4 Je moet geluid in huis hebben' DE STEM Cristina Deutekom Concours in Enschede: drie finalisten en 35.000 aan prijzen ««■is s"to- tesa Henk 4The Phantom' Poort heeft contracten tot eind 1998 Stad Ausgburg besluit eindelijk tot Bertolt Brecht-museum Openluchtmuseum pakt uit met 'Hollandrama' Internationale Kunstrai presenteert 145 galeries mBBË DESTEM JÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊË Prijzen voor 'Moeder Dao' „Ik raakte geïrriteerd als ik een nieuw gezicht zag op tv. Waarom zij wel en ik niet, dacht ik dan." Inge Diepman, tv-presentatrice Gids MAANDAG 13 MEI 1996 In het Muziekcentrum in En schede wordt zaterdagavond 18 mei de finale van het vijfde Cristina Deutekom Concours gehouden. Finalisten zijn te nor Marcel Reijans, bariton Peter Bording en tenor Pa trick Henckens. Reijans, die na het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam studeerde aan het prestigieuze Curtis Institute of Music in Phi ladelphia, USA, zong eind 1994 in Bernsteins opera Candide van De Nationale Reisopera en was daarvoor lid van het Nijmeegse mannenzangkwartet Mezzo Macho. Ook Bording studeerde aan het Sweelinck Conservato rium. Henckens bezocht het Maastrichts Conservatorium en was in Maastricht in diverse pro ducties actief. Aan de finale ging in novenber vorig jaar een halve finale met tien deelnemers vooraf. Deze wa ren geselecteerd uit veertig kan didaten. De finalisten moeten een prijzen geld van in totaal 35.000 verde len. De winnaar van het Cristina Deutekom Concours krijgt een prijs van 15.000 en een rol aan geboden in een opera van De Na tionale Reisopera. Voor de twee de prijswinaar is er 10.000 en voor de derde prijswinnaar 5.000. Ook is er nog een publieks prijs van 5.000. Met het prijzen geld kunnen de finalisten hun studie vervolgen bij een interna tionaal hoog aangeschreven ope rahuis of pedagoog. De finalisten worden begeleid door het Orkest van het Oosten onder leiding van Gabriele Belli ni. Als gastsolisten treden op de Franse mezzosopraan Sylvie Va- layre en bariton Henk Poort, winnaar van het eerste Cristina Deutekom Concours in 1988. Poort zingt er een aria uit Andrea Chénier. Met Sylvie Valayre zingt hij voorts een duet uit La Travia- ta. Cristina Deutekom, als wereld beroemde operavedette de naam- geefster aan het concours, zit in de jury. Verder maken regisseur Jan Bouws, zangpedagoog Pieter van den Berg, Nationale Reisope ra-intendant Louwrens Lange- voort, English National Opera directeur (artistiek) Guus Mos- tart en zangpedagoge Sophia van Santé deel uit van de jury. Christina Deutekom: jurylid tijdens 'haar' concours. FOTO DIJKSTRA Door Ido Broersma Het winnen van het Cristina Deutekom Concours, bijna tien jaar geleden, heeft het leven van Amsterdammer Henk Poort (40) op zichzelf niet ingrijpend veran derd. „Nee, en eerlijk gezegd ben ik er wel een beetje teleurgesteld over," zegt de nu succesvolle bariton. „Ik heb als prijs de rol van Graaf Luna in II Trovatore van Opera Forum gezongen. Meer aanvragen en aanbiedingen heb ik er niet door gekregen. Maar ik zat al vast aan een contract in Ulm. Later kreeg ik een contract in Krefeld en Mönchen- Gladbach. En toen kwam ik terug naar Nederland voor de musical Les Miséra- bles. 'Henk Poort nooit van gehoord' was het toen." „Maar ik ben ook niet zo'n concours zanger. Toch ben ik er trots op dat ik als Amsterdammer het Cristina Deutekom Concours heb gewonnen. Ik heb ontzet tend veel respect voor Cristina Deute kom. Ze is ereburgeres van verscheidene steden in Amerika en Italië. Maar o wee, als je talent hebt in Nederland. Och, ik heb er niet zo veel last van." Henk Poort, geboren in de Amsterdamse ■Jordaan en er inmiddels weer woonach tig met zijn vrouw Marjolein Keuning, die hij bij Les Misérables ontmoette, heeft er naar zeer ruwe schatting al weer vijfhonderd optredens als het spook in de nu bijna drie jaar lopende succesmu sical The Phantom of the Opera in het Scheveningse Circustheater op zitten. Tussendoor zingt hij in opera's in het buitenland en neemt Ben Cramer of Hans Peter Jansen zijn rol waar. Maar Poort is de publiekstrekker in deze langstlopende Nederlandse productie al ler tijden, die ruim anderhalf miljoen be zoekers naar Scheveningen heeft getrok ken en nog tot en met 3 augustus loopt. Pendelen Het pendelen van Henk Poort tussen mu sical en opera - recent in Le Nozze di Fi garo in Bern, Zwitserland - is er de re den van dat de zanger moeilijk is te be reiken. En voor een gesprek in zijn kleedkamer in het Circustheater moet hij eerst weten of zijn stem voor die avond nog goed is voor The Phantom. Gekleed in ondergoed laat hij zich door grimeuse Olga in twee uur tijd het hoofd van het spook aanmeten. Hij zit aan de grimeta fel en oogcontact tijdens het gesprek is er door middel van de grote spiegel. Een 'echte voorkeur voor opera, musical of operette heeft Henk Poort eigenlijk niet. Hoewel afwisselend opera en musi cal zingen eigenlijk, volgens een mening die opgeld doet in de operawereld, niet kan. „Er zijn inderdaad mensen die het gek vinden dat ik opera en musical zing. Dat zeggen critici en collega's. Als je opera zingt kun je niet in een musical zingen, vinden ze. Ik heb bewezen dat ik het wel kan. En Ernst Daniël Smid kan het ook. Je kunt die microfoons bij een musical op je kop hangen. Maar je moet toch wel je mond open doen, je moet ge luid in huis hebben," stelt Poort. Feestlied Hij is een gevierd zanger, maar toen hij klein was, zag het er absoluut niet naar uit dat hij ooit zanger zou worden. „Op de lagere school moest ik mijn mond houden als we zongen Lang zal die leven. 'Henk, houd jij je mond maar', werd er dan gezegd." Henk Poort zingt het feest lied voor verjaardagen heel laag na en imiteert de juffrouw. Zijn moeder zat bij de amateuroperette en Henk zag er al de glitter en de prui- Henk Poort in zijn kleedkamer in het Circustheater in Scheveningen. De bariton won in 1988 het eerste Cristina Deute kom Concours. Op een feestelijk concert ter gelegenheid van de finale van het vijfde concours op 18 mei treedt hij er op nieuw Op. FOTO HENDRIKSEN-VALK ken. „Daar ben ik door geïnfecteerd," verklaart hij zijn liefde voor de bühne. Het gesprek wordt af en toe onderbroken door de telefoon. Zijn zus Loes is aan de lijn, zijn lievelingszus. Ze wil weten hoe met haar broer is. „Ik ben nog steeds haar kleine broertje," verklaart Poort na het telefoongesprek minzaam. Loes won een keer een fiets. Ze had er al één en dus gaf ze haar nieuwe fiets aan Henk. Ze zingt in een amateurkoor, meldt hij. Meer leden van de Poort-familie zitten op zang. „Mijn broer Bart zingt bij het Volendams Operakoor." Vervroegd Als puber draaide hij platen van James Brown en Creedence Clearwater Revival. Hij was drummer in allerlei bandjes. Het repertoire strekte zich uit van Sinatra tot Hazes en van Santana tot Verdi. Tij dens zijn studie aan het Sweelinck Con servatorium kreeg hij aanbiedingen voor optredens, zoals van de Hoofdstad Ope rette voor Der Bettelstudent. Maestro Ettore Campogagliani, een musicus die onder Toscanini in de Scala in Milaan dirigeerde, nodigde hem uit om in Mon- tova, Italië, te komen studeren. Een maand of zeven coachte hij Poort in het Italiaanse repertoire. Omdat de zanger diverse gastcontracten in het buitenland had, mocht hij aan het conservatorium vervroegd eindexamen doen. Poort zong in theaters in Duitsland, Bel gië, Oostenrijk en Zwitserland. De grote doorbraak kwam met zijn rol van Jean Valjean in de musical Les Misérables. In 1992 presenteerde Poort zijn eerste solo ed Where I want to be in het Amsterdam se Concertgebouw. Hij zong in Rigoletto in Zwitserland, Madame Butterfly bij Opera Forum en recent Macbeth bij De Nationale Reisopera. Een voorkeur voor een bepaalde rol of opera heeft hij eigenlijk niet. „Ik zing al leen maar dingen die ik leuk vind. Ik probeer van iedere rol een creatie te ma ken. Daarom houd ik van dit vak. Een mindere rol? Zo zit ik niet in elkaar," merkt Poort op. „Rigoletto ligt me zeer na aan het hart. Maar ook Les Misérables en The Phan tom. Zo'n vijfhonderd keer heb ik die rol nu gezongen, maar ik tel die keren eigen lijk niet, want iedere voorstelling is weer nieuw." Kwaliteitsproduct Dat The Phantom zo'n succes is, ver klaart hij uit het feit dat de musical een kwaliteitsproduct is. Het wordt ook re gelmatig door vertegenwoordigers van de Engelse producent gecontroleerd. „Om de paar maanden komen ze de zaak controleren en kijken ze of alles nog zo is zoals het drie jaar geleden begon," ver telt Henk Poort. „Net zoals bij Nutricia de potjes worden gecontroleerd." Het maakt hem niet zo veel uit met wie hij in een stuk staat, „maar het moeten wel collega's zijn die zin hebben om mee in het diepe te springen. Ik haat collega's die aan de kant blijven staan, die geen zin hebben mee te gaan in het stuk." Zijn tegenspeelster als Christine Daaé in The Phantom is wisselend de zangeres Els Bongers, die een tijd geleden die rol van Joke de Kruijff overnam, en Maaike Widdershoven. „Joke de Kruijff was voor mij Christine Daaé, zij was het ge- Augsburg (ap) - Laat, maar niet te laat is de verzoening tussen de stad Augsburg en haar beroemdste zoon, de schrijver en dichter Bertolt Brecht, begonnen. In het ge boortehuis van Brecht, aan de Rain 7, wordt een mu seum in de vorm van een na tionaal herdenkingsmonu ment gemaakt. De financie ring van de 600.000 mark die daarmee gemoeid is, is al rond, aldus Helmut Gier, leider van het project en di recteur van de stadsbiblio theek. Voor 10 februari 1998, de hon derdste geboortedag van de dramaturg, zal het museum klaar zijn. Volgens Gier zal het monument aan 'de hele Brecht' gewijd zijn, niet alleen aan de jonge schrijver die in 1924 uit zijn geboorteplaats naar Ber lijn verhuisde en alleen nog af en toe op bezoek kwam. De controverse rond Brecht, die zich na jarenlange balling schap in de VS in 1949 in de DDR vestigde, heeft in Augs- burg een traditie van tientallen jaren en is ook nu nog niet he lemaal voorbij. Terwijl rechts Brecht afdeed als 'communisti sche paradeschrijver en propa- gandist van de DDR', vierde links hem als 'arbeidersdichter en voornaamste criticus van de kapitalistische maatschappij' Doel van het museum is niet zozeer om een politiek state ment af te geven, alswel om de grote schrijver te tonen zoals hij was en om recht te doen aan zijn internationale betekenis. „De politieke aspecten zullen verbleken naast de grote per soonlijkheid van de dichter", meent Gier. Naast de reeds bestaande klei ne tentoonstellingsruimtes in het romantisch gelegen geboor tehuis in de oude stad, die vooral aan de jeugd van de dichter gewijd zijn, zullen in het museum belangrijke hand schriften en andere objecten uit het leven en werken van Brecht hun plaats vinden. woon. Ze hadden die rol op haar kunnen schrijven. Dat weet Els ook, hoor, dat ik dat vind. En Maaike Widdershoven is nog jong. Ik heb veel met haar gesproken en tips en aanwijzingen gegeven. Als ie mand uit z'n neus eet, spreek ik hem er op aan. Mijn rol is nogal solitair. Als ik niet gevoed word dan moet ik het alleen doen en dat is verdomd zwaar." Emoties Henk Poort vindt het niet moeilijk dat je als zanger behalve je concentratie op het zingen ook nog de handelingen als perso- nage moet doen. „De handelingen zijn niet voorgeschreven. Het is de interpre tatie van de regisseur. De emoties zijn van mij, niet van hem. Het personage in de opera of musical is een persoonlijke invulling. Maar in musicals is het mak kelijker. Ik kan dan rustig met de rug naar het publiek staan zingen. Dat komt omdat ik microfoons draag. Bij opera kan dat niet. Daar moet je echt naar het publiek zingen." Zangles heeft hij nog regelmatig en hij probeert het iedere week, maar het wordt meestal tweemaal in de maand. „Ik probeer dan te schaven aan het be reik, zodat ik geen gekke dingen doe met m'n stem. Maar als je iedere dag zingt gaat het best." De zanger maakt ook wel eens een fout. Zo vergat hij eens als spook in de scène waarin hij een cape draagt z'n masker op te zetten. Maar op de bühne had hij het door. „Met m'n hand voor m'n hoofd heb ik verder gespeeld. Je merkt dat je er ab soluut geen erg meer in hebt. In het putje Dromen van het spook doet Henk Poort niet. En grimeuse Olga vertelt het ver haaltje dat hij al zo vaak heeft verteld: „Henk gaat na de voorstelling douchen en The Phantom verdwijnt in het putje." „Het is weg, van mij afgevallen," voegt Poort er aan toe. Een Swiebertje-effect, zoals bij Joop Do- derer door de associatie met de jarenlan ge tv-serie Swiebertje, vreest de zanger niet na al die jaren als spook in The Phantom. „Ik ben ook met van alles be zig. In Zwitserland weten ze niet eens dat ik in The Phantom heb gezongen. Er zijn mensen die niet weten wie Henk Poort is. Ik hoef ook niet iedere week in de boulevardblaadjes. Ik wil liever dat de mensen me respecteren door wat ik doe." Poort is zijn optreden in The Phantom nog niet zat. „Dan was ik al lang opge houden. Ik denk dat ze niemand onder dwang kunnen houden. Daarom kan ik ook af en toe die producties er tussen door doen. Zo is er ook een nieuwe cd met highlights uit Miss Saigon opgeno men. Over een maand of zo komt hij uit. Ik zing er op met Ernst Daniël Smid, Marjolein Keuning, Vera Mann en Joke de Kruijff." Henk Poort hoeft zich de eerste jaren na The Phantom geen zorgen over de toe komst te maken. Tot eind 1998 is hij met contracten, vooral in het buitenland, on der de pannen. Voor begin volgend jaar heeft hij met Marjolein Keuning, Doris Baeten en Albert ter Doest een nieuwe productie, de musical Closer than ever, een gigantisch Broadway-succes, met tachtig voorstellingen in het land op sta pel staan. „Er zit hele mooie muziek in, echt waanzinnig," zegt Poort lyrisch. Doordat hij veel in het buitenland is, is hij blij steeds weer in Amsterdam te zijn. „Het is fijn om een thuishaven te hebben. Anders blijf je een 'Vliegende Hollan der'." Ook in het buitenland zorgt hij er wel voor dat hij zijn vrouw Marjolein Keuning, die momenteel in een musical in Keulen staat en rollen had in Neder landse tv-series, treft. Van onze verslaggever Arnhem - Het Nederlands Openluchtmuseum (NOM) in An hem steekt 35 miljoen gulden in een ambitieus project. Voorh jaar 2000 moet er een geheel nieuwe entreegebouw komen! een speciaal panoramatheater dat het Hollandrama gaat hela Met deze grootste investering in de geschiedenis van het NO hoopt het museum in de komende jaren vele honderdduizend! bezoekers te trekken. NEDERLAND 1 l00 journaal |(I5 Goeiemiddag! 153 sterrenslag (herh) I47 zo vader, zo zoon, spelletje Blue Heelers, politieserie Weg van de snelweg Eu Duitsland, Nahe-gebied Ambulance, reportage-serie journaal/Weeroverzicht Opsporing verzocht Hier en Nu, actualiteiten De stoel Dokument: De jodin en de tein, documentaire over de den liefde tussen een Duitse o en zijn joodse gevangene Cheers, comedy Miniatuur (tot 23.57) 19.30 20.00 20.30 2I.B 21.59 22.43 NEDERLAND 2 Het plan, ontworpen door archi tect Francine Houben van het bu reau Mecannoo uit Delft, bestaat uit een entreegebouw met allerlei publieksfuncties als informatie balie, museumwinkel, auditori um en coffeeshop. Het gebouw biedt tevens plaats aan enkele permanente expositieruimten voor wisseltentoonstellingen en semi-permanente opstellingen. Het meest in het oogspringend is echter het panoramatheater Hol landrama dat bestaat uit een ge bouw dat buiten het museum park is geprojecteerd. Het theater lijkt op een enorme zwerfkei van dertien meter hoog. Dit theater is alleen vanuit het museum via een tunnelcomplex te bereiken. De bezoekers krijgen een theater programma te zien, dat bestaat uit echte voorwerpen, echte spe lers en allerlei speciale effecten zoals driedimensionale projectie. Dit is het meest prestigieuze on derdeel van de hele modernise ring van het NOM. Voor dit pro ject is het gespecialiseerde be drijf Sarner International Londen in de arm genomen, i ner Int. is gespecialiseerd in maken van concepten en theate programma's voor musea, attra tie- en pretparken over de te wereld. In het Hollandrama worden bezoekers door middel van s] cial effects een kijkje de tijd. Er wordt een geboden waarin enkele aspect! uit de Nederlandse geschiede worden getoond. „De spectai laire enscenering moet een meeslepende en aangrijpende varing zijn dat bezoekers nooit meer zullen vergeten," dus T. Wagemakers, adjunct-di recteur van NOM. Het museum stopt zelf 15 miljol gulden in het project. Aan rijk is een bijdrage van 11 mi joen gulden gevraagd en van Europese Unie wordt vijf miljol gulden verwacht. Via sponso met de resterende vier miljo binnen komen. Het project mo in 1999 gereed zijn. Amsterdam (anp) - Met 145 deelnemende galeries heeft t Kunstrai in Amsterdam dit jaar een record gebroken. Neta vorig jaar is er voor de twaalfde editie, van 28 mei tot en met juni, een wachtlijst. De beurs zal de gehele Europahal van n tentoonstellingscomplex vullen. Het aanbod op de beurs varieert van oudere kunst tot moderne ac tuele vernieuwende kunst, van traditionele figuratieve kunst tot toegepaste kunst en van vormge ving tot fotografie. Om te voorko men dat de bezoekers, die per persoon 20 gulden (met catalogus 25 gulden) bij de kassa moeten neerleggen, verdwalen, is de beurs ingedeeld in wijken, clus ters van verwante kunst. Door de Amsterdam (anp) - De prijzenre gen blijft neerdalen op Moeder Dao de Schildpadgelijkende, een documentaire van Vincent Mon nikendam over de koloniale ge schiedenis van Nederlands-Indië. Op het Internationaal Filmfesti val van Montevideo (Uruguay) heeft Moeder Dao de Grand Prix voor de beste lange documentaire gewonnen. Op het Internationaal Filmfestival Another Connection in het Hongaarse Györ won de film eveneens de Grand Prix en ook de hoofdprijs van het Hon gaarse Ministerie voor Cultuur en de European Film Festival Coor dination. Het totaal aantal prijzen dat de documentaire heeft verzameld is daarmee op zeventien gekomen, waaronder het Nederlandse Gou den Kalf. inbreng van een aantal Spaan galeries als mede een ga'ene I Polen en Australië, heeft de iM dit jaar zelfs een internatiom tintje. De organisatoren zijn er geslaagd tot samenwerking te men met de kleine concu® Amsterdam Art, dat de P00 sluit als de Kunstrai ze op Volgens organisator Erik He des van de Kunstrai mislu 'overname' om financiële r nen. „Zij wilden dat wij o° 100.000 gulden schuld over» men." Galeries spinnen de laa»steJ garen bij de Kunstrai. Vorig] zorgden 21.000 bezoekers een omzet van 4,5 mUjoeng» Daarbij zijn nog niet dei naamde after sales gerek" zoekers die na het zien van e kunstwerk in de RAI, pas de galerie daadwerkelijk tot^ overgaan. In 1994 bedi zet 3,6 miljoen gulden. Voor de derde achtereen" keer is het affiche voor strai ontworpen door Beeke. Na een masker van (1994) en een hoofd met zichtige zak er over (19 Beeke dit jaar voor een.W kleurige koordjes. »Ie" het ziet moet meteen we het om gaat", zegt Beeke V tekent dat de Kunstrai male toegankelijkheid Het is dan ook logisch van Os, de kunstuitlegger"1 stek, de beurs opent. 07.00 07.07 07.29 09.05 09.08 09.29 10.40 11.11 11.59 13.00 13.08 13.40 14.05 14.50 15.31 16.00 16.07 16.37 17.05 18.15 18.30 Journaal Klokhuis Ontbijt-tv PP: Uitzending SP Kook tv Studio Sport Gezond en wel Goeiemiddag! MiddagEditie Journaal Kassa! Kookgek. Aansl.: Passie vo<| nen Studio Sport Rotonde Jules unlimited Journaal Lopende zaken In living color, comedy Flying Doctors, serie Villa Achterwerk, kinderm ne Sesamstraat Jeugdjournaal Klokhuis (930 Kijk dieren!: Reptielen) 09.45) 1000 Huisje Boompje Beestje 10.20) 1030 Jeunes Francophones (tot 33 00 Scene II (tot 11.30) 3002 Alleen op de wereld, teke serie 3533 White Fang, jeugdserie 1201 Eindexamenjournaal 1229 2Vandaag, actualiteiten 17.30 en 18.00 Journaal; Sportjournaal en vanaf Hoofdpunten uit het nieuvi volgd door het weer 18.59 Hoe is het mogelijk, pop wetenschappelijk magazine 19,27 Our House, serie 20.18 Een laatste kans, docume over de dertienjarige Stepha epilepsie heeft en nu in spi zit vanwege een eventuele pende hersenoperatie 20.56 Studio Sport 21.39 De rivier, documentaire-seri het leven langs de IJssel (slot)| 22.07 Life in the Freezer, serie n documentaire over de Zuidpc 22.39 Man en macht praatprogr over dingen waar mannen n maken kunnen hebben: Ze mij 23.21 Journaal 23.27 Wat is er aan de hand?, waarin kunstenaars verteller hun inspiratie en de drijfveer hun werk (tot 23.57) NEDERLAND 3 BELGIË FRANS 1 16.40 Neighbours, soap 17.05 La bl Carlos, magazine 17.35 Die SchwarJ künik, serie 18,30 Regions soir 18.5 tes sur table, magazine 19.10 Le que lies sports 19.30 Nieuws 20.10 I Down, Amerikaanse politiefilm uit L Aansl. discussie over stress 23.30 LI nieuws (tot 23.55) BELGIË FRANS 2 17.00 la pensee et les hommes 17.:, motos, motorsportmagazine 18.00 a' kindermagazine 18.55 Neigh map 19.30 Nieuws 20.00 Javas, cu agenda 20.10 Falling Down, spi «.05 Nieuws 22.25 Javas 22.40 L'l actuahteitenmagazine 23.05 La pen iste 23-3S PME partenaires 95, magazine DUITSLAND 1 Mn! TMor9enmagazin, ontbijtti 00 Tagesschau 09.03 ML Mop vouwenmagazine 09.45 Rückenschi m'nn 9rossen Ball, ochtendgyml™ «Tagesschau 10.03 Weltspiegel 2 Deutsch|and: Alles was Re! lloac -kr'a®azine 1100 Ta9' llni, k eingeschenkt, muziel 2 au "-55 Presseschau 13. Wirt, 13,05 M'hagsmagazin 14ni n kTele9ramm 1400 TafH •UJ Rehmsen, talkshow 15-0 l^ss!-15'"3 Ju''ane Andres, ta Taó«< kr9en Fliege antwortet, tip; 3U16'03 Fliege. hallow ine «7'10Brisant'boulevar( Verbotene Liebe, J? hof, serie 18.54 Wi|L agesschau 20.15 Wunder de 'mentaire 21.00 Report, WÊÊÊÊÊ zin0UU,r",d°CU' 0e.J1,40 Moselbrück, serie 22. Nachtr 23,00 Tatort, politieserie cyc Th»'"D00-50 m James c DU'TSLAND 2 !Metie'i4D«Sland 1 1345 Da" ieugdserie il ao'6 K'nder von B' I Das Wrl«n» ?a u6?e 1900 Heute 'adjournal a!cheln' tv'film 210 1 laWeivI 2145 22.1P lseren, speelfilm 23.40 Heut»

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 10