;kker Rake klappen in Istanboel Toeristische reis naar Libanon afgeblazen LZAAK GRENEN ANTIEK Fiat maakt miljoen Palio's voor Zuid-Amerika, Afrika, Azië en Oost-Europa Reisbureaus bundelen Tast-minute'-aanbod Het Midden-Oosten van Claudia Roden (2) Masseur loopt letterlijk over je heen in Turks bad EET WIJZER DE STEM SURPLUS F3 !URG Groeimarkt Alcohol Top vier Verblind Schuim REIZEN KORT Nieuwe ANWB-brochures Bijzondere Britse hotels 'Wat doe ik? Op reis' VRIJDAG 17 MEI 1996 Istraat 31 1221-454343 J koopavond, n 14.00-18.00 uur. Eén auto voor de wereld get verschijnsel is allesbehalve „jeuw. Een autofabrikant die i wereldauto maakt. Be stemd voor de wereldmarkt. Ford begon er in de jaren zestig almee. Escorts zie je in Zuid- Amerika net zo vaak als in Eu ropa. Veel navolging heeft het idee nooit gehad. Fiat blaast het nu nieuw leven in. Met de Palio. Een model, bestemd voor Zuid-Amerika. Maar ook Azië, het Midden-Oosten en Europa. Door Rien van der Steen Het moest in de eerste plaats een betaal bare auto worden. En betrouwbaar ui teraard. Bedoeld voor die landen, waar Je mobiliteit nog in de kinderschoenen staat en waar autofabrikanten dus een groei van het wagenpark ver wachten. t in Europa is de rek er wel zo'n beetje uit. Concerns die er het geld voor lebben, investeren grootscheeps in nieu we productiefaciliteiten in 'vreemde' taden als Brazilië en Argentinië, in voormalige Oostbloklanden en in Aziati sche landen als India en China. Want als aar eenmaal een poot aan de grond is je kostje de komende tientallen jaren gekocht, zo luidt ongeveer de filo sofie. Die Palio van Fiat wordt modulair ge- i in een fabriek in de buurt van de Braziliaanse stad Belo Horizonte, waar rit nog Tipo's, Tempra's, Elba's, Fiori na's en Uno's van de band lopen. Want auto's, die we in Europa al niet meer loeven, worden in Zuid-Amerika nog beschouwd als het neusje van de zalm. Die modulaire opbouw maakt het ge- nakkelijk op termijn ook afgeleiden van dehuidige 3- en 5-deurs hatchback Palio te maken. Zoals een pick-up, een vier- fars sedan of een stationwagon en een bestelauto. Veelbelovend Fiat heeft, anders dan Ford en General Motors, nog nooit eerder een wereldauto .'.gedachten gehad. De Palio moet in 'eer verschillende continenten in pro- actie komen. In Brazilië is al gestart. •Dat is onze tweede grootste markt en let meest veelbelovend voor de toe- iomst," zegt de Italiaan Giovanni Razel- t,'chief operations' voor Fiat in Latijns- Amerika. 'Foor autofabrikanten is Zuid-Amerika, K als China en India een interessant speelveld'. In Brazilië is Fiat al twintig jaar actief met Fiat Automoveis. De on derneming verkocht er in 1990 104.000 auto's. Vorig jaar was dat aantal al ver viervoudigd. Brazilië kent momenteel een redelijk stabiele economie en de au to-industrie verwacht, dat de markt er per jaar tien procent zal groeien. Tot twee miljoen auto's in het jaar 2000 en 2.5 miljoen in 2004. De markt is lange tijd potdicht geweest. Ford, Volkswagen en Fiat produceerden er auto's en zeker na de" oprichting van Mercosul, de ge meenschappelijke markt van Brazilië, Argentinië, Uruguay en Paraguay en het Nafta-akkoord voor de vrije handel tus sen Canada, de VS en Mexico, wordt de regio gezien als een van de belangrijkste handelsgebieden van de wereld. Brazilië heeft de woelige jaren tachtig van schrijnende armoede en het vaarwel van de militaire regering overleefd en wordt nu beschouwd als een land met enorme mogelijkheden. Het land telt 160 miljoen mensen. De Fiat Groep heeft er tien ondernemingen, die landbouwma chines en tractors maken, wegenbouw- machines, auto-onderdelen, staal en alu minium en biomedische apparatuur. De autofabriek, Fiat Automoveis, heeft sinds 1976 vier miljoen voertuigen ge produceerd. Vorig jaar had Fiat een marktaandeel van bijna 31 procent. Meer dan de helft van de 1,6 miljoen au to's die nu in Brazilië worden verkocht hebben een kleine motor, aangezien die in een gunstig belastingtarief vallen. Vergeleken met Europa, waar op elke drie mensen één er een auto heeft, is het autobezit in Brazilië erg laag: slechts een op de elf Brazilianen heeft er een. Maar daar komt snel verandering in, al dus de overtuiging van de industrie. Te gen het einde van dit jaar is de produc tiecapaciteit van de Fiat-fabriek in Be- tim bij Belo Horizonte 2000 auto's per dag. Zoals veertig jaar geleden de Cin- quecento Italië mobiel maakte is de Fiat Mille, een Uno met basis-motorisering, de auto die massaal door de Brazilianen aangeschaft is. Verder worden er jaar lijks 40.000 plaatselijk geproduceerde Tempra's verkocht en ook nog eens 85.000 Tipo's. En nu dan de nieuwe Palio. Fiat heeft er 1.6 miljard dollar voor geïnvesteerd. Als de productie op gang is, lopen er elk jaar 450.000 Palio's van de band. En als alles gaat zoals Fiat het voor ogen heeft, gaat de totale jaarproductie straks naar een miljoen Palio's, gemaakt in Brazilië, Ve nezuela, Polen, Turkije, Marokko, Zuid- Afrika, India en China. De Palio is gemaakt voor wegen die hier De Fiat Palio. Hoog op de poten en bestemd voor wegen, die we hier in Nederland niet meer kennen. in Europa praktisch niet meer bestaan. De auto heeft dus lange veerwegen en staat wat hoger op zijn wielen dan bij ons gebruikelijk. Een auto met veel Pun- to-trekjes, alhoewel hij met die auto bijna niets gemeen heeft op wat schake laars na. En de 1.5/1.6-motoren, (gepro duceerd in Brazilië en voor een deel nog afkomstig uit Turijn; in Argentinië komt een nieuwe motorenfabriek) zijn daar-, ginds natuurlijk geschikt om op een mengsel van benzine en alcohol te lopen. Want hoewel niemand er veel toekomst in ziet, wordt in Brazilië op redelijke schaal alcohol-brandstof uit suikerriet gewonnen. Met de betrouwbaarheid van de Palio schijnt het wel snor te zitten. „De auto's worden op dezelfde manier gebouwd als onze Punto in Italië. De kwaliteitscon trole verloopt op exact dezelfde manier." In de Braziliaanse fabriek werken ca. 20.000 mensen. Of er op korte termijn veel robots neer gezet worden, is zeer de vraag. Uit socia le overwegingen, omdat het van de over heid moet, én omdat de lonen wat lager zijn dan hier in Europa, zegt Fiat voorlo pig geen sterke automatisering in de Braziliaanse fabriek te overwegen. De productie van één Palio kost 38 uur en dat is belangrijk meer dan in Europa. En de productie is mede daardoor momen teel 20 duurder dan Fiat in Europa zou kunnen. Maar ja. Fiat wil met GM, Ford en Toyo ta als voorgangers, doorstoten naar de top vier van autofabrikanten. En dus Volkswagen inhalen. Daarom een we reldauto: geen veelheid aan modellen, eenvoudige techniek die zijn betrouw baarheid bewezen heeft en geen jaarlijk se ontwikkelingskosten voor nieuwe en betere uitvoeringen. Hoewel de Palio een katalysator heeft en enkele moderne vei ligheidsvoorzieningen als een airbag, is de elektronica er nog niet bijster ver in doorgedrongen. In landen waar de auto straks massaal verkocht dient te worden, staan immers lang niet altijd diagnose computers en andere vooruitstrevende apparatuur. Die Palio is dus in de eerste plaats be stemd voor landen waar de auto nog niet zoveel op de weg loopt en in de weg staat als hier. Fiat sluit overigens niet uit dat één of enkele van de modellen op langere termijn ook in Nederland aangeboden worden. Dat zal pas kunnen als er in de Derde Wereld al vele honderdduizenden verkocht zijn. Sf ^ekendste badhuis van Istanbul, Cagaloglu Hamami, ruim van Grinsven J"ar oud. "°°r Johan ziirfe'10n<^erc^ zeWstandige reisbureaus onder de naam aanh-Iv® Vakanties een landelijke «medmgscentrale voor zogenaamde M'mmufe-vakantiereizen begonnen, ^aanbiedingen van Nederlandse renH 1®?r"?at*es komen in een voortdu- comn„t ?ut^en databank die via een kantm erm 'n tweehonderd vonr ,iet?te raadplegen is. Voordeel ler e Mant: het aanbod is veel actue- herlton!.lnemen<k reisbureaus zijn te n aan een Snel*Weg-aanbie- FOTO MARK VERDOES Frans Liszt, koning Edward VII en keizer Wilhelm II zijn maar en kele van de gasten die ontspanning zochten in het bekendste badhuis van Istanboel: Cagaloglu Hamami. Vooral toeristen vinden hun weg naar dit Turkse badhuis. Door Jan Meulemeesters Turkish Bath staat er op oude uithangborden in Istanboel, om de toeristen te lokken. In een on ooglijke straat is er '300 jaar oud' aan toegevoegd en dat lijkt wel wat. Toch aarzelen we even voor de deur naar 'Cagaloglu Hama mi', met de gebrandschilderde ramen. Daarachter wacht een eerste teleurstelling: alleen toe risten staan voor een lessenaar waar uitsluitend in harde munten kan worden betaald: van 10 dol lar voor een eenvoudig stoombad tot 25 dollar voor een volledige massage. Die toeristen laten zich opvallend stil en gedwee naar hokjes rond een enorme fontein drijven. Om zich uit te kleden. Ze krijgen een dun handdoekje om, een paar houten slippers en een enorme sleutel, om het hokje met daarin hun hele hebben en houden af te sluiten. Even later wankelen een stel bleekscheten onwennig op de houten slippers achter gedron gen, bruinverbrande, besnorde masseurs naar een vervaarlijk piepende oude deur. Via een voorraadkamer van handdoeken strompelen we naar een eeuwen oude eiken deur. Uit kieren krin gelt damp. Als de deur openkraakt, word je even verblind door het licht. In de mist van waterdamp onderscheid je onder een hoge koepel een enorme witmarmeren tafel met daaromheen nissen met water bekkens. Met gebaren wordt ons duidelijk gemaakt dat we ons uit moeten strekken op het marmer. Dat blijkt verrassend warm en al snel beginnen we te zweten. Na zo'n tien minuten komt de masseur. Hij begint de zijkanten van de benen te kneden of het taai deeg is. De behandeling wordt afgerond met een hakken de roffel op de spieren. Hetzelfde gebeurt met de borstkas. Daarna zet hij zijn handen op het midden van de bostkas en duwt met alle kracht naar de buiten, wat bij beide partijen een enorme zucht ontlokt. Een pijnlijk moment komt als hij de ellebogen beetpakt en genade loos naar binnen rukt. Tenslotte slaat hij met vlakke handen hard over de hele rug, wat enorme klappen geeft. (Dat was dus het afschrikwekkende geluid dat we buiten al hoorden en ons eerlijk gezegd een beetje schrik aan joeg). We krijgen weer even een zweet- pauze. Dan worden we naar een nis geleid. Het hoofd wordt licht ingezeept. Met een schaal wordt lauw water uit het bekken ge schept en over me heen gekwakt. Daarna probeert mijnheer Hand doek me wanhopig iets duidelijk te maken, met verwijzing naar anderen. Of ik nog een extra mas sage wil. Bij die anderen ziet het er goed uit. In een kom wordt zeep opgeklopt tot een berg schuim, waarmee je wordt ingewreven. Met een hard washandje wordt de huid ge schrapt tot dode schilfertjes er in dingenbord in de etalage en er komen speciale lichtbakken aan de gevels te hangen. Volgens voorzitter P. Polman van de Stichting Snel*Weg Vakanties heeft de club in het zuiden van het land, vooral in Limburg en in iets mindere- mate in Noord-Brabant, nog behoefte aan uitbreiding. „Daar is nog niet in el ke grotere stad een deelnemend reisbu reau te vinden." De nieuwe organisatie gaat ook iedere week adverteren met zeven 'Top-va- kanties'. Wie in een van die bestemmin gen geïnteresseerd is, kan een centraal telefoonnummer bellen (06-9299). De klant wordt dan doorverbonden met het dichtstbijzijnde aangesloten reisbu reau. Bellen kan op weekdagen tot 21.00 uur en op zaterdag en zondag van 11.00 tot 16.00 uur. Wie buiten die uren belt, kan via een ooice-respons-systeem toch informatie opvragen of vragen de volgende dag door het reisbureau terug gebeld te worden. Volgens Polman valt er aan last-minu- £e-vakanties weinig te verdienen voor de reisbureaus. De organisatie is dan ook opgezet vanuit de gedachte dat een klant die voor de ene vakantie goed ge holpen wordt, mogelijk het volgend jaar terugkomt om een andere, duurdere va kantie te boeken. Het samenwerkings verband van reisbureaus noemt elke va kantie met een vertrek binnen vijf we ken een last-minute. Toeristiek is bij reisbureauklanten be kend van de extra informatie over een bestemming die de baliemedewerkster uit de publicaties van deze uitgever op kan diepen. Hetzelfde bedrijf is onlangs gestart met 'Toeristiek Online' en dat wordt 'de grootste aanbiedingenbank van last-minute reizen' genoemd. Via het telefoonnummer 06-91091046 kun nen vakantriegangers voor een gulden per minuut inzicht krijgen in het laatste goedkope aanbod van veertig grote AN VR- en SGR-reisorganisaties. Ook in dit systeem kan de beller worden doorge schakeld naar het dichtstbijzijnde AN VR- of Rabo-reisbureau. Door Marijke Prins Claudia Roden, schrijfster van het onlangs vertaalde 'De keeuken van het Midden-Oosten', groeide op in Egypte. Haar boek is door spelt met anekdotes uit haar familiekring die, getuige het boek, zich over de hele wereld heeft verspreid. Claudia werd door de ja ren heen door voorzien van eigen en geleende, authentieke recep ten. Een voorbeeld van de vertelkunst van Claudia, vaak gebracht als inleiding bij een recept, die je ongeduldig maakt om dit uit te pro beren: 'De lekkerste ta'amia heb gehad bij mijn oom en tante in Alexandrië. Ze huurden daar ieder jaar een appartement met bal kon boven een restaurant dat was gespecialiseerd in ta'amia. Mijn oom en tante waren allebei volslank, maar dat is niet zo vreemd, want ik herinner me dat we altijd aten als we daar kwamen. Ik kon me dan ook niet voorstellen dat ze in hun jonge jaren slanke dennen waren geweest, zoals de romantische legende wil. Altijd als we daar waren, zaten we urenlang op hun balkom met uitzicht op zee. Van tijd tot tijd werd er een mandje aan een touw neerge laten naar het restaurant eronder, waarna het volgeladen met verse ta'amia weer omhoog gehaald werd. Ta'amia 500 gram gedroogde lichtbruine tuinbonen 2 fijngehakte of geraspte rode of spaanse uien, eventueel gewone uien fijngehakt met een bos lente-uitjes 2 flinke tenen knoflook uit de knjiper 1 bosje fijngehakte peterselie of verse koriander 1-2 theelepels gemalen komijn 1-2 theelepels gemalen koriander 14 theelepel bakpoeder zout en cayennepeper olie om te frituren Misschien zijn gedroogde tuinbonen moeilijk te krijgen, al moet het kunnen lukken bij een goedgesorteerde islamitsche slager. Neem anders kikkererwten. Week de bonen 24 uur in koud water. Pel de tuinbonen als ze nog niet gepeld zijn. Laat ze uitdruipen en hak ze fijn in een keukenmachine. Meng de rest van de ingrediën ten erdoor en maak er een stevig, glad geheel van. Laat dit ten minste een half uur rusten. Neem stukjes deeg ter grootte van een walnoot en vorm daarvan platte, ronde koekjes van 2'/2-4 cm doorsnee. Laat ze tenminste een kwartier rusten en frituur de koekjes dan in hete olie tot ze diep goudbruin zijn. Serveer ze warm met een salade van toma ten, komkommer en tahinroom. Heerlijk als een voorafje of een warm lunchgerecht. Tahinroom 1-3 teentjes knoflook uit de knijper, 1,5 dl citroensap, 1,5 dl tahin (sesampasta), Vi theelepel gemalen komijn, 6 eetlepels fijngehakte peterselie Alle ingrediënten worden gemengd en eventueel aangelegd met wat water. Tahin, sesampasta, is bij islamitische slagers of na- tuurwinkels te krijgen. keurige rolletjes afkomen. De massage begint opnieuw, maar dan forser. Terwijl je op je buik ligt begint mijnheer masseur met zijn 75 kilo naakt aan de haak met zijn naakte voeten over je rug te dansen. Ingewanden zoeken een uitweg. Vinger- en teenkoot jes worden opgerekt, maar ook benen en armen. Als volleerd worstelaar pakt hij nek in de houdgreep. Zodat tenslotte het afspoelen met liters water als een verlossing komt. In de voorraadkamer krijg je een handdoek als een tulband om je hoofd gedrapeerd en een fors exemplaar om de schouders. In de hal word je overreed tot een vers geperst sinaasappelsapje of appelthee. In de spiegel zie je een blozend-rood hoofd. Je voelt je opvallend fit en vrolijk. Tot je de rekening krijgt. Cagaloglu Hamami is slechts een van de vele badhuizen in Istan boel, maar het is wel het be roemdste. En het is gemakkelijk toegankelijk voor buitenlanders. Dagelijks geopend. Het badhuis bevindt zich op ongeveer 200 me ter van de Aya Sophia even voor bij de Yerebatan Saray aan de Hi- laliahmer Caddesi. De vrouwenaf deling bevindt zich in een kleine straat om de hoek. Hier was ooit Florence Nightingale te gast. Informatie over badhuizen of Istan boel: Turks verkeersbureau. He rengracht 451, 1017 BS Amster dam, telefoon 020-6266810. Door Johan van Grinsven Vol trots kondigde reisorganisa tie Arabian Tours uit Den Bosch begin dit jaar een culinaire reis naar Libanon aan. In juni zouden de deelnemers van 'rijkdom en raffinement van de Arabisch en internationale keuken' kunnen proeven in Libanon. De tocht ging alle kanten op en dat voor 2950 gulden per persoon. Maar nu het oorlogsgeweld in Libanon weer is opgelaaid, is die reis uit gesteld; in ieder geval tot septem ber. Het voorbeeld illustreert dat het prille optimisme over op bloeiend toerisme in Libanon - meer Nederlandse reisorganisa ties dan voorheen, veertien, heb ben het land in hun zomerpro- gramma's opgenomen - de kop ingedrukt lijkt. En dat terwijl af gelopen januari tijdens de Va kantiebeurs in Utrecht vertegen woordigers van overheid en de private toeristische sector in Li banon nog vol enthousiasme aan kondigden dat dit het jaar zou worden van de terugkeer van Li banon op de toeristische kaart. Directeur Georges Karam van het Libanese ministerie van Toe risme kwam vertellen dat alle be zienswaardigheden in zijn land bewaard zijn gebleven, dat er zwaar wordt geïnvesteerd in de toeristische sector en fanatiek ge renoveerd in Beiroet en andere plaatsen. Hij zei toen luchthartig: „Zeker, langs de grens met Israël zijn er wel eens wat schermutse lingen, maar dat aantal is te ver waarlozen. Er zijn dagen dat zelfs wij Libanezen niet eens in de gaten hebben dat er daar wat aan de hand is geweest." Mevrouw A. de Ridder van reis onderneming Arabian Tours, specialist voor luxe reizen naar onder meer Libanon, Syrië, Oman en de Verenigde Arabische Emiraten: „Libanezen zijn van nature erg optimitisch. Maar he lemaal ongelijk hadden ze niet. Ook wij kregen steeds meer aan vragen om informatie over reizen naar Libanon en dat is verras send want Nederlanders moeten een enorme drempel over willen ze een vakantie in Libanon over wegen. Die opleving is gezien de ontwikkelingen van de laatste tijd weer doodgeslagen. Ook wij hebben het zekere voor het onze kere genomen en de Libanon-rei- zen uit ons programma gehaald." Het ministerie van Buitenlandse Zaken adviseert mensen die niet strikt noodzakelijk naar Libanon moeten, hun reis uit te stellen zo lang de vijandelijkheden voort duren. 'Actieve jeugdvakanties', 'Fiets en vrije tijd' en 'Voorkomen is be ter dan...' zijn de titels van drie nieuwe ANWB-Ledenwijzers. Eerstgenoemde titel bevat een overzicht van jeugdrecreatiebe- drijven en laatstgenoemde geeft vakantiegangers tips om diefstal en ziekte in het buitenland te voorkomen. De brochure 'Fiets en vrije tijd' vermeldt wat er komt kijken bij een fietsvakantie. Ook is er informatie in opgenomen over welke fietsen er te koop zijn en waar iemand bij aankoop op moet letten. De uitgaven zijn voor ANWB-leden gratis te verkrijgen bij ANWB-kantoren. Een nachtje doorbrengen in een vuurtoren in Schotland of Wales. Of liever in een bakkerij in Bath. Of in een school op het puntje van een imposante rots aan de kust. Toch maar in het aan een ri viertje gelegen landhuisje van een slotenmaker of in een molen of een achttiende-eeuwse pastorie. De accommodaties in de '1996 Distinctly Different Guide' maken hun belofte waar: heel anders overnachten in Groot-Brittannië. Er staan vijftig bijzondere Brit se accommodaties in de gids, vakantiehuisjes, pensions of appar tementachtige verblijven. De gids kost 2 pond en is verkrijgbaar bij Distinctly Different, Masons Lane, Bradford on Avon BA15 1 QN, Groot-Brittannië, telefoon 00-44-1225-866648. 'Wat doe ik? Op reis', is de titel van een boekje met tips over ge zondheid en preventie voor de vakantieganger. De uitgave is niet alleen bedoeld voor mensen die naar verre-en exotische oorden gaan, maar ook voor vakantiegangers die dichter bij huis blijven. Het boekje is geschreven door dr. T. Goud van de Travelclinic van het Havenziekenhuis in Rotterdam, publiciste E. Wieberdink en de Rotterdamse huisarts R. Metz. De uitgave is te bestellen door overmaking van 8,25 gulden op giro 1503479 ten name van KPBV in Gouda.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 33