De Boer haalt doelstellingen milieu niet Onderzoek naar mogelijke monopoliepositie in betaal-televisie Borst wil inzicht in wachttijd hartoperatie jSw&SSt*0* Speeltuin voor asielzoekers IJzeren Rijn: wie heeft de langste adem? Uw gazon lijdt aan kaalheid. Wat is uw medicijn? Daar hebben we Pohon voor. Meldpunt kinderporno opgericht op Internet Sorgdrager wist niets van deal kroongetuige Engelse Tuinmeubels ''Amsterdams historisch schip doet mee aan race9 BINNENLAND 'Stringent beleid nodig' Politiebond wil onderzoek naar inzetten van arrestatieteams Christine Barker Decorations IG 30 MEI 1996 A21 DE STEM DONDERDAG 30 MEI 1996 -Brittannië en Ierland- II in Ierland en Schotland Ikt, nat en winderig lost-Engeland overwe Idroog en nu en dan wat Maxima donderdag rond Raden, in Engeland boven vrijdag koeler. I en Luxemburg: Vooral erdag flink wat zon en Ima rond 25 graden. Vrij. 'koeler en misschien een ld- en Midden-Frankrijk- ierdag veel zon en maxima 28 graden, langs het Ka- koeler. Vrijdag misschien ■regen- of onweersbui en lal in het westen lagere peraturen. -Frankrijk: Zonnig. Mid- Jemperatuur ongeveer 28 ■en. Vrijdag in de westelijk jrtementen lagere tempe len en misschien een bui. lugal: Zonnig, vrijdag in [noorden misschien enkele kenvelden. Middagtempe- •ur rond 30 graden, vooral gs de westkust bij wind van [lager. Inje: Zonnig en zeer warm. [dagtemperatuur aan zee [en 23 en 29 graden, landin- Irts maxima rond 34 gra- Langs de Golf van Biskaje Ik koeler en soms bewolkter Ir. ïarische Eilanden: Droog en ik wat zon. Soms een straffe irdooster. Middagtempera- ïr ongeveer 28 graden. llorca en Ibiza: Zonnig, ddagtemperatuur 27 graden. Bië: Veel zon, 's middags in binnenland mogelijk enkele jpelwolken. Droog. Middag- nperatuur tussen de 25 en 30 tden. iekenland en Kreta: Gelei- Jijk warmer weer met op nderdag lokaal nog een re- n- of onweersbui. Maxima hopend tot rond 27 graden op pjdag, rond de Egeïsche Zee ns koeler. uitsland: Vooral in het noor- f:n soms bewolking, elders ink wat zon. Vrijdag kans op n lokale onweersbui. Bijna /eral maxima van 25 graden I hoger. vitserland: Veel zon, vrijdag |ter mogelijk ook enkele wol- pnvelden en zeer lokaal een hweersbui. Maxima van 26 tot I graden. lostenrijk: Flink wat zon. garm met maxima tussen 26 129 graden. pen Haag (anp) - Minister Wijers I van Economische Zaken gaat onder zoeken of de samenwerking tussen Philips, KPN en Nethold op het ge bied van digitale betaaltelevisie niet 1 leidt tot een te grote machtsconcen tratie. De centrale vraag is of de nieuwe combi- I natie de kansen voor nieuwe toetreders tot de markt van betaal-tv niet teveel be lemmert, aldus Wijers woensdag in de Tweede Kamer in antwoord op monde- linge vragen. SITE KAARTJE Ger Walz Assen m en woonplaats van dere man dere volgorde de naam van ztjn beroep. >t hij voor de kost? pren 2. overeenkomst, net; 3. pekel, löss, tra, veen; 5. rang, rekenen, enig; 6. klerk, sloep, opera; 8. saldo, storen, erts; 10. emoe, eerste, ek, pit; 11- 2. neer, daar, game, nul; 13. etmaal, n, abeel, oot, ene; 15. terp, del, kan- 2. overall, armoe, tee; 3. pek, enkel erd, meer, anp; 5. rel, trek, overdaad, 7. Ino, skelter, nagel; 8. eksteroog- jtage, la; 10. smeren, pel, etalon; i >t; 12. tt, ever, plek, rente; 13. i"9e i, criticus, ne; 15. eten, gaas, stelp Hij wil daarbij niet alleen de samenwer king op het gebied van betaal-tv bekij ken maar ook het feit dat de combinatie behalve aanbieder van programma's ook via een dochter van KPN, Casema (1,2 miljoen aansluitingen), actief is op de kabelmarkt. Wijers gaat over de moge lijk te grote machtsconcentratie ook pra ten met de Europese Commissie in Brus sel. Met de samenwerking tussen Philips, KPN en Nethold, de Zuid-Afrikaanse moedermaatschappij van Filmnet, in de Benelux hebben de drie grote aanbieders van betaal-tv de handen ineengeslagen. Philips en KPN nemen elk een belang van 10 procent in Nethold Benelux. Net hold neemt TeleSelect over, de betaalt- v-onderneming van KPN en Philips. Door met Filmnet samen te werken kie zen Philips en KPN voor de decodeer- techniek van Nethold, waarmee de stan daard voor digitale betaal-tv lijkt te zijn gezet. Wijérs is er tevreden over dat er nu zo'n standaard lijkt te ontstaan. Ook zou deze ontwikkeling volgens hem kunnen leiden tot een versnelling op de electro- nische snelweg. Het consortium van ka belexploitanten Mediakabel wil zo snel mogelijk de concurrentie aangaan met FilmNet. Mediakabel wil aan het eind van dit jaar betaal-tv gaan aanbieden. De plannen zijn versneld na de bekend making van de samenwerking van Phi lips, KPN en Nethold. Dat erkende Me- diakabel-directeur J. Zwerus gisteren. Mediakabel is een consortium van kabel exploitanten met in totaal 1,5 miljoen aansluitingen. Deelnemers zijn onder meer Eneco in Rotterdam en Dordrecht, de nutsbedrij ven van Maastricht en Heerlen, Mega Limburg en Telekabel, een exploitant in Friesland, Gelderland en Zuid-Holland. Er wordt onderhandeld met nog meer kabelexploitanten. Op het gebied van betaal-tv werkt Me diakabel samen met de Amerikaanse be drijven US West en Reiss Media. Media kabel wil 'in principe' digitale televisie gaan aanbieden, aldus Zwerus. „Ana loog biedt te weinig capaciteit." Het consortium heeft voor de apparatuur die nodig is om betaal-tv te kunnen leve ren een tender uitgeschreven. Inmiddels hebben 27 bedrijven daarop ingeschre- Botterdam (anp) - Minister De Boer (Milieubeheer) verwacht dat ze een aantal zeer belangrijke doelstellingen uit het Natio naal Milieubeleidsplan (NMP) 'waarschijnlijk niet voor 2010' haalt. Vooral de uitstoot van het broeikasgas C02 en van stik- I stofoxyden (verkeer), liggen niet voor het streefjaar 2010 op het gewenste peil. De Boer pleit dan ook voor een stringent milieubeleid in de ko mende jaren. Nederland moet daarbij zo veel mogelijk koploper zijn in het streven economische groei samen te laten gaan met be houd van natuur en milieu. Dat zei ze gisteren tijdens het congres Milieu en Economie in Rotter dam. De bijeenkomst, georganiseerd door vier ministeries, moet con crete suggesties opleveren voor een nieuwe periode in het milieu beleid. Na de fase van het schoonmaken en het schoonhou den van Nederland, is het tijd voor nieuw elan. Als Nederland in de toekomst economisch voor uit wil, dan zal dit onvermijdelijk moeten met zorg voor het milieu, aldus de minister. Het congres is de start van een brede maat schappelijke discusie die begin volgend jaar moet uitmonden in de kabinetsnota Milieu en Econo- Amsterdam (anp) - De groot ste politievakorganisatie, de Nederlandse Politiebond NPB, wil dat minister Sorg- drager van Justitie een onder- Uoek laat uitvoeren naar het inzetten van arerestatieteams. Volgens de bond gaat Justitie daar nogal willekeurig mee om. Aanleiding tot dit verzoek is de aanhouding vorige maand van de 15-jarige politiechef S.L. Hij iverd met veel vertoon van macht door een arrestatieteam uit zijn huis op Schiermonnikoog ge haald. L. wordt verdacht van het plegen van zedendelicten met zijn dochter. De NPB zegt er alle begrip voor te hebben dat politiemensen die in de fout gaan, worden aange houden. Maar om met arrestatie teams bij hun gezinnen binnen te "dien omdat politiemensen vaak een pistool hebben, vindt de bond teveel van het goede. ■.Bij Justitie in Groningen heeft men geen behoorlijke argumen ten geleverd om deze handelswij- ze te onderbouwen," aldus de NPB. ■Be zijn daar een beetje gek ge worden, lijkt het. Een onderzoek naar de besluitvorming over de inzet van het AT is hard nodig." De Boer liet doorschemeren wei nig te voelen voor al te drastische maatregelen, zoals bij voorbeeld het botweg verbieden van be paalde vervuilende industrieën. Milieubeleid moet tot stand ko men volgens de gangbare demo cratische principes en niet via 'autoritaire' oplossingen, vindt ze. Toekomst Bovendien moet gelden dat de Tasten van een strikt milieube leid zo eerlijk mogelijk verdeeld moeten worden'. Wel stelt de mi nister dat de economie van Ne derland in de toekomst minder moet bestaan uit daadwerkelijke productie van artikelen, maar veeleer uit het leveren van dien sten. Dit is goed voor de werkge legenheid en beter voor het mi lieu. Hoe zo'n aanpak kan werken, bleek tijdens een discussiebijeen komst over consumenten. Uit TNO-onderzoek blijkt dat de be stedingen van consumenten de afgelopen jaren de belangrijkste bron van vervuiling waren. Veel milieuwinst""die bedrijven boeket ten door betere en schonere pro ducten, is teniet gedaan door een groei van de consumptie. Zowel volgens TNO als de Consu mentenbond is een omslag moge lijk als er bijvoorbeeld reparatie winkels komen waar iedereen met een defecte staafmixer, com puter of lekke band heen kan. Mensen zouden ook meer moge lijkheden moeten krijgen om ar tikelen in bruikleen te nemen. Bovendien ligt er een markt braak voor 'productenmakelaars' in tweedehands spullen. Kansen Minister Wijers (Economische Zaken) riep vooral het midden- en kleinbedrijf op het milieu nau wer te betrekken bij de activitei ten. Hoewel er al veel gaande is in deze sector, ziet de minister hier toch kansen om veel milieuwinst te boeken. Wijers wil deze sector helpen om de grote industrieën, die al veel verder zijn met milieutechnolo gie, te kunnen bijbenen. De bewindsman waarschuwde dat Nederland echter niet al te ver voorop moet lopen met stren ge milieuregels. Als Nederland niet zichzelf in de vingers wil snijden, dan moet de nationale milieuregelgeving zo veel worden afgestemd op die in het buiten land. Maar een milieubeleid zonder economische groei als uitgangs punt is uit den boze, zo sprak hij De Boer na. ®en Haag (anp) - Minister Borst van Volksgezondheid wil dat hartspecialisten en -chirurgen haar snel goed inzicht geven in wachttijden voor hartoperaties. Dok moeten deze beroepsgroepen et beleid voor doorverwijzen op o kaar afstemmen en vaste proce- utes afspreken voor het stellen a& een indicatie. De minister t de artsen eerder al tot 1 ja- uan 1997 de tijd gegeven die za- n adequaat te regelen, maar j nu tussentijds beoordelen of 6aan°r<^er'n^en We^ sne* §enoe® jjorst schrijft dit in antwoord op wervragen die fractieleider Part 'niuSen van Socialistische Sesteld- Marijnissen I „,ri N de minister aan de bel, l(W Academisch Medisch rot r1m 'n Amsterdam had be- i doordat op een %iood '6eej>j 'afijinz 'uapp!111 ziitoi WW1 wvciujuen ac °PeraUegm°etenWachtenC Van^T'^SVr0UW deeft de zorS Kamerlid. Ze meent dat de wachttijd voor een hartopera tie niet langer moet zijn dan zes weken. In het uiterste geval mag de wachtperiode drie maanden in beslag nemen, vindt Borst. Met een landelijke wachttijdenregis tratie en goede afstemming tus sen de hartcentra moet het vol gens haar mogelijk zijn om iedere wachtende hartpatiënt binnen een aanvaardbare periode te ope reren. Tegelijkertijd wijst ze erop- dat hartchirurgische centra het toe gestane aantal extra openhart operaties in 1995 niet volledig hebben ingevuld. Van de 650 ope raties die zij extra mochten uit voeren zijn er 515 gepland en uit eindelijk slechts 343 echt uitge voerd. In 1996 mogen 765 extra hartoperaties worden verricht. Het totaal aantal openhartopera ties komt daarmee op 14.995. Samenwerken aan een beter begrip tussen inwoners van Hoogeveen en asielzoekers. Dat thema stond centraal in het eindexamen- project van leelingen van het Morgenland College. Samen met asielzoekers begonnen ze gisteren aan de aanleg van een speeltuin bij het 500 inwoners tellende opvangcentrum. foto anp Door Bas de Vries Den Haag - Wat hebben de hoge-snelheidslijn (HSL) en' de IJzeren Rijn met elkaar te maken? Weinig tot niets, vol gens het Nederlandse minis terie van Verkeer en Waters taat. Of het moet zijn dat het in beide gevallen om spoorverbindingen gaat; de eerste nog te bouwen, de tweede vrijwel in ruste. Het enigszins verroeste baanvak bij het Midden-Limburgse Vlodrop wordt inmiddels zelfs gebruikt voor een nieuwe vorm van ont spanning, het zogenoemde spoorfietsen. Toch meldde de Vlaamse minis ter-president Vandenbrande vorige week trots een 'door braak' in de slepende discussie over de IJzeren Rijn. De Neder landse regering had onder an dere beloofd gezamenlijk op te trekken in de onderhandelingen met Duitsland over deze 'sla pende' goederenlijn, die de ha venstad Antwerpen via Weert en Roermond met het Duitse Roergebied verbindt. Daarmee zou de Nederlandse regering een oude, vurige wens van Vlaanderen en Antwerpen in vervulling doen gaan. Dit in ruil voor de Vlaamse bereidheid om de HSL langs de E19/A16 (Antwerpen-Breda) te laten lo pen, en niet langs Roosendaal. Van een koppeling van beide kwesties is hier echter geen sprake, houdt minister Jorrits- ma van Verkeer en Waterstaat vol. Zeker, ze is bereid mee te betalen aan de extra kosten die de Vlaamse keuze voor het - langere - HSL-tracé via Breda met zich meebrengt. Maar in die onderhandelingen gaat het uit sluitend over de exacte hoogte van het bedrag, volgens Jorrits- ma maximaal 700 miljoen gul den. Naar herstel van de IJzeren Rijn wordt weliswaar onderzoek ge daan, maar dat is in de ogen van de minister nauwelijks een Ne derlandse concessie te noemen. Immers: „Die studie was al be gonnen." Navraag leert dat er momenteel zelfs tenminste twee onderzoe ken lopen naar de voors en te- gens van een opgelapte IJzeren Rijn: één van de Europese Com missie en één van het gewest Vlaanderen. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar het oor spronkelijke tracé, maar ook naar de mogelijkheid van een 'IJzeren Rijn Noord' via Eind hoven en Venlo. De resultaten van beide studies worden in de loop van dit jaar verwacht. Op een 'nieuwe' IJzeren Rijn (bij de opening in 1879 de eerste grensoverschrijdende spoor wegverbinding in West-Europa) is de afgelopen decennia heel wat afgestudeerd. Vorig jaar nog door de commissie-Her mans, die onder andere de op dracht had naar alternatieven voor de Betuwelijn te zoeken. De lange omweg via Antwerpen was dat volgens Hermans niet; alleen al omdat de benodigde miljarden-investeringen die van de Betuweroute waarschijnlijk nauwelijks zouden ontlopen. De onderzoeksbureaus Knight Wendling en DHV, ingescha keld door het gewest Midden- Limburg, waren twee jaar eer der op lagere bedragen uitgeko men. Deze onderzoekers schat ten de kosten om de hele IJzeren Rijn op te knappen op 300 tot 400 miljoen gulden, waarvan Nederland ongeveer een kwart voor z'n rekening zou moeten nemen. De variant via Eindhoven en Venlo, zo was eerder al becij ferd, zou zeker 600 miljoen gul den duurder uitpakken. Vooral omdat voor de IJzeren Rijn Noord een hele nieuwe spoorlijn van Turnhout naar Eindhoven moet worden aangelegd. Toch heeft dit laatste tracé de voorkeur van de lagere overhe den: de provincies Limburg en Brabant, maar ook Eindhoven en Venlo. De regionale bestuur ders 'zijn ervan overtuigd dat een IJzeren Rijn via Midden- Limburg nauwelijks bijdraagt aan de economie in die streek. Nog los van het feit dat de goe derentreinen in die variant door het groene Meinweggebied zou den denderen. Eindhoven (vliegveld) en Venlo (lógistiek knooppunt) zouden juist direct gebaat zouden zijn bij een bete re verbinding met België. 'Den Haag' is echter nooit zo enthousiast geweest over de IJ zeren Rijn. De Nederlandse re gering voelde er tot op heden weinig voor om de haven van Antwerpen, als belangrijke con current van Rotterdam, een zet je in de rug te geven. Het kabinet vond daarbij on verwachte bondgenoten in de Belgische en Duitse spoorweg maatschappijen, Volgens de NMBS en de DB zijn op de be staande verbinding Antwerpen- Montzen-Aken geen capaci teitsproblemen te verwachten, ook niet na 2010. Op de achter grond spelen echter ook finan ciële motieven mee. Bij de verdeling van de op brengsten van het goederenver voer wordt uitgegaan van het aantal afgelegde kilometers op nationaal grondgebied. Ën de NMBS en DB hebben er weinig behoefte om deze inkomsten bron te delen met de Neder landse Spoorwegen. In de discussie rond de IJzeren Rijn is het zo langzamerhand vooral de vraag wie de langste adem heeft. Vlaanderen heeft daarbij nog aardig wat ijzers in het vuur, merkt een woordvoer ster van de NMBS fijntjes op. Weliswaar heeft Vandenbrande vorige week 'ja' gezegd tegen de HSL via Breda. Maar om over twee jaar met de bouw te kunnen beginnen, moet Vlaanderen nog wel eerst de no dige vergunningen afgeven. En dat zou best eens héél lang kun nen duren als Nederland niet meewerkt aan herstel van de IJ zeren Rijn. (ADVERTENTIE) Elk gazon heeft nu en dan een opknapbeurt nodig. Het kan er grauw uitzien. Het kan kale, lelijke plekken krijgen. Dan moet u een handje helpen, bij voorkeur met Pokon gazonver nieuwer. Dat bevat speciale startvoeding en gazonzaden voor een prachtig groen grastapijt. Het wordt weer gezond en ziet er al snel weer fris uit. Het wordt weer leuk op de weg. De minister van Mi- lieutje maakt het rijden op LPG goedkoper, zodat er voor hetzelfde geld veel meer gereden en dus veel meer drukte gecreëerd kan worden. De minister komt uit een oostelijke provincie, dus het zou kunnen dat ze qua denken nog ergens halverwege de jaren zeventig zit, waar het auto's en vervuilende brand stof betreft. Anno 1996 is dat een gepasseerd benzinestation. Om vervuiling maken we ons niet meer druk, het is de druk te die zorgen baart. Verkeersdrukte dring je terug door die drukte te beperken, niet door 'schoner' rijden te be vorderen. Als automobilisten rokers waren, dan was het een stuk makkelijker. Dan kon je zo'n groep brandmerken en ri gide maatregelen nemen, zelfs als de grond daarvoor ta melijk wankel was. Als je op LPG rijden bevordert, dan moet je ook het ro ken van rookloze sigaretten stimuleren. Als je roken uit wilt bannen, omdat het funest is voor de mens, dan moet je ook bij auto's zo dapper durven zijn. Maar politici nemen enkel doortastende maatregelen zo lang die ten koste van een minderheid gaan. De meerder heid tegen de haren instrijken is politieke zelfmoord. Straks is de eigen auto zo'n beetje de enige plek in dit land waar je nog ongehinderd mag roken. Tijdens het inhalen inhaleren, dat moet wel heel slecht zijn. MERIJN Den Haag (anp) - De Nederlandse bedrijven die computerge bruikers toegang bieden tot het wereldwijde computernetwerk Internet hebben een meldpunt kinderporno opgericht. Eind vo rige week is een 'overtreder' tot de orde geroepen. Dat bleek gisteren tijdens een sche postbodes die het briefge- hoorzitting in de Tweede Kamer, heim van hun klanten respecte die zich toespitste op de vraag in ren. hoeverre nieuwe wetgeving wen- De meldpunten beperken zich tot selijk en nodig is. De Nederland se Vereniging van Internet-ac cess-providers wil nu ook komen tot een meldpunt racisme. De vereniging hield een pleidooi voor 'zelfregulering'. Zij is huive rig voor wetgeving, zoals die on der meer in de Verenigde Staten van kracht is geworden om uit wassen op Internet tegen te gaan. De access-providers zien zichzelf niet als uitgevers die verantwoor delijk zijn voor de inhoud van al les,. wat„op«JnternetTe. lezen, te zien en te horen is. Ze beschou wen zichpgljf- vooral als, elektopiSi- informatie op Internet die voor iedereen direct toegankelijk is, en niet tot de zogeheten gesloten ge bruikersgroepen. De access pro viders willen niet een situatie zo als in Duitsland, waar hele ge bruikersgroepen werden buiten gesloten, maar pleit voor aan aanpak waarin een individuele overtreder wordt aangesproken. In een enkel geval is in ons land in het verleden een verspreider afgesloten. Het ging om een man die had aangekondigd op Kersta vond kinderporno te gaan ver spreiden. ril s-i.. Amsterdam (anp) - Amsterdam wil in 2000 met een eigen zeil schip meedoen aan de transatlantische zeilwedstrijd van de Sail Training Association. De eindstreep ligt in Amsterdam, waar het vijfjaarlijks nautisch eve nement Sail plaatsvindt. De gemeente heeft vergevorderde plannen om een negentiende-eeuws historisch zeilschip te bouwen. Dat moet gebeuren door werklozen en schoolverlaters, onder leiding van een er varen bouwmeester. Het college van b en w trekt een bedrag van een ton uit voor nader on derzoek naar de mogelijkheden voor de bouw van een zeewaardig schip. Als model voor het nog te bouwen schip dient waarschijnlijk de repli ca van het VOC-schip De Amsterdam, een drie-mast bark die in 1854 van de helling gleed op werf De Haan in Amsterdam. Het schip is 47 meter lang en kan worden gevaren met een kleine vaste bemanning van 15 man. Den Haag (anp) - Minister Sorgdrager van Justitie is niet ge raadpleegd over de jongste overeenkomst die het Openbaar Mi nisterie (OM) heeft gesloten met een nieuwe kroongetuige in de zaak tegen Johan V., alias De Hakkelaar. Dinsdag werd bekend dat de 56- jarige F.A. uitvoerige verklarin gen heeft afgelegd tegen V. en een aantal medeverdachten. Door een transactie van 1,8 miljoen te vol doen blijft A. zelf strafrechtelijk buiten schot. Volgens de woordvoerster van Sorgdrager is de overeenkomst niet voorgelegd aan de minister. De Centrale Toetsingscommissie (CTC), een adviesorgaan dat zich over de inzet van bijzondere op sporingsmethoden buigt, zette het licht op groen voor de afspra ken met A. „Niet elke deal hoeft de minister te passeren," aldus de woordvoerster. „In dit geval was het niet nodig. De Tweede-Kamerfractie van het CDA heeft de minister gisteren schriftelijk om opheldering ge vraagd over 'de inzet van een tweede en mogelijke meerdere kroongetuige(n) in de zaak tegen Johan V.'. Sorgdrager gaf vorig jaar wel persoonlijk toestemming voor de overeenkomst die het OM in Am sterdam sloot met voormalig ben delid A.K. Hij kreeg in ruil voor belastende verklaringen de belofte dat de celstraf die hij eventueel nog ris keert, niet ten uitvoer wordt ge bracht. Sorgdrager noemde de overeenkomst verstrekkend maar in overeenstemming met de richt lijnen. In verband met de verklaringen van F.A. arresteerde de Fiscale Inlichtingen- en Opsporings dienst dinsdag nog eens vijf man nen op verdenking van betrok kenheid bij het drugsyndicaat van de Hakkelaar. (ADVERTENTIE) Dc koliektic van Engclands grootste fabrikant direklaan parltkulieren uit voorraad met zéér hoge kortingen. Traditionele banken, tuinscts, tafels, smidse meubelen Coloniale parasols Rotan cn oude stationsbanken, ook landelijke (hard)houten poorten cn buxusmanden. verkoop: 11.00-17.00 uur vrijdag tot 21.00 uur Kerkstraat 107-113 Sprang Capel 1 e

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 3