Een rondje kunst langs de grens Het moderne Icarusverhaal Guillaume Bijl KORT Van Rodin tot Léger op Champs Ely sees in Parijs Museum Boijmans werkt aan eerherstel van 17e eeuwse zeeschilders Galeries in Terneuzen, Clinge, Assenede en Oosteeklo werken samen ^helling lerduikers DB STEM GROTE GIDS EXPOSITIES IN BEELD 'Psyche-foszielen' in Spiegelzaal Beelden en gouaches in A.r.l. Kleuren in gemeentehuis Oudenbosch Jan Mighorst in Markiezenhof Project 'In voorraad' hij NBKS DONDERDAG 25 APRIL 1996 D3 Door Wilko Voordouw Parijs - Wie de komende maan den in Parijs vanaf de Place de la Concorde richting Champs Elysées kijkt, ziet een bijzonder standbeeld, op enkele tientallen meters van de Obélisque. La fleur qui marche, een grappige en fel gekleurde bloem' van Fernand Léger, markeert het begin van de tentoonstelling Les Champs de la Sculpture, de velden van de beeldhouwwerken. Tot en met 9 juni is de lage zijde van de Champs Elysées - tussen Concorde en het Rond Point des Champs Elysées - het decor voor een prachtige tentoonstelling. Vijftig beeldhouwwerken van onder meer Léger, Rodin, Zad- kine, Tinguely, Rodin en Niki de Saint-Phalle moeten een beeld geven van de moderne beelhouw- kunst. De Champs Elysées zijn daarmee min of meer herschapen in een openluchtmuseum. Het publiek waardeert het hogelijk. Het briljante Monument voor Honoré de Balzac van Auguste Rodin markeert het einde, mid den op de rotonde van de Champs Elysées. De tentoonstelling is een initia tief van de gemeente Parijs. Die was drie jaar geleden erg enthou siast over de publieke belangstel ling voor een expositie van monumentale werken van Botero. De bolle mannen en vrou wen van de Colombiaanse artiest zorgden voor een ongekende toe loop. Ook van deze nieuwe expositie - wederom gratis - kan al op voor hand worden gesteld dat het een groot publiekssucces zal worden. Al op de eerste dagen trokken tientallen scholen voor de teken les naar de tentoonstelling. Nieuwsgierige toeristen verlieten het 'hoge' gedeelte van de avenue - dat met de winkels - en liepen langs de werken, die op houten vlonders staan opgesteld. Ze ver gaapten zich aan het prachtige Menselijk Woud van Ossip Zad- kine, of verwonderden zich over de staketsels van Jean Tinguely met zijn La Fontaine. Dat publiek kwam overigens voor vreemde verrassingen te staan. Want het komt natuurlijk zelden in een museum voor, dat met een 'stofzuiger' van de Parijse platsoenendienst, de beel den worden afgestoft. Of dat andere medewerkers van die platsoenendienst de droge zan- dondergrond nat houden om het stof niet te doen opwaaien. Rotterdam (anp) - Met de ten toonstelling De Lof der Zeevaart wil Museum Boijmans Van Beu- ningen de Nederlandse 17e eeuwse zeeschilders eind dit jaar een volwaardige plaats in de schilderkunst teruggeven. Het overzicht zal 110 doeken van 45 schilders tonen, waaronder een aantal meters brede spektakel stukken. Het werk van de zeeschilders is nauwelijks in kunstmusea te vin den, maar wordt vooral in mari tieme musea bewaard, waar de geschiedenis van de zeevaart in beeld wordt gebracht. Dit laatste wil Boijmans niet. Het museum wil de aandacht vestigen op de schilderkunstige kwaliteiten. De samensteller van de tentoon stelling, hoofdconservator oude kunst Jeroen Giltay, vindt Wil lem van de Velde de Jonge, een van de belangrijkste vertegen woordigers van het genre, te ver gelijken met grote schilders als Rembrandt, Vermeer en Steen. Van Van de Velde de Jonge zullen tien schilderijen te zien zijn. Lof der Zeevaart loopt van 22 decem ber tot en met 23 februari 1997. De expositie is een product van samenwerking met het Staatliche Museum in Berlijn en zal daar na Rotterdam in het Altes Museum worden getoond. Het in omvang spectaculairste doek wordt een vijf meter breed schilderij van Cornelis Claesz van Wieringen met een zeeslag in de Middellandse Zee. Tot de andere representanten die aan bod komen horen Hendrick Vroom, Adam Willaerts, Simon de Vlieger, Jan van Capelle, Hans Goderis, Jan Porcellis en Ludolf Backhuysen. rond 1917. fotothoti: ^fabriek, de eerste busJ [Cupido), het paviljoen bij Jen natuurlijk de groeiend! Jootjebaders. Zeventig his- e foto's werden verzameli' chelling Vooruit - De ova laar de moderne tijdfoti h vastgelegd door Hendrii Duijf, 1900-1940. Marti] Ir zorgde voor tekst en sa- filing, uitgeverij Thoth ij bracht het uit (prijs Het boek toont in fraaii beelden wat op veel mei fen langs de Nederlands! ebeurde. lelling-bezoekers zullei hamen herkennen (Duiji ker, Eschauzier, Knop en ook plaatsen, want he is nog steeds niet onher ïar veranderd in een Neder Benidorm. Zij kunnen bo én de bijbehorende e> kijken in museum 't Behou fuys op West-Terschelling. - In Temeuzen wordt morgen een Galerie Kunst Route ge opend. De route heeft een in ternationaal karakter, want bij voert langs vier gerenom meerde Nederlandse en Bel gische kunstgaleries. Aan de Zeeuws-Vlaamse kant van de grens zijn dat Galerie Es prit in Clinge en Galerie Jeanne Munsterman in Ter- neuzen. De Belgische deel nemers zijn Galerij Pim de Rudder in Assenede en Gale rie William Wauters. Door Ronald Verstraten Tijdens een ontmoeting van ge lijkgestemden uit 't neuzenland, zou ik me graag onzichtbaar wil len maken.. Het citaat is van kun stenares Ans Wortel en het is te zien op een schilderij uit de vaste collectie van Esprit in Clinge. Met een kleine variatie kan het gemakkelijk tot leitmotiv van de kunstroute dienen. Want de ge lijkgestemden willen zich juist wél zichtbaar maken, door van de een naar de ander te verwijzen in de eerste Galerie Kunst Route Folder. „Deze samenwerking kun je uniek noemen. Het is binnen Ne derland vaak geprobeerd, maar even vaak mislukt. Vandaar dat we blij zijn dat het nu eindelijk eens is gelukt", zegt Joost Knop. Als manager van kunstenares Munsterman, kunsthandelaar en oprichter van Euro Art Center in Sluiskil, heeft hij zijn schouders onder de kunstroute gezet. Hij wist niet alleen de bekendste galeries uit de streek te strikken, maar ook zowel een Nederlandse als een Belgische burgemeester, om de opening te verrichten. Res pectievelijk A. Kessen van Hulst enD. Nuytinck van Assenede ne men die morgen voor hun reke ning, evenals de presentatie van de folder. Kessen opent en pas sant ook de galerie van Jeanne Munsterman, die kortgeleden een plaats heeft gekregen in de ar tiestenfoyer van het Zuidland theater in Temeuzen. Ruimte Bet geesteskindje' van Willy, zeggen ze daar. Want terwijl Knop driftig op zoek was naar een ruimte voor zijn artieste, liep Zuidland-medwerker Willy de Meijer rond met plannen voor een expositieruimte in het theater. iWerk van Jeanne Munsterman in de artiestenfoyer in het Zuidlandtheater in Temeuzen. foto's camile schelstraete tien kleine werken en één groot van Munsterman, uit de periode 1992/93. Het is de bedoeling dat ze regelmatig worden gewisseld. De galerie draait een jaar op proef en is bedoeld voor mensen die voor, maar vooral na voor stellingen nog even in het theater blijven napraten. Op het pro gramma voor dit najaar staan tentoonstellingen van de Franse kunstenares Ate en van Henk Hesselius uit Amsterdam, ooit mede-oprichter van de Cobra groep. Supermarkt Esprit in Clinge bestaat al ruim tien jaar. Galeriehoudster Liet Smulders liet haar blik halver wege de jaren tachtig vallen op een voormalige supermarkt. Een ideale ruimte, zag zij, want er waren weinig ramen, dus altijd hetzelfde licht. De witgeverfde zalen worden ingenomen door kunstenaars van ver over de landsgrenzen heen. En het pu bliek weet de uithoek gemakke lijk te vinden. „Want als je echt van kunst houdt, is de afstand geen bezwaar", zegt Smulders. Naast werk uit de eigen collectie, onder meer van Nelly van Nieu- wenhuyze, Paul Beckers, Ernest Joachim en nog zo'n dertig ande ren, is er momenteel een expositie van de Italiaanse kunstenaar En rico Visani te zien. Volledig pas- Guy Vanden Branden, te zien bij Pim de Rudder in Assenede. Traject van het geheugen. Olieverf op doek van Enrico Visani in Galerie Esprit in Clinge. „Aanvankelijk was het de bedoe ling om alleen tijdens vakantie periodes tentoonstellingen in te richten in de garderobe. Dat ge beurt straks, in de herfst- en kerstvakantie ook. Maar er is nu ook de foyer bijgekomen. Die ruimte was er toch en na al die ja ren met artiestenfoto's hangt er nu eens wat anders", zegt De Me ijer. In en nét buiten de foyer hangen send in het beleid van Smulders: „Wat ik zelf mooi vind. Tussen licht-figuratief en abstract. Zel den of nooit echt traditioneel werk en geen surrealisme, want daar ben ik niet zo gek op." Kleren Smulders vind de kunstroute een goed idee. „Een aantal galeries bij elkaar trekt toch meer. Het is hetzelfde als kleren kopen in een grote stad, waar je meerdere win kels bij elkaar hebt." Pim de Rudder, van de gelijknamige 'ga lerij' in Assenede is het met haar eens. „Een goed initiatief", be aamt hij. Momenteel is bij hem werk uit de vaste collectie te zien. „In grote lijnen abstract, soms constructivistisch. Maar altijd van levende kunstenaars." De Rudder bereidt een grote ten toonstelling voor, die een hom mage moet worden aan de Ant werpse kunstenaar Guy vanden Branden. Veertig vrienden laten vanaf 14 juli een speciaal werk zien, gemaakt ter gelegenheid van de zeventigste verjaardag van Vanden Branden. In galerie William Wauters ten slotte is werk te zien van Yvan Theys uit Warcoing in Henegou wen. De tentoonstelling bestaat uit schilderijen, bronzen beelden en beschilderde houten sculptu ren. Wauters haalt hoofdzakelijk werk in huis met 'expressionisti sche tendenzen'. Veel Vlaamse kunstenaars, maar ook een groep Nederlanders. „Zeer te prijzen. Alle manieren waarmee de aan dacht wordt gevestigd op goede kunst vind ik lovenswaardig", zegt hij over de kunstroute. De opening is morgen om 18.30 uur in het Zuidlandtheater. Galerie Esprit, 's Gravenstraat 99, Clinge. Werk van Enrico Visani. Van donderdag tot en met zon dag. van 14.00 tot 17.30 uur. Don derdagavond tevens van 19.00 tot 21.00 uur en op afspraak. (Tot 5 mei). Galerij Pim de Rudder, Hoogstraat 4, Assenede. Vrijdag, zaterdag en zondag open van 12.00 tot 18.00 uur. Galerie .William Wauters, Ant werpse Heirweg 5, Oosteeklo. Schilderijen en sculpturen van Yvan Theys. Vrijdag, zaterdag en zondag open van 14.00 tot 18.00 uur. (Tot 6 mei). Galerie Jeanne Munsterman, Zuidlandstraat 111, Temeuzen. Tijdens voorstellingen. in kan het gezin op een jcht, later worden de de kinderen gescheiden. :heid geeft hun moeder een gedichtenbrief waarin ir liefde voor hen en de r de toekomst uitspreekt .icht is gemaakt door de van Ida Vos; dat meegegaan als haar zusje moesten en Lisa komen bij ar ook bij minder nsen in huis. Soms komen rerwachts hun beste en, soms is het heel dan zijn ze bang. Om zich te hoeven vervelen, breien ene sok na de andere. Ze ïurft op en doen soms een ijdje in luizen vangen. Ze t weieens wandelen, in chten lopen ze door hun urt, maar als ze bij hun nkomen, kan Eva de deur endoen. Ze raakt in utel is gebroken. Ze at aan hun ouders te zien, lien leven ze niet meer. im laatste onderdak vin meneer Amici Enfanti, ppenspeler die ze keIJn® n vakantie voor de oorlog, ieneer Ami' spaart eten ond om het aan de kin innen geven en hij achtmerries. Als Duitse binnen komen terWD1 ieisjes met meneer A oorstelling geven, edenkt Eva dat Lisa Teil Hitier' en ber alles' moet laten aarmee redden ze menee iva en Lisa kijken op een en moment door een ga J loer naar 'gewone kinder en pannekoekenfeestje, en ze er toch een beetje De sleutel is gebroken cijkt door net zo'n gaatje- in voelt wat Eva en naakten. /os schreef eerder :warte zwanen over ne ie zusjes Zilverstijn noesten onderduiken. I Ida Vos: 'De sleutel Uitg. Leopold, prijs J 12 jaar Verwacht bij een artikel over het werk van de Belg Guillaume Bijl geen foto. Die zou volstrekt nutteloos zijn. Wat daarop te zien zou zijn, ziet iedereen elke dag. Stap een winkel in heren mode binnen, een kapsalon, een veilingzaal, een tv-studio, een lijstenhandel, een interieurzaak of welke publieke plek dan ook en je ziet waar Bijl zich mee bezig houdt. Je ziet hetzelfde als wat hij presenteert op een in dit verband wezensvreemde plaats als het museum. Je zou overigens net zo goed kunnen denken dat al die interi eurs door Bijl gemaakt zijn. Op het letterlijke niveau is er geen enkel verschil tussen het interi eur waar wij overdag in kunnen staan en het interieur dat Bijl in het museum neerzet. Die twee vallen zo volstrekt samen dat er van een replica geen sprake is. De werkelijkheid van Guil laume Bijl is onze werkelijkheid en daar is geen speld tussen te krijgen. Voor alle duidelijkheid: de Ant werpenaar Guillaume Bijl is een beeldend kunstenaar en geen interieurbouwer en nog minder een handelaar in illusies. We zouden hem wel een regisseur van werkelijkheden kunnen noemen, iemand die manipu leert met de verschijningsvorm die de dingen hebben. Hoe zeer wij ook geneigd zijn de dingen die Guillaume Bijl bouwt te beschouwen als echt en daar door in verwarring te verkeren omtrent de plaats waar wij die dingen zien, de interieurs van Bijl betekenen helemaal niets. Ze zijn de volmaakte plek zoals onze moderne cultuurindustrie die bouwt, maar zijn door Bijl meteen ontdaan van hun prakti sche betekenis. Het zijn installa ties die de dingen aan de orde stellen, die naar de betekenis vragen van de wereld waarmee wij ons omringen. Guillaume Bijl ironiseert, ontregelt ons wereldbeeld, schept verwarring ten aanzien van de plek waar wij ons bevinden. Kan het bana ler, een lijstenhandel Guillaume Bijl staat in de tradi tie van het modernisme dat begon met Marcel Duchamp, begin deze eeuw. Een traditie die in België veel rijker wortel heeft geschoten dan in Neder land waar beeldende kunst altijd veel formeler is geweest. Die traditie stelde het kunstbe grip aan de orde. De moderne kunstenaar schiep zich geen eigen, persoonlijke wereld meer maar ging uit van de dingen die zijn, die in realiteit bestaan en die gewoon op straat liggen. Wat iets tot kunst maakt, is niet het persoonlijke stempel van de artiest (een 19e-eeuwse opvat ting), maar de manier waarop wij naar de dingen kijken. Kunst is een mentaliteit. De rest is illusie. Dat was onder andere waar Magritte op doelde met zijn volmaakt realistische schil dering van een pijp waaronder hij schreef: dit is geen pijp. Een beeldend kunstenaar als Marcel Broodthaers (ook een Belg) ont wrichtte in al zijn werk dat vooral uit installaties en foto's bestaat, op vergelijkbare wijze onze omgang met de dingen. En net als hij wil Guillaume Bijl de illusie en de vanzelfsprekend heid ter discussie stellen, de ver houding tussen fact en fiction. Zowat al de installaties die hij nu in een beperkt overzicht in het MUHKA toont hebben de naam van Composition Trouvée, een toespeling op het objet trouvé van de Dadaïsten. Ze stellen de kunst- en amuse mentsindustrie aan de orde. Hij heeft de sterfkamer gebouwd voor de verzonnen Weense com ponist Johannes Vogel met alle clichés die we in zo'n kamer mogen verwachten. Alsof de brave musicus nog steeds zijn laatste adem ligt uit te blazen. We zien een wassenbeeldenmu seum voor de oprichter van de Documenta in Kassei Prof. Boden en zijn belangrijkste hogepriesters Joseph Beuys en Jan Hoet. Als kunstenaar wil Guillaume Bijl onverdacht zijn en ontmaskert hij de schijnwe reld die de kunst óók is. Om het met een gedachte van Rob Scholte uit te drukken: het enig echte aan kunst is de prijs. Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen, Leuvenstraat 32, Antwerpen. Tot 9 juni. Open van 10 tot 5 uur, behalve op maandag. '45 kleine psyche-foszielen uit de nachtelijke schetsboeken van Eddy Becquart' zijn vanaf zondag 28 april te zien in de Spiegel zaal, Reigerstraat 22a Breda. Becquart is een 43-jarige Vlaamse kunstenaar die werkt aan de Dansacademie in Tilburg. In zijn te keningen en schilderijen staan begrippen als 'herinneringsbe schaving' en 'hersenarchiefcentraal. „Elk werk is bedoeld als een scherfje tastbare ruimte in het spanningsveld tussen levensbegin sel en stervenseinder," aldus de kunstenaar ter verduidelijking. De Spiegelzaal is geopend op zaterdag en zondag van 14.00 tot 18.00 uur (t/m 27 mei) Beelden van Ludovicus van Eijnatte en gouaches van Hettie Eisen worden tentoongesteld in A.r.t. Galerie, Oude Markt 93, Roosend aal. Van Eijnatte (Breda, 1954) ontwikkelde zich van (tuin-)archi- tect tot puur abstract beeldhouwer die een essentiële vormtaal spreekt. Hettie Eisen (Roosendaal, 1953) volgde de kunstoplei ding aan de Vrije Hogeschool in Driebergen. Haar gouaches zijn ontstaan uit kleur. A.r.t. Galerie is geopend vrijdag t/m zondag, 14.00-17.00 uur. Op vrijdag 26 april wordt in het gemeentehuis van Oudenbosch, Sint-Annaplein 1, een tentoonstelling geopend van werken van Henk Kastelein. Geëxposeerd worden kleuretsen en olieverf op papier. Kastelein (Schijndel, 1954) houdt zich bezig met land schap en natuur. „Landschappen werken op mij in en gaan dan in de geest een nieuw landschap creëren. Landschappen geven een stemming, een gevoel, een moment, een jaargetijde weer," zo meent de kunstenaar. Het gemeentehuis is geopend tijdens kan tooruren. (t/m 28 juni) Na een carrière als bioloog koos Jan Mighorst (1921) alsnog voor een leven in de kunst. Hij werd schilder, en wel in de realistische richting. Op de tentoonstelling in gemeentemuseum Het Markie zenhof in Bergen op Zoom toont vanaf zaterdag 27 april Mighorst zijn geschilderde koppen van verweerde Berbers, Nepalezen en Afrikanen met gelijnde, getekende en getatoeëerde gezichten. In zijn landschappen kiest Jan Mighorst enerzijds voor bloedstollen de pool- en woestijnlandschappen, anderzijds voor het lieflijke Limburg en de (nu bedreigde) Kalmthoutse Heide, (t/m 19 mei) Onder de titel In voorraad is in het gebouw van de NBKS (Nieu we Brabantse Kunst Stichting) in Breda een project te zien van Noor de Rooy en Piet Vloemans. Naast dit gezamenlijke project tonen beide kunstenaars ook ieder recent werk. In de wandelgan gen van de NBKS zal werk ('draagobjecten') te zien zijn van Ans Verdijk. De NBKS is gevestigd aan de Reigerstraat 16 te Breda. Geopend van dinsdag t/m zondag, 13.00-17.00 uur. Eerste Pink sterdag gesloten, (t/m 2 juni) Door Frits de Coninck Een van de schetsen van Eddy Becquart foto spiegelzaal Zoals de duikboot daar in de smetteloos witte galerie staat, is het een aandoenlijk dikke vis op het droge. Een duikboot op een plek waar die helemaal niet thuis hoort, ook al is het vlak bij de oude kaden van de Ant werpse haven. Buiten zijn ele ment en toch een duikboot. En of die echt kan varen, is hele maal niet interessant. Het idee volstaat. Panamarenko heeft op zijn eigen wijze een duikboot geto verd die de verbeelding oproept zich te kunnen voortbewegen in een ruimte die voor de mens met niets anders dan zijn eigen lichaam niet betreedbaar is. Een mens hoort niet onder water, net zo min in de lucht. En toch is het zijn oudste droom, te vliegen als een vogel, te zwemmen als en vis. Panamarenko brengt al een kunstenaarsleven lang die intri gerende droom in beeld. Hij ont werpt vliegmachines in de meest onconventionele varianten. Als het maar kan vliegen, als meike ver, sigaar, vliegende schotel, uying cigar, meganeudon (een fantastische combinatie van nets en helikopter), donder wolk, raket en wat hij nog alle maal meer bedenkt. En nu heeft Mj ook zijn eigen duikboot ont worpen en gemaakt. Het ding t'et er schitterend uit, met eigen handen gemaakt. Het is gemaakt van aan elkaar gelaste stalen platen met heel ruime en ffove lasnaden. Duidelijk geen industrieel product. net is 6 meter lang, 4,4 meter reed en een hoogte die tot en met de periscoop 6 meter telt. e grijze stalen huid is met een aa6 glanzend epoxyhars over at die het schip nog meer aterdicht moet maken. Het is anamarenko ernst: hij zal JTü?' 'lee^t enkele patrijs- P orten uitgezaagd en ze vervol- °i weer dichtgestopt, alsof hij lV*, dacht. Dat en trouwens c schip ademt de geest n het experiment, het avon- droonT1 06 eeuwige jongens- Om de kleine toren heen staan n paaltjes op de romp waar de manier van de wetenschap per, met authentiek lijkende berekingen en schetsen. Hij betreedt een gebied waar geen enkele wiskundige aandurft: het domein van de verbeelding, de fantasie die de dorre getallen tot leven brengt en daarmee het onmogelijke mogelijk maakt. Vogels die varen en vissen die vliegen, Panamarenko droomt ervan en dus maakt hij het mogelijk. Hij maakt zich twee vleugels van was, bevestigt ze om zijn lichaam en vliegt, de zon tegemoet, het luchtruim in. Tot nu toe in gedachten, maar dat is al genoeg. Elk bedenksel van Panamarenko roept de gedachte aan een reis die de nauwe gren zen van het menselijk bereikt op de proef stelt. Panamarenko droomt onze oude Icarusdroom, en voert hem nog uit ook. Maar of hij ook echt zal varen? Galerie Van de Velde, IJzeren- poortkaai 3, Antwerpen (wijk 't Zuid). Tot 25 mei. Open van 10 tot 6 uur, behalve op zondag en maandag. De duikboot van Panamarenko, te zien in Antwerpen een koord doorheen kan om zo een reling te maken. Maar dat koord is er niet, per slot van rekening moet het gevaarlijk blijven aldus Panamarenko. Om zo voor het oog in overeenstem ming te verkeren met de mari tieme voorschriften heeft hij aan stuurboord een groen en aan bakboord een rood lampje gemonteerd, twee aandoenlijk primitieve sprieten. De grootste verrassing zit aan de voorkant. Hij heeft de neus er als het ware afgezaagd en daar voor in de plaats een dikke glas wand gemonteerd. Die geeft een ruim zicht op het interieur. Je waant je in een kleine fabrieks- cabine: groen geverfde stalen balken en platen, links een grote schakelkast, een zitbank en ach terin een heuse dieselmotor, gloednieuw en goed voor een actieradius van 3000 km met een snelheid van 10-15 km per uur. Hij is het echt van plan, dat varen. Op een nog steeds geheim tijdstip (hij vreest tegenwerking van de havenautoriteiten) zal de duikboot in het Scheldewater worden gelaten en wil Panama renko varen. De naam van het hele project is Nova Zembla, een denkbeeldig einddoel en heel ver weg, maar varen in Antwer pen zou al een sensatie zijn. Panamarenko (pseudoniem van Hubert van Heirwegen) is kapi tein Nemo uit Jules Vernes 20.000 mijlen onder zee. Vanuit zijn eeuwige woonplek, een huis in een Antwerpse volksbuurt dat hij deelt met zijn oude moe der en een aantal papegaaien, werkt hij aan zijn dromen. Op

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 21