Scheepsmast als verwijzing naar het Goddelijke
Schotelbezitters
betalen fors voor
digitale televisie
Paparazzo Joop van Tellingen doet alles voor een foto
Rijksmuseum laat zijn
stiefdochters flonkeren
Praktijk
Prins Claus
Levenswerk
Metafoor
Tentoonstelling
romantici
Friedrich en
Runge in Van
Gogh-museum
BELGIË FRANS 1
BELGIË FRANS 2
DUITSLAND 1
wSeSrcagney<ydus: Hardt°
DUITSLAND 2
wL2ie,Pïitsland 113,45 Da||i Da,|i'
tSWolanT'6 19,00 Heute 10,75 t)er ancie'
„Als 't zwoegen gaat worden stop ik
meestal. Ek ben erachter dat dat niks
oplevert."
Alex van Warmerdam, filmregisseur
MAANDAG 29 APRIL 1996 ft
4Je moet weten hoever je
te ver kunt gaan'
Hij is het enfant terrible
van de vaderlandse foto
pers. Eminence grise van
's lands paparazzi-leger-
tje. Geliefd, maar meer
nog gehaat in showbizz-
kringen en het koninklijk
huis. En inmiddels,
dankzij de televisie, zelf
Bekende-Nederlander-
in-wording. Joop van
Tellingen (52) geniet van
zijn nieuwe status.
Door Rob Cobben
Dat is ook wat. Zit je, na jaren
van keihard werken, vlak voor je
eindexamen en komt er zo'n rare
snuiter met een veel te grote bril
op de neus en brede gouden ket
tingen om hals en pols vertellen
dat die opleiding nergens voor
nodig is.
Joop van Tellingen laat na zijn
lezing op de fotoacademie in Am
sterdam menig student in opper
ste verwarring achter. Je verdie
pen in emulsies, het zone-systeem
van Ansel Adams of de 'muizen
test'? Werk bestuderen en analy
seren van grote namen als Henri
Cartier-Bresson of Sebastiao
Salgado? Nadenken over per
spectieven, dieptewerking, dyna
miek? Niet nodig! Tijdverspil
ling! „Gewoon met de camera de
straat op gaan en plaatjes schie
ten. Daar leer je het meeste van."
Joop van Tellingen grijnst als hij
een tijd later herinnerd wordt
aan zijn voordracht in Amster
dam. We staan in de immense
woonkamer van huize Van Tel
lingen. Een voormalige direc
teurswoning uit de vorige eeuw,
idyllisch gelegen aan een
Utrechtse vaart. Aan de wanden
verschillende afbeeldingen van
de heer des huizes; een schilderij,
foto's, de ingelijste omslag van
hét roddelblad Privé.
De Yorkshire-terrier ligt vredig
te slapen op de pluchen vloerbe
dekking. De telefoon rinkelt her
haaldelijk en om de haverklap
klinkt ook het blieb-blieb van
Van Tellingens messagewatch.
Het gesprek komt eigenlijk onge
legen, want de fotograaf heeft het
'druk, druk, druk': vanavond fo
to's schieten op een modeshow
met Ajax-spelers, morgen naar
Oostenrijk om de kroonprins te
'schaduwen' en zo dadelijk - of
eigenlijk nü - naar het ziekenhuis
om een verpleegster te vereeuwi
gen voor een of andere medische
folder.
Tijd of niet, als Van Tellingen
eenmaal aan de praat is, lijkt zijn
uitpuilende agenda vergeten. Hij
zijgt neer in een fauteuil, zet de
tanden in een broodje en begint
te lachen. „Ik heb het wat ge
chargeerd", zegt hij over de voor
dracht in Amsterdam. „Maar de
kern van het verhaal, daar valt
niets aan af te dingen. Het is han
dig als je weet hoe een camera in
elkaar zit. Maar vereist is dat al
lerminst. Wat ik heb willen zeg
gen is, dat je fotograferen alleen
in de praktijk kunt leren."
Van Tellingen weet dat als geen
ander. Dertig jaar geleden
zwoegde hij nog als minimumlo
ner in een fabriek van banden
producent Michelin. Zonder noe
menswaardige opleiding hij
volgde een paar schriftelijke cur
susjes schopte hij het vervol
gens tot een van de best betaalde
fotografen van het land. De Tele
graaf, Privé en Story gaven grif
geld om Van Tellingen in te lij
ven.
Inmiddels werkt hij voor het
jongste roddelblad (Party), een
jaar geleden opgericht door Ton
de Wit, met wie hij al eerder bij
Story samenwerkte. „We vormen
een onafscheidelijk duo", ver
klaart Van Tellingen zijn 'trans
fer'. „Als ik een idee heb, hoef ik
dat niet eerst uren te gaan verde
digen op de redactie. Moet ik
voor een foto een helikopter heb
ben -Van Tellingen huurde er
ooit een in New York om prinses
Christina te kunnen fotograferen
in een wolkenkrabber, red. - dan
kan ik die zo huren. Moet ik plots
naar Groenland, omdat daar een
mooie plaat van een bekende Ne
derlander te maken is, dan kan ik
zo gaan. Ik krijg van Ton carte
blanche en dat vind ik wel zo
prettig."
Lijkkisten
Menig acteur/actrice, zan
ger/zangeres of lid van het Huis
van Oranje kan zijn bloed wel
drinken. Youp van 't Hek
schreeuwde ooit in een media-
programma van de NOS uit dat
'die smerige fotograaf van een
Van Tellingen een ranzig manne
tje' was dat tijdens begrafenissen
op lijkkisten fotografeerde. Van
Tellingen: „Onzin, heb ik nooit
gedaan." En Ben Cramer verge
leek hem ooit met een nazi. Van
Tellingen: „Maar toen Cramer
een nieuwe keuken nodig had en
die niet kon betalen, belde hij me
wel op. Of we weer eens wat aan
dacht aan hem wilden besteden."
Artiesten foeteren op de roddel
bladen. Noemen de roddelblad
journalisten en -fotografen 'ga
jes'. „Maar ze kunnen niet zonder
ons. Hebben ons nodig om in de
publiciteit te komen. Het is een
haat-liefde verhouding."
Zelf vindt Van Tellingen niet dat
hij inbreuk pleegt op het privé-
leven van bekende Nederlanders.
Joop van Tellingen: „Wachten, wachten en nog eens wachten, je moet geduld hebben. Het is net als
met jagen. Plotseling ritselt er wat en sta je oog in oog met een hert friet prachtig gewei. Je legt aan
en in een fractie van een seconde moet je afdrukken. Daar krijg je een enorme kick van.
FOTO WIM HENDRIKS
Een artiest is toch een beetje pu
bliek bezit, vindt hij. „Die conse
quentie moet je aanvaarden."
„Ik ben kind aan huis bij Lee To
wers en zijn vrouw. Maar als hij
vreemd zou gaan- met Barbra St
reisand en ik zou dat kunnen
vastleggen, dan zou ik dat niet
nalaten. Dan is het fotograferen,
zonder aanziens des persoons."
Slechts één keer in zijn dertigja
rige carrière is hij over de schreef
gegaan, zegt hij na enig naden
ken. „Nou ja, bijna dan. Dat was
op de begrafenis van Gerard Fa-
gel. Die serie was op het randje."
De restauranthouder uit Bos en
Duin werd vermoord door een in
breker. „Gerard was een goede
vriend van mij. Gaf mij altijd een
belletje als er weer een beroemd
heid in zijn restaurant zat te eten.
Toen was hij plotseling dood."
„Van zijn nabestaanden kreeg ik
toestemming om aan het begin
van de uitvaartdienst foto's te
maken. En afspraken zijn in
principe voor mij heilig. Maar ik
was toch blijven hangen op de
begraafplaats en opeens zag ik
dat zijn vriendin Peggy huilend
op de kist sprong. Alle andere fo
tografen waren al weg. Ik vond
eigenlijk dat ik het niet kon ma
ken, maar ik schoot toch een paar
foto's. En toen ik een paar dagen
later de roddelbladen zag, kreeg
ik toch weer een enorme kick,
want ik was de enige die dat emo
tionele tafereel had vastgelegd."
Emily
De kick, daar is het Van Tellin
gen om te doen. Een foto maken,
die niemand anders heeft; waar
iedereen bij de kapper over praat.
„Een foto waarvan gezegd wordt:
'Die Van Tellingen heeft het
weer'."
Woedend was hij, toen collega
Edwin Smulders met de eerste
foto aan de haal ging van Emily
Bremers, vriendin van Willem-
Alexander. Hij kan er zich nog
over opwinden. „Ik had er alles
voor over gehad om dat te voor
komen."
De concurrentie in het paparaz-
zi-wereldje is moordend, vertelt
Van Tellingen. De fotografen van
Party, Privé, Story en Weekend
schuwen 'geen enkel middel' om
elkaar het werken onmogelijk te
maken: banden lek steken, auto's
onklaar maken, camera's openen
zodat er licht bij de film komt; ja,
zelfs inbreken. Voor Van Tellin
gen zijn het acceptabele midde
len om te voorkomen dat de an
der er met de primeur vandoor
gaat. „Je moet weten hoever je te
ver kunt gaan", luidt zijn sum
miere commentaar.
Op de vraag wat hijzelf allemaal
gedaan heeft om publikatie van
foto's van opponenten te verhin
deren, blijft hij vaag. „In mijn
ogen is alles geoorloofd, behalve
het toebrengen van lichamelijk
letsel", is al wat hij erover kwijt
wil.
Ooit posteerde hij zich weken
lang in de regen bij een Zwitserse
kliniek om prins Claus te kunnen
fotograferen; en kreeg hij van
Willem-Alexander een opdonder,
toen hij de kroonprins wilde foto
graferen op een vliegveld. Het is
zijn doorzettingsvermogen, dat
hem heeft gemaakt tot wat hij nu
is, meent hij. Als het moet, ligt
Van Tellingen wekenlang in de
bosjes voor een exclusieve foto.
„Wachten, wachten en nog eens
wachten, je moet geduld hebben.
Het is net als met jagen. Plotse
ling ritselt er wat en sta je oog in
oog met een hert met prachtig ge
wei. Je legt aan en in een fractie
van een seconde moet je afdruk
ken. Daar krijg je een enorme
kick van."
Tegenwoordig is de paparazzo-
fotograaf regelmatig op de vader
landse televisie te zien. Hij duikt
op in talk-shows en is iedere don
derdagochtend te zien op Veroni
ca's Call-tv. Van Tellingen is zelf
een bekende Nederlander aan het
worden en daar geniet hij zicht
baar van. „Vroeger droomde ik
ervan een ster te worden", bekent
hij.
Van een verslaggever
Hilversum - De zenders RTL4, RTL5, Veronica en SBS6
streven er naar zo spoedig mogelijk hun programma's nog
uitsluitend digitaal uit te zenden. Dit betekent dat mensen
die deze zenders via de schotel ontvangen zo'n 1500 gulden
moeten uitgeven om te kunnen blijven kijken. Op dit mo
ment zenden de genoemde kanalen nog op de traditionele,
analoge, manier uit.
In Nederland kijken ongeveer
350.000 mensen via een schotel
naar de satellietzenders. Zij
zullen een digitale decoder met
ingebouwde kaartlezer moeten
kopen als zij de programma's
van deze commerciële zenders
willen blijven zien.
„Die aanpassingen zijn inder
daad behoorlijk duur," geeft J.
de Jong, manager van de Hol
land Media Groep (HMG) toe.
„Maar we kunnen niet anders.
Digitale televisie is de toe
komst. Ieder jaar worden er
zo'n 40.000 schotels verkocht.
Dus hoe langer we wachten,
hoe meer mensen gedupeerd
zullen worden."
Inmiddels zijn er al heel wat
mensen benadeeld door de ver
andering. Mensen die nu via
een schotel naar de commercië
le zenders kijken doen dat met
behulp van een luxescriptdeco-
der die de analoge program
ma's decodeert. In de winkels
zijn deze nog steeds tegen sterk
verlaagde prijzen te koop, ter-
wijl ze waardeloos zullen zijn
als met de analoge uitzendin
gen wordt gestopt.
Wanneer precies met de analo
ge uitzendingen wordt gestopt
is sterk afhankelijk van de ap
paratuur die nodig is om de
programma's via de schotel te
ontvangen. Deze zou nog niet
in voldoende mate leverbaar
zijn om alle schotelbezitters de
mogelijkheid te bieden de
schotel om te bouwen.
Na de aanpassingen op de
schotel kunnen de bezitters
dan 'gratis' kijken naar de
deelnemende commerciële sa-
telietzenders. Als schotelbezit
ters echter nog meer zenders
willen ontvangen, moeten ze
wel extra betalen. Voor 25 gul
den in de maand krijgen ze zo'n
tien extra televisiekanalen,
waaronder Sport7, Discovery
en Kindernet. Ook kunnen zij
dan de drie radiozenders van
Veronica ontvangen.
Door onze kunstredactie
Amsterdam - Het Rijksmuseum in Amsterdam heeft al ziji
stiefdochters een flonkerend onderkomen bezorgd. Tientallen
jaren stonden belangrijke topstukken van Aziatische kunst, de
verzamelde 18de en 19de eeuwse schilderkunst en historische
kostuums weggedrukt in een verweesde vleugel van het in
geopende nationale museum.
Maar terwijl deze zuidvleugel
binnenskamers zijn glans ver
loor, breidden genoemde collec
ties zich gestadig uit. Op den
duur levende de beschikbare ac
commodatie zelfs gevaar op voor
het behoud van alle bewaarde
kunst. Aan de presentatie van de
verzamelingen viel intussen wei
nig eer te behalen.
Maar dankzij een investering van
22 miljoen gulden is de eertijds zo
beruchte zuidvleugel aangepast.
Het Rijksmuseum heeft er een
fraai submuseum bijgekregen,
waarin het aangenaam en eigen
tijds vertoeven is. Er werd zelfs
een lift (in een glazen schacht)
geïnstalleerd.
En dankzij de verbouwing be
schikt het museum nu ook over
een ingang aan de achterzijde.
Wie nu vanuit het Stedelijk Mu
seum en het Van Goghmuseum
het 'Rijks' wil bezoeken, loopt er
van het Museumplein regelrecht
naar binnen.
Alle in de Zuidvleugel (de vleugel
heeft een eigennaam gekregen)
gepresenteerde collecties worden
recht gedaan. De Aziatische af
deling beschikt over een ruim
vloeroppervlak. Er is ong
derd zicht op alle afzonderlijke
objecten.
Ook de de 19de eeuwse schilder
kunst heeft ruim baan gekr
Museumdirecteur Van Os vindt
dat deze collectie met recht in het
Rijksmuseum gepresenteerd
wordt. Eerder was er sprake van
dat de afdeling in een speciaal
museum ondergebracht zou wor
den.
De 18e eeuwse schilderkunst -
het Galante Tijdperk - is aan
een opwekkende presentatie
derworpen. De doeken hangen in
rijen boven en naast elkaar. Hun
plaatsing op de wand is evengoed
een uitgekiende. Een aantal stuk
ken neemt zo'n cruciale plaats
dat zij nooit meer uitgelee
kunnen worden.
De opstelling is ontleend aan een
18de eeuws schilderij uit de col
lectie, waarop een kunstzaaltje
staat afgebeeld. Dit doek is ook te
zien. De Zuivleugel gaat vandaag
open voor het publiek.
Door Paul Kokke
Ooit schilderde de Duitse ro
manticus Caspar David
Friedrich (1744-1840) de
Poolzee. Het is geen zeege
zicht. We zien een enorme op
eenstapeling van brokken ijs,
uit de zee omhooggestuwd
met ongekende kracht. De
randen van het ijs zijn ver
vaarlijk scherp, een dodelijk
wapen in de hand van het on
gekende. Mensen ontbreken,
alsof ze zijn weggevlucht. Wat
overblijft is een onbeschrijf
lijke dreiging.
Friedrich vervaardigde dit schil
derij in 1824 en baseerde het op
een ware gebeurtenis: de bijna
noodlottig verlopen Noordpool
expeditie van William Perry in
1819-1820. De Poolzee is niet zo
maar de neerslag van een ver
beelding van een kunstenaar. Het
is een uiting van menselijke on
macht, van een totale onderwer
ping van de mens aan de almach
tige natuur. En de natuur is wei
nig anders dan de sterke arm van
God. Zo zat dat in de hoogtijda
gen van de Romantiek.
Romantiek, kunst en God. Het
zijn de kernbegrippen van de ten
toonstelling Het jaar en de dag in
het Amsterdamse Van Gogh-mu-
seum over het werk van Caspar
David Friedrich en zijn tijdge
noot Philipp Otto Runge (1777-
1810). Hoewel beide kunstenaar
tot de Romantiek worden gere
kend, verschillen ze in hun kunst
hemelsbreed van elkaar. Maar
beiden hadden hetzelfde doel
voor ogen. Zij wilden het ongrijp
bare verbeelden om daardoor een
antwoord te vinden op de vraag
waarom de mens verschilt van
God. Een religieuze tentoonstel
ling? Niet in de zin dat men hier
een parade ziet van kerkelijke
kunst, met stervende martelaren
en kruisigingstaferelen. Maar on
der de schilderijen, aquarellen,
tekeningen en papierknipsels gist
het mystieke aan alle kanten.
Misschien moeten we beginnen
met de werken van Friedrichs re
latief onbekende tijdgenoot, Phi
lipp Otto Runge. Deze kunste
naar begon in 1802 aan iets wat
zijn magnum opus moest worden,
de cyclus Zeiten (de Tijden),
waarmee hij de natuur in vier
stadia (Morgen, Abend, Tag,
Nacht) wilde verbeelden. Hij zou
dat groots opgezette werk, waar
voor hij zelfs een aparte behui
zing in gedachten had en waar de
schilderstukken omgeven moes
ten worden met muziek, nimmer
voltooien. Runge vond immers
dat een werk nooit af was en uit
eindelijk zou hem de tijd ontbre
ken om zijn levenswerk te vol
tooien.
De twee schilderijen die uitein
delijk gerealiseerd werden zijn
doordesemd van een eerbied
waardige symboliek, die nog het
meest aansluit bij de religieuze
kunst uit vroegere eeuwen. In het
schilderij De Grote Morgen
(1809) vloeien vruchtbaarheid,
reinheid (de lelie als symbool van
de onbevlekte ontvangenis van
Maria) en verlossing (het op een
Christuskind lijkende jongetje op
de voorgrond) ineen. Het is een
majestueus werk al lijkt het door
de vele engelachtige figuren die
met hun muziekinstrumenten
door het beeld zweven in onze
ogen nogal zoet. Overigens be
sliste Runge op zijn sterfbed dat
Caspar David Friedrich: 'De levensfasen' (olieverf op doek, ca. 1835).
het schilderij kapot moest wor
den gesneden. Dat gebeurde ook,
zij het pas in 1890. In 1927 wer
den de negen nog bestaande de
len weer aan elkaar gezet en het
ontbrekende tiende opnieuw ge
schilderd. Terwijl Caspar David
Friedrich zocht naar een nieuwe
beeldtaal, bracht Runge zijn tijd
door met een soort vormenonder-
zoek naar de bloemen, planten en
menselijke figuren die hij voor
zijn grote levenswerk wilde ge
bruiken. De vele gravures, teke
ningen en papierknipsels die met
een mathematische precisie wa
ren uitgewerkt, zijn daar de stille
getuigen van.
En dan Friedrich zelf, de grote
Caspar David Friedrich. Het
hierboven beschreven schilderij
De Poolzee ontbreekt op deze
tentoonstelling, maar dat is een
relatief gemis. Want een ander
topstuk van Friedrich hangt er
immers wel: 'De levensfasen', ge
schilderd rond 1835 en afkomstig
uit het Museum für Bildende
Kunste te Leipzig. Het is een van
de meest symbolische werken van
Friedrich.
Ogenschijnlijk is het tafereel al
ledaags. Een gezin op het strand
met twee spelende kinderen.
Maar naast de man, vrouw en de
kinderen is er nog een vijfde fi
guur die we op de rug zien. Zijn
gestalte verraadt de ouderdom.
Zo ontstaat al een levenscyclus
met de kinderen als de metafoor
voor de jeugd, de ouders voor de
volwassenheid en de oude man
voor de eindigheid, voor de dood.
Maar dat is het niet alleen. Op zee
liggen vier schepen, waarvan een
recht voor de spelende kinderen.
Het door hen opgehouden vlagge
tje wordt visueel voortgezet in de
rechte lijn omhoog van de mast
op het schip recht voor hen.
De mast neemt hier de vorm aan
van de omhoog wijzende vinger
van Christus, zoals die zo vaak
werd afgebeeld in de klassiek-re-
ligieuze schilderkunst. De
scheepsmast is niets anders dan
een verwijzing naar de goddelijke
almacht. Zo wordt de boodschap
van dit schilderij duidelijk. De
levenscyclus van de mens wordt
niet door hemzelf bepaald, maar
door de Schepper. De mens is,
net zoals in het schilderij 'De
Poolzee' waarin hij zelfs hele
maal niet voorkomt, nietig en
machteloos. Dit soort schilde
rijen werkt nog steeds vandaag
de dag, al is men nu steeds meer
geneigd slechts te kijken naar de
picturale kwaliteit ervan. Van die
dubbele betekenis in het werk
van Friedrich zijn op deze ten
toonstelling vele voorbeelden te
vinden, zoals De velden bij
Greifswald (1820-1822). Het is
een gecomponeerd landschap,
waarbij het Friedrich te doen was
om de verbinding tussen hemel
en aarde, tussen het spirituele
het stoffelijke weer te geven,
ook dit schilderij kent een vreenj-
de mystieke dimensie, door
compositie en vooral het kleurfe'
bruik. De Duitse schilders van»
Romantiek, zoals Runge
Friedrich, mogen misschien
minder op de voorgrond zijn 6
treden dan bijvoorbeeld b
Franse tijdgenoot Delacr®
voor de vernieuwing in de P®
zijn ze van onschatbare waar»
geweest. Zij waren het in®
die de late achttiende eeuw
kunst verlosten van van het c
sicistische model dat toen nog
sterk heerste. Wat hen bovenin»
met elkaar verbond is dat zij
kunstenaarschap ervoeren
een poging te bemiddelen
het hogere en de mensheid ffl
ook zij, met Runge en Friedn
voorop, zullen beseft hebben
dat een vrijwel onmogelijke
dracht was.
'Het jaar en de dag'. Scbjj Sei-
aquarellen, tekeningen enpgu
knipsels van Caspar David t
rich en Philipp Otto Run9?' p0t-
Van Gogh-museum, Rau'?' ifr
terstraat 7, Amsterdam, D'
17, zo 13-17 uur. Tot 24 |uni-
Hi
EHHi
PB STEM
16.00
NEDERLAND 1
journaal
,505 Goeiemiddag!
1652 Sterrenslag: Media, artiesten
burgemeesters vanaf Terschelling
17 46 Zo vader, zo zoon, spelletje. Gas
Annemarie Post
U i9 Blue Heelers, serie
1904 Weg van de snelweg Europ,
Frankrijk, la Dröme
,9 31 Ambulance, reportage
2o'oo Journaal
20.30 Taxi, ontmoetingen
2125 Hier en nu
2159 De stoel special: de filmset van I
naam der Koningin op de Filipijne
22.48 Dokument: Eigen schuld? repoi
tage over verborgen armoede i
Nederland (slot)
23.36 Cheers, comedy
001)1 Miniatuur (tot 00.06)
NEDERLAND 2
16 03 Alleen op de wereld, tekenfilm
,6 31 White Fang, jeugdserie
17.00 De troon van Koning Kunstge
bit, kleuterprogramma
'17,29 2Vandaag, actualiteiten met 17.31
en 18.00 Journaal, 18.43 Sportjour
naai en 18.51 Hoofdpunten uit he
nieuws
19.01 Hoe is het mogelijk, magazine
19.31 Dr. Quinn: Medicine Woman, se
rie
20.20 Streekziekenhuis Dokkum, do
cumentaire
20,48 Koninginnedagconcert-He
strijkkwartet met werken van Brit
ten, Andriessen, Elena Firsowa, We
bem en J. van Bree
,21.46 De rivier, documentaire over he
leven langs de IJssel
122.12 Life in the Freezer: De vlindertijc
(22.43 Man en macht, praatprogramma
23.25 Journaal
23.33 Wat is er aan de hand?, serie
waarin kunstenaars vertellen ovei
hun inspiratie (tot 00.03)
NEDERLAND 3
107.00 Journaal
07.07 Klokhuis
107.29 Ontbijt-tv met elk half uur Jour
naal en 8.10 NOS-Sportjournaal
09.00 Journaal
09.05 (PP): PvdA
109.08 Kook tv
(09.29 Studio Sport
11.06 Goeiemiddag!
11.59 MiddagEditie met Journaal, 12.15
.Den Haag en 12.30 NOS-Sportjour
naal
13.00 Journaal
13.08 Kassa!
13.40 Kookgek. Aansl. Passie voor tui
nen
114.05 Studio Sport
14.50 Karei
15.31 Jules unlimited
16.00 Journaal
16.07 Buren, reportage
16.37 Lopende zaken, actualiteiten
17.05 Flying Doctors, serie
18.00 Villa Achterwerk met De geome
trische fabels; 18.03 Achterover leu
nen; 18.05 Codenaam koken
18.15 Sesamstraat
18.30 Jeugdjournaal
18.40 Klokhuis, kindermagazine
19.00 Lingo, spelletje
19,30 Lola da musica, popprogramma
16.35 Neighbours, soap 17.05 La bande
Carlos, magazine 17.30 Die Schwarzwald-
klinik, serie 18.30 Regions soir 18.50 Car
tas sur table, magazine 19.10 Le quotidien
des sports 19.30 Nieuws 20.10 L'écran té-
moin: Germinal, Franse speelfilm uit 1993
'an Claude Berri met Renaud, Gérard De-
pardieu en Miou Miou. Aansl. discussie
W het mijnwerkersverleden van België
00.15 Laatste nieuws
17.30 Top motos,, motorsportmagazine
J8.00 lei Bla-bla, kindermagazine 18.55
neighbours, soap 19.30 Nieuws 20.00 Ja-
»as, culturele agenda 20.10 Mittel Europa,
3-delige documentaire (slot) 21.05 Les arts
!n liberté: Montre-moi ton académie, re
ntage 22.00 Nieuws 22.25 Javas 22.40
mk actualiteitenmagazine 23.05
partenaires 96, zakenmagazine 23.35
[Presence protestante (tot 00.05)
'5.30 Morgenmagazin, ontbijttelevisie
~'00 Tagesschau 09.03 ML Mona Lisa,
rouwenmagazine 09.45 Rückenschule mit
rnnn9rossen Ba"' ochtendgymnastiek
lu.oOTagesschau 10.03 Weltspiegel 10.45
Z 'R Deutschland: Urteil des Monats
it Jagesschau 11.04 Happy Birthday
'sh tterie, amusement 12.35 Um-
™ai112,55 Presseschau 13.00 Tagesschau
1, 5 Mrttagsmagazin 13.45 Wirtschafts-
egramm 14.00 Tagesschau 14.03 Re-
sen. talkshow 15.00 Tagesschau 15.03
bane Andres, talkshow 15.55 Jürgen
■fi ca,ntW0l1et. tips 16.00 Tagesschau
17 in n 9e'talkshow 17,00 Tagesschau
Wh sant' boulevardmagazine 17.55
botene Liebe, serie 18.25 Marienhof,
oe«V ?4 Wildbacb. serie 20.00 Ta-
'tairL 3Ü Abenteuer Zoo, documen-
)10nser'e over dieren in de dierentuin
brw P0rt' ma9azine 21.40 Mosel-
tort S6i'e 22,30 Ta9estbemen 23.00 Ta-
'O05n /7u!n'e$er'e 00,50 Nachtmagazin
iHdserie i4«rIChel aUS Lönneber9a'
tine ia Lowanzabn, kindermaga-
•Wakiip r> ^port Extra/WK ijshockey: Slo-
Brati lavA1',Sland; Tafe'tennis: EK vanuit
misdaarif 40 Heute 17'50 Der Alte'
:!l 45 h 71,00 Auslandsjournal
Heute na h 22,15 Alien' speelfilm 00.05
Herren met filmtiPs 00,70 Fools' TV:
'tot 0120)a" Veen' re9istratie optreden