Sycoscan licht
verdachte
containers door
Parij zenaars in actie tegen drugsbeleid
Record: Italië telt 7 miljoen 'invaliden'
Franse douane
jaagt met
succes op
drugs en
andere
smokkelwaar
in Le Havre
Theorieles
Bovag autorijschod
van der Borst,
Voorstraat 54 Rsd.
Tel: 0165-569996.
Rasti Rostelli
Show
BUITENLAND
A6 pSTEM
859
521
613
1687
773
1395
476
899
1671
2159
553
501
1335
593
612
861
1381
1335
1660
1081
1613
758
1000
657
5456
8415
3753
2960
2097
1166
518
558
490
1214
559
2558
469
527
470
514
517
674
502
914
863
542
1236
540
611
600
13,\Ó\
3,20
0,60
4,50
1,30
5,50
I,70
0,20 b
76,00 a
15,00
6,90 b
3,00
1,00 a
15,50 b
9,70
5,20
56,30
39,50
II,00 a
1,00
13,00 a
9,50
3,10
1,20
0,40
27,00
0,30
10,40
3,40
0,80 a
4,70
7,50
50,50
0,40
1,40 a
0,10
3,20
1,80
1,45
3,10
4,20
11,00
6,00 b
1,80
0,40
0,10
0,20
1,20
13,50
2,80
0,20
3,00
4,30
1,50
13,10
8,00
3,50
82,50 b
23,40
i 13,50
6,30
2,90
'3,50
5.00 J)
1,00
MO
450
20
00
73
6,1
2,C
2.8
1,01
0,30
26,40
0,50
14,50 i
5,40
0,70
4,30
6,50
50,00
0,20 b
1,20
i In dit gebouw bij de haven van Le Havre bevindt zich de Sycoscan. Ook Rotterdam overweegt dit wapen tegen smokkel aan te schaffen.
Certificaat nog 3 jaar gei/ig
Avondcursus 22 mei
23 mei 28 mei 29 mei.
30 mei examen.
Parachutespringen
Pjracentr.Midden Zeeland
Tel. 0113-612910/
fax 0113-612511
het
fasinerende
•an het
onastbare
telepitit
hypnijse
telekinese
ItorWilko Voordouw
leHavie - Met de verwerking
«ongeveer een miljoen con
fers per jaar is het Nor-
«andische Le Havre de
iste van de grote Europe-
containerhavens'. De doua-
tegebruikt er een scanner om
verdachte containers te on-
teoeken, de zogenaamde
Sycoscan. Le Havre is de eer
ie plaats op de wereld waar
#'n systeem operationeel is.
Rotterdam overweegt de aan-
if van zon apparaat, voor-
al omdat de grootste contai-
icrhaven van Europa onlangs
in diverse Franse rapporten is
uitgemaakt voor een vergiet,
a voor het smokkelcentrum
tan drugs.
■De scanner heeft ons werk ver-
iudigd. We hebben een in-
fctrieel middel tot onze be-
schikkrng tegen de drugssmok-
Maars. Sinds we de scanner
ttben kunnen wij een betere be-
ttiliging van de Europese bur-
J®garanderen," aldus directeur
flaude Dufly van de douane in
Havre. „Het zou een goede
aak zijn als onze collega's in
«otterdam de beschikking zou-
'tn krijgen over hetzelfde wa-
pen."
®(l havengebied van Le Havre
set er uit als dat van iedere Wes-
Wropese havenstad. Olietanks,
•paghallen, enorme stapels
Warners. De stukgoedkranen
S]"vervangen door containerhij-
s® Hier en daar ligt een boot te
"achten tot de dokwerkers ver-
jchjnen om de stalen bakken van
""heken uit het ruim te halen,
«ssen de 'Europese haven' en de
™ierikahaven' ligt een modern
r.—uitgevoerd in frisse
Wen. De wegwijzers geven
Bt'D ^et om de 'Sycoscan'
Het gebouw, ziet er uit als
11 ordinair kantoorgebouw
maar herbergt een gigantisch
röntgenapparaat. Het is het
nieuwste wapen van de Franse
douane tegen alle vormen van
smokkel en fraude.
Het gebouw is ook mede-onder-
werp van de moeizame discussie
tussen Frankrijk en Nederland
over de drugspolitiek. In alle
Franse rapporten waar het Ne
derlandse drugsbeleid wordt
aangevallen, vinden de opstellers
dat Rotterdamse haven ook zo'n
Sycoscan zou moeten aanschaf
fen.
Naast het sluiten - of op z'n minst
beperken - van het aantal koffie
shops wil onder meer de Franse
senator Paul Masson, die Neder
land uitmaakte voor 'narco-staat'
dat de haven in Rotterdam een
scanner aanschaft.
De Sycoscan zou hèt wapen zijn
tegen drugssmokkel. Het appa
raat vindt zelfs een verborgen
pakje sigaretten terug in een con
tainer. Een tussen twintig ton pa
pier verstopte revolver werd door
het oog van de Sycoscan ontdekt.
Een zakje met vierhonderd gram
suiker was de oorzaak dat on
langs een container binnenste
buiten werd gekeerd.
„Het had net zo goed vierhonderd
gram heroïne kunnen zijn," aldus
een douanier. Het apparaat was
nog maar in zijn allereerste test
periode toen de douane in de
dubbele wand van een container
honderdvijftig kilo cocaïne aan
trof, boven een lading kinder
speelgoed.
Drugsvangst
Le Havre is de eerste Franse ha
venstad waar de Sycoscan opera
tioneel is. Sinds iets meer dan een
half jaar. Doel is om uiteindelijk
jaarlijks tien- tot twaalfduizend
containers aan een scanneron-
derzoek te onderwerpen. In Le
Havre komen jaarlijks een mil
joen containers aan. „Voordat we
de Sycoscan hadden konden we
ongeveer honderdvijftig contai-
ners echt onderzoeken," vertelt
hoofdinspecteur Jean-Jacques
Minard.
De laatste drugsvangst van de
douane in Le Havre dateert van
het paasweekeinde en kwam ove
rigens niet tot stand dankzij de
Sycoscan. Het ging om vijfender
tig kilo heroïne. De smokkelaars
waren twee dokwerkers. De een
wierp een sporttas over de om
heining van het transitgebied,
terwijl een ander de tas opwacht
te. Ze werden opgemerkt door
een douanepatrouille, die zijn
ronde maakte.
Claude Dufly, de regionale doua
ne-directeur, is trots op zijn
vangst. „We hebben ze zover ge
kregen dat ze een fout hebben ge
maakt. Zonder Sycoscan zouden
de smokkelaars de waar gewoon
in de container hebben gelaten.
De kans op vangst was toen vrij
wel nul. Maar nu is het anders.
Vijfendertig kilo heroïne zou
door de Sycoscan gezien zijn. Uit
angst voor ons apparaat hebben
ze het spul via het hek het land in
proberen te smokkelen. Indirect
heeft de Sycoscan ons een grote
dienst bewezen."
Er staat een Sycoscan op het
vliegveld van Roissy, aan beide
zijden van de Kanaaltunnel en de
haven van Hamburg wordt er op
dit moment mee uitgerust. Inge
nieur Pierre Harris van Europ
Scan - een dochteronderneming
van het Franse Schlumberger en
het Duitse Rheinmetall - meent
dat er een grote markt voor het
apparaat is.
„Alle containerhavens zullen er
op termijn een krijgen. Het is de
meest doelmatige methode voor
de douane om containers te on
derzoeken, zonder dat er hinder
en tijdverlies optreedt voor ver
voerders en de handelaren, die op
hun spullen wachten."
Geen gevaar
Het hart van het Sycoscan-ge-
bouw is het gigantische röntgen
apparaat, dat door dertig centi
meter staal en lood of door een
meter beton weet door te dringen.
Menselijke toegang tot dat deel
van de scanner - verborgen ach
ter 2,5 meter beton - wordt zoveel
mogelijk vermeden.
„Hoewel er geen echt gevaar is.
Wij hebben een toepassing ge
vonden voor een röntgensysteem
dat is uitgevonden door Nobel
prijswinnaar Georges Charpak.
Wie per ongeluk wordt bestraald
krijgt minder binnen dan wan
neer er een longfoto in een zie-
kenhuis wordt gemaakt. Er mo
gen per maand maximaal vier tot
vijf longfoto's van een persoon
worden gemaakt," aldus Harris.
De trucks met containers komen
binnen in een soort aankomsthal.
De chauffeur zet zijn vrachtwa
gen met de containers op een
brug, zoals we die kennen van de
garage. Pas wanneer de chauf
feur de aankomsthal heeft verla
ten, wordt de schuifdeur van het
scan-gedeelte geopend. De brug
met vrachtwagen wordt in z'n ge
heel het röntgenapparaat in ge
schoven. Als de deur weer is ge
sloten, wordt de opname ge
maakt.
Zodra dat is gebeurd, gaat aan de
andere kant de schuifdeur open,
en de vrachtwagen wordt buiten
het hart van de Sycoscan gere
den. Pas als de schuifdeuren vol
ledig zijn gesloten kan de chauf
feur weer bij zijn auto.
„In totaal drie bruggen schuiven
heen en weer in een volledig ge
automatiseerd systeem. Zo kun
nen per uur twintig vrachtwa
gens worden gecontroleerd. De
auto is niet langer dan tien minu
ten in het gebouw," verklaart
Harris.
Het laatste deel van de Sycoscan
is het analyse-centrum dat in Le
Havre tussen acht uur 's morgens
en tien uur 's avonds is bemand
met douaniers. Zij onderwerpen
de röntgenopnamen aan een on
derzoek. Is er niets aan de hand,
dan klaren ze de auto uit, en kan
de chauffeur zijn weg vervolgen.
Zijn er verdenkingen dan kan be
sloten worden tot een 'handon-
derzoek', dat wil zeggen dat dou
aniers de container openmaken
en gaan snuffelen.
„Want als wij denken dat er op de
een of andere manier iets niet in
de haak is, dan blijft het hand
werk van de douaniers onont
beerlijk. Zij kunnen pas echt
vaststellen of er sprake is van
smokkel. De Sycoscan is maar
een hulpmiddel. Maar wel een
fantastisch hulpmiddel," aldus
Jean-Jacques Minard.
Niet duur
De Sycoscan heeft de Franse
overheid de lieve somma gekost
van iets meer dan 27 miljoen gul
den. Maar wie met Minard en zijn
baas Dufly spreekt krijgt meteen
voor de voeten geworpen dat 'het
helemaal niet duur is'. Volgens
Minard is de investering de moei
te waard omdat er op een hele
snelle manier gestreden kan wor
den tegen alle vormen van fraude
of smokkel, waar de douane mee
te maken krijgt.
„Stel, op de vrachtbrief staat dat
we een container met duizend
beeldbuizen controleren. Het is
voor ons een heel simpele ingreep
om op de foto een deelvergroting
te maken, de buizen op dat stuk
te tellen en te vermenigvuldigen
om te zien of het er inderdaad
duizend zijn. Kijk, we doen na
tuurlijk niet moeilijk als het er
1001 blijken te zijn. Maar wan
neer er vijfhonderd teveel zijn,
dan kunnen we ingrijpen. Dan is
er sprake van het ontduiken van
de invoerheffing."
Als hij die woorden zegt, staan
we bij een van de computerscher
men in het controlecentrum. Ter
illustratie laat hij een eerder ge
maakte foto van een complete
container zien. De afscheidingen
tussen de porceleinen toiletpot
ten zijn duidelijk zichtbaar. En
ook televisieschermen blijken
eenvoudig te tellen.
„Ik wil hiermee alleen maar zeg
gen dat de Sycoscan voor aller
hande controles gebruikt wordt.
Naar aanleiding van de drugsdis
cussie tussen Nederland en
Frankrijk lijkt het alsof dat het
enige probleem is. Maar het is een
hulpmiddel voor al het werk."
Effectief
De Sycoscan, zo legt directeur
Dufly uit, is nu een half jaar ope
rationeel.
„We hebben in deze opstartperio-
de 1270 containers gecontroleerd.
Met andere woorden: de controle
hier is strenger geworden dan in
het verleden. Maar dat moet ook
wel. Omdat we nu in het Schen-
gengebied zitten, vormt onze ha
ven een buitengrens. Ons achter
land is een open markt met onge
veer 350 miljoen consumenten.
Die moeten we beschermen. Dat
is onze missie."
„Het containervervoer neemt toe.
De groei hier in de haven be
draagt jaarlijks omstreeks 10
procent. In totaal heb ik hier on
geveer vijfhonderd agenten tot
mijn beschikking. Als ik - zonder
de Sycoscan - dus de controle op
hetzelfde niveau zou willen hou
den moet ik jaarlijks vijftig dou
aniers extra krijgen. Die mensen
kosten geld. We moeten ook hun
pensioenen betalen. De overhe
den zijn steeds minder geneigd
die extra mensen te geven. Maar
met dit apparaat kunnen we de
druk op allerhande smokkelaars
en fraudeurs vergroten."
Volgens Dufly is de geest van
Schengen dat in alle havenplaat
sen zo'n scanner geplaatst moet
worden. „In Hamburg is-ie in
aanbouw. Rotterdam is de groot
ste haven van de wereld. Nu ko
men er meer dan drie miljoen
containers aan. Rond 2015 moe
ten dat er zes miljoen worden.
Om die hoeveelheid effectief te
controleren moeten we wel dit
soort industriële middelen gaan
gebruiken. Anders verliezen we
op voorhand het gevecht tegen de
misdaad."
Hij voegt daar nog wel aan toe
dat het gewone handwerk en de
intuïtie van de douaniers brood
nodig blijven. „De scanner is
maar een apparaat. Die herkent
een container. Dat is alles. Maar
wij agenten rijden door de haven,
zien bij voorbeeld een boot met
bananen die binnen komen uit
Venezuela met transit naar ande
re landen. In zo'n geval zeggen
we: interessante klant. Die is rijp
voor de scanner. We selecteren
en nemen de foto. Is er niets aan
de hand dan heeft de chauffeur
uiterlijk een kwartier van zijn
tijd verloren. In het verleden,
toen we gelijk tot handonderzoek
overgingen, duurde het soms een
halve of hele dag. Dit apparaat is
pure winst. Voor ons, want we
controleren meer. Voor de consu
ment, want hij wordt beter be
schermd. Voor de handel, want
als alles in orde is, blijft het tijd
verlies miniem."
VRIJDAG 17 MEI 1996 A7
5,10
124,00 f
2,80 f
74,80
63,00
30000,00
2285,00
420,00 f
81,40
72,80
0,20 e
30,40 d
19,00 e
31,00
13,30
14,60
4,10 e
25,20
61,50
25,00
Wall Street
allhd signal
amtr.brands
amet.tel.tel
amow corp
asarrtjinc.
baan company
bethl.iteel
boeincco
burlington sfe
can.patjfic
chevron
chiquita
Chrysler
Citicorp
cons.edis^n
digit.equifm.
dupont nenours
dow chemical
eastman kodak
exxon corp
ford motor
gen. electric
gen. motors
goodyear
hewlett-pack.
int. bjs.mach.
itt industries
kim airlines
kpn
mctfannell
merik co.
mobl oil
omega financ.
philps
royif dutch
as roebuck
texico ine.
trawlers
unitd techn.
wesinghouse
whiman corp
woiworth
15/05
16/05
58
58
42'/,
41%
62%
63'/i
725/.
72'/.
34
33
71
69%
13'/,
13'/.
81'/,
82%
8814
87'/,
59
58%
m
13%
64
66
28'/,
28%
56'/.
56%
84'/,
85
76'/.
76%
845/«
83
36'/.
36'/.
78'/.
79%
55'/.
55%
52'/:
52%
112'/.
105
109
108%
27
28%
35%
35%
37/.
37'/.
99
99%
61%
62%
114'/.
111
33
31%
35
35%
153'/,
151%
50/.
50%
83'/.
82%
61
60
110/.
109
18%
18%
25%
25'/.
?9%
20%
VRIJDAG 17 MEI 1996
Door Aart Heering
Rome - 7,2 Miljoen Italianen, 12,6 pro
cent van de totale bevolking, zijn invali
de. Althans volgens de officiële opgaven
over 1994 van het Italiaanse bureau voor
de statistiek ISTAT, dat Italië daarmee
een weinig benijdenswaardig record toe
dicht.
Een op het eerste gezicht merkwaardige om
standigheid daarbij is dat het aantal invali
den niet gelijk over het hele land is verdeeld.
In het Noorden, waar 44 procent van de Itali
aanse bevolking woont wordt maar 36 pro
cent van de invaliditeitspensioens uitgekeerd.
In het Centrum en Zuiden, met 19 en 36 pro
cent van de bevolking, zou respectievelijk 23
en 41 procent van de Italiaanse invaliden zijn
geconcentreerd. De reden daarvoor - en daar
mee ook voor het hoge aantal 'invaliden' - is
dat met name in het zuiden tientallen jaren
lang op grote schaal ten onrechte invalidi-
teitsuitkeringen zijn toegekend door plaatse
lijke politici die zo hun herverkiezing koch
ten. Vandaar dat Italië nog altijd regelmatig
wordt geconfronteerd met 'valse invaliden'-
schandalen: zogenaamde blinden die autorij
den, verlamden die les blijken te geven in
sportscholen, halve dorpen die het aan de rug
hebben, en natuurlijk de honderd procent ar
beidsongeschikten die er alle mogelijke baan
tjes op na houden.
In het Zuiden is dit verschijnsel het meest
duidelijk, omdat daar tussen kiezer en politi
cus nog een strikt cliëntelaire verhouding be
staat: een stem in ruil voor een gunst. Maar
het komt ook omdat de werkloosheid hier het
hoogst is: circa 25 procent in het gewest Cala-
brië, vier maal zo veel als in het Noorden.
Omdat Italië geen bijstand kent - er bestaan
alleen wachtgeldregelingen voor (in principe)
'tijdelijk overtollige werknemers' - is voor
veel werklozen een invalideverklaring de eni
ge manier om nog een vast inkomen te genie
ten. Oud-premier Ciriaco De Mita, die zelf
een belangrijk deel van zijn politieke macht
ontleende aan de uitkeringen die hij voor zijn
aanhang in de zuidelijke stad Avellino wist te
regelen, verklaarde daarom ooit glashard, dat
'het invaliditeitspensioen voor het Zuiden
hetzelfde is als het wachtgeld voor het Noor
den'. Dat het daarbij in wezen om steunfrau-
de ging, vergat hij gemakshalve maar.
Een vetpot is een Italiaans pensioen trouwens
niet: de gemiddelde hoogte van de door drie
landelijke instanties verstrekte invaliditeits-
en ouderdomsuitkering ligt op respectievelijk
450, 700 en 800 gulden per maand. Enkele
miljoenen Italianen moeten daar inderdaad
van rondkomen, maar voor de meeste is het
een aanvulling op een ander inkomen.
Volgens de ISTAT-gegevens is het fenomeen
van de 'valse invaliden', tegen wie de justitie
in de afgelopen jaren herhaaldelijk is opge
treden, geleidelijk aan het afnemen. Het aan
tal uitkeringen in 1994 - 7,2 miljoen - ligt
200.000 lager dan het jaar daarvoor. Het in-
validenleger kostte de Italiaanse staat in 1994
59 miljard gulden, ofwel 3,5 procent van het
Bruto Nationaal Product, maar in 1983 was
het nog 4,5 procent van het toenmalige BNP.
Dat is voor een belangrijk deel het gevolg van
het steeds strenger wordend beleid van het
staatspensioenfonds INPS, dat af en toe met
onverwachte verliesposten van tientallen mil
jarden wordt geconfronteerd en zijn financië-
le siuatie schrikbarend ziet verslechteren
door de stijgende levensverwachting en het
dalende geboortecijfer van de Italianen. Zo
doende is het tegenwoordig ook voor echte in-,
validen bijna een ondoenlijke opgave gewor
den om hun arbeidsongeschiktheid te bewij
zen.
°orian van Etten (anp)
anjs - Bewoners van de
wte Saint-Denis, een volks-
wjk in het noorden van Pa-
ojs, hebben meer dan genoeg
an de hypocrisie en het ge-
al van politici over drugs,
at alleen dient om te verhe-
dat Frankrijk geen enkel
aeltreffend beleid heeft te-
n de toenemende handel in
drugs'.
v»!r°m orSaniseren twee wijk-
"'gingen en de buurtkrant
linn ette du Canal' - oplage:
om a exemPlaren - een betoging
on ueverantwoordelijke Franse
s„l ÏJ°Pese politici wakker te
SvetlHet is de bedoeling
sWa maand wordt gedemon-
leid V00r een deter drugsbe-
niaa't ^ericht op preventieve
vano n en een betere op-
voor verslaafden.
1 &aat echt uit van de buurt
bewoners. Achter de organisa
ties zitten geen kopstukken,"
vertelt hoofdredacteur Hervé
Latapie van de Gazette.
„We verwachten geen massale
opkomst, maar we hopen dat dit
een aanzet is om te komen tot
een echt beleid."
De organisatoren vinden dat de
verantwoordelijke politici in
Frankrijk zich lang genoeg heb
ben verschuild achter 'het bord
voor him kop'.
In het verleden zijn er wel meer
demonstraties geweest, geïnspi
reerd door met name het ex
treem-rechtse Front National,
om meer politie te eisen en
strenger optreden. Dat heeft al
lemaal niets opgelost. Van de
Place de Stalingrad, waar de
drugshandel aanvankelijk
plaatsvond, breidt de handel
zich na het verschijnen van
overvalwagens op het plein nu
uit over de hele wijk.
„Op straat wordt bijna openlijk
gehandeld in drugs. Dat kunnen
we allemaal van achter onze ra
men zien," zei Latapie. Er wordt
nauwelijks meer tegen opgetre
den ondanks alle keiharde, poli
tieke stellingnames.
De buurtbewoners vinden dat er
echt eens wat moet gebeuren.
Hun veiligheid loopt gevaar.
Uitblijven van een echt beleid
leidt ertoe dat alle Franse steden
worden bedolven onder de han
del in drugs, 'waar enkelingen
enorme bedragen verdienen
over de rug van jongeren die
zwak in hun schoenen staan'.
Omdat repressief politieoptre
den niet werkt of uitblijft, wil
len de verenigingen dat einde
lijk eens normaal gepraat wordt
over legalisering van het ge
bruik van drugs onder medisch
toezicht.
Daarnaast willen zij een echte
politiek van preventie en op
vang van verslaafden, die nu
aan hun lot worden overgelaten.
De wijkverenigingen noemen
het volstrekt hypocriet dat pre
sident Chirac de voorgenomen
mini-top met bondskanselier
Kohl en premier Kok op 7 maart
in Den Haag heeft afgezegd, en
niet eens wil praten. Frankrijk
beschuldigt Nederland ervan
wegens zijn drugsbeleid zo on
geveer de oorzaak te zijn van al
le kwaad in eigen land.
De verenigingen zetten ook
vraagtekens bij de maatregel de
grenzen met Spanje en Duits
land te openen in overeenstem
ming met de Schengen-akkoor-
den, maar de controles met de
Benelux wegens het Nederlands
drugsbeleid te handhaven. Bijna
driekwart van alle hasj die in
Frankrijk wordt gepakt, komt
uit Spanje en vooral Marokko.
Voor Chirac is Nederland de hel
van de cannabis, en Marokko
blijkbaar het koninkrijk van de
rechten van de mens, luidt het
wat bitter.
A advieskoers
vk vorige koers
sk slotkoers gisteren
levering mei
tege f 19,50,
519 contrac-
3,30, voor le-
ntracten ver-
Je stemming
Auvang 20.15 vui
Te fonisch reserveren
06 -120 230 62 ef
ma. t/tvrij. 10.00-17.00 uur
en aaifle kassa van de za
en ex dividend
en dividend
en laten ex dividend
en bieden ex dividend
90,00
85,00
90,00
170,00
23,00
25,00
545,00
550,00
555,00
560,00
545,00
550,00
555,00
550,00
65,00
130,00
130,00
130,00
37,50
250,00
255,00
260,00
180,00
240,00
250,00
260,00
270,00
240,00
250,00
260,00
200,00
230,00
260,00
230,00
260,00
250,00
60,00
60,00
65,00
70,00
35,00
60,00
850,00
860,00
870,00
840,00
850,00
185,00
28,00
28,00
Rotterdam
dingen.
Gennip.