Ouders kampen met van moord verdachte zoon 'A little Princess' mooie familiefilm Art Pro met 'spreekopera' naar Breda The Birdcage: 'La cage' verfilmd door Nichols Demi Moore als jurylid Don Giovanni met kracht en vaart Streep en Neeson in 'Before and after' DE STEM UITGIDS Mother's Finest topattractie op Live In Zundert Ook in de bioscoop DONDERDAG 9 MEI 1996 E4 Van onze verslaggever Grote publiekstrekker tij dens Live in Zundert dat morgenavond van start in café/bar Stuivezand is onge twijfeld Mother's Finest. De ze groep was een van de eer ste bands die rock en funk combineerden. De synthese van verschillen de muziekstijlen bezorgde Mother's Finest in Europa destijds een grote populari teit. Uitverkochte toernees en met goud bekroonde platen. Ook in Nederland. Met Piece of the Rock behaalde de groep in 1978 een top-tienno- tering. Hetzelfde jaar stond Mother's Finest op Pinkpop. Aan de overzijde van de oce aan bleek de mix van funk en rock echter een serieus obsta kel voor een echte doorbraak. Dat was een van de redenen voor de groep om begin jaren tachtig te stoppen. Sindsdien heeft een lichting nieuwe bands als Living Co lour, 24-7 Spyz en Faith No More de door Mother's Finest uitgezette koers verder ont wikkeld en is er daarbij in geslaagd een groot publiek te bereiken. Zangeres Joyce Kennedy noemt zelf Walk This Way van Run DMC als voorbeeld van een - ook com mercieel - geslaagde poging rock en zwarte muziek te combineren. In 1989 werd Mother's Finest heropgericht. Tekenend voor het probleem waar de groep nog altijd mee worstelt, is de titel van hun twee jaar terug verschenen laatste album. Black Radio Won't Play This Record noemden ze de schijf cynisch. Anno 1996 is Mot her's Finest opnieuw op toer- nee en bezoekt men morgena vond Zundert. In het voor programma staan" die dag L.A. Doors en The Sands. Zaterdag staat in het teken van Nederlandstalige rock- and-roll met achtereenvol gens Steilloos en De Dijk. Zondag opent WC Experien ce met humorvolle teksten op wereldsuccessen, waarna Normaal het feest mag af sluiten. Op Hemelvaartdag gaat Live in Zundert verder met optre dens van Hanny, Frans Bau er, One Two Two en de show band Prime Time (15 mei), Rowwen Hèze en Storm (16 mei). Golden Earring is vrijdag 17 mei present. Die avond is Get Layed de support-act. Hard- core-fans kunnen zaterdag 18 mei naar Stuivezand voor een zogenaamde Happy Hardcore Force Mega party met dj Paul Elstak, Shaydi en Rappers. Alle optredens in de feesttent bij café Stuivezand beginnen om 20.00 uur. kaarten kosten 25 of 30 per avond. Een passe-partout kost 135. Door Jos Kessels Sinds de Franse cineast Barbet Schroeder in Hollywood werkt, legt hij zich toe op publieksfilms die iets te melden hebben, zoals hij zelf nadrukkelijk stelt. Dat is de maker van de klassieke drink- film Barfly niet overal in dank afgenomen. Zijn laatste film Kiss of Death was echter zonder meer een voor treffelijke thriller, met enkele topscènes van Nicolas Cage. In Schroeders nieuwste film, Before and after, komt de vraag aan de orde of de waarheid een rol speelt in de rechtszaal. De film begint met een meisjes stem, die zegt dat één seconde je hele leven kan veranderen. Ze doelt daarmee op de verwikkelin gen rond haar tienerbroer, die van moord verdacht wordt en daarmee het hele gezin in de el lende stort. Kunstenaar Ben (Liam Neeson) en echtgenote Carolyn (Meryl Streep) leiden met hun zoon Ja cob en dochter Judith een vrij rustig leven op het platteland. Er zijn wel eens wrijvingen tussen de opvliegende vader en zijn zoon, maar dat mag geen naam hebben. Dan wordt er een.meisje ver moord. Ze blijkt het vriendinne tje te zijn van zoonlief, die na de vondst van het lijk spoorloos is. In de kofferbak van de auto, die door de jongen is achtergelaten, vindt zijn vader bloedsporen en verwijdert die, nog voor de poli tie de wagen kan onderzoeken. Na enkele weken wordt Jacob ge arresteerd en na lang aandringen vertelt hij zijn ouders wat er ge beurd is. Ben vindt dat zijn zoon in de rechtszaal maar een ander ver haal moet vertellen, want anders zou uit kunnen komen dat hij be wijslast vernietigd heeft. In Before and after duurt uitein delijk eerlijk het langst, maar te gelijkertijd dreigt de waarheid het gezin uiteen te drijven. Veel bijzonders weet Barbet Schroe der niet van dit thema te maken. Het lukt hem niet de kijker wer kelijk bij de gang van zaken te betrekken en de morele dilem ma's pakkend te verkopen. De film komt nooit uit boven het niveau van het gladde, conven tionele Hollywood-drama, maar het spel is verzorgd, de muziek tingelt en tangeit en aan het slot triomferen de nobele familie waarden en sluit iedereen elkaar gelukkig in de armen. 'Before and after' draait in Ciné- sol 2 in Breda. foto buena vista Meryl Streep en Liam Neeson als de ouders van een van moord verdachte zoon in de film 'Before and after'. Van onze filmredactie Net als bij de Hollywood-heren nemen de salarissen van de actri ces astronomische proporties aan. Demi Moore is koploopster met rond de twaalf miljoen dollar per film. De filmstudio's verdedi gen deze bedragen door te stellen dat de sterren dit geld ruim schoots terugverdienen omdat het publiek immers speciaal voor hen komt. Dat is maar de vraag. Demi Moore is in The Juror van Brian Gibson bepaald niet in drukwekkend, maar haar uiter lijk spreekt nu eenmaal velen aan. Demi Moore heet in deze film Annie en ze wordt gevraagd om lid te worden van de jury in een rechtszaak tegen een mafia- baas. Haar zoontje Oliver vindt het prachtig dat zijn moeder daarvoor in aanmerking komt en haalt haar over de streep. De maffia-baas heeft echter geen zin om knoflook te snijden achter de tralies. Daarom moet zijn hand langer The Teacher (Alec Bald win) Annie ervan zien te overtui gen dat hij omschuldig is. The Teacher dringt het persoonlijke leven van Annie binnen en zet haar onder druk vast te houden aan twee woorden: 'not guilty'. Lange tijd kabbelt The Juror voort, waarbij Annie zich ge draagt volgens het maffia-boekje en The Teacher verliefd op haar wordt. Als je de moed al hebt op gegeven, slaat toch nog plotseling de vlam in de pan. De lijkenwa gen rijdt voor en links en rechts wordt wat klandizie ingeladen. 'The Juror' van Brian Gibson draait in Casino in Breda, De Ko ning van Engeland in Hulst. Door Jos Kessels Terwijl bij ons de travestieten-rage gelukkig alweer wat geluwd is, komt uit Amerika The Birdcage overgewaaid. Deze komedie van Mi ke Nichols is gebaseerd op het populaire Franse theaterstuk La cage aux folies, dat in Frankrijk al tweemaal eerder werd verfilmd en dat het afgelopen seizoen in ons land als musical te zien was. The Birdcage is de naam van een drukbezoch te travestieten-club aan de boulevard van Miami. De eigenaar van de club, Armand (Ro bin Williams), woont samen met een super- vrouwelijke vriend Albert (Nathan Lane), die met zijn travestie-act voor volle zalen zorgt. Armand heeft ook een zoon, Val, die zijn zijn vader verrast met de mededeling dat hij gaat trouwen. De gelukkige is Barbara, de dochter van een conservatieve senator (Gene Hack- man). Omdat het meisje wel aanvoelt dat pa weinig ziet in een huwelijk met de zoon van een homoseksueel, maakt ze haar ouders wijs dat Vals vader een getrouwde attaché in Grie kenland is, die een vakantiehuis in Miami heeft. Als de senator met zijn gezin Val en Ar mand wil bezoeken, zorgt dat voor heel wat problemen. The Birdcage is een kluchtige komedie over rolpatronen en vooroordelen tegen homosek sualiteit. Om de starre senator te misleiden en het huwelijk van zijn zoon te redden, geven Armand en de als vrouw verklede Albert zich uit als echtpaar. Ironisch genoeg vindt de ho mo-hatende senator de 'vrouw' van Armand uit het juiste, ouderwetse hout gesneden. In deze scènes zit de angel van de film, namelijk dat mensen oordelen over anderen zonder ze werkelijk te kennen. Dat thema is in The Birdcage heel luchtig verwerkt, gebouwd op een scenario vol mis verstanden en versprekingen. Regisseur Mike Nichols, bekend van Who's afraid of Virginia Woolf en The Graduate, laat vooral de acteurs het werk doen. Nathan Lane steelt als de op getutte Albert de nichtenshow. Robin Willi ams heeft een meer ingehouden rol als club eigenaar Armand, terwijl de toch weinig ver wijfde Gene Hackman aan het slot even voor Barbara Bush speelt. 'The Birdcage' van Mike Nichols draait in Casi no 2 in Breda. Van onze filmredactie A little Princess van Alfonso Cuarón is gebaseerd op een oud jeugdboek en handelt over een Brits meisje uit het koloniale In dia van 1914, dat in haar fanta siewereld troost probeert te vin den voor alle tegenslag die ze te verwerken krijgt. Sara is het dochtertje dochter van een rijke Engelse kapitein en weduwnaar. Als de oorlog uit breekt brengt de militair zijn dochter onder in een dure meis jeskostschool in New York en gaat zelf naar het front. Sara ont wikkelt zich met haar sprookjes- verhalen al snel tot de favoriet van de leerlingen en krijgt een speciale band met het jonge, zwarte dienstmeisje Becky. Dit tot woede van het schoolhoofd, een strenge, kille vrouw die de meisjes kort houdt. De wereld stort in voor Sara als haar vader omkomt in de oorlog en al zijn bezittingen verloren gaan. Sara wordt dan door het school hoofd gedegradeerd tot dienst meisje, maar alles komt toch nog goed. A little Princess zit vooral visueel goed in elkaar. Cuarón schiet oogstrelende en sfeergevoelige plaatjes, zonder te verzanden in mooifilmerij. Het verhaal zelf boeit wat minder, omdat het nog al voorspelbaar en moralistisch is, al bevat het wel humor en leu ke typeringen. 'A Little Princess' van Alfonso Cuarón draait in Cinésol 1 in Breda. Weinig ontroering bij Opera Zuid Breda - Chassé Theater (grote zaal). Opera Don Giovanni van Mozart door Opera Zuid. Mu zikale leiding: Marco Zambel- li. Regie: Aidan Lang. Gehoord en gezien op 7 mei. Door Frans Baljeu Wegens 'verkeersproblemen' startte de Don Giovanni waarmee Opera Zuid deze maand door Nederland trekt, een kwartier te laat. Zeker voor de pauze leek het of diri gent Marco Zambelli de verlo ren tijd wilde inhalen. Hoge tempi en soms ook een zekere gejaagdheid waren elementen waardoor de vaak in de parti tuur opgesloten ontroering en huivering weinig uit de verf kwamen. Ook ontstonden hierdoor weieens zangtechnische problemen. De opkomst van Masetto en Zerlina en de pauzefinale vertoonden hierdoor hinderlijke ongelijkhe den tussen zangers en een overi gens goed spelend orkest. De sobere decors in veel grijs met rood-accenten boden weinig mo gelijkheid om je te verschuilen. Door deze absracte vormgeving werd veel aandacht op de spelers gevestigd en kwam de muziek centraal te staan. Van de slimme mogelijkheden van de schuivende achterpanelen werd door regis seur Aidan Lang vaak geraffi neerd gebruik gemaakt. Je kon er mensenmassa'a en individuele personages snel mee laten komen en verdwijnen, een fenomeen dat de vaart van de voorstelling zeer bevorderde. Sterke troef in dit geheel was de belichting van John Bishop. Vooral het werken met schadu wen was fascinerend; daar waar opera de menselijke emotie vaak uitvergroot, werd dit visueel on derstreept door groter wordende schaduwen. De typering van de karakters door de krachtig zingende cast was niet louter clichématig. Don Giovanni had niets meer van een hoofse minnaaar, maar was de recht voor zijn raap, door zijn hormonen bestuurde macho. Ro bert Paulton zette deze typering met hoorbaar en zichtbaar ple zier neer. De door hem openlijk aangeran de Donna Anna, die dit net iets te weinig erg leek te vinden, hield de aandringende Don Ottavio vaak wat mat op afstand. Een soms wat vermoeid overkomende Miranda van Kralingen wist hier niet zo te ontroeren als eerder dit seizoen in de Figaro. Markus Schafer, die de veelgeprezen, door ziekte gevelde Glenn Wins- lade verving, speelde een Don Ot tavio die als held op sokken in zijn braafheid schril contrasteer de met Don Giovanni. Zijn dalla sua pace was beslist fraai. De ondanks alles niet van Don Giovanni loskomende Donna El vira was voor mij het sterkste ka rakter. Assertief, rancuneus en in heftige tweestrijd zong Anna Ma ria Panzarella de sterren van de hemel. Leporello, met zijn soms knappe stemverdraaiingen, had soms wel erg veel weg van zijn meester. Van het koppeltje Zerlina Maset to was de vrouwelijke helft het sterkst. De Commendatore die niet als standbeeld maar als geest terugkeerde, had in deze on aardse gedaante minder sterke momenten. Deze krachtige, met vaart gebrachte productie van Opera Zuid oogstte veel bijval. Theatergroep Art Pro van re gisseur Frans Strijards komt op dinsdag 14 mei naar het Chassé Theater in Breda met het thea tergedicht Uit den vreemde van de Oosterijkse auteur Ernst Jandl. Vertaald door Judith Her- zberg gaat dit autobiografische taalexperiment over een dichter (Theo de Groot) die gevangen zit in de banaliteiten van alledag. Aan werken kan hij nauwelijks toekomen, noch aan seks met zijn vriendin (Marieke van Leeuwen), een schrijfster die el ders woont maar elke avond komt eten. Met drank, sigaret ten, pillen en zinloze rituelen probeert hij het gemis aan crea- tieviteit te vergeten. De tekst bestaat uit strofen van telkens drie uiterst korte, gecon centreerde regels. De personages spreken over zichzelf en elkaar in de derde persoon en in de aan voegende wijs: 'Dat er nu een taxi kome'. Het geeft een tragi-komisch ef fect en zorgt ook voor een schei ding tussen werkelijkheid en verlangen, hetgeen overeenstemt met het thema van het stuk: het onmogelijke leven dat toch ge leefd moet worden. Jandis taal is één volgehouden vervreemdingseffect, dat door de buitengewone vormgeving van regisseur Strijards en decor ontwerpster Stans Lutz vooral een aangename esthetisch erva ring oplevert. Britse, droge humor wordt op zaterdagavond 11 mei in het Bredase Chassé Theater gepre senteerd door The Right Size, een Britse comedy-groep die clowneske slapstick combineert met een universele thematiek over de zin van het bestaan. Voortgekomen uit het straat theater bedrijven Hamish Mc- Coll en Sean Foley een vorm van clownerie die niet alleen hila risch is maar ook subtiel spel be- Scène uit het theatergedicht 'Uit den vreemde' van Ernst Jandl door Art Pro, met Marieke van Leeuwen, Theo de Groot en Kees Scholten. foto reyn van koolwijk vat. Ze worden in de voorstelling Hold me down aangevuld door de Vlaamse vrouwelijke clown Micheline Vandepoel. Visueel is de voorstelling zo helder dat ook een publiek dat Engels minder goed verstaat alles kan begrij pen. Het groepje herinnert aan o.a. Tommy Cooper, Monty Py thon en Laurel Hardy. Stef Bos brengt op zondag 12 mei in Chassé Theater Breda zijn vierde theaterprogramma Scha duw in de nacht, grotendeels ge baseerd op zijn gelijknamige cd. Sinds de thans 34-jarige Vee- nendaler tien jaar geleden naar Antwerpen verhuisde en zich liet beïnvloeden door de rijke Vlaame chansontraditie is zijn werk sterk veranderd. Inmiddels heeft een reis naar Zuid-Afrika een stempel op hem gedrukt. Het lied Zondag in Soweto is er een prachtig voorbeeld van. De Afri kaanse invloed klinkt ook door in zijn eigen melodieën die sinds zijn debuut in 1990 veel aan kracht hebben gewonnen. Hij brengt ingetogen en meer uit bundige nummers met een diep en warm stemgeluid en wordt prachtig begeleid door zichzelf en vier akoestische muzikanten. Mini Maxi komen van 18 tot en 21 mei terug naar de grote Vencozaal in Chassé Breda met hun formidabele programma Scherzo. Twee virtuoze multi- instrumentalisten en mime- clowns in een wervelende show. De boomlange en de kleine ko miek worden begeleid door ne gen rasmuzikanten, die ook meedoen aan het spel en de acro batiek. 25 jaar werken Karei de Rooij (Mini) en Peter de Jong (Maxi) nu al samen, sinds lang al op een hoog wereldniveau, waardoor ze Nederland na dit seizoen alweer de rug moeten toekeren. Jos Brink en Frank Sanders staan vanaf vandaag drie avon den in schouwburg De Kring in Roosendaal met hun schitterend aangeklede, komische musical Zzindereüa. Op 14 en 15 mei ko men ze ook naar De Bussel in Oosterhout. Het bekende sprookje van Assepoester krijgt een leuke eigentijdse variant in het verhaal van een boze stiefva der, de eigenaar van een slecht lopende uitgeverij, die het zijn jonge stiefzoon moeilijk maakt. Een koffiejuffrouw op kantoor is de Goede Fee en een beroemde kinderboekenschrijfster lijkt veel op de mooie Assepoester. Met Lucie de Lange, Rolf Koster en Marije Zwaard, in de verbluf fend mooie regie en choreografie van Barrie Stevens. Olga Zuiderhoek, Annette Mal- herbe en Nettie Blanken spelen kostelijk drie zusters die onder invloed van drank afrekenen met oud zeer in de leuke tragi komedie Aan het eind van de as- pergetijd van Frank Houtappels. Een en ander speelt zich af in een Limburgse kapsalon waar de gescheiden Zuiderhoek met haar dochter (Marjena Moll) het hoofd boven water moet zien te houden. Als het meisje verliefd is op een Pool die in het dorp is om asperges te steken, grijpt haar moeder in. Op zaterdag 11 mei in De Bussel in Oosterhout. Natuurlijk is de voorstelling van cabaretier Hans Teeuwen mor genavond in De Bussel in Oos terhout al uitverkocht, want de ster van dit jonge talent is zeer snel gerezen. Met een ongebrei delde fantasie speelt hij een voortdurend verrassende aan eenschakeling van losse num mers vol bruuske overgangen en suggestieve typeringen. Genade loos weet hij de domheid van verwerpelijke lieden te ontmas keren, waarbij zijn eigen schreeuwerige brutaliteit maar schijn is. Michelle Pfeiffer speelt in het roman.: sche liefdesdrama Up close person,, een serveerster die een bliksemcarrS maakt als televisie-presentatrice en J romance krijgt met tv-producent Rob. Redford. (Grand in Breda, De Kon» van Engeland in Hulst) Terroristenbestrijders Kurt Russell Steven Seagal moeten in de spannen# en spectaculaire actiefilm Critical Deri sion van Stuart Baird een gekaaptj boeing met een zware bom aan U overmeesteren. (Casino 1 in Breda, Cine- mactueel in Bergen op Zoom, Cit» Roosendaal, De Koning van Engeland» Hulst) Een aap speelt de hoofdrol in de vrolii' opgeklopte komedie Dunston c' in. (Casino 4 in Breda, Roxy 2 in Berm op Zoom, De Koning van Enqeland i> Hulst) Bruce Willis moet in 2035 de aarde van de ondergang zien te redden in j, science fictionfilm 12 Monkeys vany ry Gilliam. (Cinésol 3 in Breda, Cinemar- tueel in Bergen op Zoom, City in Ro«. endaal, De Koning van Engeland Hulst) Ondanks de plastic speelgoedfiguren de computer-animatie is de film Tor Story van Walt Disney expressief en ha; verhaal mooi. (Casino 2 in Breda, Cm traal 1 in Geertruidenberg, City in Roos endaal, Cinemactueel en RoxyinBerjj op Zoom, De Koning van Engeland» Hulst) Broken Arrow van John Woo is snelle actiefilm over twee elkaar besta" dende testpiloten (John Travolta sj Christian Slater), met kernraketontplo! fingen en opgeblazen treinen. (Roxyjj Bergen op Zoom, Centraal 2 in Geertic: denberg, De Koning van Engeland; Hulst) In de fascinerende thriller Seven David Fincher worden twee reche. cheurs geconfontreerd met de gruw;, daden van een bijbels geïnspireerde se riemoordenaar. (Casino 4 in Breda, Ceif traal 1 in Geertruidenberg) In de fraai gekostumeerde komed: Sense and Sensibility van Ang L spelen EmmaThompsonenKateWir.il twee 18e eeuwse zusjes die verliefd w:, den op de verkeerde mannen (o.a. Hu; Grant). (Cinésol 1 in Breda) Braveheart, het met vijf Oscars kroonde middeleeuwse vecht- en li^ desspektakel met Mel Gibson als Schot opstandeling, draait nog in Mignon: Breda. In de sentimentele smartlap Mr. Hol land's Opus speelt Richard Dreyfr een muziekleraar met een doof zoont; die het maakt bij zijn leerlingen. (DeK^ ning van Engeland in Hulst) John Travolta, Gene Hackman en Da». DeVito spelen de hoofdrollen indek medie Get Shorty, waarin de iouoL kanten van Hollywood verrassend Ié op de hak worden genomen. (Ciner tueel in Bergen op Zoom, City in Ro:. endaal) De Witte Ballon van Jafar Panahi en Abbas Kariostami is een mooie en air, santé speelfilm uit Iran, waarin een kle meisje het geld kwijt raakt en weer te rugkrijgt dat ze van haar moeder hei gekregen om een goudvis te kop;, Vooral de taferelen op de markt van Tf heran zijn filmisch aantrekkelijk, hq verhaaltje blijft wat voorspelbaar. (Ch; sé Cinema Breda) Het met Oscars bekroonde diersproo! Babe, een buitengewone big i' nog in Mignon in Breda, Cinemadu: in Bergen op Zoom. Kostelijk is het sprookje Lang leve* koningin, waarin een meisje (Tiba T: sijn) geobsedeerd raakt door het scha. spel en in een paleis met leven, schaakstukken belandt. (Cinemadu. in Bergen op Zoom. In Children of Nature beleefti oude IJslandse boer nog een late id), met een jeugdvriendin in de ruigestN waar hij vandaan komt. Een mooie L landse film van Fridrik Thor Fridrikss. met magische natuurbeelden. P- Cinema Breda) The Secret of Roan Inish van John f les is een schitterend, warm lersspr». je over een 11-jarig meisje en een ff gisch zeehondeneiland. (Chassé One. in Breda, woensdagmatinee) Antonia, het amusante fa™"® sprookje van Marleen Gorris bil" Chassé Cinema Breda. Met Willek®1 Ammelrooy als oermoeder van vier j neraties onafhankelijke vrouwen, kroond met een Oscar. II Postino, de mooie, poëtische fim Michael Radford over de vriendp tussen de dichter Pablo Neruda (PniV Noiret) en een eenvoudige It® postbode (Massimo Troisi), is wee' 1 in Chassé Cinema Breda. Gay Cinema Breda vertoont zo# dag in Chassé Cinema Love and i» remains, een zwarte komed.e Canadees Denys Arcand over onz dertigers in Montreal. Filmtheater Oosterhout vertoont»^ dagavond de boeiende Engelse 9 medie Priest van Antonia Bird, innerlijke strijd van een homo», priester die ook nog wordt opg met een biechtgeheim over meest- Fideï et Arti in Oudenbosch draait»; avond dockers van Spike Lee, vey Keitel als een recherchei r beert de drugs- en geweldsp van multiraciale jongeren opt

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 34