DE STEM 4Ik bekijk alles over Vietnam' Linda Wagenmakers verlaat de collegebanken voor Miss Saigon Liszt Concours heeft gedoodverfde winnaar 'Hollywood' mag naar Vietn au Finale in muziekcentrum Vredenbu urg Verzamelpunt Jazz Festival in voormalig Bredaas Museum 1 Sim*"6 SC0,^dus: La Ali Farka Toure Ronnie Earl For Squirrels Ron Appeven Magnapop Definition of Sound „Het valt me op dat iedereen erg voor zichtig is met geweld" Bart Soepnol, tv-programmaleider ids WOENSDAG 8 ME11996 DEEl[ Hanoi (dpa) - 'Hollywood' mag voor het eerst een Vietnam-film men in Vietnam zelf. Het gaat om een Amerikaanse productie van de Russische Andrej Kontsjalovski. De film, 'De Koninklijke Weg' is gebaseerd op het gelijknamigeL van de Franse schrijver en oud-minister André Malraux (1901- De Vietnamese autoriteiten hebben het scenario al in 1994 fic keurd. Ze is 21 jaar en was met volle inzet aan een rech tenstudie begonnen. Maar er sluimerde ook een andere ambitie: het theater. Daarom meldde ze zich voor het klasje ten behoeve van 'Miss Saigon'. De musical die al in zes wereldtheaters draait en straks ook in Scheveningen te zien zal zijn. Dit klasje doorliep ze nog succesvoller dan de colleges in Utrecht. Want Linda Wagenma kers uit Zevenaar werd gekozen om de hoofdrol in de Nederlandse 'Miss Saigon' te gaan doen. Door Koos Tuitjer Haar oosters uiterlijk heeft alles met de uitverkiezing voor de hoofdrol uit te staan. Kim uit 'Miss Saigon' is een Vietnamese. Linda is van Javaanse afkomst, hoewel in Arnhem Zuid geboren. Zij kan op natuurlijke wijze doorgaan voor Kim. Een Viet- namse vrouw, die haar Ameri kaanse soldaat en minnaar moet loslaten op het moment dat de Amerikanen zich terugtrekken uit de oorlog in Vietnam. De verschrikkingen van de oorlog staan Linda Wagenmakers niet op het gezicht te lezen. Ze schiet wat graag in de lach. Haar spon taniteit is inmiddels in heel Ne derland vermaard dankzij haar optreden bij Sonja Barend. Linda is niet alleen naar de af spraak gekomen. Haar moeder, bescheiden en al even open, bege leidt haar. „Mijn manager," zegt ze. Maar beiden moeten ze daar ook om lachen. Het leven van dochter en moeder is ingrijpend veranderd. De uit slagen van haar laatste tenta mens zijn nog niet binnen. Maar voorlopig zien ze Linda niet terug in de Utrechtse collegebanken. Zij wordt klaargestoomd voor een sterrenrol naast een beproefd talent als dat van Willem Nijholt. „Dit is op mijn weg gekomen." zegt Linda. „Ik ga nu eerst 'Miss Saigon' doen. En later? We zien wel." Opwindend Korte zinnen en nuchtere uit spraken zijn favoriet in haar con versatie. Toch heeft ze over Tater' al be wust nagedacht. „Die studie moet ik uitstellen. Miss Saigon is Drie sterren in in de musical: Willem Nijholt, Linda Wagenmakers en Stanley Burleson. zo opwindend, dat het moeilijk wordt je hoofd bij de boeken te houden." „Maar als het rustiger is, pak ik de studie weer op. Want kijk, stel dat je met je talent niet verder komt dan Miss Saigon? Dan moet ik toch iets anders gaan doen? Vandaar het voornemen om de studie ooit weer op te pakken." Ze ziet er eerlijk gezegd meer als een actrice uit, dan als een juris te. En alleen al vanwege die voortdurende lach, vraag je je af waarom ze voor zo'n saaie studie koos? Linda Wagenmakers: „Leren is saai, maar rechten niet. Sommige dingen vind ik echt heel leuk. Ro meins recht bijvoorbeeld. Maar waaróm al die regels zijn ont staan, ja dat is wel taai." Op school, het Liemers College in Zevenaar, koos Linda Wagenma kers wel al Muziek in haar exa menpakket. Linda: „Omdat ik geen instrument kon bespelen, moest ik wel zingen. Dat had ik ook altijd met veel plezier ge daan. Maar naar buiten toe had ik dit altijd wijselijk voor me ge houden." „Bij de overgang van de havo naar het vwo ben ik ermee naar buiten gekomen. Dat betekende wel, dat je op schoolavonden haast verplicht werd om op te treden. Maar ik was heus niet de enige, die wat dat aangaat de klos was. Ik vond het altijd wel al spannend." Je was dus in feite thuis tussen de schuifdeuren begonnen? Linda Wagenmakers: „Ja, dat wilden ze altijd wel. Ik werd daar ook steeds toe gepresst. Maar dat optreden voor de familie vond ik eerlijk gezegd niet zo leuk. En dat heb ik nog steeds, tegenover mijn familie." Waarom, vind je dat eng? Linda Wagenmakers: „Een beet je, ja." Maar hoe moet dat straks dan, te genover volle zalen? Linda Wagenmakers: „Dat is an ders. Daar voel ik die terughou dendheid niet. Waarom niet? Ik heb geen idee. Als we in familie kring met z'n allen zingen, dan doe ik wel graag mee. Dat is ge zellig." Zijn je ouders niet geschrokken van je uitverkiezing? Moeder Wagenmakers slaat haar blik neer. Linda: „Ze waren blij verrast. Maar mijn vader is be hoedzaam in dat soort dingen. Hij zei wel: 'Ach, gefeliciteerd meisje'. Dat behoedzame heeft hij om mij te beschermen." Talent „Sommige ouders zouden hun kinderen als ze talent hebben, pushen. Dat hebben die van mij nooit gedaan. Mijn vader en mijn moeder niet." En de moeder van Linda nu, schuchter: „We wisten wel dat ze talent had." 'Miss Saigon' gaat over die vrese- liijke oorlog van zo'ii twintig, dertig jaar geleden. Geschiedenis al voor de generatie van Linda. Wat leerden jullie op school over die oorlog? Was je trouwens goed in gechiedenis? Linda Wagenmakers: „Niet slecht, in elk geval. De oorlog in Vietnam kwam zeker ter sprake. Maar toen ik met 'Miss Saigon' aan de slag ging, heb ik er pas echt over gelezen. Ik heb inmid dels ook videofilms over de oor log gezien. En steeds als het op de tv of in kranten over-Vietnam gaat, wil ik dat wel weten." „Toen op school was het wel ver FOTO THEO VAN ZWAM weg. Het was zo massaal alle maal. Je beleefde het eigenlijk op afstand. Maar dat er in dergelijke situaties mensen in het geding zijn, besefte je minder. Dat is pas naar voren gekomen met de voor bereidingen voor 'Miss Saigon'. De première laat nog zeven maanden op zich wachten. Vanaf begin november beginnen de voorstellingen te lopen. De pre mière is eerst op de 23e. Maar ook de repetities beginnen pas na de zomer. Linda Wagenmakers: „Ik heb het Miss Saigonklasje achter de rug. Maar nu valt er even weinig te doen. Ik kan bijvoorbeeld ook geen tekst leren. Want de verta ling van Seth Gaaikema is nog lang niet klaar." „Van de week hebben we wel al een leesrepetitie gedaan. Ook aan wat wel af is, moet nog veel wor den geschaafd. Ik kreeg echt de slappe lach om een zin, die je zo echt niet uit je mond kon krij gen." Inmiddels heeft Linda Wagenma kers wel al met het echte Miss Saigonwerk kennis gemaakt. Ze zag de voorstelling in Londen. Linda: „Ja heel mooi. Ik was twee dagen naar Londen. Heb er zelfs twéé voorstellingen bijgewoond. Een matinee en later die dag, de avondvoorstelling. Tussendoor ben ik achter, op het toneel ge weest. Ja, geweldig. Dan voel je hoe avontuurlijk het eigenlijk is. Jij mag daar straks ook op het to neel staan en je rol zingen! Heb je daar ook geen bange voor gevoelens over? Linda Wagenmakers: „Nee hele maal niet. Het is te gek. Dit wil ik gewoon. Daar doe ik het voor. En als je klaar bent, is er applaus." Een kreet als 'whauwww' slikt ze nog net in. Je luistert vanzelf veel naar mu ziek. Wat is je muziekvoorkeur? Linda Wagenmakers: „Die is een beetje standaard. Marriah Carrey en dat soort dingen." Trekt een lelijk gezicht: „House? Nee! Dat vind ik echt afschuwelijk. Zo van tök tók tók. En daar sta je dan op te springen. Daar vind ik niets aan. Voor mij moet er wel bege leiding bij zijn." Afgezien van wat je nu afwijst, zie je verder alles zo stik positief. Linda Wagenmakers: „Ja, het gaat goed met me." Jullie zijn thuis bij de Pinksterge meente. Je bent daar ook mee be zig. Moeder Wagenmakers kijkt nu heel oplettend. Linda: „Geloof is een basis. Die is heel belangrijk. Ik vind dat je je eigen keuzes moet kunnen maken. Je kunt dus kiezen om bij die gemeente te blijven of niet. Ik heb er voor ge kozen om te blijven." Ster Je wordt nu tot ster gebombar deerd. Bevalt dat denk je: ster te zijn? Linda Wagenmakers: „Dat valt in de musicalwereld best mee. De musical lijkt me nuchterder te zijn. Het is vooral een kwestie van hard werken. Wat nu ge beurt, steeds in de picture staan, is leuk. Maar daar gaat het niet om. Je verschijnt op de televisie en je doet een paar interviews op een dag. Maar na een tijdje is dat afgelopen." Lachend: „Ja, ik merk dat ik op de televisie geweest ben. Dan zeggen ze: Kijk daar heb je d'r. Of ze vragen je: was je niet bij Son ja? Dat is leuk. Anderen gaan je aan zitten staren. Of ze blijven achter je staan." En dan gierend van de lach: „Om te horen wat je zegt. Stom hè?" Van onze verslaggever Utrecht - Het vierde Interna tionale Franz Liszt Pianocon- ours in Utrecht is halverwege. Van de aanvankelijke 42 kan didaten zijn er 12 over, waar van er drie aanstaande zater dagavond om de hoogste eer zullen strijden. Alles kan nog gebeuren tijdens dit grootste piano-evenement van Nederland, maar in de wandelgangen van het muziek centrum Vredenburg wordt één naam meer gehoord dan andere namen. Het is de naam van de Italiaan se pianist Igor Roma, die is op geleid aan dezelfde piano-aca demie in Imola waar ook de winnaar van het Internationale Franz Liszt Pianoconcours 1989, Enrico Pace, werd klaar gestoomd voor een internatio nale carrière. In een veld waar de kandidaten zich kennelijk laten verleiden tot extreme keuzen van tempo en dynamiek, springt de wel overwogen en gebalanceerde pianistiek van Igor Roma er gunstig uit. Volgens verschil lende juryleden zijn opvallend veel deelnemers aan dit con cours geneigd om extreme keu zen te maken. Jurylid Jan Wijn: „Men speelt óf razendsnel óf uiterst lang zaam en het is óf donderend ge weld óf onhoorbaar zacht. Voor het middengebied heeft bijna niemand gevoel. Geef mij maar de pianist die in een andante tempo mezzoforte kan spelen." Dat Igor Roma één van de drie finalisten wordt lijkt voor de hand te liggen. Voor de twee andere finaleplaatsen worden Michael Fomin en Alexei Gou- lenko getipt, twee vertegen, woordigers van de Russische school die met maar liefst IJ pianisten naar Utrecht zijn ge- komen. Dinsdag en woensdag vinden de concerten plaats van de twaalf overgebleven kandida ten. Woensdagavond laat maakt de jury dan de namen bekend van de drie uitverko ren. Zij spelen a.s. zaterdag in de grote zaal van Vredenburg. Ze hebben de keus uit Liszts Eerste of Tweede Pianoconcert of de Totentanz. Overigens zal de winnaar van dit concours optreden tijdens het Muziek festival West-Brabant dat ii juni plaats vindt. Eén van de twee Nederlandse deelnemers die tot de laatsti twaalf zijn doorgedrongen i. Jeroen Bal. Hij speelt vandaag -Cl-woensdag -CO-om 14.00 uur. De twee jongste deelne mers, Alina Kiryaeva (1980) en Chi Wu (1979), zijn nog in race. Het Internationale Franz Liszt Pianoconcours kende tot nu toe slechts een kleine wanklank. Dat was het optreden van de Griekse pianist Minas Galeos, Wat hij speelde vertoonde slechts een verre gelijkenis met wat Liszt heeft geschreven. Bo vendien nam hij tijdens het spelen doodleuk de tijd omzijn bril en de pianotoetsen te poet sen. Er is grote belangstelling voor het pianoconcours in Utrecht. Alle concerten tijdens de voor ronden waren uitverkocht. Van onze verslaggever Breda - Op zaterdag 11 mei, een kleine week voor het feest beg opent het Jazz Festival Breda zijn hoofdkwartier in het voormalij Bredaas Museum aan de Grote Markt. De ingebruikneming van het jazz-hoofdkwartier in het monumental pand (Boterbal) zal om 14.00 uur met enig ceremonieel geschieden. In de dagen vóór en tijdens het 26e Jazz Festival zullen de kaartver koop, het secretariaat, de informatiebalie voor het publiek en het ver zamelpunt van de artiesten in dit hoofdkwartier gevestigd zijn. Op zaterdag 11 mei is er tevens gelegenheid om kaarten voor decoi certen in Het Turfschip te kopen met 10 tot 20 procent korting, Het Jazz Festival duurt van 16 t/m 19 mei. qESTEM NEDERLAND I ,4(11 Een huis 1 ,4'° telverhalen in Jeruzalem, voor de jeugd: beivernciici. verkoopster Lydia Bertje Knor met Tom 1 i:,„c wonderlaarzen, Dem iwonderlaarzen, Dem 'a liedjes en Ni stelten met tjetoe. Robbed Samen op he Krux 14.86 hams muizen, La studio op Freddy, Ratjetoe, gestorven, Zeekraai en 16.00 JoumMl 695 Goeiemiddag! ,3 Duel over de grens, Buttons Rusty renmachine 18.07 Bert Haar" Nederland (1962) Leve de fiets, jarig bestaan v; Lieve Martine pp: Uitzending Afl. en de renmacnine Bert Haanstra-cydus: ii-j/irl^nH (1983) en Di ko en Delta nvan serie over dit vervol D66 19.53 Kunst te kijk 2124 Tefevizier, 1154 Bert Haani leman (1963), 23 31 Teevee Studio, Leeuw 0006 Een Vrije Gedachte pp; Ultzenuiny uuo iournaal/Weeroverzicht Kunst te kijk Tefevizier, actualiteitenru Bert Haanstra-cydus: Zo - twee korte Gast: NEDERLAND 2 3.15) over Traa vana ni< (930 Ik, Mik Loreland (tot 09. ,0oo Kijk dieren! (tot 10,n 16.10 The Waltons, serie 13.00 Debat Tweede Kamer port commissie Van T.__ 1700 Als je durft, jongerenmat 1729 2Vandaag, actualiteiten 17.30 en 18.00 Journa Sportjournaal en Hoofdpunten uit het volgd door het weer 19.01 Verrassend Nederland, magazine 19.30 Ik weet het beter, spelL 20.05 Voetbal, finale Europacu Saint Germain-Rapid Wien 22,07 Overruled, tv-film 23.38 Journaal NEDERLAND 3 0700 Journaal 07.07 Klokhuis 07.29 Ontbijt-tv 09.05 PP: Uitzending GPV 09.08 Kook tv 09.29 Zembla 10.09 Ontdek de chemie 10.39 Wat is er aan de hand 11.11 Goeiemiddag! 11.59 MiddagEditie, actueel met om 12.00 NOS-Journ, Den Haag, 12.30 Sportjoc 12.45 Weer 13.00 Journaal 13.08 Kleur bekennen 13,59 Kunstmest 14.40 De rivier 15.05 Mega Top 50 15.32 Alle dieren tellen mee 16.00 Journaal 16.07 Desmonds, comedy 16.32 Het allochtoon videocii Pa: a-b si 2 BELGIË FRANS 1 DELa Une 16.40 Neighbours, so La bande a Carlos, magazine Waltons, serie 18.30 Régions l Cartes sur table, magazine 19.05 dien des sports 19.30 Nieuws 2C de cité, reportage-serie 21.15 d'un secret, tv-film 22.55 Coup briek 23.25 Laatste nieuws BELGIË FRANS 2 17.00 (Ja passé quand? Katholie ding 17.30 Cheval passion. T magazine. Herh 18.00 lei Bla- magazine 18.50 Neighbours, Nieuws 19.50 Supergoal. Voetb ne. Aansl.: Vous permettez, 28.00 Voetbal, finale Europa Cu Wien-Paris St. Germain 22.( 22.30 Les géants du stade, serie mondial, voetbalmagazine (tot DUITSLAND 1 85.30 Morgenmagazin, ontb 89.00 Heute 09.03 Dallas, soap move. Ochtendgymnastiek 10. 6.03 Was nach dem Tod komm 9010.35 Info Verbraucher, ;magazine 11.00 Heute 11 Amerikaanse speelfilm uit Ritt met Sally Field, Beau oriog eibman 12.00 Sport Extra/te: «mooi van Hamburg 16.00 5-03 Fliege, talkshow 17.00 -10 Brisant, boulevardmaga: verbotene Liebe, serie 18.25 serie 18.54 Lady Cops, serie 9«schau 20.15 Wilde Herzen: Wit, tv-film 21.45 Frankfurtt Portage over economische m, «Je' en heurswezen «hemen 23.00 Wilde Herz «tart Zoé, tv-film 00.30 Nacj GITARIST Ali Farka Toure ge niet dankzij de cd's The Source en Talking Timbuktu (de laatste maakte hij met Ry Cooder) grote bekendheid buiten zijn vader land Mali. Zijn roem is terecht, want Ali Farka Toure is een uit zonderlijk instrumentalist. Dat dat niet iets van vandaag of gisteren is, valt te horen op de pasverschenen cd Radio Mali. Op die plaat zijn radio-opnamen verzameld die Toure begin jaren zeventig voor de nationale om roep in zijn land maakte. Een paar gelukkigen hebben een deel van die opnamen al gehoord op lp's van het Franse SonAfric-la- bel die midden jaren zeventig uitkwamen. Radio Mali is een fantastische plaat. De opnamekwaliteit is verrassend goed en je krijgt Afrikaanse populaire muziek te horen van voor de tijd dat die klanken in zwang raakten bij Europese luisteraars. Het is mu ziek die zich niet stoort aan de later toch min of meer ingeslo pen westerse conventies waar het lengte van composities en toegankelijkheid betreft. Zowel als instrumentalist op gi taar, viool en aanverwante Afri kaanse instrumenten als als zan ger weet Ali Farka Toure je te boeien met zijn muziek. Het is muziek die wortelt in de Maline- se tradities en die een sterk ver halend karakter heeft. Het is rustgevende muziek die je voor de duur van de plaat meeneemt naar een tijd en een streek waar in het leven simpel was. Radio Mali is een unieke stukje muziekhistorie. Het is een essen tiële plaat die bij liefhebbers van Afrikaanse muziek niet in de collectie mag ontbreken. (World Circuit, Munich Records) WIM VAN LEEST BINNEN HET hedendaagse blanke Amerikaanse blueswe reldje geldt Ronnie Earl als een van de beste gitaristen. Wie hem aan het werk heeft gehoord op platen als Language of the soul en Blues guitar virtuoso live in Europe weet dat die kwalificatie terecht is. Op basis van die platen kon je ook al wel vermoeden dat Earl nog veel meer in huis heeft en op de pasverschenen cd Blues ballads bewijst Ronnie dat met een magnifieke mengeling van blues en jazz. De plaat is opge dragen aan de uiteenlopende grootheden Duane Allman, John Coltrane en Rashaan Roland Kirk en het is alsof hij op Blues ballads de luisteraar voor het eerst echt mee het diepe in neemt. Samen met zijn vaste begelei dingsgroep The Broadcasters en tenorsaxofonist David 'Fathead' Newman trakteert Ronnie Earl je op fabuleuze klanken. Twaalf nummers lang word je verwend met muziek die zo intens en zo goed gespeeld is dat je als de plaat eenmaal ten einde is even niets meer hoeft te horen. Als ik het bij North Sea Jazz voor het zeggen had, zou ik snel een plaats voor Ronnie Earl The Broadcasters hoog op het affiche inruimen. (Bullseye Blues, Mu nich Records) WVL OVER PAKWEG drie jaar weet waarschijnlijk bijna niemand meer wie er achter de naam For Squirrels schuilgingen. Behalve dan de mensen die nu de cd Example kopen. Want een twee de plaat zit er niet, aangezien zanger Jack Vigliatura (21), bas sist Bill White (23) en manager Tim Bender (23) in september vorig jaar omkwamen bij een verkeersongeluk, waarbij de drummer en de bassist zwaar ge wond raakten. Toch klinkt de groep op de post- huum uitgebrachte cd als een groeibriljant met enorme poten tie. Met de onbevangenheid die muzikanten van die leeftijd ge lukkig nog vaak eigen is, zijn tien uitstekende gitaarpopsongs in elkaar gezet. En For Squirrels klinkt nu eens niet als het zo- veelste-gitaar-bandj e-in-een- dozijn. Geen wanhopig depres sieve, quasi volwassen poses, maar nummers die het hele scala aan emoties omvatten. Soms doet de muziek aan REM denken, dan weer aan Dinosaur Jr./Buffalo Tom. Eigenlijk is ie der nummer op de cd anders van aard. Dat kan betekenen dat de groep zijn uiteindelijk vorm nog moest vinden (helaas komen we daar nooit meer achter), maar het bewijst ook het aanwezig veelzijdige talent. Rode draad zijn de ijzersterke melodieën. (Sony Music) JOEP TROMMELEN DE beste singer/songwriters vind je in Texas. Buiten de Lone Star State zelf zijn er denkelijk meer Nederlanders dan Ameri kanen die dat (menen te) weten. Dus als blijkt dat ook ons land artiesten uit de Texaanse school kan voortbrengen, is dat iedere keer opnieuw een verrassing. Zeker als die Nederlandse zan gers ook nog eens als volbloed Texaanse klinken. Neem Rob Appeven. Zeven jaar nadat deze voormali ge speelmaat van Gé Reinders zich - in de 'Limburgstalige' groep Wauze - voor het laatst met rock and roll bezighield, heeft de 45-jarige zanger in alle stilte zeventien eigen songs op genomen. Zonder poeha, zonder pretenties en grotendeels zonder begeleiders heeft hij een bijzon der sfeervolle plaat volgespeeld: Call It a Loan. Ontstaan als een in eigen beheer opgenomen de mo, overtuigt de cd door sfeer en kwaliteit. Zomaar in de rust van zijn Roer- mondse huiskamer, terwijl de parkiet meefluit en er af en toe een auto voorbij dendert, tokkelt de voormalige popmuzikant zijn ongekunstelde repertoire bij el kaar. Als een Limburgse Townes Van Zandt behoeft Appeven niet meer dan een gitaar, en soms een extra viool, accordeon of xylo foon als tweede instrument. Kleine liedjes met pakkende me lodietjes, die ondanks de onna drukkelijke voordracht allesbe halve vrijblijvend zijn. Sommige wat al te schetsmatig neergezette nummers zouden met meer arrangement beter tot hun recht zijn gekomen, terwijl enig schrappen en herschikken het geheel als album sterker hadden gemaakt. Maar voor de liefhebbers van het 'Texaanse' Magnapop: positieve energie. genre is dit charmante Call It a Loan met zijn kleine juweeltjes toch welhaast verplichte kost. (Bertus). LEO NIERSE IN 1992 maakte het Amerikaan se viertal Magnapop een opval lend debuut met een mini-cd vol trashy punkpop-songs. Hoewel een prima plaat, viel de opvolger Hot Boxing in 1994 een beetje tegen. De verrassing was er van af. Dat laatste zou je ook kunnen zeggen van de net verschenen derde cd, Rubbing Doesn't Help. Daarmee zou je Magnapop ech ter te kort doen. De verrassing is er misschien niet meer, maar het is wel de meeste volwassen cd van de band uit Atlanta gewor den. FOTO SHERRY RAE ETHEREDGE Anders dan op de twee voorgan gers is nu ook gitariste Ruthie Morris aan het zingen geslagen. Haar zang harmonieert mooi met de stem van Linda Hopper, die zelf door de jaren heen be duidend verfijnder is gaan zin gen. Muzikaal is de cd ook interes sant want naast uptempo punk nummers, zijn er rustpunten te vinden, zoals het van een fraai basloopje voorziene Open door en het prachtig ingeti Dead Letter. Daar tegenover staat weer de neurotische psyde- lica in Firebrand. Hoewel de teksten niet altijd even vrolijk zijn, blijft Mangnapop een posi tieve energie uitstralen en blijft daardoor tevens een van de sym pathiekste gitaarbands die ik ken.(PlayItAgAamS^m)LiNDffl NA EEN succesvol debuut in 1991 raakte Definition of Sound uit Londen danig in de versuk keling. Nu zijn Kevin Clark en Donald Weekes echter helemaal terug met een geslaagde cd, Ex perience geheten. Clark en Weekes komen oor spronkelijk uit de Engelse nip- hop-scene, maar ze zagen al snel dat ze met dat genre alleen me uit de voeten konden. Vandaa dat ze er allerhande stijlen "J1 haalden. Op Experience mondt dat uit in een weldadige mixva rap, triphop, pop, soul, dub ei zelfs een vleugje easy tune. 'Elk nummer op onze cd mo een potentiële hitsingle z>) verklaarde het tweetal ®lan° in een interview. Daar hebbenz in zoverre gelijk in dat de n mers inderdaad allemaal ra vriendelijk' zijn. Soms te vrie delijk, zo doet de muziek a toe iets te veel denken aan zoete Britse synthi-pop uit de J ren tachtig. Wellicht is proa Chris Hughes daar debet aa want die werkte in tijd groepen als Tears for Fears De truttigheid is galu™ slechts incidenteel aanwezig stoort niet echt, want Expe ce is vooral een prettig grom' de plaat, waar uitstekend ae mer mee doorte komen con: .04 N 19781 Bridg DUITSLAND S Zie Duits|and 1 M'tegsmagazin 'Dalli, spelletje I "erl>u, jeugdserie %ecke 14.40 Ac rK: Lo9°' jeugdji li «tekenfilmserie Flying Doctors, =eLenen, serie 17.1 17'55 H°*l ™ute 19.20 SOKO 5 !vL°,Extra/V°etbal: ffu" Bru«l: - '>22.15 Rut ;CUr»ientaire over Pfoblemen van i 7 Main 23.00 L nacht 00; met voormali9 «owstew VOnWeizsacker0^ "VsWintergarten-Progran 1 12.55 met Hi 14.15 Die - 14.38 Thf Achterbahn, jeugdjournaal 1! 1 'e 15.45 Hi serie 16.35 •00 Abendm Paradies, 5113, politie al: finale E --- Paris St.Ger Rutschbahn in den de sociale er Ie Duitse stal Derrick, politie '•15 Zeugen dl voormalig

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 18