Mr Traag drama in De Pijp in artistiek Sur Place 'Cyclo': overrompelende nachtmerrie in Vietnam Demi Moore zwanger van de dominee anno 1660 Fenomenale acteerprestaties in 'Design for living' T VOSKEI 50 Van Gouden Leeuw-winnaar Tran Anh Hung carte restaurant V.f. Kennedy S EN? UITGIDS i 1996 Speciaal MAANDMENU S VUII Leadzanger van Depeche Mode gepakt wegens bezit drugs Prof. Pi-prijs voor Sylvia Weve Enschede krijgt internationaal circusfestival I Theater Olympia in april '97 voor half jaar dicht Filmprijs voor Eline Flipse The Scarlet Letter' van Roland Joffé Ook in de bioscoop DONDERDAG 30 MEI 1996 Irenteling kl jlanen met Ipoeltman, Igeren teiten plaats, hoedjes nop met |iek met chkow eri mentjes kunst hg, Frits fe Wilhelm, /tonica resten Isors lesten: nk en 'brouwerij en Izaal) en Indisch fertbuffet). 'uur. prijs end buffet bf5210004 of Lamskoteletjes in de boter gebakken met een tikje look en een garnituur Desert 60.- PP Reserveren prettig voor u en voor ons. Restaurant BIERKAAISTRAAT 8 HULST TEL. 0114-31 34 44 lakenlunch ndje dineren Hg partijtje tof 35 personen neren esspecialiteiten ner-geschenkenbonnen verkrijgbaar 1 gangen 59. SPECIALITEIT mnVt VISPANNETJE SCAMPI s zowel uitgebreide als kleino kaart menu Esplanade a 45 - zakenlunches en kleine pa tjes tot circa 30 personen 's middags koffie met geM* diverse PANNEKOEKfc.rN Philipsplein 1 PHILIPPINE tel. 0115-491720 Openingstijden: woensdag 'A' zondag van 12.00-22.00 Los Angeles (afp/rtr) - De lead zanger van de Britse rockgroep Depeche Mode, David Gahan, is dinsdag in Los Angeles aange houden omdat hij in het bezit was van een 'aanzienlijke' hoeveel heid van een mengsel van cocaïne en heroïne. Dat heeft een woord voerder van de plaatselijke she riff meegedeeld. De 34-jarige Gahan was in een hotel in Hollywood ineengestort nadat hij een overdosis drugs had genomen. Na behandeling in een ziekenhuis werd hij verhoord. Hij is na betaling van een borgsom van 10.000 dollar (17.300 gulden) weer op vrije voeten in afwach ting van zijn proces. De zaak dient op 18 juni in Beverly Hills. Gahan, die in 1980 een van de op richters was van Depeche Mode, verklaarde op een plaatselijk tv- station dat hij blij is dat hij het incident heeft overleefd. Hij heeft al herhaaldelijk geprobeerd af te lricken: „Het is niet aangenaam een drugsverslaafde te zijn." Amsterdam (anp) - Sylvia Weve krijgt voor haar expressieve, as sertieve en journalistieke teken stijl de Prof. Pi-prijs voor illus tratie. De prijs van het Amster damse Fonds voor de Kunst be draagt 15.000 gulden en wordt op 25 oktober in Paradiso uitgereikt. Sylvia Weve illustreert kinder boeken en levert ook zwart-wit- illustraties aan de Volkskrant. De aanmoedigingsprijs illustra tie, groot 7500 gulden, is toege kend aan Typex 'voor zijn durf, energie en happy-go-lucky-te- kenstijl, welke onbevreesd en nieuwsgierig buiten de paden van het illustratieprotocol treedt'. Enschede (anp) - In het centrum van Enschede wordt eind dit jaar een internationaal circusfestival gehouden. Topartiesten uit tal van Europese landen, uit Mexico en uit Guatamala geven in totaal twaalf voorstellingen. Het festival is een initiatief van circusartiestenmanager Bram van der Weide. Een internationa le vakjury en een publieksjury zullen de artiesten beoordelen. Inzet is een sculptuur in goud, zilver en brons. Er komt een circustent met twee duizend zitplaatsen. De initia tiefnemer heeft een aantal spon sors achter zich staan, waaronder de gemeente Enschede. Hij re kent op 15.000 bezoekers uit bin nen- en buitenland. In enkele ja ren tijd moet het evenement uit groeien tot een festival met 30.000 bezoekers, zegt Van der Weide. Parijs (afp) - De Olympia, een van de bekendste theaters in Pa rijs, gaat 15 april 1997 voor zeker ven half jaar dicht. Dat heeft de directie van het gebouw, waar onder anderen Jacques Brei, Yves Montand, de Beatles en de Rol ling Stones concerten hebben ge geven, meegedeeld. Het uit 1892 stammende Olympia werd in 1954 tot muziektempel verbouwd. Het gebouw maakt onderdeel uit van een complex onroerend goed op geringe af stand van de Opera Garnier. Het gebied staat aan de vooravond I van een ingrijpende herinrich ting. De zaal 'wordt identiek her bouwd, waarbij de akoestiek en de sfeer intact blijven', aldus de I directie van het theater. De Olympia sluit haar poorten op I 15 april volgend jaar, na een zwarte nacht' waarin zangers en musici acte de présence geven die 'n d® afgelopen veertig jaar op bet toneel hebben gestaan. Na de renovatie maakt de Olympia ook met een non-stopnacht een nieuw I begin. Dat gebeurt ergens tussen 15 en I Jb oktober 1997. Amsterdam (anp) - De documen- aire De Oogst van de Stilte van ine Flipse heeft de eerste prijs gewonnen op het documentaire mfestwal Êthnos in het Roem eense Bacau. e ®°9stvan de Stilte is een film er de vijf Chinese componisten me worden beschouwd als de va- 7iÜu V^,n nieuwe Chinese mu- va„ 'a flipse, die een reeks n documentaires op haar naam "een staan, waarvan veel voor de vitO-televisie, heeft voor De Van onze filmredactie Er gebeurt heel erg weinig in Sur Place maar wat er wel gebeurt, krijgt daardoor juist een ongewo ne geladenheid. Het is de span ning van het nog net niet helemaal stilstaan, maar ook nauwelijks be wegen waar ook de titel aan refe reert, een term uit de wielerwereld overigens. De lange, smalle, hoge straten van de Amsterdamse volkswijk De Pijp vormen het decor voor lang aangehouden, trage scènes waar- mee cineast Paul Ruven een atmo sfeer schept, die herinnert aan de minimale, sombere speelfilms van de Hongaar Bela Tarr en de Litou wer Sarunas Bartas. Dit kunstzinnige experiment is al weer Ruvens vijftiende en ditmaal werd hij geïnspireerd door de vroege films van Marguerite Du- ras en Chantal Akerman, die cryptische dialogen lieten klinken bij niet corresponderende, stati sche beelden. De jonge Ruven durft wel. De opnamen voor Sur Place vonden plaats in de week dat een heel andere (commerciële) film van zijn hand, Filmpje! met Paul de Leeuw, in première ging. Dat Sur Place iets Oost-Europees heeft, zal ook te maken .hebben met de aanwezigheid van de Rus sische actrice Katerina Golubeva, de vriendin van Bartas en de hoofdrolspeelster in diens Trys Dienos. Zij is meer droefgeestig aanwezig dan dat zij acteert in de hoofdrol: een veelal zwijgende im migrante uit Oost-Europa (ver moedelijk ex-Joegoslavië), een slachtoffer met een lijdzame, treu rige houding die met tegenzin in De Pijp verblijft. Verboden passie en misdaad schijnen een rol te spelen in de wat duister blijvende plot, die minder overtuigt dan de film vorm. Wat de minnaar van het meisje nou precies van haar wil, wordt evenmin duidelijk. De ge beurtenissen die haar in Amster dam deden belanden, worden in een vaag-literaire dialoog uiteen gezet. Paul Ruven dwingt de toe schouwer echter intensief te kij ken en dat levert een interessante ervaring op voor wie aandacht kan opbrengen voor zijn trage, maar intrigerende filmstijl. Je kunt nieuwsgierig zijn naar wat het experimenteren met filmvor men bij deze cinefiele filmmaker uiteindelijk zal opleveren, want het komisch-surrealistische De tranen van Maria Machita was wel iets heel anders dan dit zware, sombere Sur Place. 'Sur Place' van Paul Ruven draait in Chassé Cinema Breda. Door Marjan Mes De al twintig jaar in Frankrijk le vende Vietnamese cineast Tran Anh Hung (L'Odeur de la papaya verte) keerde voor zijn tweede speelfilm terug naar zijn geboor teland, waar zijn verblijf in Ho Chi Minh Stad een hallucine rende verbeelding van een door het kapitalisme verloederde me tropool heeft opgeleverd, Cyclo. Een overrompelende film, die be gint met een stukje nonchalant gefilmd realistisch straatleven, maar die gaandeweg het karakter krijgt van een magisch-realis- tisch visioen, waarvan de niet al tijd begrijpelijke maar wel steeds fascinerende beelden een Viet nam oproepen, dat enigszins ver gelijkbaar is met Coppola's my- tische verbeelding van de Viet- nam-oorlog in Apocalypse Now. Cyclo won vorig jaar in Venetië de Gouden Leeuw en de prijs van de kritiek en bevestigt nu defini tief Hungs meesterschap. Met de jonge regisseurs van de Taiwane se en Chinese cinema behoort de ze Franse Vietnamees inmiddels tot de interessantste voormannen van de bloeiende Aziatische film kunst. Cyclo begint met beelden van het overbevolkte Ho Chi Minh Stad waar het krankzinnig drukke verkeer een constant lawaai pro duceert en duizenden fietstaxi's tussen de toeterende auto's heen laveren. Een van de twee hoofd personen is een fietstaxi-be stuurder (cyclo), een jonge wees die zich bijna dood moet werken om zijn familieleden in leven te houden. Al deze mensen, levend in krot ten, proberen met baantjes van niets (schoenpoetsen, banden plakken) een graantje mee te pik ken van het oprukkende kapita lisme. Een keihard, vernederend bestaan dat gemakkelijk in cri minaliteit ontaardt, omdat jeug dige bendes met geweld deze kleine neringdoenden proberen af te persen. Een bijna abstract beeld vormen de dollarbiljetten die voortdurend van hand tot hand gaan. Wanneer de fietstaxi van de con stant belaagde jongeman wordt gestolen, raakt hij verzeild in een misdadig milieu waar een oudere vrouw het voor het zeggen heeft en waar prostitutie de gemakke lijkste manier is om aan geld te komen. De jonge, ingetogen bendeleider (mooi gespeeld door de Aziati sche ster Tony Leung) lijdt er zelf zwaar onder dat hij zijn mooie, onschuldige vriendin tot prosti tutie dwingt. De jongeman is te vens een dichter in wiens poëzie de onschuld en het gelukkige fa milieleven van weleer weerklin ken. Harde, gewelddadige scènes worden verrassend afgewisseld met tedere, poëtische beelden van een niet-realistisch dromerig ka rakter. Al deze verpauperde mensen, die steeds verder verloederen, heb ben ook hun gevoelige kant en een aandoenlijke tederheid voor hun geliefden. Zelfs de vrouw achter de (overi gens nooit expliciet getoonde) misdaadorganisatie is een en al behoedzame zorg voor haar ge handicapte kind. De eenvoudige realiteit van het begin krijgt gaandeweg het ka rakter van een visioen, zonder een uitgesproken verhaal of een duidelijke logica. De nachtmerries van de hoofd personen lijken een verhevigde uitdrukking van de echte ver schrikkingen van de Vietnamese metropool, waar een individu blijkbaar niet meer in tel is. Maar ook de tedere familieliefde hoort bij dit moderne Vietnam. 'Cyclo' van Tran Anh Hung draait in Chassé Cinema in Breda. Een scène uit de fascinerende Vietnamese film 'Cyclo'. foto polygram *Demi Moore in het historische melodrama 'The Scarlet Letter' van Roland Joffé. foto polygram Door Jos Kessels Met historische films wil het niet meer zo lukken in de bioscoop. Sommige regisseurs durven het toch nog aan, zoals indertijd Roland Joffé wiens epos The Mission de hemel bestormde en in een flonke rende waterval weer naar beneden dook op de ma gische klanken van engelengezangen. Joffé keert met The Scarlet Letter terug in de ge schiedenis, geïnspireerd door de beroemde gelijk namige roman van Nathaniel Hawthorne, over een kolonistengemeenschap in het nog prille Massas- chusetts van 1660. Hoofdpersoon is Hester Prynne (Demi Moore), die in afwachting van haar man neerstrijkt in de Nieu we Wereld. Hester valt in de conservatieve gemeen schap al snel op door haar vooruitstrevende ideeën. Ze betrekt in haar eentje een huis en schaft zich een badkuip aan, wat blijkbaar ongebruikelijk was in die dagen. Op een dag wordt Hester door een rood vogeltje het bos in gelokt en ziet daar in een meertje een blote man zwemmen, wat haar nog meer opwindt dan het vogeltje. De man blijkt de dominee van de neder zetting, Dimmesdale (Gary Oldman). Hester wordt verliefd op Dimmesdale en hij op haar, maar ja, ze is getrouwd en haar echtgenoot (Robert Duvall) kan ieder moment arriveren. Dan bereikt de gemeenschap het nieuws dat een vijan dige indianenstam weer eens een groep nieuwe ko lonisten heeft uitgeroeid, waar ook de man van Hester bij zou zijn. Hester en Dimmesdale kunnen hun geluk niet op, wat resulteert in een spoedig bollend buikje van Hester. Dat valt niet goed in de gemeenschap, te meer omdat Hester weigert te vertellen wie de va- der is. Regisseur Roland Joffé heeft met The Scarlet Let ter een klassiek liefdesverhaal willen vertellen, ge koppeld aan de conservatieve moraal en sfeer van de zeventiende eeuw, toen oude mannen met lange baarden nog beslisten over het gedrag van jonge vrouwen.Joffé heeft weer zijn best gedaan om de zaak zo authentiek en fraai mogelijk neer te zetten. Hij heeft een kolonistennederzetting gebouwd aan een prachtige rotskust, waar het goed toeven is zo lang je maar niet van de verkeerde man zwanger raakt. Dat de film teleurstelt, ligt dan ook niet aan de rustieke omgeving, maar aan de weinig boeien de hoofdpersonen. Alsof ze de laatste overlevenden op een onbewoond eiland zijn, zo voor de hand lig gend laat Roland Joffé ze in eikaars armen vallen. Nogal zalvend bovendien. Wanneer Hester opgesloten wordt door de oude baarden, probeert Joffé vergeefs de innerlijke strijd van de zwangere vrouw en de geplaagde do minee zichtbaar te maken. Hier manifesteert zich opnieuw de beperktheid van Demi Moores acteer talent, terwijl Gary Oldman slechts de buitenkant van zijn personage weet te treffen. I 'The Scarlet Letter' van Roland Joffé draait in Cinésol 3 in Breda. nJT" de Stilte gefilmd in China ^arHs' ^ew ^ork en Het Nationale Toneel speelt morgenavond en zaterdag De sign for living in Breda. Een ver rukkelijke, moderne versie van de scherpzinnige, Engelse kome die van Noël Coward uit 1932, die daarin verhuld de driehoeks verhouding beschreef waarin hij zelf leefde om zijn homoseksua liteit te verbergen. Het is een geestige komedie over vier tur bulente jaren uit het leven van drie lichtzinnige, welgestelde en egocentrische artistiekelingen; Gilda (Jacqueline Blom), de schilder Otto (Peter Blok) en de toneelschrijver Leo (Gijs Schol ten van Aschat), die dol op el kaar zijn. Han Kerckhoffs werkt buitenge meen op de lachspieren als een onderdanige huishoudster die regelmatig als een nerveuze schicht over het toneel schiet. Ger Thijs regisseerde deze De sign of living niet als een nostal gisch schouwspel uit een ver ver leden, maar benadrukte juist ook de egocentrische grilligheid en het cynisme van het trio, dat fenomenaal wordt geacteerd. Meer dan twintig actrices en cabaretières, onder wie Adèle Bloemendaal, zijn wederom op toernee met De Gidsen, een van de meest komische en succesvol le voorstellingen van het vorige seizoen en genomineerd voor de Gouden Gids Publieksprijs. Adèle Bloemendaal draaft na de pauze op als een doldwaze akela op leeftijd, een rol die ze heeft overgenomen van Hetty Blok, die in de vorige aflevering nog even verscheen als toetje na een smakelijke maaltijd. Morgena vond is De Gidsen in Roosend aal, op 15 juni in Breda. De 21 speelsters vertolken in dit luchtige stuk van Edward Mon- tie en regisseur Victor van Swaay een groep padvindsters, hun drie leidsters, een non en een akela tijdens een zomer kamp in Frankrijk anno 1972. De oorspronkelijk uit Breda af komstige Van Swaay won voor onder meer deze regie de Per- spectiefprijs van de Nederlandse schouwburgdirecties. De zestien gidsen, katholieke padvindsters om precies te zijn, dollen in hun blauwe uniform pjes en op flinke stappers ver makelijk over het toneel. Het aanstekelijke spelplezier waar mee de volwassen actrices deze jonge meisjes in de puberteit uit beelden, met hun geruzie, gerod del, opstandigheid en roman tisch gedweep, is de kurk waar op de voorstelling drijft. Nelly Frijda is als drankzuchtige leidster uitermate komiek; een dubieus type dat wordt geassis teerd door twee niet minder be denkelijke krengen van leid sters, leuk gemeen geacteerd door Elsje de Wijn en Trudy de Jong. Veel van de andere speel sters maken met verve gebruik van hun cabaretachtergrond en dat levert hilarische momenten op. Vanavond geeft Dansgezel schap Reflex in het Chassé Thea ter in Breda de première van Pas de Thé, een choreografie die de mime-speler en theatermaker Jim van der Woude speciaal maakte voor de danseres Patri- zia van Roessel en de Indonesi sche Pensak Silat-danser Char les Renoult. Dit nieuwe absurd- komische duet wordt gepresen teerd in combinatie met Stella Maris, een choreografie van Pa- trizia van Roessel en de Japan ner Norio Mamiya, die vooral opzienbarend is vanwege het fel blauwe toneelbeeld. Een knal blauw tegeldecor met een groot bad waarin een zachte waterval naar beneden ruist; een badhuis of zwembad waar acht energieke dansers in felgekleurde bad-tri- cots als stripfiguren bewegen. De muziek is van Armando en wordt uitgevoerd door het virtu oze Armando Kwartet; een fan tastische mengeling van zigeu- nermuziek en exotische oude hits. Henk van Ulsen, een van de acteurs, verzorgt op 7 juni (19.30 uur) in het Chassé Theater in Breda een voorbespreking van de voorstelling Caligula van Al- bert Camus door Het Zuidelijk Toneel. Ook op 8 juni wordt deze voor het Theaterfestival geselec teerde voorstelling van regisseur Ivo van Hove in Breda gespeeld. Steven van Watermeulen ver tolkt een van spanning zinderen de titelrol; een innerlijk ver scheurde Romeinse keizer, die zich na de dood van zijn geliefde zuster immuun probeert te ma ken voor gevoelens, zich bevrijdt van alle normen en waarden en een schrikbewind instelt. Door iedereen te laten ombren gen, hoopt hij uiteindelijk zelf te worden vernietigd. Veel hande lingen worden als een vorm van virtual reality uitvergroot op monitoren in deze afstandelijke maar tevens belangwekkende voorstelling in het 'oeuvre' van Van Hove. Camus' analyse van het mechanisme van het kwaad is op een zeer eigentijdse manier benaderd, die associaties op roept met de gruwelen in Bosnië, Rwanda, Liberia, etc. Paul de Leeuw blijft vooral zichzelf in Torch Song Trilogy, waarin hij de jonge homo Arnold speelt, die genoeg krijgt van zijn leven als travestie-artiest en hunkert naar de liefde van een vaste vriend. Dit Amerikaanse drieluik van Harvey Fierstein krijgt een mooi slot, waarin Pleuni Touw als Arnolds ge schokte moeder toch nog vrede kan hebben met het voor haar onacceptabele leven van haar zoon. Vanavond in een (uitver kochte) Kring in Roosendaal, 27 en 28 juni ook nog in Breda. Gijs Scholten van Aschat en Peter Blok in de geestige, virtuoze komedie 'Design for living' van Noël Coward bij het Nationale Toneel. Morgen- en zaterdagavond te zien in Breda, foto pan sok Theo Maassen, de virtuoze en brutale entertainer, staat van avond in het Bredase Chassé Theater met zijn verrassende so lo Neuk het systeem. Heel ge durfd haalt hij het gevaarlijke gedachtegoed van racisten en seksisten onderuit. Op 7 juni komt hij ook nog naar De Nobe- laer in Etten-Leur met het pro gramma Doet zijn uiterste best. Karin Bloemen is vanavond en morgenavond voor het laatst in Breda met haar spectaculaire show La On Tour. Ze laat er alle kanten van haar komische en vo cale talent in zien en horen, ge assisteerd door een groep zan gers, dansers en een groot orkest. De entourage is opzienbarend. Pieter de Rijk, de jonge win naar van de Publieksprijs 1993 op het Leids Cabaretfestival, brak dit seizoen definitief door met zijn solo Mag ik es met je praten? Hij speelt een alcoholist met communicatie-relatiepro blemen, die bovendien verslaafd is aan de televisie. Geld, geweld, macht en seks zijn voor hem niet weggelegd. De Rijk heeft een leuke uitstraling, een perfecte ti ming en kan razend goed imite ren. Morgenavond is hij in de kleine Chassé-zaal in Breda. Sharon Stone en Isabelle Adjani spelen een vals kreng en een tutje in de Ameri kaanse remake van de Franse thriller uit 1954, Diabolique. Gaandeweg draaien de rollen om in dit zwakke moordverhaal van Jerry Chechik. (Casino 2 in Breda) Richard Gere is in de matte rechtbank- thriller Primal Fear een succesvolle ad vocaat die de jonge verdachte van een moord op een aartsbisschop verdedigt. Geres tegenstander in de rechtszaal is zijn geliefde (Laura Linney) is. (Grand in Breda, Cinemactueel in Bergen op Zoom) Geena Davis gaat als vrouwelijke piraat anno 1668 samen met deugniet Matthew Modine op zoek naar een schateiland in de lawaaiige avonturenfilm Cutthroat Island. (Mignon in Breda, City in Roos endaal, Cinemactueel in Bergen op Zoom, De Koning van Engeland in Hulst) Leaving Las Vegas is een mooie, oncon ventionele film van Mike Figgis over de ontroerende relatie tussen een alcoholis tische scenarioschrijver (Nicolas Cage) en een eenzaam hoertje (Elisabeth Shue) dat van hem gaat houden. (Cinésol 2 in Bre da) Michelle Pfeiffer speelt in het romanti sche liefdesdrama Up close personal een serveerster die een bliksemcarrière maakt als televisie-presentatrice en een romance krijgt met tv-producent Robert Redford. (Cinésol 1 in Breda, Roxy in Ber gen op Zoom, De Koning van Engeland in Hulst) The Birdcage van Mike Nichols is een kluchtige Amerikaanse remake van de Franse komedie La Cages aux Folies met Robin Williams en Nathan Lane als een homoseksueel vriendenstel in een traves tieclub in Miami. (Casino 1 in Breda, De Koning van Engeland in Hulst) Demi Moore is jurylid in een rechtszaak tegen een maffiabaas in de langzaam voortkabbelende thriller The Juror van Brian Gibson. (Casino 3 in Breda, De Ko ning van Engeland in Hulst) Terroristenbestrijders Kurt Russell en Ste ven Seagal moeten in de spannende en spectaculaire actiefilm Critical Decision van Stuart Baird een gekaapte Boeing met een zware bom aan boord over meesteren. (Casino 4 in Breda, Cinemac tueel in Bergen op Zoom, City in Roos endaal, De Koning van Engeland in Hulst) Een aap speelt de hoofdrol in de vrolijk opgeklopte komedie Dunston checks in. (Casino 4 in Breda, Roxy 2 in Bergen op Zoom, De Koning van Engeland in Hulst) Bruce Willis moet in 2035 de aarde van de ondergang zien te redden in de science fictionfilm 12 Monkeys van Terry Gilli am. (De Koning van Engeland in Hulst) Oscar-winnares Susan Sarandon staat als non in Dead man walking van Tim Rob- bins een ter dood veroordeelde tiener moordenaar (Sean Penn) geestelijk bij. (Roxy 2 in Bergen op Zoom) Meryl Streep en Liam Neeson spelen in Before and After van Barbet Schroeder de ouders van een van moord verdachte zoon, die moeten kiezen tussen de waar heid en de liefde voor hun kind. (Centraal I in Geertruidenberg) Toy Story, de leuke Walt Disney-compu- ter-animatiefilm, blijft nog in Casino 2 in Breda, Centraal in Geertruidenberg, City in Roosendaal, Cinemactueel en Roxy in Bergen op Zoom, De Koning van Enge land in Hulst. In de fascinerende thriller Seven van Da vid Fincher worden twee rechercheurs geconfontreerd met de gruweldaden van een bijbels geïnspireerde seriemoorde naar. (Centraal 2 in Geertruidenberg) In de griezelthriller Copycat van John Amiel houdt een seriemoordenaar San Francisco in zijn greep. Holly Hunter en Sigourney Weaver spelen een recher cheur en een psychologe. (City in Roos endaal, De Koning van Engeland in Hulst) Het met Oscars bekroonde, kostelijke diersprookje Babe, een buitengewone big blijft nog steeds in Cinésol 1 in Breda en Cinemactueel in Bergen op Zoom. The Secret of Roan Inish van John Say- les is een schitterend, warm Iers sprookje over een 11-jarig meisje en een magisch zeehondeneiland. (Chassé Cinema in Bre da, matinee 2 en 5 juni) Antonia, het amusante feministische sprookje van Marleen Gorris blijft in Chassé Cinema Breda (matinee 2 en 5 juni). Met Willeke van Ammelrooy als oermoeder van vier generaties onafhan kelijke vrouwen. Bekroond met een Os car. II Postino, de mooie, amusante en poëti sche film van Michael Radford over de vriendschap tussen de dichter Pablo Ne- ruda (Philippe Noiret) en een eenvoudige Italiaanse postbode (Massimo Troisi), blijft in Chassé Cinema Breda. Au Petit Marguery van Laurent Béné- gui is een echte Franse eetfilm, waarin een echtpaar met een culinair feest voor vrienden afscheid neemt van zijn zaak. (Chassé Cinema Breda) Teorema van Pasolini uit 1968 draait als filmklassieker op maandag in Chassé Ci nema Breda. Een mysterieuze gast (de engelachtige Terecence Stamp) gooit het oppervlakki ge leven van een bourgeois-gezin in de war waarna hun levens zich radicaal wij zigen. Fideï et Arti in Oudenbosch vertoont van avond Blue in the Face, het verrukkelij ke, geïmproviseerde vervolg op Smoke door regisseur Wayne Wang en schrijver Paul Auster.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 29