'Zonder wortels kun je vliegen' DE STEM KLEUR ;U\wi Zender TV 10 Gold krijgt nieuw gezicht Groenrijk Bakker i de Sport ibc\sV\ow ■Voor tv-maker en schrijver Martin Simek is het leven een feest RTL5 straks wellicht een pure nieuwszender Sloop Heijermanshuis in Zandvoort is nabij émmSk^I Te\. oiis^zïïl ook in Wel lis peï set iussens, in .kmetaintsbare gelijk te wassen. kccessoire^ Michael de Jong Bob Neuwirth Sophie Zelmani Hiphop Robert Earl Keen Hoofdrol in nieuwe dramareeks voor Mare Klein Essink :NSDAG 1 MEI 1996 C3 „Ik heb nog geen half uur les in filmen gehad in mijn leven" Bert Haanstra, cineast Gids WOENSDAG 1 MEI 1996 DEEL D (tfckend omdlar ,ten uittel' GUido GezeWestraat 27 Terr\euzen koopavond Zondags geopend bijn kraakstem en krak kemikkige uitspraak van [iet Nederlands vergeet je snel, als je hem zo oor- cpronkelijk en vertede- •end op de tv aan de gang [riet. Hij geeft in zijn geïmproviseerde ontmoe- :ingen veel van zichzelf bloot. De zoektocht van Martin Simek (47) - Tsjech, ex- tennisser, schrijver, tv- maker - naar vrijheid en het ware geluk. „Als je je gevoel volgt, komt het al tijd goed." Een man om in je armen te sluiten. j Boor Bavo Hofstee Hij wijst naar het allerkleinste ta- I feitje in het uiterste hoekje van iet rumoerige Amsterdamse brui- te café. „Daar kunnen we mis- I schien rustig praten", zegt Martin ek. Het is bijna aandoenlijk te I jen hoe hij met zijn rijzige ge stalte achter het wiebelende ta feltje kruipt. Met een beetje goede wil kun je er met z'n tweeën zit ten. Terwijl hij door zijn lange warri- e haren strijkt, verontschuldigt I bij zich dat hij me niet ontvangt in zijn naburige woning. „Het is daar nu zo'n rotzooi." Over een jaar dagen vertrekt hij met vrien- Iris weer naar Italië. Martin I Simek is een reiziger. Hij pendelt I tussen drie landen. „Ik ben gewend om weinig baga ge mee te nemen. Ooit vertrok ik met één enkele koffer uit mijn ge- l boorteland Tsjechië, Eigenlijk past mijn hele hebben en houwen us één koffer. Je hebt zo weinig nodig. Deze kleren die ik nu aan heb, daar maak ik ook het tv-pro- gramma mee." Hij voelt zich overal een buitenstaander. „Dat is mijn lot. Ik ben ontworteld. Maar het biedt ook grote voorde len. Wortels belemmeren je op je Mg. Als je geen wortels hebt, kun je vliegen. Elk verlies is tegelij kertijd winst, heb ik geleerd." In Amsterdam is hij louter om te iverken. Hij heeft acht a negen ontmoetingen met bekende en minder bekende Nederlanders en maakt dan weer dat hij wegkomt. Opnamen voor het RVU-pro- gramma Kleur Bekennen, op de radio elke donderdag, sinds dit seizoen ook op tv, iedere maand op een maandag. Natuur Zijn aanpak is volstrekt anders dan we gewend zijn. Simek kent verreweg de meeste gasten nog niet, als de opnamen beginnen. Tevoren bladert hij alleen door Martin Simek: „Als je je gevoel volgt, komt het altijd goed. wat knipsels, als die er zijn. „Ik ga zo intuïtief te werk, dat het lijkt alsof het waanzinnig goed is voorbereid. Het is totale improvi satie. Zelfs de eerste zin staat niet vast. Net als de natuur. Die ziet er zo harmonieus uit dat je denkt: dit moet bedacht zijn. En daarom denken de mensen dat er wel een God moet zijn die dat allemaal heeft gemaakt." Simek speelt het klaar zelfs zijn meest introverte gesprekspartner te ontdooien. Zoals onlangs de in Parijs woonachtige Nederlandse trend-deskundige Lidewij Edel- koort. Eerst zichtbaar bang, af standelijk, afwerend. En ineens zat zij ontspannen dicht naast haar interviewer samen met hem plaatjes te bekijken. Simek: „Als je openhartig praat, moet je ook bereid zijn iets van jezelf prijs te geven. En ik probeer goed te luis teren, wat heel moeilijk is." Veel mensen schrikken van aan raking. Simek raakt aan, heel na tuurlijk, subtiel, bijna vanzelf sprekend, en weet ook op die ma nier juist het ijs te breken. Wel licht zonder het zelf zo te besef fen. „Och, ik denk dat dat uit de sportwereld komt. Wij sporters zijn gewend om elkaar aan te ra ken." Een heftige aanraking had hij met oud-judokampioen Wim Ruska. Simek liet zich gewillig door de goedmoedige reus in een pijnlijke houdgreep nemen. Psychologie-hoogleraar Piet Vroon nodigde hij uit voor een spelletje 'neuzen'. De wat stijve intellectueel stemde verbaasd in. Hij bekende nog nooit van zijn le ven te hebben geneusd. Simek: „Er gebeuren altijd onver wachte dingen. Bij kunstenares Marthe Röling vloog een vogel'te gen het raam. We legden de vogel voorzichtig in een doos, maar op dat moment was ie waarschijnlijk al dood. Die vogel ging de hele uitzending bepalen." Marthe Röling vertelde over haar hoogbejaarde moeder, die elders in huis bleek te wonen en van hieruit kon worden gebeld. Spon taan pakte Simek de telefoon. „Anderen denken: moeder, moe der, wat moet je daarmee? Maar ik heb zelf geen moeder meer. Daarom vond ik dat leuk. De ge sprekken gaan over dingen die mij persoonlijk interesseren. Ik vergeet de camera en dan breken er magische momenten aan. Als je je gevoel volgt, komt het altijd goed." De overleden moeder van Martin Simek speelde onverwacht een rol in het gesprek met Piet Vroon. „Hij vertelde iets over zijn moe der. Dat hij haar droeg, toen ze net was overleden. Dat het de eni ge tederheid was die hij ooit met zijn moeder had beleefd. Een heel tragisch verhaal. Piet Vroon had de tranen in zijn ogen staan. Ik had misschien als een harde in terviewer moeten doorgaan, maar ik schrok van zijn pijn en wilde hem beschermen. Daarom vertel de ik pardoes mijn verhaal. Dat ik mijn moeder nooit op haar lippen had gekust, maar dat ik dat wel deed, even nadat ze was gestor ven. In een kinderlijke hoop dat dat haar misschien weer tot leven zou wekken. De mensen voelen snel aan dat ze niet bang voor me hoeven te zijn. Als ze te openhar tig worden, knip ik dat eruit. Ik wil het zuiver houden. Er zijn flink wat reacties. Bij de RVU worden nog dagelijks band jes besteld van zijn ontroerende radiogesprek over de dood met tv-maker Gied Jaspers, die wist dat hij nog maar kort te leven had. Simpel Martin Simek heeft een huisje in het dorp Carbognano boven Ro me. „We leven er heel simpel. On ze vloertegels, meubels en andere opgelapte spullen halen we van de vuilnisbelt. Ik heb een passie FOTO REBEKKA ENGELHARD voor afval. We kijken er geen tv. In Amsterdam heb ik pas sinds kort tv, om mijn programma te kunnen zien. Ik hecht me niet aan materiële dingen. Wel aan be paalde sferen, zoals hier in De Druif, wellicht het oudste Am sterdamse café. 's Morgens is hier het zonlicht zo mooi." „Mijn echte leven speelt zich af in mijn Italiaanse dorpje. Een berg achtig landschap met kastanjes en notenbomen. Een meer. Een heerlijk klimaat. Ik heb bewust naar dat plekje gezocht. In Praag probeer ik iets van mijn jeugd te rug te vinden. Emoties die je niet moet wegdrukken, als je zo lang bent weggeweest." In 1968, het jaar van de Praagse Lente, belandde Simek als negen tienjarige tennisser in Nederland. Hij tenniste, coachte onder ande ren Michiel Schapers. Tekent, schrijft, onder meer columns voor Studio Sport en de Groene Amsterdammer. Simek mompelt steeds sterker het idee te hebben dat hij in de stad niets meer te zoeken heeft. „Vroe ger zeiden ze: in de stad moet je zijn, daar gebeurt het. Nu kom ik er steeds meer vertwijfelde men sen tegen. Ik hoef maar even in een kroeg te zitten, of ik hoor zo veel verhalen van mensen die niet meer weten wie ze zelf zijn." „De mensen hebben zichzelf ver kocht. Doen alles voor het geld. Ik heb nog nooit iets voor het geld gedaan. Ik ben uit Tsjechïe weg gegaan omdat ik vrijheid zocht. Ik mag bij de RVU doorgaan, maar er staat niks op papier. Ik kan elk moment stoppen. Ik wil geen slaaf zijn van een contract. Zekerheid maakt me gek. Mijn hele leven is een lange zoektocht naar de absolute vrijheid." „Langzaam maar zeker krijgen mensen door dat het materiële ook niet alles is. Die zoeken naar geestelijke verrijking. Prima, maar ik heb een hekel aan de mo de en commercie die zich ook op dat gebied opdringen. Milieube wustzijn en gezondheid worden een rage. Je kunt bijna alleen nog maar scharreleieren krijgen. Waar scharrelen al die kippen dan? Alles krijgt een groen waar merk. Bedrog." Wijnboerderij „In Italië heb je het agri-toerisme. Duitse bankdirecteuren trekken hun glimmende schoenen uit, hun vrouwen hangen de bontjas aan een haakje. Ze werken zich veer tien dagen lang te pletter op een wijnboerderij. Ze stampen met hun blote voeten op de druiven, sjouwen door de stront. Ze moe ten daar ook nog heel veel voor betalen. Ze menen zo dichter bij de natuur te komen. Krankzinnig. En de wijnboer lacht in zijn vuist je, die lacht ze uit." Martin Simek bezingt zijn Itali aanse platteland dat hem inspi reert tot allerlei wijsheden. „Het grote geluk waarnaar we koorts achtig zoeken, is een zeepbel. Het bestaat niet. We moeten terug naar het kleine geluk. Kleine din gen ontdekken die we zijn verlo ren. Dan kom je vanzelf bij het grote geluk uit." Tijd „Ik ga om met doodeerlijke een voudige dorpelingen, die heel dicht bij de natuur staan. Die we ten dat je eerst moet zaaien, in tensief het land moet bewerken en heel veel geduld moet hebben, alvorens te kunnen oogsten. Je leert er wat vroeger overal van zelfsprekend was: alle tijd nemen, rustig zitten, zwijgen, aandachtig luisteren. Dat het plezier van het eten begint met het koken, eigen lijk al met het inkopen doen. Be wust met alles bezig zijn. Met die instelling wordt het hele leven een feest. Ook het maken van tv- programma's." Maandag 6 mei ontmoet Martin Simek de cabare tier Kees Torn. De laatste tv-uit- zending van dit seizoen is op 8 juni. Vanaf eind november volgen acht tv-ontmoetingen op achter eenvolgende woensdagen. RUW, KRACHTIG, kwaad, ver drietig, blij. Wisselde stemmin gen maar altijd erg emotioneel. Zo zou ik Who's fooling who, de nieuwe cd van de Nederlandse zanger/gitarist Michael de Jong willen omschrijven. Wereldburger De Jong, die zich- baar geleden heeft, woont sinds een paar jaar in Nederland. Vanuit Dordrecht reist hij altijd per trein van café naar nacht club, van jazzclub naar blues festival. Met als bagage een oude, versleten akoestische gi taar in dito koffer, een paar sets nieuwe snaren en een hele hoop levenservaring. De Jong werd 51 jaar geleden in Frankrijk geboren als zoon van een trotse Friese vader en een Baskische moeder. Op zesjarige leeftijd emigreerde hij met zijn familie naar de VS. De muzikant Michael de Jong speelde op jonge leeftijd samen 'groten' als Paul Butterfield, Al- bert Collins, Boz Scaggs, Coun try Joe, Maria Muldaur, Jerry Garcia, John Lee Hooker en vooral Jimmy Reed. Het was De Jong die Jimmy Reed dood in zijn hotelkamer aantrof. Na een leven van hard werken, drank, drugs, gevangenissen en vooral muziek kwam De Jong een jaar of zes geleden terecht in Amsterdam, een plaats waar, zoals hij dat zelf omschrijft, door een hel is gegaan. Alle nare ervaringen die De Jong op zijn levenspad is tegen gekomen, heeft hij verwerkt in prachtige, akoestische nummers die recht uit het hart komen. Ruim twee jaar geleden ver scheen het album Fugative Lo- vesongs en nu ligt Who's fooling Who in de winkel. Luister maar eens naar het prachtige Angel Face, de titel song Who's fooling Who en Am sterdam is Calling. Bluesmuziek en singer/songwriter-materiaal van een ongekend hoog niveau. Zaterdag speelt Michael de Jong op Moulin Blues in het Lim burgse Ospel. (Munich Records) KAREL VAN DER POL EEN GROTE naam is Bob Neu wirth niet. Twee goede cd's (Back to the front uit '88 en Monkeys uit '90) gaven hem wel wat bekendheid bij de liefheb bers van singer/songwriter-ma teriaal, maar zijn talenten wer den vooral gewaardeerd door mede-muzikanten die graag met hem werkten. De onlangs verschenen cd Look up zal het tij voor Bob Neuwirth niet keren, daarvoor is er mo menteel te weinig belangstelling voor zijn soort muziek. Maar wie van country, aanverwante rock een lekkere rauwe voor dracht en van verhalende en be spiegelende liedjes houdt, die mag deze plaat eigenlijk niet missen. Bob Neuwirth verstaat de kunst om met minimale middelen prachtige, aangrijpende muziek te maken. Die minimale midde len worden op Look up wel aan gedragen door muzikanten die hun sporen verdiend hebben. Ex-Eagle Bernie Leadon, Peter Case, Patti Smith, Charlie Sex ton, Billy Swan, Steven Soles en Chuck Prophet zijn maar een paar van de klinkende namen die op deze plaat meespelen. In een aantal gevallen nam Neu wirth de songs nagenoeg live bij die mensen thuis op en die werkwijze draagt bij aan de in tieme sfeer van Look up. Ner gens kom je instrumentale over daad tegen, altijd is er hoorbare spelvreugde en dat plezier maakt zich op de een of andere manier van je meester als je naar deze plaat luistert. (Water melon Records, Munich Records) WIM VAN LEEST WAT JAPANNERS ooit deden met auto's en elektronica doen de Zweden eigenlijk al sinds Abba nog steeds met popmu ziek. Ze maken de Engelse en Amerikaanse voorbeelden per fect na en bij een publiek dat zich weinig aan originaliteit ge legen laat liggen, vinden ze nog gretig gehoor ook. De Japanners zijn inmiddels van naapers vernieuwers ge worden, maar de Zweden zijn daar nog niet aan toe. Ze blijven wat zielloze popmuziek afleve ren. Sterk voorbeeld daarvan is de titelloze debuut-cd van Sop hie Zelmani. Het is alsof er voorafgaand aan die plaat on derzocht is welke debuutplaten van vrouwelijke singer/song writers succesvol waren, hoe hun stemgeluid was en welke type melodieën en instrumenta ties er werden gebruikt. De on derzoeksresultaten zijn vervol gens in een hoge hoed gegooid, met een toverstokje beroerd en uiteindelijk is er een sound uit gekomen die alleszins te prui men is, maar die absoluut hart en ziel ontbeert. Het is knap ge daan, dat wel, maar het zou ei genlijk verboden moeten wor den. Dat wordt het dus niet en dus zal Sophie binnenkort met be hulp van uitgekiende promotie een ster worden, zonder dat ze eigenlijk ook maar iets te bieden heeft. Zo gaat dat in de moderne industrie die popmuziek heet. (Sony Music) WVL HET IS wat stil rond de Britse rapscene, toch wordt daar nog steeds prima old school-hiphop gemaakt, getuige de cd Elemen tal van The Brotherhood. Hoe wel de groep een lans breekt voor de Engelse rap, kunnen we de muziek op Elementalz niet echt Engels noemen want het is vooral een afgeleide van wat we uit de VS kennen. Dat is gelijk de kracht en de zwakte van de plaat: de relaxte, jazzy hiphop is van de ene kant zeer goed te ver teren, maar van de andere kant is de muziek net te weinig op vallend om lang te blijven han gen. (Virgin) Terug naar de States dan maar. Daar heeft MC Ren zijn derde cd afgeleverd met als titel The Vil- lian in Black. Ren was lid van legendarische rapcrew NWA maar stond altijd in de schaduw van Dr. Dre, Ice Cube en Eazy E. Zonder dat drietal blijkt Ren maar net boven de middelmaat uit te steken. Zijn cd bevat op zich best gedegen, ruige hiphop maar in deze^orm gaat er iets te veel van in een dozijn. (Ruth- less/Sony) De aardigste cd van het hier beschreven trio is The Score van The Fugees. Voor hip hop-puristen is dit plaatje mis schien niet weggelegd want The Fugees rappen niet alleen, ze zingen ook. Bovendien gebrui ken ze hier en daar echte instru menten en zijn ze niet vies van een potje ragga. Dat, en de swingende samples, maken van The Score een hippe, afwisse lende cd die op sommige mo menten aan Arrested Develop ment doet denken. Niet alles is overigens even geslaagd. Zo zijn drie remixen van Fu-gee-la en covers van Killing me softly en No Woman, No Cry vrij overbo dig. Het zij The Fugees verge ven, want driekwart van de cd hapt meer dan lekker weg. (Ruff House/Sony) De beste hiphop-ed uit dit rijtje is zonder meer Once Upon A Time In America van Smooth Da Hustler. De rapper uit New York maakte begin dit jaar in druk met de single Broken Lan guage waarop hij samen met zijn broer Trigger Da Gambler een onnavolgbaar stukje rap- kunst liet horen. De poëtische kracht van die single is op de hele cd te horen. Daarnaast is het muzikaal een sterke en ge varieerde cd waarop felle hip hop wordt afgewisseld met soul volle nummers (let op de Curtis Mayfield-stijl in Hustler's The me). Deze cd gaat aan het eind van jaar ongetwijfeld hoog sco ren in de hiphop-jaarlijstjes. (Profile) PAUL VERLINDEN DE TEXAANSE singer/song writer Robert Earl Keen Jr. is een formidabele verteller, zowel op papier als op het podium. Sinds '88 heeft hij zijn sterk anekdotische verhaalstijl - die beeldend, trefzeker en amusant is - op vijf albums geëtaleerd. Grote bekendheid hebben die hem niet gebracht, ook niet in de VS zelf; wél collegiale erken ning. Tot in Nashville geniet Keen grote waardering als leve rancier van oorspronkelijk lied jesmateriaal, te meer omdat hij heel pakkende deuntjes kan schrijven. Zijn grootste succes tot heden is denkelijk het veelvuldig ge coverde The Road Goes On Fo rever (The Party Never Ends), dat enkele jaren geleden in de versie van The Highwaymen (Willie Nelson, Johnny Cash, Kris Kristofferson) hitstatus verwierf. Eigenlijk heeft deze songwriter maar één makke, zij het een heel ernstige.' hij is geen singer. Keen heeft een vlakke dunne stem zonder enige souplesse en hij kan soms moeilijk de wijs hou den. Houdt hij het sober en se reen zoals op zijn meestentijds ingetogen studioplaten, dan valt er met dat gebrek nog te leven. Maar Keen is toch wel de laatste om met een band het podium op te gaan, zoals hij voor zijn nieu we cd No.2 Live Dinner heeft gedaan. Hij plaatst zich zo doende tus sen twee vuren, die te zamen zijn artistieke visitekaartje ver schroeien. Vóór hem staat het - luidkeels meezingende - publiek zijn schrale vocalen te over stemmen; achter hem gaan zijn - als een locomotief musicerende - begeleiders steeds weer met zijn nummers aan de haal. Doodjammer, want Keen ver dient aanzienlijk meer publieke aandacht dan hij krijgt. Met de ze plaat vraagt hij daar echter precies op de verkeerde manier om. LEO NIERSE Hilversum (anp) - De Holland Media Groep (HMG) onder zoekt de toekomst van RTL5 als nieuwszender. Directeur Huib Boermans, directeur van de HMG (RTL4, RTL5 en Veronica), gaat donderdag naar Brussel om daar de ideeën voor de nieuwe themazender te bespreken. In februari maakte de directie van de HMG al bekend dat de zender RTL5 niet wordt ver kocht of wordt gesloten. Het station gaat vanaf 1 septemer of 1 oktober verder als thema tisch kanaal. Aanvankelijk bepaalde Euro pees commissaris Van Miert (Concurrentiezaken) dat HMG de zender moest verkopen om de concurrentie op de televisie markt te vergroten. Na het aankondigen van de introduc tie van het sportkanaal consta teerde Van Miert echter dat de concurrentie toch zal zijn ge waarborgd. HMG zou dan ook niet tot verkoop hoeven over te gaan. De directie van HMG lijkt nu de voorkeur aan een nieuws zender te geven, boven de an dere genoemde opties als een themazender voor speelfilms, 06-programma's of kinderpro gramma's op RTL5. Hoe de zender er precies uit zal zien, wordt nog niet bekendge maakt. Als de Europese Com missie met de plannen van de HMG akkoord gaat, is het mo gelijk dat de nieuwszender op 1 september, als het nieuwe win terseizoen begint, van start Van onze rtv-redactie TV 10 Gold verandert vanaf vandaag in kortweg TV 10. De naamsverandering gaat gepaard met het nieuwe gezicht van de zender. Via een aantal wijzigingen wil het station een warmere uitstra ling krijgen. Zo veranderen de vorm van de aankondigingen, komt er een nieuwe voice-over en een nieuwe presentatrice. Carrière Sophia de Boer zal als omroep- ster het nieuwe gezicht van TV 10 gestalte geven. Zij was eerder te zien als presentatrice bij Ver onica en als assistente van Ron Brandsteder in de Jong Geluk Show. Wim van Putten praat buiten beeld de programma's aan elkaar. Hij maakte eerder carrière met de Tros-radiopro- gramma's CD Show en Nacht wacht. Met de imago-verandering wordt nu ook de programmering bijgesteld. De nadruk komt op comedy te liggen. Na Wordt u al geholpenen Mash, volgen nu Allo, Allo, Blackadder, Opera tion Pettycoat, Moeder Wat Is Het Heet en Love Boat. In sep tember wordt het aantal come dy's verder opgevoerd. Sinds de start van TV 10 is de kabeldekking van de zender ge staag gegroeid. Inmiddels is het station in 3,8 miljoen van de in totaal 5,6 miljoen huishoudens in Nederland te ontvangen. In de loop van dit jaar komt daar nog een flink aantal bij, waardoor 85 procent van de Nederlandse be volking TV 10 kan ontvangen. Het commercieel station haalt momenteel samen met de andere Arcade-zender The Music Facto ry een marktaandeel van één procent. Kabel In Brabant is de zender onder meer via de kabel te zien in de regio Den Bosch-Oss en Eindho ven-Helmond. In de omgeving van Tilburg en Breda zit het sta tion veelal nog niet op het kabel net. Van onze rtv-redactie Mare Klein Essink gaat de hoofd rol spelen in de nieuwe Tros-serie Consult. Zo belandt hij na Me disch Centrum West wederom in de gezondheidszorg. Klein Essink neemt de rol van psychothera peut Derk voor zijn rekening. De acteur verwierf vooral be kendheid als dokter Jan van der Woude in MCW, de razend popu laire reeks waarvoor de Tros maar geen opvolger kan vinden. Daarna kroop hij in NCRV's Coverstory in de huid van jour nalist Berend van Zuilen. Als kwismaster dook hij op in de Staatsloterijshow bij RTL4, voor welk station hij ook zijn talk showdebuut maakte: Klein Es sink Co. Op 6 mei beginnen de opnamen van Consult in het gebouw van het voormalige Energiebedrijf in Haarlem. De reeks is geschreven Mare Klein Essink FOTO HENNY MILTENBURG door Libelle-columniste Tineke Beishuizen en wordt geprodu ceerd door John de Mol. Voorlo pig zijn er dertien afleveringen gepland, die in het najaar te zien zijn. Zandvoort (anp) - Het Heijermanshuis aan de Kostverlo- renstraat in Zandvoort wordt waarschijnlijk gesloopt. De gemeente Zandvoort ziet geen kans het huis waar toneel schrijver Herman Heijermans (1864-1924) zijn laatste adem uitblies op een monumentenlijst geplaatst te krij gen. Een woordvoerder van de gemeente heeft dit beves tigd. Volgens de gemeente heeft het huis geen architectonische waarde die plaatsing op een monumentenlijst aannemelijk maakt. Een zakenman uit Breukelen kocht de villa vorig jaar voor 1,15 miljoen gulden. Hij wil het huis afbreken en er een nieuw pand neerzetten. De eigenaar heeft al een sloopver gunning aangevraagd. Volgens de woordvoerder heeft het college 'met bloe dend hart' besloten de strijd voor behoud van het pand op te geven. „De raad en het col lege zouden het pand het liefst willen behouden, maar hebben daarvoor geen formele moge lijkheden. Het pand is mis schien uniek voor Zandvoort maar niet daarbuiten. We heb ben geprobeerd de eigenaar ervan te overtuigen de villa te laten staan. Dat is niet gelukt. Nu houdt het helaas op." Zandvoort is bang voor scha declaims van de eigenaar, als de sloopvergunning nog langer wordt tegengehouden. Herman Heijermans bewoon de het huis korte tijd in de pe riode van 1917 tot zijn dood in 1924. wÊÊÊÊm WKtffi ÏÏÊBÊÊË

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 15