1100 Figuranten spelen Koning Arthur 'Opvattingen van schilderkunst Festival Oude Muziek is veel méér dan die naam c DE STEM GROTE GIDS D3 theaterspektakel gaat vanavond in Willem Il-stadion Tilburg in première Lr lace van de Ven |Drie aanvankelijk aangekon- |jjgde helicopters van vliegba- |lS Gilze-Rijen zullen van- Ivond tijdens de première van l?t megaspektakel Koning tritor in het Willem II Sta len in Tilburg geen sierlijke ■landing maken op de mid- ldenstip: de piloten zitten in IPuur I Het resultaat is een huis vol pure I sctll'derkunst. Alles tezamen ge- I men kunnen we deze grote en P"™» presentatie zien als le® 'fide mededeling over de I schilderkunst. In ieder geval lafrj' ze ^at ^et schilderij nog lljd gewoon leeft. Dat is min- liflrt „"^sprekend dan het I rii schilderij is door mini- I df art en conceptuele kunst in I vuff® zest*g en zeventig dood I ^aar^' zoals trouwens al veel I Ju,deze eeuw door Duehamp I Malevich, maar wel op andere I»»1 j1' ^en interessant feno- I kpri" 'nvloed en de bete- I. ls van wie kunsthistorisch I dj ^makend is, kritisch aan IN BEELD Articulatie Beeld Opgeblazen Lawaaiwerk Mythe EXPOSITIES KORT DONDERDAG 23 MEI 1996 ns voor de prijs en 4-/5-deurs. leel f 1.500,-. '.y Pack f 390,-. ag voor ;r en hoofd achter, deel f 1.090,-, iif-/kanteldak echts f 490,-. deel f 760,-. voor f 990,-. Radio f 590,-. afneembaar n key-code. i-diefstal- eiliging f 490,-. -deel f500,-. aalvoordeel f 3.850,-. pRSMO stoel, erd naaldhout IVAR stoel, J fdeld naaldhout lochten zeegras. handvol alpinisten die langs (lichtmasten van het stadion n ubseilen vormen de specta- eompensatie voor het ,„„„1 van de wentelwieken, ^ontbrekende helicopters zijn it de enige tegenvaller op het e moment. De muzikale lei- het spektakel, Heinz i, die niet alleen zijn eigen ;est Sophia's Veree- ook verschillende ;n een koor van 120 per- j dirigeren, laat zich tij- "de uitvoeringen wegens artklachten vervangen door teede dirigent Jos van den iualr j wat: de hoogwerker, die s besteld voor het opbouwen ,j de computerspots, past niet a de betonnen gracht rond het oetbalveld. irtistiek leider Jos Heijs kent een Jaardagen voor de première van let monster-theaterspektakel ttainrt Arthur en de Ridders van Ronde Tafel zijn problemen, naar hij lost ze allemaal op. Hij eeft ervaring opgedaan met een oortgelijke productie Marco Po- Ij in 1993 in hetzelfde Willem II- itadion. Aan dat evenement perkten ruim duizend vrijwilli- en professionals mee. De fine voorstellingen trokken sa- ra ongeveer zesduizend toe- chouwers. Nu zijn er 1100 mede werkers, vier uitvoeringen en inen er 18.000 mensen komen fijken. liematiek |ieny van Oudheusden, schrijver n het scenario, maakte Koning [Mar geschikt voor spektakel. thematiek bleef overeind: nacht en de honger naar macht, (lij plaatste Koning Arthur in de- tijd waardoor ook spannings- ontstaan door de tegen- Itelling van oud en modern. Ar- De repetities van het spektakel Koning Arthur plaats op lokatie, in het Willem Il-stadion in Tilburg. tistiek leider Jos Heijs vervult voornamelijk een enthousiasme rende rol. Hij coördineert de ver schillende amateurgroepen die tot tien dagen voor de première hun bijdragen zelf en apart gere peteerd hebben. Hij houdt over zicht bij de montage van al die deelscènes in een groter geheel en een groot decor van bijvoorbeeld ijsschotsen. Die schotsen komen tevoorschijn uit een sneeuwvlak te waarvoor 6.000 vierkante me ters witte stof het voetbalveld be dekt. Vijf koren, diverse theatergroe pen, twaalf fanfares en slagwerk groepen, ruim tachtig dansers en danseressen en een uitgebreid harmonieorkest van negentig muzikanten begeleiden en onder steunen de figuranten op het speelveld. Er zijn ruim negen honderd kostuums gemaakt, naast een groot aantal requisie- ten en decoronderdelen waarvan een soortement van Pink Floyd- varken ter grootte van een carna valswagen en het vikingschip nog het meest in het oog springen. Koning Arthur is bedoeld om de verschillende amateurverenigin gen die er op cultureel gebied in Tilburg zijn samen te laten wer ken. Gelet op de omvang van de produktie zijn voor belangrijke rollen en functies professionals aangetrokken, bijvoorbeeld voor de rollen van Ygraine en Uther en voor de bezetting van de begelei- foto jan stads dende rockband. 'Koning Arthur en de Ridders van de Ronde Tafel' in het Willem Il- stadion in Tilburg, 23, 24, 25 en 26 mei, steeds om 22.00 uur. Kaarten zijn te bestellen via de telefoonnummers 013-5438623 en 013-5490502 of voor de uit voeringen aan de kassa van het stadion. KEA Duiven is geslote^ Ais er zich temidden van de 1 vijfentwintig schilders één be- 1 vindt bij wie het in zijn schilde- rijen over het schilderen zelf it, dan is het de oude meester iHaoul de Keyser. Vijf van zijn I doeken hangen in De Beyerd in I een aparte ruimte, wat schamel pet schotten afgegrensd, maar I toch een apart kabinet. I Zo bijeen zijn de vijf een state- I mt over wat schilderkunst in 1 wezen is. Over waar een schilde- I rij echt over gaat als het iets an- I hers wil zijn dan een enkelvou- I dige kopie van de zichtbare wer- I kelijkheid. En dat wil geen enkel I schilderij, op geen enkel moment lm de geschiedenis, niet in de tijd Ivan Vermeer, en niet nu, ver na I Vermeer. I ren kunstenaar stelt zich een ar- I tistiek doel, wil iets verbeelden I en de concrete, zichtbare werke- I jijkheid is de oppervlakkige aan- I leiding. I In De Beyerd in Breda hangen I werken van tien Vlaamse en vijf- ltien Nederlandse hedendaagse I schilders. Een keuze, en geluk- I kig niet volledig. De tentoonstel- I Jng loopt parallel met het boek I hedendaagse schilders in Neder- I en Vlaanderen van de hand I jan Ludo Bekkers, een Vlaams punstcriticus, en Elly Stegeman, I kunstcriticus en stafmedewerker I 'an De Beyerd. Het boek is een Inzameling kleine monogra fieën van de kunstenaars van pie er in de tentoonstelling een unntal werken hangen. Ijf?'H'Hende malen is de schil- lw J®s' dood verklaard en 1 sckii ,verrezen> en al die tijd is de Au Sewoon door blijven ItJeren. Ook de afgelopen )aar in Nederland en Lieren, zoals de tentoon- IWj.ïH Ver na Vermeer' toont. I Crit; 'e 6 kunstprofeten zijn? Lc aatuurlijk en tentoonstel- Door Frits de Coninck lingsmakers die hun eigen ego belangrijker achten dan de beel dende kunst, maar ook verzame laars en vooral niet te vergeten kunstenaars zelf. Die kunnen, als ze niet aan de beeldende ar beid zijn, even hard meedoen aan het met woorden manipule ren van de veronderstelde kunst geschiedenis. Een beeldend kunstenaar dient allereerst door zijn werk te spre ken; bij voorbeeld over wat de mens aangaat en daarmee ook over de kunst zelf. Deze tentoon stelling laat vijfentwintig schil ders aan het woord, evenzovele individuele pogingen tot articu latie. Elk van de schilders toont zijn eigen standpunt en zo bena derd is deze tentoonstelling inte ressant. Ze is een caleidoscoop van opvattingen die aan elkaar raken en elkaar bestrijden. Wat ik bedoel is meteen aan het begin al zichtbaar. Tegenover een beschilderde foto van JCJ Vanderheyden die de waarne ming van de wereld vanuit een persoonlijk standpunt aan de or de stelt, hangen vier zelfportret ten van Philip Akkerman. Zoals altijd identiek van voorstelling (hij schildert alleen maar zijn ei gen kop) en toch anders van on derwerp. Hij wil dezelfde mid delen (kwast, verf, kleur, doek) steeds anders aanwenden zodat een telkens ander aspect van zijn persoonlijkheid wordt verbeeld, de wereld een steeds andere bij drage levert aan zijn zelfbeeld en het schilderen dus voortdurend varieert. Het gaat dus net zo goed om de volledigheid van zijn eigen bestaan als om het bloot leggen van de schilderkunstige mogelijkheden. De schilder kunst, dat is hij zelf. Duidelijk spreekt Raoul de Key ser (1930), al een schilderscarriè re lang. In de vijf doeken die hier hangen, ziet hij volstrekt af van enige figuratie die wij zouden kunnen verbinden met de wereld om ons heen. Er is dus niks wat afleidt van het zuivere beeld zo als dat in zijn schilderkunst be staat. 'Obstakel' uit 1990 toont een dominant donker vlak dat het schilderij verdeelt maar net niet doorsnijdt. Vlak boven de onderrand houdt de donkerte op, het schilderij blijft intact. Daar naast een bijna witte lijn, ter breedte van een kwast, die door die wijkende witte kleur juist wel een denkbeeldige snede maakt in het oppervlak van het schilderij. Waar op het eerste oog het donker de blik tegen houdt, trekt het wit het oog het doek in. Langzaam maar zeker krijgt het donker een tekening, een gelaagdheid die ontstaat door het over elkaar heen zetten van diverse kleuren. Als het oog vat krijgt op die lagen, ontvouwt het beeld zich en krijgt het een onverwachte intimiteit. Alsof je door lang turen het harde opper vlak van de waterspiegel pas seert en je de wereld daaronder verovert. In werkelijkheid meet het doekje maar 55 bij 50 centi meter, in de beleving is het een beeld dat de materiële maten van het schilderij ver overtreft. Zo geconcentreerd en stil kan schilderkunst zijn. De allerjongste in dit gezel schap, de Nederlander Erik van Lieshout (1968) zou je het abso lute tegendeel kunnen noemen. Er hangen drie metersgrote doe ken die karikaturaal van voor stelling zijn. In handen van Van Lieshout worden voorstellingen zo opgeblazen dat ze zichzelf het schilderij uit wringen. Een regis tratie van een neukscène van heel dichtbij: tussen roze billen (luchtballonnen, gigantisch en toch niks) vindt het moment plaats. Als een striptekenaar brengt Van Lieshout iets in beeld waar elke beleving aan voorbijgaat. Minder leeg is het grote brede doek waarop een op gepompte spierproleet met de rug naar de toeschouwer het hoofd bedekt achter, ja wat ei genlijk? Het raadsel van de voor stelling maakt dit doek in ieder geval minder oppervlakkig. Maar Van Lieshout schildert als iemand die op zijn tenen gaat staan, de longen volzuigt en een enorme schreeuw produceert, om zich vervolgens af te vragen wat hij nu eigenlijk gezegd heeft. Volgens mij niet veel. En zeker niet in een omgeving waar een pover maar vlijmscherp gete kend kinderlijfje van Luc Tuy- mans een hele muur aankan, waar twee eenzame vrouwen van Mariene Dumas in troosteloos «•>—■- 'Obstakel' van Raoul de Keyser. Olieverf op doek (1990) grijs de beschouwer hulpeloos aanzien, waar Mare Mulders' pioenrozen letterlijk vanuit het schilderij troost bieden. Een goed schilderij dwingt tot kijken en luisteren. Een zelfde type tegenstelling tref je aan in de grote zaal. Tussen het oranje lawaaiwerk van Charlotte Schleiffert (1967) en Rob Birza (1962) valt het schil derij van Toon Verhoef (1946) weg. Meters lang en hoog en toch luide overstemd door de lelijk heid en agressie die bezit van de zaal genomen hebben. Nu kan dat ook met de aard van Ver- hoefs werk zelf te maken heb ben, waarvan de enorme forma ten niet meer stroken met de in houd. De vergroting van de schaal heeft bij hem, in vergelij king met zijn ouder werk, een verdunning teweeggebracht. Om een schreeuwer te weerstaan moet je zelf ook meer te zeggen hebben. Erger is daarom het onrecht dat het werk van Karei Dierickx is aangedaan. En niet alleen door zijn mede-zaalbewoners maar ook door de tentoonstellingsin richters. De oorverdovende plat heid van de reuzendoeken van Charlotte Schleiffert en de arro gantie van Rob Birza's slechte smaak zuigen zo de aandacht op dat het je moeite kost je te con centreren op de stilte in de doe ken van Dierickx (Gent, 1940). De kleine doeken hangen veel te dicht op elkaar en te veel in het felle buitenlicht. Elk doek van hem is een zorgvuldig van bin nenuit opgeroepen beeld, non-fi guratief maar helder van atmo sfeer. Dit schilderen draagt de illusie van een verborgen aanwe- foto de beyerd zigheid, en het vraagt concentra tie om daarin door te dringen. Deze Nederlands-Vlaamse troe- penschouw zou gemakkelijk naar de vraag kunnen leiden of er zoiets bestaat als een typisch Nederlandse en daar tegenover een typisch Vlaamse kunst. Zo'n onderscheid lijkt mij een mythe. Ik geloof alleen in individuele, artistieke standpunten, en geo grafische grenzen hebben daar niets mee van doen. Maar of het nu helemaal toevallig is dat Van Lieshout, Schleiffert en Birza Nederlanders zijn en Dierickx, Tuymans en De Keyser Belgen? Ik betwijfel het. 'Ver na Vermeer. Hedendaagse schilders in Nederland en Vlaan deren'. De Beyerd, Boschstraat 22, Breda. Op maandag geslo ten. (t/m 17 juni) Dirigent Christopher Hogwood sluit met zijn fameuze or kest The Academy of Ancient Music het Festival Oude Muziek af met muziek rond de Vrede van Utrecht (1713) Door Hans Rooseboom Utrecht - Wie er weinig van weet en zich desondanks iets wil voorstellen bij het begrip Festival Oude Muziek, die wordt door dit festival behoorlijk op het verkeerde been gezet. Al vijftien maal wordt dit in ternationale festival in Utrecht georganiseerd. De volle naam luidt Holland Festival Oude Muziek Utrecht (30 augustus t/m 8 september).. Hoe misleidend die naam is bleek deze week tijdens de pre sentatie van de plannen voor dit jaar in Utrecht. De pro grammering van het Festival Oude Muziek blijkt in de loop van 15 jaar zowel geografisch als in de tijd een geweldige uit breiding te hebben ondergaan. De voornaamste verrassingen? Daar is bijvoorbeeld de pre mière van een werk van Steve Reich, getiteld Proverb. De he dendaagse componist Reich schreef het werk in opdracht van het festival in Utrecht. Waarom Proverb onderdeel van het festival kan uitmaken ligt in de link met het verleden. Steve Reich inspireerde zich op de 13e-eeuwse componist Pero- tinus. Het festival is erop uit om een verbinding te leggen tussen de oude muziek en hedendaagse componisten. „Maar die ver binding moet wel logisch en verklaarbaar zijn. Als we zo maar een nieuw stuk in dit fes tival programmeren, misken nen we het publiek," aldus fes tivaldirecteur Simon Mundy. Er is ook behoorlijk wat mu ziek uit de 19e eeuw te horen, zoals nimmer meer uitgevoerde kleine theaterwerken van Jac ques Offenbach, vervolgens een reconstructie van een abonne mentsconcert van rond 1830 (heel anders samengesteld dan nu) en tenslotte zijn er psalm bewerkingen van Mendelssohn en Brahms geprogrammeerd. Met die psalmen zijn we bij één van de hoofdthema's van het Festival Oude Muziek van dit jaar. Psalmen van de 9e tot de 19e eeuw, ja zelfs tot Schön- berg en Ton de Leeuw toe, zul len op tal van plaatsen in Utrecht ten gehore worden ge bracht. Een en ander hangt sa men met een tentoonstelling van het Utrechts Psalterium (9e eeuw) in het museum Ca- tharijnen Convent. Hoofdthema nummer twee is de Noord-Duitse Barok, met aandacht voor de clavecinisten, voor Schütz, voor dansmuziek (compleet met gedanste voor stellingen), voor de band tussen Duitsland en Italië, en voor het gat tussen Schütz en Bach. Het festival omvat dit jaar meer dan zeventig concerten. Een aantal daarvan vormen het derde thema, namelijk islami tische klassieke muziek (in die wereld wordt dat geleerde mu ziek genoemd). Het gaat om kamermuziek uit de uithoeken van het voormalige grote isla mitische rijk: enerzijds Oebe- kistan in Centraal-Azië, ander zijds Algerije. Aardig is nog de première na vijfhonderd jaar van een stuk van de Britse componist John Dunstable dat onlangs in Est land is ontdekt. Alles bij elkaar betekent het Holland Festival Oude Muziek Utrecht 1996 een groot, gevarieerd aanbod van allerlei soorten weinig gehoor de muziek uit de 9e tot en met de 20e eeuw. Natuurlijk ligt het zwaarte punt van het festival nog steeds bij de 'gewone' oude muziek uit middeleeuwen, renaissance en barok, uitgevoerd door alle grote namen in deze gespeciali seerde hoek van de muziekwe reld. Wat er in Utrecht alle maal aantreedt is zo ongeveer die hele wereld: Ensemble Or- ganum, La Fenice, The Tallis Scholars, Pierre Hantaï, We- ser-Renaissance, Capella Figu- ralis, The New London Con sort, Orlando di Lasso Ensem ble Hannover, The Moscopw Patriarchate Choir, The Thea ter of Voices (Paul Hillier), Cantus Colin, Accordone En semble, The Royal Consort, Schola Cantorum Amsterdam, Ensemble Sagittarius, Dresd- ner Kammerchor, Concerto Pa- latino, Orlando Consort, Cap- pella Palestrina, en The Aca demy of Ancient Music o.l.v. Christopher-Hogwood. Het Festival zal worden inge luid vanaf diverse Utrechtse torens door het Utrechts Klok kenluiders Gilde. Debutanten in TB-Galerie Vanaf vrijdag 24 november exposeren de beeldend kunstenaars John de Bruyn (schilderen, objecten) en Monique van de Ven (keramiek) in de TB-Galerie in Etten-Leur. Het is hun beider eer ste expositie, nadat zij in hun leven reeds een carrière achter de rug hadden. De schilderijen, objecten en keramieken worden ge presenteerd onder de titel 'Amen'. De galerie is gelegen aan de Nijverheids weg 33 langs de rijksweg ten westen van Etten-Leur. Openingstijden tijdens kantooruren, (t/m 21 juni) Leo de Jong: 'Krachtig en intens' Schilderijen, tekeningen en grafiek van de Rotterdamse kunste naar Leo de Jong (1931) zijn vanaf vrijdagavond te zien in StuArt Galerie in Bergen op Zoom. De galerie kondigt aan flink uit te pakken met dit werk, in overeenstemming met de energie en scheppingsdrang van Leo de Jong. De opening zal gepaard gaan met enige optredens, o.a. in de sfeer van de jazz. De galerie is ge vestigd aan de Zuidzijde Haven 7. Openingstijden vrijdag 11.00- 18.00 uur, zaterdag 11.00-18.00 uur. (t/m 22 juni) 1 a -V' r 'Amable' (1996), gemengde techniek van Leo de Jong

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 23