6Ik probeer geen boeman te zijn'
II
NE
lUIUIMK
ZAMAN
,1]i
UIT DE nïïïïTl
Nr. J in Mode Sport
jfosnrii^
BaKKer
Gerechtsdeurwaarder Dick Doeze Jager uit Oostburg:
Voor tv-m
i overtreV
DE STEM
ZEELAND
Energiestromen
Niet vreemd
Michael de Joi
öf-rAfRIX boom
31-1-1938
Door George Sponselee
Ir. poihatid mof
ro'i dti/fi kiuhifif
rocoiiitp
VJie anAeïsl
j^ncenttu»
VJie anAeïsl
j^ncenttu»
GU'ldO
cezel\estraat2
Te\. 0^®2Z2
Vele beket
Spe<
Enorme
derne des
jslieuW
WOENSDAG 1 MEI 1996 C3
„Ik heb nog ge
filmen geha<
DE tweedeling in de
maatschappij voltrekt
zich ook in Zeeuws-
Vlaanderen. Niet alleen
maatschappelijke werk -
die het toenemen van dit
verschijnsel in zijn laat
ste jaarverslag aanstipte
- ook de gerechtsdeur
waarder krijgt hiermee
steeds meer te maken.
„De problemen bevinden
zich niet meer uitsluitend
in wat weieens de onder
laag van de samenleving
wordt genoemd. Het
strekt zich uit tot modaal
en zelfs midden-inko
mens. En dikwijls door
oorzaken van buitenaf,
waaraan men zelf niets
kan doen. De maatschap
pij echter wordt steeds
harder, daarom dat ik
probeer in mijn werk niet
als een boeman op te tre
den," zegt gerechtsdeur-
warder Dick Doeze Jager
uit Oostburg.
Door Rein van der Helm
Het werk van een deurwaarder
ontrolde zich afgelopen maanden
via het televisiescherm voor het
grote publiek. Huisuitzettingen,
afsluiten van gas, water en licht
en publieke verkopingen vormen
hierbij de hoofdmoot. „Eigenlijk
een eenzijdig beeld van ons
werk," zegt Doeze Jager.
„Natuurlijk het hoort erbij en
komt voor. Het is echter hooguit
vijftien procent van onze totale
werkzaamheden. Ik vind dat
hierdoor een verkeerd beeld van
ons wordt geschetst."
Effect
Toch zijn de effecten van de uit
zendingen merkbaar. „Tot voor
kort had ik gemiddeld hier in
West-Zeeuws-Vlaanderen twee
huisuitzettingen per maand, dit
jaar heb ik er -gelukkig- nog
niet één gehad. Ook landelijk
loopt volgens de collega's het
aantal huisuitzettingen terug.
Deels schrijf ik dat in mijn werk
gebied toe aan het op de mensen
inpraten, dat ik altijd doe. Dat er
toch op een of andere manier
betaald kan worden of een
afdoende regeling getroffen en
een uitzetting gelukkig niet hoeft
door te gaan. Anderzijds hebben
mensen via de tv toch ook het
idee gekregen dat de deurwaar
der nogal rijkelijk snel tot uitzet
ting of afsluitingen overgaat. Er
gaat kennelijk toch een preven
tieve werking van die uitzendin
gen uit."
De huisuitzettingen en ook de
publieke verkopen van woningen
zijn directe gevolgen van proble
men waarmee mensen geconfron
teerd worden. „Een trieste zaak,"
vindt Doeze Jager. „Dikwijls zie
je dat mensen serieus een leven
Deurwaarder Dick Doeze Jager: 'De maatschappij wordt steeds harder'.
proberen op te bouwen, maar
door allerlei oorzaken van bui
tenaf in de problemen komen.
Tachtig procent van de gevallen
waarmee ik te maken krijg, valt
onder die categorie. Daaraan
draagt, ik moet dat zeggen, de
overheid zelf ook zijn steentje bij.
Via lastenverhogingen door Rijk,
provincies en gemeenten. Maar
ook, om een voorbeeld te noemen,
door het afschaffen van de kin
derbijslag en daarvoor in de
plaats het in"het leven roepen van
de studiefinanciering. Maar die
wordt langzaam maar zeker ook
afgebroken."
Studeren
En kinderen laten studeren kan
dan leiden tot grote financiële
lasten. „Het gaat daarbij soms
best wel om grote bedragen, want
van de studiefinanciering alleen
kan een student niet leven,
wonen en studeren. Daar moet
een behoorlijke bijdrage van
ouders bij. Ik krijg er steeds meer
mee te maken, het neemt eigen
lijk desastreuze gevolgen aan. En
dikwijls gaat het om mensen die
best willen meewerken, maar het
gewoonweg niet kunnen. Die
naast die toenemende studiekos
ten ook geconfronteerd worden
met lastenverhoging, met huur
verhoging, noem maar op.
Dan zeg ik: waarom kosten die
gemaakt worden voor algemeen
maatschappelijk nut -en daar
valt studeren zeker onder - niet
aftrekbaar maken Dat geeft een
stuk verlichting en voorkomt
enorm veel problemen. Verder
moet de overheid heel terughou
dend zijn met lastenverhogingen.
Als raadslid in de gemeente Oost
burg verzet ik mij altijd tegen
verhogingen, want ik zie in de
dagelijkse praktijk van mijn
werk de directe gevolgen hier
van," zegt Doeze Jager.
Consequentie is volgens hem
onder meer dat kinderen uit de
armere gezinnen straks geen kans
meer krijgen om te gaan stude
ren. „Maar niet alleen uit die
gezinnen, ik heb het idee dat de
problemen zich aan het oprekken
zijn, en ook lagere en midden
inkomens het steeds moeilijker
krijgen."
Maatschappelijk Werk, waarbij
mensen met schulden dijkwijls
terechtkomen, is ook niet altijd
de oplossing.
„Het leidt meestal tot niets. Bij
maatschappelijk werk wil men
best helpen, maar men heeft daar
ook geen middelen. Men neemt
dan wel contact met mij op
wegens posten die bij de
gerechtsdeurwaarder lopen. En
dan wordt wel gevraagd
bepaalde schulden te bevriezen
om in ieder geval de rente niet te
laten oplopen. Maar daarover
kan ik niet zelfstandig beslissen,
dat hangt van de opdrachtgever
af."
Toch ontkomt een gerechtsdeur
waarder er niet aan soms het
been stijf te houden. Per slot van
rekening is hij ingehuurd door
een schuldeiser om diens centen
binnen te krijgen. „Daarbij pro
beer ik het zo dikwijls mogelijk
in der minne te schikken. Ik vind
dat je als deurwaarder een die
nende taak hebt, je zit altijd tus
sen twee vuren. Je moet natuur
lijk de belangen van je opdracht
gever in het oog houden, maar je
zit er ook niet om mensen het vel
over de oren te halen. Ik ben dan
ook altijd in voor overleg en het
zoeken naar oplossingen, maar
optreden kan helaas niet altijd
uitblijven."
Triest
Soms stuit dat Doeze Jager toch
wel tegen de borst. Dan moet hij,
door de wet gedwongen, beslag
leggen op een deel van iemands
inkomen. En dat kan ook een uit
kering zijn. „Dan treed ik toch
weieens in overleg met de
opdrachtgever, wijs hem erop dat
op zo'n manier de schuld innen
méér dan een vijfjarenplan is.
Maar eist die toch het beslag dan
rest mij niet anders dan dat te
doen. En voor mensen met een
uitkering is dat kleine deeltje
waarop beslag wordt gelegd, een
zeer ernstige ingreep. En dat gaat
mij aan het hart. Dan denk ik:
jongens, jongens, hier is geen uit
komst. En als een mens geen uit
komst heeft waar leeft hij dan
nog voor En dat vind ik in- en
in-triest."
«Een complete inboedel op straat als gevolg van huisuitzetting
wordt eveneens minder. foto de steiwjohan van gurp
BOMEN ZIJN voor de mensheid
altijd al van grote betekenis
geweest. Niet alleen omdat onze
verre voorouders vermoedelijk
hun carrière in de bomen begon
nen zijn, ook omdat ze voedsel
leverden, slaapplaats en
beschutting boden en later
brandstof en bouwmateriaal. Ze
hadden daarnaast nog een heel
andere betekenis: een aantal
bomen werd als heilig
beschouwd.
Marcel Messing zegt in zijn
boekje 'Van Levensboom tot
Kruis': 'De druïde Merlijn, de
stichter van de orde van de rid
ders van de Tafelronde en advi
seur van koning Arthur, trok
zch aan het einde van zijn leven
terug in het woud Brocéliande.
Daar leefde hij met de fee
Viviane (een druïdische prieste
res) in volkomen zuiverheid als
Adam en Eva in een door hen
zelf aangelegde paradijselijke
boomgaard. Onder de heilige
berk profeteerde Merlijn, onder
de heilige eik gaf hij onderricht.'
In de westerse wereld kennen
we allemaal de in de bijbel
genoemde 'boom van kennis van
goed en kwaad' uit het paradijs.
De profeet Mohammed werd op
een nachtelijke reis begeleid
door de engel Gabriel, die hem
via de paradijsboom Tuba van
uit Mekka naar Jeruzalem
voerde. Tal van andere culturen
en godsdiensten, om niet te zeg
gen allemaal, kennen heilige
bomen, levensbomen en derge
lijke. De boom is veelal het mid
del of het symbool daarvoor om
op te klimmen tot de goden. In
dit verband mogen we ook den
ken aan het kruis van Christus,
vaak afgebeeld als een boom
stam met zijtakken.
«De plaquette bij de Beatrix-boom op het 's-Gravenhofplein in het plantsoentje op de hoek van
de Minderbroederstraat en de Kloostergang in Hulst. foto camile schelstraete
Om als heilig beschouwd te wor
den kwam niet iedere eik of berk
of een andere soort in aanmer
king. Het zou om exemplaren
gaan die op de snijpunten van
Ley-lijnen staan. Ley-lijnen zijn
energiestromen in de aarde.
Misschien mag je van aardstra-
len spreken, banen waar meer
energie vrijkomt dan op andere
plaatsen.
Het gedoe met allerlei kastjes
tegen aardstralen en de slechte
gevolgen daarvan voor de
gezondheid van de mens en dier
destijds, mag dan grotendeels
nep geweest zijn, Ley-lijnen
bestaan, dat is boven alle twijfel
verheven. Of de bomen die op de
snjpunten van dergelijke lijnen
staan inderdaad meer zijn dan
de andere, of heilig zijn dus,
laten voor rekening van onze
voorouders.
Zij vonden in ieder geval van
wel en het lot van Bonifatius
laat duidelijk zien dat je er niet
ongestraft de bijl in kon zetten.
In de overgangsperiode van
voor-christelijk naar christelijk
zijn waarschijnlijk veel van die
bomen gekerstend door er een
Mariabeledje aan te bevestigen.
De volgende stap was dat er een
kapel kwam, bij of meestal in
plaats van de boom. Tereecken
in Kapellebrug bijvoorbeeld
wijst ook duidelijk in die rich
ting.
Ook latere parochiekerken en
dergrlijke warden waarschijn
lijk gebouwd op de plaats waar
zo'n heilige boom stond of
gestaan had. Er zijn enkele
plaatsen bekend waar kerk en
boom naast elkaar bestonden of
waar de boomstobbe later in de
fundering van de kerk aange
troffen werd. Het zou best eens
interessant zijn na te gaan of de
oudste kerken van Zeeuws-
Vlaanderen als Aardenburg,
Hulst, Hengstdijk en Ossenisse
bijvoorbeeld op dergelijke snij
punten staan!
Los daarvan: de (heilige) boom
is ons niet vreemd. Waar scha
ren we ons met Kerstmis
omheen Dansten de Fransen
na het welslagen van de Franse
Revolutie (1789-1799) niet rond
de vrijheidsboom en doen folk
loristische groepen in sommige
streken dat niet nog steeds rond
de meiboom
De Steltkluut en de Heemkun
dige Kring Sas van Gent plant
ten nog onlangs een eik voor de
scheidende voorzitter Frank
Puylaert en de overleden con
servator van het Canisvliet
Johan van der Steen Alleen
zijn dat, zover ons bekend, (nog)
geen heilige bomen
Er zijn bomen geplant bij de
geboorte van de koninginnen
Wilhelmina, Juliana en Beatrix.
Hulst deed dat voor de laatste.
Hij kwam te staan op het hoekje
van het Houtenkwartier en de
Burgemeester Frans van Waes-
berghestraat, maar daar kwam
hij in het gedrang. Hij moest
verplaatst worden en staat nu
op het 's-Gravenhofplein in het
plantsoentje op de hoek van de
Minderbroederstraat en de
Kloostergang. Een bordje op een
betonnen paal tussen de strui
ken vertelt het hele verhaal:
- 'Beatrix'boom 31-1-1938. Deze
'geboorteboom' werd geplant
nabij de kruising van de Fr. v.
Waesberghestraat en het Hou
tenkwartier op 31-1-1938 ter
gelegenheid van de geboorte van
prinses Beatrix.
In 1974 is deze linde verplaatst
naar deze plaats in verband met
een reconstructie van deze krui
sing.
De linde, die in Germaanse en
Slavische gebieden zeer geliefd
was als dorpsboom, was door de
Germanen toegewijd aan de
godin Freya. Zij is de godin van
de vruchtbaarheid en de liefde,
beschermgodin van de oogst en
de geboorte. De linde wordt ook
wel beschouwd als het symbool
van de huiselijke haard, de
onderlinge vrede, vandaar dat
hij vaak als leilinde voor een
huis werd aangeplant.
FOTO CAMILE SCHELSTRAETE
SCHOENEN
MODE Sc SPORT
Zijn kraakstem en kic
I kemikkige uitspraak
het Nederlands vergee
snel, als je hem zo oor
spronkelijk en vertedd
rend op de tv aan de p
ziet. Hij geeft in zijn
geïmproviseerde ontr
tingen veel van zichze
bloot.
De zoektocht van Mai
Simek (47) - Tsjech, ei
tennisser, schrijver, tv
maker - naar vrijheid
het ware geluk. „Als jl
gevoel volgt, komt het
tijd goed." Een man o
in je armen te sluiten.
Door Bavo Hofstee
Hij wijst naar het allerkleins
feitje in hét uiterste hoekje
het rumoerige Amsterdamse
ne café. „Daar kunnen we
schien rustig praten", zegt I
Simek. Het is bijna aandoen
zien hoe hij met zijn rijzig
steilte achter het wiebelend
(eitje kruipt. Met een beetje
wil kun je er met z'n tweeë'
ten.
Terwijl hij door zijn lange
ge haren strijkt, verontschi
hij zich dat hij me niet ont
in zijn naburige woning. J
daar nu zo'n rotzooi." Ove
paar dagen vertrekt hij met j
din Iris weer naar Italië, k
Simek is een reiziger. Hij pi
tussen drie landen.
„Ik ben gewend om weinig
ge mee te nemen. Ooit verti
met één enkele koffer uit mi
boorteland Tsjechië. Eig
past mijn hele hebben en hc;
in één koffer. Je hebt zo v,
nodig. Deze kleren die ik nu
heb, daar maak ik ook het tv
gramma mee." Hij voelt
overal een buitenstaander,
is mijn lot. Ik ben ontwc
Maar het biedt ook grote vc
len. Wortels belemmeren je;
weg. Als je geen wortels heb
je vliegen. Elk verlies is td
kertijd winst, heb ik geleerd
In Amsterdam is hij louter
werken. Hij heeft acht a
ontmoetingen met bekem|
minder bekende Nederlandj
maakt dan weer dat hij weg
Opnamen voor het RVI
gramma Kleur Bekennen,
radio elke donderdag, simj
seizoen ook op tv, iedere
op een maandag.
Natuur
Zijn aanpak is volstrekt
dan we gewend zijn. Simell
verreweg de meeste gaste'
niet, als de opnamen beg
Tevoren bladert hij alleer
Absdaalseweg 12 Hulst Vrijdag koopavond Zondags geopend
RUW, KRACHTIG, kwal
drietig, blij. Wisselde si
gen maar altijd erg em<
Zo zou ik Who's fooling
nieuwe cd van de Nedf
zanger/gitarist Michael
willen omschrijven.
Wereldburger De Jong,
baar geleden heeft, woo
een paar jaar in Ne
Vanuit Dordrecht reist 1
per trein van café naa
club, van jazzclub naa
festival. Met als bag
oude, versleten akoesti
taar in dito koffer, een
nieuwe snaren en een h
levenservaring.
De Jong werd 51 jaar g<
Frankrijk geboren als z
een trotse Friese vadei
Baskische moeder. Op
leeftijd emigreerde hij
familie naar de VS.
De muzikant Michael
speelde op jonge leeftij
'groten' als Paul Butter
bert Collins, Boz Scagg
try Joe, Maria Muldai
Garcia, John Lee Ho
vooral Jimmy Reed. He
Jong die Jimmy Reed
zijn hotelkamer aantro
Na een leven van hard
drank, drugs, gevangei
vooral muziek kwam
een jaar of zes geleden
Amsterdam, een plaa
zoals hij dat zelf on
door een hel is gegaan.
Alle nare ervaringen
Jong op zijn levenspad
gekomen, heeft hij ver
prachtige, akoestische l
die recht uit het harl
Ruim twee jaar gelei
scheen het album Fugt
vesongs en nu ligt Who
Who in de winkel.
Luister maar eens i