Billboard terug bij de basis nland dames kapsalon Kleintje iiligde bedrijfsruimtes I0TS-VAST GROEP Kleintje^ Baarle Nassau fillebrord St. Willebron 'Als we één keer per jaar klachten krijgen, is het veel' fillebrord top nu met roken. Voor een beginneling voelt het als autorijden op een ijsvlakte OUTERS Dlanten planten ms, potten nden enz. Partij Mulderpannen en div. balkhout. Te huur/koop Naturisme. vaartsdag Watersport Knaus toercaravans I Liebau Caravans Bedrijfsruimte sendaal encomplex Te koop gevraagd O.G, Huur Het aktieve woningburo Tel: 076-5220565 s v. opslag Te huur es te huur O.G. Koop geririjs 76 Spechtendonk23 IH0UT wmarkt Dakbedekking indonk39 Autorijden Teamwork Zon Yolande Peters Kleintje Uitgaven Nieuwe mogelijkheden d/Welzijn GGrGGdsch/Bouwrnst alsebaan 100. -Gastel. 55-512920 EN t.k. alle maten 076- ir al uw ïaar: erij tuincentrum Wegens sloop boerderij: Bod voor Tel. 01626-683249 Goed, beter: Kleintje T.h. aan naturistenstranj gel. compl. inger. 4 pers app in Cap d'Agde Zti Frankrijk. 0164-683121 0165-301404 /an 10-17 uur. T.k. RUBBERBOOT 5x2 m. met 3 motoren op trailer voor vis of duiksport Pr.n.o.t.k.Tel: 0164-241194. BETONTEGELS /st. en 30x30 I. 076-5410732 T.k. KLIPANKER 13 ka 100,-tel. 076-5420381 'Kamperen/Campers RC. 508, compl bj.'76, APK tot .pr. 10.500,-. 6. Uw adres voor Kwaliteit voor een betaalbare prijs. Div. gebr. car. o.a.; Hobby - Biirstner - Eifeland - Kip e.a. Exclusief Knaus Dealer Burg.Freytersln. 45, R'daal 0165-549136. Bovag Erkend Bedrijf Eigen reparatieafdeling i STERCKE- alk., kachel, nwe el extra's, vr.pr. 162-460386. JAMET Loui- iisselbak, bj '94, ct, als nieuw. 5.750,- extra 076-5037133 30NSTRUCTAM enz. i.pr.st. 62-512557 T.k. VOUWWAGEN Trigan m. toebeh. 800, 0165-315603. stige, ringverw., >ort., eiken int., prs, 4.95 op- 30,- Vennen 57 T.k. ALPENKREUZER Allu re, z.g.a.n., 3x gebr., 1993 vr.pr 4850,- 0168-483363 BÜRSTNER toercar. bj. '90, 5 pers. als nw. voort. luif. CV met airmix. Mo derne kleur. Vr.pr. 11.500,-0166-672864. A/VAGEN Andre 0,- open te zien >6. INWAGEN met sn. Tel: 0162- g. 322198 Voor reëele prijs te huur erse (vanaf 600 m2) omheind en goed ige kantoren op industrieterrein nabij Haagss n Breda, eventueel voorzien van het nog aan itoormeubilair en magazijnstellingen. (Voor rderbedrijf). Info: 076-5032364. oppeveld jur groot van Gils Con- intoren, show- in, bedrijfsruim- nen, geheel met en, royale par en. Inl. Poelwijk il. 06-53285205. alle soorten onr. goed, 06-53285205 Maak een extra reclame met een Kleintje Het helpt. stigingen in NEDERLAND. Nu óók in ®So?FN élle soorten woonruimten, ZONDER KOSTEN voor verhuurder! kom langs: ACADEMIESINGEL 40. Breda ir?ep u'riJ^o^Hi'lversurTi' !50,- per maand. 61-433635. met compl. inrichting, gevestigd te Dinteloora. Ideaal voor star(st)ter. Inl. 0167-522363. S.O.Z., 115,-. 64-687235. gerenoveerde IJ in België op 10 ed. grens, 1500 'rij m.i.v. 1-7-96 jeriode. v. 1 jr. 13157337. seuze bungalowpark L'AIR PUR, waar u1d® g heeft over eigen zwembaden, tennisiDar en speelweide hebben wij enige bunga o stenen) te koop tegen zeer gunstige pril' 00,-tot 150.000,-k.k. e. alows zijn gebouwd op eigen grond, aany vater, gas, elec., riolering en centr. .ant®P het gehele jaar geopend. Bezichtiging op nl. tel. 013-5079734. k 0p. ouwpercelen voor recreatiewoningen ie won. m. gar. en Gr. opp. 204 m2 259.000,- k.k. 15-383251. 2/1 kap won. m. 9ar' berg. C een watercamper pont Mook-Middelaar op een winterse maandagochtend. Maar, alles ziet er anders uit als de zon schijnt. De kachel kan uit. Het schuifdak van de kajuit.kan open. Er is weer contact met de buitenwereld: de vissers langs de kant en de andere collega's op het water. Er wordt professioneel over en weer ge zwaaid, Met de zon hoog aan de hemel wordt het een mini-cruise, 's Morgens even inkopen doen bij kruidenier of supermarkt en alle 'noodzakelijke luxe' is aan boord. Maar toch daalt het ultieme 'Kapitein Iglo'- gevoel niet echt neer. De opwinding van het sturen is er vrij snel af. En afwisselend of op windend is het landschap in Noord-Frank rijk nu ook weer niet. Met kleine kinderen is het vragen om moeilijkheden om langer dan twee uur aan een stuk door te stomen. Een boot biedt voor hen te weinig afleiding. Het is net als met het vliegtuig, het opstijgen en landen zijn het leukst. Aan boord is geen ge legenheid om te rennen en te ravotten. Kin deren hebben meestal ook weinig behoefte om op het voordek in de zon te liggen. Duncan Flack zou het later ook zeggen: „Het begint pas leuk te worden voor kinderen vanaf acht jaar." Het aardige van een boot is dat je kunt aan leggen waar je wilt. Bij een dorp of een mooi stukje natuur waar je te voet of met de fiets (aanwezig op de boot) een tocht kunt maken. Of bij de aanlegsteiger van restaurant Beau Rivage in het gehucht Pierre-La-Treiche, waar we 's avonds aanmeren om te gaan eten. Het kost een dik half uur, en bijna een rela tie, om de boot goed aan de steiger te krijgen. Maar eenmaal vaste grond onder de voeten, koele pils binnen handbereik, is dat gewurm en de stress van het schutten weer snel verge ten. De blik vanuit het wat hoger gelegen restau rant op het licht deinende jacht tegen het de cor van een fraaie zonsondergang, geeft bijna een gevoel van trots en zelfverzekerdheid. En mens is gelukkig soms kort van memorie. gemaakt van 2x14cm recht itoogd. )cm va 92,50 ol 2.70 p.m. 13,- p.st ilok- 915,- vanaf/35,-p/roi Gebruikte Trespa stroken en platen 8 mm wit en bruin 50,- m2 Giet en pleistergips 40 kg 17,50 Big bags 1200 kg inhoud 5,- p/st. P.U.-isolatie v.a. 6,- p/ny Tel. 0165-534026 of 06-53384579. VRIJDAG 17 MEI 1996 DEEL oning m. gar. Gr. 240 m2 vr.pr. 9.000,- k.k. >5-383251. Door Lout Donders Spelevaren met een 'watercamper'. Rustig iet een bootje een beetje voor je uit dobbe len. Alles mag, niks moét. Tuf, tuf, tufZo wordt het beschreven in de folders: Nooit ge uren? Geen probleem. Een kind kan de was to. Sluizen? Even aanleggen, touwen vast. fluitje van een cent. Bij stijgen of dalen van let waterpeil de touwen hoger of lager vast maken. Klaar? Sluisdeuren openen en daar (aat-ie-weer: tuf, tuf, tufMaar het zit too: nieuwbakken kapiteins zonder vaarbre- vettoch een beetje anders: het voelt als auto- rijden op een ijsvlakte. Zolang je niét in de slipstream van een zes- lak op de Waal terechtkomt, lijkt bootjeva- n in Nederland niet echt avontuurlijk. Het vlakke land kent aanmerkelijk minder ob stakels dan de kanalen en rivieren in het Franse La Lorraine. Een tocht met een wa- tamper daarginds, in het noordoosten van Frankrijk is beslist spannender. Zeker als de lapitem kan bogen op een gedegen opleiding van iets minder dan een kwartier. Verschillende reisorganisaties brengen in Nederland vakanties met watercampers of kiseboats op de markt. Aanbod en variatie «orden de laatste tijd groter, het aantal be stemmingen gevarieerder. De prijzen zijn - •p z'n zachtst gezegd - aan de stevige kant. la het hoogseizoen acht dagen met een boot loor de Noord-Franse kanalen en de Moesel legint bijvoorbeeld bij verhuurder Connois- sfiir bij 2200 gulden. Je hebt dan een bootje van negen meter, met 3 slaapplaatsen, een douche-cel, toilet en een keukentje met alle spullen die je nodig hebt om op het water te 'amperen, Sluizen Connoiseur heeft zo'n 350 boten, van negen Mruim veertien meter. Ontworpen en ge jankt in het Engelse Norfolk, maar inmid- ®ls gestationeerd op verschillende plaatsen u Frankrijk en.in Friesland. De tocht begint jjjToul, iets ten westen van Nancy. Duncan "ack, de Engelse werfbaas, geeft een korte Wructie. In een kwartier tijd komt er een fg informatie over. je heen. Wat je moet in een sluis. En vooral ook wat je niet tot doen. Waar de knopjes en metertjes voor zijn. Hoe je de boot vastlegt. Waar alles ligt. Hoe de verwarming aan moet of uit. Het is teveel. Voor we het weten, varen we met de 11.35 meter lange LY 7768 de kleine haven uit. Op weg naar de eerste sluis. Flack vaart mee, om het één keer voor te doen. Hij laat zien hoe de boot wordt vastgelegd in ■een sluis. In Frankrijk zijn bemande, auto matische en een.soort van onbemande zelfbe- dieningssluizen. De eerste is meteen al onbe mand, dus de verse kapitein en zijn beman ning moeten-het zelf doen. Eerst de boot de sluis in wurmen. Dat valt al niet mee. Gedoe om hem aan de goede kant gemeerd te krij gen. Flack trekt aan een stang en in snel tem po begint het water te zakken, zo'n vier me ter. De boot ligt opgesloten tussen twee hoge wanden en twee stevige deuren. Als de voor ste deur openzwaait kan de reis beginnen. De Engelsman staat een paar meter hoger op de kade, zwaait en roept: Good luck. Pffffff. Maar geen angst, want op het dashboard ligt de Carte de plaisance pour la conduite d'un coche de plaisance nolise, het tijdelijk rijbe wijs voor deze boot. Wel gemakkelijker ver kregen dan destijds het auto-rijbewijs. Dit keer kwamen er geen lessen of een examen aan te pas. Uit de folder van Sunrise, de Nederlandse onderneming die de Coïmoisseur-arrange- menten op de Nederlandse markt brengt: 'Ik heb nog nooit een boot bestuurd. Is dat moei lijk?' Antwoord: 'Maakt u zich geen zorgen. Ieder jaar ontvangt men op de basis vele gas ten die voor de eerste keer met een boot gaan varen. Kunt u autorijden, dan is er geen pro bleem....' Het staat er mooi, maar een auto gaat naar links als je het stuur die kant opdraait. Een boot reageert niet zo snel. Het is net alsof je over een spekgladde weg rijdt, waarbij de kont meer lijkt te bewegen dan de neus. Het zal tijdens deze reis trouwens niet echt wen nen. De sturing van de boot wordt niet alleen bepaald door het roer, maar evenzeer door de stroming en de snelheid van de boot, blijkt proefondervindelijk. De tweede sluis naderen we ongewild in een slalom. Er is gelukkig weinig scheepvaart verkeer. Deze sluis wordt wel bediend door een sluiswachter. Hij ziet de slingerende boot aankomen en biedt ruim de tijd om de sluis binnen te varen. Dat hij vergeet de toegangs- lichten van rood op groen te zetten, brengt op de boot lichte paniek te weeg, maar de sluis wachter haalt zijn schouders op. Die lichten? Ach... Bij het schutten, het stijgen en dalen in de sluizen, is het zaak de touwen op tijd te laten meebewegen. Dat vereist enig teamwork aan boord, want de stuurman mag zijn post aan het roer niet verlaten. Partners die onderweg in de auto al regelmatig kissebissen over de te volgen route ('Had jij dan niet gezien dat we daar rechts moesten?') moeten zich goed realiseren dat dit soort discussies aan boord van een boot niet kunnen. Er is maar één ka pitein op een schip. Vandaar ook dat een van medewerkers van Conoisseur zei: „Het is leuk om zo'n tocht met vrienden te maken, maar zorg wel dat het goede vrienden zijn, dat de vriendschap tegen een stootje kan." Het varen met een watercamper door dit deel van het Franse landschap is, na een aantal sluizen, niet echt opwindend meer. Het aar dige van zo'n boot is dat je Frankrijk van een andere kant ziet. Of die kant leuker is dan de route nationale is een kwestie van persoon lijke beleving. Het gaat in ieder geval langza mer. De sluizen blijven een probleem. Oner varenheid leidt tot onzekerheid en soms zelf tot angst. Overdreven wellicht, maar daar door niet minder waar. En dan te bedenken dat er bij voorbeeld bij Fléville een stuk is met elf sluizen in serie achter elkaar. Voor wie ervan houdt, ongetwijfeld een sensatie, net als de lift bij Saint-LoUis/Arzviller die zeventien sluizen vervangt en waar je met boot en al ingaat. Of de tunnels van Nieder- viller (450 meter) en Arzviller (2600 meter). Absolute voorwaarde is wel dat het mooi weer is. Bij aanhoudend somber weer is het al vervelend om in een tent of caravan te moeten zitten, maar op een boot wordt dat beklemmende gevoel nog eens versterkt. Als de zon wegblijft ontstaat al vrij snel een de pressieve sfeer die doet denken aan het veer- MEI 1996 3ft lasertherapie pijnloos-snel-succesvni Teteringen, 076 - 5.871.851 Kortgene, 0113 - 30.13.69. Maak een extra reclame met een Het helpt- 'Kunt u autorijden, dan is er geen pro bleem,' zeggen de verkopers van vaarvakanties in watereampers of houseboats. De praktijk lijkt an ders: voor onerva ren mensen is het een heel avontuur om zo'n boot onder controle te krijgen. Het water is gedaald, de 'sluisdeuren gaan open. Elke keer opnieuw een kleine sensatie. Door Hans van Alebeek Billboards zijn zo oud als reclame zelf. Alleen heetten ze vroeger anders. In België en' Frankrijk zijn nog steeds legio historische reclameborden te vinden. Prach tige schilderingen of platen op verweerde gevels die Michelin, Gauilloises of Dubonet aanprij zen. Originele borden brengen inmid dels een fortuin op, want ook bij onze zuiderburen verdringt het moderne billboard langzaamaan de oude exemplaren. Nederland kreeg in 1985 zijn eer ste billboard. Nu staan er zo'n drieduizend waarvan ongeveer de helft door de firma Publex be- Het 'billboard' van Sloggi. FOTO JAN VERHOEFF plakt wordt. De grote groei is er overigens wel uit. De exploitan ten én gemeenten zijn kritischer geworden op mooie en verant woorde plakplaatsen en hebben zélf honderden - 'verkeerde' bor den weggesaneerd. Rechtevenredig met de toename van de billboards zijn de afgelo pen jaren de uitgaven voor bui tenreclame (billboards, abri's, bus/trein) gestegen. Dat blijkt klip en klaar uit de cijfers van het bureau BBC dat de totale recla- mebestedingen in Nederland bij houdt'. In 1990 werd voor 119 miljoen gulden geplakt en opgehangen terwijl daar vorig jaar maar liefst 221 miljoen gulden aan werd uit gegeven. Overigens een schijntje vergeleken bij de reclame-uitga ven in de dagbladen (913 miljoen gulden in 1995) -of op televisie (1,6 miljard gulden). Het billboard heeft inmiddels zijn eigen plekkie gevonden als reclamemedium met bijzondere mogelijkheden. Een medium ook dat zich bij uitstek leent voor maffe en opvallende reclames. Zo prees een gratis advertentieblad de rubriek 'erotische contacten' ooit aan met een 'levend bill board' waarin een schaars gekle de vrouw in roze neonlicht de aandacht trok. Goed voor flinke verkeersopstoppingen. Vergelijk bare problemen deden zich voor in Eindhoven waar een autolea- se-firma op het drukste punt in de stad een verfrommelde politie auto tegen een billboard zette met daarbij 'de tekst 'U belt de politie, maar wie bellen zij?'. Reclamemakers blijven nieuwe mogelijkheden van het billboard ontdekken. In Amsterdam 'groei de' onlangs een bord in een week tijd langzaam uit de grond om uiteindelijk de reclame voor een plantengroeimiddel te onthullen. Maar dat een goed idee nog altijd de echte kracht van reclame is, bewijst het billboard dat linge riefabrikant Sloggi het publiek nu voorschotelt. Terug naar de basis lijkt het idee achter de op vallende (voor sommige manne lijke automobilisten zelfs gevaar lijke) billboards waar hét woord een wel zeer letterlijke invulling krijgt. „Een hele leuke," vindt ook J. Brouwer, directreur van Publex. „Nee, problemen verwacht ik hier niet mee. In Nederland valt dat' over het algemeen wel mea. Per jaar hebben we vierhonderq grote campagnes op onze bordeh en als we één keer per jaar klach\ ten krijgen, is het veel. Sommige vrouwen zullen misschien moeite hebben met dit billboard van Sloggi maar ik zie hét meer als een geintje. En ik ben ook een vrouw." FOTO'S LOUT DONDERS Tuf, tuf, tuf op het kanaal langs Toul, richting Moesel.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 29