Damen Jeugdherinneringen van Katelijne Nadieh wilde mensen huiselijk gevoel geven 'Secret of Roan Inish' mooi Iers sprookje Leven muziekleraar als 'tranentrekker' UITGIDS Concert van 2 Unlimited op 16 mei afgelast Pulitzerprijs voor serie over Srebrenica Tekening Van Gogh ontdekt Bossche zangeres (37) overleden aan gevolgen longembolie DE STEM Ook in de bioscoop Land of Ta Punt Richard Dreyfuss wordt oud in 'Mr. Holland's Opus' DONDERDAG 11 APRIL 1996 E4 De animatiefilm Toy Story van de Walt Disney-maatschappij werd hele maal met de computer gemaakt, maar de plastic speelgoedfiguren die er in spelen, zijn expressief en koddig en het verhaal is mooi. (Casino in Breda, Centraal in Geertruidenberg, City in Roosendaal, Cinemactueel en Roxy in Bergen op Zoom, De Koning van En geland in Hulst) Broken Arrow van John Woo is een snelle actiefilm over twee elkaar be strijdende testpiloten (John Travolta en Christian Slater), met kernraket- ontploffingen en opgeblazen treinen. (Grand in Breda, Roxy in Bergen op Zoom, De Koning van Engeland in Hulst) In Copycat van Jon Amiel houdt een seriemoordenaar San Francisco in zijn greep. (Mignon in Breda, Roxy 2 in Bergen op Zoom) Oscar-winnares Susan Sarandon staat als non in Dead man's walking van Tim Robbins een ter dood veroordeel de tienermoordenaar (Sean Penn) geestelijk bij. (Cinésol 2 in Breda) In de fraai gekostumeerde komedie Sense and Sensibility van Ang Lee spelen Emma Thompson en Kate Win- slet twee 18e eeuwse zusjes die ver liefd worden op de verkeerde man nen (o.a. Hugh Grant). (Cinesol 3 in Breda) John Travolta, Gene Hackman en Dan- ny DeVito spelen de hoofdrollen in de komedie Get Shorty, waarin de lou che kanten van Hollywood verrassend leuk op de hak worden genomen. (Ca sino 3 in Breda en De Koning van En geland in Hulst) Een fleurig zomerjaponnetje zaait in De Jurk van Alex van Warmerdam on geluk en verderf bij wie het draagt of ermee te maken krijgt. Een wonderlij ke wereld die herinnert aan een strip verhaal. (Chassé Cinema in Breda) Money Train van Joseph Ruben is een formulefilm, waarin de zwarte Jo hn (Wesley Snipes) en de blanke Char lie (Woody Harrelson) een simpel boe ven-avontuur beleven als bewakers van een geldtrein. (Cinemactueel in Bergen op Zoom, City in Roosendaal en De Koning van Engeland in Hulst) Robert de Niro speelt in Casino van Martin Scorsese een indrukwekkende rol als een keiharde bedrijfsleider van een maffia-casino in Las Vegas. (Sha ron Stone). (Cinésol 1 in Breda, City in Roosendaal) Jumanji is een woest avonturenver haal vol aanstormende oerwoudbees ten en overstromingen, met een dolle Robin Williams. (Casino 3 in Breda, Ci ty in Roosendaal, Centraal 2 in Geert ruidenberg, Cinemactueel in Bergen op Zoom, De Koning van Engeland in Hulst) Komiek Jim Carrey dolt er onnozel op los als dierendetective in Ace Ventu ra: when nature calls. (Mignon in Breda, City in Roosendaal, Cinemac tueel in Bergen op Zoom, De Koning van Engeland in Hulst) Clueless van Amy Heckering geeft een leuk beeld van verwende tieners in het mondaine Beverly Hills. (De Ko ning van Engeland in Hulst) Heat van Michael Mann is een boeiende misdaadthriller met Robert de Niro als een gewelddadige crimi neel en Al Pacino als rechercheur. (Ca sino 2 in Breda, De Koning van Enge land in Hulst) Het met Oscars bekroonde dier- sprookje Babe, een buitengewone big blijft nog in Cinésol 1 in Breda, Ci nemactueel in Bergen op Zoom en De Koning van Engeland in Hulst. Antonia, het anarchistische vrouwen sprookje van Marleen Gorris, net be kroond met een Oscar voor de beste buitenlandse film, draait in Chassé Ci nema in Breda. De Boefjes, de Amerikaanse jeugd film vol kattekwaad uithalende kinde ren, draait nog in Cinésol 2 in Breda en City in Roosendaal. Sandrine Bonnaire en Isabelle Hup- pert spelen in La Ceremonie van Claude Chabrol twee dikke vriendin nen die uit onmacht en frustratie wraak nemen op een rijke familie op het Franse platteland. (Chassé Cinema Breda) Fideï et Arti in Oudenbosch vertoont vanavond Sister my Sister van Nan cy Meckler. Interview with the vampire, de erotisch getinte vampierfilm van Neil Jordan, draait zondagmiddag (15.30 uur) als Gay Cinema in Chassé Cinema Breda. Chassé Cinema in Breda draait als filmklassieker op maandag: L'Awen- tura van Michelangelo Antonioni uit 1960. Filmclub Cinema Paradiso draait op maandag in Bergen op Zoom (Cine mactueel) Brief Encounter van David Lean uit 1947 en op maandag in Roos endaal (City) Roma Citta Aperta van Rosselini uit 1945. Dinsdag in Bergen op Zoom en vanavond in Filmhuis Roosendaal: Smoke van Wayne Wang, met Harvey Keitel als sympa thieke sigarenwinkelier in Brooklyn. Woensdag in Roosendaal: Apollo 13 met Tom Hanks als astronaut. Filmtheater Oosterhout vertoont za terdagavond Underground. Hilversum (anp) - Het concert van 2 Unlimited op 16 mei 's mid dags in het Utrechtse stadion Galgenwaard, is afgelast. Een van de redenen is dat onderhan delingen met de Belgische pla tenmaatschappij, die eigenaar is van de naam 2 Unlimited, nog niet zijn afgerond. Het huidige contract loopt tot 12 mei. Volgens Unlimited-manager D. Wessels is dan ook nog steeds on duidelijk of en hoe het succesvol le Nederlandse duo verder gaat. Een tweede reden dat het concert niet doorgaat is volgens hem dat organisator Mega Projects het aanvankelijk als een besloten be- drijfsconcert heeft gepresen teerd, terwijl het later openbaar bleek. Dat maakt wel wat ver schil in de gages, aldus Wessels. Een concert dat 's avonds in het stadion was gepland met Neder landse artiesten als Marco Borsa- to, Anita Meijer, Lee Towers en Gerard Joling, gaat eveneens niet door. Volgens Mega Projects is het concert niet lonend nu het op treden van 2 Unlimited niet door gaat. New York (rtr/dpa/efe) - De Pu litzerprijs in de categorie inter nationale verslaggeving is ge wonnen door David Rhode van de Christian Science Monitor. De 28-jarige Rhode kreeg de presti gieuze journalistieke onderschei ding voor zijn berichtgeving over de massagraven van Bosnische moslims bij Srebrenica. Dat maakte het verkiezingscomité van de Columbia Universiteit in New York dinsdag bekend. Rhode was de eerste Westerse journalist die de massagraven be zocht van moslims die na de val van Srebrenica in juli 1995 waren omgebracht door Bosnische Ser viërs. Hij werd opgepakt toen hij bij een van de graven foto's maakte van menselijke beende ren. De Bosnische Serviërs be schuldigden hem van het verval sen van documenten en dreigden met gevangenisstraf. Pas na tus senkomst van de Amerikaanse regering werd hij tien dagen later vrijgelaten. Drie Pulitzers gingen naar jour nalisten van de New York Times, onder meer voor de hoofdredac tionele artikelen van deze gere nommeerde krant. Het in Long Island gevestigde Newsday haal de twee van de begeerde prijzen binnen, onder meer voor duiden de verslaggeving. In de categorie literatuur won Ri chard Ford voor zijn roman Inde pendence Day. Beste biografie was volgens de jury God: een bio grafie van de voormalige Jezuïe tenpriester Jack Miles. De rockopera Rent, gebaseerd op Puccini's La Bohème, van de in middels overleden componist Jo nathan Larson ontving de prijs in de categorie drama. De prijs voor de beste muziek viel toe aan Ge orge Walker voor zijn compositie Lilacs. Het werk had zijn premiè re op 1 februari, in een uitvoering door het Boston Symphony orkest. Amsterdam (anp) - Het Van Gogh Museum in Amsterdam heeft on langs een vroege penseeltekening van Vincent van Gogh ontdekt. Het Landschap met vrouw en kind (1883) is eigendom van een verzamelaar, die anoniem wil blijven. In een boek uit 1930 stond de tekening ten onrechte als vervalsing vermeld. De vondst is tot en met 9 mei in het museum te zien. De collectionneur heeft het onge signeerde werk via kunsthande laar Thomas Le Claire uit Ham burg eerst ter beoordeling aange boden aan P. Schatborn, hoofd van het Rijksprentenkabinet van het Rijksmuseum. Het is een ty pisch Hollands landschap, verge lijkbaar met Mauve of Israels. Het bevat geen opmerkelijke the matiek. Schatborn adviseerde het Van Gogh Museum er naar te laten kijken. Sjraar van Heugten, we tenschappelijk medewerker van het museum, concludeerde dat het om een echte Van Gogh gaat. De waarde ligt op ongeveer een half miljoen gulden, zo blijkt uit recente veilinggegevens. Het is niet bekend of de eigenaar de te kening wil verkopen. Het landschap komt voor in het boek Les Faux Van Gogh (De val se Van Goghs) van de Nederland se kenner De la Faille. „Op basis van de zwart-witfoto zou je in derdaad denken dat hij vals is," erkent Van Heugten. „Dan is het zo'n slechte voorstelling." Het werk heeft hetzelfde water merk (JV) als drie andere teke ningen van Van Gogh. Het papier is bruin-roze getint. De techniek van de vier werken is vergelijk baar. Ook zijn ze even groot. Door Marcel Linssen De Bossche zangeres Nadieh was in de jaren tachtig een grote belofte voor de Neder landse muziekwereld. Haar eerste cd Land of Ta leverde haar een Edison en een Zilve ren Harp op. Afgelopen vrij dag overleed Nadieh op 37-ja- rige leeftijd aan de gevolgen van longembolie. Gisteren werd ze begraven in het Be- tuwse dorpje Rhenoy. Plannen had ze volop. Ze blaakte van zelfvertrouwen en wilde zich niet meer laten ondersneeuwen door het commerciële geweld uit Hilversum. Dat zou niet nóg een keer gebeuren, zei Nadieh enkele maanden geleden in een inter view met deze krant. Nadieh, voor de burgerlijke stand Karin Francine Anne Meis, werd begraven op de Nederlands Her vormde Begraafplaats pal bij haar eigen woning. Nadieh laat twee kinderen na, een zoon, Rafi en een dochter, Nadiè. De arties tennaam die Karin gebruikte is afgeleid van de naam van haar dochter. Na een afscheidsplechtigheid in de Betuwse Poort in Rhenoy werd Nadieh op een boerenkar door het dorp gereden. „Dat was haar manier om afscheid te nemen van de mensen in Rhenoy. Dit dorpje was echt haar stek geworden," licht Frank van der Meijden, sinds twee jaar manager van Karin Meis, toe. Nadieh was een doener maar ook een Einzelganger, zeker waar het muziek maken betreft. Het liefst knutselde ze in haar eentje aan nieuwe producten die de buiten wacht pas te horen kreeg als ze echt af waren. Met als gevolg dat in huize Nadieh nog heel wat tapes liggen die de buitenwereld nog nooit heeft gehoord. En waarschijnlijk nooit meer zal horen. Zo is het eigenlijk vanaf het pril le begin gegaan. Midden jaren tachtig dropte Nadieh een demo cassette bij een Hilversumse pla tenmaatschappij. Een jaar nadat die democasette op de juiste plek belandde, lag Land of Ta in de winkel. Lovers Eyes en Wind- force Eleven waren de hits die de ze eersteling opleverde. Nadieh reisde de discotheken af, kreeg een Edison en een Zilveren Harp, maar de echte erkenning bleef uit. Of, zoals ze dat zelf vertelde, 'de vrouw die op het podium stond was ik niet. Ik werd ge leefd'. Nadieh voelde zich in het disco- thekencircuit absoluut niet op haar plek. Begrijpelijk, want die hits waren dan misschien wel ge richt op een jongerenpubliek, de rest van haar muziek absoluut niet. „Het was popmuziek voor een meer volwassen publiek, al leen kende dat me niet," stelde Nadieh nuchter vast. Sinds ze in 1992 van Den Bosch naar Rhenoy verhuisde en na vier cd's een dikke punt zette achter haar 'muziekcarrière', maakte ze steeds meer uren in de studio in de kelder van haar huis. Ze kwam er al snel achter dat muziek ma ken niet iets is wat je doet omdat je het alleen maar leuk vindt. „Muziek maken is een drang. Ik kan niet zonder. Artiest zijn is geen baantje, dat is een beestje," zei ze nog in januari. Onder de namen Karin Meis of Karin Reyhani schreef Nadieh teksten voor bekende Nederlan ders, onder meer voor Marco Bor- sato, Ruth Jacott en Paul de Leeuw. Het stak haar dat ze als tekstschrijfster wel in de top kon meedraaien terwijl dat haar als zangeres niet lukte. Maar ze kwam er ook al snel ach ter dat ze het podium niet kon missen. Nadieh werkte de laatste maanden hard aan een nieuwe cd, een Nederlandstalige, die midden dit jaar in de winkel had moeten liggen. En ze was druk doende met de voorbereidingen voor een theatertournee. W«//e- lende Wolken zou die gaan heten. Een door Nadieh verzonnen term die de mensen een warm, huise lijk en lieflijk gevoel moest ge ven. Het programma zou een mix Scène uit de mooie Ierse speelfilm 'The secret of Roan Inish'. foto three lines pictures Van onze filmredactie Ierland; het groene land van water, magische verha len, melancholie en whiskey. De onafhankelijke Amerikaanse regisseur John Sayles (Passion Fish) graaft in The Secret of Roan Inish naar de wortels van het Ierse levensgevoel en maakte er een schitte rend, warmbloedig sprookje van. De film speelt zich af vlak na de Tweede Wereldoor log. Na de dood van haar moeder wordt het jonge meisje Fiona opgevoed door haar opa en oma. Zij wonen op een eilandengroep. Verderop ligt Roan Inish, het eiland waar Fiona geboren is, maar waar niemand meer woont. Van haar opa en een neef hoort Fiona verhalen over hoe de familie op Roan Inish belandde. Volgens de overlevering was het de jonge John, die tijdens een storm door een zeehond gered werd en op Roan Inish aanspoelde. Een nazaat van de drenkeling, Liam, zag op een dag een meisje uit de huid van een zeehond kruipen, pakte de huid en kreeg zo het meisje. Hij trouwde met haar en ze kregen vele kinderen. Liam moest er alleen voor zorgen dat zijn vrouw nooit de huid zou vinden, omdat ze anders weer in zee zou verdwijnen, wat uiteindelijk toch gebeurde. Volgens opa spookt het tegenwoordig op Roan Inish. 's Nachts ziet Fiona er een lichtje branden. Ze denkt dat Jimmie nog leeft en gaat naar het eiland, om haar verdwenen broertje te zoeken. The Secret of Roan Inish is een prachtig gefilmde ode aan de Ierse verbondenheid met de aarde en de zee, aan de magie van verhalen, aan de liefde tussen mens en dier. Bovendien is het ook de eerste goede zeehonden film, waarin nu eens niet kinderlijk sentimenteel wordt gedaan over deze beesten, maar waarin zij als mytische wezens de mens door het duister van de nacht leiden. Droevige Ierse muziek vervolmaakt de schoonheid van de beelden, die sterke gevoelens van weemoed oproepen naar een tijd dat de wereld nog uit verha len bestond, waar we in konden geloven. Een fan tastische film voor iedereen, en lang niet alleen voor kinderen, maar ook voor ouderen, die zich weer even jong willen voelen. 'The Secret of Roan Inish' van John Sayles draait in Chassé Cinema Breda. Tineke Schouten geeft op 12 en 13 april voorstellingen in De Nobelaer in Etten-Leur van Lach Vegas. De eerste Neder landse revue die gedragen wordt door een vrouwelijke komiek. Het combo is uitgebreid tot een volwaardig orkest dat ook in de scènes meespeelt, terwijl ook de decors en kostuums een belang rijkere rol spelen. Malle typetjes en kostelijke imitaties vormen uiteraard weer de hoofdmoot. Jasperina de Jong en Lieuwe Visser zijn op maandag 15 april in De Bussel in Oosterhout met de intieme musical Leve de Ope ra van Ivo de Wijs. Een muzikaal wondertje waarin het twéetal een lastige critica en een opera zanger uitbeelden die tot elkaar veroordeeld zijn tijdens een doorwaakte nacht in een opera theater. Het Haarlems Toneel geeft vanavond in schouwburg De Maagd in Bergen op Zoom een voorstelling van List en Liefde van Schiller, een toneelklassie- ker uit 1784 over het gevecht van twee jonge mensen om vrij te zijn in hun keuze voor elkaar. Ferdinand, de zoon van een machtige, corrupte president, houdt van Luise, de dochter van een eenvoudige, fatsoenlijke mu zikant. Omdat het geen politiek doel dient, is een huwelijk on denkbaar. De regie is van de Pool Krzysztof Babicki, ver maard om zijn regie van klassie ken en opera's bij o.a. het Stary Theater in JKrakov. Gespeeld wordt o.a. door Irma Hartog, Vastert van Aardenne, Hein van Beem, Arthur Boni, Jules Hamel en Teuntje de Klerk. Het Koninklijk Ballet van Vlaanderen is vanavond in De Kring in Roosendaal met de mu sical Chess van de Abba-compo- nisten Benny Andersson en Bjö rn Ulvaeus en tekstschrijver Tim Rice. Het verhaal gaat over het schaakduel voor de wereldtitel tussen een Sovjet-Rus en een Amerikaan in Mereno. De twee grootmeesters en een vrouw ra ken verwikkeld in intriges tus sen Oost en West en liefdesperi kelen. 'Een schaakmusical met pit', met o.a. Hilde Norga, Hans Peter Janssens en Daan van den Durpel, geregisseerd door André Ernotte. Olga Zuiderhoek, Annet Mal- herbe, Nettie Blanken en Marje- na Moll spelen kostelijke tragi komische rollen in de komedie Aan het eind van de aspergetijd van de debuterende auteur Frank Houtappels. Mette Bou- huijs heeft hen geregisseerd in dit stuk over drie Limburgse zusters. De oudste heeft een kap salon en is in de steek gelaten door haar man voor een jonge meid. De tweede zuster is een doktersvrouw, de derde een gro- testads-actrice die een oranjer ode coupe heeft overgehouden aan een niet zo goed gelukte rol als Hanny Schaft. Als de dochter van de kapster verliefd wordt op een Pool die in het Limburgse dorp is om asperges te steken, moet er worden ingegrepen. Dansgroep De Stilte geeft zondagmiddag (14.30 uur) in het Chassé Theater in Breda de pre mière van Laloes (Het licht) van choreograaf Jack Timmermans. Een kindervoorstelling van een uur over een reis door ruimte en tijd met vier jonge dansers en een collage van wereldmuziek. o Nadieh in 1986 na de uitrei king van de Zilveren Harp voor haar cd 'Land of Ta'. foto anp worden van Nederlandstalige, Maleise, Engelse en Franse tek sten waarin Nadieh de mensen kennis wilde laten maken met de vrouw achter Nadieh. „De men sen zullen me leren kennen zoals ik thuis ben, zonder opsmuk." Jammer, dat dat niet meer kan. Door Jos Kessels Mr. Holland's Opus mag ons als filmtitel wat raar in de oren klin ken, het is dan ook het verhaal van een muziekleraar die als le vensdoel het schrijven van een symfonie heeft, maar het lesge ven als zijn voornaamste missie gaat zien. In de jaren zestig begint Glenn Holland (Richard Dreyfuss) met frisse tegenzin als muziekdocent op een middelbare school in Port land, Oregon. Hij vindt het werk beneden zijn niveau en zou veel liever thuis aan een muziekstuk werken, maar hij en zijn echtge note Iris (Glenne Headley) heb ben brood op de plank nodig. Onervaren als hij is, vallen zijn leerlingen in slaap bij zijn lessen. Het schoolorkest is zo beroerd dat het de slechtste Beethoven speelt ooit gehoord. Maar als Holland zich wat meer verdiept in zijn leerlingen gaat hij toch anders tegen hen aankijken. Hij gaat dan ook beter lesgeven en begint meer revolutionaire mu ziekvormen als rock and roll te combineren met klassiek, wat hem in aanvaring brengt met de traditionele schoolleiding. Jaren gaan voorbij. Holland is uitgegroeid tot een populaire le raar en staat met plezier voor de klas. Thuis gaat het leven hem moeilijker af. Zijn zoon Coltrane blijkt doof en dat schept een af stand tussen vader en zoon, tot verdriet van de moeder. Muziekleraar Richard Dreyfuss achter de piano in 'Mr. Holland's Opus'. foto polygram Mr. Holland' Opus begint nog wel aardig, maar ontwikkelt zich al gauw tot een ongegeneerde tranentrekker. Het verhaal loopt door tot onze tijd, waarbij ar chiefbeelden van de grote histori sche gebeurtenissen steeds de be trokken periode markeren. De moord op John Lennon wordt aangegrepen om vader en zoon Holland nader tot elkaar te bren gen, wat ontaardt in een senti menteel optreden van pa Hol land, die voor zijn zoon Beautiful Boy van Lennon zingt. Even lijkt het huwelijk van de muziekleraar in het geding te zijn als een mooie leerlinge Holland probeert te verleiden tot een ver huizing naar New York, maar die kiest toch keurig voor zijn gezin. Richard Dreyfuss kreeg een Os car-nominatie voor zijn rol, maar het enige wat je over hem kunt zeggen is dat hij oud wordt, wat voor de rest van het gezelschap niet geldt. Het mooiste aan de film is nog de muziek, waaronder fragmenten uit Beethovens prachtige Zevende. Voor het overige is Mr. Holland's Opus een ellendige slijmfilm, die op het laatst zoveel tranenregis- ters opentrekt, dat je het liefst het bioscoopdoek zou doorzeven met kogels, als requiem voor Hol land. 'Mr. Holland's Requiem' draait in Casino 1 en 2 in Breda, De Koning van Engeland in Hulst. Wim Opbrouck en Jan Steen als twee kleine jongens in Katelijne Damens voorstellingen 'Spinnen kunt ge niet opereren'. Op dinsdag 16 april in Breda. foto thassos vanavond, morgen- en zaterdag avond in het Bredase Chassé Theater met de prachtige show waarmee hij jarenlang succes had in het buitenland. Heel veel theatermagie en schitterende muziek van een artiest die wei nig uiterlijk vertoon nodig heeft om te kunnen boeien. Hans Teeuwen komt woens dag 17 april naar het Chassé Theater in Breda met zijn nieu we cabaretsolo Met een Breier- deck. Een ware cabaretsensatie en ogenschijnlijk een hondsbru tale schreeuwlelijk. Vanuit een verwerpelijk standpunt kan hij doorredeneren tot hij ver over de schreef gaat en de domheid van o.a. racistische praatjesmakers genadeloos ontmaskert. Met een ongebreidelde fantasie zorgt hij voor een verrassende aaneen schakeling van losse nummers vol bruuske overgangen en sug gestieve typeringen. Toon Hermans gaat op woens dag 17 april in het Chassé Thea ter een nieuwe confrontatie aan met zijn vele Bredase fans, die de blijmoedige, bejaarde kleinkun stenaar dan eindelijk weer kun nen zien optreden ha een lange afwezigheid. Een programma vol liedjes en sketches over de zonzijde van het leven waarin de grote levenskunstenaar wat be- daagder dan vroeger, maar nog altijd vol humor en poëzie, zijn verwondering over het bestaan uitdraagt. Javaanse hofdansen uit een rijke meer dan duizend jaar oude cultuur zijn op donderdag 18 april te zien in het Chassé Thea ter in Breda. Ze worden uitge voerd door het Kraton Ensemble van de Kraton Surakarta Hadi- ningrat onder leiding van prin ses Koes Moertiyah. Het optre den vormt een onderdeel van het WereldMuziektheater Festival. De 36-jarige prinses wier vader nog altijd heer en meester is in zijn paleis in Surakarta, stelt zich ten doel om de oude hofcul tuur (kraton) in stand te houden door middel van een dans- en muziekopleiding. Haar gezel schap was in 1993 voor het eerst in Nederland, tijdens het Hol land Festival. De Javaanse hofdansen munten uit door verfijnde schoonheid en gratie, virtuositeit en nagenoeg perfecte beheersing en ingeto genheid. Ze worden ondersteund door schitterende kostuums en maskers en worden begeleid door een groot gamelanorkest. Het zijn verhalende dansen, ont leend aan de twee grote helden dichten uit het hindoeïsme, de Mahabharata en de Ramayana. 'Wij zijn ooit kinderen geweest en daarom willen we uit een soort liefde, koestering en gene genheid eigen jeugdherinnerin gen terughalen." Katelijne Da- men, de ontroerende Vlaamse actrice van Het Zuidelijk Toneel en onlangs winnares van de Ma ry Dresselhuys-prijs, is ook theatermaakster. Voor haar ei gen groepje Drie Vingers schreef ze het stuk Spinnen kunt ge niet opereren, dat ontstond op basis van improvisatie met de eigen jeugdherinneringen van haar en haar spelers. Het stuk gaat over twee jongens die in hun clubhuis (een voorma lig kippenhok) een eigen wereld je beleven waarin werkelijkheid en fantasie nog een geheel vor men. Bart en Erick zijn twee jo chies van acht jaar, die het er in hun afgesloten jongenswereldje moeilijk mee hebben als er een meisje meedoet. Zij is de enige tastbare realiteit in hun jongens- verbond en daar moet iets tegen worden ondernomen. „Het wordt geen commentaar op onze jeugd," aldus Katelijne Da- men, „maar een hergenieten van de herinneringen. Zelfs trauma tische herinneringen worden door volwassen onder mekaar immers vaak met een vorm van genot verteld. De fantasie, die onschuld en dat onbaatzuchtige geloven in dingen; dat is de grote fascinatie van volwassenen ten aanzien van kinderen." Ondanks het onderwerp is Spin nen kunt ge niet opereren een voorstelling voor volwassenen, die ook werd geregisseerd door Katelijne Damen, met Vera Puts, Wim Opbrouck en Jan Steen in de drie kinderrollen. Drie Vingers is met 'Spinnen kunt ge niet opereren' van Kate lijne Damen op dinsdag 16 april in het Chassé Theater (kleine zaal) in Breda. Herman van Veen staat ook

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 32