Weekend Oudere Marokkanen en Turken worstelen met keuze voor de oude dag P&OV'S i K LeStem European Ferries IContract Hun oude dag staat voor de deur. Is eigenlijk al aangebro ken, want een Marokkaan of een Turk die vijfenvijftig is, beschouwt zichzelf meer als een oude man dan een Nederlander van dezelfde leeftijd. De vraag is: wat nu? Teruggaan naar het vaderland zijn ze altijd al van plan geweest, maar is er nooit van gekomen. Nu betekent het dat zij en hun vrouwen de kin deren moeten achterlaten, die meer aansluiting hebben gevon den bij de Nederlandse samenle ving. Hier blijven betekent definitief niet teruggaan en in de toekomst het Nederlandse bejaardenhuis. Is er niet een tus senweg mogelijk, vragen de dui zenden zich af, die hun leven grotendeels doorbrachten in een land dat hun vreemd is geble ven. 2 Z Teruggaan niet reëel Pendeldienst Kennismaking Aan de kant geschopt Sterfgevallen v vakantie beter. Informeer bij uw p ADVERTENTIES in de ru-j briek "Reizen en Recreatief komen elke zaterdag onder de ogen van zo'n 2 miljoei geïnteresseerde lezers, adviseren u graag over c. advertentiemogelijkheden! Inl.: Tel.: 073-6125225 Far 073-6157283. a. stel ier- ug- ïfo: 384 DE RUBRIEK "Reizen Recreatie" staat elke zater-j dag in deze krant en bereik ca. 2 MILJOEN LEZERS Dat mag u niet missen! Inl.; Tel.: 073-6125225 Fa 073-6157283. pe- ge- >ro- n., ten, rak. 13 DE RUBRIEK "Reizen Recreatie" staat elke zatei dag in deze krant en bereik ca. 2 MILJOEN LEZERS Dat mag u niet missen! Tel.: 073-6125225 Fa 073-6157283. ilica els. 'ertr ïme 7 reis ice, nel. dgn HP NA. letië \ïda gids 84. 75, ME/ I75,- reis- izen ■/R) Aan Trasimenomeer tussr Florence en Rome chalf bungalows v.a. 82,- p.w] p.p. Info: 026-3640F" POLSKA TRAVEL (SGR) CATTOLICA, 10 dgs re per luxe bus naar het set terende Cattolica incl. I mooie htl. Linda"* 75 m v/j strand! 14-21-28 jun, 5-1! 19-26 ju! etc. 10/17 dgvj 479! of voor jongere camping tent aan z: vertr. 14-21-28 jun, 5-1! 19-26 jul. 10/17 dg v.' 289/429. REKRO REIZE 010-4142233 tot 22 SC VRIJ GEKOMEM: vak.wc bij Caldonazzo-/Levicoms 6/7-27/7. T: 074-2777377. Op zoek naar een idea VAKANTIEBESTEMMING. Lees de rubriek "REIZE EN RECREATIE" elke terdag in deze krant! EAU- HP 38 AUBERGE Koch (Müllerth weekendarr. 125,- PP- 00352-878337/879020 >58,-. ;ht/tr. -SGR ADVERTEREN in de rubri "Reizen en Recreatie in Tel.: 073-6125225 Fa 073-6157283. I am ;omf. op iNWB 3986 OOSTENRIJK! 7-dgs vakanties v.a. 5=M' incl.excurs. vertr. 2/ra. 8,15/7. WinnemuHer reiz 0488-468655 (SGR/ANWj al v.a. hotel diner koffie- in NI. ubriek Hotels, pensions, hu. v.a. ƒ80,- P-P-P-w'nH reizen, fietsvak., reize.nw vogelliefhebbers. y busdienst naar 14 si Vliegtickets Bel PER de specialist. Voor HUISJES, culW en actieve ocxoê bus of auto: 026-36 POLSKA TRAVEL (SGR) Gratis Reizen ■46.36. i.SPR. BRIEK 1 staat lingen. l'Uit Denizli." Er glijdt een glimlach over de Irobuuste gelaatstrekken van Ramazan Inang Iffanneer hij de naam van zijn geboortestreek it. Hij heeft reden het woord met welge- |vallenuit te spreken, want het geneeskrachti- i water heeft de zuidwestelijke provincie Ifcrazli nationale faam bezorgd in Turkije. I.Denizli, heerlijk, warmwaterbronnen," ■klinkt het tegelijk uit de monden van Osman In Mustafa. Ze knikken vriendelijk naar Ra- Ijazan die nog tevredener gaat kijken bij deze |ttemmg door zijn landgenoten uit Izmir en toch ook niet de minste plaatsen. lEriséén probleem. Ramazan is niet in Deniz- maar in Utrecht. Niks warme bronnen. ■Buiten staan de betonnen kolossen van Hoog JCatharijne en er waait een koude voorjaars- Ites door de winkelstraten van Lombok. ■Voor een Turk van eenenvijftig jaar die niet [«eer aan het arbeidsproces deelneemt en ui- llffst gebrekkig Nederlands spreekt, is de si- [tiatie verre van ideaal. |üet is precies zoals Osman het zegt. Osman die al 59 is en afkomstig uit Izmir aan Ie Egeïsche Zee, komt bijna niet uit zijn porden van de opwinding wanneer hij zegt: [„Dat mooie klimaat was zo goed voor ons |oen we een klein baby'tje waren. Daar heb- iwe ook behoefte aan nu we oud zijn. Als Ie oud bent wil je terug naar je eigen cultuur." |amazan zou graag naar zijn geboortegrond jmigkeren. Wat zou de milde lucht van het Middellandse-Zeegebied zijn ouder worden- |de botten goed doen. Maar er is nog een pro- Heem. Wanneer hij gebruik zou maken van pe terugkeerregeling met behoud van uitke- voor werkloze buitenlanders van boven |devrjftig jaar, mag hij niet meer naar Neder- terugkomen. En dat is onvoorstelbaar Nor Ramazan. Zo hoeft het voor hem niet. pjn kinderen blijven in Nederland. Hij en zijn vrouw gaan natuurlijk niet naar Turkije [tag als daardoor een eind komt aan de mo- plijkheid geregeld hun kinderen en kleinkin deren om zich heen te hebben. miazan, Osman en Mustafa zijn oudere mi- Jranten. Samen met enkele tienduizenden an- pere Turken en Marokkanen kwamen ze in de pen zestig naar Nederland, als contractar beiders geworven door het Nederlandse be- kijfsleven. Velen kwamen met de gedachte |m na een jaar of drie vier naar hun vader- pid terug te keren en met het verdiende geld N huis te bouwen of een bedrijf voor zich tte beginnen. Enkelen lukte het, maar bij P-meesten is het er niet van gekomen. Tornmigen trouwden tijdens een vakantie in •et vaderland, kochten hier een woning en lieten vervolgens hun vrouw overkomen om SLOWAKIJE lNTIEWOIMINGEN I! LOW ikjes zei-gids: .a25 80 Bo- J1928 al v.a. hotel tafel bij Folder: 548884 'S, HUIZEN EN CHALETS 'Volop Keus" All-iniPLj 070-35.033.09jhdggS r Praag 215, )17. i Hoge I,- HP 2,26/7 slechts 14/6,12 359,- 16,30/6! REIZEN eNVR) G 5dg avonds) jr) 046- Door Ivo Postma in Nederland een gezin te stichten. Anderen trouwden ook in het vaderland maar verwekten hun kinderen tijdens de jaarlijkse vakanties om na een aantal jaren moeder met de hele bubs te laten overkomen in het kader van de gezinshereniging. De definitieve terugkeer werd per levensfase uitgesteld, maar is al die mannen tot op de dag van vandaag door het hoofd blijven spe len. Omgang met Nederlanders zochten ze niet. De taal leerden ze niet. Zij zouden im mers teruggaan zodra ze geld genoeg hadden om zich als vermogend man te vestigen in hun geboortestreek. Maar de kansen namen af. Naarmate de in dustrie de handarbeiders niet meer nodig had, werden ze werkloos, voorzover ze al niet in de wao waren terechtgekomen. „Wij, handarbeiders, zijn de slachtoffers van de automatisering," roept Osman die nog steeds niet goed raad weet met de formulieren van de sociale dienst die hij iedere maand moet invullen. „De meeste Marokkanen en Turken van bo ven de vijftig zijn nu in de ww of in de wao. Voor hen zijn de deuren van de arbeidsmarkt definitief dichtgegaan. Boven de vijftig heb je gewoon geen werk en vind je ook niets nieuws," zegt Mustafa Karaköse (52), die zelf tot de kleine groep gealfabetiseerde gastar- NOORWEGEN SU? VOORDEEL! ,6/7 .n 20/8. reizen, u^°° (SGR/ANVR1 l/l cc m PRAAG is onzesPf^j Diverse reizen 5/b/» va/ 249,- incl. n.01 J en excur. Vertr®„he| woensd. en zat. g door. B.v.nog rnog- mei,1,5 juni. Mot»A organiseren y")jsPre Vraag onze gratisi bij MOT, Middle CWFJ Tours (SGR) 0ÜL-— "Reizen en ReH Dewew!&i vakantierub«eK|ad Brabants Dag" J Eindhovens Dag De Stem DeGelt?riesen^! Barneveldse* De Limbufg^' Dagblad voor Nrh^ Elke zaterdag111V Inl.: Tel.: 073-61 Fax: 073-6157/°" tyfU 31 SI/VAAS"A-ppeL- NU OF ZATERDAG 18 MEI 1996 Nachts Caravan gratis nachts* overvaart, hoeft u voor uw can. voor een auto met 2 personen en caravan CO van uw oveisteek een ware minicruise, Hier de kinderen, ginds het vaderland Oudere Turken in de Utrechtse wijk Lombok. Tweede van links Mustafa Karaköse, derde van links Osman Tonga. FOTO TON MINNEN, 'T STICHT ge naar Nederland kwam, denkt al aan men sen van vijftig jaar wanneer hij spreekt over de oudere Marokkaan. Bij de Stichting Wel zijnswerk Ouderen Nijmegen (SWON) leidt hij een project dat speciaal is gericht op de oudere Marokkanen. „De stichting heeft officieel de mensen vanaf 65 jaar tot doelgroep, maar wij houden voor de Marokkaanse groep de leeftijd van vijfen veertig, vijftig aan. Uit onderzoek blijkt dat de meeste Marokkanen de vijfenzeventig niet zullen halen. Hoewel de meeste gastarbeiders al dertig jaar of langer onder Nederlandse omstandigheden leven, blijft Azzouz van de Marokkaanse le vensverwachting uitgaan. „Ze hebben allen hun jeugd in Marokko doorgebracht en heb ben als kind hard moeten werken onder slechte omstandigheden. Dat blijft toch bepa lend," meent hij. Azzouz denkt dat de meeste oudere Marokka nen in Nederland zich niet zo gelukkig voe len. Meer dan onder het oud worden zelf lij den ze onder de omstandigheden waaronder het proces zich hier aan hen voltrekt. „In Marokko ben je als oudere gerespec teerd," vervolgt de welzijnswerker. „Veel van de mensen die hierheen kwamen zijn zelf standig geweest op hun eigen grond. De men sen zijn daar langer actief en genieten daarom tot op hoge leeftijd respect. De kinderen blij ven langer afhankelijk van je en je blijft de belangrijke persoon in je gezin. Hier in Ne derland valt dat weg. Het is heel moeilijk om het gezag waaraan je gewend bent, het res pect van je kinderen, kwijt te raken." Meer nog dan de Turken, die Europeanen zijn, zonderen de oudere Marokkanen zich af van de Nederlandse samenleving. De meesten zijn analfabeet. Nu ze ouder zijn voelen ze er al helemaal niets meer voor om nog Neder lands te leren. „Zelf vind ik dat je nooit te oud bent om de taal te leren, maar hun idee is dat dat nou geen zin meer heeft. Hun leven speelt zich voor een groot deel rond de moskee af," aldus Azzouz. „Als je ouder wordt ga je meer met je geloof doen. De Marokkanen zijn eigenlijk de hele dag bezig met naar de moskee te gaan. De moskee is het middelpunt. Men wil de ge bedstijden niet missen. En men wil elkaar ontmoeten, samen praten over het leven in Marokko, over vroeger, over de dingen in Ne derland die voor hen belangrijk zijn." Azzouz denkt dat er in de steden waar veel Marokkanen wonen andere voorzieningen moeten komen buiten de moskeeën. Hij denkt aan de oprichting van een Marokkaans, of tenminste een islamitisch, ontmoetingscen trum inclusief gebedsruimte. Dat is volgens hem nodig, omdat er over enkele jaren grote aantallen van Marokkanen van rond de zestig zullen zijn. „Heel veel oudere Marokkanen zullen een be roep op zorgvoorzieningen gaan doen. Deze mensen zullen hun kinderen niet tot last wil len zijn. De overheden moeten daarom gaan nadenken over de inrichting van islamitische bejaardenhuizen, of bejaardenhuizen met voorzieningen voor moslims." Deze wens van de welzijnswerker berust op zijn overtuiging dat teruggaan naar Marokko geen reële gedachte is. „De mensen die zijn teruggegaan met een op de levenstandaard afgestemde uitkering - voor Marokko is dat duizendtachtig gulden-, blijken daar lang niet mee uit te komen. Meestal gaat het om Marokkanen wier gezin in Marokko is geble ven. Die hebben nu spijt als haren op hun hoofd, want ze kunnen niet meer terugkomen naar Nederland." „Het is duidelijk dat mensen die die verhalen horen minder zin krijgen om ook te gaan," vervolgt hij. „Wij van de SWON zeggen tegen de mensen: wees je ervan bewust dat je hier gaat blijven. Jullie gaan niet terug. Daarom moeten jullie de handen ineenslaan. Als jullie voorzieningen voor islamitische bejaarden willen hebben, zullen jullie daar zelf voor moeten pleiten." Azzouz weet dat het vooral de mannen zijn die naar Marokko terug willen. „De vrouwen zijn zich er meer van bewust dat ze daarach ter eenzaam en onverzorgd zullen zijn, omdat er geen kinderen en geen sociale voorzienin gen zullen zijn waar ze een beroep op kunnen doen." Azzouz: „Ik bereik in mijn werk alleen de mannen, maar ik vind het belangrijk te weten hoe de vrouwen erover denken. Daarom pro beer ik hen ook te bereiken. Ofwel via hun man, ofwel via organisaties van vrouwen." Vrouwen hebben meer dan een reden om voorzichtig te zijn met terugkeren. De huidi ge terugkeerregeling houdt in dat bij een eventuele scheiding in het land van herkomst de vrouw niets van de uitkering krijgt. Daar staat tegenover dat de remigratie van het he le gezin niet doorgaat wanneer de vrouw niet mee tekent voor terugkeer. Vertrekt de man alleen, dan ontvangt zij hier de helft van de uitkering. D66 wil dat ook de naar Marokko teruggekeerde vrouw na een scheiding haar deel van de uitkering ontvangt. Azzouz hoopt dat dit idee in de nieuwe wet wordt opgeno men. De meeste oudere Turken die Mustafa Ka raköse kent zijn voorstander van een soort pendeldienst tussen Nederland en Turkije. „Ik weet zeker dat dertig procent van de eer ste generatie Turken zou terugkeren wanneer die definitieve hefboom er niet meer zou zijn. Alleen het idee al dat het voor altijd is, schrikt de mensen af om de stap te wagen. Als de mensen mogen pendelen, zullen ze in Ne derland niet zo vaak meer naar de dokter hoe ven. Dan zie je ze niet meer met een tas vol medicijnen van de apotheek naar huis wande len. Allerlei kwaaltjes zullen dan automatisch genezen." Volgens Karaköse wordt in Europees verband gesproken over het idee bejaardencentra voor buitenlandse werknemers te stichten in de landen van herkomst. Naar zijn mening ech ter zullen de meesten ervoor kiezen in Neder land te blijven wanneer over een aantal jaren dan de echte ouderdom aanbreekt. Met het oog op deze nabije toekomst heeft hij onlangs met een groep leeftijdgenoten enkele bejaardencentra in Nederland bezocht. Ze bezochten onder meer een multicultureel be jaardencentrum in Den Haag, dat een sympa thieke indruk maakte. „De kennismaking met het verschijnsel be jaardencentrum viel de deelnemers niet te gen," zegt hij. „Sommigen die aanvankelijk tegen' het idee waren om later in een bejaar denhuis in Nederland te gaan zitten, zijn nu voorstander." Dat wil niet zeggen dat ze door elkaar met Nederlandse bejaarden in een centrum willen wonen. Ook een islamitisch bejaardencen trum, waar Marokkanen en Turken naast el kaar zouden leven, kunnen ze zich moeilijk voorstellen. „Er zijn toch wel grote culturele verschillen," zegt Karaköse. Een Turks bejaardenhuis dan? Volgens Kara köse is dat wat de achterban het liefst zou zien. „Mensen die ouder worden keren nu eenmaal graag terug naar de wortels van hun bestaan. Ze willen in hun eigen taal spreken met mensen uit hun eigen land." Maar ook een Turkse afdeling in een algemeen bejaar dencentrum lijkt hem niet slecht. „Als er maar ruimte is voor onze eetgewoon ten, onze cultuur en en uitoefenen van onze godsdienst, dan vind ik dat een prettige op lossing," zegt Osman Tonga. Hij moet er niet aan denken dat hij op zijn oude dag niet onge stoord Ramadan zou kunnen vieren zonder anderen te ergeren. beste op het gebied van voorzieningen en beiders behoort. Als een der weinigen heeft hij vloeiend Nederlands leren spreken. Mustafa bezat als achttienjarige een eigen confectieatelier in Karaman. Toen dit tot de grond toe afbrandde, besloot hij als contract arbeider naar Nederland te gaan. Dat is nu tweeëndertig jaar geleden. „Ik hoorde bij de voorhoede van de eerste generatie," zegt hij met een zekere trots. Hij werkte vier jaar in een fabriek en leidde geruime tijd het beruch te gastarbeidersleven in een pension met sta pelbedden. „De instanties waren in die tijd niet in ons geïnteresseerd. Alleen de werkgevers. Oh, als ik me toen verstaanbaar had kunnen maken," verzucht hij. Maar hij deed er wel iets aan. Hij knipte foto's uit kranten en reclamefolders en vroeg zijn Nederlandse collega's er het Ne derlandse woord bij te zetten. Nu is hij vraag baak en bemiddelaar voor zijn lotgenoten die destijds niet wilden meedoen aan zijn pogin gen de taal te leren. „Ach," zegt hij. „Zij kwamen hier als con tractanten om een boterham te verdienen. Het was een tijd van werken, thuiskomen in het pension, boodschappen doen, eten koken, de afwas doen, kleren wassen, slapen. Ze hadden geen tijd om zich met de Nederlanders te be moeien. Na afloop van zijn contract bij de fabriek werkte Mustafa nog enkele jaren in een con fectieatelier in Utrecht. Hij kocht een woning en begin jaren zeventig kwam zijn vrouw over. In 1974 kreeg hij een baan bij een bank. Begin dit jaar ging daar de deur voor hem dicht. Een reorganisatie. „Ik voel me als een beest aan de kant geschopt. Ik heb thuis zit ten huilen." „De eerste generatie heeft keihard gewerkt," zegt Mustafa. „Als vrijgezellen waren we al tijd bereid over te werken. Osman en Rama zan vallen hem vurig bij. „Zo is het." Nu zijn ze oud en de droom is voorgoed voor bij. De gouden bergen die zij zichzelf en hun meisje beloofd hadden, zijn niet verrezen. Van hun inkomen ging verplicht een deel naar de ouders in het geboortedorp. De rest moest worden besteed in een maatschappij waar ze nooit echt voor gekozen hebben, maar waar ze hoe langer hoe meer in verstrikt zijn ge raakt. Met hun grauwe jassen en hun traditionele hoofddeksels zijn zij een vast element gewor den in het beeld van de oude stadswijken. „De hele dag bezig met naar de moskee te gaan," zoals een Marokkaanse welzijnswerker het uitdrukt. Oude mannén die in veel gevallen hun kinderen hebben teleurgesteld. De op groeiende kinderen die overkwamen voor de gezinshereniging, ontdekten dat vader niet in een paradijs woonde, zoals ze gedacht had den. En vader zag het respect dat zij hem ver schuldigd waren, ineenschrompelen. Nu ze oud zijn weten ze dat de tijd is gekomen om een keus te maken. Het is: hier blijven met in het verschiet het bejaardentehuis of naar het geboorteland vertrekken waar het kli maat weldadig is maar de kinderen ontbre ken. Een keus die moeilijker is dan ze ooit hadden kunnen denken. Geen wonder dat velen niet willen kiezen maar hopen op de mogelijkheid van pendelen: een half jaar hier en een half jaar daar. Een mogelijkheid die wel eens ge stalte zou kunnen krijgen in een wetsvoorstel dat minister Dijkstal nog voor de zomer aan de Tweede Kamer zal sturen. Een meerder heid in de Kamer wil dat de nieuwe wet aan remigranten die van de terugkeerregeling ge bruik maken nog enkele jaren het recht geeft op terugkeer naar Nederland. Turkse en Marokkaanse gastarbeiders van rond de vijftig beschouwen zichzelf als oude mensen. Anders dan Nederlanders van de zelfde leeftijd vormen zij geen clubjes om sa men door de bossen te fietsen of musea te be zoeken met de Rail Aktiefkaart. Zij hebben zichzelf ingeprent dat de eindfase van hun le ven is aangebroken en beleven het oud zijn met overgave. Een houding die samenhangt met de levens verwachting in het vaderland. Tot voor kort waren Turken na een dienstverband van vijfentwintig jaar al pensioengerechtigd. Ge zien de verbeterde levensverwachtging heeft de Turkse staat de pensioengerechtigde leef tijd opgetrokken naar 55 jaar. „De vijfenzestig halen we niet," zegt Mustafa en hij klinkt niet eens mistroostig. „De cijfers wijzen het gewoon uit. Vorig jaar zijn alleen in de stad Utrecht al elf Turken in de leeftijd van 53 tot 59 overleden. In heel Nederland 260." Mhand Azzouz, die in 1966 als zeventienjari-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 35