wijn, Bellen en verzamelen De minidisk slaat wel aan iit Japan I J Duurste Nederlandse kaart kost vijf mille Hout als blikvanger 15,95 Grote voorraden zijn taboe, magazijnen kosten alleen maar geld Nederlandse telefoonkaart is tien jaar oud pESTEM SURPLUS F2 bijzonders. Loodgieter Bel Ad Timmermans Broeders B.V. tilderwerken W.VERDAAS Itofferingen toffeerderij Jan Vos 00 Tegelwerken. Tegelhandel de Boerderij Fast fashion Trendbreuk Samenwerking Belfris Ingehaald ONDER DE KURK Zottenklap X 56 VRIJDAG 17 MEI 1996 IKk, M mik- CHAR DON \AV nggn««isawBü»iBi {QQI r Miles en het Air Miles-logo zijn ief, lag- ind elgie <uw jes. Voor reparatie of vern'ejf en van dakbedekking, 9 ten, CV, sanitair en andere loodgieterswerkz.hefl 076-5147767 Of 56148». Ier. Voor al uw binnen-en buiten schilderwerK. Tel: 076-5822565^ Kade 28, Rsd.Tel. 0165^3 wing ze /onds Uw adres voor al en vloertegels en „jj Alles uit voorraad ie» 0167-572632^ Fast fashion: mode als wegwerp-artikel Fast Fashion heet het feno meen in marketingtaal. Kledingzaken als Hennes Mauritz, Zara en The Box presenteren maar liefst acht tot twaalf nieuwe modecol lecties per jaar. De consu ment is namelijk even veel eisend als grillig, ofschoon hij beduidend minder geld overhoudt voor mode. Loopt Nederland straks en masse in wegwerpkleding? Door Ron Buitenhuis Op het Rotterdamse hoofdkantoor van kledingketen The Box is de zondag avond een gewone werkdag. Directie, managers en medewerkers buigen zich dan in een hectische ambiance over me terslange computerprints. Snelle analy sesvan de verkoopcijfers uit de 24 filia len zijn van levensbelang. Nog diezelfde avond wordt beslist wat confectie-ateliers in Turkije maandag morgen gaan maken, zodat de kleren vrijdags al in de winkels hangen (o.a. Maastricht en Venlo). Grote voorraden zijn taboe bij The Box, magazijnen kos ten alleen maar geld. Ondertussen houdt "een computerge stuurd infosysteem permanent de we reld .van mode glamour in de gaten. Stel, filmster Sharon Stone verschijnt ergens in een opvallend gifgroen col bertje, dan wil The Box daar bij wijze van spreken binnen een week op in kun nen spelen. Kort op de markt zitten, noemen ze dat in de detailhandel. Het volgen en snel vertalen van modetrends vergt echter een door en door geoliede organisatie. Ontwerpers, weverijen, confectie-ate liers, inkopers, distributeurs, filiaal houders, alles en- iedereen dient de flexibiliteit van een rubberen stuitbal- letje te hebben. The Box, fakkeldrager van het voorma lige Mac Maggie, beweegt zich in een winkelsegment dat in marketingkrin gen/ast fashion heet. De kledingvariant op de fast food van McDonalds. Leuk, snel, afwisselend, trendy zijn de tref woorden voor kleurrijke kleding met een scherpe prijs/kwaliteitsverhouding. „Wij zijn een wegwerpkleding BV," ge tuigt Box-directeur L. Houkamp tijdens een themamiddag van marketinginsti- tuut NIMA. Hij gebruikt het begrip zonder schroom. Het vertaalt namelijk exact de policy van winkelketens als The Box, Hennes Mauritz, Zara en Springfield. Ze jagen er jaarlijks acht Fast Fashion is de kledingvariant op de McDonald's-formule. Het is rendabel als de consument weer snel uitgekeken is op zijn nieuwe trui of broek. illustratie hans martens tot twaalf nieuwe collecties doorheen. Via hoge omzetsnelheden, eenvoudige winkelinterieurs en minimale loon- en productiekosten, kunnen ze de prijzen aantrekkelijk houden. Wil het systeem echter renderen, dan moet de consu ment relatief snel uitgekeken zijn op zijn nieuwe trui of broek. Vandaar de term wegwerpkleding. Toch heeft fast fashion zoals The Box c.s. dat in de praktijk brengen noemt volgens de branchevereniging Mitex toekomst. De huidige consument is na melijk even veeleisend als onvoorspel baar. Hij wil kwaliteit voor niet te veel geld, maar ook voldoende keuze en va riatie. Winkeltrouw bestaat nauwelijks meer, en modetrends zijn even grillig als de beurskoersen op Wallstreet. „Een jaar van tevoren je collectie voor komende zomer samenstellen is echt verleden tijd," meent Mitex-woord- voerder Mijndert Stolk. „Dat leidt eerst tot volle magazijnen en aan het eind van het seizoen tot volle uitverkoop-rekken. Je ziet dat ook de (duurdere) speciaal zaken vandaag de dag twintig tot dertig procent van de collectie vrij houden voor het snelle inspelen op trends. Ze moeten wel want het gaat niet goed in de modewereld. Er worden nog altijd meer kleren geproduceerd dan ver- kocht." Dat heeft de branche deels aan zichzelf te danken. Het aantal kleding winkels/filialen in Nederland is met 16.500 tot ongekende hoogte gestegen. Gevolg: men concurreert elkaar de straat uit. Zelfs belangenvereniging Mi tex vindt dat er vanuit economische oogpunt duizenden kledingwinkels moeten verdwijnen. Mede door het overaanbod aan winkels zijn de prijzen van kleding de laatste ja ren iets gedaald. Desondanks is de con sument niet méér kleren gaan kopen. In 1992 werd nog een totaalomzet van 17,5 miljard gulden gehaald, in 1995 was dat al ruim twee miljard minder. Begin ja ren negentig besteedde de Nederlander gemiddeld 7,5 procent van zijn inkomen aan kleding, vorig jaar was dat nog maar 6,2 procent. Deze terugloop maakt trouwens deel uit van een algehele trendbreuk in het be stedingsgedrag van de Nederlander. Ondanks economische hoogconjunctuur lijkt de koopkoorts afgelopen. Daar zijn een aantal redenen voor. Allereerst stagneren de inkomens: loonsverhogin gen van meer dan twee procent zijn zeldzaam. Bovendien wordt er door de succesvolle introductie van het spaarloon bedui dend meer gespaard. Ook vergrijzing speelt een rol: er komen steeds meer ouderen die relatief weinig geld uitge ven aan consumptiegoederen. Maar des te meer 'eigen bijdragen' kwijt zijn aan medische verzorging. Daarnaast geldt dat door de forse ver hogingen van de gemeentelijke belas tingen (rioolrecht, ozb, vuilnis) en op lopende kosten voor sociale lasten, energie, water, vervoer, gezondheids zorg en wonen, iedereen gewoon minder overhoudt om van te leven. (Ter indica tie: in 1977 was de Nederlander 8,9 pro cent van zijn salaris kwijt aan wo nen/huren. In 1995 was dat 15 procent). „Wil de kledingindustrie overleven dan moeten ondernemers nog beter inspelen op het koop- en winkelgedrag van de consument," meent dr. Will Rijnder, marketinghoogleraar aan de universi teit Tilburg. Hij adviseert de detailhan del onder meer professioneel gebruik van database-marketing. „Via de knip- chip (creditcard voor kleine bedragen) kan een winkelier straks precies in kaart brengen wie zijn klanten zijn, waar ze wonen, hoe oud ze zijn, hoe vaak ze iets kopen. Zo kan hij zijn as sortiment en advertenties beter afstem men op zijn doelgroep." Een andere oplossing voor de malaise is volgens hem meer logistieke samenwer king. „Momenteel wordt de winkelprijs van kleren voor 40 procent bepaald door logistieke kosten. Samen met an dere winkeliers inkopen en distribueren kan de winstmarges flink vergroten. Fast fashion-ketens als Hennes Mau ritz en The Box steken daar terecht veel tijd, geld en aandacht in." Piet Zoomers, directeur van de gelijk namige kledingspeciaalzaak, ziet fast fashion niet als wonderformule, laat staan als een serieuze bedreiging voor het gevestigde midden- en kleinbedrijf. Volgens hem kiest de consument uitein delijk toch voor persoonlijke service en duurzame kleding, ook al is dat dan iets duurder. „Ga eens naar zo'n kleding-etage bij een grootwinkelbedrijf," suggereert Zoomers tijdens de NIMA-middag. „Zeshonderd vierkante meter kleding met twee medewerkers; als je pech hebt weekendhulpen. Je kunt zelf wat schar relen tussen de rekken. Mensen die een paar honderd gulden uitgeven, willen toch zeker service, kwaliteit, fatsoenlijk te woord gestaan worden. En dan die East Fashion-mode. Dat is toch één pot nat. Dezelfde stofjes, dezelfde kleuren, de zelfde slechte pasvorm. Er zal best een markt voor zijn onder jongeren - dat worden er trouwens steeds minder - maar zelfs die raken er na verloop van tijd op uitgekeken. Neem Hennes Mauritz, vorig jaar hebben ze nog eens zes nieuwe filialen geopend en toch liep de totale omzet met één procent terug." Zoomers vindt net als Mitex dat de kle- dingbranche 'uitgedund' moet worden. „Iedereen begint maar een modewin keltje." Anderzijds mist hij dadendrang in de modewereld. „Er zijn te veel zeikerds. Er wordt ge klaagd, maar er komt niets van de grond. Ik pleit al jaren voor modebeur zen, niet voor de incrowd maar voor het gewone publiek. Mensen willen kleding zien en voelen, mooie fotootjes in tijd schriften zeggen te weinig. Ik zeg wel eens: Al die woon-, reis-, erotica- en (tuin)meubelbeurzen gaan er met öns geld vandoor." Door Hans van den Heuvel Over een jaar halen we de oude ren van Rotterdam allemaal in. Met een plastic kaartje betalen Z1J nu al hun kopje koffie op het station, hun busticket en het te- )™ontje naar de kleinkinderen: We komen eraan'. Het gemak urent de mens, en dus lopen we binnenkort allemaal met een Mpknip' op zak. Kaart leeg? gewoon even 'tanken' bij de be taalautomaat, of zelfs bij de te- etooncel met de 'chipper' van de rostbank. Wie had dat kunnen Denken toen tien jaar geleden de efoonkaart werd ingevoerd in Ms land. Op het Haagse Cen tal Station liep een proef met aarttelefooncellen. Daar zag je wal eens van die rare groene PTr'leSi met het l°g° van ri Telecom, en later prentjes n Vincent van Goghs kunst- Werken. Degenen die toen slim genoeg aren om die op te rapen, zijn f00Prnan. Het verzamelen telefoonkaarten is een rage v! eerste series J bun gewicht in goud waard. De PTT laat de 150.000 aan- 'NFORMATIE surplus! Wie nadere informatie wil omtrent deze bijlage, kan oir «t!!t00ruren bellen naar "'6-5312344 of 076-5312272. •ijMtelijk reageren kan ook. et adres daarvoor is: redactie Surplus, S® 5229,4800 MB Breda, eindredactie: Wim van Leest. hangers van de nieuwe verza- melreligie natuurlijk niet zo maar aan hun lot over. Integen deel, gaf topman Wim Dik on langs aan. Ze worden gekoes terd. Ze brengen immers geld in het laatje. En niet zo'n beetje ook, vooral nu het mode is om de kaarten ongebruikt te verzame len. Het woord 'belfris' is er al voor uitgevonden en zal onge twijfeld in de eerstvolgende Dik ke Van Dale staan. Elke serie (vier per jaar) kost 45 gulden, en dan zijn er nog de nodige extra kaarten door het jaar heen. Kassa voor de PTT dus. Niet in het minst ook door de tientallen bedrijven en instanties die zich door het enthousiasme en de ver kooptechniek van de kaarten- producent hebben laten meesle pen. Elke maand verschijnen zo'n tachtig nieuwe kaarten. Of het nu de Brand bierbrouwerijen zijn of het Okura hotel in Am sterdam, het Academisch Ge nootschap in Eindhoven of con ferentiecentrum Ons Erf in Berg en Dal, sportcentrum De Maas poort in Den Bosch of het Cen traal Bureau voor de Statistiek: ze staan allemaal op een tele foonkaart. De Nederlandse mili tairen in Bosnië kunnen zelfs kwartetten met hun eigen ver schillende kaarten, waarmee ze naar huis kunnen bellen. Vanwege het tienjarig bestaan van de telefoonkaart heeft PTT Telecom een speciaal telefoon kaartenspel laten ontwikkelen. Identity Games International maakte er een kleurrijk spel van: 'Kaartenjacht'. Het gaat als bij een soort Mono poly: door slim kopen en ruilen moet je proberen complete series telefoonkaarten te vergaren en zo het spel te winnen. Als pri meur zit er een bijzondere, echte telefoonkaart bij: de eerste door zichtige kaart ter wereld. Op het spel kan tot 24 mei ingetekend worden voor 59,95. Daarna kost het een tientje meer. Sommige bedrijven zijn al inge haald door het succes van hun eigen kaart. „Zet alstublieft on ze naam niet in de krant," ver zucht een woordvoerder. „We worden nu al gek gebeld om zo'n kaartje." Vrijwel alle instanties laten dan ook weten: het heeft geen zin, ze zijn op, of ze zijn al leen voor onze relaties. Uit Amerika (natuurlijk) is het nieuwste snufje overgewaaid op het gebied van de belkaart. Daar kennen ze al een systeem dat weliswaar ingewikkelder is dan het Nederlandse, maar het heeft één voordeel: je hebt er geen spe ciale telefooncel voor nodig. Je kunt hem ook gewoon thuis ge bruiken, of bij elk willekeurig toestel met druktoetsen. De kaart wordt geactiveerd door Marcello van Londen uit Breda is een postzegelhandelaar die zich al geruime tijd bezig houdt met de handel in telefoonkaarten. De duurste telefoonkaarten van Ne derland? „Het begint met de eer ste officiële serie van de PTT van drie kaarten. Die staat onge bruikt te boek voor 5000 gulden. Niet gek voor een prijs van 40 gulden in 1986. De twee volgende series doen respectievelijk 1250 en 4500 gulden." Dan wordt het lastiger: „Dat zijn een gratis 06-nummer in te toet sen. Vervolgens druk je de 15 cij fers tellende code van je eigen kaart, en dan het nummer dat je wilt bellen. Er zijn al zeven verschillende Tandenkaarten' te koop in ons land. Daarmee kan 10 tot 20 pro cent goedkoper gebeld worden naar 'emigratielanden' als Cana da en Nieuw-Zeeland en naar 'immigratielanden' als Marokko vaak reclamekaarten van bedrij ven. Zijn die ook voor buiten staanders verkrijgbaar geweest of niet? Je kunt zelf de vraag creëren door weinig kaarten uit te geven. Al is de tijd voorbij dat de mensen zo maar betalen wat je vraagt. Er komen te veel kaar ten, dus ze gaan zich specialise ren. Stripfiguren, voetballen, treinen, dat soort onderwerpen." Bij de duurdere exemplaren ho ren zeker de kaarten van het Hel- mondse bedrijf Planox (350 gul den), Northern Telecom (650), èn It (600). Van Londen is ook trots op de door hemzelf uitgegeven kaart van de gedempte haven in Breda: „Die is inmiddels 125 gul den waard." Overigens raadt hij iedereen aan uit te kijken: „De prijzen zijn ge daald, al willen ze dat niet alle maal horen. Chipkaarten kun je ook wel mooi gebruikt verzame len. Maar die komen er zo veel. Een mooi afgerond gebied zijn de optische kaarten, de voorgangers van de chipkaarten. Ik zou zeg ge»; specialiseer je daarin." Daar hoorde ik het weèr. Twee buikige heren op de proeverij waren het dik met elkaar eens. Ze hadden dezelfde rode wijn in het glas. „Dit is een typisch vrouwelijke Wijn," zei de een. De ander dacht er net zo over: „Ja, heel delicaat en elegant, zacht ook." En het is niet te geloven, wat hij eraan toe voegde. Doch hij zei fret wel. „Wat een mooie vormgeving." Ik heb geen nadere uitleg ge vraagd. De man had het ten slotte niet tegen mij. Maar ik had genoeg gehoord. Klink klare kletskoek. Dit soort mensen zullen best heel aardig Zijn, maar je moet er niet serieus ttlee gaan proe ven. Afgezien van die onzin over 'vormgeving" is het voor mij vooral baarlijke nonsens om onderscheid te maken tus sen mannelijke en vrouwelijke wijn. Het gebeurt dus nog steeds. Je denkt, de tijd van die flauwe kul hebben we nu wel gehad. Nee hoor, het is net als met onkruid. Het komt steeds weer terug. In oude wijnboeken worden die sekse-wijnen beschreven. Een mooi voorbeeld was Bourgogne. De betere wijnen tlit die streek komen uit de Cöte d'Or, die is onderver deeld in het noordelijk gele gen Cóte de Nuits en het zui delijker Cöte de Beaune. Wel nu, die van Beaune werden vrouwelijk genoemd. Ze waren relatief licht, subtiel, verfijnd en vooral elegant. En dat was «ten duidelijk verschil met dé Jbngens uit de Nuits. Die waren stoer, robuuSt vaak, bezaten een warm tem perament. En ze namen je sneller in bezit dan de dames van de Beaune. Je werd er sneller door gepakt. Tja, als dat niet mannelijk is. De grote kolder wordt pas goed helder wanheer je conse quent bent. En dat ben je wan neer je een wijn voor een ge recht zoekt, voor kaas bijvoor beeld en je twijfelt of het een mannelijke of een vrouwelijke versie moet zijn. Welk een af schuwelijk en netelig vraag stuk. Want beschouw nu eens een kaasje als het Franse Pont 1'EvêqÖe. Als je daar per on geluk een zogenaamd vrouwe lijke wijn bij gaat schenken, dan ga je de fout in. Omdat de harmonie dan zoek is. Die lek kernij is immers bekend om zijn (haar) volle, weelderige, romige eb zacht-pikante ei genschappen. Dat klinkt vrou welijk. En vrouw bij vrouw dat gaat meestal niet zo. Of wel soms? Er zou dan dus een mannelijke wijn bij moeten. Door Hein Sluijter Voor de harmonie, nietwaar. En bij harde, korrelige, sterke kaas zoals overjarige Goudse? Dan kan het niet anders of de kaös is deze keer het manne tje. Een mooi vrouwtje erbij dus. Moeilijker wordt het wanneer er gerechten als ge kookte spruitjes met kastan jes, eekhoorntjesbrood of taart van zuidvruchten op ta fel verschijnen. Waar is me vrouw en waar mijnheer? Je zou er haast een dokter bij ha len. Alleen bij hete bliksem lijkt de keuze wat meer voor demand liggend, want die is natuurlijk een Don Juan, sme kend om een fraaie maagd uit Beaune. En zo heb ik dan toch de com plimenten voor Sopexa, het promotiebureau voor Franse landbouwprodukten. in dit ge val voor de afdeling België. Begin dit jaar is daar een boekje verschenen met de in trigerende titel 'Vrouwen en Wijn'. Ik kreeg het na die proeverij in handen. Tot mijn niet geringe verbazing wordt daarin weer vrouwelijke wijn ten tonele gevoerd. Wat dus ook mannelijke veronderstelt. ZeS vrouwen geven er hun meniflg over wijn. Gelukkig: op één na vinden ze het desgevraagd kennelijk niet de moeite waard om over dit onderwerp te praten of ze ma ken onverbloemd hun afwij zende standpunt kenbaar. „Ik krijg er iets van als men onder scheid maakt tussen typisch vrouwelijke en mannelijke wijn," zegt een van de geïnter viewden hartverwarmend. „Staat vrouwelijk synoniem vóór fijn, lief en zacht en man nelijk voor ruig en robuust? Ik ken mannen die ook fijn en zacht zijn en vrouwen die hard en ruw zijn. Waarom zou een Margaux vrouwelijker zijn dan een an dere Médoc-wijn?" Dat is nog eens vrouwentaal. Dezë Belgische vindt het blijkbaar allemaal maar regel rechte nonsens. Vrouwelijke wiift of mannelijke? Zotten- klap. Door Nico Koolsbergen Valt het anderefi ook op? Dat het in Nederland al een tijdje stil is rond de minidisk van Sony en de DCC van Philips? In Japan is het anders. Daar is de DCC nauwelijks be kend, maar is de minidisk bezig aan een zegetefcht. Sinds de komst van de compact disc vijf tien jaar geleden is volgens Sony geen audioprodüct zo succesvol geweest. Minidisk groeit al sneller dan destijds de Compact disc. Sony verwacht dat de minidisk de au diocassette uiteindelijk voor 70 of 80 procent zal vervangen. In 1995 werden wereldwijd 1,2 mil joen MD-appaTaten verkocht; voor het jaar 20ÖÖ wordt een verkoop van 20 miljoen MD-ap- paraten votófcspeld. Ook andere Japanse fabrikanten maken mi nidisk-spelers. Sharp en JVC brengen ze al een tijd op de markt en Matsushita heeft plan nen eraan te beginnen. Aanvan kelijk bracht Matsushita - van Panasonic en Technics - ook DCC-apparatutir op de markt, maar dat is op een laag pitje gezet. Philips blijft onverdroten DCC maken, zowel voor de huis kamer als voor onderweg en in de auto. I n de nieuwste brochure van het Èindhovense concern met auto- audio staan toestellen met DCC zelfs bovenaan. Tenslotte is dit wat geluidskwaliteit betreft het paradepaardje van de mensen Van Jan Timmer. De kwaliteit van DCC is vanaf hét eerste begin onomstreden. Minidisk bleef - ondanks wat groter gebruiksgemak - daarbij achter en was ook duurder. De nieuwere generaties MD-spelers hebben die achterstand wegge werkt en zijn ook in prijs gezakt, zij het dat ze nog altijd duurder zijn dan DCC. Beide systemen zijn op de markt gebracht om de audiocassette op te volgen. MD en DCC zijn beide bestemd voOr digitale opname en/of weèrgave van geluid. DCC werkt taet bandjes, en de spelers kun nen ook 'oude' cassettebandjes afspelen. MD gebruikt een soort mini-cd-schijfjes die aan floppy disks doen denken. ii i Vanwege het tienjarig bestaan van de telefoonkaart is een speciaal telefoonkaartenspel ontwikkeld: 'Kaartenjacht'. Als primeur zit er een bijzondere, echte telefoonkaart bij: de eerste doorzichtige kaart ter wereld. en Turkije. De telefoonkaart haalt dus het jaar 2000 wel. Al leen, wat je er in dat jaar alle maal mee kunt doen? Verzin maar wat. Het kan tegen die tijd vast. Door Anja Sparidaans Restjes hout hoeven niet per defi nitie bij het afval terecht te ko men. Snoeihout, restjes hout ge kregen van buren, bekenden of van houthandelaren kunnen pri ma als basis dienen voor tuinde- coraties. In Hout Als Decoratie In De Tuin doen auteurs Carla Dallinga en Marlinde Mèrx een aantal idee tjes voor originele tuinaccessoi- res aan de hand. Uitgangspunt is dat de ideeën éénvoudig uit te voeren zijn, waardoor snel een leuk resultaat bereikt kan wor den. Ingewikkeld gereedschap is niet vereist; zaag, boor, schroe vendraaier, schuurpapier, nijp tang, duimstok en rolmaat vol staan. Het boekje is zowel geschreven voor leken, die nog nooit met hout hebben gewerkt, als voor de meer gevorderde, knutselaar. De ze laatste kan het inleidende hoofdstuk, waarin zelfs wordt stilgestaan bij het verschil tussen schroeven en spijkers, beter over slaan. Het boekje wil vooral een inspi ratiebron zijn om de doe-het-zel- ver wat op weg te helpen. De au teurs hebben zichzelf laten inspi- reren door tien thema's, die in af zonderlijke hoofdstukken aan bod komen. In het laatste hoofdstuk staat de kindertuin centraal. Zandbak, schoolbord, kleurige bloemen, een giraffestoel en een glijbaan zSrgen ervoor dat de tuin, hoe klein ook, wordt omgetoverd in een kinderparadijs. Achterin het boek zit -een patronenblad mlt werktekeningen van de meer be werkelijke ontwerpen uit het boek. 11 Flout Als Decoratie In De Tuin is een uitgave van Tirion in Baarn. ISBN: 90-5121 -619-X. Prijs: 18,90 gulden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 31