4 Je moet geluid in huis hebben'
DE STEM
Cristina Deutekom Concours in Enschede:
drie finalisten en 35.000 aan prijzen
««■is s"to-
tesa
Henk 4The Phantom' Poort heeft contracten tot eind 1998
Stad Ausgburg besluit
eindelijk tot
Bertolt Brecht-museum
Openluchtmuseum pakt
uit met 'Hollandrama'
Internationale Kunstrai
presenteert 145 galeries
mBBË
DESTEM
JÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊË
Prijzen voor
'Moeder Dao'
„Ik raakte geïrriteerd als ik een nieuw
gezicht zag op tv. Waarom zij wel en
ik niet, dacht ik dan."
Inge Diepman, tv-presentatrice
Gids
MAANDAG 13 MEI 1996
In het Muziekcentrum in En
schede wordt zaterdagavond
18 mei de finale van het vijfde
Cristina Deutekom Concours
gehouden. Finalisten zijn te
nor Marcel Reijans, bariton
Peter Bording en tenor Pa
trick Henckens.
Reijans, die na het Sweelinck
Conservatorium in Amsterdam
studeerde aan het prestigieuze
Curtis Institute of Music in Phi
ladelphia, USA, zong eind 1994
in Bernsteins opera Candide van
De Nationale Reisopera en was
daarvoor lid van het Nijmeegse
mannenzangkwartet Mezzo
Macho. Ook Bording studeerde
aan het Sweelinck Conservato
rium. Henckens bezocht het
Maastrichts Conservatorium en
was in Maastricht in diverse pro
ducties actief.
Aan de finale ging in novenber
vorig jaar een halve finale met
tien deelnemers vooraf. Deze wa
ren geselecteerd uit veertig kan
didaten.
De finalisten moeten een prijzen
geld van in totaal 35.000 verde
len. De winnaar van het Cristina
Deutekom Concours krijgt een
prijs van 15.000 en een rol aan
geboden in een opera van De Na
tionale Reisopera. Voor de twee
de prijswinaar is er 10.000 en
voor de derde prijswinnaar
5.000. Ook is er nog een publieks
prijs van 5.000. Met het prijzen
geld kunnen de finalisten hun
studie vervolgen bij een interna
tionaal hoog aangeschreven ope
rahuis of pedagoog.
De finalisten worden begeleid
door het Orkest van het Oosten
onder leiding van Gabriele Belli
ni. Als gastsolisten treden op de
Franse mezzosopraan Sylvie Va-
layre en bariton Henk Poort,
winnaar van het eerste Cristina
Deutekom Concours in 1988.
Poort zingt er een aria uit Andrea
Chénier. Met Sylvie Valayre zingt
hij voorts een duet uit La Travia-
ta.
Cristina Deutekom, als wereld
beroemde operavedette de naam-
geefster aan het concours, zit in
de jury. Verder maken regisseur
Jan Bouws, zangpedagoog Pieter
van den Berg, Nationale Reisope
ra-intendant Louwrens Lange-
voort, English National Opera
directeur (artistiek) Guus Mos-
tart en zangpedagoge Sophia van
Santé deel uit van de jury.
Christina Deutekom: jurylid
tijdens 'haar' concours.
FOTO DIJKSTRA
Door Ido Broersma
Het winnen van het Cristina
Deutekom Concours, bijna tien
jaar geleden, heeft het leven van
Amsterdammer Henk Poort (40)
op zichzelf niet ingrijpend veran
derd. „Nee, en eerlijk gezegd ben
ik er wel een beetje teleurgesteld
over," zegt de nu succesvolle
bariton.
„Ik heb als prijs de rol van Graaf Luna in
II Trovatore van Opera Forum gezongen.
Meer aanvragen en aanbiedingen heb ik
er niet door gekregen. Maar ik zat al vast
aan een contract in Ulm. Later kreeg ik
een contract in Krefeld en Mönchen-
Gladbach. En toen kwam ik terug naar
Nederland voor de musical Les Miséra-
bles. 'Henk Poort nooit van gehoord' was
het toen."
„Maar ik ben ook niet zo'n concours
zanger. Toch ben ik er trots op dat ik als
Amsterdammer het Cristina Deutekom
Concours heb gewonnen. Ik heb ontzet
tend veel respect voor Cristina Deute
kom. Ze is ereburgeres van verscheidene
steden in Amerika en Italië. Maar o wee,
als je talent hebt in Nederland. Och, ik
heb er niet zo veel last van."
Henk Poort, geboren in de Amsterdamse
■Jordaan en er inmiddels weer woonach
tig met zijn vrouw Marjolein Keuning,
die hij bij Les Misérables ontmoette,
heeft er naar zeer ruwe schatting al weer
vijfhonderd optredens als het spook in
de nu bijna drie jaar lopende succesmu
sical The Phantom of the Opera in het
Scheveningse Circustheater op zitten.
Tussendoor zingt hij in opera's in het
buitenland en neemt Ben Cramer of
Hans Peter Jansen zijn rol waar. Maar
Poort is de publiekstrekker in deze
langstlopende Nederlandse productie al
ler tijden, die ruim anderhalf miljoen be
zoekers naar Scheveningen heeft getrok
ken en nog tot en met 3 augustus loopt.
Pendelen
Het pendelen van Henk Poort tussen mu
sical en opera - recent in Le Nozze di Fi
garo in Bern, Zwitserland - is er de re
den van dat de zanger moeilijk is te be
reiken. En voor een gesprek in zijn
kleedkamer in het Circustheater moet hij
eerst weten of zijn stem voor die avond
nog goed is voor The Phantom. Gekleed
in ondergoed laat hij zich door grimeuse
Olga in twee uur tijd het hoofd van het
spook aanmeten. Hij zit aan de grimeta
fel en oogcontact tijdens het gesprek is er
door middel van de grote spiegel.
Een 'echte voorkeur voor opera, musical
of operette heeft Henk Poort eigenlijk
niet. Hoewel afwisselend opera en musi
cal zingen eigenlijk, volgens een mening
die opgeld doet in de operawereld, niet
kan. „Er zijn inderdaad mensen die het
gek vinden dat ik opera en musical zing.
Dat zeggen critici en collega's. Als je
opera zingt kun je niet in een musical
zingen, vinden ze. Ik heb bewezen dat ik
het wel kan. En Ernst Daniël Smid kan
het ook. Je kunt die microfoons bij een
musical op je kop hangen. Maar je moet
toch wel je mond open doen, je moet ge
luid in huis hebben," stelt Poort.
Feestlied
Hij is een gevierd zanger, maar toen hij
klein was, zag het er absoluut niet naar
uit dat hij ooit zanger zou worden. „Op
de lagere school moest ik mijn mond
houden als we zongen Lang zal die leven.
'Henk, houd jij je mond maar', werd er
dan gezegd." Henk Poort zingt het feest
lied voor verjaardagen heel laag na en
imiteert de juffrouw.
Zijn moeder zat bij de amateuroperette
en Henk zag er al de glitter en de prui-
Henk Poort in zijn kleedkamer in het Circustheater in Scheveningen. De bariton won in 1988 het eerste Cristina Deute
kom Concours. Op een feestelijk concert ter gelegenheid van de finale van het vijfde concours op 18 mei treedt hij er op
nieuw Op. FOTO HENDRIKSEN-VALK
ken. „Daar ben ik door geïnfecteerd,"
verklaart hij zijn liefde voor de bühne.
Het gesprek wordt af en toe onderbroken
door de telefoon. Zijn zus Loes is aan de
lijn, zijn lievelingszus. Ze wil weten hoe
met haar broer is. „Ik ben nog steeds
haar kleine broertje," verklaart Poort na
het telefoongesprek minzaam. Loes won
een keer een fiets. Ze had er al één en dus
gaf ze haar nieuwe fiets aan Henk. Ze
zingt in een amateurkoor, meldt hij.
Meer leden van de Poort-familie zitten
op zang. „Mijn broer Bart zingt bij het
Volendams Operakoor."
Vervroegd
Als puber draaide hij platen van James
Brown en Creedence Clearwater Revival.
Hij was drummer in allerlei bandjes. Het
repertoire strekte zich uit van Sinatra
tot Hazes en van Santana tot Verdi. Tij
dens zijn studie aan het Sweelinck Con
servatorium kreeg hij aanbiedingen voor
optredens, zoals van de Hoofdstad Ope
rette voor Der Bettelstudent. Maestro
Ettore Campogagliani, een musicus die
onder Toscanini in de Scala in Milaan
dirigeerde, nodigde hem uit om in Mon-
tova, Italië, te komen studeren. Een
maand of zeven coachte hij Poort in het
Italiaanse repertoire. Omdat de zanger
diverse gastcontracten in het buitenland
had, mocht hij aan het conservatorium
vervroegd eindexamen doen.
Poort zong in theaters in Duitsland, Bel
gië, Oostenrijk en Zwitserland. De grote
doorbraak kwam met zijn rol van Jean
Valjean in de musical Les Misérables. In
1992 presenteerde Poort zijn eerste solo
ed Where I want to be in het Amsterdam
se Concertgebouw. Hij zong in Rigoletto
in Zwitserland, Madame Butterfly bij
Opera Forum en recent Macbeth bij De
Nationale Reisopera.
Een voorkeur voor een bepaalde rol of
opera heeft hij eigenlijk niet. „Ik zing al
leen maar dingen die ik leuk vind. Ik
probeer van iedere rol een creatie te ma
ken. Daarom houd ik van dit vak. Een
mindere rol? Zo zit ik niet in elkaar,"
merkt Poort op.
„Rigoletto ligt me zeer na aan het hart.
Maar ook Les Misérables en The Phan
tom. Zo'n vijfhonderd keer heb ik die rol
nu gezongen, maar ik tel die keren eigen
lijk niet, want iedere voorstelling is weer
nieuw."
Kwaliteitsproduct
Dat The Phantom zo'n succes is, ver
klaart hij uit het feit dat de musical een
kwaliteitsproduct is. Het wordt ook re
gelmatig door vertegenwoordigers van
de Engelse producent gecontroleerd.
„Om de paar maanden komen ze de zaak
controleren en kijken ze of alles nog zo is
zoals het drie jaar geleden begon," ver
telt Henk Poort. „Net zoals bij Nutricia
de potjes worden gecontroleerd."
Het maakt hem niet zo veel uit met wie
hij in een stuk staat, „maar het moeten
wel collega's zijn die zin hebben om mee
in het diepe te springen. Ik haat collega's
die aan de kant blijven staan, die geen
zin hebben mee te gaan in het stuk."
Zijn tegenspeelster als Christine Daaé in
The Phantom is wisselend de zangeres
Els Bongers, die een tijd geleden die rol
van Joke de Kruijff overnam, en Maaike
Widdershoven. „Joke de Kruijff was
voor mij Christine Daaé, zij was het ge-
Augsburg (ap) - Laat, maar
niet te laat is de verzoening
tussen de stad Augsburg en
haar beroemdste zoon, de
schrijver en dichter Bertolt
Brecht, begonnen. In het ge
boortehuis van Brecht, aan
de Rain 7, wordt een mu
seum in de vorm van een na
tionaal herdenkingsmonu
ment gemaakt. De financie
ring van de 600.000 mark
die daarmee gemoeid is, is al
rond, aldus Helmut Gier,
leider van het project en di
recteur van de stadsbiblio
theek.
Voor 10 februari 1998, de hon
derdste geboortedag van de
dramaturg, zal het museum
klaar zijn. Volgens Gier zal het
monument aan 'de hele Brecht'
gewijd zijn, niet alleen aan de
jonge schrijver die in 1924 uit
zijn geboorteplaats naar Ber
lijn verhuisde en alleen nog af
en toe op bezoek kwam.
De controverse rond Brecht,
die zich na jarenlange balling
schap in de VS in 1949 in de
DDR vestigde, heeft in Augs-
burg een traditie van tientallen
jaren en is ook nu nog niet he
lemaal voorbij. Terwijl rechts
Brecht afdeed als 'communisti
sche paradeschrijver en propa-
gandist van de DDR', vierde
links hem als 'arbeidersdichter
en voornaamste criticus van de
kapitalistische maatschappij'
Doel van het museum is niet
zozeer om een politiek state
ment af te geven, alswel om de
grote schrijver te tonen zoals
hij was en om recht te doen aan
zijn internationale betekenis.
„De politieke aspecten zullen
verbleken naast de grote per
soonlijkheid van de dichter",
meent Gier.
Naast de reeds bestaande klei
ne tentoonstellingsruimtes in
het romantisch gelegen geboor
tehuis in de oude stad, die
vooral aan de jeugd van de
dichter gewijd zijn, zullen in
het museum belangrijke hand
schriften en andere objecten
uit het leven en werken van
Brecht hun plaats vinden.
woon. Ze hadden die rol op haar kunnen
schrijven. Dat weet Els ook, hoor, dat ik
dat vind. En Maaike Widdershoven is
nog jong. Ik heb veel met haar gesproken
en tips en aanwijzingen gegeven. Als ie
mand uit z'n neus eet, spreek ik hem er
op aan. Mijn rol is nogal solitair. Als ik
niet gevoed word dan moet ik het alleen
doen en dat is verdomd zwaar."
Emoties
Henk Poort vindt het niet moeilijk dat je
als zanger behalve je concentratie op het
zingen ook nog de handelingen als perso-
nage moet doen. „De handelingen zijn
niet voorgeschreven. Het is de interpre
tatie van de regisseur. De emoties zijn
van mij, niet van hem. Het personage in
de opera of musical is een persoonlijke
invulling. Maar in musicals is het mak
kelijker. Ik kan dan rustig met de rug
naar het publiek staan zingen. Dat komt
omdat ik microfoons draag. Bij opera
kan dat niet. Daar moet je echt naar het
publiek zingen."
Zangles heeft hij nog regelmatig en hij
probeert het iedere week, maar het
wordt meestal tweemaal in de maand.
„Ik probeer dan te schaven aan het be
reik, zodat ik geen gekke dingen doe met
m'n stem. Maar als je iedere dag zingt
gaat het best."
De zanger maakt ook wel eens een fout.
Zo vergat hij eens als spook in de scène
waarin hij een cape draagt z'n masker op
te zetten. Maar op de bühne had hij het
door. „Met m'n hand voor m'n hoofd heb
ik verder gespeeld. Je merkt dat je er ab
soluut geen erg meer in hebt.
In het putje
Dromen van het spook doet Henk Poort
niet. En grimeuse Olga vertelt het ver
haaltje dat hij al zo vaak heeft verteld:
„Henk gaat na de voorstelling douchen
en The Phantom verdwijnt in het putje."
„Het is weg, van mij afgevallen," voegt
Poort er aan toe.
Een Swiebertje-effect, zoals bij Joop Do-
derer door de associatie met de jarenlan
ge tv-serie Swiebertje, vreest de zanger
niet na al die jaren als spook in The
Phantom. „Ik ben ook met van alles be
zig. In Zwitserland weten ze niet eens
dat ik in The Phantom heb gezongen. Er
zijn mensen die niet weten wie Henk
Poort is. Ik hoef ook niet iedere week in
de boulevardblaadjes. Ik wil liever dat
de mensen me respecteren door wat ik
doe."
Poort is zijn optreden in The Phantom
nog niet zat. „Dan was ik al lang opge
houden. Ik denk dat ze niemand onder
dwang kunnen houden. Daarom kan ik
ook af en toe die producties er tussen
door doen. Zo is er ook een nieuwe cd
met highlights uit Miss Saigon opgeno
men. Over een maand of zo komt hij uit.
Ik zing er op met Ernst Daniël Smid,
Marjolein Keuning, Vera Mann en Joke
de Kruijff."
Henk Poort hoeft zich de eerste jaren na
The Phantom geen zorgen over de toe
komst te maken. Tot eind 1998 is hij met
contracten, vooral in het buitenland, on
der de pannen. Voor begin volgend jaar
heeft hij met Marjolein Keuning, Doris
Baeten en Albert ter Doest een nieuwe
productie, de musical Closer than ever,
een gigantisch Broadway-succes, met
tachtig voorstellingen in het land op sta
pel staan. „Er zit hele mooie muziek in,
echt waanzinnig," zegt Poort lyrisch.
Doordat hij veel in het buitenland is, is
hij blij steeds weer in Amsterdam te zijn.
„Het is fijn om een thuishaven te hebben.
Anders blijf je een 'Vliegende Hollan
der'." Ook in het buitenland zorgt hij er
wel voor dat hij zijn vrouw Marjolein
Keuning, die momenteel in een musical
in Keulen staat en rollen had in Neder
landse tv-series, treft.
Van onze verslaggever
Arnhem - Het Nederlands Openluchtmuseum (NOM) in An
hem steekt 35 miljoen gulden in een ambitieus project. Voorh
jaar 2000 moet er een geheel nieuwe entreegebouw komen!
een speciaal panoramatheater dat het Hollandrama gaat hela
Met deze grootste investering in de geschiedenis van het NO
hoopt het museum in de komende jaren vele honderdduizend!
bezoekers te trekken.
NEDERLAND 1
l00 journaal
|(I5 Goeiemiddag!
153 sterrenslag (herh)
I47 zo vader, zo zoon, spelletje
Blue Heelers, politieserie
Weg van de snelweg Eu
Duitsland, Nahe-gebied
Ambulance, reportage-serie
journaal/Weeroverzicht
Opsporing verzocht
Hier en Nu, actualiteiten
De stoel
Dokument: De jodin en de
tein, documentaire over de
den liefde tussen een Duitse o
en zijn joodse gevangene
Cheers, comedy
Miniatuur (tot 23.57)
19.30
20.00
20.30
2I.B
21.59
22.43
NEDERLAND 2
Het plan, ontworpen door archi
tect Francine Houben van het bu
reau Mecannoo uit Delft, bestaat
uit een entreegebouw met allerlei
publieksfuncties als informatie
balie, museumwinkel, auditori
um en coffeeshop. Het gebouw
biedt tevens plaats aan enkele
permanente expositieruimten
voor wisseltentoonstellingen en
semi-permanente opstellingen.
Het meest in het oogspringend is
echter het panoramatheater Hol
landrama dat bestaat uit een ge
bouw dat buiten het museum
park is geprojecteerd. Het theater
lijkt op een enorme zwerfkei van
dertien meter hoog. Dit theater is
alleen vanuit het museum via een
tunnelcomplex te bereiken.
De bezoekers krijgen een theater
programma te zien, dat bestaat
uit echte voorwerpen, echte spe
lers en allerlei speciale effecten
zoals driedimensionale projectie.
Dit is het meest prestigieuze on
derdeel van de hele modernise
ring van het NOM. Voor dit pro
ject is het gespecialiseerde be
drijf Sarner International
Londen in de arm genomen, i
ner Int. is gespecialiseerd in
maken van concepten en theate
programma's voor musea, attra
tie- en pretparken over de te
wereld.
In het Hollandrama worden
bezoekers door middel van s]
cial effects een kijkje
de tijd. Er wordt een
geboden waarin enkele aspect!
uit de Nederlandse geschiede
worden getoond. „De spectai
laire enscenering moet een
meeslepende en aangrijpende
varing zijn dat bezoekers
nooit meer zullen vergeten,"
dus T. Wagemakers, adjunct-di
recteur van NOM.
Het museum stopt zelf 15 miljol
gulden in het project. Aan
rijk is een bijdrage van 11 mi
joen gulden gevraagd en van
Europese Unie wordt vijf miljol
gulden verwacht. Via sponso
met de resterende vier miljo
binnen komen. Het project mo
in 1999 gereed zijn.
Amsterdam (anp) - Met 145 deelnemende galeries heeft t
Kunstrai in Amsterdam dit jaar een record gebroken. Neta
vorig jaar is er voor de twaalfde editie, van 28 mei tot en met
juni, een wachtlijst. De beurs zal de gehele Europahal van n
tentoonstellingscomplex vullen.
Het aanbod op de beurs varieert
van oudere kunst tot moderne ac
tuele vernieuwende kunst, van
traditionele figuratieve kunst tot
toegepaste kunst en van vormge
ving tot fotografie. Om te voorko
men dat de bezoekers, die per
persoon 20 gulden (met catalogus
25 gulden) bij de kassa moeten
neerleggen, verdwalen, is de
beurs ingedeeld in wijken, clus
ters van verwante kunst. Door de
Amsterdam (anp) - De prijzenre
gen blijft neerdalen op Moeder
Dao de Schildpadgelijkende, een
documentaire van Vincent Mon
nikendam over de koloniale ge
schiedenis van Nederlands-Indië.
Op het Internationaal Filmfesti
val van Montevideo (Uruguay)
heeft Moeder Dao de Grand Prix
voor de beste lange documentaire
gewonnen. Op het Internationaal
Filmfestival Another Connection
in het Hongaarse Györ won de
film eveneens de Grand Prix en
ook de hoofdprijs van het Hon
gaarse Ministerie voor Cultuur en
de European Film Festival Coor
dination.
Het totaal aantal prijzen dat de
documentaire heeft verzameld is
daarmee op zeventien gekomen,
waaronder het Nederlandse Gou
den Kalf.
inbreng van een aantal Spaan
galeries als mede een ga'ene I
Polen en Australië, heeft de iM
dit jaar zelfs een internatiom
tintje.
De organisatoren zijn er
geslaagd tot samenwerking te
men met de kleine concu®
Amsterdam Art, dat de P00
sluit als de Kunstrai ze op
Volgens organisator Erik He
des van de Kunstrai mislu
'overname' om financiële r
nen. „Zij wilden dat wij o°
100.000 gulden schuld over»
men."
Galeries spinnen de laa»steJ
garen bij de Kunstrai. Vorig]
zorgden 21.000 bezoekers
een omzet van 4,5 mUjoeng»
Daarbij zijn nog niet dei
naamde after sales gerek"
zoekers die na het zien
van e
kunstwerk in de RAI, pas
de galerie daadwerkelijk tot^
overgaan. In 1994 bedi
zet 3,6 miljoen gulden.
Voor de derde achtereen"
keer is het affiche voor
strai ontworpen door
Beeke. Na een masker van
(1994) en een hoofd met
zichtige zak er over (19
Beeke dit jaar voor een.W
kleurige koordjes. »Ie"
het ziet moet meteen we
het om gaat", zegt Beeke V
tekent dat de Kunstrai
male toegankelijkheid
Het is dan ook logisch
van Os, de kunstuitlegger"1
stek, de beurs opent.
07.00
07.07
07.29
09.05
09.08
09.29
10.40
11.11
11.59
13.00
13.08
13.40
14.05
14.50
15.31
16.00
16.07
16.37
17.05
18.15
18.30
Journaal
Klokhuis
Ontbijt-tv
PP: Uitzending SP
Kook tv
Studio Sport
Gezond en wel
Goeiemiddag!
MiddagEditie
Journaal
Kassa!
Kookgek. Aansl.: Passie vo<|
nen
Studio Sport
Rotonde
Jules unlimited
Journaal
Lopende zaken
In living color, comedy
Flying Doctors, serie
Villa Achterwerk, kinderm
ne
Sesamstraat
Jeugdjournaal
Klokhuis
(930 Kijk dieren!: Reptielen)
09.45)
1000 Huisje Boompje Beestje
10.20)
1030 Jeunes Francophones (tot
33 00 Scene II (tot 11.30)
3002 Alleen op de wereld, teke
serie
3533 White Fang, jeugdserie
1201 Eindexamenjournaal
1229 2Vandaag, actualiteiten
17.30 en 18.00 Journaal;
Sportjournaal en vanaf
Hoofdpunten uit het nieuvi
volgd door het weer
18.59 Hoe is het mogelijk, pop
wetenschappelijk magazine
19,27 Our House, serie
20.18 Een laatste kans, docume
over de dertienjarige Stepha
epilepsie heeft en nu in spi
zit vanwege een eventuele
pende hersenoperatie
20.56 Studio Sport
21.39 De rivier, documentaire-seri
het leven langs de IJssel (slot)|
22.07 Life in the Freezer, serie n
documentaire over de Zuidpc
22.39 Man en macht praatprogr
over dingen waar mannen n
maken kunnen hebben: Ze
mij
23.21 Journaal
23.27 Wat is er aan de hand?,
waarin kunstenaars verteller
hun inspiratie en de drijfveer
hun werk (tot 23.57)
NEDERLAND 3
BELGIË FRANS 1
16.40 Neighbours, soap 17.05 La bl
Carlos, magazine 17.35 Die SchwarJ
künik, serie 18,30 Regions soir 18.5
tes sur table, magazine 19.10 Le que
lies sports 19.30 Nieuws 20.10 I
Down, Amerikaanse politiefilm uit L
Aansl. discussie over stress 23.30 LI
nieuws (tot 23.55)
BELGIË FRANS 2
17.00 la pensee et les hommes 17.:,
motos, motorsportmagazine 18.00
a' kindermagazine 18.55 Neigh
map 19.30 Nieuws 20.00 Javas, cu
agenda 20.10 Falling Down, spi
«.05 Nieuws 22.25 Javas 22.40 L'l
actuahteitenmagazine 23.05 La pen
iste 23-3S PME partenaires 95,
magazine
DUITSLAND 1
Mn! TMor9enmagazin, ontbijtti
00 Tagesschau 09.03 ML Mop
vouwenmagazine 09.45 Rückenschi
m'nn 9rossen Ball, ochtendgyml™
«Tagesschau 10.03 Weltspiegel
2 Deutsch|and: Alles was Re!
lloac -kr'a®azine 1100 Ta9'
llni, k eingeschenkt, muziel
2 au "-55 Presseschau 13.
Wirt, 13,05 M'hagsmagazin
14ni n kTele9ramm 1400 TafH
•UJ Rehmsen, talkshow 15-0
l^ss!-15'"3 Ju''ane Andres, ta
Taó«< kr9en Fliege antwortet, tip;
3U16'03 Fliege. hallow
ine «7'10Brisant'boulevar(
Verbotene Liebe,
J? hof, serie 18.54 Wi|L
agesschau 20.15 Wunder de
'mentaire 21.00 Report,
WÊÊÊÊÊ
zin0UU,r",d°CU'
0e.J1,40 Moselbrück, serie 22.
Nachtr 23,00 Tatort, politieserie
cyc Th»'"D00-50 m James c
DU'TSLAND 2
!Metie'i4D«Sland 1 1345 Da"
ieugdserie il ao'6 K'nder von B'
I Das Wrl«n» ?a u6?e 1900 Heute
'adjournal a!cheln' tv'film 210
1 laWeivI 2145 22.1P
lseren, speelfilm 23.40 Heut»