A. EN Auto's in Nederland peperduur' Wie is wie V 1 Een Amerikaanse ontwerper is vooral creatief met geld SURPLUS E2 Stileren Simpel Hip-hop Prijzenslag remt handel in tweedehands auto's ^FORMATIE SURPLUS Smoelen BPM Leeftijd -Xjj deStem VRIJDAG 26 APRIL 1996 OE N! el Bad Huis jsdijk 69 Oosterhout 162-492544 62-457399 iingstijden: iag t/m vrijdag 7.00 uur. ag koopavond [.00 uur dag 9.00-16.00 uur. T R U M LEUR TEL. 076-5034150 Seventh Avenue is modehoofdstraat van New York. Hier zitten de hoofdkantoren van de meest toonaangevende ontwerpers van Ameri ka. De top drie is al sinds de jaren tachtig onveranderd, al varieert de positie in het rijtje naar gelang de jaarlijkse verkoopcijfers. In 1994 voegde zich een vierde succesnummer aan het drietal toe. Ralph Lauren: 57 jaar, succesvol ontwerper van diverse collecties die een nostalgische sfeer uitstralen. Het begon met stropdassen, maar in middels verschijnen onder zijn naam kleding, meubels, accessoires, parfums. In Laurens advertenties figureren altijd mensen die blaken van gezondheid, betrokken ogen en deel uit lijken te maken van een sportieve, verleidelijke wereld waarin normen en waarden boven alles gaan. Amerikaanser kan niet. Calvin Klein: 53 jaar, berucht om z'n advertenties en beroemd om z'n ondergoed. De stijl van Calvin Klein is grofweg te omschrijven als simpel, minimalistisch en puur. De ontwerper zette als eerste in de ja ren zeventig zijn naam op een jeanslabel, 200.000 broeken werden in de week na de introductie verkocht. Zijn laatste succesnummer: het parfum CK One voor mannen en vrouwen. Een van de vele voorbeel den van de American Dream. Donna Karan: 47 jaar, de Lieve Lita van de mode. Zij gaf de Ameri kaanse, werkende vrouw het uniform van de jaren tachtig waarin ze tegelijkertijd moeder, vrouw en werkneemster kon zijn. Hillary Clin ton en Barbra Streisand zijn haar beroemdste en trouwste klanten. Onlangs opende ze een winkel in Amsterdam, waar haar goedkopere DKNY-collectie te koop is. Anna Sui: 47 jaar, voormalig moderedactrice van de Vogue en nu de meest trendy ontwerpster in New York. Onder haar fans kan ze Julia Roberts, Winona Ryder, Kim Basinger, Anthony Keidis (zanger van The Red Hot Chili Peppers) en Mick Jagger rekenen. Haar collecties ademen een sfeer van jaren zestig en zeventig met een mo derne toets. Provocerend, sexy en energiek zijn haar stijlkenmerken. \tetsey Johnson, punkinvloeden uit de jaren zeventig. FOTO'S PETER STIGTER ode zonder spirit jnerika. Op mode-ge- led het land van de ba lies, zoals jeans en T- fcirts. Maar ook van li- lestyle en image. Het land van Oscar-uitreikin- n die uitmonden in mo- leshows en kledingcon- lulentes die bepalen wat Iemand draagt. Het mo- feakmanschap vindt Jan wel z'n oorsprong in let arrogante Parijs, de Trends en verkooptrucs lomen van de andere |ant van de oceaan. oor Jetty Ferwerda ns moderedactrice Amy lier van de gezaghebbende mt The New York Times zijn er [rie soorten mode-ontwerpers in imerika. De copycats die |chaamteloos de succesvolle Eu- ontwerpers imiteren, de |liMari)oys die vips voorzien meest uiteenlopende «stjurken voor elk denkbaar Jiaende Ontwerpers die probe- Iffl een eigen stijl te handhaven 'i in zekere mate origineel ïjven. Verrassend creatief zijn (een van allen, behalve met (iM verdienen. «copycats zijn het vermelden (et waard, daar zijn ze te onbe- pgrijk voor. De glamourboys Sdeuk om van naam te kennen, «staan namelijk vaak in de taerikaanse roddelbladen: BUI jiss, Oscar de la Renta en Ri- ï'ird Tyler. De Ontwerpers ten- Pte representeren de typische perikaanse manier van mode Meen en big business. Je Amerikanen mogen dan door suis het meeste geld uitgeven 'i modieuze kleding, de roots Ji mode en couture liggen nog Ms in Parijs. Daar werkten een Christian Dior en een Coco Chanel, daar zijn nog steeds Yves St. Laurent en Karl Lagerfeld. Ontwerpers met visie, een eigen stijl en creativiteit. Een ander soort ontwerpers dan hun colle ga's in New York. Die niet zozeer in mode doen als wel in lifestyle. Waar uitgekiende marketingstra tegieën ten grondslag liggen aan hun succes, iets waar de arrogan te Fransen tot voor kort nog van gruwelden maar nu niet meer on deruit kunnen. Want eerlijk is eerlijk. De meeste Franse modehuizen hebben lange tijd gedacht dat de klant wel naar hun toekwam, terwijl de Ameri kanen een andere mening had den. Die zoeken de klant op, vra gen zich af wat die wil en wie die is en ontwerpen of beter gezegd stileren op basis daarvan Hun kleding. Ze weten zich van elkaar te onderscheiden door elk een an dere lifestyle uit te dragen. Ralph Lauren is voor de conser vatieve chique. Donna Karan voor de carrièrevrouw. Calvin Klein voor de gearriveerde recla memaker. Het marktgericht den ken zit hen letterlijk in het bloed, want alle drie zijn ze kruide niers-kinderen en het klassieke voorbeeld van The American Dream. Deze ontwerpers promoten hun imago en lifestyle in miljoenen- verslindende media-campagnes en diverse producten die onder hun naam verkocht worden, zoals parfums, zonnebrillen, schoenen en ondergoed. Hun winkels zijn warenhuizen. Calvin Klein en Ralph Lauren steken elkaar op Madison Avenue/New York de loef af met hun mega-stores, waar ze meubels, handdoeken, kop en schotels, kaarsen,'tapijten en beddegoed verkopen. Terwijl ze ooit begonnen met jeans. „Succes," zegt Calvin Klein, Anna Sui, nieuwkomer in de Amerikaanse mode. „krijg je door slimme mensen aan de top van het bedrijf te hebben. Mensen die iets willen bereiken. Dat is het prettige van Amerika. Het is het land van de mogelijk heden. De kansen liggen er. Als je maar talent hebt en er hard voor wilt werken, dan kun je net zo ver komen als ik." Donna Karan pakt het persoon lijker aan. In onderonsjes met klanten praat ze over haar werk wijze, presenteert ze haar nieuwe collectie en hoort ze klachten aan. Die imtimiteit wil ze ook be reiken met de nieuwsbrieven die ze naar haar fans stuurt, com pleet met vakantiekiekjes en re cepten. Ze zegt de problemen van vrouwen en hun lichaam te be grijpen. Iedere collectie is op haar eigen leven en behoefte ge baseerd: „Ik vraag mezelf af wel ke kledingstukken ik mis en wel ke mijn leven makkelijker ma ken. Meer hebben vrouwen niet nodig." Ze wil vrouwen met zo weinig mogelijk middelen aankleden, hun positieve delen accentueren en hun negatieve camoufleren. Die Lieve Lita-rol bleek de sleu tel tot haar succes. Nieuwkomer An na Sui keek de kunst van ontwer pen af tijdens haar werk voor mode glossy Vogue. Als ex-moderedactri- ce weet ze feilloos wat aanslaat, wat trendy is en wat het leuk op een fo to doet. Geen wonder dat vooral popsterren haar wat extravagante kleding leuk vin den. Amerikaanse de signerkleding is vooral comfortabel en simpel. Geen wonder, in een land waar de telefoon, de gloei lamp en de Hush Puppies zijn uitgevonden. De presentaties van de modecollecties najaar 1996/1997 in New York waren navenant. Weinig spektakel, soms puur slaapverwekkend. De Amerikaanse toppers deden waar ze goed in waren, niets meer en niets minder. Draagbare kleding, niet te extravagant en met het zelfde sausje overgoten als de collecties van hun Europese col lega's. Een beetje jaren zeventig stijl, hier en daar een uniform en het langgerekte, sluike silhouet. De kleuren: oranje, paars en houtskoolzwart. Mooie kleding, draagbaar ook, maar zonder spirit. Geen wonder, als het meeste geld verdiend wordt met nevenactiviteiten als parfum, jeans en interieuracces- soires. Calvin Kleins hoogge prijsde vrouwenmode is een Idem stukje van het bedrijf (tien pro cent). Maar, zo geeft hij toe, het geeft zijn naam extra cachet en zet samen met de gelikte adver tenties de toon voor zijn succes volle winkelketen. „Ik wil niet uitsluitend kleren voor een kleine groep maken. Ik wil een image van Amerikaanse luxe kweken, maar ook jonge mensen aanspre ken." Maar wat je van ver haalt, wordt meestal als beter, mooier of lek kerder gezien. Zo ook met de Amerikaanse ontwerpers. Wor den in de Verenigde Staten de Europese couturiers als status verhogend gezien, in Europa is het andersom. Hoe interessant stond het niet om in de jaren tachtig ondergoed van Calvin Klein uit Amerika te laten ko men? Net zoals dat nu geldt voor de kleding van Tommy Hilfiger, een ontwerper waar de echte hip hopper niet omheen kan. Vooral Europese jongeren zien de sobe re, simpele stijl van de Ameri kaanse merken zitten. Om hen te bereiken, lanceerden onder meer Calvin Klein en Don na Karan begin jaren negentig goedkopere collecties: CK en DKNY. Klein ging verder en pre senteerde vorig jaar de uniseks geur CK One, die voor een re cordomzet van 500 miljoen dollar zorgde. Calvin Klein: „Jongeren van nu haten opzichtig en overdreven kleedgedrag met toeters en bel len. De mensen die in mijn adver tenties figureren en waar ik de CK-lijn voor maak, willen simpe le kleren. Ik ook. De jaren tachtig hebben me wat dat betreft nooit aangesproken. Gelukkig zijn din gen drastisch veranderd in de ja ren negentig. Je kunt niet langer meer rondlopen in kleren die schreeuwen 'ik ben rijk, ik ben rijk'." Het zal niet de eerste keer zijn dat de Amerikanen hun invloed uitoefenen op het kleedgedrag van Europese jongeren. Het lijkt op de voorgaande decennia, toen ideeën opverwaaiden samen met de muziek, film en sport. En waar we nu klassiekers als jeans, T- shirts, gympen en panty'saan over hebben gehouden. 11 jaar verwisselen in ■«Ierland een miljoen tweedehands auto's van Isenaar. De meeste wor- I® verkocht via de mer- ®dealers: ongeveer 55 'ocent (565.000). De -iversele autobedrijven pen officiële dealers - J®ien 21 procent l'S-OOO) voor hun reke- n>en de particulieren pkopen onderling altijd p24 procent (248.000). tien van der Steen ik particulier was, kocht ik In ,,an.m'in 'even een nieuwe eel te duur. De afschrij ft je de das om, hè? Auto's egenwoordig zo goed, dat je .r'een gebruikte uit de voe- ,.l„ Uitspraak van een ga- ÈlnUier' Die voor een deel irnivtwaarom de handel in te auto's zo'n enorme it'inuere ini°rmatie wil omtrent y. ,n ln deze bijlage, kan Ci,",?oruren dei'en naar - 5312344 of 076-5312272. C!Sea9eren kan ook. ü*es daarvoor is: [factie Surplus, #b"s 3229,4800 MB Breda, "actie: Wim van Leest. vlucht genomen heeft. In Nederland worden jaarlijks meer dan een miljoen gebruikte auto's verkocht. Inruilen via de dealer is in Nederland veel ge bruikelijker dan in andere Euro pese landen. Normaal daalt een nieuwe auto gedurende het eerste levensjaar met 15 tot 20 procent in waarde. Het tweede jaar daalt de prijs met nog eens 10 tot 12 procent van de nieuwwaarde. Net als in het derde jaar. En dan hangt het eindresultaat van de onderhan delingen met de verkoper sterk af van type, kilometerstand en de staat van de auto. En of het mo del intussen vernieuwd is of niet. Bovendien is de inruilprijs van een auto beduidend anders dan de handelswaarde. Een gebruikte auto moet er netjes bij staan. Binnenin fris ruiken. De banden moeten mooi zwart zijn. Een auto moet 'smoelen'. Nissan-dealer A. Hoevenaars in Berlicum vindt zichzelf een ma kelaar. „Normaal heeft een dealer tegenover honderd nieuwe auto's zo'n honderddertig occa sions staan. Ik heb er meer, om dat ik gebruikte auto's bij colle ga's inkoop. Ik wil namelijk niet alleen auto's van twintig mille, maar ook wagens die de helft kosten. De klant moet een grote keuze hebben. Uit verschillende merken ook. Mijn credo is: 'Een klant binnen, daar is aan te win nen. Loopt hij naar buiten kun je ernaar fluiten'." Volgens Hoevenaars is de handel in gebruikte auto's voor de ene een last, voor de ander een lust. „Voor mij geldt het laatste. De klant wil vertrouwen. Als hij koopt, moet hij het gevoel hebben een uitstekende deal gesloten te hebben. Geen gezeur over garan- tievoorwaarden dus, niet moei lijk doen over een leenauto. Han delen vereist dat je inventief en creatief bent. De klant zelf is nog steeds mijn beste verkoper. Als die tegen zijn buurman zegt dat hij bij ons prima behandeld is, zal die buurman misschien ook eens binnenlopen." De kleur. Met een witte blijf je toch zitten? Hoevenaars: „Ook witte gebruikte auto's zijn goed te verkopen. Soms moeten daar fraaie wielen bij of een frisse stri ping. Dat oogt meteen veel beter. Het probleem is, dat enkele jaren geleden auto's in grijs of zilver erg gewild waren. Moderne au to's zijn vaak wat vrolijker ge kleurd. De inruilers van nu zijn dus wel vaak grijs of zilver." Nieuwe auto's zakken momenteel in prijs. De prijs van de tweede handsjes gaat met eenzelfde per centage omlaag. Maar er is nog wat: een nieuwe auto heeft vaak airco aan boord of een ander voordelig accessoire. De klant zal dus eerder naar de showroom gaan om te kijken of hij toch niet beter een nieuwe kan aanschaf fen. De prijzenslag houdt in de ogen van algemeen directeur Cees Hermanns van Peugeot Neder land niet lang stand. „Op deze manier keert de wal het schip. Dat staat vast. In Denemarken lijden fabrikant en importeur al verlies. En bij ons is het rende ment marginaal geworden." Hermanns, bijna dertig jaar 'in het vak', heeft nog nooit meege maakt wat er momenteel in de branche aan de hand is. „De Duitse merken zitten in de lift. Marktleider Opel heeft veel last van VW en nieuwkomers als Dae woo. Daewoo zorgt trouwens voor problemen op de markt van gebruikte auto's, omdat het goed koop auto's met veel uitrusting aanbiedt." De prijsverlagingen hebben in de ogen van sommige branche- watchers kwalijke gevolgen: de overheid derft belastinginkom sten en dat zou best eens tot BPM-verhoging kunnen leiden. Een fabriek als Volkswagen schijnt de laatste jaren slechts 200 Mark op elke geproduceerde Per jaar verwisselen in Nederland een miljoen tweedehands auto's van eigenaar. nieuwe auto verdiend te hebben. Hermanns: „Een importeur die enkele honderden auto's minder afzet, draait vaak al met verlies. De marges zijn enorm smal ge worden. Een goede dealer kan nog wel wat verdienen, maar dan moet hij verdraaid goed weten wat hij doet. Met zijn inruil bij voorbeeld." Hermanns werkte een aantal ja ren voor Peugeot in Duitsland. „De auto-industrie is daar enorm sterk. En kan ook een potje bre ken als je beseft wat voor werk gelegenheid ermee gemoeid is. De Bondsdag zal zich wel twee keer bedenken voor ze het de automo bilist moeilijk gaat maken. Ne derland kent geen sterke auto lobby. „Wij hebben hier alleen NedCar en Volvo/Mitsubishi in Born. Dat is geen factor van be lang voor de politieke besluitvor- FOTO ARCHIEF DE STEM ming. De overheid permitteert zich hier dus van alles. Kijk naar wat er met het grijs kenteken ge beurd is. Als de overheid plotse ling een derde remlicht voor schrijft, genereert ze door belas tingheffing daar zelf weer in komsten uit. Want ook op veilig- heidsaccessoires als remlicht en airbags wordt belasting geheven. Op 450.000 nieuwe auto's per jaar tikt dat lekker aan". Nederlanders zijn prijskopers, constateert Hermanns. „Logisch ook, want de auto's zijn hier pe perduur. Voor de prijs van een Peugeot 306 in Nederland koop je in Duitsland bijvoorbeeld een 406." De automarkt viel in 1993 met 20 procent terug en is daar niet meer van hersteld. Importeurs krom pen in, dealerbedrijven gingen op de fles, schakelden over naar an dere merken of werden overgeno men door de grote jongens. In de particuliere markt is geen eer meer te behalen. In de leasemarkt nog wel. De handel in gebruikte auto's is in Nederland anders dan in de rest van Europa. Het kalenderjaar bijvoorbeeld. In andere landen wordt gerekend in maanden en dat is aanzienlijk reëler. De Nederlander vindt een auto van 31 december 1994 eind 1996 drie jaar oud. Vandaar dat er tegen het einde van het jaar zo weinig nieuwe au to's voor de klant op kenteken komen. Die wacht liever tot ja nuari. Bovendien blijven gebruikte au to's in Nederland tien jaar in het circuit. Dat komt door de BPM, die pas na acht jaar vervalt. „Daarom komen er zo weinig au to's vanuit het buitenland naar hier. En van verhalen dat er een stroom gebruikte auto's naar het Oostblok gaat geloof ik niks. Dat was even zo toen de Muur net ge vallen was," zegt Peugeot-direc- .teur Hermanns.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 11