'Er zit een hoop onzin in New Age' Filmheld Belmondo woest op Amerikaanse cinema Tijdschrift Bres loopt al dertig jaar voorop met4andere' kijk op spiritualiteit DE STEM GROTE GIDS Meest recente van film van Bebel, Désiré, in slechts enkele bioscopen te zien DONDERDAG 11 APRIL 1996 D4 MODIEUZE geestelijke stromingen met de verza melnaam New Age ge dijen bijna nergens zo goed als in Nederland. Weinigen weten van de grote invloed van het blad Bres. Dat loopt al dertig jaar lang voorop als eigenzinnig baken met een andere kijk op spiritualiteit, wetenschap en cultuur. Een trendset ter. Door Bavo Hofstee NAAR DE kerk gaan verreweg de meesten van ons al jarenlang niet meer. Ook de wetenschap geeft geen bevredigend antwoord meer op alle vragen. Toch hebben we zo'n behoefte aan houvast. Aan nieuwe geestelijke inspiratie bronnen om ons leven zinvol in te richten. Die zoeken we dan in een circuit dat vroeger alternatief heette. Die naam mag het niet meer heb ben, omdat we er ons inmiddels zo massaal aan hebben overgele verd. Je bent geen vreemde snoeshaan meer, als je 'eigentijdse' spiritue le paden bewandelt bij het wer ken aan jezelf, daarbij ook gevoe lig bent voor mystieke ervaringen en andere paranormale ver schijnselen. Een bont gezelschap van onder anderen managers, leraren, boek houders, loodgieters en platte landsvrouwen veroorzaakt een run op cursussen als reïncarna tietherapie, sjamanisme, raja yo ga, reiki, klankschaal-therapie, helend tekenen, esoterische psy chologie, voetreflexologie en po sitief denken. Nieuw houvast biedt ons De Ce- lestijnse Belofte, het toegankelij ke 'jongensboek' van de Ameri kaan James Redfield, met alleen al in de VS een miljoenenoplage. Het prijkt alweer bijna een half jaar in de hoogste regionen van onze eigen nationale top vijftig van best verkochte boeken, maandenlang op de eerste plaats, nu nog steeds op een eervolle der de (deze week werd het verkoop cijfer van 200.000 verkochte exemplaren gepasseerd). De po pulariteit van het boek in Neder land is minder verbazingwek kend dan het lijkt, omdat in wei nig landen nieuwe modieuze geestelijke stromingen met de verzamelnaam New Age zo goed gedijen als hier. Aan de hand van Redfield onder nemen drommen lezers met be hulp van diens 'negen inzichten' een spirituele ontdekkingsreis, die hen leert op de juiste wijze gebruik te maken van universele energie. Het succes bracht de schrijver tot de productie van een werkboek dat zich ook al in de Nederlandse top-vijftig heeft ge nesteld (meer dan 50.000 ver kocht). Dat werkboek is de lei draad voor het groeiende aantal studiegroepjes van 'leerlingen' op allerlei plaatsen in het land. Buitenbeentje Spiritualiteit, esoterie en positief denken zijn, te pas en te onpas gebruikt, gemeengoed geworden. In woordenboeken zoek je ver geefs naar de juiste uitleg van die begrippen. Geen wonder dat handige jon gens ontdekten dat er in deze wat mistige wereld flink te verdienen valt. Vooral als het om therapieën gaat. Je hebt er geen wettelijk er kende opleiding voor nodig. En het het nuttige effect is zeer sub jectief en valt vaak niet te meten. Dat er op dat gebied veel kaf tus sen het koren zit, beaamt Dries Langeveld, een jeugdig ogende vijftiger, hoofdredacteur van het tweemaandelijkse tijdschrift Bres. Het blad - bezig aan zijn dertig ste jaargang - is zijn tijd altijd ver vooruit geweest. Het biedt ruimte aan mensen met zeer ei genzinnige opvattingen over reli gie, wetenschap, cultuur en het aftasten van de mysteries die ons omringen. Bres is verre van een publieksblad. Toch is zijn invloed op het denken in ons land groot. Een echte trendsetter dus. Het heeft een Bres willen slaan in de muren van gevestigde, vastge roeste ideeën. Bres -oplage 16.000 stuks- speelt het klaar als onafhankelijk blad zichzelf te be druipen. Een fraai en rijk geïllus treerd boekwerkje eigenlijk, dat in de tijdschriftenhandel ook vanwege zijn afwijkende vier kante formaat een bescheiden buitenbeentje is. Grabbelton Een vast baken in de golven van komende en verdwijnende bladen die inspelen op nieuwe geeste lijke modeverschijnselen. De Bres-hoofdredacteur ergert zich flink aan de uitwassen bij de spi rituele consumptie. Het 'roddel blaadje' Paravisie, bij voorbeeld, weggelopen uit Veronica's Het Zwarte Gat. „Spiritualiteit wordt hier gere duceerd tot volksvermaak. Se rieuze beoefenaars van mystieke, magische of religieuze disciplines schrikken zich rot, als ze in Para visie lezen, wat zij allemaal ge zegd zouden hebben. Bres wil niet meedoen aan de rage van ge makkelijke oplossingen, aan pa ranormale recepten die inspelen op de amusementswaarde van al lerlei occulte eendagsvliegen." Toch zou je veel Bres-onderwer pen kunnen onderbrengen onder de noemer New Age. Dries Lan geveld kan met die term niet uit de voeten. „New Age is een grab belton, een verzamelnaam voor zoveel ongelijksoortige ideeën. Als hoofdredacteur moet je de in tuïtie hebben om zin en onzin te kunnen onderscheiden. In New Age leeft een berg pretenties die nergens op slaan. Er komt uit die hoek ontzettend veel waardeloos materiaal. Religieuze bewegingen gaan met New Age op de loop als een ander geloof. Het uitstralen van geloof is het laatste dat Bres wil. Lezers die dat zo opvatten, kunnen in een volgend nummer artikelen tegenkomen, waar ze dan weer de deksel op de neus krijgen." Die fout -het willen uitdragen van dat ene ware geloof- beging Bres een jaar of tien geleden, vlak voor de komst van Dries Lange veld. Het werd het blad bijna fa taal. De redactie gaf er de brui aan omdat Langevelds voorgan ger J. P. Klautz, oprichter van Bres, een steeds sterkere drang vertoonde van het blad een nieu we religie te maken. Wachttoren „Dan kunnen we net zo goed bij de Wachttoren gaan werken", zo redeneerden de afvalligen. Ex- Elsevier-directeur Klautz be dacht de naam en legde op 60-ja- rige leeftijd de Bres-basis, die nog steeds overeind staat. Met de 80 jaar in zicht dacht hij echter het definitieve antwoord op alle vragen te hebben gevonden en liet hij zich inpakken door de Ro- zekruisersbeweging. Langeveld: „Klautz had destijds Bres nota bene opgericht omdat er in het van spruitjeslucht door drenkte Europa te veel definitie ve antwoorden waren." Klautz ging, Langeveld die een "goed betaalde baan als strate gisch staffunctionaris bij Else vier opgaf om zich in een beschei den betaald avontuur te storten, kwam. „Ik heb het blad opengebroken. Misschien keken de lezers aan vankelijk wel met kromme tenen toe. Wat gaat-ie nou doen? Bres lezers zijn overigens niet onder een noemer te vangen. Je komt ze zowel onder hoogopgeleiden te gen als onder autodidacten. Onze benadering noem ik het liefst ei- Bres-hoofdredacteur Dries Langeveld: 'eigenwijs anders' bij het aftasten van de myste ries die ons omringen. foto jacques peeters. genwijs anders. We zetten de tel ler op nul. Je laat nieuwe opvat tingen onbevangen op je afkomen en ziet wel waar je uit komt. We hebben een zesde zintuig voor het prikkelende, voor wat voorop loopt." Bres holt niet klakkeloos achter stromingen aan. Neem de Getui gen van Jehovah en Scientologie ('een puur agressieve sekte'). Langeveld heeft wel degelijk be hoefte aan kritische stukken over sekten. „Ik ruik ze al op een kilo meter afstand." Voor radio- en tv-programma's fungeert de Bres-redactie bijna dagelijks als vraagbaak. Lange velds naaste redactionele mede werker Simon Vinkenoog is de enige die vanaf het begin met het bijltje heeft gehakt. De inmiddels 67-jarige schrijver/dichter/schil der belandde bij Bres in een pe riode, waarin hij nog psychedeli sche middelen gebruikte om ho gere sferen te bereiken. Het blad zetelt op enkele verdiepingen van een sfeervol Amsterdams grach tenpandje. Bres is verder een uit geverij met zo'n twintig boekti tels, waaronder het standaard werk over reïncarnatietherapie. Het blad Panforum (pan staat voor psycho actief netwerk) wordt er ook gemaakt. Gekte Wie de meters Bres-jaargangen doorploegt, krijgt bevestigd dat het blad zijn tijd vaak een jaar of tien vooruit was. Zo kom je al in de jaren zeventig artikelen tegen over bijna-dood-ervaringen en Bach-remedies (bloemen-energie als medicijn tegen psychische problemen). Bres introduceerde bij het grotere publiek de begrip pen reïncarnatie (zielsverhui zing), en het sjamanisme (nieuwe therapietechnieken, waarbij ri tuelen zoals de medicijnman die hanteerde, een rol spelen). Aan het magische jaar 2000 hecht Bres weinig waarde. Dries Lan geveld: „Wij doen niet mee aan de voorspellingen-hausse. Het is een collectieve gekte. Wij kijken veel over verre grenzen heen. Dan kom je ook uit bij islamieten en joden, voor wie het jaar 2000 vol komen imaginair is. En Christus' geboortejaar staat niet precies vast. Het is natuurlijk wel goed dat mensen nadenken over de lange golfslag in de historie. Dat ze zich met inventariserende blik afvragen: wat stellen we eigenlijk voor als beschaving?" Bres, Leidsegracht 8, 1016 CK Am sterdam, telefoon 020-6243442 De cover van de jongste uitgave van Bres, een fraai en rijk geïllustreerd boekwerkje dat in de tijd schriftenhandel ook vanwege zijn afwijkende vierkante formaat een bescheiden buitenbeentje is. Doof Wilko Voordouw Parijs - Bebel is boos. Nee, Bebel is woedend. De 63-jari- ge Franse acteur Jean-Paul Belmondo is verbitterd over het feit dat zijn jongste film, Désiré, maar in twintig bio scopen in Frankrijk wordt ge draaid. Hij meent dat 'nie mand deze film zal zien'. „Want door het filmbeleid in Frankrijk wordt deze film af gemaakt. We buigen voor de wetten die ons door de Ameri kanen worden opgelegd." Zijn 77e film had een van de hoogtepunten moeten worden in het veertigjarige artiestenjubi leum van Jean-Paul Belmondo. In het verfilmde toneelstuk Dé siré van woordkunstenaar Sacha Guitry speelt hij de rol van een majordome, die een bourgeois- familie op wel heel bijzondere wijze dient. Maar de film -met acteurs als Fanny Ardant, Jean Yanne, Béatrice Dalle en Claude Rich -komt in maar twintig zalen in heel Frankrijk uit. Slechts zes Parijse filmzalen hebben Désiré op het programma gezet. „Zo dood je de Franse cultuur," aldus de man, die schitterde in films als 'Le Professionel', 'l'As des As' en 'Le marginal'. In die rolprenten speelde hij ofwel een gangster met een gouden hart of wel een solitaire en spectaculaire politieman. Belmondo stond ja renlang bekend als een wat flau we Franse versie van James Bond. Hij dwong bewondering af omdat hij al zijn stuntwerk zelf deed. Films met Belmondo wer den nooit echt beschouwd als hoogstandjes van de Franse cul tuur. De laatste jaren kwam hij alleen maar in de openbaarheid tijdens het tennistoernooi van Roland Garros. Dan kon heel Frankrijk hem zien in zijn privé- loge, zonder colts, maar in gezel schap van zijn twee yorkshire- terriërs. Verpletterd Belmondo voelt zich nu verplet terd door de Amerikaanse super producties. Dat is voor hem een nieuwe sensatie. Want in de jaren zeventig en tachtig werden films met Bebel in honderden zalen te gelijkertijd uitgebracht. Toen was hij degene, die de kleine en ambachtelijke producties ver pletterde. Toch worden zijn woorden uitermate serieus geno men. Want Belmondo is in Frankrijk nog altijd een mega-ster. Zijn ar gumentatie is nu net zo gespierd als de politie-acties die hij eer tijds ondernam. Hij beschuldigt een klein groepje Franse producenten en bioscoop exploitanten (de gebroeders Sey- doux van Gaumont en Guy Ve- recchia van UGC) er van dat zij de Franse films maken en breken. „Pakweg vier mensen die een film niet eens uitkijken, besluiten of een film een succes wordt of niet," aldus Bebel. De acteur liet zich bij alle televi siejournaals en op de meeste kunstpagina's uitnodigen om zijn woede van de daken te schreeu wen. „We worden het slachtoffer van de Amerikaanse werkwijze. Een bioscoop krijgt een Ameri kaanse publiekstrekker als-ie ook tien Amerikaanse flops in koopt. Die moeten ook worden vertoond. Daardoor krijgt de am bachtelijke Franse film geen kans." Gepikeerd Maar Belmondo schijnt vooral gepikeerd te zijn omdat zijn film niet sinds gisteren (films komen in Frankrijk op woensdag uit) op de Champs Elysées wordt ge draaid. De mega-ster zou enkele dagen geleden uit zijn vel zijn ge sprongen, toen hij ontdekte dat geen enkele bioscoop op 'de mooiste avenue van de wereld' Désiré had geprogrammeerd. Hij zou dat als een vernedering heb ben ervaren. De acteur kreeg last van een tweede woede-aanval toen hij ontdekte dat op de openlucht tentoonstelling van beeldhouw werken op de Champs Elysées geen werk van zijn vader was ge selecteerd. Jean-Paul Belmondo is de zoon van kunstenaar Paul Belmondo. Pas na druk van de zoon-acteur werd de vader-beeldhouwer her dacht doordat de toenmalige Pa rijs burgemeester Jacques Chirac een Paul Belmondo-straat inhul digde. „Maar de huidige burge meester Jean Tibéri is een niets nut, hij is niet voor zijn taak be rekend. Hij had er op toe moeten zien dat een werk van mijn vader op de expositie te zien is. Niet omdat het mijn vader is, maar omdat hij een groot kunstenaar was," aldus de acteur. Belmondo -die vlak voor de paas dagen aan het Ministerie van Cultuur had laten weten dat hij zich publiekelijk kwaad ging ma- ken- werd bijgevallen door mi nister Philippe Douste-Blazy. Belmondo mag dan geen zware colts meer dragen, maar op de huidige bewindsman maakte hij in ieder geval grote indruk. De laatste jaren kwam Belmondo alleen maar in de openbaarheid tijdens het tennistoernooi van Ro land Garros, zoals hier tijdens de editie van afgelopen jaar. foto reuter

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 25