Varkensboer beleeft gouden tijd rerbouwt, irt, hij installeert tubilair im,de klap uw imop. inder omj 4Is nieuwe haven Ylissingen wel nodig?' Aandeelhouders mopperen over Nedlloyd 210 Nieuwe banen bij EAF Etten-Leur 'Economische groei gaat aantrekken' Dagproductie industrie stijgt fors ledrijf Dongen n 647 f 407 1ERMAN 1ERMAN I/ANDAFWERKER 3ADKAMERS DESTEM ECONOMIE A7 Door crisis rundvleessector Boeren: prijs graan is niet te hoog Opsteker Meevaller Schaalvergroting Verlies over eerste kwartaal Belang in Martinair staat te koop DE STAP N TOPPRESTATIE ALS AAR SPORTIEVE S IS NIET ZO GROOT U DENKT. JAGUAR Wegwijzer voor samenwerking tussen België en Nederland President Duisenberg van DNB: ECONOMIE KORT Record voor Nederlandse spuitbus Derde termijn voor IMF-topman Omzet Daimler-Benz omhoog Bierexport stijgt met ruim 10 procent Accountants KPMG verdienden vier ton I 23 MEI 1996 A6 'all Street 21/05 ed signa) 57/ er.brands 43 er.tel.tel 62/ oco corp 72'/ arco ine. 33'/, an company 73 hl. steel 13 eing co 83 lington sfe 87 n.pacific m evron m quita 13 rysler 68 corp 82 ns.edison 27% [igitequipm. 54'/, pont nemours 83s/. w chemical 87 lastman kodak 76/. on corp 86 brd motor 36'/ jen. electric 83'/. ten. motors 56'/i podyear 52 lewlett-pacfc. 108/ bus.mach. 110 tt industries 28'/. ilm airlines 35 ;pn 36s/. ncdonnell 102 nerckco. 63'/. nobil oil 114'/. imega financ. 32'/. i hilips 35/ oyal dutch 149 ears roebuck 49 exaco inc. 85 ravelers 62/ united techn. 109/ westinghouse 17 whitman corp 25 «oolworth 21 22/05 5814 43 63 73 33/, m 20 61 14 68'/, 84'/, 28 54'/, 82'/ 86'/, 76 87'/. 37 84 56'/, 52s/, m 110/, 2814 35/, 3614 103 63 115 311/, 35'/, 152/, 11114 2514 21 lA advieskoers Ivk vorige koers Isk slotkoers gisteren la laten lb bieden I c ex claim I d ex dividend gedaan /bieden If gedaan /laten I g bieden en ex dividend I h laten en dividend k gedaan en laten ex dividend II gedaan en bieden ex dividend 1 1541 4,50 4,50 1521 0,80 a 0,70 586 6,20 a 5,40 500 5,30 5,20 415 6,50 6,80 I 521 9,00 8,10 1 801 2,70 2,70 363 3,90 a 3,50 1 353 2,80 3,00 1 372 4,50 4,00 b 653 1,00 a 0,80 I 600 0,90 0,90 2087 7,40 7,20 1 519 5,20 4,80 1673 3,30 3,10 1 357 1,20 1,20 1 524 1,80 1,70 1694 2,70 2,70 1 526 3,90 3,90 B 1258 5,80 6,00 459 8,20 8,30 I 500 2,40 2,60 1 522 1,60 1,50 1 470 5,00 4,70 1 393 7,00 6,90 1 579 2,30 1,90 1 2999 1,20 1,40 1 458 3,70 3,80 a 1 392 3,30 2,90 0,40 0,30 1 417 3,20 3,60 830 1,20 1,20 0,50 0,50 566 3,30 3,30 366 2,70 2,80 1 567 1,40 1,40 602 1,20 1,30 a 1075 2,90 2,50 356 7,80 7,00 a 1 512 2,40 3,00 699 9,10 10,60 1 2011 3,90 a 4,60 508 58,30 59,60 525 1,50 1,40 372 5,70 6,40 638 3,90 4,50 636 2,50 2,80 625 1,50 1,50 503 0,50 0,20 500 1,20 0,70 ►raagt i plaatsing van keukens. fcveren van deuren. -312581 an Ham, Ganzestaartsedijk 8, latsheuvel: Dekkers-v.d. Vliet, tel. 076 597 23 60. I I DONDERDAG 23 MEI 1996 tóngen (anp) - De ver- Ibonden van FNV en twijfelen aan de nood- van de nieuw aan te leg- n 0p- en overslaghaven in fljssingen. jii vinden het vreemd dat er i mve terreinen worden aange- (d terwijl er bij de bestaande irslagbedrijven nog voldoende "jute is voor de voorspelde -oei van de lading. [e bonden vrezen dat bedrijven Je zich op de nieuwe terreinen gaan vestigen op arbeidsvoor waarden zullen gaan concurreren met de Haven van Vlissingen, de grootste stuwadoor in de ha ven. Bij dit bedrijf is nu al sprake van leegloop onder het personeel. Bonden en werkgevers proberen een oplossing te zoeken voor dit probleem. De vakorganisaties vinden dat de investeringen in de nieuwe haven beter gebruikt kunnen worden voor modernise ring van de bestaande bedrijven. Het Havenschap van Vlissingen, dat samen met het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam (GHR) het initiatief heeft genomen voor de nieuwe terreinen, bestrijdt de kritiek van de bonden. Er zal vol gens het Havenschap geen sprake zijn van concurrentie over de ruggen van de havenarbeiders. Minister Jorritsma van Verkeer en Waterstaat sloeg gisteren de eerste paal voor de aanleg van Flushing Port Scaldia, ongeveer 140 hectare groot. Van de meer dan 200 miljoen gulden die met de aanleg van de haven in Vlis- singen-Oost is gemoeid, zal het Rijk 30 miljoen bijdragen voor openbare infrastructuur. In de Exploitatiemaatschappij Schelde Maas (ESM), die de terreinen gaat aanleggen en beheren, ne men het Havenschap van Vlissin gen en het GHR ieder voor 50 procent deel. Het GHR, dat een nijpend tekort heeft aan haventerreinen in de Rijnmond, gaat geïnteresseerde bedrijven werven en de terreinen uitgeven. Rotterdam heeft een zelfde soort samenwerkingsver band met Moerdijk. Eind volgend jaar kan de eerste fase van Flushing Port Scaldia in gebruik worden genomen. Die omvat ongeveer 100 hectare aan bedrijfsterreinen aan open vaar water. Er komt een 600 meter lange insteekhaven met kade muur, waar schepen met een die gang tot vijftien meter kunnen afmeren. De terreinen zijn met name bestemd voor stukgoedbe- drijven, die bundels hout, staal en nonferrometalen overslaan. Boor John van Miltenburg Den Bosch - De Nederlandse varkenshouders beleven gouden n. De prijs van slachtrijpe vleesvarkens is de laatste twee maanden explosief gestegen. De varkensprijs die de boer ont- vangt ligt voor het eerst sinds vier jaar rond de vier gulden per Vooral de boeren profiteren van ie stijging. De consument merkt ia zijn portemonnee weinig van stommelingen in de vleesprij- zen. Een kwestie van dubbeltjes tój de dagelijkse boodschappen. Voorde slachterijen is 'een extra prijs nooit goed', zegt een woordvoerder van Dumeco, met ajf slachterijen in het zuiden en «ten van het land goed voor 115.000 varkens per week. Gigantisch Os laatste weken is de prijs zo'n IS cent per kilo omhoog gegaan. [gelopen twintig jaar heeft zo'n gigantische stijging zich niet jedaan. Een extra meevaller voor varkensmesters is de lage voerprijs. Als deze ontwikkeling het ko mende half jaar doorzet kunnen varkensmesters rekenen op 'enorm hoge inkomens', aldus een medewerker van het Land- bouw-Economisch Instituut. Een VERVOLG VAN VOORPAGINA De bakkers zeggen gedwongen te zijn tot de broodprijsverhoging, omdat de meelfabrieken maan de prijs van hun product hebben verhoogd. Marktleider in Rotterdam verkoopt zijn meel vanaf deze week voor 12 procent meer, terwijl branche genoot Koopmans uit Leeuwar- de meelprijs heeft verhoogd met 7 procent. A Broekema, directeur van Me- zegt momenteel ongeveer 4 a meer te moeten betalen »or 100 kilo maaltarwe dan in maart. Ook ligt de graanprijs ho ler dan in dezelfde periode vorig laar. "P de termijnmarkt is de prijs (veneens opgelopen. Tarwema- G. van Noortwijk van 'i Services bevestigt het prijsverschil. Hij maakt echter wel de kantte kening dat onmogelijk is te zeg- f® of die prijs de komende maanden zo hoog blijft. „Dat "eet niemand." 'n agrarische kring wordt echter j°l verbazing gereageerd op de berichten van een gestegen graanprijs. Een verhoging van de broodprijs vanwege een dreigen de tarweschaarste is 'absolute uwekul', aldus J. Panman, voorzitter van de Fries-Flevo- ie Land- en Tuinbouworga- wsatie (FLTO). éigens A. Maarsingh, voorzitter 'an de akkerbouwafdeling van (landelijke landbouworganisa- LTO-Nederland, is de graan- K afgolopen maanden in- rdaad iets opgelopen, maar is araan een langdurige daling »oraf gegaan. e graanprijs voor de boer ligt j op het niveau van an- 'ingh 'aar ®e^eden' zeët Maar noen die graanprijs steeds zakte hati de meelfabrikanten en" J ers/tat niet doorberekend in Prijs, maar nu de graanprijs ""'Hoog gaat moet de consu- onmiddellijk meer gaan be- a en krijgen wij boeren de ons t toegespeeld, omdat De u te duur zou worden." lia verbouwers zijn vooral hJL - de onrust over de onpni za^ tot een her- t,. van het debat over het iono ?68l landhouwbeleid. De S hervorming van het sys- boL 6 iaar geleden heeft de Weer 1a etkefo magere jaren gwat meer geld i/het iatje arbeidsinkomen van een ton (to tale opbrengsten minus kosten behalve eigen arbeid) op een ge middeld bedrijf is dan eerder re gel dan uitzondering. Hoelang de gunstige markt aanhoudt, is moeilijk in te schatten. In 1993 en 1994 leden veel var kensbedrijven verlies. De forse prijsstijging na enkele jaren 'achteruit boeren' is een gevolg van een krap aanbod van var kens en een grote vraag bij de consument vanwege de door de BSE-crisis geteisterde markt voor rundvlees. In Europa Is het aanbod van var kens klein. Door het koude weer van afgelopen winter hebben varkenshouders minder biggen opgelegd en minder varkens af gestoten om hun stallen warm te houden. Het gevolg is al vier maanden lang een verminderd aanbod, licht P. Sala, directeur marketing bij Dumeco toe. Voor de boeren is de prijsstijging een opsteker, „maar mondiaal ben ik er niet blij mee", zegt Sala met het oog op de concurrentie van andere landen. J. Martens, voorzitter van de vakgroep varkenshouderij van de boerenfederatie LTO Neder land, spreekt voorlopig van 'een meevaller'. Hij tempert voorba rig optimisme. „Je moet de dag niet prijzen voor het avond is." Als de prijzen op dit niveau blij ven zal dat een verdere schaal vergroting en renovatie van var kensbedrijven tot gevolg hebben, schat Mariens. In Brabant zullen door de huidige regelgeving niet meer varkens komen. De produc tie-omstandigheden veranderen wel. „De prijzen die een boer moet neertellen voor ammoniak- en fosfaatrechten zullen omhoog gaan. Die tendens is er nu al." De containercarrier Nedlloyd Hongkong, het grootste onder Nederlandse vlag varende schip. Toen het schip in 1994 de haven van Rot terdam aandeed was er nog volop lof voor Nedlloyd. Nu zijn zelfs de meest positieve aandeelhouders negatief gestemd. foto anp Van onze verslaggever Rotterdam - Zelfs de positivo onder de Nederlandse aandeelhouders, de altijd vriendelijke en minzame mevrouw Stadt- lander, schaarde zich gisteren in het kamp der ontevredenen. „Wij zijn soms heel blij met Nedlloyd, maar ook vaak teleurge steld," zei ze verdrietig. Neen, vinden de meeste aanwezigen, het is geen pretje om aandeelhouder van Nedlloyd te zijn. Het transportconcern belegde gisteren de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering in het World Trade Center in Rotterdam en publi ceerde bij aanvang van de bijeenkomst met een de jaarcijfers over het eerste kwartaal van dit jaar. En die werkten niet stemmingverho gend. Net als het laatste kwartaal van 1995 leverde dit kwartaal een verlies op. Vooral als gevolg van de slechte resultaten in de zeescheepvaart verloor Nedlloyd vijftien miljoen gulden uit de gewone bedrijfsuitoefening, waarin zelfs een positieve bate van dertig miljoen gulden op de verkoop van schepen al is verwerkt. Vo rig jaar draaide Nedlloyd in dezelfde periode nog eens winst van twintig miljoen gulden. De Raad van Bestuur houdt overigens vast aan de uitspraak dat dit jaar de normale be drijfsuitoefening geen verlies oplevert. Het concern zal zeker winst maken door de ver koop van Neddrill voor vijfhonderd miljoen dollar en aandelen met een marktwaarde van zeventig miljoen dollar. De beurs schrok daarom niet van de cijfers en waardeerde Nedlloyd zes dubbeltjes hoger op 37,90. De grootste tegenvaller in de eerste drie maanden is de afvlakkende groei in het ver voer van containers. In het tweede halfjaar van 1995 bleef het containervervoer al 40 dui zend containers achter bij de verwachtingen, waardoor Nedlloyd zestig miljoen gulden aan bedrijfsresultaat miste. De waarde van het aandeel Nedlloyd daalde in 1995 wegens te genvallende resultaten met eenderde. Toch zei topman Berndsen gisteren dat on danks het slechte begin er tekenen zijn dat het vervoer weer aantrekt. Het wegtransport van Nedlloyd Road Cargo, dat begin dit jaar werd geconcenteerd op Moerdijk, begon volgens Berndsen ook al te leurstellend aan het nieuwe jaar. Berndsen achtte evenmin als zijn Raad van Commissarissen een extern adviesbureau als McKinsey binnen te halen om Nedlloyd eens goed door te lichten, zoals enkele aandeel houders wensten. Hij zei ervan uit te gaan dat de pogingen om de voordelen van de Global Alliance, waarin Nedlloyd samenwerkt met APL, Mitsui OSK en OOCL, naar voren te ha len zullen slagen. Doelstelling was om in de Global Alliance een kostenvoordeel van hon derd dollar per container te behalen, waarvan inmiddels veertig dollar is gerealiseerd. Maar om te overleven als een van de megacarriers in de 21e eeuw is een nieuwe partner nodig, die de Global Alliance tot het niveau van een Maersk en Sealand tilt. Een andere grote stap voorwaarts moet een versterking van de positie van Nedlloyd als logistieke, grootmacht in Europa worden. Daarvoor is een culturele omschakeling no dig, vond Berndsen. „De werknemers moeten niet meer denken in termen van vervoer maar in termen van oplossingen bieden voor de vragen van klanten. Dat kost een paar jaar." De gedachte van een aandeelhouder om een Centurion binnen te halen om de troepen te leiden, pareerde Berndsen met de opmerking dat Timmer Philips ook niet in twee jaar in op rechte spoor had kunnen zetten. De deelnemingen van Nedlloyd die niet tot de kernactiviteiten behoren, staan te koop, zo was tussen de regels van de antwoorden van Berndsen te beluisteren. Het belang van vijf tig procent in Martinair zet Berndsen niet meteen in de etalage om prijsbederf te voor komen, maar mag weg tegen elk redelijk bod, zo bleek. De aandeelhouders namen er uiteindelijk ge noegen met de uitleg. „Wij zijn heel blij met die 1,25 aan dividend, maar dat geld is ei genlijk niet eens verdiend," klaagde een Duit se aandeelhouder. Maar directeur De Vries van de Vereniging van Effecten Bezitters bleef mild: „Slechte resultaten betekenen niet automatisch slecht management. Het zegt hier vooral iets over de markt." Voorburg (anp) - De dagpro ductie van de Nederlandse in dustrie is in maart fors geste gen. Ten opzichte van maart 1995 werd er per werkdag 5 procent meer geproduceerd, heeft het Centraal Bureau voor de Sta tistiek (CBS) gisteren bekend gemaakt. De afgelopen maanden lagen de groeicijfers veel lager, in fe bruari was er zelfs nog een da ling. Hoewel de dagproductie op merkelijk is gestegen, lag de totale industriële productie in maart juist lager dan een jaar eerder. Doordat maart 1996 twee werkdagen minder telde dan maart 1995, lag de produc tie dit jaar 3 procent lager. Het CBS gaat echter altijd uit van de dagproductie. In het gehele eerste kwartaal lag de productie 2 procent ho ger. Uitspringers waren de metaal industrie (plus 4,8 proeent), de grafische industrie (plus 4,6 procent) en de voedings- en ge notsmiddelenindustrie (plus 2,9 procent). (ADVERTENTIE) omplete Jaguar XJ Sport 3.2 Full Operational leasing 48 mnd/25.000 km/jr Fl.2998,- excl. btw. Jaguar Centre Breda BV,Tuinzigtlaan 22,4814JE Breda, teL: 076 - 514 30 07, fax 076 - 514 05 28. Macro-economisch gezien be staat daarvoor een goede basis. Om die te kunnen benutten is het wel zaak dat Duitsland en Frank rijk hun structurele problemen snel aanpakken. „Daar begint het nu naar uit te zien", zei Duisen- berg gisteren in een toespraak op de jaarvergadering van de Vere niging van de Nederlandse Che mische Industrie (VNCI). Dat de economische groei op het Europese vasteland vorig jaar in zakte, was volgens Duisenberg een normaal, voorspelbaar ver schijnsel. Maar de duur en de om vang van de groeivertraging wa ren onverwacht. Dat had deels te maken met de onrust op de valu tamarkten van begin 1995. Daar kwam bij dat structurele proble men in vooral Duitsland en Frankrijk scherper aan het licht traden. Duitsland heeft te maken met in flexibele arbeidsmarkten, een te duur sociaal stelsel, overregule ring en te hoge loonkosten. In Frankrijk wringt de schoen voor al bij de hoge werkloosheid, de forse tekorten bij de financiering van de sociale zekerheid en de zeer grote overheidsbemoeienis met de economie. „Een aantal van deze problemen Van onze verslaggever Etten-Leur - Computerbedrijf EAF gaat zijn Europese ac tiviteiten bundelen in Etten-Leur. Op dit moment werken er al 60 mensen bij EAF op industrieterrein Vosdonk-Zuid. Binnen twee jaar zal dat aantal groeien naar minstens 210, zo is de verwachting. EAF, de gemeente Etten-Leur en de regionale ontwikkelings maatschappij Rewin hebben dit gisteren bekendgemaakt. EAF Nederland - dochter van de Britse onderneming Alcal - richt zich onder meer op repa ratie en verkoop van computer onderdelen (zoals monitoren, cd-rom-drives en moeder boards). Het bedrijf is toeleve rancier voor multinationals als IBM, Tulip en Compacq. Op dit moment heeft EAF drie vestigingen in Nederland. Di rectie, marketing en logisitiek bevinden zich in Ridderkerk (60 arbeidsplaatsen). In Oudenbosch (40 banen) is de reparatie-unit voor monitoren gevestigd. Etten-Leur (60 ba nen) biedt onderdak aan het re paratie- en service-center voor floppy-drives en hard disks. Het pand in Etten-Leur wordt het komende jaar uitgebreid. In fases zullen de activiteiten van Ridderkerk en Oudenbosch overgeplaatst worden. Binnen twee jaar zal de overgang af grond zijn. Ondertussen ver wacht EAF een 'explosieve' groei van de activiteiten, waar door er bovenop de huidige 160 arbeidsplaatsen zeker 50 banen bij zullen komen. „En dat is een conservatieve schatting," aldus een Rewin-woordvoerder gisteren. Volgens de Rewin-woordvoer- der zijn de werkgelegenheids effecten voor de regio in wer kelijkheid nog veel groter. „El ke baan die zo'n soort bedrijf met zich meebrengt, levert één extra baan op bij andere be drijven. Dan moet je denken aan bedrijfstakken als toeleve ring, transport en onderhoud." Naast Etten-Leur heeft de EAF-directie ook nadrukkelijk naar Ridderkerk en de Bel gische Kempen gekeken als vestigingslocatie voor haar centrale Europese locatie. De keuze viel uiteindelijk op Et ten-Leur vanwege de goede lig ging en de relatief gunstige kosten- en tarievenstructuur. Met de uitbreiding van EAF, loopt industrietrterrein Vos donk-Zuid goed vol. Op het terrein worden al enkele grote projecten gerealiseerd. Zo opent Road Air hier binnenkort een groot districenter, reali seert Sun Chemical er nieuw bouw en legt Piemonte momen teel de laatste hand aan een pizzaboden-fabriek. Van onze verslaggever Bergen op Zoom - Wie doet wat aan beide zijden van de grens? De 'Wegwijzer' voor economische samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen hoopt daar een passend antwoord op te geven. De 'Wegwijzer', die gisteren in Bergen op Zoom werd gepresenteerd, is een initiatief van de Brabants Zeeuwse Werkgevers BZW (kringen Breda en West-Brabant), hun collega's van de VKW Groot-Antwerpen en de Benelux Economische Unie (BEU). Het boekwerk komt voort uit het informele 'Brecht-overleg' dat de BZW en VKW sinds 1994 voeren onder voorzitterschap van de BEU. Doel van dat overleg is na te gaan welke economische kansen door werkgevers aan beide zijden van de grens kunen worden benut. „Het blijkt dat ook in het bedrijfsleven nog de nodige kennis ont breekt over hoe de samenleving aan de andere kant van de grens is ge organiseerd," aldus B. Hennekam, secretaris-generaal van de BEU en voorzitter van het Brecht-overleg. Een van de wensen van de zijde van de deelnemers aan het overleg, was dan ook dat er 'wegwijzer' zou komen met relevante informatie. Dit boekwerk, dat voor ondernemers in de grens-regio's gratis bij de BZW/VKW verkrijgbaar is, geeft inzicht in onder meer de wetgeving, overheidsteun en diverse projecten in Vlaanderen en Nederland. Ook is in kaart gebracht welke private en publieke organen een rol spelen bij de economische ontwikkeling van de regio's. Rotterdam (anp) - President Duisenberg van De Nederlandsche Bank vertrouwt erop dat de economische groei in Nederland en andere West-Europese landen weer gaat aantrekken. is ook ons land niet onbekend. Alleen werden ze in Nederland al aan het begin van de jaren tach tig aangepakt", aldus Duisen berg. De voorzitter van de VNCI, R. van der Meer, uitte gisteren kri tiek op het minister Wijers van Economische Zaken. Zijn beleid kan de Nederlandse economische ontwikkeling zeer benadelen, denkt hij. Minister Wijers kondigt in zijn Energienota aan dat hij wil ko men tot een verbetering van de efficiëntie bij het gebruik van energie van 33 procent in het jaar 2020. Dat houdt in dat het ge bruik aan brandstoffen (kolen, olie, gas) ongeveer gelijk blijft bij een groeiende bevolking en een groeiende economie. Het Internationaal Energie Agentschap waarschuwde on langs dat de ambitie van de mi nister veel verder gaat dan die van andere Westerse landen. Dat is de VNCI-voorzitter uit het hart gegrepen. Hij waarschuwde voor 'ecologi- sering' van het Nederlandse be lastingstelsel. Dat is slecht voor onze concurrentiepositie en het investeringsklimaat in het alge meen, vindt hij. Tilburg - Het gaat goed met de Nederlandse spuitbus. In het afge lopen jaar maakten de 41 leden van de Nederlandse Aerosol Ver eniging (NAV) een record aantal spuitbussen. De productie ging met 9 procent omhoog tot 300 miljoen stuks. Het grootste deel daarvan, zo'n 262 miljoen, verkochten de producenten in het bui tenland. Dit meldt de NAV in haar jaarverslag over 1995. Vooral spuitbussen voor luchtverfrissers, auto-onderhoudsarti kelen en lakken-verven waren gevraagd. De productie van bussen voor haarschuim echter kelderde in 1995 opnieuw fors. Ook de haarlakhouders lagen niet goed in de markt. Washington - Michel Camdessus, topman van het Internationaal Monetair Fonds, gaat voor een derde periode van vijf jaar de ont wikkelingsinstelling leiden. Nog niet eerder in de geschiedenis van het fonds is een topman voor een derde termijn benoemd. Camdessus, 63 jaar, werd in 1986 benoemd na een strijd met de Nederlandse ex-minister van Financiën Onno Ruding. Camdessus was daarvoor president van de centrale bank van Frankrijk en ruilde die functie met de toenmalige IMF-baas Jacques de Laro- sière. Stuttgart - Daimler-Benz, Duitslands grootste industriële con cern, heeft zijn omzet in de eerste vier maanden van dit jaar met 9 procent zien stijgen tot 32,1 miljard mark. In de Europese Unie en de Verenigde Staten deed Daimler goede zaken, met een omzet stijging van respectievelijk 15 en 14 procent. Maar in Azië daalde de verkoop met 6 procent. Voor heel 1996 rekent het concern met een omzet die duidelijk bo ven het (vergelijkbare) resultaat over het afgelopen jaar van 97,4 miljard mark ligt. Inclusief Fokker en het elektro-elektronica-be- drijf AEG kwam de omzet uit op 103,5 miljard mark. 1995 was voor Daimler-Benz, mede door de malaise rond Fokker, een rampjaar door een recordverlies van 5,7 miljard mark. Bij Daim ler werken 292.500 mensen. Amsterdam - Nederlandse bierbrouwers hebben vorig jaar 10,3 procent meer bier geëxporteerd. De export bedroeg voor het eerst meer dan 10 miljoen hectoliter, te weten 10,45 miljoen hectoliter. Brouwers moeten de groei vooral in het buitenland zoeken, want in Nederland was de consumptie vrijwel gelijk: 13,26 miljoen hec toliter vorig jaar vergeleken met 13,23 miljoen in 1994. Dankzij de toenemende uitvoer stijgt Nederland op de wereld ranglijst van biermakers van de dertiende plaats naar de elfde plaats, zo blijkt uit het jaarverslag van het Produktschap voor Bier. Op de wereldranglijst vormen de Verenigde Staten, China en Duitsland al jarenlang de top-drie. Nederland is wel de grootste bierexporteur ter wereld. Amsterdam - De 182 directeuren-aandeelhouders van het ac countantskantoor KPMG hebben vorig jaar gemiddeld 412.300 mee naar huis genomen. Uit het gisteren gepubliceerde jaarver slag blijkt dat de oud-vennoten vorig jaar gemiddeld een salaris van 333.600 ontvingen plus een aandeel in de winst van bijna 78.700. Het accountants- en adviesbureau, het grootste van Nederland, vormde zich vorig jaar om tot een vennootschap en geeft nu voor het eerst een gedetailleerd inzicht in zijn financiële resultaten. Vorig jaar boekte KPMG een resultaat voor belasting van 4,4 miljoen. Dat is een stijging van 3,4 miljoen vergeleken met het pro forma winstcijfer van 1994, toen nog geen winst- en verliesre kening werd gepubliceerd.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 7