de stem Duo brengt akoestische blues tijdens Jazz Festival Breda Ürers die met hun °n" Roadshow Proef -nationale* POSTCODE LOTERI J*j leerleed Griezelig Puurheid Effect Rechtlijniger /AN G? ru? 16 mei Aarle-Rixtel 17 mei Bruinisse Speelt u nog niet mee in de Postcode Loterij? Geniet u dan vooral van de laatste 1-2-3 Postcode Show. En vult u voor de zekerheid vandaag nog de bon op deze pagina in en stuur hem op. Dan kunt ook u vol gende maand een miljoenen winnaar zijn! ITl i/HLJOEIM-BON rationale Postcode Loterij inclusief lekpot. pzegging eenmaal per maana nei staande rekening af te schrijven, verder invullen in blokletters. ig van het reglement, op aanvraag If 8. 20,- (twee lotnummers) 10,- (één lotnummer) dhr. mevr. Banknummer: j j j j I jTH ii111 131.96.05 élop haar: DE UiT GIDS DINSDAG 14 MEI 1996 DEEL De tere toon van Kaz en Frankie LleoNierse la - „Leuk, hè. Gewoon I„je gitaren en wat liedjes, leen het kampvuur ont- ijelit nog." Kaz Lux valt r gewoon met de deur in Zeker, de Oosterhoutse ertet-veteraan had de je van het ingetogen ijestische snarenspel lang lieden al ontdekt. Kaarde artistieke samenwer- jjag met Bredanaar Frank landen Bergh is toch niette- i een regelrechte openba- g voor hem. En voor de zich igic Frankie noemende Bre- ,e bluesmuzikant eveneens. I tweetal presenteert zich pdens het komende Jazz Fes- Ijlopen haast letterlijk over van iltousiasme over hun - eigenlijk ral - geboren samenwer- i willen niets liever dan n over hun eerste gezamen- iealbum, Hearts In Sorrow. De ,is juist uitgebracht als het op 't e oog onwaarschijnlijke duo «ten met de verslaggever neer- 1 in een volstrekt uitgestor- i' Breda's café op een steen- ip tan het stadshart, is vrijdagmiddag. De middel- heeft massaal fait genomen van de Grote er wordt gestreden om ;e barkruk. Hier aan de fsbaan vechten de stoelen om de s en is de eenzame bar louw blij met de aanloop. Het feen metafoor voor de grillig- ii van de showbusiness en de rgankelijkheid van de roem. in kwart eeuw geleden was Lux ii een jeugdidool als zanger van f topgroep Brainbox (met Jan herman op gitaar) en compo- van Nederbeat-klassiekers js Down Man en Sea of Delight. !ere veertiger en vijftiger her- jit zijn karakteristieke stemge- d uit duizenden; die hoge vi gerende uithalen, ijl en toch scherp, in de rockversie van ishwins Summertime. klder par de 48-jarige artiest heeft de e, de hoogste po lsende vernuftigste geluidsstu- p achter zich gelaten. Samen jet Frankie, het 34-jarige Breda- jblueswonder, heeft hij de afge- nmaanden vooral veel op de van zijn Oosterhoutse rij- s doorgebracht. Hele avon- uiooipingelend op hun akoes- 'te gitaren, heeft het tweetal i door een lange reeks van folk- en countryblues bal- Wcengewerkt. |mmers van de oude aartsva- 1 van de gitzwarte Ameri ca iownhome blues uit de sissippi-delta. Repertoire van (door de Depressiejaren zwer- ps troubadours: Mississippi i Hurt, Leroy Carr, Sonny V Brownie McGhee. Die i ze op terwijl ze ze i- Namen ook eigen reper- '"P, zoals de ragtime getinte tnimentals van Magie Frankie feen aantal omgewerkte oudere T®posities van Kaz Lux. Mooi Peeld van dat laatste: Cruel I "i, ooit de b-kant vaan een Trambox-single, maar in feite af veel ouder. B ®ijn allereerste compo- ®S®veer even oud als Lj n, onthult bijna-vijfti- |n®Lai,n tienerleed. „Als 18- L; "k het op de ukelele ge- Zf'Jk was verschrikkelijk 1 '0 Had mijn meisje naar de tJ cht; moest naar dam en in kon niet mee." 8 )aar na dato staat het op- °P de plaat, omdat de beste iri °ver simpele dingen "dfflinjf6 emot*es als leven, lBo!tC'aente'e begeleiding van j, ffdamse multi-instrumen- |j; Van der Zalm ontstond IJ. v rhoutse zolder 'The ■"«uburrough Nr.l Stud' - in maanden tijd een even lifli.78 als krachtig album. aat,S°n®f met de onmiddel- Kt m prekende charme van re drioes en grooves Sferk nodig hebben om te latandermans composi- IWenriio T*en' Verrassend lit van IU twee vol~ fcHst J® e'kaar verschillende Pden ^8n armoniëren. i en ,,e 2e'f °ok," erkennen an den Bergh bijna unisono. Maar hun 'eenstemmig heid' gaat verder dan hun voca len. Ook qua genre, mentaliteit, achtergrond en werkwijze zijn fle verschillen groot. Kaz Lux, de rocker en prima donna van de Ne derlandse pre-punk 'elpee-pop', heeft zijn muzikale wortels in de Indo-rock van rond 1960. „Ik loop zelfs nu nog op mijn rock-schoe- nen rond," zegt ie, terwijl hij met een illustratief gebaar een broekspijp optrekt om een hoog gehakt zwart laarsje te tonen. Magie Frankie, solist en bandlei der van The Blues Disease, wor telt daarentegen op wonderbaar lijke wijze in de zwarte Ameri- Het Nationale Toneel komt op 21 mei naar Roosendaal en op 22 en 23 mei naar Breda met de boeiende monoloog Else van Arthur Schnitzler. Mini Maxi komen van 18 tot en met 21 mei terug naar het Chassé Theater in Breda met hun internationaal toegejuichte programma Scherzo. Caligula van Albert Camus door Het Zuidelijk Toneel komt naar Bergen op Zoom en Breda. PARA in Breda heeft vrijdagavond de Engelse band China Crisis op het podium staan. kaanse blues. Gezien zijn muzikale oriën tatie zou hij veel ouder moeten moe ten zijn dan zijn 34 levensjaren. En met zijn opzettelijk ge dateerde dracht als Chicago-style gangster oogt hij ook zeker alsof hij vijftig jaar geleden uit een zwartwit-film van, John Hus ton is gestapt. Waar Frankie het vandaan heeft, weet ie zelf ook niet. Maar reeds als klein kind was ie gefascineerd door de emoties van de zwarte man die zijn leed uitschreeuwde in het be perkte raamwerkje van twaalf maten en een handjevol primitie ve akkoorden. Het maakte hem tot niets minder dan een vleesge worden anachronisme. „Ik zat liever thuis naar de platen van mijn vader en mijn oudere broer te luisteren, dan dat ik met leeftijdgenoten naar de disco ging. Deep Purple, ik vond er niks aan; dat soort muziek gaf mij niets." Liever dan bij Saturday Night Fever in de bioscoop te zit ten, zat hij in zijn uppie met die onbekende zwarte muzikanten mee te pingelen. Toen Frank 16 was nam hij gi taarles bij de Bredase musicus en popdocent Hans de Vos. Maar zo als De Vos niet moe wordt te be vestigen, was zijn leerling hem al na enkele lessen voorbij ge streefd. Magie Frankie, het is in middels bekend, heeft zich zo griezelig sterk ingeleefd in de electrische Chicago-blues van na 1945, dat hij zelfs B.B. King tot zijn fans mag rekenen. Dat dit geen praatje voor de vaak is van 's werelds grootste bluesmuzikant, bewees 'BB' twee maanden gele den in Groningen, toen hij Frank 'boekte' voor een gezamenlijk concert in de Martinihal, een eer die slechts voorbehouden is aan topmuzikanten van het niveau Eric Clapton of Buddy Guy. Het ogenschijnlijk onverenigbare duo Lux-Van den Bergh maakte vorig jaar terloops met elkaar kennis in De Nieuwe Veste, waar ze elk voor een kort solo-optreden waren ge boekt. Maar het was aan de per soneelsvereniging van psychiatri sche instelling 't Hooghuys te danken dat zij begonnen met sa menspelen. De vereniging wilde weieens wat anders, bedacht de onwaarschijnlijke combinatie en stelde de niet enkel medisch maar ook artistiek verantwoorde diag nose 'zo gek nog niet'. Kaz en Frank zijn ze er dankbaar voor. De eerste begon gaandeweg toch al meer interesse in blue- grass te ontwikkelen, terwijl Frank zich ook in de akoestisch gespeelde blues verder wilde ont wikkelen. „Als je in de pubertijd komt," herinnert Frank zich, „vertellen je hormonen je dat je electrisch versterkte muziek wilt spelen, Maar je vaardigheden houd je toch het beste op peil door daarnaast akoestisch te blijven spelen, Dat heeft niets met de huidige unplugged-rage te ma ken, want dat is eigenlijk volks verlakkerij. Alle muziek is in we zen akoestisch." Kaz: „Akoesti sche muziek is al zo oud als de wereld. Electrische muziek is nog maar vijftig jaar oud." De puurheid van hun spel en de oprechtheid van de registratie van hun repertoire woog zo zwaar dat het duo zijn zolder-sessies met (kleine) foutjes en ai opnam. Lux: „We wilden vooral niet te gladjes opnemen. Zelf heb ik een behoorlijk grote hekel gekregen niek in die ge luidspa leizen, waar alles opgepoetst en opgebla zen wordt en waar je door producers en begeleiders opgejut wordt om de boel nog eens extra zwaar aan te zetten." Tussen hen tweeën brachten ze het eenvoudige speelplezier terug en het onbekommerde hobbyisme van liefhebbers die er niet genoeg van kunnen krijgen om in eikaars platencollectie te snuffelen. „Mu ziek maken, dat is op de aller eerste plaats: luisteren naar el kaar." Geen van tweeën voelt zich met de ander in competitie. De voor de Rock and Roll zo karakte ristieke ego-spelletjes ontbreken geheel; Kaz en Frank lopen over van wederzijdse bewondering. „We hebben geen enkel moment gehad dat we elkaar de loef wil den afsteken met een solo of met een of ander stukje vuurwerk," zegt Kaz Lux. Verbaasd wijst hij de suggestie van zelfs maar 'ge zonde rivaliteit' van de hand. „We vonden het gewoon veel te lekker om ontspannen aan het werk te zijn." Frank: „Je hoeft niet per se har der te werken als je met z'n tweeën bent. Vaak bleek juist dat als we minder speelden, we een groter effect sorteerden. Het was dus niet zo dat we aan het werk gingen met het idee: kijk hier eens, de grote solisten maken een belangrijke plaat. Integendeel, wij voelden ons geheel onderge schikt aan het liedje dat we speel den," verzekert Frank. „In diep ste wezen gaat het dan weer om de emotie en in ons geval is dat: de melancholie. Dan maakt het zelfs helemaal niet meer uit of je de blues speelt. De gevoelige snaar, die tere toon, die hoor je net zo goed in een Argentijnse tango, een Mexicaanse mariachi of een Ierse jig. Wat dacht je van onze ei gen oerhollandse Zuiderzee Bal lade Dat is een van de meest me lancholische nummers die ik ken. Die melocjie is waanzinnig. De meeste mensen doen daar spot tend over, maar als (de Mexicaan se accordeonist) Flaco Jimenez het nummer zou opnemen, zou ie dereen het geweldig vinden." Veel begrip voor het puristische standpunt heeft het tweetal dan ook niet. „We hebben er zelf nog niet bij stilgestaan," erkent Lux, „maar de mogelijkheid bestaat inderdaad dat de wat rechtlijni gere jazz- en bluesliefhebbers niets van onze muziek willen we ten. Omdat we ons zogezegd ver grijpen aan de originelen. Nou jammer dan, maar wij zijn muzi kanten. Als we bij al die overwe gingen eerst uitvoerig zouden moeten stilstaan, kwamen we aan muziek maken helemaal niet meer toe. We hebben dit album ook helemaal niet gemaakt met de bedoeling de originelen te over treffen. Die originelen zijn wat ons betreft ook helemaal niet te overtreffen, daarin hebben de pu risten gewoon het grootste ge lijk." Frank - die zichzelf toch als 'mu zikaal wat rechtlijniger dan Kaz' omschrijft - verzucht dat 'de pu risten mij vaak als fundamenta listen voorkomen'. Een eenvoudi ge manier om je te beklagen over de verlammende werking van een in feite a-muzikale dogmatiek, waarin de liefhebber de rolverde ling tussen artiest en publiek in essentie omdraait tot: de luiste raar boeit de muzikant. Kaz Lux, de rocker, strijkt dat re gelrecht tegen de haren in. „Ik doe mijn hele leven al waar ik zin in heb en mijn fans zijn daaraan gewend. Het is niet mijn oogmerk om te scoren, als artiest moet je zélf tevreden zijn over wat je doet. Voor hetzelfde geld sta ik morgen op een podium met heavy funk mijn onderbroek nat te swingen. Dat maakt me helemaal niks uit." Magie Frankie en Kaz Lux bren gen hun 'acoustic blues' op vrij dag 17 mei tijdens het Jazz Festi val Breda in De Nieuwe Veste, 14.00-17.00 uur. Kaz Lux en Magie Frankie in het Oosterhoutse Slotpark: „Mu ziek maken is allereerst naar elkaar luisteren Inzet: Kaz Lux liet zich al in 1978 voor zijn elpee 'Luxury' fotograferen in dezelfde spookstoelen van Paul Elshout. foto de stem/johan van gurp Er valt een klein hobbeltje te nemen alvorens je het restaurant kunt betreden. Bij de telefonische reservering wordt beleefd geïn formeerd, of je op de hoogte bent van de voorwaarden. Je kunt res taurant La Perle in het futuristisch gebouwde Holland Casino in Breda alleen 'correct gekleed' bezoeken. Nou ja, bedoeld is eigenlijk dat je niet in sportkleding verschijnt. Een stropdas hoeft niet, zo blijkt later. Die eis ten aanzien van je persoonlijke uitmonstering is echter niet de enige. Je moet je ook kunnen legitimeren. En als je met zijn tweeën bent; moet je dat allebei. Paspoort soms? Nee, rijbewijs is ook goed. Een derde beding is, dat je niet jonger mag zijn dan achttien jaar. Dat was in dit geval voor ons, samen al een eindje boven de honderd, natuurlijk even een opluchting. Je krijgt voor al die moeite ook wat terug. Je hebt gratis toegang tot de speelzaal. Maar die hebben we gelaten voor wat die was. Al is er volop gelegenheid om wat van de sfeer te proeven in de enigs zins voorname gokruimte. Het restaurant bevindt zich namelijk in die zaal. Weliswaar aan de rand en op een podium, maar van daar uit kun je alles volgen. Je zit er met je neus bovenop. Er zijn op deze door-de-weekse avond naar schatting honderd mensen die veelal zwijgzaam aan het goochelen zijn met hun fi ches. En het zijn die fiches die hier nog het meeste geluid veroor zaken. Toch kijken al die dames en heren gokkers nu öok weer niet op je bord omdat hun aandacht uiteraard op wat anders is gericht. Hoewel er voldoende variatie op de kaart is te vinden, hebben we beiden toch wel zin in dat aspergemenu 57,50). Alleen raar dat een zaak die inmiddels een reputatie geniet, geen typische asper gewijn kan bieden zoals bijvoorbeeld een Pinot Blanc of een Ries ling uit de Elzas. Och, het gaat met die witte Bergerac als huiswijn 24 per fles of 4 per glas) ook wel goed. De wijnkaart geeft trouwens best aardige adviezen waar elke gast wat aan kan hebben. Ofschoon de keuken officieel Frans georiën teerd is, komen lang niet alle wijnen van Franse bodem. Spanje en Zuid-Afrika doen er dapper aan mee. De hoofdschotel is klassiek ontworpen met zalm. De flinke portie gestoomde vis is voor een klein deel nog rauw, wat ik best kan waarderen, maar zij ziet dat niet zo zitten. De verrassing in het menu zit in het voorgerecht. De aangekondig de salade blijkt een heuse halve kreeft te bevatten. Altijd lekker met asperges. In het menu komt nog soep voor en het toetje volgt ook het seizoen met gegratineerde aardbeien. Om het eens een keer kort met een cijfer uit te drukken: ons eten en drinken krijgen eén kleine acht. We blijven hardnekkig geloven dat uit de andere gerechten op de kaart ergens een nog hogere score te halen valt. Maar dat is natuurlijk een gok. H.S. Alle dagen open van 14.00 tot 02.00 uur.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 19