i
'Veel mensen denken dat we
voor niks komen klussen'
Rassendiscriminatie is het zwaarste onderwerp'
DE STEM
en Rob: de Johnny en Rijk van 'Eigen huis tuin'
Bruisend musiceren
onder Van Zweden
Rotterdam krijgt in
1997 Kinderkunsthal
AUTO-SHOW
Concertgebouw werkt mee
aan World Roots Festival
Mamma maakt van elk
optreden een show
MICATIE
s ANWB gekeurd,
irantie N.A.P.
ring zonder eigen 9®'^
/Leasing Hoge inru'
erry Springers visie wordt bepaald door herinneringen aan de Holocaust
Record-bezoek bij Brabants Orkest
Japanner, Italiaan en Chinees
finalisten in Liszt Concours
x 77
ZIE RAGAZZI OPACHTERPAGINA - D5
Gids
ouwj. Merk
t/m '95
t/m '94
'92
t/m '94
'92
t/m '92
'95
'88
t/m '95
'94
'94
'91-'92
t/m'92
t/m '90
|3 t/m'90
t/m '88
15 t/m'88
'94
I t/m '93
'93
3 t/m '93
1 t/m '95
'88
2 Vm '94
'89
t/m '91
3 t/m '95
1 t/m '95
2 t/m '95
t/m '95
'94
l3 t/m '94
3 t/m '94
'91
t/m '93
13 t/m '93
1 Vm '93
'91
'93
|9 Vm '93
19 Vm '93
16 Vm '91
'94
12 t/m '93
'1 Vm '94
91 Vm '94
87 Vm '94
92 Vm '93
'84-'90
'91
'90
185 Vm '93
87-'92-'93
'91
(89 Vm '96
'92
'91 Vm '93
'91
'92
'92 Vm '95
Vm '96
bouwj.
Opel Astra Stat'92Vm'95
Opel Astra 1.7 D'92Vm'95
Opel Calibra'91 Vm'95
Opel Combi Diesel'94
Opel Kadett Combo D'86-'90
Opel Kadett 1.7Dear.. '90-'91
Opel Omega Stat.car 16V'94
Opel Tigra'95 Vm '96
Opel Vectra GLS'90 Vm ]95
Opel Monterey Jeep 3.1 D '92
Peugeot 106'94 Vm '96
Peugeot 205'86 Vm '93
Peugeot 306'93 t/m '94
Peugeot 309'87 Vm 92
Peugeot 405 GLD'92
Peugeot 605 GLi"90 t/m]»
Porsche 924'77 t/m 82
Porsche 944 84
Renault 11'85 Vm 89
Renault 9'85 Vm 89
Renault 19'90 t/m 95
Renault 21 GTX '88 Vm 90
Renault 21 Nevada8'
Renault 25 GTS'85 t/m 89
Renault 5'88 Vm 90
Renault Clio'91 1(m
Renault Safrane'92 Vm 94
Renault Twingo'93 Vm as
Rover 820 Turbo"J
Seat Ibiza'94 Vm 95
Seat Marbella
Seat Terra 0
Suzuki Swift'89 Vm 95
Suzuki Vitara'90-92-95
Suzuki Vitara Carba
Toyota Carina XLi
Toyota Celica GTi90 Vm 95
Toyota Corolla'84 t/m '95
Toyota Starlet84 Vm 9/
Volvo FL164 87 t/m 92
Volvo 34087 Vm 91
Volvo 440 GL■■■-,=?
VW Golfl'SSÜÏw
VWJetta87 Vm 91
VW Passat Variant Diesel
VW Passat Turbo DjJjL
VW Passatff»
VW Passat Stat90t/
VW Pick-Up TDZ
VW LT 2.8 D91 Vm 92
Automaten
'92
Audi 100 CD
Ford Escort,g3
Honda Civic
Lancia
Mercedes 300 E
Peugeot 605 SV 3.0,gg
Renault Clio-92
Renault Satrane
Toyota Starlet
Ij is niet in dienst bij
evenmin geran
geerd door Praxis,
ïico Zwinkels, de klus-
jman van het populaire
5iuis tuin, is in
f!dagelijks leven bouw-
mdig adviseur in de
isteenindustrie. De
osmalenaar werkt in
laaften. „Ik vind tv
flatterend om erbij te
.en, maar mijn vaste
jan geef ik er niet voor
lp. Of ze moeten me een
I ontract aanbieden tot
lijn 65e."
sorMaarten van de Rakt
(detoppers van RTL4 behoort
phuis tuin. Week in, week
latten anderhalf miljoen men-
iaan de buis gekluisterd, het
a net achter de kiezen of het
id op de schoot. Kijken naar
jrceline Schopman, Rob Ver-
iden en Nico Zwinkels. Eén
nis trio. Rob en Nico hebben
jrige week een driejarige over-
stanst getekend met RTL4.
ja, wat is het geheim van de
aid?", denkt Nico Zwinkels
iidop na. „Eerst had je Je eigen
«tManon Thomas en Flora
ijazine met Rob. De toenmali-
iBTIi-directeur Bert van de
k adviseerde drie jaar gele-
i; als je die twee eens bij elkaar
K wordt het een topper. Hij
ïfl het grootste gelijk van de
huid gekregen. Het klikte met-
iheel goed tussen Rob en mij.
ivoorstelbaar, een castingbu-
au kan dat nooit bij elkaar zoe-
I n. Echt een toevalstreffer. We
I ,a dikke maatjes geworden. We
fcn dezelfde beleving. Rob is
ivakidioot, ik ook."
lil geheim. Nico rept van het
Ui Beautiful-eiiecï. elke af-
itring is een verhaaltje, dat de
jters vasthoudt. Hij voert de
«an 'die we uitstralen en die
took echt hebben. Er is niks
speeld. Er worden wat kreten
Nico Zwinkels: „Je doet wat voor je sponsors, maar je moet geen boetes krijgen. Daar schiet niemand wat mee op.foto dijkstra
maar wij verzin-
i ter plekke hoe we het gaan
En de herkenbaarheid is
„Dat is de kracht van
Moeder die al
tta tegen haar man loopt te
ten: joh, je moet eindelijk die
'Jitrgaan schilderen. Dat zie je
Zo van: Nico, wan
neer doe je wat ie toen hebt be
loofd?"
Sponsor
Naast de kijker moet ook de
sponsor aan zijn trekken komen.
Want die wil een aantal onder
werpen op tv zien. „Daar gaat de
redactie in alle vrijheid mee aan
het werk, want je moet die onder
werpen er fatsoenlijk in kunnen
schrijven. Anders wordt het een
grote commercial en dat is niet de
bedoeling. Zo hebben we ieder
najaar een nieuwe klokthermo-
staat, waar je een verhaaltje bij
moet verzinnen. We zijn vrij om
te doen wat we willen. Als het
niet naar hun zin is, hangen ze
maandag natuurlijk aan de tele
foon. Moet er weer vergaderd
worden."
„Soms is het op het randje. Als ik
schilder en dus een pot verf pak,
mag Flexa niet volledig in beeld,
'exa' wel. Zo heeft Rob zijn Po-
kon of zijn graszaad. Je doet wat
voor je sponsors, maar je moet
geen boetes krijgen. Daar schiet
niemand wat mee op. Je mag de
naam van de sponsor niet noe
men. Daarom hebben we het over
het doe-het-zelf-centrum of ons
groene warenhuis. Dan weet ie
dereen waar het over gaat."
„Ik heb met Praxis niets te ma
ken en Rob niets met Intratuin.
Mijn baas is Terca, de grootste
baksteenfabrikant van Europa.
Ik heb mijn kantoor in Haaften.
Ik adviseer architecten en aanne
mers over hoe ze om moeten gaan
met bakstenen, want dat weten
ze niet. In de bouw heb ik alles
gedaan. Begonnen in de kassen
bouw op mijn vijftiende. Bijge
leerd met avondstudie. Aanne
mer geworden, opzichter. Op
mijn 38e lerarenopleiding gaan
doen. Twee-en-een-half jaar voor
de klas gestaan. Lesstof geschre
ven." Aan de opnames van Eigen
huis tuin werkt Nico mee in
zijn vrije tijd. „Zo kom ik ook
door mijn vakantiedagen heen.
Vakantie vier ik meestal maar
een weekje. Dat is geleidelijk ge
groeid; mijn vrouw is eraan ge
wend. Die tv is leuk om erbij te
doen, schitterend, maar mijn vas
te baan geef ik er niet voor op. Of
ze moeten me een contract aan
bieden tot mijn 65e. Dan vind ik
het best."
Linkerhanden
Mensen kunnen veel meer dan ze
denken en Nico Zwinkels zet hen
graag op het goede spoor. „Het is
leuk om mensen te laten zien wat
je met je handen kunt maken.
Een tafeltje maken, een slee zo
maar uit het blote hoofd of die
ovalen poef. We willen mensen
graag prikkelen om zelf ook iets
te doen. Zo'n heksentoer is het al
lemaal niet. Het is vaak onbe
kendheid waarom mensen dingen
niet aandurven."
„Handigheid is voor tachtig pro
cent te leren. Daarboven is het
een kwestie' van aangeboren ta
lent. 'Ik heb twee linkerhanden',
dat is flauwekul. Je moet positief
denken. We krijgen duizenden
brieven per week. Ik zag er net
eentje hangen, een bedankbrieffie
van een vrouwtje uit Utrecht. Ze
had het aangedurfd om haar ei
gen kamer te behangen. Het was
nog gelukt ook, het mens was
apetrots."
Duizenden brieven? „Er zitten
heel veel bedelbrieven bij. Veel
mensen denken dat we voor niks
komen klussen en sturen uitge
breide brieven. En dan blijkt aan
het eind dat ze weinig of geen
budget hebben. Maar zo werkt
dat niet." Nico is niet overal wel-
'yoZmmtfeer J'erTy Sprin9er:
„Wat zo verfrissend is aan
Oio-- is dat mensen, hoe gek sommige onderwerpen
Mmken, eindelijk zichzelf durven te zijn.
foto archief de stem
Door Patrick Bremmers
Jerry Springer heeft een vaste plaats ver
overd tussen het grote aantal Ameri
kaanse talkshows in Nederland. Zo'n
honderdduizend landgenoten verkneu
kelen zich dankzij SBS 6 over het lief en
leed van de Amerikaanse samenleving. In
Springers show wensen kinderen hun
ouders een vreselijke dood toe en verkla
ren lesbiennes toch hetero te zijn.
Jerry Springer is even een paar dagen in Lon
den voor de promotie van zijn talkshow op
het Britse satellietkanaal U.K. Living. Een
krap produktie-schema en de druk van vijf
tv-uitzendingen per week, dwingen hem zijn
bezoek tot de Britse hoofdstad te beperken.
Anders was hij ook nog wel even naar Neder
land gekomen.
„Tijdens de jaren zestig was ik een paar da
gen met vakantie in Amsterdam", vertelt
Springer.
„Ik herinner me alleen dat de mensen erg
vriendelijk waren en dat ik er een fantas
tische tijd heb gehad. Maar ik kwam net van
school en dan heb je nog geen idee hoe de we
reld in elkaar zit. Als ik aan Nederland denk,
heb ik altijd een beeld van een heel fatsoen
lijk land. Dat heeft waarschijnlijk te maken
met de rol die het speelde tijdens de Tweede
Wereldoorlog. Het is een land met een diepge
worteld gevoel voor medemenselijkheid. Veel
opener en toleranter dan sommige andere Eu
ropese landen."
Impliciet verwijst hij naar Duitsland waar hij
55 jaar geleden werd geboren en dat zijn fa
milie gedwongen werd te verlaten, omdat de
nazi's razzia's hielden. Het jonge gezin
vluchtte naar Engeland waarna het in 1945
met de Queen Mary de overtocht maakte naar
New York.
„Hoewel het lang is geleden, staat het me nog
heel helder voor de geest", zegt Springer. „Ik
weet nog dat mijn ouders me wakker maakten
om naar het Vrijheidsbeeld te komen kijken.
De mensen op de kade, het zwaaien met de
vlaggetjes, de taxi's. Het maakte enorme in
druk."
Springers grootouders, een oom, een tante en
twee neefjes overleefden de Holocaust niet.
Zij stierven in een concentratiekamp. „Het is
van een enorme invloed geweest op hoe ik ben
gaan denken", vertelt hij, „Door die vreselij
ke ervaringen weet ik dat je nooit mag discri
mineren, nooit mensen mag veroordelen voor
wat ze zijn en alleen mag beoordelen op wat
ze doen."
Springer studeerde rechten en was vijf jaar
burgemeester van Cincinatti. Door door zijn
befaamde talkshow werd hij een celebrity. In
heel Amerika wordt hij herkend, verguisd én
op handen gedragen.
Allerlei mogelijke onderwerpen passeren in
de Jerry Springer Show de revue. Hij geeft
echtparen de mogelijkheid elkaar te ver
scheuren vanwege een haast onwerkelijke ja
loezie.
Kinderen die hun ouders een vreselijke dood
toewensen, krijgen een klankbord. En uit de
kluiten gewassen zwarte lesbiennes komen
aan het woord; tegen het eind van de uitzen
ding geven ze toe misschien toch heteroseksu
eel te zijn en vragen ter plekke hun nieuwe
partner ten huwelijk.
Springer: „Ja, je kan bij ons over alles praten.
Alleen rassendiscriminatie ligt gevoelig. Dat
is het zwaarste onderwerp. Het is nog nooit
voorgekomen dat we in de uitzending een on
derwerp hadden behandeld waarvan ik ach
teraf vond dat we het niet hadden moeten
doen. Soms had ik misschien iets kritischer
moeten zijn of anders moeten reageren. Er is
nu eenmaal geen script. We gebruiken nooit
acteurs. Het hangt van de situatie op de stu
dio-vloer af hoe levendig de discussie wordt.
Mensen uit het publiek die een impopulair
standpunt vertegenwoordigen, worden uit
bundig publiekelijk uitgejouwd en diegenen
die sympathie oproepen worden beloond met
luid applaus, gejoel en handgeklap.
„De studio-vloer is te vergelijken met een cir
cus waar verschillende morele standpunten
worden uitgevochten. Ik denk dat dat een
goede zaak is. Door de aanwezigheid van het
publiek blijft er nooit iets onbeantwoord.
Mensen zullen nooit een verkeerd beeld krij
gen, want het publiek zal nooit een racist toe
juichen of een vrouw die haar man bedriegt
ZATERDAG 11 MEI 1996
DEEL D
kom, zo blijkt tijdens zijn fiets
tochtjes door het land, speurend
naar containers op de stoep. „Dat
is echt reality-tv. We hebben wel
eens moeten vluchten, hoor. Dat
je bij iemand komt die aan het
zwartwerken is en die ineens die
camera ziet. Dan ken je benen
maken", lacht-ie breed.
Tegenpolen
De klusjeman en de tuinman zijn
twee handen op een buik. „Uit
onszelf zullen we nooit uit elkaar
gaan. Wij noemen ons de Johnny
en Rijk van Eigen huis tuin.
Meestal is Rob de aangever. Wij
zijn twee hele grote tegenpolen.
Wij hebben niks met elkaar ge
meen. Rob is de brutale Amster
damse jongen die van alles heeft
gedaan in zijn leven. Ik ben
grootgebracht op het platteland
en liep altijd netjes in het gareel.
Hij had in de Beatle-tijd lange
haren, ik hoefde daarmee niet bij
mijn vader aan te komen, want
hij sleepte je zo mee naar de kap
per. Hij heeft wilde jaren gehad.
Ik had verkering toen ik 17 was
en trouwde toen ik 23 was. Nou
ben ik 28 jaar getrouwd. Het is
allemaal rustig gegaan. Ik kom
uit katholiek milieu, het West-
land, de omgeving van Naald
wijk. Was misdienaar en heb
daarna altijd hand- en spandien
sten verleend in de kerk tot ik
acht jaar geleden naar Rosmalen
verhuisde.
Van zo'n handige man als Nico
zou je verwachten dat-ie zelf een
huis heeft gebouwd. Mooi niet.
„Ik kreeg in Rosmalen twee keer
een kavel aangeboden. Maar ik
mocht niet bouwen wat ik wilde.
Er zijn zoveel voorschriften en
regels. Een goothoogte van vijf
meter. Ik zeg: jongens, wat koop
ik daarvoor? Dan krijg ik een
kast van een huis en dat wil ik
niet. En het moest een architecto
nisch hoogstandje zijn, nou die
bestaan voor mij niet. Je wordt zo
in je vrijheid beperkt."
„Ons huis zijn we nog steeds aan
het opknappen. Ik heb van alles
gedaan. Nieuwe keuken gezet.
Drie slaapkamers omgebouwd
tot twee. Kastenwanden ge
maakt. Logeerkamer gemaakt.
Serre gebouwd. Je blijft dingen
houden. Binnen een paar jaar
neem ik de badkamer onder han
den."
'Eigen huis Stuin',
RTL4, 18.10 uur
Breda - Chassé Theater (grote
zaal). Concert 8 door Het Bra
bants Orkest. Programma met
muziek van Bach, Beethoven
en Mendelssohn. Solist: Wibi
Soerjadi (piano), dirgent: Jaap
van Zweden. Gehoord op 9
Door Frans Baljeu
De klinkende namen van vio
list-dirigent Jaap van Zweden
en pianist Wibi Soerjadi in
een programma met muziek
die zo vertrouwd is dat ze in
het kiemplasma van de Wes
terse mens lijkt opgenomen,
trokken zo'n 1150 luisteraars
naar het Chassé Theater. Dit
is een absoluut record aan be
langstellenden voor Het Bra
bants Orkest in Breda.
Dat dit talrijke publiek laaiend
enthousiast naar huis ging, was
te danken aan de rasmuzikant
Jaap van Zweden, die Het Bra
bants Orkest door zijn inspire
rende leiding ver boven zijn eigen
gemiddelde, uittilde. De concert
meester van het Koninklijk Con
certgebouworkest weet van bin
nen uit hoe een toporkest moet
klinken en wist dit hier in een be
vlogen dirigeerstijl over te bren
gen. De bruisende vitaliteit die
Van Zweden in het orkest bracht,
maakte dat ik na jaren weer eens
gegrepen werd door Mendelsso-
hns Italiaanse Symfonie. Van
Zweden lijkt te dirigeren zoals
hij viool speelt, plotselinge inval
len moeten gerealiseerd worden.
Zo voert hij een orkest tot uiter
sten die het luisteren spannend
maken. Naast de haast door zijn
vel heenslaande pauk in de salta-
rello waren er echter ook subtiele
details, zoals de geraffineerde
sforzandi in het processie-achtige
tweede deel. Prachtig rond van
klank waren de hoorns in het een
na laastste deel.
Dit weergaloze musiceren hoorde
je in het orkest al aankomen in
hun aandeel in Beethovens vierde
pianoconcert. Helaas moet ge
zegd worden dat de andere grote
naam, pianist Wibi Soerjadi, zijn
reputatie niet waar maakte. Bei
de eigenzinnige muzikanten le
ken nog al eens niet op de zelfde
golflengte afgestemd.
De opening van het Beethoven-
concert maakte dit gelijk pijnlijk
duidelijk. Het door Soerjadi in
gezette nuchtere tempo werd
door Van Zweden in de orkest
herhaling van de openingsfrase
terecht in een lyrischer sfeer om
gezet. Natuurlijk speelt Soerjadi
technisch heus wel wat er staat.
Voor het laten ademen van mu
ziek, waarover hij zaterdag in het
radioprogramma Platenzaak nog
sprak, moet hij kennelijk toch
nog meer naar de door hem veraf
gode Jorge Bolet luisteren.
Teleurstellend was ook dat
Soerjadi niet op de fraaie Fazioli-
vleugel van het Chassé Theater
wilde spelen. Door zijn heldere,
transparante klank zou dit in
strument een 'authentiekere'
Beethoven hebben opgeleverd
dan de in de hoogte vaak blikke
rige Steinway. Wanneer je posi
tief over dit concert spreekt, moet
je de opening buiten beschou
wing laten. In een recht toe recht
aan uitvoering van Bachs dub-
belvioolconcert toonde Van Zwe
den zich met veel show als viool
solist enigszins onsportief de
meerdere van de integere Maurits
van den Berg.
Amsterdam (anp) - Het Con
certgebouw en de Melkweg
gaan samenwerken. Het
World Roots Festivalheeft
beide podia, extremen in de
muziekwereld, bijeenge
bracht. Het Concertgebouw
zocht naar een manier om an
dere serieuze muziek te laten
horen dan het reportoire dat
er doorgaans klinkt. Het festi
val wordt van 16 tot en met 23
juni gehouden De Melkweg
bood al dertien jaar via het
Africa Roots Festival en sinds
1987 via bet World Roots Fes
tival, een podium aan wereld
muziek. Het bezoek groeide
met het jaar. De samenwer
king met één van 's werelds
beroemdste concertzalen zal,
zo verwachten de organisato
ren, het World Roots Festival
een geheel nieuwe dimensie
geven. „Meer dan dertig groe
pen treden op", belooft Frans
Goossens, die verantwoorde
lijk is voor de programmering.
„Vorig jaar waren dat er twin
tig." De muziek komt letter
lijk uit alle hoeken van de we
reld: Senegal, Mexico, Bulga
rije, Turkije, Corsica, Guin-
nee, Oezbekistan, Colombia,
Cuba en Zaïre. Goossens ver
heugt zich op de zangers uit
Tuva, Bulgarije. „Daar is
keelzang net zo populair als
een Jordaanse smartlap in
Amsterdam." Het World
Roots Festival kan door
10.000 betalende bezoekers
worden beluisterd. De AVRO
en de NPS besteden ruim aan
dacht aan het festival. De
AVRO doet dat met twee uur
televisie en vijf uur op Radio
3. De NPS neemt vijftien pro
gramma's op voor Radio 4.
Ook de Wereldomroep zal mu
ziek van het festival laten
horen.
gelijk geven. In de vijf jaar dat ik de show nu
doe, is er nog nooit een uitzending geweest
waarbij een immoreel vraagstuk ongeschon
den de revue is gepasseerd. Dat vind ik een
goede zaak omdat we daarmee precies aange
ven waar we staan."
Waarom doet hij het? „Zo verdien ik de kost
nu eenmaal. Ik had net zo goed vrachtenwa-
genchauffeur kunnen zijn. Hier beleef ik meer
plezier aan."
Springer besluit elke aflevering als een tv-do-
minee met een slotgedachte. Waarom? „Om
dat ik andere mensen de mogelijkheid geef
hun mening te zeggen en het daarom belang
rijk vind om het publiek thuis te laten horen
welk standpunt ik zelf inneem. Ik denk dat
het belangrijk is dat zij zien vanuit welke
achtergrond, met welke visie ik die microfoon
hanteer en wat ik ervan vind. Er komen bij
voorbeeld mensen met een heel radicale me
ning aan het woord, maar dat wil nog niet
zeggen dat ik het met hen eens ben."
Of hij een wereldverbeteraar is? „Ja, maar
niet in mijn functie als talkshowhost. Ik vind
dat ieder mens in het dagelijks leven moet
proberen iets ten positieve aan de wereld te
veranderen. Dat heeft niets met het feit dat ik
met mijn kop op televisie verschijn, dat versta
ik onder een gehoorzaam burger-zijn."
De Jerry Springer Show loopt nu vijf jaar. Is
zijn visie op mensen, in die tijd veranderd?
„Niet zoveel eigenlijk. Het heeft me alleen
maar verder doen inzien dat er allerlei ver
schillende soorten mensen zijn en dat die ver
schillende meningen en diverse interesses
hebben. We hebben lang in een maatschappij
geleefd waarin mensen zich anders voordeden
dan dat ze werkelijk waren. We doen ons al
tijd anders voor. Wat zo verfrissend is aan de
ze programma's, is dat mensen, hoe gek som
mige onderwerpen ook mogen klinken, einde
lijk zichzelf durven te zijn, eerlijk zijn en het
als een bevrijding zien om erover te kunnen
praten.
Hoe vreemd sommige aangelegenheden ook
mogen klinken, ik leef liever in een land waar
iedereen precies kan zeggen wat-ie vindt, dan
dat ik in een land zit waar je "de mond wordt
gesnoerd. Dat is me alles waard, alles."
Rotterdam (anp) - Rotterdam krijgt een Kinderkunsthal. Op
het plein in het Museumpark bij de bestaande Kunsthal wordt
volgend jaar een containerachtig gebouw neergezet voor activi
teiten die gericht zijn op literaire en beeldende vorming.
In De Kinderkunsthal kunnen
kinderen tentoonstellingen bekij
ken, boeken lezen, voorgelezen
worden, zelf literair .of kunstzin
nig bezig zijn of bijeenkomsten
met schrijvers en kunstenaars be
zoeken. Er komen twee grote ten
toonstellingen per jaar.
De Kinderkunsthal is een initia
tief van Kunsthal-directeur Wim
van Krimpen en Jet Manrho, di
recteur van de Stichting Autoped
en organisator van de BOEKEE-
BOEKIE-projecten, die al een
aantal jaren in Nederlandse mu
sea worden georganiseerd. Archi
tect Sjoerd Soeters heeft het
langgerekte gebouw op palen
ontworpen.
De bouwkosten bedragen twee
miljoen gulden. Van Krimpen
verwacht dat bedrag via sponso
ring bij elkaar te krijgen. Voor de
exploitatiekosten, jaarlijks een
miljoen gulden, doet hij voor elk
drie ton een beroep op de ge
meente Rotterdam en op het Rijk.
De rest komt uit eigen inkomsten
zoals entreegelden en die uit de
boekwinkel. Van Krimpen rekent
op ten minste 20.000 bezoekers
per jaar.
Van onze verslaggever
Utrecht - De pianisten Tomoko Narata (Japan), Igor Roma (Ita
lië) en Chi Wu treden vanavond aan voor de finale van het In
ternationale Franz Liszt Pianoconcours in Utrecht.
De finale vindt plaats in de grote zaal' van Muziekcentrum Vreden-
burg. Radio 4 zendt het concert rechtstreeks uit (aanvang 20.00 uur).
De drie finalisten spelen samen met het.Radio Symfonie Orkest o.l.v.
Jan Stulen een concertant werk van Liszt: Narata en Wu het Eerste
Pianoconcert, Roma de Totentanz.
Na afloop van de finale maakt de jury deelt de jury mee wie de win
naar is. Tevens wordt de winnaar van de persprijs bekendgemaakt.
Aan het Internationale Franz Liszt Pianoconcours, dat voor de vierde
maal wordt gehouden, deden dit jaar 42 pianisten uit meer dan 20 lan
den mee.