I
Türijn tart stylisten
Paseo is in de verste
verte geen sportwagen
;ids moet gat
kt dichten
Tweede attractiepark van wereldberoemde bouwstenen in Windsor
Vrijgezel
heeft haast
EET wijzer
Garnalenrisotto
ONDER DE KURK
Onbekend
Leg godt
Poldergebied
Gelach
Op de Autosalon draait het om design
Nieuw type is geen geslaagd voorbeeld van de kunde van Toyota
Jonge ouderen
Prototype
pESTEMSURPLUS
REIZEN KORT
Goedkoop vliegen naar
Tunis en Las Palmas
'95 topjaar voor Italië
Joods Museum in Wenen weer open
ANWB start Hotellijn
Goedkoop bellen met AmeriCard
Avontuur centraal in Op Pad
iel
ge
jn
e-
?o
te
en
e-
jk
(,e-
pn-
er-
kar
kn-
Rlië
|>or
ich
ïds
ïse
de
:en
6e"
!)m
en
ier
ke
It je
ele
aar
de
iak
ïad
ïtje
dag
ik
va-
F en-
het
in
Kaan
a's
alië
:ens
een
ber
t.
den
rste
ver-
de
Jige-
een
erste
egd.
jmd-
en
ivijn-
na-
i die
I uit-
>ve-
hten
naar
En
I ver-
i le-
Imen
aan-
Door Hein Sluijter
wezigheid van Slovenië op zich
al goed om bij een zoekend
mens alvast enige opgetogen
heid los te weken. Zo van: hè
hè, we hebben een onbekende
te pakken.
Er gaat nog maar vijf- tot tien
duizend liter uit dat land naar
Nederland. Maar Janez Vre-
cer, die directeur is van de
grootste nationale wijnbouw-
organisatie in Slovenië, zegt
dat zijn landgenoten best meer
wijn kwijt willen in de bestaan
de afzetgebieden en dat ze ook
nieuwe landen voor de export
zoeken. Hij vermeldt er wel
bij, dat maar tien procent van
de totale wijnproductie be
schikbaar is voor export. Dat
komt, zegt hij er wat lacherig
bij, omdat de Sloveniërs erg
aan hun eigen wijn verknocht
zijn. Het verbruik daar per
jaar en per hoofd van de be
volking is dan ook zeer hoog:
50 liter. Alleen Frankrijk,
Luxemburg en Italië doen nog
beter hun best. Slovenië staat
wat dat betreft op de wereld
ranglijst op de vierde plaats.
Ter vergelijking: Nederland
vind je bij nummertje 21 met
net geen 16 liter.
Nu is Slovenië maar een klein
land, dat ingeklemd ligt tussen
Kroatië, Oostenrijk, Italië en
Hongarije. Het telt twee mil
joen inwoners waarvan er
270.000 wonen in de hoofdstad
Ljubljana. Alles bij elkaar ma
ken ze per jaar gemiddeld 87
miljoen liter wijn. Wat best
veel is voor zo'n landje.
De belangrijkste druivensoor-
ten zijn voor driekwart Frans:
merlot, cabernet sauvignon en
cabernet franc. De derde is in
heems, de refosk. Wat ik daar
van bij Janez proefde, was veel
te zuur voor de Nederlandse
markt. De verbazingwekken
de kwaliteiten moet je, als ik
terugkijk in mijn proefnotities,
vinden bij merlot en cabernet
sauvignon.
De prijs voor de consument
ligt bij deze wijnen volgens Ja
nez tussen de vijf en zeven gul
den. Althans voor de jongere
wijnen. Groots vond ik een ca-
bamet sauvignon 1983 uit de
streek Vipavski. Maar ja, leg
daar maar drie tientjes voor
neer. Ze zijn daar in Slovenië
ook al van alle markten thuis.
het
mo-
verse
met
fen en
leffen
3tra-
feNe-
leroi-
lina's
lereld
i, Ne-
'orige
:werk
ander
ctrice
voor
omie
kan-
et zo
as zij
elijke
die in
tele-
s. En
zich
Een
wat
sluxi-
rotiek
reeks
>epen,
jks
Ont-
otiek.
et en
rotiek
tele-
ouden
jtiek,"
Libon.
t wat
Het is
jaar-
eperkt
aboes,
esssen
ai ge-
k een
;s met
Zoals
pnster-
de vele
;heden
mwille
van de raambordelen.' Met een
aantal tips over tarieven het ge
bruik van 'rubbertjes' die je niel
zelf hoeft mee te brengen 'daar
elke postituée een stevige voor
raad op de kast heeft liggen.'
Of een wel heel erg basic verhaal
tje over het verschil tussen de ge
wone sauna, de gay-sauna en de
ontmoetingssauna - tegenwoor
dig in hardnekkige afleidingsma-
neuvre Business Club genoemd -
'Het lijkt ons nuttig uw partner te
informeren over de toegevoegde
waarde van deze sauna's, zodat je
op dezelfde golflengte zit (s»
blijft!)'.
The Guide is een eerste editie van
een lange reeks, zo zeggen de ma
kers met een ontwapenende zelt-
verzekerheid. „Elk jaar een up
date, want je weet hoe dat gaat
deze sector, vandaag beginnen
een escort-service en morgen zijn
ze weer gewoon huisvrouw. "c
moeten actueel blijven," zegt p"
bon. Maar eens even afwachten
hoe dat loopt.
The BeNeLux Guide kost 39 9ul'
den en is in Nederland verkrijg
baar bij de tijdschriften winkel en
seksshop.
Vrijgezellen hebben inde su-
permarkt vooral haast. He
moet sneller en sneller, zowe
het bezoek aan de super
markt als het bereiden van
de maaltijd. Menu's die n
binnen vijf minuten op tatei
staan moeten binnen M21®""
bare tijd in drie minute
klaar zijn. t
Dit blijkt uit een onderzoek
van het Britse bureau Mint
Alleenstaanden ergeren zie
meer dan anderen aan gr°
onoverzichtelijke winkels e
hebben een bloedhekel aan
het wachten voor de kas
Liefst doen ze hun boon-
schappen bij een middelgr
te winkel die heel dicht du
hun woning zijn gevestigd-
jjleen het beste is goed
«oeg voor kinderen,
j0nd timmerman Ole
Kirk Christiansen, gees-
teiijk vader van Lego.
gijn eenvoudig bouw
steentje groeide in ruim
zestig jaar uit tot mis
schien wel het bekendste
stukje speelgoed aller tij-
jen. Al sedert 1968 staat
l jjj het moederbedrijf in
jet Deense Billund een
Lego-pretpark dat jaar
lijks meer dan een mil
joen bezoekers trekt. On
langs opende Legoland
Windsor in Engeland zijn
poorten.
Poor Nico Snels
Een beetje jaloers zijn ze bij Lego
Nederland wel. Heerlen was lang
inde race als kandidaat voor het
eerste Lego-themapark buiten
Denemarken. Totdat de speel
goedfabrikant het voormalige sa
faripark van Windsor aankocht.
Een ideale locatie: op steenworp
afstand van metropool Londen,
schitterend gelegen in de vallei
van de Thames en al voorzien van
infrastructuur zoals wegen en
parkeergelegenheid. Ruim 200
miljoen gulden investeerde de
onderneming in het nieuwe re
creatiepark.
Twee jaar na de officiële start
van de bouw geniet huidig Lego
president Kjeld Kirk Christian
sen, kleinzoon van de oprichter,
met volle teugen van zijn pijp én
van de openingsshow. Geen ju
beltoespraken door hotemetoten,
maar dansende en zingende kin
leren van de plaatselijke scholen.
En de kleinste van het spul mag
aan het eind met een ferme knal
de voorstelling vorstelijk bekro
nen. Want kinderen zijn koning
in Legoland.
Aan het familiepark ligt het uit
gekiende concept van hoogwaar
dige kwaliteit, veiligheid en ser
vice ten grondslag. Het is een fi
losofie die Lego groot maakte:
kinderen spelenderwijs laten le-
Om een miniatuur London te bouwen, waren 3.489.000 Lego-stenen nodig. Uiteraard ontbreken de bekende Tower Bridge en Big Ben
niet. foto henk roelofs
ren, zelf dingen ontdekken, hun
fantasie en creativiteit ontwikke
len. Bijvoorbeeld in de FreeStyle
Workshops waar ze naar harte
lust kunnen bouwen en experi
menteren of in het piratenbos
waar de jeugdige avonturiers zelf
goud uit water en zand mogen
zeven.
De beschermde merknaam Lego
is afgeleid van het Deense 'Leg
godt', wat 'speel goed' betekent.
Hoe toepasselijk op de onver
woestbare plastic bouwsteentjes
ook het Latijnse woord 'lego',
waarvan de vertaling 'ik voeg sa
men' luidt. Daar zorgt het gepa
tenteerde systeem van noppen en
buisjes voor, al waren de steen
tjes aanvankelijk nog hol van
binnen.
Sinds het eerste houten beestje in
1932 werd verkocht, is het assor
timent uitgegroeid tot 1686 ver
schillende stukjes Lego, verdeeld
over de drie afzonderlijke mer
ken Duplo, Lego System en Lego
Technic. Samen met andere mer
chandising en kleding liggen de
winkels in het park er vol mee.
Maar of de meeste ouders daar zo
gelukkig mee zullen zijn-
In navolging van Disney wil Lego
trouwens ook in sneltreinvaart de
wereld veroveren met de bouw
van in totaal vijftien eigen the
maparken. In 1999 moet Lego
land Carlsbad, bij San Diego Ca
lifornia, open en daarna elke drie
jaar weer een nieuw park.
Legoland Windsor, dat zijn naam
ontleent aan het nabijgelegen
kasteel uit de elfde eeuw, bestaat
uit vijf deelgebieden. De entree
van dit voormalige kroondomein
ligt bovenop een heuvel en het at
tractiepark strekt zich uit over
meerdere natuurlijke terrassen
naar beneden toe in een dal. De
bezoeker kan te voet, via brede
wandelpaden met heuse haar
speldbochten, of met een stoom-
treintje afzakken.
Twee reusachtige dinosaurussen
met kroost, gebouwd van Lego in
de bekende primaire kleuren
groen, rood, geel en blauw, heten
als vriendelijke poortwachters
alle gasten welkom. Daarna sta je
al snel in Miniland, het Maduro-
dam van Lego. De ruim 100 mo
delbouwers gebruikten alles bij
elkaar meer dan 25 miljoen stan
daard stenen in het park. Daar
van waren er 20 miljoen nodig
voor het schitterende miniatuur-
Europa, nagebouwd in een schaal
van 1 op 20 met oog voor de
kleinste details. Zoals de bloeme
tjes voor de ramen in een Itali
aans dorpstafereeltje en de krop
jes sla op de trekschuiten door
het Hollandse poldergebied. Ui
teraard zit elk deeltje muurvast
gelijmd.
De kleintjes zullen zich zeker
vermaken in de waterrijke Duplo
Gardens. Wie al te nat wordt, kan
zich door een van de twee enorme
föhns droog laten blazen. Kinde
ren van 6 tot 12 jaar mogen in Le
go Traffic hun rij- en vaarbewijs
halen.
Bruisend centrum van het park is
My Town met onder meer het On
derzoekers Instituut vol verbor
gen tijdsgrapjes, een komische en
spectaculaire show op en rond de
vuurtoren in het haventje en de
grote tent van Brickadilly's Cir
cus. Het jonge publiek wordt hier
geacht de voorstelling te redden,
want de artiesten raken al snel
zoek. Het achterste gedeelte van
het park, de Wild Woods, is het
domein van rovers en piraten.
Een speelbos vol gelegenheid om
te ravotten.
Legoland Windsor biedt alle be
nodigde faciliteiten en sanitaire
voorzieningen om gezinnen met
kleine kinderen te ontvangen.
Het compacte park is ook voor
mensen met een handicap uitste
kend toegankelijk. Een bezoek
aan het toiletgebouw vormt trou
wens een belevenis op zich. De
urinoirs hangen op 'kindhoogte'
en uit de luidsprekers schatert
voortdurend gelach en knettert
een hoge mate van winderigheid.
Het nieuwe openlucht familie
park verwacht dit eerste jaar 1,4
miljoen gasten. Om lange wacht
tijden bij de attracties, en dus
lastige kinderen, tegen te gaan,
mogen er maximaal 14.000 be
zoekers per dag naar binnen.
Daarna gaan de kassa's dicht.
Vooraf boeken, via een speciaal
telefoonnummer, wordt daarom
dringend geadviseerd om teleur
stelling te voorkomen. Want vol
is vol.
Legoland Windsor ligt op zo'n 40
kilometer van London en is daar
vandaan gemakkelijk per bus,
trein of auto (via de M4) te berei
ken. Het park is tot 29 september
dagelijks open van 10.00 tot
18.00 uur; in juli en augustus tot
20 uur. Toegangsprijs volwasse
nen ongeveer 37,50 gulden
15); kinderen 27,50 gulden 11).
Reserveren vooraf wordt aange
raden, via 00-44990.626346.
'De Paseo ziet er sneller uit dan hij is.
foto wout van assendelft
Door Rien van der Steen
Op de autosalon van Tu
rijn draait het om design.
Laat daar geen twijfel
over bestaan. In vroeger
tijden was het de Itali
aanse auto-industrie, die
haar eigen tentoonstel
ling aangreep om de we
reld te laten zien wat be
faamde ontwerphuizen
als Pininfarina, Bertone,
Zagato en o.a. Giugiaro
te betekenen hadden.
De laatste jaren heeft de
internationale industrie
'Turijn' ook ontdekt.
Want zie: ontbrak twee
jaar geleden nog een
groot deel van de Japan
se fabrikanten en bij
voorbeeld Renault, nu pe ta peta van pininfarina. Voor twee of vier personen en met een uit
waren die met groot ma- sc^uj^are achterzijde. Zodat er ook veel bagage mee kan.
Door Rien van der Steen
Het ontwerp is bedacht door de styling-studio in
Amerika, maar de Paseo wordt gebouwd door Toyo-
in Japan. En bij Toyota hebben ze het over een
sportieve, dynamische uitstraling, levendige presta-
Jfes, een uitstekende wegligging en een aantrekke-
'We uitrusting.
®at van die prestaties klopt ook wel. Maar verder
j-'et het ding er nogal tam uit. En binnenin is er al
®lemaal weinig om opgewonden over te raken.
Achterin is de auto een ramp: mensen zitten met
toofd tegen achterruit aan. De bagageruimte is
en matig toegankelijk. De Paseo is bedoeld om
«ito s als de Opel Tigra en de Renault Mégane
ouPé, Honda's Civic en de Nissan 100NX af te
,toeven Het lijkt een loodzware opgave. Kwalita-
W is de auto echt wel in orde. Maar de maten en
- 7«g scoren onvoldoende,
oorm kunnen twee mensen redelijk ruim zitten.
dashboard heeft witte wijzerplaten, maar dan
J1™1 het ook op met het 'sportieve en dynamische'.
'°ch stuurkolom noch veiligheidsgordels zijn in
verstelbaar. De bestuurdersstoel gelukkig
Twee airbags zijn standaard.
Hoofdbrekens
Pe ^ase° rijdt goed. Als je eenmaal ingestapt bent
n®laste. Oppassen, want zeker in het begin be-
Het bestijgen van de auto je hoofdbrekens. De
n de Corolla geleende, vergrote motor is niet luid-
ntig en qqJj windgeruis blijft binnen de perken,
vering is nogal stug en dat draagt bij aan het
büif11^ Pom^ortabele rijgevoel. Ook de rechtuitsta-
ie d ?S onc'er maat- Eenmaal op snelheid moet
oorlopend corrigeren om de auto in het juiste
te houden.
Het onderstel is zo'n beetje 'geleend' van de Tercel.
Met een semi-onafhankelijke achteras. Weinig ver
heffend dus. Alles bij elkaar is het vrolijke motortje
het leukst van de hele auto. En het uiterlijk dan:
voor sommigen.
Een sportwagen is de Paseo in de verste verte niet.
Een auto bestemd voor jonge mensen met het alou
de GTI-gevoel. Wie dagelijks aan het verkeer deel
neemt, moet zich twee keer bedenken voor hij zo'n
voertuig aanschaft.
De Paseo wordt geleverd in twee uitvoeringen: 1.5i
en 1.5i GT. De laatste heeft lichtmetalen velgen,
centrale deurvergrendeling en elektrisch bedienba-
re ramen.
Dit jaar wil importeur Louwman Parqui er 1250
aan de man brengen, in 1997 1500 stuks. Het lijkt
hooggegrepen. Er is wel markt in Europa voor dit
soort auto's. Maar dan moeten ze ook werkelijk fris
ogen en meer rijgerief bieden dan de Paseo, die in de
VS en Japan al enkele jaren te koop was.
Het is de vraag of Toyota zich een dienst bewijst
met de beslissing de auto naar Europa te halen.
'Vrouwen die uiting geven aan hun dynamische car
rière' schaffen in de ogen van Toyota zo'n Paseo
aan. Of 'jonge ouderen, die gaan genieten van de
mooie dingen van het leven'. Van dat soort baarlij
ke nonsens bedienen wel meer verkopers zich om
hun produkten aan de man te brengen. Toyota heeft
de afgelopen jaren bewezen degelijke kwaliteit te
leveren. Het wordt nu tijd om daarnaast fijne en
mooie auto's te maken. De Paseo is geen geslaagd
voorbeeld van de kunde van Toyota.
Motor 1,5 liter, vier kleppen per cilinder, 66kW/90 pk.
Gewicht 895 kg. Tank 45 liter. Prijs 34.980 gulden (37.350
voor de GT). Verbruik 1:12.
terieel aanwezig. Alleen
Volvo en Toyota ontbraken. Vol
vo koos onlangs Bologna uit om
de nieuwe middenklassers S40 en
V40 te tonen.
De Italiaanse ontwerpstudio
Ghia, sinds 1972 eigendom van
Ford, laat op de 66e autosalon
van Turijn de Ford Saetta zien,
een studie van een snel ogende
tweepersoons speedster. Ge
bouwd op basis van een Fiesta,
maar als zodanig totaal onher
kenbaar. Een design dat geken
merkt wordt door geometrische
vormen, rechte lijnen en scherpe
hoeken, volledig contrasterend
met de zachte rondingen in de
auto-ontwerpen van nu. De Saet
ta heeft bijvoorbeeld driehoekige
uitlaten en luchtinlaten. Uiterlijk
valt de auto op door mat alumini
um en blauw gelakte blokken.
Pininfarina, de meester-ontwer-
per die zoveel Ferrari's op de te
kentafel gehad heeft, viel in Tu
rijn op met een reeks ontwerpen:
de nieuwe stationwagon van de
Lancia Kappa is van zijn hand,
net als reeds bekende modellen
als de adembenemende Bentley
Azure, de Ferrari 456 GT, de Fiat
Coupé en de cabriolet van de
Peugeot 306.
Pininfarina toonde in Turijn ook
een nieuw prototype, de Eta Be
ta. Griekse letters die staan voor
EB. Een stadsautootje met een te-
lescopisch uitschuifbare achter
kant. Zodat het óf als een stads-
mini voor twee personen, als een
vierpersoons karretje óf als een
tweezitter met veel bagageruimte
rond kan rijden. Het doet in veel
opzichten denken aan het proto
type Maxx, waarmee Opel aan de
weg timmert. Een klein autootje
met een extreem zuinig motortje
en een achterbank die zich een
voudig als een koffer laat verwij
deren. Zodat twee of vier perso
nen mee kunnen, maar eventueel
ook een berg bagage (500 liter).
De Saetta van Ford: oogt als de bliksem en tart de stylisten die vinden dat alles rond moet zijn.
VRIJDAG 3 MEI 1996
Lego verovert Engeland
VRIJDAG 3 MEI 1996 D3
Vakantiegangers die deze zomer goedkoop willen vliegen naar
Las Palmas of Tunis hebben een buitenkansje. De Nederlandse
luchtvaartmaatschappij Transavia hanteert voor beide bestem
mingen een actietarief.
Een afgeprijsd retourticket Las Palmas (Canarische Eilanden) is
mogelijk vanaf 799 gulden; het laagste 'normale' tarief was 948
gulden. Het aanbod is, zoals gebruikelijk onder bepaalde voor
waarden, geldig tussen 29 mei en 29 september. Voor Tunis gelden
twee actietarieven: voor het zomer-laagseizoen betaalt een klant
548 gulden, voor het hoogseizoen (15 juni-31 augustus) 598 gul
den. Het laagste tarief was 746 gulden.
Transavia probeert met de korting de ingezakte bestemming Las
Palmas nieuw leven in te blazen. Voor Tunis ligt dat anders. Dat
is sinds afgelopen winter de nieuwe - elfde - lijndienstbestem
ming van de vliegmaatschappij. Transavia vliegt voor het eerst
ook in de zomerperiode, twee keer per week, naar de Tunesische
hoofdstad. De korting is dan ook bedoeld om de nieuwe zomerbe-
stemming te promoten.
1995 is voor het Italiaanse toerisme een absoluut topjaar geweest.
Vorig jaar nam het overschot op de toeristische betalingsbalans
met 30,5% toe tot 24.566 miljard lire, ruim 25 miljard gulden. In
totaal kwam voor 44.596 miljard lire aan buitenlandse valuta het
land binnen. Ten opzichte van 1994 betekent dat een toename van
16,4 procent die voor een belangrijk deel te danken is aan de
waardevermindering van de lire in de voorafgaande jaren. Italië
is daarmee Frankrijk voorbijgestreefd als tweede toeristische be
stemming ter wereld (na de Verenigde Staten). De Italianen zelf,
voor wie de devaluatie een extra belasting vormt bij buitenlandse
reizen, brachten in 1995 niet meer dan 20.030 miljard lire de grens
over, slechts 2,8 procent meer dan in 1994.
Na een grondige restauratie is het Joods Museum in Wenen weer
opengesteld. Vooral de expositieruimte in het museum is sterk
uitgebreid. Dit jaar zijn er nog wisseltentoonstellingen te zien
over onder andere het schaakspel, het werk van de schilderes Ti-
na Blau en het boek 'Der Judenstaat' van Theodor Herzl. Daar
naast zijn er permanente tentoonstellingen te zien: onder meer
over de historie van het Oostenrijkse Jodendom.
De ANWB is een nieuwe telefonische servicelijn gestart: de
ANWB Hotellijn (06-91091080). Bellers kunnen daar 24 uur per
dag terecht en een keuze maken uit tweehonderd door de organi
satie erkende hotels. De accommodaties zijn te vinden in Neder
land en België. De beller kiest eerst de regio waar hij naar toe wil
en vervolgens de prijsklasse. Hoteliers kunnen zelf kortingen in
het systeem zetten. Als de beller een keuze heeft gemaakt, wordt
hij direct doorverbonden met het getreffende hotel om een reser
vering te maken. Het tarief van de lijn bedraagt 75 cent per
minuut.
Telefoneren naar Nederland tijdens een vakantie in de Verenigde
Staten of Canada pijn in de portemonnee doen. Om de kosten te
drukken brengt de ANWB in Nederland de AmeriCard op de
markt.
De procedure: de kaartbezitter belt een gratis nummer en moet
vervolgens zijn kaartcode intoetsen. Vervolgens belt hij tegen de
laagste tarieven, zo belooft de ANWB. Van de VS naar Nederland
kost dat bijvoorbeeld 0,78 dollar per minuut, binnen de VS bellen
kost 0,33 dollar per minuut. Daarnaast zijn kaartbezitters bereik
baar via 'voice-mail', een soort antwoordapparaat op afstand. De
kaart kost 19,50 gulden. Daarvoor krijgt de bezitter 10 dollar te-
lefoontijd, met een credit card kan ter plekke de kaart weer wor
den opgewaardeerd.
Hij lijkt een misplaatste gesprekpartner, schrijver Koos van Zo
meren, voor het blad Op Pad. Want dat houdt zich met actieve va
kanties bezig. En zegt van Zomeren niet: „Ik zou best de rest van
mijn leven tegenover de Eiger kunnen zitten, zonder ook maar één
moment de aanvechting te krijgen hem te beklimmen. Als ze een
lift naar de top maken, akkoord, dan wil ik wel naar boven om te
zien hoe het uitzicht is".
Maar er blijven voor het ANWB-maandblad genoeg avonturiers
over. Zoals blijkt uit het meinummer.
Daarin zijn bijvoorbeeld beschreven een fietstocht over de zijde
route van Pakistan naar China, een voettocht over de 440 kilome
ter lange The Cambrian Way in Midden-Wales, een fietstocht van
Burgos naar Valencia in Spanje en een kano-expeditie in Fins Ka-
relië. Daarnaast wordt de vraag beantwoord of avontuur in Ne
derland bestaat. Verder in de uitgave, veel praktisch nieuws en de
gebruikelijke rubrieken. Op Pad kost 8,95 gulden in de losse ver
koop.
Door Marijke Prins
Niet alleen koeien en varkens maken vaak een lange tocht over de
weg in Europa, ook onze eigen Hollandse garnaal heeft er een res
pectabele reis op zitten nadat hij, uit de zee opgevist, op ons bord
je belandt. Het gros van de Nederlandse garnalen wordt namelijk
naar Marokko vervoerd om daar in uiterst moderne en hygiëni
sche werkplaatsen (goedkoop) te worden gepeld.
Als het effe kan, koop ik dus ongepelde garnalen. Anders zie ik ie
dere garnaal die ik eet in gedachten die duizenden kilometer lan
ge tocht maken heen en weer maken. Dat vervreemdt me toch wat
van dat lekkere diertje.
voor twee personen (maaltijd) of 3 personen (lunchhapje)
voorbereidingstijd: 5 minuten
kooktijd 30 minuten
150 gram gepelde Hollandse garnalen of 300 gram ongepelde
250 gram Arborio-rijst
1 klein uitje
1 teen knoflook
Vi theelepel gedroogde dragon
50 gram Parmezaanse kaas
zout en peper naar smaak
2 eetlepels olie
Arborio is een rond type rijst dat bij uitstek geschikt is voor riso
tto; andere rijst kan ook, maar die blijft minder vast.
Pel de garnalen. Snij het uitje en de knoflook zo fijn mogelijk.
Verhit de olie en bak hierin ui en knof totdat ze glazig zien. Zet
het vuur hoog en stort de rijst in de pan; goed doorroeren totdat
de rijst wit begint uit te slaan. Voeg dan een halve liter water toe
en laat op hoog vuur het water verdampen.
Zet een deksel op de pan, plaats deze op een klein vuur (met kook-
plaatje) en laat de risotto in een klein half uur gaar worden. Roer
enkele minuten voor het opdienen de garnalen, dragon en peper
en zout door de rijst. Gegarneerd met kaas opdienen. Lekker met
spinaziesalade.
Spinaziesalade
150 gram spinazie
50 gram verkruimelde blauwe kaas
1 eetlepel azijn
3 eetlepels olie
1 theelepel mosterd
1 teen knoflook uit de knijper
peper naar smaak
Maak een sausje van bovengenoemde ingrediënten, kruimel daar
de kaas doorheen en giet die over de gewassen en gedroogde spi
nazie.