari 'Hi' werd gin
gen er twintigduizend over de
toonbank. „Ongeveer vijf maal zo
veel als vooraf ingeschat, terwijl
de verwachtingen toch al zeer
hoog gespannen waren," stelt M.
van der Donk van Cellway in
Amersfoort.
Cellway is 'de grootste' onafhan
kelijke aanbieder in deze busi
ness. Bedrijven zoals Cellway
(Talkline, Debitel en Merren vor
men de concurrentie) zijn te ver
gelijken met tour-operators in de
reiswereld.
Zij kopen 'tikken' in bij de net
werk-eigenaren, PTT en Libertel
en doen dat in zulke gigantische
hoeveelheden dat zij mobiel bel
len vaak goedkoper kunnen aan
bieden dan PTT en Libertel zelf.
Die spinnen daar overigens lou
ter garen bij.
'Hi' betekent bellen op het NMT-
net (Nederlands Mobiel Tele
foonnet), dat op enkele witte
vlekjes na een Nederland-brede
dekking heeft. „De bereikbaar
heid is zonder meer goed te noe
men," aldus woordvoerder M.
Zellenrath van KPN/PTT Tele
com. Je kunt ook 'Hi' zijn in
Scandinavië, een paar Baltische
staten en Zwitserland. „Verder
dan een stukje Rusland zal het
NMT-net nooit reiken. Maar die
afbakening mag natuurlijk nau
welijks een beperking heten voor
de gebruikers. 'Hi' is vooral be
doeld voor de gewone consument.
Een eenvoudige en redelijk be
taalbare manier van mobiel bel
len."
Dat veel consumenten zich eens
zouden laten verleiden door het
gemak (de status?) van een mo
biele telefoon was bekend bij or
ganisaties als de PTT en Cellway.
„Uit enquêtes wisten we dat een
heel grote groep mensen al maan
denlang overweegt een zaktele
foon aan te schaffen, maar
wachtte op een interessant aan
bod," zegt Van der Donk.
'Hi' is aanlokkelijk: vijfentwintig
gulden vaste lasten per maand en
van 20.00 tot 08.00 uur bellen
voor een kwartje per minuut. De
gesprekskosten van 1,95 voor
elke minuut die gewoon overdag
verbeid wordt mogen de pret niet
drukken.
Het hek is van de dam, omdat
veel dealers ongelooflijk stunten
met de prijzen van de appara
tuur. Twijfelaars gaan massaal
over de streep voor een Nokia-
toestelletje van net geen zeven
tientjes en links en rechts worden
zaktelefoons zelfs gratis uitge
deeld. Nota bene zonder tegen
prestatie, het inleveren van een
kranten-advertentie niet meege
rekend. Vaak hangt daar een con
tract van minimaal één, meestal
drie jaar aan vast. Verder geen
adders onder het gras.
De verkoopadressen kunnen uit
pakken dankzij een bonus voor
elke 'Hi'-telefoon die ze aan de
man brengen. „Stel dat een toe
stel normaal 300 gulden kost en
onze beloning bedraagt 200 gul
den, dan maken ze dus een aan
bieding van 100 gulden," ver
klaart Van der Donk. „Geen pro
bleem op zich. Alleen raden wij
kopers wel aan de extra verzeke
ring af te sluiten, die er bij aange
boden wordt. Want anders moet
je bij schade of diefstal wel de
volle mep betalen voor een nieu
we telefoon."
De tijd dat mobiele telefonie vrij
wel uitsluitend was weggelegd
voor (de top van) het bedrijfsle
ven is met 'Hi' voltooid verleden
tijd. Op dit ogenblik zijn er
650.000 aansluitingen -NMT èn
GSM-net- in Nederland. Zodra
we met z'n allen de 21ste eeuw
instappen zullen dat er minimaal
vier miljoen zijn. Zellenrath:
„Maar als het in dit tempo door
gaat nog veelmeer."
Wie zich zichtbaar aan het 'Oranjegevoel' wil overgeven krijgt
daartoe van de commercie ruimschoots de gelegenheid. foto anp
Breda (anp) - Het Europees Kampioenschap voetbal is net als
soortgelijke eerdere evenementen big business. Het Bredase be
drijf Daneco, een groothandel in relatiegeschenken, maakt zich
op voor de massale verkoop van Oranjepakketten.
Medewerker L. de Rop durft geen
schatting te maken hoeveel er
aan de man gebracht zullen wor
den, al rinkelt de telefoon nu al
voortdurend.
Daneco is door de KNVB bena
derd omdat de voetbalbond zich
niet zelf wilde bezighouden met
de verkoop van allerhande Oran
je-artikelen. In onderling overleg
zijn twee pakketten samenge
steld met spullen geproduceerd
door bedrijven die daarvoor van
de KNVB een licentie kregen. Het
gaat onder meer om puntvlagge-
tjes, slingers, petjes, vlaggen,
posters, fotokaarten en buttons.
Het ene, uitgebreide pakket is be
doeld voor het bedrijfsleven, dat
het als relatiegeschenk aan ande
re bedrijven kan weggeven. In de
tweede doos, speciaal bedoeld
voor particulieren, zit hetzelfde,
alleen van alles wat minder. Zo'n
pakket kost 75 gulden. Het ande
re is twee keer zo duur.
Overigens gaat er buiten de KN
VB nog veel meer geld om in de
Oranjebusiness. Vrijwel elke gro
te en kleine neringdoende pro
beert een graantje mee te pikken
uit de Oranjeruif door allerlei
producten tijdelijk in die kleur
aan te bieden. Ook de STER ver
wacht extra inkomsten. Wanneer
de Nederlandse elf de finale ha
len, gaan de tv-reclamespots bij
opbod naar de hoogste bieder.
Van onze verslaggever
Amsterdam - De recordomzetten op de Am
sterdamse effectenbeurs zorgen ook voor de
door de bestuurders op het Damrak zo vurig
gewenste groei van marktaandeel en interna
tionaal aanzien.
Na jaren waarin de Amsterdamse beurs handel ver
loor aan vooral Londen, is vorig jaar het aandeel in
de wereldwijde handel in Nederlandse aandelen
verder gestegen tot 73 procent.
Bestuursvoorzitter B, Baron van Ittersum noemde
gisteren het tempo waarin Amsterdam het verloren
terrein terug wint 'verheugend'. Onder meer het an
derhalf jaar geleden ingevoerde nieuwe handelssys
teem dicht hij een belangrijke rol toe in de her
nieuwde aantrekkingskracht van de Amsterdamse
markt.
Amsterdam blijkt volgens hem op de langere ter
mijn ook opgewassen tegen Nasdaq, de Amerikaan
se beurs waar succesvolle nieuwelingen als ASM
Lithography en Baan Company een notering kregen
naast Amsterdam. De Amerikaanse koopzin in high
tech was er verantwoordelijk voor dat de nieuwe
fondsen het daar aanvankelijk beter deden dan in
Amsterdam. „Maar na de introductie zie je dat de
belangstelling afneemt en dat de omzet terugkomt
naar Amsterdam," aldus Van Ittersum.
Tevreden zien Van Ittersum en Effectenbeurs-di
recteur JBrouwer dat ook buitenlandse fondsen als
Den Haag (anp) - De sociale verhoudingen binnen de lucht
vaartmaatschappij KLM zijn volstrekt verstoord.
Dat zegt bestuurder M. Lander
van vakorganisatie De Unie in
het juni-nummer van Medium,
het blad van de bond.
De 'vechtindustrie' waarover
topman Bouw onlangs nog sprak,
richt zich niet meer op de buiten
wereld, maar is naar binnen ge
slagen. „Op een aantal plaatsen
heerst de wet van de jungle en
zelfs anarchie".
De verhoudingen zijn volgens
Lander zodanig verziekt, dat er
ook tussen groepen personeel en
afdelingen groot wantrouwen be
staat.
„Bij de KLM is het thans al zover
gekomen dat personeelscatego
rieën - grondpersoneel, vliegers,
werknemers en leiding - elkaar
niet meer vertrouwen en elkaar
vaak met minachting tegemoet
treden."
De werknemers verliezen volgens
hem het vertrouwen in de be
drijfsleiding. Dat is dodelijk voor
de nabije toekomst, waarin zich
naar verwachting veel ontwikke
lingen in de burgerluchtvaart
zullen voordoen.
Lander legt de schuld voor de
verziekte sociale verhoudingen
bij de directie. In 1991 kwamen
de directie en de bonden een be
zuinigingsprogramma overeen,
dat werd neergelegd in het plan
Concurrerend Kosten Niveau.
Wat betreft Lander was deze
operatie nodig en is het proces
geslaagd. „Wat vervolgens echter
gebeurde was dat de KLM steeds
nieuwe doelen bleef stellen waar
door de medewerkers onzeker
werden." Dit beleid heeft volgens
Lander geleid tot 'frustraties, te
leurstellingen, spanningen en een
grote mate van onderling wan
trouwen'.
In een reactie liet de directie van
KLM gisteren weten dat er bin
nenkort overleg plaatsvindt met
vertegenwoordigers van alle vak
bonden over het werkklimaat
binnen het bedrijf.
Van onze redactie economie
Amsterdam - De KLM neemt vlak voor de presentatie van de
jaarcijfers op 4 juni het besluit over de aankoop van zeven Fok
kers 70. Als de Raad van Commissarissen instemt met het voor
stel van de KLM-top, zal Fokker een jaar langer vliegtuigen
gaan produceren.
Dat zeggen welingelichte bron
nen rond Fokker. De KLM hult
zich in stilzwijgen over de inves
teringsbeslissing, maar men
toont zich opgetogen over de
kwaliteit van de drie Fokkers 70
die nu in gebruik zijn.
Een woordvoerder van de curato
ren van Fokker zegt dat het be
sluit niet alleen van KLM af
hangt. „We willen twaalf tot
achttien toestellen bouwen. We
hebben dus ook andere klanten
nodig." Fokker praat daarover
met Alitalia, British Midland en
TAM. „De curatoren zeggen nog
steeds dat het besluit over de ver
lengde afbouw voor half juni zal
vallen."
Als het failliete Fokker langer
door gaat, komt dat de zakenman
J. Rosen Jacobson niet slecht uit.
Hij zou volgens bronnen voor ne
gentig procent rond zijn met de
financiering. Het tekort in de
plannen zou circa honderd mil
joen gulden bedragen.
Rosen Jacobson zoekt nu steun in
de Verenigde Staten voor creatie
van een nieuwe leaseconstructie
voor Fokker. Daar bestaan par
tijen die de financiering van een
leasevloot wel op zich zouden
willen nemen. Hoe concreet de
gesprekken zijn is niet bekend.
Een woordvoerder van Rosen Ja
cobson was gistermiddag niet be
reikbaar. Bestudeerd wordt of
bestaande leasemaatschappijen
die in het verleden al Fokkers
verkochten, extra Fokkers in hun
pakket zouden willen opnemen.
Fokker moet in de plannen van
Rosen Jacobson meer vliegtuigen
tegen contante betaling verko
pen. Een minderheid, ongeveer
eenderde van de jaarproductie,
zou nog via leaseconstructies
moeten lopen. Voordeel is dat er
minder geld nodig is om een lea
seformule op te tuigen.
„Fokker moet bij een doorstart
vooral vliegtuigen verkopen via
cashdeals. Vroeger verkocht Fok
ker zo'n 70 procent van de vlieg
tuigen door lease. Dat wil hij ver
minderen tot 30 procent bij een
overigens lagere productie."
Rosen Jacobson lijkt de beste
kaarten te hebben, hoewel de
concrete invulling van zijn busi
ness- en financieringsplaatje niet
is afgerond. Hij denkt bij een
'restart' aan een productie van
minimaal twintig toestellen per
jaar. Ook wordt er gedacht aan
een bescheiden ontwikkelingsca
paciteit.
Gucci en Toolex Alpha de weg naar Beursplein 5
weten te vinden. Volgens Brouwer zitten er nog 'een
paar mooie fondsen in de pijplijn'.
De aandelenomzet in Amsterdam groeide vorig jaar
met bijna 28 procent tot een record van 399 miljoen
gulden. Saillant detail is dat Philips over 1995 de
omzetranglijst aanvoert met 53,2 miljoen gulden en
daarmee de jarenlange koploper Kominklijke Olie
heeft weten te verdringen. De totale omzet van de
beurs kwam zeventien procent hoger uit op 1362
miljard gulden.
Als de voortekenen niet bedriegen worden de re
cords dit jaar opnieuw gebroken. In het eerste
kwartaal verdubbelde de aandelenomzet bijna ten
opzichte van een jaar geleden, nam het aantal
transacties met 120 procent toe en beleefde de beurs
in totaal een omzetstijging van ruim vijfitg procent.
De spectaculaire groei van het transactie-aantal
wijst volgens directeur Brouwer op een opmars van
de particuliere belegger, wellicht aangemoedigd
door de lagere tarieven die banken en tussenperso
nen tegenwoordig berekenen.
Brouwer meent dat de particulier binnen afzienba
re tijd kan profiteren van de mogelijkheden van het
Internet. „Hij zal daardoor snel kunnen beschikken
over niet alleen real time koersinformatie, maar ook
over bedrijfsnieuws." De informatie-achterstand
die particulieren nu nog hebben ten opzichte van de
professionele beleggers zal daarmee verdwijnen,
zegt Brouwer.
ECONOMIE KORT
Rotterdam - Benzine wordt morgen aan de pomp één cent per li
ter goedkoper, aldus marktleider Shell. Euro loodvrij gaar f 2,01
kosten, super plus loodvrij f 2,06 en superbenzine gelood f 2,20.
Diesel blijft even duur (f 1,39).
Amsterdam - De Flippo-campagne voor Smiths heeft het recla
mebureau een Gouden Effie opgeleverd. Ook de campagne
'Volkswagen Wie anders?' werd met goud bekroond. De prijzen
zijn gisteren in Amsterdam uitgereikt. De Effie, naar Amerikaans
voorbeeld ingesteld, wordt jaarlijks toegekend aan reclamecam
pagnes die een belangrijke rol hebben gespeeld in een geslaagde
marketingoperatie. Het is een initiatief van de VEA, de Neder
landse Vereniging van Erkende Reclame-Adviseurs en de BVA, de
Associatie van Nederlandse adverteerders.
Breda - Interbrew Nederland in Breda gaat de bieren Labatt Ice
en Rolling Rock verkopen en distribueren in Nederland. Inter
brew neemt de import over van het Amersfoortse bedrijf Sunco-
mex Import.
Het Belgische Interbrew-concern nam vorig jaar het Canadese
drankenconcern Labatt over. Labatt Ice en Rolling Rock worden
door dit concern gebrouwen. De overdracht van het importeurs
schap voor Nederland aan Interbrew - brouwer van onder meer
Oranjeboom - in Breda is een direct gevolg van de overname. La-
bat Ice zal tevens in Breda afgevuld worden. Rolling Rock wordt
gebotteld in Engeland. Het gaat om speciaalbieren die volgens
een Interbrew-woordvoerder steeds meer in de belangstelling
staan bij de consument.
Ridderkerk - Bij Begemann-onderdeel Holec Ridderkerk verval
len 275 arbeidsplaatsen. Ongeveer 150 mensen daarvan worden
gedwongen ontslagen, zo meldt de Industriebond FNV gisteren.
Bij Holec Ridderkerk werken ruim achthonderd mensen.
Morgen krijgen de vakbonden en de ondernemingsraad gedetail
leerde informatie over de sanering van dit bedrijf, dat actief is in
de treinenbouw. Nu al stelt de Industriebond FNV vast geschokt
te zijn door de drastische reorganisatieplannen.
Parijs - De Europese concurrenten van het failliete Fokker, vere
nigd in het samenwerkingsverband Aero International (Regional),
gaan een nieuw straalvliegtuig ontwikkelen met zeventig stoelen.
Het is de bedoeling volgend jaar een eerste model te kunnen pre
senteren. Het toestel moet rond de eeuwwisseling voor het eerst
de lucht ingaan. De 70-zitter moet een eerste zijn in een reeks die
de AI(R)-partners Aerospatiale, Alenia en British Arospace willen
ontwikkelen.
Den Haag - Het toeristisch beleid is de komende jaren vooral ge
richt op versterking van de concurrentiekracht van Nederland als
aantrekkelijk toerisme- en recreatieland.
Dat is de kern van de nota 'Werken aan concurrentiekracht. Het
toeristisch beleid tot 2000', die staatssecretaris Van Dok van Eco
nomische Zaken gisteren aan de Tweede Kamer heeft gezonden.
Doel is het marktaandeel in Noord-West Europa (bijna 10 procent
in 1995), de omzet (vorig jaar 40 miljard) en de werkgelegenheid
(283.000 arbeidsplaatsen) te vergroten.