DE STEM Plan voor duurzame industrie Bedrïjfskaden kort en krachtig Dikke van Dale wordt mogelijk bankgebouw Minister gelooft niet in vervoersplan Axelaar Pinksteren 'een B-weekend' door veranderend vakantiepatroon Van hotel tot kantoor Zeeuwse politie jaagt op wildkampeerders Korting DELTA niet meer dan 70 gulden 1 Voorlichtingsavond 29 mei Zeeuwse Milieufederatie ziet winst voor bedrijfsleven en milieu achten op de eo-Cyprioot Duitse duiker raakt onwel A5 Acht bekeuringen bij alcoholcontrole Geen vloeitje wel bekeuring Twee doden bij aanrijding DAG 28 MEI 1996 e oudste afbeelding van rodite, godin van de li EU heeft in het vooruitzicht steld op termijn te gaan onder- ndelen over toetreding van Cy- us, eventueel los van de vraag dan de opsplitsing al is opge- st. Het zal de problemen niet rminderen. Ankara met zijn ote invloed op het Turkse ge- elte van Cyprus zal weinig po- iefs bijdragen aan de onder- ndelingen zolang het zelf niet t de EU wordt toegelaten. seudo-staat U-commissaris Hans van den roek heeft laten weten dat Cy rus niet door Ankara gegijzeld ag worden, maar hij vertelde er iet bij wat er gedaan kan wor- en als dat toch gebeurt. De riekse Cyprioten zullen van hun ant moeten erkennen dat er ook en Turks volksdeel op het eiland en dat zal ze moeilijk vallen, u nog spreken ze en schrijven ze ver de 'p'seudostaat in het noor- en' als ze het over het Turkse ge- eelte hebben. VN-vertegen- oordiger Feissel is toch hoop- ol. ,Er is nog ontzettend veel tijd nor de onderhandelingen met 'uropa beginnen, zeker nog twee aar. Iedereen beseft dat er met ansluiting bij de EU een nieuw 'yprus kan ontstaan, waar niet Heen voortdurend naar het ver eden wordt gekeken. Als Cyprus id wordt van de EU voor er een 'nterne oplossing is dan houdt 'at een gevaar in voor alle par ijen en zij weten dat. Ik denk dat met het vooruitzicht van een EU- lidmaatschap beide kanten hard zullen willen werken aan een op lossing." Een redelijke oplossing wordt ge zien in het kanton-systeem van de Zwitsers. De kantons hebben echter geen eigen soevereiniteit en als er iets is wat de Turken on der leiding van hun president Denktas willen dan is het soeve reiniteit. Maar het grote verlangen naar aansluiting bij Griekenland is bi) de Griekse Cyprioten aan het verdwijnen en in het Turkse ge- deelte, zeker door de voortduren de bezetting van Turkse troepen, is de aversie tegen Ankara groei end. Wellicht groeit hieruit nieuwe Cyprioot, die van het ei land weer een eenheid kan ron ken. Op de slechts drie jaar oude universiteit (vroeger werd voornamelijk in Londen gest - deerd) lijkt die neo-Cypnoot ontwikkeling. VN Inmiddels verblijft op Cyprus® 32 jaar lang een VN-vred macht, die de internationale - meenschap 45 miljoen dollar p jaar kost. „Een peuleschu z B Gustave Feissel. „De VN beta daar nog niet de helft van, de wordt betaald door Grieken en Cyprus zelf. Als je voor bedrag de vrede kunt bew dan is dat goedkoop." De 1.200 man (Argentijnen, tsr ten, Oostenrijkers en Ieren), er zitten, houden 24 uur Per de groene zone, de buffer van kilometer in de gaten. Per kopter, per auto, te voet. geen vrede", zegt brigade-g raai Vartiainen, "officieel alleen nog een wapenstilsta Gemiddeld drie keer per wordt er een incident gem dat varieert van opzettelij grens overschrijden tot mi oefeningen in verboden illegaal jagen in de buft de .„Het is vaak uitlokking generaal, „kijken ho®vfJ*! grO' nen gaan. We lossen dat I"teei. te voortvarendheid op. Jete dus en met woorden, want, middelen hebben we niet. Zeeland yan onze verslaggever geuzen/Middelburg - Zee land heeft het afgelopen weekend tussen de 250.000 en 215,000 vakantiegangers over vloer gehad. Naar schat- U1g de helft van hen kwam uit Duitsland. Directeur ing. R. ter Heide sprak gisteren van een B-weekend. De verblijfsrecreatie scoorde matig. De campings, de helft van de to tale verblijfsrecreatie in Zeeland, kenden een bezetting tussen tachtig en honderd procent. De bezetting van hotels, bungalows en pensions was redelijk. Vorig jaar trok het pinksterweek end 300.000 bezoekers naar Zee land. Het weer heeft een rol ge speeld. „Maar we kunnen niet al les op het weer schuiven," zegt Ter Heide. Volgens de directeur is vakantiepatroon veranderd en is er meer spreiding van vakanties. „Vroeger moest je het hebben van Hemelvaart en Pinksteren, maar dat is niet meer zo. Je moet je dan ook afvragen of Zeeland ooit nog zal pieken. We kunnen hier, als alles meezit zo'n 375.000 toeris ten hebben. Maar ik denk niet dat we dat nog ooit zullen halen." Volgens Ter Heide kwamen dit weekend veel mensen in bewe ging. Ze gingen fietsen of wande len en bezochten dagattracties. Het veer Vlissingen-Breskens draaide een half-uursdienst. Op het Veerse Meer werd druk ge zeild. Voor de horeca en de win kels was het zelfs een prima weekend. Plaatsen als Sluis en Hulst wer- Van onze verslaggever lemeuzen - De Zeeuwse industrieën moeten hun overschotten aan grond- en julpstoïïen en energie van elkaar overnemen in plaats van ze af te fakkelen of op een andere, onvoordelige of milieu-onvriendelijke ma nier te verwerken. Be uitwisseling en/of hergebruik zogenaamde rest-stromen betekent dubbele winst. Het mi lieu wordt gespaard en voor het bedrijfsleven kan het een aan zienlijke kostenbeparing opleve ren. Het opzetten van zo'n gestructu reerd uitwisselingssysteem tus sen bedrijven onderling is een vele ideetjes die de Zeeuwse Milieufederatie lanceert in Zeeland tot een duurzaam industriebeleid te komen. De vi sie van de ZMF, uitgewerkt in een notitie, komt donderdag aan bod tijdens een studiedag in Mid- De ZMF vindt dat de provincie een voortrekkersrol moet vervullen om de plannen van de grond te tillen. Aanbevelingen De ZMF constateert dat het in Zeeland slecht is gesteld met de van milieu en econo mie. Anders gezegd: er wordt bij allerlei productieprocessen, uit breidingsplannen en investerin- te weinig gedaan om het milieu te sparen. Zeeland heeft weliswaar zijn eigen milieube- Kerend Tij. De prak tijk leert dat milieudoelstellin- t, ook landelijk, zelden worden laald. De provincie schiet vol gens de ZMF te kort in het stellen milieuvoorwaarden en een controle op de naleving daarvan. In de notitie komt de ZMF met zeventien gedetailleerde en prak tijkgerichte aanbevelingen voor ie Zeeuwse bedrijven, de haven schappen de provincie en weten schappelijke instellingen. Ze lo pen uiteen van een optimale be nutting van de industrieterrei nen, en beperking van emissie ioor een goed systeem van be- irijfsvervoer op te zetten tot toe- van alternatieve energie- bonnen. Het idee voor het hergebruik van reststoffen is niet nieuw. In De nemarken vindt al sinds enkel ja ren uitwisseling tussen een be perkt aantal bedrijven plaats. In «t Rotterdamse havengebied is Jaar inmiddels ook ervaring mee Daar is ook al gekeken naar het gezamenlijk gebruik (utility-sharing) van gemeen schappelijke voorzieningen zoals warmtekrachtcentrales en reser- 'e-stoomvoorzieningen. hergebruik b Zeeland zijn mogelijkheden te fver' De cokesfabriek in Sluiskil bijvoorbeeld fakkelt vrijkomend cokesgas af maar dat kan bij een toepassing aardgas ver- Het historische visitekaartje van Sluis is volgens directeur Boussen als horecavoorziening niet langer levensvatbaar FOTO CAMILE SCHELSTRAETE Van onze verslaggever Sluis - Sluis' historisch visitekaartje hotel-restaurant De Dikke van Dale wordt mogelijk omgebouwd tot bank. Een Belgische bank heeft belangstel ling voor het pand. Met beheerder Witte-Boussen Vastgoed Verhuur zijn vergevorderde onderhandelingen gaande over gehele of gedeeltelijke overname van het hotel-restaurant. Om welke bank het gaat willen be trokkenen niet zeggen. De gemeente Sluis/Aardenburg is bereid de horecabestemming van de Dikke van Dale met een versnelde procedure te wijzi gen. De commissie VROM heeft daar vori ge week in een besloten vergadering al 'ja' tegen gezegd. Donderdag komt het voorstel in de open bare raadsvergadering. De uiteindelijke beslissing ligt bij de provincie. De doortastendheid van de gemeente Sluis/Aardenburg heeft beheerder Witte- Boussen Vastgoed Verhuur in verlegen heid gebracht. Het gaat directeur N. Boussen allemaal veel te snel. „We zijn nog helemaal niet rond met de bank," aldus Boussen dit weekend. Ook uitbater F. Gallo-Gijselink is nog niet op de hoogte gebracht van de plannen en was, gevraagd om een reactie, met stomheid geslagen. „Ik weet hier hele maal niets van," aldus de uitbater, maar hij wenste verder geen commentaar te geven. Bestemming Ook de formulering en de argumentatie van het raadsvoorstel is niet helemaal naar de wens van Boussen. B en W stellen voor de horeca-bestemming om te zetten naar een kantoorbestemming. Met het door Boussen zelf aangedragen argument dat het etablissement op de locatie St. An- nastraat niet levensvatbaar zou zijn. Bous sen zegt dat argument alleen maar te heb ben gebruikt om bij de gemeente de druk op te voeren. De omzetting naar kantoorbestemming zou betekenen dat De Dikke van Dale de deuren moet sluiten. Een volledige be stemmingswijziging is volgens Boussen echter alleen nodig indien de bank het he le pand zou overnemen. „In dat geval zouden wij op een andere lo catie een nieuw hotel-restaurant neerzet ten." Of dat in Sluis zelf gebeurt staat nog open. In ieder geval binnen de gemeente grenzen van Sluis/Aardenburg," aldus Boussen die deze week met de gemeente overleg wil over de ontstane situatie. Jammer Wethouder J. du Fossé, die de commissie voorzat, weet niet goed wat hij met de si tuatie aan moet. „De heer Boussen moet niet op twee gedachten blijven hinken. Het is op zijn verzoek gebeurd om de bestem ming van het pand te wijzigingen. En er zat haast achter. Dus hebben we alle regis ters opengetrokken. Als het nu weer ver anderd moet worden. Ik hoor wel wat ie nog te zeggen heeft." Dat het voorstel besloten is behandeld is volgens Du Fossé niet omdat daar zaken zijn besproken die het daglicht niet mogen verdragen. „Het ging om het aftasten van de raad. Als er geen instemming was ge weest, hadden we er ook geen raadsvoor stel van gemaakt. Het heeft niets met geheimhouding te ma ken. We vonden het wel jammer want dat zou betekenen dat Sluis een hotel kwijt raakt. En ja, aan banken hebben we in Sluis niet echt gebrek. Maar als de eige naar zegt dat het niet levensvatbaar is dan hebben wij daar begrip voor." geldt ook over afvalwater een bepaalde kwaliteit dat hergebruikt kan worden. De 4MF geeft een opsomming van Producten en stoffen die bij het ®e bedrijf overbodig zijn maar ren ander bedrijf goed kan ge nuien. Het gaat dan ondermeer «alk (restproduct van Hydro &1; hulpstof voor Zuid-Chemie, inanol (product van Dow; gfondstof voor metaalbewerken- e bedrijven), bioslib, afvalglas, ttc UUr' zwavel-producten, "3n onze verslaggever ?.aes~J'6n inwoner uit Oberhau- 2 (Duitsland) is afgelopen simt inde problemen geko- oen hij in de Oosterschelde J? duiken was. De man werd snel omdat hij vermoedelijk te terVanaf een diepte van 30 me deaar de oppervlakte probeer- oJ braken. De duiker is in het erscheldeziekenhuis in Goes Door Frank Deij Axel/Den Haag - Minister Jorritsma is niet van plan een haalbaarheidsonderzoek in te stellen naar een alternatief woon-werk vervoersplan van C. Ollebek uit Axel. Het plan biedt volgens Ollebek een op lossing voor de fileproblemen, levert 15.000 arbeidsplaatsen in het openbaar vervoer en toeleveringsbedrijven op, en bespaart de Staat op termijn miljarden guldens. Ollebek, die tevens landelijk on derhandelaar en voorzitter van de sectorraad streekvervoer van Vervoersbond FNV is, heeft Jor ritsma niet kunnen overtuigen. Jorritsma schrijft in een reactie dat zij meerdere van Ollebeks doelstellingen onderschrijft ihaar wil vasthouden aan de huidige kabinetsplannen om het woon werkverkeer beheersbaar te ma ken. Jorritsma wil door parkeer beleid en verhoging van de varia bele autokosten de automobilist zover te krijgen zijn auto te laten staan. Ollebek gaf zijn plan de titel WWEB-vervoer mee (Woon- Werk Effectief Bereikbaar). De kritiek van de Axelaar op de Haagse plannen is dat zij onvol doende praktijkgericht zijn. „De mensen zeggen: de bus gaat op een tijdstip dat ik er geen gebruik van kan maken, naar een plaats waar ik niet heen wil en daarbij is het veel te duur. En toch zegt de minister dat een deel van het mobiliteitsprobleem bij de auto mobilist ligt, omdat zij onvol doende probleembesef hebben. Hoe duur en onaantrekkelijk de minister het auto rijden ook maakt, zij zullen met het huidige vervoerbeleid voor de auto blij ven kiezen." Jorritsma zet op twee hoofdlijnen in om het collectieve vervoer en het openbaar vervoer als alterna tief aantrekkelijker te maken. Zij geeft subsidies voor bedrijfsver- voer en voor infrastructurele maatregelen die de snelheid en betrouwbaarheid van het open baar vervoer vergroten. Jorrits ma wil deze regeling tot 1998 ver lengen. Ollebek zegt echter te weten dat de subsidie voor het bedrijfsver- voer niet aanslaat omdat de sub sidies maar tijdelijk zijn. „Voor insiders is het inmiddels duide lijk dat bedrijfsvervoer niet erg interessant is voor het bedrijfsle ven. Er wordt volgens de FNV'er dan ook weinig gebruik van ge maakt. Zijn plan gaat uit van gratis ver voer op maat voor de werknemer. Het plan moet tegelijkertijd de problemen in het openbaar ver voer (teruglopende reizigers-aan tallen en verlies van werkgele genheid) verlichten. Het ministe-. rie en de werkgevers moeten het vervoer financieren op fifty-fifty basis. De invoering van zijn plan, kost het Rijk minstens een miljard gulden. Een investering die terug ver diend wordt in de vorm van 15.000 arbeidsplaatsen (het Rijk is honderden miljoenen minder aan uitkeringen kwijt). Daar naast bespaart het Rijk miljoenen guldens omdat er minder nieuwe wegen, bruggen en tunnels aan gelegd moeten worden, beweert Ollebek. Hij is ervan overtuigd dat zijn plan de Staat op termijn miljarden guldens bespaart. Om het WWEB-vervoerssysteem te doen slagen is een vergaande samenwerking nodig van het to tale openbare vervoer: stads- en streekbussen, taxi's en trein en collectief woon-en werkvervoer. Wie van de ene op de andere bus overstapt, moet niet geconfron teerd worden met lange wachttij den en verschillende tarieven en kaartsysteemen. Werkgevers kunnen voor hun werknemers een WWEB-abonnement kopen, waarmee de werknemers zonder oponthoud zeven dagen per week naadloos gebruik kunnen maken van alle beschikbare vormen van vervoer. Binnen het voor hem/haar geldige traject. Met het abonnement moet reizen met ver schillende vervoersmaatschap pijen mogelijk zijn. DINSDAG 28 MEI 1996 den massaal bezocht. Ook de Delta-expo op Neeltje Jans kende een topdag. Er kwa men 20 procent meer bezoekers dan vorig jaar. De uitstroom van de vakantie gangers leidde gisteren enige tijd tot langzaam rijdend verkeer en files op de Zeeuwse wegen. Middelburg (anp) - De politie heeft gedurende het pink- sterweekeinde in Zeeland in totaal 109 personen bekeurd voor illegaal kamperen. Ongeveer 90 procent van de wildkampeerders had de Duit se nationaliteit. De rest was Nederlander of Belg. Alle overtreders kregen een schikkingsvoorstel van 170 gulden voorgelegd. Sinds het lik-op-stuk beleid, dat sinds vorig jaar in Zeeland geldt, krijgen buitenlandse toeristen in hun eigen land te maken met justitie wanneer ze hun boete in Nederland niet hebben be taald. De politie heeft de indruk dat Duitse toeristen goed op de hoogte zijn van die nieuwe gang van zaken. De meeste wildkampeerders werden ge snapt tijdens een gerichte con trole van de (vrijwillige) politie en medewerkers van Staats bosbeheer op Schouwen-Dui- veland, Walcheren en Noord- Beveland in de nacht van za terdag op zondag. Dat waren er negentig, tegen over 79 vorig jaar in dezelfde nacht. Tijdens reguliere pa trouilles in de overige nachten trof de politie nog eens negen tien wildkampeerders aan op Schouwen-Duiveland en Wal cheren. Van onze verslaggever Middelburg - Het douceurtje van DELTA Nutsbedrijven aan de verbruikers blijft beperkt tot een eenmalige korting van 65 tot 70 gulden op de energierekening van 1997. Het is voor werkgevers interes sant omdat zij de helft van de kosten voor collectief woon- werkvervoer kwijt zijn, de ander helft is voor het Rijk. Een ander voordeel is dat werknemers op tijd op hun werk zijn. Dat levert de werkgevers geld op en ver hoogt de kwaliteit van de dienst verlening, aldus Ollebek. Hij is door de reactie van Jorrits ma het geloof in zijn eigen plan niet kwijtgeraakt. Ollebek zegt veel positieve reac ties binnengekregen te hebben. Koninklijk Nederlands Vervoer heeft al contact met hem gehad over zijn ideeën. Inmiddels heeft ook een grote maatschappij Olle bek uitgenodigd zijn plannen toe te lichten. Ollebek heeft zijn plan in Den Haag breed verspreid en Jorrits ma de vraag voorgelegd of zij be reid is 50 procent subsidie te ge ven aan alle werknemers die ge bruik maken van woon-werkver- keer. Want daar staat of valt zijn plan mee. Het amendement van de PvdA en het CDA, gesteund door ZVP, RPF/GPV en DELTA Anders, om 150 gulden per huishouden terug te geven haalde het vrijdag tij dens de statenvergadering niet. De afloop van dat debat was ons bij het ter perse gaan van de za terdagkrant nog niet bekend. De teruggave van hooguit 70 gul den per huishouden komt voor DELTA neer op een bedrag van negen miljoen gulden en wordt betaald uit de winst van bijna 50 miljoen gulden die het nutsbe drijf over 1995 maakte. Van die winst wordt ook vijftien miljoen gulden gereserveerd voor de sanering van terreinen van voormalige gasfabrieken, en een half miljoen gulden voor de be vordering van duurzame energie- Van onze verslaggever Terneuzen - Bij een groot scheepse alcoholcontrole op drie plaatsen, Terneuzen, Hoek en Sas van Gent, is afgelopen weekend tegen acht automobilisten proces verbaal opgemaakt. Vijf bestuur ders kregen een dagvaarding mee, een bestuurder moest ter plekke zijn rijbewijs inleveren omdat hij te veel had gedronken. Bij de controle bleek tevens een aantal auto's onverzekerd of niet voorzien van deel 3 of APK ge keurd. In totaal werden 88 auto mobilisten gecontroleerd op alco holgebruik. De controles, in sa menwerking met Veilig Verkeer Nederland, de Koninklijke Mare chaussee en de vrijwillige politie, werden vrijdag op zaterdag ge houden tussen 21.30 en 04.15 uur. Van onze verslaggever Terneuzen - Een 45-jarige dronken Terneuzenaar had het zondagnacht niet slech ter kunnen treffen toen hij, snakkend naar een sigaret, de dienstdoende agent op het politiebureau in Terneuzen om een vloeitje vroeg. De agent was geen roker en kon hem dan ook niet helpen. Het 'nee' van de agent viel hem zo zwaar dat hij uit pure woede een ruit inschopte. Zonder vloeitje, maar met een proces verbaal en een schadeclaim op zak, werd de Terneuzenaar de koude nacht ingestuurd. projecten. De directie van DELTA voelde er bij het bekendmaken van de re sultaten, eerder dit jaar, niets voor om de verbruikers extra te laten profiteren van de toegeno men winst. De uitspraak van de Staten, de grootste aandeelhou der van DELTA, dwingt het nuts bedrijf nu op dat standpunt terug te komen. Directeur P. Stoter voerde als ar gument aan dat er voor de ver bruikers al het nodige is gedaan omdat DELTA de gestegen in- koopkosten van gas en elektrici teit de komende jaren niet wil doorberekenen. Dat komt ook neer op een bedrag van negen miljoen gulden. DELTA spreekt daarvoor echter niet de winsten aan maar verwerkt die negen miljoen gulden in de exploitatie. Stoter ziet ook de reservering van vijftien miljoen gulden voor sa nering van de gasterreinen als een tegemoetkoming aan de ver bruikers. „Dat is een vuiltje uit het verle den van de gasbedrijven, waar voor we juridisch niet verant woordelijk zijn. Maar natuurlijk de gemeenschap wel. En die ge meenschap waren toen voorna melijk de kleinverbruikers. Je hebt dan wel een ereschuld. En daar reserven we toch vijftien miljoen gulden voor," aldus Sto ter bij de presentatie van de jaar cijfers. Bruinisse (anp) - Bij een aan rijding tussen twee personen auto's in Bruinisse is zater dagavond een echtpaar uit Nieuwe Tonge om het leven gekomen. De achter in de auto meerijdende dochter en schoonzoon moesten in het ziekenhuis worden opgeno men, aldus de politie Zeeland. Het ongeval vond plaats op de kruising van de Philipsdam en Parallelweg N59 in Bruinisse. De familie uit Nieuwe Tonge was op weg naar huis toen de bestuur der, de 57-jarige J. van E., ver zuimde voorrang te verlenen aan een auto met twee inzittenden uit Dinteloord. Bij de botsing die volgde, werden beide auto's vol ledig vernield. Van E. en zijn 55-jarige echtge note, die naast hem zat, overle den ter plaatse. De dochter en schoonzoon raakten gewond en werden overgebracht naar een ziekenhuis in Zierikzee. De be stuurder en passagier van de an dere auto konden na behandeling naar huis. (ADVERTENTIE) Tweejarige managementopleiding op Hp-niveau met een breed vakkenpakket en sterk gericht op de praktijk. Tijd: 19,15 - 20.30 uur. Plaats: Eindhoven, Jan Smitzlaan 9 en Iburg, Wandelboslaan 155. Meer informatie: (040) 245 49 35. L HOGESCHOOL HUI 0 V E I 1/

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 7