Scheepsmast als verwijzing naar het Goddelijke Schotelbezitters betalen fors voor digitale televisie Paparazzo Joop van Tellingen doet alles voor een foto Rijksmuseum laat zijn stiefdochters flonkeren Praktijk Prins Claus Levenswerk Metafoor Tentoonstelling romantici Friedrich en Runge in Van Gogh-museum BELGIË FRANS 1 BELGIË FRANS 2 DUITSLAND 1 wSeSrcagney<ydus: Hardt° DUITSLAND 2 wL2ie,Pïitsland 113,45 Da||i Da,|i' tSWolanT'6 19,00 Heute 10,75 t)er ancie' „Als 't zwoegen gaat worden stop ik meestal. Ek ben erachter dat dat niks oplevert." Alex van Warmerdam, filmregisseur MAANDAG 29 APRIL 1996 ft 4Je moet weten hoever je te ver kunt gaan' Hij is het enfant terrible van de vaderlandse foto pers. Eminence grise van 's lands paparazzi-leger- tje. Geliefd, maar meer nog gehaat in showbizz- kringen en het koninklijk huis. En inmiddels, dankzij de televisie, zelf Bekende-Nederlander- in-wording. Joop van Tellingen (52) geniet van zijn nieuwe status. Door Rob Cobben Dat is ook wat. Zit je, na jaren van keihard werken, vlak voor je eindexamen en komt er zo'n rare snuiter met een veel te grote bril op de neus en brede gouden ket tingen om hals en pols vertellen dat die opleiding nergens voor nodig is. Joop van Tellingen laat na zijn lezing op de fotoacademie in Am sterdam menig student in opper ste verwarring achter. Je verdie pen in emulsies, het zone-systeem van Ansel Adams of de 'muizen test'? Werk bestuderen en analy seren van grote namen als Henri Cartier-Bresson of Sebastiao Salgado? Nadenken over per spectieven, dieptewerking, dyna miek? Niet nodig! Tijdverspil ling! „Gewoon met de camera de straat op gaan en plaatjes schie ten. Daar leer je het meeste van." Joop van Tellingen grijnst als hij een tijd later herinnerd wordt aan zijn voordracht in Amster dam. We staan in de immense woonkamer van huize Van Tel lingen. Een voormalige direc teurswoning uit de vorige eeuw, idyllisch gelegen aan een Utrechtse vaart. Aan de wanden verschillende afbeeldingen van de heer des huizes; een schilderij, foto's, de ingelijste omslag van hét roddelblad Privé. De Yorkshire-terrier ligt vredig te slapen op de pluchen vloerbe dekking. De telefoon rinkelt her haaldelijk en om de haverklap klinkt ook het blieb-blieb van Van Tellingens messagewatch. Het gesprek komt eigenlijk onge legen, want de fotograaf heeft het 'druk, druk, druk': vanavond fo to's schieten op een modeshow met Ajax-spelers, morgen naar Oostenrijk om de kroonprins te 'schaduwen' en zo dadelijk - of eigenlijk nü - naar het ziekenhuis om een verpleegster te vereeuwi gen voor een of andere medische folder. Tijd of niet, als Van Tellingen eenmaal aan de praat is, lijkt zijn uitpuilende agenda vergeten. Hij zijgt neer in een fauteuil, zet de tanden in een broodje en begint te lachen. „Ik heb het wat ge chargeerd", zegt hij over de voor dracht in Amsterdam. „Maar de kern van het verhaal, daar valt niets aan af te dingen. Het is han dig als je weet hoe een camera in elkaar zit. Maar vereist is dat al lerminst. Wat ik heb willen zeg gen is, dat je fotograferen alleen in de praktijk kunt leren." Van Tellingen weet dat als geen ander. Dertig jaar geleden zwoegde hij nog als minimumlo ner in een fabriek van banden producent Michelin. Zonder noe menswaardige opleiding hij volgde een paar schriftelijke cur susjes schopte hij het vervol gens tot een van de best betaalde fotografen van het land. De Tele graaf, Privé en Story gaven grif geld om Van Tellingen in te lij ven. Inmiddels werkt hij voor het jongste roddelblad (Party), een jaar geleden opgericht door Ton de Wit, met wie hij al eerder bij Story samenwerkte. „We vormen een onafscheidelijk duo", ver klaart Van Tellingen zijn 'trans fer'. „Als ik een idee heb, hoef ik dat niet eerst uren te gaan verde digen op de redactie. Moet ik voor een foto een helikopter heb ben -Van Tellingen huurde er ooit een in New York om prinses Christina te kunnen fotograferen in een wolkenkrabber, red. - dan kan ik die zo huren. Moet ik plots naar Groenland, omdat daar een mooie plaat van een bekende Ne derlander te maken is, dan kan ik zo gaan. Ik krijg van Ton carte blanche en dat vind ik wel zo prettig." Lijkkisten Menig acteur/actrice, zan ger/zangeres of lid van het Huis van Oranje kan zijn bloed wel drinken. Youp van 't Hek schreeuwde ooit in een media- programma van de NOS uit dat 'die smerige fotograaf van een Van Tellingen een ranzig manne tje' was dat tijdens begrafenissen op lijkkisten fotografeerde. Van Tellingen: „Onzin, heb ik nooit gedaan." En Ben Cramer verge leek hem ooit met een nazi. Van Tellingen: „Maar toen Cramer een nieuwe keuken nodig had en die niet kon betalen, belde hij me wel op. Of we weer eens wat aan dacht aan hem wilden besteden." Artiesten foeteren op de roddel bladen. Noemen de roddelblad journalisten en -fotografen 'ga jes'. „Maar ze kunnen niet zonder ons. Hebben ons nodig om in de publiciteit te komen. Het is een haat-liefde verhouding." Zelf vindt Van Tellingen niet dat hij inbreuk pleegt op het privé- leven van bekende Nederlanders. Joop van Tellingen: „Wachten, wachten en nog eens wachten, je moet geduld hebben. Het is net als met jagen. Plotseling ritselt er wat en sta je oog in oog met een hert friet prachtig gewei. Je legt aan en in een fractie van een seconde moet je afdrukken. Daar krijg je een enorme kick van. FOTO WIM HENDRIKS Een artiest is toch een beetje pu bliek bezit, vindt hij. „Die conse quentie moet je aanvaarden." „Ik ben kind aan huis bij Lee To wers en zijn vrouw. Maar als hij vreemd zou gaan- met Barbra St reisand en ik zou dat kunnen vastleggen, dan zou ik dat niet nalaten. Dan is het fotograferen, zonder aanziens des persoons." Slechts één keer in zijn dertigja rige carrière is hij over de schreef gegaan, zegt hij na enig naden ken. „Nou ja, bijna dan. Dat was op de begrafenis van Gerard Fa- gel. Die serie was op het randje." De restauranthouder uit Bos en Duin werd vermoord door een in breker. „Gerard was een goede vriend van mij. Gaf mij altijd een belletje als er weer een beroemd heid in zijn restaurant zat te eten. Toen was hij plotseling dood." „Van zijn nabestaanden kreeg ik toestemming om aan het begin van de uitvaartdienst foto's te maken. En afspraken zijn in principe voor mij heilig. Maar ik was toch blijven hangen op de begraafplaats en opeens zag ik dat zijn vriendin Peggy huilend op de kist sprong. Alle andere fo tografen waren al weg. Ik vond eigenlijk dat ik het niet kon ma ken, maar ik schoot toch een paar foto's. En toen ik een paar dagen later de roddelbladen zag, kreeg ik toch weer een enorme kick, want ik was de enige die dat emo tionele tafereel had vastgelegd." Emily De kick, daar is het Van Tellin gen om te doen. Een foto maken, die niemand anders heeft; waar iedereen bij de kapper over praat. „Een foto waarvan gezegd wordt: 'Die Van Tellingen heeft het weer'." Woedend was hij, toen collega Edwin Smulders met de eerste foto aan de haal ging van Emily Bremers, vriendin van Willem- Alexander. Hij kan er zich nog over opwinden. „Ik had er alles voor over gehad om dat te voor komen." De concurrentie in het paparaz- zi-wereldje is moordend, vertelt Van Tellingen. De fotografen van Party, Privé, Story en Weekend schuwen 'geen enkel middel' om elkaar het werken onmogelijk te maken: banden lek steken, auto's onklaar maken, camera's openen zodat er licht bij de film komt; ja, zelfs inbreken. Voor Van Tellin gen zijn het acceptabele midde len om te voorkomen dat de an der er met de primeur vandoor gaat. „Je moet weten hoever je te ver kunt gaan", luidt zijn sum miere commentaar. Op de vraag wat hijzelf allemaal gedaan heeft om publikatie van foto's van opponenten te verhin deren, blijft hij vaag. „In mijn ogen is alles geoorloofd, behalve het toebrengen van lichamelijk letsel", is al wat hij erover kwijt wil. Ooit posteerde hij zich weken lang in de regen bij een Zwitserse kliniek om prins Claus te kunnen fotograferen; en kreeg hij van Willem-Alexander een opdonder, toen hij de kroonprins wilde foto graferen op een vliegveld. Het is zijn doorzettingsvermogen, dat hem heeft gemaakt tot wat hij nu is, meent hij. Als het moet, ligt Van Tellingen wekenlang in de bosjes voor een exclusieve foto. „Wachten, wachten en nog eens wachten, je moet geduld hebben. Het is net als met jagen. Plotse ling ritselt er wat en sta je oog in oog met een hert met prachtig ge wei. Je legt aan en in een fractie van een seconde moet je afdruk ken. Daar krijg je een enorme kick van." Tegenwoordig is de paparazzo- fotograaf regelmatig op de vader landse televisie te zien. Hij duikt op in talk-shows en is iedere don derdagochtend te zien op Veroni ca's Call-tv. Van Tellingen is zelf een bekende Nederlander aan het worden en daar geniet hij zicht baar van. „Vroeger droomde ik ervan een ster te worden", bekent hij. Van een verslaggever Hilversum - De zenders RTL4, RTL5, Veronica en SBS6 streven er naar zo spoedig mogelijk hun programma's nog uitsluitend digitaal uit te zenden. Dit betekent dat mensen die deze zenders via de schotel ontvangen zo'n 1500 gulden moeten uitgeven om te kunnen blijven kijken. Op dit mo ment zenden de genoemde kanalen nog op de traditionele, analoge, manier uit. In Nederland kijken ongeveer 350.000 mensen via een schotel naar de satellietzenders. Zij zullen een digitale decoder met ingebouwde kaartlezer moeten kopen als zij de programma's van deze commerciële zenders willen blijven zien. „Die aanpassingen zijn inder daad behoorlijk duur," geeft J. de Jong, manager van de Hol land Media Groep (HMG) toe. „Maar we kunnen niet anders. Digitale televisie is de toe komst. Ieder jaar worden er zo'n 40.000 schotels verkocht. Dus hoe langer we wachten, hoe meer mensen gedupeerd zullen worden." Inmiddels zijn er al heel wat mensen benadeeld door de ver andering. Mensen die nu via een schotel naar de commercië le zenders kijken doen dat met behulp van een luxescriptdeco- der die de analoge program ma's decodeert. In de winkels zijn deze nog steeds tegen sterk verlaagde prijzen te koop, ter- wijl ze waardeloos zullen zijn als met de analoge uitzendin gen wordt gestopt. Wanneer precies met de analo ge uitzendingen wordt gestopt is sterk afhankelijk van de ap paratuur die nodig is om de programma's via de schotel te ontvangen. Deze zou nog niet in voldoende mate leverbaar zijn om alle schotelbezitters de mogelijkheid te bieden de schotel om te bouwen. Na de aanpassingen op de schotel kunnen de bezitters dan 'gratis' kijken naar de deelnemende commerciële sa- telietzenders. Als schotelbezit ters echter nog meer zenders willen ontvangen, moeten ze wel extra betalen. Voor 25 gul den in de maand krijgen ze zo'n tien extra televisiekanalen, waaronder Sport7, Discovery en Kindernet. Ook kunnen zij dan de drie radiozenders van Veronica ontvangen. Door onze kunstredactie Amsterdam - Het Rijksmuseum in Amsterdam heeft al ziji stiefdochters een flonkerend onderkomen bezorgd. Tientallen jaren stonden belangrijke topstukken van Aziatische kunst, de verzamelde 18de en 19de eeuwse schilderkunst en historische kostuums weggedrukt in een verweesde vleugel van het in geopende nationale museum. Maar terwijl deze zuidvleugel binnenskamers zijn glans ver loor, breidden genoemde collec ties zich gestadig uit. Op den duur levende de beschikbare ac commodatie zelfs gevaar op voor het behoud van alle bewaarde kunst. Aan de presentatie van de verzamelingen viel intussen wei nig eer te behalen. Maar dankzij een investering van 22 miljoen gulden is de eertijds zo beruchte zuidvleugel aangepast. Het Rijksmuseum heeft er een fraai submuseum bijgekregen, waarin het aangenaam en eigen tijds vertoeven is. Er werd zelfs een lift (in een glazen schacht) geïnstalleerd. En dankzij de verbouwing be schikt het museum nu ook over een ingang aan de achterzijde. Wie nu vanuit het Stedelijk Mu seum en het Van Goghmuseum het 'Rijks' wil bezoeken, loopt er van het Museumplein regelrecht naar binnen. Alle in de Zuidvleugel (de vleugel heeft een eigennaam gekregen) gepresenteerde collecties worden recht gedaan. De Aziatische af deling beschikt over een ruim vloeroppervlak. Er is ong derd zicht op alle afzonderlijke objecten. Ook de de 19de eeuwse schilder kunst heeft ruim baan gekr Museumdirecteur Van Os vindt dat deze collectie met recht in het Rijksmuseum gepresenteerd wordt. Eerder was er sprake van dat de afdeling in een speciaal museum ondergebracht zou wor den. De 18e eeuwse schilderkunst - het Galante Tijdperk - is aan een opwekkende presentatie derworpen. De doeken hangen in rijen boven en naast elkaar. Hun plaatsing op de wand is evengoed een uitgekiende. Een aantal stuk ken neemt zo'n cruciale plaats dat zij nooit meer uitgelee kunnen worden. De opstelling is ontleend aan een 18de eeuws schilderij uit de col lectie, waarop een kunstzaaltje staat afgebeeld. Dit doek is ook te zien. De Zuivleugel gaat vandaag open voor het publiek. Door Paul Kokke Ooit schilderde de Duitse ro manticus Caspar David Friedrich (1744-1840) de Poolzee. Het is geen zeege zicht. We zien een enorme op eenstapeling van brokken ijs, uit de zee omhooggestuwd met ongekende kracht. De randen van het ijs zijn ver vaarlijk scherp, een dodelijk wapen in de hand van het on gekende. Mensen ontbreken, alsof ze zijn weggevlucht. Wat overblijft is een onbeschrijf lijke dreiging. Friedrich vervaardigde dit schil derij in 1824 en baseerde het op een ware gebeurtenis: de bijna noodlottig verlopen Noordpool expeditie van William Perry in 1819-1820. De Poolzee is niet zo maar de neerslag van een ver beelding van een kunstenaar. Het is een uiting van menselijke on macht, van een totale onderwer ping van de mens aan de almach tige natuur. En de natuur is wei nig anders dan de sterke arm van God. Zo zat dat in de hoogtijda gen van de Romantiek. Romantiek, kunst en God. Het zijn de kernbegrippen van de ten toonstelling Het jaar en de dag in het Amsterdamse Van Gogh-mu- seum over het werk van Caspar David Friedrich en zijn tijdge noot Philipp Otto Runge (1777- 1810). Hoewel beide kunstenaar tot de Romantiek worden gere kend, verschillen ze in hun kunst hemelsbreed van elkaar. Maar beiden hadden hetzelfde doel voor ogen. Zij wilden het ongrijp bare verbeelden om daardoor een antwoord te vinden op de vraag waarom de mens verschilt van God. Een religieuze tentoonstel ling? Niet in de zin dat men hier een parade ziet van kerkelijke kunst, met stervende martelaren en kruisigingstaferelen. Maar on der de schilderijen, aquarellen, tekeningen en papierknipsels gist het mystieke aan alle kanten. Misschien moeten we beginnen met de werken van Friedrichs re latief onbekende tijdgenoot, Phi lipp Otto Runge. Deze kunste naar begon in 1802 aan iets wat zijn magnum opus moest worden, de cyclus Zeiten (de Tijden), waarmee hij de natuur in vier stadia (Morgen, Abend, Tag, Nacht) wilde verbeelden. Hij zou dat groots opgezette werk, waar voor hij zelfs een aparte behui zing in gedachten had en waar de schilderstukken omgeven moes ten worden met muziek, nimmer voltooien. Runge vond immers dat een werk nooit af was en uit eindelijk zou hem de tijd ontbre ken om zijn levenswerk te vol tooien. De twee schilderijen die uitein delijk gerealiseerd werden zijn doordesemd van een eerbied waardige symboliek, die nog het meest aansluit bij de religieuze kunst uit vroegere eeuwen. In het schilderij De Grote Morgen (1809) vloeien vruchtbaarheid, reinheid (de lelie als symbool van de onbevlekte ontvangenis van Maria) en verlossing (het op een Christuskind lijkende jongetje op de voorgrond) ineen. Het is een majestueus werk al lijkt het door de vele engelachtige figuren die met hun muziekinstrumenten door het beeld zweven in onze ogen nogal zoet. Overigens be sliste Runge op zijn sterfbed dat Caspar David Friedrich: 'De levensfasen' (olieverf op doek, ca. 1835). het schilderij kapot moest wor den gesneden. Dat gebeurde ook, zij het pas in 1890. In 1927 wer den de negen nog bestaande de len weer aan elkaar gezet en het ontbrekende tiende opnieuw ge schilderd. Terwijl Caspar David Friedrich zocht naar een nieuwe beeldtaal, bracht Runge zijn tijd door met een soort vormenonder- zoek naar de bloemen, planten en menselijke figuren die hij voor zijn grote levenswerk wilde ge bruiken. De vele gravures, teke ningen en papierknipsels die met een mathematische precisie wa ren uitgewerkt, zijn daar de stille getuigen van. En dan Friedrich zelf, de grote Caspar David Friedrich. Het hierboven beschreven schilderij De Poolzee ontbreekt op deze tentoonstelling, maar dat is een relatief gemis. Want een ander topstuk van Friedrich hangt er immers wel: 'De levensfasen', ge schilderd rond 1835 en afkomstig uit het Museum für Bildende Kunste te Leipzig. Het is een van de meest symbolische werken van Friedrich. Ogenschijnlijk is het tafereel al ledaags. Een gezin op het strand met twee spelende kinderen. Maar naast de man, vrouw en de kinderen is er nog een vijfde fi guur die we op de rug zien. Zijn gestalte verraadt de ouderdom. Zo ontstaat al een levenscyclus met de kinderen als de metafoor voor de jeugd, de ouders voor de volwassenheid en de oude man voor de eindigheid, voor de dood. Maar dat is het niet alleen. Op zee liggen vier schepen, waarvan een recht voor de spelende kinderen. Het door hen opgehouden vlagge tje wordt visueel voortgezet in de rechte lijn omhoog van de mast op het schip recht voor hen. De mast neemt hier de vorm aan van de omhoog wijzende vinger van Christus, zoals die zo vaak werd afgebeeld in de klassiek-re- ligieuze schilderkunst. De scheepsmast is niets anders dan een verwijzing naar de goddelijke almacht. Zo wordt de boodschap van dit schilderij duidelijk. De levenscyclus van de mens wordt niet door hemzelf bepaald, maar door de Schepper. De mens is, net zoals in het schilderij 'De Poolzee' waarin hij zelfs hele maal niet voorkomt, nietig en machteloos. Dit soort schilde rijen werkt nog steeds vandaag de dag, al is men nu steeds meer geneigd slechts te kijken naar de picturale kwaliteit ervan. Van die dubbele betekenis in het werk van Friedrich zijn op deze ten toonstelling vele voorbeelden te vinden, zoals De velden bij Greifswald (1820-1822). Het is een gecomponeerd landschap, waarbij het Friedrich te doen was om de verbinding tussen hemel en aarde, tussen het spirituele het stoffelijke weer te geven, ook dit schilderij kent een vreenj- de mystieke dimensie, door compositie en vooral het kleurfe' bruik. De Duitse schilders van» Romantiek, zoals Runge Friedrich, mogen misschien minder op de voorgrond zijn 6 treden dan bijvoorbeeld b Franse tijdgenoot Delacr® voor de vernieuwing in de P® zijn ze van onschatbare waar» geweest. Zij waren het in® die de late achttiende eeuw kunst verlosten van van het c sicistische model dat toen nog sterk heerste. Wat hen bovenin» met elkaar verbond is dat zij kunstenaarschap ervoeren een poging te bemiddelen het hogere en de mensheid ffl ook zij, met Runge en Friedn voorop, zullen beseft hebben dat een vrijwel onmogelijke dracht was. 'Het jaar en de dag'. Scbjj Sei- aquarellen, tekeningen enpgu knipsels van Caspar David t rich en Philipp Otto Run9?' p0t- Van Gogh-museum, Rau'?' ifr terstraat 7, Amsterdam, D' 17, zo 13-17 uur. Tot 24 |uni- Hi EHHi PB STEM 16.00 NEDERLAND 1 journaal ,505 Goeiemiddag! 1652 Sterrenslag: Media, artiesten burgemeesters vanaf Terschelling 17 46 Zo vader, zo zoon, spelletje. Gas Annemarie Post U i9 Blue Heelers, serie 1904 Weg van de snelweg Europ, Frankrijk, la Dröme ,9 31 Ambulance, reportage 2o'oo Journaal 20.30 Taxi, ontmoetingen 2125 Hier en nu 2159 De stoel special: de filmset van I naam der Koningin op de Filipijne 22.48 Dokument: Eigen schuld? repoi tage over verborgen armoede i Nederland (slot) 23.36 Cheers, comedy 001)1 Miniatuur (tot 00.06) NEDERLAND 2 16 03 Alleen op de wereld, tekenfilm ,6 31 White Fang, jeugdserie 17.00 De troon van Koning Kunstge bit, kleuterprogramma '17,29 2Vandaag, actualiteiten met 17.31 en 18.00 Journaal, 18.43 Sportjour naai en 18.51 Hoofdpunten uit he nieuws 19.01 Hoe is het mogelijk, magazine 19.31 Dr. Quinn: Medicine Woman, se rie 20.20 Streekziekenhuis Dokkum, do cumentaire 20,48 Koninginnedagconcert-He strijkkwartet met werken van Brit ten, Andriessen, Elena Firsowa, We bem en J. van Bree ,21.46 De rivier, documentaire over he leven langs de IJssel 122.12 Life in the Freezer: De vlindertijc (22.43 Man en macht, praatprogramma 23.25 Journaal 23.33 Wat is er aan de hand?, serie waarin kunstenaars vertellen ovei hun inspiratie (tot 00.03) NEDERLAND 3 107.00 Journaal 07.07 Klokhuis 107.29 Ontbijt-tv met elk half uur Jour naal en 8.10 NOS-Sportjournaal 09.00 Journaal 09.05 (PP): PvdA 109.08 Kook tv (09.29 Studio Sport 11.06 Goeiemiddag! 11.59 MiddagEditie met Journaal, 12.15 .Den Haag en 12.30 NOS-Sportjour naal 13.00 Journaal 13.08 Kassa! 13.40 Kookgek. Aansl. Passie voor tui nen 114.05 Studio Sport 14.50 Karei 15.31 Jules unlimited 16.00 Journaal 16.07 Buren, reportage 16.37 Lopende zaken, actualiteiten 17.05 Flying Doctors, serie 18.00 Villa Achterwerk met De geome trische fabels; 18.03 Achterover leu nen; 18.05 Codenaam koken 18.15 Sesamstraat 18.30 Jeugdjournaal 18.40 Klokhuis, kindermagazine 19.00 Lingo, spelletje 19,30 Lola da musica, popprogramma 16.35 Neighbours, soap 17.05 La bande Carlos, magazine 17.30 Die Schwarzwald- klinik, serie 18.30 Regions soir 18.50 Car tas sur table, magazine 19.10 Le quotidien des sports 19.30 Nieuws 20.10 L'écran té- moin: Germinal, Franse speelfilm uit 1993 'an Claude Berri met Renaud, Gérard De- pardieu en Miou Miou. Aansl. discussie W het mijnwerkersverleden van België 00.15 Laatste nieuws 17.30 Top motos,, motorsportmagazine J8.00 lei Bla-bla, kindermagazine 18.55 neighbours, soap 19.30 Nieuws 20.00 Ja- »as, culturele agenda 20.10 Mittel Europa, 3-delige documentaire (slot) 21.05 Les arts !n liberté: Montre-moi ton académie, re ntage 22.00 Nieuws 22.25 Javas 22.40 mk actualiteitenmagazine 23.05 partenaires 96, zakenmagazine 23.35 [Presence protestante (tot 00.05) '5.30 Morgenmagazin, ontbijttelevisie ~'00 Tagesschau 09.03 ML Mona Lisa, rouwenmagazine 09.45 Rückenschule mit rnnn9rossen Ba"' ochtendgymnastiek lu.oOTagesschau 10.03 Weltspiegel 10.45 Z 'R Deutschland: Urteil des Monats it Jagesschau 11.04 Happy Birthday 'sh tterie, amusement 12.35 Um- ™ai112,55 Presseschau 13.00 Tagesschau 1, 5 Mrttagsmagazin 13.45 Wirtschafts- egramm 14.00 Tagesschau 14.03 Re- sen. talkshow 15.00 Tagesschau 15.03 bane Andres, talkshow 15.55 Jürgen ■fi ca,ntW0l1et. tips 16.00 Tagesschau 17 in n 9e'talkshow 17,00 Tagesschau Wh sant' boulevardmagazine 17.55 botene Liebe, serie 18.25 Marienhof, oe«V ?4 Wildbacb. serie 20.00 Ta- 'tairL 3Ü Abenteuer Zoo, documen- )10nser'e over dieren in de dierentuin brw P0rt' ma9azine 21.40 Mosel- tort S6i'e 22,30 Ta9estbemen 23.00 Ta- 'O05n /7u!n'e$er'e 00,50 Nachtmagazin iHdserie i4«rIChel aUS Lönneber9a' tine ia Lowanzabn, kindermaga- •Wakiip r> ^port Extra/WK ijshockey: Slo- Brati lavA1',Sland; Tafe'tennis: EK vanuit misdaarif 40 Heute 17'50 Der Alte' :!l 45 h 71,00 Auslandsjournal Heute na h 22,15 Alien' speelfilm 00.05 Herren met filmtiPs 00,70 Fools' TV: 'tot 0120)a" Veen' re9istratie optreden

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 8