MKB bindt strijd aan met Air Miles [tv eigen huis. Lagere winstraming voor BolsWessanen Safari overgenomen door Hill's uit VS Schelde-top krijgt gouden handdruk Schelde Groep zoekt heil in buitenland Schelde wil weg uit centrum Vlissingen Nederlandse vissers 'kapen' Vlaamse vloot AH ligt niet wakker van bordengekletter A6 Parachutespringen DËSTEM ECONOMIE A7 Eigen chipkaart middenstand Vlissingse scheepsbouwer wil vestigingen in Maleisië en Indonesië ECONOMIE KORT Nieuwe directeur Havenschap Moerdijk Polynorm lijdt onder Duitse recessie Benzine cent goedkoper CAO-overleg Duitse ambtenaren mislukt Sluiting dreigt voor Budel Zink 24 MEI 1996 Vall Street 22/05 lllied signal 58» Imer.brands 43 amer.tel.tel 63 amoco corp 73 harcoinc. 33» baan company 72% bethl. steel 12 boeing co 85'/, burlington sfe 87» can.pacific 20 chevron 61 chiquita 14 Chrysler 68» Citicorp 84» cons.edison 28 digitequipm. 54» dupont nemours 82» dow chemical 86» eastman kodak 76 exxon corp 87» ford motor 37 gen. electric 84 gen. motors 56'/, goodyear 52» hewlett-pack, 106» int. bus.mach. 110'/. itt industries 28» kim airlines 35» kpn 36» mcdonnell 103 mere k co. 63 mobil oil 115 omega financ. 31'/. philips 35» royal dutch 152» sears roebuck 48 texaco inc. 85 travelers 63 united techn. 111» westinghouse 18s/, whitman corp 25» woolworth 21 23/05 58» ♦4» m 73» 1?» 85» 87» 20 61» 14 67» 84» 27 52» 83» 85» 75 87 36 84» 56» 51» 105 109s/. 27» 35» 35» 103» 63» 115» 32» 35» 152 49» 86» 62» 110» 18» 25» 21» A advieskoers vk vorige koers sk slotkoers gisteren a laten b bieden c ex claim d ex dividend e gedaan bieden f gedaan/laten g bieden en ex dividend h laten en dividend k gedaan en laten ex dividend I gedaan en bieden ex dividend ■oo 917 1,90 2,00 ■50 1000 0,80 a 0,40 ■oo 852 3,20 2,80 ■oo 2232 4,50 6,00 ■50 551 3,10 4,50 ■oo 2892 2,00 3,00 ■,50 468 1,10 1,90 ',50 678 4,70 6,00 ■,00 636 2,50 2,50 ■,00 424 0,60 a 1,40 ■,00 902 2,70 2,80 ■,00 728 8,20 8,00 ■5,00 495 2,30 2,40 ■5.00 685 10,20 11,80 b |o,oo 1214 7,20 8,30 §5,00 1257 4,80 5,60 ■0,00 1676 3,10 3,60 ■0.00 430 6,30 7,00 §0,00 432 1,20 0,90 §0,00 684 2,70 1,90 §0,00 465 6,00 4,50 §5,00 684 8,50 b 6,90 §0,00 462 1,10 1,30 §5,00 1097 8,00 8,50 §0,00 1452 4,70 5,30 §5,00 604 2,80 2,90 ■40,00 3070 1,40 1,60 20,00 1762 26,20 26,50 [35,00 435 5,60 4,80 120,00 1768 10,50 10,30 55,00 5111 11,20 10,50 260,00 512 4,00 6,20 260,00 3299 6,10 8,20 270,00 3960 2,50 3,70 280,00 444 22,00 a 18,00 62,50 928 1,20 1,10 >840,00 1113 41,50 b 47,00 b 850,00 1236 34,90 38,00 870,00 576 18,50 21,50 b 880,00 1542 12,50 14,50 890,00 587 8,30 9,30 850,00 1051 39,50 a 42,00 860,00 1140 29,50 b 34,50 900,00 233? 9,00 b 11,50 230,00 643 10,60 11,10 250,00 860 1,70 1,80 230,00 456 2,20 2,10 52,50 494 2,00 2,80 28,00 436 1,40 1,70 29,00 998 1,00 a 1,10 Paracentr. Midden Zeeland Tel. 0113-612910/ |SUS fax 0113-612511 op fen 18 i van JIKI Inl. en p167 Een Kleintje plaatsen: resultaten boeken. ^3® irbouwingsrommel? Kies de moder- van Zonneranda - de marktleider in sch schuifdak. Zonneranda's worden laakt voor uw huis. Constructie van r klaarl Z0NNERANDA' maand. ""ÜZri- e envelop naar Zonneranda, informatie zo snel mogelijk thuis! m/v Postcode; bijzijnde showroom, fax: 0495-626785. 11111 VRIJDAG 24 MEI 1996 Hêrdamse effectenbeurs is Rechter geeft beurs ongelijk in CSM-zaak de schreef gegaan door C7 CU er juni 1994 de noterings- Lereenkomst met het voe- togS. en zoetwarenconcern jSilopte zeggen. t js het oordeel van de Am- terdamse rechtbank in een door et bedrijf aangespannen proce- «re tegen het besluit van het Lrsbestuur. De opzegging lujft geen rechtsgevolgen, aldus «Mis bekend van merken als Band, Venz, De Ruyter, King, Rang en HAK. Verder is CSM eigenaar van de suikerfa briek in Breda. Het conflict tussen beurs en CSM gaat over beschermingsconstruc ties. Het concern kreeg het met de beurs aan de stok over de in 1989 ingevoerde Bijlage X van het Fondsenreglement. Die om schrijft het aantal en de soort be schermingsconstructies voor beursgenoteerde ondernemingen nader. Zo verbiedt de toegevoegde bij lage niet-royeerbare certificaten van aandelen (nre's), een van de verdedigingswallen die CSM had aangelegd tegen ongewenste overnames. Ook concerns als Hoogovens, Nutricia en Van Ommeren raak ten over deze bijlage in conflict met de beurs maar bonden uit eindelijk in. CSM niet. Het con cern weigerde de bijlage te on dertekenen en beriep zich daar bij op een in 1984 gesloten over eenkomst waarin de beurs zelf had ingestemd met de nre's. In feite maakt de beurs zich schul dig aan contractbreuk, aldus CSM. De beurs zegde vervolgens in juni 1993 de noteringsovereen komst met CSM per 1 juni 1994 op. Daartegen ging de onderne ming in beroep bij de civiele rechter, die woensdag uitspraak heeft gedaan. De rechter moti veerde zijn vonnis door er op te wijzen dat de Amsterdamse beurs niet 'zonder toestemming van betrokken uitgevende instel lingen' aanvullende regels mag opleggen. In juli vorig jaar be haalde CSM in deze affaire ook al een overwinning op de beurs. Toen verklaarde de Stichting Toezicht Effectenverkeer (STE) de beslissing van de beurs van september 1994 nietig om CSM daadwerkelijk uit de notering te halen. In afwachting van de lo pende rechtszaak wachtte de beurs met het uitvoeren van haar besluit. Tegen het daadwerkelijk uit de notering halen, ging CSM wel bij de STE in beroep. De beurs is weer tegen de STE- uitspraak in beroep gegaan bij het College van Beroep voor het Bedrijfsleven. Die procedure loopt nog. Het is echter de vraag of die procedure nu nog wel zin nig is. De beurs baseerde zijn be sluit om de notering te laten ver vallen immers op de eerdere be slissing de noteringsovereen- komst op te zeggen. De beurs heeft nog geen beslis sing genomen of ze tegen de uit spraak van de rechtbank in be roep gaat. Delft (anp) - De ondernemersorganisatie MKB-Nederland gaat een speciale chipkaart voor het midden- en kleinbedrijf uitge- <en. De kaart biedt een spaarprogramma aan, waarmee de con currentie wordt aangegaan met het Air Miles-spaarprogramma van enkele multi-nationale bedrijven. SIKB-Nederland heeft met onder PTT Telecom, Postbank en jiG Bank overeenstemming be reikt over de uitgifte van de chip- p. In de kaart, die dient als elektronische portemonnee, lordt een groot aantal functies gecombineerd. De klant kan er - Heinere bedragen - mee betalen. en kunnen er mee opbellen, larkeergeld betalen en een aartje voor het openbaar ver roer mee aanschaffen. Alle 42 branche-organisaties van I-Nederland en de onderne mersorganisatie Horeca Neder land doen mee met de kaart. Er tomen bijna 100.000 uitgiftepun ten. Het spaarprogramma biedt geen vliegreizen of entreebewijzen pretparken, maar betaalt gewoon geld uit. „Ons spaarsys teem krijgt waarschijnlijk meer deelnemers dan Air Miles. Dit is kt antwoord van het midden- en kleinbedrijf op het spaarpro gramma van grote jongens als Shell en Ahold", zegt scheidend SKB-voorzitter J. Kamminga. Horige week werden de eerste ers van de PTT in Zeeland «gezet. De chipper is de tegen hanger van de chipknip van de gezamenlijke banken. De Post bank gaat de komende tijd alle giromaatpassen van zijn reke ninghouders vervangen door een kaart met ingebouwde chipper. De kaart is met een pincode op te laden in een van de 18.000 tele fooncellen in Nederland. Ook komt er apparatuur waarmee houders dit thuis kunnen doen. MKB-Nederland ziet grote moge lijkheden voor de chipper, omdat die speciaal is ontworpen voor gebruik bij de kleine winkeliers en in de horeca. Naast gebruikge- mak voor de klanten kan het midden- en kleinbedrijf er zijn concurrentiepositie mee verster ken. Zo kan een bedrijf klanten die bijvoorbeeld 's ochtends ko men extra spaarpunten geven. Ook zouden klanten die per openbaar vervoer komen daar voor punten kunnen krijgen. Winkeliers krijgen zo de moge lijkheid de klant te beïnvloeden. De Registratiekamer liet gisteren weten, dat de bescherming van de persoonsgegevens van chipkaart gebruikers nog onvoldoende is gewaarborgd. Zij vindt daarom dat moet worden gewacht met het op grote schaal uitgeven van chipkaarten. Amstelveen (anp) - Voedings- en drankenconcern BolsWessanen heeft opnieuw de winstraming voor het lopende jaar moeten bijstellen. concern zei gisteren te ver ken in de eerste helft van 1996 een 20 a 25 procent lagere *st uit gewone bedrijfsuitoefe ning te boeken. De onderneming iaat verder uit van een 10 procent lagere nettowinst voor heel 1996. Eerder verwachtte het concern onveranderd resultaat voor «jaar. rang jaar kwam BolsWessanen, wder meer eigenaar van chocola s-producenten Luijckx in Zun- ®rt en Delicia in Tilburg, met eenzelfde verrassing. Toen maak- k het concern begin juli bekend winstraming (voor 1995) neer- arts bij te stellen. "s winst zou bij nader inzien niet 10 a 15 procent dalen, maar ®et 20 procent, aldus de nieuwe trachten. Die mededeling leidde overigens tot een aparte affaire: Sn volumineuze handel in putop ties BolsWessanen, waarbij mis bruik van voorwetenschap wordt vermoed. Bij veel aandeelhouders zal de nieuwe bijstelling van de progno se kwaad bloed zetten. Medio april kwamen het bestuur en de raad van commissarissen al tij dens een algemene aandeelhou dersvergadering onder vuur te lig gen over de winstdaling vorig jaar en over hun uitspraak dat er in 1996 geen verbetering zou optre den. Nu blijkt het resultaat zelfs te verslechteren. De Vereniging van Effectenbezit ters bepleitte tijdens die aandeel houdersvergadering zelfs het niet meer terugkeren van oud-minister van Financiën Fons van der Stee als voorzitter van de raad van commissarissen. Hij wist volgens de VEB niet 'hoe het bedrijf er werkelijk voor stond'. Van der Stee zei vorig jaar nog dat het pri ma ging met het bedrijf. 'ar> onze verslaggever "en-Leur - De Etten-Leurse diervoederfabriek Safari is de afgelo- 9® week overgenomen door het Amerikaanse bedrijf Hill's. Het ran Cmge buitenwacht er J»* is de toevoeging 'pet- r e - as achter de naam Safari. Ver is alles ogenschijnlijk bij het wen ae overname ongeveer Uaa H mensen h™ baan gekost, Salf zou °°k gebeurd zijn als bliin 2e^standig had kunnen ri ffl. Ook in dat scenario was „5se® reorganisatie voorzien sen» aan'al arbeidsplaat- ,an Clrca 135 tot circa 100 zou Utaen teruggebracht. 1Jn !r 20 weinig ruchtbaarheid k «overname wordt gegeven, "en ^lVan ®"'s' be Amerika- dath, namelijk liever niet Het o naam Seassocieerd wordt L Producent van huismer- S 's Ze^ een dochteron- ColssïMDg,van, de multinational J '■Pataive die, de naam "ehzrifWat c'at betreft al voor op Jaist helemaal gericht is 'en Hfrotiuctie van merkartike- "Uismerken staan haaks op de bedrijfspolicy van Colgate en haar dochters. Dat is ook een van de redenen waarom het bijna twee maanden heeft geduurd voor Hill's het aan durfde om met Safari in zee te gaan. Hill's had graag gezien dat Safari na overname met de pro- duktie van huismerken zou stop pen, maar daar wilden de directie van het Etten-Leurse bedrijf en bewindvoerder T. Kamphuizen niets van weten. „Dan kunnen we de tent net zo goed helemaal slui ten," zei directeur M. Draaijer en kele weken geleden al in een inter view met onze krant. Huismerken vormen namelijk de bulk van de omzet voor Safari. Uiteindelijk is Hill's toch akkoord gegaan met voortzetting van de produktie van huismerken, zodat de gevolgen van de overname voor het Etten-Leurse bedrijf beperkt konden blijven tot bovengenoemd banenverlies en een iets andere Van onze verslaggever Den Haag - Bestuurders Hiddinga en Bouwman hebben van De Schelde een gouden handdruk van miljoenen gul dens meegekregen, toen de Baad van Commissarissen hen vorig jaar ont sloeg. Het ontslag maakte deel uit van een harde saneringsoperatie, waarbij ook 450 mensen de deur werd gewezen. Uit het jongste jaarverslag van de Konink lijke Schelde Groep blijkt dat de post 'be zoldiging van bestuurders en voormalige bestuurders' vorig jaar is gestegen van 1.533.000 in 1994 naar 5.953.000. Hiddin ga en Bouwman moesten het veld ruimen vanwege de slechte resultaten bij De Schel de. Volgens een rapport van McKinsey zou het concern bij een ongewijzigde koers bin nen twee jaar ten onder gaan. De topman nen moesten weg toen zij de conclusies van McKinsey met betrekking tot een nieuwe organisatie niet deelde. Commissaris mr. R. van den Heuvel, lid van de Raad van Bestuur van Fokker in de pe riode 1981-1987, nam het roer vervolgens over en is inmiddels benoemd tot voorzitter van de Raad van Bestuur van De Schelde. Hij bevestigt dat het grootste gedeelte van de stijging van 4,5 miljoen gulden is opge gaan aan de afvloeiingsregeling voor Hid dinga en Bouwman. Hij wil geen exact be drag noemen, maar zegt wel dat een pen sioenregeling voor de eerder met leeftijds ontslag verdwenen bestuurder Den Hartog ook in de 4,5 miljoen is verdisconteerd. Een gouden handdruk lijkt overigens wel eens meer dan het bedrag in werkelijkheid voorstelt. Het bedrag is samengesteld uit ge derfde inkomsten en pensioenpremies, die tot een soort contante waarde zijn herre kend. Een van de paradepaardjes van De Koninklijke Schelde Groep: Catamaran Captain George, bestemd voor een Griekse ferrydienst. FOTO FLYING FOCUS Van onze verslaggever Den Haag - De Koninklijke Schelde Groep gaat haar heil meer in het buitenland zoe ken. De flink afgeslankte or ganisatie wil binnen enkele jaren dertig procent van de omzet over de grens realise ren, waarvan een flink deel in Maleisië en Indonesië. Dat zegt de nieuwe topman van De Schelde, mr. R. van den Heu vel, in een toelichting op het jaarverslag van de groep over 1995. Het concern maakt een in grijpende reorganisatie door, waarbij 450 van de 3.100 banen zijn geschrapt en de Raad van Bestuur op straat is gezet. De Schelde wil met vestigingen Maleisië en Indonesië werk voor die regio op concurrerende basis binnen halen, zowel in de scheepsbouw als in de toeleve ring voor grote chemische en energie-projecten. De Schelde wil de productie locaal laten uitvoeren „Een Indonesische minister wil zelf boten bouwen en niet in Nederland kopen." Van den Heuvel zegt dat De Schelde daarom allereerst ken nis zal leveren in Zuidoost-Azië. Dat kan voor Vlissingen ook in teressant zijn omdat de ont- werpkosten van nieuwe boten bijvoorbeeld over langere se rieus kunnen worden uitge smeerd. De werkgelegenheid in Vlissin gen, waar 1.700 mensen voor het concern werken, zal kwantita tief niet noemenswaardig veran deren. „Maar het accent zal ver schuiven van pijpfitters en las sers naar elektronica-monteurs en computer-operators. Want wat moet je als een lasser bij ons vijftig, in Polen 25 en in Maleisië 8 gulden per uur kost." Verlies Zoals eerder gemeld leed KSG vorig jaar een verlies van 7 miljoen als gevolg van zware re- organisatielasten ten bedrage van 28 miljoen. Op een productie-omzet van 744 miljoen behaalde De Schel de een bedrijfsresultaat van een magere 13 miljoen. De slechte gang van zaken was vorig jaar reden voor de Raad van Commissarissen om hard in te grijpen, nadat het organisa tiebureau McKinsey in een rap port meldde dat De Schelde bin nen twee jaar afstevende op haar ondergang. De RvC zette de Raad van Bestuur samen met 450 mensen op straat en bracht het aantal divisies terug van dertien naar drie hoofdgroepen: scheepsnieuwbouw en -repara tie, industriële constructie mon tage en offshore en energie- en milieusystemen en apparaten bouw. Verder zijn er zeven losse dochterondernemingen. De bezem ging door het hoofd kantoor, in de wandelgangen vanwege de sterk centralistische en bureaucratische werkwijze wel 'Het Kremlin' geheten. Van de vierhonderd mensen zijn er nog twintig over. Honderdtwin tig banen zijn gesaneerd, de an deren werken nu bij de drie groepen, die een veel grotere zelfstandigheid hebben gekre gen. Het plan 'Koninklijke Schelde Groep voorbij 2000' voorziet in een winst van vier procent over de omzet en vijftien procent over het eigen vermogen. „Dat betekent ongeveer dertig miljoen gulden bij een gemid delde omzet van 750 miljoen," zegt Van den Heuvel. De Schel de wil deze doelstelling in 1998 bereiken. De personeelsreductie zal de kosten per jaar met vijftien mil- Van onze verslaggever Den Haag - Scheepswerf De Schelde wil dat de Nederlandse overheid en eventueel de Europese Unie het bedrijf financieel helpen om te verhuizen uit de binnenstad van Vlissingen. Het bedrijf wil zijn marine-actviteiten geheel concentreren in het Sloegebied en is daarover in gesprek met de gemeente. Dat zegt de nieuwe topman mr. R. van den Heuvel. Op dit mo ment werkt De Schelde met drie dokken in de binnenstad en drie in Vlissingen-oost. De laatste dokken waren nodig omdat slui zen het bouwen van bredere schepen op de oude locatie on mogelijk maken. De Schelde kan de verhuiskos ten zelf met geen mogelijkheid betalen, stelt Van den Heuvel. Hij wil geen bedrag noemen, maar met een verhuizing is mo gelijk tientallen miljoenen gul dens gemoeid, „Wij weten het bedrag zelf ook nog niet exact. De vraag is bijvoorbeeld of je op zo'n nieuwe locatie weer zes dokken nodig zou hebben of dat je met vijf dokken afkunt." De gemeente Vlissingen bere kende eerder dat het herschep pen van het grote bedrijfsterrein van De Schelde tot nieuwe wijk in de binnenstad een totale in vestering vergt van 370 mil joen. joen terugdringen, waarvan dit jaar acht miljoen al kan worden ingeboekt. Dat brengt het con cern al aardig op weg, want het netto-resultaat voor buitenge wone baten en lasten bedroeg in 1995 al 21 miljoen. Concurrentie Maar de sterke internationale concurrentie dwingt De Schelde dertig procent goedkoper te werken. „We hebben in de scheepsnieuwbouw de laatste drie jaar dertig miljoen gulden verloren," onthult Van den Heu vel. „We noemen dat leergeld." Hij wijst erop de ontwerpkosten van bijvoorbeeld de catamaran voor een Griekse reder, die in één keer zijn genomen. „Maar elders is het niet anders: zelfs de Poolse werven staan nu onder druk." De kosten kunnen verder om laag door meer synergie-effec- ten uit de samenwerking tussen de drie hoofdgroepen te halen, stelt Van den Heuvel. „Die zijn er met drie tot vier procent nu nauwelijks. Dat moet zeker naar vijftien pro cent." Twee cultuur-omslagen onder de codenamen Promis en Motor moeten Schelde van een pro- ductgerichte in een marktge richte organisatie transforme ren. „De oude cultuur was wel be grijpelijk, want als je schepen bouwt voor de marine staan meer de technische eisen en de kwaliteit dan de kosten voorop. Maar een civiele reder kijkt wel scherp naar de kosten." Als De Schelde slaagt in haar rendementsstreven, zal het con cern ook makkelijker nieuw ei gen vermogen kunnen aantrek ken. De solvabiliteit is terugge lopen tot dertig procent en dat is te weinig gezien het minimum van 35 procent voor industriële bedrijven. Moerdijk - Het Havenschap Moerdijk krijgt per 1 juli een nieuwe directeur: N. van der Pool. Dit raad van bestuur van het Haven schap heeft hem gisteren benoemd. Van der Pool volgt G. Rode- wijk op die directeur plantontwikkeling bij NBM Amstelland wordt. Rodewijk is vijf jaar verbonden geweest aan 'Moerdijk'. Van der Pool is thans werkzaam als manager/havenmeester bij het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam. Bunschoten - Polynorm (toelevering aan de auto-industrie, bouw- en installatieproducten) verwacht op grond van de resulta ten over het eerste kwartaal een lagere halfjaarwinst dan over het eerste semester van vorig jaar (11,4 miljoen gulden) evenaring van het resultaat over 1995 - 26 miljoen gulden - acht het bedrijf niet waarschijnlijk, tenzij er een wezenlijke verbetering optreedt in Duitsland, zo heeft de directie gisteren bekendgemaakt tijdens de jaarvergadering. Den Haag - Benzine wordt met ingang van zaterdag een cent per liter goedkoper. Diesel gaat een cent meer kosten per liter. Dit hebben zowel Shell als de Novok, de organisatie van vrije pomp houders gisteren bekendgemaakt. Stuttgart - De onderhandelingen over een nieuwe CAO voor de 3,2 miljoen werknemers bij de Duitse overheid zijn gisteren mis lukt. Het conflict tussen de werkgevers en de vakbonden ÖTV en DAG wordt nu voorgelegd aan een onafhankelijke arbitragecom missie, zo hebben de partijen laten weten. Kanaaltrein geen bedreiging vliegtuig Brussel - De Europese luchtvaartmaatschappijen, verenigd in de AEA, zeggen weinig bedreiging te ondervinden van de spoorver bindingen Londen-Brussel en Londen-Parijs via de Kanaaltun nel. Volgens cijfers van AEA is het aantal vliegtuigpassagiers tus sen Londen en Parijs vorig jaar met 16 procent gedaald. Op de route Londen-Brussel maakte slechts 5,4 procent van het publiek dat doorgaans het vliegtuig neemt, gebruik van de Eurostar-trein. Karl-Heinz Neumeister, secretaris-generaal'van de AEA, noemt de cijfers 'absoluut niet verontrustend'. Volgens hem zal Eurostar grote moeite hebben om in de toekomst winstgevend te zijn. Budel-Dorplein - Budel Zink ziet zich opnieuw geconfronteerd met een dreigende sluiting. Volgens directeur W. de Graaff zal de zinkfabriek niet op tijd kunnen beschikken over het benodigde schone erts uit Australië. De onderneming heeft zich in een over eenkomst met de overheid verplicht per juli 1998 een einde te ma ken aan het huidige procédé waarbij de giftige afvalstof jarosiet vrijkomt. Als dat niet lukt, zou Budel Zink moeten sluiten. Vertraging bij het overleg in Australië tussen de exploitant van de mijn en de protesterende Aboriginals zorgt er voor dat de deadli ne van 1 juli 1998 niet gehaald zal worden, aldus De Graaff giste ren. Hij zegt met de overheid te gaan praten over uitstel. Berich ten dat de onderneming verlenging van de termijn met zes tot ne gen maanden in gedachten heeft, wil hij niet bevestigen. Brussel/Brugge (anp) - De Vlaamse reders hebben zich bij ko ning Albert II en enkele parlementariërs erover beklaagd dat Nederlanders een steeds groter deel van hun vissersvloot over- Een kwart van de vloot is al in handen van de noorderburen en deze tendens zet zich door, schrijft de Maritieme Ombuds- dienst aan de vorst. De Belgische vissersvloot telt circa 150 kotters. De belangenorganisatie van zee vissers en middenstanders vraagt de koning te bemiddelen. Er moet snel verbetering komen in de nij pende situatie om de jongere ge neratie een toekomst te verzeke ren. Uit een enquête van de ombuds- dienst is gebleken dat bijna drie kwart van de Vlaamse reders het bijltje erbij neer wil gooien als er niet snel verandering komt. De strikte vangstregelingen en de dumping van goedkope vis uit het voormalige Oostblok doen velen de das om. Ze kunnen de financiële lasten niet meer dragen omdat ze lage prijzen krijgen voor de vangsten van de eigen kotters. De Neder landers die weten dat hun Vlaamse collega's het niet meer kunnen bolwerken, staan dage lijks klaar om schepen op te ko pen. Ze varen met Nederlandse bemanningen, vissen delen van het Belgische quotum op en ver kopen hun vangsten in Neder landse havens. De situatie heeft niet alleen gevolgen voor de vis sers en hun gezinnen, maar voor de hele werkgelegenheid aan de kust, aldus de ombudsdienst. De Vlaamse vissers hebben twaalf parlementariërs uit het kustgebied gevraagd om snel ver betering in het visserijbeleid te brengen. Onder meer zou er een fonds moeten worden opgericht om de Vlaamse zeevisserij te steunen. De ombudsdienst pleit voor een normalisatieperiode van twee jaar waarin de vissers enige lucht krijgen. Nu eisen de banken sinds een paar dagen bij een aan tal reders vervroegde terugbeta ling van leningen. Daarin moet snel verandering komen. De Belgische liberale Europarle mentariër Kestelijn heeft Euro pees visserijcommissaris Bonino gevraagd om maatregelen tegen de Nederlandse vissers. Kestelijn vindt het niet terecht dat de Ne derlanders gemakkelijk Bel gische visrechten kunnen kopen, terwijl het omgekeerd veel moei lijker is. „In België zijn de quota gekoppeld aan de schepen. Als je een schip koopt, ben je dus eige naar van het visquotum. In Ne derland zijn die twee dingen ge scheiden. Je moet dus zowel het schip als het quotum kopen." VERVOLG VAN VOORPAGINA Gebra-directeur Van Dorst: „Ik ben er druk mee bezig. Als er minstens 75 winkels mee willen werken, dan gaan we het doen. Begin juni hoop ik het te weten." Hij heeft nog een andere reden om actie tegen AH te onderne men. Het is hem een doorn in het oog dat AH zich niet houdt aan de Wet Beperking Cadeaustelsel. Volgens hem zou de klant de mo gelijkheid moeten hebben om volgens die wet de helft van de spaarkaartwaarde in kontanten te ontvangen. In dit geval dus 5. AH doet dat niet. „We hebben inmiddels aangifte gedaan bij Economische Contro ledienst en dat wachten we af." Bij AH liggen ze niet wakker van al dat bordengekletter. Volgens persvoorlichter E. Muller hebben die actievoerders blijkbaar in de gaten, hoe succesvol porselein kan zijn. „Als ze het nodig vin den, moeten ze het maar doen," zegt hij laconiek. „Wij maken be paalde artikelen voor de consu ment aantrekkelijk. Kort geleden was dat kristal en nu porselein. In het verleden hebben we iets dergelijks gedaan met koelkas ten. AH heeft de Nederlander destijds kennis laten maken met die din gen. Maar uit die hoek hoor je toch niets? Kiwi's, nog zoiets. Nooit een groenteboer over ge hoord. Sherry hoort ook in dat rijtje thuis. En als mensen straks met onze spaarkaarten naar ser- viezenzaken stappen, dan maakt ons dat niets uit. Ze hebben dan immers bij ons boodschappen ge daan." Over de aangifte bij de Economi sche Controledienst is hij kort. „Dat is tevoren goed uitgezocht. Er is ooit eerder een soortgelijke klacht geweest. En die is toen af gewezen." „Die hele oorlog rond porselein was te verwachten," zegt C. Maasdam. Hij is voorzitter van de VIGPA (Nederlandse Vereniging van Importeurs en Groothande laren in Glas, Porselein en Aar dewerk). Hij heeft die prijzenslag zien aankomen. „Het gaat al een tijdje niet goed in die branche. De situatie in Duitsland, dat van oudsher het stamland is van het Europese porselein, is bar slecht. Veel producenten zijn al failliet. Na het vallen van de muur kwam er goedkoop porselein uit Oost- Duitsland. Ook nam de concur rentie uit het Verre Oosten toe. Het is zelfs zo, dat dank zij de ac tie van AH de fabriek van Arz- berg nog bestaat. Tweehonderd mensen kunnen voorlopig aan het werk gehouden worden."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 7