Martinair voelt nieuwe recessie Joep ziet Jaap niet als concurrent Russische markt in Peking floreert Hogere winst Euretco ondanks moeilijk jaar e bij AMC I Europese vliegvakanties blijven achter, tarieven onder zware druk aren DE STEM ECONOMIE A7 I Op Amerika en de Caraïben zit ten de vliegtuigen goed vol. Schroder zegt dat zijn maat schappij zelfs een van de belang rijkere spelers op de transatlan- tische routes is geworden. Maar 'i krijgt Martinair ook daar in de opbrengsten als 5 van de sterke concurren- Moordend Van den Nieuwenhuyzen en Rosen Jacobson werken aan overname Fokker Luchtvaart boekt recordwinst ^UIFI KOP MUNT Reclame2 ECONOMIE KORT PTT Telecom verliest terrein Grutters gruwelen van mededingingswet Nederlanders eten meer uit automaat 200.000 huishoudens diep in de schulden Vorst drukt productie industrie Tweede man KLM-directie treedt af 1996 A6 eltermijnmarkt In Bintje 50mm leverina ma I contracten verhandeld te |00, voor levering juni '95 we tracten verhandeld tegen oor levering april '97 werd., hn verhandeld tegen f26l0 timing voor de leveringen' shoudend en voor levering 'q idend. WOENSDAG 24 APRIL 1996 alers is pref. 8,33 Iding 6,90 Group 6,03 5,65 lubber 5,08 [rk.Inf.Serv. 4,42 3,23 3,01 :ert. 2,96 irmatorenc. 2,33 165 e 2,70 10,90 e 21.70 2,80 Stijgers Res.f if Share any siding 11,90 10,00 6,77 5,95 4,02 3,90 3,65 3,07 2,81 2,67 290,00 13,10 25,20 4,70 f 0.22 A 41,00 4,45 f 103,60 106,50 14,20 f 53,80 32,90 Ivieskoers Lrige koers fctkoers gisteren claim dividend edaan/ bieden edaan laten ieden en ex dividend iten en dividend jedaan en laten ex dividend I jedaan en bieden ex dividend 0,70 1,00 a 3,90 4,60 2,50 3,00 b 1,60 1,90 6,00 6,80 2,30 2,80 3,20 b 3,80 16,20 16,90 10,60 11,10 2,40 a 2,00 2,00 1,80 4,80 4,70 10,30 10,60 1,30 1,40 2,20 2,20 1,10 1,10 2,60 2,50 4,70 4,70 2,30 2,20 9,50 9,00 6,70 6,20 4,70 4,10 3,00 2,60 1,80 a 1,70 1,50 1,60 b 7,50 a 6,20 10,50 11,50 2,90 2,60 4,50 a 4,90 2,60 a 2,90 b 6,00 a 6,40 4,00 4,30 34,50 a 34,80 20,50 a 21,10 4,20 4,30 4,60 4,20 8,30 a 8,00 3,80 4,80 52,00 52,00 b 3,30 a 2,30 1,80 1,20 1,60 a 1,20 1,00 0,80 2,20 a 1,80 0,70 a 0,90 1,30 b 1,80 5,70 6,30 4,40 3,50 3,50 4,10 2,70 3,50 ;elefoon noodzakelijk, ir Dhr. van Orsouw) ï!{da - Ondanks dat 1995 reii moelijk jaar voor de de- ailhandel was, heeft de de- Hjjhandelsorganisatie Euret- in Breda de netto-winst vo- rie jaar met een kwart zien toenemen tot 5,4 miljoen gul- jen De omzet daalde echter met één procent tot een kleine L4 miljard gulden. I Dit staat in het gisteren versche- ,en jaarverslag van Euretco, I waarbij 2127 zelfstandige onder- nemers in de non-food-detailhan- del zijn aangesloten. Euretco biedt de ondernemers diverse diensten waaronder inkoop, eigen producten/labels, reclame, win kelconcepten en automatiserings diensten. Ook heeft Euretco een aantal eigen winkels. Het bedrijfsresultaat van Euretco steeg in 1995 met veertig procent tot 6,5 miljoen gulden. De sterke verbetering is vooral een gevolg van reorganisaties en beleidsaan passingen. Zo werden verliesge vende activiteiten (de modeketen Vine Vera) beëindigd en is de sa menwerking tussen individuele ondernemers en Euretco verbe terd. Het aantal werknemers van Euretco daalde vorig jaar licht tot 606. De omzet in de totale Neder lands non-food-detailhandel ken de vorig jaar geen groei omdat de stijging van het verkoopvolume (0,8 procent) teniet werd gedaan door een daling van de prijzen (eveneens 0,8 procent). Grootwin kelbedrijven als KBB en Vendex hebben mede daardoor geen goed jaar achter de rug. Volgens Euretco-directeur drs. F. van Wegen hebben de Euretco- ondememers zich vorig jaar rede lijk staande kunnen houden. „De problematiek bij de grootwinkel bedrijven speelt bij de zelfstandi ge ondernemers toch minder om dat ze erg flexibel zijn in bijstu ren van zaken als winkelvoering en de samenstelling van het as- sortimment. Ze zijn ook markge- richter omdat ze direct contact hebben met de consument." De omzetdaling van een procent die Euretco vorig jaar kende, is vooral toe te schrijven aan het te rughoudende inkoopbeleid van de modebranche. „De mode- bran che heeft het slecht gedaan. Die winkeliers hebben veel last van het grillige koopgedrag van de consument," aldus Van Wegen. De mode-divisie van Euretco - Fashion - kende een omzetdaling van 5,6 procent. Fashion is goed voor bijna de helft van de totale omzet van Eu retco. De daling bij Fashion werd deels goed gemaakt door de stij gende verkopen bij onder meer Sport, Tweewielers en Wonen. De verwachtingen ten aanzien van de consumentenbesteding in 1996 zijn matig. Toch gaat Euret co uit van een lichte omzetgroei. Onder 'normale omstandigheden' wordt een verdere verbetering van de netto-winst verwacht. Door Willem Reijn Schiphol - Martinair voelt al weer een nieuwe recessie in je luchtvaart. „Deskundigen voorspelden die voor 1998, raaar de dip is er nu al," zegt financieel directeur prof. 'drs. A. Verberk van de maatschappij in toelichting op de jaarcijfers. Topman M. Schroder spreekt van een 'grimmig 1996'. De boekin gen op Europese zonbestemmin- ttn blijven acht procent achter en de moordende concurrentie zorgt voor een tarie venslag op al- je routes, stelt Schroder. Hij loopt dat last-minute-boekin- gen, 'waar ik overigens gruwelijk je pest aan heb', nog wat goed I zullen maken. De winst van Martinair, dat vo- rig jaar met 1,9 miljoen passa- I giers vijf procent meer mensen vervoerde, zal dit jaar zeker flink achterblijven bij vorig jaar, toen netto 45 miljoen gulden werd verdiend. Alleen de vraag in wel ke mate valt nog niet te beant- woorden. „Als de terugval voor Middel landse Zee-bestemmingen tot I aai procent beperkt blijft, teken ionmiddellijk," zegt financieel facteur Verberk. Volgens N'ipo-cijfers zijn Tunesië (min 28 procent), Canarische Eilanden (min 17 procent), Portugal (min 1 12procent), Griekenland (min 13 I procent) en Turkije (min 10 pro- tent) volledig uit de gratie. I Griekenland prijst zich volledig de markt uit, zegt topman Schrö- 'er. Turkije maakt het zichzelf met een visumbelasting van tien niet gemakkelijk, terwijl Koerden de positie het vakantieland verder I tomen verslechteren. De eigen moeder KLM heeft bij- 1 voorbeeld het mes gezet in de ta- heven op de Caraïbische bestem mingen. „En dan moeten wij wel mee," zegt Verberk. Bij Marti- I iiair gruwt men toch al van de gedachte dat een kwaliteits- saatschappij als KLM met Zwaanzinnige aanbiedingen' de I ®rkt afstroopt. Onafhankelijk I Schroder onderstreept daarbij g eens dat Martinair volledig onafhankelijk blijft van KLM. Dat concern vergrootte vorig jaar haar belang in Martinair tot vijftig procent en KLM-topman P. Bouw rekent Martinair in zijn toespraken al tot de 'KLM- groep'. Schroder: „Wij blijven gewoon concurrenten. Ook via haar commissaris staat KLM ons toe een eigen beleid te voeren." Ook in 1995 moest Martinair een terugval van de resultaten boe ken, ondanks een omzetstijging tien procent naar 1,1 miljard gul den. Positief was dat Martinair de met 35 procent uitgebreide capaciteit toch voor tachtig pro cent wist te vullen. De winst daalde niettemin van 50 naar 45 miljoen gulden. De exploitatiewinst ging van bijna 70 terug naar 60 miljoen. De marge verkrapte zo van 6,7 naar 5,3 procent. Door een sterk einde vond topman M. Schroder dat Martinair 'toch nog een leuk jaar kon afsluiten'. De problemen staken vooral in de sterk gestegen kosten van brandstof en het flinke gat tus sen de inkoop van stoelen en de gerealiseerde afzet van die stoe len. Omdat touroperators die stoelen op het laatste moment mogen teruggeven, bleef Marti nair met een capaciteit van der tigduizend retourpassagiers zit ten. De nieuwe toestellen zorg den voor een zwaardere afschrij vingslast. De concurrerende maatschappij en die vliegen met stokoude, door Schroder als 'Flintstone-toestel- len' betitelde vliegtuigen, zorgde voor moordend slechte tarieven in de luchtvracht, vooral op de routes naar het Verre Oosten. Af gelopen jaar daalden de tarieven alleen al met twaalf procent. Martinair verlegt daarom de aandacht naar Noord- en Zuid- Amerika: dat continent is nu goed voor 47 procent van de luchtvrachtactiviteiten tegen 16 procent vijf jaar terug. Wel gaat het bedrijf als eerste Westerse maatschappij op Zuid- oost-China vliegen: twee keer per week op het economisch sterk opkomende gebied rond Guangzhoa. Het beladen van een Boeing 747 op de thuisbasis van Martinair, Schiphol. Inke onmaakwerk in Breda op I (plm. 3 uur). 3,- netto per uur! hen 19-21 uur: |f 076-5414052. ieve betrouwb. en flexibel )PPAS gevraagd ook vow s avonds, omg. Ohou 1162-687804. Dames gezocht die lingerie party's wi|le" I verzorgen. Hoge verdienste qeen investering. Tel. 0165-388883. I few York (anp) - De internationale luchtvaartmaatschappijen die zijn """esloten bij de LATA, de International Air Transport Association, «n vorig jaar met elkaar een recordwinst binnengehaald van 5,2 I miljard dollar. heeft Pierre Jeanniot, directeur-generaal van de LATA, meegedeeld ns een conferentie van zijn organisatie in New York. '94 bedroeg de winst in de burgerluchtvaart 1,6 miljard dollar. On- s de miljardenwinsten zal het resultaat over de drie jaren van I -m tot en met 1996 het verlies over de drie voorgaande jaren nog niet I f"1® wegwerken. Jeanniot waarschuwde de maatschappijen ervoor I ®ze terughoudend moeten zijn bij het bestellen van nieuwe vliegtui- I Ze moeten de kosten in de hand houden omdat de vliegtarieven I ®der omlaag zullen gaan. Het vervoer door de lucht groeide vorig jaar I sterker dan de capaciteit van de luchtvaartmaatschappijen. Er |Jttd 8,4 procent meer passagiers en vracht vervoerd, terwijl de capa- ""'t toenam met 8,3 procent. Door Willem Reijn Amsterdam - Een concurrent erbij? Neen, zo ziet Joep van den Nieuwen huyzen de interesse van zakenman drs. Jaap Rosen Jacobson voor Fokker niet. „Het is een positief signaal naar toeleve ranciers en medewerkers dat er zoveel serieuze belangstelling voor Fokker be staat." Vanuit het niets stond Rosen Jacobson opeens aan de poort van Fokker. Met een team van accountants en juristen van vooraanstaande kantoren als Moret Ernst Young en Loeff Claeys Verbeke worstelde hij in recordtijd door de boeken en concludeerde dat het mo gelijk is om binnen enkele dagen een plan in te dienen voor de voorzetting van de vlieg- tuigproduktie in Nederland. De curatoren wachten met belangstelling de plannen af, zegt een woordvoerder van Fok ker, die al menig plan de revu heeft zien pas seren om in de prullenbak te eindigen. „Ge zien de reputatie van de kantoren en mensen die hij heeft ingehuurd, is hij heel serieus. Maar er ligt nog geen plan." „Wij zijn ook al blij als de werkgelegenheid tijdelijk terugkeert," zegt bestuurder Peter van Bers van de Industriebond FNV. „Er zijn twee mogelijkheden. Allereerst kan Rosen Ja cobson gewoon denken goed te verdienen door met een kleine ploeg op korte termijn zo veel mogelijk vliegtuigen te bouwen. Je zou dat een 'verlengd afbouw-scenario' kunnen noemen. Het kan ook dat hij de vliegtuigbouw echt overeind wil houden, met de ontwikke ling van nieuwe toestellen." Van Bers vermoedt dat Rosen Jacobson, die de steun geniet van ING-dochter Parcom, voor de eerste variant kiest. „Dan kan hij ook nog proberen om het bedrijf verkoopbaar te maken en daar geld aan over te houden." In dit scenario zou er voor ongeveer duizend mensen werk zijn. Maar kiest Rosen Jacobson voor een structurele voortzetting dan zijn de kosten een stuk hoger. Joep van den Nieuwenhuyzen zegt dat zijn plan in elk geval uitgaat van een structurele oplossing. Hij zegt zich te baseren op een va riant op het laatste doorstart-scenario van de curatoren, dat voorzag in een productie van circa dertig toestellen per jaar en een ver koopprijs van vijftien miljoen dollar per stuk. Daarbij zouden circa 4500 mensen (inclusief het gezonde Aviaton) aan het werk blijven. „Wij hebben onze eigen marktbenadering ge kozen," zegt hij, maar wil niet op details in gaan. De bedrijvendokter onderscheidt vier fases in de redding van Fokker. Allereerst moet er een goed plan liggen, dan moeten er partijen zijn die voor het eigen vermogen zorgen. Geschat wordt dat er 350 miljoen gulden op tafel moet komen aan eigen vermogen. De totale vermo gensbehoefte van Fokker is drie miljard gul den, omdat voor klanten via lease-construc ties de verkoop moet worden gefinancierd. De derde fase betreft overeenstemming om trent de risico-dragende participatie van de overheid en uiteindelijk moeten exteme fi nanciers voor het vreemd vermogen zorgen. Van den Nieuwenhuyzen zegt dat hij tijd no dig heeft om het hele scenario rond te krijgen. „Ik denk dat de andere pogingen mislukt zijn door de tijdsdruk. Men moest te snel rond zijn. Ik merk dat je steeds een paar passen vooruit komt en dan weer even terug moet omdat er nieuwe vragen liggen. Uiteindelijk geldt dat je echt er helemaal uit moet zijn." De alliantie rond Van den Nieuwenhuyzen zou voldoen aan de eis van minister Wijers en de banken dat een grote industriële partij zich aan Fokker verbindt. Dat moet de oplos sing dichterbij brengen. De markt heeft nog steeds grote behoefte aan Fokker-toestellen, zegt Van den Nieuwen huyzen. De Fokker-woordvoerder zegt dat ook met de Russische vliegtuigbouwers Yakovlev en Toe- polev nog regelmatig contact bestaat. „Die zijn er nog steeds druk mee bezig, maar wij hebben nog geen financiële garanties gezien." Door Jan van der Made reking - Vandaag begint pre sident Jeltsin een driedaags bezoek aan China. De betrek- buigen tussen beide landen Worden steeds sterker, en symbolisch daarvoor is de «ussische Markt' in China's hoofdstad Peking. »Ze zijn lui, werken niet syste matisch en denken dat ik hier 0|BBiunistische principes han- zegt mevrouw Sun Xiao- general manager van het schusha restaurant op de zes- 6 verdieping van een splinter- euw gebouw aan de Yabao- "Ze gaan zitten eten en "wen, en werken, ho maar." e Kussen waar mevrouw Sun «ver heeft zijn de twee koks 11 net restaurant en een van de 'lagers. Het weerspiegelt de eizame betrekkingen tussen ien Vosland, maar er rut keihard gewerkt aan ver- ermgen. Het restaurant zal den me' °®c1ee1 geopend wor- fóevn dvertentie geldig vana* 24.4.96 t/rn olang do voorraad s njswijzigingen voofbg^^^i '°uw Sun was oorspronke lijk een onderneemster die zijde en leren jassen verkocht. „Met een paar Russische handelaren besloten we dat het tijd werd om een restaurant te openen dat ook voor Russen acceptabel is." Er waren natuurlijk wel restau rants, maar die vonden de Rus sen, volgens mevrouw Sun 'sme rig, ongezellig en onhygiënisch'. „Nu hebben we een restaurant gemaakt waar Russen zich even terug kunnen trekken. Het is een joint-venture tussen Russische en Chinese handelaren." Het restaurant heeft een vloer van hout en marmer, en de Chi nese bedienden zijn gestoken in zwart livrei. Er wordt nog druk getimmerd, maar de eerste klan ten zitten er al. Op het menu: zalmkaviaar, borsch, shashlick van varkensvlees en beef stro- ganoff. Sergei, Piotr en Boris zijn rond de vijfentwintig, komen uit Moskou en vliegen tot drie keer per maand op en neer naar Pe king om zijde in te kopen die ze in Rusland verkopen of naar Po len exporteren. „We begonnen in 1990. Toen kwamen we elke keer met de trein. Chinezen vonden we irri tant, maar ze hadden wel mooie spullen." Sergei was ooit leraar op een middelbare school, tot die zijn salaris niet meer betaal de. „We hadden van vrienden gehoord dat je hier geld kon ver dienen, dus hier zijn we." Per maand verdient het drietal zo'n twintigduizend gulden, en er zijn plannen voor een handels kantoor in Moskou. De 'Russische Markt' rond Ya- baolu, even ten noorden van de diplomatenwijk in Peking-Oost heeft in zeven jaar tijd een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt en begon vlak na het bezoek van de toenmalige Sovjet-leider Michael Gorbatjov in mei 1989. Dat bezoek luidde de dooi in van een diplomatieke ijstijd van dertig jaar waarin China en de Sovjet-Unie elkaar tot doodsvijand hadden ver klaard. Nadat Moskou de 'drie obsta kels' (bemoeienissen in Viet nam/Cambodja, troepen in Af ghanistan en een enorme leger macht aan de Chinees-Russische en Chinees-Mongoolse grens) uit de weg had geruimd, stond niets een dooi meer in de weg. Al in 1989 verrezen de eerste stalletjes in Yabaolu. Volgens Wang Jinde, plaatsver vangend general manager van het Ritan Hotel even ten noor den van de Yabao-weg, was het begin 'wild en gevaarlijk'. „Rus sen en Chinezen vertrouwden el kaar voor geen cent." Veel Chinese handelaren (die toen al tien jaar ervaring met de markteconomie hadden) maak ten ook misbruik van de onerva ren Russen. „Ze gaven een monster van bij voorbeeld een jas. Goeie kwali teit, niets op aan te merken. Daarna leverden ze zakkenvol jassen die er hetzelfde uitzagen, maar een slechte kwaliteit had den. Sommigen waren zelfs van plastic in plaats van leer. Veel Russen ontdekten dat pas nadat ze weer thuis waren gekomen. Dan kwamen ze terug en dat leidde tot spanningen en vecht partijen." Op nationaal niveau waren er, in het begin van de jaren negentig, ook problemen: orthodoxe com munisten in Peking hadden gro te moeite met het uiteenvallen van de Sovjet-Unie en het af schaffen van de Communisti sche Partij. Gorbatjov en Jeltsin werden in Chinese interne docu menten als 'verraders' afgeschil derd. De omslag kwam na de Golfoor log. Chinese generaals waren ge schokt door de beelden van het Amerikaanse high-tech leger. Rusland was bereid geavanceer de wapens te leveren, en Peking besloot om Jeltsin te accepteren. Rond Yabaolu bloeide de handel op. Er werden strenge regels uit gevaardigd die het verkopen van slechte producten tegen hoge prijzen aan banden legde. Zeven jaar later, begint de Yabao-weg stijl te krijgen. Resultaat van de toenemende handel is wel dat de prijzen reusachtig omhoog zijn gegaan. De huur van een stalle tje ligt nu rond de tweeduizend gulden per maand. Maar volgens Sun Xiaoming is er nog een lange weg te gaan voor de Russen. „Aan de ene kant willen ze zich graag wes ters gedragen. Tegelijkertijd worden zo nog enorm beïnvloed door hun communistische tradi ties. Het moet ze een heel tegen strijdig gevoel geven." Maar de Russen lijken zich er weinig om te bekommeren. In Jeep-café zingen ze liederen tot diep in de nacht, en vergelijken snuisterijen die ze in de Chinese winkels hebben gekocht. „Voor mij is het hier een paradijs," merkt er een op. „We maken snel geld, reizen wat rond, en leven als koningen. Wat wil je nog meer?" Tot een van de meest er gerlijke reclames zou ik de reclame voor reclame willen rekenen. Reclame-kwa draat dus. De internationale bond van adverteerders heeft het blijk baar moeilijk op verjaardags feestjes en recepties. Steeds weer moeten ze aanhoren dat mensen reclame vervelend vinden. Dat reclame nergens toe dient. Dat reclame aanzet tot vervuilende spilzucht. Dat reclame mensen met een ver wrongen wereldbeeld opza delt. Dat reclame mensen heb zuchtig maakt. Kortom, dat reclame een tik keltje aso is. Je kunt het vlammetje op de bruiloft nog niet licht afblus- sen met een scheutje whiskey, of er staat er weer zo'n zwager tegen je aan te zeiken. En keer op keer probeer je reclame te verdedigen, dat je heel eer zaam werk doet, heel creatief ook en dat reclame absoluut een heel fatsoenlijke economi sche activiteit is. En als je het niet meer weet, roep je: zonder reclame zou den wij hier helemaal niet zijn! Dat nu bleek een aardig idee voor een totaal-campagne om reclame maatschappelijk geac cepteerd te krijgen. Een we reld zonder reclame draait niet. Persoonlijk vind ik het knap arrogant om vervolgens alle voorbeelden aan te dragen waar reclame tot een maat schappelijke ontwrichting heeft geleid. U kent misschien het filmpje, waarbij een vol stadion twee voetbalploegen toejuicht. Daarna zien we een leeg stadion, met de helft van de spelers, in een oorverdo vende stilte. Want de reclame borden zijn weg. Nou, als iets tot sportverdwa- zing heeft geleid is het reclame wel. Sport 7 komt alleen op de buis als we daar extra voor wil len betalen, omdat de gladde jongens met die reclame geld willen verdienen. De salaris sen van spelers zijn onder meer tot volstrekt waanzinni ge hoogten gestegen omdat het bedrijfsleven zich meester heeft gemaakt van het voetbal. Wat nou, geen voetbal zonder reclame? Dat Grote Geld heeft het voetbal juist kapot gemaakt! Wat kan er nog meer niet zon der reclame? Door Willem Reijn Cultuur? Is het zo positief dat een tentoonstelling alleen haalbaar is als een multinatio nal fiks sponsort? Kijk, ik wil die bedrijven er niet op aan spreken, maar is het eigenlijk niet erg dat alleen dankzij de toevallige goedwillendheid van een bedrijf een concert doorgaat? Nou ja, goedwillendheid. Je kunt bij een enkel klassiek concert zoiets nog bedenken, maar gewoonlijk steunen be drijven popconcerten alleen om alle jongeren aan de cola te jagen. In het onderwijs neemt de rol van de sponsors ook al toe. Zou dat goed zijn? Moeten in de toekomst onderwijzers met t-shirts van een spijkergoedfa- brikant lopen, op Nike-schoe- nen terwijl zij postorderpak ketten van de Pabo-groep uit Hulst uitdelen voor het vak seksuele voorlichting? U weet: de werkelijkheid is al tijd erger dan je stoutste droom. Ik hoorde op de radio het voorbeeld van een ham burgerketen die een lokaal voor voedingsleer sponsort. Heel opvoedkundig! Mochten vroeger rechtse ouders vrezen voor de linkse indoctrinatie door Leninistisch georiënteerde leraren, dan wordt het nu voor linkse ouders toch oppassen voor een complete hersenspoeling door de dogmatische marktdenkers in het fin de siècie-era van de twintigste eeuw. In tijden van rampspoed is er gelukkig altijd nog een straal tje licht. En dat straaltje schijnt door in de filmpjes van de in ternationale adverteerders. Als iemand zo slecht reclame maakt voor zichzelf, zou het voor de rest ook wel eens mee kunnen vallen. Den Haag - Het verlies van PTT Telecom op activiteiten die niet vallen onder de opgedragen taken en diensten van de overheid - en waar dus volop concurrentie is - is gestegen van 216 miljoen gulden in 1994 naar 286 miljoen gulden vorig jaar. Koninklijke PTT Nederland (KPN), de moedermaatschappij van PTT Telecom, schrijft het negatieve resultaat over deze activiteiten toe aan aan loopverliezen bij overnames en 'bij de ontwikkeling van nieuwe business'. De concessierapportage 1995 van KPN aan minister Jorritsma van Verkeer en Waterstaat maakt melding van een nettowinst van PTT Telecom van 1.865 miljoen gulden. Het jaarverslag van KPN, zoals dat binnenkort in de vergadering van aandeelhouders wordt besproken, meldt een nettowinst van 1.579 miljoen. Noordwijk - De supermarktondememers zien vol afgrijzen de wijziging van de Wet economische mededinging tegemoet. Dit bleek gisteren in Noordwijk, waar de ondernemers van het Vak centrum Levensmiddelen hun jaarlijkse congres hielden. De wetswijziging komt binnenkort aan de orde in de Tweede Kamer. „Dit is de waanzin ten top. Nog nooit in zijn hele leven heeft de heer De Boer zulke onzin uitgekraamd," zei voorzitter H. van der Geest van het vakcentrum. Mr. W. de Boer, directeur-generaal economische structuur van het ministerie van Economische Za ken, had kort daarvoor de wetswijziging uiteengezet. De wijzi ging heeft volgens de levensmiddelenhandel verstrekkende gevol gen. Zo worden bodemprijzen en prijsafspraken binnen vrijwillig filiaalbedrijven, inkoopverenigingen en franchise-organisaties verboden. Ook gezamenlijke reclame-acties worden verboden. Utrecht - Het aantal automaten voor drank en snoep is het afge lopen jaar met 17 procent gestegen. De brancheorgannisatie Vida, die de automaten distribueert, zegt dat ook de consumptie van automaatproducten toeneemt. Daarover zijn echter geen cijfers beschikbaar. Het afgelopen jaar was er met name een sterke groei in de verkoop van warme dranken (koffie en thee). De 'automa- tendichtheid' in Nederland is een van de hoogste ter wereld, aldus de Vida. Almere - Ongeveer 200.000 huishoudens kampen met hardnekki ge grote schulden. Ze zijn niet langer in staat om zelfstandig aan hun financiële verplichtingen te voldoen. Dat meldt de Neder landse Vereniging voor Volkskrediet (NWK). De NWK heeft samen met een aantal andere organisaties een Handreiking lokale integrale schuldhulpverlening opgesteld. Mi nister Melkert (Sociale Zaken) krijgt het over enkele weken aan geboden. In het boek pleiten de organisaties voor betere samen werking tussen instanties als de sociale dienst, de gemeentelijke kredietbank en het maatschappelijk werk. Den Haag - De strenge winter is er een belangrijke oorzaak van dat de industriële productie over de eerste twee maanden van dit jaar slechts minimaal is gestegen. Vergeleken met januari en fe bruari 1995 nam de produktie van de industrie dit jaar met slechts 0,2 procent toe. Over januari noteerde het Centraal Bu reau voor de Statistiek nog een stijging met 2 procent, maar in fe bruari was er sprake van een daling met 1,5 procent. De afzwakkende groei die het CBS vorig jaar al waarnam, heeft zich dit jaar voortgezet. De langdurige vorstperiodes hebben de productie echter nog verder omlaag gedrukt. De cijfers zijn sterk beïnvloed door de grote daling met 20 procent in de hout- en bouwmaterialenindustrie. Deze branche leed sterk onder de strenge winter. Daarnaast nam ook de productie in de chemie en de rubber- en kunststoffenindustrie af met respectievelijk 2 en 6 procent. Amstelveen - Ir. C. den Hartog, plaatsvervangend president-di recteur van de KLM, treedt eind van dit jaar af. De raad van com missarissen heeft zijn verzoek hiertoe aanvaard. Mr. C. van Wou denberg, thans hoofd personeel en organisatie, treedt per 1 janua ri 1997 toe tot de directie.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 7