[AALT. DE STEM Het spetterende afscheid van Karin Bloemen DAIR i 'Ik werk volstrekt intuïtief' in UC8 Vedette pakt een week lang groot uit in Chassé Theater Breda Nation D D1 Nieuw dansstuk van theatermaker Jim van der Woude in Breda X 80 J_L®n I 076-521 61 50/5144425 60 Tel. 01 65-558295 pen met iland, ruim rders uit Uageli jks elke dag ZUIDWESTEN. 15312550 Grote Gids DONDERDAG 23 MEI 1996 :n op elk punt in de het Flexizone elichtingssysteem. Zoomobjectief. amcorder '95-'96. ge Stabilizer. Hi8 camera. poor Jasper Groen is uniek wat we doen. Ik ben in Milaan geweest, in New York, Berlijn, Londen, me en noem maar op, maar rgens heb ik iets gezien dat 'La on Tour' lijkt." haar theater-hit La Bloemen het meer ingetogen uitstapje Hiet Gesnoeid. met onder meer Adelheid Roosen) heeft Karin Bloemen met La on Tour gekozen voor de overtreffende trap. Liefst acht dansers, zes bandleden drie backing-vocals delen met ar het podium. Geen wonder t ze moet uitwijken naar grote len als het Chassé Theater in „eda. Jlles aan de nieuwste productie Bloemen is groots. Het im mense decor, de uitbundige kos tuums, neergezet in de grootste zalen van Nederland: Bloemen wil het groter dan anders. „Ik hou van bet woordje 'te': te groot, te mooi, te lachen. Het is ook Karin 'te' Bloemen." Enigszins zuchtend tze daar aan toe: „Ik zou echt weten hoe ik hier nou wéér overheen zou moeten. Dit is zo i. Ik ben nu even helemaal In La on Tour stelt Bloemen het recht van bestaan centraal. „Dat klinkt nogal zwaar, maar iedereen vraagt zich wel eens af: 'waarom ben ik wie ik ben?' Dat is waar ik het over wil hebben. En ik wil zeg- dat je jezelf best voor jezelf houden. Ook al ben je de diva en de grootste ster. je bent niet verplicht om jezelf binnenste buiten te keren." Microfoon Baar ogen lichten op. „Er zijn zo- mensen die tegen mij zeggen: 'je gedraagt je niet zoals je werke lijk bent.' Dan denk ik: 'nee, na tuurlijk sta ik niet met een micro foon achter de afwas en natuurlijk speel ik thuis geen doofstomme.' Ik ben thuis soms niet te genieten. in het theater ben ik La Bloe men, zangeres. Ik doe voor het pu bliek wat ik kan en dat is: zingen. het verleden wilde ze ooit een iow maken met onder meer tek- van Brecht op muziek van lisier. Daar is ze nu vanaf ge- ipt. „Dat bén ik niet. Die mu- niet bij Karin Bloemen. jZoheb ik ook twee voorstellingen van Niet Gesnoeid in een spijker broek gespeeld. Gewoon omdat ik 'effe mezelf zijn'. Maar dat joeg helemaal nergens op. In het leater hoor ik geen spijkerbroek te hebben. Dan hoor ik de -Karin in mooie jurken te ud! i 'Nederlands zingen is moeilijker dan Engels |Mentifïcatie ais haar slaat de inhoud van Tour op iedereen. „Een yup I net twee aktetassen in de hand en een vette Saab onder zijn reet zal bij het passeren van een terrasje met mensen ook wel eens denken: 'waarom zit ik daar niet?' En een junk heeft af en toe vast ook een moment van: 'is dit werkelijk wat ik wil?' Zoals een huisvrouw soms misschien ook denkt: 'was ik ooit niet van plan binnenhuis-archi- tecte te worden?"' Ze vindt die identificatie-mogelijkheid voor het publiek een vereiste. „Je mag theater alleen maken als het spie gelt naar je publiek. Dat is wat theater theater maakt." Eng was het wel. „In december hoorde ik dat de kaart-verkoop in Carré geweldig liep en in januari kwam ik op straat een vrouw te gen die klaagde dat ze geen kaar ten meer kon krijgen. Als je dan niks hebt, dan is dat doodeng na tuurlijk." Het enige wat al die tijd vaststond, was het idee achter de voorstelling, het recht van bestaan dus. „Nu is het wel zo dat je bij een goed idee je voorstelling ei- genlijk al hebt. Maar echte teksten waren er dus niet." De meeste teksten in La on Tour zijn in het Nederlands, geschreven door gerenommeerde schrijvers als Jan Boerstoel, Frans 'Purper' Mulder en dichter Ted van Lies hout. Bloemen keert hiermee min of meer terug naar haar eerste so lo-programma Bosje Bloemen. Ook toen was het merendeel van de nummers Nederlandstalig. Engelstalig De laatste twee programma's In Concert en La Bloemen bevatten juist meer Engelstalig repertoir. „Nederlands is moeilijker", stelt ze. (,Bij Engels kun je je nog laten meesleuren in een soort gevoels stroom, maar dat gaat in het Ne derlands niet. Iedereen verstaat wat je zingt en als de tekst niet goed in elkaar zit, heeft iedereen dat in de gaten." Zélf heeft Bloemen dit keer geen songs geschreven. „De andere tek sten waren gewoon beter." Ze neemt een slok van haar koffie en herinnert zich dan toch een eigen tekst. „Er zit een heel klein ge dichtje in, dat ik geschreven heb toen ik vijftien was. Zes regeltjes, maar het is heel schattig. Er staat nu wat muziek onder, waardoor ik het zingend breng." Trots is ze vooral op het nummer Orgaan van Frans Mulder. „Dat is zo goed gelukt. Echt heerlijk. Je bedenkt zo'n nummer, maar als het dan ook nog allemaal klopt dan geeft dat een fantastisch ge voel." Dat het klopt, heeft vooral te maken met intuïtie. „Soms roept iedereen: 'niet doen!' En dan zeg ik: 'we doen het toch zo'. Blijkt achteraf dat ik gelijk heb." Ze grijnst. „Ik heb er best verstand van hoor!" Typetjes In tegenstelling tot haar vorige theatershows en het TV-program- ma Wapen van Bloemen maakt ze in La on Tour nauwelijks gebruik van typetjes. Alleen een Amster damse dikzak en de op televisie geïntroduceerde onbehouwen Britse schematologe Cockney zijn in het programma te vinden. „Ik wilde dit keer wat meer mijzelf zijn", zegt ze daarover. „Typetjes zijn veel veiliger, maar het is tijd dat ik laat zien dat ik zelf ook leuk kan zijn." Het typetje Cockney speelt Bloe men vooral voor haar eigen lol. „Ja, dat kon ik niet laten. Ik wilde gewoon een gek erin. Het publiek moet één keer pislachen, net als bij de doofstomme prinses die ik in La Bloemen speelde. Die vrouw geeft me de gelegenheid om als een debiel te blèren en tegen bor den aan te slaan. Ze is namelijk altijd woedend! En dat heb ik zelf helemaal niet, dus dan is het enig om zo iemand neer te zetten." Het podium deelt Bloemen tijdens La on Tour met zes dansers, zes muzikanten, drie backing-vocals en haar choreografen Stanley Burleson en Perry Dossett. Die laatste twee waren er bij La Bloe men ook al bij, maar hebben nu een aanzienlijk deel van de show opgeëist. „IJn terecht", aldus Bloemen. „Die twee zijn zulke vakmensen. Ik weet nog goed dat ik vier jaar geleden tegen Stanley zei: 'Godverdomme jongen, wat ben jij goed! Je zou een hoofdrol moeten krijgen in een musical!' Nou, na On Tour gaat hij dus mee draaien met Miss Saigon en Perry heeft een hoofdrol gekregen in West Side Story. Hartstikke gaaf vind ik dat." Stellage Afgezien van het enorme aantal mensen moet een podium ook de gigantische stellage van La on Tour kunnen herbergen. Dit bete kent praktisch automatisch dat Bloemen en haar gezelschap moe ten uitwijken naar grote theaters. „Qua staging en qua grootte is het echt uniek wat we doen. Ik ben in Milaan geweest, in New York, Berlijn, Londen, maar nergens heb ik iets gezien wat op La on Tour lijkt. Het is dus logisch dat we uitwijken naar grote zalen." Ook de vermoeiende tournee La Bloemen bracht de artieste ertoe alleen de grootste zalen van Ne derland aan te doen'. Ze hoeft nu niet, zoals bij haar vorige show, kris-kras door Nederland naar kleine schouwburgen. „Dat was zó zwaar. Soms reden we van Den Helder naar Venray. Van Venray naar Terneuzen en dan weer naar Veendam." Met haar vingers te kent ze de gemaakte reisaf standeq op tafel. „Dan denk ik: 'kun je een nog grotere driehoek maken, gek!' Dus nu gaan we langs alle grote zalen, zodat iedereen er in past, en staan we overal gewoon vijf dagen achterelkaar." Afscheid La on Tour betekent, in ieder ge val voor anderhalf jaar, haar af scheid van de Nederlandse thea ters. „En het is maar de vraag of ik ooit weer zo'n zware voorstelling als deze zal maken. Ik denk niet dat dat zo is. Iets als On Tour hoor je natuurlijk tweehonderd keer te spelen, zo mooi als die is gewor den. Alleen: ik houd dat niet meer vol. Ik word ouder, ik word zwaarder en ik kan gewoon niet meer wat ik kon. Nu gaat het alle maal nog net, omdat ik er zoveel plezier in heb, maar op een gege ven moment houdt je lichaam op te doen wat jij wilt dat het moet doen." Dat wil niet zeggen dat ze nooit meer op de planken staat. Inte gendeel: „We zullen heus nog wel eens een concert-programma doen, op een maandagavond voor de lol, maar een grote theater tournee zit er niet meer in." Ze zucht. „Het is zó zwaar. Bij La Bloemen gebeurden ongelukken waar je geen weet vah hebt. Men sen die van vermoeidheid gewoon uit stellages flikkerden, van trap pen afdonderden en vingers ver brijzelden. Echt ongelofelijk." Bubbelbaden Zelf is ze er ook even doorheen. „Ik heb straks een week vakantie. Heerlijk. Dan ga ik naar zo'n Zwitsers oord met alleen maar bubbelbaden. Kan mijn lichaam even tot rust komen. Mijn spieren zijn gewoon in de war van al dat werken en ik heb nu nog last van blessures die ik heb overgehouden aan La Bloemen." Niet dat ze een gebroken vrouw is, dat niet. „I love my life", grinnikt ze bijvoorbeeld. En plannen zijn er ook. Een voetreis door India. Het opnemen van een studio-CD. Nieuw werk voor televisie. „En een kind. Ik ben toch een vrouwtje hè, dus dat moet er nou ook maar eens van komen." 'La On Tour' staat van 24 tot en met 31 mei in het Chassé Theater in Breda. Er zijn nog kaarten ver krijgbaar. A FOR THE TOP 'Gekke figuren', zoals de tragi-komische mime- clown en theatermaker Jim van der Woude, zijn I voor Patrizia van Roes sel, artistiek leidster van dansgezelschap Reflex, vaak aantrekkelijker om mee samen te werken dan echte choreografen. Om haar tien jaar oude gezelschap te onder scheiden van andere dansgezelschappen kiest zij steeds vaker voor ab- j surdistisch danstheater, met speciale bijdragen van beeldend kunste naars en componisten. Op donderdag 30 mei gaat in Breda Pas de Thé van Jim van der Woude mj Reflex in première. net programma wordt aangevuld met Stella fjaris, een in een knal- Wauw zwembad gesi- ueerde choreografie van yan Roessel en de Japan- Ier Norio Mamiya, met Zlgeunermuziek van- Armando. I JwMai I u1 Van der Woude is geen ac- I geen danser en geen choreo- graaf, eerder een maker van be wegende beelden. „Ik denk en voel in beelden, eigenlijk kan ik niet eens normaal denken. Als ik van de straat kom, ben ik gewoon bekaf. Alleen van het kijken. Ik kijk ontzettend veel naar mensen. Het leven is toch één grote absur distische kermis." Vanuit dat kijken ontstaan zijn intuïtieve, woordloze voorstellin gen. Jim van der Woude, de speler met beelden, maakte indertijd als tragi-komische mimeclown bij Hauser Orkater en De Horde fu rore en werd bij het grote publiek vooral bekend door zijn zwijgen de rollen in de speelfilms De Illu sionist en De Wisselwachter. Twee jaar geleden werd hij door Patrizia van Roessel gevraagd om een choreografie te bedenken voor haar Groningse groep Re flex. Dansende vis met rennende kok was een vrolijk, grillig beeldver haal met hengelende vissers, meisjes in Poolse klederdracht, een aan de dood ontsnapte vis achtervolgd door een kok en lus tig kwinkelerende vogeltjes. Vreemde elementen die eigenlijk niet in de dans thuishoorden. Ook Van der Woudes tweede choreo grafie, Pas de Thé, zal geen klas siek dansduet zijn, al werd het speciaal gemaakt voor' twee echte dansers, Patrizia van Roessel en Charles Renoult. Waar het over gaat, weet hij niet zo precies te vertellen. „Ik werk volstrekt intuïtief en niet ratio neel. Ik begin simpelweg met een beeld dat in me op komt en weet dan niet of dat het begin of het eind van de voorstelling zal wor den. Af en toe maak ik een notitie, maar verder bedenk ik niets op papier. Ik put gewoon uit het re servoir van mijn gevoel en laat het verder maar gaan. Elk nieuw onderdeel neem ik met de video camera op en ga dan thuis verder bouwen." „Dans is voor mij terug naar de oorsprong, beweging op ritme, een bepaalde cadans. Al duurt dit stuk maar dertien minuten, toch heeft het maken ervan ongeloof lijk veel tijd gekost. Het was een kwestie van al doende construe ren, maandenlang, waarbij de twee dansers mij stimuleerden tot nieuwe ideeën. Van Charles, een Indonesische Pencak Silat-dan- ser, die ik al heel lang ken, heb ik veel patronen geleend. Ik was heel nieuwsgierig hoe ik Charlies kunst, een eeuwenoude dans an nex vechtsport, kon combineren met het talent van Patrizia." „Patrizia is een heel sterke per soonlijkheid, ze straalt veel ener gie uit, is ondogmatisch, zeer ge disciplineerd en heeft een open geest met veel humor. Zij is in mijn choreografie een zeer korda te westerse dame, hij een Indone siër en misschien geeft dat wel een bepaalde culturele confronta tie, in ieder geval een krachten veld van spanningen." Grilligheid „Vraag mij niet hoe of wat, want een verhaal is er niet. Het is voor al een onbewuste aangelegen heid. Ik spring snel over van het ene naar het andere. Ik houd van grilligheid en poëzie en heb nooit moeite met de logica. Er zijn mil joenen logica's op de wereld en daar maak ik gevoelsmatig ge bruik van. Als je rationeel gaat zitten kijken naar Pas de Thé snap je er natuurlijk niets van." Jim van der Woude bedacht een volkomen rood decor. „Vraag me niet waarom. Er is ook wel weer een zweem van absurdisme, maar het ziet er soberder uit dan Dan sende vis met rennende kok. Ik had aanvankelijk een ideetje over een fluitketel en kwam zo associ atief bij een kopje met een thee zakje. Daar begint het mee. Ze komen alleen niet toe aan het drinken van de thee. Er zal wel een humoristisch accent aan zit ten, maar daar kan ik zelf moei lijk over oordelen." Gerard Atema, de componist met wie hij samenwerkte, is verbaasd over Jims choreografische presta tie: ,,'t Is gewoon een virtuoos danswerkje", meent hij. Samen met de choreograaf maakte Ate ma een collage van allerhande, al dan niet gedeformeerde westerse en niet-westerse fnuziek; van ga melan, tango tot en met jazz. Tal van uitheemse reizen door o.a. Australië, Nieuw-Guinea, Maleisië en Afrika, hebben Jim van der Woudes fascinatie voor etnische muziek en dans bevor derd. „Ik ben erg beinvloed door andere culturen, maar nooit zwaar of dweperig, wel sterk ge fascineerd. Ik heb het in mijn werk ook nooit echt over andere culturen, alleen zijdelings, 't Is eerder zo dat ik er het curieuze van ons eigen land beter door ben gaan inzien." Van der Woude is van huis uit beeldend kunstenaar, met een op leiding aan de Rietveld Acade mie. Hij tekent nog altijd veel, maar wel in het verborgene. Hij werkt samen met de bewegings theatergroep Carver en vooral met René van 't Hoff, die andere treurige mimeclown. Het liefst zou hij gaan filmen, maar dat is vooral een kwestie van geld. Ondanks het internationale suc ces van De Wisselwachter zijn er tot zijn spijt maar weinig aanbie dingen uit voortgekomen voor nieuwe rollen. Wel was er onlangs nog zijn bijna zwijgende rol van zonderlinge gestichtspatiënt in de Italiaanse film Colpo di Luna van Alberte Simone, maar de film was geen groot succes, al was het filmen op zich een bijzondere ervaring. Combinatie De choreografie Stella Maris, die Jim van der Woudes dansstuk aanvult, is een ander voorbeeld van de gedurfde zoektocht van het Groningse dansgezelschap Reflex naar een combinatie van verschillende kunstdisciplines. Frans Haks, voormalig directeur van het Groninger Museum advi seerde over het toneelbeeld, wat een knalblauw tegeldecor ople verde. Achterin staat een groot bad waarin een zachte waterval omlaag ruist. Het doet denken aan een zwembad of een badhuis en af en toe maakt een danser zelfs een schoolslag. De uitstekende Reflex-dansers dragen knalkleurige bad-tricots, lange jurken met hoepels in de zoom, enorme strooien hoeden en lijken op stripfiguren. Allround kunstenaar Armando maakte voor deze choreografie van Patri zia van Roessel en Norio Mamiya een mengeling van zigeunermu- ziek, walsen en oude hits, die door zijn eigen virtuoze Armando Kwartet wordt uitgevoerd. 'Pas de Thé', choreografie van Jim van der Woude bij dansgezel schap Reflex, is samen met 'Stella Maris' op 30 mei te zien in het Chassé Theater in Breda. Jim van der Woude: kermis. ,Het leven is toch één grote absurdistische FOTO HANS GERRITSEN

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 19