'Ik zou niet eens vrolijk willen zijn' Bodem en zoldering t U negatief. Jg) TOYOTA Schilder Pieter Defesche (75) over Limburg, bijbel en heimwee genwoordigers m/v North Sea Jazz verder met beproefde formule GROTE GIDS D3 aren offsetdrukker Van Leeuwen IN BEELD Zuil Poëzie EXPOSITIES KORT Uit Nederland en Vlaanderen Expositie over Louis Armstrong De naakte mens van Sander Kletter Ton Slits in Galerie Chassé Werk van Jacquelien Beenen DONDERDAG 9 MEI 1996 ^nten vliegen de oren. Sv (het Duitse TNO) gekozen Iste auto. De ADAC (de Duitse Iteerde dat Toyota het minst f merk is. In België wees (Magazine Toyota aan als merk. Evenals het Franse Én het Engelse Topgear wees le koop. In eigen land gaf de lardeverhouding te zien bij de lan het jaar 1995. En dat alles |ns controleren. Tevens hebben met de laatste TÜV-resultaten Ie Toyota Airshow kt niet zomaar uit de lucht vallen. Izich aangetrokken tot topkwaliteit, F denken, sportiviteit en uitdaging. |dt met de luchtvaart. Het is daarom Lichtvaart elkaar al jaren geleden I wel uit Toyota' s ballon. Tot en aat de showroom Ier in het teken van de I Bomvol met aanbiedingen fgh zijn! ansen op een prijs hoog, heel hoog. ealer Airshow-dagen maakt u al showroom bezoekt. Kans op één Toyota-fabriek in Burnaston (GB). n van de 10 spectaculaire stunt van de 50 rondvluchten boven ien of kans op één van de 1.000 Kunt u nagaan wat uw kansen zijn kans is dan in ieder geval groot dat I peter van Vlerken liet atelier van Pieter Defesche in IJestraten vlamt het rood en bruist lij-blauw van drie doeken die naast !ar staan te wachten op de finis- ■U, touch. Twee ervan zijn berg- lydschappen, geliefd thema van de ICjurgse schilder. „Landschappen Veen constante in mijn werk. Ze L J, gen bron van leven, van groei- jacht." L vertelt van de wandelingen die hij likte door de omgeving, hoe hij het frjjchap op zich liet inwerken en zijn Iffl,ringen deelde met zijn hond Jason. vertrouwd is het om mij heen. Mijn jt;k is doorspekt met waar ik ben opge ld. Dat is een soort heimwee, al ben Ihuiverig dat uit te spreken. Het klinkt «sentimenteel. Wat ik als kind reeds Jen heb, blijf ik met mij meedragen, itdingen spelen een rol in mijn bevat- fesvermogen." j wandelen doet hij niet veel meer. jjirde ouderdom willen zijn benen niet rjtr als voorheen. Bovendien stierf de J twen jaar geleden. „Daar heb ik jitt van gehad. Hij was een vriend van lil,, donkere ogen achter een zwaar ïtnur. Grijze snor, lichtbruin van ni- jae. Defesche praat met gedragen Innemende man. (hebben het over zijn kleuren, die ,,r sommigen als vrolijk worden erva- j. Hij trekt een gezicht alsof hij juist iis vies heeft gegeten. „Daar heb ik me s over verbaasd. Feestelijk, zeg- jzesoms ook. Wat is vrolijk? Er be- n geen vrolijke kleuren. En ik ben bmaal niet vrolijk, al lijkt het soms zo. f zou niet eens vrolijk willen zijn. Voor 9 schilderij zijn maar twee aanduidin- jk: öf het is ernstig en diep, öf [i! is oppervlakkig en banaal." ïi herinnert zich dat een docent op de |takademie in Amsterdam, waar hij s en net na de oorlog studeerde, j landschappen „lachende heuvels" üde. „Maar ik had ze geschilderd als fe huilende heuvels van Limburg. Ik t het nooit." Defesche grinnikt. Ijgezicht weer in de plooi: „Een kleur Ipas wat waard in combinatie met de lui die ernaast staat. Kleuren moeten (uien,intens zijn." lerken lij zijn studie al zowat had afge- ng Defesche in de leer bij Hein- li Campendonk, laatste overlevende adeBlaue Rei ter. „Ik was toen in het idium dat ik dacht met kunst decora te en monumentale dingen te moeten aken in relatie met architectuur. Fres- is-in-lood. Mijn Limburgse ach- jond zal daarbij een rol hebben ge ld. De kerken. Charles Eyck. Het k me aan, mogelijk ook omdat het |mmiddel was mij als kunstenaar maat- iappelijk staande te houden. Maar ;ing uit naar het vrije schilde rt kleuren van glas-in-lood zijn zeker V betekenis geweest op mijn werk als felder Maar ik heb altijd een goed |!eurgevoel gehad, als kind al. Toen ik tin de kakstoel zat, tekende en schil lede ik al. Ik heb het gewoon. Vroeger P'i dat niet over mijn lippen hebben Wen. Maar als oude man mag ik het fgen, toch?" Weer die innemende "lach. ij vertelt van een bezoek aan de Ge- "chtniskirche in Berlijn, waar hij bij- toor van Amerikaans Topklasse Ivoor aar hoofdkantoor in regio Breda ïieuw te openen kantoren in regio \n op Zoom en 's-Hertogenbosch: slechtbetaalde job i een lastige baas a rotcollega's zonder doorgroeimogelijkheden laai niet representatief I zeer lui, en wilt volgend jaar pas een oersaaie job tprodukt vertegenwoordigen. aar dan kunnen wij U helaas betaalde i, op zoek naar een snelle, goed bet», idien u onmiddellijk vrij bent, en jto, bel dan op werkdagen tusse 10 uur naar afdeling personeelszakei Tel.nr.: 0162-519787. - Met spoed gevraagd ïet Heidelberg GTO/GTO/Z drukpers ier ervaring onnodig te solliciteren. 10 jaar, salariëring volgens Grati onische informatie: 076 - 5713®^8ek naar: sollicitaties met c.v. binnen 1 wee* Drukkerij Helmer b.v. 5713888 I 7 - 4817 ZE Breda. Tel. 076 - b/ m Pieter Defesche: „Wat ik als kind reeds gezien heb, blijf ik met mij meedragen.' kans uit de bank viel vanwege de plas blauw licht die binnenviel. „Alles is een kwestie van maat. Dit was walgelijk. Katholieke vormgeving in onze tijd is een hachelijke zaak." „De kathedraal van Chartres, daar was ik helemaal kapot van toen ik hem zag. Campendonk zette zich af tegen de Lim burgse glazeniers die zoveel grisaille ge bruikten dat er bijna geen licht doorheen kwam. Hij vond dat kerkgangers een kerkboek moesten kunnen lezen. Dat glas glas moet zijn, heb ik onthouden van hem. Aan de andere kant: sommige ker ken, zoals de Spaanse, zijn pikdonker en dat geeft zo'n bijzondere, mystieke sfeer, dat ik dat eigenlijk veel fijner vind." Rode bergen Spanje. Zijn geliefde reisbestemming. Hij vierde er onlangs zijn 75e verjaardag, in de Sierra Bermeja. Hij maakte veel schilderijen die betrekking hebben op deze Rode Bergen. Ze zijn hoger dan de Limburgse heuvels. Zijn ze in werkelijk heid rood? „Misschien, onder bepaalde lichtomstandigheden. Ik maak ze rood, punt uit. Ik vind dat alles verhevigd moet worden." Bij Defesche zit de droom tussen waar neming en verbeelding. „Ik voel me niet een echte landschapsschilder. Ik inter preteer. Ik verwerk wat ik onderga. De landschappen zijn de bron, de inspiratie. De een is er nuchter onder, de ander ro mantisch. Ikzelf ben een dromer, denk ik. Ze zijn mijn fantasie. Ze zijn halluci- nair." Zijn landschappen roepen iets op van een bijbelse sfeer. Maar Defesche zelf weet het niet zo zeker. „Ik ben gegrepen door religieuze dingen, al vanaf het be gin. Maar of mijn werk bijbels is, kan ik niet beoordelen." Toch waren werken voor zijn allereerste tentoonstelling, vele jaren geleden in Nouvelles Images in Den Haag, geïnspi reerd op het Limburgse katholicisme. Herinneringen uit de bijbel van zijn jeugd. „Ik heb dat oude boek nog. Met il lustraties van Doré. Het heeft als kind een ontzaglijke indruk op me gemaakt. De kaft is eraf. Het is een en al ezelsoor. Sommige dingen draag je je hele leven met je mee, zonder het te beseffen." Braambos Een van zijn lievelingsonderwerpen is het brandend braambos. „Ik was gegre pen door dat verhaal." Hij moet diep na denken waar het ook weer om ging. Abraham, Isaac, of was het toch Moses? „Ik zal wel weer niet goed hebben opge let tijdens de les." Een kind moest geof- FOTO FRANK VAN HELFTEREN ferd worden. „Dat is toch het verschrik kelijkste wat je je kunt voorstellen. Een jongen die in de vlammen staart, dat beeld is me altijd bijgebleven." Don Quichote, nog zo'n lievelingsthema. Defesche gaat vergeefs op zoek naar een boekje, waarin hij antwoord heeft gege ven op het waarom van die steeds terug kerende figuur. Hij kan het niet vinden. „Verdomme", mompelt hij opnieuw. „Zeg je eens iets zinnigs, kun je het niet meer terugvinden." „De klassieken, de bijbel, andere verha len. Ze gaan over het leven, waaraan we allemaal onderdanig zijn. Waarom daar dan niet uit putten? Don Quichote vind ik bij voorbaat sympathiek. De ridder van de droevige figuur. Een fantast en een idealist. Spontaan, dapper zijnson- danks. Hij had dat kinderlijke, ik denk dat dat me aanspreekt." Waartegen strijdt Pieter Defesche? „Ik verzet me. Tegen maniërisme, tegen mo de. Hoogstwaarschijnlijk strijd ik tegen mezelf. Er zit in elk mens iets dualis tisch, het goed en het kwaad. Maar je kunt alles benoemen en analyseren, er moet iets overblijven." Dan kom je uit bij religieuze mystiek. „In de loop der jaren wil ik hoe langer hoe minder weten. Er zijn wel verklarin gen, maar laat anderen die maar zoeken. Wat mij aanspreekt is de vormgeving en de stijl van de kunstwerken die ze ver heffen boven het plaatje en boven het symbool en die ze hun geheimzinnige be tekenis en sfeergeladenheid geven. De manier waarop de verf is opgebracht, de combinatie van kleuren." Bedreigend De landschappen van Defesche worden soms als bedreigend ervaren, misschien tegenover de nietige, vaak eenzame figu ren die erin staan afgebeeld. „Dat kan best", zegt de schilder. „Ik voel me soms ook bedreigd. De wereld is verschrikke lijk. Oorlog, terrorisme, de fiscus. Voor dat je het weet krijg je een opdonder, of word je omver gereden. Het leven wordt nu agressiever geleefd dan vroeger. Bo vendien maakt ouderdom kwetsbaar. Maar dat heeft allemaal niet zoveel met mijn werk te maken." Een van zijn doeken, Het atelier getiteld, komt ter sprake. De kunstenaar heeft zichzelf afgebeeld. Uitvergroot is de hand van de schilder. „Die is belangrijk natuurlijk." Maar los van de hand vliegt het penseel spontaan af op een doek dat in brand lijkt te staan. „Het penseel doet het werk, als een be zwerend gebaar. Hier moet iets als inspi ratie gebeurd zijn. Het greep allemaal ineens in elkaar." In het atelier, het werkelijke, niet het ge schilderde, staat een zwarte vleugel te glanzen. „Ik begeleidde mijn vrouw toen ze serieus met zangstudie bezig was. Ze heeft een mooie stem. Maar door de leef tijd zijn haar stembanden minder gewor den. Ik speelde met plezier, maar het be vredigt niet als je het niet continu vol houdt. Een deuntje is gauw gespeeld, maar dat wil ik niet." Hoewel hij ook voor piano aanleg had, koos hij al jong voor het tekenen en schilderen. „Dat kwam het dichtst bij me. Het penseel lag direct in de hand. Hoe technischer alles wordt, hoe meer weerstand ik voel. Met waterverf was ik al snel heel bedreven. Je zag direct resu- laat." Traditie Later, op de akademie waren Appel en Comeille studiegenoten van Defesche. Zijn werk is wel in verband gebracht met dat van Cobra, geheel ten onrechte vindt hij. „Er was voor mij geen enkele aanleidng bij Cobra te willen horen. Ik vond mezelf in die tijd interessanter dan de hele Co bra bij elkaar. Zij hadden er zin in om grenzen te doorbreken. Ik ben geen revo lutionair, dat zal wel met mijn natuur te maken hebben." U was meer gehecht aan traditie. „Ja, ofschoon ik geëxperimenteerd heb bij het leven. Ik heb een hele klassieke opleiding gehad. Toen ik de Prix de Ro me won, heb ik een jaar lang door Italië gezworven en de oude meesters bestu deerd. Daar, bij de Romeinse wandschil derkunst liggen mijn wortels." Net als de Cobra-schilders zegt Defesche destijds te hebben gestreefd naar een on bevangen, noem het kinderlijke manier van schilderen. Direct, los van de wetten van de Renaissance, ontdaan van het leerplan dat aan het vak zo'n grote bete kenis toekende dat het tenslotte saai werd. Maar hun werkwijze was hem te agressief, hun uitgangspunten waren hem te infantiel. Crogidijk 54 - Tel. 076-57120001 )AAL B.V - Scherpdeel 20 - Tel. 0 KREBBEKX - Pr. Reinierstaat 3 - 1MOBIELBEDRIJF ANDREAE BA- - 1232. Iteldend kunstenaar Birgitt van I «acht uit Breda heeft haar oude Iïoonboerderij weer tot podium van een manifestatie I® eigentijdse kunst. Alleen I* die plek en gelegenheid I Feinstalleerd. Ingeklemd tussen grillige, grootsteedse uit- -eksels van Breda en misschien I® nieuwe prooi voor de onstil - I landhonger. Een eiland in lfc stad, tijdelijk het podium ■^oorbeelden. 1 :(i and ceiling heet de manifes- -- dat betekent zo ongeveer Ito en plafond, bodem en zol- I pg- De titel geeft in elk geval I'scheiding weer tussen de twee I 'tonden werelden hoog en I maar ook binnen en buiten. 4e tegenstelling is nog verder ""'breidbaar tot aarde en lucht, en licht. Noties die bij ijl tot ^et gebied van de Ifo-'t U'wkunst behoren. 14? kunstenaars doen mee IProject en daartoe heb- L 20wel binnen in een van luT®* u's buiten rond de |ilj „i een beeld geïnstal- "innen wil hier zeggen: |t 1 Plrfond, in de hoogte L?iten is hier op en in de lr.. "4t is de kunstenaar die ?e uitersten bij elkaar pro- te brengen door er een be- liie'w jaan te verBinden. Maar stanrt a?'s v°krekt zich op af in p« i ^et ene beeld ziet !i,k „ij kunstenaar weet je dat rs in de omgeving een liar n °j 'eSenP0°l bevindt, P dat moment onzicht- iussen ij.'-terwiE ,et huis en de tuin. Al die 32 iar T '"wuciii unz-iuiii/- |i!kii?SSendetwee beelden die 4[W" verbinden zitten al- et mus en de tuin. Al die 32 lero 4 jrte'ïen' 'os van bun I van die piel?61"1®' 'n ieder geval Uww? e kunst spint gaan- 1 web van draden die door het huis bij elkaar gehou den worden. Zo'n huis met een bijbehorende onorthodoxe tuin wordt ineens belangrijk. Dat be nadrukken van de plaats is het meest bijzondere aspect van de ze presentatie, een bijzonderheid die uitgaat boven het niveau van de individuele werken. Waar in sommige gevallen de bijdrage gewoon zwak is (Camiel van Breedam, Ruud Dijkers, José Heerkens) drukt de ruimte het werk ook helemaal weg. Alleen de sterke blijft hier overeind, en dat is zoals altijd de kunstenaar die wat te zeggen heeft. Sterk, dat is beeldende kunst die zich een duidelijke aanwezig heid bevecht in deze omgeving. Waar je in deze context dus niet omheen kunt. Dat zijn bij voor beeld de twee beelden van Cou- zijn van Leeuwen die een gevoel van spanning om zich heen op roepen. Binnen hangt aan het plafond een eigenaardig gesne den en gehakt houten beeld. Een lange arm die uit het plafond steekt en die via een verdikking halverwege uitloopt in een bijna vierkant golvend vlak dat zich schuin omhoog weer beweegt. Half bewerkt, dus half onbe werkt en ongeschilderd hout. Lang en robuust, althans in deze ruimte. Het is alsof plafond en vloer, beide natuurlijk ook van hout, naar elkaar toe worden ge trokken, zonder elkaar hier ooit te raken. De leegte blijft be staan. Tussen hoog en laag wringt het beeld de ruimte uit elkaar en wij vragen ons af waar het begint en waar het eindigt. Wat kortom hoog is en wat laag. Buiten gaat Van Leeuwen in omgekeerde richting. In een werkloze, beton- Door Frits de Coninck Beeld in hout van Couzijn van Leeuwen. FOTO SEPPIE GROOT nen waterput met een onpeilbare (on)diepte heeft hij grofgesneden of gezaagde, ronde, houten klos sen bevestigd. Pukkels op een stenen huid. De dingen zelf stel len niet zo veel voor, maar span nend is hun verhouding tussen de rand van de put en de lokken de diepte. Tussen de positie van de kijker en het zwarte gat in de aarde waarvan niet te raden valt op welke diepte het eindigt. Het aardige van deze opzet is dat je in sommige gevallen een beeld binnen pas goed kunt duiden als je de pendant buiten gezien hebt. De beelden blijken soms na drukkelijk naar elkaar te vra gen. Birgitt van Bracht heeft in het midden van een kamer een zuil van kunststofdraden opge richt, licht, plastic en transpa rant en tegelijkertijd door het ronde volume een duidelijke plek opeisend. Zo zeer zelfs dat het beeld klem hangt temidden van de veelheid andere beelden die zich allemaal een vierkante meter plafond hebben eigen ge maakt. Buiten naast het huis heeft ze een min of meer vier kante totem gezet van stro en leem dat ze uit een oude water loop gegraven heeft. Het forse en gesloten aanzien correspondeert op eenvoudige, heldere manier met het beeld binnen. Johan Claassen heeft binnen een schitterend beeld gehangen, een beeld dat alleen maar van zijn hand kan zijn. Twee, over de lengte geknakte maskers, ab stracties van een gezicht, met een uitstraling van verwonde ring. De twee koppen zoeken steun en beschutting bij elkaar terwijl hun onderkant langs een eigen weg de ruimte ingaat. Aan de rechter kop hangt een lange maansikkel die de afstand tus sen hemel en aarde wil doorsnij den en die daarmee voor ons op maat brengt. De andere kop ein digt al snel in een houten klos en een handvat, de vorm van werk tuigen die de ploeterende men senhand tot nuttig doel zouden kunnen dienen. Geesten van het platteland. Buiten staat een grap: uit de aar de rijst een kleine gedaante op die met de vinger terugwijst naar binnen met de mededeling dat 'de twee beelden van Johan Claassen hebben besloten (bin nen) samen te zijn'. Zo, met hu mor dus, kun je buiten en binnen ook verbinden. Van de Bredase Yvon Né zijn er twee eigensoortige bijdragen, op het gebied van de poëzie en, ui teraard, op het gebied van de beeldende kunst. De twee kan ten van een kunstenaarschap. In huis heeft ze zes silhouetten van golfkarton met ijzeren pinnen en een plaat aan het plafond gehan gen. Van een witte onderlaag voorzien en in dikke, zwarte lij nen betekend. Zes contouren, in verschillende graad van licha melijke verkramping, beelden van de dood die hangt tussen he mel en aarde. Buiten heeft ze het verhaal voortgezet. Een tegenhanger in ruimtelijke zin, een vervolg in inhoudelijk opzicht. Ze heeft de aarde opengekrabd en in de put vier golfkartonnen gedaantes met de kop naar beneden neer gezet. Niet gehangen maar gezet, en met een glasplaat afgedekt die schitterend de hemel weer spiegelt en daarmee de binnen kant van de aarde aan ons zoe kend oog onttrekt. Niet het duis ter maar het daglicht schermt de schrale mensvormen van ons af. Verdwenen in het gat van de aarde. Het gewicht van de beelden laat zich pas goed ervaren bij het le zen van het gedicht dat Yvon Né bij wijze van inleiding bij de ca talogus heeft geschreven. Een inleiding in metaforen die een verbeelding zijn van de plek waar alles zich afspeelt. Het woord wordt beeld, met een veel intenser strekking dan waartoe haar sculpturale beelden in deze bijdrage kennelijk in staat zijn. Haar poëzie blijft dicht bij wat haar onmiddellijke omgeving aanreikt. Ze spreekt van binnen en buiten, van hoog grijpen en laag zoeken, het licht dat in de aarde opgaat en temidden van die onmetelijke ruimte de dich ter die zich een plaats wil be vechten. Haar poëzie verovert een vrij heid op de taal die associaties en metaforen oplevert die veel meer kanten bieden dan haar beel dend werk. Ineens besef je dat paradoxaal genoeg haar ruimte lijk werk eendimensionaal is en haar poëzie juist meer en andere dimensies blootgeeft. Haar beel den zijn, anders gezegd, meer idee dan substantie. Dat biedt rijke kansen aan de poëzie maar is te weinig om een beeld tot be leving te brengen. 'Soil and ceiling', Achter Emer 9, Breda-Noord. Tot 3 juni. Open: donderdag t/m zondag van 12 tot 17 uur. Door Wil Kester Den Haag - Met de Nederland se première van Robert Alt mans nieuwste speelfilm Kan sas City wordt op vrijdag 12 juli het 21ste North Sea Jazz Festival in Den Haag geopend. Dat is ongeveer de enige nieu wigheid die presentator Joop van Zijl bij de bekendmaking van de programmering van het festival wist te melden. Kansas City is 'natuurlijk' een jazz- film. Dat North Sea Jazz het bij het oude wil houden is begrijpelijk. De voorgaande twintig edities is de beproefde formule bijzon der succesvol gebleken, zoals vorig jaar nog bleek met 71.000 bezoekers. Dus ook nu weer is het van 12 tot en met 14 juli in het Haagse Congresgebouw een komen en gaan van gevestigde namen en nieuw talent uit de jazz- en blueshoek, terwijl ook fusion, salsa, soul, funk en hip hop aan bod zullen komen. En net als vorig jaar bezwoer Van Zijl ons zuinig te zijn op de oudjes, 'nu het nog kan'. Dit betekent weer optredens van veteranen als Oscar Peterson, Clark Terry, Lionel Hampton, Horace Silver, McCoy Tyner en de zeer bejaarde Braziliaanse gitarist Baden Powell op een van de veertien podia, waar per dag gemiddeld zo'n zestig con certen zullen worden gegeven. Een van die podia is gelegen in het openlucht amfi-theater dat momenteel tegen het Congres gebouw wordt gebouwd. Het komt in de plaats van het Tuin paviljoen, omdat de grond waarop die tent jaarlijks werd opgetrokken een andere be stemming heeft gekregen. De realisering van het amfi-thea- ter is een onderdeel van een overeenkomst tussen de ge meente Den Haag en North Sea-eigenaar Mojo. Hierin is opgenomen, dat het festival ook de komende tien jaar in de residentie zal worden gehou den. Of veteranen als de Hamp en Betty Carter het einde van dat decennium halen moet worden afgewacht. Een betere kans daarop maken natuurlijk ver tegenwoordigers van de jonge generatie als de pianist Julian Joseph en de gitarist Mark Whitfield die dit jaar op het festival in actie komen. Een aantal concerten is gecon centreerd rond vier verschil lende thema's. In Special tribu tes wordt een muzikaal eerbe toon gebracht aan legendari sche jazzmusici. Toetsenist Chick Corea brengt bijvoor beeld een saluut aan pianist Bud Powell. Optredens van de Carla Bley Band, de Blue Note All Star Band en het Dutch Jazz Orchestra, dat muziek brengt van pianist Rob Madna, vallen onder het thema Big Bands en All Star Bands. Beroemde combinaties is ook al zo'n thema. Zo verschijnt saxo fonist Branford Marsalis sa men met zijn vader, pianist El- lis Marsalis op het podium. En in de categorie virtuoze pianis ten zijn verschillende genera ties te beluisteren, van Oscar Peterson tot Jacky Terrasson. Het bluesprogramma is zoals gebruikelijk op North Sea van sterk gehalte. B.B. King laat zijn Lucille weer huilen, net als rock and roll-legende Little Ri chard; Van 'The Man' Morrison is er weer, Buddy Guy, Otis Rush en Luther Allison. Ook Jools Holland komt met zijn r b-band op het podium. De Statenhal herbergt weer de acts, die meer naar de pop nei gen. Daaronder bevinden zich bijvoorbeeld Carlos Santana, een all-star-reünie van funk- grootmeesters George Clinton en Bootsy Collins, Isaac 'Shaft' Hayes en Larry Graham met zijn Graham Central Station. De nominaties voor de Bird Awards, de onderscheidingen die North Sea Jazz jaarlijks toekent aan personen die zich verdienstelijk hebben gemaakt voor de jazz, zijn inmiddels ook bekend. Pianisten scoren dit jaar hoog. In de categorie 'na tionaal' zijn dat naast klarinet tist Michael Moore Cees Slin ger en Jasper van 't Hof. Voor de 'Special Appreciation' komen zelfs drie pianisten in aanmerking: Pim Jacobs, Keith Jarrett en (weer) Cees Slinger. In de categorie 'buitenland' ligt de nadruk op trompet. Naast bassist Ray Brown zijn Wynton Marsalis en Clark Terry geno mineerd. Medio juni worden de winnaars bekendgemaakt. Oscar Peterson In De Beyerd wordt op zaterdag 11 mei de tentoonstelling Ver na Vermeer geopend met werk van 25 toonaangevende schilders uit Nederland en Vlaanderen. Uitgangspunt van de expositie is het gelijknamige boek dat onlangs verscheen bij de Stichting Ons Erfdeel. Het boek is samengesteld en geschreven door Ludo Bek kers en Beyerd-conservator Elly Stegeman. Enkele van de deelne mende kunstenaars zullen op zaterdag 18 mei aanwezig zijn in De Beyerd voor een rondetafelgesprek over 'Het Geheim van de Schilderkunst'. De Beyerd, Boschstraat 22, is geopend van dins dag t/m vrijdag van 10.00-17.00 uur, op zaterdag en zondag van 13.00-17.00 uur. (t/m 16 juni) Ter gelegenheid van zijn 25e sterfdag organiseert de Stichting Jazz Ten Toon in Breda een tentoonstelling over het fenomeen Louis Armstrong onder de titel Satchmo the Legend. De tentoon stelling wordt zondag 12 mei om 15.00 uur geopend in de Waalse Kerk aan de Catharinastraat. De opening wordt opgeluisterd door het gelegnheidstrio The Jazz Ambassadors, bestaande uit Bent Persson (trompet), Joep Peeters (piano) en Brooks Tegler (drums). De tentoonstelling loopt door gedurende het Jazz Festi val. (t/m 19 mei) De naakte mens, liefde en verleiding zijn de centrale thema's in het werk van Sander Kletter, dat vanaf vrijdag 10 mei te zien is in Galerie de Mollegangen in Bergen op Zoom, onder de titel Besoin d'Amour. Schoonheid, vergankelijkheid en eenzaamheid spelen een rol in dit werk. De kunstenaar, bezig met het opzetten van een privé academie in Scheemda (Gr), zal tijdens Open Ateliers op 18 en 19 mei in de galerie aanwezig zijn. Het adres van de Mollegan gen is Molstraat 12-14. Openingstijden vrijdag 10.00-21.00 uur, zaterdag 10.00-17.00 uur. In Galerie Chassé, gesitueerd in het Chassé Theater te Breda, is vanaf maandag 13 mei een tentoonstelling te zien met werk van Ton Slits. Het gaat om gemengde technieken en installaties. Het werk bestaat doorgaans letterlijk uit lagen, waarbij de onderste laag als drager zich in kleur en textuur onderscheidt van de bo venste laag met de voorstelling. Openingen in de bovenste laag versterken het idee van een meervoudige opbouw. Geopend dage lijks van 13.00-18.00 uur, zondags gesloten, (t/m 27 juni) In Galerie Segeren, Raadhuisstraat 10-12, Breda-Ginneken, wordt op zaterdag 11 mei om 16.30 uur een tentoonstelling geo pend van grafiek en tekeningen van Jacquelien Beenen. De gale rie, gelegen om de hoek van de Ginnekenmarkt, is geopend tijdens winkeiuren. (t/m 29 juni)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 25