Odysseykaart vervoert van deur tot deur Kritiek op overheid in rapport Tanker Cleaning Rotterdam The Guitarman Betalen met de euromunt, dat wordt pas rekenen erderij Rijnders 1 Auto's te koop gevraagd. Autobedrijf Musterd b.v. Kleintje Debacle dichtbij voor beleggers in struisvogels Slijtersbranche ruziet over vakdiploma Van Melle: 1996 goed van start Rotterdam verdient de beste vlucht naar Londen: Stansted. epftürlK A6 DE STEM ECONOMIE A7 Luto's uto-ABC 0115-614618 Voor zakelijke reizigers: Geldtransport Onderzoek naar samenwerking Brabantse tv Honderden werkneemsters Mitsubishi geïntimideerd ECONOMIE KORT Ijsfabriek Unilever in Vietnam Samenwerking op Intranet-markt Winst Kadaster twintig miljoen gulden Shell verhoogt benzineprijzen 'Beleid Zalm is slecht' Sociale onrust Duitsland blijft \PRIL 1996 DONDERDAG 11 APRIL 1996 ill Street 09/04 10/04 1 signal 57 56% l.brands 43 42% B.tel.tel 60'/t 61% >o corp 73 73 ■co ine. 34'/) 35 B company 50% 5J B. steel 13 13% Big co 82% 80% ngton sfe 81% 79% ■pacific 19% 19% Bron 56'/, 55% Buita 14% 13% ■sier 61% 61 lorp 79% 76 Is.edison 30% 29 Itequipm. 54 53% lont nemours 82% 82% 1/ chemical 89% 89 Itman kodak 69% 69 Ion corp 83% 82% H motor 35% 34% 1. electric 78% 76% n. motors 54% 55% Idyear 51% 51% wlett-pack. 96 97% bus.mach. 118% 116% Industries 25% 25% r airlines 35% 35% 38% 38 tdonnell 90% 88% krek co. 61% 58% bbit oil 117% 115% negafinanc. 32 32 lilips 35 34% Lal dutch 146% 146% ars roebuck 48% 46% kaco ine. 87% 86% svelers 62 59% kited techn. 110% 109 estinghouse 18% 18% hitman corp 23% 22 oolworth 15% 15% vorige koers |k slotkoers gisteren laten bieden exclaim ex dividend gedaan/bieden gedaan/laten bieden en ex dividend Ih laten en dividend Ik gedaan en laten ex dividend If gedaan en bieden ex dividend 907 3,90 4,30 928 1,50 1,70 1185 3,60 4,50 1291 1,50 2,00 579 37,00 b 38,30 596 10,20 10,30 1037 6,30 8,90 1419 2,70 4,20 857 1,80 2,55 732 4,20 4,30 909 9,90 14,00 1446 5,80 10,20 b J778 3,10 6,10 b 905 1,50 3,20 569 1,40 1150 8,30 a 11,40 b 807 6,20 8,70 970 4,40 6,10 607 1,00 0,60 1520 1,50 0,70 a 958 2,60 1,20 1999 4,90 2,40 a 1258 8,30 b 4,50 576 7,80 5,60 2057 0,20 0,30 857 1,70 1,90 1109 1,30 1,80 1041 2,10 2,50 637 16,90 17,70 938 14,60 14,50 855 1,80 2,10 575 1,70 1,70 1182 4,00 6,30 779 0,40 0,90 1043 14,00 16,70 a 1828 7,00 8,50 2748 3,00 4,20 606 4,80 b 6,00 843 0,50 0,50 746 0,20 0,20 638 4,60 a 4,10 b 904 3,00 3,00 726 2,10 2,10 b 1193 12,20 12,20 638 0,80 0,70 a 809 2,00 1,90 a 745 4,00 4,20 a 577 3,80 4,30 736 2,90 3,30 549 17.00 17.00 ,?ssiek, tevens reparatie. Vrijblij- -tenstr.24, Breda. 076-5211573 casions 280 Tel. 0162-683380. Voorraad 400 auto's ANWB-gekeurd N.A.P. Ook huurkoop, leasing, inruil, financiering. Garantie. Tel. 0162-683380. Goed, beter: 18 :ilv. iwe lure v., ,nt., Do,-. PG. 96. fc41. b.j. tooi, 50,-. FIAT Panda 34, kleur wit. APK jan,1997. Vraagprijs 1500,-. Tel. 076-5933456. FORD FORD Siërra 2 Itr injectie GT, 4-drs sedan, dec.'92, 55.000 km, rood, zeer compl., perf. st v. onderh. 17.500,-. 0162-687938. MERCEDES Mercedes 280 S, APK 2-97, BBS velgen, Ford Fiesta bj. '83, Opel Corsa 1.2, APK 10-96, VWJetta, bj '86, LPG, nieuw! Rotterdam (anp) - Het oms treden afvalverwerkingsbe drijf Tanker Cleaning Rotter dam (TCR) heeft jarenlang grof geld verdiend aan de zogenaamde legale verwer king van havenafval. In wer kelijkheid verdween dit che misch afval zo goedkoop mogelijk, vaak illegaal. Dat staat in het gisteren gepre senteerde rapport 'Dossier TCR - tien jaar schone schijn' van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) van het ministerie van Justitie. Het WODC-rapport is ronduit vernietigend voor alle instanties die bij de TCR-zaak betrokken zijn geweest. Volgens het WODC heeft het ministerie van Verkeer en Water staat het belangrijkste doel dat met TCR werd nagestreefd, op geen enkele wijze bereikt. Onder minister Smit-Kroes kreeg het managementteam van het bedrijf tientallen miljoenen guldens sub sidie. Ten onrechte, zo stellen de onderzoekers vast. „De overheid reageerde onvol doende op signalen dat het mis ging bij de verwerking van scheepsafvalstoffen. Bovendien werd haar milieubeleid geëvalu eerd op basis van onbetrouwbare cijfers. Daardoor werd niet voor- 'komen dat de zee en de binnen wateren werden verontreinigd." Uit het rapport blijkt ook dat aanbieders van scheepsafval nauwelijks konden nagaan of de diensten waarvoor zij betaalden ook daadwerkelijk werden uitge voerd. Effectieve controle op de nale ving van wetten en regels was praktisch onmogelijk. Jarenlang gebruikte het ministerie inzamel- gegevens als bewijs voor de effec tiviteit van het beleid. Ambtena ren sloegen waarschuwende sig nalen in de wind. Het ministerie van Justitie komt met zijn bevindingen dicht in de buurt van de conclusies van de commissie-Ten Heuvelhof. Onder leiding van deze hoogleraar bestuurskunde aan de Techni sche Universiteit Delft onder zocht die commissie de handel wijze van overheden in de TCR- zaak. In het rapport laat Ten Heuvelhof geen spaan heel van de betrokken toezichthoudende instanties en overheden. „Het overheidstoe zicht op het afvalverwerkingsbe drijf TCR heeft aan alle kanten gefaald," aldus het rapport. Meer zaken die in de onderzoe ken van het WODC en de com missie-Ten Heuvelhof komen bovendrijven, zijn al uitgebreid aan de orde geweest tijdens de rechtszaken tegen zes hoofdver dachten binnen TCR, die allen tot gevangenistraffen zijn veroor deeld. De laatste juridische stap pen worden dezer dagen gezet in het hoger beroep tegen een van de voormalige eigenaren, J.L. Tegen hem is zeven jaar en vier maan den geëist. Uit het WODC-rapport blijkt dat het bedrijf een milieubewust imago opbouwde en zo een zoge heten ISO-certificaat bemach tigde. Voor de externe contacten zette het bedrijf commissarissen en adviseurs in. „Die beschikten over goede ingangen in het bedrijfsleven en de politiek." De onderzoekers vragen zich in dit verband af hoe het kwam dat toezichthouders in de loop der jaren een groot aantal processen- verbaal tegen TCR hebben opge maakt, maar waarom daar nau welijks gehoor aan is gegeven. De Algemene Rekenkamer onderzoekt de financiële gang van zaken bij het failliete afval bedrijf en de subsidieverstrek king door de rijksoverheid. Onbekend is wanneer dit rapport wordt gepresenteerd. o Den Haag (anp) - Het bedrijf Transvision, een voortzetting van Treintaxi BV, gaat voor zakelijke reizigers vervoer van deur tot deur aanbieden. De klant kan kiezen uit diverse vervoerswij zen, eventueel in combinatie met elkaar, om de reis af te leggen. Het eerste exemplaar van de nieuwe mobiliteitskaart Odyssey waarmee de klanten kunnen reizen, is gisteren aangeboden aan minister Jorritsma van Verkeer en Waterstaat. In de praktijk werkt het nieuwe systeem als volgt. De kaarthou der belt het kantoor van Odyssey en geeft aan dat hij van adres A naar adres B wil reizen, waarbij hij op een bepaald tijdstip in B moet zijn. Hij krijgt vervolgens verschillende mogelijkheden aangeboden om de afstand af te leggen. Bijvoorbeeld per taxi naar het station, vervolgens in de trein en het laatste stuk weer in de taxi. Het bedrijf zorgt ervoor dat de taxi de klant op tijd ophaalt om de trein te halen en dat er op het station van aan komst weer een auto op hem staat te wachten. Het in de keten opne men van een huurauto behoort ook tot de mogelijkheden. Wie minder op de kosten hoeft te let ten kan ook een auto met chauffeur laten voorrijden. Onderweg hoeft de reiziger alleen maar zijn Odyssey-kaart te tonen. Voor het aanbieden van de vervoersketens heeft de orga nisatie al contracten getekend met de NS, alle treintaxibedrij- ven en een groot aantal andere taxibedrijven. Onderhandelingen met autoverhuurbedrijven bevin den zich in de eindfase. Voorlopig richt het nieuwe initiatief zich alleen op het zakelijke verkeer. Bedrijven kunnen voor bepaalde werknemers een kaart kopen. De werkgever krijgt vervolgens maandelijks een rekening voor de verzorgde reizen en een overzicht van de trajecten die zijn afgelegd. Op het ministerie van Verkeer en Waterstaat is de multi-mobili- teitskaart met instemming begroet. Ir. J. Remmen, directeur individueel personenverkeer ten departemente, zei bij de presen tatie van de kaart grote toekomst te zien voor de zogeheten keten mobiliteit. Hij ziet in eerste instantie goede mogelijkheden voor het zakelijk verkeer, omdat efficient reizen daar ook iets mag kosten. Als de reis van een Odyssey-klant vertraging dreigt op te lopen door een verstoring van het treinver keer, dan kan met de klant onderweg worden overlegd over alternatieven. Voorwaarde is dan wel dat betrokkene over een draagbare telefoon beschikt. Amsterdam (anp) - Nederlandse beleggers die hun geld hebben gezet op struisvogels dreigen hun inzet te verliezen. Op last van de Britse regering heeft de Ostrich Farming Corporation (OFC) haar deuren moeten sluiten. Vermoedelijk hebben ook enkele tientallen Nederlanders belegd in de struisvogels van de om streden OFC, dat ook in Hoofddorp een vestiging heeft. Een verkoper probeert in de Filipijnse hoofdstad Manilla zijn handgebouwde gitaren te slijten. Ze kosten tussen de f 60 en f 75. foto epa De onderneming stelde beleggers een rendement van wel meer dan 50 procent per jaar in het voor uitzicht. Vermoedelijk is dat onwaarschijnlijk hoge percen tage de reden geweest voor de Britse overheid om in te grijpen. Bij de OFC is een voorlopige curator benoemd die nader onderzoek naar de handel en wandel van het bedrijf doet. De Britse autoriteiten willen pas tij dens een rechtszaak begin mei volledige duidelijkheid geven over de reden van hun interven tie. Bij de omstreden onderne ming zelf was niemand bereik baar voor commentaar. OFC adverteerde al enkele maanden in Nederland. Beleggers kunnen contracten afsluiten vanaf 3500 gulden; per contract geldt een maximum van 35.000 gulden. Doordat de investeerders eige naar worden van een of meer vogels is er geen sprake van een collectieve belegging en valt de onderneming buiten het toezicht van De Nederlandsche Bank. De Vereniging van Consumenten en Geldzaken vermoedt dat enkele tientallen Nederlanders zich hebben laten verleiden tot een belegging bij OFC. De vereni ging vreest dat deze investeerders niet veel meer van hun geld zul len terugzien. „Het is vreselijk wat er gebeurt," aldus voorzitter R. Hilgersom. De organisatie trok al enkele maanden geleden aan de bel omdat de aanbieding van OFC volgens haar was gestoeld op drijfzand. De vereniging wees er onder meer op dat er geen gevestigde markt is voor het vlees en het leer van struisvogels en dat de beloofde 'terugkoopgarantie' weinig om het lijf heeft. Den Haag (anp) - Het slijters- vakdiploma, tot 1995 een ver plicht document voor de slij ter in spé, is inzet geworden van een juridische strijd. De branche is zo gehecht aan het inmiddels overbodige certifi caat, dat twee partijen het woord slijters vakdiploma als merk hebben gedeponeerd. Sinds 1 januari zijn de voorwaar den om slijter te worden sterk vereenvoudigd. Een toekomstig drankdetaillist hoeft enkel nog het middenstandsdiploma op zak te hebben en een cursus sociale hygiëne (een zeer beperkte oplei ding voor slijters) te hebben gevolgd. Daarmee is het slijters- vakdiploma echter nog geenszins verleden tijd, zo bleek gisteren tijdens een kort geding in Den Haag. De stichting Het Slijters bureau is sinds de jaren vijftig de door de overheid aangewezen instantie om de examens voor het diploma af te nemen. Het Slij tersbureau wil het ouderwetse diploma blijven uitreiken, hoe wel aanstaande slijters daartoe niet langer verplicht zijn. Het bedrijfsschap vopr de detailhan del in alcoholhoudende dranken heeft echter de naam slijtersvak- diploma als merk laten registre ren. Het schap is van plan het oude diploma te koppelen aan een serie nieuwe cursussen. Andere organisaties die van de 'merknaam' gebruik willen maken, moeten voldoen aan de voorwaarden van het bedrijfs schap. Het Slijtersbureau is daar woedend over en spande een kort geding aan. De instelling meent als enige de bevoegdheid te heb ben om het gewraakte diploma uit te geven. Voor de zekerheid heeft ook het bureau het diploma als merknaam laten registreren. De branche blijkt veel waarde te hechten aan diploma's en certifi caten. Tijdens de zitting bleek dat de grote slijtersketens en de zelfstandige slijterijen een conve nant hebben gesloten waarin ze elkaar verplichten alleen bedrijfsleiders aan te stellen met een slijtersvakdiploma. „De slij tersbranche is nogal conserva tief," aldus secretaris C. Ultee van het bedrijfschap. Vice-president mr. E. Numann van de rechtbank in Den Haag noemde het opmerkelijke kort geding een 'civielrechtelijke kramp in de zij van een deregu- lerinsoperatie'. Op zijn aanraden wachten partijen niet op een von nis maar proberen de zaak in der minne te schikken. Het Slijters bureau en het bedrijfschap heb ben daarvoor twee maanden de tijd. Door onze redactie economie Amsterdam - Tot tien tellen: de meeste mensen ervaren dezer dagen bij de omzetting van de oude in de nieuwe telefoonnummers dat dat nog wel gaat. Maar straks zullen ze in de winkel en thuis hun Nederlandse guldens met een getal tussen 2,07 tot 2,40 moeten vermenigvuldigen om op de nieuwe euro-prijs uit te kunnen komen. Dat is pas tellen of rekenen. Niemand, de autoriteiten in Brussel en Den Haag niet, de banken en het bedrijfsleven niet, de middenstand niet, niemand verwacht dat die rekenpartij geen grote problemen zal geven. De omnummering van 10 april is daarbij vergeleken kinderspel. Nog even het scenario van de invoering van de nieuwe Euro pese munt, die euro zal heten: begin 1998 wordt bekend gemaakt welke landen in aan merking komen voor de Econo mische en Monetaire Unie EMU, eind 1998 worden de wisselkoer sen van de uitverkoren landen gefixeerd, waarna de waarde van de euro zal worden vastge steld. In 1999, 2000 en 2001 zal de nieuwe munt uitsluitend in het verkeer tussen banken (en giraal) worden gebruikt, van 1 januari 2002 tot 1 juli 2002 komen de euromunten en -bank biljetten in circulatie naast de oude munteenheid en vanaf 1 juli 2002 zijn de nationale valuta voltooid verleden tijd. Een een voudig draaiboek, zo te zien, voor wat 'de grootste operatie aller tijden' wordt genoemd. In het economisch verkeer dan wel te verstaan. Hoe simpel ook, er zullen vanaf nu tot het 'uur u' toch nog heel wat congressen en symposia aan die euro moeten worden gewijd. Het congres van Focus de afgelo pen twee dagen in het Amster damse Hilton (a 1.995 per per soon) is slechts één uit die reeks. Om de euro-introductie op een voor hem zo gunstig mogelijke manier te beïnvloeden is elke belangengroep nu vreselijk aan het lobbyen in Brussel en Den Haag, zolang het scenario nog helemaal moet worden ingevuld. Anette Meijer van EuroCom- merce, de belangenvereniging van de Europese handel, pleitte er op het Focus-congres voor om het 'uur u' van de invoering, middernacht 1 januari 2002, te verschuiven naar een tijdstip dat de handel en middenstand beter uitkomt. „1 januari is voor ons gewoon de allerdruktse tijd van het jaar. Dan worden de voorraden geïn ventariseerd en de balansen opgemaakt. Op dat moment heb ben we wel iets anders aan ons hoofd dan de zaak klaar maken voor de nieuwe munt." Zij vond de periode van 15/02 tot 15/03 veel beter, want normaal is dat de slapste tijd van het jaar. „En realiseert men zich wel wat dat voor de handel betekent zes maanden lang met twee prijzen werken? Bij reclame-aanbiedin gen kan dat al betekenen dat er in de winkel vier prijzen moeten worden geafficheerd: twee voor de oude prijs in de oude en nieuwe munt, en twee voor de aanbiedingsprijs in ook de gul den en de euro. Dat wordt echt een krankzinnige toestand. En wat gebeurt er met het afronden van de prijzen?" De concurrentie in haar sector is zo enorm dat altijd naar beneden zal moeten worden afgerond. Leuk voor de consument, maar nadelig voor de handel. Legio zijn de praktische proble men die in elk geval vóór 1 janu ari 2002 moeten worden opge lost. C. van Draanen, van de Nederlandse Munt NV, die dus de nieuwe euro's voor Nederland moet gaan fabriceren, noemde het 'voorbeeldje' van de bevoor rading van alle 200.000 winkels en 10.000 bankfilialen met de nieuwe munt aan de vooravond van die eerste januari 2002. De 2,5 miljard nieuwe munten die voor Nederland nodig zijn, moeten verspreid worden. Die munten wegen 10.000 ton. Een waardetransportauto kan maar 1 a 2 ton per keer laden. Voor de verspreiding zijn dus 5.000 tot 10.000 ritten nodig. „Als dat allemaal in de laatste week voor Nieuwjaar 2002 moet plaats vin den, waar halen we dan de geld auto's vandaan? Die zijn er nu niet, dan niet, en nooit niet. Dat betekent dat we al lang voor 1 januari met de verspreiding moeten gaan beginnen, maar ook niet te lang, want het is al een hele toer om de munten op tijd klaar te krijgen. „En hoe moet dan dan met de beveiliging van dat vervoer? We weten het niet. U zult met mij begrijpen dat de voorbereiding van de introductie van de Euro nog heel veel denkwerk, maar vooral overleg en begrip voor elkaar zal vergen." Van onze verslaggever Rotterdam - Het eerste kwar taal van 1996 is voor de Bre dase snoepfabrikant Van Melle beter verlopen dan de eerste drie maanden van vorig jaar. Dat meldde directievoor zitter I. van Melle gisteren op de aandeelhoudersvergade ring in Rotterdam. De volumegroei in de eerste drie maanden bedroeg 8 procent. Van Melle vindt het nog te vroeg om een concrete winstverwachting voor dit jaar uit te spreken. Wel gaat men uit van 'een gezond winstniveau'. De marges zullen enigszins onder druk komen te staan door onder meer aanloop verliezen in China en door de kosten van de reorganisatie van de verkooporganisatie in Oost- Europa. De bouw van de Chinese fabriek is iets later van start gegaan dan gepland door 'bureaucratisch oponthoud'. De fabriek zal in de loop van dit jaar gaan draaien. Het break-even-point wordt ech ter pas in '98 bereikt, aldus Van Melle. De snoepfabrikant (Mentos, Fruit-tella) zag in 1995 de winst met 6 miljoen gulden dalen tot 48 miljoen gulden. Die winstdaling is volgens Van Melle niet veront rustend omdat 1994 een uitzon derlijk goed jaar was geweest. De omzet van Van Melle bedroeg vorig jaar 707 miljoen gulden. Eindhoven - Voormalig hoofdre dacteur Ed van Westerloo van het NOS-journaal gaat onderzoeken hoe de commerciële zender Regio TV (VNU Dagbladen) en Brabant TV (Omroep Brabant), die beide in het najaar in Brabant willen gaan uitzenden, zouden kunnen gaan samenwerken op één kabel kanaal. Cultuur-gedeputeerde M. Magis- Habets bevestigde dat het pro vinciebestuur met Van Westerloo in gesprek is over beider voor waarden en over de uitgangspun ten voor het onderzoek. Van Wes terloo verrichte onlangs al een zelfde taak in Limburg. Van Westerloo heeft tegenwoor dig een media-adviesbureau. Hij is als onafhankelijk deskundige aangezocht door het provinciebe stuur. Gedeputeerde Staten (GS) Willen dat er 'zo spoedig moge lijk' duidelijkheid komt over de mogelijkheden van samenwer king, mede omdat die samenwer king de televisieplannen van de deels met publieke middelen gefinancierde Omroep Brabant goedkoper zou maken en er effi ciënter gewerkt zou kunnen wor den. In het verleden werd samenwer king tussen een publieke en een commerciële regionale zender wettelijk niet toegestaan. De laatste tijd is er rek gekomen in de houding van de overheid op dat gebied. De beide in de start blokken staande regionale tv- omroepen hebben zich al bereid verklaard aan het onderzoek mee te werken. Washington/Chicago (afp/rtr) - Honderden werkneemsters van de Mitsubishi-vestiging in Normal, in de staat Illinois, zouden sinds 1990 blootgesteld aan seksuele intimidatie. De Amerikaanse commissie voor gelijke rechten voor werk nemers heeft daarom een aan klacht ingediend tegen het Japanse autoconcern Mitsub ishi. De klachten variëren van het knijpen in borsten en dijen tot tekeningen van geslachtsdelen met namen van werkneemsters op de assembleerlijn. Vrouwen die er wat van zeiden, werden belachelijk gemaakt of bedreigd met lichamelijk geweld. Sommigen werden gedwongen tot seksuele omgang als ze hun baan wilden houden. Volgens Paul Igasaki, onder voorzitter van de commissie, zou het wel eens kunnen gaan om de grootste zaak rond sek suele intimidatie in de Ameri kaanse geschiedenis. Hij had weinig goede woorden over voor een grote werkgever die volgens hem jarenlang deze schokkende praktijken door de vingers heeft gezien. Vooral het middenkader zou zich daaraan schuldig hebben gemaakt. De commissie wil dat er een' einde komt aan de praktijken en eist smartegeld plus ach terstallig loon voor ontslagen werkneemsters. De bedragen zouden kunnen oplopen tot 300.000 dollar per vrouw of bij elkaar meer dan tien miljoen dollar. Vrouwen die hun baan verloren, moeten weer in dienst worden genomen. Zo'n hon derd werkneemsters zijn gehoord. Ongeveer 700 vrou wen zouden in aanmerking komen voor smartegeld. De zaak werd in 1993 en 1994 aan het rollen gebracht door 26 werkneemsters. Ze stapten naar de commissie toen hun klacht binnen het bedrijf niets opleverde. G. Shultz, vice-pre sident van de fabriek in Nor- mal, ontkent de beschuldigin gen. Volgens hem houden ze ver band met de komende presi dentsverkiezingen, daarmee suggererend dat president Clinton met de kwestie de vrouwelijke kiezers probeert te paaien. Rotterdam - Het zeep- en voedingsmiddelenconcern Unilever gaat een ijsfabriek onder de naam Wall's bouwen in Vietnam. De Brits-Nederlandse onderneming heeft hiervoor toestemming gekregen van de Vietnamese autoriteiten. De fabriek, waarmee een investering is gemoeid van 36 miljoen gulden, komt te staan in Cu Chi. Deze plaats ligt vijfendertig kilometer ten noordwesten van Ho Chi Minh Stad, het vroegere Saigon. De vestiging zal werk bieden aan honderdvijftigmensen. Unilever is sinds 1995 actief in Vietnam. Het concern heeft twee samenwerkingsverbanden, Lever Haso in Hanoi en Lever Viso in Ho Chi Minh Stad. Beide fabrieken, die zeepproducten maken, tellen in totaal zevenhonderdvijftig medewerkers. New Vork - Microsoft, MCI Communications en Digital Equip ment gaan samenwerken bij het ontwikkelen van Intranet-dien- sten. De drie Amerikaanse concerns op het gebied van software, telecommunicatie en computers willen op deze groeimarkt hun krachten bundelen. Een Intranet is een intern netwerk op basis van de techniek van het openbare Internet. Via een Intranet kunnen medewerkers van grote bedrijven over de hele wereld met elkaar communiceren en samenwerken zonder dat buitenstaanders er toegang toe hebben. Deze zomer moeten de eerste mogelijkheden in de Verenigde Sta ten op de markt gebracht worden. Apeldoorn - Het Kadaster heeft vorig jaar 20 miljoen gulden net towinst geboekt op een omzet van 453 miljoen. Het is het eerste volledige boekjaar van deze op 1 mei 1994 "verzelfstandigde dienst. In de periode mei tot en met december van 1994 kwam de nettowinst veel hoger uit, namelijk 100 miljoen op een omzet van 343 miljoen. Die extreem hoge nettowinst kwam het Kadaster destijds goed uit, omdat het daarmee de toen nog slechte finan ciële positie op peil kon brengen. De winstverlaging in 1995 is veroorzaakt door de nieuwe, lagere tarieven van het Kadaster. Ook is het aanbod van hypotheekakten vorig jaar teruggelopen. Rotterdam - Marktleider Shell verhoogt morgen zijn prijzen voor de diverse soorten benzine met twee cent per liter. De adviesprijs voor een liter loodvrije benzine stijgt daardoor naar 2,01. Superbenzine zonder lood gaat 2,06 per liter kosten en gewone superbenzine 2,18. De prijs van diesel blijft gehandhaafd op 142,4 cent per liter. De vrije benzinehandelaren, verenigd in de Novok, verhogen hun prijzen vooralsnog niet. Zoetermeer - De Industriebond FNV wil dat minister Zalm van Financiën minder straf bezuinigt om aan de EMU-norm te vol-^ doen. Volgens de vakbond is Zalms beleid slecht voor de econo mische groei en werkgelegenheid. „De Zalm-norm betekent extra bezuinigingen. De binnenlandse bestedingen lopen al jaren achter. Extra bezuinigingen zal de vraag naar producten verder doen afnemen. Deze regering moet niet verder breken, maar bouwen," zo sprak bondsvoorzitter B. van der Weg gisteren bij de aanvang van de bondsraadvergade ring. Hij vindt Zalm in dit opzicht roomser dan de paus. Zalm wil een begrotingstekort van 2 procent halen, terwijl grote buur Duitsland nauwelijks op de 3 procent uitkomt. Bonn - Het door Arbeidsminister Bliim gelanceerde voorstel om op het ziekengeld te bezuinigen en bij ziekte niet automatisch het volle loon door te betalen, heeft in Duitsland een soort van oor logsstemming veroorzaakt. IG-Metall-vakbondsvoorzitter Klaus Zwickel sprak nu al van een 'hete herfst' die gaat komen als het kabinet doorgaat met de ombouw van het sociale stelsel. Gisteren werden de werkloosheidscijfers over de maand maart gepresenteerd. Die blijven volgens de vakbonden alarmerend hoog, ook al is ten opzichte van februari een lichte daling geregi streerd. Duitsland telt nog altijd meer dan 4,14 miljoen werklo zen; zij het 130.000 minder dan vorige maand. Het landelijk werk loosheidspercentage zakte van 11,1 naar 10,8%. Voornamelijk de hervatting van veel bouwwerkzaamheden, aan het einde van de winter, veroorzaakte de minimale daling. (ADVERTENTIE) Vanaf 31 maart vertrekt Air UK drie maal daags vanaf Rotterdam Airport naar Londen Stansted. U vliegt met onze comfortabele jetservice en de eerste vlucht vertrekt al om 7.25 uur. Ter kennis making biedt Air UK u de komende maanden vele gratis extra's. Air UK brengt u zonder onnodig oponthoud, dus stress vrij, naar het ruim opgezette, ultramoderne Londen Stansted. Daar stapt u over in de super- Rotterdam Airport Londen Stansted snelle Skytrain, die er voor zorgt dat u ruim schoots vóór negen uur in hartje Londen arriveert. Dankzij de hechte samen werking met de KLM- Northwest Alliance, pro fiteert u ook bij Air UK van het Flying Dutchman-program- ma. Vraag uw reisbureau naar onze ideale vluchttijden of bel rechtstreeks Air UK: (020) 648 71 02. BOTTMD»* 07.25 uur 18.40 uur Efficiently yours I9t fcl

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 41