DE STEM 'Een heel eenvo bluesje is het moeilijkst te spel Bop Till You Drop uitverkoren voor 'Breda' IK NIEUWS eëist voor aanrijding Zwijgende konijntjes in een grijs verleden Vierde internationale Avond der Accordeons Saxofonist Hans Dulfer in tien muziekfrag ORT Aanrijding Diefstal Snelheidscontrole KORT Kwekerij van hennep opgerold Bergs orkest verdedigt nationale eer op concours van Jazz-festival Brabant 1915-1940 op videoband Zwaluw VRIJDAG 17 MEI 1996 C3 winkelde in Terneuzen. Vanuit haar schoudertas verdween haar portemonnee met daarin enkele honderden guldens. Terneuzen - Op de kruising Al- varezlaan/Katspolderlaan vond een aanrijding plaats Een 45-jarige automobilist uit Terneuzen verleende geen voorrang aan een 42-jarige plaatsgenoot. Zware materiële schade was het gevolg. Hulst - Een bewoner van de Zoutestraat heeft bij de politie aangifte gedaan van diefstal. Uit zijn woning zijn enkele duizenden guldens meegeno men. Hulst - Bij een snelheidscon trole op de Zoetevaart zijn der tig processen-verbaal uitge schreven. Ter plaatse geldt een maximumsnelheid van 50, de hoogst gemeten snelheid be droeg 73. Hl de Canadese formatie Marty Hall avin gaat niet door. De band heeft ;lkaar te gaan. ios voor Alleenstaanden Kanaalzo- en in cultureel centrum De Speije. n een dansavond met bingo en ver- lio Hollywood. Deltan 1 3-0 (15-2, 15-3, 15-10). Tweede klasse A: NHI-PSOVZ 1 3-0 (15-9, 17-15, 12-10). Tweede klasse B: A&A 2-Tevore 1-2 (3-15, 4-15, 15-3), Voorwaarts-Del- tan 2 3-1 (2-15, 16-14, 15-7,15-1). Derde klasse A: PSOVZ 2-VC Schel de 0-3 (reglementair), Foaks 4- Scheldesport 3-0 (15-5, 16-14, 15-9), V&SH-Havenschap 3-0 (15-0, 17-16, 15-7). Derde klasse B: Foaks 3-Gemeente 2 2-1 (15-8,15-9,11-15), Wabeko-URS 3-0 (15-3, 15-11, 15-7), Dow 3-Cij- souw 0-3 (5-15, 8-15, 6-15). EINDSTANDEN Eerste klasse A: 1. Dees 1 33 punten, 2. Foaks 1 26, 3. VC Notabene 24, 4. Dow 1 17, 5. CIS 16, 6. Aster 1 9, 7. Beldo 2. Eerste klasse B: 1. A&A 1 26, 2. V&V 25, 3. De Pooter 21, 4. Vervaet 19, 5. ING 14, 6. Foaks 2 13, 7. Echo/Audio 6. Tweede klasse A: 1. De Hoop 27, 2. Neelemans 26, 3. Dow 2 20, 4. Deltan 1 19, 5. PSOVZ 1 14, 6. NHI 9, 7. Ra- bo 7. Tweede klasse B: 1. Tevore 27,2. Ge meente 24, 3. Dé'es 2 20, 4. Voor waarts 20, 5. A&A 2 17, 6. Deltan 2 11,7. Philips 6. Derde klasse A: 1. V&SH 33, 2. PS OVZ 2 23, 3. Havenschap 17, 4. VC Schelde 16, 5. Foaks 4 16,6. Schelde- sport 15, 7. B&S 11. Derde klasse B: 1. Cijsouw 29, 2. Dow 3 25, 3. Aster 2 19, 4. Gemeente 2 15, 5. Wabeko 13, 6. Foaks 3 12, 7. URS 11 punten. ige M. E. uit Yerseke is woensdag en maanden waarvan drie voor ging van anderhalf jaar geëist, vaardelijke deel inruilen voor 240 linkerbocht en gemakshalve nam E. deze binnendoor. Doordat hij een tegenligger niet had gezien botste hij daar frontaal tegenop. De bestuurder daarvan, de 28-ja- rige A. Ramakers uit Geersdijk werd door de voorruit geslingerd en kwam om het leven. Het slachtoffer droeg geen veilig heidsgordel. E. zelf moest uit zijn auto worden gezaagd en verbleef met twee gebroken enkels en wat andere gebroken botjes veertien dagen in het ziekenhuis. Over veertien dagen is de uitspraak. Scharendijke - De politie heeft in Scharendijke een hennepkweke rijtje opgerold. Tijdens een huis zoeking bij een 26-jarige inwoner van dit dorp werd op zolder een professionele kwekerij aange troffen. De inmiddels geoogste hennep hing er te drogen. De par tij, met een waarde van zo'n 9UU gulden, en alle spullen van kwekerij zijn in beslag genomen. een jaar tegen zich eisen. H., ab soluut niet verslaafd, zat diep de schulden en om daar een ein aan te maken besloot hij med vorig jaar in harddrugs te ga handelen. Veel verstand had J er niet van, maar de gebruik vertelden hem precies hoe ze n waar wilden hebben. Via een semafoon kon H. Pre^ zien wie er had gebeld, wat er n dig was en waar het moest w den afgeleverd. Op 17 kwam er een eind aan zijn del. Toen werd ér 23 gram coca - ne en 100 gram versneden nero ne in zijn woning aangetroliem In alle drie de zaken wijst rechtbank vonnis over veerw» dagen. nDe muziekgeschiedenis is de grond waaruit ons denken is ontstaan en een profetie voor de moderne muziek." Hans Zender, componist Gids Dulfer vindt zichzelf iemand voor 'achterafzaaltjes met foute jeugd en wat incrowd' en minder geschikt voor bijvoorbeeld pres tigieuze award-uitreikingen, waar hij moet opdraven samen met Mariah Carey en Scatman John. „Soms word je ook door het soort mensen aangesproken, waarvoor je helemaal geen muziek wilt ma ken. Die hebben je dan in een vi deoclip gezien. Dan denk je: Je zus, had ik dat maar nooit ge daan." Gelukkig is het succes tijdelijk. Althans, die overtuiging heeft de tenorsaxofonist zelf. „De eerste cd liep als een trein, de tweede Dig! is net uit, maar ook goed ontvangen en ik durf er vergif op in te nemen dat ze de derde de grond inschrijven." „Het maakt mij niets uit. Ik blijf wel doorspelen. Hoewel, het zou wel leuk zijn, als ik voor die tijd zoveel heb verdiend, dat ik me geen zorgen meer hoef te maken over de auto en de hypotheek van mijn huis." Met het succes komt ook de be langstelling van de media. Dulfer rekent het geven van interviews tot zijn hobby's: „Ik lui het liefst de hele dag door." Als de verslag gever zijn bandrecordertje te voorschijn haalt voor een luister test aan de hand van tien saxo foon-fragmenten, gaat hij er eens lekker voor zitten. 1 Now's the Time - Charlie Par- ker Quartet (1953). Solo van Par ker op altsaxofoon. Direct na de eerste tonen: „Da's m'n vader." Dan serieuzer: „Dit is de grootste musicus van deze eeuw. Iemand waar iedereen in het jaar 2000 diep voor zou moe ten buigen. Maar ja, hij heeft zijn naam en zijn levensloop niet mee. En dan hebben ze ook nog een film over hem gemaakt, waarin het alleen maar regent. Als ik wil weten hoe slecht ik speel, zet ik dit nummer op. Het is een heel eenvoudig bluesje, maar die zijn juist het moeilijkst om te spelen. Een snel en inge wikkeld Parker-nummer als Donna Lee kan iedereen leren spelen. Maar een simpel kutnum- mertje, daar hebben veel muzi kanten moeite mee." I Salt Peanuts - Steve Coleman Md Fire Elements (1994). Klas siek bebop-n.umm.er van Dizzy Wiespie uitgevoerd door heden- ®M</Se jazzsaxofonist. Al bijna veertig jaar werkt de tenorsaxofo nist Hans Dulfer als muzikant. En nog niet eerder was hij zo popu lair: fameus in Neder land en aanbeden in Japan. En toch bevalt het succes de muzikant, columnist, presentator en 'vader van' maar matig. „Het past niet bij me. Ik ben er ook niet goed genoeg voor. Ik hoor tweedeklas-be roemd te zijn." Dulfer neuriet mee. „Dit is geen uitvoering met Charlie Parker? John Zorn misschien? Oh, is het Steve Coleman. Tja, het heeft weinig zin zo'n nummer. Is in het verleden al zo goed gedaan." 3. All Blues - Miles Davis (1959). Solo van John Coltrane op tenor saxofoon. Met een gezicht vol afgrijzen: „Dit nummer heeft een heleboel verkankerd. Coltrane heeft so wieso een heleboel verkankerd. Mensen hebben van hem heel an dere dingen opgepikt, dan die man ooit bedoeld heeft. Dat zie je ook bij jazzrock-groepen. Die roepen om het hardst dat ze zo beïnvloed zijn door Miles Davis en gaan dan vervolgens heel inge wikkeld spelen. Dan vraag ik me af: heb je Miles Davis wel eens horen spelen? Dat was nooit inge wikkeld. Maar op de een of ande re manier hebben mensen dat er uit geconcludeerd. Overigens: Coltrane is natuurlijk fantastisch. Die is als kind be gonnen met het spelen van gekke geluiden, is daarna als een waan zinnige gaan studeren om uitein delijk - om de cirkel rond te ma ken- weer gekke geluiden te gaan spelen, maar dan berede neerd. Hèt bewijs dat studeren geen zin heeft." 4. Oleo - James Carter Quartet (1995). Standard van Sonny Rol lins uitgevoerd door een van de meest bejubelde jonge jazzsaxo fonisten. Dulfer luister en denkt na. „Is het James Carter? Hij speelt heel goed. Jammer alleen dat-ie zo gehyped wordt door de pers. Bij optredens soleert hij trouwens ook veel te lang. En het ergste is: z'n drum mer swingt niet." 5. Shotgun - Junior Walker the All-Stars (1965). Solo van de saxofonist Junior Walker, die toen nog deel uitmaaakte van de fameuze Motown-stal. Bij de eerste tonen: „Die is pas dood. Ben ik erg van geschrok ken, toen ik dat hoorde. Hij was een van mijn grootste favorieten. Ik ben door hem beïnvloed We worden ook wel met elkaar ver geleken. Hij piept hoog. Ik ook. Dan krijg je dat. Zelf zou ik me niet durven vergelijken met zo'n man. Ik weet echt ontzettend goed het verschil tussen muzi kanten van dat kaliber en me zelf." 6. Things are getting better - Piet Noordijk Quartet (1993). De émi nence grise van de Nederlandse jazzsaxofonisten. „Dit lijkt op Stanley Turrentine? Piet Noordijk? Piet is heel goed. Gewoon de beste in Nederland. Buiten kijf. Ik heb twee weken geleden nog met hem gespeeld." 7. Some Cow Fonque (More tea, vicar?) - Buckshot LeFonque (1994). Popproject van jazzsaxo fonist Branford Marsalis. Dit nummer was één seizoen lang de herkenningstune van Van Kooten en De Bie. Dulfer denkt na. „Is.djt Neder lands? Klinkt goed, maar de inzet van die saxofoon is heel smake loos... Oh, Branford Marsalis... Wat een lui vind ik dat. Die man is nooit ergens tevreden mee. Be gint een triootje met Milt Hinton op bas, maar dat komt niet echt van de grond. Laat zich lumme len om bij Jay Leno in de Tonight Show te komen spelen. Een nor maal mens weet vantevoren dat je daar als muzikant weinig te zoeken hebt. Af een toe een paar maten blazen en wat grapjes ma ken. Dan moet je achteraf ook niet lopen zeiken dat die baan zo tegenvalt. Nu heeft hij weer dat Buckshot LeFonque-project en zit hij weer te zeiken dat hij dit eigenlijk niet wil. Dan denk ik: Ga dan iets doen waar je wel zin in hebt, eikel." 8. The Scream - US3 with Joshua Redman. Jazzdancegroep met veel geprezen jonge saxofonist Redman als gastmuzikant. „Dit ken ik niet. Naar dit soort muziek luister ik nooit. Ver schrikkelijke drummer trouwens. Die heeft de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt. Joshua Redman speelt fantastisch. Die jongen is hart stikke muzikaal. Klinkt de ene keer als John Coltrane en de an dere keer als Sonny Rollins. Echt een eigen sound heeft hij nog niet, nee. Maar kun je dat iemand van een jaar of 24 kwalijk nemen? Candy zeik ik ook wel eens aan haar kop over een eigen geluid. Maar dan zegt zij terecht: Jij hebt alles gehoord en zien gebeuren. En daar heeft ze nog gelijk in ook. Ik heb Lester Young en Coleman Hawkins nog zien op treden, Duke Ellington, de Ike Tina Turner Revue. Dexter Gor don was een persoonlijke kennis, ik heb nog gevist met Don Byas, gebiljart met Ben Webster. Doorbreken is voor de generatie van Candy en Joshua Redman ook veel moeilijker dan in mijn tijd. Als saxofonist met een eigen geluid moet je je nu eerst door zestigduizend Coltrane-klonen heenworstelen. Allemaal jongens die op Berkeley hebben gestu deerd, alles weten en alles kun nen spelen. Er is gewoon veel, kwalitatief goede middelmaat. Door Candy zijn bijvoorbeeld een heleboel meisjes saxofoon gaan spelen en daar komt vast weer een hele goede uit. Maar het duurt wel langer, want die ene procent die de moeite waard is, moet zich eerst wel door de 99 procent heenwerken die ook met een kort je rokje, blond haar en zulke tieten op een podium staan te toeteren." 9. Fat Groupie - The Houdini's (1993). Nederlandse jazzgroep, waarin toen nog Boris Vanderlek - lid van Dulfers band - op tenor sax speelde. „Dit nummer ken ik wel... Zijn het Ben van der Dungen en Jarmo Hoogendijk? The Houdini's, na tuurlijk. Ik heb die plaat thuis. Als je een solo van Boris had la ten horen, had ik het wel ge hoord. Ze zijn goed bezig, hebben een eigen soort muziek gecreëerd, die aanleunt tegen de neobop." 10. So Curious - Total Touch (1996). Solo van Hans' dochter Candy Dulfer op altsaxofoon. Lachend: „Die ken ik ook wel. Een zwaar onderschatte saxofo- niste." Dan gekscherend: „Is dit David Sanborn of Candy? Die Van onze verslaggever Hun oude gele jassen en zwarte broeken hebben ze ingeruild voor spiksplinternieuwe rode Italiaanse maatkostuums. Com pleet met zilveren strikken en witte lakschoenen. Die nieuwe outfit moet de mannen van Bop Till You Drop, het pop-jazzor kest uit Bergen op Zoom, zondag op het podium van Het Turf schip in Breda, wat meer cachet geven. Het sextet vormt de enige Ne derlandse inbreng op het presti- Sieuze concours van het Interna tionale Jazz-festival. „Een eer," ■tóemt Kees Thijssen uit Bergen °P Zoom die uitverkiezing. Zo'n fegentig orkestjes uit de hele WereiU stuurden een demo in. i echts zes van hen konden met O® artistieke talenten de jury oermate bekoren dat ze een uit nodiging voor de concours ont vingen. ®°P Till You Drop verdedigt ondag dus de kleuren van Ber- Sen West-Brabant, de zuidelijke ederlanden, ja feitelijk zelfs 'e van Amsterdam, om Ajax- ainer Louis van Gaal te paro diëren. Hun tegenstrevers kennen ze al en van naam: Jazz a Cinq Zwitserland), Barcelona-Milan Washboard (Spanje-Italië), Swing 42 en Harlem Rhythm Band (Frankrijk) en Original Jazzmakers (Zweden). Louis Prima „We spelen muziek die het mid den houdt tussen jazz uit het eind van de jaren derig en jive uit de jaren vijftig: geen pop, geen jazz, wel met een scheut rock en roll, deels in het idioom van Joe Jackson op zijn cd Jum- pin Jive, maar ook met invloeden van Louis Prima en Louis Jor dan", omschrijft Thijssen de stijl van zijn orkest. Ze spelen zondagmiddag twee maal een half uur: eigen num mers en werk van anderen. „Maar wel allemaal eigen inter pretaties en eigen arrangemen ten". Met tweemaal in de week Bop Till You Drop repeteren en een flitsende act durven de Bergse boppers de strijd wel. „We hangen de Olympische ge dachte aan: winnen zou leuk foto archief de stem zijn, maar deelnemen aan zo'n concours dat in Europa zo hoog staat aangeschreven is op zich al fantastisch". Van plankenkoorts hopen Thijs sen en de zijnen zondag geen last te hebben. „We spelen in deze formatie nog maar acht maan den, maar de meesten hebben al de nodige bühne-ervaring, hoe wel voor tweeduizend mensen optreden niet alledaags is". Voordat Arno Kuipers (contra bas) toe het gezelschap toetrad heette de harde kern van het or kest: Stoffer en Blik. Ervaring Fred de Ron (gitaar en zang), Ruud de Kort (tenor- en so praansax en zang), Jos Nuijten (slagwerk), Jac Goddrie (piano) veegden met Kees Thijssen (zang, alt- en baritonsax) al zo'n jaar of vijf uit alle hoeken en ga ten jazz-melodieën bijeen. Te rend op vele jaren ervaring in roemruchte Bergse jazz-gezel- schappen als de Bill Bounders Big Band, Zjarretèl, the Cultiva ted Swab Band en het popband je Not Originals. „We doen er alles aan om er zon dag een sprankelend optreden van te maken". Dan moet blijken of hun enthousiasme aanslaat bij het publiek en de jury in Het Turfschip. Hun orkestnaam heb ben de Bergenaren in ieder geval mee. Bop Till You Drop betekent immers in gewoon Nederlands: 'swingen tot je erbij neervalt'. VRIJDAG 17 MEI 1996 DEEL D Van onze verslaggever Het Nederlands Filmarchief heeft een videoband op de markt gebracht met opnamen uit het Noord-Brabant van 1915 tot 1940. 'Schitterende beelden van diverse plaatsen in deze provincie die bekend staat om haar gezelligheid', juicht een begeleidend schrijven. Het oorspronkelijke ma teriaal op celluloid is, aldus het Filmarchief, 'na een kriti sche selectie en zorgvuldige restauratie op video overgezet'. Het resultaat is een 55 minu ten durende selectie van mooie plaatjes uit de oude doos (prijs 29,95). Brabanders uit een grijs, of liever zwart-wit verle den, doende met van alles en nog wat. De video voert langs een toe vallige reeks gebeurtenissen: wielerkoersen in Helmond, Oss en Roosendaal, arbeiders bij Philips, carnaval in Den Bosch, het eeuwfeest van de militaire academie in Breda, de ingebruikstelling van een 'stroomlijnlocomotief' in Til burg, kinderen in Helvoirt die voor eieren langs de deuren gaan met Pasen. De enige sa menhang is dat het materiaal bewaard is gebleven. Wat vooral opvalt is dat het gezag van de camera nog on eindig veel groter was dan nu. Steeds wanneer de indringer die Brabantse mensen betrapt, kijken ze gebiologeerd in de lens. Als konijntjes in het felle autolicht, argwanend en bijna verlamd van schrik. Het krijgt zelfs iets onwerkelijks: ano nieme gezichten staren je re gelrecht in de ogen vanuit een vervlogen tijd. Jammer is alleen dat de ma kers nauwelijks enige toelich ting geven. Het materiaal is goeddeels afkomstig van stom me films, dus van het geluid word je niets wijzer. Sterker nog: 'om de sfeer' besloot het Nederlands Filmarchief pia noklanken onder de beelden te strooien. Bij de locomotief, de wielren ners, de Sinterklaas-intocht in Breda, de hossende carnaval- Iers, overal kabbelt hetzelfde, onbestemde gepingel. Het Filmarchief had voor dat geld beter een verteller kun nen inhuren met zo'n mooie Polygoon-stem. Die had met een simpel rondje langs de stadsarchieven heel wat ver helderende informatie kunnen geven. Nu blijf je zitten met tal van onbeantwoorde vragen en die flauwe piano. Hans Dulfer: Candy zeik ik ook wel eens aan haar kop over een eigen geluid. Maar dan zegt zij te recht: Jij hebt alles gehoord en zien gebeuren. En daar heeft ze nog gelijk in ook.foto archief de stem Van onze verslaggever Baarle-Nassau - Voor de vierde maal is het Kultureel Centrum in Baarle-Nassau aanstaande zaterdag het podium voor de in ternationale Avond der Accordeons. kan ze namelijk perfect naspelen. Dat komt, omdat ze een absoluut gehoor heeft en een fantastisch muzikaal geheugen. Het gevaar lijke is dat je dan onbewust din gen gaat naspelen. Ik heb dat niet. Na verloop van tijd vergeet ik zelfs mijn eigen nummers. Candy kan ook heel pissig wor den, als ik met haar band mee speel en een nummer nog niet kan naspelen, als zij het drie keer heeft voorgespeeld. Het is grappig dat we allebei po pulair zijn in Japan. De laatste keer dat ik er was werd ik geïn terviewd door een Japanner die me vroeg of ik een aanbevelings kaartje kon schrijven, waarmee hij dan goede sier kon maken als Candy kwam. Die verwachtte natuurlijk dat ik er op zou schrijven hoe goed hij als journalist was, maar in plaats daarvan schreef ik: 'Kijk uit voor deze knakker. Hij zit achter de wijven aan.' Die journalist heeft dat kaartje dus met een serieus gezicht aan Candy gegeven. Die heeft daar toen heel hard om moeten lachen." Hans Dulfer treedt zondag 19 mei op in café Miller Time, Visserstraat in Breda, aanvang 15 uur De jaarlijkse accordeonhappe ning wordt opgeluisterd door de Engelse folk-rock-virtuoos John Kirkpatrick, die met zijn squee- zebox in talloze groepen heeft ge speeld. Behalve een accordeonist met een staat van dienst van 20 jaar is Kirkpatrick ook iemand die als zanger en entertainer een show weet te brengen. Hij is bijvoor beeld een kundig beoefenaar van het morris dancing. Drie accordeonisten met een con servatoria-diploma vormen het Charivari Trio uit Arnhem. Zij spelen werken uit de klassieke muziek, plus hedendaagse tan go's, walsen, milonga's, balkan en filmmuziek. Het Accordeon Ensemble Con Brio uit Tilburg (20 personen) completeert de Avond der Accor deons met het spelen van oude wereldhits, licht klassiek en po pulaire muziek. De avond begint om 21.00 uur, de toegang be draagt 15. Waarderen is herhalen. Wie voor het eerst onwetend hersentjes eet, reageert al naar gelang zijn on verschrokkenheid geschokt of verrast. Een tweede keer wordt het koude water al lauw en na nog enige moedige herhalingen, begint zich een norm te zetten. Pas na gewenning ontstaat een kwaliteitsgevoel. Met onbekende kunst is het niet anders. Wie voor het eerst Varèse hoort, weet niet wat hem over komt en kijkt zijn ogen uit. Zo veel slagwerktuig op een podium is ongehoord. Voor het akoesti sche pandemonium blijkt nauwe lijks nog een extra te prikkelen zenuw over. Na herhaalde oefe ning opent het oor zich echter voor het idioom en nog wat later lukt het om tot waardering te ge raken. Zelfs simpele poëzie groeit onder het herlezen. 'Dien avond en die roze' van Gezelle ontluikt pas na de zoveelste zonnestraal van een hernieuwde blik. Het pijpen van Boutens 'Goede Dood' wordt eerst welluidend als de lezer mee zingen kan en de 'geur van Nij- hoffs hoger honing' verliest niet eerder zijn weeïge lucht niet voor de liefhebber ook bijna zelf 'om laag gedwereld' is omdat het 'sneeuwt tussen zijn korven'. Begrijpen en genieten vraagt om herhaling. Gioachino Rossini be seft dat. En toen hij een tijd geen fut had voor nieuwe opera's las hij en verklankte hij gedichten. Vaak dezelfde. Zijn 'Ouder- domszonden', Péchés de vieilles- se, staan er vol mee. Zoals Me- tastasio allereenvoudigste versje 'Mi lagnerö tacendo'. Keer op keer heeft Rossini deze klacht van een afgewezen geliefde op nieuw op muziek gezet. Bij elke herlezing ontdekte hij er weer iets nieuws in, een andere invals hoek, een nog niet ontdekt ac cent. Bij elkaar worden deze variaties op eenzelfde literaire thema bijna nooit uitgevoerd. Het zijn er te veel en de lezingen zijn te uiteen lopend om door een en dezelfde interpretator geloofwaardig uit gevoerd te worden. De jonge Ita liaanse diva Cecilia Bartoli durf de het zondagavond aan drie als Spaanse dansen vermomde ver sies op haar recital te zetten. Bartoli met haar prachtige colo ratuurtechniek en haar Rossini- specialisatie is de eerst aangewe zene om uit losse steentjes een mozaïek van niet berustende bit terheid te leggen. Uit de rest van haar Amsterdamse liederenpro- gramma bleek dat ze, als ver moed, geen concertzangeres is. Het klonk allemaal fraai, zuiver en technisch bekwaam, maar zonder hart. Dat kwam pas toen Bartoli, die als Assepoester in Rossini's La Cenerentola enor me naam gemaakt heeft, aan Rossini toekwam. Als een zwa luw met fladderslag wiekend, scherend langs telefoondraden en met de wind meezwiepende takken, kwam ze alsof het geen enkele moeite kostte, steeds tref- zuiver uit op alle intervalletjes en reeksen van achtsten en zestien den. Harmonisch hinnekend als een uitgelaten jong veulen, melo dieus snaterend of sierlijk bewe gend, het klonk allemaal even makkelijk. Bartoli heeft de techniek van een Callas, een ander stemtype welis waar, mezzo en veel minder dra matisch, maar een bel canto van vroegere tijden. Nimmer meer gehoord, altijd naar terugver langd en nu ineens opnieuw voor jaren beschikbaar. Luisteren en herluisteren, genieten en waarde ren van wat verdwenen leek, blijkt weer mogelijk. WÊÊÊ mmRbhRHHH

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 17