Stages in het hbo deugen niet'
AJAX-JUVENTUS
Winnaars en verliezers van de HSL
West
streii
vlucl
Es Pay: 'Verliezen
hoort bij het spel'
WIN EEN VOLLEDIG
ARRANGEMENT
FINALEWEDSTRIJD
06.350.150.66
Politie rolt heroïnebende op
Ook pr
Voorbereidingen herdenking
Onderwijsinspectie: praktijkperiode sluit vaak onvoldoende aan op studies
Speciaal voor onze lezers
voor de
op 22 mei in Rome
Eindelijk betrokkenheid
Analyse
DE STEM
BINNENLAND
Campagne tegen
fraude met
WW en WAO
Pronk wil toch
minister blijven
DE STEM
COMMENTAAR
BINNENLAND KORT
Boete voor ontkennen holocaust
'Verbied verkoop eten door particulieren'
ADO-prijs voor cineaste Den Uyl
/Lsielaanvr
jeger Indon
zinspeelt op
militaire act
lr
11111
VRIJDAG 3 MEI 1996 A4
Den Haag (anp) - De bedrijfs
verenigingen en hun coördi
nerend orgaan, het Tica, gaan
campagne voeren tegen frau
de met werknemersverzeke
ringen, zoals WAO en WW.
Via onder meer radio- en tv-spot-
jes en andere vormen van publi
citeit zal de bevolking erop gewe
zen worden dat misbruik van uit
keringen niet door de beugel kan.
Een woordvoerder van het Tica
heeft dat donderdag meegedeeld.
De Nieuwe Algemene Bedrijfs
vereniging (onder meer uitzend-
branche en bewakingsonderne
mingen) heeft haar fraudebeleid
vorig jaar al aangescherpt. Dat
heeft ertoe geleid dat er aanzien
lijk meer werkgeversfraude aan
het licht is gebracht.
In 1994 werd voor ruim een mil
joen aan misbruik door werkge
vers opgespoord. Vorig jaar was
dat 2,8 miljoen. Het ging voorna
melijk om zwart werk. Bij werk
nemers werd vorig jaar door de
Nieuwe Algemene voor 5,5 mil
joen aan misbruik opgespoord.
Ook dat was iets meer dan het
jaar ervoor.
De Nieuwe Algemene heeft ook
afspraken gemaakt met Marok
kaanse collega's om de herkeu
ring van in dat land wonende ar
beidsongeschikten te verbeteren.
Bijna de helft van de in het bui
tenland woonachtige arbeid
songeschikten ontvangt zijn uit
kering van deze bedrijfsvereni
ging. De WAO-normen zijn twee
jaar geleden drastisch aange
scherpt. In Nederland leidde dat
ertoe dat veel arbeidsongeschik
ten hun uitkering bij herkeuring
geheel of gedeeltelijk kwijtraak
ten. In Marokko gebeurde dat
niet omdat de artsen in dat land
de criteria minder scherp toepas
sen. Staatssecretaris Linschoten
van Sociale Zaken heeft al eens
gedreigd dat uitkeringen naar het
buitenland worden stopgezet als
de uitvoeringspraktijk niet ver
betert.
Den Haag (anp) - Minis
ter Pronk is beschikbaar
voor een andere porte
feuille in een volgend
kabinet.
Een vierde termijn op Ont
wikkelingssamenwerking
ambieert hij niet meer, maar
een andere ministersfunctie
sluit hij op voorhand niet
uit, liet een woordvoerder
van Pronk gisteren weten.
De bewindsman gaf eerder
deze week aan het na drie
perioden als minister voor
Ontwikkelingssamenwer
king 'wel welletjes te vin
den'. Tegelijkertijd zei hij
echter 'dat je jezelf moet
vernieuwen, een andere
kans moet geven'. Pronks
woordvoerder bevestigde
gisteren dat de minister in
een volgend kabinet niet op
zijn huidige post zal terug
keren. Voor het overige laat
hij alle opties open en heeft
hij nog niet besloten de poli
tiek de rug toe te keren, al
dus de zegsman. Pronk was
voor het eerst minister voor
Ontwikkelingssamenwer
king in het kabinet Den Uyl
(1973-1977). Nu bekleedt hij
die post vanaf 1989. In de ja
ren '80 vervulde hij hoge
functies bij de VN, onder
meer bij de Unctad (de Con
ferentie voor Handel en Ont
wikkeling).
Den Haag (anp) - De Onderwijsinspectie heeft forse kri
tiek op de stages van studenten in het hoger beroepson
derwijs. De praktijkperiode heeft vaak te weinig relatie
met het niveau van de studie.
Dat komt omdat over het alge
meen het bedrijf bepaalt wat de
student doet, niet de hogeschool.
De hbo-instellingen zouden zich
dan ook meer moeten bemoeien
met de stages van hun studenten.
Dat staat in een rapport van de
Inspectie van het Onderwijs. Mi
nister Ritzen (Onderwijs) heeft de
bevindingen gisteren naar de
Tweede Kamer gestuurd. Hij wil
de uitkomsten de komende
maanden met de hogescholen be
spreken. Het hoger beroepson
derwijs telt ruim 250.000 studen
ten.
De inspectie constateert dat de
meeste hbo-instellingen tamelijk
willekeurig te werk gaan bij het
zoeken en kiezen van geschikte
stageplaatsen. Soms hangt het
bestand van stageadressen geheel
af van de persoonlijke contacten
van een stagecoördinator, soms
moet een student zelf maar voor
een plaats -zorgen. De inspectie
erkent dat het zelfstandig zoeken
naar een stageplek voor een stu
dent 'vormende waarde' heeft,
maar de hogeschool moet na
drukkelijk de kwaliteit van de
plaats in de gaten houden.
Hogescholen hebben soms moeite
om voldoende stageplaatsen te
vinden en nemen dan genoegen
met plaatsen van mindere kwali
teit. Te veel stagiairs werken on
der hun niveau. De inspectie
vindt dat hogescholen van tevo
ren duidelijk moeten vastleggen
aan welke voorwaarden een sta
geplaats moet voldoen. De vraag
of een bedrijf een vergoeding
geeft, mag geen rol spelen in de
beoordeling.
De inhoud van de stage kan ver-
VERVOLG VAN VOORPAGINA
Warnink: „Al eerder waren we
van deze doelgroep van kleine
ondernemers afgestapt en ook
van het idee dat we eerst in Oos
terhout, Breda of Waalwijk van
start moesten gaan en vervolgens
pas landelijk. We waren op zijn
laatst bezig met franchise organi
saties uit het hele land zoals Van
Haaren en BP.
Maar het heeft allemaal niet mo
gen baten. We hebben natuurlijk
verlies geleden maar dat hoort bij
het spel. Hoewel ik niet uitsluit
dat bijvoorbeeld over twee jaar
de tijd misschien wel rijp is voor
de manier waarop wij het hebben
aangepakt. We storten ons nu
weer voor de volle honderd pro
cent op het reclamebureau UP
waar Es Pay ook als zelfstandige
organisatie uit voortgekomen
was."
Hoe is het nu mogelijk dat in vrij
wel dezelfde periode waarin Es
Pay moeizaam tegen de bierkaai
vocht, een ander nieuw systeem,
Rocks, het wel glansrijk haalde?
Rocks, het spaarprogramma van
Super, Texaco en Megapool,
heeft vanaf de start in oktober
vorig jaar tot nu een deelname
percentage van 80 procent ge
haald. Verwacht werd dat 70 pro
cent van de klanten binnen een
jaar zou meedoen aan het gratis
zegels sparen voor cadeaus en
reizen. Rocks werd dus wel heel
snel een succes.
Volgens Warnink is de gelijktij
dige ondergang van de een en de
opgang van de ander vooral te
verklaren uit het verschil in in
troductie. Rocks is een actie van
bedrijven die zelf het initiatief
hebben genomen. Dat systeem is
in eigen huis ontwikkeld. Es Pay
was een ander initiatief, buiten
de bedrijven. Wij zóchten ze. Wij
(ADVERTENTIE)
Volledig arrangement: dagretour Amsterdam-
Rome, transfer van het vliegveld naar stadion
v.v. en een toegangskaart voor de wedstrijd.
BEL
1 g/p.m.
beteren door meer aandacht te
besteden aan de stage-opdracht.
De begeleiding kan ook een stuk
beter. Daarvoor zou een plan
moeten komen. De inspectie ont
dekte dat de contacten met de
werkvloer zich doorgaans beper
ken tot één bezoek van de stage
begeleider, meestal halverwege
de praktijkperiode. Begeleiders,
opleidingen en instellingen die
stages verlenen moeten dan ook
professioneler samenwerken.
De beoordeling van stages is vaak
ook onder de maat en zou bij
voorbeeld vaker tussentijds
plaats moeten vinden. De wijze
van beoordelen verschilt nu sterk
per opleiding. Ook wordt er fe
weinig met stagecontracten 'gel
werkt.
De inspectie toont zich voorstan
der van oriënterende stages aan
het begin van de studie, zodat
studenten eerder een beeld krij
gen van het beroep waar ze later
in terecht kunnen komen. Nu
vinden de meeste stages pas aan
het einde van de opleiding plaats.
Sommige opleidingen kiezen er
bewust voor de stage pas hele
maal aan het einde van de studie
te laten plaatsvinden, omdat veel
studenten een baan aangeboden
krijgen bij de werkgever waar ze
stage lopen.
De Onderwijsinspectie vindt bo
vendien dat veel opleidingen te
strak de hand houden aan de be
paling dat een student bepaalde
vakken of een bepaald aantal
studiepunten behaald moet heb
ben om aan de stage te mogen be
ginnen. Ook het hanteren van
vaste aanvangstijdstippen leidt
soms tot studievertraging.
moesten vragen of ze wilden mee
doen. Terwijl Rocks er ineens was
of de klanten nu wilden of niet."
Warnink denkt dat daarom de
handtekeningen uitbleven.
P. Winsemius, directeur van
Rocks, ziet het succes van zijn
stichting anders. Maar hij verge
lijkt natuurlijk ook met Air Miles
waarvan Rocks nu een echte con
current is geworden. Rocks kent
nu na een half jaar al 1,3 miljoen
deelnemers. Air Miles dat al lan
ger bezig is, telt inmiddels 3,2
miljoen kaarthouders.
„Wat je bij ons spaart, kun je bij
elkaar voegen. Het is niet per
soonlijk. Dat is dus anders dan
bij Air Miles. Zo kun je samen
met vier buren voor één cadeau
sparen. Oudere mensen kunnen
sparen voor hun kinderen. Wij
bieden de consument de moge
lijkheid om snel tot resultaat te
komen, een cadeau of een dag
uitje. Geen vliegreizen. Dat duurt
te lang."
Wat vermoedelijk ook heeft bij
gedragen aan het succes van
Rocks is het onderdeel Tools for
Schools. Rocks-spaarders die
voor dit programma kiezen, steu
nen daarmee het computeronder-
wijs. Inmiddels zijn de eerste
computers uitgereikt aan scholen
die voldoende Rocks bijeen had
den vergaard. Vier maanden na
het begin van de actie zijn er 250
scholen die zich hebben aange
meld.
T. Dumoulin, specialist informa
tie- en communicatietechnologie
bij de Technische Hogeschool in
Eindhoven ziet die tak van Rocks
helemaal zitten: „Tools for
Schools vormt voor scholen een
relatief eenvoudige manier om
moderne computerleermiddelen
aan te schaffen, zonder aanslag te
doen op het toch al beperkte bud
get."
Bij de Consumentenbond vinden
ze al die spaaracties maar niks. Je
moet niet concurreren met ca
deautjes maar met lage prijzen en
met kwaliteit, vinden ze daar.
„Als je al die acties goed bekijkt,
dan valt het voordeel vaak tegen.
Zo ligt het prijspeil bij Albert
Heijn 5 tot 6 procent hoger dan
bij Bas van der Heijden die niet
met zegels werkt, in welke vorm
ook.
En je moet, om via Air Miles aan
een retourtje Londen te komen,
voor 12.500 gulden boodschap
pen gedaan hebben.
Dat is in dit geval een voordeel
van maar 3,2 procent, ervan uit
gaande dat zo'n reisje 400 gulden
kost."
Veel consumenten zullen deson
danks bezwijken voor de ronken
de wervingsteksten van de spaar
actie-bedenkers. Acties met ze
gels, ook die van Rocks, scoren in
Nederland-zegeltjesland nu een
maal gewoon hoger bij de klant
dan aanbiedingen van allerlei
waren tegen een opmerkelijk ho
ge korting.
HET DENKEN over het tracé van de hoge-snelheidslijn (HSL]
komt in de Haagse politiek over het algemeen niet veel verder
dan de poging een oplossing te vinden voor de problemen die
zich in het Groene Hart van Nederland kunnen voordoen. Het
besef dat het snelheidsmonster vanaf de Belgische grens tot
Rotterdam ook een traject moet afleggen, is niet erg ontwik
keld.
Vooral het kabinet heeft zich eenzijdig geprojecteerd op het
meest omstreden deel van het tracé. Tijdens de 1 mei-bijeen
komst van de PvdA in Delft leverde premier Kok weer het be
wijs van die enge denkwijze. Kok gaf aan dat het kabinet er
voor kiest de HSL door het Groene Hart van Nederland aan te
leggen, maar dan wel zoveel mogelijk onder de grond. Om on
vervangbare natuurwaarden te sparen, aldus de premier, die
met zijn plan tevens een brug wil slaan tussen de ruziemaken
de ministers De Boer van Milieu en Jorritsma van Verkeer en
Waterstaat.
Van de minister-president geen woord over het zuidelijke tra
ject, waar de problemen ook voor het oprapen liggen. De ge
meenten Prinsenbeek en Breda liggen niet voor niets over
hoop met de bot optredende Jorritsma. Ze trapte die gemeen
ten op hun ziel door niet meer met ze te praten toen ze het niet
meteen eens waren met haar marginale plannen ten aanzien
van de knelpunten.
De Tweede Kamer heeft die ontwikkeling tot nu toe op passie
ve wijze gadegeslagen. In publicitair opzicht is het Groene Hart
immers meer waard dan het zuidelijke tracé. Bijkomende fac
tor is dat de door de HSL bedreigde Brabantse gemeenten zelf
evenmin hard aan de weg getimmerd hebben.
In de houding van de Tweede Kamer lijkt echter verandering te
zijn gekomen. Vertegenwoordigers van de grote politieke par
tijen hebben te kennen gegeven dat Kok best met ondertunne
lingsplannen voor het Groene Hart mag rondlopen, maar dat
ze zich zullen verzetten wanneer blijkt dat dit ten koste gaat
van de noodzakelijke voorzieningen voor het tracé in IMoord-
Brabant.
Eindelijk een duidelijk geluid van betrokkenheid van de Haag
se politiek met de problemen rondom het zuidelijk deel van het
HSL-tracé. Voor de betrokken gemeenten betekent het een
steun in de rug in hun strijd met Jorritsma. Er is niets mis met
hun eis dat er een fatsoenlijke oplossing moet komen voor de
knelpunten tussen de Belgische grens en Rotterdam.
4ew
IgenL
5witserse
;en ove'
)ver de
oenen
ruldens,
ten ziin
nensen c
zaust zijn
)oorhetal
^ew York
;eur Avrah-
agentschap
,ankiers, knj
mderzoekers
>ang tot alle
Een tuinman haalt onkruid weg tussen graven van in de Tweede Wereldoorlog op de Grebbeberg
omgekomen Nederlanders. Morgen vindt op de erebegraafplaats een herdenkingsdienst plaats.
Amsterdam (anp) - De politie heeft met de ar
restatie van zes verdachten een bende heroïne
handelaren opgerold.
De arrestaties vonden plaats in Amsterdam, Hilver
sum en Almere. In een personenauto werd vijftig ki
lo heroïne ontdekt. De harddrugs hebben een waar
de van zo'n 8 miljoen gulden. De politie heeft dat
donderdag laten weten.
De aanhoudingen, in de nacht van woensdag op
donderdag, volgden op een onderzoek dat enkele
maanden heeft geduurd. Behalve de drugs werden
zeven vuurwapens, een aantal valse paspoorten,
drie personenauto's en een groot geldbedrag in be
slag genomen.
Drie verdachten werden in Amsterdam gearres
teerd. Eén van hen zat op het moment van zijn aan
houding achter het stuur van de auto waarin de
drugs werden gevonden.
Drie andere verdachten werden in de loop van de
nacht van hun bed gelicht. De politie sluit meer ar
restaties niet uit. De verdachten worden vrijdag
voogeleid aan de officier van justitie in Amsterdam.
Den Haag - Het gerechtshof in Den Haag heeft gisteren een Ant
werpenaar conform de eis veroordeeld tot een voorwaardelijke
celstraf van zes maanden en een boete van 5000 gulden. De man
zegt ervan overtuigd te zijn dat de vervolging van joden in de
Tweede Wereldoorlog niet heeft plaatsgehad en maakt daar ook
voortdurend melding van.
Zo verspreidde de Belg ook in Nederland pamfletten waarin hij
ontkende, dat er zoiets bestaat als een holocaust. Het CIDI, de
Anne Frank Stichting en het Landelijk Bureau racismebestrij
ding pikten dat niet en dienden een aanklacht tegen hem in.
Amsterdam - In Amsterdam gaan steeds meer geluiden op om
verkoop van bederfelijke etenswaar door particulieren op Konin
ginnedag te verbieden. De Amsterdamse wethouder J. van der
Giessen is verontrust over de toestanden die de Keuringsdienst
van Waren dinsdag aantrof.
Van de 850 inspecties die de dienst uitvoerde, gingen er 350 ge
paard met een waarschuwing wegens slechte hygiënische omstan
digheden. Controleurs namen onder meer tachtig belegde brood
jes en enkele tientallen kilo's vlees in beslag. Daaronder bevond
zich tien kilo kipsaté die zo bedorven was dat het vlees al op twee
meter afstand was te ruiken.
Amsterdam - Barbara Den Uyl heeft voor haar tv-film Met een
zoen van de Leraar, uitgezonden door de VARA, de ASN-ADO
Mediaprijs ontvangen. De radioprijs ging naar Annemiek Schrij
ver voor het verslag Vrouwen vluchtheuvel (KRO). Een derde
prijs, voor tv-fictie, ging naar het door Hans de Wolf geschreven
televisiespel Chopsticks (NPS).
Den Uyl volgde voor de film een jaar lang een havo-klas, Schrij
ver registreerde de gedachten van een Marokkaanse bezoekster
van een hammam, een Noord-Afrikaans badhuis. Chopsticks, ge
regisseerd door Ron Termaat, geeft een wat absurd beeld van de
spanningen in de oude stadswijken.
De prijzen worden jaarlijks toegekend aan radio- en tv-program-
ma's, die een bijdrage leveren aan een beter beeld over de multi
culturele samenleving.
POLITIEK WORDT steeds
vaker verengd tot een soort
sportwedstrijd. Het gaan om
winnaars of verliezers. Het
spelverloop zelf telt niet
meer.
Wie zo tegen de politiek aankijkt
zal vandaag na afloop van het
kabinetsberaad ongetwijfeld
minister De Boer (Milieu) tot
verliezer uitroepen en haar col
lega Jorritsma (Verkeer en Wa
terstaat) tot winnares.
De Boer wilde immers het noor
delijke deel van het tracé voor de
Hoge Snelheidslijn (HSL) om
het zogenoemde Groene Hart la
ten lopen. Maar premier Kok
maakte woensdagavond al dui
delijk dat ze geen meerderheid
van het kabinet achter zich heeft
weten te krijgen.
De Boer zelf sputterde nog even
tegen dat het kabinet nog geen
besluit genomen heeft. Formeel
klopt dat. Vandaag staat het on
derwerp op de agenda van de
ministerraad. Maar als de voor
zitter daarvan twee dagen tevo
ren een duidelijk signaal afgeeft,
is het wel duidelijk hoe de kaar
ten liggen. Ook de opstelling van
PvdA-fractieleider Wallage
spreekt boekdelen. Vorige week
sprak hij nog ferme taal over het
ongeschonden laten van het
groene hart. Maar woensdag
avond was dat al afegezwakt tot
'Graag om het groene hart
heen, maar in elk geval er niet
bovengronds doorheen'.
Dat zal het dan ook wel worden.
Een zo kort mogelijk traject van
Amsterdam naar Rotterdam.
Maar dan wel onder de grond op
die plaatsen waar men het land
schap zo veel mogelijk intact wil
houden. Zoals de zaken er giste
ren voorstonden zal de discussie
vandaag vooral gaan over de
vraag hoe lang dat ondergrondse
deel in totaal zal worden en hoe
veel geld dat mag kosten.
Niet alleen minister Jorritsma,
ook andere collega's in het kabi
net zien de bui al hangen als er
op een vrijdagmiddag achteloos
900 miljoen extra wordt uitge
trokken voor aanpassing van het
oorspronkelijke plan, dat een
uitgave van 3,1 miljard zou ver
gen.
Als dat zo gaat, dan begint ie
dereen die maar iets te maken
heeft met het trajact van de
'flitstrein' tussen Rotterdam en
de Belgische grens vandaag nog
te tekenen en te rekenen. Want
ook daar leven nog heel wat
wensen als het gaat om de plaats
waar de spoorlijn zal komen en
de manier, waarop die in het
landschap wordt ingepast.
Door David van der Houwen
Vanuit de Tweede Kamer is al
duidelijk gemaakt dat extra uit
gaven ten noorden van Rotter
dam niet ten koste mogen gaan
van noodzakelijke aanpassingen
in het zuidelijk deel.
Dat de keuze uiteindelijk toch
zal vallen op het traject door het
Groene Hart is niet verwonder
lijk. De aangedragen alternatie
ven kennen immers ook grote
bezwaren. De trein laten rijden
over bestaand spoor is domweg
onzin. Dat betekent een traject
Jorritsma
FOTO DIJKSTRA
dwars door steden als Leiden,
Den Haag en Delft, samen met
een wassende stroom aan andere
treinen.
Dan kun je beter Rotterdam als
Nederlands eindstation kiezen.
Het probleem is echter dat uit
onderzoek blijkt dat een groot
deel van de lange-afstandsreizi-
gers op het traject Parijs-Brus
sel-Nederland v.v. Amsterdam
als startplaats of eindbestem
ming hebben.
Minister De Boer leek de laatste
tijd vooral gecharmeerd van het
idee, om de rails zoveel mogelijk
direct langs de autoweg tussen
Amsterdam en Rotterdam te leg
gen. Maar ook dan kom je knel
punten tegen. In Leiderdorp,
Leidschendam en Delft is de be
bouwing al opgerukt tot dichtbij
de snelweg.
Mocht je die willen vermijden,
De Boer
FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP
dan kom je opnieuw in open
weidegebied terecht of in gebie
den met tuinbouwkassen. Bo
vendien vergt de uitwerking van
zo'n heel nieuw tracé zoveel
extra voorbereidingstijd en pro
cedures, dat de aanleg van het
noordelijk deel van de HSL met
tenminste twee jaar zou worden
vertraagd.
Dan toch maar door het Groene
Hart, maar dan als het ware stie-
ken, onder de grond zodat je er
niets van de voortrazende trein
hoort en ziet. Is daarmee milieu
minister De Boer de grote verlie
zer? Niet echt. In de eerste plaats
omdat de HSL als zodanig al een
milieuproject is, bedoeld om de
groei van de vervuilende lucht
vaart op de korte afstanden op
z'n minst af te remmen. En als
het kabinet inderdaad besluit
om een flink deel van het traject
door het open weidegebied te
ondertunnelen, mag de minister
dat ook op haar conto schrijven.
Rest de vraag of alle commotie
rond de aantasting van het
'groene hart' evenredig is aan de
landschappelijke waarde van
het gebied. Het gaat om een oer-
hollands weidegebied, sloten
koeien, boerderijen en hier en
daar een molen of een kerktoren.
Eenzelfde type gebied als dat
waardoor de spoorlijn Den Haag
- Utrecht als sinds mensenheu
genis loopt. En op de kaart van
Nederland zijn nog wel fraaiere
gebieden aan te wijzen die door
spoor- en autowegen worden
doorsneden, zonder dat je kunt
zeggen dat ze daardoor volko
men verpest zijn. Het 'groene
hart' is echter het zoveelste pres
tigeproject van milieubescher
mers geworden. Met een naam
die een grote kwetsbaarheid
suggereert. Want kom je aan het
hart, dan lijdt het hele lichaam.
Er is weieens gesuggereerd dat
de naam Betuwelijn de tegen
standers van die spoorverbin
ding alleen maar heeft geholpen
in hun verzet. Maar als je het
uiteindelijke resultaat zet naast
dat van de acties voor het Groe
ne Hart, dat is het effect mis
schien precies andersom.
Als je de schoonheid of de
kwetsbaarheid van een gebied
opneemt in de naam van een be
dreigende spoorlijn, klinkt het
misschien wel minder erg. Mis
schien zou een discussie over de
'Groene Hartlijn' minister De
Boer wel minder resultaat heb
ben opgeleverd dan het soms wel
erg tendentieuze debat over het
doorsnijden van het groene hart.
York
(ap) - H(
in Jeruz
;e bankiers
ereenkomst
speurtocht n
i en mogelijk rr
die in Zwitse
gedeponee:
ie tijdens c
i zijn omgekomer
het akkoord, dat g
- getekend di
-n Burg van
(WJC) en I
en onafh
'onbeper
relevante
itschap
die
/Yorxis gen»"!
Avraham Burg
(WJC)
jr N
krijgen
Seist (anp) - In weei
&eiSl
Huchtelingencijfers
•opese landen gestaa
isielbeleid van de lam
n 1992 bijvoorbeeld
lantal asielaanvrager
193.000. Dat aantal
.994 tot bijna 319.000
jerder te zakken i
183.000.
Vluchtelingenwerk
lie deze cijfers gisteren
naakte, spreekt van
vekkende ontwikkeling
midat het Europese br
;ens de Europese Hoge
'aris elders in de wereld
nende mate als voorl
[elden.
Vluchtelingenwerk'
Heist weten op de eersti
le vierdaagse ECRE-co
iver het Europese vluch
ieleid.
ÏCRE is de Europese ov
1 bei
er
d
or
na
Ne
akarta - Het Indonesis
inspeelt op een milita
jm een einde te maken
vier maanden dureni
ingsactie door Papoea-
!r is een grens aan de t
lendheid van het leger,
nilitaire bevelhebber in
ra gisteren weten,
'ot dusver hebben de p
teeds beklemtoond d£
'oorkeur geven aan oi
)oven militaire actie tej
an de Beweging Vrij
OPM), die sinds 8 jam.
Nederlanders, vier Britti
ndonesiërs vasthouden.
Iwee weken geleden b
irtsen van het Rode Kru
:elaars voor het laatst i
ten die het nodig had
lisch te behandelen. D
anders Mark van der V
"uim zes maanden
lartha Klein maakten
wnstandigheden goed.
Van onze corresponde
Parijs/Bonn/Brusse
voorstel van D66
proefrijbewijs in te
elders in Europa
gebruik.
In Duitsland krijgen
vanaf 18 jaar die
rij-examen zijn
rijbewijs op proef.
Als hij of zij in da
geluk veroorzaakt ui e
ge verkeersovertredin
L.i
voor
gesl;
ja;
Of f
wordt het rijbewijs
De betrokkene mc
scholing ondergaan.
zij daarvoor is
dat ook kan aanton
het rijbewijs
nieuw voor de
twee jaar.
Jonge bestuurders
hebben niet gelijk
gen van het rijbewiju
rechten als 'volwassei
Misten.' In
het behalen vcu
roze document
moet
I
is ge
„anton
5 teruggeg
proe
in
na
eerst
i het ff
is de
jht om
z'jn auto een stickei
grote A te plakken,
voor apprentie, leerlii
Wle rijdt met
"ucument is
stuurder verplicht
Ziin mi+r. „a-:.
"*=iijuimeteenAmi
meer clementie kunne
van Hoj
van de
Ervaren a
dat ze dus
ruchte i
®oeten
een minder
uitvoert.
Wie een
mede-wegg
automobilist
niet meteer
ïr i
-i, wann
slimme n
niiddelvinge]
1 steken,
neeit m
proefperiode
GnicfQ^iv^r,
enigszins
§eI is dat
Mist het
®aximale
A heeft moet
het
rust lat
jong(
--- jaar
snelheid 1
met
iedere
eerste
'J