'Loslaten, dat is mijn geheim'
Voor eerste keer
televisie-opnamen
tijdens rechtszaak
DE STEM
'Bijna dertig miljoen
extra voor cultuur'
Zingende Lenny Kuhr voelt zich na loutering als herboren
Emmy van Leersumprijs
voor Gerrit Timmers
Daryll-Ann
The Kennedy's
Spin Doctors
Jonny Polonsky
Neurosis
Brandpunt mocht filmen
pESTEM
Advies Amsterdamse Kunstraad:
Monshouwer weg
bij Foto Instituut
Acteur en
regisseur
Harry Bronk
overleden
la^e(toToT20)Kin0:CanneS'9Milmma"
„Het feit dat ik besta, moet toch wel
betekenen dat ik een verschrikkelijk
groot talent ben"
Gerard Cox, cabaretier/acteur
WOENSDAG 29 MEI 1996 Dl
Een half jaar lang was
Lenny Kuhr beroofd van
haar stem. Er ging nog
eens anderhalf jaar voor
bij, voordat ze weer de
klanken kon vormen die
ze wilde. Haar stem
klinkt nu zuiver en vol
als vanouds. Maar wel
anders, vindt ze zelf. Zin
gen doet ze weer volop.
Met dankbaarheid. Ze
ontdekte dat haar be
proeving een heilig pro
ces was. Ze werd een an
der mens.
Door Bavo Hofstee
„Ik zal je het geheim van het le
ven verklappen. De waardevolste
verandering die je kunt beleven.
Die zich in je eigen binnenste vol
trekt. Dat is leren loslaten, ont
hechten. Daarmee bevrijd je je
zelf van angst en dwangmatig ge
drag, waarin je gevangen zat. Je
beïnvloedt zo de mensen met wie
je omgaat positief, ook de mensen
voor wie je zingt."
Lenny Kuhr zingt het liedje De
Troubadour, waarmee ze alweer
zo'n kwart eeuw geleden het Eu
rovisie-songfestival in Madrid
won, nog wel eens, omdat ze het
mooi blijft vinden. Maar andere
hits van vroeger als 'Visite' en
'Maar Ja' komen nauwelijks meer
aan bod. Vrolijk, bruisend, leuk
in het gehoor liggend, maar ze
hebben anno 1996 voor haar wat
weinig diepgang. Ze richt zich nu
meer op „het mystieke religieuze
gevoelsgebied van de mens."
„Daarin voel ik me heel erg
thuis." Ze treedt nog regelmatig
overal in het land op, maar grote
zalen passen niet meer zo bij de
boodschap die ze wil uitdragen.
Een avond met Lenny Kuhr. Een
kerkruimte, verscholen achter
antieke geveltjes in een Alkmaars
steegje. Zand op de vloer. Zacht
gedempt licht van veel kaarsen.
Een enthousiast publiek op stoe
len met rieten zittingen en in lan
ge koorbanken. Intiem en sfeer
vol.
Kruk
Ze zingt zittend op een kruk,
zichzelf begeleidend met haar gi
taar. Vooral de gevoelige liedjes
van haar laatste cd Altijd Heim
wee. Tussendoor praat ze over
wat haar intens bezighoudt. Ze
wil graag duidelijk maken hoe je
jezelf van je lijden kunt afhelpen
en een bevrijd mens kunt worden.
Dat merkte ze zelf in het halve
jaar, waarin ze haar stem kwijt
was. Weggegleden tot onderin het
diepste dal begreep Lenny Kuhr
dat ze een heilig proces door-
Lenny Kuhr: „Het spel zit zo schitterend en vernuftig in elkaar. Ik ken iemand die maar niet ophield met lachen, toen hij ontdekte hoe
eenvoudig het is.foto jacques peeters
maakte, nodig om te worden her
boren.
En dat loslaten daarbij zo be
langrijk is. In haar programma
geeft ze daarvan een sprekend
voorbeeld. Na het zingen van een
liedje pakt ze haar gitaar en be
kijkt het instrument waaraan ze
zo gehecht is, aandachtig. „Er zit
een heel mooi geluid in. Een
prachtig exemplaar. Kostbaar
ook. Ik ben er zo blij mee. Stel
eens dat een hoger wezen - ik
noem hem maar voor het gemak
God - me vraagt om deze gitaar
af te geven. Daar schrik ik be
hoorlijk van. Mijn eerste reactie
is: dat doe ik niet."
Lenny vertelt hoe ze eerst naar
allerlei uitvluchten zoekt, maar
tenslotte vrede heeft met de ge
dachte de gitaar weg te geven.
Maar ze wil er wèl eerst afscheid
van nemen. „Je bekijkt hem van
alle kanten, ook van binnen. Je
streelt liefdevol over de snaren,
speelt er nog even op, hoort zijn
mooie klank. Je beseft hoeveel hij
voor je betekent en dan geef je je
gitaar af: alsjeblieft. En dan sta je
zonder gitaar."
Vervolgens zingt ze vol overgave
het liedje van daarnet opnieuw,
maar dan zonder gitaar:
„Wie ben je? Wie ben je? Ken je
jezelf wel? Wie ben je? Waar ga je
heen?"
Zo zonder gitaar valt des te meer
haar mooie aparte stem op.
Thuis
Een ontmoeting met Lenny Kuhr,
thuis in Eindhoven. Een onopval
lende woning. Sober ingericht.
Veel wit en licht. Wat boeketten
bloemen. Schoonheid, sereniteit.
Dat straalt Lenny uit. Ze geeft
een aanvulling op haar verhaal
over de gitaar: „Wat je wilt ge
ven, moet je met je hart geven.
Het heeft pas waarde, als ik je
iets geef, waar ik zelf van houd.
Met liefde loslaten."
Dat er meer is tussen hemel en
aarde, ontdekte ze een jaar of tien
geleden. „Dat er een waarheid is
die boven de religies uitstijgt.
Dat je een bestemming hebt." Ze
zat met haar vriend, schrijver
Herman-Pieter de Boer, op de
zelfde golflengte. Ze lazen er veel
over. Het inspireerde haar tot het
maken van een reeks liedjes.
Hieruit kwam onder meer de
plaat Quo Vadis voort.
Brieven
Lenny wilde alleen nog maar
concerten in die sfeer geven. Het
enthousiasme van de mensen be
vestigde haar. Ze ontving veel
brieven met vragen, die ze alle
maal zo goed mogelijk wilde be
antwoorden. Ze kreeg echter
steeds meer het idee dat ze net te
weinig wist om zoiets te mogen
doen. Ze zocht en vond een spiri
tuele leraar.
In diezelfde periode verloor Len
ny Kuhr drie jaar geleden haar
stem. „Binnen twee weken had ik
niets meer over. Als je me had ge
hoord, had je geen dubbeltje
meer voor me gegeven." Diverse
artsen onderzochten haar, onder
wie ook haar voormalige echtge
noot, een Israëlische keel-, neus-
en oorarts. Met haar stembanden
was niets mis.
Nu begreep Lenny dat ze zich in
een geestelijk proces bevond.
Maar of ze ooit weer zou kunnen
zingen, was nog maar de vraag.
Ze werd opstandig. Die stem was
haar bron van expressie geweest.
Trilling
„Er zat niks herkenbaars meer in
wat ik wilde zeggen. Ik had nog
slechts een ontzettend hoog on
beduidend piepstemmetje. Zelfs
de resonans die je normaal van
binnen voelt, was weg. Als je die
trilling niet meer hoort, vraag je
je af, wie je nog bent."
In haar neerslachtige gemoeds
toestand meed ze gezelschap en
verliet haar huis nauwelijks.
„Het kwam erop neer dat ik me
zes maanden lang in een kamer
opsloot. Langzaam maar zeker
verzonk ik in een tijdloze stem
ming. Alles werd heel stil om me
heen. Ik zag mezelf buigen voor
het lot. Ik had het gevoel dat ik
steeds kleiner en kleiner werd,
totdat er helemaal niets meer van
me over was.
En het wonder geschiedde. Ik liet
alle hoop en verwachting los. Het
was de totale aanvaarding. Voel
de me bevrijd, was gelukkig. Pril
en puur als een pasgeboren baby.
Het leven zou opnieuw begin
nen."
Een paar dagen later ontdekte
I my dat ze ineens weer een
p.^tsie stem had. Ze pakte haar
gitaar en wist: Het lange zwijgen
is verbroken.
„Het eerste liedje dat ik weer
maakte. Ik moest het in het begin
doen met een breekbaar, maar
ook heel mooi en subtiel stemme
tje. Ik stond vroeger bekend als
een zangeres met een dijk van een
stem. Die stem zou misschien
nooit terugkomen. Ik voelde meer
liefde dan ooit en wist dat ik die
met m'n kleine stem vorm kon ge
ven. Het had niet eens meer wat
met mezelf te maken. Het was een
universele liefde. Waar die van
daan kwam, wist ik niet. Er ging
nog eens anderhalf jaar voorbij,
voordat mijn stem weer wat sta
bieler werd en ik er weer een
beetje op kon vertrouwen."
Hart
Van die belevenis leerde Lenny
meer dan van alles wat ze voor
dien had gelezen. „Ik liet tijdens
mijn ziekte ook mijn boekenken
nis los. De kennis in je hoofd ver
groot je ego en kan dus ook een
belemmering zijn.
De mensen zijn geneigd hun ge
voelens weg te stoppen om beter
te kunnen overleven. Je houdt je
ego krampachtig vast. Daardoor
blijf je lijden. Je moet loslaten en
opnieuw leren voelen. Je probeert
ook anderen te verlichten. Hel
pen om angsten eerst te leren on
derkennen. Want dan pas kun je
die angsten als wolken aan je
voorbij laten trekken. Alle angst
vloeit voort uit de angst voor de
dood. Dat heb ik zelf drie jaar ge
leden ervaren. Al het loslaten is
een soort vingeroefening voor dat
ene; de doodsangst overwinnen."
Lenny Kuhr woont al enige jaren
niet meer samen met Herman-
Pieter de Boer. Hij maakt nog
teksten voor haar. „We hebben
elkaar erg geïnspireerd. Het is
geen intieme relatie meer, maar
de liefde is er nog. Zoiets is ook
een kwestie van kunnen loslaten.
Als je koortsachtig op zoek gaat
naar nieuw houvast, ben je in spi
ritueel opzicht nog weinig opge
schoten. Je vindt vrede in jezelf
door onzekerheden te aanvaar
den. De liefde wordt dan groter,
rustiger, vrij. Onvoorwaardelijke
liefde.-'-
Hogere
„Je moet bereid blijven je over te
geven aan het heilige proces dat
zich in en buiten je afspeelt.
Noem het maar het Hogere.
Daarvoor hoef je niet in een per
soonlijke God te geloven.
Alleen door alle zekerheden los te
laten bereik je subtielere lagen
van bewustzijn. Oprechtheid en
zuiverheid zijn nodig. Alles
wordt dan almaar ruimer en hó
ger. Als één mens verandert, ver
andert zijn omgeving en uitein
delijk de wereld. Het spel zit zo
schitterend en vernuftig in el
kaar. Ik ken iemand die, net als
Boeddha, maar niet ophield met
lachen, toen hij ontdekte hoe een
voudig het is."
Informatie over optredens van
Lenny Kuhr verstrekt Tom Odijk
(impresario), 026-3817582
DE NEDERLANDSE band Da-
ryll-Ann heeft een woelig jaar
achter de rug. Na het verschij
nen van de goed ontvangen de-
buut-cd Seaborne West brak het
viertal met de platenmaatschap
pij, en was het noodzakelijk om
Excelsior Recordings op te rich
ten om vorige week tijdens een
feestje in Paradiso de opvolger
Daryll-Ann weeps het licht te
doen zien.
Alle ellende moet maar snel ver
geten worden, want de cd is een
klein meesterwerk. Al in het
eerste van de zestien nummers is
duidelijk waar Daryll-Ann de
mosterd haalt: Tools R Us klinkt
als Neil Young Crazy Horse.
De hele plaat is doordrenkt met
het dromerig melancholieke ge
voel van de Canadese ouwe rot,
al gaat het te ver de groep van
plagiaat of epigonisme te be
schuldigen. Daarvoor komt de
muziek van Daryll-Ann te recht
uit het hart.
De muziek op de cd is opge
bouwd rond de twee gitaren en
stemmen van Jelle Paulusma en
Anne Soldaat, tevens verant
woordelijk voor alle composi
ties. Ronduit ongelukkig echter
is de single-keuze Tremble For
te, een vrij melig jazzy nummer.
Niet representatief voor al het
moois dat op de cd te vinden is.
Een drie-sterren nummer als
Ocean Drive kan veel eerder
voor een doorbraak naar het
grote publiek zorgen.
Daryll-Ann geeft gelukkig eigen
accenten aan de op Amerikaan
se leest geschoeide rocknum
mers. Zo klinken af en toe zelfs
het Britse van The Kinks door,
en zorgt een accordeon, een pia
no, orgel en zelfs een fluit voor
afwisseling in de voornamelijk
mid-tempo ballads.
En af en toe is een verrassing te
horen, zoals het instrumentale
Scott Lesley, dat zo als thema
van een film kan dienen. En met
Rollercoaster presenteert de
groep ook een gedegen up-tem-
po rocker. Daryll-Ann weeps,
maar kan hopelijk weer lachen
met zo'n moordplaat. (Excelsior
Records)
JOEP TROMMELEN
DE AMERIKAANSE sin
ger/songwriters Pete en Maura
Kennedy hebben een even voor
de handliggende als originele -
én probate - manier gevonden
om een album op te nemen. Het
koppel heeft geen muzikanten
naar de studio uitgenodigd,
maar is zijn favoriete collega's
thuis gaan opzoeken om ze ter
plekke om een bijdrage te vra
gen.
Dat werkte geweldig. Aan het
eind van hun muzikale zwerf
tocht door de VS en Mexico
droegen The Kennedy's de mas-
tertape van hun zojuist uitge
brachte cd Life Is Large in hun
rugzak, met daarop illustere na
men als Roger McGuinn, The
Dixie Hummingbirds, Nils Lof-
gren en Steve Earle.
Het is een buitengewoon krach
tig album geworden, vol meesle
pende gitaarrock met een hoog
Rickenbacker-gehalte. De bege
leiders hebben in hun eigen stijl
kunnen bijdragen zonder zich
zelf te hoeven imiteren. Het le
verde een frisse sound op, direct
verwant aan (de vroege) REM en
The Bangles, waarin ook de
'mid-sixties' Beatles en vooral
The Byrds. volop door echoën.
Trefzeker gearrangeerd en strak
geproduceerd met af en toe een
scheutje psychedelica. Zoals de
in een Beatles-pastiche eindi
gende Buddy Holly-parodie
Right as Rain. Of het wonderlij
ke mandoline/bouzouki-duel
tussen Steve Earle en Charlie
Sexton in het op Homeros'
Odyssee geïnspireerde slotnum
mer Sirens.
De meest geladen bijdrage komt
van McGuinn, die - niet voor het
eerst trouwens - het intrigeren
de thema van Bachs Jesu Bleibe
Meine Freude uit zijn Stratocas-
ter wringt. Waarmee de oude
Byrds-voorman het openings
nummer Life Is Large in één
klap 'larger than life' maakt.
Kortom, een eersteklas aanra
der, dit album. (Green Linnet/
Music Words).
LEO NIERSE
SUCCES KAN je opbreken. De
Spin Doctors hebben dat erva
ren. Van de debuut-plaat Pocket
full of kryptonite uit 1991 wer
den meteen zes miljoen exme-
plaren verkocht en vele, vele
concerten volgden. Vervolgens
kwam in 1994 de cd Turn it up
side down die 'maar' twee mil
joen stuks verkocht. Aan het
eind van '94 constateerden de
Spin Doctors dat ze inmiddels
vier jaar aan het toeren waren
en dat het tijd werd voor bezin
ning. Die bezinning leidde er toe
dat mede-oprichter en gitarist
Eric Schenkman vervangen
werd door Anthony Krizan.
Halverwege '95 werd weer voor
zichtig begonnen met repetities
en die repetities mondden uit in
wekelijkse optredens onder
schuilnamen in de New Yorkse
Nightingale Bar. Een deel van
de nieuwe nummers die daar
uitgeprobeerd werden zijn terug
te vinden op de onlangs versche
nen cd You've got to believe in
something new.
De nieuwe plaat laat horen dat
de Spin Doctors hun problemen
overwonnen hebben. De band
klinkt energiek met die typische
vermenging van Amerikaanse
rock met Brits aandoende, soms
aan de Police herinnerende
nummers.
You've got to believe in some
thing new werd geproduceerd
door Danny Kortchmar die in
een grijs verleden als gitarist be
kendheid kreeg in het Eagles-
kringetje. Het is een helder klin
kende cd geworden met een aan
stekelijk geluid dat zich ergens
halverwege The Jayhawks en
Black Crowes bevindt. Lekkere
muziek kortom. In de vorm van
een niet op de hoes vermelde,
maar wel op de cd aanwezige
cover van That's the way i like it
van KC and the Sunshine Band
krijgt de plaat bovendien een
uitsmijter mee die wel eens tot
een alternatief fuifnummer zou
kunnen uitgroeien. (Epic, Sony)
WIM VAN LEEST
JE STAAT er niet zo bij stil,
maar er is inmiddels een genera
tie jongeren voor wie popmuziek
op de eerste plaats een beeldcul
tuur is en pas op de tweede
plaats met geluid van doen
heeft. Opgegroeid als ze zijn met
tv zijn de videoclips belangrij
ker voor ze dan singletjes op de
radio.
Ook die generatie brengt zijn
muzikanten voort. Velen blijven
hangen in die beelden en vinden
een geslaagde clip belangrijker
dan een goed klinkend nummer.
Maar er zijn er ook die na, die
eerste kennismaking met pop
muziek via de tv, de lange weg
terug zijn gegaan naar de 'oer
tijd' van de popmuziek.
Jonny Polonsky uit Wilmette in
de buurt van Chicago is zo'n
jongen. Hij heeft bij wijze van
spreken het maken van popmu
ziek in zijn eentje herontdekt en
via ukelele en gitaar belandde
hij uiteindelijk op de kamer van
zijn oudere broer waar hij in
zijn eentje zijn debuut-cd Hi my
name is Jonny opnam. Vooraf
gaand aan die cd maakte hij
kennis met Frank Black met wie
hij een demo opnam die vervol
gens tot een platencontract met
American Recordings leidde.
my name is Jonny bevat tien
nummers met een gezamenlijke
speelduur van 24 minuten. De
plaat laat simpele maar uiterst
gedreven popmuziek horen dië
soms aan de jonge Costello en
tijdgenoten van toen doet den
ken. Door de demo-achtige,
moederziel alleen gemaakte op
namen is Hi my name is Jonny
tegelijkertijd een intieme plaat
die een ontwapenende eenvoud
in zich heeft.
Jonny Polonsky bewijst met dit
debuut dat hij echte popmuziek
kan maken. Het zit wel goed met
hem. (American Recordings,
BMG)
WVL
NEUROSIS HEEFT met zijn
ondergrondse doemgeluid al een
aardige cultstatus bereikt. Sinds
1987 produceren deze Amerika
nen sinistere en nihilistische
muziek. Het nieuwste produkt,
Through Silver in Blood, opge
nomen in de Brilliant and A Dif
ferent Fur Studios in San Fran
cisco, is Neurosis op zijn best.
Hard, gewelddadig en niets ont
ziend. Het 'vriendelijke' gezel
schap Roeder, Edwarsdon, Kel
ly, Von Till en Landis, weet het
geluid aardig op te bouwen.
Neurosis begint vaak rustig om
uiteindelijk te exploderen in een
orgie van geluid. Niet geschikt
voor de jongste luisteraar, zou ik
zeggen. (Iron City)
Minstens zo ruig is Cerebros Ex-
primidos, een vierkoppige hard-
coreband uit het zonnige Span
je. Maar zo zonnig klinkt de mu
ziek van Triay, Bosh, Tenreiro
en Canate niet. Meer dan tien
jaar geleden verveelden ze zich
in hun geboortestad Palma op
het toeristeneiland Palma ka
pot.
Ze begonnen een bandje en zijn
inmiddels met hun gestoorde
hardcore latin-punk uitgegroeid
tot een cultband in eigen land.
Met hun handelswaar Demencia
proberen ze de rest.van Europa
voor hun 'has more balls'—mu
ziek te winnen. Als je bijna doof
bent, moet je Demencia maar
aanschaffen. Hoor je toch nog
iets. (Semaphore)
PETER VIERENHALM
Hilversum (anp) - Voor het eerst zijn in Nederland gedu
rende een gehele rechtszaak opnamen gemaakt voor een
televisieprogramma.
Het gaat om de rechtszaak te
gen een ziekenverzorgende in
Delfzijl die onlangs is veroor
deeld voor de moord op vier de
mente bejaarden. De beelden
zijn gemaakt voor een docu
mentaire van Brandpunt, die
volgende week wordt uitgezon
den. Het is ongebruikelijk dat
visuele media uit Nederlandse
rechtszalen berichten. Bij pu
bliciteit trekkende processen
krijgen televisieploegen door
gaans gelegenheid voor aan
vang van de behandeling in de
rechtszaal beelden te maken.
Brandpunt kreeg voor een do
cumentaire toestemming tij
dens twee procesdagen in de
rechtszaal te filmen.
„Voor zover bekend is het in
derdaad de eerste keer dat dit
in Nederland gebeurt", zegt
verslaggever Piet Hein van der
Hoek. „Wij hebben toestem
ming gevraagd en
van alle betrokkenen die
beeld komen." Een van dt
voorwaarden was dat de beel
den pas nadat het vonnis was
geveld zouden worden uitge
zonden. De verdachte zieken-
verzorgster, Martha U., vertelt
voor de camera in de rechtszaal
over haar motieven om de be
jaarden een dodelijke injectie
toe te dienen. De rechtbank in
Groningen veroordeelde de
vrouw onlangs tot negen jaar
en tbs voor de moord op bewo
ners van het geriatrisch cen
trum verpleeghuis Vliethoven
in Delfzijl. Brandpunt maakte
een 45 minuten durende docu
mentaire over de vrouw.
De 'Stilte van Martha U.', een
documentaire die een periode
van driekwart jaar beslaat,
wordt uitgezonden op 2 juni
(Nederland 1, 21.31 uur).
Amsterdam (anp) - Gerrit Timmers krijgt voor zijn decor voor de ope
ra L'Incoronazione di Poppea van Monteverdi de Emmy van Leersum
prijs 1996. De onderscheiding voor theatervormgeving bestaat uiteen I
bedrag van 15.000 gulden. Het Amsterdams Fonds voor de Kunst heelt
dat gisteren bekend gemaakt.
Het Onafhankelijk Toneel en het Combattimento Consort gaven del
voorstelling in 1993 en 1995. Hij was recent ook te zien in de Verenig
de Staten. Pieter Smit en Henk Braam krijgen de aanmoedigingsprijs
voor respectievelijk theatervormgeving en fotografie. Daaraan hangt]
een prijskaartje van elk 7500 gulden. De onderscheidingen wordenopl
25 oktober in Paradiso in Amsterdam overhandigd.
Amsterdam (anp) - De Amsterdamse Kunstraad vindt dat del
gemeente de komende vier jaar bijna 30 miljoen gulden extra j
moet uittrekken voor kunst en cultuur.
De toename betekent een stijging
van 5 proeent ten opzichte van
het huidige budget. Het betekent
een verhoging van jaarlijks ruim
7 miljoen gulden.
Dat staat in het advies van de
Amsterdamse Kunstraad, dat
vooruit loopt op het hoofdstede
lijke Kunstenplan 1997-2000.
Voor de Kunstenplanperiode
hebben 120 kunstenaars en
kunstinstellingen subsidie aan
gevraagd. Dat is bijna een ver
dubbeling ten opzichte van het
huidige Kunstenplan.
Het extra geld moet vooral ten
goede komen aan het Amster
damse Fonds voor de Kunst. De
Kunstraad bepleit 2,7 miljoen
extra toe te kennen. Ook het Ko
ninklijk Concertgebouworkest
kan volgens het advies rekenen
op subsidieverhoging. „Het func
tioneren op de top rechtvaardigt
dat naar Nederlandse maatsta
ven hoge salarissen worden be-
Rotterdam (anp) - Adriaan
Monshouwer, directeur van
het Nederlands Foto Instituut
in Rotterdam, legt per 31 de
cember zijn functie neer.
Het bestuur en de directeur heb
ben daartoe besloten nadat voor
stellen van Monshouwer om de
taak en de organisatie van het in-
situut te veranderen, onvoldoen
de steun vonden bij het bestuur.
Het bestuur voorziet zo spoedig
mogelijk in een opvolger. Mons
houwer is directeur sinds de ope
ning van het instituut, eind maart
1994.
Het Nederlands Foto Instituut is
gevestigd in het voormalige pand
van de Nederlandse Dagblad
Unie in Rotterdam, nabij Mu
seum Boijmans Van Beuningen.
Het ministerie van WVC en de ge
meente Rotterdam waren de ini
tiatiefnemers voor de oprichting.
Het bestuur heeft grote waarde
ring voor de inzet en inspiratie
waarmee Monshouwer het insti
tuut in de startfase vorm en in
houd heeft gegeven, en voor de
actititeiten die in de eerste twee
jaar zijn ontplooid.
NEDERLAND 1
(4 01 Een huis in Jeruzalem, bijbelver
tellingen voor kinderen
1407 Beitje Knor met Tom en Tim,
Het allermooiste ei, De melktand
muizen, La la liedjes en Nijntje
1430 Studio op stelten met Eddy
Freddy, Ratjetoe, Robbedoes, Uit
gestorven, Tom Jerry, Samen op
het eiland Zeekraai en Extra large
16.00 Journaal
1505 Goeiemiddag!
16 53 Duel over de grens (slot)
1743 Tom 6 Jerry, tekenfilmserie
1508 Bert Haanstra-cyclus: Monument
voor een gorilla, een documentai
re uit 1987; Boy meets Girl, nooit
eerder vertoond materiaal uit het
archief van Haanstra over een ba
by en een baby-gorilla
19.06 Lieve Martine
1954 pp: Uitzending CDA
20.00 Journaal/Weeroverzicht
2030 Seaforth Saga, serie
21.19 Vreemde praktijken, comedy 15.1
21.50 Bert Haanstra-cyclus: Dr. Pulder 16.1
zaait papavers, speelfilm 16.'
23.36 Teevee Studio 16..
00.11 Een Vrije Gedachte (tot 00.14) 17.
NEDERLAND 2
17.
00 Zomerbeestjes: De imker (tot 18.
09.15)
12.00 Tennis: Roland Garros
1729 2Vandaag, actualiteiten met om 18.
17.30 en 18.00 Journaal; 18.43 18.
Sportjournaal en vanaf 18.51 18.1
Hoofdpunten uit het nieuws ge- 19.1
volgd door het weer 19.'
19.01 Verrassend Nederland, vakantie
magazine 20.|
19.30 Enkelspel, serie interviews: Harm
Ottenbros
20.00 Roland Garros, samenvatting
20.40 Verkiezingen Israël
22,30 Antenne, documentaire-serie: Ge
heime trainingskampen waar isla- 22.
mitische fundamentalisten opge- 22.
leid worden om terroristische aan- 22
slagen te kunnen plegen 23.
23.05 Modern management
23.37 Journaal
NEDERLAND 3
37.00 Journaal 07
37.07 Klokhuis
37.29 Ontbijt-TV, actueel magazine met 07
elk half uur Journaal 07
39.00 Journaal
39.05 PP: Uitzending PvdA
39.08 Kook tv 09
39.29 Kunstmest 10
10.09 Ontdek de chemie 111
10.39 Wat is er aan de hand 11
11.11 Goeiemiddag!
11.59 MiddagEditie met om 12.00 NOS-
Journaal en 12.15 Den Haag 13
13.00 Journaal 14
13,08 Document van een drama: Mo- 14
lukse kapers spreken voor het 19
eerst K
13.59 Kunstmest 16
14.40 De rivier 1|
15.05 Mega Top 50 12j
taald. Dat is nodig om top-musicij
aan het orkest te kunnen bin-]
den." Vorige week adviseerde del
Raad voor Cultuur zo'n subsidie- j
verhoging af te wijzen. Exlra I
geld is ook nodig voor de komst]
van een studiocomplex voor del
dans, waarover de Kunstraad slj
eerder adviseerde.
Het Koninklijk Theater Carré e
het Concertgebouw krijgen ral-I
gens het advies geen extra subsi-]
die. De Kunstraad wees het sub-l
sidieverzoek van Theatergroejl
De Nieuwe Amsterdam (DNAlj
Dansers Studio en het AmsW-|
danse Promenade Orkest af.
Breukelen (anp) - L,2I'"
woonplaats Breukelen is0
74-jarige leeftijd de acteur/®
gisseur Harry Bronk ove#
den.
Hij was medewerker aan W
heit de klok', een legendan"
radioprogramma. Als acteuy,:
hij werkzaam bij het Neue™1
Nationaal Toneel, t?nee7*
Ensemble en in veel vrije prod
ties. Tussen 1969 en 1979 was
hoofd drama-kunstzaken oil
TROS radio en regisseerde
ruim 250 hoorspelen. De
teur/regisseur wordt
woensdag, in Breukelen MS
ven. Voor de Nederlandse
isie speelde Bronk een veert®-
rollen voor alle zendgemac
den. Verder regisseerde hi) j
denten- en amateurtoneele 1
nasynchronisatie van vijl J
ney-fflms. Ook was hij de
tiefnemer tot oprichtingv®,
cabaret Miniature en org3®;,
van het Loosdrecht Festiva
jaren 1948, '49 en '50.
Bronk had zijn zijn to
ding bij Cruys Voorberg® ge
gen en debuteerde in de
1945 voor de radio. Daarna
te hij mee aan duizenden
dingen, waaronder alle 1 j
gen van 'Negen heit de K J
baretprogramma's, docurae
res, jeugdprogramma s e
spelen.
BELGIË FRANS
16.35 Neighbours, soap 17.00 La bande a
larlos, magazine 17.25 The Waltons, serie
18.30 Régions soir, regionale actualtitei-
en 18.50 Cartes sur table, magazine 19.05
.e quotidien des sports 19.30 Nieuws
10.10 Au nom de la loi, juridisch magazine
11.15 Dien Bien Phu, Vietnamees/Franse
wlogsfilm uit 1991 23.30 Coup de film,
'ubriek 24.00 Laatste nieuws
BELGIË FRANS 2
17,00 La pensée et les hommes 17.30 Che-
'al passion, paardensportmagazine 18,00
d Bla-bla 18.55 Neighbours, soap 19.30
faws 20.00 Agenda vert 20.05 Foot
nondial, voetbalmagazine 20.40 Voetbal:
'riendschappelijke interland Italië-België
12.25 Nieuws 22.55 Les géants du stade
13.00 Tafeltennis: Open kampioenschap
w Charleroi 23.25 Autosport, verslag
«teto Trophy 23.55 Paardenkoersen (tot
14.00)
DUITSLAND 1
'5.30 Morgenmagazin, ontbijttelevisie
nv 0 Ta9esschau 09.03 Dallas, soap 09.45
OYrobic - Mit Freude bewegen. Aerobics
10.00 Tagesschau 10.03 37i, reportage-se-
le: Wiling in Sarajevo 10.35 Tips und
rends, magazine 11.00 Tagesschau 11.04
"'lyn Monroe-cydus: Gentlemen prefer
'°™es, Amerikaanse speelfilm uit 1953
0 Umschau 12.55 Presseschau 13,00
sgesschau 13.05 Mittagsmagazin 1345
™rtschafts-Telegramm 14.00 Tagesschau
"■03 Rehmsen, talkshow 15.00 Ta-
jesschau 15.03 Juliane Andrea, talk-
now 15.55 Jürgen Fliege antwortet 16.00
agesschau 16.03 Fliege, talkshow 17.00
gesschau 17.10 Brisant, boulevardmaga-
ine 17.55 Verbotene Liebe, serie 18.25
i ^nenhof, serie 18.54 Lady Cops, serie
'7° Jagesschau 20.15 Sportschau li-
oetbal-interland Noord-lerland-Duits-
w l Be'^ast Tagesthemen 23.05
S Kino: Felix' speelfilm 00.30
tmagazin 00.50 Ettore Scola-cydus:
sporchi e cattivi, speelfilm
DUITSLAND 2 WKË
■30 Zie Duitsland 1 11.00 Sport
lino rs: ®Pen Franse Tenniskam-
schappen vanaf Roland Garros (Pa-
fe ,»I -Eln Mann am Zu9, serie 19.00
)-. R 25 S0K0 5113, politieserie 20.15
Wonderbare Welt, reporta-
ïn Pr= abra's 2100 Gesundheitsmaga-
eoorto ^5 feute 22.15 ZDF Spezial,
!2 3n ?e'sene: De verkiezingen in Israël
le'rriri- ■nJzeicben Dl' magazine 23.00
misdaadserie 24.00 Heute nacht
aar lö'os Theater' reP°rtage t.g.v. 50
Kuhrfestspieie in Recklinghausen
ÊKÊÊÊBÊÊÊÊÊKÊÊÊKÊÊÊÊÊKÊÊÊÊÊK