o
ID
0
fil
H
0
■o
in
O
Ongedwongen chatten op
een digitale babbelbox
Welkom in de wereld van de nerds
ꧣgs|*sf§-5
Babyion Zoo wil het
wiel opnieuw uitvinden
Kunststukjes
If3
o
r
O
-vpro
help .sett
mas
o
1
00
3
L
ft
ft
3 S
ra 3
c 3 -a
to 3 iJ. Er"
O
O
1) Captain Jack -Drill in
structor
2) Party Animals - Hava
naguila
3) Captain Jack - Captain
Jack
8) Ross Iba - Wassenaar
4) Michael Jackson-They
don't care about us
6) Oemis - Ga dan
(12) Maxine Franklin
Brown - De eerste keer
(15) Rene Froger-Wild
rhythm
5) DJ Paul Elstak-The pro
mised land
7) Linda, Roos Jessica -
Alles of niets
(19) Fugees - Fu-gee-la
(11) Tim Immers - Liever dan
lief
(22) George Michael - Fast
love
9) Charlie Lownoise
Mental Theo - Your smile
(13) 3T-Anything
(18)Doop-Ridin
(24) Marco Borsato - Mar-
gheritaA/rij zijn
(16) The Prodigy - Firestarter
(14) Fool's Garden - Lemon
tree
(40) Mark Morrison - Return
of the mack
(10) Guus Meeuwis Vag
ant - Per spoor
Los Del Rio - Macarena
(21) Andrea Bocelli - Con te
partireA/ivere
(17) One Two Trio - Juffrouw
Toos/Dat is Feyenoord
(35) Dave Da Rave - Hé lullo
(34) Jovanotti - L'ombelico
del mondo
(32) Danny Lukassen - Ajax
de godenzonen
(23) T-5poon - Rockstar
(20) Coolio -1, 2,3,4 (sum-
pin new)
(28) Backstreet Boys - I'll ne
ver break your heart
(31) Skunk Anasie - Weak
(26) 2 Pac feat. Dr. Dre - Ca
lifornia love
(45) Music Instructor -
Hymn
(25) Masterboy - Land of
dreaming
(29) Mariah Carey - Always
be my baby
(27) Etta James -1 just want
to make love to you
(48) The Cranberries - Salva
tion
2 Unlimited - Spread
your love
(49) Eros Ramazzotti - Pia
bella cosa
(42) Paul de Leeuw - Ik ben
als jij
Celine Dion - Because
you loved me
(36) Zhi-Vago - Celebrate the
love
Bette Middler - To de
serve you
(33) Tokyo Ghetto Pussy -
To another galaxy
Technohead - Happy
birthday
(30) Robert Miles - Children
Smashing Pumpkins -
Tonight tonight
Whigfield - Sexy eyes
(41) Jamie Walters - Hold on
(46) Rage against the ma
chine - Boys on parade
©Stichting Megatop 50
Eindredactie: Paul Vertinden
Readies: Vind je jezelf heel interessant
heb je een goed idee of wil je gewoon je
gal spuwen?
Schrijf of bel naar; Ragazri,
Postbus 3229, 4800 MB Breda.
Telefoon: 076-5312379.
Door Martijn de Meulder
De Chatbox leeft. Niet pratend door de
telefoon, dat is allang voorbij. Internet
is het nieuwe medium waarop vrijblij
vend wordt gebabbeld. Vijftig cent per
minuut kost het ook niet meer. Als je
een verbinding hebt, kost het niet
meer dan het normale telefoontarief.
Er is geen censuur en iedereen mag er
doen en laten wat 'ie maar wil.
Op Internet zijn er twee écht grote Ne
derlandstalige chatboxen: het Centraal
Café van De Digitale Stad Amsterdam
(DDS), en die van de VPRO. Ik surf door
naar de VPRO-box; mijn ervaring is dat
dat de gezelligste van de twee is.
De babbelbox is eigenlijk niet meer
dan een World Wide Web-pagina met
daarop de uitspraken van alle aanwezi
gen. ledereen gebruikt een schuil
naam. Je kunt zelf teksten intikken die
de anderen ook op hun scherm krijgen.
Misschien klinkt dat lichtelijk saai,
maar dat is het zeker niet; je 'babbelt'
immers anoniem met wildvreemden.
Die VPRO-box bestaat eigenlijk uit vier
aparte babbelplaatsen: Leuterlocatie,
Chattybox, Pinkpopbox en de Nights-
hiftbox. Inloggen is dóódsimpel, ik tik
mijn schuilnaam en een willekeurig
toegangsnummer in. Het volgende mo
ment zie ik mij 'omringd' door onge
veer tien medechatters. Op het beeld
scherm een enorme chaos; allerlei uit
roepen staan dwars door elkaar heen.
Het is even wennen, ik kom tenslotte
midden in een aantal gesprekken te
recht:
Vickie- Sorry, ik had net effe wat
trubbeltjes met die k*tcomputer
fStevenv) - JanHee, wat bedoel je met
je ne'st comprend pas of zoiets?
Yvonne geeft een staande ovatie aan
Poetje
(Adri) - had a crash Vick?
(Vickie) - Hallo Stevenv!
(JanHee) - Ne sais pas Steef
(Stevenv) - Vickie, hehe, eindelijk con
tact, waar chat je vandaan
(Vickie) - Stevenv, dat zou jij wel willen
weten, gok eens!
Zo gaat dat constant voort, zoals je
ziet praat iedereen maar wat langs en
door elkaar heen. Meestal babbel je
wel met één of twee personen in het
bijzonder, maar eigenlijk is het de hele
box waar je mee spreekt; iedereen be
moeit zich met elkaar. Dat is juist de
charme van de box; het ongedwongen,
anonieme karakter.
Als je dat wilt, kun je met elkaar 'fluis
teren' door het intikken van een spe
ciaal commando. Alleen degene naar
wie je fluistert ziet jouw berichten dan
op zijn/haar scherm. Dat is een beetje
'samen apart' dus.
hitwafc uxv.^H'rïPO Chs&w* TS'it efratteïei
File Edit View Navigate Tools Personal Favorites tjélp
Search
Wotfisfe
Web Page:
'•"ft1•-»
[elebeo] - Vickie> Wedden datje als Cyberjunk gelijk vanuit NY gaat. chatten
rienk groet insufficient (en JanHee opnieuw)
insufficient vraagt of er nog iets spannends is gebeurd de laatste tijd hier en op
het net
[JanHee] - Ja, vedordat is wel zo, maar ik hou het liever zelf in de hand, dat in-
vedor ziet dat vickie niet echt bijzonder snel is
[MASAIA] - flitsend!!!!! kus
[Vickie] - ik ben wel snel
[Vickie] - heel snel
[elebeo] - VICKIE!
[Vickie] - nog sneller
[rienk] - vedor> Heb je al in Geneve gekeken, bi j de mi?
[Vickie] godverdegodverdegodver elebeo!
Dan Ockeloen, technisch beheerder
van de VPRO-box, vertelt dat er op de
chatbox een hele aparte cultuur be
staat. „Je ziet dat mensen wegkruipen
achter hun schuilnamen en er een heel
ander leven leiden. Het gebeurt heel
vaak dat iemand in een andere huid
kruipt, bijvoorbeeld mannen die als
vrouw gaan en andersom."
De woorden van Ockeloen klinken mij
niet vreemd in de oren. Een meisje met
de naam Pixie, vertelde mij op de box
eens dat ze paars haar, negen oorrin
gen, een navelpiercing en zwarte kle
ren had. Heel lang en heel consequent
heeft ze dat tegenover iedereen volge
houden. Totdat ze op een gegeven
moment op een chatmeeting kwam en
bleek dat ze een keurig meisje in col
bert was. De verassing was dus com
pleet.
Die chatmeetingen zijn trouwens een
leuk nevenverschijnsel van de babbel
box. Op de box wordt een ontmoe-
tingstijd en -plaats doorgegeven, ie
dereen die zin heeft kan dan langsko
men voor een avondje stappen met an
dere chatters. Dan zie je dat de bevol
king van de box heel divers is en zeker
niet uit louter bebrilde computerfreaks
bestaat. Van huisvrouwen tot scholie
ren, je komt er echt van alles tegen.
Op de babbelbox kan dus iedereen
toegang krijgen. Dat betekent wel dat
er soms vreemde dingen worden ge
roepen. Iemand die in hoofdletters
(dat is schreeuwen) allerlei vulgaire
teksten op de box zet, is hoogst irri
tant.
Censuur past Ockeloen echter niet toe:
„Dat is bijna ondoenlijk. Op topdagen
krijgen we enkele honderden bezoe
kers en worden de pagina's 20.000 tot
30.000 keer opnieuw ververst. Iemand
die vervelend is kun je zelf 'uitzetten'
door het intikken van een Ignore-com-
mando. Je ziet de uitspraken van die
persoon niet meer op je scherm en dus
heb je er geen last meer van."
De VPRO-box krijgt de meeste bezoe
kers tussen twee en zes in de middag.
Bijna zonder uitzondering zijn dat
scholieren en studenten, 's Nachts ko
men er ook veel bezoekers, dat zijn
vaak Nederlanders die ergens anders
op de wereld zitten en zo via Internet
met elkaar kunnen babbelen.
Soms komen er ook buitenlanders kij
ken. Ik heb eens een tijdje 'gechat' met
een jongen uit lowa. Dat is een hele
bijzondere ervaring.
Heb je niet genoeg aan de VPRO-box,
ga dan eens kijken bij 'The Delphi Pa
ges', daar vind je links naar allerlei an
dere babbelboxen. Voor nog meer
babbelplezier zijn er ook de zoge
noemde IRC-chatkanalen. Die online
babbelkanalen zijn meestal gewijd aan
een heel specifiek onderwerp, skaten,
liefde, computerspellen, echt iets voor
de liefhebbers dus.
VPRO-box;
http://www2.vpro.nl:5000/chat-
boxes/hall
Delphi Pages: http://hui-
zen.dds.nl/~delphi-/book-
mark.html
Door Guuz Hoogaerts
Na decennia lang gepest te zijn op school en bela
chelijk te zijn gemaakt in tv-series slaan de whizz
kids, de geeks, de nerds, de slimme maar lelijke jon
gens en meisjes hard terug. Ze voeren de hitparades
aan en bepalen de programmering van de televisie
stations. De nachtmerrie van elke sportieve en ge
spierde vrouwenversierder gaat uitkomen: Brave
Nerd World.
Nerds zijn een tamelijk modern fenomeen. Een goed
Nederlands synoniem is er eigenlijk niet. Watjes, slo-
mo's, wausjes en stuudjes zijn niet allesomvattend
genoeg. Nerds (ook: geeks, whizz-kids) zijn jongens
en meisjes met een wiskundeknobbel die liever tegen
hun computer schaken dan in de voetbalkantine aan
de bar hangen. Die computerprogramma's schrijven
terwijl Discovery Channel aanstaat. En als dat station
niet uitzendt, zit er voor de honderdvijftigste keer
een aflevering uit de Star tVars-trilogie in de videore
corder.
Het prikbord is behangen met adressen van cool
websites op Internet, boodschappenlijstjes waarop
louter junkfood staat, oplossingen van kruiswoord
raadsels en uitgeknipte fotootjes van helden als de
Unabomber, Chriet Titulaer, Bill Gates, Charlie's An
gels, Captain Picard en Björk. Uit de geluidsinstallatie
klinkt elektronische ambient, muziek die via de com
puter van een bulletin board system is geplukt en op
een cd met opname-mogelijkheid is gezet.
Toen op 5 augustus 1945 de atoombom op Hiroshima
viel, betekende dat niet alleen het einde van de
Tweede Wereldoorlog, maar ook het begin van de
bloeiperiode van de nerds. Nog voor de paddestoel
wolk opsteeg, was de overwinning van de techneut
in het laboratorium op de tough guy in het veld een
feit. De Koude Oorlog die volgde werd uitgevochten
met micro-films, afluisterapparatuur en computers.
Voor even was er niets ieukers dan naar school te
gaan. Om mee te doen aan de race om mensen in de
ruimte te brengen en computers handzamer te ma-
De nerds krijgen de mooiste meiden.
ken. De rock&roll-muziek kwam op, maar werd niet
populair gemaakt door langharigen in bezwete kle
ding. De grootste hits werden gescoord door frisge-
kapte jongens in scherp gesneden maatpakken.
Toen eind jaren zestig de barricaden in Parijs werden
opgeworpen en de strijd tegen het establishment
(lees: school) werd gevoerd, begon het verval van de
winnaars van de oorlog. In dertig jaar vervielen de
winnaars van de oorlog tot belachelijke types in po
pulaire sitcoms: de nerd was die jongen met een te
dikke bril en zes pennen in het borstzakje van zijn
overhemd.
Maar that was then and this is now. Noem het het
gelijk van nerd-avant la lettre Chriet Titulaer: met ie
dere afstandsbediening, draadloze telefoon, cd-spe-
ler en computer die De Gewone Man in huis haalt,
wordt de grip van de nerds op zijn leven strakker.
Ook zo gefrustreerd als het telefoonnummer van de
helpdesk constant bezet is? Leer er mee leven!
En dat is nog maar de hardware. Kijk naar de tv en je
ziet Dr. Greene!), Seinfeld (George!), Friends (Ross!),
Beverly Hills 90210 (Brandon!) en zie de nieuwe,
coole nerd.
Of sla muziekbladen open en kijk in de bleke gezich
ten van Orbital, Underworld, Chemical Brothers, Ken
ny Larkin, Aphex Twin en al die andere makers van
hippe elektronische dansmuziek. Die zich schuilhou
den in studio's die van onder tot boven zijn volge
bouwd met samplers, synthesizers en computers. Die
muziek maken waarop bloedmooie vrouwen in ultra
korte rokjes en zwarte lingerie dansen. Heavy Metal,
de ultieme stoere mannenmuziek, heeft afgedaan.
Al die whizz-kids, geeks, nerds of hoe ze ook mogen
heten hebben een droom. Daarin zenden tv-stations
enkel oude series uit, bestaat er een alcoholisch
drankje dat smaakt naar 7 UP, neemt computerani
matie de plaats in van echte acteurs, is pornografie
met een simpele klik op de muis beschikbaar, staan
bleke, onaantrekkelijke jongens op de podia van
Pinkpop en andere grote festivals en hangen de rek
ken in modezaken vol kleding uit de jaren zeventig;
kort, strak, spencers, (net iets te korte) geruite broe
ken in gillende kleuren die bij voorkeur gedragen
worden op bloezen waarvan ook het bovenste
knoopje dicht moet.
Komt u bekend voor? Klopt. Want dit is geen droom
meer, het is virtual reality. Sta op, trek de gordijnen
open en kijk in de wereld die Nerdtopia heet.
Het best bekeken humoristische
programma van het afgelopen te-
levisieseizoen, was de Andre van
Duin-show volgens de Nieuwe
Revu. De best bekeken soap was,
Goede tijden/Slechte tijden, de po-
pulairse drama-serie Oppassen en
van de talk-show trok Sonja op za
terdag het meeste publiek. Er wa
ren nog nooit zoveel sekspro-
gramma's op de buis. Gemiddeld
trekken ze 250.000 kijkers. Han
dig, want televisieseks is heel
goedkoop.
Interessanter zijn de verhalen van
drie jongeren. Ze zijn heteroseksu
eel, ze gebruiken geen drugs en
wonen in de provincie. Alledrie
zijn ze besmet met het aids-virus.
Karin; „Ik zat op de havo, maar
daar ben ik op mijn achttiende
mee gestopt. Mensen die het wis
ten, vonden me pessimistisch, ik
moest de moed niet opgeven,
want over tien jaar zou er wel een
medicijn gevonden zijn en dan
zou ik spijt hebben dat ik was ge
stopt. Dat soort gezeik. Ik vond
die mensen ook heel tegenstrijdig,
want ze waren verontwaardigd
dat ik een hondje uit het asiel
haalde. Dat kon ik die hond niet
aandoen, want dadelijk was ik
dood en dan was dat beestje weer
alleen. Wie is er dan pessimis
tisch?"
Als je een hoog EQ, emotioneel
quotient, hebt, zit je goed. Vol
gens Flair is onderzocht en bewe
zen dat je emoties belangrijker
zijn dan je intelligentie. Of je
slaagt in het leven, heeft voor
20% met je IQ te maken, voor
80% met je EQ, Zonder de juiste
diploma's toch die prachtbaan in
de wacht slepen, want begrijpend
luisteren, je inleven, je eigen ge
voelens analyseren, is belangrijker
dan een superbrein. Daarom zou
het goed zijn als scholen beginnen
met emotionele opvoeding om al
jong te leren omgaan met relaties,
en met verdriet, woede, angst van
anderen. Lijkt mij meer iets datje
thuis leert, maar goed. Een hoog
EQ betekent niet dat je snottert
bij elke melodramatische film,
maar houdt in dat je sterk bent op
vijf punten: zelfkennis, je gevoe
lens efficient aanwenden, optimis
me, inlevingsvermogen in de emo
ties van anderen, en sociale vaar
digheden. Ha, op dit gebied lig
gen meisjes nog steeds een beetje
voor.
In Outdoor staan vaar- en kano
technieken getekend en beschre
ven voor wie zin heeft in wildwa-
ter kanoën. Om het water de baas
te blijven in plaats van dat het wa
ter jou de baas is, komt iets meer
kijken dan theorie. Je kunt een
cursus doen op de rivieren in de
Ardennen. Wel even sparen, want
zo'n weekend kostje 275 pegu-
lanten. Dat is natuurlijk niets ver
geleken bij een paardrij-trektocht
door IJsland langs geisers, glet-
schers en vulkanen. Afgaande op
de beschrijvingen moet je wel
houden van grimmige landschap
pen, van eenzaamheid en van
paarden. De beloning? Zadelpijn.
Wie echt uit kan pakken, zoekt de
onbewoonde Canadese bossen en
bergen op. Het is een van de laat
ste ongerepte wildernissen op aar
de. Je kunt er wolven, beren en In
dianen tegen komen. Tot de jaren
vijftig hadden sommige Indiaanse
families geen kontakten met blan
ken. Een woudloper weet nooit
zeker wanneer hij weer in de be
woonde wereld terug zal zijn. Hij
eet dus wat hij aan eetbaars te
genkomt: bosbessen, kraaiheide-
bessen, weegbree, paardebloe
men en wilgeroos. En af en toe
een hoen of sneeuwhaas.
Muriel Boll
rMERlJNTJE
2 W Z 8
j-i cr S, Sr 3.
- LJ cd O-c O oo --- *->
ëSïïoMi§S
2 w a 5 r
3 P9
5? «3
2 sr Z m sr<m
re o m M -T1#
crOSL N
SS. ft
tr Ei
ars
2 üksfÜ
3 Z o. 3
S V 8
re >3 ft3'!"" 3 1
a I 3 S 3 g- £?0TQ
O
i PT
fD f (l
g o.
»„bSs<"3'£?c!3 w
3 ^2 So 2 C'as! fi*
o cï F* *2-
g-;?
»--> 03 c/2 CD J?? 03 GTQ
g-3 ""g® >5?
ês"3 ei
CO 3 JS
0 A m fn /n
9^ 2 or. CD Pt
8 3 3- cl g
pT. to
s r§.co
1 o n S? to
03
03
o 3 P-2
Z-, M-i ij
to Q
e a S,^
2
1 t
5 cro' ff o
i S
3
- GO
(T> to
li* <->
<i ïr to
<T>
ET" to 3 55
3 1—1 9- 2? w
-j-fo to
gvg S' E' S
08 3 S-^S,
M fl M 2-^1 c Q hj H- 3
d*(ï c £-2 c fo
!-( "T" E3 rr, Q3 rn r/1 m
N J
£♦- a> K
CD Cfl l
3 3 9
go
jr^lê-s
g.o 3
FT S S. s- 8 I g-
c-h c-f I
03 M M t (t
C/3 CD I I
cü S?
5. ETS
(i
(ti N CD
fi' T-
(6 35 <1
ft
ft
Od
ft
O O- G- oi N
(D tO SS
G C
O 5Tr2 -! 2
CD CL. N O tr-1
(D 2
30
n! CL
CD jT
ra 3
cs Sr 2
g5 03 O- CS
Hj 03 fD H-
>o B 3
"-f CD
E
CD CD O
w 1 3t!
PT
CD
sr3
03
cs
n O O
CD
Zb%
M 3 r+
e.
S CTQ
*03* Eo'
-s to
(D G- i-c- i—j 5- ö-
EJ era Ou a S
cT I I CD r+- CD k
Qa g
0 sr
r E C t
PCI
cm S-a
- o: 03
Z.V, r-
g-o-ETS-g I
C I) c nj w
W lJ i
E ►,-( 03 C
fD 3
§f
{U CD 03 cr*- 23.«-
<3 uf n a
9- a3 ra
n> I®
O CD
o a® f
1 V?
S-s 9 W
o to cr
3 O. 2.
3 a> O.
O
Qj H-j
CD CL
CJCTQ
j
'ftsf'l
•C ID M J) fjS
a C/) CD *2,
-'S's:'® i 3
-2>s as* g 2
E, n
X 3 m M
f
Ci-
SL
c
P2
2 M'OJ
3 o E.
CTQ
f5
S-
2 Q_
jv a
(D 03 w(
tri fi o a
C/3 CD .H- r
CL 3
S. o O*
C1, Hl CD
bS
cd
CL
fD
CD 03
CS 3
'8 II
-i 113
3 crci
2
3 cre 3
Ü3 5? M
'".ffS 8
3
gsl3
g.3
2 CD 3
3 rS
2 TO j
3 «-"OF
3* 5 3 3d
CD CTQ CD: CD
5" S? g-'o"
f*r o-
OO 03
to
03 fD
9
r-H rr
O 03
g-
3-ï
cr
Cfl
1X1 CD
3, 3
GO 4^-
O 3 Q, CD
CD 03
'isgs?!
s.- 3 i
slis
CD CL O-
3 n Qa CD
O CTQ
P
m TT
SS
3. 3
3 3
o S
vi 3
-3 ft
03
CS
o'S'2
tra 3 3
CD
IT JR ra
C 2 to
P 3 i
Ou tj Ou 03 <3 ft-1 f—'CTQ N Q O
9.3&S Oï o. N too m OH a 3 r-
3 ||5 s g'&g <1 Ig g
- g 3 W B. reJ. 33 3 3 I-,(D r- ra a
Cb U- T
03 fD 2 03
SD Hl 3
3 Qu T-
m 03 mB5
■srTO s-ff
TO S^^ft
C' cs
3 w B o»
3-S g
■O M
m
HK
H CS CD f?
3 m r 2
3 S pc
Door Marjolein Rotsteeg
Spaceman van Babylon Zoo is dankzij
de Levi's commercial de snelst verko
pende debuut-single aller tijden. Baby
lon Zoo is een viermansband uit het
Britse Wolverhampton met als creatief
brein de 24-jarige Jas Mann. Of moet
je bij Jas in het meervoud spreken Op
de cd The Boy With The X-Ray Eyes laat
hij de luisteraar immers kennismaken
met een aantal alter-ego's die filosofe
ren over toekomstscenario's voor de
mensheid en de planeet Aarde.
De cd wordt wel 'een soundtrack zon
der film' genoemd. Jas houdt zich met
verschillende kunstvormen en media
bezig. Naast muziek en beeldende
kunst heeft hij korte films gemaakt en
mode ontworpen. Onlangs heeft hij
twee filmscripts geschreven en nu
werkt hij aan drie cd-roms.
Wie Jas Mann eenmaal in levende lijve
heeft gezien, snapt waar zijn bijnaam
'The boy with the x-ray eyes' vandaan
komt. Zijn intens blauwe ogen lijken
dwars door je heen te kijken. Jas is een
kind van verschillende culturen; er
stroomt Aziatisch en indianenbloed
door zijn aderen.
The Boy With The X-Ray Eyes maakt
duidelijk dat Jas onmiskenbaar een
kind van de jaren '70 is. Muzikaal her
innert hij aan David Bowie. In zijn tek
sten duiken termen op als 'bionic eyes'
en 'beam me up', die onlosmakelijk
zijn verbonden met de tv-series De bio-
nische man/De bionische vrouw en Star
Trek. Een bewuste keuze om naar dat
tijdperk te verwijzen
„Niet echt," antwoordt Jas. „Mijn ou
ders waren echte filmliefhebbers en ik
ging vaak naar het theater. De muziek
die ik hoorde bestond voornamelijk uit
musicals en filmmuziek, van My Fair La
dy en Singing In The Rain tot War Of
The Worlds, 2001 en Midnight Express.
In '75 was ik vier en je wordt als artiest
nu eenmaal automatisch beïnvloed
door alles watje ziet. Naast televisie en
film ook door literatuur. Op mijn elfde
las ik Hemingway en Animal Farm van
George Orwell. Wat betreft de vergelij
kingen, die zijn nu eenmaal onvermij
delijk. Al ben ik pas echt naar die men
sen gaan luisteren sinds ik met hen
word vergeleken."
Nu Jas op zijn praatstoel zit, is hij niet
meer te stuiten. Hij wil graag uitleggen
wat hij met zijn songs wil. „Ik werp
beelden op, poneer vragen en filoso
fieën, roep alter-ego's op. leder mag
de antwoorden voor zichzelf invullen.
Ik presenteer slechts beelden en gevoe
lens gerelateerd aan de toekomst."
Beeldende kunst en muziek gaan bij
hem hand in hand. Sinds zijn eindexa
men heeft hij zich met beide kunstvor
men beziggehouden. „Ik heb nog een
week of drie, vier op de kunstacademie
gezeten. Toen snapte ik niet meer wat
ik daar deed. Bij schilderen mocht je
acrylverf met olieverf vermengen. Ik
wilde er autolak en metallickleuren
aan toevoegen, maar dat mocht niet.
Dat had voor mij weinig meer met zelf
expressie, wat kunst toch is, te maken.
Misschien geeft die combinatie van
verfsoorten een chemische reactie,
maar dan ondervind ik dat liever zelf."
Je hoeft toch niet opnieuw het wiel uit
te vinden.... „Maar zou het niet fantas
tisch zijn als je het wiel wel opnieuw
zou kunnen uitvinden Niet hetzelfde
wiel, maar een heel ander, dat beter is
dan het ronde wiel. Dat mocht op de
kunstacademie dus niet. Alles moest
een kopie zijn van wat al eens gedaan
was."
Wat heeft iemand die zo individueel
en eigenzinnig is te zoeken bij een pla-
tengigant als Emi „Ik wil dat mijn
kunst succes heeft over de hele wereld
en ik wil de meerderheid aanspreken,
niet de minderheid. Dat betekent dat
je moet werken met mensen die daar
voor kunnen zorgen en die zitten bij
een grote platenmaatschappij."
Hoe is hij aan zijn contract gekomen
„Heel eenvoudig. Ik heb letterlijk thuis
een paar liedjes gemaakt, alle instru
menten zelf ingespeeld op het bandje
en dat naar één man gestuurd. Hij
bood me een contract aan."
En de Levi's commercial „Dat was ook
kinderspel. Mijn cd was klaar en de sin
gle was naar de radiostations gestuurd.
De regisseur van de Levi's commercial
hoorde Spaceman en vroeg of hij het
9
Jas Mann, het brein van Babyion Zoo
mocht gebruiken. Ik ben naar het
beeldmateriaal gaan kijken en vond
het geweldig. Klaarblijkelijk zagen ze
dat mijn muziek zowel voor nu als de
toekomst is."
Het laatste nummer van de cd heet Cm
Cracking Up I Need A Pill. Het lijkt op
het lijf geschreven van de maakbare
samenleving met het anti-depressivum
Prozac als het wondermiddel dat aan
alle nare gevoelens een einde maakt.
„Mensen vinden het moeilijk om te
gaan met wat ze van zichzelf hebben
gemaakt. De ziel en de passie zijn ge
passeerde stations. Je hebt een pil no
dig voor de volgende. De pil hoeft niet
alleen letterlijk een pil te zijn."
Waarom noem je je Babyion Zoo „Ik
wilde Babyion gebruiken als beeld uit
de tijd toen alles vrij was, een paradijs.
Dit leven is een dierentuin, een beton
nen jungle-achtige prototype samenle
ving. Met deze twee beelden wil ik in
mijn muziek en mijn kunst spelen."
Op 28 april geeft Babyion Zoo een con
cert in de Melkweg, Amsterdam. „Een
prima manier om de Babylon Zoo Ex
travaganza te presenteren. Terwijl we
live spelen, worden er korte films ver
toond."
Dit is de laatste aflevering van de rubriek 'Kunststukjes'.
Barbra Backus (16) uit Breda danst het slotakkoord. Zij doet
al acht jaar aan klassiek ballet en vindt het nog steeds heel
leuk. Daarnaast doet ze ook aan kunstzwemmen. De bewe
gingen van ballet vindt ze echter het mooist. Ze speelt ook
op toneel en wil dat later - in combinatie met dans - graag
blijven doen. Niet als beroep, maar bijvoorbeeld bij een
amateurgroep.
N
73
a
o
KD
10
a>
S9
S O
O
O 2
p
ï- e
P S
dQ
ft E3
3 S
03
a
l"Ö
I-S
ft
en
Cu
ft
55
eT
I
ft°
re
O
8 3
FT'O
3
a
P 5 o
t—
3* os cm
3 CTQ 2
3 O
2 to M
(ft (D fD.
ffi 3
o 3
ft3 3
3" 3" 3
fD <D O
3
ft 2
£.3-8
aas CD 5^
§-3 s 32
i—1 fD o
fD fD Q, n
<E -ft
(D 3- O
3 3 8
SB o N.
O. ft ft S
ffi
ësS?
2 9 im
ï*r ST as
fD CTQ O 03
2L to_, fD.CTQ
S .fD fft'
fD
s
S
I CS
acjo
03 JU O
3 O
Hl prcro ttfCTQ cr tr
I a'9Jh1°G-29fDOfT>03D3fDHifDfl5fD
I fi ggg-a^ -
era
■kfi*i
O g-£?£-S.O N 3 3 3 W
B'3§<g>3 gig s s gL ff
3 3
STÖ<
i-g
£L 3 9-
P- fD E-Cm
F/3 t—i. 03
w 9 o
(D 3 n O
(t Q-hS 2
C/2 tr+ fD o 3 3
2 O 3 r~>"
8- p: o T3 os M-
0 O O Ï-H JD C/2
M 3 t-J
T3 c: fD hd rD
1 I 3 sfs
gJ-BTO pTO
i E' H 2,.
H— O
7TÉ?SP