L
]^/iAorTC
üngdom 'O Magic is wel een
eetje vreemd maar érg leuk
ECCOS
JWW
II(Swill,,'™. ll^raJI
li
III
III
III
11
lllllllllllll
■II
I
111
llllll
HIJ
■11
llllll
111!
llllll
111!
■I
Ill
I
111
ill,
■III
llllll
II
Ill
Will
lllllllllllll
111
lllllllllllll
ill!
mm
SCHIJF
Prijspakket naar Oostburg
Ill
III III III
HI
111!
ill
II!
III!!
I»
III III
Ill
III
milium
Dill
III
J
III I
111 ill!
111! ill#
ISSTEM
GIDS
D2
M/V
Gezellige finale
seniorenviertallen
BRIDGERUBRIEK
Valneris- Tsjizjov
DAMRUBRIEK
SCHAAKRUBRIEK
Het publiek
is winnaar
ZATERDAG 25 MEI 1996
CD-ROM RECENSIES
energie
Ikmaat-
gee mil-
kelijke
|ar naast
|e werk-
verkers
ia heeft
Raams-
|gd-
itentieel,
vee jaar
learning
|bare ali-
i uiteen-
zoveel
(e)verant-
pn evalu-
trainee-
tde func-
Een aan-
:n onder-
;ontactu-
legt op
uw ambi-
verschij-
bfd Perso-
eda. Voor
er ing. C.
10, of de
telefoon
wrMartijn de Meulder
i,tKingdom 0' Magic is een bij-
«idere piek onder de digitale
0Ü Een beetje vreemd, maar
a daarom het spelen waard,
«spel staat op twee cd-roms en
een echt - hè gezellig - 'Old
'0 adventure', overigens wél
poen van een paar leuke ver-
■euwingen. De handleiding, een
jeenstapeling van flauwe grap-
geeft je een goede indruk
jp' het spel zelf. Je kunt die
jndleiding trouwens best over-
■jn; het spelen is doodeenvou-
Mdom O' Magie begint met
ai aardige 3D intro; begeleid
icreen soort easy-tune muziek
smaak je kort kennis met de
utasiefiguren uit het konink
je Vlak erna zie je een monnik
it'geel haar (Saul Gribnick) die
[kort, al pratende, inleidt in het
jd. Later zal hij vaker het beeld
Ijlen met adviezen en informa-
iAardige man.
irvolgens word je geacht een
(IJ te kiezen, de persoon met
ré je het Kingdom gaat verken-
a De keuze is tussen Sidney,
ui soort gemuteerde kikker met
Wand, en Sha-Ron, een 'Pame-
i Anderson look-a-like'. Mijn
aize valt op Sha-Ron. Bij onze
aste optmoeting staat ze op een
ilspunt en roept: „Great, its my
rit real job.'". Vervolgens valt ze
ivanaf; het spel kan beginnen,
in echt 'Old time adventure'
is. Je wordt geacht het konink-
jk door te huppelen, items te
Kamelen, met personen te
reken, te onderhandelen, vech-
PRIJSPUZZEL
V jlf 1 J*- f
ndbti r o b v
Hoofdkantoor
ir D.S. Tuijnmanweg 4b
4131 PN Vianen
Postbus 220
4130 EE Vianen
|s, die een belangrijke
luzen en Etten Leur.
prden. We zoeken
italiteit Mensen die
tc.v.er)
darten.
ten, toveren etc. Doel van dit al
les is dus het verslaan van de
draak en het redden van het
meisje (Waar heb ik dat meer ge
hoord?)
Creatuur
Het Kingdom lijkt op de welbe
kende Sierra-adventures, het
meest nog op Kings Quest VI.
Toch is het duidelijk een spel van
een nieuwere generatie. Als je een
persoon/creatuur aanspreekt,
schakelt het beeld over en zie je
Sha-Ron volledig in 3D. Je moet
de opening van je dialoog kiezen
en vervolgens begint ze haar ge
sprek. Het is prachtig om te zien
hoe haar mond exact met de
woorden meebeweegt. Zo zit het
hele spel in elkaar, goed door
dachte 3D-graphics wisselen op
de juiste momenten het tweedi
mensionale deel af. Jammer is
wel de constante VGA-mode,
vooral tweedimensionaal is dat
zonde; het is wat blokkerig. Maar
goed, zo kun je het spel ook op
een langzamer systeem nog rede
lijk draaien, dat is dus weer een
voordeeltje.
De puzzels in Kingdom O' Magie
zijn redelijk ingewikkeld, de
technische afwerking van grap
hics en geluid goed. Vervelend is
wel de 'cd-wissel bug'; als je een
volgende keer met je queeste ver
der wil, vraagt het spel om disk 1
en begint opnieuw. Naderhand
kun je wel weer een savegame op
halen, maar vervelend is deze he
le bedoening wel.
Het koninkrijk is geen lieverdje
voor je computer. Acht megabyte
intern geheugen is eigenlijk iets
te weinig. Het kan wel, maar al
leen nadat je de helft van je ge
heugenmanagers hebt verwij
derd. Na enig pas- en meetwerk
draait het spel echter wél stabiel
en soepel.
Het concept van 'KOM' is niet
bijster origineel, het onbestemde
gevoel dat je met een Sierra-ad-
venture bezig bent, blijft aanwe
zig. Het goede gebruik van de
3D-graphics, de gesproken dialo
gen en het authentiek Engelse
taalgebruik maken echter zeer
veel goed. Zeker voor de echte
adventurers is Kingdom 'O Magie
een aanrader.
Systeemeisen: PC 486DX-40 pro
cessor, 8 Mb intern geheugen, 10
Mb harddiskruimte, video: VGA 256
kleuren Local Bus aanbevolen, dou
ble speed cd-rom drive en een muis.
Adviesprijs 79,95.
Hal
*Pilast
"'«ontaal
feutwaarder, 6 vogel, 12 vogel, 13
1 14 muzieknoot, 16 andere
"voorezau, 18afmeting 19 spil,
intern, 22 deel van een et-
'44 priem, 25 heilige stier, 27
"laster, 28 duikereend, 30 bij-
profeet, 32 woonschip, 33 ter
gedachtenis, 35 insekt, 37 kluis,
40 bijwoord, 42
44 koppel, 46 koordans, 48
spinnewebdraad, 51
sJK 53 diersoort, 54 bevel,
iaat cieuS'58 kunsttaal, 60 regel-
A,?1 heldendicht, 62 snijwerk-
i en aan'evering, 67 rekenopga-
Positie, 70 inhoudsmaat, 71
„Jatter. 72 dierenmond, 74
ankrü! i 75 terrein78 r|vier in
hJI 9'azen verpakking, 81
g' pa'm, 84 honingbij, 86
«tent j s' 88 herkauwer, 90
erd' 97 gewas, 96 zwak, 98
boom, 99 via, 103 pausennaam, 104
emeritus, 105 grafsteen, 106 ge
wicht, 108 het romreinse rijk, 109
beginstreep, 110 arabische titel, 112
meteen, 113 groente.
Vertikaal
1 reiziger, 2 muzieknoot, 3 afslag bij
golf, 4 kleurling, 5 echter, 7 gewas, 8
advies, 9 takje, 10 uitgave, 11 ruiling,
15 boom, 17 mijne heren, 18 per
soonlijk voornaamwoord, 19 zang
stem, 21 vogelverblijf, 23 ogenblik,
24 bouwland, 26 af en toe, 27 krijgs
god, 29 muzieknoot, 30 peulvrucht,
31 rivier in duitsland, 32 gereed, 34
vooral, 36 maanstand, 38 bijwoord,
39 rijdier, 41 palm, 43 tijdperk, 45
groente, 47 zangstem, 49 warmte-
eenheid, 52 voegwoord, 53 eetge-
Het prijspakket van afgelopen
week is gewonnen door S. Ende-
Van de Roest uit Oostburg. Net
als vele anderen wist zij de sleu
telwoorden Scharlaken en Pan
tomime te vinden.
Ook deze week kunt u meedingen
naar zo'n prijspakket. Al wat u
hebt te doen, is de puzzel oplos
sen, de gevonden sleutelwoor
den op een voldoende gefran
keerde briefkaart zetten en die
voor donderdag a.s. sturen naar:
De Stem-puzzelredactie,
postbus 2147,
4800 CC Breda.
Joker Productions
rei, 54 hengelsnoer, 56 kippenloop,
57 indische huisvogel, 59 familielid,
63 scheikundige verbinding, 64 die
renverblijf, 66 telwoord, 67 bont-
soort, 68 muziekinstrument, 71 gelij
ke, 72 zitplaats, 73 gewricht, 75 klei
ne planeet, 77 inwendig orgaan, 78
middeleeuwen, 79 errore excepto,
80 waarheid, 83 file, 85 motorschip,
87 roofdier, 89 gehoororgaan, 91
schil, 93 boom, 94 politieke groepe
ring, 95 godin van de landbouw, 97
roem, 99 gemalen graan, 100 kosten
koper, 101 landbouwwerktuig, 102
verlichtingsmiddel, 105 groot water,
107 meelspijs, 109 met dank, 11 re
geringsreglement.
De letters uit de vakjes 37-4-106-52-
75-70-10-109-24-41-96 en 95-71-52-
3-15-78-110-21-61-50 vormen de
twee sleutelwoorden.
Begin mei werd de finale van
het seniorenviertallen in
Utrecht gespeeld. Als er een
prijs voor gezelligheid bij
bondswedstrijden zou bestaan,
dingen deze wedstrijden naar
de hoofdprijs. Dat was 8 mei
ook weer duidelijk te merken.
Maar de goede stemming gaat
beslist niet ten koste van de
kwaliteit van het bridge want
sommige oude rotten verstaan
hun vak nog heel erg goed.
Een klein verschil in speelwijze
zorgde voor een groot verschil
in uitslag op het volgende spel:
DIAGRAM 1
Het biedverloop was aan beide
tafels gelijk. Z-1K1; N-lSch; Z-
1SA; N-3K1; Z-3SA en daarna
paste iedereen. Ook de uit
komst was aan beide tafels ge
lijk; ruitenvrouw. Aan de ene
tafel werd de eerste slag in N
genomen en ging een klavertje
naar het aas. Tot zijn schrik zag
Z dat W niet bekende, maar hij
Door Ruud van den Bergh
incasseerde toch eerst klaveren
heer en -vrouw waarna O aan
slag kwam omdat Z klaveren
doorspeelde met de bedoeling
een slag te kunnen maken met
zijn laatste klaveren. OW incas
seerden nu drie schoppenslagen
en hartenaas en het contract
was een down.
Aan de andere tafel werd het
contract wel gemaakt en was de
uitkomst ook ruitenvrouw,
maar werd de eerste slag in
Zuid met de heer genomen.
Toen klaverenaas in slag twee
verzilverd werd en W niet be
kende, speelde de leider een
kleine harten via de heer voor
het aas van O. Nu waren er
twee entrees in N en kon twee
maal de klaverensnit worden
genomen. Omdat O met ruiten
was teruggekomen na harten
aas en niet met schoppen,
maakte de leider zelfs een over
slag. Hij had nu vijf klaveren-,
drie harten- en twee ruitensla
gen.
Een ander mooi spel was dit:
DIAGRAM 2
Aan beide tafels werd het con
tract 6Ha te spelen door Zuid
waartegen W uitkwam met een
kleine schoppen omdat O
schoppen had tussengeboden.
Aan de ene tafel speelde Z
troef in slag twee waardoor O
aan slag kwam. Schoppen werd
doorgespeeld en de troeven
werden getrokken. Daarna
werd ruiten gespeeld en als die
3-3 hadden gezeten, waren drie
klaveren van Z op de ruitens
verdwenen. Toen dat niet lukte,
probeerde de leider nog een
klaverensnit. Die zat ook fout
en hij sukkelde een down. Het
commentaar was dat alles fout
zat. Maar aan de andere tafel
werd de schoppenstart in N ge
nomen en werd direct ook
schoppenaas verzilverd. Rui
tenheer werd gespeeld en een
kleine ruiten ging naar het aas.
Deze situatie was nu ontstaan
met N aan slag:
DIAGRAM 3
Nu kwam hartendrie en O nam
met het aas. Als O nog troef
had gehad, zou hij die ongetwij
feld hebben nagespeeld. Met
klaverennaspel zou hij direct
een slag hebben weggegeven en
zijn naspel van schoppen was
ook niet gelukkig maar hij kon
niet anders. Hierop ging klave
renvrouw uit N weg en werd in
Z getroefd. De laatste troeven
werden getrokken en een ruiten
werd getroefd, waarna klave
renaas de entree was voor de
vrije ruitens waarop twee klave
ren werden opgeruimd.
Maar als W met harten was uit
gekomen had OW het contract
down kunnen spelen.
Agenda: 2 juni Kroegentocht
Hoge en Lage Zwaluwe.
Z gever
niem. kw.
H 8 3 2
10 5 2
VB10942
-
B 10 9 7
V H V 8
A 5
9843
N
W O
z
AV64
V A 76
86
81052
5
y B 9 4 3
H73
AHV76
N gever
allen kw.
h 5
y b 9 43
a v 9 6 4
av
983
vb 10742
y 10 7 2
y a
b 8 5 2
2
10 7
982
4 h765
a 6
y hv865
h 3
b 10 5 3
-
y B 9 4 3
V96
AV
9
10 7 2
N
W 0
B 8
Z
982
-
y h
-
B 10 7 4
A
-
4 H 7 6 4
B 10 5 3
Deze week is in Siberië de WK-
match tussen titelverdediger
Guntis Valneris en uitdager
Alexei Tsjizjov begonnen. Val
neris veroverde in 1994 in Den
Haag de wereldtitel en maakte
daarmee een einde aan het tijd
perk Tsjizjov. Van het WK 1994
is vorige maand een analyse
boek verschenen. Het lijkt me
aardig om de partij tussen de
twee sterkste spelers ter wereld
te laten zien. De analyse is van
Alexander Baljakin.
A. Tsjizjov - G. Valneris (WK
1994)
1. 33-29 18-22 2. 31-26 20-25 3.
39-33 12-18 4. 44-39 7-12 5. 50-
44 1-7 6. 35-30 19-23 7. 32-28
23x32 8. 37x28 13-19 9.36-31 9-
1310.40-35 Baljakin suggereert
hier de mogelijkheid 29-23x23
40x29? 10...14-20 11. 44-40 10-
1412.42-37! 3-913.28-2319x28
14. 29-24 20x29 15. 34x32 25x34
16. 40x29 16-21 Met 41 op 42
(12. 41-37) zou altijd 22-28 21-
27 kunnen.
17. 32-27 21x32 18. 37x28 5-10
19. 35-30 13-19 20. 30-25 19-24
21. 29x20 15x24 22. 31-27 22x31
23. 26x37 Er breekt een op
bouwfase aan, waarin Valneris
minder op zijn gemak is dan Ts
jizjov.
23...17-22 24. 28x17 12x21 25.
37-31 7-12 26. 41-37 21-26 27.
46-41 11-17 28. 47-42 6-11 29.
Door Rob Clerc
49-44 11-16 30. 38-32 9-13 31.
43-38 2-7 32. 41-36 4-9 Ik laat
Baljakin aan het woord: Valne
ris wacht en weet niet waar en
wanneer wit naar buiten kruipt.
Maar ook de laatste zetten van
Tsjizjov maken op het éérste
gezicht geen indruk. Het lijkt
alsof het alleen maar aanschui
ven is. Het probleem voor zwart
echter is dat hij iets moet doen.
Het spel heeft tot dit moment
geen concreet karakter. En dat
is spel waarin Valneris minder
sterk is. Maar na deze 'tien-zet-
ten-pauze' komt Valneris' favo
riete rekenspel toch op het
bord. Een belangrijke kwestie
voor ons is wat is zwak in de
zwarte stelling, wat is gevaar
lijk? Waar richt Tsjizjov zijn pij
len op? Nu lijkt de zwarte drie
hoek 7/8/9/12/13/18 sterk, maar
in het klassieke genre wordt de
ze driehoek statisch en worden
zijn achterste schijven achterge
bleven schijven. Wit kan dan
een sterke Ghestem-doorstoot
plaatsen.
33. 39-34 AB: 33. 31-27 lijkt
sterker omdat 17-21 34. 33-28
voordelig is vanwege de Ge-
stem-doorstoot: 34..14-19 35.
38-33 18-23 36. 42-38 12-18 28-
22! enzovoort. Daarom moet
zwart, vanwege de dreiging 37-
31, 17-22 34. 45-40 22x31 35.
36x27 spelen. Zwart kan zich
nog verdedigen door 35...14-19
36. 33-28 18-22 37. 28x17 12x21
38. 38-33 7-12 39. 33-28 12-18
40. 39-33 (28-23 37-31 levert
niets op) 18-22 enzovoort.
33...17-2134.31-2714-19 35.33-
28
lilm B
(p zwarte schijf, P zwarte
dam, o witte schijf, O witte
dam)
Baljakin geeft in de diagram
stand 35. 39-34 als alternatief.
Uit de rijstebrijberg varianten
die dan volgen koos ik de vol
gende: 35...18-22 36. 29x20
22x31 37. 36x27 10-15 38. 33-28
15x24 39. 38-33 12-18 40. 28-22!
en zwart moet kiezen tussen
twee ongunstige eindspelen: 1.
40...26-31 41. 37x17 7-11 42.
17x6 24-30 43. 25x34 16-21 44.
27x16 18x49 45. 6-1 en ondanks
het gelijke aantal schijven komt
zwart enorm in de problemen
wanneer wit een tweede dam
haalt. 2. 40..18-23 41. 33-28 23-
29 42.45-40 7-11 43.37-3126x37
44. 42x31 8-12 45. 31-26 12-17
46. 48-43 29-33 47. 28x39 17x37
48. 26x6 37-41 49. 6-1 41-46 50.
27-22! en zwart moet nog een
schijf offeren.
35...9-14! Blokkeert schijf 38!
36. 44-39 10-15 37. 45-40 24-30
38. 40-35 7-11 De gevolgen van
38...19-24?! worden besproken.
39.35x24 19x30 40. 28-23 18x40
41. 25x45 12-18 42. 45-40 14-19
43. 39-34 11-17 44. 38-33 19-24
45. 42-38 17-22 46. 48-42 22x31
47.36x2713-19 en terecht remi
se overeengekomen. Baljakin
geeft nog aan 48. 33-28 8-12 49.
38-33 maar overziet 24-30!+. Na
49. 40-35 15-20 50. 38-33 18-23
51. 28-22 23-28 52. 32x25 21x41
53. 42-37 41x32 54. 34-29 16-21
55. 29x20 32-38 56. 33x42 21-27
57. 22x31 26x48 58. 20-14 is het
wel remise. Het boek over het
WK 1994 kost 40,- en is te be
stellen bij het bondsburo in
Rheden (026-4952309).
Tal - cl c7 - c5!?; Een verbluf
fend pionoffer. Er valt namelijk
ook weinig aan te merken op
11... Ta7;
Door Theo Hommeles
De playoffs die in het Neder
lands Kampioenschap schaken
voor clubteams hun premiere
beleefden zijn zeer goed ont
vangen. De sfeer was nog beter
dan tijdens de Olympiade, zo
werd mij verteld. Het viel Dhr.
Beekhuizen van sponsor Pan
fox, op dat, hoewel er over en
weer nog wel eens onaardige
woorden willen vallen tijdens
de normale competitie, de scha
kers hier broederlijk in de om
gang waren.
Voor de toeschouwers was er
voor elk wat wils. Naast de
spanning door het verloop van
de score was er deskundig (en
geestig) commentaar van Lex
Jongsma. De partijen waren
van nabij te volgen en soms ook
de analyse achteraf. En wie dat
wilde kon zelf een partijtje spe
len.
De mooiste partij hield het pu
bliek lang bezig. Na een onbe
grijpelijk pionoffer in de ope
ning kreeg Speelman van Rot
terdam zowaar kansen tegen de
degelijke Gurevich van Panfox.
Gurevich - Speelman
1. d2-d4 e7-e6; 2. c2-c4
b7-b6; 3. a2-a3 Pg8-f6; 4.
Pbl -c3 Lc8-b7; 5. Pgl-13
d7-d5; 6. Ddl-c2 a7-a6; 7.
c4xd5 Pf6xd5; In enkele par
tijen, waaronder Lautier -
Short, Amsterdam VSB 1995
speelde zwart 7... exd5; De zet
van de Engelsman is nieuw. 8.
Lel - g5 Lf8 - e7; 9. Lg5xe7
Dd8xe7; 10. Pc3xd5 Lb7xd5; 11.
12. d4xc5 b6xc5; 13. Dc2xc5
De7xc5; 14. Tclxc5 Pb8-d7;
15. Tc5-c3 Ke8-e7; Voor de
pion verkrijgt zwart een snelle
ontwikkeling van zijn stukken.
De algemene indruk was dat
het misschien voldoende was
voor remise. 16. Pf3-d2
Ta8-c8!; 17. e2-e4 Tc8xc3;
18. b2xc3 Ld5 - c6; 19. Kei - dl
Om de b-lijn te controleren. 19.
Pd7 - c5; 20. f2 - f3 Th8 - d8;
21. Kdl-cl Lc6-a4; 22.
Lfl-c4 Pc5 - d3+; 23. Lc4xd3
Td8xd3; 24. Pd2 - bl
in
ill ill til
in mi
Hl IS A
,,,S,ll1
Ill
1
AIIIIIII
A III I
ia ai mm
■Ml
111! Illlllllllllfl
Kcl - b2 La4-b5; 29. Te2-c2
Lb5 - c4; 30. e4 - e5 Om zwarts
koning tegen te houden. 30.
Tdl-gl; 31. Tc2-d2 g7-g5;
32. f3 - f4 Natuurlijk wil wit zijn
zwakke pionnen graag ruilen.
Maar deze zet laat een zeer
sterk antwoord toe dat Speel
man over het hoofd ziet. Met
het rugby-achtige 32. g4; 33.
hxg4 Lfl; zal de zwarte h-pion
spoedig de achterlijn bereiken.
32. g5xf4?!; 33. Td2-d4
Tglxg2+; 34. Kb2 cl
Tg2-gl+; 35. Kcl - b2 f4-f3;
36. Pbl - d2 f3 - f2; 37. Td4xc4
Tgl - dl; 38. Tc4 - f4 Tdlxd2+;
39. Kb2-b3 f7-f5!; Wits e-
pion mag zijn directe tegenstan
der niet loslaten, ook al kan hij
en passant en met schaak een
andere pion winnen. 40.
Kb3 - a4 Td2 - e2; Na de partij
vonden beide spelers 40... Tb2;
nauwkeuriger. 41. c3 - c4
Te2 - e4; En hier gaven ze in de
post-mortem de voorkeur aan
41... Txe5; gevolgd door 42.
Tc5. 42. Tf4xf2 Te4xc4+; 43.
Ka4xa5 Tc4 - c5+; 44. Ka5 - b6
Tc5xe5; 45. a3 - a4 Te5 - e3; 46.
a4-a5 Te3xh3; 47. Tf2-a2
Ke7-d6; Dreigt 48... Tb2+; 48.
Ta2-d2+ Kd6 - e5; 49.
Td2-e2+
Kc7-b6 h4-h3; 53. a5-a6
h3-h2; 54. Te6-h6 Kf4-g3;
55. a6 - a7 f5 - f4; 56. Th6 - g6+
Kg3 - f2; 57. Tg6 - h6 Kf2 - gl;
58. Th6-g6+ Kgl-hl; 59.
Tg6-f6 Tot zover waren de
toeschouwers ook gekomen.
Wit wint de f-pion en geeft zijn
toren voor de laatste pion. 60.
f4-f3!;
Deze stelling vloeit logisch
voort uit Speelmans pionoffer.
Ondanks de duidelijke com
pensatie die zwart heeft in de
aktiviteit van zijn stukken was
er nog niemand enthousiast
over zijn kansen. 24.a6-a5;
25. Thl-el H7-h5!; De'inlei-
ding tot een sterk plan. De pion
gaat een opmars van de zwarte
koning voorbereiden. Gurevich
begon hier te beseffen dat remi
se voor hem de maximale uit
slag was. 26. Tel e2 h5-h4;
27. H2-h3 Td3-dl+; 28.
JUfflnll,
llmlfflll
49. Ke5-f4; Om verder te
komen geeft Speelman een
pion. Het publiek zat de stelling
overal buiten de speelzaal te
bekijken. Het was nog net remi
se, zo wist men, omdat wit de f-
en h-pion beurtelings zou kun
nen aanvallen. Eventueel gelar
deerd met schaakjes. Gurevich
leek er wel vertrouwen in te
hebben. 50. Te2xe6 Th3-b3+;
51. Kb6 - c7 Tb3-a3; 52.
Maar waar het draaiboek op
houdt gaat Speelman verder.
60. Txf3 gaat niet. Na 60... Txa7;
61. Kxa7 Kg2; kan wit zijn toren
niet meer geven voor de pion.
Gurevich was behoorlijk ont
daan toen hij deze studieachtige
wending doorzag. Toch weet de
Belgische Rus de strijd nog te
rekken. 60. Tf6-f8 Khl-g2;
61. Tf8-g8+ Kg2-h3; 62.
Tg8-h8+ Kh3-g3; 63.
Th8-g8+ Kg3 - f4; 64.
Tg8-f8+ Kf4-g5; 65.
Tf8-g8+ Kg5-f6; 66.
Tg8-f8+ Kf6-e6; 67.Tf8x(3
Ta3xa7!; Na 67... Txf3; 68. a8D
hlD; houdt wit nog remise door
eeuwig schaak. 68. Tf3-h3
Ta7 - a2; 69. TH3 - h5 Ta2 - c2;
70. Kb6-b5 Ke6-f6; 71.
Kb5 - b4 Kf6 - g6; 72. Th5 - h8
Kg6 - g5; 73. Kb4 - b3 Tc2 - e2;
74. Kb3 - c3 Kg5-f4; 75.
Kc3 - d3 Te2 - a2; 76. Th8 - h7
Kf4-f3; Wit geeft het heroï
sche gevecht op.
Ondanks deze nederlaag wist
Panfox het fraaie Samoerai
zwaard, dat door Beekhuizen
als wisseltrofee werd geschon
ken, in Breda te houden. De
playoffs zijn ook voor volgend
jaar gegarandeerd en ik heb be
grepen dat vanwege het succes
hier de voetballers er ook mee
gaan beginnen.