DE STEM agse! uteren Aan interieur kun je sien of relatie goed is' dan waan van de dag Schitterende Medea van Josée Ruiter [jmburgse Anja Yincken voor publiek winnares Koningin Elisabeth-wedstrijd Netwerk wil verder Mr Big lijdt aan ballad-syndroom D1 IERINGEN fOIMIIMGEN [ren van de in ei- dhouten deuren, Saai lijstwerk. an des Bouvrie neemt TV-Woonmagazine serieus 24 UUR SERVICE. 1996 ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - D6 Gids ZATERDAG 25 MEI 1996 ESTART! ussel i overdekt centrum van |a2! Uitsluitend bedoeld eleisende recreant Sctief als passief) optimaal |zin te maken. Domein ven ligt in de gemeente 500 meter van de Maas dichtbij Roermond en j irn, op een steenworp I tand, 10 km van het llgische Maaseik. Verkoop- 1 ijzen vanaf 235.000- Icl. B.T.W., v.o.n. Een prima jianciering met zéér lage s v.a. 4,1% (Rabobank), erhuurmogelijkheden met |id rendement maken een nein Heelderven Bon Dat wil ik wel eens zien! (documentatie over dit bijzondere park. iopen Heelderven, Antwoordnr. 1031, liet nodig.) vnu25-5 -694263 FAX. 0115-618579 Opera zing ik het liefst' Hans Rooseboom - Ook als Anja Viri on niet de winnares is ge- uden van de Internatio- Muziekwedstrijd Ko- n Elisabeth van Bel- ian nog heeft Neder- (d er een formidabele zanggebied bij. haar finale-optreden af- donderdagavond in het jisselse Paleis voor Schone werd Anja Vincken (30) «het publiek al als een: win es toegejuicht. een volleerde lyrische so- 8i zong de Limburgse, de eni- Nederlandse kandidaat die j overgebleven, zich naar een Btioneel applaus toe, totaal be de spanningen van de vier weken. Haar ont- natuurlijke stem likte grote indruk tijdens deze miationale muziekwedstrijd, der meest invloedrijke ter add. hja is zeker een van de besten wereld in haar leeftijdklasse," na afloop in de kleedka- rtet commentaar van haar lfe- Hanny van Niekerk, na- iirlijk niet helemaal ombevoor- ideeld. „Maar de eerlijkheid liedt te zeggen dat de concur- tie groot is. Toch zal Anja itken door heel hard werken igrote carrière kunnen maken, ontroert door haar taal en ex- essie. Ze is zichzelf. Voor een is zij nog jong. Ze heeft tien, vijftien jaar nodig om nheel eigen persoonlijkheid te iden," concurrentie bestond afgelo- woensdag, donderdag en idag uit twaalf finalisten. Uit twaalf is gisteravond laat de tnaar of winnares aangewezen daas te laat om nog in dit ver- ilte kunnen melden, peil van het Elizabethcon- is 1996 was volgens alle insi- uitzonderlijk hoog. Dat sk wel uit de overgebleven tall finalisten. ija Vincken moest donderdag- ffld standhouden tegenover e andere kanshebbers van #t formaat: de Spaanse Milag- Poblador vertegenwoordigde element van Latijnse precisie ingehouden passie, de Bul- me Mariana Zvetkova zong een geweldig volume recht haar Slavische ziel, en de Hilversum (anp) - Meer ver beelding dan Nova, meer diep gang dan 2Vandaag. Een com binatie van Nieuwe Revu en Vrij Nederland. Zo luidt de ambitie van Netwerk, de nieu we actualiteitenrubriek van Nederland 1. Netwerk wordt zes avonden in de week, alleen zaterdag niet, onmiddellijk na het journaal van acht uur uit- gezonden. Brandpunt, Hier en Nu en Televizier, die de samen stellende delen van de rubriek vormen, verdwijnen niet geheel achter de nieuwe vaste leader, decor en aftiteling. De vaste presentoren, Fons de Poel (KRO), Aart Zeeman (NCRV) en Karei van de Graaf (Avro) maken duidelijk dat hun om roep die avond de actualiteiten voor zijn rekening neemt. De redacties van de drie rubrieken blijven bestaan. „Dit is niet het zoveelste laffe compromis," verdedigde Cees Labeur (Hier en Nu) zich. „De drie willen hun eigenzinnigheid vasthou den en vertellingen bieden die verder reiken dan de waan van de dag." (De Poel). „Dat ge tuigt zelfs van lef," zegt Cees van der Wel (Televizier). Sre- benica, de IRT-affaire en Fok ker brachten de bespelers van Nederland 1 op de gedachte dat achtergrondberichtgeving toch wel erg versnipperd was, voor de kijker moeilijk te vinden en slecht te herkennen. Netwerk moet daaraan een einde ma ken. Van de bespelers van Ne derland 1 viel de kleine Ikon uit de boot. Eigenzinnig zal de zendgemachtigde van de ker ken vasthouden aan de rubriek Kenmerk. Anja Vincken huilt de spanning van zich af. mezzo-sopraan iphanie Houtzeel had de meest eüectuele benadering, hat gezelschap veroverde Anja icken de zaal met haar natuur- k uitstraling en haar loepzui- wijze van zingen, arvertolking van de 'Juwelen- a' uit Faust van Gounod rtt het publiek tot verruk- l 't bleek wel na afloop. Toen de 'Seres na een roerend Lim- onderonsje in de coulissen met familie, vrienden en lerares sen een naburig Brussels café be trad voor een nader gesprekje, ging er in het etablissement spoh- taan een applaus op. Ze werd herkend, zelfs zonder haar gala jurk. Anja Vincken is nu al een bekendheid. Waarom, zo vroegen wij, eenmaal gezeten aan een tafeltje in de hoek, waarom doet iemand zich zelf al die spanningen van zo'n slopend concours aan? Is dat al die stress waard? Het antwoord is eenvoudig. „Je doet het om meer in de be langstelling te komen. Ik werk in Kassei in Duitsland, waar ik aan de opera ben verbonden. Maar ik wil graag bekender worden in Nederland en België. Een groot concours kan daaraan bijdragen. Verschillende van mijn leraren hebben er al lang op aangedron gen. De leeftijd gaat ook meespe len, want de limiet is 32 jaar en ik ben 30. Als je bekender word't, komen er hopelijk meer agenten op je af, of maak je, kans op een aanstelling bij een groter opera huis." Wie bepaalt wat je zingt tijdens de Elizabeth Muziekwedstrijd „Tijdens dit concours moesten wij drie genres zingen: een lied, oratorium- 'en een opera-aria. Opera zing ik het liefst, maar je moet het contact met andere gen res niet verliezen. In alle genres moest ik zelf een lijst met stuk ken inleveren, en'de jury kwam van haar kant met een verplichte lijst. In totaal zo'n dertig stukken die je allemaal ingestudeerd moet hebben. Aria's en liederen uit alle tijden, en bovendien Frans, Duits en Italiaans, dus van alles wat. De jury maakt voor jou de keus. Je krijgt te horen wat je moet zin gen." Hoe onderging je vanavond zelf het optreden tijdens deze finale? „Het was fantastisch. Ik heb nog nooit zó goed gezongen als van avond. Ik voelde me helemaal vrij, had helemaal geen besef dat er een strenge jury zat en dat er overal televisiecamera's stonden. Ik kon me helemaal geven." Je moest tijdens de finale als laat ste, van de vier kandidaten zin gen. Is dat wachten niet ver schrikkelijk? „Het moeilijkste is dat je tijdens het wachten psychisch in je eigen stuk moet blijven zitten. Je moet niet luisteren naar de kandidaat die op dat moment aan het zingen is. Je moet je blijven concentre ren op wat jij straks moet gaan doen. Dat is moeilijk maar je kunt het wel leren, het is een kwestie van ervaring. Net als stress-bestendigheid, dat kun je ook leren." Als je zo'n concours wint, wat ge beurt er dan? „Het is in het verleden wel ge beurd dat er niets volgde op het winnen van het Elisabethcon- cours. Een winnaar staat even in de schijnwerpers maar raakt ver volgens weer in vergetelheid.'Te genwoordig is de begeleiding van de winnaars veel beter. Je krijgt behalve hel; prijzengeld (25.000 gulden voor de winnaar, H.R.) een beurs, waarmee je bijvoor beeld naar een hele goede mas terclass kunt gaan. En verder be tekent winnen dat er agenten en impresariaten op je af komen. Het fijnst zou zijn dat je op een gegeven moment nergens meer aan gebonden bent, maar free lance kunt werken op je eigen voorwaarden." Hoe leef je tijdens zo'n groot con cours? „Het kost je een maand. Ik moest er een rol in Kassei voor onder breken, dat gaf nog een hoop pro blemen. Zondag sta ik daar ove rigens al weer op' de planken. Maar tijdens het concours k,un je kiezen tussen een hotel of een gastgezin. Ik vond een gastgezin gezelliger. Daar waren kinderen en dat geeft wel afleiding van de spanning." Heb je altijd zangeres willen wor den? „Ik was me er niet van bewust foto peter schols maar mijn moeder zegt dat ik als kind altijd zong. Vanaf het op staan'begon ik te zingen. Ik zat bij het kinderkoor de Botter- blömkes in Mechelen in Zuid- Limburg en ik zong daar solo's. De dirigent zei altijd dat ik daar mee verder moest gaan. Toen ik 16 was besloot ik om naar het conservatorium te gaan. Ik heb zeven jaar op het conservatorium gezeten, onder andere in Maast richt. Mijn vader raadde het ove rigens af, die dacht dat het te zwaar zou zijn." Weet je waar je uiteindelijk uit wil komen? „Niet precjes. Ik ben een een lyri sche sopraan, maar ik weet nog niet welke kant ik binnen dit stemtype op wil. Ik kan met mijn stem kiezen voor de zogenaamde 'jeugdige' rollen of voor colora tuur. Naast mijn werk aan de opera in Kassei werk ik elke dag aan mijn stem via lessen bij Hanny van Niekerk. Het leerproces gaat ver- 'der." Breda - Chassé Theater. 'Me dea' van Euripides door het Noord Nederlands Toneel. Re gie: Agaath Witteman. Muziek:, Calliope Tsoupaki. Vormge ving: Rien Bekkers. Gespeeld door o.a. Josée Ruiter, Leslie de Gruyter, Lou Landré, Has Drijver. Gezien op donderdag 23 mei. Door Marjan Mes 'Een waardeloos mens..." De ijzige toon waarop Josée Rui ter als Medea zich op deze manier over haar ontrouwe echtgenoot uitliet, kon alleen afkomstig zijn van een vrouw die diep gekrenkt was in haar vertrouwen. Alles heeft Me dea voor haar man over ge had, haar vaderland heeft ze voor hem verlaten, diep heeft ze hem lief en nu laat hij haar in de steek om uit opportunis me te gaan trouwen met de dochter van koning Kreon. Langzaam zagen we in de schit terende Medea-versie van regis seur Agaath Witteman bij deze tot in haar diepste kern getroffen vrouw het plan rijpen om haar ri vale en haar vader te doden en daarna - om haar man Jason nog zwaarder te treffen - ook haar twee zoons van het leven te bero ven. Josée Ruiter zei haar tekst zo fenomenaal mooi en glashelder en liet tegelijkertijd ook alle sterk wisselende emoties yan haar Medea-rol met een zo inten se, ingetogen geladenheid zien, dat haar wraaklust als volstrekt geloofwaardig overkwam. We zagen een moderne vrouw die eerst uit woede ijskoud cynisme tentoonspreidde, maar die later door vertwijfeling en verdriet werd verscheurd en het nochtans niet uitschreeuwde van razernij. Hier was Medea niet de uitheem se tovenares die waanzinnig wordt van jaloezie, maar een vrouw die ook heel rationeel denkt en haar daden beredeneert. Tegelijkertijd - en dat was het mooie van deze voorstelling bij het Noord Nederlands Toneel - was er een bijna serene, klassieke schoonheid die tegenwoordig zel den nog wordt gezien als Euripi des wordt gespeeld. Witteman is dan ook de 'classica' onder de Nederlandse regisseurs. Een vrouw met een enorme liefde voor en kennis van het Griekse drama, die de door Gerard Kool schijn kernachtig en sober ver taalde tekst niet alleen grondig had geanalyseerd op zijn eigen tijdse waarde, maar ook de histo rische bron niet had vergeten in haar sobere enscènering. Zo werd er door het becommen tariërende koor van (drie) vrou wen meermalen gezongen op mu ziek van de Griekse componiste Calliope Tsoupaki,terwijl een violiste haar schrille streken als een treurig commentaar liet klin ken. Tevens was er bij die vrouwen weer iets van het vrouwelijke so lidariteitsgevoel, waarmee de fe ministe Witteman al haar regies heeft gekleurd. De mannenrollen waren niette- •min opvallend ingetogen, met prachtige rollen van Bram van der Vlugt als Kreon, Lou Landré als Medea's redder Aigeus en een buitengewoon indrukwekkende Has Drijver als de bode, die het vreselijke nieuws over de moord op de prinses en haar vader met zachte stem komt vertellen. Le slie de Gruyter was als Jason, de echtgenoot, wat minder impo sant, hoewel treffend in zijn fy sieke wanhoop. Het sobere decor van Rien Bek kers, met een geabstraheerde Griekse arehiteetuurvorm met twee koperkleurige schijven (Me dea ontsnapt uiteindelijk in een zonnewagen), en diens half clas sicistische klassieke aankleding pasten uitnemend bij de eenvoud van de voqrstelling. 772, 4538 AS TERNEUZEN i enveloppe, postzegel is niet ENSE GLASHANDEL ner 505, 4530 wb Terneuzen w Rein van Willigen des Bouvrie mag zich de «endste binnenhuisarchi- meubelontwerper van noemen. Zijn re- 'üge, veelal ongewild schijnen in Gert-Jan Drö- J "fontourland is daar mede F oorzaak van. Dat Des Bou- P meer is dan een bekend JScht bewijst hij in Veroni- TV-Woonmagazine. In met bewoners 'veran- J des Bouvrie een gedeelte w t i woning in één dag. leukste wat ik ooit ge- Èan heb." i Bouvrie resideert sinds fjaar in Naarden-Vesting, in L^^lige kazerne. „Toen ik »n«erkomen zag, kocht ik het fcbo?' drie. maanden is het L, wd. Zou ik er serieus over L hebben, dan had ik het I cnijnlijk niet gedaan. Maar kLLeerste gevoel zegt dat het moet je het doen," zegt de «se architect Des Bouvrie. - .n impulsief." I^mnenkomst van het com- aat luistert naar de naam Het Arsenaal, verwijst de recep tioniste naar een imponerend zit je. Het is een komen en gaan van bezoekers. Van Japanners die al fotograferend een nieuwe toeris tische attractie ontdekken tot ko pers in spe die wat nieuws zoeken voor hun interieur. Uit het niets komt Des Bouvrie tevoorschijn. Met zijn ontwape nende glimlach gaat hij voor naar zijn bureau. Vier platte koffie potten springen in het oog. Een van hen is zwart, een kleur waar Des Bouvrie iets mee heeft, getui ge zijn outfit. „Een vrouw ge kleed in zwart vind ik waanzin nig, net als een zwarte koffiema chine." Kleding heeft volgens Des Bouvrie te maken met het be dekken van je lichaam. „Tenslot te schamen we ons allemaal een beetje." Een lichte blos verschijnt op zijn wangen. Zijn favoriete kleur is geel. „Het is trend, een rot woord. Geel heeft te maken met licht, je haalt de zon in huis. Heel essentieel.in Nederland." Bohémien Des Bouvrie noemt zichzelf een bohémien. „Met als sterrenbeeld leeuw. Als ik mijn horoscoop lees, verwacht ik dat het uitkomt. Niet dat er ik naar leef. Ik heb niet de neiging iets te laten zitten, schuif niets naar voren. Emoties ook niet. Dat scheelt 's nachts slecht slapen." Hij vindt zichzelf onmogelijk, zo onmogelijk zelfs dat het hem niet lukken wil een partner te vinden, die de zakelijke kant van zijn be drijf op zich kan nemen. „Ik ver lang van de mensen die hier wer ken, of het nu de boekhouder is of iemand die de meubels 'weg brengt, dat ze creatief zijn, zodat je als groep een totaliteit uit straalt." Van het woord image heeft hij een afkeer. Hoewel het program ma Glamourland hem een zekere image bezorgde. „Een leuke pe riode, Droge weet hoe mensen in elkaar zitten. Op een gegeven moment werd het teveel, hinder lijk, het was klaar. Ik kreeg er een beetje moeite mee. Tenslotte ben ik concreet met mijn vak bezig." Het vak van' binnenhuisarchitect, meubelontwerper. Des Bouvries uitstraling is jon gensachtigs, leeftijdsloos. „U ziet me als kwajongen en dat ben ik ook. Als ik dat niet meer ben is Jan des Bouvrie: 'Iedereen denkt dat ik veel werk, maar ik ben erg lui.' het over. Ze hebben het nooit eer der tegen me gezegd," klinkt het licht verlegen. „Misschien heeft het met mijn jeugd te maken. Vroeger kon ik moeilijk leren. Op de kunstnijverheidsschool heb ik me met dit vak bezig gehouden, ik nam me voor er nooit elitair mee bezig te zijn." Plezier Het kost Des Bouvrie geen moeite mee te werken aan Veronica's TV-Woonmagazine. „Ik wil dat mensen plezier hebben in wonen, dat heeft niets met geld te maken. Ik probeer ze zelf hun hujs te la ten inrichten." In het programma laat Des Bou vrie een metamorfose zien die van het verven tot het inrichten op één dag plaatsvindt. „Ik maak een tekening, maar ik verplicht de mensen naar hun eigen smaak meubelen aan te schaf fen. 's Avonds staat het ■er. Dan zou ik van de kijkers willen dat ze hun tv uitzetten en de op bouw van hun kamer eens goed gingen bekij ken. Vaak is er een ele ment aanwezig - een deur in je nek - waar door je nooit een gezelli ge kamer krijgt." De metamorfose die Des Bouvrie voor TV-Woon- magazine creëert valt wonderwel altijd in de smaak bij de 'slachtof fers'. „Ik wil voorop stellen dat we het pro gramma heel serieus ne men," zegt hij peinzend. „We hebben nog nie mand gehad die zei: 'je blijft van mijn spulletjes af.' We hopen er wel op. De redactie heeft al be dacht bij mij thuis een andere architect de boel te laten veranderen. Dan hebben ze echt bal." Des Bouvrie ontwerpt een kleine 25 interieurs per jaar, zijn bedrijf het drie-voudige. Deson- salverius danks vindt hij het be grip 'interieur ontwer pen' te breed. „Je ontwerpt alleen de basis." De omschrijving moe derschoot waarin een zaadje groeit, beschouwt hij als een mooie beeldspraak. „Zo mooi kan ik het niet zeggen." Wel dat het interieur iemands ka rakter verraadt, zijn emoties. „Toch ga ik altijd van de mensen uit, eerst met ze praten. Gesprek ken die niet over een stoel of zo gaan." Dat ze vertrouwelijk zijn, ontkent hij niet. „Je ligt bijna met ze in bed," lacht Des Bou vrie, waarna hij beweert dat je aan het interieur kunt zien of een relatie goed is. „Absoluut. Zelf ben ik één keer gescheiden, dat kun je zien in mijn huis, er zit nu beweging in het huis. Dat ont werp je niet, dat ontstaat." Vergaderingen Des Bouvrie luistert aandachtig naar iedere vraag, formuleert zorgvuldig en laat de komende gast, voorzien van koffie, nog een wijle wachten. „Tijd is altijd weer het nadeel," merkt hij op. „Tijd, tijd, tijd." Het liefst zou hij de meeste vergaderingen over boord willen gooien en met een goed glas wijn fijne gesprekken voeren. „Iedereen denkt dat ik veel werk, maar ik ben erg lui. Als ik me haast, ben ik gehaast door mezelf. Ik ben heel chao tisch, maar heel georganiseerd." Hij wijst op de grote, achtper- soonstafel waaraan hij werkt. Een doosje sigaren en een over zichtelijke stapel boeken en tijd schriften benadrukken de leegte van het meubelstuk: „Dit is wat ik afwerk, voor de rest is mijn werktafel helemaal leeg," zegt Des Bouvrie blij. Voor het ge sprek eindigt, zegt hij: „Weet je, ik ben best wel een beetje burger lijk, ik heb er niets op tegen be houdend te zijn." Zondag is de voorlopig laatste af levering van TV-Woonmagazine. (Veronica, 18.00 uur)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 45