Extra sportiviteit voor Audi's S8 en S6 Plus
Volvo zorgt voor echt mooie wagens
Autobedrijven Jos Voet B.v.
CAPPENDIJK
BIEDT AAN
pE Ste:
B.V. AUTO SERVICE
TERNEUZEN
r"
r
Audi's topmodellen in Zwitserland tonen het technisch kunnen haarfijn aan
Quattro
mm mmu mmm
mm mmu «Bangi
ilS mSmmm
Plus
Volvo's S- en V40 vormen soort trendbreuk bij befaamd Zweeds merk
Categorie
Primeur
Fred, van Eedenstraat 1,4532 ET Terneuzen
Tel. 0115-613456
Saab 99 2 X1979-1983
Saab 900 C, wit1987
Saab 900 C, zwart1985
Saab 900 GLE, blauw1984
Saab 900 GLS, blauw1981
Saab 900 S, rood1993
Saab 900 S, blauw1994
Saab 9000 CS 2.3, blauw met.1994
Saab 9000 CDi, zilver1991
Ford Mondeo 2.0 GLX, groen 1993
Peugeot 305 GRD, wit1985
tot 7.500.-
OCCASION-TIP
van 7.500.- tot 15.000.-
OCCASION-TIP
van 15.000.- tot 22.500.-
OCCASION-TIP
van 22.500.- tot 30.000.-
OCCASION-TIP
n
0CCASI0N-TIP
I
vanaf 30.000.-
Onder alle nieuwkomers van de
Autosalon van Genève is de
Audi S8 wellicht een van de
minst opvallende. Audi heeft,
als ieder jaar, weer een hele
sliert nieuwe types naar Zwit
serland gebracht, waarvan de S8
er dus een is. Naast deze S8
bracht het ringenmerk een
nieuwe versie van de S6 naar
Genève met dezelfde motor.
Bovendien kregen de zescilin-
derversiè van de A4 en de A8
nieuwe vijfkleppentechniek
aangemeten. De A6 met 2.5 li
ter TDl-motor wordt leverbaar
met viertrapsautomaat.
De nieuwe S8 wordt het topmo
del van de 8-serie. De motor is
afgeleid van de 4.2 liter motor
die bovendien sterker is gewor
den. Deze aangepaste motor
brengt het in deze laatste versie
tot 340 paardenkrachten. Audi
heeft verscheidene componen
ten ten opzichte van de A8 aan
gepast of opnieuw geconstru
eerd. Ten opzichte van het A8-
model heeft de S8 geen automa
tische bak maar een handge-
schakelde zesversnellingsbak
standaard. Daarmee brult de S8
de straatkeien uit de grond. In
dik vijf seconden spuit de S naar
een snelheid van honderd kil-
omter per uur terwijl de maxi
male snelheid elektronisch is af
geregeld op 250 km/u. Het
spreekt voor zich dat de wagen
uitmunt in soepel rijgedrag en al
bij lage toeren enorm veel trek
kracht voorhanden heeft.
Het spreekt voor zich dat dit
topproduct de befaamde Audi
vierwielaandrijving heeft mee
gekregen. Het hele onderstel
heeft overigens aan sportiviteit
gewonnen wat waarschijnlijk
enigszins ten koste gaat van het
weergaloze comfort van de A8.
De carrosserie is door de toe
passing van het sportievere on
derstel twee centimeter lager
komen te liggen ten opzichte
van de reguliere A8.
Uiterlijk zorgen de Avus-
sportwielen voor een aparte
look. Bovendien heeft de S8 ten
opzichte van de A8 een licht
grijze grille met duidelijke verti
cale accenten waardoor het
sportieve karakter wordt onder
streept.
Deze S8 zal vanaf het tweede
deel van 1996 in Nederland ver
krijgbaar zijn. Over de prijs is
nog geen mededeling gedaan.
Naar, verwachting zal deze toch
wel boven de twee ton uitko-
gji !£«i«2
Ril «PP
"SM PPÉI SffiuiiSa
li
De Audi S8 is herkenbaar aan zijn sportieve lichtgrijze grille met
nadrukkelijke verticale belijning.
Maar niet alleen de A8 werd
naar de sportschool gestuurd.
Ook de beresterke S6 mocht
een cursus bodybuilding gaan
doen en zo kregen de sterke 4.2
liter grote achtpitters meer
paardenkrachten tot hun be
schikking. De auto's zijn in
Genève getoond als sedan en als
Avant-type.
De prestaties zijn onovertroffen,
dat mag gezegd. Een acceleratie
van stilstand naar honderd in
5.6 seconde is om stil van te
worden. Deze Plussen zijn wel
afgeregeld op 250 km/h., maar
dat zal de pret zeker niet druk
ken. Uiteraard hebben deze su
perlimousines geen automaat,
maar beschikken ze over een
degelijke zesversnellingsbak.
Het spreekt voor zich dat ook
deze S6 Plus standaard de be
schikking krijgt over het
Quattro-aandrijfsysteem.
NedCar zorgt het laatste jaar
vobr de ene verrassing na de an
dere. Eerst heeft de fabriek,
waar zowel Volvo's als
Mitsubishi's worden gefabri
ceerd, de Carisma van de Japan
ners, daarna de S- en V40 van
Volvo en laatstelijk presen
teerde de Bornse fabrikant een
heel nieuw en eigen ontwerp in
de vorm van de Access. Toch
zal voorlopig het Zweeds/-
Nederlandse tweetal nieuwe ty
pen het meest in de schijnwer
pers staan. De Carisma rijdt al
weer een tijdje over onze we
gen, terwijl de S- en V40 pas on
langs bij de dealers arriveerden.
Bovendien is een nieuwe Volvo
altijd iets bijzonders en dat
geldt al helemaal voor dit twee
tal dat eigenlijk S4 en V4 zou
Volvo S40, een beauty om te zien.
gaan heten. Maar daar had Au
di, om begrijpelijke redenen,
problemen mee.
De nieuwe auto's staan op het
zelfde onderstel als de Mit
subishi Carisma en het is op
merkelijk hoezeer Volvo heeft
geprobeerd er totaal andere wa
gens van te maken. Dat dat
goed gelukt is mogen de foto's
bewijzen. Het Zweedse merk
heeft een fantastisch ogend duo
getekend en uitgewerkt. In te
genstelling tot de meeste pro
ducten van dit merk oogt de wa
gen niet zo plomp, eerder rank
en stijlvol. Ook de V40 (de sta
tioncarversie) is chic maar tege
lijkertijd stoer.
Een wagen Volvo waardig en
dat geldt al evenzeer voor de se
dan die Volvo na de Audipro-
blemen fluks S40 doopte. Het
genoemde Duitse merk zal de
komst van deze Volvo's overi
gens met gemengde gevoelens
hebben aangezien, want zij heb
ben juist de Avant-serie van de
A4 op de markt gebracht, auto's
in exact dezelfde categorie. Dat
'probleem' geldt overigens ook
voor giganten als BMW (3-
serie) en Mercedes (met de
nieuwe C-Combi en bestaande
C-categorie) die allemaal een
sterke en nieuwe concurrent te
genover zich vinden in deze S-
en V40 klasse.
Beide Zweeds/Nederlandse wa
gens hebben dezelfde buitenma
ten gekregen, terwijl de interi
eurs van andere waarden uit
gaan. Voor alle modellen geldt
dat veiligheid, voorop heeft ge
staan bij het ontwerp van de
auto's. Alle typen hebben een
zijbag in de bestuurdersstoel
standaard terwijl het stuurwiel
in hoogte verstelbaar is. De
stoelframes zijn afkomstig van
de 850-serie, auto's die spreek
woordelijk goed zitten, dat zal
bij de nieuwe auto's zeker niet
anders zijn.
Een primeur in de nieuwe serie
wagens is de montage van LED-
verlichting in het hoog gemon
teerde derde remlicht.
Dit remlicht licht daardoor eer
der op dan een conventioneel
exemplaar en geeft zo'n beetje
aan hoezeer Volvo over de vei
ligheid nadenkt. Volvo claimt
overigens dat deze wagen de
veiligste in zijn klasse is, verge
lijkbaar met de 850-serie, die
toch groter en (bijna per defini
tie) veiliger zou moeten dan wel
kunnen zijn.
In het motorruim van de nieuwe
auto's ligt een benzinemotor
met naar keuze een inhoud van
1.8 liter of tweeliter. Beide blok
ken hebben vier kleppen per ci
linder. Bovendien is een turbo-
dieselblok voorhanden voor die
genen die wel heel veel kilome
ters maken met hun nieuw ver
worven bezit.
De S- en V40-modellen zijn ver
krijgbar in een keuze uit twee
onderstelafstellingen, afhanke
lijk van de gewenste stugheid.
OCCASIONS
Audi 80 90 pk, rood1992-1993
Audi 80 Avant, grijs met1993
Audi 100 2.3 rood met1991
BMW 316i, zwart met1992
Citroën ZX 1.6 Aura, rood1992
Ford Fiesta 1.4 CLX, wit1991
Ford Escort 1.6 CLX, groen met1994
Ford Escort 1.8 diesel, groen met1991
Honda Civic 1.5 DXi, 4-drs., grijs met1992
Nissan Sunny 2.0 diesel, blauw1991
Opel Corsa 1.3, blauw met1989
Opel Corsa 1.4 Sport, rood1994
Opel Corsa 1.4 5-drs., zwart1994
Peugeot 205 GR, blauw met1987
Peugeot 205 XAD, rood1991
Peugeot 205 CJ Cabrio, wit1989
Peugeot 106 Rally, zwart1994
Peugeot 306 XR diesel, groen met1993
Peugeot 405 1.9 GR diesel Break, wit1993
Renault Twingo, blauw met1994
Suzuki Samurai Cabrio, zwart1985
Toyota Carina II 1.6, grijs met1989
VW Golf diesel, wit1992
VW Golf CL 1.3, grijs met1990
VW Golf 1.3 Madison, rood1990
VW Golf 1.6 Moda, rood1990
VW Golf diesel, groen met1991
VW Golf CL 1.4, rood1992-1993
VW Golf CL 75 pk 5-drs., wit1992
VW Golf CL 75 pk Orlando, rood1994
VW Golf GL TDi Atlanta 5-drs., zwart1994
VW Jetta 1.6 Pacific, wit1991
VW Vento CL 75 pk, blauw met1993
VW Vento CL diesel, rood1992
VW Passat CL 1.8, wit1992
VW Passat CL 1.8, zwart met1993
VW Passat CL 1.8 Variant, blauw1992
VW Passat CL 1.6 Variant, wit1988
VW Polo 2-drs., wit1990
VW Polo 1.6 nw. model, rood met1995
Volvo 340 DL, grijs met1988
Volvo 440 GL, wit1990
Volvo 440 GL 1.8, rood1992
Hyundai H100 bestel met ruiten,
diesel, wit1994
Opel 1.7 diesel Combo, groen1994
stve'
tV-
Mr. F.J. Haarmanweg 56 I
Terneuzen - Tel. 0115-618888 E
APK
KEURINGSSTATION
O
o
c
c
A
s
O
N
S
Citroën
Citroën
Renault
Volvo
BX 1.9 GT
BX
5 automatic
340 GL diesel
dec. 1985
apr. 1985
mrt. 1987
okt. 1986
I V0LV0 340 DL kleur wit, maart 1988
|_getint glas, 88.000 km Prijs 6.750.-
Volvo 340 GL 1.7 5-drs. dec. 1988
Opel Kadett 1.2 2-drs. dec. 1986
Opel Rekord 2.0 S aut. apr. 1986
Nissan
Volco
Ford
Mitsubishi
Bluebird 1.6
440 GL
Escort 1.4 CL
3-drs.
Colt 1.2 3-drs.
mei 1987
jan. 1989
jan. 1989
jan. 1987
NISSAN SUNNY 1.4 sedan kleur wit
I maart 1991, 85.000 km, trekhaak I
radiocassette Prijs 12.500.-
Volvo
440 CL
jan. 1989
Volvo
360 2.0 3-drs.
jan. 1988
Volvo
740 diesel
okt. 1987
Citroën
BX 1.6
mei 1989
Volvo
360 2.0 sedan
mei 1987
Renault
19GTR 1.4 5-drs.
okt. 1989
Peugeot
205 'Accent'
jan. 1991
Volvo
740 GL 2.3
jan. 1989
Volvo
440 GL
nov. 1989
Volvo
460 1.8i
aug. 1995
Volvo
440 GL
sept. 1991
Volvo
440 GL 1.8 inj.
okt. 1991
Mitsubishi
Galant 1.8 5-drs.
mei 1991
Volvo
440 GL
sept. 1991
~i
I OPEL Astra 1.4 3 deurs, kleur bordeaux,
I trekhaak, getint glas, setreoinst. 'Opel', I
|^43.000 km, gebr. 1992 Prijs 19.500.J
Renault 19 RL 5-drs. juli 1992
Volvo 440 GLT jan. 1990
Volvo 4401.8 inj. okt. 1991
Ford Escort 1.6 CLX juli 1991
Renault Clio RN 1.2 sept. 1991
Volvo
Ford
Honda
Renault
Rover
Volvo
Mazda
Volvo
Citroën
440 DL 1.8 inj.
Escort 1.4 CL
3-drs.
Concerto
Crescendo 1.5i
19 RT 1.8 inj.
5-drs.
214SU1.616V
440 1.8 inj.
626 1.8 CLX 16V
440 Turbo 120 PK
ZX1.4i
'Challenge' uitv.
april 1993
febr. 1993
sept. 1992
jan. 1993
juni 1992
jan. 1992
febr. 1992
okt. 1992
maart 1993
I FORD ESCORT 1.6 GLX 16V 5-drs.
j kleur blauw metaalic, stuurbekracbti-1
ging, airbag, centr. port. vergr. 21.000
^km, bouwjr. jan 1994
Prijs 27.650.
J
Volvo 460 GL 1.8 inj. febr. 1992
Renault 21 TL Nevada
stationcar mrt. 1993
Opel Omega 2.0i juni 1991
I
I V0LV0 440 GL 1.81 kleur groen metal-1
tic, zeer compleet o.a. stuurbekrachti-
ging, schuif/kanteldak, centr. port, ver-
I gr., getint glas, veloursbekl. 14.000 km,
^bouwjr. 1993 Prijs 29.750.-J
Citroën
XM 2.0i automaat
nov. 1993
Volvo
440 1.8 LPG
onderhbouw
jan. 1994
Volvo
460 2.0 inj. alle
opties
juli 1995
Volvo
850 GLT
automatic 2.5
mei 1992
Volvo
850 GLE Estate
2.5
mrt. 1993
Renault
Laguna RT 1.8i
okt. 1994
Renault
Espace RT 2.2i
okt. 1991
Volvo
850 GLT
gasonderb.
mei 1993
I Door Pau' Kokke
Het kon eigenlijk niet moon
maart van dit jaar vonden we
bij toeval in een Madrileens t
heidsgebouw een groot schil
met een voorstelling van ge
in het vagevuur, omgeven do
I heilige Drie-eenheid, de m
Maria, Petrus, Johannes de r
I en een Italiaanse bisschop.
Het naamloze werk zou omstreek
geschilderd zijn en bevond zich
klein vertrek, waar doorgaans
schenken worden bewaard die
ringsfunctionarissen in Madrid 1
gekregen. Niemand die wist h
schilderij daar terecht was gek
maar de verrassing was groot,
snel wist men wie het schilderij
bij 1,7 meter zou hebben gesch
Francisco de Goya y Lucientes
weg Goya.
Dit had geen thriller-schrijver k
bedenken. Vlak voordat Spanje d
geboortedag van een van zijn gi
kunstenaars zou vieren met een
dioze tentoonstelling in het Pr<
Madrid, vond men zomaar een sc
rij van de meester zelf. De const
ren van het Prado, met directei
j Maria Luzón voorop, waren vi
Het herontdekte werk zou de tre
ter worden van de grote Goya-té
stelling, een waariijke parel
kroon.
Nu heerst in Madrid de grote on
tering en zijn inmiddels reputati
die van Prado-directeur Luzó
sneuveld. Het schilderij bleek n:
de hand van de neo-barok Goya
maar van diens tijdgenoot IV
Salvador Maella. En wat de ontd
van het jaar had moeten zijn, v
snel een schandaal. Sceptici, die
ste instantie al twijfelden aan
thenticiteit van de gevonden
begonnen te vermoeden dat er o
het spel was. Het zou immers w
erg toevallig zijn dat vlak voor
ning van de Goya-tentoonstelli
'Goya' ontdekt werd. Het Prad
ervan verdacht een smerig spel
ben gespeeld.
Ontslag
Directeur Luzón, die eerst bij
en bij laag volhield dat het om t
te Goya zou gaan, zag met lede o
zelfs zijn eigen museummensen
nen te twijfelen. En toen kun
risch onderzoek zonneklaar maa
het schilderij een echte Maella
zeker geen Goya, moest hij
schaamrood op de kaken bekem
beoordelingsfout te hebben ge
Vervolgens diende hij zijn ontsla
De affaire-Goya begon steeds n
de zaak-Van Meegeren te lijl
moet voor de eerlijkheid geze
Maella in de verste verte geen
vervalser was. Hooguit schilderq
diens stijl. Naar alle waarschijnl
zal Goya net als jaren geleder
brandt niet aan een grote schot
ontkomen. Deskundigen vermoe
dat er over de wereld tussen d
150 schilderijen zijn die ten o
aan de Spaanse meester zijn
schreven. Sommige daarvan sie
steeds de wanden van belangrij
sea, die nog steeds doen of hl
bloedt.
Ondanks, of misschien juist dan
schandaal, staan nu dagelijks
den Spanjaarden en buitenland
de kassa's van het Prado, het 1
museum van Madrid. Normali
bergt het Prado al de grootstt
verzameling ter wereld. Voor d
toonstelling heeft men in dertie
170 schilderijen opgehangen, i
der een veertigtal bruiklenen
nen- en buitenland. Goya in M
zoals Vermeer in Den Haag ei
Jan Steen in het Rijksmuseum:
re hype.
Wie was Francisco de Goya y
tes, geboren in 1745 te Feundet
Zaragoza en overleden in 1828
deaux? Hij kwam uit een redeli
boor Marjan Mes
De megabioscoop verovert F
tempo. Royale filmtheaters n
perfect geoutilleerde bioscc
geamerikaniseerde horeca-
een voornamelijk jong publ
naar het actuele Amerikaa
ment.
Megaplexen zijn er al in Maa
gen, Den Haag, Scheveninge
Amsterdam moet nog volger
chinski moet een nieuw n
dertien zalen komen boven
Eindhoven krijgt binnenko
scoop met acht zalen. Breda
niet aan de beurt, omdat hie
de markt te klein werd bevo
Megaplex, multiplex, mega
deze van oorsprong Amer
verder nog moge heten; he
land een gloednieuw verscb
15 het eigenlijk niet, want
vijftien jaar werden de m
bioscopen al omgebouwd to
meerdere, kleine zalen.
Het was indertijd gewoon e