Stages in het hbo deugen niet' AJAX-JUVENTUS Winnaars en verliezers van de HSL West streii vlucl Es Pay: 'Verliezen hoort bij het spel' WIN EEN VOLLEDIG ARRANGEMENT FINALEWEDSTRIJD 06.350.150.66 Politie rolt heroïnebende op Ook pr Voorbereidingen herdenking Onderwijsinspectie: praktijkperiode sluit vaak onvoldoende aan op studies Speciaal voor onze lezers voor de op 22 mei in Rome Eindelijk betrokkenheid Analyse DE STEM BINNENLAND Campagne tegen fraude met WW en WAO Pronk wil toch minister blijven DE STEM COMMENTAAR BINNENLAND KORT Boete voor ontkennen holocaust 'Verbied verkoop eten door particulieren' ADO-prijs voor cineaste Den Uyl /Lsielaanvr jeger Indon zinspeelt op militaire act lr 11111 VRIJDAG 3 MEI 1996 A4 Den Haag (anp) - De bedrijfs verenigingen en hun coördi nerend orgaan, het Tica, gaan campagne voeren tegen frau de met werknemersverzeke ringen, zoals WAO en WW. Via onder meer radio- en tv-spot- jes en andere vormen van publi citeit zal de bevolking erop gewe zen worden dat misbruik van uit keringen niet door de beugel kan. Een woordvoerder van het Tica heeft dat donderdag meegedeeld. De Nieuwe Algemene Bedrijfs vereniging (onder meer uitzend- branche en bewakingsonderne mingen) heeft haar fraudebeleid vorig jaar al aangescherpt. Dat heeft ertoe geleid dat er aanzien lijk meer werkgeversfraude aan het licht is gebracht. In 1994 werd voor ruim een mil joen aan misbruik door werkge vers opgespoord. Vorig jaar was dat 2,8 miljoen. Het ging voorna melijk om zwart werk. Bij werk nemers werd vorig jaar door de Nieuwe Algemene voor 5,5 mil joen aan misbruik opgespoord. Ook dat was iets meer dan het jaar ervoor. De Nieuwe Algemene heeft ook afspraken gemaakt met Marok kaanse collega's om de herkeu ring van in dat land wonende ar beidsongeschikten te verbeteren. Bijna de helft van de in het bui tenland woonachtige arbeid songeschikten ontvangt zijn uit kering van deze bedrijfsvereni ging. De WAO-normen zijn twee jaar geleden drastisch aange scherpt. In Nederland leidde dat ertoe dat veel arbeidsongeschik ten hun uitkering bij herkeuring geheel of gedeeltelijk kwijtraak ten. In Marokko gebeurde dat niet omdat de artsen in dat land de criteria minder scherp toepas sen. Staatssecretaris Linschoten van Sociale Zaken heeft al eens gedreigd dat uitkeringen naar het buitenland worden stopgezet als de uitvoeringspraktijk niet ver betert. Den Haag (anp) - Minis ter Pronk is beschikbaar voor een andere porte feuille in een volgend kabinet. Een vierde termijn op Ont wikkelingssamenwerking ambieert hij niet meer, maar een andere ministersfunctie sluit hij op voorhand niet uit, liet een woordvoerder van Pronk gisteren weten. De bewindsman gaf eerder deze week aan het na drie perioden als minister voor Ontwikkelingssamenwer king 'wel welletjes te vin den'. Tegelijkertijd zei hij echter 'dat je jezelf moet vernieuwen, een andere kans moet geven'. Pronks woordvoerder bevestigde gisteren dat de minister in een volgend kabinet niet op zijn huidige post zal terug keren. Voor het overige laat hij alle opties open en heeft hij nog niet besloten de poli tiek de rug toe te keren, al dus de zegsman. Pronk was voor het eerst minister voor Ontwikkelingssamenwer king in het kabinet Den Uyl (1973-1977). Nu bekleedt hij die post vanaf 1989. In de ja ren '80 vervulde hij hoge functies bij de VN, onder meer bij de Unctad (de Con ferentie voor Handel en Ont wikkeling). Den Haag (anp) - De Onderwijsinspectie heeft forse kri tiek op de stages van studenten in het hoger beroepson derwijs. De praktijkperiode heeft vaak te weinig relatie met het niveau van de studie. Dat komt omdat over het alge meen het bedrijf bepaalt wat de student doet, niet de hogeschool. De hbo-instellingen zouden zich dan ook meer moeten bemoeien met de stages van hun studenten. Dat staat in een rapport van de Inspectie van het Onderwijs. Mi nister Ritzen (Onderwijs) heeft de bevindingen gisteren naar de Tweede Kamer gestuurd. Hij wil de uitkomsten de komende maanden met de hogescholen be spreken. Het hoger beroepson derwijs telt ruim 250.000 studen ten. De inspectie constateert dat de meeste hbo-instellingen tamelijk willekeurig te werk gaan bij het zoeken en kiezen van geschikte stageplaatsen. Soms hangt het bestand van stageadressen geheel af van de persoonlijke contacten van een stagecoördinator, soms moet een student zelf maar voor een plaats -zorgen. De inspectie erkent dat het zelfstandig zoeken naar een stageplek voor een stu dent 'vormende waarde' heeft, maar de hogeschool moet na drukkelijk de kwaliteit van de plaats in de gaten houden. Hogescholen hebben soms moeite om voldoende stageplaatsen te vinden en nemen dan genoegen met plaatsen van mindere kwali teit. Te veel stagiairs werken on der hun niveau. De inspectie vindt dat hogescholen van tevo ren duidelijk moeten vastleggen aan welke voorwaarden een sta geplaats moet voldoen. De vraag of een bedrijf een vergoeding geeft, mag geen rol spelen in de beoordeling. De inhoud van de stage kan ver- VERVOLG VAN VOORPAGINA Warnink: „Al eerder waren we van deze doelgroep van kleine ondernemers afgestapt en ook van het idee dat we eerst in Oos terhout, Breda of Waalwijk van start moesten gaan en vervolgens pas landelijk. We waren op zijn laatst bezig met franchise organi saties uit het hele land zoals Van Haaren en BP. Maar het heeft allemaal niet mo gen baten. We hebben natuurlijk verlies geleden maar dat hoort bij het spel. Hoewel ik niet uitsluit dat bijvoorbeeld over twee jaar de tijd misschien wel rijp is voor de manier waarop wij het hebben aangepakt. We storten ons nu weer voor de volle honderd pro cent op het reclamebureau UP waar Es Pay ook als zelfstandige organisatie uit voortgekomen was." Hoe is het nu mogelijk dat in vrij wel dezelfde periode waarin Es Pay moeizaam tegen de bierkaai vocht, een ander nieuw systeem, Rocks, het wel glansrijk haalde? Rocks, het spaarprogramma van Super, Texaco en Megapool, heeft vanaf de start in oktober vorig jaar tot nu een deelname percentage van 80 procent ge haald. Verwacht werd dat 70 pro cent van de klanten binnen een jaar zou meedoen aan het gratis zegels sparen voor cadeaus en reizen. Rocks werd dus wel heel snel een succes. Volgens Warnink is de gelijktij dige ondergang van de een en de opgang van de ander vooral te verklaren uit het verschil in in troductie. Rocks is een actie van bedrijven die zelf het initiatief hebben genomen. Dat systeem is in eigen huis ontwikkeld. Es Pay was een ander initiatief, buiten de bedrijven. Wij zóchten ze. Wij (ADVERTENTIE) Volledig arrangement: dagretour Amsterdam- Rome, transfer van het vliegveld naar stadion v.v. en een toegangskaart voor de wedstrijd. BEL 1 g/p.m. beteren door meer aandacht te besteden aan de stage-opdracht. De begeleiding kan ook een stuk beter. Daarvoor zou een plan moeten komen. De inspectie ont dekte dat de contacten met de werkvloer zich doorgaans beper ken tot één bezoek van de stage begeleider, meestal halverwege de praktijkperiode. Begeleiders, opleidingen en instellingen die stages verlenen moeten dan ook professioneler samenwerken. De beoordeling van stages is vaak ook onder de maat en zou bij voorbeeld vaker tussentijds plaats moeten vinden. De wijze van beoordelen verschilt nu sterk per opleiding. Ook wordt er fe weinig met stagecontracten 'gel werkt. De inspectie toont zich voorstan der van oriënterende stages aan het begin van de studie, zodat studenten eerder een beeld krij gen van het beroep waar ze later in terecht kunnen komen. Nu vinden de meeste stages pas aan het einde van de opleiding plaats. Sommige opleidingen kiezen er bewust voor de stage pas hele maal aan het einde van de studie te laten plaatsvinden, omdat veel studenten een baan aangeboden krijgen bij de werkgever waar ze stage lopen. De Onderwijsinspectie vindt bo vendien dat veel opleidingen te strak de hand houden aan de be paling dat een student bepaalde vakken of een bepaald aantal studiepunten behaald moet heb ben om aan de stage te mogen be ginnen. Ook het hanteren van vaste aanvangstijdstippen leidt soms tot studievertraging. moesten vragen of ze wilden mee doen. Terwijl Rocks er ineens was of de klanten nu wilden of niet." Warnink denkt dat daarom de handtekeningen uitbleven. P. Winsemius, directeur van Rocks, ziet het succes van zijn stichting anders. Maar hij verge lijkt natuurlijk ook met Air Miles waarvan Rocks nu een echte con current is geworden. Rocks kent nu na een half jaar al 1,3 miljoen deelnemers. Air Miles dat al lan ger bezig is, telt inmiddels 3,2 miljoen kaarthouders. „Wat je bij ons spaart, kun je bij elkaar voegen. Het is niet per soonlijk. Dat is dus anders dan bij Air Miles. Zo kun je samen met vier buren voor één cadeau sparen. Oudere mensen kunnen sparen voor hun kinderen. Wij bieden de consument de moge lijkheid om snel tot resultaat te komen, een cadeau of een dag uitje. Geen vliegreizen. Dat duurt te lang." Wat vermoedelijk ook heeft bij gedragen aan het succes van Rocks is het onderdeel Tools for Schools. Rocks-spaarders die voor dit programma kiezen, steu nen daarmee het computeronder- wijs. Inmiddels zijn de eerste computers uitgereikt aan scholen die voldoende Rocks bijeen had den vergaard. Vier maanden na het begin van de actie zijn er 250 scholen die zich hebben aange meld. T. Dumoulin, specialist informa tie- en communicatietechnologie bij de Technische Hogeschool in Eindhoven ziet die tak van Rocks helemaal zitten: „Tools for Schools vormt voor scholen een relatief eenvoudige manier om moderne computerleermiddelen aan te schaffen, zonder aanslag te doen op het toch al beperkte bud get." Bij de Consumentenbond vinden ze al die spaaracties maar niks. Je moet niet concurreren met ca deautjes maar met lage prijzen en met kwaliteit, vinden ze daar. „Als je al die acties goed bekijkt, dan valt het voordeel vaak tegen. Zo ligt het prijspeil bij Albert Heijn 5 tot 6 procent hoger dan bij Bas van der Heijden die niet met zegels werkt, in welke vorm ook. En je moet, om via Air Miles aan een retourtje Londen te komen, voor 12.500 gulden boodschap pen gedaan hebben. Dat is in dit geval een voordeel van maar 3,2 procent, ervan uit gaande dat zo'n reisje 400 gulden kost." Veel consumenten zullen deson danks bezwijken voor de ronken de wervingsteksten van de spaar actie-bedenkers. Acties met ze gels, ook die van Rocks, scoren in Nederland-zegeltjesland nu een maal gewoon hoger bij de klant dan aanbiedingen van allerlei waren tegen een opmerkelijk ho ge korting. HET DENKEN over het tracé van de hoge-snelheidslijn (HSL] komt in de Haagse politiek over het algemeen niet veel verder dan de poging een oplossing te vinden voor de problemen die zich in het Groene Hart van Nederland kunnen voordoen. Het besef dat het snelheidsmonster vanaf de Belgische grens tot Rotterdam ook een traject moet afleggen, is niet erg ontwik keld. Vooral het kabinet heeft zich eenzijdig geprojecteerd op het meest omstreden deel van het tracé. Tijdens de 1 mei-bijeen komst van de PvdA in Delft leverde premier Kok weer het be wijs van die enge denkwijze. Kok gaf aan dat het kabinet er voor kiest de HSL door het Groene Hart van Nederland aan te leggen, maar dan wel zoveel mogelijk onder de grond. Om on vervangbare natuurwaarden te sparen, aldus de premier, die met zijn plan tevens een brug wil slaan tussen de ruziemaken de ministers De Boer van Milieu en Jorritsma van Verkeer en Waterstaat. Van de minister-president geen woord over het zuidelijke tra ject, waar de problemen ook voor het oprapen liggen. De ge meenten Prinsenbeek en Breda liggen niet voor niets over hoop met de bot optredende Jorritsma. Ze trapte die gemeen ten op hun ziel door niet meer met ze te praten toen ze het niet meteen eens waren met haar marginale plannen ten aanzien van de knelpunten. De Tweede Kamer heeft die ontwikkeling tot nu toe op passie ve wijze gadegeslagen. In publicitair opzicht is het Groene Hart immers meer waard dan het zuidelijke tracé. Bijkomende fac tor is dat de door de HSL bedreigde Brabantse gemeenten zelf evenmin hard aan de weg getimmerd hebben. In de houding van de Tweede Kamer lijkt echter verandering te zijn gekomen. Vertegenwoordigers van de grote politieke par tijen hebben te kennen gegeven dat Kok best met ondertunne lingsplannen voor het Groene Hart mag rondlopen, maar dat ze zich zullen verzetten wanneer blijkt dat dit ten koste gaat van de noodzakelijke voorzieningen voor het tracé in IMoord- Brabant. Eindelijk een duidelijk geluid van betrokkenheid van de Haag se politiek met de problemen rondom het zuidelijk deel van het HSL-tracé. Voor de betrokken gemeenten betekent het een steun in de rug in hun strijd met Jorritsma. Er is niets mis met hun eis dat er een fatsoenlijke oplossing moet komen voor de knelpunten tussen de Belgische grens en Rotterdam. 4ew IgenL 5witserse ;en ove' )ver de oenen ruldens, ten ziin nensen c zaust zijn )oorhetal ^ew York ;eur Avrah- agentschap ,ankiers, knj mderzoekers >ang tot alle Een tuinman haalt onkruid weg tussen graven van in de Tweede Wereldoorlog op de Grebbeberg omgekomen Nederlanders. Morgen vindt op de erebegraafplaats een herdenkingsdienst plaats. Amsterdam (anp) - De politie heeft met de ar restatie van zes verdachten een bende heroïne handelaren opgerold. De arrestaties vonden plaats in Amsterdam, Hilver sum en Almere. In een personenauto werd vijftig ki lo heroïne ontdekt. De harddrugs hebben een waar de van zo'n 8 miljoen gulden. De politie heeft dat donderdag laten weten. De aanhoudingen, in de nacht van woensdag op donderdag, volgden op een onderzoek dat enkele maanden heeft geduurd. Behalve de drugs werden zeven vuurwapens, een aantal valse paspoorten, drie personenauto's en een groot geldbedrag in be slag genomen. Drie verdachten werden in Amsterdam gearres teerd. Eén van hen zat op het moment van zijn aan houding achter het stuur van de auto waarin de drugs werden gevonden. Drie andere verdachten werden in de loop van de nacht van hun bed gelicht. De politie sluit meer ar restaties niet uit. De verdachten worden vrijdag voogeleid aan de officier van justitie in Amsterdam. Den Haag - Het gerechtshof in Den Haag heeft gisteren een Ant werpenaar conform de eis veroordeeld tot een voorwaardelijke celstraf van zes maanden en een boete van 5000 gulden. De man zegt ervan overtuigd te zijn dat de vervolging van joden in de Tweede Wereldoorlog niet heeft plaatsgehad en maakt daar ook voortdurend melding van. Zo verspreidde de Belg ook in Nederland pamfletten waarin hij ontkende, dat er zoiets bestaat als een holocaust. Het CIDI, de Anne Frank Stichting en het Landelijk Bureau racismebestrij ding pikten dat niet en dienden een aanklacht tegen hem in. Amsterdam - In Amsterdam gaan steeds meer geluiden op om verkoop van bederfelijke etenswaar door particulieren op Konin ginnedag te verbieden. De Amsterdamse wethouder J. van der Giessen is verontrust over de toestanden die de Keuringsdienst van Waren dinsdag aantrof. Van de 850 inspecties die de dienst uitvoerde, gingen er 350 ge paard met een waarschuwing wegens slechte hygiënische omstan digheden. Controleurs namen onder meer tachtig belegde brood jes en enkele tientallen kilo's vlees in beslag. Daaronder bevond zich tien kilo kipsaté die zo bedorven was dat het vlees al op twee meter afstand was te ruiken. Amsterdam - Barbara Den Uyl heeft voor haar tv-film Met een zoen van de Leraar, uitgezonden door de VARA, de ASN-ADO Mediaprijs ontvangen. De radioprijs ging naar Annemiek Schrij ver voor het verslag Vrouwen vluchtheuvel (KRO). Een derde prijs, voor tv-fictie, ging naar het door Hans de Wolf geschreven televisiespel Chopsticks (NPS). Den Uyl volgde voor de film een jaar lang een havo-klas, Schrij ver registreerde de gedachten van een Marokkaanse bezoekster van een hammam, een Noord-Afrikaans badhuis. Chopsticks, ge regisseerd door Ron Termaat, geeft een wat absurd beeld van de spanningen in de oude stadswijken. De prijzen worden jaarlijks toegekend aan radio- en tv-program- ma's, die een bijdrage leveren aan een beter beeld over de multi culturele samenleving. POLITIEK WORDT steeds vaker verengd tot een soort sportwedstrijd. Het gaan om winnaars of verliezers. Het spelverloop zelf telt niet meer. Wie zo tegen de politiek aankijkt zal vandaag na afloop van het kabinetsberaad ongetwijfeld minister De Boer (Milieu) tot verliezer uitroepen en haar col lega Jorritsma (Verkeer en Wa terstaat) tot winnares. De Boer wilde immers het noor delijke deel van het tracé voor de Hoge Snelheidslijn (HSL) om het zogenoemde Groene Hart la ten lopen. Maar premier Kok maakte woensdagavond al dui delijk dat ze geen meerderheid van het kabinet achter zich heeft weten te krijgen. De Boer zelf sputterde nog even tegen dat het kabinet nog geen besluit genomen heeft. Formeel klopt dat. Vandaag staat het on derwerp op de agenda van de ministerraad. Maar als de voor zitter daarvan twee dagen tevo ren een duidelijk signaal afgeeft, is het wel duidelijk hoe de kaar ten liggen. Ook de opstelling van PvdA-fractieleider Wallage spreekt boekdelen. Vorige week sprak hij nog ferme taal over het ongeschonden laten van het groene hart. Maar woensdag avond was dat al afegezwakt tot 'Graag om het groene hart heen, maar in elk geval er niet bovengronds doorheen'. Dat zal het dan ook wel worden. Een zo kort mogelijk traject van Amsterdam naar Rotterdam. Maar dan wel onder de grond op die plaatsen waar men het land schap zo veel mogelijk intact wil houden. Zoals de zaken er giste ren voorstonden zal de discussie vandaag vooral gaan over de vraag hoe lang dat ondergrondse deel in totaal zal worden en hoe veel geld dat mag kosten. Niet alleen minister Jorritsma, ook andere collega's in het kabi net zien de bui al hangen als er op een vrijdagmiddag achteloos 900 miljoen extra wordt uitge trokken voor aanpassing van het oorspronkelijke plan, dat een uitgave van 3,1 miljard zou ver gen. Als dat zo gaat, dan begint ie dereen die maar iets te maken heeft met het trajact van de 'flitstrein' tussen Rotterdam en de Belgische grens vandaag nog te tekenen en te rekenen. Want ook daar leven nog heel wat wensen als het gaat om de plaats waar de spoorlijn zal komen en de manier, waarop die in het landschap wordt ingepast. Door David van der Houwen Vanuit de Tweede Kamer is al duidelijk gemaakt dat extra uit gaven ten noorden van Rotter dam niet ten koste mogen gaan van noodzakelijke aanpassingen in het zuidelijk deel. Dat de keuze uiteindelijk toch zal vallen op het traject door het Groene Hart is niet verwonder lijk. De aangedragen alternatie ven kennen immers ook grote bezwaren. De trein laten rijden over bestaand spoor is domweg onzin. Dat betekent een traject Jorritsma FOTO DIJKSTRA dwars door steden als Leiden, Den Haag en Delft, samen met een wassende stroom aan andere treinen. Dan kun je beter Rotterdam als Nederlands eindstation kiezen. Het probleem is echter dat uit onderzoek blijkt dat een groot deel van de lange-afstandsreizi- gers op het traject Parijs-Brus sel-Nederland v.v. Amsterdam als startplaats of eindbestem ming hebben. Minister De Boer leek de laatste tijd vooral gecharmeerd van het idee, om de rails zoveel mogelijk direct langs de autoweg tussen Amsterdam en Rotterdam te leg gen. Maar ook dan kom je knel punten tegen. In Leiderdorp, Leidschendam en Delft is de be bouwing al opgerukt tot dichtbij de snelweg. Mocht je die willen vermijden, De Boer FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP dan kom je opnieuw in open weidegebied terecht of in gebie den met tuinbouwkassen. Bo vendien vergt de uitwerking van zo'n heel nieuw tracé zoveel extra voorbereidingstijd en pro cedures, dat de aanleg van het noordelijk deel van de HSL met tenminste twee jaar zou worden vertraagd. Dan toch maar door het Groene Hart, maar dan als het ware stie- ken, onder de grond zodat je er niets van de voortrazende trein hoort en ziet. Is daarmee milieu minister De Boer de grote verlie zer? Niet echt. In de eerste plaats omdat de HSL als zodanig al een milieuproject is, bedoeld om de groei van de vervuilende lucht vaart op de korte afstanden op z'n minst af te remmen. En als het kabinet inderdaad besluit om een flink deel van het traject door het open weidegebied te ondertunnelen, mag de minister dat ook op haar conto schrijven. Rest de vraag of alle commotie rond de aantasting van het 'groene hart' evenredig is aan de landschappelijke waarde van het gebied. Het gaat om een oer- hollands weidegebied, sloten koeien, boerderijen en hier en daar een molen of een kerktoren. Eenzelfde type gebied als dat waardoor de spoorlijn Den Haag - Utrecht als sinds mensenheu genis loopt. En op de kaart van Nederland zijn nog wel fraaiere gebieden aan te wijzen die door spoor- en autowegen worden doorsneden, zonder dat je kunt zeggen dat ze daardoor volko men verpest zijn. Het 'groene hart' is echter het zoveelste pres tigeproject van milieubescher mers geworden. Met een naam die een grote kwetsbaarheid suggereert. Want kom je aan het hart, dan lijdt het hele lichaam. Er is weieens gesuggereerd dat de naam Betuwelijn de tegen standers van die spoorverbin ding alleen maar heeft geholpen in hun verzet. Maar als je het uiteindelijke resultaat zet naast dat van de acties voor het Groe ne Hart, dat is het effect mis schien precies andersom. Als je de schoonheid of de kwetsbaarheid van een gebied opneemt in de naam van een be dreigende spoorlijn, klinkt het misschien wel minder erg. Mis schien zou een discussie over de 'Groene Hartlijn' minister De Boer wel minder resultaat heb ben opgeleverd dan het soms wel erg tendentieuze debat over het doorsnijden van het groene hart. York (ap) - H( in Jeruz ;e bankiers ereenkomst speurtocht n i en mogelijk rr die in Zwitse gedeponee: ie tijdens c i zijn omgekomer het akkoord, dat g - getekend di -n Burg van (WJC) en I en onafh 'onbeper relevante itschap die /Yorxis gen»"! Avraham Burg (WJC) jr N krijgen Seist (anp) - In weei &eiSl Huchtelingencijfers •opese landen gestaa isielbeleid van de lam n 1992 bijvoorbeeld lantal asielaanvrager 193.000. Dat aantal .994 tot bijna 319.000 jerder te zakken i 183.000. Vluchtelingenwerk lie deze cijfers gisteren naakte, spreekt van vekkende ontwikkeling midat het Europese br ;ens de Europese Hoge 'aris elders in de wereld nende mate als voorl [elden. Vluchtelingenwerk' Heist weten op de eersti le vierdaagse ECRE-co iver het Europese vluch ieleid. ÏCRE is de Europese ov 1 bei er d or na Ne akarta - Het Indonesis inspeelt op een milita jm een einde te maken vier maanden dureni ingsactie door Papoea- !r is een grens aan de t lendheid van het leger, nilitaire bevelhebber in ra gisteren weten, 'ot dusver hebben de p teeds beklemtoond d£ 'oorkeur geven aan oi )oven militaire actie tej an de Beweging Vrij OPM), die sinds 8 jam. Nederlanders, vier Britti ndonesiërs vasthouden. Iwee weken geleden b irtsen van het Rode Kru :elaars voor het laatst i ten die het nodig had lisch te behandelen. D anders Mark van der V "uim zes maanden lartha Klein maakten wnstandigheden goed. Van onze corresponde Parijs/Bonn/Brusse voorstel van D66 proefrijbewijs in te elders in Europa gebruik. In Duitsland krijgen vanaf 18 jaar die rij-examen zijn rijbewijs op proef. Als hij of zij in da geluk veroorzaakt ui e ge verkeersovertredin L.i voor gesl; ja; Of f wordt het rijbewijs De betrokkene mc scholing ondergaan. zij daarvoor is dat ook kan aanton het rijbewijs nieuw voor de twee jaar. Jonge bestuurders hebben niet gelijk gen van het rijbewiju rechten als 'volwassei Misten.' In het behalen vcu roze document moet I is ge „anton 5 teruggeg proe in na eerst i het ff is de jht om z'jn auto een stickei grote A te plakken, voor apprentie, leerlii Wle rijdt met "ucument is stuurder verplicht Ziin mi+r. „a-:. "*=iijuimeteenAmi meer clementie kunne van Hoj van de Ervaren a dat ze dus ruchte i ®oeten een minder uitvoert. Wie een mede-wegg automobilist niet meteer ïr i -i, wann slimme n niiddelvinge] 1 steken, neeit m proefperiode GnicfQ^iv^r, enigszins §eI is dat Mist het ®aximale A heeft moet het rust lat jong( --- jaar snelheid 1 met iedere eerste 'J

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 4