'Zonder wortels kun je vliegen'
DE STEM
KLEUR
;U\wi
Zender TV 10 Gold
krijgt nieuw gezicht
Groenrijk
Bakker i
de Sport
ibc\sV\ow
■Voor tv-maker en schrijver Martin Simek is het leven een feest
RTL5 straks wellicht
een pure nieuwszender
Sloop Heijermanshuis
in Zandvoort is nabij
émmSk^I
Te\. oiis^zïïl
ook in Wel
lis peï set
iussens, in
.kmetaintsbare
gelijk te wassen.
kccessoire^
Michael de Jong
Bob Neuwirth
Sophie Zelmani
Hiphop
Robert Earl Keen
Hoofdrol in nieuwe
dramareeks voor
Mare Klein Essink
:NSDAG 1 MEI 1996 C3
„Ik heb nog geen half uur les in
filmen gehad in mijn leven"
Bert Haanstra, cineast
Gids
WOENSDAG 1 MEI 1996
DEEL D
(tfckend omdlar
,ten uittel'
GUido
GezeWestraat 27
Terr\euzen
koopavond Zondags geopend
bijn kraakstem en krak
kemikkige uitspraak van
[iet Nederlands vergeet je
snel, als je hem zo oor-
cpronkelijk en vertede-
•end op de tv aan de gang
[riet. Hij geeft in zijn
geïmproviseerde ontmoe-
:ingen veel van zichzelf
bloot.
De zoektocht van Martin
Simek (47) - Tsjech, ex-
tennisser, schrijver, tv-
maker - naar vrijheid en
het ware geluk. „Als je je
gevoel volgt, komt het al
tijd goed." Een man om
in je armen te sluiten.
j Boor Bavo Hofstee
Hij wijst naar het allerkleinste ta-
I feitje in het uiterste hoekje van
iet rumoerige Amsterdamse brui-
te café. „Daar kunnen we mis-
I schien rustig praten", zegt Martin
ek. Het is bijna aandoenlijk te
I jen hoe hij met zijn rijzige ge
stalte achter het wiebelende ta
feltje kruipt. Met een beetje goede
wil kun je er met z'n tweeën zit
ten.
Terwijl hij door zijn lange warri-
e haren strijkt, verontschuldigt
I bij zich dat hij me niet ontvangt
in zijn naburige woning. „Het is
daar nu zo'n rotzooi." Over een
jaar dagen vertrekt hij met vrien-
Iris weer naar Italië. Martin
I Simek is een reiziger. Hij pendelt
I tussen drie landen.
„Ik ben gewend om weinig baga
ge mee te nemen. Ooit vertrok ik
met één enkele koffer uit mijn ge-
l boorteland Tsjechië, Eigenlijk
past mijn hele hebben en houwen
us één koffer. Je hebt zo weinig
nodig. Deze kleren die ik nu aan
heb, daar maak ik ook het tv-pro-
gramma mee." Hij voelt zich
overal een buitenstaander. „Dat
is mijn lot. Ik ben ontworteld.
Maar het biedt ook grote voorde
len. Wortels belemmeren je op je
Mg. Als je geen wortels hebt, kun
je vliegen. Elk verlies is tegelij
kertijd winst, heb ik geleerd."
In Amsterdam is hij louter om te
iverken. Hij heeft acht a negen
ontmoetingen met bekende en
minder bekende Nederlanders en
maakt dan weer dat hij wegkomt.
Opnamen voor het RVU-pro-
gramma Kleur Bekennen, op de
radio elke donderdag, sinds dit
seizoen ook op tv, iedere maand
op een maandag.
Natuur
Zijn aanpak is volstrekt anders
dan we gewend zijn. Simek kent
verreweg de meeste gasten nog
niet, als de opnamen beginnen.
Tevoren bladert hij alleen door
Martin Simek: „Als je je gevoel volgt, komt het altijd goed.
wat knipsels, als die er zijn. „Ik ga
zo intuïtief te werk, dat het lijkt
alsof het waanzinnig goed is
voorbereid. Het is totale improvi
satie. Zelfs de eerste zin staat niet
vast. Net als de natuur. Die ziet er
zo harmonieus uit dat je denkt:
dit moet bedacht zijn. En daarom
denken de mensen dat er wel een
God moet zijn die dat allemaal
heeft gemaakt."
Simek speelt het klaar zelfs zijn
meest introverte gesprekspartner
te ontdooien. Zoals onlangs de in
Parijs woonachtige Nederlandse
trend-deskundige Lidewij Edel-
koort. Eerst zichtbaar bang, af
standelijk, afwerend. En ineens
zat zij ontspannen dicht naast
haar interviewer samen met hem
plaatjes te bekijken. Simek: „Als
je openhartig praat, moet je ook
bereid zijn iets van jezelf prijs te
geven. En ik probeer goed te luis
teren, wat heel moeilijk is."
Veel mensen schrikken van aan
raking. Simek raakt aan, heel na
tuurlijk, subtiel, bijna vanzelf
sprekend, en weet ook op die ma
nier juist het ijs te breken. Wel
licht zonder het zelf zo te besef
fen. „Och, ik denk dat dat uit de
sportwereld komt. Wij sporters
zijn gewend om elkaar aan te ra
ken." Een heftige aanraking had
hij met oud-judokampioen Wim
Ruska. Simek liet zich gewillig
door de goedmoedige reus in een
pijnlijke houdgreep nemen.
Psychologie-hoogleraar Piet
Vroon nodigde hij uit voor een
spelletje 'neuzen'. De wat stijve
intellectueel stemde verbaasd in.
Hij bekende nog nooit van zijn le
ven te hebben geneusd.
Simek: „Er gebeuren altijd onver
wachte dingen. Bij kunstenares
Marthe Röling vloog een vogel'te
gen het raam. We legden de vogel
voorzichtig in een doos, maar op
dat moment was ie waarschijnlijk
al dood. Die vogel ging de hele
uitzending bepalen."
Marthe Röling vertelde over haar
hoogbejaarde moeder, die elders
in huis bleek te wonen en van
hieruit kon worden gebeld. Spon
taan pakte Simek de telefoon.
„Anderen denken: moeder, moe
der, wat moet je daarmee? Maar
ik heb zelf geen moeder meer.
Daarom vond ik dat leuk. De ge
sprekken gaan over dingen die
mij persoonlijk interesseren. Ik
vergeet de camera en dan breken
er magische momenten aan. Als je
je gevoel volgt, komt het altijd
goed."
De overleden moeder van Martin
Simek speelde onverwacht een rol
in het gesprek met Piet Vroon.
„Hij vertelde iets over zijn moe
der. Dat hij haar droeg, toen ze
net was overleden. Dat het de eni
ge tederheid was die hij ooit met
zijn moeder had beleefd. Een heel
tragisch verhaal. Piet Vroon had
de tranen in zijn ogen staan. Ik
had misschien als een harde in
terviewer moeten doorgaan, maar
ik schrok van zijn pijn en wilde
hem beschermen. Daarom vertel
de ik pardoes mijn verhaal. Dat ik
mijn moeder nooit op haar lippen
had gekust, maar dat ik dat wel
deed, even nadat ze was gestor
ven. In een kinderlijke hoop dat
dat haar misschien weer tot leven
zou wekken. De mensen voelen
snel aan dat ze niet bang voor me
hoeven te zijn. Als ze te openhar
tig worden, knip ik dat eruit. Ik
wil het zuiver houden.
Er zijn flink wat reacties. Bij de
RVU worden nog dagelijks band
jes besteld van zijn ontroerende
radiogesprek over de dood met
tv-maker Gied Jaspers, die wist
dat hij nog maar kort te leven
had.
Simpel
Martin Simek heeft een huisje in
het dorp Carbognano boven Ro
me. „We leven er heel simpel. On
ze vloertegels, meubels en andere
opgelapte spullen halen we van
de vuilnisbelt. Ik heb een passie
FOTO REBEKKA ENGELHARD
voor afval. We kijken er geen tv.
In Amsterdam heb ik pas sinds
kort tv, om mijn programma te
kunnen zien. Ik hecht me niet aan
materiële dingen. Wel aan be
paalde sferen, zoals hier in De
Druif, wellicht het oudste Am
sterdamse café. 's Morgens is hier
het zonlicht zo mooi."
„Mijn echte leven speelt zich af in
mijn Italiaanse dorpje. Een berg
achtig landschap met kastanjes
en notenbomen. Een meer. Een
heerlijk klimaat. Ik heb bewust
naar dat plekje gezocht. In Praag
probeer ik iets van mijn jeugd te
rug te vinden. Emoties die je niet
moet wegdrukken, als je zo lang
bent weggeweest."
In 1968, het jaar van de Praagse
Lente, belandde Simek als negen
tienjarige tennisser in Nederland.
Hij tenniste, coachte onder ande
ren Michiel Schapers. Tekent,
schrijft, onder meer columns voor
Studio Sport en de Groene
Amsterdammer.
Simek mompelt steeds sterker het
idee te hebben dat hij in de stad
niets meer te zoeken heeft. „Vroe
ger zeiden ze: in de stad moet je
zijn, daar gebeurt het. Nu kom ik
er steeds meer vertwijfelde men
sen tegen. Ik hoef maar even in
een kroeg te zitten, of ik hoor zo
veel verhalen van mensen die niet
meer weten wie ze zelf zijn."
„De mensen hebben zichzelf ver
kocht. Doen alles voor het geld. Ik
heb nog nooit iets voor het geld
gedaan. Ik ben uit Tsjechïe weg
gegaan omdat ik vrijheid zocht.
Ik mag bij de RVU doorgaan,
maar er staat niks op papier. Ik
kan elk moment stoppen. Ik wil
geen slaaf zijn van een contract.
Zekerheid maakt me gek. Mijn
hele leven is een lange zoektocht
naar de absolute vrijheid."
„Langzaam maar zeker krijgen
mensen door dat het materiële
ook niet alles is. Die zoeken naar
geestelijke verrijking. Prima,
maar ik heb een hekel aan de mo
de en commercie die zich ook op
dat gebied opdringen. Milieube
wustzijn en gezondheid worden
een rage. Je kunt bijna alleen nog
maar scharreleieren krijgen.
Waar scharrelen al die kippen
dan? Alles krijgt een groen waar
merk. Bedrog."
Wijnboerderij
„In Italië heb je het agri-toerisme.
Duitse bankdirecteuren trekken
hun glimmende schoenen uit, hun
vrouwen hangen de bontjas aan
een haakje. Ze werken zich veer
tien dagen lang te pletter op een
wijnboerderij. Ze stampen met
hun blote voeten op de druiven,
sjouwen door de stront. Ze moe
ten daar ook nog heel veel voor
betalen. Ze menen zo dichter bij
de natuur te komen. Krankzinnig.
En de wijnboer lacht in zijn vuist
je, die lacht ze uit."
Martin Simek bezingt zijn Itali
aanse platteland dat hem inspi
reert tot allerlei wijsheden. „Het
grote geluk waarnaar we koorts
achtig zoeken, is een zeepbel. Het
bestaat niet. We moeten terug
naar het kleine geluk. Kleine din
gen ontdekken die we zijn verlo
ren. Dan kom je vanzelf bij het
grote geluk uit."
Tijd
„Ik ga om met doodeerlijke een
voudige dorpelingen, die heel
dicht bij de natuur staan. Die we
ten dat je eerst moet zaaien, in
tensief het land moet bewerken
en heel veel geduld moet hebben,
alvorens te kunnen oogsten. Je
leert er wat vroeger overal van
zelfsprekend was: alle tijd nemen,
rustig zitten, zwijgen, aandachtig
luisteren. Dat het plezier van het
eten begint met het koken, eigen
lijk al met het inkopen doen. Be
wust met alles bezig zijn. Met die
instelling wordt het hele leven
een feest. Ook het maken van tv-
programma's." Maandag 6 mei
ontmoet Martin Simek de cabare
tier Kees Torn. De laatste tv-uit-
zending van dit seizoen is op 8
juni. Vanaf eind november volgen
acht tv-ontmoetingen op achter
eenvolgende woensdagen.
RUW, KRACHTIG, kwaad, ver
drietig, blij. Wisselde stemmin
gen maar altijd erg emotioneel.
Zo zou ik Who's fooling who, de
nieuwe cd van de Nederlandse
zanger/gitarist Michael de Jong
willen omschrijven.
Wereldburger De Jong, die zich-
baar geleden heeft, woont sinds
een paar jaar in Nederland.
Vanuit Dordrecht reist hij altijd
per trein van café naar nacht
club, van jazzclub naar blues
festival. Met als bagage een
oude, versleten akoestische gi
taar in dito koffer, een paar sets
nieuwe snaren en een hele hoop
levenservaring.
De Jong werd 51 jaar geleden in
Frankrijk geboren als zoon van
een trotse Friese vader en een
Baskische moeder. Op zesjarige
leeftijd emigreerde hij met zijn
familie naar de VS.
De muzikant Michael de Jong
speelde op jonge leeftijd samen
'groten' als Paul Butterfield, Al-
bert Collins, Boz Scaggs, Coun
try Joe, Maria Muldaur, Jerry
Garcia, John Lee Hooker en
vooral Jimmy Reed. Het was De
Jong die Jimmy Reed dood in
zijn hotelkamer aantrof.
Na een leven van hard werken,
drank, drugs, gevangenissen en
vooral muziek kwam De Jong
een jaar of zes geleden terecht in
Amsterdam, een plaats waar,
zoals hij dat zelf omschrijft,
door een hel is gegaan.
Alle nare ervaringen die De
Jong op zijn levenspad is tegen
gekomen, heeft hij verwerkt in
prachtige, akoestische nummers
die recht uit het hart komen.
Ruim twee jaar geleden ver
scheen het album Fugative Lo-
vesongs en nu ligt Who's fooling
Who in de winkel.
Luister maar eens naar het
prachtige Angel Face, de titel
song Who's fooling Who en Am
sterdam is Calling. Bluesmuziek
en singer/songwriter-materiaal
van een ongekend hoog niveau.
Zaterdag speelt Michael de Jong
op Moulin Blues in het Lim
burgse Ospel. (Munich Records)
KAREL VAN DER POL
EEN GROTE naam is Bob Neu
wirth niet. Twee goede cd's
(Back to the front uit '88 en
Monkeys uit '90) gaven hem wel
wat bekendheid bij de liefheb
bers van singer/songwriter-ma
teriaal, maar zijn talenten wer
den vooral gewaardeerd door
mede-muzikanten die graag met
hem werkten.
De onlangs verschenen cd Look
up zal het tij voor Bob Neuwirth
niet keren, daarvoor is er mo
menteel te weinig belangstelling
voor zijn soort muziek. Maar
wie van country, aanverwante
rock een lekkere rauwe voor
dracht en van verhalende en be
spiegelende liedjes houdt, die
mag deze plaat eigenlijk niet
missen.
Bob Neuwirth verstaat de kunst
om met minimale middelen
prachtige, aangrijpende muziek
te maken. Die minimale midde
len worden op Look up wel aan
gedragen door muzikanten die
hun sporen verdiend hebben.
Ex-Eagle Bernie Leadon, Peter
Case, Patti Smith, Charlie Sex
ton, Billy Swan, Steven Soles en
Chuck Prophet zijn maar een
paar van de klinkende namen
die op deze plaat meespelen. In
een aantal gevallen nam Neu
wirth de songs nagenoeg live bij
die mensen thuis op en die
werkwijze draagt bij aan de in
tieme sfeer van Look up. Ner
gens kom je instrumentale over
daad tegen, altijd is er hoorbare
spelvreugde en dat plezier
maakt zich op de een of andere
manier van je meester als je
naar deze plaat luistert. (Water
melon Records, Munich
Records)
WIM VAN LEEST
WAT JAPANNERS ooit deden
met auto's en elektronica doen
de Zweden eigenlijk al sinds
Abba nog steeds met popmu
ziek. Ze maken de Engelse en
Amerikaanse voorbeelden per
fect na en bij een publiek dat
zich weinig aan originaliteit ge
legen laat liggen, vinden ze nog
gretig gehoor ook.
De Japanners zijn inmiddels
van naapers vernieuwers ge
worden, maar de Zweden zijn
daar nog niet aan toe. Ze blijven
wat zielloze popmuziek afleve
ren. Sterk voorbeeld daarvan is
de titelloze debuut-cd van Sop
hie Zelmani. Het is alsof er
voorafgaand aan die plaat on
derzocht is welke debuutplaten
van vrouwelijke singer/song
writers succesvol waren, hoe
hun stemgeluid was en welke
type melodieën en instrumenta
ties er werden gebruikt. De on
derzoeksresultaten zijn vervol
gens in een hoge hoed gegooid,
met een toverstokje beroerd en
uiteindelijk is er een sound uit
gekomen die alleszins te prui
men is, maar die absoluut hart
en ziel ontbeert. Het is knap ge
daan, dat wel, maar het zou ei
genlijk verboden moeten wor
den.
Dat wordt het dus niet en dus
zal Sophie binnenkort met be
hulp van uitgekiende promotie
een ster worden, zonder dat ze
eigenlijk ook maar iets te bieden
heeft. Zo gaat dat in de moderne
industrie die popmuziek heet.
(Sony Music)
WVL
HET IS wat stil rond de Britse
rapscene, toch wordt daar nog
steeds prima old school-hiphop
gemaakt, getuige de cd Elemen
tal van The Brotherhood. Hoe
wel de groep een lans breekt
voor de Engelse rap, kunnen we
de muziek op Elementalz niet
echt Engels noemen want het is
vooral een afgeleide van wat we
uit de VS kennen. Dat is gelijk
de kracht en de zwakte van de
plaat: de relaxte, jazzy hiphop is
van de ene kant zeer goed te ver
teren, maar van de andere kant
is de muziek net te weinig op
vallend om lang te blijven han
gen. (Virgin)
Terug naar de States dan maar.
Daar heeft MC Ren zijn derde cd
afgeleverd met als titel The Vil-
lian in Black. Ren was lid van
legendarische rapcrew NWA
maar stond altijd in de schaduw
van Dr. Dre, Ice Cube en Eazy E.
Zonder dat drietal blijkt Ren
maar net boven de middelmaat
uit te steken. Zijn cd bevat op
zich best gedegen, ruige hiphop
maar in deze^orm gaat er iets te
veel van in een dozijn. (Ruth-
less/Sony) De aardigste cd van
het hier beschreven trio is The
Score van The Fugees. Voor hip
hop-puristen is dit plaatje mis
schien niet weggelegd want The
Fugees rappen niet alleen, ze
zingen ook. Bovendien gebrui
ken ze hier en daar echte instru
menten en zijn ze niet vies van
een potje ragga. Dat, en de
swingende samples, maken van
The Score een hippe, afwisse
lende cd die op sommige mo
menten aan Arrested Develop
ment doet denken. Niet alles is
overigens even geslaagd. Zo zijn
drie remixen van Fu-gee-la en
covers van Killing me softly en
No Woman, No Cry vrij overbo
dig. Het zij The Fugees verge
ven, want driekwart van de cd
hapt meer dan lekker weg. (Ruff
House/Sony)
De beste hiphop-ed uit dit rijtje
is zonder meer Once Upon A
Time In America van Smooth
Da Hustler. De rapper uit New
York maakte begin dit jaar in
druk met de single Broken Lan
guage waarop hij samen met
zijn broer Trigger Da Gambler
een onnavolgbaar stukje rap-
kunst liet horen. De poëtische
kracht van die single is op de
hele cd te horen. Daarnaast is
het muzikaal een sterke en ge
varieerde cd waarop felle hip
hop wordt afgewisseld met soul
volle nummers (let op de Curtis
Mayfield-stijl in Hustler's The
me). Deze cd gaat aan het eind
van jaar ongetwijfeld hoog sco
ren in de hiphop-jaarlijstjes.
(Profile)
PAUL VERLINDEN
DE TEXAANSE singer/song
writer Robert Earl Keen Jr. is
een formidabele verteller, zowel
op papier als op het podium.
Sinds '88 heeft hij zijn sterk
anekdotische verhaalstijl - die
beeldend, trefzeker en amusant
is - op vijf albums geëtaleerd.
Grote bekendheid hebben die
hem niet gebracht, ook niet in
de VS zelf; wél collegiale erken
ning. Tot in Nashville geniet
Keen grote waardering als leve
rancier van oorspronkelijk lied
jesmateriaal, te meer omdat hij
heel pakkende deuntjes kan
schrijven.
Zijn grootste succes tot heden is
denkelijk het veelvuldig ge
coverde The Road Goes On Fo
rever (The Party Never Ends),
dat enkele jaren geleden in de
versie van The Highwaymen
(Willie Nelson, Johnny Cash,
Kris Kristofferson) hitstatus
verwierf.
Eigenlijk heeft deze songwriter
maar één makke, zij het een heel
ernstige.' hij is geen singer. Keen
heeft een vlakke dunne stem
zonder enige souplesse en hij
kan soms moeilijk de wijs hou
den. Houdt hij het sober en se
reen zoals op zijn meestentijds
ingetogen studioplaten, dan valt
er met dat gebrek nog te leven.
Maar Keen is toch wel de laatste
om met een band het podium op
te gaan, zoals hij voor zijn nieu
we cd No.2 Live Dinner heeft
gedaan.
Hij plaatst zich zo doende tus
sen twee vuren, die te zamen
zijn artistieke visitekaartje ver
schroeien. Vóór hem staat het -
luidkeels meezingende - publiek
zijn schrale vocalen te over
stemmen; achter hem gaan zijn -
als een locomotief musicerende
- begeleiders steeds weer met
zijn nummers aan de haal.
Doodjammer, want Keen ver
dient aanzienlijk meer publieke
aandacht dan hij krijgt. Met de
ze plaat vraagt hij daar echter
precies op de verkeerde manier
om. LEO NIERSE
Hilversum (anp) - De Holland Media Groep (HMG) onder
zoekt de toekomst van RTL5 als nieuwszender. Directeur
Huib Boermans, directeur van de HMG (RTL4, RTL5 en
Veronica), gaat donderdag naar Brussel om daar de ideeën
voor de nieuwe themazender te bespreken.
In februari maakte de directie
van de HMG al bekend dat de
zender RTL5 niet wordt ver
kocht of wordt gesloten. Het
station gaat vanaf 1 septemer
of 1 oktober verder als thema
tisch kanaal.
Aanvankelijk bepaalde Euro
pees commissaris Van Miert
(Concurrentiezaken) dat HMG
de zender moest verkopen om
de concurrentie op de televisie
markt te vergroten. Na het
aankondigen van de introduc
tie van het sportkanaal consta
teerde Van Miert echter dat de
concurrentie toch zal zijn ge
waarborgd. HMG zou dan ook
niet tot verkoop hoeven over te
gaan.
De directie van HMG lijkt nu
de voorkeur aan een nieuws
zender te geven, boven de an
dere genoemde opties als een
themazender voor speelfilms,
06-programma's of kinderpro
gramma's op RTL5. Hoe de
zender er precies uit zal zien,
wordt nog niet bekendge
maakt. Als de Europese Com
missie met de plannen van de
HMG akkoord gaat, is het mo
gelijk dat de nieuwszender op 1
september, als het nieuwe win
terseizoen begint, van start
Van onze rtv-redactie
TV 10 Gold verandert vanaf vandaag in kortweg TV 10. De
naamsverandering gaat gepaard met het nieuwe gezicht van de
zender.
Via een aantal wijzigingen wil
het station een warmere uitstra
ling krijgen. Zo veranderen de
vorm van de aankondigingen,
komt er een nieuwe voice-over
en een nieuwe presentatrice.
Carrière
Sophia de Boer zal als omroep-
ster het nieuwe gezicht van TV
10 gestalte geven. Zij was eerder
te zien als presentatrice bij Ver
onica en als assistente van Ron
Brandsteder in de Jong Geluk
Show. Wim van Putten praat
buiten beeld de programma's
aan elkaar. Hij maakte eerder
carrière met de Tros-radiopro-
gramma's CD Show en Nacht
wacht.
Met de imago-verandering
wordt nu ook de programmering
bijgesteld. De nadruk komt op
comedy te liggen. Na Wordt u al
geholpenen Mash, volgen nu
Allo, Allo, Blackadder, Opera
tion Pettycoat, Moeder Wat Is
Het Heet en Love Boat. In sep
tember wordt het aantal come
dy's verder opgevoerd.
Sinds de start van TV 10 is de
kabeldekking van de zender ge
staag gegroeid. Inmiddels is het
station in 3,8 miljoen van de in
totaal 5,6 miljoen huishoudens
in Nederland te ontvangen. In de
loop van dit jaar komt daar nog
een flink aantal bij, waardoor 85
procent van de Nederlandse be
volking TV 10 kan ontvangen.
Het commercieel station haalt
momenteel samen met de andere
Arcade-zender The Music Facto
ry een marktaandeel van één
procent.
Kabel
In Brabant is de zender onder
meer via de kabel te zien in de
regio Den Bosch-Oss en Eindho
ven-Helmond. In de omgeving
van Tilburg en Breda zit het sta
tion veelal nog niet op het kabel
net.
Van onze rtv-redactie
Mare Klein Essink gaat de hoofd
rol spelen in de nieuwe Tros-serie
Consult. Zo belandt hij na Me
disch Centrum West wederom in
de gezondheidszorg. Klein Essink
neemt de rol van psychothera
peut Derk voor zijn rekening.
De acteur verwierf vooral be
kendheid als dokter Jan van der
Woude in MCW, de razend popu
laire reeks waarvoor de Tros
maar geen opvolger kan vinden.
Daarna kroop hij in NCRV's
Coverstory in de huid van jour
nalist Berend van Zuilen. Als
kwismaster dook hij op in de
Staatsloterijshow bij RTL4, voor
welk station hij ook zijn talk
showdebuut maakte: Klein Es
sink Co.
Op 6 mei beginnen de opnamen
van Consult in het gebouw van
het voormalige Energiebedrijf in
Haarlem. De reeks is geschreven
Mare Klein Essink
FOTO HENNY MILTENBURG
door Libelle-columniste Tineke
Beishuizen en wordt geprodu
ceerd door John de Mol. Voorlo
pig zijn er dertien afleveringen
gepland, die in het najaar te zien
zijn.
Zandvoort (anp) - Het Heijermanshuis aan de Kostverlo-
renstraat in Zandvoort wordt waarschijnlijk gesloopt. De
gemeente Zandvoort ziet geen kans het huis waar toneel
schrijver Herman Heijermans (1864-1924) zijn laatste
adem uitblies op een monumentenlijst geplaatst te krij
gen. Een woordvoerder van de gemeente heeft dit beves
tigd.
Volgens de gemeente heeft het
huis geen architectonische
waarde die plaatsing op een
monumentenlijst aannemelijk
maakt. Een zakenman uit
Breukelen kocht de villa vorig
jaar voor 1,15 miljoen gulden.
Hij wil het huis afbreken en er
een nieuw pand neerzetten. De
eigenaar heeft al een sloopver
gunning aangevraagd.
Volgens de woordvoerder
heeft het college 'met bloe
dend hart' besloten de strijd
voor behoud van het pand op
te geven. „De raad en het col
lege zouden het pand het liefst
willen behouden, maar hebben
daarvoor geen formele moge
lijkheden. Het pand is mis
schien uniek voor Zandvoort
maar niet daarbuiten. We heb
ben geprobeerd de eigenaar
ervan te overtuigen de villa te
laten staan. Dat is niet gelukt.
Nu houdt het helaas op."
Zandvoort is bang voor scha
declaims van de eigenaar, als
de sloopvergunning nog langer
wordt tegengehouden.
Herman Heijermans bewoon
de het huis korte tijd in de pe
riode van 1917 tot zijn dood in
1924.
wÊÊÊÊm
WKtffi
ÏÏÊBÊÊË