'Loslaten, dat is mijn geheim' Voor eerste keer televisie-opnamen tijdens rechtszaak DE STEM 'Bijna dertig miljoen extra voor cultuur' Zingende Lenny Kuhr voelt zich na loutering als herboren Emmy van Leersumprijs voor Gerrit Timmers Daryll-Ann The Kennedy's Spin Doctors Jonny Polonsky Neurosis Brandpunt mocht filmen pESTEM Advies Amsterdamse Kunstraad: Monshouwer weg bij Foto Instituut Acteur en regisseur Harry Bronk overleden la^e(toToT20)Kin0:CanneS'9Milmma" „Het feit dat ik besta, moet toch wel betekenen dat ik een verschrikkelijk groot talent ben" Gerard Cox, cabaretier/acteur WOENSDAG 29 MEI 1996 Dl Een half jaar lang was Lenny Kuhr beroofd van haar stem. Er ging nog eens anderhalf jaar voor bij, voordat ze weer de klanken kon vormen die ze wilde. Haar stem klinkt nu zuiver en vol als vanouds. Maar wel anders, vindt ze zelf. Zin gen doet ze weer volop. Met dankbaarheid. Ze ontdekte dat haar be proeving een heilig pro ces was. Ze werd een an der mens. Door Bavo Hofstee „Ik zal je het geheim van het le ven verklappen. De waardevolste verandering die je kunt beleven. Die zich in je eigen binnenste vol trekt. Dat is leren loslaten, ont hechten. Daarmee bevrijd je je zelf van angst en dwangmatig ge drag, waarin je gevangen zat. Je beïnvloedt zo de mensen met wie je omgaat positief, ook de mensen voor wie je zingt." Lenny Kuhr zingt het liedje De Troubadour, waarmee ze alweer zo'n kwart eeuw geleden het Eu rovisie-songfestival in Madrid won, nog wel eens, omdat ze het mooi blijft vinden. Maar andere hits van vroeger als 'Visite' en 'Maar Ja' komen nauwelijks meer aan bod. Vrolijk, bruisend, leuk in het gehoor liggend, maar ze hebben anno 1996 voor haar wat weinig diepgang. Ze richt zich nu meer op „het mystieke religieuze gevoelsgebied van de mens." „Daarin voel ik me heel erg thuis." Ze treedt nog regelmatig overal in het land op, maar grote zalen passen niet meer zo bij de boodschap die ze wil uitdragen. Een avond met Lenny Kuhr. Een kerkruimte, verscholen achter antieke geveltjes in een Alkmaars steegje. Zand op de vloer. Zacht gedempt licht van veel kaarsen. Een enthousiast publiek op stoe len met rieten zittingen en in lan ge koorbanken. Intiem en sfeer vol. Kruk Ze zingt zittend op een kruk, zichzelf begeleidend met haar gi taar. Vooral de gevoelige liedjes van haar laatste cd Altijd Heim wee. Tussendoor praat ze over wat haar intens bezighoudt. Ze wil graag duidelijk maken hoe je jezelf van je lijden kunt afhelpen en een bevrijd mens kunt worden. Dat merkte ze zelf in het halve jaar, waarin ze haar stem kwijt was. Weggegleden tot onderin het diepste dal begreep Lenny Kuhr dat ze een heilig proces door- Lenny Kuhr: „Het spel zit zo schitterend en vernuftig in elkaar. Ik ken iemand die maar niet ophield met lachen, toen hij ontdekte hoe eenvoudig het is.foto jacques peeters maakte, nodig om te worden her boren. En dat loslaten daarbij zo be langrijk is. In haar programma geeft ze daarvan een sprekend voorbeeld. Na het zingen van een liedje pakt ze haar gitaar en be kijkt het instrument waaraan ze zo gehecht is, aandachtig. „Er zit een heel mooi geluid in. Een prachtig exemplaar. Kostbaar ook. Ik ben er zo blij mee. Stel eens dat een hoger wezen - ik noem hem maar voor het gemak God - me vraagt om deze gitaar af te geven. Daar schrik ik be hoorlijk van. Mijn eerste reactie is: dat doe ik niet." Lenny vertelt hoe ze eerst naar allerlei uitvluchten zoekt, maar tenslotte vrede heeft met de ge dachte de gitaar weg te geven. Maar ze wil er wèl eerst afscheid van nemen. „Je bekijkt hem van alle kanten, ook van binnen. Je streelt liefdevol over de snaren, speelt er nog even op, hoort zijn mooie klank. Je beseft hoeveel hij voor je betekent en dan geef je je gitaar af: alsjeblieft. En dan sta je zonder gitaar." Vervolgens zingt ze vol overgave het liedje van daarnet opnieuw, maar dan zonder gitaar: „Wie ben je? Wie ben je? Ken je jezelf wel? Wie ben je? Waar ga je heen?" Zo zonder gitaar valt des te meer haar mooie aparte stem op. Thuis Een ontmoeting met Lenny Kuhr, thuis in Eindhoven. Een onopval lende woning. Sober ingericht. Veel wit en licht. Wat boeketten bloemen. Schoonheid, sereniteit. Dat straalt Lenny uit. Ze geeft een aanvulling op haar verhaal over de gitaar: „Wat je wilt ge ven, moet je met je hart geven. Het heeft pas waarde, als ik je iets geef, waar ik zelf van houd. Met liefde loslaten." Dat er meer is tussen hemel en aarde, ontdekte ze een jaar of tien geleden. „Dat er een waarheid is die boven de religies uitstijgt. Dat je een bestemming hebt." Ze zat met haar vriend, schrijver Herman-Pieter de Boer, op de zelfde golflengte. Ze lazen er veel over. Het inspireerde haar tot het maken van een reeks liedjes. Hieruit kwam onder meer de plaat Quo Vadis voort. Brieven Lenny wilde alleen nog maar concerten in die sfeer geven. Het enthousiasme van de mensen be vestigde haar. Ze ontving veel brieven met vragen, die ze alle maal zo goed mogelijk wilde be antwoorden. Ze kreeg echter steeds meer het idee dat ze net te weinig wist om zoiets te mogen doen. Ze zocht en vond een spiri tuele leraar. In diezelfde periode verloor Len ny Kuhr drie jaar geleden haar stem. „Binnen twee weken had ik niets meer over. Als je me had ge hoord, had je geen dubbeltje meer voor me gegeven." Diverse artsen onderzochten haar, onder wie ook haar voormalige echtge noot, een Israëlische keel-, neus- en oorarts. Met haar stembanden was niets mis. Nu begreep Lenny dat ze zich in een geestelijk proces bevond. Maar of ze ooit weer zou kunnen zingen, was nog maar de vraag. Ze werd opstandig. Die stem was haar bron van expressie geweest. Trilling „Er zat niks herkenbaars meer in wat ik wilde zeggen. Ik had nog slechts een ontzettend hoog on beduidend piepstemmetje. Zelfs de resonans die je normaal van binnen voelt, was weg. Als je die trilling niet meer hoort, vraag je je af, wie je nog bent." In haar neerslachtige gemoeds toestand meed ze gezelschap en verliet haar huis nauwelijks. „Het kwam erop neer dat ik me zes maanden lang in een kamer opsloot. Langzaam maar zeker verzonk ik in een tijdloze stem ming. Alles werd heel stil om me heen. Ik zag mezelf buigen voor het lot. Ik had het gevoel dat ik steeds kleiner en kleiner werd, totdat er helemaal niets meer van me over was. En het wonder geschiedde. Ik liet alle hoop en verwachting los. Het was de totale aanvaarding. Voel de me bevrijd, was gelukkig. Pril en puur als een pasgeboren baby. Het leven zou opnieuw begin nen." Een paar dagen later ontdekte I my dat ze ineens weer een p.^tsie stem had. Ze pakte haar gitaar en wist: Het lange zwijgen is verbroken. „Het eerste liedje dat ik weer maakte. Ik moest het in het begin doen met een breekbaar, maar ook heel mooi en subtiel stemme tje. Ik stond vroeger bekend als een zangeres met een dijk van een stem. Die stem zou misschien nooit terugkomen. Ik voelde meer liefde dan ooit en wist dat ik die met m'n kleine stem vorm kon ge ven. Het had niet eens meer wat met mezelf te maken. Het was een universele liefde. Waar die van daan kwam, wist ik niet. Er ging nog eens anderhalf jaar voorbij, voordat mijn stem weer wat sta bieler werd en ik er weer een beetje op kon vertrouwen." Hart Van die belevenis leerde Lenny meer dan van alles wat ze voor dien had gelezen. „Ik liet tijdens mijn ziekte ook mijn boekenken nis los. De kennis in je hoofd ver groot je ego en kan dus ook een belemmering zijn. De mensen zijn geneigd hun ge voelens weg te stoppen om beter te kunnen overleven. Je houdt je ego krampachtig vast. Daardoor blijf je lijden. Je moet loslaten en opnieuw leren voelen. Je probeert ook anderen te verlichten. Hel pen om angsten eerst te leren on derkennen. Want dan pas kun je die angsten als wolken aan je voorbij laten trekken. Alle angst vloeit voort uit de angst voor de dood. Dat heb ik zelf drie jaar ge leden ervaren. Al het loslaten is een soort vingeroefening voor dat ene; de doodsangst overwinnen." Lenny Kuhr woont al enige jaren niet meer samen met Herman- Pieter de Boer. Hij maakt nog teksten voor haar. „We hebben elkaar erg geïnspireerd. Het is geen intieme relatie meer, maar de liefde is er nog. Zoiets is ook een kwestie van kunnen loslaten. Als je koortsachtig op zoek gaat naar nieuw houvast, ben je in spi ritueel opzicht nog weinig opge schoten. Je vindt vrede in jezelf door onzekerheden te aanvaar den. De liefde wordt dan groter, rustiger, vrij. Onvoorwaardelijke liefde.-'- Hogere „Je moet bereid blijven je over te geven aan het heilige proces dat zich in en buiten je afspeelt. Noem het maar het Hogere. Daarvoor hoef je niet in een per soonlijke God te geloven. Alleen door alle zekerheden los te laten bereik je subtielere lagen van bewustzijn. Oprechtheid en zuiverheid zijn nodig. Alles wordt dan almaar ruimer en hó ger. Als één mens verandert, ver andert zijn omgeving en uitein delijk de wereld. Het spel zit zo schitterend en vernuftig in el kaar. Ik ken iemand die, net als Boeddha, maar niet ophield met lachen, toen hij ontdekte hoe een voudig het is." Informatie over optredens van Lenny Kuhr verstrekt Tom Odijk (impresario), 026-3817582 DE NEDERLANDSE band Da- ryll-Ann heeft een woelig jaar achter de rug. Na het verschij nen van de goed ontvangen de- buut-cd Seaborne West brak het viertal met de platenmaatschap pij, en was het noodzakelijk om Excelsior Recordings op te rich ten om vorige week tijdens een feestje in Paradiso de opvolger Daryll-Ann weeps het licht te doen zien. Alle ellende moet maar snel ver geten worden, want de cd is een klein meesterwerk. Al in het eerste van de zestien nummers is duidelijk waar Daryll-Ann de mosterd haalt: Tools R Us klinkt als Neil Young Crazy Horse. De hele plaat is doordrenkt met het dromerig melancholieke ge voel van de Canadese ouwe rot, al gaat het te ver de groep van plagiaat of epigonisme te be schuldigen. Daarvoor komt de muziek van Daryll-Ann te recht uit het hart. De muziek op de cd is opge bouwd rond de twee gitaren en stemmen van Jelle Paulusma en Anne Soldaat, tevens verant woordelijk voor alle composi ties. Ronduit ongelukkig echter is de single-keuze Tremble For te, een vrij melig jazzy nummer. Niet representatief voor al het moois dat op de cd te vinden is. Een drie-sterren nummer als Ocean Drive kan veel eerder voor een doorbraak naar het grote publiek zorgen. Daryll-Ann geeft gelukkig eigen accenten aan de op Amerikaan se leest geschoeide rocknum mers. Zo klinken af en toe zelfs het Britse van The Kinks door, en zorgt een accordeon, een pia no, orgel en zelfs een fluit voor afwisseling in de voornamelijk mid-tempo ballads. En af en toe is een verrassing te horen, zoals het instrumentale Scott Lesley, dat zo als thema van een film kan dienen. En met Rollercoaster presenteert de groep ook een gedegen up-tem- po rocker. Daryll-Ann weeps, maar kan hopelijk weer lachen met zo'n moordplaat. (Excelsior Records) JOEP TROMMELEN DE AMERIKAANSE sin ger/songwriters Pete en Maura Kennedy hebben een even voor de handliggende als originele - én probate - manier gevonden om een album op te nemen. Het koppel heeft geen muzikanten naar de studio uitgenodigd, maar is zijn favoriete collega's thuis gaan opzoeken om ze ter plekke om een bijdrage te vra gen. Dat werkte geweldig. Aan het eind van hun muzikale zwerf tocht door de VS en Mexico droegen The Kennedy's de mas- tertape van hun zojuist uitge brachte cd Life Is Large in hun rugzak, met daarop illustere na men als Roger McGuinn, The Dixie Hummingbirds, Nils Lof- gren en Steve Earle. Het is een buitengewoon krach tig album geworden, vol meesle pende gitaarrock met een hoog Rickenbacker-gehalte. De bege leiders hebben in hun eigen stijl kunnen bijdragen zonder zich zelf te hoeven imiteren. Het le verde een frisse sound op, direct verwant aan (de vroege) REM en The Bangles, waarin ook de 'mid-sixties' Beatles en vooral The Byrds. volop door echoën. Trefzeker gearrangeerd en strak geproduceerd met af en toe een scheutje psychedelica. Zoals de in een Beatles-pastiche eindi gende Buddy Holly-parodie Right as Rain. Of het wonderlij ke mandoline/bouzouki-duel tussen Steve Earle en Charlie Sexton in het op Homeros' Odyssee geïnspireerde slotnum mer Sirens. De meest geladen bijdrage komt van McGuinn, die - niet voor het eerst trouwens - het intrigeren de thema van Bachs Jesu Bleibe Meine Freude uit zijn Stratocas- ter wringt. Waarmee de oude Byrds-voorman het openings nummer Life Is Large in één klap 'larger than life' maakt. Kortom, een eersteklas aanra der, dit album. (Green Linnet/ Music Words). LEO NIERSE SUCCES KAN je opbreken. De Spin Doctors hebben dat erva ren. Van de debuut-plaat Pocket full of kryptonite uit 1991 wer den meteen zes miljoen exme- plaren verkocht en vele, vele concerten volgden. Vervolgens kwam in 1994 de cd Turn it up side down die 'maar' twee mil joen stuks verkocht. Aan het eind van '94 constateerden de Spin Doctors dat ze inmiddels vier jaar aan het toeren waren en dat het tijd werd voor bezin ning. Die bezinning leidde er toe dat mede-oprichter en gitarist Eric Schenkman vervangen werd door Anthony Krizan. Halverwege '95 werd weer voor zichtig begonnen met repetities en die repetities mondden uit in wekelijkse optredens onder schuilnamen in de New Yorkse Nightingale Bar. Een deel van de nieuwe nummers die daar uitgeprobeerd werden zijn terug te vinden op de onlangs versche nen cd You've got to believe in something new. De nieuwe plaat laat horen dat de Spin Doctors hun problemen overwonnen hebben. De band klinkt energiek met die typische vermenging van Amerikaanse rock met Brits aandoende, soms aan de Police herinnerende nummers. You've got to believe in some thing new werd geproduceerd door Danny Kortchmar die in een grijs verleden als gitarist be kendheid kreeg in het Eagles- kringetje. Het is een helder klin kende cd geworden met een aan stekelijk geluid dat zich ergens halverwege The Jayhawks en Black Crowes bevindt. Lekkere muziek kortom. In de vorm van een niet op de hoes vermelde, maar wel op de cd aanwezige cover van That's the way i like it van KC and the Sunshine Band krijgt de plaat bovendien een uitsmijter mee die wel eens tot een alternatief fuifnummer zou kunnen uitgroeien. (Epic, Sony) WIM VAN LEEST JE STAAT er niet zo bij stil, maar er is inmiddels een genera tie jongeren voor wie popmuziek op de eerste plaats een beeldcul tuur is en pas op de tweede plaats met geluid van doen heeft. Opgegroeid als ze zijn met tv zijn de videoclips belangrij ker voor ze dan singletjes op de radio. Ook die generatie brengt zijn muzikanten voort. Velen blijven hangen in die beelden en vinden een geslaagde clip belangrijker dan een goed klinkend nummer. Maar er zijn er ook die na, die eerste kennismaking met pop muziek via de tv, de lange weg terug zijn gegaan naar de 'oer tijd' van de popmuziek. Jonny Polonsky uit Wilmette in de buurt van Chicago is zo'n jongen. Hij heeft bij wijze van spreken het maken van popmu ziek in zijn eentje herontdekt en via ukelele en gitaar belandde hij uiteindelijk op de kamer van zijn oudere broer waar hij in zijn eentje zijn debuut-cd Hi my name is Jonny opnam. Vooraf gaand aan die cd maakte hij kennis met Frank Black met wie hij een demo opnam die vervol gens tot een platencontract met American Recordings leidde. my name is Jonny bevat tien nummers met een gezamenlijke speelduur van 24 minuten. De plaat laat simpele maar uiterst gedreven popmuziek horen dië soms aan de jonge Costello en tijdgenoten van toen doet den ken. Door de demo-achtige, moederziel alleen gemaakte op namen is Hi my name is Jonny tegelijkertijd een intieme plaat die een ontwapenende eenvoud in zich heeft. Jonny Polonsky bewijst met dit debuut dat hij echte popmuziek kan maken. Het zit wel goed met hem. (American Recordings, BMG) WVL NEUROSIS HEEFT met zijn ondergrondse doemgeluid al een aardige cultstatus bereikt. Sinds 1987 produceren deze Amerika nen sinistere en nihilistische muziek. Het nieuwste produkt, Through Silver in Blood, opge nomen in de Brilliant and A Dif ferent Fur Studios in San Fran cisco, is Neurosis op zijn best. Hard, gewelddadig en niets ont ziend. Het 'vriendelijke' gezel schap Roeder, Edwarsdon, Kel ly, Von Till en Landis, weet het geluid aardig op te bouwen. Neurosis begint vaak rustig om uiteindelijk te exploderen in een orgie van geluid. Niet geschikt voor de jongste luisteraar, zou ik zeggen. (Iron City) Minstens zo ruig is Cerebros Ex- primidos, een vierkoppige hard- coreband uit het zonnige Span je. Maar zo zonnig klinkt de mu ziek van Triay, Bosh, Tenreiro en Canate niet. Meer dan tien jaar geleden verveelden ze zich in hun geboortestad Palma op het toeristeneiland Palma ka pot. Ze begonnen een bandje en zijn inmiddels met hun gestoorde hardcore latin-punk uitgegroeid tot een cultband in eigen land. Met hun handelswaar Demencia proberen ze de rest.van Europa voor hun 'has more balls'—mu ziek te winnen. Als je bijna doof bent, moet je Demencia maar aanschaffen. Hoor je toch nog iets. (Semaphore) PETER VIERENHALM Hilversum (anp) - Voor het eerst zijn in Nederland gedu rende een gehele rechtszaak opnamen gemaakt voor een televisieprogramma. Het gaat om de rechtszaak te gen een ziekenverzorgende in Delfzijl die onlangs is veroor deeld voor de moord op vier de mente bejaarden. De beelden zijn gemaakt voor een docu mentaire van Brandpunt, die volgende week wordt uitgezon den. Het is ongebruikelijk dat visuele media uit Nederlandse rechtszalen berichten. Bij pu bliciteit trekkende processen krijgen televisieploegen door gaans gelegenheid voor aan vang van de behandeling in de rechtszaal beelden te maken. Brandpunt kreeg voor een do cumentaire toestemming tij dens twee procesdagen in de rechtszaal te filmen. „Voor zover bekend is het in derdaad de eerste keer dat dit in Nederland gebeurt", zegt verslaggever Piet Hein van der Hoek. „Wij hebben toestem ming gevraagd en van alle betrokkenen die beeld komen." Een van dt voorwaarden was dat de beel den pas nadat het vonnis was geveld zouden worden uitge zonden. De verdachte zieken- verzorgster, Martha U., vertelt voor de camera in de rechtszaal over haar motieven om de be jaarden een dodelijke injectie toe te dienen. De rechtbank in Groningen veroordeelde de vrouw onlangs tot negen jaar en tbs voor de moord op bewo ners van het geriatrisch cen trum verpleeghuis Vliethoven in Delfzijl. Brandpunt maakte een 45 minuten durende docu mentaire over de vrouw. De 'Stilte van Martha U.', een documentaire die een periode van driekwart jaar beslaat, wordt uitgezonden op 2 juni (Nederland 1, 21.31 uur). Amsterdam (anp) - Gerrit Timmers krijgt voor zijn decor voor de ope ra L'Incoronazione di Poppea van Monteverdi de Emmy van Leersum prijs 1996. De onderscheiding voor theatervormgeving bestaat uiteen I bedrag van 15.000 gulden. Het Amsterdams Fonds voor de Kunst heelt dat gisteren bekend gemaakt. Het Onafhankelijk Toneel en het Combattimento Consort gaven del voorstelling in 1993 en 1995. Hij was recent ook te zien in de Verenig de Staten. Pieter Smit en Henk Braam krijgen de aanmoedigingsprijs voor respectievelijk theatervormgeving en fotografie. Daaraan hangt] een prijskaartje van elk 7500 gulden. De onderscheidingen wordenopl 25 oktober in Paradiso in Amsterdam overhandigd. Amsterdam (anp) - De Amsterdamse Kunstraad vindt dat del gemeente de komende vier jaar bijna 30 miljoen gulden extra j moet uittrekken voor kunst en cultuur. De toename betekent een stijging van 5 proeent ten opzichte van het huidige budget. Het betekent een verhoging van jaarlijks ruim 7 miljoen gulden. Dat staat in het advies van de Amsterdamse Kunstraad, dat vooruit loopt op het hoofdstede lijke Kunstenplan 1997-2000. Voor de Kunstenplanperiode hebben 120 kunstenaars en kunstinstellingen subsidie aan gevraagd. Dat is bijna een ver dubbeling ten opzichte van het huidige Kunstenplan. Het extra geld moet vooral ten goede komen aan het Amster damse Fonds voor de Kunst. De Kunstraad bepleit 2,7 miljoen extra toe te kennen. Ook het Ko ninklijk Concertgebouworkest kan volgens het advies rekenen op subsidieverhoging. „Het func tioneren op de top rechtvaardigt dat naar Nederlandse maatsta ven hoge salarissen worden be- Rotterdam (anp) - Adriaan Monshouwer, directeur van het Nederlands Foto Instituut in Rotterdam, legt per 31 de cember zijn functie neer. Het bestuur en de directeur heb ben daartoe besloten nadat voor stellen van Monshouwer om de taak en de organisatie van het in- situut te veranderen, onvoldoen de steun vonden bij het bestuur. Het bestuur voorziet zo spoedig mogelijk in een opvolger. Mons houwer is directeur sinds de ope ning van het instituut, eind maart 1994. Het Nederlands Foto Instituut is gevestigd in het voormalige pand van de Nederlandse Dagblad Unie in Rotterdam, nabij Mu seum Boijmans Van Beuningen. Het ministerie van WVC en de ge meente Rotterdam waren de ini tiatiefnemers voor de oprichting. Het bestuur heeft grote waarde ring voor de inzet en inspiratie waarmee Monshouwer het insti tuut in de startfase vorm en in houd heeft gegeven, en voor de actititeiten die in de eerste twee jaar zijn ontplooid. NEDERLAND 1 (4 01 Een huis in Jeruzalem, bijbelver tellingen voor kinderen 1407 Beitje Knor met Tom en Tim, Het allermooiste ei, De melktand muizen, La la liedjes en Nijntje 1430 Studio op stelten met Eddy Freddy, Ratjetoe, Robbedoes, Uit gestorven, Tom Jerry, Samen op het eiland Zeekraai en Extra large 16.00 Journaal 1505 Goeiemiddag! 16 53 Duel over de grens (slot) 1743 Tom 6 Jerry, tekenfilmserie 1508 Bert Haanstra-cyclus: Monument voor een gorilla, een documentai re uit 1987; Boy meets Girl, nooit eerder vertoond materiaal uit het archief van Haanstra over een ba by en een baby-gorilla 19.06 Lieve Martine 1954 pp: Uitzending CDA 20.00 Journaal/Weeroverzicht 2030 Seaforth Saga, serie 21.19 Vreemde praktijken, comedy 15.1 21.50 Bert Haanstra-cyclus: Dr. Pulder 16.1 zaait papavers, speelfilm 16.' 23.36 Teevee Studio 16.. 00.11 Een Vrije Gedachte (tot 00.14) 17. NEDERLAND 2 17. 00 Zomerbeestjes: De imker (tot 18. 09.15) 12.00 Tennis: Roland Garros 1729 2Vandaag, actualiteiten met om 18. 17.30 en 18.00 Journaal; 18.43 18. Sportjournaal en vanaf 18.51 18.1 Hoofdpunten uit het nieuws ge- 19.1 volgd door het weer 19.' 19.01 Verrassend Nederland, vakantie magazine 20.| 19.30 Enkelspel, serie interviews: Harm Ottenbros 20.00 Roland Garros, samenvatting 20.40 Verkiezingen Israël 22,30 Antenne, documentaire-serie: Ge heime trainingskampen waar isla- 22. mitische fundamentalisten opge- 22. leid worden om terroristische aan- 22 slagen te kunnen plegen 23. 23.05 Modern management 23.37 Journaal NEDERLAND 3 37.00 Journaal 07 37.07 Klokhuis 37.29 Ontbijt-TV, actueel magazine met 07 elk half uur Journaal 07 39.00 Journaal 39.05 PP: Uitzending PvdA 39.08 Kook tv 09 39.29 Kunstmest 10 10.09 Ontdek de chemie 111 10.39 Wat is er aan de hand 11 11.11 Goeiemiddag! 11.59 MiddagEditie met om 12.00 NOS- Journaal en 12.15 Den Haag 13 13.00 Journaal 14 13,08 Document van een drama: Mo- 14 lukse kapers spreken voor het 19 eerst K 13.59 Kunstmest 16 14.40 De rivier 1| 15.05 Mega Top 50 12j taald. Dat is nodig om top-musicij aan het orkest te kunnen bin-] den." Vorige week adviseerde del Raad voor Cultuur zo'n subsidie- j verhoging af te wijzen. Exlra I geld is ook nodig voor de komst] van een studiocomplex voor del dans, waarover de Kunstraad slj eerder adviseerde. Het Koninklijk Theater Carré e het Concertgebouw krijgen ral-I gens het advies geen extra subsi-] die. De Kunstraad wees het sub-l sidieverzoek van Theatergroejl De Nieuwe Amsterdam (DNAlj Dansers Studio en het AmsW-| danse Promenade Orkest af. Breukelen (anp) - L,2I'" woonplaats Breukelen is0 74-jarige leeftijd de acteur/® gisseur Harry Bronk ove# den. Hij was medewerker aan W heit de klok', een legendan" radioprogramma. Als acteuy,: hij werkzaam bij het Neue™1 Nationaal Toneel, t?nee7* Ensemble en in veel vrije prod ties. Tussen 1969 en 1979 was hoofd drama-kunstzaken oil TROS radio en regisseerde ruim 250 hoorspelen. De teur/regisseur wordt woensdag, in Breukelen MS ven. Voor de Nederlandse isie speelde Bronk een veert®- rollen voor alle zendgemac den. Verder regisseerde hi) j denten- en amateurtoneele 1 nasynchronisatie van vijl J ney-fflms. Ook was hij de tiefnemer tot oprichtingv®, cabaret Miniature en org3®;, van het Loosdrecht Festiva jaren 1948, '49 en '50. Bronk had zijn zijn to ding bij Cruys Voorberg® ge gen en debuteerde in de 1945 voor de radio. Daarna te hij mee aan duizenden dingen, waaronder alle 1 j gen van 'Negen heit de K J baretprogramma's, docurae res, jeugdprogramma s e spelen. BELGIË FRANS 16.35 Neighbours, soap 17.00 La bande a larlos, magazine 17.25 The Waltons, serie 18.30 Régions soir, regionale actualtitei- en 18.50 Cartes sur table, magazine 19.05 .e quotidien des sports 19.30 Nieuws 10.10 Au nom de la loi, juridisch magazine 11.15 Dien Bien Phu, Vietnamees/Franse wlogsfilm uit 1991 23.30 Coup de film, 'ubriek 24.00 Laatste nieuws BELGIË FRANS 2 17,00 La pensée et les hommes 17.30 Che- 'al passion, paardensportmagazine 18,00 d Bla-bla 18.55 Neighbours, soap 19.30 faws 20.00 Agenda vert 20.05 Foot nondial, voetbalmagazine 20.40 Voetbal: 'riendschappelijke interland Italië-België 12.25 Nieuws 22.55 Les géants du stade 13.00 Tafeltennis: Open kampioenschap w Charleroi 23.25 Autosport, verslag «teto Trophy 23.55 Paardenkoersen (tot 14.00) DUITSLAND 1 '5.30 Morgenmagazin, ontbijttelevisie nv 0 Ta9esschau 09.03 Dallas, soap 09.45 OYrobic - Mit Freude bewegen. Aerobics 10.00 Tagesschau 10.03 37i, reportage-se- le: Wiling in Sarajevo 10.35 Tips und rends, magazine 11.00 Tagesschau 11.04 "'lyn Monroe-cydus: Gentlemen prefer '°™es, Amerikaanse speelfilm uit 1953 0 Umschau 12.55 Presseschau 13,00 sgesschau 13.05 Mittagsmagazin 1345 ™rtschafts-Telegramm 14.00 Tagesschau "■03 Rehmsen, talkshow 15.00 Ta- jesschau 15.03 Juliane Andrea, talk- now 15.55 Jürgen Fliege antwortet 16.00 agesschau 16.03 Fliege, talkshow 17.00 gesschau 17.10 Brisant, boulevardmaga- ine 17.55 Verbotene Liebe, serie 18.25 i ^nenhof, serie 18.54 Lady Cops, serie '7° Jagesschau 20.15 Sportschau li- oetbal-interland Noord-lerland-Duits- w l Be'^ast Tagesthemen 23.05 S Kino: Felix' speelfilm 00.30 tmagazin 00.50 Ettore Scola-cydus: sporchi e cattivi, speelfilm DUITSLAND 2 WKË ■30 Zie Duitsland 1 11.00 Sport lino rs: ®Pen Franse Tenniskam- schappen vanaf Roland Garros (Pa- fe ,»I -Eln Mann am Zu9, serie 19.00 )-. R 25 S0K0 5113, politieserie 20.15 Wonderbare Welt, reporta- ïn Pr= abra's 2100 Gesundheitsmaga- eoorto ^5 feute 22.15 ZDF Spezial, !2 3n ?e'sene: De verkiezingen in Israël le'rriri- ■nJzeicben Dl' magazine 23.00 misdaadserie 24.00 Heute nacht aar lö'os Theater' reP°rtage t.g.v. 50 Kuhrfestspieie in Recklinghausen ÊKÊÊÊBÊÊÊÊÊKÊÊÊKÊÊÊÊÊKÊÊÊÊÊK

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 16