'Ik heb vleugels aan mijn lijf' DE STEM 'Onze kracht ligt in toegankelijk nieuws' Top violist Jaap van Zweden wordt dirigent Brabants Orkest A Acht maanden 'Hart van Nederland' de stem NEDERLAND 1 Door Max Steenberghe Het gesprek begint met een foutje. Wat Jaap van Zweden graag vóór alles even rechtzet. Want als we hem bij bin nenkomst joviaal namens muziekminnend Brabant dan ken dat hij 'zijn' Concertgebouworkest laat vallen voor 'ons' Brabants Orkest, bevriest zijn brede lach. „Ik ruil geen orkesten tegen elkaar in. Ik kies een andere koers. Na zestien jaar concertmeester te zijn geweest, ga ik mij toeleggen op dirigeren. Dat is geen ruil, dat is een ander metier." „Waarom? Omdat ik geboren ben met vleugels aan mijn lijf. En die zitten er niet voor niks. Ik heb ze lang ingetrokken - omdat het natuurlijk érg interessant was bij het Concertgebouworkest af en toe een beetje rondgefladderd maar uiteindelijk moet je durven uitvliegen. Dat doe ik nu." „Dirigeren is me steeds meer gaan intrigeren. En dat is sinds mijn debuut, drie jaar terug, in een stroomversnelling geraakt. Ik werd veel gevraagd. Dat is mij én de orkesten goed bevallen; ik werd steeds vaker teruggevraagd. Een belangrijk gegeven was de overstap bij het Orkest van het Oosten, waar ik van gast- chef dirigent wordt. Tja, en toen kwam HBO met een aanbod, dat me over de streep heeft getrok ken. En daar zitten we dan." We zitten buiten, in de tuin van Huize Larixduin. Een adembene mende villa aan de bosrand van Aerdenhout. Bij de koop over troefde hij andere gegadigden door naast de vraagprijs een pri- vé-concert te bieden. Het is de hoofdwoning, sinds hij bij het Orkest van het Oosten zit, heeft de familie ook een boerderijtje in de provincie. Vaker zit hij hier. Veilig. Een electronisch hek zorgt dat het hondje en de vier kinderen bin nen blijven, en fans plus gegadig den voor zijn Stradivarius uit 1699 ('Daar koop je ook zo'n huisje voor') buiten. De werkelij ke omvang van de woning wordt versluierd door omringende bo men. Op de oprijlaan stonden ooit een Ferrari en een Porsche, nu een riante space-wagon, plus een hele, héle mooie BMW. „Je wordt ouder..." Binnen is het een doolhof van ka mers en gangen. Statig, smaak vol. Peperduur zonder in prots te vervallen. Veel marmer: pilaren in de hal, machtige schouwen, imponerende steunberen. Moder ne kunst aan de muren en overal vioolmotieven. In plastieken, sculpturen, tot ingewerkt in het parket. Maar de zon lokt ons naar buiten. In de verte ravotten de drie zoons. Ze worden overstemd door het gekwinkeleer van vogels. Van Zweden ontvangt met champag ne -roze- in de hand, een blosje op de konen. „Ik drink nooit..." Waarop een handheld-phone zich zacht-piepend meldt. De pers. Verzoek om interview. Iets wat zich elke vijf minuten zal herha len. Rap Van Zweden is aimabel. Makke lijk aanspreekbaar, rap van tong, heeft een ruime woordenschat, en grijpt zo af en toe terug op het keldertje van zijn jeugd als Am sterdamse volksjongen. Muziek spreekt hij uit als mesiek, het or kest wordt torkès. En hij is niet de verre veertiger die hij door zijn afkalvende haarlijn lijkt: hij wordt 36. Hij is gewiekst. Kent het klappen van de interview-zweep. Laat zich niet in een hoek drijven, is heel wat gewend door zijn vriendschap met Henk van der Meyden, kent het effect van zijn woorden in druk. Het volkse, het opene, wat hij uit straalt is goed opgepakt door het publiek: hij geldt niet alleen als beste, maar ook als bekendste violist van Nederland. We zijn gewend geraakt aan een concert meester die net zo lief op de pagi na Privé staat als op de cover van Luister, die nog steeds graag een haring hapt bij de kraam tegen over het Concertgebouw, die uit zijn dak kan gaan voor Ajax en die pas onlangs zijn eigen actieve voetbalcarrière (bij AFC) afsloot. „Maar ik heb spijt, ik wil weer beginnen, ook voor Daniel mijn zoon. Een groot talent!" Donderslag Een groot talent noemt hij zich zelf niet. „Ik heb geen talent, ik kan hard werken. Ik heb altijd hard gestudeerd, altijd mijn best gedaan en doe dat nu nog. Dage lijks repeteren. Urenlang." De muziek kwam als een donder slag in zijn leven. „Muziek was er altijd al; mijn vader speelde pia no bij een zigeunerorkest. Maar toen ik zeven was, kocht hij een plaat van Bruch. En paf, out of the blue kreeg ik een shock-erva ring. Ik was helemaal van de we reld. Zó mooi. Dat wilde ik ook. Wist ik zeker. En mijn vader snapte dat meteen. Piano raadde hij af; een a-sociaal instrument, je kunt het nergens mee naar toe nemen. Maar een viool stop je in een koffertje en de hele wereld ligt open. 'Zullen we dat eens proberen', stelde hij voor." Zijn ouders hebben hem zijn hele jeugd -zijn hele carrière- ge steund. En mede daardoor was die jeugd 'zeker niet verloren'. „We woonden in Amsterdam- West en ehh..., daar wordt niet veel viool gespeeld, nee. Maar ik stond elke dag ook zeker een uur op straat te voetballen, dus dat trok elkaar weer recht." Hij was geen wonderkind, zegt hij. Wel won hij als 11-jarige blaag de jeugdprijs in het presti gieuze Oskar Backtournooi. „Dat was geen echte verrassing. Je merkt dat steeds meer mensen om je heen je erg goed vinden. Niet dat ik aan een carrière dacht. Ik werk nergens naar toe, ik laat het op me af komen. Ik wilde gewoon zo goed mogelijk viool leren spe len. Ik zag wel wat er gebeurde." Het gebeurde nog een keer. Als 16-jarige won hij Back opnieuw. Maar nu de hoofdprijs. „Erg moeilijk. Ik was piepjong en het programma was onmenselijk zwaar. Ik won een beurs voor New York, de Juilliard." Even keert zijn blik zich naar binnen. „Dat was wel een moei lijke tijd. Eenzaam, érg eenzaam. Een klein kamertje. New York is een keiharde stad, niemand is geïnteresseerd in je, niemand wil je kennen." Jongetje Weer thuis verheugde hij zich op een wilde tijd. „De studenten leeftijd." Maar opeens stond het Concertgebouworkest op de stoep. Of jongeheer Jaap concert meester wilde worden. „Tja. Wat doe je dan? Ik heb lang getwij feld. Het was een hele eer, maar het gaf ook meteen een ruk aan mijn loopbaan. Anderen zagen in mij een internationaal solist, maar dat is nauwelijks mogelijk als je zo vast gebonden bent met zo'n grote verantwoordelijk heid." Hij deed het. Vol twijfel. „Want - dat kan ik nu rustig zeggen- als je goed viool speelt, ben je nog geen goede concertmeester. Dat leer je in de praktijk, met vallen en op staan." „Ik werd voor de leeuwen ge gooid. Begon bij Haitink. Ik zal de eerste dag nooit vergeten. Een Haydn-symfonietje. Mijn moeder -bracht me, ik had geen rijbewijs en mijn vader was ziek, had de hele nacht wakker gelegen van de zenuwen. Toen ik binnenkwam zei Haitink: 'Dit is Jaap van Zwe den. Op proef'. En na tien minu ten stopte hij de muziek, keek me aan en zei: 'Zeg jongetje, rustig aan. Je speelt te hard'." „Het orkest zelf reageerde ver deeld. Terecht. Mijn twijfels ver stopte ik achter bravoure, ik ben goed in dingen verbergen. En had het geluk dat ik snel een heel moeilijke solo moest spelen, in de vierde symfonie van Mahler. Ik kreeg er meteen twintig punten bij aan goodwill. Plus een stuk zekerheid voor mij." „De beperkingen vielen mee. De tijd die ik kreeg voor solowerk heb ik altijd goed benut. Flink uitgebouwd. Gespeeld zoveel ik kon en wilde, en sinds een jaar of drie hetzelfde met dirigeren. Zo konden het OvhO en HBO mij goed uitproberen." Pijn De weergoden onderbreken hem. Opeens plenzen dikke druppels neer. „Kom naar mijn werkka mer," stelt hij voor. Loopt het huis in, aan de andere kant er weer uit en opent een bijgebouw. De werkkamer. Een lichte, grote ruimte. Veel wit. Een Yamaha- vleugel. Een buro met pc en fax. Aan de muur lp's en cd's in goud, zilver en platina. Een zithoek met een grote foto van zijn ouders in zwaar-zilveren lijst. Het tafeltje 'Jaap van Zweden: 'De kracht en de magie is: je speelt geen muziek, maar je bént muziek.' kreunt onder stapels bladmuziek. De stemming is even bedrukt. Want op tafel ligt een krant. 'Concertgebouworkest stuurloos' schreeuwt een vette kop. Het raakte onlangs de artistiek direc teur kwijt, was al op zoek naar een nieuwe tweede concertmees ter omdat Viktor Liberman eind dit jaar met pensioen gaat. En moet nu een derde topfunctie op vullen. ,,'t Doet pijn ja," geeft hij ruiterlijk toe. „Ik zal ze missen. Na zestien jaar ben je familie van elkaar. Maar juist vanwege mijn band met dit magistrale orkest heb ik het nieuws zo vroeg moge lijk gebracht. Ik wil ze de tijd ge ven om op bekwame wijze opvol gers te zoeken. En ik heb zelf een lijstje ingeleverd. Ik hoop op mi nimaal één Nederlander. Liefst een jonge. Van jonge musici wordt gezegd dat ze de levenservaring ontberen die nodig is om het zware werk diepte mee te geven. Van Zweden veert op. „Kul. Bullshit. Muziek kun je net zo goed intuïtief bena deren als rationeel. En dat zeg ik nu, nu ik mijn oma heb verloren, en mijn moeder, en er kinderen zijn gekomen wat ook niet zonder slag of stoot is gegaan (Een van zijn zoons is autistisch-red). Ik heb wel wat meegemaakt. Maar ik durf nog steeds te zeggen dat mijn belevenis als 10-jarig jochie niet minder diep was dan nu. Al leen: muziek kan een andere la ding krijgen als je ouder wordt. Dat wel." Boswandeling „Muziek maken is het realiseren van het geluid wat ik in mijn hoofd hoor. Soms is het een ge vecht. Met het orkest, met de di rigent, met mezelf. Maar soms is het als een boswandeling, dan gaat het als vanzelf, achteloos, en ben je er voor je er erg in hebt." „Op het moment dat ik weet wat ik wil, is het voor het orkest ook voor vijftig procent duidelijk. Dat kan noodzakelijk zijn, ja. Tussen al die dirigenten zat af en toe een enkeling die zelf ab-so- luut geen idee had wat er moest gebeuren. Die wacht tot het or kest, wij, ik, het geluid invult." Waarmee we bij dirigeren zijn. Waarom kiest een van 's werelds topviolisten, voor een zijpad in zijn carrière, waar hij in feite weer helemaal opnieuw moet be ginnen? „Omdat het jeukt. Die vleugels, weet je nog?", lacht hij. Dan: „Ik heb zestien jaar lang nog geen meter van de grootste dirigenten ter wereld gezeten. Ik heb ontel bare visies zien passeren. Toen ik mocht invallen, merkte ik dat het inhoud had wat ik zei, dat het werkte. Tja, en dan gaat het branden. Dan wil je meer. Maar het is nief iets wat ik heb geko zen, Het is alsof het mij heeft ge kozen. Net als mijn benoeming als concertmeester, dat heeft mij ook opgezocht." „Ik kan het. Dat durf ik wel te zeggen. Ik ben gaan dirigeren vanuit het orkest. Ik spreek de taal, ik weet wat beledigend is, ik weet wat activerend is en ik weet wat er leeft. Er zijn meer mensen vanuit het instrument gaan diri geren, maar niemand met zoveel jaar ervaring bij zo'n beroemd orkest met zo'n beroemde diri genten. Bernstein, Chailly, Hai tink, Solti, vooral Harnoncourt: ik heb alles opgezogen wat ze de den, en als ik voor een orkest sta, komt het allemaal weer boven." „Op het podium, of op de bok zit ik in een andere wereld. Dan neemt een hogere macht het over. Ruzie thuis bestaat niet meer. Ik heb zelfs op de begrafenis van mijn moeder gespeeld. Kon geen woord uitbrengen, maar zodra ik de viool schouderde, viel het van me af." „Muziek, wat is muziek? Afgelo pen week deed ik Mendelssohn. Als ik daarmee bezig ben, is dat de beste muziek ter wereld. Nu werk ik aan Othello, van Verdi, en is Verdi dus alles. De kracht en de magie is: je speelt geen mu ziek, maar je bént muziek. Het is geen streven waar je naar toe werkt, je moet heel goed naar je zelf luisteren en dan heb je het opeens. Die momenten zijn de meest bijzondere concerten: als ik mezelf vergeet, het orkest ver geet, de muziek vergeet, als al leen de muziek overblijft." „Muziek is magisch. Ontastbaar. Alhoewel: na een echt goed con cert kan ik de muziek de volgen de ochtend soms nog voelen." La chend: „Tot ik de krant pak en de recensies zie...." Beledigd Recensenten omschreef hij ooit als gesjeesde blokfluitleraren. „Ach, soms leer ik wel eens van ze. Maar niet vaak. Het kan pijn doen als mensen je beledigen." En beledigd is hij. Vooral toen hij platen uitbracht en concerten gaf met Berdien Stenberg en Tom Parker, inhakend op de Ama- deus-rage ten tijde van de film. De platen verkochten 250.000 keer, maar het is hem kwalijk ge nomen. Peinzend: „Achteraf gezien had den ze gelijk. Ik vond dat het kon, ik was de VS gewend en daar mag je dat soort dingen doen. Hier niet. Hier zit je in een hokje, en daar mag je niet uit. En om me zelf te beschermen had ik dat nooit moeten doen. Voor mensen die me niet zagen zitten was het de mooiste aanleiding om jaren achter me aan je jagen. En muzi kaal gezien? Ach, het was geen hoogvliegerij, maar dat hoeft ook niet altijd, ik vond het plezierig om te doen, de mensen vonden het plezierig om naar te luisteren. We hebben er gezellige dagen van gemaakt, en de volgende dag speelde ik nog even goed als er voor. Nou, wat is daar mis mee? Maar ik heb mijn les geleerd, ik heb het ook niet meer nodig en ik doe geen gekke dingen meer." Waarop uw verslaggever een persbericht trekt over een ligcon- cert, vrijdag in het Concertge bouw. Onder auspiciën van het Ratelbanteske meditatiecentrum Oibibio zal Jaap spelen terwijl het publiek liggend de helende klanken over zich heen laat spoe len. Blozend: „Tja, ze zoeken me op. Ach, ik houd van new age mu ziek, wat is er mis mee?" Melodietje Buiten start vrouw Aaltje de spa- ce-wagon. Dochter Anne-Sofie wordt opgehaald en alle jongens gaan mee. Papa voelt het duide lijk kriebelen, wil ook mee. Biedt meteen een lift aan naar het sta tion. Onderweg naar de auto kauwt hij op de vraag of zo'n groot gezin te combineren is met zo'n zware internationale carriè- FOTO WILLEM TEN VELDHUYS re: twee, drie maanden per jaar kan hij van huis zijn. Speelt hij voor zijn vrouw, voor zijn kinde ren? Hij lacht., „Dat zie je helemaal verkeerd. Een bakker gaat thuis geen taarten bakken, ik doe geen romantisch melodietje bij de open haard. Een enkele keer luis teren we samen naar een cd, that's it. Maar dat doe ik ook zel den, ik houd niet zo van cd's. Dat gaat tegenwoordig te makkelijk. Er zijn matige violisten die per fecte cd's kunnen maken, omdat je het noot voor noot kunt over doen." „En de kinderen? Dat gaat fan tastisch. Hoe Nederlands om te vragen of dat naast elkaar kan bestaan. Ik combineer het, inte greer het. De kinderen gaan vaak mee. Vorige week naar HBO, bin nenkort komen ze me een week opzoeken als ik door Argentinië tour." En als ze de muziek in willen? Dan zal ik ze steunen. Maar ik raad ze niks aan of af, ze moeten het zelf weten, ze moeten leven, in eerste instantie." Dat doet u ook. Terwijl hij instapt: „Niet genoeg. Men denkt wel dat hier een vro lijk figuur woont, maar er wordt toch ook wel erg hard gewerkt." Knuistjes Onderweg roemt hij het Eindho- vens Muziekcentrum. „Prachtig. Perfect. Het ziet er mooi uit en het klinkt fantastisch. Dat is een zeldzame combinatie. Ik verheug me op de stad, ook op PSV, daar zal ik graag eens gaan kijken." Dan krijgen we hem voor het eerst aan het stotteren. Want wat doet hij bij Ajax-PSV? Hij slikt, kijkt naast hem waar zoon Daniel met gebalde knuistjes en Ajax- logo's in de ogen, zijn papa aan staart. Maar die wil zijn toekom stig publiek niet voor het hoofd stoten. Dan: „Ik zal mij, eh, neu traal opstellen. En altijd blij zijn, bij elke overwinning." De blik in Daniels ogen belooft dat hij dit thuis nog eens zal moe ten uitleggen. DINSDAG 28 MEI 1996 ■Pü Door Marcel Frost Al ruim acht maanden voorziet SBS6 met Hart van Neder, land vijf dagen per week in de 'andere' vraag naar nieuws Vaak laagdrempelige, regionale nieuwtjes. Door de 'serieu ze' media regelmatig bekritiseerd, maar ondertussen uitge groeid tot een van de best bekeken actualiteiten-rubrieken Hart van Nederland blijkt een schot in de roos. Opvallend is dat ook relatief veel hoger opgeleiden naar het program, ma kijken, ongeveer veertig procent. Het gaat goed met het SBS6- nieuwsprogramma Hart van Nederland, de kijkcijfers liegen er niet om. Af en toe kijken zelfs meer mensen naar het programma dan naar Nova, dat op hetzelfde tijdstip wordt uit gezonden. Onlangs was Hart van Nederland zelfs marktlei der, dat wil zeggen: het best be keken programma op dat mo ment. „Dat zal wel op een don derdag zijn geweest," denkt presentatrice Gallyon van Ves- sem. „Ik weet niet wat de reden is, maar de meeste kijkers trek ken we die dag." „In zijn algemeenheid weet de kijker ons de laatste tijd steeds beter te vinden," valt collega nieuwslezeres Milika Peterzon haar bij. Opvallend is de sa menstelling van het publiek. „Veertig procent hoger opge leiden, tussen de 30 en de 60 jaar oud. Dat verbaast je? Mij niet, hoor. We brengen toegan kelijk, laagdrempelig nieuws. Juist leuk voor de hoger opge leiden, want die krijgen de hele dag al zaken van niveau voor geschoteld. Ik denk dat daar de kracht ligt. Die mensen zijn blij dat ze eindelijk naar iets totaal anders kunnen kijken en toch geïnformeerd worden." Van Vessem haalt een vergelij king uit het verleden aan. „Ie mand heeft ooit in een column geschreven dat wij Van gewest tot gewest zijn met een pilletje op. Daar bedoelden ze mee: re gionaal, soms kleinschalig en dan met een pilletje dat het net iets sneller maakt. Noem het commerciëler, daar zijn we hier nog steeds niet zo aan ge wend." Wereldnieuws In tegenstelling tot de andere actualiteiten-programma's, be steden Milika en Gallyon bijna geen aandacht aan het grote wereldnieuws. „Behalve als er een link is met ons land. Neder landse soldaten die naar Bosnië gaan bijvoorbeeld. Of de gijze laars in Irian Jaya. Als er er gens een vliegtuig neerstort, waarbij geen Nederlanders be trokken zijn, laten wij dat lig gen," licht Van Vessem toe. „Journalisten denken dan dat Hart van Nederland daarom meteen minder is, maar dicht bij huis is toch zeker net zo in teressant?" Peterzon erkent dat uit bepaal de hoek negatieve opmerkin gen over het programma wor den gemaakt. Mensen die zeg gen dat Hart van Nederland niet veel voorstelt, terwijl ze er meteen achteraan roepen dat ze het nooit zien. „Kijk, dat is hetzelfde als al die lui die zeg gen dat ze de Privé niet lezen. Ondertussen kunnen ze wel haarfijn uitleggen wie het met wie doet en waarom." Van Vessem wijst erop dat hun programma inmiddels acht maanden op de buis is en zijn bestaansrecht wel bewezen heeft. „Kijk naar de cijfers, daar zijn we trots op," klinkt het opgetogen. Niet ten laatste is het succes te verklaren door het vaste tijdstip van 22.30 uur. Tot einde maart schommelde dat altijd ergens tussen 22.00 en 23.00 uur. „We merkten het zelf het beste toen we per onge luk een keer later op de avond zaten. Helemaal in het begin scoorden wij om 22,00 uur een kijkdichtheid van 85.000 kij kers. Door omstandigheden za ten we opeens om 22.30 uur. De cijfers schoten omhoog naar ongeveer 250.000 kijkers." 13.59 16.00 16.05 16.53 17.15 17.45 18.13 19,00 19.29 20.00 20.30 21.59 22.52 Het vragenuurtje in de Tweede Kamer journaal Goeiemiddag! Wild, Wild World of Animals, natuurserie De droomshow Alle dieren tellen mee Ein HeimfürTiere, serie Studio RKK, actualiteiten uit kerk en samenleving Blik op de weg, verkeersmagazi- ne Journaal/Weeroverzicht Domburg, serie (slot) Televizier, actualiteitenrubriek Ongelooflijke verhalen, reporta ge-serie. Afl. 4 De Bronzen Luis, verslag uitrei king prijs voor opmerkelijke om- roepjournalistiek (tot 23.42) De nadruk van de werkzaam- heden van het duo ligt op hel presenteren. „Ik denk mee," zegt Peterzon. „Als ik's morgens iets in de krant lees, i op tv of radio hoor wat voor ons interessant is, bel of fax ik meteen naar de redactie. De combinatie verslaggeving en presenteren is bijna onmoge- lijk, dus ik kan me in dit com promis wel vinden." Als neven activiteit heeft Peterzon een re clamebureau. „Dat werk is enigszins vergelijkbaar; ik praat bijvoorbeeld met klant die een brochure wil. Vervolgens lever ik een zo goed mogelijk product af. Zo kijk ik ook naar ons programma: i item moet uiteindelijk mooi product worden." Dom blondje Bart de Graaff ging met zijn BNN de afgelopen maanden bij de omroepen langs en deed ook SBS6 aan. In een gesprek met Gallyon en Milika sneed bij terloops het onderwerp 'dom blondje' aan. „Kijk, als Elleke Van Doorn en Loretta Schrij ver samen een programma zon den doen, werden zij ondanks hun haarkleur toch ook serieus genomen. In het begin zijn over ons wat grappen gemaakt, maar verwacht je dat ik me daar nu nog tegen verdedig?," vraagt Gallyon. „Die fout heb ik in het verleden wel gemaakt, „Ik trek het me niet aan, wi weet dat ik niet dom bei voegt Milika eraan toe. De kijker kan aan het eind t het programma tips uit zijn I omgeving doorbellen, faxen of f e-mailen. Volgens de nieuwslezeressen een goed sys-1 teem. „Normaal haal je je r formatie via een omweg, v het ANP bijvoorbeeld. Nu zitje direct op de plek, het nieuws komt vaak uit eerste hand. Dat werkt stukken sneller." Dat het soms klein nieuws betreft wat op die ma-1 nier binnenkomt, is geen pro bleem. „Het kan overal gebeu-1 ren," zegt Milika. „Dat het leuk." Klein leed Klein menselijk leed staat bij I Hart van Nederland hoog in het vaandel. Gallyon noemt voorbeeld: „Het RTL-nieuws I brengt een brand in een win kelcentrum pas als de schades de miljoenen loopt. Wij hebben ook aandacht voor die boerde-1 rij-brand, waarbij twee i sen dakloos worden. Bij andere I programma's leggen die onder-1 werpen het vaak af tegen de 1 problemen elders in de wereld Wij hoeven ook niet een aan slag in Israël te brengen, omdat daar zeventig mensen bij zijn I omgekomen. Het gaat niet offl aantallen, het leed is er niet minder om." Triest Als de twee gevraagd wordt naar het meest indruk*»' kende item, verwijzen ze l lijkertijd naar een brand waar bij een moeder met haarW'l dochters omkwamen. „Haar l man wist met een derde doch ter uit het raam te springen en j raakte daarbij zwaar gewoni Zo triest..." Van Vessem haalt nog even het geval van de over leden man aan, die door katten werd aangevreten, ,V3 is één van al die duizendenoi I eenzaam op een kamertje zitte weg te teren. Dat is toch zes j net zo belangrijk als de ellen» elders op de aardbol?" NEDERLAND 2 i.00 Beestenboerderij (tot 09.10) q9 30 Wat 'n vondst! (tot 09.45) 1000 Zomerbeestjes: De imker (tot 10.15) 10.30 Bisteboat (tot 10.40) 12.00 Tennis; Roland Garros 17.30 Journaal Eindexamenjournaal 17 58 2Vandaag Met om 18.00 Journaal; 18.43 Sportjournaal en vanaf 18.51 Hoofdpunten uit het nieuws ge volgd door het weer 19.00 Faces at the Window, special rond gospelzanger Ralph van Ma nen Ik weet het beter, spelletje Tennis: Roland Garros, samenvat ting Jeruzalem: Tussen hemel en aar de, 3-delige documentaire. Afl. 2 21.38 Op een mooie pinksterdag, re portage 22.06 Wereld van verschil, bijbelstudie Spoor 7-tv, gospelclips PP: Uitzending D66 Een eigen onderneming: Finan ciën Journaal Middernacht klassiek: Trio in d voor piano, viool en cello van Men delssohn uitgevoerd door The Ro mantic Trio (tot 00.02) NEDERLAND 3 Journaal Klokhuis Ontbijt-tv Journaal PP: Uitzending SP Kook tv Vrouw-zijn Gospelclip Claro. Spaans voor gevorderden Hier en Nu Goeiemiddag! MiddagEditie, actueel magazine met om 12.00 NOS-Journaal en 12.15 Den Haag Journaal Taxi Het zonnetje in huis Late voorstelling Dierenmanieren BELGIË FRANS 1 Neighbours, soap 17.00 La bande a magazine 17.25 The Fall Guy, serie Regions soir, regionale actualiteiten Cartes sur table, magazine 19.10 Le des sports 19.30 Nieuws 20.10 en herbe, spelletje 21.10 Les arpen- d'horizon, documentaire 23.15 Frangoise et les siens, cultureel magazine 23.55 Laatste nieuws BELGIË FRANS 2 17.30 Autosport: Rheto Trophy vanuit j'Neufchateau 18.55 Neighbours, soap '9.30 Nieuws 20.00 Les géants du stade, portret Carl Lewis 20.05 Zoom arrière: Voetbal, terugblik op eerdere ontmoetin- gen tussen Italië en België 21.40 Cham- pon's 96, autosportmagazine 22.10 Nieuws 22.35 Cheval passion, paarden- jiportmagazine 23.05 Aquatica, water- jiportmagazine (tot 23.30) DUITSLAND 1 ®.30 Morgenmagazin, ontbijttelevisie «9.00 Tagesschau 09.03 Dallas, soap 09.45 JOYrobic - Mit Freude bewegen 10.00 Ta- gesschau 10.03 Terra Australis, reportage- h'nn10,45 lnp0 Gesundheit, magazine 11.00 Sportschau live met tennis: Open ranse Kampioenschappen vanaf Roland isic' 'Pari's'17-55 Verbotene Liebe, serie P." Marienhof, serie 18.54 Auf Achse, f e 20.00 Tagesschau 20.15 Auf eigene «ahr misdaadserie 21.05 Sketchup met f ™oen en Diether Krebs 21.35 Globus, Wj-wetenstliappell magazine ■05 Herbert Schnipsi, comedy 22.30 «hemen 23.00 Boulevard Bio, talk- 2„4-00 E|len, comedy 00.25 Nachtma- leelfi? Ver9'ss die Liebe nicht, DUITSLAND 2 Gallyon van Vessem en Milika Peterzon vormen het ge' van 'Hart van Nederland' foto willem ten vei .dhH (i.'nj 7,e Duitsland 1 11.00 Tagesschau 112lustige Musikanten, volksmuziek t.' Hmschau 12.55 Presseschau 13.00 'j., au 13-05 Mittagsmagazin met (Jf Dalli Dalli- spelletje 14.15 Die v°n Bullerbü, jeugdserie 14.38 tfnm= stagsecke 14.40 PUR, jonge- Ragazine 15.05 Logo, jeugdjournaal Lriho, ,ekenfilmserie 15.40 Ges- bo^'P 15-« Heute 15.50 The Flying në 17 nn al6 16,35 Jede Menge Leben, se- Forsth endmagazin met Heute 17.55 ffaus Falkenau, serie 19.00 Heute lerie 2n !3ends Freundschaft mit Herz, j 'n 5Pass' hoogtepunten uit klin-m ass?' 21-00 Der richtige Kick - e 22 A n Co' doc™entaire 21.45 Heu- 13.20 Fi caS,,kl?ine Fernsehspiel: Nico-lcon |Heutp nf L. zwei' misdaadserie 00.20 film cht 00-35 Inge, April und Mai, tv- °UITSLAND 3 15 Tele,(sym 08.30 Telekolleg II. Cursus

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 10