DE STEM Zonder zenuwen en mét Bredase drop Gratis Sex Bekend van TV Een avondje liefdesliedjesballades en niemendalletjes Soap maakt veel los, maar raakt kern niet 06-98.50 meisjes v.a, 18 jaar. ervice 21370 *Joy Service* 076-5411089 Gold !-V0US 0162-688084 Maxine en Franklin klaar voor onvoorspelbaar Eurovisie Songfestival I I Cannes toont filmtrend: van geweld naar gevoel Babylon Zoo wil het wiel opnieuw uitvinden Bel Dames thuis Clubs Stimula Phone 00-32.3.231.49.70 Erotisch Centrum meisje achter de bar Massagesalon Breda Escort Kleintje Privé terdag geo pend van 11-19 uur. 043 - 3617367. nieuw. isanne 9 Breda thuisgestuurd ?t de gratis Toneelgroep Amsterdam speelt 'Srebrenica!' IEI 1996 X 62 M ZIE RAG A2ZI OP ACHTERPAGINA - D5 pak die gs! Onder voor jou! gt wat te 20.331.13 mfomanes kengetal!! )cphm) isvrouwtjes via je post- "'0 50cphm 35+) willen Bel: 5cpm). wen (25+) v. gratis )cpm). itis Direkt SEX. illen SEX- rt a/d lijn! Pm). jeven echt ÏATIS sex! Pm). iwen (20+) EX. Snel- (80cpm). even echt ige sex-rel. jezocht v. iet dames (75cpm). sven gratis mertje. Bel b wen geven M-kontakt 25801gpm SM-VOOR-2: direkt apart voor dominant sexkontakt i 06-320.329.99 (75cpm) Gids Homo: Jongens onder eh| kaar hoor die knullen aenio. ten! 06-32033088 75cpm HOMO-kontakten, direkt apart Brabant/Zeeland. Rei 06-9614 (Nu 60cpm) in heel Nederland GEHEEL PRIVÉ 24 u/p.d. 1 g.p.m. In je fantasiën, lig ik dicht tegen je aan, gehuld in zwarte satijnen lakens Erotische live-gespekken vraagt Zie je er goed uit en wil je veel geld verdienen? Bel dan 076-5214233 of za-zo 076-5614393. Haagweg 199 Breda. Geopend van 12.00-24.00 Erotische/body/thai/hydro mass, in luxe salon. Ma t/m za 11-23u. Zo 13-22u. Mauritsstr. 4 076-5222333 Ja Tel. 076-5428315. 24 uur per dag. va 18 jaar. eisje gevr. Dames va 18 jaar op escort SM*Echtpaar*Hydro-, Thai-, Erotische massage t spoed tu. per dag. 6881. Een plaatsen: resultaten boeken. ntv. u in een ir. 7 dg. p.w. 76-5211197. Dus goed! Het erotisch bemiddelinsburo dat echt werkt! Wij doen wat andere beloven Snel en Discreet binnen 24 uur. escort, foto- ïputer, nwe 1-5205941 ekend. 220888 Breda A-58 65-341241. r. Linda volsl. 1168-403320, 68-403916. ies ontv U in 76-5221051 "1 Céline Rutten - Jgjuiy's van het Songfes- ',al zitten vanavond in al- landen stevig achter jt en grendel. Ooit, in DU en '72 mocht ieder jjd twee leden afvaardi- om ter plekke van de Jileur locale' te proeven. in de praktijk bleek jjtin pogingen tot om- - zoveel wijn, bier en Sky te zijn, dat aidsdien iedereen (ter op de thuis- jatie in volledi- afzondering en fooral koel en achter het oor- jeelvelt. [d in Oslo wonen adshet begin van de uk de mensen, die ar iets met het van doenheb- II, allemaal in een hotel, dat 3 aaast de tot thea- i omgebouwde ijs- I ockeyhal ligt waar ®avond triomf en Instelling vlak ast elkaar liggen. iJit hotel staan de jaren van de span- 3g iedere dag strak- b gespannen. De ■spellingen die al- iiaal anders zijn, nlgen elkaar steeds aller op. Iedere dag «jen zich meer liiijvers in de enorme Èsenketel vol zan- m, muzikanten, bsponisten, tekst- pijvers, journalis- pen fotografen, si Nederlandse duo Win en Maxine pm zingen tijdens ptities met veel be De eerste keer. Kiswaar als laatsten h op een gedeelde als met België zijn p hier in Oslo door finalisten in de in- lanetop tien gekozen, pets zegt niks. Op dveel andere voor lijsten komt het Ije helemaal niet i. Maar op de Ne- plandse party van de NOS don- iagmiddag, tussen de 600 tul die Keukenhof ieder jaar laat "liegen, bewegen de buiten ge gasten ritmisch op het re- Sommigen trommelen na zinnetje: 'Het was de eerste ritmisch de twee voorge wen slagen op de drum mee Ihun knokkels op te tap. Dat wl leuk. 'ia en Maxine hebben in ■Immense theater in tegenstel- tot Lisa del Bo uit België zenuwen. Maxine laat zich 1 gek maken: „Doe normaal doeiwe hebben niets verliezen." Ze eet zich nog half misselijk aan de enor- zak met drop en ander snoep I tiaar collega's van de Sociale ®ekeringsbank in Breda mee- als ondersteuning op hun 'Haar het succes. En Franklin ■ooreert ontspannen over het 'e hij als hoofdagent in surveillancedienst van de Rot- lamse politie meemaakte: >nder postzegel naar j ?da Franklin Brown en Maxine tijdens een boottochtje, met links Jasmine Valentin (Finland) en rechts Anna Mjöll (IJsland). „Een autokraker die ik in zijn kraag greep. Zegt-ie tegen me 'Agent, die autoradio sprong ge woon onder mijn arm'. Dat zei die echt. Echt waar." Koffers De doorgewinterde Songfestival- fans zien het verschil met twee jaar geleden. Toen kwam Willeke niet alleen met een enorme dele gatie aanzetten, maar ook met een verschrikkelijke hoeveelheid koffers waar zóveel gala-jurken inzaten, dat het een enorm gedoe werd rond het kiezen. Daardoor wilde ze bijna in een half afge dragen oranje exemplaar achter de microfoon gaan staan. Maar dat werd uiteindelijk toch nog op het laatste moment ingewisseld voor iets zwarts. Het mocht niet helpen. En dat niet alleen; door de paar magere puntjes werd Ne derland vorig jaar uitgesloten van deelname. Dit jaar heeft Maxine gewoon slechts één pak, ontworpen door iemand uit Leeuwarden; Frank lin heeft ook geen keus en alles is onder controle. Bij de Engelse af vaardiging, waarvan het liedje O, a little bit, o, a little bit, o, a little bit more, erg hoog op de kans- hebberslijst staat genoteerd, ont stond deze week lichte paniek toen bleek dat de jurken voor het achtergrondkoor voor geen meter pasten. Dus moest iedereen nog even hals over kop de stad in. Iedereen die iets met het festival te maken heeft, wordt deze week op drie prachtige houten schepen getrakteerd op een verrukkelijke vislunch met oesters. Maxine kijkt naar de schelpen en loopt vlug door naar de zalm en de gar nalen. Ze wijst achter zich: „Ja, doei, dat eet ik echt niet." Op de terugvaart zit ze met Franklin en het achtergrondkoortje op lange houten banken en zingt gedreven mee over Bonnie, die over the ocean is. Vanavond verdedigen ze de nationale eer voor 300 mil joen kijkers over de hele wereld. Franklin: „Dat is zóveel meer dan er in de Kuip kan.... Dat zegt me niks en daarom heb ik geen last van zenuwen." Het grootste publiek waar hij tot nu toe voor heeft gestaan bestond uit drieduizend man bij de Vara Discovery show. „Het kleinste was tussen de schuifdeuren van een huiskamer toen vrienden van me op wereldreis gingen." De twee hebben geduld. Iedere fotograaf die een leuk plaatje wil maken, vraagt: „Doe eens iets leuks, til haar eens op." En dan valt Maxine weer in de armen van Franklin, draait hij haar zo als iedereen het hebben wil en steekt Maxine haar armen uit en blijft verrast lachten. Franklin: „Ja, dat wordt zo langzamerhand wel een beetje gortig. Ik denk dat ik haar nu zo'n keer of vijftig in de lucht heb gehad. Ze zouden toch eens iets anders kunnen ver zinnen." Wie vanavond naar het Eurovisie Songfestival kijkt, ziet een im mens en spetterend decor waarin abstracte bouwsels, kleuren en vooral lichten, voortdurend in beweging zijn met de artiesten in een lichtend middelpunt. Wie volledig onzichtbaar blijft is het orkest met zijn wisselende diri genten. Dick Bakker is dirigent van het Metropool Orkest en ooit compo nist van Dingedong (1975). Het was het laatste Nederlandse lied je dat heeft gewonnen. Hij ergert zich. „Heb je dat prachtige futuris tische decor. Waarom kunnen de musici daar niet in worden opge nomen? Het is belachelijk: er zit ten de hele avond 75, 80 man te spelen en dan zie je er helemaal niks van. Stom vind ik het ook, want wat is nou een mooier beeld dan een prachtige warme Stradi varius en een rij koperblazers die met het zweet op hun voorhoofd eruit knallen. Ze zitten daar toch niet voor Jan Joker, want dan zou je bijna net zo goed een 1!°°'Céline Rutten i vol verlangen, echte bal- I rookt iti®e niern-endalletjes. Door- I «te stemmen en hardschreeuwende Een overzicht van de liedjes in van opkomst. Een niet onaardig liefdesliedje igen naar de beminde en naar niet bestaat: het vijf- Er is veel werk voor de vio- TO grootste handicap die dit liedje I leis u^et een zogenaamd half lied- Witht t0t halverweSe en ^at ^er" L Een explosie van licht, geluid De tekst beweegt zich uitslui- nt knoken als oh, ooh, ah aah itom» ,IJaar Engeland staat het n bovenaan in de top tien. De Kna G. heeft een stem die niet i is. Maar als ze niet al te hard ,»J«+ Uwen vanavond, zullen hele Spanjear}lmen voor dit liedje vallen. I »~J werkje zal weinig punten ivansmaar Perso°nlijk vind ik dit 1 is meer waardevolle nummers. 1 uit mtr'8erend bed met elemen- I Wd» m°derne flamenco-cultuur. !onjer j erugkerend deuntje of zelfs 'fiurv'c en(te melodie is het de vraag Som rw vo'doende houvast aan heb- - ""werkje te waarderen. Tsja. 11 k ke4ie met verreweg de 'ritst, dat bovendien bijzonder aardig muzikaal is vormgegeven. De luisteraar wordt op een immens bal meegesleurd in een wervelende bewe ging rond dansen als samba, de marra- benta, de fado en de koladeiran. Dood zonde is alleen dat de zangers erbij staan als een groepje padvinders op een dorpsplein in een onhandige poging geld te verwerven voor een goed doel. Cyprus. De eerste echte ballade van de avond. De grootste helft van wat volgt is beter maar er komen er ook die nog slechter zijn. Niet echt goed dus. Malta. Blijft niet onopgemerkt, al was het alleen al door de leuke zangeres die Miriam Christine heet. Ze is iets groter dan anderhalve meter en ze heeft een enorme uitstraling. Behalve dat swingt het liedje en is best aardig. Kan hoog scoren. Kroatië. Een vlak liedje gezongen door een mevrouw die nogal heftig met haar armen zwaait en tijdens de repetities bijzonder hard schreewde. Dit is een goed moment om koffie in te schenken. Oostenrijk. Het is vooral het afwijkend karakter van dit nummer waardoor je even wordt verrast omdat je dit hier niet verwacht. Dan is er meteen een te sterke relatie met 'Hair' en met de overbekende gospel-cultuur. Valt bij nader inzien niet mee. Dit liedje wordt niet in het Duits gezongen maar in Voralbergdia- lect. Zwitserland. Laten we zeggen: een leuke een-na-laatste plaats. Een soort van chanson over een liefde die voorbij is. Het geheel is zo ouderwets dat het tien jaar geleden misschien nog een kansje zou hebben. Griekenland. Luchtig niemendalletje op liefdesgebied waar bijzonder weinig van blijft hangen. De mevrouw die het zingt valt wel op: ze is beeldschoon en het pak blijft daar niet bij achter. Estland. Een doorrookte stem op leeftijd gaat een niet onaardig dialoogje aan met een lief jong meisje over liefde. Het lied je wordt leuk gezongen en het wordt al om gewaardeerd. Bij de Finnen geldt dit als serieuze kanshebber, bij de meeste andere landen net niet. Noorwegen. Een lied vol weemoed en verlangen tegen de achtergrond van wouden, heuvels en fjorden. Goed ge zongen door Elizabeth Andreassen die eerder, in 1985, winnares werd tijdens het Songfestival. Alles in dit lied getuigt van beschaving. Frankrijk. Dit land komt met een num mer dat een volledig Iers karakter heeft. Het wordt gezongen in het Keltisch. Het is zeker voor Frankrijk een hele opmer kelijke inzending en als kijkers op dit tijdstip van de avond drie glazen whis key ophebben zal er ongetwijfeld zo nu en dan een rilling over de rug lopen. De zangers maken zich zorgen over de toe komst van kinderen. Slovenië. Een medium-tempo-song. Het meest opvallende is dat de zangeres Re- gina erg zwanger is. Dit is een liedje dat uit de computer komt rollen als je die de opdracht zou geven het meest stereotype Songfestivallied in elkaar te draaien. Nederland. De Eerste Keer swingt. De belichting wervelt en het gelegenheids duo Maxine en Franklin Brown tillen met hun voortreffelijke presentatie het liedje een heel eind uit boven de magere inhoud die de tekst nu eenmaal heeft. Of het veel punten krijgt, hangt af van de voorkeur van de jury's: vallen ze nog steeds op ballads of kiezen ze eindelijk eens voor up-tempo-nummers. België. Ja, en dat is jammer. Hier had ei genlijk zo'n taaie ballade moeten ko men, liefst een van de slechtere. Maar nu staat er na De eerste keer meteen Lisa del Bo op het toneel in een beeldschoon wit pak met minirok boven schitterende benen en ook zij heeft een up-tempo- nummer. Ierland. Een ballade die uitstekend in een Sterspot voor een whiskeymerk zou passen. Net als je je daarbij hebt neerge legd raak je door te snelle violen weer uit het ritme. De zangeres Eimear Quinn heeft een prachtige stem, dat wel. Finland. Een mevrouw met een enorme gitaar op haar buik lijkt in een wereld thuis te horen die wel erg ver achter ons ligt. Het liedje heeft ook niks waar je van op veert. Maar de telefooncentrale in Finland heeft platgelegen na de eerste presentatie. IJsland. Een verschrikkelijk liedje met alleen het woord Shoebidoe in de hoofd rol. De bewegingen van het achter grondkoortje zijn om in de lach te schie ten. Polen. De mooiste ballade van het hele festival, maar dit is een zeer persoonlij ke mening. Ik hoorde ook het woord on toegankelijk. Maar ik vind het lied fraai gestructureerd. De tekst gaat over een liefde die opstapt en het geheel is dan ook verdrietig, maar erg mooi verdrie tig- Bosnië-Herzegovina. Evenals haar voor gangster is ook deze zangeres in het zwart maar wat ze zingt en hoe, zegt me niets. Slowakije. Het dieptepunt van het hele festival. Vrij erg dus. Onbegrijpelijk dat dit nummer door de laatst schifting is gekomen, waarin bijvoorbeeld Duits land is geschrapt dat - naar velen zeg gen - een aardig nummer had. Zweden. Twee lieve meisjes zingen een allercharmantste ballade waar erg veel mensen voor zullen vallen. Pieter Grön- vall is de componist en hij bespeelt ook de piano. Hij is de zoon van Benny An- dersson van Abba. Nederland 2, 21.00 uur ZATERDAG 18 MEI 1996 DEEL D bandje af kunnen spelen; heb je een soundmix-show." Oorwurmpje Het wijsje van De eerste keer noemt hij net een oorwurmpje. „Dat wijsje kruipt in je oor en je krijgt het er de hele dag niet meer uit. Maar kijk, al is een melodie tje nog zo sterk, als het gespeeld wordt door een stelletje dooie walvissen, dan hou je niets meer over dan een vlak niemandalle- tje. Ik merk dat het orkest hier in Oslo wekenlang gere peteerd moet hebben, want iedereen kent perfect de partijen van de 23 liedjes. Dat is niet genoeg. Een musi cus die zijn partij goed kent weet weliswaar: Hier moet ik hard en hier moet ik zacht, maar er moet iemand zijn die daar nuances in aanbrengt. Maar ja, als er dan een dirigent voor komt staan, die half hangend vanuit zijn stoel een keer zijn linker en een keer zijn rechterarm opsteekt - en ik heb dat dit jaar bij de repetities echt zien gebeuren - dan weet je zeker dat het straks vlak gaat klin ken." Terwijl alle orkestlei ders vanavond vanaf de partituur en zittend op een stoel dirigeren, staat Dick Bakker kaarsrecht tegenover het orkest en dirigeert vanuit het hoofd. „Als ik begin, sla ik het boek dicht. Ik sta dan met mijn stokje, weet waarover het gaat en de musici waarderen dat." Jeugdliefde De rust in het hokje van de televisiecom mentator is, nadat Paul de Leeuw het het vorig jaar heeft verla ten, weer terugge keerd nu als vanouds Willem van Beusekom achter de microfoon plaatsneemt. Hij zegt: „Ach, het viel allemaal wel mee. Ik kan me foto anp voorstellen dat men sen zich geërgerd heb ben aan de opmerkingen over de Israëlische inzending, maar het was gewoon echt Paul die daar zat." Zijn liefde voor het Songfestival is een jeugdliefde. „Ik herinner mij als klein jongetje 1959 nog heel goed, toen Teddy Scholten won met Een beetje. Ik heb daar na mijn familie ieder jaar geter roriseerd met briefjes, want het is en blijft de mooiste familiequiz die denkbaar is." Over de objectiviteit van de ju ry's: „Ach, iedereen weet dat Griekenland en Turkije over en weer geen punten uitdelen en dat de Scandinavische landen elkaar vooral vroeger beschermden te gen de enorme macht van de Franstalige liedjes. Nu is er zegge en schrijven één liedje dat in het Frans word gezongen. Vroeger waren dat er met Luxemburg, Monaco soms wel vier of vijf ter wijl er toen niet meer dat zestien liedjes meededen. Maar dat telt nu allemaal niet meer zo." Door Jos Kessels Cannes - Geweld is van alle tijden en ligt verankerd in het karakter van de mens. We zijn zelfs zö vertrouwd geraakt met geweld dat de grenzen van het toonbare steeds verder opschuiven. Het geweld in films wordt explicieter, het Journaal deinst niet langer terug voor gruwelijke details en de kranten publiceren steeds hardere foto's. In de cinema was de laatste ja- gens de filmcritici. ren zelfs een hausse in geweld te bespeuren, in alle mogelijke vormen en in allerlei soorten films, ook in de zogenaamde kunstzinnige films. Het negenenveertigste filmfes tival van Cannes lijkt een om mekeer in te luiden. Het bloed druipt niet langer van het doek, de moordzuchtige psy chopaten zitten elders achter slot en grendel en revolvers en hakbijlen zijn opgeborgen. Op vallend veel films keren terug naar de kleine drama's en vreugdes in de menselijke om gang, waarbij zelfs een licht optimisme de boventoon voert. Als de mens zich niet verloo chent en zijn ware gevoelens toont, dan komt het toch nog allemaal goed. Secrets and Lies van Mike Leigh is een duidelijk voor beeld van deze onmtwikkeling. Was zijn vorige film Naked nog een nihilistische dooltocht door de vereenzaamde stad, in zijn nieuwste productie ont stijgen de personages hun gees telijke verkramptheid en voor oordelen en triomferen liefde en genegenheid. In Secrets and Lies gaat een zwart meisje dat opgevoed is door pleegouders op zoek naar haar werkelijke moeder. Tot haar verbijstering is de moeder blank. De moeder reageert al even ontsteld. De vrouw wil eerst niets van haar zwarte dochter weten, temeer omdat er ook nog een sociaal verschil is. Het zwarte meisje is be schaafd en heeft een prima baan terwijl de moeder onder aan de Britse ladder staat. Regisseur Mike Leigh stelt in Secrets and Lies de camera in dienst van de personages die zonder uitzondering goed en naturel vertolkt worden. Tot nu toe is Secrets and Lies de voornaamste kandidaat voor de Gouden Palm, althans vol- Het melodrama Breaking the Waves van de Deense cineast Lars von Trier werd wat wisse lender ontvangen, maar ook in deze film laaien de emoties hoog op. De film is gesitueerd in een geïsoleerde en streng re ligieuze gemeenschap in het hoge noorden van Schotland. Een jong en onervaren meisje trouwt met een man die op een boortoren werkt. Het meisje is ontroostbaar als haar kersver se echtgenoot een ongeluk krijgt en verlamd raakt. Ze zoekt steun in het geloof en denkt haar man te kunnen red den als ze zich opoffert. Breaking the Waves gaat over totale liefde en overgave met daarnaast de rol van de kerk, die de naastenliefde in theorie predikt maar daar in de prak tijk weinig van laat blijken. De film zorgde in Cannes zowel voor geëmotioneerde tranen als afkeurend gefluit. Eenzelfde reactie kreeg de Belg Jaco van Dormael bij Le hui- tième jour. Een goedbedoeld, maar ook wat naïef magisch- realistisch sprookje over de vriendschap van een geestelijk gestrande zakenman en een uit een inrichting ontsnapte ver standelijk gehandicapte. De film telt enkele visuele hoogte punten, maar de boodschap is overbekend, namelijk dat 'nor male mensen' bij het uiten van hun gevoelens heel wat kunnen leren van zogenaamd gestoor den. Persoonlijk is me Fargo van de gebroeders Coen tot nu toe het best bevallen, hoewel de film niet past in het eerder gesigna leerde beeld van opwaardering van de menselijke contacten. In deze zwarte komedie moeten twee criminelen de echtgeno ten van een opdrachtgever ont voeren. De zaak loopt finaal uit de hand en er vallen de nodige slachtoffers. Amsterdam - Transformator huis. Toneelgroep Amsterdam met 'Srebrenica! Tekst: Guus Vleugel en Ton Vorstenbosch. Regie: Gerardjan Rijnders. Met: Jasper Boeke, Hajo Bruins, Kitty Courbois, Casper Gimbrère, Janni Goslinga, Hans Kesting, Ruben Lursen en Lineke Rijxman. Te zien in Amsterdam tot en met zater dag 8 juni, Door Ton Verbeeten De acteur Jasper Boeke, die de rol van Dutchbatter Roberto speelt, stapt uit zijn rol en doet in schel wit licht op neutrale toon verslag van de opeenvolging van smadelijke gebeurtenissen en laf hartig gedrag van Dutchbat in de lente en de zomer van 1995 in de safe haven Srebrenica in Bosnië, De feiten haalden de auteurs van Srebrenica! uit een artikel van John Sweeney in de Engelse krant The Observer van 17 de cember 1995. Ze zijn schokkend en we weten inmiddels hoe schokschouderend de Neder landse regering heeft gereageerd op elke onthulling over de activi teiten, of liever het gebrek daar aan, van Dutchbat. Deze scène, die letterlijk uit de voorstelling wordt gelicht, is de meest provocerende en dat geeft de kracht en de zwakte aan van de voorstelling Srebrenica!, die in de publiciteit al voor haar pre mière zoveel verontwaardiging wekte. Het is niet de voorstelling, maar het buiten haar orde en op ande re toon gepresenteerde verslag dat schokt. De voorstelling zelf is een groteske comedy en handelt over de moraal van alles moet kunnen als alles maar kan wor den goed gepraat en we er zelf maar niet onder te lijden hebben. Als Srebrenica!, zoals de schrij vers Guus Vleugel en Ton Vor stenbosch zeggen, al over verraad gaat, dan over het verraad bin nen het rudimentaire gezin en in een milieu waarin het leven ge duid wordt in de taal van de soap en dat is de taal van geleend le ven. Op die moraal legt de voorstel ling de zere vinger. En hoe ver maledijd zij ook is met haar alle daags fascisme, een inhoudelijk verband met de politieke moraal die Srebrenica mogelijk maakte, wordt alleen maar gesuggereerd, niet waargemaakt. De voorstelling Srebrenica! biedt het soort satire, waarin de onder scheiden negatieve aspecten van een bij voorbaat te veroordelen moraal zijn toebedeeld aan een- dimensionele karakters in een milieu waarmee niemand zich hoeft te identificeren. En daar mee is de angel eruit. En dan zitten we te kijken naar een naïeve jongen met een moe derbinding, die per ongeluk Dut chbatter is geworden en zich van niets bewust een moraal predikt van Befehl ist Befehl, naar een moeder die met volstrekt onacht zaam egoïsme alles en iedereen naar haar hand zet en naar zich rap ontwikkelend nieuw besef leed vertaalt in smartegeld. In hun omgeving gedijen perso nages als een homoseksuele jood, een neofascist, een omzichtig met onbegrepen intellectuele infor matie met het oog op de lieve vre de manoeuvrerend echtpaar echtpaar en een jonge vrouw die emoties als louter vorm te berde brengt. En als bij hun iemand op bezoek komt, dan moet dat wel een cynische realist met een ge fnuikte carrière zijn. Gewiekst en razendsnel stelt Sre brenica! politieke correctheid, rassenhaat, egoïsme en inhouds loze emoties aan de kaak, zonder de kern van de zaak te raken. Daar zou een echt conflict voor nodig zijn, waar er nu alleen een aanleiding is. Hoe schokkend die ook is. Maar het bekt allemaal heel lekker en de acteurs mogen er vet tegenaan. En om het alle maal nog wat grotesker te maken wordt er met tieten geschud, in triootje gedoucht en loopt ieder een in schreeuwende vrijetijds- kleding. We hebben gelachen en soms even de billen tegen elkaar ge knepen, maar vooral hebben we weer iets om over te praten. Een soap over Nederland op zijn smalst.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 45