)E STEM Het witte goud van Rosenthal Blinde smaaktest laat niets aan duidelijkheid te wensen over Tomaat niet in de koelkast stoppen t I De proevers (CLUSIEF Hist De Theye E1 Porselein van naam voortaan te koop in Bergen op Zoom (JILWAARDE TO! Iiotor, scooter It weer VEEKEND en 27 mei Slechte naam Uitvalsbasis Veldspaat Duur |ersn., div. extra's, v.a, 17.950.- p.m. 264 Eportvelgen, 21.950.- p.m. 329.- lortintr., in abs. .v.a. 14.950.- p.m. 224 - lies in kleur, bj. 1v.a. 14.950.- p.m. 2224- prz. v. alle extra's, .v.a. 21.950.- p.m. 329.- Ifdak, elek. ramen, 1 v.a. 13.950.- p.m. 209.- ■lle opties, bj. 14.950.- p.m. 224- Bien, schuildak, div. iv.a. 19.950.- p.m. 299.- sportvelgen, veel 110.950.- p.m. 164- 1. sportintr., div. 6.950.- p.m. 104.- i alle opties, bj. 19.950.- p.m. 299- ctra's, bj. '87/'91 .v.a. p.m. 75.- i. '87/'89 .v.a. 6.950.- p.m. 104.- bias, div. ace. bj. .7,91 Itekr., centr. mgr., 112.950.- tvelgen, sportintr., 11.950.- iek stt: p.m. 194.- p.m. 179.- p.m. 119.- 950.- Ilgen, div. extra's, bj. 8.950.- p.m. 134.- iekr., benz. en/of .8.950.- paak, dubb. spiegels 8.950.- i en/of LPG, div. v.a. 18.950.- ■stuurbekr., benz. .v.a. 14.950.- p.m. 134.- p.m. 134.- p.m. 284.- p.m. 224.- in onze verwarmde aom. I., centr. vergr., stereo, v.a. 15.950.- benz. en/of LPG, div. v.a. 8.950.- arsn., digitaal dash- v.a. 9.750.- p.m. 146.- glas, trekhaak, div. v.a. 15.950.- p.m.239.- rvelgen, div. extra's, v.a. 16.950.- 3kr., getint glas enz. v.a. 10.950.- lak, trekhaak, bj. v.a. 13.950.- p.m. 239.- p.m. 134.- p.m. 254.- p.m. 164.- p.m. 209.- lurbekr., J 13.950.- ien, ver- 1.24.950.- rien, 1.20.950.- p.m. 209.- p.m. 374.- p.m. 314.- k. ramen, I .34.950.- p.m. 524.- I bj. j 16.950.- |en, elek. 1.17.950.- I airco, yoorzien 9.000.- burbekr., J.19.950.- fjs I 19.950.- elek. ra- .25.950.- I.bouw, in V 19.950.- Introi, 32.950.- \tv. board 35.950.- 22.950.- lint glas, .17.950.- Idak, div. I. .30.950.- Idiv. op- 1. .14.950.- I, div. op- I. .18.950.- Irbag, entr. ver- I. .32.950.- ttr., 4x fcomplete f. .26.950.- Irm, |a. 16.950.- .34.950.- '85 tot ),7850.- p.m. 254.- p.m. 194.- p.m. 299.- p.m. 299.- p.m. 389.- p.m. 299.- p.m. 487.- p.m. 539.- p.m. 344.- p.m. 269.- p.m. 464.- p.m. 224.- p.m. 283.- p.m. 494.- p.m. 404.- p.m. 344.- p.m. 524.- 146.- Taltkebiisters UTRECHT bredaL ROOSENDAAL/ ROTTERDAM. TILBURG rtiment ook de lis tegeri zeer VRIJDAG 24 MEI 1996 Su Nederlandse tomaat let concurrentie or Nico Koolsbergen vakantie komen eraan. Span- Itaiië, Frankrijk en heel veel jdere landen worden straks er bezet door landgenoten die de culinaire geneugten van vakantiebestemming goed jen laten smaken. En op een «nig terras in het zuiden of la- i thuis zullen velen opmerken jt tomaten uit Italië, Spanje of (ïiokko toch stukken lekkerder ijndan die waterige dingen uit tassen in eigen land. Bet imago van de Westlandse to- lat deugt niet. Vooral in Duits- id hebben tomaten uit Neder- id een slechte naam. Maar is zo dat de Nederlandse kas- rodukten minder goed smaken ide tomaten uit warmere lan- .1 waar ze 'in het wild' groeien? [hoemilieu(on)vriendelijk zijn tomaten uit het Westland ei- lijk? Een gezelschap kenners igde zich aan een blinde lakproef. _.een lang verhaal kort te ma in en de spanning niet onnodig i te voeren direct maar het re- Itaat van de blinde smaaktest: Nederlandse tomaat wint op 11e fronten. De smaak is stukken iter, hij ziet er beter uit. Maar ij komt wel uit kassen en weet ietwat zon of regen is. ie Spaanse en Marokkaanse to- aten die in de test mee deden, omen er stukken slechter af. is het- unanieme oordeel eer de Marokkaanse inbreng. lig1, roept iemand zelfs. De ipaanse vrucht krijgt aanduidin- 'bleekscheet' (vanwege de chte kleur) en 'te zuur'. Op dat «ment weet het panel nog niet aarde geteste tomaten vandaan omen. het panel ook niet weet, is de kok die de tomaten ser- iert - in stukjes gesneden an- zou je misschien aan de •mi de buitenlanders herken- maar twee exotische vruch- op tafel heeft gezet. Op de an- bordjes ligt uitsluitend het «ederlandse produet. Elk bordje «ft een letter gekregen en daar- m moeten de testers het doen. kt proeven is een serieuze zaak. k deelnemers noteren cijfers en over uiterlijk, ste- Liesbeth Boekestein vertegenwoordigt het Centraal Bureau van de Tuinbouwveilingen in Zoetermeer en staat beroepshalve én uit overtuiging achter de Nederlandse tomaat. Jan Janse is kwaliteitsonderzoeker bij het Proefstation voor Bloe misterij en Glasgroente in Naaldwijk. Hij gelooft rotsvast in de kwaliteit van het Nederlandse product. Pat van de Wall Bake is eigenares van restaurant La Cuisine Franqaise in Amsterdam waar ook een kookschool is gevestigd. Over smaak en kwaliteit kan men haar niets wijs maken. Onno H. Kleyn is culinair journalist en auteur van diverse kook boeken. Hij kent de mediterrane keuken door en door. Michel van der Kroft is sous-chefkok bij het Amsterdamse restau rant Le Garage. Hij werd enkele jaren geleden gekozen tot 'Euro pean Young Chef of the Year'. Andrea van Gemst is oprichtster en voorzitster van Slow Food Nederland, een stichting die natuurlijk voedsel propageert en zich keert tegen het oprukkende fast food. vigheid en smaak. De test ver loopt in doodse stilte. De een prikt met een vork, eet, en kijkt nadenkend voor zich uit. Een an der neemt een partje tussen de vingers, knijpt er eens voorzich tig in en proeft aandachtig. Pas daarna, als over de tomaten ge praat gaat worden, komen de tongen los. Michel van der Kroft herkent een der tomaten als buitenlands, met een aparte smaak. Als mensen daaraan gewend zijn, hoeven ze de Nederlandse tomaat niet meer. Daar komt de kritiek vandaan, denkt hij. Hij is in elk geval over deze - naar later blijkt Spaanse - tomaat niet enthousiast. Dat Nederland met vlag en wim pel wint, betekent niet dat ieder een over alle Nederlandse toma ten enthousiast is. Een van de Westlandse producten wordt ronduit afgekraakt. 'Te zacht, gronderig, een vies aroma, melig, heel vlak, onaangename smaak' zijn maar enkele van de vernieti gende opmerkingen. Ook afkom stig van deelnemers die vierkant achter de Nederlandse tomaat staan. Winnaar wordt uiteindelijk de tomaat die op bord B lag. Lies beth Boekestein: „Dit is de lek kerste, al is de schil wat hard." Onno Kleyn: „Mijn favoriet." Pat van de Wall: „Heerlijk zoet." Jan Janse: „Maar er zit ook wat zuur in!." Michel van der Kroft: „Dit ruikt naar tomaat." Andrea van Gemst vindt de vrucht heerlijk, maar vindt ze ook wat 'weinig to maat' en aan de binnenkant wat slap. Als de originele dozen op tafel komen, blijkt de winnaar de Ne derlandse kleine trostomaat te zijn. Jan Janse weet dat deze to maat het bij blinde proeverijen altijd wint. En Andrea van Gemst heeft ook gelijk, want de vrucht is ongewoon zoet. Tot genoegen overigens van Michel van der Kroft, die steeds benadrukt dat smaak en structuur belangrijk zijn, maar dat het er vooral om gaat waar de tomaat voor ge bruikt moet worden. Een zoete tomaat is prettigVoor een salade. Onno Kleyn valt de kok bij. Soms kan zelfs beter industrietomaat uit blik worden gebruikt, zegt hij. Dat doen de Italianen voor hun sauzen. Een prima tomaat dus. Maar Mi chel van der Kroft en Slow-Fopd- voorzitster Andrea van Gemst vragen zich toch hardop af hoe het dan zit met die zon. Ondanks het goede resultaat in smaaktests, heeft de Nederlandse tomaat een slechte naam. Waar 'Holland' eens een ere-naam was op dozen en kisten fruit en groen te, wordt die aanduiding nu ver stopt. Anders eten de Duitsers - de belangrijkste markt - ze niet. Ergens staat nog in heel kleine letters 'Holland' maar misschien gaat zelfs dat verdwijnen. Een vlinder geeft aan dat de vruchten milieuvriendelijk zijn gekweekt. De doosjes zijn feestelijk ge kleurd, je zou zweren dat ze uit een vrolijk zuidelijk land komen. En nee, Nederlandse tomaten worden niet bestraald. En als de Duitsers zeggen - zo blijkt uit on derzoeken - dat ze de tomaten 's winters het minst vinden smaken, zijn dat wel de tomaten die uit het zuiden komen. De tomaten zijn 's zomers het lekkerst, zeg gen onze oosterburen. Dan ko men ze uit Nederland. Alleen is het maar het beste dat ze dat niet weten. FOTO'S MARC SOLSIUS De tomaat is een vrucht, maar wordt als 'vruchtgroente' aangeduid. De oorsprong is Centraal-Amerika. Pas sinds een eeuw wordt tomaat op grote schaal gegeten, hoewel in yfanje al in de zestiende eeuw tomaat voor het eerst op ta al kwam. "e Nederlandse tomaten die bij de test werden geproefd, ''aren zes dagen eerder geveild. Dat is ongeveer de norma- J tijdsduur die verstrijkt tussen de pluk en het moment dat consument de vrucht in handen krijgt. 'omatèn bestaan in verschillende vormen en kleuren, kestomaten (meestal uit het Middellandse Zeegebied), raerrytomaten, pomodori, pruimtomaten, het wemelt van wrten en aanduidingen die niet altijd goed omschreven <p. Licht gekleurde tomaten zijn nog niet voldoende rijp 11 ook niet op smaak. Maar er zijn ook gele en oranje toma- e>|, die wel consumptierijp zijn. De tomaat was oorspron- el'lk zelfs altijd geel. anjpe tomaten rijpen sneller als ze samen met één rode ornaat in een gesloten papieren zak worden bewaard. De °oe (rijpe) tomaat scheidt ethyleengas af en dat versnelt «rijpingsproces. «tomaten zijn niet - al staat dat vaak in kookboeken - cntiger dan 'vleestomaten'. Het hangt er maar vanaf «k ras men pakt. Er zijn tientallen soorten Nederlandse «tomaten, met allemaal verschillende eigenschappen, maten horen niet in de koelkast thuis. Bewaar ze bij 15 i oen of (trostomaten) zelfs nog iets warmer. De vruchten Jïen rtan rijpen en aan smaak winnen. De koelkast stopt proces en als het later wordt vervolgd, rijpt de vrucht Dp ze k^jgt minder aroma en wordt melig. lijk?'""" waarop tomaten worden verbouwd, heeft nauwe- fe) T Wd °P smaak (bij druiven is de grondsoort juist L lungrijk). Daarom kunnen tomaten op steenwol keti ®e'wee^t' En zon is ook niet nodig. Tomaten doen broeikassen prima, als ze maar genoeg licht krijgen, p als tomaten van één tros verschillend sma- aan het begin van de tros - het dichtst bij de is de zoetste en dat neemt geleidelijk af als de af- groter wordt. een tip van Liesbeth Boekestein voor een lekkere ensoep: doe volop rijpe tomaten in de kookpan en doe ®v°oral geen water bij. Door Jan Jansen 'En, hoe verhoudt u zich nu tot Delfts aardewerk?' Een pijnlijke stilte legt de onnozelheid van mijn vraag bloot en im pliceert een bot antwoord. Niet dus. Por selein heeft geen verhouding met aarde werk. Het zijn geen pottenbakkers, de Rosenthal-boys, die uit ordinaire klei hun serviesgoed draaien. Dit is het witte goud, meneer. Hun nieuwe winkel aan het Vierkantje in Bergen op Zoom wemelt van de wonder mooie spullen. Dat moet wel gezegd nu ik door de heren in het bezit ben gesteld van het duurste stuk serviesgoed dat ooit op mijn simpele tafel prijkte, een zonnig rood-geel-blauw Napolitaans espresso kopje van porselein. Natuurlijk heb ik het alleen aangenomen om onder te kunnen duiken in de bele vingswereld van de porselein-bezitter. En chic voelt het. Het cadeautje oogt net zo delicaat als het klinkt. Een zonnig rood-geel-blauw Napolitaans espresso kopje van porselein. Een kostbare klei nigheid, die thuis opvalt maar kopje on der gaat in de rijke uitstalling van de winkel. Rosenthal, Duits porselein-gigant, vijf fabrieken, tweeduizend werknemers, tot voor kort in de Benelux vertegenwoor digd met een winkel in Amsterdam, een stand op de Trade Market in Utrecht en een kantoor in Maastricht. Maar sindskort is Bergen op Zoom uit valsbasis voor de Benelux. De winkel in Amsterdam blijft, het kantoor in Maast richt gaat dicht, de stand in Utrecht ook zodra bij potentiële klanten de naam van Bergen op Zoom als alternatief voldoen de bekend is. De vestiging Bergen wordt winkel annex showroom. Allemaal met dank aan Luud van de Ven, directeur Benelux van Rosenthal. Hij tel de de zegeningen van zijn woonplaats Bergen op Zoom bij elkaar op. Een mooie stad die schreeuwt om luxer bewinkeling, zoals een porselein-zaak; die bovendien mooi in het hart van zijn werkgebied ligt. „Je zit overal zo. Komt bij dat wij Bel gische klanten heel moeilijk naar Utrecht kregen. We merken nu al het verschil. Bergen weten ze beter .te vinden." De showroom vormt maar een kwart van Rosenthals activiteiten in West-Brabant. „Er is hier wel beweerd dat het winkel- verhaal onbelangrijk zou zijn, maar dat is niet zo. We moeten het voor 75 procent van de winkel hebben, natuurlijk voor klanten uit een wijde omgeving. De showroom-functie komt vooral tot uiting op maandag, als de winkel gesloten is. We hebben al een afspraak met hotel De Draak hier. Daar vinden onze klanten een door Rosenthal gedekte tafel." 'Het dekken van de tafel' is hun fort. De GPA-branche: glas,- porselein, aarde werk. Maar vooral porselein. In drie van de vijf Duitse fabrieken produceert Ros- enthal het; van het tegenwoordig - we gens schaarste in het thuisland - in Span je gedolven veldspaat, dat ook wel porse- leinaarde heet en dat pas yalt te bewer ken tot porselein als je er een scheutje kaolien bij doet. Kaolien is geen chemi- Een kijkje in de Ros- enthal-winkel in Bergen op Zoom. FOTO DE STEM/BEN STEFFEN sche substantie, maar ook een natuurlijk goedje. Met het witte goud, dat eruit voortvloeit, maakte Rosenthal wereldwijd faam, nu ook in Bergen op Zoom. Ga maar kijken. Dit is Blokker niet. Design, het is allemaal designdeze kleu rige uitstalling van vazen, schalen, bor den, koppen en schotels. Met ook wel een paar draken ertussen. De krullen van Versace, fameus Italiaans mode-ontwer per, horen tot die categorie en het met bladgoud bedekte porselein valt enkel te plaatsen op de dis van de sjeik. Anderzijds: De vele gezichten van Forna- setti misstaan zelfs niet op de luxe bood schappentas van deze winkel. En de vlin ders en bloemen van Maarten Vrolijk had mijn vrouw ook wel' willen hebben. Zelf zou ik eerder kiezen voor de decoraties zoals Tricia Guild ze aanbrengt op het serviesgoed van Queen Elisabeth. Mooi maar duur, want de grondstof is schaars, het procédé bewerkelijk en ver maarde ontwerpers vormen en versieren het porselein niet voor niets. Dit is Blok ker niet. Ter vergelijking geldt in deze branche doorgaans de prijs van een plat bord. Bij Blokker heb je er een voor een tientje, bij Rosenthal reken je vijftien tot honderd gulden af. Zeker veel snobs onder de klandizie? Ach, een 'loopwinkel' wordt dit nooit, zegt Luud van de Ven, maar snobs?? „In de jaren tachtig heette het yuppies. Maar zo gemakkelijk valt in deze tijd de klant niet meer te rubriceren. Marketing is niet meer zo overzichtelijk, je doelgroepbepa ling veel moeilijker. Ook mensen met niet zo'n hoog inkömen lopen hier binnen, ge woon omdat ze iets moois, iets bijzonders willen. Anderzijds is er een duurder pu bliek dat een mooi papiertje om een ca deau van Blokker heen doet. Nee, wij moeten mensen op hun interesse aanspre ken. Een winkelier als hij, die geen alledaags product aanbiedt, moet theater maken, luidt zijn boodschap aan collega's in Ber gen op Zoom, waar het met de bewinke ling niet zo wil vlotten. Althans niet zoals je het in de meeste steden ziet, waar win kelgebieden bol staan van de ketens, zo dat je ze niet meer uit elkaar kunt hou den. Bergen moet dat bepaald niet als een ge mis zien, vindt Van de Ven, maar juist als een sterk punt. „Overal in Nederland zijn de winkelstraten hetzelfde, hier niet. Bergen onderscheidt zich en kan dat nog meer doen door op kwaliteit te mikken." Maar ja, hij heeft makkelijk praten. ïlijneweg 10 art h14-690361

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 19