L ]^/iAorTC üngdom 'O Magic is wel een eetje vreemd maar érg leuk ECCOS JWW II(Swill,,'™. ll^raJI li III III III 11 lllllllllllll ■II I 111 llllll HIJ ■11 llllll 111! llllll 111! ■I Ill I 111 ill, ■III llllll II Ill Will lllllllllllll 111 lllllllllllll ill! mm SCHIJF Prijspakket naar Oostburg Ill III III III HI 111! ill II! III!! I» III III Ill III milium Dill III J III I 111 ill! 111! ill# ISSTEM GIDS D2 M/V Gezellige finale seniorenviertallen BRIDGERUBRIEK Valneris- Tsjizjov DAMRUBRIEK SCHAAKRUBRIEK Het publiek is winnaar ZATERDAG 25 MEI 1996 CD-ROM RECENSIES energie Ikmaat- gee mil- kelijke |ar naast |e werk- verkers ia heeft Raams- |gd- itentieel, vee jaar learning |bare ali- i uiteen- zoveel (e)verant- pn evalu- trainee- tde func- Een aan- :n onder- ;ontactu- legt op uw ambi- verschij- bfd Perso- eda. Voor er ing. C. 10, of de telefoon wrMartijn de Meulder i,tKingdom 0' Magic is een bij- «idere piek onder de digitale 0Ü Een beetje vreemd, maar a daarom het spelen waard, «spel staat op twee cd-roms en een echt - hè gezellig - 'Old '0 adventure', overigens wél poen van een paar leuke ver- ■euwingen. De handleiding, een jeenstapeling van flauwe grap- geeft je een goede indruk jp' het spel zelf. Je kunt die jndleiding trouwens best over- ■jn; het spelen is doodeenvou- Mdom O' Magie begint met ai aardige 3D intro; begeleid icreen soort easy-tune muziek smaak je kort kennis met de utasiefiguren uit het konink je Vlak erna zie je een monnik it'geel haar (Saul Gribnick) die [kort, al pratende, inleidt in het jd. Later zal hij vaker het beeld Ijlen met adviezen en informa- iAardige man. irvolgens word je geacht een (IJ te kiezen, de persoon met ré je het Kingdom gaat verken- a De keuze is tussen Sidney, ui soort gemuteerde kikker met Wand, en Sha-Ron, een 'Pame- i Anderson look-a-like'. Mijn aize valt op Sha-Ron. Bij onze aste optmoeting staat ze op een ilspunt en roept: „Great, its my rit real job.'". Vervolgens valt ze ivanaf; het spel kan beginnen, in echt 'Old time adventure' is. Je wordt geacht het konink- jk door te huppelen, items te Kamelen, met personen te reken, te onderhandelen, vech- PRIJSPUZZEL V jlf 1 J*- f ndbti r o b v Hoofdkantoor ir D.S. Tuijnmanweg 4b 4131 PN Vianen Postbus 220 4130 EE Vianen |s, die een belangrijke luzen en Etten Leur. prden. We zoeken italiteit Mensen die tc.v.er) darten. ten, toveren etc. Doel van dit al les is dus het verslaan van de draak en het redden van het meisje (Waar heb ik dat meer ge hoord?) Creatuur Het Kingdom lijkt op de welbe kende Sierra-adventures, het meest nog op Kings Quest VI. Toch is het duidelijk een spel van een nieuwere generatie. Als je een persoon/creatuur aanspreekt, schakelt het beeld over en zie je Sha-Ron volledig in 3D. Je moet de opening van je dialoog kiezen en vervolgens begint ze haar ge sprek. Het is prachtig om te zien hoe haar mond exact met de woorden meebeweegt. Zo zit het hele spel in elkaar, goed door dachte 3D-graphics wisselen op de juiste momenten het tweedi mensionale deel af. Jammer is wel de constante VGA-mode, vooral tweedimensionaal is dat zonde; het is wat blokkerig. Maar goed, zo kun je het spel ook op een langzamer systeem nog rede lijk draaien, dat is dus weer een voordeeltje. De puzzels in Kingdom O' Magie zijn redelijk ingewikkeld, de technische afwerking van grap hics en geluid goed. Vervelend is wel de 'cd-wissel bug'; als je een volgende keer met je queeste ver der wil, vraagt het spel om disk 1 en begint opnieuw. Naderhand kun je wel weer een savegame op halen, maar vervelend is deze he le bedoening wel. Het koninkrijk is geen lieverdje voor je computer. Acht megabyte intern geheugen is eigenlijk iets te weinig. Het kan wel, maar al leen nadat je de helft van je ge heugenmanagers hebt verwij derd. Na enig pas- en meetwerk draait het spel echter wél stabiel en soepel. Het concept van 'KOM' is niet bijster origineel, het onbestemde gevoel dat je met een Sierra-ad- venture bezig bent, blijft aanwe zig. Het goede gebruik van de 3D-graphics, de gesproken dialo gen en het authentiek Engelse taalgebruik maken echter zeer veel goed. Zeker voor de echte adventurers is Kingdom 'O Magie een aanrader. Systeemeisen: PC 486DX-40 pro cessor, 8 Mb intern geheugen, 10 Mb harddiskruimte, video: VGA 256 kleuren Local Bus aanbevolen, dou ble speed cd-rom drive en een muis. Adviesprijs 79,95. Hal *Pilast "'«ontaal feutwaarder, 6 vogel, 12 vogel, 13 1 14 muzieknoot, 16 andere "voorezau, 18afmeting 19 spil, intern, 22 deel van een et- '44 priem, 25 heilige stier, 27 "laster, 28 duikereend, 30 bij- profeet, 32 woonschip, 33 ter gedachtenis, 35 insekt, 37 kluis, 40 bijwoord, 42 44 koppel, 46 koordans, 48 spinnewebdraad, 51 sJK 53 diersoort, 54 bevel, iaat cieuS'58 kunsttaal, 60 regel- A,?1 heldendicht, 62 snijwerk- i en aan'evering, 67 rekenopga- Positie, 70 inhoudsmaat, 71 „Jatter. 72 dierenmond, 74 ankrü! i 75 terrein78 r|vier in hJI 9'azen verpakking, 81 g' pa'm, 84 honingbij, 86 «tent j s' 88 herkauwer, 90 erd' 97 gewas, 96 zwak, 98 boom, 99 via, 103 pausennaam, 104 emeritus, 105 grafsteen, 106 ge wicht, 108 het romreinse rijk, 109 beginstreep, 110 arabische titel, 112 meteen, 113 groente. Vertikaal 1 reiziger, 2 muzieknoot, 3 afslag bij golf, 4 kleurling, 5 echter, 7 gewas, 8 advies, 9 takje, 10 uitgave, 11 ruiling, 15 boom, 17 mijne heren, 18 per soonlijk voornaamwoord, 19 zang stem, 21 vogelverblijf, 23 ogenblik, 24 bouwland, 26 af en toe, 27 krijgs god, 29 muzieknoot, 30 peulvrucht, 31 rivier in duitsland, 32 gereed, 34 vooral, 36 maanstand, 38 bijwoord, 39 rijdier, 41 palm, 43 tijdperk, 45 groente, 47 zangstem, 49 warmte- eenheid, 52 voegwoord, 53 eetge- Het prijspakket van afgelopen week is gewonnen door S. Ende- Van de Roest uit Oostburg. Net als vele anderen wist zij de sleu telwoorden Scharlaken en Pan tomime te vinden. Ook deze week kunt u meedingen naar zo'n prijspakket. Al wat u hebt te doen, is de puzzel oplos sen, de gevonden sleutelwoor den op een voldoende gefran keerde briefkaart zetten en die voor donderdag a.s. sturen naar: De Stem-puzzelredactie, postbus 2147, 4800 CC Breda. Joker Productions rei, 54 hengelsnoer, 56 kippenloop, 57 indische huisvogel, 59 familielid, 63 scheikundige verbinding, 64 die renverblijf, 66 telwoord, 67 bont- soort, 68 muziekinstrument, 71 gelij ke, 72 zitplaats, 73 gewricht, 75 klei ne planeet, 77 inwendig orgaan, 78 middeleeuwen, 79 errore excepto, 80 waarheid, 83 file, 85 motorschip, 87 roofdier, 89 gehoororgaan, 91 schil, 93 boom, 94 politieke groepe ring, 95 godin van de landbouw, 97 roem, 99 gemalen graan, 100 kosten koper, 101 landbouwwerktuig, 102 verlichtingsmiddel, 105 groot water, 107 meelspijs, 109 met dank, 11 re geringsreglement. De letters uit de vakjes 37-4-106-52- 75-70-10-109-24-41-96 en 95-71-52- 3-15-78-110-21-61-50 vormen de twee sleutelwoorden. Begin mei werd de finale van het seniorenviertallen in Utrecht gespeeld. Als er een prijs voor gezelligheid bij bondswedstrijden zou bestaan, dingen deze wedstrijden naar de hoofdprijs. Dat was 8 mei ook weer duidelijk te merken. Maar de goede stemming gaat beslist niet ten koste van de kwaliteit van het bridge want sommige oude rotten verstaan hun vak nog heel erg goed. Een klein verschil in speelwijze zorgde voor een groot verschil in uitslag op het volgende spel: DIAGRAM 1 Het biedverloop was aan beide tafels gelijk. Z-1K1; N-lSch; Z- 1SA; N-3K1; Z-3SA en daarna paste iedereen. Ook de uit komst was aan beide tafels ge lijk; ruitenvrouw. Aan de ene tafel werd de eerste slag in N genomen en ging een klavertje naar het aas. Tot zijn schrik zag Z dat W niet bekende, maar hij Door Ruud van den Bergh incasseerde toch eerst klaveren heer en -vrouw waarna O aan slag kwam omdat Z klaveren doorspeelde met de bedoeling een slag te kunnen maken met zijn laatste klaveren. OW incas seerden nu drie schoppenslagen en hartenaas en het contract was een down. Aan de andere tafel werd het contract wel gemaakt en was de uitkomst ook ruitenvrouw, maar werd de eerste slag in Zuid met de heer genomen. Toen klaverenaas in slag twee verzilverd werd en W niet be kende, speelde de leider een kleine harten via de heer voor het aas van O. Nu waren er twee entrees in N en kon twee maal de klaverensnit worden genomen. Omdat O met ruiten was teruggekomen na harten aas en niet met schoppen, maakte de leider zelfs een over slag. Hij had nu vijf klaveren-, drie harten- en twee ruitensla gen. Een ander mooi spel was dit: DIAGRAM 2 Aan beide tafels werd het con tract 6Ha te spelen door Zuid waartegen W uitkwam met een kleine schoppen omdat O schoppen had tussengeboden. Aan de ene tafel speelde Z troef in slag twee waardoor O aan slag kwam. Schoppen werd doorgespeeld en de troeven werden getrokken. Daarna werd ruiten gespeeld en als die 3-3 hadden gezeten, waren drie klaveren van Z op de ruitens verdwenen. Toen dat niet lukte, probeerde de leider nog een klaverensnit. Die zat ook fout en hij sukkelde een down. Het commentaar was dat alles fout zat. Maar aan de andere tafel werd de schoppenstart in N ge nomen en werd direct ook schoppenaas verzilverd. Rui tenheer werd gespeeld en een kleine ruiten ging naar het aas. Deze situatie was nu ontstaan met N aan slag: DIAGRAM 3 Nu kwam hartendrie en O nam met het aas. Als O nog troef had gehad, zou hij die ongetwij feld hebben nagespeeld. Met klaverennaspel zou hij direct een slag hebben weggegeven en zijn naspel van schoppen was ook niet gelukkig maar hij kon niet anders. Hierop ging klave renvrouw uit N weg en werd in Z getroefd. De laatste troeven werden getrokken en een ruiten werd getroefd, waarna klave renaas de entree was voor de vrije ruitens waarop twee klave ren werden opgeruimd. Maar als W met harten was uit gekomen had OW het contract down kunnen spelen. Agenda: 2 juni Kroegentocht Hoge en Lage Zwaluwe. Z gever niem. kw. H 8 3 2 10 5 2 VB10942 - B 10 9 7 V H V 8 A 5 9843 N W O z AV64 V A 76 86 81052 5 y B 9 4 3 H73 AHV76 N gever allen kw. h 5 y b 9 43 a v 9 6 4 av 983 vb 10742 y 10 7 2 y a b 8 5 2 2 10 7 982 4 h765 a 6 y hv865 h 3 b 10 5 3 - y B 9 4 3 V96 AV 9 10 7 2 N W 0 B 8 Z 982 - y h - B 10 7 4 A - 4 H 7 6 4 B 10 5 3 Deze week is in Siberië de WK- match tussen titelverdediger Guntis Valneris en uitdager Alexei Tsjizjov begonnen. Val neris veroverde in 1994 in Den Haag de wereldtitel en maakte daarmee een einde aan het tijd perk Tsjizjov. Van het WK 1994 is vorige maand een analyse boek verschenen. Het lijkt me aardig om de partij tussen de twee sterkste spelers ter wereld te laten zien. De analyse is van Alexander Baljakin. A. Tsjizjov - G. Valneris (WK 1994) 1. 33-29 18-22 2. 31-26 20-25 3. 39-33 12-18 4. 44-39 7-12 5. 50- 44 1-7 6. 35-30 19-23 7. 32-28 23x32 8. 37x28 13-19 9.36-31 9- 1310.40-35 Baljakin suggereert hier de mogelijkheid 29-23x23 40x29? 10...14-20 11. 44-40 10- 1412.42-37! 3-913.28-2319x28 14. 29-24 20x29 15. 34x32 25x34 16. 40x29 16-21 Met 41 op 42 (12. 41-37) zou altijd 22-28 21- 27 kunnen. 17. 32-27 21x32 18. 37x28 5-10 19. 35-30 13-19 20. 30-25 19-24 21. 29x20 15x24 22. 31-27 22x31 23. 26x37 Er breekt een op bouwfase aan, waarin Valneris minder op zijn gemak is dan Ts jizjov. 23...17-22 24. 28x17 12x21 25. 37-31 7-12 26. 41-37 21-26 27. 46-41 11-17 28. 47-42 6-11 29. Door Rob Clerc 49-44 11-16 30. 38-32 9-13 31. 43-38 2-7 32. 41-36 4-9 Ik laat Baljakin aan het woord: Valne ris wacht en weet niet waar en wanneer wit naar buiten kruipt. Maar ook de laatste zetten van Tsjizjov maken op het éérste gezicht geen indruk. Het lijkt alsof het alleen maar aanschui ven is. Het probleem voor zwart echter is dat hij iets moet doen. Het spel heeft tot dit moment geen concreet karakter. En dat is spel waarin Valneris minder sterk is. Maar na deze 'tien-zet- ten-pauze' komt Valneris' favo riete rekenspel toch op het bord. Een belangrijke kwestie voor ons is wat is zwak in de zwarte stelling, wat is gevaar lijk? Waar richt Tsjizjov zijn pij len op? Nu lijkt de zwarte drie hoek 7/8/9/12/13/18 sterk, maar in het klassieke genre wordt de ze driehoek statisch en worden zijn achterste schijven achterge bleven schijven. Wit kan dan een sterke Ghestem-doorstoot plaatsen. 33. 39-34 AB: 33. 31-27 lijkt sterker omdat 17-21 34. 33-28 voordelig is vanwege de Ge- stem-doorstoot: 34..14-19 35. 38-33 18-23 36. 42-38 12-18 28- 22! enzovoort. Daarom moet zwart, vanwege de dreiging 37- 31, 17-22 34. 45-40 22x31 35. 36x27 spelen. Zwart kan zich nog verdedigen door 35...14-19 36. 33-28 18-22 37. 28x17 12x21 38. 38-33 7-12 39. 33-28 12-18 40. 39-33 (28-23 37-31 levert niets op) 18-22 enzovoort. 33...17-2134.31-2714-19 35.33- 28 lilm B (p zwarte schijf, P zwarte dam, o witte schijf, O witte dam) Baljakin geeft in de diagram stand 35. 39-34 als alternatief. Uit de rijstebrijberg varianten die dan volgen koos ik de vol gende: 35...18-22 36. 29x20 22x31 37. 36x27 10-15 38. 33-28 15x24 39. 38-33 12-18 40. 28-22! en zwart moet kiezen tussen twee ongunstige eindspelen: 1. 40...26-31 41. 37x17 7-11 42. 17x6 24-30 43. 25x34 16-21 44. 27x16 18x49 45. 6-1 en ondanks het gelijke aantal schijven komt zwart enorm in de problemen wanneer wit een tweede dam haalt. 2. 40..18-23 41. 33-28 23- 29 42.45-40 7-11 43.37-3126x37 44. 42x31 8-12 45. 31-26 12-17 46. 48-43 29-33 47. 28x39 17x37 48. 26x6 37-41 49. 6-1 41-46 50. 27-22! en zwart moet nog een schijf offeren. 35...9-14! Blokkeert schijf 38! 36. 44-39 10-15 37. 45-40 24-30 38. 40-35 7-11 De gevolgen van 38...19-24?! worden besproken. 39.35x24 19x30 40. 28-23 18x40 41. 25x45 12-18 42. 45-40 14-19 43. 39-34 11-17 44. 38-33 19-24 45. 42-38 17-22 46. 48-42 22x31 47.36x2713-19 en terecht remi se overeengekomen. Baljakin geeft nog aan 48. 33-28 8-12 49. 38-33 maar overziet 24-30!+. Na 49. 40-35 15-20 50. 38-33 18-23 51. 28-22 23-28 52. 32x25 21x41 53. 42-37 41x32 54. 34-29 16-21 55. 29x20 32-38 56. 33x42 21-27 57. 22x31 26x48 58. 20-14 is het wel remise. Het boek over het WK 1994 kost 40,- en is te be stellen bij het bondsburo in Rheden (026-4952309). Tal - cl c7 - c5!?; Een verbluf fend pionoffer. Er valt namelijk ook weinig aan te merken op 11... Ta7; Door Theo Hommeles De playoffs die in het Neder lands Kampioenschap schaken voor clubteams hun premiere beleefden zijn zeer goed ont vangen. De sfeer was nog beter dan tijdens de Olympiade, zo werd mij verteld. Het viel Dhr. Beekhuizen van sponsor Pan fox, op dat, hoewel er over en weer nog wel eens onaardige woorden willen vallen tijdens de normale competitie, de scha kers hier broederlijk in de om gang waren. Voor de toeschouwers was er voor elk wat wils. Naast de spanning door het verloop van de score was er deskundig (en geestig) commentaar van Lex Jongsma. De partijen waren van nabij te volgen en soms ook de analyse achteraf. En wie dat wilde kon zelf een partijtje spe len. De mooiste partij hield het pu bliek lang bezig. Na een onbe grijpelijk pionoffer in de ope ning kreeg Speelman van Rot terdam zowaar kansen tegen de degelijke Gurevich van Panfox. Gurevich - Speelman 1. d2-d4 e7-e6; 2. c2-c4 b7-b6; 3. a2-a3 Pg8-f6; 4. Pbl -c3 Lc8-b7; 5. Pgl-13 d7-d5; 6. Ddl-c2 a7-a6; 7. c4xd5 Pf6xd5; In enkele par tijen, waaronder Lautier - Short, Amsterdam VSB 1995 speelde zwart 7... exd5; De zet van de Engelsman is nieuw. 8. Lel - g5 Lf8 - e7; 9. Lg5xe7 Dd8xe7; 10. Pc3xd5 Lb7xd5; 11. 12. d4xc5 b6xc5; 13. Dc2xc5 De7xc5; 14. Tclxc5 Pb8-d7; 15. Tc5-c3 Ke8-e7; Voor de pion verkrijgt zwart een snelle ontwikkeling van zijn stukken. De algemene indruk was dat het misschien voldoende was voor remise. 16. Pf3-d2 Ta8-c8!; 17. e2-e4 Tc8xc3; 18. b2xc3 Ld5 - c6; 19. Kei - dl Om de b-lijn te controleren. 19. Pd7 - c5; 20. f2 - f3 Th8 - d8; 21. Kdl-cl Lc6-a4; 22. Lfl-c4 Pc5 - d3+; 23. Lc4xd3 Td8xd3; 24. Pd2 - bl in ill ill til in mi Hl IS A ,,,S,ll1 Ill 1 AIIIIIII A III I ia ai mm ■Ml 111! Illlllllllllfl Kcl - b2 La4-b5; 29. Te2-c2 Lb5 - c4; 30. e4 - e5 Om zwarts koning tegen te houden. 30. Tdl-gl; 31. Tc2-d2 g7-g5; 32. f3 - f4 Natuurlijk wil wit zijn zwakke pionnen graag ruilen. Maar deze zet laat een zeer sterk antwoord toe dat Speel man over het hoofd ziet. Met het rugby-achtige 32. g4; 33. hxg4 Lfl; zal de zwarte h-pion spoedig de achterlijn bereiken. 32. g5xf4?!; 33. Td2-d4 Tglxg2+; 34. Kb2 cl Tg2-gl+; 35. Kcl - b2 f4-f3; 36. Pbl - d2 f3 - f2; 37. Td4xc4 Tgl - dl; 38. Tc4 - f4 Tdlxd2+; 39. Kb2-b3 f7-f5!; Wits e- pion mag zijn directe tegenstan der niet loslaten, ook al kan hij en passant en met schaak een andere pion winnen. 40. Kb3 - a4 Td2 - e2; Na de partij vonden beide spelers 40... Tb2; nauwkeuriger. 41. c3 - c4 Te2 - e4; En hier gaven ze in de post-mortem de voorkeur aan 41... Txe5; gevolgd door 42. Tc5. 42. Tf4xf2 Te4xc4+; 43. Ka4xa5 Tc4 - c5+; 44. Ka5 - b6 Tc5xe5; 45. a3 - a4 Te5 - e3; 46. a4-a5 Te3xh3; 47. Tf2-a2 Ke7-d6; Dreigt 48... Tb2+; 48. Ta2-d2+ Kd6 - e5; 49. Td2-e2+ Kc7-b6 h4-h3; 53. a5-a6 h3-h2; 54. Te6-h6 Kf4-g3; 55. a6 - a7 f5 - f4; 56. Th6 - g6+ Kg3 - f2; 57. Tg6 - h6 Kf2 - gl; 58. Th6-g6+ Kgl-hl; 59. Tg6-f6 Tot zover waren de toeschouwers ook gekomen. Wit wint de f-pion en geeft zijn toren voor de laatste pion. 60. f4-f3!; Deze stelling vloeit logisch voort uit Speelmans pionoffer. Ondanks de duidelijke com pensatie die zwart heeft in de aktiviteit van zijn stukken was er nog niemand enthousiast over zijn kansen. 24.a6-a5; 25. Thl-el H7-h5!; De'inlei- ding tot een sterk plan. De pion gaat een opmars van de zwarte koning voorbereiden. Gurevich begon hier te beseffen dat remi se voor hem de maximale uit slag was. 26. Tel e2 h5-h4; 27. H2-h3 Td3-dl+; 28. JUfflnll, llmlfflll 49. Ke5-f4; Om verder te komen geeft Speelman een pion. Het publiek zat de stelling overal buiten de speelzaal te bekijken. Het was nog net remi se, zo wist men, omdat wit de f- en h-pion beurtelings zou kun nen aanvallen. Eventueel gelar deerd met schaakjes. Gurevich leek er wel vertrouwen in te hebben. 50. Te2xe6 Th3-b3+; 51. Kb6 - c7 Tb3-a3; 52. Maar waar het draaiboek op houdt gaat Speelman verder. 60. Txf3 gaat niet. Na 60... Txa7; 61. Kxa7 Kg2; kan wit zijn toren niet meer geven voor de pion. Gurevich was behoorlijk ont daan toen hij deze studieachtige wending doorzag. Toch weet de Belgische Rus de strijd nog te rekken. 60. Tf6-f8 Khl-g2; 61. Tf8-g8+ Kg2-h3; 62. Tg8-h8+ Kh3-g3; 63. Th8-g8+ Kg3 - f4; 64. Tg8-f8+ Kf4-g5; 65. Tf8-g8+ Kg5-f6; 66. Tg8-f8+ Kf6-e6; 67.Tf8x(3 Ta3xa7!; Na 67... Txf3; 68. a8D hlD; houdt wit nog remise door eeuwig schaak. 68. Tf3-h3 Ta7 - a2; 69. TH3 - h5 Ta2 - c2; 70. Kb6-b5 Ke6-f6; 71. Kb5 - b4 Kf6 - g6; 72. Th5 - h8 Kg6 - g5; 73. Kb4 - b3 Tc2 - e2; 74. Kb3 - c3 Kg5-f4; 75. Kc3 - d3 Te2 - a2; 76. Th8 - h7 Kf4-f3; Wit geeft het heroï sche gevecht op. Ondanks deze nederlaag wist Panfox het fraaie Samoerai zwaard, dat door Beekhuizen als wisseltrofee werd geschon ken, in Breda te houden. De playoffs zijn ook voor volgend jaar gegarandeerd en ik heb be grepen dat vanwege het succes hier de voetballers er ook mee gaan beginnen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 47