DE STEM
4Ik bekijk alles over Vietnam'
Linda Wagenmakers verlaat de collegebanken voor Miss Saigon
Liszt Concours heeft
gedoodverfde winnaar
'Hollywood' mag naar Vietn
au
Finale in muziekcentrum Vredenbu
urg
Verzamelpunt Jazz Festival in
voormalig Bredaas Museum
1
Sim*"6 SC0,^dus: La
Ali Farka Toure
Ronnie Earl
For Squirrels
Ron Appeven
Magnapop
Definition of Sound
„Het valt me op dat iedereen erg voor
zichtig is met geweld"
Bart Soepnol, tv-programmaleider
ids
WOENSDAG 8 ME11996 DEEl[
Hanoi (dpa) - 'Hollywood' mag voor het eerst een Vietnam-film
men in Vietnam zelf.
Het gaat om een Amerikaanse productie van de Russische
Andrej Kontsjalovski.
De film, 'De Koninklijke Weg' is gebaseerd op het gelijknamigeL
van de Franse schrijver en oud-minister André Malraux (1901-
De Vietnamese autoriteiten hebben het scenario al in 1994 fic
keurd.
Ze is 21 jaar en was met
volle inzet aan een rech
tenstudie begonnen.
Maar er sluimerde ook
een andere ambitie: het
theater. Daarom meldde
ze zich voor het klasje
ten behoeve van 'Miss
Saigon'. De musical die
al in zes wereldtheaters
draait en straks ook in
Scheveningen te zien zal
zijn. Dit klasje doorliep
ze nog succesvoller dan
de colleges in Utrecht.
Want Linda Wagenma
kers uit Zevenaar werd
gekozen om de hoofdrol
in de Nederlandse 'Miss
Saigon' te gaan doen.
Door Koos Tuitjer
Haar oosters uiterlijk heeft alles
met de uitverkiezing voor de
hoofdrol uit te staan. Kim uit
'Miss Saigon' is een Vietnamese.
Linda is van Javaanse afkomst,
hoewel in Arnhem Zuid geboren.
Zij kan op natuurlijke wijze
doorgaan voor Kim. Een Viet-
namse vrouw, die haar Ameri
kaanse soldaat en minnaar moet
loslaten op het moment dat de
Amerikanen zich terugtrekken
uit de oorlog in Vietnam.
De verschrikkingen van de oorlog
staan Linda Wagenmakers niet
op het gezicht te lezen. Ze schiet
wat graag in de lach. Haar spon
taniteit is inmiddels in heel Ne
derland vermaard dankzij haar
optreden bij Sonja Barend.
Linda is niet alleen naar de af
spraak gekomen. Haar moeder,
bescheiden en al even open, bege
leidt haar. „Mijn manager," zegt
ze. Maar beiden moeten ze daar
ook om lachen.
Het leven van dochter en moeder
is ingrijpend veranderd. De uit
slagen van haar laatste tenta
mens zijn nog niet binnen. Maar
voorlopig zien ze Linda niet terug
in de Utrechtse collegebanken.
Zij wordt klaargestoomd voor
een sterrenrol naast een beproefd
talent als dat van Willem Nijholt.
„Dit is op mijn weg gekomen."
zegt Linda. „Ik ga nu eerst 'Miss
Saigon' doen. En later? We zien
wel."
Opwindend
Korte zinnen en nuchtere uit
spraken zijn favoriet in haar con
versatie.
Toch heeft ze over Tater' al be
wust nagedacht. „Die studie
moet ik uitstellen. Miss Saigon is
Drie sterren in in de musical: Willem Nijholt, Linda Wagenmakers en Stanley Burleson.
zo opwindend, dat het moeilijk
wordt je hoofd bij de boeken te
houden."
„Maar als het rustiger is, pak ik
de studie weer op. Want kijk, stel
dat je met je talent niet verder
komt dan Miss Saigon? Dan moet
ik toch iets anders gaan doen?
Vandaar het voornemen om de
studie ooit weer op te pakken."
Ze ziet er eerlijk gezegd meer als
een actrice uit, dan als een juris
te. En alleen al vanwege die
voortdurende lach, vraag je je af
waarom ze voor zo'n saaie studie
koos?
Linda Wagenmakers: „Leren is
saai, maar rechten niet. Sommige
dingen vind ik echt heel leuk. Ro
meins recht bijvoorbeeld. Maar
waaróm al die regels zijn ont
staan, ja dat is wel taai."
Op school, het Liemers College in
Zevenaar, koos Linda Wagenma
kers wel al Muziek in haar exa
menpakket. Linda: „Omdat ik
geen instrument kon bespelen,
moest ik wel zingen. Dat had ik
ook altijd met veel plezier ge
daan. Maar naar buiten toe had
ik dit altijd wijselijk voor me ge
houden."
„Bij de overgang van de havo
naar het vwo ben ik ermee naar
buiten gekomen. Dat betekende
wel, dat je op schoolavonden
haast verplicht werd om op te
treden. Maar ik was heus niet de
enige, die wat dat aangaat de klos
was. Ik vond het altijd wel al
spannend."
Je was dus in feite thuis tussen de
schuifdeuren begonnen?
Linda Wagenmakers: „Ja, dat
wilden ze altijd wel. Ik werd daar
ook steeds toe gepresst. Maar dat
optreden voor de familie vond ik
eerlijk gezegd niet zo leuk. En dat
heb ik nog steeds, tegenover mijn
familie."
Waarom, vind je dat eng?
Linda Wagenmakers: „Een beet
je, ja."
Maar hoe moet dat straks dan, te
genover volle zalen?
Linda Wagenmakers: „Dat is an
ders. Daar voel ik die terughou
dendheid niet. Waarom niet? Ik
heb geen idee. Als we in familie
kring met z'n allen zingen, dan
doe ik wel graag mee. Dat is ge
zellig."
Zijn je ouders niet geschrokken
van je uitverkiezing?
Moeder Wagenmakers slaat haar
blik neer. Linda: „Ze waren blij
verrast. Maar mijn vader is be
hoedzaam in dat soort dingen.
Hij zei wel: 'Ach, gefeliciteerd
meisje'. Dat behoedzame heeft hij
om mij te beschermen."
Talent
„Sommige ouders zouden hun
kinderen als ze talent hebben,
pushen. Dat hebben die van mij
nooit gedaan. Mijn vader en mijn
moeder niet."
En de moeder van Linda nu,
schuchter: „We wisten wel dat ze
talent had."
'Miss Saigon' gaat over die vrese-
liijke oorlog van zo'ii twintig,
dertig jaar geleden. Geschiedenis
al voor de generatie van Linda.
Wat leerden jullie op school over
die oorlog? Was je trouwens goed
in gechiedenis?
Linda Wagenmakers: „Niet
slecht, in elk geval. De oorlog in
Vietnam kwam zeker ter sprake.
Maar toen ik met 'Miss Saigon'
aan de slag ging, heb ik er pas
echt over gelezen. Ik heb inmid
dels ook videofilms over de oor
log gezien. En steeds als het op de
tv of in kranten over-Vietnam
gaat, wil ik dat wel weten."
„Toen op school was het wel ver
FOTO THEO VAN ZWAM
weg. Het was zo massaal alle
maal. Je beleefde het eigenlijk op
afstand. Maar dat er in dergelijke
situaties mensen in het geding
zijn, besefte je minder. Dat is pas
naar voren gekomen met de voor
bereidingen voor 'Miss Saigon'.
De première laat nog zeven
maanden op zich wachten. Vanaf
begin november beginnen de
voorstellingen te lopen. De pre
mière is eerst op de 23e. Maar ook
de repetities beginnen pas na de
zomer.
Linda Wagenmakers: „Ik heb het
Miss Saigonklasje achter de rug.
Maar nu valt er even weinig te
doen. Ik kan bijvoorbeeld ook
geen tekst leren. Want de verta
ling van Seth Gaaikema is nog
lang niet klaar."
„Van de week hebben we wel al
een leesrepetitie gedaan. Ook aan
wat wel af is, moet nog veel wor
den geschaafd. Ik kreeg echt de
slappe lach om een zin, die je zo
echt niet uit je mond kon krij
gen."
Inmiddels heeft Linda Wagenma
kers wel al met het echte Miss
Saigonwerk kennis gemaakt. Ze
zag de voorstelling in Londen.
Linda: „Ja heel mooi. Ik was twee
dagen naar Londen. Heb er zelfs
twéé voorstellingen bijgewoond.
Een matinee en later die dag, de
avondvoorstelling. Tussendoor
ben ik achter, op het toneel ge
weest. Ja, geweldig. Dan voel je
hoe avontuurlijk het eigenlijk is.
Jij mag daar straks ook op het to
neel staan en je rol zingen!
Heb je daar ook geen bange voor
gevoelens over?
Linda Wagenmakers: „Nee hele
maal niet. Het is te gek. Dit wil ik
gewoon. Daar doe ik het voor. En
als je klaar bent, is er applaus."
Een kreet als 'whauwww' slikt ze
nog net in.
Je luistert vanzelf veel naar mu
ziek. Wat is je muziekvoorkeur?
Linda Wagenmakers: „Die is een
beetje standaard. Marriah Carrey
en dat soort dingen." Trekt een
lelijk gezicht: „House? Nee! Dat
vind ik echt afschuwelijk. Zo van
tök tók tók. En daar sta je dan op
te springen. Daar vind ik niets
aan. Voor mij moet er wel bege
leiding bij zijn."
Afgezien van wat je nu afwijst,
zie je verder alles zo stik positief.
Linda Wagenmakers: „Ja, het
gaat goed met me."
Jullie zijn thuis bij de Pinksterge
meente. Je bent daar ook mee be
zig.
Moeder Wagenmakers kijkt nu
heel oplettend. Linda: „Geloof is
een basis. Die is heel belangrijk.
Ik vind dat je je eigen keuzes
moet kunnen maken. Je kunt dus
kiezen om bij die gemeente te
blijven of niet. Ik heb er voor ge
kozen om te blijven."
Ster
Je wordt nu tot ster gebombar
deerd. Bevalt dat denk je: ster te
zijn?
Linda Wagenmakers: „Dat valt
in de musicalwereld best mee. De
musical lijkt me nuchterder te
zijn. Het is vooral een kwestie
van hard werken. Wat nu ge
beurt, steeds in de picture staan,
is leuk. Maar daar gaat het niet
om. Je verschijnt op de televisie
en je doet een paar interviews op
een dag. Maar na een tijdje is dat
afgelopen."
Lachend: „Ja, ik merk dat ik op
de televisie geweest ben. Dan
zeggen ze: Kijk daar heb je d'r. Of
ze vragen je: was je niet bij Son
ja? Dat is leuk. Anderen gaan je
aan zitten staren. Of ze blijven
achter je staan." En dan gierend
van de lach: „Om te horen wat je
zegt. Stom hè?"
Van onze verslaggever
Utrecht - Het vierde Interna
tionale Franz Liszt Pianocon-
ours in Utrecht is halverwege.
Van de aanvankelijke 42 kan
didaten zijn er 12 over, waar
van er drie aanstaande zater
dagavond om de hoogste eer
zullen strijden.
Alles kan nog gebeuren tijdens
dit grootste piano-evenement
van Nederland, maar in de
wandelgangen van het muziek
centrum Vredenburg wordt één
naam meer gehoord dan andere
namen.
Het is de naam van de Italiaan
se pianist Igor Roma, die is op
geleid aan dezelfde piano-aca
demie in Imola waar ook de
winnaar van het Internationale
Franz Liszt Pianoconcours
1989, Enrico Pace, werd klaar
gestoomd voor een internatio
nale carrière.
In een veld waar de kandidaten
zich kennelijk laten verleiden
tot extreme keuzen van tempo
en dynamiek, springt de wel
overwogen en gebalanceerde
pianistiek van Igor Roma er
gunstig uit. Volgens verschil
lende juryleden zijn opvallend
veel deelnemers aan dit con
cours geneigd om extreme keu
zen te maken.
Jurylid Jan Wijn: „Men speelt
óf razendsnel óf uiterst lang
zaam en het is óf donderend ge
weld óf onhoorbaar zacht. Voor
het middengebied heeft bijna
niemand gevoel. Geef mij maar
de pianist die in een andante
tempo mezzoforte kan spelen."
Dat Igor Roma één van de drie
finalisten wordt lijkt voor de
hand te liggen. Voor de twee
andere finaleplaatsen worden
Michael Fomin en Alexei Gou-
lenko getipt, twee vertegen,
woordigers van de Russische
school die met maar liefst IJ
pianisten naar Utrecht zijn ge-
komen.
Dinsdag en woensdag vinden
de concerten plaats van de
twaalf overgebleven kandida
ten. Woensdagavond laat
maakt de jury dan de namen
bekend van de drie uitverko
ren. Zij spelen a.s. zaterdag in
de grote zaal van Vredenburg.
Ze hebben de keus uit Liszts
Eerste of Tweede Pianoconcert
of de Totentanz. Overigens zal
de winnaar van dit concours
optreden tijdens het Muziek
festival West-Brabant dat ii
juni plaats vindt.
Eén van de twee Nederlandse
deelnemers die tot de laatsti
twaalf zijn doorgedrongen i.
Jeroen Bal. Hij speelt vandaag
-Cl-woensdag -CO-om 14.00
uur. De twee jongste deelne
mers, Alina Kiryaeva (1980) en
Chi Wu (1979), zijn nog in
race.
Het Internationale Franz Liszt
Pianoconcours kende tot nu toe
slechts een kleine wanklank.
Dat was het optreden van de
Griekse pianist Minas Galeos,
Wat hij speelde vertoonde
slechts een verre gelijkenis met
wat Liszt heeft geschreven. Bo
vendien nam hij tijdens het
spelen doodleuk de tijd omzijn
bril en de pianotoetsen te poet
sen.
Er is grote belangstelling voor
het pianoconcours in Utrecht.
Alle concerten tijdens de voor
ronden waren uitverkocht.
Van onze verslaggever
Breda - Op zaterdag 11 mei, een kleine week voor het feest beg
opent het Jazz Festival Breda zijn hoofdkwartier in het voormalij
Bredaas Museum aan de Grote Markt.
De ingebruikneming van het jazz-hoofdkwartier in het monumental
pand (Boterbal) zal om 14.00 uur met enig ceremonieel geschieden.
In de dagen vóór en tijdens het 26e Jazz Festival zullen de kaartver
koop, het secretariaat, de informatiebalie voor het publiek en het ver
zamelpunt van de artiesten in dit hoofdkwartier gevestigd zijn.
Op zaterdag 11 mei is er tevens gelegenheid om kaarten voor decoi
certen in Het Turfschip te kopen met 10 tot 20 procent korting, Het
Jazz Festival duurt van 16 t/m 19 mei.
qESTEM
NEDERLAND
I ,4(11 Een huis
1 ,4'° telverhalen
in Jeruzalem,
voor de jeugd:
beivernciici.
verkoopster Lydia
Bertje Knor met Tom 1
i:,„c wonderlaarzen, Dem
iwonderlaarzen, Dem
'a liedjes en Ni
stelten met
tjetoe. Robbed
Samen op he
Krux
14.86
hams
muizen, La
studio op
Freddy, Ratjetoe,
gestorven,
Zeekraai en
16.00 JoumMl
695 Goeiemiddag!
,3 Duel over de grens,
Buttons Rusty
renmachine
18.07 Bert Haar"
Nederland
(1962)
Leve de fiets,
jarig bestaan v;
Lieve Martine
pp: Uitzending
Afl.
en de
renmacnine
Bert Haanstra-cydus:
ii-j/irl^nH (1983) en Di
ko
en Delta
nvan
serie over
dit vervol
D66
19.53
Kunst te kijk
2124 Tefevizier,
1154 Bert Haani
leman (1963),
23 31 Teevee Studio,
Leeuw
0006 Een Vrije Gedachte
pp; Ultzenuiny uuo
iournaal/Weeroverzicht
Kunst te kijk
Tefevizier, actualiteitenru
Bert Haanstra-cydus: Zo
- twee korte
Gast:
NEDERLAND 2
3.15)
over
Traa
vana
ni<
(930 Ik, Mik Loreland (tot 09.
,0oo Kijk dieren! (tot 10,n
16.10 The Waltons, serie
13.00 Debat Tweede Kamer
port commissie Van T.__
1700 Als je durft, jongerenmat
1729 2Vandaag, actualiteiten
17.30 en 18.00 Journa
Sportjournaal en
Hoofdpunten uit het
volgd door het weer
19.01 Verrassend Nederland,
magazine
19.30 Ik weet het beter, spelL
20.05 Voetbal, finale Europacu
Saint Germain-Rapid Wien
22,07 Overruled, tv-film
23.38 Journaal
NEDERLAND 3
0700 Journaal
07.07 Klokhuis
07.29 Ontbijt-tv
09.05 PP: Uitzending GPV
09.08 Kook tv
09.29 Zembla
10.09 Ontdek de chemie
10.39 Wat is er aan de hand
11.11 Goeiemiddag!
11.59 MiddagEditie, actueel
met om 12.00 NOS-Journ,
Den Haag, 12.30 Sportjoc
12.45 Weer
13.00 Journaal
13.08 Kleur bekennen
13,59 Kunstmest
14.40 De rivier
15.05 Mega Top 50
15.32 Alle dieren tellen mee
16.00 Journaal
16.07 Desmonds, comedy
16.32 Het allochtoon videocii
Pa:
a-b
si
2
BELGIË FRANS 1
DELa Une 16.40 Neighbours, so
La bande a Carlos, magazine
Waltons, serie 18.30 Régions l
Cartes sur table, magazine 19.05
dien des sports 19.30 Nieuws 2C
de cité, reportage-serie 21.15
d'un secret, tv-film 22.55 Coup
briek 23.25 Laatste nieuws
BELGIË FRANS 2
17.00 (Ja passé quand? Katholie
ding 17.30 Cheval passion. T
magazine. Herh 18.00 lei Bla-
magazine 18.50 Neighbours,
Nieuws 19.50 Supergoal. Voetb
ne. Aansl.: Vous permettez,
28.00 Voetbal, finale Europa Cu
Wien-Paris St. Germain 22.(
22.30 Les géants du stade, serie
mondial, voetbalmagazine (tot
DUITSLAND 1
85.30 Morgenmagazin, ontb
89.00 Heute 09.03 Dallas, soap
move. Ochtendgymnastiek 10.
6.03 Was nach dem Tod komm
9010.35 Info Verbraucher,
;magazine 11.00 Heute 11
Amerikaanse speelfilm uit
Ritt met Sally Field, Beau oriog
eibman 12.00 Sport Extra/te:
«mooi van Hamburg 16.00
5-03 Fliege, talkshow 17.00
-10 Brisant, boulevardmaga:
verbotene Liebe, serie 18.25
serie 18.54 Lady Cops, serie
9«schau 20.15 Wilde Herzen:
Wit, tv-film 21.45 Frankfurtt
Portage over economische m,
«Je' en heurswezen
«hemen 23.00 Wilde Herz
«tart Zoé, tv-film 00.30 Nacj
GITARIST Ali Farka Toure ge
niet dankzij de cd's The Source
en Talking Timbuktu (de laatste
maakte hij met Ry Cooder) grote
bekendheid buiten zijn vader
land Mali. Zijn roem is terecht,
want Ali Farka Toure is een uit
zonderlijk instrumentalist.
Dat dat niet iets van vandaag of
gisteren is, valt te horen op de
pasverschenen cd Radio Mali.
Op die plaat zijn radio-opnamen
verzameld die Toure begin jaren
zeventig voor de nationale om
roep in zijn land maakte. Een
paar gelukkigen hebben een deel
van die opnamen al gehoord op
lp's van het Franse SonAfric-la-
bel die midden jaren zeventig
uitkwamen.
Radio Mali is een fantastische
plaat. De opnamekwaliteit is
verrassend goed en je krijgt
Afrikaanse populaire muziek te
horen van voor de tijd dat die
klanken in zwang raakten bij
Europese luisteraars. Het is mu
ziek die zich niet stoort aan de
later toch min of meer ingeslo
pen westerse conventies waar
het lengte van composities en
toegankelijkheid betreft.
Zowel als instrumentalist op gi
taar, viool en aanverwante Afri
kaanse instrumenten als als zan
ger weet Ali Farka Toure je te
boeien met zijn muziek. Het is
muziek die wortelt in de Maline-
se tradities en die een sterk ver
halend karakter heeft. Het is
rustgevende muziek die je voor
de duur van de plaat meeneemt
naar een tijd en een streek waar
in het leven simpel was.
Radio Mali is een unieke stukje
muziekhistorie. Het is een essen
tiële plaat die bij liefhebbers van
Afrikaanse muziek niet in de
collectie mag ontbreken. (World
Circuit, Munich Records)
WIM VAN LEEST
BINNEN HET hedendaagse
blanke Amerikaanse blueswe
reldje geldt Ronnie Earl als een
van de beste gitaristen. Wie hem
aan het werk heeft gehoord op
platen als Language of the soul
en Blues guitar virtuoso live in
Europe weet dat die kwalificatie
terecht is.
Op basis van die platen kon je
ook al wel vermoeden dat Earl
nog veel meer in huis heeft en op
de pasverschenen cd Blues
ballads bewijst Ronnie dat met
een magnifieke mengeling van
blues en jazz. De plaat is opge
dragen aan de uiteenlopende
grootheden Duane Allman, John
Coltrane en Rashaan Roland
Kirk en het is alsof hij op Blues
ballads de luisteraar voor het
eerst echt mee het diepe in
neemt.
Samen met zijn vaste begelei
dingsgroep The Broadcasters en
tenorsaxofonist David 'Fathead'
Newman trakteert Ronnie Earl
je op fabuleuze klanken. Twaalf
nummers lang word je verwend
met muziek die zo intens en zo
goed gespeeld is dat je als de
plaat eenmaal ten einde is even
niets meer hoeft te horen. Als ik
het bij North Sea Jazz voor het
zeggen had, zou ik snel een
plaats voor Ronnie Earl The
Broadcasters hoog op het affiche
inruimen. (Bullseye Blues, Mu
nich Records)
WVL
OVER PAKWEG drie jaar weet
waarschijnlijk bijna niemand
meer wie er achter de naam For
Squirrels schuilgingen. Behalve
dan de mensen die nu de cd
Example kopen. Want een twee
de plaat zit er niet, aangezien
zanger Jack Vigliatura (21), bas
sist Bill White (23) en manager
Tim Bender (23) in september
vorig jaar omkwamen bij een
verkeersongeluk, waarbij de
drummer en de bassist zwaar ge
wond raakten.
Toch klinkt de groep op de post-
huum uitgebrachte cd als een
groeibriljant met enorme poten
tie. Met de onbevangenheid die
muzikanten van die leeftijd ge
lukkig nog vaak eigen is, zijn
tien uitstekende gitaarpopsongs
in elkaar gezet. En For Squirrels
klinkt nu eens niet als het zo-
veelste-gitaar-bandj e-in-een-
dozijn. Geen wanhopig depres
sieve, quasi volwassen poses,
maar nummers die het hele scala
aan emoties omvatten.
Soms doet de muziek aan REM
denken, dan weer aan Dinosaur
Jr./Buffalo Tom. Eigenlijk is ie
der nummer op de cd anders van
aard. Dat kan betekenen dat de
groep zijn uiteindelijk vorm nog
moest vinden (helaas komen we
daar nooit meer achter), maar
het bewijst ook het aanwezig
veelzijdige talent. Rode draad
zijn de ijzersterke melodieën.
(Sony Music)
JOEP TROMMELEN
DE beste singer/songwriters
vind je in Texas. Buiten de Lone
Star State zelf zijn er denkelijk
meer Nederlanders dan Ameri
kanen die dat (menen te) weten.
Dus als blijkt dat ook ons land
artiesten uit de Texaanse school
kan voortbrengen, is dat iedere
keer opnieuw een verrassing.
Zeker als die Nederlandse zan
gers ook nog eens als volbloed
Texaanse klinken. Neem Rob
Appeven.
Zeven jaar nadat deze voormali
ge speelmaat van Gé Reinders
zich - in de 'Limburgstalige'
groep Wauze - voor het laatst
met rock and roll bezighield,
heeft de 45-jarige zanger in alle
stilte zeventien eigen songs op
genomen. Zonder poeha, zonder
pretenties en grotendeels zonder
begeleiders heeft hij een bijzon
der sfeervolle plaat volgespeeld:
Call It a Loan. Ontstaan als een
in eigen beheer opgenomen de
mo, overtuigt de cd door sfeer en
kwaliteit.
Zomaar in de rust van zijn Roer-
mondse huiskamer, terwijl de
parkiet meefluit en er af en toe
een auto voorbij dendert, tokkelt
de voormalige popmuzikant zijn
ongekunstelde repertoire bij el
kaar. Als een Limburgse Townes
Van Zandt behoeft Appeven niet
meer dan een gitaar, en soms een
extra viool, accordeon of xylo
foon als tweede instrument.
Kleine liedjes met pakkende me
lodietjes, die ondanks de onna
drukkelijke voordracht allesbe
halve vrijblijvend zijn.
Sommige wat al te schetsmatig
neergezette nummers zouden
met meer arrangement beter tot
hun recht zijn gekomen, terwijl
enig schrappen en herschikken
het geheel als album sterker
hadden gemaakt. Maar voor de
liefhebbers van het 'Texaanse'
Magnapop: positieve energie.
genre is dit charmante Call It a
Loan met zijn kleine juweeltjes
toch welhaast verplichte kost.
(Bertus).
LEO NIERSE
IN 1992 maakte het Amerikaan
se viertal Magnapop een opval
lend debuut met een mini-cd vol
trashy punkpop-songs. Hoewel
een prima plaat, viel de opvolger
Hot Boxing in 1994 een beetje
tegen. De verrassing was er van
af.
Dat laatste zou je ook kunnen
zeggen van de net verschenen
derde cd, Rubbing Doesn't Help.
Daarmee zou je Magnapop ech
ter te kort doen. De verrassing is
er misschien niet meer, maar het
is wel de meeste volwassen cd
van de band uit Atlanta gewor
den.
FOTO SHERRY RAE ETHEREDGE
Anders dan op de twee voorgan
gers is nu ook gitariste Ruthie
Morris aan het zingen geslagen.
Haar zang harmonieert mooi
met de stem van Linda Hopper,
die zelf door de jaren heen be
duidend verfijnder is gaan zin
gen.
Muzikaal is de cd ook interes
sant want naast uptempo punk
nummers, zijn er rustpunten te
vinden, zoals het van een fraai
basloopje voorziene Open
door en het prachtig ingeti
Dead Letter. Daar tegenover
staat weer de neurotische psyde-
lica in Firebrand. Hoewel de
teksten niet altijd even vrolijk
zijn, blijft Mangnapop een posi
tieve energie uitstralen en blijft
daardoor tevens een van de sym
pathiekste gitaarbands die ik
ken.(PlayItAgAamS^m)LiNDffl
NA EEN succesvol debuut in
1991 raakte Definition of Sound
uit Londen danig in de versuk
keling. Nu zijn Kevin Clark en
Donald Weekes echter helemaal
terug met een geslaagde cd, Ex
perience geheten.
Clark en Weekes komen oor
spronkelijk uit de Engelse nip-
hop-scene, maar ze zagen al snel
dat ze met dat genre alleen me
uit de voeten konden. Vandaa
dat ze er allerhande stijlen "J1
haalden. Op Experience mondt
dat uit in een weldadige mixva
rap, triphop, pop, soul, dub ei
zelfs een vleugje easy tune.
'Elk nummer op onze cd mo
een potentiële hitsingle z>)
verklaarde het tweetal ®lan°
in een interview. Daar hebbenz
in zoverre gelijk in dat de n
mers inderdaad allemaal ra
vriendelijk' zijn. Soms te vrie
delijk, zo doet de muziek a
toe iets te veel denken aan
zoete Britse synthi-pop uit de J
ren tachtig. Wellicht is proa
Chris Hughes daar debet aa
want die werkte in tijd
groepen als Tears for Fears
De truttigheid is galu™
slechts incidenteel aanwezig
stoort niet echt, want Expe
ce is vooral een prettig grom'
de plaat, waar uitstekend ae
mer mee doorte komen
con:
.04 N
19781
Bridg
DUITSLAND
S Zie Duits|and 1
M'tegsmagazin
'Dalli, spelletje
I "erl>u, jeugdserie
%ecke 14.40 Ac
rK: Lo9°' jeugdji
li «tekenfilmserie
Flying Doctors,
=eLenen, serie 17.1
17'55 H°*l
™ute 19.20 SOKO 5
!vL°,Extra/V°etbal:
ffu" Bru«l: -
'>22.15 Rut
;CUr»ientaire over
Pfoblemen van i
7 Main 23.00 L
nacht 00;
met voormali9
«owstew VOnWeizsacker0^
"VsWintergarten-Progran
1 12.55
met Hi
14.15 Die
- 14.38 Thf
Achterbahn,
jeugdjournaal 1!
1 'e 15.45 Hi
serie 16.35
•00 Abendm
Paradies,
5113, politie
al: finale E
--- Paris St.Ger
Rutschbahn in den
de sociale er
Ie Duitse stal
Derrick, politie
'•15 Zeugen dl
voormalig