Odysseykaart
vervoert van
deur tot deur
Kritiek op overheid in rapport Tanker Cleaning Rotterdam
The Guitarman
Betalen met de euromunt, dat wordt pas rekenen
erderij Rijnders
1
Auto's
te koop
gevraagd.
Autobedrijf
Musterd b.v.
Kleintje
Debacle dichtbij voor
beleggers in struisvogels
Slijtersbranche ruziet over vakdiploma
Van Melle:
1996 goed
van start
Rotterdam verdient de beste vlucht
naar Londen: Stansted.
epftürlK
A6
DE STEM
ECONOMIE
A7
Luto's
uto-ABC
0115-614618
Voor zakelijke reizigers:
Geldtransport
Onderzoek naar
samenwerking
Brabantse tv
Honderden werkneemsters
Mitsubishi geïntimideerd
ECONOMIE KORT
Ijsfabriek Unilever in Vietnam
Samenwerking op Intranet-markt
Winst Kadaster twintig miljoen gulden
Shell verhoogt benzineprijzen
'Beleid Zalm is slecht'
Sociale onrust Duitsland blijft
\PRIL 1996
DONDERDAG 11 APRIL 1996
ill Street
09/04
10/04
1 signal
57
56%
l.brands
43
42%
B.tel.tel
60'/t
61%
>o corp
73
73
■co ine.
34'/)
35
B company
50%
5J
B. steel
13
13%
Big co
82%
80%
ngton sfe
81%
79%
■pacific
19%
19%
Bron
56'/,
55%
Buita
14%
13%
■sier
61%
61
lorp
79%
76
Is.edison
30%
29
Itequipm.
54
53%
lont nemours
82%
82%
1/ chemical
89%
89
Itman kodak
69%
69
Ion corp
83%
82%
H motor
35%
34%
1. electric
78%
76%
n. motors
54%
55%
Idyear
51%
51%
wlett-pack.
96
97%
bus.mach.
118%
116%
Industries
25%
25%
r airlines
35%
35%
38%
38
tdonnell
90%
88%
krek co.
61%
58%
bbit oil
117%
115%
negafinanc.
32
32
lilips
35
34%
Lal dutch
146%
146%
ars roebuck
48%
46%
kaco ine.
87%
86%
svelers
62
59%
kited techn.
110%
109
estinghouse
18%
18%
hitman corp
23%
22
oolworth
15%
15%
vorige koers
|k slotkoers gisteren
laten
bieden
exclaim
ex dividend
gedaan/bieden
gedaan/laten
bieden en ex dividend
Ih laten en dividend
Ik gedaan en laten ex dividend
If gedaan en bieden ex dividend
907
3,90
4,30
928
1,50
1,70
1185
3,60
4,50
1291
1,50
2,00
579
37,00 b
38,30
596
10,20
10,30
1037
6,30
8,90
1419
2,70
4,20
857
1,80
2,55
732
4,20
4,30
909
9,90
14,00
1446
5,80
10,20 b
J778
3,10
6,10 b
905
1,50
3,20
569
1,40
1150
8,30 a
11,40 b
807
6,20
8,70
970
4,40
6,10
607
1,00
0,60
1520
1,50
0,70 a
958
2,60
1,20
1999
4,90
2,40 a
1258
8,30 b
4,50
576
7,80
5,60
2057
0,20
0,30
857
1,70
1,90
1109
1,30
1,80
1041
2,10
2,50
637
16,90
17,70
938
14,60
14,50
855
1,80
2,10
575
1,70
1,70
1182
4,00
6,30
779
0,40
0,90
1043
14,00
16,70 a
1828
7,00
8,50
2748
3,00
4,20
606
4,80 b
6,00
843
0,50
0,50
746
0,20
0,20
638
4,60 a
4,10 b
904
3,00
3,00
726
2,10
2,10 b
1193
12,20
12,20
638
0,80
0,70 a
809
2,00
1,90 a
745
4,00
4,20 a
577
3,80
4,30
736
2,90
3,30
549
17.00
17.00
,?ssiek, tevens reparatie. Vrijblij-
-tenstr.24, Breda. 076-5211573
casions
280
Tel. 0162-683380.
Voorraad 400 auto's
ANWB-gekeurd N.A.P.
Ook huurkoop, leasing,
inruil, financiering. Garantie.
Tel. 0162-683380.
Goed, beter:
18
:ilv.
iwe
lure
v.,
,nt.,
Do,-.
PG.
96.
fc41.
b.j.
tooi,
50,-.
FIAT Panda 34, kleur wit.
APK jan,1997. Vraagprijs
1500,-. Tel. 076-5933456.
FORD
FORD Siërra 2 Itr injectie
GT, 4-drs sedan, dec.'92,
55.000 km, rood, zeer
compl., perf. st v. onderh.
17.500,-. 0162-687938.
MERCEDES
Mercedes 280 S, APK 2-97,
BBS velgen, Ford Fiesta bj.
'83, Opel Corsa 1.2, APK
10-96, VWJetta, bj '86,
LPG, nieuw!
Rotterdam (anp) - Het oms
treden afvalverwerkingsbe
drijf Tanker Cleaning Rotter
dam (TCR) heeft jarenlang
grof geld verdiend aan de
zogenaamde legale verwer
king van havenafval. In wer
kelijkheid verdween dit che
misch afval zo goedkoop
mogelijk, vaak illegaal.
Dat staat in het gisteren gepre
senteerde rapport 'Dossier TCR -
tien jaar schone schijn' van het
Wetenschappelijk Onderzoek- en
Documentatiecentrum (WODC)
van het ministerie van Justitie.
Het WODC-rapport is ronduit
vernietigend voor alle instanties
die bij de TCR-zaak betrokken
zijn geweest.
Volgens het WODC heeft het
ministerie van Verkeer en Water
staat het belangrijkste doel dat
met TCR werd nagestreefd, op
geen enkele wijze bereikt. Onder
minister Smit-Kroes kreeg het
managementteam van het bedrijf
tientallen miljoenen guldens sub
sidie. Ten onrechte, zo stellen de
onderzoekers vast.
„De overheid reageerde onvol
doende op signalen dat het mis
ging bij de verwerking van
scheepsafvalstoffen. Bovendien
werd haar milieubeleid geëvalu
eerd op basis van onbetrouwbare
cijfers. Daardoor werd niet voor-
'komen dat de zee en de binnen
wateren werden verontreinigd."
Uit het rapport blijkt ook dat
aanbieders van scheepsafval
nauwelijks konden nagaan of de
diensten waarvoor zij betaalden
ook daadwerkelijk werden uitge
voerd.
Effectieve controle op de nale
ving van wetten en regels was
praktisch onmogelijk. Jarenlang
gebruikte het ministerie inzamel-
gegevens als bewijs voor de effec
tiviteit van het beleid. Ambtena
ren sloegen waarschuwende sig
nalen in de wind.
Het ministerie van Justitie komt
met zijn bevindingen dicht in de
buurt van de conclusies van de
commissie-Ten Heuvelhof. Onder
leiding van deze hoogleraar
bestuurskunde aan de Techni
sche Universiteit Delft onder
zocht die commissie de handel
wijze van overheden in de TCR-
zaak.
In het rapport laat Ten Heuvelhof
geen spaan heel van de betrokken
toezichthoudende instanties en
overheden. „Het overheidstoe
zicht op het afvalverwerkingsbe
drijf TCR heeft aan alle kanten
gefaald," aldus het rapport.
Meer zaken die in de onderzoe
ken van het WODC en de com
missie-Ten Heuvelhof komen
bovendrijven, zijn al uitgebreid
aan de orde geweest tijdens de
rechtszaken tegen zes hoofdver
dachten binnen TCR, die allen tot
gevangenistraffen zijn veroor
deeld. De laatste juridische stap
pen worden dezer dagen gezet in
het hoger beroep tegen een van de
voormalige eigenaren, J.L. Tegen
hem is zeven jaar en vier maan
den geëist.
Uit het WODC-rapport blijkt dat
het bedrijf een milieubewust
imago opbouwde en zo een zoge
heten ISO-certificaat bemach
tigde. Voor de externe contacten
zette het bedrijf commissarissen
en adviseurs in. „Die beschikten
over goede ingangen in het
bedrijfsleven en de politiek."
De onderzoekers vragen zich in
dit verband af hoe het kwam dat
toezichthouders in de loop der
jaren een groot aantal processen-
verbaal tegen TCR hebben opge
maakt, maar waarom daar nau
welijks gehoor aan is gegeven.
De Algemene Rekenkamer
onderzoekt de financiële gang
van zaken bij het failliete afval
bedrijf en de subsidieverstrek
king door de rijksoverheid.
Onbekend is wanneer dit rapport
wordt gepresenteerd.
o
Den Haag (anp) - Het bedrijf Transvision, een voortzetting van
Treintaxi BV, gaat voor zakelijke reizigers vervoer van deur tot
deur aanbieden. De klant kan kiezen uit diverse vervoerswij
zen, eventueel in combinatie met elkaar, om de reis af te leggen.
Het eerste exemplaar van de nieuwe mobiliteitskaart Odyssey
waarmee de klanten kunnen reizen, is gisteren aangeboden aan
minister Jorritsma van Verkeer en Waterstaat.
In de praktijk werkt het nieuwe
systeem als volgt. De kaarthou
der belt het kantoor van Odyssey
en geeft aan dat hij van adres A
naar adres B wil reizen, waarbij
hij op een bepaald tijdstip in B
moet zijn. Hij krijgt vervolgens
verschillende mogelijkheden
aangeboden om de afstand af te
leggen. Bijvoorbeeld per taxi
naar het station, vervolgens in de
trein en het laatste stuk weer in
de taxi. Het bedrijf zorgt ervoor
dat de taxi de klant op tijd
ophaalt om de trein te halen en
dat er op het station van aan
komst weer een auto op hem staat
te wachten. Het in de keten opne
men van een huurauto behoort
ook tot de mogelijkheden. Wie
minder op de kosten hoeft te let
ten kan ook een auto met
chauffeur laten voorrijden.
Onderweg hoeft de reiziger alleen
maar zijn Odyssey-kaart te
tonen. Voor het aanbieden van
de vervoersketens heeft de orga
nisatie al contracten getekend
met de NS, alle treintaxibedrij-
ven en een groot aantal andere
taxibedrijven. Onderhandelingen
met autoverhuurbedrijven bevin
den zich in de eindfase. Voorlopig
richt het nieuwe initiatief zich
alleen op het zakelijke verkeer.
Bedrijven kunnen voor bepaalde
werknemers een kaart kopen. De
werkgever krijgt vervolgens
maandelijks een rekening voor de
verzorgde reizen en een overzicht
van de trajecten die zijn afgelegd.
Op het ministerie van Verkeer en
Waterstaat is de multi-mobili-
teitskaart met instemming
begroet. Ir. J. Remmen, directeur
individueel personenverkeer ten
departemente, zei bij de presen
tatie van de kaart grote toekomst
te zien voor de zogeheten keten
mobiliteit. Hij ziet in eerste
instantie goede mogelijkheden
voor het zakelijk verkeer, omdat
efficient reizen daar ook iets mag
kosten.
Als de reis van een Odyssey-klant
vertraging dreigt op te lopen door
een verstoring van het treinver
keer, dan kan met de klant
onderweg worden overlegd over
alternatieven. Voorwaarde is dan
wel dat betrokkene over een
draagbare telefoon beschikt.
Amsterdam (anp) - Nederlandse beleggers die hun geld hebben
gezet op struisvogels dreigen hun inzet te verliezen. Op last van
de Britse regering heeft de Ostrich Farming Corporation (OFC)
haar deuren moeten sluiten. Vermoedelijk hebben ook enkele
tientallen Nederlanders belegd in de struisvogels van de om
streden OFC, dat ook in Hoofddorp een vestiging heeft.
Een verkoper probeert in de Filipijnse hoofdstad Manilla zijn handgebouwde gitaren te slijten. Ze
kosten tussen de f 60 en f 75. foto epa
De onderneming stelde beleggers
een rendement van wel meer dan
50 procent per jaar in het voor
uitzicht. Vermoedelijk is dat
onwaarschijnlijk hoge percen
tage de reden geweest voor de
Britse overheid om in te grijpen.
Bij de OFC is een voorlopige
curator benoemd die nader
onderzoek naar de handel en
wandel van het bedrijf doet. De
Britse autoriteiten willen pas tij
dens een rechtszaak begin mei
volledige duidelijkheid geven
over de reden van hun interven
tie. Bij de omstreden onderne
ming zelf was niemand bereik
baar voor commentaar. OFC
adverteerde al enkele maanden in
Nederland. Beleggers kunnen
contracten afsluiten vanaf 3500
gulden; per contract geldt een
maximum van 35.000 gulden.
Doordat de investeerders eige
naar worden van een of meer
vogels is er geen sprake van een
collectieve belegging en valt de
onderneming buiten het toezicht
van De Nederlandsche Bank.
De Vereniging van Consumenten
en Geldzaken vermoedt dat
enkele tientallen Nederlanders
zich hebben laten verleiden tot
een belegging bij OFC. De vereni
ging vreest dat deze investeerders
niet veel meer van hun geld zul
len terugzien. „Het is vreselijk
wat er gebeurt," aldus voorzitter
R. Hilgersom. De organisatie trok
al enkele maanden geleden aan
de bel omdat de aanbieding van
OFC volgens haar was gestoeld
op drijfzand. De vereniging wees
er onder meer op dat er geen
gevestigde markt is voor het vlees
en het leer van struisvogels en dat
de beloofde 'terugkoopgarantie'
weinig om het lijf heeft.
Den Haag (anp) - Het slijters-
vakdiploma, tot 1995 een ver
plicht document voor de slij
ter in spé, is inzet geworden
van een juridische strijd. De
branche is zo gehecht aan het
inmiddels overbodige certifi
caat, dat twee partijen het
woord slijters vakdiploma als
merk hebben gedeponeerd.
Sinds 1 januari zijn de voorwaar
den om slijter te worden sterk
vereenvoudigd. Een toekomstig
drankdetaillist hoeft enkel nog
het middenstandsdiploma op zak
te hebben en een cursus sociale
hygiëne (een zeer beperkte oplei
ding voor slijters) te hebben
gevolgd. Daarmee is het slijters-
vakdiploma echter nog geenszins
verleden tijd, zo bleek gisteren
tijdens een kort geding in Den
Haag. De stichting Het Slijters
bureau is sinds de jaren vijftig de
door de overheid aangewezen
instantie om de examens voor het
diploma af te nemen. Het Slij
tersbureau wil het ouderwetse
diploma blijven uitreiken, hoe
wel aanstaande slijters daartoe
niet langer verplicht zijn. Het
bedrijfsschap vopr de detailhan
del in alcoholhoudende dranken
heeft echter de naam slijtersvak-
diploma als merk laten registre
ren. Het schap is van plan het
oude diploma te koppelen aan
een serie nieuwe cursussen.
Andere organisaties die van de
'merknaam' gebruik willen
maken, moeten voldoen aan de
voorwaarden van het bedrijfs
schap. Het Slijtersbureau is daar
woedend over en spande een kort
geding aan. De instelling meent
als enige de bevoegdheid te heb
ben om het gewraakte diploma
uit te geven. Voor de zekerheid
heeft ook het bureau het diploma
als merknaam laten registreren.
De branche blijkt veel waarde te
hechten aan diploma's en certifi
caten. Tijdens de zitting bleek
dat de grote slijtersketens en de
zelfstandige slijterijen een conve
nant hebben gesloten waarin ze
elkaar verplichten alleen
bedrijfsleiders aan te stellen met
een slijtersvakdiploma. „De slij
tersbranche is nogal conserva
tief," aldus secretaris C. Ultee
van het bedrijfschap.
Vice-president mr. E. Numann
van de rechtbank in Den Haag
noemde het opmerkelijke kort
geding een 'civielrechtelijke
kramp in de zij van een deregu-
lerinsoperatie'. Op zijn aanraden
wachten partijen niet op een von
nis maar proberen de zaak in der
minne te schikken. Het Slijters
bureau en het bedrijfschap heb
ben daarvoor twee maanden de
tijd.
Door onze redactie economie
Amsterdam - Tot tien tellen:
de meeste mensen ervaren
dezer dagen bij de omzetting
van de oude in de nieuwe
telefoonnummers dat dat nog
wel gaat. Maar straks zullen
ze in de winkel en thuis hun
Nederlandse guldens met een
getal tussen 2,07 tot 2,40
moeten vermenigvuldigen om
op de nieuwe euro-prijs uit te
kunnen komen. Dat is pas
tellen of rekenen.
Niemand, de autoriteiten in
Brussel en Den Haag niet, de
banken en het bedrijfsleven niet,
de middenstand niet, niemand
verwacht dat die rekenpartij
geen grote problemen zal geven.
De omnummering van 10 april is
daarbij vergeleken kinderspel.
Nog even het scenario van de
invoering van de nieuwe Euro
pese munt, die euro zal heten:
begin 1998 wordt bekend
gemaakt welke landen in aan
merking komen voor de Econo
mische en Monetaire Unie EMU,
eind 1998 worden de wisselkoer
sen van de uitverkoren landen
gefixeerd, waarna de waarde
van de euro zal worden vastge
steld. In 1999, 2000 en 2001 zal
de nieuwe munt uitsluitend in
het verkeer tussen banken (en
giraal) worden gebruikt, van 1
januari 2002 tot 1 juli 2002
komen de euromunten en -bank
biljetten in circulatie naast de
oude munteenheid en vanaf 1
juli 2002 zijn de nationale valuta
voltooid verleden tijd. Een een
voudig draaiboek, zo te zien,
voor wat 'de grootste operatie
aller tijden' wordt genoemd. In
het economisch verkeer dan wel
te verstaan.
Hoe simpel ook, er zullen vanaf
nu tot het 'uur u' toch nog heel
wat congressen en symposia aan
die euro moeten worden gewijd.
Het congres van Focus de afgelo
pen twee dagen in het Amster
damse Hilton (a 1.995 per per
soon) is slechts één uit die reeks.
Om de euro-introductie op een
voor hem zo gunstig mogelijke
manier te beïnvloeden is elke
belangengroep nu vreselijk aan
het lobbyen in Brussel en Den
Haag, zolang het scenario nog
helemaal moet worden ingevuld.
Anette Meijer van EuroCom-
merce, de belangenvereniging
van de Europese handel, pleitte
er op het Focus-congres voor om
het 'uur u' van de invoering,
middernacht 1 januari 2002, te
verschuiven naar een tijdstip dat
de handel en middenstand beter
uitkomt.
„1 januari is voor ons gewoon de
allerdruktse tijd van het jaar.
Dan worden de voorraden geïn
ventariseerd en de balansen
opgemaakt. Op dat moment heb
ben we wel iets anders aan ons
hoofd dan de zaak klaar maken
voor de nieuwe munt." Zij vond
de periode van 15/02 tot 15/03
veel beter, want normaal is dat
de slapste tijd van het jaar.
„En realiseert men zich wel wat
dat voor de handel betekent zes
maanden lang met twee prijzen
werken? Bij reclame-aanbiedin
gen kan dat al betekenen dat er
in de winkel vier prijzen moeten
worden geafficheerd: twee voor
de oude prijs in de oude en
nieuwe munt, en twee voor de
aanbiedingsprijs in ook de gul
den en de euro. Dat wordt echt
een krankzinnige toestand. En
wat gebeurt er met het afronden
van de prijzen?" De concurrentie
in haar sector is zo enorm dat
altijd naar beneden zal moeten
worden afgerond. Leuk voor de
consument, maar nadelig voor
de handel.
Legio zijn de praktische proble
men die in elk geval vóór 1 janu
ari 2002 moeten worden opge
lost. C. van Draanen, van de
Nederlandse Munt NV, die dus
de nieuwe euro's voor Nederland
moet gaan fabriceren, noemde
het 'voorbeeldje' van de bevoor
rading van alle 200.000 winkels
en 10.000 bankfilialen met de
nieuwe munt aan de vooravond
van die eerste januari 2002.
De 2,5 miljard nieuwe munten
die voor Nederland nodig zijn,
moeten verspreid worden. Die
munten wegen 10.000 ton. Een
waardetransportauto kan maar
1 a 2 ton per keer laden. Voor de
verspreiding zijn dus 5.000 tot
10.000 ritten nodig. „Als dat
allemaal in de laatste week voor
Nieuwjaar 2002 moet plaats vin
den, waar halen we dan de geld
auto's vandaan? Die zijn er nu
niet, dan niet, en nooit niet. Dat
betekent dat we al lang voor 1
januari met de verspreiding
moeten gaan beginnen, maar ook
niet te lang, want het is al een
hele toer om de munten op tijd
klaar te krijgen.
„En hoe moet dan dan met de
beveiliging van dat vervoer? We
weten het niet. U zult met mij
begrijpen dat de voorbereiding
van de introductie van de Euro
nog heel veel denkwerk, maar
vooral overleg en begrip voor
elkaar zal vergen."
Van onze verslaggever
Rotterdam - Het eerste kwar
taal van 1996 is voor de Bre
dase snoepfabrikant Van
Melle beter verlopen dan de
eerste drie maanden van vorig
jaar. Dat meldde directievoor
zitter I. van Melle gisteren op
de aandeelhoudersvergade
ring in Rotterdam.
De volumegroei in de eerste drie
maanden bedroeg 8 procent. Van
Melle vindt het nog te vroeg om
een concrete winstverwachting
voor dit jaar uit te spreken. Wel
gaat men uit van 'een gezond
winstniveau'. De marges zullen
enigszins onder druk komen te
staan door onder meer aanloop
verliezen in China en door de
kosten van de reorganisatie van
de verkooporganisatie in Oost-
Europa.
De bouw van de Chinese fabriek
is iets later van start gegaan dan
gepland door 'bureaucratisch
oponthoud'. De fabriek zal in de
loop van dit jaar gaan draaien.
Het break-even-point wordt ech
ter pas in '98 bereikt, aldus Van
Melle.
De snoepfabrikant (Mentos,
Fruit-tella) zag in 1995 de winst
met 6 miljoen gulden dalen tot 48
miljoen gulden. Die winstdaling
is volgens Van Melle niet veront
rustend omdat 1994 een uitzon
derlijk goed jaar was geweest. De
omzet van Van Melle bedroeg
vorig jaar 707 miljoen gulden.
Eindhoven - Voormalig hoofdre
dacteur Ed van Westerloo van het
NOS-journaal gaat onderzoeken
hoe de commerciële zender Regio
TV (VNU Dagbladen) en Brabant
TV (Omroep Brabant), die beide
in het najaar in Brabant willen
gaan uitzenden, zouden kunnen
gaan samenwerken op één kabel
kanaal.
Cultuur-gedeputeerde M. Magis-
Habets bevestigde dat het pro
vinciebestuur met Van Westerloo
in gesprek is over beider voor
waarden en over de uitgangspun
ten voor het onderzoek. Van Wes
terloo verrichte onlangs al een
zelfde taak in Limburg.
Van Westerloo heeft tegenwoor
dig een media-adviesbureau. Hij
is als onafhankelijk deskundige
aangezocht door het provinciebe
stuur. Gedeputeerde Staten (GS)
Willen dat er 'zo spoedig moge
lijk' duidelijkheid komt over de
mogelijkheden van samenwer
king, mede omdat die samenwer
king de televisieplannen van de
deels met publieke middelen
gefinancierde Omroep Brabant
goedkoper zou maken en er effi
ciënter gewerkt zou kunnen wor
den.
In het verleden werd samenwer
king tussen een publieke en een
commerciële regionale zender
wettelijk niet toegestaan. De
laatste tijd is er rek gekomen in
de houding van de overheid op
dat gebied. De beide in de start
blokken staande regionale tv-
omroepen hebben zich al bereid
verklaard aan het onderzoek mee
te werken.
Washington/Chicago (afp/rtr) - Honderden werkneemsters
van de Mitsubishi-vestiging in Normal, in de staat Illinois,
zouden sinds 1990 blootgesteld aan seksuele intimidatie.
De Amerikaanse commissie
voor gelijke rechten voor werk
nemers heeft daarom een aan
klacht ingediend tegen het
Japanse autoconcern Mitsub
ishi.
De klachten variëren van het
knijpen in borsten en dijen tot
tekeningen van geslachtsdelen
met namen van werkneemsters
op de assembleerlijn. Vrouwen
die er wat van zeiden, werden
belachelijk gemaakt of
bedreigd met lichamelijk
geweld. Sommigen werden
gedwongen tot seksuele
omgang als ze hun baan wilden
houden.
Volgens Paul Igasaki, onder
voorzitter van de commissie,
zou het wel eens kunnen gaan
om de grootste zaak rond sek
suele intimidatie in de Ameri
kaanse geschiedenis. Hij had
weinig goede woorden over
voor een grote werkgever die
volgens hem jarenlang deze
schokkende praktijken door de
vingers heeft gezien. Vooral het
middenkader zou zich daaraan
schuldig hebben gemaakt.
De commissie wil dat er een'
einde komt aan de praktijken
en eist smartegeld plus ach
terstallig loon voor ontslagen
werkneemsters. De bedragen
zouden kunnen oplopen tot
300.000 dollar per vrouw of bij
elkaar meer dan tien miljoen
dollar. Vrouwen die hun baan
verloren, moeten weer in dienst
worden genomen. Zo'n hon
derd werkneemsters zijn
gehoord. Ongeveer 700 vrou
wen zouden in aanmerking
komen voor smartegeld.
De zaak werd in 1993 en 1994
aan het rollen gebracht door 26
werkneemsters. Ze stapten
naar de commissie toen hun
klacht binnen het bedrijf niets
opleverde. G. Shultz, vice-pre
sident van de fabriek in Nor-
mal, ontkent de beschuldigin
gen.
Volgens hem houden ze ver
band met de komende presi
dentsverkiezingen, daarmee
suggererend dat president
Clinton met de kwestie de
vrouwelijke kiezers probeert te
paaien.
Rotterdam - Het zeep- en voedingsmiddelenconcern Unilever
gaat een ijsfabriek onder de naam Wall's bouwen in Vietnam. De
Brits-Nederlandse onderneming heeft hiervoor toestemming
gekregen van de Vietnamese autoriteiten. De fabriek, waarmee
een investering is gemoeid van 36 miljoen gulden, komt te staan in
Cu Chi. Deze plaats ligt vijfendertig kilometer ten noordwesten
van Ho Chi Minh Stad, het vroegere Saigon. De vestiging zal werk
bieden aan honderdvijftigmensen.
Unilever is sinds 1995 actief in Vietnam. Het concern heeft twee
samenwerkingsverbanden, Lever Haso in Hanoi en Lever Viso in
Ho Chi Minh Stad. Beide fabrieken, die zeepproducten maken,
tellen in totaal zevenhonderdvijftig medewerkers.
New Vork - Microsoft, MCI Communications en Digital Equip
ment gaan samenwerken bij het ontwikkelen van Intranet-dien-
sten. De drie Amerikaanse concerns op het gebied van software,
telecommunicatie en computers willen op deze groeimarkt hun
krachten bundelen.
Een Intranet is een intern netwerk op basis van de techniek van
het openbare Internet. Via een Intranet kunnen medewerkers van
grote bedrijven over de hele wereld met elkaar communiceren en
samenwerken zonder dat buitenstaanders er toegang toe hebben.
Deze zomer moeten de eerste mogelijkheden in de Verenigde Sta
ten op de markt gebracht worden.
Apeldoorn - Het Kadaster heeft vorig jaar 20 miljoen gulden net
towinst geboekt op een omzet van 453 miljoen. Het is het eerste
volledige boekjaar van deze op 1 mei 1994 "verzelfstandigde
dienst. In de periode mei tot en met december van 1994 kwam de
nettowinst veel hoger uit, namelijk 100 miljoen op een omzet van
343 miljoen. Die extreem hoge nettowinst kwam het Kadaster
destijds goed uit, omdat het daarmee de toen nog slechte finan
ciële positie op peil kon brengen.
De winstverlaging in 1995 is veroorzaakt door de nieuwe, lagere
tarieven van het Kadaster. Ook is het aanbod van hypotheekakten
vorig jaar teruggelopen.
Rotterdam - Marktleider Shell verhoogt morgen zijn prijzen voor
de diverse soorten benzine met twee cent per liter. De adviesprijs
voor een liter loodvrije benzine stijgt daardoor naar 2,01.
Superbenzine zonder lood gaat 2,06 per liter kosten en gewone
superbenzine 2,18. De prijs van diesel blijft gehandhaafd op
142,4 cent per liter. De vrije benzinehandelaren, verenigd in de
Novok, verhogen hun prijzen vooralsnog niet.
Zoetermeer - De Industriebond FNV wil dat minister Zalm van
Financiën minder straf bezuinigt om aan de EMU-norm te vol-^
doen. Volgens de vakbond is Zalms beleid slecht voor de econo
mische groei en werkgelegenheid.
„De Zalm-norm betekent extra bezuinigingen. De binnenlandse
bestedingen lopen al jaren achter. Extra bezuinigingen zal de
vraag naar producten verder doen afnemen. Deze regering moet
niet verder breken, maar bouwen," zo sprak bondsvoorzitter B.
van der Weg gisteren bij de aanvang van de bondsraadvergade
ring. Hij vindt Zalm in dit opzicht roomser dan de paus. Zalm wil
een begrotingstekort van 2 procent halen, terwijl grote buur
Duitsland nauwelijks op de 3 procent uitkomt.
Bonn - Het door Arbeidsminister Bliim gelanceerde voorstel om
op het ziekengeld te bezuinigen en bij ziekte niet automatisch het
volle loon door te betalen, heeft in Duitsland een soort van oor
logsstemming veroorzaakt. IG-Metall-vakbondsvoorzitter Klaus
Zwickel sprak nu al van een 'hete herfst' die gaat komen als het
kabinet doorgaat met de ombouw van het sociale stelsel.
Gisteren werden de werkloosheidscijfers over de maand maart
gepresenteerd. Die blijven volgens de vakbonden alarmerend
hoog, ook al is ten opzichte van februari een lichte daling geregi
streerd. Duitsland telt nog altijd meer dan 4,14 miljoen werklo
zen; zij het 130.000 minder dan vorige maand. Het landelijk werk
loosheidspercentage zakte van 11,1 naar 10,8%. Voornamelijk de
hervatting van veel bouwwerkzaamheden, aan het einde van de
winter, veroorzaakte de minimale daling.
(ADVERTENTIE)
Vanaf 31 maart vertrekt Air UK drie maal daags
vanaf Rotterdam Airport naar Londen Stansted. U
vliegt met onze comfortabele jetservice en de eerste
vlucht vertrekt al om
7.25 uur. Ter kennis
making biedt Air UK
u de komende maanden vele gratis extra's. Air UK
brengt u zonder onnodig oponthoud, dus stress
vrij, naar het ruim opgezette, ultramoderne
Londen Stansted. Daar stapt u over in de super-
Rotterdam
Airport
Londen
Stansted
snelle Skytrain, die er voor zorgt dat u ruim
schoots vóór negen uur in hartje Londen arriveert.
Dankzij de hechte samen
werking met de KLM-
Northwest Alliance, pro
fiteert u ook bij Air UK
van het Flying Dutchman-program-
ma. Vraag uw reisbureau naar onze
ideale vluchttijden of bel rechtstreeks
Air UK: (020) 648 71 02.
BOTTMD»*
07.25 uur
18.40 uur
Efficiently yours
I9t
fcl