Extra sportiviteit voor Audi's S8 en S6 Plus Volvo zorgt voor echt mooie wagens Autobedrijven Jos Voet B.v. CAPPENDIJK BIEDT AAN pE Ste: B.V. AUTO SERVICE TERNEUZEN r" r Audi's topmodellen in Zwitserland tonen het technisch kunnen haarfijn aan Quattro mm mmu mmm mm mmu «Bangi ilS mSmmm Plus Volvo's S- en V40 vormen soort trendbreuk bij befaamd Zweeds merk Categorie Primeur Fred, van Eedenstraat 1,4532 ET Terneuzen Tel. 0115-613456 Saab 99 2 X1979-1983 Saab 900 C, wit1987 Saab 900 C, zwart1985 Saab 900 GLE, blauw1984 Saab 900 GLS, blauw1981 Saab 900 S, rood1993 Saab 900 S, blauw1994 Saab 9000 CS 2.3, blauw met.1994 Saab 9000 CDi, zilver1991 Ford Mondeo 2.0 GLX, groen 1993 Peugeot 305 GRD, wit1985 tot 7.500.- OCCASION-TIP van 7.500.- tot 15.000.- OCCASION-TIP van 15.000.- tot 22.500.- OCCASION-TIP van 22.500.- tot 30.000.- OCCASION-TIP n 0CCASI0N-TIP I vanaf 30.000.- Onder alle nieuwkomers van de Autosalon van Genève is de Audi S8 wellicht een van de minst opvallende. Audi heeft, als ieder jaar, weer een hele sliert nieuwe types naar Zwit serland gebracht, waarvan de S8 er dus een is. Naast deze S8 bracht het ringenmerk een nieuwe versie van de S6 naar Genève met dezelfde motor. Bovendien kregen de zescilin- derversiè van de A4 en de A8 nieuwe vijfkleppentechniek aangemeten. De A6 met 2.5 li ter TDl-motor wordt leverbaar met viertrapsautomaat. De nieuwe S8 wordt het topmo del van de 8-serie. De motor is afgeleid van de 4.2 liter motor die bovendien sterker is gewor den. Deze aangepaste motor brengt het in deze laatste versie tot 340 paardenkrachten. Audi heeft verscheidene componen ten ten opzichte van de A8 aan gepast of opnieuw geconstru eerd. Ten opzichte van het A8- model heeft de S8 geen automa tische bak maar een handge- schakelde zesversnellingsbak standaard. Daarmee brult de S8 de straatkeien uit de grond. In dik vijf seconden spuit de S naar een snelheid van honderd kil- omter per uur terwijl de maxi male snelheid elektronisch is af geregeld op 250 km/u. Het spreekt voor zich dat de wagen uitmunt in soepel rijgedrag en al bij lage toeren enorm veel trek kracht voorhanden heeft. Het spreekt voor zich dat dit topproduct de befaamde Audi vierwielaandrijving heeft mee gekregen. Het hele onderstel heeft overigens aan sportiviteit gewonnen wat waarschijnlijk enigszins ten koste gaat van het weergaloze comfort van de A8. De carrosserie is door de toe passing van het sportievere on derstel twee centimeter lager komen te liggen ten opzichte van de reguliere A8. Uiterlijk zorgen de Avus- sportwielen voor een aparte look. Bovendien heeft de S8 ten opzichte van de A8 een licht grijze grille met duidelijke verti cale accenten waardoor het sportieve karakter wordt onder streept. Deze S8 zal vanaf het tweede deel van 1996 in Nederland ver krijgbaar zijn. Over de prijs is nog geen mededeling gedaan. Naar, verwachting zal deze toch wel boven de twee ton uitko- gji !£«i«2 Ril «PP "SM PPÉI SffiuiiSa li De Audi S8 is herkenbaar aan zijn sportieve lichtgrijze grille met nadrukkelijke verticale belijning. Maar niet alleen de A8 werd naar de sportschool gestuurd. Ook de beresterke S6 mocht een cursus bodybuilding gaan doen en zo kregen de sterke 4.2 liter grote achtpitters meer paardenkrachten tot hun be schikking. De auto's zijn in Genève getoond als sedan en als Avant-type. De prestaties zijn onovertroffen, dat mag gezegd. Een acceleratie van stilstand naar honderd in 5.6 seconde is om stil van te worden. Deze Plussen zijn wel afgeregeld op 250 km/h., maar dat zal de pret zeker niet druk ken. Uiteraard hebben deze su perlimousines geen automaat, maar beschikken ze over een degelijke zesversnellingsbak. Het spreekt voor zich dat ook deze S6 Plus standaard de be schikking krijgt over het Quattro-aandrijfsysteem. NedCar zorgt het laatste jaar vobr de ene verrassing na de an dere. Eerst heeft de fabriek, waar zowel Volvo's als Mitsubishi's worden gefabri ceerd, de Carisma van de Japan ners, daarna de S- en V40 van Volvo en laatstelijk presen teerde de Bornse fabrikant een heel nieuw en eigen ontwerp in de vorm van de Access. Toch zal voorlopig het Zweeds/- Nederlandse tweetal nieuwe ty pen het meest in de schijnwer pers staan. De Carisma rijdt al weer een tijdje over onze we gen, terwijl de S- en V40 pas on langs bij de dealers arriveerden. Bovendien is een nieuwe Volvo altijd iets bijzonders en dat geldt al helemaal voor dit twee tal dat eigenlijk S4 en V4 zou Volvo S40, een beauty om te zien. gaan heten. Maar daar had Au di, om begrijpelijke redenen, problemen mee. De nieuwe auto's staan op het zelfde onderstel als de Mit subishi Carisma en het is op merkelijk hoezeer Volvo heeft geprobeerd er totaal andere wa gens van te maken. Dat dat goed gelukt is mogen de foto's bewijzen. Het Zweedse merk heeft een fantastisch ogend duo getekend en uitgewerkt. In te genstelling tot de meeste pro ducten van dit merk oogt de wa gen niet zo plomp, eerder rank en stijlvol. Ook de V40 (de sta tioncarversie) is chic maar tege lijkertijd stoer. Een wagen Volvo waardig en dat geldt al evenzeer voor de se dan die Volvo na de Audipro- blemen fluks S40 doopte. Het genoemde Duitse merk zal de komst van deze Volvo's overi gens met gemengde gevoelens hebben aangezien, want zij heb ben juist de Avant-serie van de A4 op de markt gebracht, auto's in exact dezelfde categorie. Dat 'probleem' geldt overigens ook voor giganten als BMW (3- serie) en Mercedes (met de nieuwe C-Combi en bestaande C-categorie) die allemaal een sterke en nieuwe concurrent te genover zich vinden in deze S- en V40 klasse. Beide Zweeds/Nederlandse wa gens hebben dezelfde buitenma ten gekregen, terwijl de interi eurs van andere waarden uit gaan. Voor alle modellen geldt dat veiligheid, voorop heeft ge staan bij het ontwerp van de auto's. Alle typen hebben een zijbag in de bestuurdersstoel standaard terwijl het stuurwiel in hoogte verstelbaar is. De stoelframes zijn afkomstig van de 850-serie, auto's die spreek woordelijk goed zitten, dat zal bij de nieuwe auto's zeker niet anders zijn. Een primeur in de nieuwe serie wagens is de montage van LED- verlichting in het hoog gemon teerde derde remlicht. Dit remlicht licht daardoor eer der op dan een conventioneel exemplaar en geeft zo'n beetje aan hoezeer Volvo over de vei ligheid nadenkt. Volvo claimt overigens dat deze wagen de veiligste in zijn klasse is, verge lijkbaar met de 850-serie, die toch groter en (bijna per defini tie) veiliger zou moeten dan wel kunnen zijn. In het motorruim van de nieuwe auto's ligt een benzinemotor met naar keuze een inhoud van 1.8 liter of tweeliter. Beide blok ken hebben vier kleppen per ci linder. Bovendien is een turbo- dieselblok voorhanden voor die genen die wel heel veel kilome ters maken met hun nieuw ver worven bezit. De S- en V40-modellen zijn ver krijgbar in een keuze uit twee onderstelafstellingen, afhanke lijk van de gewenste stugheid. OCCASIONS Audi 80 90 pk, rood1992-1993 Audi 80 Avant, grijs met1993 Audi 100 2.3 rood met1991 BMW 316i, zwart met1992 Citroën ZX 1.6 Aura, rood1992 Ford Fiesta 1.4 CLX, wit1991 Ford Escort 1.6 CLX, groen met1994 Ford Escort 1.8 diesel, groen met1991 Honda Civic 1.5 DXi, 4-drs., grijs met1992 Nissan Sunny 2.0 diesel, blauw1991 Opel Corsa 1.3, blauw met1989 Opel Corsa 1.4 Sport, rood1994 Opel Corsa 1.4 5-drs., zwart1994 Peugeot 205 GR, blauw met1987 Peugeot 205 XAD, rood1991 Peugeot 205 CJ Cabrio, wit1989 Peugeot 106 Rally, zwart1994 Peugeot 306 XR diesel, groen met1993 Peugeot 405 1.9 GR diesel Break, wit1993 Renault Twingo, blauw met1994 Suzuki Samurai Cabrio, zwart1985 Toyota Carina II 1.6, grijs met1989 VW Golf diesel, wit1992 VW Golf CL 1.3, grijs met1990 VW Golf 1.3 Madison, rood1990 VW Golf 1.6 Moda, rood1990 VW Golf diesel, groen met1991 VW Golf CL 1.4, rood1992-1993 VW Golf CL 75 pk 5-drs., wit1992 VW Golf CL 75 pk Orlando, rood1994 VW Golf GL TDi Atlanta 5-drs., zwart1994 VW Jetta 1.6 Pacific, wit1991 VW Vento CL 75 pk, blauw met1993 VW Vento CL diesel, rood1992 VW Passat CL 1.8, wit1992 VW Passat CL 1.8, zwart met1993 VW Passat CL 1.8 Variant, blauw1992 VW Passat CL 1.6 Variant, wit1988 VW Polo 2-drs., wit1990 VW Polo 1.6 nw. model, rood met1995 Volvo 340 DL, grijs met1988 Volvo 440 GL, wit1990 Volvo 440 GL 1.8, rood1992 Hyundai H100 bestel met ruiten, diesel, wit1994 Opel 1.7 diesel Combo, groen1994 stve' tV- Mr. F.J. Haarmanweg 56 I Terneuzen - Tel. 0115-618888 E APK KEURINGSSTATION O o c c A s O N S Citroën Citroën Renault Volvo BX 1.9 GT BX 5 automatic 340 GL diesel dec. 1985 apr. 1985 mrt. 1987 okt. 1986 I V0LV0 340 DL kleur wit, maart 1988 |_getint glas, 88.000 km Prijs 6.750.- Volvo 340 GL 1.7 5-drs. dec. 1988 Opel Kadett 1.2 2-drs. dec. 1986 Opel Rekord 2.0 S aut. apr. 1986 Nissan Volco Ford Mitsubishi Bluebird 1.6 440 GL Escort 1.4 CL 3-drs. Colt 1.2 3-drs. mei 1987 jan. 1989 jan. 1989 jan. 1987 NISSAN SUNNY 1.4 sedan kleur wit I maart 1991, 85.000 km, trekhaak I radiocassette Prijs 12.500.- Volvo 440 CL jan. 1989 Volvo 360 2.0 3-drs. jan. 1988 Volvo 740 diesel okt. 1987 Citroën BX 1.6 mei 1989 Volvo 360 2.0 sedan mei 1987 Renault 19GTR 1.4 5-drs. okt. 1989 Peugeot 205 'Accent' jan. 1991 Volvo 740 GL 2.3 jan. 1989 Volvo 440 GL nov. 1989 Volvo 460 1.8i aug. 1995 Volvo 440 GL sept. 1991 Volvo 440 GL 1.8 inj. okt. 1991 Mitsubishi Galant 1.8 5-drs. mei 1991 Volvo 440 GL sept. 1991 ~i I OPEL Astra 1.4 3 deurs, kleur bordeaux, I trekhaak, getint glas, setreoinst. 'Opel', I |^43.000 km, gebr. 1992 Prijs 19.500.J Renault 19 RL 5-drs. juli 1992 Volvo 440 GLT jan. 1990 Volvo 4401.8 inj. okt. 1991 Ford Escort 1.6 CLX juli 1991 Renault Clio RN 1.2 sept. 1991 Volvo Ford Honda Renault Rover Volvo Mazda Volvo Citroën 440 DL 1.8 inj. Escort 1.4 CL 3-drs. Concerto Crescendo 1.5i 19 RT 1.8 inj. 5-drs. 214SU1.616V 440 1.8 inj. 626 1.8 CLX 16V 440 Turbo 120 PK ZX1.4i 'Challenge' uitv. april 1993 febr. 1993 sept. 1992 jan. 1993 juni 1992 jan. 1992 febr. 1992 okt. 1992 maart 1993 I FORD ESCORT 1.6 GLX 16V 5-drs. j kleur blauw metaalic, stuurbekracbti-1 ging, airbag, centr. port. vergr. 21.000 ^km, bouwjr. jan 1994 Prijs 27.650. J Volvo 460 GL 1.8 inj. febr. 1992 Renault 21 TL Nevada stationcar mrt. 1993 Opel Omega 2.0i juni 1991 I I V0LV0 440 GL 1.81 kleur groen metal-1 tic, zeer compleet o.a. stuurbekrachti- ging, schuif/kanteldak, centr. port, ver- I gr., getint glas, veloursbekl. 14.000 km, ^bouwjr. 1993 Prijs 29.750.-J Citroën XM 2.0i automaat nov. 1993 Volvo 440 1.8 LPG onderhbouw jan. 1994 Volvo 460 2.0 inj. alle opties juli 1995 Volvo 850 GLT automatic 2.5 mei 1992 Volvo 850 GLE Estate 2.5 mrt. 1993 Renault Laguna RT 1.8i okt. 1994 Renault Espace RT 2.2i okt. 1991 Volvo 850 GLT gasonderb. mei 1993 I Door Pau' Kokke Het kon eigenlijk niet moon maart van dit jaar vonden we bij toeval in een Madrileens t heidsgebouw een groot schil met een voorstelling van ge in het vagevuur, omgeven do I heilige Drie-eenheid, de m Maria, Petrus, Johannes de r I en een Italiaanse bisschop. Het naamloze werk zou omstreek geschilderd zijn en bevond zich klein vertrek, waar doorgaans schenken worden bewaard die ringsfunctionarissen in Madrid 1 gekregen. Niemand die wist h schilderij daar terecht was gek maar de verrassing was groot, snel wist men wie het schilderij bij 1,7 meter zou hebben gesch Francisco de Goya y Lucientes weg Goya. Dit had geen thriller-schrijver k bedenken. Vlak voordat Spanje d geboortedag van een van zijn gi kunstenaars zou vieren met een dioze tentoonstelling in het Pr< Madrid, vond men zomaar een sc rij van de meester zelf. De const ren van het Prado, met directei j Maria Luzón voorop, waren vi Het herontdekte werk zou de tre ter worden van de grote Goya-té stelling, een waariijke parel kroon. Nu heerst in Madrid de grote on tering en zijn inmiddels reputati die van Prado-directeur Luzó sneuveld. Het schilderij bleek n: de hand van de neo-barok Goya maar van diens tijdgenoot IV Salvador Maella. En wat de ontd van het jaar had moeten zijn, v snel een schandaal. Sceptici, die ste instantie al twijfelden aan thenticiteit van de gevonden begonnen te vermoeden dat er o het spel was. Het zou immers w erg toevallig zijn dat vlak voor ning van de Goya-tentoonstelli 'Goya' ontdekt werd. Het Prad ervan verdacht een smerig spel ben gespeeld. Ontslag Directeur Luzón, die eerst bij en bij laag volhield dat het om t te Goya zou gaan, zag met lede o zelfs zijn eigen museummensen nen te twijfelen. En toen kun risch onderzoek zonneklaar maa het schilderij een echte Maella zeker geen Goya, moest hij schaamrood op de kaken bekem beoordelingsfout te hebben ge Vervolgens diende hij zijn ontsla De affaire-Goya begon steeds n de zaak-Van Meegeren te lijl moet voor de eerlijkheid geze Maella in de verste verte geen vervalser was. Hooguit schilderq diens stijl. Naar alle waarschijnl zal Goya net als jaren geleder brandt niet aan een grote schot ontkomen. Deskundigen vermoe dat er over de wereld tussen d 150 schilderijen zijn die ten o aan de Spaanse meester zijn schreven. Sommige daarvan sie steeds de wanden van belangrij sea, die nog steeds doen of hl bloedt. Ondanks, of misschien juist dan schandaal, staan nu dagelijks den Spanjaarden en buitenland de kassa's van het Prado, het 1 museum van Madrid. Normali bergt het Prado al de grootstt verzameling ter wereld. Voor d toonstelling heeft men in dertie 170 schilderijen opgehangen, i der een veertigtal bruiklenen nen- en buitenland. Goya in M zoals Vermeer in Den Haag ei Jan Steen in het Rijksmuseum: re hype. Wie was Francisco de Goya y tes, geboren in 1745 te Feundet Zaragoza en overleden in 1828 deaux? Hij kwam uit een redeli boor Marjan Mes De megabioscoop verovert F tempo. Royale filmtheaters n perfect geoutilleerde bioscc geamerikaniseerde horeca- een voornamelijk jong publ naar het actuele Amerikaa ment. Megaplexen zijn er al in Maa gen, Den Haag, Scheveninge Amsterdam moet nog volger chinski moet een nieuw n dertien zalen komen boven Eindhoven krijgt binnenko scoop met acht zalen. Breda niet aan de beurt, omdat hie de markt te klein werd bevo Megaplex, multiplex, mega deze van oorsprong Amer verder nog moge heten; he land een gloednieuw verscb 15 het eigenlijk niet, want vijftien jaar werden de m bioscopen al omgebouwd to meerdere, kleine zalen. Het was indertijd gewoon e

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 20