Varkensboer
beleeft
gouden tijd
rerbouwt,
irt, hij
installeert
tubilair
im,de
klap uw
imop.
inder omj
4Is nieuwe haven Ylissingen wel nodig?'
Aandeelhouders mopperen over Nedlloyd
210 Nieuwe banen
bij EAF Etten-Leur
'Economische groei
gaat aantrekken'
Dagproductie industrie stijgt fors
ledrijf Dongen
n 647
f 407
1ERMAN
1ERMAN
I/ANDAFWERKER
3ADKAMERS
DESTEM
ECONOMIE
A7
Door crisis rundvleessector
Boeren: prijs
graan is
niet te hoog
Opsteker
Meevaller
Schaalvergroting
Verlies over eerste kwartaal Belang in Martinair staat te koop
DE STAP N
TOPPRESTATIE
ALS
AAR SPORTIEVE
S IS NIET ZO GROOT
U DENKT.
JAGUAR
Wegwijzer voor samenwerking
tussen België en Nederland
President Duisenberg van DNB:
ECONOMIE KORT
Record voor Nederlandse spuitbus
Derde termijn voor IMF-topman
Omzet Daimler-Benz omhoog
Bierexport stijgt met ruim 10 procent
Accountants KPMG verdienden vier ton
I 23 MEI 1996 A6
'all Street
21/05
ed signa)
57/
er.brands
43
er.tel.tel
62/
oco corp
72'/
arco ine.
33'/,
an company
73
hl. steel
13
eing co
83
lington sfe
87
n.pacific
m
evron
m
quita
13
rysler
68
corp
82
ns.edison
27%
[igitequipm.
54'/,
pont nemours
83s/.
w chemical
87
lastman kodak
76/.
on corp
86
brd motor
36'/
jen. electric
83'/.
ten. motors
56'/i
podyear
52
lewlett-pacfc.
108/
bus.mach.
110
tt industries
28'/.
ilm airlines
35
;pn
36s/.
ncdonnell
102
nerckco.
63'/.
nobil oil
114'/.
imega financ.
32'/.
i hilips
35/
oyal dutch
149
ears roebuck
49
exaco inc.
85
ravelers
62/
united techn.
109/
westinghouse
17
whitman corp
25
«oolworth
21
22/05
5814
43
63
73
33/,
m
20
61
14
68'/,
84'/,
28
54'/,
82'/
86'/,
76
87'/.
37
84
56'/,
52s/,
m
110/,
2814
35/,
3614
103
63
115
311/,
35'/,
152/,
11114
2514
21
lA advieskoers
Ivk vorige koers
Isk slotkoers gisteren
la laten
lb bieden
I c ex claim
I d ex dividend
gedaan /bieden
If gedaan /laten
I g bieden en ex dividend
I h laten en dividend
k gedaan en laten ex dividend
II gedaan en bieden ex dividend
1 1541
4,50
4,50
1521
0,80 a
0,70
586
6,20 a
5,40
500
5,30
5,20
415
6,50
6,80
I 521
9,00
8,10
1 801
2,70
2,70
363
3,90 a
3,50
1 353
2,80
3,00
1 372
4,50
4,00 b
653
1,00 a
0,80
I 600
0,90
0,90
2087
7,40
7,20
1 519
5,20
4,80
1673
3,30
3,10
1 357
1,20
1,20
1 524
1,80
1,70
1694
2,70
2,70
1 526
3,90
3,90
B 1258
5,80
6,00
459
8,20
8,30
I 500
2,40
2,60
1 522
1,60
1,50
1 470
5,00
4,70
1 393
7,00
6,90
1 579
2,30
1,90
1 2999
1,20
1,40
1 458
3,70
3,80 a
1 392
3,30
2,90
0,40
0,30
1 417
3,20
3,60
830
1,20
1,20
0,50
0,50
566
3,30
3,30
366
2,70
2,80
1 567
1,40
1,40
602
1,20
1,30 a
1075
2,90
2,50
356
7,80
7,00 a
1 512
2,40
3,00
699
9,10
10,60
1 2011
3,90 a
4,60
508
58,30
59,60
525
1,50
1,40
372
5,70
6,40
638
3,90
4,50
636
2,50
2,80
625
1,50
1,50
503
0,50
0,20
500
1,20
0,70
►raagt
i plaatsing van keukens.
fcveren van deuren.
-312581
an Ham, Ganzestaartsedijk 8,
latsheuvel: Dekkers-v.d. Vliet,
tel. 076 597 23 60.
I I
DONDERDAG 23 MEI 1996
tóngen (anp) - De ver-
Ibonden van FNV en
twijfelen aan de nood-
van de nieuw aan te leg-
n 0p- en overslaghaven in
fljssingen.
jii vinden het vreemd dat er
i mve terreinen worden aange-
(d terwijl er bij de bestaande
irslagbedrijven nog voldoende
"jute is voor de voorspelde
-oei van de lading.
[e bonden vrezen dat bedrijven
Je zich op de nieuwe terreinen
gaan vestigen op arbeidsvoor
waarden zullen gaan concurreren
met de Haven van Vlissingen,
de grootste stuwadoor in de ha
ven.
Bij dit bedrijf is nu al sprake van
leegloop onder het personeel.
Bonden en werkgevers proberen
een oplossing te zoeken voor dit
probleem. De vakorganisaties
vinden dat de investeringen in de
nieuwe haven beter gebruikt
kunnen worden voor modernise
ring van de bestaande bedrijven.
Het Havenschap van Vlissingen,
dat samen met het Gemeentelijk
Havenbedrijf Rotterdam (GHR)
het initiatief heeft genomen voor
de nieuwe terreinen, bestrijdt de
kritiek van de bonden. Er zal vol
gens het Havenschap geen sprake
zijn van concurrentie over de
ruggen van de havenarbeiders.
Minister Jorritsma van Verkeer
en Waterstaat sloeg gisteren de
eerste paal voor de aanleg van
Flushing Port Scaldia, ongeveer
140 hectare groot. Van de meer
dan 200 miljoen gulden die met
de aanleg van de haven in Vlis-
singen-Oost is gemoeid, zal het
Rijk 30 miljoen bijdragen voor
openbare infrastructuur. In de
Exploitatiemaatschappij Schelde
Maas (ESM), die de terreinen
gaat aanleggen en beheren, ne
men het Havenschap van Vlissin
gen en het GHR ieder voor 50
procent deel.
Het GHR, dat een nijpend tekort
heeft aan haventerreinen in de
Rijnmond, gaat geïnteresseerde
bedrijven werven en de terreinen
uitgeven. Rotterdam heeft een
zelfde soort samenwerkingsver
band met Moerdijk.
Eind volgend jaar kan de eerste
fase van Flushing Port Scaldia in
gebruik worden genomen. Die
omvat ongeveer 100 hectare aan
bedrijfsterreinen aan open vaar
water. Er komt een 600 meter
lange insteekhaven met kade
muur, waar schepen met een die
gang tot vijftien meter kunnen
afmeren. De terreinen zijn met
name bestemd voor stukgoedbe-
drijven, die bundels hout, staal
en nonferrometalen overslaan.
Boor John van Miltenburg
Den Bosch - De Nederlandse varkenshouders beleven gouden
n. De prijs van slachtrijpe vleesvarkens is de laatste twee
maanden explosief gestegen. De varkensprijs die de boer ont-
vangt ligt voor het eerst sinds vier jaar rond de vier gulden per
Vooral de boeren profiteren van
ie stijging. De consument merkt
ia zijn portemonnee weinig van
stommelingen in de vleesprij-
zen. Een kwestie van dubbeltjes
tój de dagelijkse boodschappen.
Voorde slachterijen is 'een extra
prijs nooit goed', zegt een
woordvoerder van Dumeco, met
ajf slachterijen in het zuiden en
«ten van het land goed voor
115.000 varkens per week.
Gigantisch
Os laatste weken is de prijs zo'n
IS cent per kilo omhoog gegaan.
[gelopen twintig jaar heeft
zo'n gigantische stijging zich niet
jedaan. Een extra meevaller
voor varkensmesters is de lage
voerprijs.
Als deze ontwikkeling het ko
mende half jaar doorzet kunnen
varkensmesters rekenen op
'enorm hoge inkomens', aldus
een medewerker van het Land-
bouw-Economisch Instituut. Een
VERVOLG VAN VOORPAGINA
De bakkers zeggen gedwongen te
zijn tot de broodprijsverhoging,
omdat de meelfabrieken maan
de prijs van hun product
hebben verhoogd. Marktleider
in Rotterdam verkoopt
zijn meel vanaf deze week voor
12 procent meer, terwijl branche
genoot Koopmans uit Leeuwar-
de meelprijs heeft verhoogd
met 7 procent.
A Broekema, directeur van Me-
zegt momenteel ongeveer 4
a meer te moeten betalen
»or 100 kilo maaltarwe dan in
maart. Ook ligt de graanprijs ho
ler dan in dezelfde periode vorig
laar.
"P de termijnmarkt is de prijs
(veneens opgelopen. Tarwema-
G. van Noortwijk van
'i Services bevestigt het
prijsverschil.
Hij maakt echter wel de kantte
kening dat onmogelijk is te zeg-
f® of die prijs de komende
maanden zo hoog blijft. „Dat
"eet niemand."
'n agrarische kring wordt echter
j°l verbazing gereageerd op de
berichten van een gestegen
graanprijs. Een verhoging van de
broodprijs vanwege een dreigen
de tarweschaarste is 'absolute
uwekul', aldus J. Panman,
voorzitter van de Fries-Flevo-
ie Land- en Tuinbouworga-
wsatie (FLTO).
éigens A. Maarsingh, voorzitter
'an de akkerbouwafdeling van
(landelijke landbouworganisa-
LTO-Nederland, is de graan-
K afgolopen maanden in-
rdaad iets opgelopen, maar is
araan een langdurige daling
»oraf gegaan.
e graanprijs voor de boer ligt
j op het niveau van an-
'ingh 'aar ®e^eden' zeët Maar
noen die graanprijs steeds zakte
hati de meelfabrikanten en"
J ers/tat niet doorberekend in
Prijs, maar nu de graanprijs
""'Hoog gaat moet de consu-
onmiddellijk meer gaan be-
a en krijgen wij boeren de
ons t toegespeeld, omdat
De u te duur zou worden."
lia verbouwers zijn vooral
hJL - de onrust over de
onpni za^ tot een her-
t,. van het debat over het
iono ?68l landhouwbeleid. De
S hervorming van het sys-
boL 6 iaar geleden heeft de
Weer 1a etkefo magere jaren
gwat meer geld i/het iatje
arbeidsinkomen van een ton (to
tale opbrengsten minus kosten
behalve eigen arbeid) op een ge
middeld bedrijf is dan eerder re
gel dan uitzondering. Hoelang de
gunstige markt aanhoudt, is
moeilijk in te schatten.
In 1993 en 1994 leden veel var
kensbedrijven verlies. De forse
prijsstijging na enkele jaren
'achteruit boeren' is een gevolg
van een krap aanbod van var
kens en een grote vraag bij de
consument vanwege de door de
BSE-crisis geteisterde markt
voor rundvlees.
In Europa Is het aanbod van var
kens klein. Door het koude weer
van afgelopen winter hebben
varkenshouders minder biggen
opgelegd en minder varkens af
gestoten om hun stallen warm te
houden. Het gevolg is al vier
maanden lang een verminderd
aanbod, licht P. Sala, directeur
marketing bij Dumeco toe. Voor
de boeren is de prijsstijging een
opsteker, „maar mondiaal ben ik
er niet blij mee", zegt Sala met
het oog op de concurrentie van
andere landen.
J. Martens, voorzitter van de
vakgroep varkenshouderij van
de boerenfederatie LTO Neder
land, spreekt voorlopig van 'een
meevaller'. Hij tempert voorba
rig optimisme. „Je moet de dag
niet prijzen voor het avond is."
Als de prijzen op dit niveau blij
ven zal dat een verdere schaal
vergroting en renovatie van var
kensbedrijven tot gevolg hebben,
schat Mariens. In Brabant zullen
door de huidige regelgeving niet
meer varkens komen. De produc
tie-omstandigheden veranderen
wel. „De prijzen die een boer
moet neertellen voor ammoniak-
en fosfaatrechten zullen omhoog
gaan. Die tendens is er nu al."
De containercarrier Nedlloyd Hongkong, het grootste onder Nederlandse vlag varende schip. Toen het schip in 1994 de haven van Rot
terdam aandeed was er nog volop lof voor Nedlloyd. Nu zijn zelfs de meest positieve aandeelhouders negatief gestemd. foto anp
Van onze verslaggever
Rotterdam - Zelfs de positivo onder de
Nederlandse aandeelhouders, de altijd
vriendelijke en minzame mevrouw Stadt-
lander, schaarde zich gisteren in het kamp
der ontevredenen. „Wij zijn soms heel blij
met Nedlloyd, maar ook vaak teleurge
steld," zei ze verdrietig. Neen, vinden de
meeste aanwezigen, het is geen pretje om
aandeelhouder van Nedlloyd te zijn.
Het transportconcern belegde gisteren de
jaarlijkse aandeelhoudersvergadering in het
World Trade Center in Rotterdam en publi
ceerde bij aanvang van de bijeenkomst met
een de jaarcijfers over het eerste kwartaal van
dit jaar. En die werkten niet stemmingverho
gend.
Net als het laatste kwartaal van 1995 leverde
dit kwartaal een verlies op. Vooral als gevolg
van de slechte resultaten in de zeescheepvaart
verloor Nedlloyd vijftien miljoen gulden uit
de gewone bedrijfsuitoefening, waarin zelfs
een positieve bate van dertig miljoen gulden
op de verkoop van schepen al is verwerkt. Vo
rig jaar draaide Nedlloyd in dezelfde periode
nog eens winst van twintig miljoen gulden.
De Raad van Bestuur houdt overigens vast
aan de uitspraak dat dit jaar de normale be
drijfsuitoefening geen verlies oplevert. Het
concern zal zeker winst maken door de ver
koop van Neddrill voor vijfhonderd miljoen
dollar en aandelen met een marktwaarde van
zeventig miljoen dollar. De beurs schrok
daarom niet van de cijfers en waardeerde
Nedlloyd zes dubbeltjes hoger op 37,90.
De grootste tegenvaller in de eerste drie
maanden is de afvlakkende groei in het ver
voer van containers. In het tweede halfjaar
van 1995 bleef het containervervoer al 40 dui
zend containers achter bij de verwachtingen,
waardoor Nedlloyd zestig miljoen gulden aan
bedrijfsresultaat miste. De waarde van het
aandeel Nedlloyd daalde in 1995 wegens te
genvallende resultaten met eenderde.
Toch zei topman Berndsen gisteren dat on
danks het slechte begin er tekenen zijn dat
het vervoer weer aantrekt.
Het wegtransport van Nedlloyd Road Cargo,
dat begin dit jaar werd geconcenteerd op
Moerdijk, begon volgens Berndsen ook al te
leurstellend aan het nieuwe jaar.
Berndsen achtte evenmin als zijn Raad van
Commissarissen een extern adviesbureau als
McKinsey binnen te halen om Nedlloyd eens
goed door te lichten, zoals enkele aandeel
houders wensten. Hij zei ervan uit te gaan dat
de pogingen om de voordelen van de Global
Alliance, waarin Nedlloyd samenwerkt met
APL, Mitsui OSK en OOCL, naar voren te ha
len zullen slagen. Doelstelling was om in de
Global Alliance een kostenvoordeel van hon
derd dollar per container te behalen, waarvan
inmiddels veertig dollar is gerealiseerd. Maar
om te overleven als een van de megacarriers
in de 21e eeuw is een nieuwe partner nodig,
die de Global Alliance tot het niveau van een
Maersk en Sealand tilt.
Een andere grote stap voorwaarts moet een
versterking van de positie van Nedlloyd als
logistieke, grootmacht in Europa worden.
Daarvoor is een culturele omschakeling no
dig, vond Berndsen. „De werknemers moeten
niet meer denken in termen van vervoer maar
in termen van oplossingen bieden voor de
vragen van klanten. Dat kost een paar jaar."
De gedachte van een aandeelhouder om een
Centurion binnen te halen om de troepen te
leiden, pareerde Berndsen met de opmerking
dat Timmer Philips ook niet in twee jaar in op
rechte spoor had kunnen zetten.
De deelnemingen van Nedlloyd die niet tot de
kernactiviteiten behoren, staan te koop, zo
was tussen de regels van de antwoorden van
Berndsen te beluisteren. Het belang van vijf
tig procent in Martinair zet Berndsen niet
meteen in de etalage om prijsbederf te voor
komen, maar mag weg tegen elk redelijk bod,
zo bleek.
De aandeelhouders namen er uiteindelijk ge
noegen met de uitleg. „Wij zijn heel blij met
die 1,25 aan dividend, maar dat geld is ei
genlijk niet eens verdiend," klaagde een Duit
se aandeelhouder. Maar directeur De Vries
van de Vereniging van Effecten Bezitters
bleef mild: „Slechte resultaten betekenen niet
automatisch slecht management. Het zegt
hier vooral iets over de markt."
Voorburg (anp) - De dagpro
ductie van de Nederlandse in
dustrie is in maart fors geste
gen.
Ten opzichte van maart 1995
werd er per werkdag 5 procent
meer geproduceerd, heeft het
Centraal Bureau voor de Sta
tistiek (CBS) gisteren bekend
gemaakt.
De afgelopen maanden lagen
de groeicijfers veel lager, in fe
bruari was er zelfs nog een da
ling.
Hoewel de dagproductie op
merkelijk is gestegen, lag de
totale industriële productie in
maart juist lager dan een jaar
eerder. Doordat maart 1996
twee werkdagen minder telde
dan maart 1995, lag de produc
tie dit jaar 3 procent lager. Het
CBS gaat echter altijd uit van
de dagproductie.
In het gehele eerste kwartaal
lag de productie 2 procent ho
ger.
Uitspringers waren de metaal
industrie (plus 4,8 proeent), de
grafische industrie (plus 4,6
procent) en de voedings- en ge
notsmiddelenindustrie (plus
2,9 procent).
(ADVERTENTIE)
omplete Jaguar XJ Sport 3.2 Full Operational leasing 48 mnd/25.000 km/jr Fl.2998,- excl. btw.
Jaguar Centre Breda BV,Tuinzigtlaan 22,4814JE Breda, teL: 076 - 514 30 07, fax 076 - 514 05 28.
Macro-economisch gezien be
staat daarvoor een goede basis.
Om die te kunnen benutten is het
wel zaak dat Duitsland en Frank
rijk hun structurele problemen
snel aanpakken. „Daar begint het
nu naar uit te zien", zei Duisen-
berg gisteren in een toespraak op
de jaarvergadering van de Vere
niging van de Nederlandse Che
mische Industrie (VNCI).
Dat de economische groei op het
Europese vasteland vorig jaar in
zakte, was volgens Duisenberg
een normaal, voorspelbaar ver
schijnsel. Maar de duur en de om
vang van de groeivertraging wa
ren onverwacht. Dat had deels te
maken met de onrust op de valu
tamarkten van begin 1995. Daar
kwam bij dat structurele proble
men in vooral Duitsland en
Frankrijk scherper aan het licht
traden.
Duitsland heeft te maken met in
flexibele arbeidsmarkten, een te
duur sociaal stelsel, overregule
ring en te hoge loonkosten. In
Frankrijk wringt de schoen voor
al bij de hoge werkloosheid, de
forse tekorten bij de financiering
van de sociale zekerheid en de
zeer grote overheidsbemoeienis
met de economie.
„Een aantal van deze problemen
Van onze verslaggever
Etten-Leur - Computerbedrijf EAF gaat zijn Europese ac
tiviteiten bundelen in Etten-Leur. Op dit moment werken
er al 60 mensen bij EAF op industrieterrein Vosdonk-Zuid.
Binnen twee jaar zal dat aantal groeien naar minstens 210,
zo is de verwachting.
EAF, de gemeente Etten-Leur
en de regionale ontwikkelings
maatschappij Rewin hebben
dit gisteren bekendgemaakt.
EAF Nederland - dochter van
de Britse onderneming Alcal -
richt zich onder meer op repa
ratie en verkoop van computer
onderdelen (zoals monitoren,
cd-rom-drives en moeder
boards). Het bedrijf is toeleve
rancier voor multinationals als
IBM, Tulip en Compacq.
Op dit moment heeft EAF drie
vestigingen in Nederland. Di
rectie, marketing en logisitiek
bevinden zich in Ridderkerk
(60 arbeidsplaatsen). In
Oudenbosch (40 banen) is de
reparatie-unit voor monitoren
gevestigd. Etten-Leur (60 ba
nen) biedt onderdak aan het re
paratie- en service-center voor
floppy-drives en hard disks.
Het pand in Etten-Leur wordt
het komende jaar uitgebreid. In
fases zullen de activiteiten van
Ridderkerk en Oudenbosch
overgeplaatst worden. Binnen
twee jaar zal de overgang af
grond zijn. Ondertussen ver
wacht EAF een 'explosieve'
groei van de activiteiten, waar
door er bovenop de huidige 160
arbeidsplaatsen zeker 50 banen
bij zullen komen. „En dat is
een conservatieve schatting,"
aldus een Rewin-woordvoerder
gisteren.
Volgens de Rewin-woordvoer-
der zijn de werkgelegenheids
effecten voor de regio in wer
kelijkheid nog veel groter. „El
ke baan die zo'n soort bedrijf
met zich meebrengt, levert één
extra baan op bij andere be
drijven. Dan moet je denken
aan bedrijfstakken als toeleve
ring, transport en onderhoud."
Naast Etten-Leur heeft de
EAF-directie ook nadrukkelijk
naar Ridderkerk en de Bel
gische Kempen gekeken als
vestigingslocatie voor haar
centrale Europese locatie. De
keuze viel uiteindelijk op Et
ten-Leur vanwege de goede lig
ging en de relatief gunstige
kosten- en tarievenstructuur.
Met de uitbreiding van EAF,
loopt industrietrterrein Vos
donk-Zuid goed vol. Op het
terrein worden al enkele grote
projecten gerealiseerd. Zo
opent Road Air hier binnenkort
een groot districenter, reali
seert Sun Chemical er nieuw
bouw en legt Piemonte momen
teel de laatste hand aan een
pizzaboden-fabriek.
Van onze verslaggever
Bergen op Zoom - Wie doet wat aan beide zijden van de grens? De
'Wegwijzer' voor economische samenwerking tussen Nederland en
Vlaanderen hoopt daar een passend antwoord op te geven.
De 'Wegwijzer', die gisteren in Bergen op Zoom werd gepresenteerd, is
een initiatief van de Brabants Zeeuwse Werkgevers BZW (kringen
Breda en West-Brabant), hun collega's van de VKW Groot-Antwerpen
en de Benelux Economische Unie (BEU).
Het boekwerk komt voort uit het informele 'Brecht-overleg' dat de
BZW en VKW sinds 1994 voeren onder voorzitterschap van de BEU.
Doel van dat overleg is na te gaan welke economische kansen door
werkgevers aan beide zijden van de grens kunen worden benut.
„Het blijkt dat ook in het bedrijfsleven nog de nodige kennis ont
breekt over hoe de samenleving aan de andere kant van de grens is ge
organiseerd," aldus B. Hennekam, secretaris-generaal van de BEU en
voorzitter van het Brecht-overleg.
Een van de wensen van de zijde van de deelnemers aan het overleg,
was dan ook dat er 'wegwijzer' zou komen met relevante informatie.
Dit boekwerk, dat voor ondernemers in de grens-regio's gratis bij de
BZW/VKW verkrijgbaar is, geeft inzicht in onder meer de wetgeving,
overheidsteun en diverse projecten in Vlaanderen en Nederland. Ook
is in kaart gebracht welke private en publieke organen een rol spelen
bij de economische ontwikkeling van de regio's.
Rotterdam (anp) - President Duisenberg van De Nederlandsche
Bank vertrouwt erop dat de economische groei in Nederland en
andere West-Europese landen weer gaat aantrekken.
is ook ons land niet onbekend.
Alleen werden ze in Nederland al
aan het begin van de jaren tach
tig aangepakt", aldus Duisen
berg.
De voorzitter van de VNCI, R.
van der Meer, uitte gisteren kri
tiek op het minister Wijers van
Economische Zaken. Zijn beleid
kan de Nederlandse economische
ontwikkeling zeer benadelen,
denkt hij.
Minister Wijers kondigt in zijn
Energienota aan dat hij wil ko
men tot een verbetering van de
efficiëntie bij het gebruik van
energie van 33 procent in het jaar
2020. Dat houdt in dat het ge
bruik aan brandstoffen (kolen,
olie, gas) ongeveer gelijk blijft bij
een groeiende bevolking en een
groeiende economie.
Het Internationaal Energie
Agentschap waarschuwde on
langs dat de ambitie van de mi
nister veel verder gaat dan die
van andere Westerse landen. Dat
is de VNCI-voorzitter uit het hart
gegrepen.
Hij waarschuwde voor 'ecologi-
sering' van het Nederlandse be
lastingstelsel. Dat is slecht voor
onze concurrentiepositie en het
investeringsklimaat in het alge
meen, vindt hij.
Tilburg - Het gaat goed met de Nederlandse spuitbus. In het afge
lopen jaar maakten de 41 leden van de Nederlandse Aerosol Ver
eniging (NAV) een record aantal spuitbussen. De productie ging
met 9 procent omhoog tot 300 miljoen stuks. Het grootste deel
daarvan, zo'n 262 miljoen, verkochten de producenten in het bui
tenland. Dit meldt de NAV in haar jaarverslag over 1995.
Vooral spuitbussen voor luchtverfrissers, auto-onderhoudsarti
kelen en lakken-verven waren gevraagd. De productie van bussen
voor haarschuim echter kelderde in 1995 opnieuw fors. Ook de
haarlakhouders lagen niet goed in de markt.
Washington - Michel Camdessus, topman van het Internationaal
Monetair Fonds, gaat voor een derde periode van vijf jaar de ont
wikkelingsinstelling leiden. Nog niet eerder in de geschiedenis
van het fonds is een topman voor een derde termijn benoemd.
Camdessus, 63 jaar, werd in 1986 benoemd na een strijd met de
Nederlandse ex-minister van Financiën Onno Ruding. Camdessus
was daarvoor president van de centrale bank van Frankrijk en
ruilde die functie met de toenmalige IMF-baas Jacques de Laro-
sière.
Stuttgart - Daimler-Benz, Duitslands grootste industriële con
cern, heeft zijn omzet in de eerste vier maanden van dit jaar met 9
procent zien stijgen tot 32,1 miljard mark. In de Europese Unie en
de Verenigde Staten deed Daimler goede zaken, met een omzet
stijging van respectievelijk 15 en 14 procent. Maar in Azië daalde
de verkoop met 6 procent.
Voor heel 1996 rekent het concern met een omzet die duidelijk bo
ven het (vergelijkbare) resultaat over het afgelopen jaar van 97,4
miljard mark ligt. Inclusief Fokker en het elektro-elektronica-be-
drijf AEG kwam de omzet uit op 103,5 miljard mark. 1995 was
voor Daimler-Benz, mede door de malaise rond Fokker, een
rampjaar door een recordverlies van 5,7 miljard mark. Bij Daim
ler werken 292.500 mensen.
Amsterdam - Nederlandse bierbrouwers hebben vorig jaar 10,3
procent meer bier geëxporteerd. De export bedroeg voor het eerst
meer dan 10 miljoen hectoliter, te weten 10,45 miljoen hectoliter.
Brouwers moeten de groei vooral in het buitenland zoeken, want
in Nederland was de consumptie vrijwel gelijk: 13,26 miljoen hec
toliter vorig jaar vergeleken met 13,23 miljoen in 1994.
Dankzij de toenemende uitvoer stijgt Nederland op de wereld
ranglijst van biermakers van de dertiende plaats naar de elfde
plaats, zo blijkt uit het jaarverslag van het Produktschap voor
Bier. Op de wereldranglijst vormen de Verenigde Staten, China en
Duitsland al jarenlang de top-drie. Nederland is wel de grootste
bierexporteur ter wereld.
Amsterdam - De 182 directeuren-aandeelhouders van het ac
countantskantoor KPMG hebben vorig jaar gemiddeld 412.300
mee naar huis genomen. Uit het gisteren gepubliceerde jaarver
slag blijkt dat de oud-vennoten vorig jaar gemiddeld een salaris
van 333.600 ontvingen plus een aandeel in de winst van bijna
78.700.
Het accountants- en adviesbureau, het grootste van Nederland,
vormde zich vorig jaar om tot een vennootschap en geeft nu voor
het eerst een gedetailleerd inzicht in zijn financiële resultaten.
Vorig jaar boekte KPMG een resultaat voor belasting van 4,4
miljoen. Dat is een stijging van 3,4 miljoen vergeleken met het
pro forma winstcijfer van 1994, toen nog geen winst- en verliesre
kening werd gepubliceerd.