MKB bindt
strijd aan
met Air Miles
[tv eigen huis.
Lagere winstraming
voor BolsWessanen
Safari overgenomen
door Hill's uit VS
Schelde-top krijgt gouden handdruk
Schelde Groep zoekt heil in buitenland
Schelde wil weg uit
centrum Vlissingen
Nederlandse vissers
'kapen' Vlaamse vloot
AH ligt niet wakker
van bordengekletter
A6
Parachutespringen
DËSTEM
ECONOMIE
A7
Eigen chipkaart middenstand
Vlissingse scheepsbouwer wil vestigingen in Maleisië en Indonesië
ECONOMIE KORT
Nieuwe directeur Havenschap Moerdijk
Polynorm lijdt onder Duitse recessie
Benzine cent goedkoper
CAO-overleg Duitse ambtenaren mislukt
Sluiting dreigt voor Budel Zink
24 MEI 1996
Vall Street
22/05
lllied signal
58»
Imer.brands
43
amer.tel.tel
63
amoco corp
73
harcoinc.
33»
baan company
72%
bethl. steel
12
boeing co
85'/,
burlington sfe
87»
can.pacific
20
chevron
61
chiquita
14
Chrysler
68»
Citicorp
84»
cons.edison
28
digitequipm.
54»
dupont nemours
82»
dow chemical
86»
eastman kodak
76
exxon corp
87»
ford motor
37
gen. electric
84
gen. motors
56'/,
goodyear
52»
hewlett-pack,
106»
int. bus.mach.
110'/.
itt industries
28»
kim airlines
35»
kpn
36»
mcdonnell
103
mere k co.
63
mobil oil
115
omega financ.
31'/.
philips
35»
royal dutch
152»
sears roebuck
48
texaco inc.
85
travelers
63
united techn.
111»
westinghouse
18s/,
whitman corp
25»
woolworth
21
23/05
58»
♦4»
m
73»
1?»
85»
87»
20
61»
14
67»
84»
27
52»
83»
85»
75
87
36
84»
56»
51»
105
109s/.
27»
35»
35»
103»
63»
115»
32»
35»
152
49»
86»
62»
110»
18»
25»
21»
A advieskoers
vk vorige koers
sk slotkoers gisteren
a laten
b bieden
c ex claim
d ex dividend
e gedaan bieden
f gedaan/laten
g bieden en ex dividend
h laten en dividend
k gedaan en laten ex dividend
I gedaan en bieden ex dividend
■oo
917
1,90
2,00
■50
1000
0,80 a
0,40
■oo
852
3,20
2,80
■oo
2232
4,50
6,00
■50
551
3,10
4,50
■oo
2892
2,00
3,00
■,50
468
1,10
1,90
',50
678
4,70
6,00
■,00
636
2,50
2,50
■,00
424
0,60 a
1,40
■,00
902
2,70
2,80
■,00
728
8,20
8,00
■5,00
495
2,30
2,40
■5.00
685
10,20
11,80 b
|o,oo
1214
7,20
8,30
§5,00
1257
4,80
5,60
■0,00
1676
3,10
3,60
■0.00
430
6,30
7,00
§0,00
432
1,20
0,90
§0,00
684
2,70
1,90
§0,00
465
6,00
4,50
§5,00
684
8,50 b
6,90
§0,00
462
1,10
1,30
§5,00
1097
8,00
8,50
§0,00
1452
4,70
5,30
§5,00
604
2,80
2,90
■40,00
3070
1,40
1,60
20,00
1762
26,20
26,50
[35,00
435
5,60
4,80
120,00
1768
10,50
10,30
55,00
5111
11,20
10,50
260,00
512
4,00
6,20
260,00
3299
6,10
8,20
270,00
3960
2,50
3,70
280,00
444
22,00 a
18,00
62,50
928
1,20
1,10
>840,00
1113
41,50 b
47,00 b
850,00
1236
34,90
38,00
870,00
576
18,50
21,50 b
880,00
1542
12,50
14,50
890,00
587
8,30
9,30
850,00
1051
39,50 a
42,00
860,00
1140
29,50 b
34,50
900,00
233?
9,00 b
11,50
230,00
643
10,60
11,10
250,00
860
1,70
1,80
230,00
456
2,20
2,10
52,50
494
2,00
2,80
28,00
436
1,40
1,70
29,00
998
1,00 a
1,10
Paracentr. Midden Zeeland
Tel. 0113-612910/
|SUS fax 0113-612511
op
fen 18
i van
JIKI
Inl. en
p167
Een
Kleintje
plaatsen:
resultaten boeken.
^3®
irbouwingsrommel? Kies de moder-
van Zonneranda - de marktleider in
sch schuifdak. Zonneranda's worden
laakt voor uw huis. Constructie van
r klaarl Z0NNERANDA'
maand. ""ÜZri-
e envelop naar Zonneranda,
informatie zo snel mogelijk thuis!
m/v
Postcode;
bijzijnde showroom,
fax: 0495-626785.
11111
VRIJDAG 24 MEI 1996
Hêrdamse effectenbeurs is Rechter geeft beurs ongelijk in CSM-zaak
de schreef gegaan door C7 CU
er juni 1994 de noterings-
Lereenkomst met het voe-
togS. en zoetwarenconcern
jSilopte zeggen.
t js het oordeel van de Am-
terdamse rechtbank in een door
et bedrijf aangespannen proce-
«re tegen het besluit van het
Lrsbestuur. De opzegging
lujft geen rechtsgevolgen, aldus
«Mis bekend van merken als
Band, Venz, De Ruyter,
King, Rang en HAK. Verder is
CSM eigenaar van de suikerfa
briek in Breda.
Het conflict tussen beurs en CSM
gaat over beschermingsconstruc
ties. Het concern kreeg het met
de beurs aan de stok over de in
1989 ingevoerde Bijlage X van
het Fondsenreglement. Die om
schrijft het aantal en de soort be
schermingsconstructies voor
beursgenoteerde ondernemingen
nader.
Zo verbiedt de toegevoegde bij
lage niet-royeerbare certificaten
van aandelen (nre's), een van de
verdedigingswallen die CSM had
aangelegd tegen ongewenste
overnames.
Ook concerns als Hoogovens,
Nutricia en Van Ommeren raak
ten over deze bijlage in conflict
met de beurs maar bonden uit
eindelijk in. CSM niet. Het con
cern weigerde de bijlage te on
dertekenen en beriep zich daar
bij op een in 1984 gesloten over
eenkomst waarin de beurs zelf
had ingestemd met de nre's. In
feite maakt de beurs zich schul
dig aan contractbreuk, aldus
CSM.
De beurs zegde vervolgens in
juni 1993 de noteringsovereen
komst met CSM per 1 juni 1994
op. Daartegen ging de onderne
ming in beroep bij de civiele
rechter, die woensdag uitspraak
heeft gedaan. De rechter moti
veerde zijn vonnis door er op te
wijzen dat de Amsterdamse
beurs niet 'zonder toestemming
van betrokken uitgevende instel
lingen' aanvullende regels mag
opleggen. In juli vorig jaar be
haalde CSM in deze affaire ook
al een overwinning op de beurs.
Toen verklaarde de Stichting
Toezicht Effectenverkeer (STE)
de beslissing van de beurs van
september 1994 nietig om CSM
daadwerkelijk uit de notering te
halen. In afwachting van de lo
pende rechtszaak wachtte de
beurs met het uitvoeren van haar
besluit. Tegen het daadwerkelijk
uit de notering halen, ging CSM
wel bij de STE in beroep.
De beurs is weer tegen de STE-
uitspraak in beroep gegaan bij
het College van Beroep voor het
Bedrijfsleven. Die procedure
loopt nog. Het is echter de vraag
of die procedure nu nog wel zin
nig is. De beurs baseerde zijn be
sluit om de notering te laten ver
vallen immers op de eerdere be
slissing de noteringsovereen-
komst op te zeggen.
De beurs heeft nog geen beslis
sing genomen of ze tegen de uit
spraak van de rechtbank in be
roep gaat.
Delft (anp) - De ondernemersorganisatie MKB-Nederland gaat
een speciale chipkaart voor het midden- en kleinbedrijf uitge-
<en. De kaart biedt een spaarprogramma aan, waarmee de con
currentie wordt aangegaan met het Air Miles-spaarprogramma
van enkele multi-nationale bedrijven.
SIKB-Nederland heeft met onder
PTT Telecom, Postbank en
jiG Bank overeenstemming be
reikt over de uitgifte van de chip-
p. In de kaart, die dient als
elektronische portemonnee,
lordt een groot aantal functies
gecombineerd. De klant kan er -
Heinere bedragen - mee betalen.
en kunnen er mee opbellen,
larkeergeld betalen en een
aartje voor het openbaar ver
roer mee aanschaffen.
Alle 42 branche-organisaties van
I-Nederland en de onderne
mersorganisatie Horeca Neder
land doen mee met de kaart. Er
tomen bijna 100.000 uitgiftepun
ten.
Het spaarprogramma biedt geen
vliegreizen of entreebewijzen
pretparken, maar betaalt
gewoon geld uit. „Ons spaarsys
teem krijgt waarschijnlijk meer
deelnemers dan Air Miles. Dit is
kt antwoord van het midden- en
kleinbedrijf op het spaarpro
gramma van grote jongens als
Shell en Ahold", zegt scheidend
SKB-voorzitter J. Kamminga.
Horige week werden de eerste
ers van de PTT in Zeeland
«gezet. De chipper is de tegen
hanger van de chipknip van de
gezamenlijke banken. De Post
bank gaat de komende tijd alle
giromaatpassen van zijn reke
ninghouders vervangen door een
kaart met ingebouwde chipper.
De kaart is met een pincode op te
laden in een van de 18.000 tele
fooncellen in Nederland. Ook
komt er apparatuur waarmee
houders dit thuis kunnen doen.
MKB-Nederland ziet grote moge
lijkheden voor de chipper, omdat
die speciaal is ontworpen voor
gebruik bij de kleine winkeliers
en in de horeca. Naast gebruikge-
mak voor de klanten kan het
midden- en kleinbedrijf er zijn
concurrentiepositie mee verster
ken. Zo kan een bedrijf klanten
die bijvoorbeeld 's ochtends ko
men extra spaarpunten geven.
Ook zouden klanten die per
openbaar vervoer komen daar
voor punten kunnen krijgen.
Winkeliers krijgen zo de moge
lijkheid de klant te beïnvloeden.
De Registratiekamer liet gisteren
weten, dat de bescherming van de
persoonsgegevens van chipkaart
gebruikers nog onvoldoende is
gewaarborgd. Zij vindt daarom
dat moet worden gewacht met
het op grote schaal uitgeven van
chipkaarten.
Amstelveen (anp) - Voedings- en drankenconcern BolsWessanen heeft
opnieuw de winstraming voor het lopende jaar moeten bijstellen.
concern zei gisteren te ver
ken in de eerste helft van
1996 een 20 a 25 procent lagere
*st uit gewone bedrijfsuitoefe
ning te boeken. De onderneming
iaat verder uit van een 10 procent
lagere nettowinst voor heel 1996.
Eerder verwachtte het concern
onveranderd resultaat voor
«jaar.
rang jaar kwam BolsWessanen,
wder meer eigenaar van chocola
s-producenten Luijckx in Zun-
®rt en Delicia in Tilburg, met
eenzelfde verrassing. Toen maak-
k het concern begin juli bekend
winstraming (voor 1995) neer-
arts bij te stellen.
"s winst zou bij nader inzien niet
10 a 15 procent dalen, maar
®et 20 procent, aldus de nieuwe
trachten. Die mededeling leidde
overigens tot een aparte affaire:
Sn volumineuze handel in putop
ties BolsWessanen, waarbij mis
bruik van voorwetenschap wordt
vermoed.
Bij veel aandeelhouders zal de
nieuwe bijstelling van de progno
se kwaad bloed zetten. Medio
april kwamen het bestuur en de
raad van commissarissen al tij
dens een algemene aandeelhou
dersvergadering onder vuur te lig
gen over de winstdaling vorig jaar
en over hun uitspraak dat er in
1996 geen verbetering zou optre
den. Nu blijkt het resultaat zelfs
te verslechteren.
De Vereniging van Effectenbezit
ters bepleitte tijdens die aandeel
houdersvergadering zelfs het niet
meer terugkeren van oud-minister
van Financiën Fons van der Stee
als voorzitter van de raad van
commissarissen. Hij wist volgens
de VEB niet 'hoe het bedrijf er
werkelijk voor stond'. Van der
Stee zei vorig jaar nog dat het pri
ma ging met het bedrijf.
'ar> onze verslaggever
"en-Leur - De Etten-Leurse diervoederfabriek Safari is de afgelo-
9® week overgenomen door het Amerikaanse bedrijf Hill's.
Het
ran Cmge buitenwacht er
J»* is de toevoeging 'pet-
r e -
as achter de naam Safari. Ver
is alles ogenschijnlijk bij het
wen ae overname ongeveer
Uaa H mensen h™ baan gekost,
Salf zou °°k gebeurd zijn als
bliin 2e^standig had kunnen
ri ffl. Ook in dat scenario was
„5se® reorganisatie voorzien
sen» aan'al arbeidsplaat-
,an Clrca 135 tot circa 100 zou
Utaen teruggebracht.
1Jn !r 20 weinig ruchtbaarheid
k «overname wordt gegeven,
"en ^lVan ®"'s' be Amerika-
dath, namelijk liever niet
Het o naam Seassocieerd wordt
L Producent van huismer-
S 's Ze^ een dochteron-
ColssïMDg,van, de multinational
J '■Pataive die, de naam
"ehzrifWat c'at betreft al voor
op Jaist helemaal gericht is
'en Hfrotiuctie van merkartike-
"Uismerken staan haaks op
de bedrijfspolicy van Colgate en
haar dochters.
Dat is ook een van de redenen
waarom het bijna twee maanden
heeft geduurd voor Hill's het aan
durfde om met Safari in zee te
gaan. Hill's had graag gezien dat
Safari na overname met de pro-
duktie van huismerken zou stop
pen, maar daar wilden de directie
van het Etten-Leurse bedrijf en
bewindvoerder T. Kamphuizen
niets van weten. „Dan kunnen we
de tent net zo goed helemaal slui
ten," zei directeur M. Draaijer en
kele weken geleden al in een inter
view met onze krant. Huismerken
vormen namelijk de bulk van de
omzet voor Safari.
Uiteindelijk is Hill's toch akkoord
gegaan met voortzetting van de
produktie van huismerken, zodat
de gevolgen van de overname voor
het Etten-Leurse bedrijf beperkt
konden blijven tot bovengenoemd
banenverlies en een iets andere
Van onze verslaggever
Den Haag - Bestuurders Hiddinga en
Bouwman hebben van De Schelde een
gouden handdruk van miljoenen gul
dens meegekregen, toen de Baad van
Commissarissen hen vorig jaar ont
sloeg. Het ontslag maakte deel uit van
een harde saneringsoperatie, waarbij
ook 450 mensen de deur werd gewezen.
Uit het jongste jaarverslag van de Konink
lijke Schelde Groep blijkt dat de post 'be
zoldiging van bestuurders en voormalige
bestuurders' vorig jaar is gestegen van
1.533.000 in 1994 naar 5.953.000. Hiddin
ga en Bouwman moesten het veld ruimen
vanwege de slechte resultaten bij De Schel
de. Volgens een rapport van McKinsey zou
het concern bij een ongewijzigde koers bin
nen twee jaar ten onder gaan. De topman
nen moesten weg toen zij de conclusies van
McKinsey met betrekking tot een nieuwe
organisatie niet deelde.
Commissaris mr. R. van den Heuvel, lid van
de Raad van Bestuur van Fokker in de pe
riode 1981-1987, nam het roer vervolgens
over en is inmiddels benoemd tot voorzitter
van de Raad van Bestuur van De Schelde.
Hij bevestigt dat het grootste gedeelte van
de stijging van 4,5 miljoen gulden is opge
gaan aan de afvloeiingsregeling voor Hid
dinga en Bouwman. Hij wil geen exact be
drag noemen, maar zegt wel dat een pen
sioenregeling voor de eerder met leeftijds
ontslag verdwenen bestuurder Den Hartog
ook in de 4,5 miljoen is verdisconteerd.
Een gouden handdruk lijkt overigens wel
eens meer dan het bedrag in werkelijkheid
voorstelt. Het bedrag is samengesteld uit ge
derfde inkomsten en pensioenpremies, die
tot een soort contante waarde zijn herre
kend.
Een van de paradepaardjes van De Koninklijke Schelde Groep: Catamaran Captain George, bestemd voor een Griekse ferrydienst.
FOTO FLYING FOCUS
Van onze verslaggever
Den Haag - De Koninklijke
Schelde Groep gaat haar heil
meer in het buitenland zoe
ken. De flink afgeslankte or
ganisatie wil binnen enkele
jaren dertig procent van de
omzet over de grens realise
ren, waarvan een flink deel
in Maleisië en Indonesië.
Dat zegt de nieuwe topman van
De Schelde, mr. R. van den Heu
vel, in een toelichting op het
jaarverslag van de groep over
1995. Het concern maakt een in
grijpende reorganisatie door,
waarbij 450 van de 3.100 banen
zijn geschrapt en de Raad van
Bestuur op straat is gezet.
De Schelde wil met vestigingen
Maleisië en Indonesië werk voor
die regio op concurrerende basis
binnen halen, zowel in de
scheepsbouw als in de toeleve
ring voor grote chemische en
energie-projecten. De Schelde
wil de productie locaal laten
uitvoeren „Een Indonesische
minister wil zelf boten bouwen
en niet in Nederland kopen."
Van den Heuvel zegt dat De
Schelde daarom allereerst ken
nis zal leveren in Zuidoost-Azië.
Dat kan voor Vlissingen ook in
teressant zijn omdat de ont-
werpkosten van nieuwe boten
bijvoorbeeld over langere se
rieus kunnen worden uitge
smeerd.
De werkgelegenheid in Vlissin
gen, waar 1.700 mensen voor het
concern werken, zal kwantita
tief niet noemenswaardig veran
deren. „Maar het accent zal ver
schuiven van pijpfitters en las
sers naar elektronica-monteurs
en computer-operators. Want
wat moet je als een lasser bij ons
vijftig, in Polen 25 en in Maleisië
8 gulden per uur kost."
Verlies
Zoals eerder gemeld leed KSG
vorig jaar een verlies van 7
miljoen als gevolg van zware re-
organisatielasten ten bedrage
van 28 miljoen.
Op een productie-omzet van
744 miljoen behaalde De Schel
de een bedrijfsresultaat van een
magere 13 miljoen.
De slechte gang van zaken was
vorig jaar reden voor de Raad
van Commissarissen om hard in
te grijpen, nadat het organisa
tiebureau McKinsey in een rap
port meldde dat De Schelde bin
nen twee jaar afstevende op
haar ondergang. De RvC zette
de Raad van Bestuur samen met
450 mensen op straat en bracht
het aantal divisies terug van
dertien naar drie hoofdgroepen:
scheepsnieuwbouw en -repara
tie, industriële constructie mon
tage en offshore en energie- en
milieusystemen en apparaten
bouw. Verder zijn er zeven losse
dochterondernemingen.
De bezem ging door het hoofd
kantoor, in de wandelgangen
vanwege de sterk centralistische
en bureaucratische werkwijze
wel 'Het Kremlin' geheten. Van
de vierhonderd mensen zijn er
nog twintig over. Honderdtwin
tig banen zijn gesaneerd, de an
deren werken nu bij de drie
groepen, die een veel grotere
zelfstandigheid hebben gekre
gen.
Het plan 'Koninklijke Schelde
Groep voorbij 2000' voorziet in
een winst van vier procent over
de omzet en vijftien procent
over het eigen vermogen.
„Dat betekent ongeveer dertig
miljoen gulden bij een gemid
delde omzet van 750 miljoen,"
zegt Van den Heuvel. De Schel
de wil deze doelstelling in 1998
bereiken.
De personeelsreductie zal de
kosten per jaar met vijftien mil-
Van onze verslaggever
Den Haag - Scheepswerf De Schelde wil dat de Nederlandse
overheid en eventueel de Europese Unie het bedrijf financieel
helpen om te verhuizen uit de binnenstad van Vlissingen. Het
bedrijf wil zijn marine-actviteiten geheel concentreren in het
Sloegebied en is daarover in gesprek met de gemeente.
Dat zegt de nieuwe topman mr.
R. van den Heuvel. Op dit mo
ment werkt De Schelde met drie
dokken in de binnenstad en drie
in Vlissingen-oost. De laatste
dokken waren nodig omdat slui
zen het bouwen van bredere
schepen op de oude locatie on
mogelijk maken.
De Schelde kan de verhuiskos
ten zelf met geen mogelijkheid
betalen, stelt Van den Heuvel.
Hij wil geen bedrag noemen,
maar met een verhuizing is mo
gelijk tientallen miljoenen gul
dens gemoeid, „Wij weten het
bedrag zelf ook nog niet exact.
De vraag is bijvoorbeeld of je op
zo'n nieuwe locatie weer zes
dokken nodig zou hebben of dat
je met vijf dokken afkunt."
De gemeente Vlissingen bere
kende eerder dat het herschep
pen van het grote bedrijfsterrein
van De Schelde tot nieuwe wijk
in de binnenstad een totale in
vestering vergt van 370 mil
joen.
joen terugdringen, waarvan dit
jaar acht miljoen al kan worden
ingeboekt. Dat brengt het con
cern al aardig op weg, want het
netto-resultaat voor buitenge
wone baten en lasten bedroeg in
1995 al 21 miljoen.
Concurrentie
Maar de sterke internationale
concurrentie dwingt De Schelde
dertig procent goedkoper te
werken. „We hebben in de
scheepsnieuwbouw de laatste
drie jaar dertig miljoen gulden
verloren," onthult Van den Heu
vel. „We noemen dat leergeld."
Hij wijst erop de ontwerpkosten
van bijvoorbeeld de catamaran
voor een Griekse reder, die in
één keer zijn genomen. „Maar
elders is het niet anders: zelfs de
Poolse werven staan nu onder
druk."
De kosten kunnen verder om
laag door meer synergie-effec-
ten uit de samenwerking tussen
de drie hoofdgroepen te halen,
stelt Van den Heuvel.
„Die zijn er met drie tot vier
procent nu nauwelijks. Dat
moet zeker naar vijftien pro
cent."
Twee cultuur-omslagen onder
de codenamen Promis en Motor
moeten Schelde van een pro-
ductgerichte in een marktge
richte organisatie transforme
ren.
„De oude cultuur was wel be
grijpelijk, want als je schepen
bouwt voor de marine staan
meer de technische eisen en de
kwaliteit dan de kosten voorop.
Maar een civiele reder kijkt wel
scherp naar de kosten."
Als De Schelde slaagt in haar
rendementsstreven, zal het con
cern ook makkelijker nieuw ei
gen vermogen kunnen aantrek
ken. De solvabiliteit is terugge
lopen tot dertig procent en dat is
te weinig gezien het minimum
van 35 procent voor industriële
bedrijven.
Moerdijk - Het Havenschap Moerdijk krijgt per 1 juli een nieuwe
directeur: N. van der Pool. Dit raad van bestuur van het Haven
schap heeft hem gisteren benoemd. Van der Pool volgt G. Rode-
wijk op die directeur plantontwikkeling bij NBM Amstelland
wordt. Rodewijk is vijf jaar verbonden geweest aan 'Moerdijk'.
Van der Pool is thans werkzaam als manager/havenmeester bij
het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam.
Bunschoten - Polynorm (toelevering aan de auto-industrie,
bouw- en installatieproducten) verwacht op grond van de resulta
ten over het eerste kwartaal een lagere halfjaarwinst dan over het
eerste semester van vorig jaar (11,4 miljoen gulden) evenaring van
het resultaat over 1995 - 26 miljoen gulden - acht het bedrijf niet
waarschijnlijk, tenzij er een wezenlijke verbetering optreedt in
Duitsland, zo heeft de directie gisteren bekendgemaakt tijdens de
jaarvergadering.
Den Haag - Benzine wordt met ingang van zaterdag een cent per
liter goedkoper. Diesel gaat een cent meer kosten per liter. Dit
hebben zowel Shell als de Novok, de organisatie van vrije pomp
houders gisteren bekendgemaakt.
Stuttgart - De onderhandelingen over een nieuwe CAO voor de
3,2 miljoen werknemers bij de Duitse overheid zijn gisteren mis
lukt. Het conflict tussen de werkgevers en de vakbonden ÖTV en
DAG wordt nu voorgelegd aan een onafhankelijke arbitragecom
missie, zo hebben de partijen laten weten.
Kanaaltrein geen bedreiging vliegtuig
Brussel - De Europese luchtvaartmaatschappijen, verenigd in de
AEA, zeggen weinig bedreiging te ondervinden van de spoorver
bindingen Londen-Brussel en Londen-Parijs via de Kanaaltun
nel. Volgens cijfers van AEA is het aantal vliegtuigpassagiers tus
sen Londen en Parijs vorig jaar met 16 procent gedaald. Op de
route Londen-Brussel maakte slechts 5,4 procent van het publiek
dat doorgaans het vliegtuig neemt, gebruik van de Eurostar-trein.
Karl-Heinz Neumeister, secretaris-generaal'van de AEA, noemt
de cijfers 'absoluut niet verontrustend'. Volgens hem zal Eurostar
grote moeite hebben om in de toekomst winstgevend te zijn.
Budel-Dorplein - Budel Zink ziet zich opnieuw geconfronteerd
met een dreigende sluiting. Volgens directeur W. de Graaff zal de
zinkfabriek niet op tijd kunnen beschikken over het benodigde
schone erts uit Australië. De onderneming heeft zich in een over
eenkomst met de overheid verplicht per juli 1998 een einde te ma
ken aan het huidige procédé waarbij de giftige afvalstof jarosiet
vrijkomt. Als dat niet lukt, zou Budel Zink moeten sluiten.
Vertraging bij het overleg in Australië tussen de exploitant van de
mijn en de protesterende Aboriginals zorgt er voor dat de deadli
ne van 1 juli 1998 niet gehaald zal worden, aldus De Graaff giste
ren. Hij zegt met de overheid te gaan praten over uitstel. Berich
ten dat de onderneming verlenging van de termijn met zes tot ne
gen maanden in gedachten heeft, wil hij niet bevestigen.
Brussel/Brugge (anp) - De Vlaamse reders hebben zich bij ko
ning Albert II en enkele parlementariërs erover beklaagd dat
Nederlanders een steeds groter deel van hun vissersvloot over-
Een kwart van de vloot is al in
handen van de noorderburen en
deze tendens zet zich door,
schrijft de Maritieme Ombuds-
dienst aan de vorst. De Belgische
vissersvloot telt circa 150 kotters.
De belangenorganisatie van zee
vissers en middenstanders vraagt
de koning te bemiddelen. Er moet
snel verbetering komen in de nij
pende situatie om de jongere ge
neratie een toekomst te verzeke
ren.
Uit een enquête van de ombuds-
dienst is gebleken dat bijna drie
kwart van de Vlaamse reders het
bijltje erbij neer wil gooien als er
niet snel verandering komt. De
strikte vangstregelingen en de
dumping van goedkope vis uit het
voormalige Oostblok doen velen
de das om.
Ze kunnen de financiële lasten
niet meer dragen omdat ze lage
prijzen krijgen voor de vangsten
van de eigen kotters. De Neder
landers die weten dat hun
Vlaamse collega's het niet meer
kunnen bolwerken, staan dage
lijks klaar om schepen op te ko
pen. Ze varen met Nederlandse
bemanningen, vissen delen van
het Belgische quotum op en ver
kopen hun vangsten in Neder
landse havens. De situatie heeft
niet alleen gevolgen voor de vis
sers en hun gezinnen, maar voor
de hele werkgelegenheid aan de
kust, aldus de ombudsdienst.
De Vlaamse vissers hebben
twaalf parlementariërs uit het
kustgebied gevraagd om snel ver
betering in het visserijbeleid te
brengen. Onder meer zou er een
fonds moeten worden opgericht
om de Vlaamse zeevisserij te
steunen. De ombudsdienst pleit
voor een normalisatieperiode van
twee jaar waarin de vissers enige
lucht krijgen. Nu eisen de banken
sinds een paar dagen bij een aan
tal reders vervroegde terugbeta
ling van leningen. Daarin moet
snel verandering komen.
De Belgische liberale Europarle
mentariër Kestelijn heeft Euro
pees visserijcommissaris Bonino
gevraagd om maatregelen tegen
de Nederlandse vissers. Kestelijn
vindt het niet terecht dat de Ne
derlanders gemakkelijk Bel
gische visrechten kunnen kopen,
terwijl het omgekeerd veel moei
lijker is. „In België zijn de quota
gekoppeld aan de schepen. Als je
een schip koopt, ben je dus eige
naar van het visquotum. In Ne
derland zijn die twee dingen ge
scheiden. Je moet dus zowel het
schip als het quotum kopen."
VERVOLG VAN VOORPAGINA
Gebra-directeur Van Dorst: „Ik
ben er druk mee bezig. Als er
minstens 75 winkels mee willen
werken, dan gaan we het doen.
Begin juni hoop ik het te weten."
Hij heeft nog een andere reden
om actie tegen AH te onderne
men. Het is hem een doorn in het
oog dat AH zich niet houdt aan
de Wet Beperking Cadeaustelsel.
Volgens hem zou de klant de mo
gelijkheid moeten hebben om
volgens die wet de helft van de
spaarkaartwaarde in kontanten
te ontvangen. In dit geval dus
5. AH doet dat niet.
„We hebben inmiddels aangifte
gedaan bij Economische Contro
ledienst en dat wachten we af."
Bij AH liggen ze niet wakker van
al dat bordengekletter. Volgens
persvoorlichter E. Muller hebben
die actievoerders blijkbaar in de
gaten, hoe succesvol porselein
kan zijn. „Als ze het nodig vin
den, moeten ze het maar doen,"
zegt hij laconiek. „Wij maken be
paalde artikelen voor de consu
ment aantrekkelijk. Kort geleden
was dat kristal en nu porselein.
In het verleden hebben we iets
dergelijks gedaan met koelkas
ten.
AH heeft de Nederlander destijds
kennis laten maken met die din
gen. Maar uit die hoek hoor je
toch niets? Kiwi's, nog zoiets.
Nooit een groenteboer over ge
hoord. Sherry hoort ook in dat
rijtje thuis. En als mensen straks
met onze spaarkaarten naar ser-
viezenzaken stappen, dan maakt
ons dat niets uit. Ze hebben dan
immers bij ons boodschappen ge
daan."
Over de aangifte bij de Economi
sche Controledienst is hij kort.
„Dat is tevoren goed uitgezocht.
Er is ooit eerder een soortgelijke
klacht geweest. En die is toen af
gewezen."
„Die hele oorlog rond porselein
was te verwachten," zegt C.
Maasdam. Hij is voorzitter van de
VIGPA (Nederlandse Vereniging
van Importeurs en Groothande
laren in Glas, Porselein en Aar
dewerk). Hij heeft die prijzenslag
zien aankomen. „Het gaat al een
tijdje niet goed in die branche. De
situatie in Duitsland, dat van
oudsher het stamland is van het
Europese porselein, is bar slecht.
Veel producenten zijn al failliet.
Na het vallen van de muur kwam
er goedkoop porselein uit Oost-
Duitsland. Ook nam de concur
rentie uit het Verre Oosten toe.
Het is zelfs zo, dat dank zij de ac
tie van AH de fabriek van Arz-
berg nog bestaat. Tweehonderd
mensen kunnen voorlopig aan het
werk gehouden worden."