Damen
Jeugdherinneringen van Katelijne
Nadieh wilde mensen huiselijk gevoel geven
'Secret of Roan Inish' mooi Iers sprookje
Leven muziekleraar als 'tranentrekker'
UITGIDS
Concert van
2 Unlimited op
16 mei afgelast
Pulitzerprijs
voor serie over
Srebrenica
Tekening Van
Gogh ontdekt
Bossche zangeres (37) overleden aan gevolgen longembolie
DE STEM
Ook in de bioscoop
Land of Ta
Punt
Richard Dreyfuss wordt oud in 'Mr. Holland's Opus'
DONDERDAG 11 APRIL 1996 E4
De animatiefilm Toy Story van de
Walt Disney-maatschappij werd hele
maal met de computer gemaakt, maar
de plastic speelgoedfiguren die er in
spelen, zijn expressief en koddig en
het verhaal is mooi. (Casino in Breda,
Centraal in Geertruidenberg, City in
Roosendaal, Cinemactueel en Roxy in
Bergen op Zoom, De Koning van En
geland in Hulst)
Broken Arrow van John Woo is een
snelle actiefilm over twee elkaar be
strijdende testpiloten (John Travolta
en Christian Slater), met kernraket-
ontploffingen en opgeblazen treinen.
(Grand in Breda, Roxy in Bergen op
Zoom, De Koning van Engeland in
Hulst)
In Copycat van Jon Amiel houdt een
seriemoordenaar San Francisco in zijn
greep. (Mignon in Breda, Roxy 2 in
Bergen op Zoom)
Oscar-winnares Susan Sarandon staat
als non in Dead man's walking van
Tim Robbins een ter dood veroordeel
de tienermoordenaar (Sean Penn)
geestelijk bij. (Cinésol 2 in Breda)
In de fraai gekostumeerde komedie
Sense and Sensibility van Ang Lee
spelen Emma Thompson en Kate Win-
slet twee 18e eeuwse zusjes die ver
liefd worden op de verkeerde man
nen (o.a. Hugh Grant). (Cinesol 3 in
Breda)
John Travolta, Gene Hackman en Dan-
ny DeVito spelen de hoofdrollen in de
komedie Get Shorty, waarin de lou
che kanten van Hollywood verrassend
leuk op de hak worden genomen. (Ca
sino 3 in Breda en De Koning van En
geland in Hulst)
Een fleurig zomerjaponnetje zaait in
De Jurk van Alex van Warmerdam on
geluk en verderf bij wie het draagt of
ermee te maken krijgt. Een wonderlij
ke wereld die herinnert aan een strip
verhaal. (Chassé Cinema in Breda)
Money Train van Joseph Ruben is
een formulefilm, waarin de zwarte Jo
hn (Wesley Snipes) en de blanke Char
lie (Woody Harrelson) een simpel boe
ven-avontuur beleven als bewakers
van een geldtrein. (Cinemactueel in
Bergen op Zoom, City in Roosendaal
en De Koning van Engeland in Hulst)
Robert de Niro speelt in Casino van
Martin Scorsese een indrukwekkende
rol als een keiharde bedrijfsleider van
een maffia-casino in Las Vegas. (Sha
ron Stone). (Cinésol 1 in Breda, City in
Roosendaal)
Jumanji is een woest avonturenver
haal vol aanstormende oerwoudbees
ten en overstromingen, met een dolle
Robin Williams. (Casino 3 in Breda, Ci
ty in Roosendaal, Centraal 2 in Geert
ruidenberg, Cinemactueel in Bergen
op Zoom, De Koning van Engeland in
Hulst)
Komiek Jim Carrey dolt er onnozel op
los als dierendetective in Ace Ventu
ra: when nature calls. (Mignon in
Breda, City in Roosendaal, Cinemac
tueel in Bergen op Zoom, De Koning
van Engeland in Hulst)
Clueless van Amy Heckering geeft
een leuk beeld van verwende tieners
in het mondaine Beverly Hills. (De Ko
ning van Engeland in Hulst)
Heat van Michael Mann is een
boeiende misdaadthriller met Robert
de Niro als een gewelddadige crimi
neel en Al Pacino als rechercheur. (Ca
sino 2 in Breda, De Koning van Enge
land in Hulst)
Het met Oscars bekroonde dier-
sprookje Babe, een buitengewone
big blijft nog in Cinésol 1 in Breda, Ci
nemactueel in Bergen op Zoom en De
Koning van Engeland in Hulst.
Antonia, het anarchistische vrouwen
sprookje van Marleen Gorris, net be
kroond met een Oscar voor de beste
buitenlandse film, draait in Chassé Ci
nema in Breda.
De Boefjes, de Amerikaanse jeugd
film vol kattekwaad uithalende kinde
ren, draait nog in Cinésol 2 in Breda
en City in Roosendaal.
Sandrine Bonnaire en Isabelle Hup-
pert spelen in La Ceremonie van
Claude Chabrol twee dikke vriendin
nen die uit onmacht en frustratie
wraak nemen op een rijke familie op
het Franse platteland. (Chassé Cinema
Breda)
Fideï et Arti in Oudenbosch vertoont
vanavond Sister my Sister van Nan
cy Meckler.
Interview with the vampire, de
erotisch getinte vampierfilm van Neil
Jordan, draait zondagmiddag (15.30
uur) als Gay Cinema in Chassé Cinema
Breda.
Chassé Cinema in Breda draait als
filmklassieker op maandag: L'Awen-
tura van Michelangelo Antonioni uit
1960.
Filmclub Cinema Paradiso draait op
maandag in Bergen op Zoom (Cine
mactueel) Brief Encounter van David
Lean uit 1947 en op maandag in Roos
endaal (City) Roma Citta Aperta van
Rosselini uit 1945. Dinsdag in Bergen
op Zoom en vanavond in Filmhuis
Roosendaal: Smoke van Wayne
Wang, met Harvey Keitel als sympa
thieke sigarenwinkelier in Brooklyn.
Woensdag in Roosendaal: Apollo 13
met Tom Hanks als astronaut.
Filmtheater Oosterhout vertoont za
terdagavond Underground.
Hilversum (anp) - Het concert
van 2 Unlimited op 16 mei 's mid
dags in het Utrechtse stadion
Galgenwaard, is afgelast. Een
van de redenen is dat onderhan
delingen met de Belgische pla
tenmaatschappij, die eigenaar is
van de naam 2 Unlimited, nog
niet zijn afgerond. Het huidige
contract loopt tot 12 mei.
Volgens Unlimited-manager D.
Wessels is dan ook nog steeds on
duidelijk of en hoe het succesvol
le Nederlandse duo verder gaat.
Een tweede reden dat het concert
niet doorgaat is volgens hem dat
organisator Mega Projects het
aanvankelijk als een besloten be-
drijfsconcert heeft gepresen
teerd, terwijl het later openbaar
bleek. Dat maakt wel wat ver
schil in de gages, aldus Wessels.
Een concert dat 's avonds in het
stadion was gepland met Neder
landse artiesten als Marco Borsa-
to, Anita Meijer, Lee Towers en
Gerard Joling, gaat eveneens niet
door. Volgens Mega Projects is
het concert niet lonend nu het op
treden van 2 Unlimited niet door
gaat.
New York (rtr/dpa/efe) - De Pu
litzerprijs in de categorie inter
nationale verslaggeving is ge
wonnen door David Rhode van de
Christian Science Monitor. De
28-jarige Rhode kreeg de presti
gieuze journalistieke onderschei
ding voor zijn berichtgeving over
de massagraven van Bosnische
moslims bij Srebrenica. Dat
maakte het verkiezingscomité
van de Columbia Universiteit in
New York dinsdag bekend.
Rhode was de eerste Westerse
journalist die de massagraven be
zocht van moslims die na de val
van Srebrenica in juli 1995 waren
omgebracht door Bosnische Ser
viërs. Hij werd opgepakt toen hij
bij een van de graven foto's
maakte van menselijke beende
ren. De Bosnische Serviërs be
schuldigden hem van het verval
sen van documenten en dreigden
met gevangenisstraf. Pas na tus
senkomst van de Amerikaanse
regering werd hij tien dagen later
vrijgelaten.
Drie Pulitzers gingen naar jour
nalisten van de New York Times,
onder meer voor de hoofdredac
tionele artikelen van deze gere
nommeerde krant. Het in Long
Island gevestigde Newsday haal
de twee van de begeerde prijzen
binnen, onder meer voor duiden
de verslaggeving.
In de categorie literatuur won Ri
chard Ford voor zijn roman Inde
pendence Day. Beste biografie
was volgens de jury God: een bio
grafie van de voormalige Jezuïe
tenpriester Jack Miles.
De rockopera Rent, gebaseerd op
Puccini's La Bohème, van de in
middels overleden componist Jo
nathan Larson ontving de prijs in
de categorie drama. De prijs voor
de beste muziek viel toe aan Ge
orge Walker voor zijn compositie
Lilacs. Het werk had zijn premiè
re op 1 februari, in een uitvoering
door het Boston Symphony
orkest.
Amsterdam (anp) - Het Van Gogh
Museum in Amsterdam heeft on
langs een vroege penseeltekening
van Vincent van Gogh ontdekt.
Het Landschap met vrouw en
kind (1883) is eigendom van een
verzamelaar, die anoniem wil
blijven. In een boek uit 1930
stond de tekening ten onrechte
als vervalsing vermeld. De vondst
is tot en met 9 mei in het museum
te zien.
De collectionneur heeft het onge
signeerde werk via kunsthande
laar Thomas Le Claire uit Ham
burg eerst ter beoordeling aange
boden aan P. Schatborn, hoofd
van het Rijksprentenkabinet van
het Rijksmuseum. Het is een ty
pisch Hollands landschap, verge
lijkbaar met Mauve of Israels.
Het bevat geen opmerkelijke the
matiek.
Schatborn adviseerde het Van
Gogh Museum er naar te laten
kijken. Sjraar van Heugten, we
tenschappelijk medewerker van
het museum, concludeerde dat
het om een echte Van Gogh gaat.
De waarde ligt op ongeveer een
half miljoen gulden, zo blijkt uit
recente veilinggegevens. Het is
niet bekend of de eigenaar de te
kening wil verkopen.
Het landschap komt voor in het
boek Les Faux Van Gogh (De val
se Van Goghs) van de Nederland
se kenner De la Faille. „Op basis
van de zwart-witfoto zou je in
derdaad denken dat hij vals is,"
erkent Van Heugten. „Dan is het
zo'n slechte voorstelling."
Het werk heeft hetzelfde water
merk (JV) als drie andere teke
ningen van Van Gogh. Het papier
is bruin-roze getint. De techniek
van de vier werken is vergelijk
baar. Ook zijn ze even groot.
Door Marcel Linssen
De Bossche zangeres Nadieh
was in de jaren tachtig een
grote belofte voor de Neder
landse muziekwereld. Haar
eerste cd Land of Ta leverde
haar een Edison en een Zilve
ren Harp op. Afgelopen vrij
dag overleed Nadieh op 37-ja-
rige leeftijd aan de gevolgen
van longembolie. Gisteren
werd ze begraven in het Be-
tuwse dorpje Rhenoy.
Plannen had ze volop. Ze blaakte
van zelfvertrouwen en wilde zich
niet meer laten ondersneeuwen
door het commerciële geweld uit
Hilversum. Dat zou niet nóg een
keer gebeuren, zei Nadieh enkele
maanden geleden in een inter
view met deze krant.
Nadieh, voor de burgerlijke stand
Karin Francine Anne Meis, werd
begraven op de Nederlands Her
vormde Begraafplaats pal bij
haar eigen woning. Nadieh laat
twee kinderen na, een zoon, Rafi
en een dochter, Nadiè. De arties
tennaam die Karin gebruikte is
afgeleid van de naam van haar
dochter.
Na een afscheidsplechtigheid in
de Betuwse Poort in Rhenoy werd
Nadieh op een boerenkar door
het dorp gereden. „Dat was haar
manier om afscheid te nemen van
de mensen in Rhenoy. Dit dorpje
was echt haar stek geworden,"
licht Frank van der Meijden,
sinds twee jaar manager van
Karin Meis, toe.
Nadieh was een doener maar ook
een Einzelganger, zeker waar het
muziek maken betreft. Het liefst
knutselde ze in haar eentje aan
nieuwe producten die de buiten
wacht pas te horen kreeg als ze
echt af waren. Met als gevolg dat
in huize Nadieh nog heel wat
tapes liggen die de buitenwereld
nog nooit heeft gehoord. En
waarschijnlijk nooit meer zal
horen.
Zo is het eigenlijk vanaf het pril
le begin gegaan. Midden jaren
tachtig dropte Nadieh een demo
cassette bij een Hilversumse pla
tenmaatschappij. Een jaar nadat
die democasette op de juiste plek
belandde, lag Land of Ta in de
winkel. Lovers Eyes en Wind-
force Eleven waren de hits die de
ze eersteling opleverde. Nadieh
reisde de discotheken af, kreeg
een Edison en een Zilveren Harp,
maar de echte erkenning bleef
uit. Of, zoals ze dat zelf vertelde,
'de vrouw die op het podium
stond was ik niet. Ik werd ge
leefd'.
Nadieh voelde zich in het disco-
thekencircuit absoluut niet op
haar plek. Begrijpelijk, want die
hits waren dan misschien wel ge
richt op een jongerenpubliek, de
rest van haar muziek absoluut
niet. „Het was popmuziek voor
een meer volwassen publiek, al
leen kende dat me niet," stelde
Nadieh nuchter vast.
Sinds ze in 1992 van Den Bosch
naar Rhenoy verhuisde en na vier
cd's een dikke punt zette achter
haar 'muziekcarrière', maakte ze
steeds meer uren in de studio in
de kelder van haar huis. Ze kwam
er al snel achter dat muziek ma
ken niet iets is wat je doet omdat
je het alleen maar leuk vindt.
„Muziek maken is een drang. Ik
kan niet zonder. Artiest zijn is
geen baantje, dat is een beestje,"
zei ze nog in januari.
Onder de namen Karin Meis of
Karin Reyhani schreef Nadieh
teksten voor bekende Nederlan
ders, onder meer voor Marco Bor-
sato, Ruth Jacott en Paul de
Leeuw. Het stak haar dat ze als
tekstschrijfster wel in de top kon
meedraaien terwijl dat haar als
zangeres niet lukte.
Maar ze kwam er ook al snel ach
ter dat ze het podium niet kon
missen. Nadieh werkte de laatste
maanden hard aan een nieuwe
cd, een Nederlandstalige, die
midden dit jaar in de winkel had
moeten liggen. En ze was druk
doende met de voorbereidingen
voor een theatertournee. W«//e-
lende Wolken zou die gaan heten.
Een door Nadieh verzonnen term
die de mensen een warm, huise
lijk en lieflijk gevoel moest ge
ven. Het programma zou een mix
Scène uit de mooie Ierse speelfilm 'The secret of Roan Inish'. foto three lines pictures
Van onze filmredactie
Ierland; het groene land van water, magische verha
len, melancholie en whiskey. De onafhankelijke
Amerikaanse regisseur John Sayles (Passion Fish)
graaft in The Secret of Roan Inish naar de wortels
van het Ierse levensgevoel en maakte er een schitte
rend, warmbloedig sprookje van.
De film speelt zich af vlak na de Tweede Wereldoor
log. Na de dood van haar moeder wordt het jonge
meisje Fiona opgevoed door haar opa en oma. Zij
wonen op een eilandengroep. Verderop ligt Roan
Inish, het eiland waar Fiona geboren is, maar waar
niemand meer woont.
Van haar opa en een neef hoort Fiona verhalen over
hoe de familie op Roan Inish belandde. Volgens de
overlevering was het de jonge John, die tijdens een
storm door een zeehond gered werd en op Roan
Inish aanspoelde.
Een nazaat van de drenkeling, Liam, zag op een dag
een meisje uit de huid van een zeehond kruipen,
pakte de huid en kreeg zo het meisje.
Hij trouwde met haar en ze kregen vele kinderen.
Liam moest er alleen voor zorgen dat zijn vrouw
nooit de huid zou vinden, omdat ze anders weer in
zee zou verdwijnen, wat uiteindelijk toch gebeurde.
Volgens opa spookt het tegenwoordig op Roan
Inish. 's Nachts ziet Fiona er een lichtje branden. Ze
denkt dat Jimmie nog leeft en gaat naar het eiland,
om haar verdwenen broertje te zoeken.
The Secret of Roan Inish is een prachtig gefilmde
ode aan de Ierse verbondenheid met de aarde en de
zee, aan de magie van verhalen, aan de liefde tussen
mens en dier.
Bovendien is het ook de eerste goede zeehonden
film, waarin nu eens niet kinderlijk sentimenteel
wordt gedaan over deze beesten, maar waarin zij als
mytische wezens de mens door het duister van de
nacht leiden.
Droevige Ierse muziek vervolmaakt de schoonheid
van de beelden, die sterke gevoelens van weemoed
oproepen naar een tijd dat de wereld nog uit verha
len bestond, waar we in konden geloven. Een fan
tastische film voor iedereen, en lang niet alleen voor
kinderen, maar ook voor ouderen, die zich weer
even jong willen voelen.
'The Secret of Roan Inish' van John Sayles draait
in Chassé Cinema Breda.
Tineke Schouten geeft op 12
en 13 april voorstellingen in De
Nobelaer in Etten-Leur van
Lach Vegas. De eerste Neder
landse revue die gedragen wordt
door een vrouwelijke komiek.
Het combo is uitgebreid tot een
volwaardig orkest dat ook in de
scènes meespeelt, terwijl ook de
decors en kostuums een belang
rijkere rol spelen. Malle typetjes
en kostelijke imitaties vormen
uiteraard weer de hoofdmoot.
Jasperina de Jong en Lieuwe
Visser zijn op maandag 15 april
in De Bussel in Oosterhout met
de intieme musical Leve de Ope
ra van Ivo de Wijs. Een muzikaal
wondertje waarin het twéetal
een lastige critica en een opera
zanger uitbeelden die tot elkaar
veroordeeld zijn tijdens een
doorwaakte nacht in een opera
theater.
Het Haarlems Toneel geeft
vanavond in schouwburg De
Maagd in Bergen op Zoom een
voorstelling van List en Liefde
van Schiller, een toneelklassie-
ker uit 1784 over het gevecht van
twee jonge mensen om vrij te
zijn in hun keuze voor elkaar.
Ferdinand, de zoon van een
machtige, corrupte president,
houdt van Luise, de dochter van
een eenvoudige, fatsoenlijke mu
zikant. Omdat het geen politiek
doel dient, is een huwelijk on
denkbaar. De regie is van de
Pool Krzysztof Babicki, ver
maard om zijn regie van klassie
ken en opera's bij o.a. het Stary
Theater in JKrakov. Gespeeld
wordt o.a. door Irma Hartog,
Vastert van Aardenne, Hein van
Beem, Arthur Boni, Jules Hamel
en Teuntje de Klerk.
Het Koninklijk Ballet van
Vlaanderen is vanavond in De
Kring in Roosendaal met de mu
sical Chess van de Abba-compo-
nisten Benny Andersson en Bjö
rn Ulvaeus en tekstschrijver Tim
Rice. Het verhaal gaat over het
schaakduel voor de wereldtitel
tussen een Sovjet-Rus en een
Amerikaan in Mereno. De twee
grootmeesters en een vrouw ra
ken verwikkeld in intriges tus
sen Oost en West en liefdesperi
kelen. 'Een schaakmusical met
pit', met o.a. Hilde Norga, Hans
Peter Janssens en Daan van den
Durpel, geregisseerd door André
Ernotte.
Olga Zuiderhoek, Annet Mal-
herbe, Nettie Blanken en Marje-
na Moll spelen kostelijke tragi
komische rollen in de komedie
Aan het eind van de aspergetijd
van de debuterende auteur
Frank Houtappels. Mette Bou-
huijs heeft hen geregisseerd in
dit stuk over drie Limburgse
zusters. De oudste heeft een kap
salon en is in de steek gelaten
door haar man voor een jonge
meid. De tweede zuster is een
doktersvrouw, de derde een gro-
testads-actrice die een oranjer
ode coupe heeft overgehouden
aan een niet zo goed gelukte rol
als Hanny Schaft. Als de dochter
van de kapster verliefd wordt op
een Pool die in het Limburgse
dorp is om asperges te steken,
moet er worden ingegrepen.
Dansgroep De Stilte geeft
zondagmiddag (14.30 uur) in het
Chassé Theater in Breda de pre
mière van Laloes (Het licht) van
choreograaf Jack Timmermans.
Een kindervoorstelling van een
uur over een reis door ruimte en
tijd met vier jonge dansers en
een collage van wereldmuziek.
o Nadieh in 1986 na de uitrei
king van de Zilveren Harp voor
haar cd 'Land of Ta'. foto anp
worden van Nederlandstalige,
Maleise, Engelse en Franse tek
sten waarin Nadieh de mensen
kennis wilde laten maken met de
vrouw achter Nadieh. „De men
sen zullen me leren kennen zoals
ik thuis ben, zonder opsmuk."
Jammer, dat dat niet meer kan.
Door Jos Kessels
Mr. Holland's Opus mag ons als
filmtitel wat raar in de oren klin
ken, het is dan ook het verhaal
van een muziekleraar die als le
vensdoel het schrijven van een
symfonie heeft, maar het lesge
ven als zijn voornaamste missie
gaat zien.
In de jaren zestig begint Glenn
Holland (Richard Dreyfuss) met
frisse tegenzin als muziekdocent
op een middelbare school in Port
land, Oregon. Hij vindt het werk
beneden zijn niveau en zou veel
liever thuis aan een muziekstuk
werken, maar hij en zijn echtge
note Iris (Glenne Headley) heb
ben brood op de plank nodig.
Onervaren als hij is, vallen zijn
leerlingen in slaap bij zijn lessen.
Het schoolorkest is zo beroerd
dat het de slechtste Beethoven
speelt ooit gehoord. Maar als
Holland zich wat meer verdiept
in zijn leerlingen gaat hij toch
anders tegen hen aankijken. Hij
gaat dan ook beter lesgeven en
begint meer revolutionaire mu
ziekvormen als rock and roll te
combineren met klassiek, wat
hem in aanvaring brengt met de
traditionele schoolleiding.
Jaren gaan voorbij. Holland is
uitgegroeid tot een populaire le
raar en staat met plezier voor de
klas. Thuis gaat het leven hem
moeilijker af. Zijn zoon Coltrane
blijkt doof en dat schept een af
stand tussen vader en zoon, tot
verdriet van de moeder.
Muziekleraar Richard Dreyfuss achter de piano in 'Mr. Holland's
Opus'. foto polygram
Mr. Holland' Opus begint nog
wel aardig, maar ontwikkelt zich
al gauw tot een ongegeneerde
tranentrekker. Het verhaal loopt
door tot onze tijd, waarbij ar
chiefbeelden van de grote histori
sche gebeurtenissen steeds de be
trokken periode markeren.
De moord op John Lennon wordt
aangegrepen om vader en zoon
Holland nader tot elkaar te bren
gen, wat ontaardt in een senti
menteel optreden van pa Hol
land, die voor zijn zoon Beautiful
Boy van Lennon zingt.
Even lijkt het huwelijk van de
muziekleraar in het geding te zijn
als een mooie leerlinge Holland
probeert te verleiden tot een ver
huizing naar New York, maar die
kiest toch keurig voor zijn gezin.
Richard Dreyfuss kreeg een Os
car-nominatie voor zijn rol, maar
het enige wat je over hem kunt
zeggen is dat hij oud wordt, wat
voor de rest van het gezelschap
niet geldt. Het mooiste aan de
film is nog de muziek, waaronder
fragmenten uit Beethovens
prachtige Zevende.
Voor het overige is Mr. Holland's
Opus een ellendige slijmfilm, die
op het laatst zoveel tranenregis-
ters opentrekt, dat je het liefst
het bioscoopdoek zou doorzeven
met kogels, als requiem voor Hol
land.
'Mr. Holland's Requiem' draait
in Casino 1 en 2 in Breda, De
Koning van Engeland in
Hulst.
Wim Opbrouck en Jan Steen als twee kleine jongens in Katelijne Damens voorstellingen 'Spinnen
kunt ge niet opereren'. Op dinsdag 16 april in Breda. foto thassos
vanavond, morgen- en zaterdag
avond in het Bredase Chassé
Theater met de prachtige show
waarmee hij jarenlang succes
had in het buitenland. Heel veel
theatermagie en schitterende
muziek van een artiest die wei
nig uiterlijk vertoon nodig heeft
om te kunnen boeien.
Hans Teeuwen komt woens
dag 17 april naar het Chassé
Theater in Breda met zijn nieu
we cabaretsolo Met een Breier-
deck. Een ware cabaretsensatie
en ogenschijnlijk een hondsbru
tale schreeuwlelijk. Vanuit een
verwerpelijk standpunt kan hij
doorredeneren tot hij ver over de
schreef gaat en de domheid van
o.a. racistische praatjesmakers
genadeloos ontmaskert. Met een
ongebreidelde fantasie zorgt hij
voor een verrassende aaneen
schakeling van losse nummers
vol bruuske overgangen en sug
gestieve typeringen.
Toon Hermans gaat op woens
dag 17 april in het Chassé Thea
ter een nieuwe confrontatie aan
met zijn vele Bredase fans, die de
blijmoedige, bejaarde kleinkun
stenaar dan eindelijk weer kun
nen zien optreden ha een lange
afwezigheid. Een programma
vol liedjes en sketches over de
zonzijde van het leven waarin de
grote levenskunstenaar wat be-
daagder dan vroeger, maar nog
altijd vol humor en poëzie, zijn
verwondering over het bestaan
uitdraagt.
Javaanse hofdansen uit een
rijke meer dan duizend jaar oude
cultuur zijn op donderdag 18
april te zien in het Chassé Thea
ter in Breda. Ze worden uitge
voerd door het Kraton Ensemble
van de Kraton Surakarta Hadi-
ningrat onder leiding van prin
ses Koes Moertiyah. Het optre
den vormt een onderdeel van het
WereldMuziektheater Festival.
De 36-jarige prinses wier vader
nog altijd heer en meester is in
zijn paleis in Surakarta, stelt
zich ten doel om de oude hofcul
tuur (kraton) in stand te houden
door middel van een dans- en
muziekopleiding. Haar gezel
schap was in 1993 voor het eerst
in Nederland, tijdens het Hol
land Festival.
De Javaanse hofdansen munten
uit door verfijnde schoonheid en
gratie, virtuositeit en nagenoeg
perfecte beheersing en ingeto
genheid. Ze worden ondersteund
door schitterende kostuums en
maskers en worden begeleid
door een groot gamelanorkest.
Het zijn verhalende dansen, ont
leend aan de twee grote helden
dichten uit het hindoeïsme, de
Mahabharata en de Ramayana.
'Wij zijn ooit kinderen geweest
en daarom willen we uit een
soort liefde, koestering en gene
genheid eigen jeugdherinnerin
gen terughalen." Katelijne Da-
men, de ontroerende Vlaamse
actrice van Het Zuidelijk Toneel
en onlangs winnares van de Ma
ry Dresselhuys-prijs, is ook
theatermaakster. Voor haar ei
gen groepje Drie Vingers schreef
ze het stuk Spinnen kunt ge niet
opereren, dat ontstond op basis
van improvisatie met de eigen
jeugdherinneringen van haar en
haar spelers.
Het stuk gaat over twee jongens
die in hun clubhuis (een voorma
lig kippenhok) een eigen wereld
je beleven waarin werkelijkheid
en fantasie nog een geheel vor
men. Bart en Erick zijn twee jo
chies van acht jaar, die het er in
hun afgesloten jongenswereldje
moeilijk mee hebben als er een
meisje meedoet. Zij is de enige
tastbare realiteit in hun jongens-
verbond en daar moet iets tegen
worden ondernomen.
„Het wordt geen commentaar op
onze jeugd," aldus Katelijne Da-
men, „maar een hergenieten van
de herinneringen. Zelfs trauma
tische herinneringen worden
door volwassen onder mekaar
immers vaak met een vorm van
genot verteld. De fantasie, die
onschuld en dat onbaatzuchtige
geloven in dingen; dat is de grote
fascinatie van volwassenen ten
aanzien van kinderen."
Ondanks het onderwerp is Spin
nen kunt ge niet opereren een
voorstelling voor volwassenen,
die ook werd geregisseerd door
Katelijne Damen, met Vera Puts,
Wim Opbrouck en Jan Steen in
de drie kinderrollen.
Drie Vingers is met 'Spinnen
kunt ge niet opereren' van Kate
lijne Damen op dinsdag 16 april
in het Chassé Theater (kleine
zaal) in Breda.
Herman van Veen staat ook