De Boer haalt
doelstellingen
milieu niet
Onderzoek naar mogelijke monopoliepositie in betaal-televisie
Borst wil inzicht in
wachttijd hartoperatie
jSw&SSt*0*
Speeltuin voor asielzoekers
IJzeren Rijn: wie heeft de langste adem?
Uw gazon
lijdt
aan kaalheid.
Wat is uw medicijn?
Daar hebben we
Pohon voor.
Meldpunt kinderporno
opgericht op Internet
Sorgdrager wist niets
van deal kroongetuige
Engelse Tuinmeubels
''Amsterdams historisch
schip doet mee aan race9
BINNENLAND
'Stringent beleid nodig'
Politiebond wil
onderzoek naar
inzetten van
arrestatieteams
Christine Barker Decorations
IG 30 MEI 1996
A21 DE STEM
DONDERDAG 30 MEI 1996
-Brittannië en Ierland-
II in Ierland en Schotland
Ikt, nat en winderig
lost-Engeland overwe
Idroog en nu en dan wat
Maxima donderdag rond
Raden, in Engeland boven
vrijdag koeler. I
en Luxemburg: Vooral
erdag flink wat zon en
Ima rond 25 graden. Vrij.
'koeler en misschien een
ld- en Midden-Frankrijk-
ierdag veel zon en maxima
28 graden, langs het Ka-
koeler. Vrijdag misschien
■regen- of onweersbui en
lal in het westen lagere
peraturen.
-Frankrijk: Zonnig. Mid-
Jemperatuur ongeveer 28
■en. Vrijdag in de westelijk
jrtementen lagere tempe
len en misschien een bui.
lugal: Zonnig, vrijdag in
[noorden misschien enkele
kenvelden. Middagtempe-
•ur rond 30 graden, vooral
gs de westkust bij wind van
[lager.
Inje: Zonnig en zeer warm.
[dagtemperatuur aan zee
[en 23 en 29 graden, landin-
Irts maxima rond 34 gra-
Langs de Golf van Biskaje
Ik koeler en soms bewolkter
Ir.
ïarische Eilanden: Droog en
ik wat zon. Soms een straffe
irdooster. Middagtempera-
ïr ongeveer 28 graden.
llorca en Ibiza: Zonnig,
ddagtemperatuur 27 graden.
Bië: Veel zon, 's middags in
binnenland mogelijk enkele
jpelwolken. Droog. Middag-
nperatuur tussen de 25 en 30
tden.
iekenland en Kreta: Gelei-
Jijk warmer weer met op
nderdag lokaal nog een re-
n- of onweersbui. Maxima
hopend tot rond 27 graden op
pjdag, rond de Egeïsche Zee
ns koeler.
uitsland: Vooral in het noor-
f:n soms bewolking, elders
ink wat zon. Vrijdag kans op
n lokale onweersbui. Bijna
/eral maxima van 25 graden
I hoger.
vitserland: Veel zon, vrijdag
|ter mogelijk ook enkele wol-
pnvelden en zeer lokaal een
hweersbui. Maxima van 26 tot
I graden.
lostenrijk: Flink wat zon.
garm met maxima tussen 26
129 graden.
pen Haag (anp) - Minister Wijers
I van Economische Zaken gaat onder
zoeken of de samenwerking tussen
Philips, KPN en Nethold op het ge
bied van digitale betaaltelevisie niet
1 leidt tot een te grote machtsconcen
tratie.
De centrale vraag is of de nieuwe combi-
I natie de kansen voor nieuwe toetreders
tot de markt van betaal-tv niet teveel be
lemmert, aldus Wijers woensdag in de
Tweede Kamer in antwoord op monde-
linge vragen.
SITE KAARTJE
Ger Walz
Assen
m en woonplaats van dere man
dere volgorde de naam van ztjn
beroep.
>t hij voor de kost?
pren
2. overeenkomst, net; 3. pekel, löss,
tra, veen; 5. rang, rekenen, enig; 6.
klerk, sloep, opera; 8. saldo, storen,
erts; 10. emoe, eerste, ek, pit; 11-
2. neer, daar, game, nul; 13. etmaal,
n, abeel, oot, ene; 15. terp, del, kan-
2. overall, armoe, tee; 3. pek, enkel
erd, meer, anp; 5. rel, trek, overdaad,
7. Ino, skelter, nagel; 8. eksteroog-
jtage, la; 10. smeren, pel, etalon; i
>t; 12. tt, ever, plek, rente; 13. i"9e
i, criticus, ne; 15. eten, gaas, stelp
Hij wil daarbij niet alleen de samenwer
king op het gebied van betaal-tv bekij
ken maar ook het feit dat de combinatie
behalve aanbieder van programma's ook
via een dochter van KPN, Casema (1,2
miljoen aansluitingen), actief is op de
kabelmarkt. Wijers gaat over de moge
lijk te grote machtsconcentratie ook pra
ten met de Europese Commissie in Brus
sel. Met de samenwerking tussen Philips,
KPN en Nethold, de Zuid-Afrikaanse
moedermaatschappij van Filmnet, in de
Benelux hebben de drie grote aanbieders
van betaal-tv de handen ineengeslagen.
Philips en KPN nemen elk een belang
van 10 procent in Nethold Benelux. Net
hold neemt TeleSelect over, de betaalt-
v-onderneming van KPN en Philips.
Door met Filmnet samen te werken kie
zen Philips en KPN voor de decodeer-
techniek van Nethold, waarmee de stan
daard voor digitale betaal-tv lijkt te zijn
gezet. Wijérs is er tevreden over dat er nu
zo'n standaard lijkt te ontstaan. Ook zou
deze ontwikkeling volgens hem kunnen
leiden tot een versnelling op de electro-
nische snelweg. Het consortium van ka
belexploitanten Mediakabel wil zo snel
mogelijk de concurrentie aangaan met
FilmNet. Mediakabel wil aan het eind
van dit jaar betaal-tv gaan aanbieden.
De plannen zijn versneld na de bekend
making van de samenwerking van Phi
lips, KPN en Nethold. Dat erkende Me-
diakabel-directeur J. Zwerus gisteren.
Mediakabel is een consortium van kabel
exploitanten met in totaal 1,5 miljoen
aansluitingen.
Deelnemers zijn onder meer Eneco in
Rotterdam en Dordrecht, de nutsbedrij
ven van Maastricht en Heerlen, Mega
Limburg en Telekabel, een exploitant in
Friesland, Gelderland en Zuid-Holland.
Er wordt onderhandeld met nog meer
kabelexploitanten.
Op het gebied van betaal-tv werkt Me
diakabel samen met de Amerikaanse be
drijven US West en Reiss Media. Media
kabel wil 'in principe' digitale televisie
gaan aanbieden, aldus Zwerus. „Ana
loog biedt te weinig capaciteit."
Het consortium heeft voor de apparatuur
die nodig is om betaal-tv te kunnen leve
ren een tender uitgeschreven. Inmiddels
hebben 27 bedrijven daarop ingeschre-
Botterdam (anp) - Minister De Boer (Milieubeheer) verwacht
dat ze een aantal zeer belangrijke doelstellingen uit het Natio
naal Milieubeleidsplan (NMP) 'waarschijnlijk niet voor 2010'
haalt. Vooral de uitstoot van het broeikasgas C02 en van stik-
I stofoxyden (verkeer), liggen niet voor het streefjaar 2010 op het
gewenste peil.
De Boer pleit dan ook voor een
stringent milieubeleid in de ko
mende jaren. Nederland moet
daarbij zo veel mogelijk koploper
zijn in het streven economische
groei samen te laten gaan met be
houd van natuur en milieu. Dat
zei ze gisteren tijdens het congres
Milieu en Economie in Rotter
dam.
De bijeenkomst, georganiseerd
door vier ministeries, moet con
crete suggesties opleveren voor
een nieuwe periode in het milieu
beleid. Na de fase van het
schoonmaken en het schoonhou
den van Nederland, is het tijd
voor nieuw elan. Als Nederland
in de toekomst economisch voor
uit wil, dan zal dit onvermijdelijk
moeten met zorg voor het milieu,
aldus de minister. Het congres is
de start van een brede maat
schappelijke discusie die begin
volgend jaar moet uitmonden in
de kabinetsnota Milieu en Econo-
Amsterdam (anp) - De groot
ste politievakorganisatie, de
Nederlandse Politiebond
NPB, wil dat minister Sorg-
drager van Justitie een onder-
Uoek laat uitvoeren naar het
inzetten van arerestatieteams.
Volgens de bond gaat Justitie
daar nogal willekeurig mee om.
Aanleiding tot dit verzoek is de
aanhouding vorige maand van de
15-jarige politiechef S.L. Hij
iverd met veel vertoon van macht
door een arrestatieteam uit zijn
huis op Schiermonnikoog ge
haald. L. wordt verdacht van het
plegen van zedendelicten met
zijn dochter.
De NPB zegt er alle begrip voor
te hebben dat politiemensen die
in de fout gaan, worden aange
houden. Maar om met arrestatie
teams bij hun gezinnen binnen te
"dien omdat politiemensen vaak
een pistool hebben, vindt de bond
teveel van het goede.
■.Bij Justitie in Groningen heeft
men geen behoorlijke argumen
ten geleverd om deze handelswij-
ze te onderbouwen," aldus de
NPB.
■Be zijn daar een beetje gek ge
worden, lijkt het. Een onderzoek
naar de besluitvorming over de
inzet van het AT is hard nodig."
De Boer liet doorschemeren wei
nig te voelen voor al te drastische
maatregelen, zoals bij voorbeeld
het botweg verbieden van be
paalde vervuilende industrieën.
Milieubeleid moet tot stand ko
men volgens de gangbare demo
cratische principes en niet via
'autoritaire' oplossingen, vindt
ze.
Toekomst
Bovendien moet gelden dat de
Tasten van een strikt milieube
leid zo eerlijk mogelijk verdeeld
moeten worden'. Wel stelt de mi
nister dat de economie van Ne
derland in de toekomst minder
moet bestaan uit daadwerkelijke
productie van artikelen, maar
veeleer uit het leveren van dien
sten. Dit is goed voor de werkge
legenheid en beter voor het mi
lieu.
Hoe zo'n aanpak kan werken,
bleek tijdens een discussiebijeen
komst over consumenten. Uit
TNO-onderzoek blijkt dat de be
stedingen van consumenten de
afgelopen jaren de belangrijkste
bron van vervuiling waren. Veel
milieuwinst""die bedrijven boeket
ten door betere en schonere pro
ducten, is teniet gedaan door een
groei van de consumptie.
Zowel volgens TNO als de Consu
mentenbond is een omslag moge
lijk als er bijvoorbeeld reparatie
winkels komen waar iedereen
met een defecte staafmixer, com
puter of lekke band heen kan.
Mensen zouden ook meer moge
lijkheden moeten krijgen om ar
tikelen in bruikleen te nemen.
Bovendien ligt er een markt
braak voor 'productenmakelaars'
in tweedehands spullen.
Kansen
Minister Wijers (Economische
Zaken) riep vooral het midden-
en kleinbedrijf op het milieu nau
wer te betrekken bij de activitei
ten. Hoewel er al veel gaande is in
deze sector, ziet de minister hier
toch kansen om veel milieuwinst
te boeken.
Wijers wil deze sector helpen om
de grote industrieën, die al veel
verder zijn met milieutechnolo
gie, te kunnen bijbenen.
De bewindsman waarschuwde
dat Nederland echter niet al te
ver voorop moet lopen met stren
ge milieuregels. Als Nederland
niet zichzelf in de vingers wil
snijden, dan moet de nationale
milieuregelgeving zo veel worden
afgestemd op die in het buiten
land.
Maar een milieubeleid zonder
economische groei als uitgangs
punt is uit den boze, zo sprak hij
De Boer na.
®en Haag (anp) - Minister Borst van Volksgezondheid wil dat
hartspecialisten en -chirurgen haar snel goed inzicht geven in
wachttijden voor hartoperaties.
Dok moeten deze beroepsgroepen
et beleid voor doorverwijzen op
o kaar afstemmen en vaste proce-
utes afspreken voor het stellen
a& een indicatie. De minister
t de artsen eerder al tot 1 ja-
uan 1997 de tijd gegeven die za-
n adequaat te regelen, maar
j nu tussentijds beoordelen of
6aan°r<^er'n^en We^ sne* §enoe®
jjorst schrijft dit in antwoord op
wervragen die fractieleider
Part 'niuSen van Socialistische
Sesteld- Marijnissen
I „,ri N de minister aan de bel,
l(W Academisch Medisch
rot r1m 'n Amsterdam had be-
i doordat
op een
%iood '6eej>j 'afijinz 'uapp!111
ziitoi WW1 wvciujuen ac
°PeraUegm°etenWachtenC
Van^T'^SVr0UW deeft de zorS
Kamerlid. Ze meent dat
de wachttijd voor een hartopera
tie niet langer moet zijn dan zes
weken. In het uiterste geval mag
de wachtperiode drie maanden in
beslag nemen, vindt Borst. Met
een landelijke wachttijdenregis
tratie en goede afstemming tus
sen de hartcentra moet het vol
gens haar mogelijk zijn om iedere
wachtende hartpatiënt binnen
een aanvaardbare periode te ope
reren.
Tegelijkertijd wijst ze erop- dat
hartchirurgische centra het toe
gestane aantal extra openhart
operaties in 1995 niet volledig
hebben ingevuld. Van de 650 ope
raties die zij extra mochten uit
voeren zijn er 515 gepland en uit
eindelijk slechts 343 echt uitge
voerd. In 1996 mogen 765 extra
hartoperaties worden verricht.
Het totaal aantal openhartopera
ties komt daarmee op 14.995.
Samenwerken aan een beter begrip tussen inwoners van Hoogeveen en asielzoekers. Dat thema stond centraal in het eindexamen-
project van leelingen van het Morgenland College. Samen met asielzoekers begonnen ze gisteren aan de aanleg van een speeltuin bij
het 500 inwoners tellende opvangcentrum. foto anp
Door Bas de Vries
Den Haag - Wat hebben de
hoge-snelheidslijn (HSL) en'
de IJzeren Rijn met elkaar te
maken? Weinig tot niets, vol
gens het Nederlandse minis
terie van Verkeer en Waters
taat.
Of het moet zijn dat het in beide
gevallen om spoorverbindingen
gaat; de eerste nog te bouwen,
de tweede vrijwel in ruste. Het
enigszins verroeste baanvak bij
het Midden-Limburgse Vlodrop
wordt inmiddels zelfs gebruikt
voor een nieuwe vorm van ont
spanning, het zogenoemde
spoorfietsen.
Toch meldde de Vlaamse minis
ter-president Vandenbrande
vorige week trots een 'door
braak' in de slepende discussie
over de IJzeren Rijn. De Neder
landse regering had onder an
dere beloofd gezamenlijk op te
trekken in de onderhandelingen
met Duitsland over deze 'sla
pende' goederenlijn, die de ha
venstad Antwerpen via Weert
en Roermond met het Duitse
Roergebied verbindt.
Daarmee zou de Nederlandse
regering een oude, vurige wens
van Vlaanderen en Antwerpen
in vervulling doen gaan. Dit in
ruil voor de Vlaamse bereidheid
om de HSL langs de E19/A16
(Antwerpen-Breda) te laten lo
pen, en niet langs Roosendaal.
Van een koppeling van beide
kwesties is hier echter geen
sprake, houdt minister Jorrits-
ma van Verkeer en Waterstaat
vol. Zeker, ze is bereid mee te
betalen aan de extra kosten die
de Vlaamse keuze voor het -
langere - HSL-tracé via Breda
met zich meebrengt. Maar in die
onderhandelingen gaat het uit
sluitend over de exacte hoogte
van het bedrag, volgens Jorrits-
ma maximaal 700 miljoen gul
den.
Naar herstel van de IJzeren Rijn
wordt weliswaar onderzoek ge
daan, maar dat is in de ogen van
de minister nauwelijks een Ne
derlandse concessie te noemen.
Immers: „Die studie was al be
gonnen."
Navraag leert dat er momenteel
zelfs tenminste twee onderzoe
ken lopen naar de voors en te-
gens van een opgelapte IJzeren
Rijn: één van de Europese Com
missie en één van het gewest
Vlaanderen. Daarbij wordt niet
alleen gekeken naar het oor
spronkelijke tracé, maar ook
naar de mogelijkheid van een
'IJzeren Rijn Noord' via Eind
hoven en Venlo. De resultaten
van beide studies worden in de
loop van dit jaar verwacht.
Op een 'nieuwe' IJzeren Rijn
(bij de opening in 1879 de eerste
grensoverschrijdende spoor
wegverbinding in West-Europa)
is de afgelopen decennia heel
wat afgestudeerd. Vorig jaar
nog door de commissie-Her
mans, die onder andere de op
dracht had naar alternatieven
voor de Betuwelijn te zoeken.
De lange omweg via Antwerpen
was dat volgens Hermans niet;
alleen al omdat de benodigde
miljarden-investeringen die van
de Betuweroute waarschijnlijk
nauwelijks zouden ontlopen.
De onderzoeksbureaus Knight
Wendling en DHV, ingescha
keld door het gewest Midden-
Limburg, waren twee jaar eer
der op lagere bedragen uitgeko
men. Deze onderzoekers schat
ten de kosten om de hele IJzeren
Rijn op te knappen op 300 tot
400 miljoen gulden, waarvan
Nederland ongeveer een kwart
voor z'n rekening zou moeten
nemen.
De variant via Eindhoven en
Venlo, zo was eerder al becij
ferd, zou zeker 600 miljoen gul
den duurder uitpakken. Vooral
omdat voor de IJzeren Rijn
Noord een hele nieuwe spoorlijn
van Turnhout naar Eindhoven
moet worden aangelegd.
Toch heeft dit laatste tracé de
voorkeur van de lagere overhe
den: de provincies Limburg en
Brabant, maar ook Eindhoven
en Venlo. De regionale bestuur
ders 'zijn ervan overtuigd dat
een IJzeren Rijn via Midden-
Limburg nauwelijks bijdraagt
aan de economie in die streek.
Nog los van het feit dat de goe
derentreinen in die variant door
het groene Meinweggebied zou
den denderen. Eindhoven
(vliegveld) en Venlo (lógistiek
knooppunt) zouden juist direct
gebaat zouden zijn bij een bete
re verbinding met België.
'Den Haag' is echter nooit zo
enthousiast geweest over de IJ
zeren Rijn. De Nederlandse re
gering voelde er tot op heden
weinig voor om de haven van
Antwerpen, als belangrijke con
current van Rotterdam, een zet
je in de rug te geven.
Het kabinet vond daarbij on
verwachte bondgenoten in de
Belgische en Duitse spoorweg
maatschappijen, Volgens de
NMBS en de DB zijn op de be
staande verbinding Antwerpen-
Montzen-Aken geen capaci
teitsproblemen te verwachten,
ook niet na 2010. Op de achter
grond spelen echter ook finan
ciële motieven mee.
Bij de verdeling van de op
brengsten van het goederenver
voer wordt uitgegaan van het
aantal afgelegde kilometers op
nationaal grondgebied. Ën de
NMBS en DB hebben er weinig
behoefte om deze inkomsten
bron te delen met de Neder
landse Spoorwegen.
In de discussie rond de IJzeren
Rijn is het zo langzamerhand
vooral de vraag wie de langste
adem heeft. Vlaanderen heeft
daarbij nog aardig wat ijzers in
het vuur, merkt een woordvoer
ster van de NMBS fijntjes op.
Weliswaar heeft Vandenbrande
vorige week 'ja' gezegd tegen de
HSL via Breda.
Maar om over twee jaar met de
bouw te kunnen beginnen, moet
Vlaanderen nog wel eerst de no
dige vergunningen afgeven. En
dat zou best eens héél lang kun
nen duren als Nederland niet
meewerkt aan herstel van de IJ
zeren Rijn.
(ADVERTENTIE)
Elk gazon heeft nu en dan een opknapbeurt nodig.
Het kan er grauw uitzien. Het kan kale, lelijke
plekken krijgen. Dan moet u een handje
helpen, bij voorkeur met Pokon gazonver
nieuwer. Dat bevat speciale startvoeding
en gazonzaden voor een prachtig groen
grastapijt. Het wordt weer gezond en
ziet er al snel weer fris uit.
Het wordt weer leuk op de weg. De minister van Mi-
lieutje maakt het rijden op LPG goedkoper, zodat er
voor hetzelfde geld veel meer gereden en dus veel meer
drukte gecreëerd kan worden.
De minister komt uit een oostelijke provincie, dus het
zou kunnen dat ze qua denken nog ergens halverwege de
jaren zeventig zit, waar het auto's en vervuilende brand
stof betreft.
Anno 1996 is dat een gepasseerd benzinestation. Om
vervuiling maken we ons niet meer druk, het is de druk
te die zorgen baart. Verkeersdrukte dring je terug door
die drukte te beperken, niet door 'schoner' rijden te be
vorderen.
Als automobilisten rokers waren, dan was het een stuk
makkelijker. Dan kon je zo'n groep brandmerken en ri
gide maatregelen nemen, zelfs als de grond daarvoor ta
melijk wankel was.
Als je op LPG rijden bevordert, dan moet je ook het ro
ken van rookloze sigaretten stimuleren. Als je roken uit
wilt bannen, omdat het funest is voor de mens, dan moet
je ook bij auto's zo dapper durven zijn.
Maar politici nemen enkel doortastende maatregelen zo
lang die ten koste van een minderheid gaan. De meerder
heid tegen de haren instrijken is politieke zelfmoord.
Straks is de eigen auto zo'n beetje de enige plek in dit
land waar je nog ongehinderd mag roken. Tijdens het
inhalen inhaleren, dat moet wel heel slecht zijn.
MERIJN
Den Haag (anp) - De Nederlandse bedrijven die computerge
bruikers toegang bieden tot het wereldwijde computernetwerk
Internet hebben een meldpunt kinderporno opgericht. Eind vo
rige week is een 'overtreder' tot de orde geroepen.
Dat bleek gisteren tijdens een sche postbodes die het briefge-
hoorzitting in de Tweede Kamer, heim van hun klanten respecte
die zich toespitste op de vraag in ren.
hoeverre nieuwe wetgeving wen- De meldpunten beperken zich tot
selijk en nodig is. De Nederland
se Vereniging van Internet-ac
cess-providers wil nu ook komen
tot een meldpunt racisme. De
vereniging hield een pleidooi
voor 'zelfregulering'. Zij is huive
rig voor wetgeving, zoals die on
der meer in de Verenigde Staten
van kracht is geworden om uit
wassen op Internet tegen te gaan.
De access-providers zien zichzelf
niet als uitgevers die verantwoor
delijk zijn voor de inhoud van al
les,. wat„op«JnternetTe. lezen, te
zien en te horen is. Ze beschou
wen zichpgljf- vooral als, elektopiSi-
informatie op Internet die voor
iedereen direct toegankelijk is, en
niet tot de zogeheten gesloten ge
bruikersgroepen. De access pro
viders willen niet een situatie zo
als in Duitsland, waar hele ge
bruikersgroepen werden buiten
gesloten, maar pleit voor aan
aanpak waarin een individuele
overtreder wordt aangesproken.
In een enkel geval is in ons land
in het verleden een verspreider
afgesloten. Het ging om een man
die had aangekondigd op Kersta
vond kinderporno te gaan ver
spreiden. ril s-i..
Amsterdam (anp) - Amsterdam wil in 2000 met een eigen zeil
schip meedoen aan de transatlantische zeilwedstrijd van de
Sail Training Association.
De eindstreep ligt in Amsterdam, waar het vijfjaarlijks nautisch eve
nement Sail plaatsvindt. De gemeente heeft vergevorderde plannen
om een negentiende-eeuws historisch zeilschip te bouwen. Dat moet
gebeuren door werklozen en schoolverlaters, onder leiding van een er
varen bouwmeester.
Het college van b en w trekt een bedrag van een ton uit voor nader on
derzoek naar de mogelijkheden voor de bouw van een zeewaardig
schip.
Als model voor het nog te bouwen schip dient waarschijnlijk de repli
ca van het VOC-schip De Amsterdam, een drie-mast bark die in 1854
van de helling gleed op werf De Haan in Amsterdam. Het schip is 47
meter lang en kan worden gevaren met een kleine vaste bemanning
van 15 man.
Den Haag (anp) - Minister Sorgdrager van Justitie is niet ge
raadpleegd over de jongste overeenkomst die het Openbaar Mi
nisterie (OM) heeft gesloten met een nieuwe kroongetuige in de
zaak tegen Johan V., alias De Hakkelaar.
Dinsdag werd bekend dat de 56-
jarige F.A. uitvoerige verklarin
gen heeft afgelegd tegen V. en een
aantal medeverdachten. Door een
transactie van 1,8 miljoen te vol
doen blijft A. zelf strafrechtelijk
buiten schot.
Volgens de woordvoerster van
Sorgdrager is de overeenkomst
niet voorgelegd aan de minister.
De Centrale Toetsingscommissie
(CTC), een adviesorgaan dat zich
over de inzet van bijzondere op
sporingsmethoden buigt, zette
het licht op groen voor de afspra
ken met A. „Niet elke deal hoeft
de minister te passeren," aldus de
woordvoerster. „In dit geval was
het niet nodig.
De Tweede-Kamerfractie van het
CDA heeft de minister gisteren
schriftelijk om opheldering ge
vraagd over 'de inzet van een
tweede en mogelijke meerdere
kroongetuige(n) in de zaak tegen
Johan V.'.
Sorgdrager gaf vorig jaar wel
persoonlijk toestemming voor de
overeenkomst die het OM in Am
sterdam sloot met voormalig ben
delid A.K.
Hij kreeg in ruil voor belastende
verklaringen de belofte dat de
celstraf die hij eventueel nog ris
keert, niet ten uitvoer wordt ge
bracht. Sorgdrager noemde de
overeenkomst verstrekkend maar
in overeenstemming met de richt
lijnen.
In verband met de verklaringen
van F.A. arresteerde de Fiscale
Inlichtingen- en Opsporings
dienst dinsdag nog eens vijf man
nen op verdenking van betrok
kenheid bij het drugsyndicaat
van de Hakkelaar.
(ADVERTENTIE)
Dc koliektic van Engclands grootste fabrikant direklaan
parltkulieren uit voorraad met zéér hoge kortingen.
Traditionele banken, tuinscts, tafels, smidse meubelen
Coloniale parasols Rotan cn oude stationsbanken,
ook landelijke (hard)houten poorten cn buxusmanden.
verkoop: 11.00-17.00 uur vrijdag tot 21.00 uur
Kerkstraat 107-113 Sprang Capel 1 e