Mr
Traag drama in De Pijp in artistiek Sur Place
'Cyclo': overrompelende
nachtmerrie in Vietnam
Demi Moore zwanger van
de dominee anno 1660
Fenomenale acteerprestaties in 'Design for living'
T VOSKEI
50
Van Gouden Leeuw-winnaar Tran Anh Hung
carte restaurant
V.f. Kennedy
S EN?
UITGIDS
i 1996
Speciaal
MAANDMENU
S VUII
Leadzanger van
Depeche Mode
gepakt wegens
bezit drugs
Prof. Pi-prijs
voor Sylvia Weve
Enschede krijgt
internationaal
circusfestival
I Theater Olympia
in april '97 voor
half jaar dicht
Filmprijs voor
Eline Flipse
The Scarlet Letter' van Roland Joffé
Ook in de bioscoop
DONDERDAG 30 MEI 1996
Irenteling
kl
jlanen met
Ipoeltman,
Igeren
teiten
plaats,
hoedjes
nop met
|iek met
chkow eri
mentjes
kunst
hg, Frits
fe Wilhelm,
/tonica
resten
Isors
lesten:
nk en
'brouwerij en
Izaal)
en Indisch
fertbuffet).
'uur. prijs
end buffet
bf5210004
of
Lamskoteletjes in de boter
gebakken met een tikje look en
een garnituur
Desert 60.- PP
Reserveren prettig
voor u en voor ons.
Restaurant
BIERKAAISTRAAT 8
HULST
TEL. 0114-31 34 44
lakenlunch
ndje dineren
Hg partijtje tof 35 personen
neren
esspecialiteiten
ner-geschenkenbonnen verkrijgbaar
1 gangen 59.
SPECIALITEIT mnVt
VISPANNETJE SCAMPI s
zowel uitgebreide als kleino
kaart
menu Esplanade a 45 -
zakenlunches en kleine pa
tjes tot circa 30 personen
's middags koffie met geM*
diverse PANNEKOEKfc.rN
Philipsplein 1
PHILIPPINE
tel. 0115-491720
Openingstijden: woensdag 'A'
zondag van 12.00-22.00
Los Angeles (afp/rtr) - De lead
zanger van de Britse rockgroep
Depeche Mode, David Gahan, is
dinsdag in Los Angeles aange
houden omdat hij in het bezit was
van een 'aanzienlijke' hoeveel
heid van een mengsel van cocaïne
en heroïne. Dat heeft een woord
voerder van de plaatselijke she
riff meegedeeld.
De 34-jarige Gahan was in een
hotel in Hollywood ineengestort
nadat hij een overdosis drugs had
genomen. Na behandeling in een
ziekenhuis werd hij verhoord. Hij
is na betaling van een borgsom
van 10.000 dollar (17.300 gulden)
weer op vrije voeten in afwach
ting van zijn proces. De zaak
dient op 18 juni in Beverly Hills.
Gahan, die in 1980 een van de op
richters was van Depeche Mode,
verklaarde op een plaatselijk tv-
station dat hij blij is dat hij het
incident heeft overleefd. Hij heeft
al herhaaldelijk geprobeerd af te
lricken: „Het is niet aangenaam
een drugsverslaafde te zijn."
Amsterdam (anp) - Sylvia Weve
krijgt voor haar expressieve, as
sertieve en journalistieke teken
stijl de Prof. Pi-prijs voor illus
tratie. De prijs van het Amster
damse Fonds voor de Kunst be
draagt 15.000 gulden en wordt op
25 oktober in Paradiso uitgereikt.
Sylvia Weve illustreert kinder
boeken en levert ook zwart-wit-
illustraties aan de Volkskrant.
De aanmoedigingsprijs illustra
tie, groot 7500 gulden, is toege
kend aan Typex 'voor zijn durf,
energie en happy-go-lucky-te-
kenstijl, welke onbevreesd en
nieuwsgierig buiten de paden van
het illustratieprotocol treedt'.
Enschede (anp) - In het centrum
van Enschede wordt eind dit jaar
een internationaal circusfestival
gehouden. Topartiesten uit tal
van Europese landen, uit Mexico
en uit Guatamala geven in totaal
twaalf voorstellingen.
Het festival is een initiatief van
circusartiestenmanager Bram
van der Weide. Een internationa
le vakjury en een publieksjury
zullen de artiesten beoordelen.
Inzet is een sculptuur in goud,
zilver en brons.
Er komt een circustent met twee
duizend zitplaatsen. De initia
tiefnemer heeft een aantal spon
sors achter zich staan, waaronder
de gemeente Enschede. Hij re
kent op 15.000 bezoekers uit bin
nen- en buitenland. In enkele ja
ren tijd moet het evenement uit
groeien tot een festival met
30.000 bezoekers, zegt Van der
Weide.
Parijs (afp) - De Olympia, een
van de bekendste theaters in Pa
rijs, gaat 15 april 1997 voor zeker
ven half jaar dicht. Dat heeft de
directie van het gebouw, waar
onder anderen Jacques Brei, Yves
Montand, de Beatles en de Rol
ling Stones concerten hebben ge
geven, meegedeeld.
Het uit 1892 stammende Olympia
werd in 1954 tot muziektempel
verbouwd. Het gebouw maakt
onderdeel uit van een complex
onroerend goed op geringe af
stand van de Opera Garnier. Het
gebied staat aan de vooravond
I van een ingrijpende herinrich
ting. De zaal 'wordt identiek her
bouwd, waarbij de akoestiek en
de sfeer intact blijven', aldus de
I directie van het theater.
De Olympia sluit haar poorten op
I 15 april volgend jaar, na een
zwarte nacht' waarin zangers en
musici acte de présence geven die
'n d® afgelopen veertig jaar op
bet toneel hebben gestaan. Na de
renovatie maakt de Olympia ook
met een non-stopnacht een nieuw
I begin.
Dat gebeurt ergens tussen 15 en
I Jb oktober 1997.
Amsterdam (anp) - De documen-
aire De Oogst van de Stilte van
ine Flipse heeft de eerste prijs
gewonnen op het documentaire
mfestwal Êthnos in het Roem
eense Bacau.
e ®°9stvan de Stilte is een film
er de vijf Chinese componisten
me worden beschouwd als de va-
7iÜu V^,n nieuwe Chinese mu-
va„ 'a flipse, die een reeks
n documentaires op haar naam
"een staan, waarvan veel voor de
vitO-televisie, heeft voor De
Van onze filmredactie
Er gebeurt heel erg weinig in Sur
Place maar wat er wel gebeurt,
krijgt daardoor juist een ongewo
ne geladenheid. Het is de span
ning van het nog net niet helemaal
stilstaan, maar ook nauwelijks be
wegen waar ook de titel aan refe
reert, een term uit de wielerwereld
overigens.
De lange, smalle, hoge straten van
de Amsterdamse volkswijk De
Pijp vormen het decor voor lang
aangehouden, trage scènes waar-
mee cineast Paul Ruven een atmo
sfeer schept, die herinnert aan de
minimale, sombere speelfilms van
de Hongaar Bela Tarr en de Litou
wer Sarunas Bartas.
Dit kunstzinnige experiment is al
weer Ruvens vijftiende en ditmaal
werd hij geïnspireerd door de
vroege films van Marguerite Du-
ras en Chantal Akerman, die
cryptische dialogen lieten klinken
bij niet corresponderende, stati
sche beelden. De jonge Ruven
durft wel. De opnamen voor Sur
Place vonden plaats in de week
dat een heel andere (commerciële)
film van zijn hand, Filmpje! met
Paul de Leeuw, in première ging.
Dat Sur Place iets Oost-Europees
heeft, zal ook te maken .hebben
met de aanwezigheid van de Rus
sische actrice Katerina Golubeva,
de vriendin van Bartas en de
hoofdrolspeelster in diens Trys
Dienos. Zij is meer droefgeestig
aanwezig dan dat zij acteert in de
hoofdrol: een veelal zwijgende im
migrante uit Oost-Europa (ver
moedelijk ex-Joegoslavië), een
slachtoffer met een lijdzame, treu
rige houding die met tegenzin in
De Pijp verblijft.
Verboden passie en misdaad
schijnen een rol te spelen in de
wat duister blijvende plot, die
minder overtuigt dan de film
vorm. Wat de minnaar van het
meisje nou precies van haar wil,
wordt evenmin duidelijk. De ge
beurtenissen die haar in Amster
dam deden belanden, worden in
een vaag-literaire dialoog uiteen
gezet. Paul Ruven dwingt de toe
schouwer echter intensief te kij
ken en dat levert een interessante
ervaring op voor wie aandacht
kan opbrengen voor zijn trage,
maar intrigerende filmstijl. Je
kunt nieuwsgierig zijn naar wat
het experimenteren met filmvor
men bij deze cinefiele filmmaker
uiteindelijk zal opleveren, want
het komisch-surrealistische De
tranen van Maria Machita was
wel iets heel anders dan dit zware,
sombere Sur Place.
'Sur Place' van Paul Ruven draait in
Chassé Cinema Breda.
Door Marjan Mes
De al twintig jaar in Frankrijk le
vende Vietnamese cineast Tran
Anh Hung (L'Odeur de la papaya
verte) keerde voor zijn tweede
speelfilm terug naar zijn geboor
teland, waar zijn verblijf in Ho
Chi Minh Stad een hallucine
rende verbeelding van een door
het kapitalisme verloederde me
tropool heeft opgeleverd, Cyclo.
Een overrompelende film, die be
gint met een stukje nonchalant
gefilmd realistisch straatleven,
maar die gaandeweg het karakter
krijgt van een magisch-realis-
tisch visioen, waarvan de niet al
tijd begrijpelijke maar wel steeds
fascinerende beelden een Viet
nam oproepen, dat enigszins ver
gelijkbaar is met Coppola's my-
tische verbeelding van de Viet-
nam-oorlog in Apocalypse Now.
Cyclo won vorig jaar in Venetië
de Gouden Leeuw en de prijs van
de kritiek en bevestigt nu defini
tief Hungs meesterschap. Met de
jonge regisseurs van de Taiwane
se en Chinese cinema behoort de
ze Franse Vietnamees inmiddels
tot de interessantste voormannen
van de bloeiende Aziatische film
kunst.
Cyclo begint met beelden van het
overbevolkte Ho Chi Minh Stad
waar het krankzinnig drukke
verkeer een constant lawaai pro
duceert en duizenden fietstaxi's
tussen de toeterende auto's heen
laveren. Een van de twee hoofd
personen is een fietstaxi-be
stuurder (cyclo), een jonge wees
die zich bijna dood moet werken
om zijn familieleden in leven te
houden.
Al deze mensen, levend in krot
ten, proberen met baantjes van
niets (schoenpoetsen, banden
plakken) een graantje mee te pik
ken van het oprukkende kapita
lisme. Een keihard, vernederend
bestaan dat gemakkelijk in cri
minaliteit ontaardt, omdat jeug
dige bendes met geweld deze
kleine neringdoenden proberen
af te persen. Een bijna abstract
beeld vormen de dollarbiljetten
die voortdurend van hand tot
hand gaan.
Wanneer de fietstaxi van de con
stant belaagde jongeman wordt
gestolen, raakt hij verzeild in een
misdadig milieu waar een oudere
vrouw het voor het zeggen heeft
en waar prostitutie de gemakke
lijkste manier is om aan geld te
komen.
De jonge, ingetogen bendeleider
(mooi gespeeld door de Aziati
sche ster Tony Leung) lijdt er zelf
zwaar onder dat hij zijn mooie,
onschuldige vriendin tot prosti
tutie dwingt. De jongeman is te
vens een dichter in wiens poëzie
de onschuld en het gelukkige fa
milieleven van weleer weerklin
ken. Harde, gewelddadige scènes
worden verrassend afgewisseld
met tedere, poëtische beelden van
een niet-realistisch dromerig ka
rakter.
Al deze verpauperde mensen, die
steeds verder verloederen, heb
ben ook hun gevoelige kant en
een aandoenlijke tederheid voor
hun geliefden.
Zelfs de vrouw achter de (overi
gens nooit expliciet getoonde)
misdaadorganisatie is een en al
behoedzame zorg voor haar ge
handicapte kind.
De eenvoudige realiteit van het
begin krijgt gaandeweg het ka
rakter van een visioen, zonder
een uitgesproken verhaal of een
duidelijke logica.
De nachtmerries van de hoofd
personen lijken een verhevigde
uitdrukking van de echte ver
schrikkingen van de Vietnamese
metropool, waar een individu
blijkbaar niet meer in tel is. Maar
ook de tedere familieliefde hoort
bij dit moderne Vietnam.
'Cyclo' van Tran Anh Hung draait
in Chassé Cinema in Breda.
Een scène uit de fascinerende Vietnamese film 'Cyclo'.
foto polygram
*Demi Moore in het historische melodrama 'The Scarlet Letter' van Roland Joffé.
foto polygram
Door Jos Kessels
Met historische films wil het niet meer zo lukken in
de bioscoop. Sommige regisseurs durven het toch
nog aan, zoals indertijd Roland Joffé wiens epos
The Mission de hemel bestormde en in een flonke
rende waterval weer naar beneden dook op de ma
gische klanken van engelengezangen.
Joffé keert met The Scarlet Letter terug in de ge
schiedenis, geïnspireerd door de beroemde gelijk
namige roman van Nathaniel Hawthorne, over een
kolonistengemeenschap in het nog prille Massas-
chusetts van 1660.
Hoofdpersoon is Hester Prynne (Demi Moore), die
in afwachting van haar man neerstrijkt in de Nieu
we Wereld. Hester valt in de conservatieve gemeen
schap al snel op door haar vooruitstrevende ideeën.
Ze betrekt in haar eentje een huis en schaft zich een
badkuip aan, wat blijkbaar ongebruikelijk was in
die dagen.
Op een dag wordt Hester door een rood vogeltje het
bos in gelokt en ziet daar in een meertje een blote
man zwemmen, wat haar nog meer opwindt dan het
vogeltje. De man blijkt de dominee van de neder
zetting, Dimmesdale (Gary Oldman).
Hester wordt verliefd op Dimmesdale en hij op
haar, maar ja, ze is getrouwd en haar echtgenoot
(Robert Duvall) kan ieder moment arriveren. Dan
bereikt de gemeenschap het nieuws dat een vijan
dige indianenstam weer eens een groep nieuwe ko
lonisten heeft uitgeroeid, waar ook de man van
Hester bij zou zijn.
Hester en Dimmesdale kunnen hun geluk niet op,
wat resulteert in een spoedig bollend buikje van
Hester. Dat valt niet goed in de gemeenschap, te
meer omdat Hester weigert te vertellen wie de va-
der is.
Regisseur Roland Joffé heeft met The Scarlet Let
ter een klassiek liefdesverhaal willen vertellen, ge
koppeld aan de conservatieve moraal en sfeer van
de zeventiende eeuw, toen oude mannen met lange
baarden nog beslisten over het gedrag van jonge
vrouwen.Joffé heeft weer zijn best gedaan om de
zaak zo authentiek en fraai mogelijk neer te zetten.
Hij heeft een kolonistennederzetting gebouwd aan
een prachtige rotskust, waar het goed toeven is zo
lang je maar niet van de verkeerde man zwanger
raakt. Dat de film teleurstelt, ligt dan ook niet aan
de rustieke omgeving, maar aan de weinig boeien
de hoofdpersonen. Alsof ze de laatste overlevenden
op een onbewoond eiland zijn, zo voor de hand lig
gend laat Roland Joffé ze in eikaars armen vallen.
Nogal zalvend bovendien.
Wanneer Hester opgesloten wordt door de oude
baarden, probeert Joffé vergeefs de innerlijke
strijd van de zwangere vrouw en de geplaagde do
minee zichtbaar te maken. Hier manifesteert zich
opnieuw de beperktheid van Demi Moores acteer
talent, terwijl Gary Oldman slechts de buitenkant
van zijn personage weet te treffen.
I 'The Scarlet Letter' van Roland Joffé draait in Cinésol
3 in Breda.
nJT" de Stilte gefilmd in
China ^arHs' ^ew ^ork en
Het Nationale Toneel speelt
morgenavond en zaterdag De
sign for living in Breda. Een ver
rukkelijke, moderne versie van
de scherpzinnige, Engelse kome
die van Noël Coward uit 1932,
die daarin verhuld de driehoeks
verhouding beschreef waarin hij
zelf leefde om zijn homoseksua
liteit te verbergen. Het is een
geestige komedie over vier tur
bulente jaren uit het leven van
drie lichtzinnige, welgestelde en
egocentrische artistiekelingen;
Gilda (Jacqueline Blom), de
schilder Otto (Peter Blok) en de
toneelschrijver Leo (Gijs Schol
ten van Aschat), die dol op el
kaar zijn.
Han Kerckhoffs werkt buitenge
meen op de lachspieren als een
onderdanige huishoudster die
regelmatig als een nerveuze
schicht over het toneel schiet.
Ger Thijs regisseerde deze De
sign of living niet als een nostal
gisch schouwspel uit een ver ver
leden, maar benadrukte juist
ook de egocentrische grilligheid
en het cynisme van het trio, dat
fenomenaal wordt geacteerd.
Meer dan twintig actrices en
cabaretières, onder wie Adèle
Bloemendaal, zijn wederom op
toernee met De Gidsen, een van
de meest komische en succesvol
le voorstellingen van het vorige
seizoen en genomineerd voor de
Gouden Gids Publieksprijs.
Adèle Bloemendaal draaft na de
pauze op als een doldwaze akela
op leeftijd, een rol die ze heeft
overgenomen van Hetty Blok,
die in de vorige aflevering nog
even verscheen als toetje na een
smakelijke maaltijd. Morgena
vond is De Gidsen in Roosend
aal, op 15 juni in Breda.
De 21 speelsters vertolken in dit
luchtige stuk van Edward Mon-
tie en regisseur Victor van
Swaay een groep padvindsters,
hun drie leidsters, een non en
een akela tijdens een zomer
kamp in Frankrijk anno 1972.
De oorspronkelijk uit Breda af
komstige Van Swaay won voor
onder meer deze regie de Per-
spectiefprijs van de Nederlandse
schouwburgdirecties.
De zestien gidsen, katholieke
padvindsters om precies te zijn,
dollen in hun blauwe uniform
pjes en op flinke stappers ver
makelijk over het toneel. Het
aanstekelijke spelplezier waar
mee de volwassen actrices deze
jonge meisjes in de puberteit uit
beelden, met hun geruzie, gerod
del, opstandigheid en roman
tisch gedweep, is de kurk waar
op de voorstelling drijft.
Nelly Frijda is als drankzuchtige
leidster uitermate komiek; een
dubieus type dat wordt geassis
teerd door twee niet minder be
denkelijke krengen van leid
sters, leuk gemeen geacteerd
door Elsje de Wijn en Trudy de
Jong. Veel van de andere speel
sters maken met verve gebruik
van hun cabaretachtergrond en
dat levert hilarische momenten
op.
Vanavond geeft Dansgezel
schap Reflex in het Chassé Thea
ter in Breda de première van Pas
de Thé, een choreografie die de
mime-speler en theatermaker
Jim van der Woude speciaal
maakte voor de danseres Patri-
zia van Roessel en de Indonesi
sche Pensak Silat-danser Char
les Renoult. Dit nieuwe absurd-
komische duet wordt gepresen
teerd in combinatie met Stella
Maris, een choreografie van Pa-
trizia van Roessel en de Japan
ner Norio Mamiya, die vooral
opzienbarend is vanwege het fel
blauwe toneelbeeld. Een knal
blauw tegeldecor met een groot
bad waarin een zachte waterval
naar beneden ruist; een badhuis
of zwembad waar acht energieke
dansers in felgekleurde bad-tri-
cots als stripfiguren bewegen.
De muziek is van Armando en
wordt uitgevoerd door het virtu
oze Armando Kwartet; een fan
tastische mengeling van zigeu-
nermuziek en exotische oude
hits.
Henk van Ulsen, een van de
acteurs, verzorgt op 7 juni (19.30
uur) in het Chassé Theater in
Breda een voorbespreking van
de voorstelling Caligula van Al-
bert Camus door Het Zuidelijk
Toneel. Ook op 8 juni wordt deze
voor het Theaterfestival geselec
teerde voorstelling van regisseur
Ivo van Hove in Breda gespeeld.
Steven van Watermeulen ver
tolkt een van spanning zinderen
de titelrol; een innerlijk ver
scheurde Romeinse keizer, die
zich na de dood van zijn geliefde
zuster immuun probeert te ma
ken voor gevoelens, zich bevrijdt
van alle normen en waarden en
een schrikbewind instelt.
Door iedereen te laten ombren
gen, hoopt hij uiteindelijk zelf te
worden vernietigd. Veel hande
lingen worden als een vorm van
virtual reality uitvergroot op
monitoren in deze afstandelijke
maar tevens belangwekkende
voorstelling in het 'oeuvre' van
Van Hove. Camus' analyse van
het mechanisme van het kwaad
is op een zeer eigentijdse manier
benaderd, die associaties op
roept met de gruwelen in Bosnië,
Rwanda, Liberia, etc.
Paul de Leeuw blijft vooral
zichzelf in Torch Song Trilogy,
waarin hij de jonge homo Arnold
speelt, die genoeg krijgt van zijn
leven als travestie-artiest en
hunkert naar de liefde van een
vaste vriend. Dit Amerikaanse
drieluik van Harvey Fierstein
krijgt een mooi slot, waarin
Pleuni Touw als Arnolds ge
schokte moeder toch nog vrede
kan hebben met het voor haar
onacceptabele leven van haar
zoon. Vanavond in een (uitver
kochte) Kring in Roosendaal, 27
en 28 juni ook nog in Breda.
Gijs Scholten van Aschat en Peter Blok in de geestige, virtuoze
komedie 'Design for living' van Noël Coward bij het Nationale
Toneel. Morgen- en zaterdagavond te zien in Breda, foto pan sok
Theo Maassen, de virtuoze en
brutale entertainer, staat van
avond in het Bredase Chassé
Theater met zijn verrassende so
lo Neuk het systeem. Heel ge
durfd haalt hij het gevaarlijke
gedachtegoed van racisten en
seksisten onderuit. Op 7 juni
komt hij ook nog naar De Nobe-
laer in Etten-Leur met het pro
gramma Doet zijn uiterste best.
Karin Bloemen is vanavond
en morgenavond voor het laatst
in Breda met haar spectaculaire
show La On Tour. Ze laat er alle
kanten van haar komische en vo
cale talent in zien en horen, ge
assisteerd door een groep zan
gers, dansers en een groot orkest.
De entourage is opzienbarend.
Pieter de Rijk, de jonge win
naar van de Publieksprijs 1993
op het Leids Cabaretfestival,
brak dit seizoen definitief door
met zijn solo Mag ik es met je
praten? Hij speelt een alcoholist
met communicatie-relatiepro
blemen, die bovendien verslaafd
is aan de televisie. Geld, geweld,
macht en seks zijn voor hem niet
weggelegd. De Rijk heeft een
leuke uitstraling, een perfecte ti
ming en kan razend goed imite
ren. Morgenavond is hij in de
kleine Chassé-zaal in Breda.
Sharon Stone en Isabelle Adjani spelen
een vals kreng en een tutje in de Ameri
kaanse remake van de Franse thriller uit
1954, Diabolique. Gaandeweg draaien
de rollen om in dit zwakke moordverhaal
van Jerry Chechik. (Casino 2 in Breda)
Richard Gere is in de matte rechtbank-
thriller Primal Fear een succesvolle ad
vocaat die de jonge verdachte van een
moord op een aartsbisschop verdedigt.
Geres tegenstander in de rechtszaal is
zijn geliefde (Laura Linney) is. (Grand in
Breda, Cinemactueel in Bergen op Zoom)
Geena Davis gaat als vrouwelijke piraat
anno 1668 samen met deugniet Matthew
Modine op zoek naar een schateiland in
de lawaaiige avonturenfilm Cutthroat
Island. (Mignon in Breda, City in Roos
endaal, Cinemactueel in Bergen op
Zoom, De Koning van Engeland in Hulst)
Leaving Las Vegas is een mooie, oncon
ventionele film van Mike Figgis over de
ontroerende relatie tussen een alcoholis
tische scenarioschrijver (Nicolas Cage) en
een eenzaam hoertje (Elisabeth Shue) dat
van hem gaat houden. (Cinésol 2 in Bre
da)
Michelle Pfeiffer speelt in het romanti
sche liefdesdrama Up close personal
een serveerster die een bliksemcarrière
maakt als televisie-presentatrice en een
romance krijgt met tv-producent Robert
Redford. (Cinésol 1 in Breda, Roxy in Ber
gen op Zoom, De Koning van Engeland in
Hulst)
The Birdcage van Mike Nichols is een
kluchtige Amerikaanse remake van de
Franse komedie La Cages aux Folies met
Robin Williams en Nathan Lane als een
homoseksueel vriendenstel in een traves
tieclub in Miami. (Casino 1 in Breda, De
Koning van Engeland in Hulst)
Demi Moore is jurylid in een rechtszaak
tegen een maffiabaas in de langzaam
voortkabbelende thriller The Juror van
Brian Gibson. (Casino 3 in Breda, De Ko
ning van Engeland in Hulst)
Terroristenbestrijders Kurt Russell en Ste
ven Seagal moeten in de spannende en
spectaculaire actiefilm Critical Decision
van Stuart Baird een gekaapte Boeing
met een zware bom aan boord over
meesteren. (Casino 4 in Breda, Cinemac
tueel in Bergen op Zoom, City in Roos
endaal, De Koning van Engeland in Hulst)
Een aap speelt de hoofdrol in de vrolijk
opgeklopte komedie Dunston checks
in. (Casino 4 in Breda, Roxy 2 in Bergen
op Zoom, De Koning van Engeland in
Hulst)
Bruce Willis moet in 2035 de aarde van de
ondergang zien te redden in de science
fictionfilm 12 Monkeys van Terry Gilli
am. (De Koning van Engeland in Hulst)
Oscar-winnares Susan Sarandon staat als
non in Dead man walking van Tim Rob-
bins een ter dood veroordeelde tiener
moordenaar (Sean Penn) geestelijk bij.
(Roxy 2 in Bergen op Zoom)
Meryl Streep en Liam Neeson spelen in
Before and After van Barbet Schroeder
de ouders van een van moord verdachte
zoon, die moeten kiezen tussen de waar
heid en de liefde voor hun kind. (Centraal
I in Geertruidenberg)
Toy Story, de leuke Walt Disney-compu-
ter-animatiefilm, blijft nog in Casino 2 in
Breda, Centraal in Geertruidenberg, City
in Roosendaal, Cinemactueel en Roxy in
Bergen op Zoom, De Koning van Enge
land in Hulst.
In de fascinerende thriller Seven van Da
vid Fincher worden twee rechercheurs
geconfontreerd met de gruweldaden van
een bijbels geïnspireerde seriemoorde
naar. (Centraal 2 in Geertruidenberg)
In de griezelthriller Copycat van John
Amiel houdt een seriemoordenaar San
Francisco in zijn greep. Holly Hunter en
Sigourney Weaver spelen een recher
cheur en een psychologe. (City in Roos
endaal, De Koning van Engeland in Hulst)
Het met Oscars bekroonde, kostelijke
diersprookje Babe, een buitengewone
big blijft nog steeds in Cinésol 1 in Breda
en Cinemactueel in Bergen op Zoom.
The Secret of Roan Inish van John Say-
les is een schitterend, warm Iers sprookje
over een 11-jarig meisje en een magisch
zeehondeneiland. (Chassé Cinema in Bre
da, matinee 2 en 5 juni)
Antonia, het amusante feministische
sprookje van Marleen Gorris blijft in
Chassé Cinema Breda (matinee 2 en 5
juni). Met Willeke van Ammelrooy als
oermoeder van vier generaties onafhan
kelijke vrouwen. Bekroond met een Os
car.
II Postino, de mooie, amusante en poëti
sche film van Michael Radford over de
vriendschap tussen de dichter Pablo Ne-
ruda (Philippe Noiret) en een eenvoudige
Italiaanse postbode (Massimo Troisi),
blijft in Chassé Cinema Breda.
Au Petit Marguery van Laurent Béné-
gui is een echte Franse eetfilm, waarin
een echtpaar met een culinair feest voor
vrienden afscheid neemt van zijn zaak.
(Chassé Cinema Breda)
Teorema van Pasolini uit 1968 draait als
filmklassieker op maandag in Chassé Ci
nema Breda.
Een mysterieuze gast (de engelachtige
Terecence Stamp) gooit het oppervlakki
ge leven van een bourgeois-gezin in de
war waarna hun levens zich radicaal wij
zigen.
Fideï et Arti in Oudenbosch vertoont van
avond Blue in the Face, het verrukkelij
ke, geïmproviseerde vervolg op Smoke
door regisseur Wayne Wang en schrijver
Paul Auster.