Sycoscan licht verdachte containers door Parij zenaars in actie tegen drugsbeleid Record: Italië telt 7 miljoen 'invaliden' Franse douane jaagt met succes op drugs en andere smokkelwaar in Le Havre Theorieles Bovag autorijschod van der Borst, Voorstraat 54 Rsd. Tel: 0165-569996. Rasti Rostelli Show BUITENLAND A6 pSTEM 859 521 613 1687 773 1395 476 899 1671 2159 553 501 1335 593 612 861 1381 1335 1660 1081 1613 758 1000 657 5456 8415 3753 2960 2097 1166 518 558 490 1214 559 2558 469 527 470 514 517 674 502 914 863 542 1236 540 611 600 13,\Ó\ 3,20 0,60 4,50 1,30 5,50 I,70 0,20 b 76,00 a 15,00 6,90 b 3,00 1,00 a 15,50 b 9,70 5,20 56,30 39,50 II,00 a 1,00 13,00 a 9,50 3,10 1,20 0,40 27,00 0,30 10,40 3,40 0,80 a 4,70 7,50 50,50 0,40 1,40 a 0,10 3,20 1,80 1,45 3,10 4,20 11,00 6,00 b 1,80 0,40 0,10 0,20 1,20 13,50 2,80 0,20 3,00 4,30 1,50 13,10 8,00 3,50 82,50 b 23,40 i 13,50 6,30 2,90 '3,50 5.00 J) 1,00 MO 450 20 00 73 6,1 2,C 2.8 1,01 0,30 26,40 0,50 14,50 i 5,40 0,70 4,30 6,50 50,00 0,20 b 1,20 i In dit gebouw bij de haven van Le Havre bevindt zich de Sycoscan. Ook Rotterdam overweegt dit wapen tegen smokkel aan te schaffen. Certificaat nog 3 jaar gei/ig Avondcursus 22 mei 23 mei 28 mei 29 mei. 30 mei examen. Parachutespringen Pjracentr.Midden Zeeland Tel. 0113-612910/ fax 0113-612511 het fasinerende •an het onastbare telepitit hypnijse telekinese ItorWilko Voordouw leHavie - Met de verwerking «ongeveer een miljoen con fers per jaar is het Nor- «andische Le Havre de iste van de grote Europe- containerhavens'. De doua- tegebruikt er een scanner om verdachte containers te on- teoeken, de zogenaamde Sycoscan. Le Havre is de eer ie plaats op de wereld waar #'n systeem operationeel is. Rotterdam overweegt de aan- if van zon apparaat, voor- al omdat de grootste contai- icrhaven van Europa onlangs in diverse Franse rapporten is uitgemaakt voor een vergiet, a voor het smokkelcentrum tan drugs. ■De scanner heeft ons werk ver- iudigd. We hebben een in- fctrieel middel tot onze be- schikkrng tegen de drugssmok- Maars. Sinds we de scanner ttben kunnen wij een betere be- ttiliging van de Europese bur- J®garanderen," aldus directeur flaude Dufly van de douane in Havre. „Het zou een goede aak zijn als onze collega's in «otterdam de beschikking zou- 'tn krijgen over hetzelfde wa- pen." ®(l havengebied van Le Havre set er uit als dat van iedere Wes- Wropese havenstad. Olietanks, •paghallen, enorme stapels Warners. De stukgoedkranen S]"vervangen door containerhij- s® Hier en daar ligt een boot te "achten tot de dokwerkers ver- jchjnen om de stalen bakken van ""heken uit het ruim te halen, «ssen de 'Europese haven' en de ™ierikahaven' ligt een modern r.—uitgevoerd in frisse Wen. De wegwijzers geven Bt'D ^et om de 'Sycoscan' Het gebouw, ziet er uit als 11 ordinair kantoorgebouw maar herbergt een gigantisch röntgenapparaat. Het is het nieuwste wapen van de Franse douane tegen alle vormen van smokkel en fraude. Het gebouw is ook mede-onder- werp van de moeizame discussie tussen Frankrijk en Nederland over de drugspolitiek. In alle Franse rapporten waar het Ne derlandse drugsbeleid wordt aangevallen, vinden de opstellers dat Rotterdamse haven ook zo'n Sycoscan zou moeten aanschaf fen. Naast het sluiten - of op z'n minst beperken - van het aantal koffie shops wil onder meer de Franse senator Paul Masson, die Neder land uitmaakte voor 'narco-staat' dat de haven in Rotterdam een scanner aanschaft. De Sycoscan zou hèt wapen zijn tegen drugssmokkel. Het appa raat vindt zelfs een verborgen pakje sigaretten terug in een con tainer. Een tussen twintig ton pa pier verstopte revolver werd door het oog van de Sycoscan ontdekt. Een zakje met vierhonderd gram suiker was de oorzaak dat on langs een container binnenste buiten werd gekeerd. „Het had net zo goed vierhonderd gram heroïne kunnen zijn," aldus een douanier. Het apparaat was nog maar in zijn allereerste test periode toen de douane in de dubbele wand van een container honderdvijftig kilo cocaïne aan trof, boven een lading kinder speelgoed. Drugsvangst Le Havre is de eerste Franse ha venstad waar de Sycoscan opera tioneel is. Sinds iets meer dan een half jaar. Doel is om uiteindelijk jaarlijks tien- tot twaalfduizend containers aan een scanneron- derzoek te onderwerpen. In Le Havre komen jaarlijks een mil joen containers aan. „Voordat we de Sycoscan hadden konden we ongeveer honderdvijftig contai- ners echt onderzoeken," vertelt hoofdinspecteur Jean-Jacques Minard. De laatste drugsvangst van de douane in Le Havre dateert van het paasweekeinde en kwam ove rigens niet tot stand dankzij de Sycoscan. Het ging om vijfender tig kilo heroïne. De smokkelaars waren twee dokwerkers. De een wierp een sporttas over de om heining van het transitgebied, terwijl een ander de tas opwacht te. Ze werden opgemerkt door een douanepatrouille, die zijn ronde maakte. Claude Dufly, de regionale doua ne-directeur, is trots op zijn vangst. „We hebben ze zover ge kregen dat ze een fout hebben ge maakt. Zonder Sycoscan zouden de smokkelaars de waar gewoon in de container hebben gelaten. De kans op vangst was toen vrij wel nul. Maar nu is het anders. Vijfendertig kilo heroïne zou door de Sycoscan gezien zijn. Uit angst voor ons apparaat hebben ze het spul via het hek het land in proberen te smokkelen. Indirect heeft de Sycoscan ons een grote dienst bewezen." Er staat een Sycoscan op het vliegveld van Roissy, aan beide zijden van de Kanaaltunnel en de haven van Hamburg wordt er op dit moment mee uitgerust. Inge nieur Pierre Harris van Europ Scan - een dochteronderneming van het Franse Schlumberger en het Duitse Rheinmetall - meent dat er een grote markt voor het apparaat is. „Alle containerhavens zullen er op termijn een krijgen. Het is de meest doelmatige methode voor de douane om containers te on derzoeken, zonder dat er hinder en tijdverlies optreedt voor ver voerders en de handelaren, die op hun spullen wachten." Geen gevaar Het hart van het Sycoscan-ge- bouw is het gigantische röntgen apparaat, dat door dertig centi meter staal en lood of door een meter beton weet door te dringen. Menselijke toegang tot dat deel van de scanner - verborgen ach ter 2,5 meter beton - wordt zoveel mogelijk vermeden. „Hoewel er geen echt gevaar is. Wij hebben een toepassing ge vonden voor een röntgensysteem dat is uitgevonden door Nobel prijswinnaar Georges Charpak. Wie per ongeluk wordt bestraald krijgt minder binnen dan wan neer er een longfoto in een zie- kenhuis wordt gemaakt. Er mo gen per maand maximaal vier tot vijf longfoto's van een persoon worden gemaakt," aldus Harris. De trucks met containers komen binnen in een soort aankomsthal. De chauffeur zet zijn vrachtwa gen met de containers op een brug, zoals we die kennen van de garage. Pas wanneer de chauf feur de aankomsthal heeft verla ten, wordt de schuifdeur van het scan-gedeelte geopend. De brug met vrachtwagen wordt in z'n ge heel het röntgenapparaat in ge schoven. Als de deur weer is ge sloten, wordt de opname ge maakt. Zodra dat is gebeurd, gaat aan de andere kant de schuifdeur open, en de vrachtwagen wordt buiten het hart van de Sycoscan gere den. Pas als de schuifdeuren vol ledig zijn gesloten kan de chauf feur weer bij zijn auto. „In totaal drie bruggen schuiven heen en weer in een volledig ge automatiseerd systeem. Zo kun nen per uur twintig vrachtwa gens worden gecontroleerd. De auto is niet langer dan tien minu ten in het gebouw," verklaart Harris. Het laatste deel van de Sycoscan is het analyse-centrum dat in Le Havre tussen acht uur 's morgens en tien uur 's avonds is bemand met douaniers. Zij onderwerpen de röntgenopnamen aan een on derzoek. Is er niets aan de hand, dan klaren ze de auto uit, en kan de chauffeur zijn weg vervolgen. Zijn er verdenkingen dan kan be sloten worden tot een 'handon- derzoek', dat wil zeggen dat dou aniers de container openmaken en gaan snuffelen. „Want als wij denken dat er op de een of andere manier iets niet in de haak is, dan blijft het hand werk van de douaniers onont beerlijk. Zij kunnen pas echt vaststellen of er sprake is van smokkel. De Sycoscan is maar een hulpmiddel. Maar wel een fantastisch hulpmiddel," aldus Jean-Jacques Minard. Niet duur De Sycoscan heeft de Franse overheid de lieve somma gekost van iets meer dan 27 miljoen gul den. Maar wie met Minard en zijn baas Dufly spreekt krijgt meteen voor de voeten geworpen dat 'het helemaal niet duur is'. Volgens Minard is de investering de moei te waard omdat er op een hele snelle manier gestreden kan wor den tegen alle vormen van fraude of smokkel, waar de douane mee te maken krijgt. „Stel, op de vrachtbrief staat dat we een container met duizend beeldbuizen controleren. Het is voor ons een heel simpele ingreep om op de foto een deelvergroting te maken, de buizen op dat stuk te tellen en te vermenigvuldigen om te zien of het er inderdaad duizend zijn. Kijk, we doen na tuurlijk niet moeilijk als het er 1001 blijken te zijn. Maar wan neer er vijfhonderd teveel zijn, dan kunnen we ingrijpen. Dan is er sprake van het ontduiken van de invoerheffing." Als hij die woorden zegt, staan we bij een van de computerscher men in het controlecentrum. Ter illustratie laat hij een eerder ge maakte foto van een complete container zien. De afscheidingen tussen de porceleinen toiletpot ten zijn duidelijk zichtbaar. En ook televisieschermen blijken eenvoudig te tellen. „Ik wil hiermee alleen maar zeg gen dat de Sycoscan voor aller hande controles gebruikt wordt. Naar aanleiding van de drugsdis cussie tussen Nederland en Frankrijk lijkt het alsof dat het enige probleem is. Maar het is een hulpmiddel voor al het werk." Effectief De Sycoscan, zo legt directeur Dufly uit, is nu een half jaar ope rationeel. „We hebben in deze opstartperio- de 1270 containers gecontroleerd. Met andere woorden: de controle hier is strenger geworden dan in het verleden. Maar dat moet ook wel. Omdat we nu in het Schen- gengebied zitten, vormt onze ha ven een buitengrens. Ons achter land is een open markt met onge veer 350 miljoen consumenten. Die moeten we beschermen. Dat is onze missie." „Het containervervoer neemt toe. De groei hier in de haven be draagt jaarlijks omstreeks 10 procent. In totaal heb ik hier on geveer vijfhonderd agenten tot mijn beschikking. Als ik - zonder de Sycoscan - dus de controle op hetzelfde niveau zou willen hou den moet ik jaarlijks vijftig dou aniers extra krijgen. Die mensen kosten geld. We moeten ook hun pensioenen betalen. De overhe den zijn steeds minder geneigd die extra mensen te geven. Maar met dit apparaat kunnen we de druk op allerhande smokkelaars en fraudeurs vergroten." Volgens Dufly is de geest van Schengen dat in alle havenplaat sen zo'n scanner geplaatst moet worden. „In Hamburg is-ie in aanbouw. Rotterdam is de groot ste haven van de wereld. Nu ko men er meer dan drie miljoen containers aan. Rond 2015 moe ten dat er zes miljoen worden. Om die hoeveelheid effectief te controleren moeten we wel dit soort industriële middelen gaan gebruiken. Anders verliezen we op voorhand het gevecht tegen de misdaad." Hij voegt daar nog wel aan toe dat het gewone handwerk en de intuïtie van de douaniers brood nodig blijven. „De scanner is maar een apparaat. Die herkent een container. Dat is alles. Maar wij agenten rijden door de haven, zien bij voorbeeld een boot met bananen die binnen komen uit Venezuela met transit naar ande re landen. In zo'n geval zeggen we: interessante klant. Die is rijp voor de scanner. We selecteren en nemen de foto. Is er niets aan de hand dan heeft de chauffeur uiterlijk een kwartier van zijn tijd verloren. In het verleden, toen we gelijk tot handonderzoek overgingen, duurde het soms een halve of hele dag. Dit apparaat is pure winst. Voor ons, want we controleren meer. Voor de consu ment, want hij wordt beter be schermd. Voor de handel, want als alles in orde is, blijft het tijd verlies miniem." VRIJDAG 17 MEI 1996 A7 5,10 124,00 f 2,80 f 74,80 63,00 30000,00 2285,00 420,00 f 81,40 72,80 0,20 e 30,40 d 19,00 e 31,00 13,30 14,60 4,10 e 25,20 61,50 25,00 Wall Street allhd signal amtr.brands amet.tel.tel amow corp asarrtjinc. baan company bethl.iteel boeincco burlington sfe can.patjfic chevron chiquita Chrysler Citicorp cons.edis^n digit.equifm. dupont nenours dow chemical eastman kodak exxon corp ford motor gen. electric gen. motors goodyear hewlett-pack. int. bjs.mach. itt industries kim airlines kpn mctfannell merik co. mobl oil omega financ. philps royif dutch as roebuck texico ine. trawlers unitd techn. wesinghouse whiman corp woiworth 15/05 16/05 58 58 42'/, 41% 62% 63'/i 725/. 72'/. 34 33 71 69% 13'/, 13'/. 81'/, 82% 8814 87'/, 59 58% m 13% 64 66 28'/, 28% 56'/. 56% 84'/, 85 76'/. 76% 845/« 83 36'/. 36'/. 78'/. 79% 55'/. 55% 52'/: 52% 112'/. 105 109 108% 27 28% 35% 35% 37/. 37'/. 99 99% 61% 62% 114'/. 111 33 31% 35 35% 153'/, 151% 50/. 50% 83'/. 82% 61 60 110/. 109 18% 18% 25% 25'/. ?9% 20% VRIJDAG 17 MEI 1996 Door Aart Heering Rome - 7,2 Miljoen Italianen, 12,6 pro cent van de totale bevolking, zijn invali de. Althans volgens de officiële opgaven over 1994 van het Italiaanse bureau voor de statistiek ISTAT, dat Italië daarmee een weinig benijdenswaardig record toe dicht. Een op het eerste gezicht merkwaardige om standigheid daarbij is dat het aantal invali den niet gelijk over het hele land is verdeeld. In het Noorden, waar 44 procent van de Itali aanse bevolking woont wordt maar 36 pro cent van de invaliditeitspensioens uitgekeerd. In het Centrum en Zuiden, met 19 en 36 pro cent van de bevolking, zou respectievelijk 23 en 41 procent van de Italiaanse invaliden zijn geconcentreerd. De reden daarvoor - en daar mee ook voor het hoge aantal 'invaliden' - is dat met name in het zuiden tientallen jaren lang op grote schaal ten onrechte invalidi- teitsuitkeringen zijn toegekend door plaatse lijke politici die zo hun herverkiezing koch ten. Vandaar dat Italië nog altijd regelmatig wordt geconfronteerd met 'valse invaliden'- schandalen: zogenaamde blinden die autorij den, verlamden die les blijken te geven in sportscholen, halve dorpen die het aan de rug hebben, en natuurlijk de honderd procent ar beidsongeschikten die er alle mogelijke baan tjes op na houden. In het Zuiden is dit verschijnsel het meest duidelijk, omdat daar tussen kiezer en politi cus nog een strikt cliëntelaire verhouding be staat: een stem in ruil voor een gunst. Maar het komt ook omdat de werkloosheid hier het hoogst is: circa 25 procent in het gewest Cala- brië, vier maal zo veel als in het Noorden. Omdat Italië geen bijstand kent - er bestaan alleen wachtgeldregelingen voor (in principe) 'tijdelijk overtollige werknemers' - is voor veel werklozen een invalideverklaring de eni ge manier om nog een vast inkomen te genie ten. Oud-premier Ciriaco De Mita, die zelf een belangrijk deel van zijn politieke macht ontleende aan de uitkeringen die hij voor zijn aanhang in de zuidelijke stad Avellino wist te regelen, verklaarde daarom ooit glashard, dat 'het invaliditeitspensioen voor het Zuiden hetzelfde is als het wachtgeld voor het Noor den'. Dat het daarbij in wezen om steunfrau- de ging, vergat hij gemakshalve maar. Een vetpot is een Italiaans pensioen trouwens niet: de gemiddelde hoogte van de door drie landelijke instanties verstrekte invaliditeits- en ouderdomsuitkering ligt op respectievelijk 450, 700 en 800 gulden per maand. Enkele miljoenen Italianen moeten daar inderdaad van rondkomen, maar voor de meeste is het een aanvulling op een ander inkomen. Volgens de ISTAT-gegevens is het fenomeen van de 'valse invaliden', tegen wie de justitie in de afgelopen jaren herhaaldelijk is opge treden, geleidelijk aan het afnemen. Het aan tal uitkeringen in 1994 - 7,2 miljoen - ligt 200.000 lager dan het jaar daarvoor. Het in- validenleger kostte de Italiaanse staat in 1994 59 miljard gulden, ofwel 3,5 procent van het Bruto Nationaal Product, maar in 1983 was het nog 4,5 procent van het toenmalige BNP. Dat is voor een belangrijk deel het gevolg van het steeds strenger wordend beleid van het staatspensioenfonds INPS, dat af en toe met onverwachte verliesposten van tientallen mil jarden wordt geconfronteerd en zijn financië- le siuatie schrikbarend ziet verslechteren door de stijgende levensverwachting en het dalende geboortecijfer van de Italianen. Zo doende is het tegenwoordig ook voor echte in-, validen bijna een ondoenlijke opgave gewor den om hun arbeidsongeschiktheid te bewij zen. °orian van Etten (anp) anjs - Bewoners van de wte Saint-Denis, een volks- wjk in het noorden van Pa- ojs, hebben meer dan genoeg an de hypocrisie en het ge- al van politici over drugs, at alleen dient om te verhe- dat Frankrijk geen enkel aeltreffend beleid heeft te- n de toenemende handel in drugs'. v»!r°m orSaniseren twee wijk- "'gingen en de buurtkrant linn ette du Canal' - oplage: om a exemPlaren - een betoging on ueverantwoordelijke Franse s„l ÏJ°Pese politici wakker te SvetlHet is de bedoeling sWa maand wordt gedemon- leid V00r een deter drugsbe- niaa't ^ericht op preventieve vano n en een betere op- voor verslaafden. 1 &aat echt uit van de buurt bewoners. Achter de organisa ties zitten geen kopstukken," vertelt hoofdredacteur Hervé Latapie van de Gazette. „We verwachten geen massale opkomst, maar we hopen dat dit een aanzet is om te komen tot een echt beleid." De organisatoren vinden dat de verantwoordelijke politici in Frankrijk zich lang genoeg heb ben verschuild achter 'het bord voor him kop'. In het verleden zijn er wel meer demonstraties geweest, geïnspi reerd door met name het ex treem-rechtse Front National, om meer politie te eisen en strenger optreden. Dat heeft al lemaal niets opgelost. Van de Place de Stalingrad, waar de drugshandel aanvankelijk plaatsvond, breidt de handel zich na het verschijnen van overvalwagens op het plein nu uit over de hele wijk. „Op straat wordt bijna openlijk gehandeld in drugs. Dat kunnen we allemaal van achter onze ra men zien," zei Latapie. Er wordt nauwelijks meer tegen opgetre den ondanks alle keiharde, poli tieke stellingnames. De buurtbewoners vinden dat er echt eens wat moet gebeuren. Hun veiligheid loopt gevaar. Uitblijven van een echt beleid leidt ertoe dat alle Franse steden worden bedolven onder de han del in drugs, 'waar enkelingen enorme bedragen verdienen over de rug van jongeren die zwak in hun schoenen staan'. Omdat repressief politieoptre den niet werkt of uitblijft, wil len de verenigingen dat einde lijk eens normaal gepraat wordt over legalisering van het ge bruik van drugs onder medisch toezicht. Daarnaast willen zij een echte politiek van preventie en op vang van verslaafden, die nu aan hun lot worden overgelaten. De wijkverenigingen noemen het volstrekt hypocriet dat pre sident Chirac de voorgenomen mini-top met bondskanselier Kohl en premier Kok op 7 maart in Den Haag heeft afgezegd, en niet eens wil praten. Frankrijk beschuldigt Nederland ervan wegens zijn drugsbeleid zo on geveer de oorzaak te zijn van al le kwaad in eigen land. De verenigingen zetten ook vraagtekens bij de maatregel de grenzen met Spanje en Duits land te openen in overeenstem ming met de Schengen-akkoor- den, maar de controles met de Benelux wegens het Nederlands drugsbeleid te handhaven. Bijna driekwart van alle hasj die in Frankrijk wordt gepakt, komt uit Spanje en vooral Marokko. Voor Chirac is Nederland de hel van de cannabis, en Marokko blijkbaar het koninkrijk van de rechten van de mens, luidt het wat bitter. A advieskoers vk vorige koers sk slotkoers gisteren levering mei tege f 19,50, 519 contrac- 3,30, voor le- ntracten ver- Je stemming Auvang 20.15 vui Te fonisch reserveren 06 -120 230 62 ef ma. t/tvrij. 10.00-17.00 uur en aaifle kassa van de za en ex dividend en dividend en laten ex dividend en bieden ex dividend 90,00 85,00 90,00 170,00 23,00 25,00 545,00 550,00 555,00 560,00 545,00 550,00 555,00 550,00 65,00 130,00 130,00 130,00 37,50 250,00 255,00 260,00 180,00 240,00 250,00 260,00 270,00 240,00 250,00 260,00 200,00 230,00 260,00 230,00 260,00 250,00 60,00 60,00 65,00 70,00 35,00 60,00 850,00 860,00 870,00 840,00 850,00 185,00 28,00 28,00 Rotterdam dingen. Gennip.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 7