I Türijn tart stylisten Paseo is in de verste verte geen sportwagen ;ids moet gat kt dichten Tweede attractiepark van wereldberoemde bouwstenen in Windsor Vrijgezel heeft haast EET wijzer Garnalenrisotto ONDER DE KURK Onbekend Leg godt Poldergebied Gelach Op de Autosalon draait het om design Nieuw type is geen geslaagd voorbeeld van de kunde van Toyota Jonge ouderen Prototype pESTEMSURPLUS REIZEN KORT Goedkoop vliegen naar Tunis en Las Palmas '95 topjaar voor Italië Joods Museum in Wenen weer open ANWB start Hotellijn Goedkoop bellen met AmeriCard Avontuur centraal in Op Pad iel ge jn e- ?o te en e- jk (,e- pn- er- kar kn- Rlië |>or ich ïds ïse de :en 6e" !)m en ier ke It je ele aar de iak ïad ïtje dag ik va- F en- het in Kaan a's alië :ens een ber t. den rste ver- de Jige- een erste egd. jmd- en ivijn- na- i die I uit- >ve- hten naar En I ver- i le- Imen aan- Door Hein Sluijter wezigheid van Slovenië op zich al goed om bij een zoekend mens alvast enige opgetogen heid los te weken. Zo van: hè hè, we hebben een onbekende te pakken. Er gaat nog maar vijf- tot tien duizend liter uit dat land naar Nederland. Maar Janez Vre- cer, die directeur is van de grootste nationale wijnbouw- organisatie in Slovenië, zegt dat zijn landgenoten best meer wijn kwijt willen in de bestaan de afzetgebieden en dat ze ook nieuwe landen voor de export zoeken. Hij vermeldt er wel bij, dat maar tien procent van de totale wijnproductie be schikbaar is voor export. Dat komt, zegt hij er wat lacherig bij, omdat de Sloveniërs erg aan hun eigen wijn verknocht zijn. Het verbruik daar per jaar en per hoofd van de be volking is dan ook zeer hoog: 50 liter. Alleen Frankrijk, Luxemburg en Italië doen nog beter hun best. Slovenië staat wat dat betreft op de wereld ranglijst op de vierde plaats. Ter vergelijking: Nederland vind je bij nummertje 21 met net geen 16 liter. Nu is Slovenië maar een klein land, dat ingeklemd ligt tussen Kroatië, Oostenrijk, Italië en Hongarije. Het telt twee mil joen inwoners waarvan er 270.000 wonen in de hoofdstad Ljubljana. Alles bij elkaar ma ken ze per jaar gemiddeld 87 miljoen liter wijn. Wat best veel is voor zo'n landje. De belangrijkste druivensoor- ten zijn voor driekwart Frans: merlot, cabernet sauvignon en cabernet franc. De derde is in heems, de refosk. Wat ik daar van bij Janez proefde, was veel te zuur voor de Nederlandse markt. De verbazingwekken de kwaliteiten moet je, als ik terugkijk in mijn proefnotities, vinden bij merlot en cabernet sauvignon. De prijs voor de consument ligt bij deze wijnen volgens Ja nez tussen de vijf en zeven gul den. Althans voor de jongere wijnen. Groots vond ik een ca- bamet sauvignon 1983 uit de streek Vipavski. Maar ja, leg daar maar drie tientjes voor neer. Ze zijn daar in Slovenië ook al van alle markten thuis. het mo- verse met fen en leffen 3tra- feNe- leroi- lina's lereld i, Ne- 'orige :werk ander ctrice voor omie kan- et zo as zij elijke die in tele- s. En zich Een wat sluxi- rotiek reeks >epen, jks Ont- otiek. et en rotiek tele- ouden jtiek," Libon. t wat Het is jaar- eperkt aboes, esssen ai ge- k een ;s met Zoals pnster- de vele ;heden mwille van de raambordelen.' Met een aantal tips over tarieven het ge bruik van 'rubbertjes' die je niel zelf hoeft mee te brengen 'daar elke postituée een stevige voor raad op de kast heeft liggen.' Of een wel heel erg basic verhaal tje over het verschil tussen de ge wone sauna, de gay-sauna en de ontmoetingssauna - tegenwoor dig in hardnekkige afleidingsma- neuvre Business Club genoemd - 'Het lijkt ons nuttig uw partner te informeren over de toegevoegde waarde van deze sauna's, zodat je op dezelfde golflengte zit (s» blijft!)'. The Guide is een eerste editie van een lange reeks, zo zeggen de ma kers met een ontwapenende zelt- verzekerheid. „Elk jaar een up date, want je weet hoe dat gaat deze sector, vandaag beginnen een escort-service en morgen zijn ze weer gewoon huisvrouw. "c moeten actueel blijven," zegt p" bon. Maar eens even afwachten hoe dat loopt. The BeNeLux Guide kost 39 9ul' den en is in Nederland verkrijg baar bij de tijdschriften winkel en seksshop. Vrijgezellen hebben inde su- permarkt vooral haast. He moet sneller en sneller, zowe het bezoek aan de super markt als het bereiden van de maaltijd. Menu's die n binnen vijf minuten op tatei staan moeten binnen M21®"" bare tijd in drie minute klaar zijn. t Dit blijkt uit een onderzoek van het Britse bureau Mint Alleenstaanden ergeren zie meer dan anderen aan gr° onoverzichtelijke winkels e hebben een bloedhekel aan het wachten voor de kas Liefst doen ze hun boon- schappen bij een middelgr te winkel die heel dicht du hun woning zijn gevestigd- jjleen het beste is goed «oeg voor kinderen, j0nd timmerman Ole Kirk Christiansen, gees- teiijk vader van Lego. gijn eenvoudig bouw steentje groeide in ruim zestig jaar uit tot mis schien wel het bekendste stukje speelgoed aller tij- jen. Al sedert 1968 staat l jjj het moederbedrijf in jet Deense Billund een Lego-pretpark dat jaar lijks meer dan een mil joen bezoekers trekt. On langs opende Legoland Windsor in Engeland zijn poorten. Poor Nico Snels Een beetje jaloers zijn ze bij Lego Nederland wel. Heerlen was lang inde race als kandidaat voor het eerste Lego-themapark buiten Denemarken. Totdat de speel goedfabrikant het voormalige sa faripark van Windsor aankocht. Een ideale locatie: op steenworp afstand van metropool Londen, schitterend gelegen in de vallei van de Thames en al voorzien van infrastructuur zoals wegen en parkeergelegenheid. Ruim 200 miljoen gulden investeerde de onderneming in het nieuwe re creatiepark. Twee jaar na de officiële start van de bouw geniet huidig Lego president Kjeld Kirk Christian sen, kleinzoon van de oprichter, met volle teugen van zijn pijp én van de openingsshow. Geen ju beltoespraken door hotemetoten, maar dansende en zingende kin leren van de plaatselijke scholen. En de kleinste van het spul mag aan het eind met een ferme knal de voorstelling vorstelijk bekro nen. Want kinderen zijn koning in Legoland. Aan het familiepark ligt het uit gekiende concept van hoogwaar dige kwaliteit, veiligheid en ser vice ten grondslag. Het is een fi losofie die Lego groot maakte: kinderen spelenderwijs laten le- Om een miniatuur London te bouwen, waren 3.489.000 Lego-stenen nodig. Uiteraard ontbreken de bekende Tower Bridge en Big Ben niet. foto henk roelofs ren, zelf dingen ontdekken, hun fantasie en creativiteit ontwikke len. Bijvoorbeeld in de FreeStyle Workshops waar ze naar harte lust kunnen bouwen en experi menteren of in het piratenbos waar de jeugdige avonturiers zelf goud uit water en zand mogen zeven. De beschermde merknaam Lego is afgeleid van het Deense 'Leg godt', wat 'speel goed' betekent. Hoe toepasselijk op de onver woestbare plastic bouwsteentjes ook het Latijnse woord 'lego', waarvan de vertaling 'ik voeg sa men' luidt. Daar zorgt het gepa tenteerde systeem van noppen en buisjes voor, al waren de steen tjes aanvankelijk nog hol van binnen. Sinds het eerste houten beestje in 1932 werd verkocht, is het assor timent uitgegroeid tot 1686 ver schillende stukjes Lego, verdeeld over de drie afzonderlijke mer ken Duplo, Lego System en Lego Technic. Samen met andere mer chandising en kleding liggen de winkels in het park er vol mee. Maar of de meeste ouders daar zo gelukkig mee zullen zijn- In navolging van Disney wil Lego trouwens ook in sneltreinvaart de wereld veroveren met de bouw van in totaal vijftien eigen the maparken. In 1999 moet Lego land Carlsbad, bij San Diego Ca lifornia, open en daarna elke drie jaar weer een nieuw park. Legoland Windsor, dat zijn naam ontleent aan het nabijgelegen kasteel uit de elfde eeuw, bestaat uit vijf deelgebieden. De entree van dit voormalige kroondomein ligt bovenop een heuvel en het at tractiepark strekt zich uit over meerdere natuurlijke terrassen naar beneden toe in een dal. De bezoeker kan te voet, via brede wandelpaden met heuse haar speldbochten, of met een stoom- treintje afzakken. Twee reusachtige dinosaurussen met kroost, gebouwd van Lego in de bekende primaire kleuren groen, rood, geel en blauw, heten als vriendelijke poortwachters alle gasten welkom. Daarna sta je al snel in Miniland, het Maduro- dam van Lego. De ruim 100 mo delbouwers gebruikten alles bij elkaar meer dan 25 miljoen stan daard stenen in het park. Daar van waren er 20 miljoen nodig voor het schitterende miniatuur- Europa, nagebouwd in een schaal van 1 op 20 met oog voor de kleinste details. Zoals de bloeme tjes voor de ramen in een Itali aans dorpstafereeltje en de krop jes sla op de trekschuiten door het Hollandse poldergebied. Ui teraard zit elk deeltje muurvast gelijmd. De kleintjes zullen zich zeker vermaken in de waterrijke Duplo Gardens. Wie al te nat wordt, kan zich door een van de twee enorme föhns droog laten blazen. Kinde ren van 6 tot 12 jaar mogen in Le go Traffic hun rij- en vaarbewijs halen. Bruisend centrum van het park is My Town met onder meer het On derzoekers Instituut vol verbor gen tijdsgrapjes, een komische en spectaculaire show op en rond de vuurtoren in het haventje en de grote tent van Brickadilly's Cir cus. Het jonge publiek wordt hier geacht de voorstelling te redden, want de artiesten raken al snel zoek. Het achterste gedeelte van het park, de Wild Woods, is het domein van rovers en piraten. Een speelbos vol gelegenheid om te ravotten. Legoland Windsor biedt alle be nodigde faciliteiten en sanitaire voorzieningen om gezinnen met kleine kinderen te ontvangen. Het compacte park is ook voor mensen met een handicap uitste kend toegankelijk. Een bezoek aan het toiletgebouw vormt trou wens een belevenis op zich. De urinoirs hangen op 'kindhoogte' en uit de luidsprekers schatert voortdurend gelach en knettert een hoge mate van winderigheid. Het nieuwe openlucht familie park verwacht dit eerste jaar 1,4 miljoen gasten. Om lange wacht tijden bij de attracties, en dus lastige kinderen, tegen te gaan, mogen er maximaal 14.000 be zoekers per dag naar binnen. Daarna gaan de kassa's dicht. Vooraf boeken, via een speciaal telefoonnummer, wordt daarom dringend geadviseerd om teleur stelling te voorkomen. Want vol is vol. Legoland Windsor ligt op zo'n 40 kilometer van London en is daar vandaan gemakkelijk per bus, trein of auto (via de M4) te berei ken. Het park is tot 29 september dagelijks open van 10.00 tot 18.00 uur; in juli en augustus tot 20 uur. Toegangsprijs volwasse nen ongeveer 37,50 gulden 15); kinderen 27,50 gulden 11). Reserveren vooraf wordt aange raden, via 00-44990.626346. 'De Paseo ziet er sneller uit dan hij is. foto wout van assendelft Door Rien van der Steen Op de autosalon van Tu rijn draait het om design. Laat daar geen twijfel over bestaan. In vroeger tijden was het de Itali aanse auto-industrie, die haar eigen tentoonstel ling aangreep om de we reld te laten zien wat be faamde ontwerphuizen als Pininfarina, Bertone, Zagato en o.a. Giugiaro te betekenen hadden. De laatste jaren heeft de internationale industrie 'Turijn' ook ontdekt. Want zie: ontbrak twee jaar geleden nog een groot deel van de Japan se fabrikanten en bij voorbeeld Renault, nu pe ta peta van pininfarina. Voor twee of vier personen en met een uit waren die met groot ma- sc^uj^are achterzijde. Zodat er ook veel bagage mee kan. Door Rien van der Steen Het ontwerp is bedacht door de styling-studio in Amerika, maar de Paseo wordt gebouwd door Toyo- in Japan. En bij Toyota hebben ze het over een sportieve, dynamische uitstraling, levendige presta- Jfes, een uitstekende wegligging en een aantrekke- 'We uitrusting. ®at van die prestaties klopt ook wel. Maar verder j-'et het ding er nogal tam uit. En binnenin is er al ®lemaal weinig om opgewonden over te raken. Achterin is de auto een ramp: mensen zitten met toofd tegen achterruit aan. De bagageruimte is en matig toegankelijk. De Paseo is bedoeld om «ito s als de Opel Tigra en de Renault Mégane ouPé, Honda's Civic en de Nissan 100NX af te ,toeven Het lijkt een loodzware opgave. Kwalita- W is de auto echt wel in orde. Maar de maten en - 7«g scoren onvoldoende, oorm kunnen twee mensen redelijk ruim zitten. dashboard heeft witte wijzerplaten, maar dan J1™1 het ook op met het 'sportieve en dynamische'. '°ch stuurkolom noch veiligheidsgordels zijn in verstelbaar. De bestuurdersstoel gelukkig Twee airbags zijn standaard. Hoofdbrekens Pe ^ase° rijdt goed. Als je eenmaal ingestapt bent n®laste. Oppassen, want zeker in het begin be- Het bestijgen van de auto je hoofdbrekens. De n de Corolla geleende, vergrote motor is niet luid- ntig en qqJj windgeruis blijft binnen de perken, vering is nogal stug en dat draagt bij aan het büif11^ Pom^ortabele rijgevoel. Ook de rechtuitsta- ie d ?S onc'er maat- Eenmaal op snelheid moet oorlopend corrigeren om de auto in het juiste te houden. Het onderstel is zo'n beetje 'geleend' van de Tercel. Met een semi-onafhankelijke achteras. Weinig ver heffend dus. Alles bij elkaar is het vrolijke motortje het leukst van de hele auto. En het uiterlijk dan: voor sommigen. Een sportwagen is de Paseo in de verste verte niet. Een auto bestemd voor jonge mensen met het alou de GTI-gevoel. Wie dagelijks aan het verkeer deel neemt, moet zich twee keer bedenken voor hij zo'n voertuig aanschaft. De Paseo wordt geleverd in twee uitvoeringen: 1.5i en 1.5i GT. De laatste heeft lichtmetalen velgen, centrale deurvergrendeling en elektrisch bedienba- re ramen. Dit jaar wil importeur Louwman Parqui er 1250 aan de man brengen, in 1997 1500 stuks. Het lijkt hooggegrepen. Er is wel markt in Europa voor dit soort auto's. Maar dan moeten ze ook werkelijk fris ogen en meer rijgerief bieden dan de Paseo, die in de VS en Japan al enkele jaren te koop was. Het is de vraag of Toyota zich een dienst bewijst met de beslissing de auto naar Europa te halen. 'Vrouwen die uiting geven aan hun dynamische car rière' schaffen in de ogen van Toyota zo'n Paseo aan. Of 'jonge ouderen, die gaan genieten van de mooie dingen van het leven'. Van dat soort baarlij ke nonsens bedienen wel meer verkopers zich om hun produkten aan de man te brengen. Toyota heeft de afgelopen jaren bewezen degelijke kwaliteit te leveren. Het wordt nu tijd om daarnaast fijne en mooie auto's te maken. De Paseo is geen geslaagd voorbeeld van de kunde van Toyota. Motor 1,5 liter, vier kleppen per cilinder, 66kW/90 pk. Gewicht 895 kg. Tank 45 liter. Prijs 34.980 gulden (37.350 voor de GT). Verbruik 1:12. terieel aanwezig. Alleen Volvo en Toyota ontbraken. Vol vo koos onlangs Bologna uit om de nieuwe middenklassers S40 en V40 te tonen. De Italiaanse ontwerpstudio Ghia, sinds 1972 eigendom van Ford, laat op de 66e autosalon van Turijn de Ford Saetta zien, een studie van een snel ogende tweepersoons speedster. Ge bouwd op basis van een Fiesta, maar als zodanig totaal onher kenbaar. Een design dat geken merkt wordt door geometrische vormen, rechte lijnen en scherpe hoeken, volledig contrasterend met de zachte rondingen in de auto-ontwerpen van nu. De Saet ta heeft bijvoorbeeld driehoekige uitlaten en luchtinlaten. Uiterlijk valt de auto op door mat alumini um en blauw gelakte blokken. Pininfarina, de meester-ontwer- per die zoveel Ferrari's op de te kentafel gehad heeft, viel in Tu rijn op met een reeks ontwerpen: de nieuwe stationwagon van de Lancia Kappa is van zijn hand, net als reeds bekende modellen als de adembenemende Bentley Azure, de Ferrari 456 GT, de Fiat Coupé en de cabriolet van de Peugeot 306. Pininfarina toonde in Turijn ook een nieuw prototype, de Eta Be ta. Griekse letters die staan voor EB. Een stadsautootje met een te- lescopisch uitschuifbare achter kant. Zodat het óf als een stads- mini voor twee personen, als een vierpersoons karretje óf als een tweezitter met veel bagageruimte rond kan rijden. Het doet in veel opzichten denken aan het proto type Maxx, waarmee Opel aan de weg timmert. Een klein autootje met een extreem zuinig motortje en een achterbank die zich een voudig als een koffer laat verwij deren. Zodat twee of vier perso nen mee kunnen, maar eventueel ook een berg bagage (500 liter). De Saetta van Ford: oogt als de bliksem en tart de stylisten die vinden dat alles rond moet zijn. VRIJDAG 3 MEI 1996 Lego verovert Engeland VRIJDAG 3 MEI 1996 D3 Vakantiegangers die deze zomer goedkoop willen vliegen naar Las Palmas of Tunis hebben een buitenkansje. De Nederlandse luchtvaartmaatschappij Transavia hanteert voor beide bestem mingen een actietarief. Een afgeprijsd retourticket Las Palmas (Canarische Eilanden) is mogelijk vanaf 799 gulden; het laagste 'normale' tarief was 948 gulden. Het aanbod is, zoals gebruikelijk onder bepaalde voor waarden, geldig tussen 29 mei en 29 september. Voor Tunis gelden twee actietarieven: voor het zomer-laagseizoen betaalt een klant 548 gulden, voor het hoogseizoen (15 juni-31 augustus) 598 gul den. Het laagste tarief was 746 gulden. Transavia probeert met de korting de ingezakte bestemming Las Palmas nieuw leven in te blazen. Voor Tunis ligt dat anders. Dat is sinds afgelopen winter de nieuwe - elfde - lijndienstbestem ming van de vliegmaatschappij. Transavia vliegt voor het eerst ook in de zomerperiode, twee keer per week, naar de Tunesische hoofdstad. De korting is dan ook bedoeld om de nieuwe zomerbe- stemming te promoten. 1995 is voor het Italiaanse toerisme een absoluut topjaar geweest. Vorig jaar nam het overschot op de toeristische betalingsbalans met 30,5% toe tot 24.566 miljard lire, ruim 25 miljard gulden. In totaal kwam voor 44.596 miljard lire aan buitenlandse valuta het land binnen. Ten opzichte van 1994 betekent dat een toename van 16,4 procent die voor een belangrijk deel te danken is aan de waardevermindering van de lire in de voorafgaande jaren. Italië is daarmee Frankrijk voorbijgestreefd als tweede toeristische be stemming ter wereld (na de Verenigde Staten). De Italianen zelf, voor wie de devaluatie een extra belasting vormt bij buitenlandse reizen, brachten in 1995 niet meer dan 20.030 miljard lire de grens over, slechts 2,8 procent meer dan in 1994. Na een grondige restauratie is het Joods Museum in Wenen weer opengesteld. Vooral de expositieruimte in het museum is sterk uitgebreid. Dit jaar zijn er nog wisseltentoonstellingen te zien over onder andere het schaakspel, het werk van de schilderes Ti- na Blau en het boek 'Der Judenstaat' van Theodor Herzl. Daar naast zijn er permanente tentoonstellingen te zien: onder meer over de historie van het Oostenrijkse Jodendom. De ANWB is een nieuwe telefonische servicelijn gestart: de ANWB Hotellijn (06-91091080). Bellers kunnen daar 24 uur per dag terecht en een keuze maken uit tweehonderd door de organi satie erkende hotels. De accommodaties zijn te vinden in Neder land en België. De beller kiest eerst de regio waar hij naar toe wil en vervolgens de prijsklasse. Hoteliers kunnen zelf kortingen in het systeem zetten. Als de beller een keuze heeft gemaakt, wordt hij direct doorverbonden met het getreffende hotel om een reser vering te maken. Het tarief van de lijn bedraagt 75 cent per minuut. Telefoneren naar Nederland tijdens een vakantie in de Verenigde Staten of Canada pijn in de portemonnee doen. Om de kosten te drukken brengt de ANWB in Nederland de AmeriCard op de markt. De procedure: de kaartbezitter belt een gratis nummer en moet vervolgens zijn kaartcode intoetsen. Vervolgens belt hij tegen de laagste tarieven, zo belooft de ANWB. Van de VS naar Nederland kost dat bijvoorbeeld 0,78 dollar per minuut, binnen de VS bellen kost 0,33 dollar per minuut. Daarnaast zijn kaartbezitters bereik baar via 'voice-mail', een soort antwoordapparaat op afstand. De kaart kost 19,50 gulden. Daarvoor krijgt de bezitter 10 dollar te- lefoontijd, met een credit card kan ter plekke de kaart weer wor den opgewaardeerd. Hij lijkt een misplaatste gesprekpartner, schrijver Koos van Zo meren, voor het blad Op Pad. Want dat houdt zich met actieve va kanties bezig. En zegt van Zomeren niet: „Ik zou best de rest van mijn leven tegenover de Eiger kunnen zitten, zonder ook maar één moment de aanvechting te krijgen hem te beklimmen. Als ze een lift naar de top maken, akkoord, dan wil ik wel naar boven om te zien hoe het uitzicht is". Maar er blijven voor het ANWB-maandblad genoeg avonturiers over. Zoals blijkt uit het meinummer. Daarin zijn bijvoorbeeld beschreven een fietstocht over de zijde route van Pakistan naar China, een voettocht over de 440 kilome ter lange The Cambrian Way in Midden-Wales, een fietstocht van Burgos naar Valencia in Spanje en een kano-expeditie in Fins Ka- relië. Daarnaast wordt de vraag beantwoord of avontuur in Ne derland bestaat. Verder in de uitgave, veel praktisch nieuws en de gebruikelijke rubrieken. Op Pad kost 8,95 gulden in de losse ver koop. Door Marijke Prins Niet alleen koeien en varkens maken vaak een lange tocht over de weg in Europa, ook onze eigen Hollandse garnaal heeft er een res pectabele reis op zitten nadat hij, uit de zee opgevist, op ons bord je belandt. Het gros van de Nederlandse garnalen wordt namelijk naar Marokko vervoerd om daar in uiterst moderne en hygiëni sche werkplaatsen (goedkoop) te worden gepeld. Als het effe kan, koop ik dus ongepelde garnalen. Anders zie ik ie dere garnaal die ik eet in gedachten die duizenden kilometer lan ge tocht maken heen en weer maken. Dat vervreemdt me toch wat van dat lekkere diertje. voor twee personen (maaltijd) of 3 personen (lunchhapje) voorbereidingstijd: 5 minuten kooktijd 30 minuten 150 gram gepelde Hollandse garnalen of 300 gram ongepelde 250 gram Arborio-rijst 1 klein uitje 1 teen knoflook Vi theelepel gedroogde dragon 50 gram Parmezaanse kaas zout en peper naar smaak 2 eetlepels olie Arborio is een rond type rijst dat bij uitstek geschikt is voor riso tto; andere rijst kan ook, maar die blijft minder vast. Pel de garnalen. Snij het uitje en de knoflook zo fijn mogelijk. Verhit de olie en bak hierin ui en knof totdat ze glazig zien. Zet het vuur hoog en stort de rijst in de pan; goed doorroeren totdat de rijst wit begint uit te slaan. Voeg dan een halve liter water toe en laat op hoog vuur het water verdampen. Zet een deksel op de pan, plaats deze op een klein vuur (met kook- plaatje) en laat de risotto in een klein half uur gaar worden. Roer enkele minuten voor het opdienen de garnalen, dragon en peper en zout door de rijst. Gegarneerd met kaas opdienen. Lekker met spinaziesalade. Spinaziesalade 150 gram spinazie 50 gram verkruimelde blauwe kaas 1 eetlepel azijn 3 eetlepels olie 1 theelepel mosterd 1 teen knoflook uit de knijper peper naar smaak Maak een sausje van bovengenoemde ingrediënten, kruimel daar de kaas doorheen en giet die over de gewassen en gedroogde spi nazie.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 19