Ouders kampen
met van moord
verdachte zoon
'A little Princess'
mooie familiefilm
Art Pro met 'spreekopera' naar Breda
The Birdcage: 'La cage' verfilmd door Nichols
Demi Moore als jurylid
Don Giovanni met
kracht en vaart
Streep en Neeson in 'Before and after'
DE STEM
UITGIDS
Mother's Finest
topattractie op
Live In Zundert
Ook in de bioscoop
DONDERDAG 9 MEI 1996 E4
Van onze verslaggever
Grote publiekstrekker tij
dens Live in Zundert dat
morgenavond van start in
café/bar Stuivezand is onge
twijfeld Mother's Finest. De
ze groep was een van de eer
ste bands die rock en funk
combineerden.
De synthese van verschillen
de muziekstijlen bezorgde
Mother's Finest in Europa
destijds een grote populari
teit. Uitverkochte toernees en
met goud bekroonde platen.
Ook in Nederland. Met Piece
of the Rock behaalde de
groep in 1978 een top-tienno-
tering. Hetzelfde jaar stond
Mother's Finest op Pinkpop.
Aan de overzijde van de oce
aan bleek de mix van funk en
rock echter een serieus obsta
kel voor een echte doorbraak.
Dat was een van de redenen
voor de groep om begin jaren
tachtig te stoppen.
Sindsdien heeft een lichting
nieuwe bands als Living Co
lour, 24-7 Spyz en Faith No
More de door Mother's Finest
uitgezette koers verder ont
wikkeld en is er daarbij in
geslaagd een groot publiek te
bereiken. Zangeres Joyce
Kennedy noemt zelf Walk
This Way van Run DMC als
voorbeeld van een - ook com
mercieel - geslaagde poging
rock en zwarte muziek te
combineren.
In 1989 werd Mother's Finest
heropgericht. Tekenend voor
het probleem waar de groep
nog altijd mee worstelt, is de
titel van hun twee jaar terug
verschenen laatste album.
Black Radio Won't Play This
Record noemden ze de schijf
cynisch. Anno 1996 is Mot
her's Finest opnieuw op toer-
nee en bezoekt men morgena
vond Zundert. In het voor
programma staan" die dag
L.A. Doors en The Sands.
Zaterdag staat in het teken
van Nederlandstalige rock-
and-roll met achtereenvol
gens Steilloos en De Dijk.
Zondag opent WC Experien
ce met humorvolle teksten op
wereldsuccessen, waarna
Normaal het feest mag af
sluiten.
Op Hemelvaartdag gaat Live
in Zundert verder met optre
dens van Hanny, Frans Bau
er, One Two Two en de show
band Prime Time (15 mei),
Rowwen Hèze en Storm (16
mei).
Golden Earring is vrijdag 17
mei present. Die avond is Get
Layed de support-act. Hard-
core-fans kunnen zaterdag
18 mei naar Stuivezand voor
een zogenaamde Happy
Hardcore Force Mega party
met dj Paul Elstak, Shaydi en
Rappers.
Alle optredens in de feesttent
bij café Stuivezand beginnen
om 20.00 uur. kaarten kosten
25 of 30 per avond. Een
passe-partout kost 135.
Door Jos Kessels
Sinds de Franse cineast Barbet
Schroeder in Hollywood werkt,
legt hij zich toe op publieksfilms
die iets te melden hebben, zoals
hij zelf nadrukkelijk stelt. Dat is
de maker van de klassieke drink-
film Barfly niet overal in dank
afgenomen.
Zijn laatste film Kiss of Death
was echter zonder meer een voor
treffelijke thriller, met enkele
topscènes van Nicolas Cage. In
Schroeders nieuwste film, Before
and after, komt de vraag aan de
orde of de waarheid een rol speelt
in de rechtszaal.
De film begint met een meisjes
stem, die zegt dat één seconde je
hele leven kan veranderen. Ze
doelt daarmee op de verwikkelin
gen rond haar tienerbroer, die
van moord verdacht wordt en
daarmee het hele gezin in de el
lende stort.
Kunstenaar Ben (Liam Neeson)
en echtgenote Carolyn (Meryl
Streep) leiden met hun zoon Ja
cob en dochter Judith een vrij
rustig leven op het platteland. Er
zijn wel eens wrijvingen tussen
de opvliegende vader en zijn
zoon, maar dat mag geen naam
hebben.
Dan wordt er een.meisje ver
moord. Ze blijkt het vriendinne
tje te zijn van zoonlief, die na de
vondst van het lijk spoorloos is.
In de kofferbak van de auto, die
door de jongen is achtergelaten,
vindt zijn vader bloedsporen en
verwijdert die, nog voor de poli
tie de wagen kan onderzoeken.
Na enkele weken wordt Jacob ge
arresteerd en na lang aandringen
vertelt hij zijn ouders wat er ge
beurd is.
Ben vindt dat zijn zoon in de
rechtszaal maar een ander ver
haal moet vertellen, want anders
zou uit kunnen komen dat hij be
wijslast vernietigd heeft.
In Before and after duurt uitein
delijk eerlijk het langst, maar te
gelijkertijd dreigt de waarheid
het gezin uiteen te drijven. Veel
bijzonders weet Barbet Schroe
der niet van dit thema te maken.
Het lukt hem niet de kijker wer
kelijk bij de gang van zaken te
betrekken en de morele dilem
ma's pakkend te verkopen.
De film komt nooit uit boven het
niveau van het gladde, conven
tionele Hollywood-drama, maar
het spel is verzorgd, de muziek
tingelt en tangeit en aan het slot
triomferen de nobele familie
waarden en sluit iedereen elkaar
gelukkig in de armen.
'Before and after' draait in Ciné-
sol 2 in Breda.
foto buena vista
Meryl Streep en Liam Neeson als de ouders van een van moord verdachte zoon in de film 'Before and after'.
Van onze filmredactie
Net als bij de Hollywood-heren
nemen de salarissen van de actri
ces astronomische proporties
aan. Demi Moore is koploopster
met rond de twaalf miljoen dollar
per film. De filmstudio's verdedi
gen deze bedragen door te stellen
dat de sterren dit geld ruim
schoots terugverdienen omdat
het publiek immers speciaal voor
hen komt. Dat is maar de vraag.
Demi Moore is in The Juror van
Brian Gibson bepaald niet in
drukwekkend, maar haar uiter
lijk spreekt nu eenmaal velen
aan. Demi Moore heet in deze
film Annie en ze wordt gevraagd
om lid te worden van de jury in
een rechtszaak tegen een mafia-
baas. Haar zoontje Oliver vindt
het prachtig dat zijn moeder
daarvoor in aanmerking komt en
haalt haar over de streep. De
maffia-baas heeft echter geen zin
om knoflook te snijden achter de
tralies. Daarom moet zijn hand
langer The Teacher (Alec Bald
win) Annie ervan zien te overtui
gen dat hij omschuldig is. The
Teacher dringt het persoonlijke
leven van Annie binnen en zet
haar onder druk vast te houden
aan twee woorden: 'not guilty'.
Lange tijd kabbelt The Juror
voort, waarbij Annie zich ge
draagt volgens het maffia-boekje
en The Teacher verliefd op haar
wordt. Als je de moed al hebt op
gegeven, slaat toch nog plotseling
de vlam in de pan. De lijkenwa
gen rijdt voor en links en rechts
wordt wat klandizie ingeladen.
'The Juror' van Brian Gibson
draait in Casino in Breda, De Ko
ning van Engeland in Hulst.
Door Jos Kessels
Terwijl bij ons de travestieten-rage gelukkig
alweer wat geluwd is, komt uit Amerika The
Birdcage overgewaaid. Deze komedie van Mi
ke Nichols is gebaseerd op het populaire
Franse theaterstuk La cage aux folies, dat in
Frankrijk al tweemaal eerder werd verfilmd
en dat het afgelopen seizoen in ons land als
musical te zien was.
The Birdcage is de naam van een drukbezoch
te travestieten-club aan de boulevard van
Miami. De eigenaar van de club, Armand (Ro
bin Williams), woont samen met een super-
vrouwelijke vriend Albert (Nathan Lane), die
met zijn travestie-act voor volle zalen zorgt.
Armand heeft ook een zoon, Val, die zijn zijn
vader verrast met de mededeling dat hij gaat
trouwen. De gelukkige is Barbara, de dochter
van een conservatieve senator (Gene Hack-
man). Omdat het meisje wel aanvoelt dat pa
weinig ziet in een huwelijk met de zoon van
een homoseksueel, maakt ze haar ouders wijs
dat Vals vader een getrouwde attaché in Grie
kenland is, die een vakantiehuis in Miami
heeft. Als de senator met zijn gezin Val en Ar
mand wil bezoeken, zorgt dat voor heel wat
problemen.
The Birdcage is een kluchtige komedie over
rolpatronen en vooroordelen tegen homosek
sualiteit. Om de starre senator te misleiden en
het huwelijk van zijn zoon te redden, geven
Armand en de als vrouw verklede Albert zich
uit als echtpaar. Ironisch genoeg vindt de ho
mo-hatende senator de 'vrouw' van Armand
uit het juiste, ouderwetse hout gesneden. In
deze scènes zit de angel van de film, namelijk
dat mensen oordelen over anderen zonder ze
werkelijk te kennen.
Dat thema is in The Birdcage heel luchtig
verwerkt, gebouwd op een scenario vol mis
verstanden en versprekingen. Regisseur Mike
Nichols, bekend van Who's afraid of Virginia
Woolf en The Graduate, laat vooral de acteurs
het werk doen. Nathan Lane steelt als de op
getutte Albert de nichtenshow. Robin Willi
ams heeft een meer ingehouden rol als club
eigenaar Armand, terwijl de toch weinig ver
wijfde Gene Hackman aan het slot even voor
Barbara Bush speelt.
'The Birdcage' van Mike Nichols draait in Casi
no 2 in Breda.
Van onze filmredactie
A little Princess van Alfonso
Cuarón is gebaseerd op een oud
jeugdboek en handelt over een
Brits meisje uit het koloniale In
dia van 1914, dat in haar fanta
siewereld troost probeert te vin
den voor alle tegenslag die ze te
verwerken krijgt.
Sara is het dochtertje dochter
van een rijke Engelse kapitein en
weduwnaar. Als de oorlog uit
breekt brengt de militair zijn
dochter onder in een dure meis
jeskostschool in New York en
gaat zelf naar het front. Sara ont
wikkelt zich met haar sprookjes-
verhalen al snel tot de favoriet
van de leerlingen en krijgt een
speciale band met het jonge,
zwarte dienstmeisje Becky. Dit
tot woede van het schoolhoofd,
een strenge, kille vrouw die de
meisjes kort houdt.
De wereld stort in voor Sara als
haar vader omkomt in de oorlog
en al zijn bezittingen verloren
gaan.
Sara wordt dan door het school
hoofd gedegradeerd tot dienst
meisje, maar alles komt toch nog
goed.
A little Princess zit vooral visueel
goed in elkaar. Cuarón schiet
oogstrelende en sfeergevoelige
plaatjes, zonder te verzanden in
mooifilmerij. Het verhaal zelf
boeit wat minder, omdat het nog
al voorspelbaar en moralistisch
is, al bevat het wel humor en leu
ke typeringen.
'A Little Princess' van Alfonso
Cuarón draait in Cinésol 1 in
Breda.
Weinig ontroering bij Opera Zuid
Breda - Chassé Theater (grote
zaal). Opera Don Giovanni van
Mozart door Opera Zuid. Mu
zikale leiding: Marco Zambel-
li. Regie: Aidan Lang. Gehoord
en gezien op 7 mei.
Door Frans Baljeu
Wegens 'verkeersproblemen'
startte de Don Giovanni
waarmee Opera Zuid deze
maand door Nederland trekt,
een kwartier te laat. Zeker
voor de pauze leek het of diri
gent Marco Zambelli de verlo
ren tijd wilde inhalen. Hoge
tempi en soms ook een zekere
gejaagdheid waren elementen
waardoor de vaak in de parti
tuur opgesloten ontroering en
huivering weinig uit de verf
kwamen.
Ook ontstonden hierdoor weieens
zangtechnische problemen. De
opkomst van Masetto en Zerlina
en de pauzefinale vertoonden
hierdoor hinderlijke ongelijkhe
den tussen zangers en een overi
gens goed spelend orkest.
De sobere decors in veel grijs met
rood-accenten boden weinig mo
gelijkheid om je te verschuilen.
Door deze absracte vormgeving
werd veel aandacht op de spelers
gevestigd en kwam de muziek
centraal te staan. Van de slimme
mogelijkheden van de schuivende
achterpanelen werd door regis
seur Aidan Lang vaak geraffi
neerd gebruik gemaakt. Je kon er
mensenmassa'a en individuele
personages snel mee laten komen
en verdwijnen, een fenomeen dat
de vaart van de voorstelling zeer
bevorderde.
Sterke troef in dit geheel was de
belichting van John Bishop.
Vooral het werken met schadu
wen was fascinerend; daar waar
opera de menselijke emotie vaak
uitvergroot, werd dit visueel on
derstreept door groter wordende
schaduwen.
De typering van de karakters
door de krachtig zingende cast
was niet louter clichématig. Don
Giovanni had niets meer van een
hoofse minnaaar, maar was de
recht voor zijn raap, door zijn
hormonen bestuurde macho. Ro
bert Paulton zette deze typering
met hoorbaar en zichtbaar ple
zier neer.
De door hem openlijk aangeran
de Donna Anna, die dit net iets te
weinig erg leek te vinden, hield
de aandringende Don Ottavio
vaak wat mat op afstand. Een
soms wat vermoeid overkomende
Miranda van Kralingen wist hier
niet zo te ontroeren als eerder dit
seizoen in de Figaro. Markus
Schafer, die de veelgeprezen,
door ziekte gevelde Glenn Wins-
lade verving, speelde een Don Ot
tavio die als held op sokken in
zijn braafheid schril contrasteer
de met Don Giovanni. Zijn dalla
sua pace was beslist fraai.
De ondanks alles niet van Don
Giovanni loskomende Donna El
vira was voor mij het sterkste ka
rakter. Assertief, rancuneus en in
heftige tweestrijd zong Anna Ma
ria Panzarella de sterren van de
hemel.
Leporello, met zijn soms knappe
stemverdraaiingen, had soms wel
erg veel weg van zijn meester.
Van het koppeltje Zerlina Maset
to was de vrouwelijke helft het
sterkst. De Commendatore die
niet als standbeeld maar als geest
terugkeerde, had in deze on
aardse gedaante minder sterke
momenten. Deze krachtige, met
vaart gebrachte productie van
Opera Zuid oogstte veel bijval.
Theatergroep Art Pro van re
gisseur Frans Strijards komt op
dinsdag 14 mei naar het Chassé
Theater in Breda met het thea
tergedicht Uit den vreemde van
de Oosterijkse auteur Ernst
Jandl. Vertaald door Judith Her-
zberg gaat dit autobiografische
taalexperiment over een dichter
(Theo de Groot) die gevangen zit
in de banaliteiten van alledag.
Aan werken kan hij nauwelijks
toekomen, noch aan seks met
zijn vriendin (Marieke van
Leeuwen), een schrijfster die el
ders woont maar elke avond
komt eten. Met drank, sigaret
ten, pillen en zinloze rituelen
probeert hij het gemis aan crea-
tieviteit te vergeten.
De tekst bestaat uit strofen van
telkens drie uiterst korte, gecon
centreerde regels. De personages
spreken over zichzelf en elkaar
in de derde persoon en in de aan
voegende wijs: 'Dat er nu een
taxi kome'.
Het geeft een tragi-komisch ef
fect en zorgt ook voor een schei
ding tussen werkelijkheid en
verlangen, hetgeen overeenstemt
met het thema van het stuk: het
onmogelijke leven dat toch ge
leefd moet worden.
Jandis taal is één volgehouden
vervreemdingseffect, dat door
de buitengewone vormgeving
van regisseur Strijards en decor
ontwerpster Stans Lutz vooral
een aangename esthetisch erva
ring oplevert.
Britse, droge humor wordt op
zaterdagavond 11 mei in het
Bredase Chassé Theater gepre
senteerd door The Right Size,
een Britse comedy-groep die
clowneske slapstick combineert
met een universele thematiek
over de zin van het bestaan.
Voortgekomen uit het straat
theater bedrijven Hamish Mc-
Coll en Sean Foley een vorm van
clownerie die niet alleen hila
risch is maar ook subtiel spel be-
Scène uit het theatergedicht 'Uit den vreemde' van Ernst Jandl door Art Pro, met Marieke van Leeuwen, Theo de Groot en Kees
Scholten. foto reyn van koolwijk
vat. Ze worden in de voorstelling
Hold me down aangevuld door
de Vlaamse vrouwelijke clown
Micheline Vandepoel. Visueel is
de voorstelling zo helder dat ook
een publiek dat Engels minder
goed verstaat alles kan begrij
pen. Het groepje herinnert aan
o.a. Tommy Cooper, Monty Py
thon en Laurel Hardy.
Stef Bos brengt op zondag 12
mei in Chassé Theater Breda zijn
vierde theaterprogramma Scha
duw in de nacht, grotendeels ge
baseerd op zijn gelijknamige cd.
Sinds de thans 34-jarige Vee-
nendaler tien jaar geleden naar
Antwerpen verhuisde en zich
liet beïnvloeden door de rijke
Vlaame chansontraditie is zijn
werk sterk veranderd. Inmiddels
heeft een reis naar Zuid-Afrika
een stempel op hem gedrukt. Het
lied Zondag in Soweto is er een
prachtig voorbeeld van. De Afri
kaanse invloed klinkt ook door
in zijn eigen melodieën die sinds
zijn debuut in 1990 veel aan
kracht hebben gewonnen. Hij
brengt ingetogen en meer uit
bundige nummers met een diep
en warm stemgeluid en wordt
prachtig begeleid door zichzelf
en vier akoestische muzikanten.
Mini Maxi komen van 18 tot
en 21 mei terug naar de grote
Vencozaal in Chassé Breda met
hun formidabele programma
Scherzo. Twee virtuoze multi-
instrumentalisten en mime-
clowns in een wervelende show.
De boomlange en de kleine ko
miek worden begeleid door ne
gen rasmuzikanten, die ook
meedoen aan het spel en de acro
batiek. 25 jaar werken Karei de
Rooij (Mini) en Peter de Jong
(Maxi) nu al samen, sinds lang al
op een hoog wereldniveau,
waardoor ze Nederland na dit
seizoen alweer de rug moeten
toekeren.
Jos Brink en Frank Sanders
staan vanaf vandaag drie avon
den in schouwburg De Kring in
Roosendaal met hun schitterend
aangeklede, komische musical
Zzindereüa. Op 14 en 15 mei ko
men ze ook naar De Bussel in
Oosterhout. Het bekende
sprookje van Assepoester krijgt
een leuke eigentijdse variant in
het verhaal van een boze stiefva
der, de eigenaar van een slecht
lopende uitgeverij, die het zijn
jonge stiefzoon moeilijk maakt.
Een koffiejuffrouw op kantoor is
de Goede Fee en een beroemde
kinderboekenschrijfster lijkt
veel op de mooie Assepoester.
Met Lucie de Lange, Rolf Koster
en Marije Zwaard, in de verbluf
fend mooie regie en choreografie
van Barrie Stevens.
Olga Zuiderhoek, Annette Mal-
herbe en Nettie Blanken spelen
kostelijk drie zusters die onder
invloed van drank afrekenen
met oud zeer in de leuke tragi
komedie Aan het eind van de as-
pergetijd van Frank Houtappels.
Een en ander speelt zich af in
een Limburgse kapsalon waar
de gescheiden Zuiderhoek met
haar dochter (Marjena Moll) het
hoofd boven water moet zien te
houden. Als het meisje verliefd
is op een Pool die in het dorp is
om asperges te steken, grijpt
haar moeder in. Op zaterdag 11
mei in De Bussel in Oosterhout.
Natuurlijk is de voorstelling van
cabaretier Hans Teeuwen mor
genavond in De Bussel in Oos
terhout al uitverkocht, want de
ster van dit jonge talent is zeer
snel gerezen. Met een ongebrei
delde fantasie speelt hij een
voortdurend verrassende aan
eenschakeling van losse num
mers vol bruuske overgangen en
suggestieve typeringen. Genade
loos weet hij de domheid van
verwerpelijke lieden te ontmas
keren, waarbij zijn eigen
schreeuwerige brutaliteit maar
schijn is.
Michelle Pfeiffer speelt in het roman.:
sche liefdesdrama Up close person,,
een serveerster die een bliksemcarrS
maakt als televisie-presentatrice en J
romance krijgt met tv-producent Rob.
Redford. (Grand in Breda, De Kon»
van Engeland in Hulst)
Terroristenbestrijders Kurt Russell
Steven Seagal moeten in de spannen#
en spectaculaire actiefilm Critical Deri
sion van Stuart Baird een gekaaptj
boeing met een zware bom aan U
overmeesteren. (Casino 1 in Breda, Cine-
mactueel in Bergen op Zoom, Cit»
Roosendaal, De Koning van Engeland»
Hulst)
Een aap speelt de hoofdrol in de vrolii'
opgeklopte komedie Dunston c'
in. (Casino 4 in Breda, Roxy 2 in Berm
op Zoom, De Koning van Enqeland i>
Hulst)
Bruce Willis moet in 2035 de aarde van
de ondergang zien te redden in j,
science fictionfilm 12 Monkeys vany
ry Gilliam. (Cinésol 3 in Breda, Cinemar-
tueel in Bergen op Zoom, City in Ro«.
endaal, De Koning van Engeland
Hulst)
Ondanks de plastic speelgoedfiguren
de computer-animatie is de film Tor
Story van Walt Disney expressief en ha;
verhaal mooi. (Casino 2 in Breda, Cm
traal 1 in Geertruidenberg, City in Roos
endaal, Cinemactueel en RoxyinBerjj
op Zoom, De Koning van Engeland»
Hulst)
Broken Arrow van John Woo is
snelle actiefilm over twee elkaar besta"
dende testpiloten (John Travolta sj
Christian Slater), met kernraketontplo!
fingen en opgeblazen treinen. (Roxyjj
Bergen op Zoom, Centraal 2 in Geertic:
denberg, De Koning van Engeland;
Hulst)
In de fascinerende thriller Seven
David Fincher worden twee reche.
cheurs geconfontreerd met de gruw;,
daden van een bijbels geïnspireerde se
riemoordenaar. (Casino 4 in Breda, Ceif
traal 1 in Geertruidenberg)
In de fraai gekostumeerde komed:
Sense and Sensibility van Ang L
spelen EmmaThompsonenKateWir.il
twee 18e eeuwse zusjes die verliefd w:,
den op de verkeerde mannen (o.a. Hu;
Grant). (Cinésol 1 in Breda)
Braveheart, het met vijf Oscars
kroonde middeleeuwse vecht- en li^
desspektakel met Mel Gibson als Schot
opstandeling, draait nog in Mignon:
Breda.
In de sentimentele smartlap Mr. Hol
land's Opus speelt Richard Dreyfr
een muziekleraar met een doof zoont;
die het maakt bij zijn leerlingen. (DeK^
ning van Engeland in Hulst)
John Travolta, Gene Hackman en Da».
DeVito spelen de hoofdrollen indek
medie Get Shorty, waarin de iouoL
kanten van Hollywood verrassend Ié
op de hak worden genomen. (Ciner
tueel in Bergen op Zoom, City in Ro:.
endaal)
De Witte Ballon van Jafar Panahi en
Abbas Kariostami is een mooie en air,
santé speelfilm uit Iran, waarin een kle
meisje het geld kwijt raakt en weer te
rugkrijgt dat ze van haar moeder hei
gekregen om een goudvis te kop;,
Vooral de taferelen op de markt van Tf
heran zijn filmisch aantrekkelijk, hq
verhaaltje blijft wat voorspelbaar. (Ch;
sé Cinema Breda)
Het met Oscars bekroonde diersproo!
Babe, een buitengewone big i'
nog in Mignon in Breda, Cinemadu:
in Bergen op Zoom.
Kostelijk is het sprookje Lang leve*
koningin, waarin een meisje (Tiba T:
sijn) geobsedeerd raakt door het scha.
spel en in een paleis met leven,
schaakstukken belandt. (Cinemadu.
in Bergen op Zoom.
In Children of Nature beleefti
oude IJslandse boer nog een late id),
met een jeugdvriendin in de ruigestN
waar hij vandaan komt. Een mooie L
landse film van Fridrik Thor Fridrikss.
met magische natuurbeelden. P-
Cinema Breda)
The Secret of Roan Inish van John f
les is een schitterend, warm lersspr».
je over een 11-jarig meisje en een ff
gisch zeehondeneiland. (Chassé One.
in Breda, woensdagmatinee)
Antonia, het amusante fa™"®
sprookje van Marleen Gorris bil"
Chassé Cinema Breda. Met Willek®1
Ammelrooy als oermoeder van vier j
neraties onafhankelijke vrouwen,
kroond met een Oscar.
II Postino, de mooie, poëtische fim
Michael Radford over de vriendp
tussen de dichter Pablo Neruda (PniV
Noiret) en een eenvoudige It®
postbode (Massimo Troisi), is wee' 1
in Chassé Cinema Breda.
Gay Cinema Breda vertoont zo#
dag in Chassé Cinema Love and i»
remains, een zwarte komed.e
Canadees Denys Arcand over onz
dertigers in Montreal.
Filmtheater Oosterhout vertoont»^
dagavond de boeiende Engelse 9
medie Priest van Antonia Bird,
innerlijke strijd van een homo»,
priester die ook nog wordt opg
met een biechtgeheim over meest-
Fideï et Arti in Oudenbosch draait»;
avond dockers van Spike Lee,
vey Keitel als een recherchei r
beert de drugs- en geweldsp
van multiraciale jongeren opt