i 'Veel mensen denken dat we voor niks komen klussen' Rassendiscriminatie is het zwaarste onderwerp' DE STEM en Rob: de Johnny en Rijk van 'Eigen huis tuin' Bruisend musiceren onder Van Zweden Rotterdam krijgt in 1997 Kinderkunsthal AUTO-SHOW Concertgebouw werkt mee aan World Roots Festival Mamma maakt van elk optreden een show MICATIE s ANWB gekeurd, irantie N.A.P. ring zonder eigen 9®'^ /Leasing Hoge inru' erry Springers visie wordt bepaald door herinneringen aan de Holocaust Record-bezoek bij Brabants Orkest Japanner, Italiaan en Chinees finalisten in Liszt Concours x 77 ZIE RAGAZZI OPACHTERPAGINA - D5 Gids ouwj. Merk t/m '95 t/m '94 '92 t/m '94 '92 t/m '92 '95 '88 t/m '95 '94 '94 '91-'92 t/m'92 t/m '90 |3 t/m'90 t/m '88 15 t/m'88 '94 I t/m '93 '93 3 t/m '93 1 t/m '95 '88 2 Vm '94 '89 t/m '91 3 t/m '95 1 t/m '95 2 t/m '95 t/m '95 '94 l3 t/m '94 3 t/m '94 '91 t/m '93 13 t/m '93 1 Vm '93 '91 '93 |9 Vm '93 19 Vm '93 16 Vm '91 '94 12 t/m '93 '1 Vm '94 91 Vm '94 87 Vm '94 92 Vm '93 '84-'90 '91 '90 185 Vm '93 87-'92-'93 '91 (89 Vm '96 '92 '91 Vm '93 '91 '92 '92 Vm '95 Vm '96 bouwj. Opel Astra Stat'92Vm'95 Opel Astra 1.7 D'92Vm'95 Opel Calibra'91 Vm'95 Opel Combi Diesel'94 Opel Kadett Combo D'86-'90 Opel Kadett 1.7Dear.. '90-'91 Opel Omega Stat.car 16V'94 Opel Tigra'95 Vm '96 Opel Vectra GLS'90 Vm ]95 Opel Monterey Jeep 3.1 D '92 Peugeot 106'94 Vm '96 Peugeot 205'86 Vm '93 Peugeot 306'93 t/m '94 Peugeot 309'87 Vm 92 Peugeot 405 GLD'92 Peugeot 605 GLi"90 t/m]» Porsche 924'77 t/m 82 Porsche 944 84 Renault 11'85 Vm 89 Renault 9'85 Vm 89 Renault 19'90 t/m 95 Renault 21 GTX '88 Vm 90 Renault 21 Nevada8' Renault 25 GTS'85 t/m 89 Renault 5'88 Vm 90 Renault Clio'91 1(m Renault Safrane'92 Vm 94 Renault Twingo'93 Vm as Rover 820 Turbo"J Seat Ibiza'94 Vm 95 Seat Marbella Seat Terra 0 Suzuki Swift'89 Vm 95 Suzuki Vitara'90-92-95 Suzuki Vitara Carba Toyota Carina XLi Toyota Celica GTi90 Vm 95 Toyota Corolla'84 t/m '95 Toyota Starlet84 Vm 9/ Volvo FL164 87 t/m 92 Volvo 34087 Vm 91 Volvo 440 GL■■■-,=? VW Golfl'SSÜÏw VWJetta87 Vm 91 VW Passat Variant Diesel VW Passat Turbo DjJjL VW Passatff» VW Passat Stat90t/ VW Pick-Up TDZ VW LT 2.8 D91 Vm 92 Automaten '92 Audi 100 CD Ford Escort,g3 Honda Civic Lancia Mercedes 300 E Peugeot 605 SV 3.0,gg Renault Clio-92 Renault Satrane Toyota Starlet Ij is niet in dienst bij evenmin geran geerd door Praxis, ïico Zwinkels, de klus- jman van het populaire 5iuis tuin, is in f!dagelijks leven bouw- mdig adviseur in de isteenindustrie. De osmalenaar werkt in laaften. „Ik vind tv flatterend om erbij te .en, maar mijn vaste jan geef ik er niet voor lp. Of ze moeten me een I ontract aanbieden tot lijn 65e." sorMaarten van de Rakt (detoppers van RTL4 behoort phuis tuin. Week in, week latten anderhalf miljoen men- iaan de buis gekluisterd, het a net achter de kiezen of het id op de schoot. Kijken naar jrceline Schopman, Rob Ver- iden en Nico Zwinkels. Eén nis trio. Rob en Nico hebben jrige week een driejarige over- stanst getekend met RTL4. ja, wat is het geheim van de aid?", denkt Nico Zwinkels iidop na. „Eerst had je Je eigen «tManon Thomas en Flora ijazine met Rob. De toenmali- iBTIi-directeur Bert van de k adviseerde drie jaar gele- i; als je die twee eens bij elkaar K wordt het een topper. Hij ïfl het grootste gelijk van de huid gekregen. Het klikte met- iheel goed tussen Rob en mij. ivoorstelbaar, een castingbu- au kan dat nooit bij elkaar zoe- I n. Echt een toevalstreffer. We I ,a dikke maatjes geworden. We fcn dezelfde beleving. Rob is ivakidioot, ik ook." lil geheim. Nico rept van het Ui Beautiful-eiiecï. elke af- itring is een verhaaltje, dat de jters vasthoudt. Hij voert de «an 'die we uitstralen en die took echt hebben. Er is niks speeld. Er worden wat kreten Nico Zwinkels: „Je doet wat voor je sponsors, maar je moet geen boetes krijgen. Daar schiet niemand wat mee op.foto dijkstra maar wij verzin- i ter plekke hoe we het gaan En de herkenbaarheid is „Dat is de kracht van Moeder die al tta tegen haar man loopt te ten: joh, je moet eindelijk die 'Jitrgaan schilderen. Dat zie je Zo van: Nico, wan neer doe je wat ie toen hebt be loofd?" Sponsor Naast de kijker moet ook de sponsor aan zijn trekken komen. Want die wil een aantal onder werpen op tv zien. „Daar gaat de redactie in alle vrijheid mee aan het werk, want je moet die onder werpen er fatsoenlijk in kunnen schrijven. Anders wordt het een grote commercial en dat is niet de bedoeling. Zo hebben we ieder najaar een nieuwe klokthermo- staat, waar je een verhaaltje bij moet verzinnen. We zijn vrij om te doen wat we willen. Als het niet naar hun zin is, hangen ze maandag natuurlijk aan de tele foon. Moet er weer vergaderd worden." „Soms is het op het randje. Als ik schilder en dus een pot verf pak, mag Flexa niet volledig in beeld, 'exa' wel. Zo heeft Rob zijn Po- kon of zijn graszaad. Je doet wat voor je sponsors, maar je moet geen boetes krijgen. Daar schiet niemand wat mee op. Je mag de naam van de sponsor niet noe men. Daarom hebben we het over het doe-het-zelf-centrum of ons groene warenhuis. Dan weet ie dereen waar het over gaat." „Ik heb met Praxis niets te ma ken en Rob niets met Intratuin. Mijn baas is Terca, de grootste baksteenfabrikant van Europa. Ik heb mijn kantoor in Haaften. Ik adviseer architecten en aanne mers over hoe ze om moeten gaan met bakstenen, want dat weten ze niet. In de bouw heb ik alles gedaan. Begonnen in de kassen bouw op mijn vijftiende. Bijge leerd met avondstudie. Aanne mer geworden, opzichter. Op mijn 38e lerarenopleiding gaan doen. Twee-en-een-half jaar voor de klas gestaan. Lesstof geschre ven." Aan de opnames van Eigen huis tuin werkt Nico mee in zijn vrije tijd. „Zo kom ik ook door mijn vakantiedagen heen. Vakantie vier ik meestal maar een weekje. Dat is geleidelijk ge groeid; mijn vrouw is eraan ge wend. Die tv is leuk om erbij te doen, schitterend, maar mijn vas te baan geef ik er niet voor op. Of ze moeten me een contract aan bieden tot mijn 65e. Dan vind ik het best." Linkerhanden Mensen kunnen veel meer dan ze denken en Nico Zwinkels zet hen graag op het goede spoor. „Het is leuk om mensen te laten zien wat je met je handen kunt maken. Een tafeltje maken, een slee zo maar uit het blote hoofd of die ovalen poef. We willen mensen graag prikkelen om zelf ook iets te doen. Zo'n heksentoer is het al lemaal niet. Het is vaak onbe kendheid waarom mensen dingen niet aandurven." „Handigheid is voor tachtig pro cent te leren. Daarboven is het een kwestie' van aangeboren ta lent. 'Ik heb twee linkerhanden', dat is flauwekul. Je moet positief denken. We krijgen duizenden brieven per week. Ik zag er net eentje hangen, een bedankbrieffie van een vrouwtje uit Utrecht. Ze had het aangedurfd om haar ei gen kamer te behangen. Het was nog gelukt ook, het mens was apetrots." Duizenden brieven? „Er zitten heel veel bedelbrieven bij. Veel mensen denken dat we voor niks komen klussen en sturen uitge breide brieven. En dan blijkt aan het eind dat ze weinig of geen budget hebben. Maar zo werkt dat niet." Nico is niet overal wel- 'yoZmmtfeer J'erTy Sprin9er: „Wat zo verfrissend is aan Oio-- is dat mensen, hoe gek sommige onderwerpen Mmken, eindelijk zichzelf durven te zijn. foto archief de stem Door Patrick Bremmers Jerry Springer heeft een vaste plaats ver overd tussen het grote aantal Ameri kaanse talkshows in Nederland. Zo'n honderdduizend landgenoten verkneu kelen zich dankzij SBS 6 over het lief en leed van de Amerikaanse samenleving. In Springers show wensen kinderen hun ouders een vreselijke dood toe en verkla ren lesbiennes toch hetero te zijn. Jerry Springer is even een paar dagen in Lon den voor de promotie van zijn talkshow op het Britse satellietkanaal U.K. Living. Een krap produktie-schema en de druk van vijf tv-uitzendingen per week, dwingen hem zijn bezoek tot de Britse hoofdstad te beperken. Anders was hij ook nog wel even naar Neder land gekomen. „Tijdens de jaren zestig was ik een paar da gen met vakantie in Amsterdam", vertelt Springer. „Ik herinner me alleen dat de mensen erg vriendelijk waren en dat ik er een fantas tische tijd heb gehad. Maar ik kwam net van school en dan heb je nog geen idee hoe de we reld in elkaar zit. Als ik aan Nederland denk, heb ik altijd een beeld van een heel fatsoen lijk land. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de rol die het speelde tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het is een land met een diepge worteld gevoel voor medemenselijkheid. Veel opener en toleranter dan sommige andere Eu ropese landen." Impliciet verwijst hij naar Duitsland waar hij 55 jaar geleden werd geboren en dat zijn fa milie gedwongen werd te verlaten, omdat de nazi's razzia's hielden. Het jonge gezin vluchtte naar Engeland waarna het in 1945 met de Queen Mary de overtocht maakte naar New York. „Hoewel het lang is geleden, staat het me nog heel helder voor de geest", zegt Springer. „Ik weet nog dat mijn ouders me wakker maakten om naar het Vrijheidsbeeld te komen kijken. De mensen op de kade, het zwaaien met de vlaggetjes, de taxi's. Het maakte enorme in druk." Springers grootouders, een oom, een tante en twee neefjes overleefden de Holocaust niet. Zij stierven in een concentratiekamp. „Het is van een enorme invloed geweest op hoe ik ben gaan denken", vertelt hij, „Door die vreselij ke ervaringen weet ik dat je nooit mag discri mineren, nooit mensen mag veroordelen voor wat ze zijn en alleen mag beoordelen op wat ze doen." Springer studeerde rechten en was vijf jaar burgemeester van Cincinatti. Door door zijn befaamde talkshow werd hij een celebrity. In heel Amerika wordt hij herkend, verguisd én op handen gedragen. Allerlei mogelijke onderwerpen passeren in de Jerry Springer Show de revue. Hij geeft echtparen de mogelijkheid elkaar te ver scheuren vanwege een haast onwerkelijke ja loezie. Kinderen die hun ouders een vreselijke dood toewensen, krijgen een klankbord. En uit de kluiten gewassen zwarte lesbiennes komen aan het woord; tegen het eind van de uitzen ding geven ze toe misschien toch heteroseksu eel te zijn en vragen ter plekke hun nieuwe partner ten huwelijk. Springer: „Ja, je kan bij ons over alles praten. Alleen rassendiscriminatie ligt gevoelig. Dat is het zwaarste onderwerp. Het is nog nooit voorgekomen dat we in de uitzending een on derwerp hadden behandeld waarvan ik ach teraf vond dat we het niet hadden moeten doen. Soms had ik misschien iets kritischer moeten zijn of anders moeten reageren. Er is nu eenmaal geen script. We gebruiken nooit acteurs. Het hangt van de situatie op de stu dio-vloer af hoe levendig de discussie wordt. Mensen uit het publiek die een impopulair standpunt vertegenwoordigen, worden uit bundig publiekelijk uitgejouwd en diegenen die sympathie oproepen worden beloond met luid applaus, gejoel en handgeklap. „De studio-vloer is te vergelijken met een cir cus waar verschillende morele standpunten worden uitgevochten. Ik denk dat dat een goede zaak is. Door de aanwezigheid van het publiek blijft er nooit iets onbeantwoord. Mensen zullen nooit een verkeerd beeld krij gen, want het publiek zal nooit een racist toe juichen of een vrouw die haar man bedriegt ZATERDAG 11 MEI 1996 DEEL D kom, zo blijkt tijdens zijn fiets tochtjes door het land, speurend naar containers op de stoep. „Dat is echt reality-tv. We hebben wel eens moeten vluchten, hoor. Dat je bij iemand komt die aan het zwartwerken is en die ineens die camera ziet. Dan ken je benen maken", lacht-ie breed. Tegenpolen De klusjeman en de tuinman zijn twee handen op een buik. „Uit onszelf zullen we nooit uit elkaar gaan. Wij noemen ons de Johnny en Rijk van Eigen huis tuin. Meestal is Rob de aangever. Wij zijn twee hele grote tegenpolen. Wij hebben niks met elkaar ge meen. Rob is de brutale Amster damse jongen die van alles heeft gedaan in zijn leven. Ik ben grootgebracht op het platteland en liep altijd netjes in het gareel. Hij had in de Beatle-tijd lange haren, ik hoefde daarmee niet bij mijn vader aan te komen, want hij sleepte je zo mee naar de kap per. Hij heeft wilde jaren gehad. Ik had verkering toen ik 17 was en trouwde toen ik 23 was. Nou ben ik 28 jaar getrouwd. Het is allemaal rustig gegaan. Ik kom uit katholiek milieu, het West- land, de omgeving van Naald wijk. Was misdienaar en heb daarna altijd hand- en spandien sten verleend in de kerk tot ik acht jaar geleden naar Rosmalen verhuisde. Van zo'n handige man als Nico zou je verwachten dat-ie zelf een huis heeft gebouwd. Mooi niet. „Ik kreeg in Rosmalen twee keer een kavel aangeboden. Maar ik mocht niet bouwen wat ik wilde. Er zijn zoveel voorschriften en regels. Een goothoogte van vijf meter. Ik zeg: jongens, wat koop ik daarvoor? Dan krijg ik een kast van een huis en dat wil ik niet. En het moest een architecto nisch hoogstandje zijn, nou die bestaan voor mij niet. Je wordt zo in je vrijheid beperkt." „Ons huis zijn we nog steeds aan het opknappen. Ik heb van alles gedaan. Nieuwe keuken gezet. Drie slaapkamers omgebouwd tot twee. Kastenwanden ge maakt. Logeerkamer gemaakt. Serre gebouwd. Je blijft dingen houden. Binnen een paar jaar neem ik de badkamer onder han den." 'Eigen huis Stuin', RTL4, 18.10 uur Breda - Chassé Theater (grote zaal). Concert 8 door Het Bra bants Orkest. Programma met muziek van Bach, Beethoven en Mendelssohn. Solist: Wibi Soerjadi (piano), dirgent: Jaap van Zweden. Gehoord op 9 Door Frans Baljeu De klinkende namen van vio list-dirigent Jaap van Zweden en pianist Wibi Soerjadi in een programma met muziek die zo vertrouwd is dat ze in het kiemplasma van de Wes terse mens lijkt opgenomen, trokken zo'n 1150 luisteraars naar het Chassé Theater. Dit is een absoluut record aan be langstellenden voor Het Bra bants Orkest in Breda. Dat dit talrijke publiek laaiend enthousiast naar huis ging, was te danken aan de rasmuzikant Jaap van Zweden, die Het Bra bants Orkest door zijn inspire rende leiding ver boven zijn eigen gemiddelde, uittilde. De concert meester van het Koninklijk Con certgebouworkest weet van bin nen uit hoe een toporkest moet klinken en wist dit hier in een be vlogen dirigeerstijl over te bren gen. De bruisende vitaliteit die Van Zweden in het orkest bracht, maakte dat ik na jaren weer eens gegrepen werd door Mendelsso- hns Italiaanse Symfonie. Van Zweden lijkt te dirigeren zoals hij viool speelt, plotselinge inval len moeten gerealiseerd worden. Zo voert hij een orkest tot uiter sten die het luisteren spannend maken. Naast de haast door zijn vel heenslaande pauk in de salta- rello waren er echter ook subtiele details, zoals de geraffineerde sforzandi in het processie-achtige tweede deel. Prachtig rond van klank waren de hoorns in het een na laastste deel. Dit weergaloze musiceren hoorde je in het orkest al aankomen in hun aandeel in Beethovens vierde pianoconcert. Helaas moet ge zegd worden dat de andere grote naam, pianist Wibi Soerjadi, zijn reputatie niet waar maakte. Bei de eigenzinnige muzikanten le ken nog al eens niet op de zelfde golflengte afgestemd. De opening van het Beethoven- concert maakte dit gelijk pijnlijk duidelijk. Het door Soerjadi in gezette nuchtere tempo werd door Van Zweden in de orkest herhaling van de openingsfrase terecht in een lyrischer sfeer om gezet. Natuurlijk speelt Soerjadi technisch heus wel wat er staat. Voor het laten ademen van mu ziek, waarover hij zaterdag in het radioprogramma Platenzaak nog sprak, moet hij kennelijk toch nog meer naar de door hem veraf gode Jorge Bolet luisteren. Teleurstellend was ook dat Soerjadi niet op de fraaie Fazioli- vleugel van het Chassé Theater wilde spelen. Door zijn heldere, transparante klank zou dit in strument een 'authentiekere' Beethoven hebben opgeleverd dan de in de hoogte vaak blikke rige Steinway. Wanneer je posi tief over dit concert spreekt, moet je de opening buiten beschou wing laten. In een recht toe recht aan uitvoering van Bachs dub- belvioolconcert toonde Van Zwe den zich met veel show als viool solist enigszins onsportief de meerdere van de integere Maurits van den Berg. Amsterdam (anp) - Het Con certgebouw en de Melkweg gaan samenwerken. Het World Roots Festivalheeft beide podia, extremen in de muziekwereld, bijeenge bracht. Het Concertgebouw zocht naar een manier om an dere serieuze muziek te laten horen dan het reportoire dat er doorgaans klinkt. Het festi val wordt van 16 tot en met 23 juni gehouden De Melkweg bood al dertien jaar via het Africa Roots Festival en sinds 1987 via bet World Roots Fes tival, een podium aan wereld muziek. Het bezoek groeide met het jaar. De samenwer king met één van 's werelds beroemdste concertzalen zal, zo verwachten de organisato ren, het World Roots Festival een geheel nieuwe dimensie geven. „Meer dan dertig groe pen treden op", belooft Frans Goossens, die verantwoorde lijk is voor de programmering. „Vorig jaar waren dat er twin tig." De muziek komt letter lijk uit alle hoeken van de we reld: Senegal, Mexico, Bulga rije, Turkije, Corsica, Guin- nee, Oezbekistan, Colombia, Cuba en Zaïre. Goossens ver heugt zich op de zangers uit Tuva, Bulgarije. „Daar is keelzang net zo populair als een Jordaanse smartlap in Amsterdam." Het World Roots Festival kan door 10.000 betalende bezoekers worden beluisterd. De AVRO en de NPS besteden ruim aan dacht aan het festival. De AVRO doet dat met twee uur televisie en vijf uur op Radio 3. De NPS neemt vijftien pro gramma's op voor Radio 4. Ook de Wereldomroep zal mu ziek van het festival laten horen. gelijk geven. In de vijf jaar dat ik de show nu doe, is er nog nooit een uitzending geweest waarbij een immoreel vraagstuk ongeschon den de revue is gepasseerd. Dat vind ik een goede zaak omdat we daarmee precies aange ven waar we staan." Waarom doet hij het? „Zo verdien ik de kost nu eenmaal. Ik had net zo goed vrachtenwa- genchauffeur kunnen zijn. Hier beleef ik meer plezier aan." Springer besluit elke aflevering als een tv-do- minee met een slotgedachte. Waarom? „Om dat ik andere mensen de mogelijkheid geef hun mening te zeggen en het daarom belang rijk vind om het publiek thuis te laten horen welk standpunt ik zelf inneem. Ik denk dat het belangrijk is dat zij zien vanuit welke achtergrond, met welke visie ik die microfoon hanteer en wat ik ervan vind. Er komen bij voorbeeld mensen met een heel radicale me ning aan het woord, maar dat wil nog niet zeggen dat ik het met hen eens ben." Of hij een wereldverbeteraar is? „Ja, maar niet in mijn functie als talkshowhost. Ik vind dat ieder mens in het dagelijks leven moet proberen iets ten positieve aan de wereld te veranderen. Dat heeft niets met het feit dat ik met mijn kop op televisie verschijn, dat versta ik onder een gehoorzaam burger-zijn." De Jerry Springer Show loopt nu vijf jaar. Is zijn visie op mensen, in die tijd veranderd? „Niet zoveel eigenlijk. Het heeft me alleen maar verder doen inzien dat er allerlei ver schillende soorten mensen zijn en dat die ver schillende meningen en diverse interesses hebben. We hebben lang in een maatschappij geleefd waarin mensen zich anders voordeden dan dat ze werkelijk waren. We doen ons al tijd anders voor. Wat zo verfrissend is aan de ze programma's, is dat mensen, hoe gek som mige onderwerpen ook mogen klinken, einde lijk zichzelf durven te zijn, eerlijk zijn en het als een bevrijding zien om erover te kunnen praten. Hoe vreemd sommige aangelegenheden ook mogen klinken, ik leef liever in een land waar iedereen precies kan zeggen wat-ie vindt, dan dat ik in een land zit waar je "de mond wordt gesnoerd. Dat is me alles waard, alles." Rotterdam (anp) - Rotterdam krijgt een Kinderkunsthal. Op het plein in het Museumpark bij de bestaande Kunsthal wordt volgend jaar een containerachtig gebouw neergezet voor activi teiten die gericht zijn op literaire en beeldende vorming. In De Kinderkunsthal kunnen kinderen tentoonstellingen bekij ken, boeken lezen, voorgelezen worden, zelf literair .of kunstzin nig bezig zijn of bijeenkomsten met schrijvers en kunstenaars be zoeken. Er komen twee grote ten toonstellingen per jaar. De Kinderkunsthal is een initia tief van Kunsthal-directeur Wim van Krimpen en Jet Manrho, di recteur van de Stichting Autoped en organisator van de BOEKEE- BOEKIE-projecten, die al een aantal jaren in Nederlandse mu sea worden georganiseerd. Archi tect Sjoerd Soeters heeft het langgerekte gebouw op palen ontworpen. De bouwkosten bedragen twee miljoen gulden. Van Krimpen verwacht dat bedrag via sponso ring bij elkaar te krijgen. Voor de exploitatiekosten, jaarlijks een miljoen gulden, doet hij voor elk drie ton een beroep op de ge meente Rotterdam en op het Rijk. De rest komt uit eigen inkomsten zoals entreegelden en die uit de boekwinkel. Van Krimpen rekent op ten minste 20.000 bezoekers per jaar. Van onze verslaggever Utrecht - De pianisten Tomoko Narata (Japan), Igor Roma (Ita lië) en Chi Wu treden vanavond aan voor de finale van het In ternationale Franz Liszt Pianoconcours in Utrecht. De finale vindt plaats in de grote zaal' van Muziekcentrum Vreden- burg. Radio 4 zendt het concert rechtstreeks uit (aanvang 20.00 uur). De drie finalisten spelen samen met het.Radio Symfonie Orkest o.l.v. Jan Stulen een concertant werk van Liszt: Narata en Wu het Eerste Pianoconcert, Roma de Totentanz. Na afloop van de finale maakt de jury deelt de jury mee wie de win naar is. Tevens wordt de winnaar van de persprijs bekendgemaakt. Aan het Internationale Franz Liszt Pianoconcours, dat voor de vierde maal wordt gehouden, deden dit jaar 42 pianisten uit meer dan 20 lan den mee.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 9