Weekend kleir Bredase psycholoog Cees de Wit adviseert over opvang van kinderen in Bosnië 5 cc N KLE Heerkens C 5 076-5.31 „Vlielan< Of toch E DE STEM „Met de adjunct-directeur van de pedagogische academie in Bihac, ook een psycholoog, had ik veel contact. Zakelijk, over het project voornamelijk. Terloops liet hij toch ineens een zinnetje vallen. Ik heb het mijne ook wel gehad.' En in kleine, onopgesmukte woorden vertelde hij over zijn zoon. De jongen was student, medicijnen. Aan de manier van spreken kon je horen dat de zoon de trots van de familie was. Dat ze hun hoop, hun toekomst op hem gebouwd hadden. Een briljante jonge dokter voor de volgende generatie. Omgekomen. Zoals zovelen. En toen vroeg hij mij of ik ook kinderen heb. Twee zei ik, de oudste even oud als die van mijn collega. Op de vraag wat die doet, durfde ik, kon ik niet antwoorden. In plaats van het echte medicijnen, heb ik techniek gehakkeld. Het plan dat mijn jongere zoon heeft." Training Belangrijk Contact LU O. Te koop aange Airconditio ƒ1.995,- incl. B beter per: ZATERDAG 27 APRIL 1996 F4 Door Camiel Hamans 'Zijn wij normaal?' Dr. Cees de Wit (49), kinder-psy- chotherapeut aan de Klokken- bergkliniek De Mark te Breda en universitair hoofddocent ontwikkelingspsy chologie aan de Katholieke Universiteit van Nijmegen, kijkt alsof hij reactie, begrip nodig heeft om verder te vertellen. Het relaas moet zakelijk blijven. Grote emoties en gruwelijke details wil hij niet kwijt. Een afstandelijk verhaal over zijn missie naar Bosnië is toerei kend om de problemen van de na-burgeroor- log-tijd zoals hij die gezien heeft, te schetsen. De Wit, gepromoveerd op depressies bij kin deren in de pre-puberteit, is als deskundige in een Unicef-project betrokken. De Utrechtse hoogleraar prof. Wolters, een specialist op het gebied van psychotrauma's bij kinderen, werkt veel voor Unicef, de Verenigde Naties instelling voor kinderen. Wolters kreeg het verzoek na te gaan wat er in Bosnië op zijn terrein gedaan kon worden. Samen met drs. H. Lodewijks, een psycholoog uit Venlo die directeur is van een schoolad viesdienst voor speciaal onderwijs en die ver bonden is aan een ZMOK-school, is hij in no vember vorig jaar afgereisd en heeft geïn- venatriseerd wat er gebeuren moet. „Vervol gens hebben ze mij erbij gehaald. In maart zijn we veertien dagen in de streek rond Bihac geweest, in mei gaan we weer en zo tot het eind van het project in '97 of '98." „We hebben nu onderwijzend personeel en studenten van een pedagogische academie ge traind, in mei gaan we met schoolpedagogen en kindergeneeskundigen werken in Bihac' en Sarajevo. Onze contacten lopen via een Cana dese Caritas-organisatie die er al zat tijdens de oorlog en waarvan de medewerkers de el lende aan den lijve meegemaakt hebben. Op him kantoor krijg je meteen een beeld van de toestand. Een foto aan de muur van een gezin van zes kinderen. Geen vader, geen moeder; de oudste zus, ze zal 14/15 jaar zijn, speelt de moeder, de Verantwoordelijke. „Dat soort problemen kunnen wij niet oplos sen. Wij komen niet met geld, goederen of plaatsvervangende ouders. Het lukt ons zelfs niet om de getraumatiseerde kinderen zelf te behandelen. Het zijn er ten eerste te veel, ten tweede is de taal een probleem en ten derde is het zinvoller plaatselijke netwerken van on derwijzers, deskundigen en ouders van infor matie te voorzien. Niet dat die al niet fantas tisch werk doen, maar ze zijn geen specialis ten op dit voor hun nieuwe terrein en zij heb ben vier jaar afgesneden gezeten van welk nieuws dan ook. Met wat training van onze kant en discussies over hoe de theorie op hun eigen praktijk toe te passen, zijn zij in staat, ook als wij weg zijn, een sfeer van veiligheid, een systeem van ondersteuning en opvang te bieden. Kinderen hebben stabiliteit, liefde en warmte nodig. Permanent. Daarvoor zijn vol wassenen nodig die begrijpen wat er met hun gebeurd is, waar ze mee zitten, wat ze niet kunnen of durven zeggen. Zo'n netwerk van volwassenen met inzicht en therapeutische vaardigheden proberen wij op te bouwen. Dan is er kans dat de kinderen weer kunnen groeien." „Maar het is niet eenvoudig zo'n vangnet te creëren. De volwassenen hebben zelf genoeg meegemaakt en moeten dat nog verwerken, maar bij een aantal schoolhoofden leeft ook een begrijpelijk gevoel van teleurstelling en tegelijk trots. 'Waarom zijn jullie, het Westen, niet veel eerder gekomen, toen wij moslims jullie nodig hadden? Jarenlang hebben we het alleen moeten opknappen. Nu daarom eigen lijk liever ook.' Ze weten echter dat het niet gaat. De problemen zijn te groot. Of zoals een schooldirecteur me zei: 'Het is dat ik jullie voor de kinderen van mijn school nodig heb. Voor mezelf zou ik nooit hulp vragen.'" „Het heeft iets van paternalisme. Bosnische moslims zijn zelfbewuste mensen met een groot eergevoel, die liever niet zitten te wach ten op hulp en afhankelijkheid. Je moet ze dat toch aandoen. Noodgedwongen stemmen ze daarmee in. En anderzijds vraag je je af wat voor een recht heb ik, wie ben ik dat ik zo in de intimiteiten van deze fiere mensen wroet. In de pauzes en in de groepsgesprekken ko men namelijk de verhalen los en de vragen." „Ze willen weten wat je van hun gedrag vindt. Keer op keer komt de tolk met de vraag 'do we look normal?' Zijn onze reacties patho logisch, moeten we naar de dokter? Zoals een meisje van een jaar of twintig, een jonge lera res. Ze heeft de vreselijkste dingen meege maakt, midden in de grootste ellende gezeten en die waarschijnlijk aan het eigen lijf erva ren. Ze herinnert er zich niets van en dat be angstigt haar. 'Heb ik nu ook nog een hersen beschadiging opgelopen, ben ik ziek?' Dat die De ravage in de school van Bosanksa Otoka. »Dr. Cees de Wit met een tekening van een oorlogstafereel gemaakt door een elfjarig Bos- nisch meisje. De tekening contrasteert hevig met die van Nederlandse kinderen op de ach tergrond. FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP verdringing op dit moment gewoon en zelfs weldadig is, was een opluchting voor haar. De waarschuwing dat het later terug kan komen, natuurlijk niet." „Het Westen heeft met vooroordelen gerea geerd op de Joegoslavische burgeroorlog, in elk geval de politici, is me herhaaldelijk voor gehouden. Een directeur van een school vroeg me: 'Vertel me eens eerlijk, hoe keek je tegen ons aan, voor je hier kwam? Dachten jullie dat wij van die mudjaheddin met grote zwar te baarden waren en dat onze vrouwen er ge sluierd bij liepen?' Veel ontkenning had hij niet nodig, dat deed hij zelf. 'We zijn een heel gewoon volk, normale mensen, geen Middel eeuwen of barbarij, onze vrouwen zijn mo derne, mooie vrouwen.' De suggestie die van het late Westerse ingrijpen uitgegaan is, dat er beter een hek om Bosnië gezet kon worden waarbinnen de primitieve emoties maar van zelf moesten uitrazen, heeft veel kwaad ge daan. Het begaafde, humoristische, poëtische moslimvolk dat in staat is tot heel creatieve oplossingen, heeft een knauw opgelopen. Ze twijfelen nu, volstrekt ten onrechte, ernstig aan hun normaal zijn.' „Oorlog is abnormaal, niet hun reacties daar op. Ik was in Bosanska Otoka, een plaatsje 20 kilometer van Bihac dat drieëneenhalf jaar door Serviërs beschoten is. De school staat nog overeind, het staketsel tenminste. Het is een van de 38 lagere scholen in het kanton, naar verhouding een kleine, 300 a 400 leerlin gen. Basisscholen met 1500 kinderen zijn geen uitzondering." „Drie lokalen zijn weer enigszins bruikbaar. De ramen zijn met UNHCK-plastic afgeplakt, de naam van de gulle gever goed zichtbaar er op, een hoekje achterin is vrij voor een potka chel en vooraan heeft de onderwijzer een paar vierkante decimeter ruimte om te bewegen. De leerlingen zitten van muur tot muur, 50 in totaal en ze krijgen les in ploegendienst." „De hele oorlog is de school doorgegaan. Als het te gevaarlijk werd, in privé-huizen of in kelders. Die onderwijzers, die school hebben een levensfunctie vervuld in de veertig maan den van verwoesting en dood. Iets wat nor maal doorging, een zinvol dagprogramma. Dat bood houvast. Iedereen was machteloos, maar toch waren er leraren die zo gewoon mogelijk het vaste patroon probeerden te handhaven, kinderen probeerden dingen te leren. Dat bood uitzicht om je ooit weer com petent te voelen. En die verbondenheid tussen leraren en leerlingen, die vertrouwensband, dat is iets wat je kunt gebruiken bij het op bouwen van een netwerk van veiligheid, sta biliteit en warmte." „Niet dat alle leraren er ongeschonden uitge komen zijn. De directeur heeft, nadat zijn huis opgeblazen was, drieëneenhalf jaar met zijn broer en zijn moeder in een piepklein ka mertje op school moeten bivakkeren. Hij is een jaar of 45, maar ziet eruit als 70. Hij heeft niet veel kracht meer, wel dagboeken, een rugzak met 7 kilo dichtbeschreven schriftjes uit de verschrikking. Hij is door de hel ge gaan. De Bosnische Serviërs die zijn school beschoten, waren zijn oud-leerlingen. Hij is verbitterd. Desondanks probeert hij het weer. Zijn zoon heeft zich aan de bibliotheek gezet. De vroegere trots van de school, nu een reus achtige berg door elkaar liggende kaften en papier. Hij zoekt ze een voor een bij elkaar, stoft ze af en doet zijn best ze weer bruikbaar te maken." „Scholen waren toen vreselijk belangrijk en zijn het nu weer. In Bosanska Krupa, ook midden in de frontlinie, ging de school even eens door tijdens de oorlog. In het dorp werd de strijd van huis tot huis uitgevochten. Toch was er een jongen van een jaar of zeventien die elke dag door de vuurlinies kroop om maar naar school te kunnen komen. Op een gegeven moment werd het te gevaarlijk, vond de directeur. Hij zou een speciaal programma voor hem maken, zodat hij nog maar eens per tien dagen hoefde te komen. De rest kon hij dan thuis doen. Zo groot en zo flink als hij was, stortte de knaap in. Huilen: 'Doe me dat niet aan. Ik loop liever het risico dat ze me ra ken, dan dat ik niet meer komen mag. De school is leven en overleven voor me.' Hij is blijven komen. Tussen de granaatinslagen door en de gevechten van man tot man." „Scholen hebben geprobeerd het leven zo goed mogelijk door te laten gaan. Niet alleen met les, maar ook met ontspanning en ver werking. Een school die uit haar gebouw ge schoten was, kreeg onderdak in het huis van de onderwijsinspecteur. Daar zat ook diens gevluchte dochter, muziekstudente. Met de kinderen heeft ze een musical gemaakt én uit gevoerd, midden in het krijgsgewoel." „Een school in Kulen Vakuf moest evacueren. De directeur heeft de kinderen nu hun erva ringen laten opschrijven en tekenen. Hij heeft er een boekje van gemaakt. Op de laatste pa gina's staan de namen van de 209 kinderen van zijn school die omgekomen zijn. Zo doet het onderwijs nu aan verwerking. En school is vaak het enige dat kinderen hebben. In het ziekenhuis van Bihac zitten een stuk of tien kinderen in een zaaltje. Zonder ouders. Die zijn waarschijnlijk niet dood, maar hebben hun zoontjes en dochtertjes achter moeten la ten. Die kinderen hebben niets, ze zijn volle dig afhankelijk van internationale liefdadig heid. Waar vader en moeder zijn, weet nie mand. Lichamelijk mankeren de kinderen niets. Het enige dat structuur geeft aan hun dagen is de school." „Een onderwijzer vroeg me raad over het ge val van een twaaljarig joch. Hij zit in een miltair camouflagepak achter in de klas. zegt niets, hij doet niets. Op een ment vraagt een leraar hem weer eens je doen?'. Plots geeft hij antwoord: 'Wat gooien?'. 'Bommen gooien, op allesenTe! dereen'. Daarna weer niets, hij stopt zwijgt. Een paar dagen later vindt een and.,, leerkracht een bal en krijgt een ingeving. Hii gaat met de jongen spelen: 'gooi maar, g0öj maar'. En hij krijgt hem aan de praat. Vadp is omgekomen, moeder is zo in de war door, kan het rouwproces niet aan, dat i meer voor haar zoon kan zorgen. Het jocïj raakt aan het zwerven, leeft alleen en slechts zo goed als woordeloos contact meti ternationale hulpverleners." „Veel advies had ik over deze jongen niet. De intuïtie van de onderwijzer, het gooien met de bal, was voldoende. Er is nu een beetje toe. gang tot hem, misschien dat er daardoor*# vertrouwen' komt ook. Daarvoor zijn onder, wijzers bij uitstek de aangewezen figuren. Vandaar dat wij ons op die mensen richten. „Wat de kinderen, en natuurlijk de volwasse. nen ook, meegemaakt hebben, is onvoorstel, baar. We hebben de onmenselijke misdaden op tv gezien, in de kranten gelezen, niet herhalen, ik voel er niets voor sensatieverhalen mooie sier te maken, ffi hebben het meegemaakt, ik ben er om te hel pen. Niet om hier het publiek van een gruwel kabinet met ingehouden adem naat- mij te li- ten luisteren." „Wat ik wil benadrukken is dat het vooreen heel groot gedeelte de scholen zijn, nele pedagogen die kunnen helpen en die mj dus moeten steunen en informeren. Die men sen hebben zelf natuurlijk ook onnoemelijk veel leed meegemaakt, maar een van is door zijn beroepsmatige kwaliteit des ondanks in staat de volgende generatie vont nog meer trauma's te behoeden." „Die scholen en onderwijzers willen contact met scholen hier. Niet zozeer vanwege mate riële hulp, dat mag natuurlijk altijd, ft Stichting Ontwikkelingssamenwerking da (SOB) heeft intussen al een subsidie toep zegd voor de aanschaf van creatieve en sport- materialen. Maar nog belangrijker is Bosnische kinderen weer te laten ervaren ta het is in de normale wereld. Brieven, gen, verhalen, uitwisselingen van dat soort zaken. De leerlingen daar zijn jan afgesneden geweest van de rest van de we reld. Ze zijn nieuwsgierig en ze willen weten wat hier gewoon is." „Want dat het in Bos nog lang niet gewoon zal zijn, is evident, een van mijn cursussen verscheen bijvoor beeld een schoolhoofd een halve dag te Hij excuseerde zich uitvoerig, maar hij die ochtend twee kinderen van zijn school ta- graven die in vredestijd op een mijn waren gelopen." „En de problemen waarmeekinde ren, ouders en leerkrachten geconfronteerd worden, zijn zelfs voor door de wol specialisten niet normaal. Een leerkracht ver telt me dat hij een jongetje in zijn klas heelt, die tijdens de oorlog van zijn ouders iets moest gaan brengen naar zijn oom in het vol gende dorp. Hij vroeg zijn vriendje of die mee ging. Die had geen zin, maar toen hij'i dags in het veld liep en omkeek, zag hij zijn vriendje toch achter hem aan komen hollen. Op dat moment beginnen er beschietingen Het vriendje raakt zwaar gewond en overlijdt later. Het jongetje komt er niet uit, huizenhoog schuldgevoel. Hij voelt zich ver antwoordelijk voor de dood van zijn vriend De onderwijzer weet zich niet goed raad met het kind en diens probleem en besluit naarde ouders van het omgekomen jongetje te Misschien dat er op die manier iets op telos sen valt." „Daar blijkt de vader van het jochie met een zelfde torenhoog schuldgevoel te hl- ten. Hij heeft zijn zoon achter diens noot aangestuurd. Alleen zou de tocht te ge vaarlijk zijn. Wat hier aan de hand was, ista kend in de theorie. Het heet de 'conspiracy»' silence', een poging om elkaar te bescherm® door te zwijgen. Maar in een zo dramatist vorm is voor mij ook ongehoord." Scholen of individuen die op de oproep van dr. De Wit willen reageren, kunnen contact opnemen met de redactie van De Stem, post bus 3229 4800 MB Breda. UI m Z CC UI /kH DOMtNE-E^ALS IK A4É- PAfll^ IETF VAN AAN MOÉST TOEKXEN--EA HfAAT J20VÉÉ4- IN OE- BtjBEL ZATERDAG 27 APRIL 1996 8^ Fax: 076-5.312.340, afd. Rubrieks Postadres: De Stem, Antwoordnur 4800 VB Breda, afd. Rubrieksadve (geen postzegel nodig). Rubrieken 66 Audio/TVA/ideo 34 Auto ABC 32 Auto's 59 Baby en kleuter 56 Contacten 73 Boeken/literatuur 39 (Brom)fietsen 49 Caravan/kamperen/ campers 65 Computers (spel) 80 Diversen 70 Foto/film 28 Geldzaken 23 Gereedschap/ bouwmat. 09 Gezondheid/welzijn 22 Haardhout 26 Hobby/doe 't zelf 51 Fluisdieren 67 Huishoudelijke app. 20 Kamers 53 In en om de tuin 74 Kunst en antiek 30 Landbouw en veeteelt 58 Mo 38 Mc 69 Mu 08 On 54 Op 13 Op 04 Per 82 Pri\ 57 Rel 47 Sp< 71 Teli 78 Te 79 Te 83 To- 77 Uit 01 Va 48 Val 15 Vei 02 Vei 72 Vei 62 Wc 18 Wc 14 Zoi 40 Zoi 29 Zal Fotokleintje Een Kleintje met foto/logo en/of af van foto/logo en/of afbeelding 20 c 1 of 2 kolommen. Kleurkleintje Een kleintje met kleur in de Kleintje onder de rubrieken: Te koop aang- roerend goed/Caravans/Kamperer Brieven onder nummer Als u wilt reageren op een adverte nummer, vermeldt dan het briefnui en stuur deze naar: De Stem, Post Breda t.a.v. afd. Brieven onder nur Afsluittijden 2 Dagen voor plaatsing 17.00 uur. zaterdag: donderdag 16.30 uur. Tarieven Voor particuliere rubrieksadvertent bon elders in deze Kleintjeskrant. brieksadvertenties: tariefkaart op i vertenties onder nummer is de toe B.T.W. De rubrieken 18 Woningruï Privé/Clubs/06 en 84 Escortservici gen contante betaling en/of met Ie plaatst. Na plaatsing ontvangt u de betaling is mogelijk d.m.v. een Eur kaart of een éénmalige machtiging Bij 3 ongewijzigde plaatsingen bini van deze drie plaatsingen (niet de gratis. VOETENf&L CREATIEVE BEST grote showtuin aa zeer ruime sortering sie gratis thuisbezorgd, creatief ontwe upeningstijden: wo.-, do.- en vrij. zaterdag van 9.00 Voor afspraak: 076-561491 Jjantoor: Mastland 19, Showtuin: Bezorgd en geplaatst, 7 j Tel. 076-5422115 of 06' Voor al uw binnen- buit M.(. 80 modellen in onze Zl2jnenessestr.414834 EA Breda. r,1 Ook al zo'n last van de Kom dan maar eens kijkl WATERBALLEN zwerfkeien, molenstene, c sf" heer sierlijke e\ tra ting nog meer Nwe Bredasebaan 8 open ma-vrij 08:00-17:30 telefoon 076.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 48