o ID 0 fil H 0 ■o in O Ongedwongen chatten op een digitale babbelbox Welkom in de wereld van de nerds ꧣgs|*sf§-5 Babyion Zoo wil het wiel opnieuw uitvinden Kunststukjes If3 o r O -vpro help .sett mas o 1 00 3 L ft ft 3 S ra 3 c 3 -a to 3 iJ. Er" O O 1) Captain Jack -Drill in structor 2) Party Animals - Hava naguila 3) Captain Jack - Captain Jack 8) Ross Iba - Wassenaar 4) Michael Jackson-They don't care about us 6) Oemis - Ga dan (12) Maxine Franklin Brown - De eerste keer (15) Rene Froger-Wild rhythm 5) DJ Paul Elstak-The pro mised land 7) Linda, Roos Jessica - Alles of niets (19) Fugees - Fu-gee-la (11) Tim Immers - Liever dan lief (22) George Michael - Fast love 9) Charlie Lownoise Mental Theo - Your smile (13) 3T-Anything (18)Doop-Ridin (24) Marco Borsato - Mar- gheritaA/rij zijn (16) The Prodigy - Firestarter (14) Fool's Garden - Lemon tree (40) Mark Morrison - Return of the mack (10) Guus Meeuwis Vag ant - Per spoor Los Del Rio - Macarena (21) Andrea Bocelli - Con te partireA/ivere (17) One Two Trio - Juffrouw Toos/Dat is Feyenoord (35) Dave Da Rave - Hé lullo (34) Jovanotti - L'ombelico del mondo (32) Danny Lukassen - Ajax de godenzonen (23) T-5poon - Rockstar (20) Coolio -1, 2,3,4 (sum- pin new) (28) Backstreet Boys - I'll ne ver break your heart (31) Skunk Anasie - Weak (26) 2 Pac feat. Dr. Dre - Ca lifornia love (45) Music Instructor - Hymn (25) Masterboy - Land of dreaming (29) Mariah Carey - Always be my baby (27) Etta James -1 just want to make love to you (48) The Cranberries - Salva tion 2 Unlimited - Spread your love (49) Eros Ramazzotti - Pia bella cosa (42) Paul de Leeuw - Ik ben als jij Celine Dion - Because you loved me (36) Zhi-Vago - Celebrate the love Bette Middler - To de serve you (33) Tokyo Ghetto Pussy - To another galaxy Technohead - Happy birthday (30) Robert Miles - Children Smashing Pumpkins - Tonight tonight Whigfield - Sexy eyes (41) Jamie Walters - Hold on (46) Rage against the ma chine - Boys on parade ©Stichting Megatop 50 Eindredactie: Paul Vertinden Readies: Vind je jezelf heel interessant heb je een goed idee of wil je gewoon je gal spuwen? Schrijf of bel naar; Ragazri, Postbus 3229, 4800 MB Breda. Telefoon: 076-5312379. Door Martijn de Meulder De Chatbox leeft. Niet pratend door de telefoon, dat is allang voorbij. Internet is het nieuwe medium waarop vrijblij vend wordt gebabbeld. Vijftig cent per minuut kost het ook niet meer. Als je een verbinding hebt, kost het niet meer dan het normale telefoontarief. Er is geen censuur en iedereen mag er doen en laten wat 'ie maar wil. Op Internet zijn er twee écht grote Ne derlandstalige chatboxen: het Centraal Café van De Digitale Stad Amsterdam (DDS), en die van de VPRO. Ik surf door naar de VPRO-box; mijn ervaring is dat dat de gezelligste van de twee is. De babbelbox is eigenlijk niet meer dan een World Wide Web-pagina met daarop de uitspraken van alle aanwezi gen. ledereen gebruikt een schuil naam. Je kunt zelf teksten intikken die de anderen ook op hun scherm krijgen. Misschien klinkt dat lichtelijk saai, maar dat is het zeker niet; je 'babbelt' immers anoniem met wildvreemden. Die VPRO-box bestaat eigenlijk uit vier aparte babbelplaatsen: Leuterlocatie, Chattybox, Pinkpopbox en de Nights- hiftbox. Inloggen is dóódsimpel, ik tik mijn schuilnaam en een willekeurig toegangsnummer in. Het volgende mo ment zie ik mij 'omringd' door onge veer tien medechatters. Op het beeld scherm een enorme chaos; allerlei uit roepen staan dwars door elkaar heen. Het is even wennen, ik kom tenslotte midden in een aantal gesprekken te recht: Vickie- Sorry, ik had net effe wat trubbeltjes met die k*tcomputer fStevenv) - JanHee, wat bedoel je met je ne'st comprend pas of zoiets? Yvonne geeft een staande ovatie aan Poetje (Adri) - had a crash Vick? (Vickie) - Hallo Stevenv! (JanHee) - Ne sais pas Steef (Stevenv) - Vickie, hehe, eindelijk con tact, waar chat je vandaan (Vickie) - Stevenv, dat zou jij wel willen weten, gok eens! Zo gaat dat constant voort, zoals je ziet praat iedereen maar wat langs en door elkaar heen. Meestal babbel je wel met één of twee personen in het bijzonder, maar eigenlijk is het de hele box waar je mee spreekt; iedereen be moeit zich met elkaar. Dat is juist de charme van de box; het ongedwongen, anonieme karakter. Als je dat wilt, kun je met elkaar 'fluis teren' door het intikken van een spe ciaal commando. Alleen degene naar wie je fluistert ziet jouw berichten dan op zijn/haar scherm. Dat is een beetje 'samen apart' dus. hitwafc uxv.^H'rïPO Chs&w* TS'it efratteïei File Edit View Navigate Tools Personal Favorites tjélp Search Wotfisfe Web Page: '•"ft1•-» [elebeo] - Vickie> Wedden datje als Cyberjunk gelijk vanuit NY gaat. chatten rienk groet insufficient (en JanHee opnieuw) insufficient vraagt of er nog iets spannends is gebeurd de laatste tijd hier en op het net [JanHee] - Ja, vedordat is wel zo, maar ik hou het liever zelf in de hand, dat in- vedor ziet dat vickie niet echt bijzonder snel is [MASAIA] - flitsend!!!!! kus [Vickie] - ik ben wel snel [Vickie] - heel snel [elebeo] - VICKIE! [Vickie] - nog sneller [rienk] - vedor> Heb je al in Geneve gekeken, bi j de mi? [Vickie] godverdegodverdegodver elebeo! Dan Ockeloen, technisch beheerder van de VPRO-box, vertelt dat er op de chatbox een hele aparte cultuur be staat. „Je ziet dat mensen wegkruipen achter hun schuilnamen en er een heel ander leven leiden. Het gebeurt heel vaak dat iemand in een andere huid kruipt, bijvoorbeeld mannen die als vrouw gaan en andersom." De woorden van Ockeloen klinken mij niet vreemd in de oren. Een meisje met de naam Pixie, vertelde mij op de box eens dat ze paars haar, negen oorrin gen, een navelpiercing en zwarte kle ren had. Heel lang en heel consequent heeft ze dat tegenover iedereen volge houden. Totdat ze op een gegeven moment op een chatmeeting kwam en bleek dat ze een keurig meisje in col bert was. De verassing was dus com pleet. Die chatmeetingen zijn trouwens een leuk nevenverschijnsel van de babbel box. Op de box wordt een ontmoe- tingstijd en -plaats doorgegeven, ie dereen die zin heeft kan dan langsko men voor een avondje stappen met an dere chatters. Dan zie je dat de bevol king van de box heel divers is en zeker niet uit louter bebrilde computerfreaks bestaat. Van huisvrouwen tot scholie ren, je komt er echt van alles tegen. Op de babbelbox kan dus iedereen toegang krijgen. Dat betekent wel dat er soms vreemde dingen worden ge roepen. Iemand die in hoofdletters (dat is schreeuwen) allerlei vulgaire teksten op de box zet, is hoogst irri tant. Censuur past Ockeloen echter niet toe: „Dat is bijna ondoenlijk. Op topdagen krijgen we enkele honderden bezoe kers en worden de pagina's 20.000 tot 30.000 keer opnieuw ververst. Iemand die vervelend is kun je zelf 'uitzetten' door het intikken van een Ignore-com- mando. Je ziet de uitspraken van die persoon niet meer op je scherm en dus heb je er geen last meer van." De VPRO-box krijgt de meeste bezoe kers tussen twee en zes in de middag. Bijna zonder uitzondering zijn dat scholieren en studenten, 's Nachts ko men er ook veel bezoekers, dat zijn vaak Nederlanders die ergens anders op de wereld zitten en zo via Internet met elkaar kunnen babbelen. Soms komen er ook buitenlanders kij ken. Ik heb eens een tijdje 'gechat' met een jongen uit lowa. Dat is een hele bijzondere ervaring. Heb je niet genoeg aan de VPRO-box, ga dan eens kijken bij 'The Delphi Pa ges', daar vind je links naar allerlei an dere babbelboxen. Voor nog meer babbelplezier zijn er ook de zoge noemde IRC-chatkanalen. Die online babbelkanalen zijn meestal gewijd aan een heel specifiek onderwerp, skaten, liefde, computerspellen, echt iets voor de liefhebbers dus. VPRO-box; http://www2.vpro.nl:5000/chat- boxes/hall Delphi Pages: http://hui- zen.dds.nl/~delphi-/book- mark.html Door Guuz Hoogaerts Na decennia lang gepest te zijn op school en bela chelijk te zijn gemaakt in tv-series slaan de whizz kids, de geeks, de nerds, de slimme maar lelijke jon gens en meisjes hard terug. Ze voeren de hitparades aan en bepalen de programmering van de televisie stations. De nachtmerrie van elke sportieve en ge spierde vrouwenversierder gaat uitkomen: Brave Nerd World. Nerds zijn een tamelijk modern fenomeen. Een goed Nederlands synoniem is er eigenlijk niet. Watjes, slo- mo's, wausjes en stuudjes zijn niet allesomvattend genoeg. Nerds (ook: geeks, whizz-kids) zijn jongens en meisjes met een wiskundeknobbel die liever tegen hun computer schaken dan in de voetbalkantine aan de bar hangen. Die computerprogramma's schrijven terwijl Discovery Channel aanstaat. En als dat station niet uitzendt, zit er voor de honderdvijftigste keer een aflevering uit de Star tVars-trilogie in de videore corder. Het prikbord is behangen met adressen van cool websites op Internet, boodschappenlijstjes waarop louter junkfood staat, oplossingen van kruiswoord raadsels en uitgeknipte fotootjes van helden als de Unabomber, Chriet Titulaer, Bill Gates, Charlie's An gels, Captain Picard en Björk. Uit de geluidsinstallatie klinkt elektronische ambient, muziek die via de com puter van een bulletin board system is geplukt en op een cd met opname-mogelijkheid is gezet. Toen op 5 augustus 1945 de atoombom op Hiroshima viel, betekende dat niet alleen het einde van de Tweede Wereldoorlog, maar ook het begin van de bloeiperiode van de nerds. Nog voor de paddestoel wolk opsteeg, was de overwinning van de techneut in het laboratorium op de tough guy in het veld een feit. De Koude Oorlog die volgde werd uitgevochten met micro-films, afluisterapparatuur en computers. Voor even was er niets ieukers dan naar school te gaan. Om mee te doen aan de race om mensen in de ruimte te brengen en computers handzamer te ma- De nerds krijgen de mooiste meiden. ken. De rock&roll-muziek kwam op, maar werd niet populair gemaakt door langharigen in bezwete kle ding. De grootste hits werden gescoord door frisge- kapte jongens in scherp gesneden maatpakken. Toen eind jaren zestig de barricaden in Parijs werden opgeworpen en de strijd tegen het establishment (lees: school) werd gevoerd, begon het verval van de winnaars van de oorlog. In dertig jaar vervielen de winnaars van de oorlog tot belachelijke types in po pulaire sitcoms: de nerd was die jongen met een te dikke bril en zes pennen in het borstzakje van zijn overhemd. Maar that was then and this is now. Noem het het gelijk van nerd-avant la lettre Chriet Titulaer: met ie dere afstandsbediening, draadloze telefoon, cd-spe- ler en computer die De Gewone Man in huis haalt, wordt de grip van de nerds op zijn leven strakker. Ook zo gefrustreerd als het telefoonnummer van de helpdesk constant bezet is? Leer er mee leven! En dat is nog maar de hardware. Kijk naar de tv en je ziet Dr. Greene!), Seinfeld (George!), Friends (Ross!), Beverly Hills 90210 (Brandon!) en zie de nieuwe, coole nerd. Of sla muziekbladen open en kijk in de bleke gezich ten van Orbital, Underworld, Chemical Brothers, Ken ny Larkin, Aphex Twin en al die andere makers van hippe elektronische dansmuziek. Die zich schuilhou den in studio's die van onder tot boven zijn volge bouwd met samplers, synthesizers en computers. Die muziek maken waarop bloedmooie vrouwen in ultra korte rokjes en zwarte lingerie dansen. Heavy Metal, de ultieme stoere mannenmuziek, heeft afgedaan. Al die whizz-kids, geeks, nerds of hoe ze ook mogen heten hebben een droom. Daarin zenden tv-stations enkel oude series uit, bestaat er een alcoholisch drankje dat smaakt naar 7 UP, neemt computerani matie de plaats in van echte acteurs, is pornografie met een simpele klik op de muis beschikbaar, staan bleke, onaantrekkelijke jongens op de podia van Pinkpop en andere grote festivals en hangen de rek ken in modezaken vol kleding uit de jaren zeventig; kort, strak, spencers, (net iets te korte) geruite broe ken in gillende kleuren die bij voorkeur gedragen worden op bloezen waarvan ook het bovenste knoopje dicht moet. Komt u bekend voor? Klopt. Want dit is geen droom meer, het is virtual reality. Sta op, trek de gordijnen open en kijk in de wereld die Nerdtopia heet. Het best bekeken humoristische programma van het afgelopen te- levisieseizoen, was de Andre van Duin-show volgens de Nieuwe Revu. De best bekeken soap was, Goede tijden/Slechte tijden, de po- pulairse drama-serie Oppassen en van de talk-show trok Sonja op za terdag het meeste publiek. Er wa ren nog nooit zoveel sekspro- gramma's op de buis. Gemiddeld trekken ze 250.000 kijkers. Han dig, want televisieseks is heel goedkoop. Interessanter zijn de verhalen van drie jongeren. Ze zijn heteroseksu eel, ze gebruiken geen drugs en wonen in de provincie. Alledrie zijn ze besmet met het aids-virus. Karin; „Ik zat op de havo, maar daar ben ik op mijn achttiende mee gestopt. Mensen die het wis ten, vonden me pessimistisch, ik moest de moed niet opgeven, want over tien jaar zou er wel een medicijn gevonden zijn en dan zou ik spijt hebben dat ik was ge stopt. Dat soort gezeik. Ik vond die mensen ook heel tegenstrijdig, want ze waren verontwaardigd dat ik een hondje uit het asiel haalde. Dat kon ik die hond niet aandoen, want dadelijk was ik dood en dan was dat beestje weer alleen. Wie is er dan pessimis tisch?" Als je een hoog EQ, emotioneel quotient, hebt, zit je goed. Vol gens Flair is onderzocht en bewe zen dat je emoties belangrijker zijn dan je intelligentie. Of je slaagt in het leven, heeft voor 20% met je IQ te maken, voor 80% met je EQ, Zonder de juiste diploma's toch die prachtbaan in de wacht slepen, want begrijpend luisteren, je inleven, je eigen ge voelens analyseren, is belangrijker dan een superbrein. Daarom zou het goed zijn als scholen beginnen met emotionele opvoeding om al jong te leren omgaan met relaties, en met verdriet, woede, angst van anderen. Lijkt mij meer iets datje thuis leert, maar goed. Een hoog EQ betekent niet dat je snottert bij elke melodramatische film, maar houdt in dat je sterk bent op vijf punten: zelfkennis, je gevoe lens efficient aanwenden, optimis me, inlevingsvermogen in de emo ties van anderen, en sociale vaar digheden. Ha, op dit gebied lig gen meisjes nog steeds een beetje voor. In Outdoor staan vaar- en kano technieken getekend en beschre ven voor wie zin heeft in wildwa- ter kanoën. Om het water de baas te blijven in plaats van dat het wa ter jou de baas is, komt iets meer kijken dan theorie. Je kunt een cursus doen op de rivieren in de Ardennen. Wel even sparen, want zo'n weekend kostje 275 pegu- lanten. Dat is natuurlijk niets ver geleken bij een paardrij-trektocht door IJsland langs geisers, glet- schers en vulkanen. Afgaande op de beschrijvingen moet je wel houden van grimmige landschap pen, van eenzaamheid en van paarden. De beloning? Zadelpijn. Wie echt uit kan pakken, zoekt de onbewoonde Canadese bossen en bergen op. Het is een van de laat ste ongerepte wildernissen op aar de. Je kunt er wolven, beren en In dianen tegen komen. Tot de jaren vijftig hadden sommige Indiaanse families geen kontakten met blan ken. Een woudloper weet nooit zeker wanneer hij weer in de be woonde wereld terug zal zijn. Hij eet dus wat hij aan eetbaars te genkomt: bosbessen, kraaiheide- bessen, weegbree, paardebloe men en wilgeroos. En af en toe een hoen of sneeuwhaas. Muriel Boll rMERlJNTJE 2 W Z 8 j-i cr S, Sr 3. - LJ cd O-c O oo --- *-> ëSïïoMi§S 2 w a 5 r 3 P9 5? «3 2 sr Z m sr<m re o m M -T1# crOSL N SS. ft tr Ei ars 2 üksfÜ 3 Z o. 3 S V 8 re >3 ft3'!"" 3 1 a I 3 S 3 g- £?0TQ O i PT fD f (l g o. »„bSs<"3'£?c!3 w 3 ^2 So 2 C'as! fi* o cï F* *2- g-;? »--> 03 c/2 CD J?? 03 GTQ g-3 ""g® >5? ês"3 ei CO 3 JS 0 A m fn /n 9^ 2 or. CD Pt 8 3 3- cl g pT. to s r§.co 1 o n S? to 03 03 o 3 P-2 Z-, M-i ij to Q e a S,^ 2 1 t 5 cro' ff o i S 3 - GO (T> to li* <-> <i ïr to <T> ET" to 3 55 3 1—1 9- 2? w -j-fo to gvg S' E' S 08 3 S-^S, M fl M 2-^1 c Q hj H- 3 d*(ï c £-2 c fo !-( "T" E3 rr, Q3 rn r/1 m N J £♦- a> K CD Cfl l 3 3 9 go jr^lê-s g.o 3 FT S S. s- 8 I g- c-h c-f I 03 M M t (t C/3 CD I I cü S? 5. ETS (i (ti N CD fi' T- (6 35 <1 ft ft Od ft O O- G- oi N (D tO SS G C O 5Tr2 -! 2 CD CL. N O tr-1 (D 2 30 n! CL CD jT ra 3 cs Sr 2 g5 03 O- CS Hj 03 fD H- >o B 3 "-f CD E CD CD O w 1 3t! PT CD sr3 03 cs n O O CD Zb% M 3 r+ e. S CTQ *03* Eo' -s to (D G- i-c- i—j 5- ö- EJ era Ou a S cT I I CD r+- CD k Qa g 0 sr r E C t PCI cm S-a - o: 03 Z.V, r- g-o-ETS-g I C I) c nj w W lJ i E ►,-( 03 C fD 3 §f {U CD 03 cr*- 23.«- <3 uf n a 9- a3 ra n> I® O CD o a® f 1 V? S-s 9 W o to cr 3 O. 2. 3 a> O. O Qj H-j CD CL CJCTQ j 'ftsf'l •C ID M J) fjS a C/) CD *2, -'S's:'® i 3 -2>s as* g 2 E, n X 3 m M f Ci- SL c P2 2 M'OJ 3 o E. CTQ f5 S- 2 Q_ jv a (D 03 w( tri fi o a C/3 CD .H- r CL 3 S. o O* C1, Hl CD bS cd CL fD CD 03 CS 3 '8 II -i 113 3 crci 2 3 cre 3 Ü3 5? M '".ffS 8 3 gsl3 g.3 2 CD 3 3 rS 2 TO j 3 «-"OF 3* 5 3 3d CD CTQ CD: CD 5" S? g-'o" f*r o- OO 03 to 03 fD 9 r-H rr O 03 g- 3-ï cr Cfl 1X1 CD 3, 3 GO 4^- O 3 Q, CD CD 03 'isgs?! s.- 3 i slis CD CL O- 3 n Qa CD O CTQ P m TT SS 3. 3 3 3 o S vi 3 -3 ft 03 CS o'S'2 tra 3 3 CD IT JR ra C 2 to P 3 i Ou tj Ou 03 <3 ft-1 f—'CTQ N Q O 9.3&S Oï o. N too m OH a 3 r- 3 ||5 s g'&g <1 Ig g - g 3 W B. reJ. 33 3 3 I-,(D r- ra a Cb U- T 03 fD 2 03 SD Hl 3 3 Qu T- m 03 mB5 ■srTO s-ff TO S^^ft C' cs 3 w B o» 3-S g ■O M m HK H CS CD f? 3 m r 2 3 S pc Door Marjolein Rotsteeg Spaceman van Babylon Zoo is dankzij de Levi's commercial de snelst verko pende debuut-single aller tijden. Baby lon Zoo is een viermansband uit het Britse Wolverhampton met als creatief brein de 24-jarige Jas Mann. Of moet je bij Jas in het meervoud spreken Op de cd The Boy With The X-Ray Eyes laat hij de luisteraar immers kennismaken met een aantal alter-ego's die filosofe ren over toekomstscenario's voor de mensheid en de planeet Aarde. De cd wordt wel 'een soundtrack zon der film' genoemd. Jas houdt zich met verschillende kunstvormen en media bezig. Naast muziek en beeldende kunst heeft hij korte films gemaakt en mode ontworpen. Onlangs heeft hij twee filmscripts geschreven en nu werkt hij aan drie cd-roms. Wie Jas Mann eenmaal in levende lijve heeft gezien, snapt waar zijn bijnaam 'The boy with the x-ray eyes' vandaan komt. Zijn intens blauwe ogen lijken dwars door je heen te kijken. Jas is een kind van verschillende culturen; er stroomt Aziatisch en indianenbloed door zijn aderen. The Boy With The X-Ray Eyes maakt duidelijk dat Jas onmiskenbaar een kind van de jaren '70 is. Muzikaal her innert hij aan David Bowie. In zijn tek sten duiken termen op als 'bionic eyes' en 'beam me up', die onlosmakelijk zijn verbonden met de tv-series De bio- nische man/De bionische vrouw en Star Trek. Een bewuste keuze om naar dat tijdperk te verwijzen „Niet echt," antwoordt Jas. „Mijn ou ders waren echte filmliefhebbers en ik ging vaak naar het theater. De muziek die ik hoorde bestond voornamelijk uit musicals en filmmuziek, van My Fair La dy en Singing In The Rain tot War Of The Worlds, 2001 en Midnight Express. In '75 was ik vier en je wordt als artiest nu eenmaal automatisch beïnvloed door alles watje ziet. Naast televisie en film ook door literatuur. Op mijn elfde las ik Hemingway en Animal Farm van George Orwell. Wat betreft de vergelij kingen, die zijn nu eenmaal onvermij delijk. Al ben ik pas echt naar die men sen gaan luisteren sinds ik met hen word vergeleken." Nu Jas op zijn praatstoel zit, is hij niet meer te stuiten. Hij wil graag uitleggen wat hij met zijn songs wil. „Ik werp beelden op, poneer vragen en filoso fieën, roep alter-ego's op. leder mag de antwoorden voor zichzelf invullen. Ik presenteer slechts beelden en gevoe lens gerelateerd aan de toekomst." Beeldende kunst en muziek gaan bij hem hand in hand. Sinds zijn eindexa men heeft hij zich met beide kunstvor men beziggehouden. „Ik heb nog een week of drie, vier op de kunstacademie gezeten. Toen snapte ik niet meer wat ik daar deed. Bij schilderen mocht je acrylverf met olieverf vermengen. Ik wilde er autolak en metallickleuren aan toevoegen, maar dat mocht niet. Dat had voor mij weinig meer met zelf expressie, wat kunst toch is, te maken. Misschien geeft die combinatie van verfsoorten een chemische reactie, maar dan ondervind ik dat liever zelf." Je hoeft toch niet opnieuw het wiel uit te vinden.... „Maar zou het niet fantas tisch zijn als je het wiel wel opnieuw zou kunnen uitvinden Niet hetzelfde wiel, maar een heel ander, dat beter is dan het ronde wiel. Dat mocht op de kunstacademie dus niet. Alles moest een kopie zijn van wat al eens gedaan was." Wat heeft iemand die zo individueel en eigenzinnig is te zoeken bij een pla- tengigant als Emi „Ik wil dat mijn kunst succes heeft over de hele wereld en ik wil de meerderheid aanspreken, niet de minderheid. Dat betekent dat je moet werken met mensen die daar voor kunnen zorgen en die zitten bij een grote platenmaatschappij." Hoe is hij aan zijn contract gekomen „Heel eenvoudig. Ik heb letterlijk thuis een paar liedjes gemaakt, alle instru menten zelf ingespeeld op het bandje en dat naar één man gestuurd. Hij bood me een contract aan." En de Levi's commercial „Dat was ook kinderspel. Mijn cd was klaar en de sin gle was naar de radiostations gestuurd. De regisseur van de Levi's commercial hoorde Spaceman en vroeg of hij het 9 Jas Mann, het brein van Babyion Zoo mocht gebruiken. Ik ben naar het beeldmateriaal gaan kijken en vond het geweldig. Klaarblijkelijk zagen ze dat mijn muziek zowel voor nu als de toekomst is." Het laatste nummer van de cd heet Cm Cracking Up I Need A Pill. Het lijkt op het lijf geschreven van de maakbare samenleving met het anti-depressivum Prozac als het wondermiddel dat aan alle nare gevoelens een einde maakt. „Mensen vinden het moeilijk om te gaan met wat ze van zichzelf hebben gemaakt. De ziel en de passie zijn ge passeerde stations. Je hebt een pil no dig voor de volgende. De pil hoeft niet alleen letterlijk een pil te zijn." Waarom noem je je Babyion Zoo „Ik wilde Babyion gebruiken als beeld uit de tijd toen alles vrij was, een paradijs. Dit leven is een dierentuin, een beton nen jungle-achtige prototype samenle ving. Met deze twee beelden wil ik in mijn muziek en mijn kunst spelen." Op 28 april geeft Babyion Zoo een con cert in de Melkweg, Amsterdam. „Een prima manier om de Babylon Zoo Ex travaganza te presenteren. Terwijl we live spelen, worden er korte films ver toond." Dit is de laatste aflevering van de rubriek 'Kunststukjes'. Barbra Backus (16) uit Breda danst het slotakkoord. Zij doet al acht jaar aan klassiek ballet en vindt het nog steeds heel leuk. Daarnaast doet ze ook aan kunstzwemmen. De bewe gingen van ballet vindt ze echter het mooist. Ze speelt ook op toneel en wil dat later - in combinatie met dans - graag blijven doen. Niet als beroep, maar bijvoorbeeld bij een amateurgroep. N 73 a o KD 10 a> S9 S O O O 2 p ï- e P S dQ ft E3 3 S 03 a l"Ö I-S ft en Cu ft 55 eT I ft° re O 8 3 FT'O 3 a P 5 o t— 3* os cm 3 CTQ 2 3 O 2 to M (ft (D fD. ffi 3 o 3 ft3 3 3" 3" 3 fD <D O 3 ft 2 £.3-8 aas CD 5^ §-3 s 32 i—1 fD o fD fD Q, n <E -ft (D 3- O 3 3 8 SB o N. O. ft ft S ffi ësS? 2 9 im ï*r ST as fD CTQ O 03 2L to_, fD.CTQ S .fD fft' fD s S I CS acjo 03 JU O 3 O Hl prcro ttfCTQ cr tr I a'9Jh1°G-29fDOfT>03D3fDHifDfl5fD I fi ggg-a^ - era ■kfi*i O g-£?£-S.O N 3 3 3 W B'3§<g>3 gig s s gL ff 3 3 STÖ< i-g £L 3 9- P- fD E-Cm F/3 t—i. 03 w 9 o (D 3 n O (t Q-hS 2 C/2 tr+ fD o 3 3 2 O 3 r~>" 8- p: o T3 os M- 0 O O Ï-H JD C/2 M 3 t-J T3 c: fD hd rD 1 I 3 sfs gJ-BTO pTO i E' H 2,. H— O 7TÉ?SP

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 52