Billboard terug bij de basis
nland
dames
kapsalon
Kleintje
iiligde bedrijfsruimtes
I0TS-VAST GROEP
Kleintje^
Baarle Nassau
fillebrord
St. Willebron
'Als we één keer per jaar klachten krijgen, is het veel'
fillebrord
top nu met roken.
Voor een beginneling voelt het als autorijden op een ijsvlakte
OUTERS
Dlanten
planten
ms, potten
nden enz.
Partij Mulderpannen
en div. balkhout.
Te huur/koop
Naturisme.
vaartsdag
Watersport
Knaus toercaravans I
Liebau Caravans
Bedrijfsruimte
sendaal
encomplex
Te koop gevraagd
O.G, Huur
Het aktieve woningburo
Tel: 076-5220565
s v. opslag
Te huur
es te huur
O.G. Koop
geririjs 76
Spechtendonk23
IH0UT
wmarkt
Dakbedekking
indonk39
Autorijden
Teamwork
Zon
Yolande Peters
Kleintje
Uitgaven
Nieuwe mogelijkheden
d/Welzijn
GGrGGdsch/Bouwrnst
alsebaan 100.
-Gastel.
55-512920
EN t.k. alle
maten 076-
ir al uw
ïaar:
erij tuincentrum
Wegens sloop boerderij:
Bod voor
Tel. 01626-683249
Goed, beter:
Kleintje
T.h. aan naturistenstranj
gel. compl. inger. 4 pers
app in Cap d'Agde Zti
Frankrijk. 0164-683121
0165-301404
/an 10-17 uur.
T.k. RUBBERBOOT 5x2 m.
met 3 motoren op trailer
voor vis of duiksport
Pr.n.o.t.k.Tel: 0164-241194.
BETONTEGELS
/st. en 30x30
I. 076-5410732
T.k. KLIPANKER 13 ka
100,-tel. 076-5420381
'Kamperen/Campers
RC. 508, compl
bj.'76, APK tot
.pr. 10.500,-.
6.
Uw adres voor
Kwaliteit voor een
betaalbare prijs.
Div. gebr. car. o.a.;
Hobby - Biirstner -
Eifeland - Kip e.a.
Exclusief Knaus Dealer
Burg.Freytersln. 45, R'daal
0165-549136.
Bovag Erkend Bedrijf
Eigen reparatieafdeling
i STERCKE-
alk., kachel, nwe
el extra's, vr.pr.
162-460386.
JAMET Loui-
iisselbak, bj '94,
ct, als nieuw.
5.750,- extra
076-5037133
30NSTRUCTAM
enz. i.pr.st.
62-512557
T.k. VOUWWAGEN Trigan
m. toebeh. 800,
0165-315603.
stige, ringverw.,
>ort., eiken int.,
prs, 4.95 op-
30,- Vennen 57
T.k. ALPENKREUZER Allu
re, z.g.a.n., 3x gebr., 1993
vr.pr 4850,- 0168-483363
BÜRSTNER toercar. bj. '90,
5 pers. als nw. voort.
luif. CV met airmix. Mo
derne kleur. Vr.pr.
11.500,-0166-672864.
A/VAGEN Andre
0,- open te zien
>6.
INWAGEN met
sn. Tel: 0162-
g. 322198
Voor reëele prijs te huur
erse (vanaf 600 m2) omheind en goed
ige kantoren op industrieterrein nabij Haagss
n Breda, eventueel voorzien van het nog aan
itoormeubilair en magazijnstellingen. (Voor
rderbedrijf). Info: 076-5032364.
oppeveld
jur groot
van Gils Con-
intoren, show-
in, bedrijfsruim-
nen, geheel met
en, royale par
en. Inl. Poelwijk
il. 06-53285205.
alle soorten onr. goed,
06-53285205
Maak een
extra
reclame met een
Kleintje
Het helpt.
stigingen in NEDERLAND. Nu óók in ®So?FN
élle soorten woonruimten, ZONDER KOSTEN
voor verhuurder!
kom langs: ACADEMIESINGEL 40. Breda
ir?ep u'riJ^o^Hi'lversurTi'
!50,- per maand.
61-433635.
met compl. inrichting,
gevestigd te Dinteloora.
Ideaal voor star(st)ter.
Inl. 0167-522363.
S.O.Z., 115,-.
64-687235.
gerenoveerde
IJ in België op 10
ed. grens, 1500
'rij m.i.v. 1-7-96
jeriode. v. 1 jr.
13157337.
seuze bungalowpark L'AIR PUR, waar u1d®
g heeft over eigen zwembaden, tennisiDar
en speelweide hebben wij enige bunga o
stenen) te koop tegen zeer gunstige pril'
00,-tot 150.000,-k.k. e.
alows zijn gebouwd op eigen grond, aany
vater, gas, elec., riolering en centr. .ant®P
het gehele jaar geopend. Bezichtiging op
nl. tel. 013-5079734. k 0p.
ouwpercelen voor recreatiewoningen ie
won. m. gar. en
Gr. opp. 204 m2
259.000,- k.k.
15-383251.
2/1 kap won. m. 9ar'
berg.
C
een watercamper
pont Mook-Middelaar op een winterse
maandagochtend. Maar, alles ziet er anders
uit als de zon schijnt. De kachel kan uit. Het
schuifdak van de kajuit.kan open. Er is weer
contact met de buitenwereld: de vissers langs
de kant en de andere collega's op het water.
Er wordt professioneel over en weer ge
zwaaid, Met de zon hoog aan de hemel wordt
het een mini-cruise, 's Morgens even inkopen
doen bij kruidenier of supermarkt en alle
'noodzakelijke luxe' is aan boord.
Maar toch daalt het ultieme 'Kapitein Iglo'-
gevoel niet echt neer. De opwinding van het
sturen is er vrij snel af. En afwisselend of op
windend is het landschap in Noord-Frank
rijk nu ook weer niet. Met kleine kinderen is
het vragen om moeilijkheden om langer dan
twee uur aan een stuk door te stomen. Een
boot biedt voor hen te weinig afleiding. Het
is net als met het vliegtuig, het opstijgen en
landen zijn het leukst. Aan boord is geen ge
legenheid om te rennen en te ravotten. Kin
deren hebben meestal ook weinig behoefte
om op het voordek in de zon te liggen.
Duncan Flack zou het later ook zeggen: „Het
begint pas leuk te worden voor kinderen
vanaf acht jaar."
Het aardige van een boot is dat je kunt aan
leggen waar je wilt. Bij een dorp of een mooi
stukje natuur waar je te voet of met de fiets
(aanwezig op de boot) een tocht kunt maken.
Of bij de aanlegsteiger van restaurant Beau
Rivage in het gehucht Pierre-La-Treiche,
waar we 's avonds aanmeren om te gaan eten.
Het kost een dik half uur, en bijna een rela
tie, om de boot goed aan de steiger te krijgen.
Maar eenmaal vaste grond onder de voeten,
koele pils binnen handbereik, is dat gewurm
en de stress van het schutten weer snel verge
ten.
De blik vanuit het wat hoger gelegen restau
rant op het licht deinende jacht tegen het de
cor van een fraaie zonsondergang, geeft bijna
een gevoel van trots en zelfverzekerdheid. En
mens is gelukkig soms kort van memorie.
gemaakt van
2x14cm recht
itoogd.
)cm va 92,50
ol
2.70 p.m.
13,- p.st
ilok-
915,-
vanaf/35,-p/roi
Gebruikte Trespa
stroken en platen 8 mm
wit en bruin 50,- m2
Giet en pleistergips
40 kg 17,50
Big bags 1200 kg
inhoud 5,- p/st.
P.U.-isolatie v.a. 6,- p/ny
Tel. 0165-534026
of 06-53384579.
VRIJDAG 17 MEI 1996
DEEL
oning m. gar. Gr.
240 m2 vr.pr.
9.000,- k.k.
>5-383251.
Door Lout Donders
Spelevaren met een 'watercamper'. Rustig
iet een bootje een beetje voor je uit dobbe
len. Alles mag, niks moét. Tuf, tuf, tufZo
wordt het beschreven in de folders: Nooit ge
uren? Geen probleem. Een kind kan de was
to. Sluizen? Even aanleggen, touwen vast.
fluitje van een cent. Bij stijgen of dalen van
let waterpeil de touwen hoger of lager vast
maken. Klaar? Sluisdeuren openen en daar
(aat-ie-weer: tuf, tuf, tufMaar het zit
too: nieuwbakken kapiteins zonder vaarbre-
vettoch een beetje anders: het voelt als auto-
rijden op een ijsvlakte.
Zolang je niét in de slipstream van een zes-
lak op de Waal terechtkomt, lijkt bootjeva-
n in Nederland niet echt avontuurlijk. Het
vlakke land kent aanmerkelijk minder ob
stakels dan de kanalen en rivieren in het
Franse La Lorraine. Een tocht met een wa-
tamper daarginds, in het noordoosten van
Frankrijk is beslist spannender. Zeker als de
lapitem kan bogen op een gedegen opleiding
van iets minder dan een kwartier.
Verschillende reisorganisaties brengen in
Nederland vakanties met watercampers of
kiseboats op de markt. Aanbod en variatie
«orden de laatste tijd groter, het aantal be
stemmingen gevarieerder. De prijzen zijn -
•p z'n zachtst gezegd - aan de stevige kant.
la het hoogseizoen acht dagen met een boot
loor de Noord-Franse kanalen en de Moesel
legint bijvoorbeeld bij verhuurder Connois-
sfiir bij 2200 gulden. Je hebt dan een bootje
van negen meter, met 3 slaapplaatsen, een
douche-cel, toilet en een keukentje met alle
spullen die je nodig hebt om op het water te
'amperen,
Sluizen
Connoiseur heeft zo'n 350 boten, van negen
Mruim veertien meter. Ontworpen en ge
jankt in het Engelse Norfolk, maar inmid-
®ls gestationeerd op verschillende plaatsen
u Frankrijk en.in Friesland. De tocht begint
jjjToul, iets ten westen van Nancy. Duncan
"ack, de Engelse werfbaas, geeft een korte
Wructie. In een kwartier tijd komt er een
fg informatie over. je heen. Wat je moet
in een sluis. En vooral ook wat je niet
tot doen. Waar de knopjes en metertjes
voor zijn. Hoe je de boot vastlegt. Waar alles
ligt. Hoe de verwarming aan moet of uit. Het
is teveel.
Voor we het weten, varen we met de 11.35
meter lange LY 7768 de kleine haven uit. Op
weg naar de eerste sluis. Flack vaart mee, om
het één keer voor te doen.
Hij laat zien hoe de boot wordt vastgelegd in
■een sluis. In Frankrijk zijn bemande, auto
matische en een.soort van onbemande zelfbe-
dieningssluizen. De eerste is meteen al onbe
mand, dus de verse kapitein en zijn beman
ning moeten-het zelf doen. Eerst de boot de
sluis in wurmen. Dat valt al niet mee. Gedoe
om hem aan de goede kant gemeerd te krij
gen. Flack trekt aan een stang en in snel tem
po begint het water te zakken, zo'n vier me
ter. De boot ligt opgesloten tussen twee hoge
wanden en twee stevige deuren. Als de voor
ste deur openzwaait kan de reis beginnen. De
Engelsman staat een paar meter hoger op de
kade, zwaait en roept: Good luck. Pffffff.
Maar geen angst, want op het dashboard ligt
de Carte de plaisance pour la conduite d'un
coche de plaisance nolise, het tijdelijk rijbe
wijs voor deze boot. Wel gemakkelijker ver
kregen dan destijds het auto-rijbewijs. Dit
keer kwamen er geen lessen of een examen
aan te pas.
Uit de folder van Sunrise, de Nederlandse
onderneming die de Coïmoisseur-arrange-
menten op de Nederlandse markt brengt: 'Ik
heb nog nooit een boot bestuurd. Is dat moei
lijk?' Antwoord: 'Maakt u zich geen zorgen.
Ieder jaar ontvangt men op de basis vele gas
ten die voor de eerste keer met een boot gaan
varen. Kunt u autorijden, dan is er geen pro
bleem....'
Het staat er mooi, maar een auto gaat naar
links als je het stuur die kant opdraait. Een
boot reageert niet zo snel. Het is net alsof je
over een spekgladde weg rijdt, waarbij de
kont meer lijkt te bewegen dan de neus. Het
zal tijdens deze reis trouwens niet echt wen
nen. De sturing van de boot wordt niet alleen
bepaald door het roer, maar evenzeer door de
stroming en de snelheid van de boot, blijkt
proefondervindelijk.
De tweede sluis naderen we ongewild in een
slalom. Er is gelukkig weinig scheepvaart
verkeer. Deze sluis wordt wel bediend door
een sluiswachter. Hij ziet de slingerende boot
aankomen en biedt ruim de tijd om de sluis
binnen te varen. Dat hij vergeet de toegangs-
lichten van rood op groen te zetten, brengt op
de boot lichte paniek te weeg, maar de sluis
wachter haalt zijn schouders op. Die lichten?
Ach...
Bij het schutten, het stijgen en dalen in de
sluizen, is het zaak de touwen op tijd te laten
meebewegen. Dat vereist enig teamwork aan
boord, want de stuurman mag zijn post aan
het roer niet verlaten. Partners die onderweg
in de auto al regelmatig kissebissen over de
te volgen route ('Had jij dan niet gezien dat
we daar rechts moesten?') moeten zich goed
realiseren dat dit soort discussies aan boord
van een boot niet kunnen. Er is maar één ka
pitein op een schip. Vandaar ook dat een van
medewerkers van Conoisseur zei: „Het is
leuk om zo'n tocht met vrienden te maken,
maar zorg wel dat het goede vrienden zijn,
dat de vriendschap tegen een stootje kan."
Het varen met een watercamper door dit deel
van het Franse landschap is, na een aantal
sluizen, niet echt opwindend meer. Het aar
dige van zo'n boot is dat je Frankrijk van een
andere kant ziet. Of die kant leuker is dan de
route nationale is een kwestie van persoon
lijke beleving. Het gaat in ieder geval langza
mer. De sluizen blijven een probleem. Oner
varenheid leidt tot onzekerheid en soms zelf
tot angst. Overdreven wellicht, maar daar
door niet minder waar. En dan te bedenken
dat er bij voorbeeld bij Fléville een stuk is
met elf sluizen in serie achter elkaar. Voor
wie ervan houdt, ongetwijfeld een sensatie,
net als de lift bij Saint-LoUis/Arzviller die
zeventien sluizen vervangt en waar je met
boot en al ingaat. Of de tunnels van Nieder-
viller (450 meter) en Arzviller (2600 meter).
Absolute voorwaarde is wel dat het mooi
weer is. Bij aanhoudend somber weer is het
al vervelend om in een tent of caravan te
moeten zitten, maar op een boot wordt dat
beklemmende gevoel nog eens versterkt. Als
de zon wegblijft ontstaat al vrij snel een de
pressieve sfeer die doet denken aan het veer-
MEI 1996
3ft lasertherapie pijnloos-snel-succesvni
Teteringen, 076 - 5.871.851
Kortgene, 0113 - 30.13.69.
Maak een
extra
reclame met een
Het helpt-
'Kunt u autorijden,
dan is er geen pro
bleem,' zeggen de
verkopers van
vaarvakanties in
watereampers of
houseboats. De
praktijk lijkt an
ders: voor onerva
ren mensen is het
een heel avontuur
om zo'n boot onder
controle te krijgen.
Het water is gedaald, de 'sluisdeuren gaan open. Elke keer opnieuw een kleine sensatie.
Door Hans van Alebeek
Billboards zijn zo oud als reclame
zelf. Alleen heetten ze vroeger
anders. In België en' Frankrijk
zijn nog steeds legio historische
reclameborden te vinden. Prach
tige schilderingen of platen op
verweerde gevels die Michelin,
Gauilloises of Dubonet aanprij
zen.
Originele borden brengen inmid
dels een fortuin op, want ook bij
onze zuiderburen verdringt het
moderne billboard langzaamaan
de oude exemplaren.
Nederland kreeg in 1985 zijn eer
ste billboard. Nu staan er zo'n
drieduizend waarvan ongeveer
de helft door de firma Publex be-
Het 'billboard' van Sloggi.
FOTO JAN VERHOEFF
plakt wordt. De grote groei is er
overigens wel uit. De exploitan
ten én gemeenten zijn kritischer
geworden op mooie en verant
woorde plakplaatsen en hebben
zélf honderden - 'verkeerde' bor
den weggesaneerd.
Rechtevenredig met de toename
van de billboards zijn de afgelo
pen jaren de uitgaven voor bui
tenreclame (billboards, abri's,
bus/trein) gestegen. Dat blijkt
klip en klaar uit de cijfers van het
bureau BBC dat de totale recla-
mebestedingen in Nederland bij
houdt'.
In 1990 werd voor 119 miljoen
gulden geplakt en opgehangen
terwijl daar vorig jaar maar liefst
221 miljoen gulden aan werd uit
gegeven. Overigens een schijntje
vergeleken bij de reclame-uitga
ven in de dagbladen (913 miljoen
gulden in 1995) -of op televisie
(1,6 miljard gulden).
Het billboard heeft inmiddels
zijn eigen plekkie gevonden als
reclamemedium met bijzondere
mogelijkheden. Een medium ook
dat zich bij uitstek leent voor
maffe en opvallende reclames. Zo
prees een gratis advertentieblad
de rubriek 'erotische contacten'
ooit aan met een 'levend bill
board' waarin een schaars gekle
de vrouw in roze neonlicht de
aandacht trok. Goed voor flinke
verkeersopstoppingen. Vergelijk
bare problemen deden zich voor
in Eindhoven waar een autolea-
se-firma op het drukste punt in
de stad een verfrommelde politie
auto tegen een billboard zette
met daarbij 'de tekst 'U belt de
politie, maar wie bellen zij?'.
Reclamemakers blijven nieuwe
mogelijkheden van het billboard
ontdekken. In Amsterdam 'groei
de' onlangs een bord in een week
tijd langzaam uit de grond om
uiteindelijk de reclame voor een
plantengroeimiddel te onthullen.
Maar dat een goed idee nog altijd
de echte kracht van reclame is,
bewijst het billboard dat linge
riefabrikant Sloggi het publiek
nu voorschotelt. Terug naar de
basis lijkt het idee achter de op
vallende (voor sommige manne
lijke automobilisten zelfs gevaar
lijke) billboards waar hét woord
een wel zeer letterlijke invulling
krijgt.
„Een hele leuke," vindt ook J.
Brouwer, directreur van Publex.
„Nee, problemen verwacht ik
hier niet mee. In Nederland valt
dat' over het algemeen wel mea.
Per jaar hebben we vierhonderq
grote campagnes op onze bordeh
en als we één keer per jaar klach\
ten krijgen, is het veel. Sommige
vrouwen zullen misschien moeite
hebben met dit billboard van
Sloggi maar ik zie hét meer als
een geintje. En ik ben ook een
vrouw."
FOTO'S LOUT DONDERS
Tuf, tuf, tuf op het kanaal langs Toul, richting Moesel.