Martinair voelt nieuwe recessie
Joep ziet Jaap niet als concurrent
Russische markt in Peking floreert
Hogere winst Euretco ondanks moeilijk jaar
e bij AMC
I Europese vliegvakanties blijven achter, tarieven onder zware druk
aren
DE STEM
ECONOMIE
A7
I Op Amerika en de Caraïben zit
ten de vliegtuigen goed vol.
Schroder zegt dat zijn maat
schappij zelfs een van de belang
rijkere spelers op de transatlan-
tische routes is geworden. Maar
'i krijgt Martinair ook daar
in de opbrengsten als
5 van de sterke concurren-
Moordend
Van den Nieuwenhuyzen en Rosen Jacobson werken aan overname Fokker
Luchtvaart boekt recordwinst
^UIFI
KOP MUNT
Reclame2
ECONOMIE KORT
PTT Telecom verliest terrein
Grutters gruwelen van mededingingswet
Nederlanders eten meer uit automaat
200.000 huishoudens diep in de schulden
Vorst drukt productie industrie
Tweede man KLM-directie treedt af
1996 A6
eltermijnmarkt
In Bintje 50mm leverina ma
I contracten verhandeld te
|00, voor levering juni '95 we
tracten verhandeld tegen
oor levering april '97 werd.,
hn verhandeld tegen f26l0
timing voor de leveringen'
shoudend en voor levering 'q
idend.
WOENSDAG 24 APRIL 1996
alers
is pref. 8,33
Iding 6,90
Group 6,03
5,65
lubber 5,08
[rk.Inf.Serv. 4,42
3,23
3,01
:ert. 2,96
irmatorenc. 2,33
165 e
2,70
10,90 e
21.70
2,80
Stijgers
Res.f
if Share
any
siding
11,90
10,00
6,77
5,95
4,02
3,90
3,65
3,07
2,81
2,67
290,00
13,10
25,20
4,70 f
0.22 A
41,00
4,45 f
103,60
106,50
14,20 f
53,80
32,90
Ivieskoers
Lrige koers
fctkoers gisteren
claim
dividend
edaan/ bieden
edaan laten
ieden en ex dividend
iten en dividend
jedaan en laten ex dividend
I jedaan en bieden ex dividend
0,70
1,00 a
3,90
4,60
2,50
3,00 b
1,60
1,90
6,00
6,80
2,30
2,80
3,20 b
3,80
16,20
16,90
10,60
11,10
2,40 a
2,00
2,00
1,80
4,80
4,70
10,30
10,60
1,30
1,40
2,20
2,20
1,10
1,10
2,60
2,50
4,70
4,70
2,30
2,20
9,50
9,00
6,70
6,20
4,70
4,10
3,00
2,60
1,80 a
1,70
1,50
1,60 b
7,50 a
6,20
10,50
11,50
2,90
2,60
4,50 a
4,90
2,60 a
2,90 b
6,00 a
6,40
4,00
4,30
34,50 a
34,80
20,50 a
21,10
4,20
4,30
4,60
4,20
8,30 a
8,00
3,80
4,80
52,00
52,00 b
3,30 a
2,30
1,80
1,20
1,60 a
1,20
1,00
0,80
2,20 a
1,80
0,70 a
0,90
1,30 b
1,80
5,70
6,30
4,40
3,50
3,50
4,10
2,70
3,50
;elefoon noodzakelijk,
ir Dhr. van Orsouw)
ï!{da - Ondanks dat 1995
reii moelijk jaar voor de de-
ailhandel was, heeft de de-
Hjjhandelsorganisatie Euret-
in Breda de netto-winst vo-
rie jaar met een kwart zien
toenemen tot 5,4 miljoen gul-
jen De omzet daalde echter
met één procent tot een kleine
L4 miljard gulden.
I Dit staat in het gisteren versche-
,en jaarverslag van Euretco,
I waarbij 2127 zelfstandige onder-
nemers in de non-food-detailhan-
del zijn aangesloten. Euretco
biedt de ondernemers diverse
diensten waaronder inkoop, eigen
producten/labels, reclame, win
kelconcepten en automatiserings
diensten. Ook heeft Euretco een
aantal eigen winkels.
Het bedrijfsresultaat van Euretco
steeg in 1995 met veertig procent
tot 6,5 miljoen gulden. De sterke
verbetering is vooral een gevolg
van reorganisaties en beleidsaan
passingen. Zo werden verliesge
vende activiteiten (de modeketen
Vine Vera) beëindigd en is de sa
menwerking tussen individuele
ondernemers en Euretco verbe
terd. Het aantal werknemers van
Euretco daalde vorig jaar licht tot
606. De omzet in de totale Neder
lands non-food-detailhandel ken
de vorig jaar geen groei omdat de
stijging van het verkoopvolume
(0,8 procent) teniet werd gedaan
door een daling van de prijzen
(eveneens 0,8 procent). Grootwin
kelbedrijven als KBB en Vendex
hebben mede daardoor geen goed
jaar achter de rug.
Volgens Euretco-directeur drs. F.
van Wegen hebben de Euretco-
ondememers zich vorig jaar rede
lijk staande kunnen houden. „De
problematiek bij de grootwinkel
bedrijven speelt bij de zelfstandi
ge ondernemers toch minder om
dat ze erg flexibel zijn in bijstu
ren van zaken als winkelvoering
en de samenstelling van het as-
sortimment. Ze zijn ook markge-
richter omdat ze direct contact
hebben met de consument."
De omzetdaling van een procent
die Euretco vorig jaar kende, is
vooral toe te schrijven aan het te
rughoudende inkoopbeleid van de
modebranche. „De mode- bran
che heeft het slecht gedaan. Die
winkeliers hebben veel last van
het grillige koopgedrag van de
consument," aldus Van Wegen.
De mode-divisie van Euretco -
Fashion - kende een omzetdaling
van 5,6 procent.
Fashion is goed voor bijna de
helft van de totale omzet van Eu
retco. De daling bij Fashion werd
deels goed gemaakt door de stij
gende verkopen bij onder meer
Sport, Tweewielers en Wonen.
De verwachtingen ten aanzien
van de consumentenbesteding in
1996 zijn matig. Toch gaat Euret
co uit van een lichte omzetgroei.
Onder 'normale omstandigheden'
wordt een verdere verbetering
van de netto-winst verwacht.
Door Willem Reijn
Schiphol - Martinair voelt al weer een nieuwe recessie in
je luchtvaart. „Deskundigen voorspelden die voor 1998,
raaar de dip is er nu al," zegt financieel directeur prof.
'drs. A. Verberk van de maatschappij in toelichting op de
jaarcijfers.
Topman M. Schroder spreekt van
een 'grimmig 1996'. De boekin
gen op Europese zonbestemmin-
ttn blijven acht procent achter
en de moordende concurrentie
zorgt voor een tarie venslag op al-
je routes, stelt Schroder. Hij
loopt dat last-minute-boekin-
gen, 'waar ik overigens gruwelijk
je pest aan heb', nog wat goed
I zullen maken.
De winst van Martinair, dat vo-
rig jaar met 1,9 miljoen passa-
I giers vijf procent meer mensen
vervoerde, zal dit jaar zeker flink
achterblijven bij vorig jaar, toen
netto 45 miljoen gulden werd
verdiend. Alleen de vraag in wel
ke mate valt nog niet te beant-
woorden.
„Als de terugval voor Middel
landse Zee-bestemmingen tot
I aai procent beperkt blijft, teken
ionmiddellijk," zegt financieel
facteur Verberk. Volgens
N'ipo-cijfers zijn Tunesië (min 28
procent), Canarische Eilanden
(min 17 procent), Portugal (min
1 12procent), Griekenland (min 13
I procent) en Turkije (min 10 pro-
tent) volledig uit de gratie.
I Griekenland prijst zich volledig
de markt uit, zegt topman Schrö-
'er. Turkije maakt het zichzelf
met een visumbelasting van tien
niet gemakkelijk, terwijl
Koerden de positie
het vakantieland verder
I tomen verslechteren.
De eigen moeder KLM heeft bij-
1 voorbeeld het mes gezet in de ta-
heven op de Caraïbische bestem
mingen. „En dan moeten wij wel
mee," zegt Verberk. Bij Marti-
I iiair gruwt men toch al van de
gedachte dat een kwaliteits-
saatschappij als KLM met
Zwaanzinnige aanbiedingen' de
I ®rkt afstroopt.
Onafhankelijk
I Schroder onderstreept daarbij
g eens dat Martinair volledig
onafhankelijk blijft van KLM.
Dat concern vergrootte vorig
jaar haar belang in Martinair tot
vijftig procent en KLM-topman
P. Bouw rekent Martinair in zijn
toespraken al tot de 'KLM-
groep'. Schroder: „Wij blijven
gewoon concurrenten. Ook via
haar commissaris staat KLM ons
toe een eigen beleid te voeren."
Ook in 1995 moest Martinair een
terugval van de resultaten boe
ken, ondanks een omzetstijging
tien procent naar 1,1 miljard gul
den. Positief was dat Martinair
de met 35 procent uitgebreide
capaciteit toch voor tachtig pro
cent wist te vullen.
De winst daalde niettemin van
50 naar 45 miljoen gulden. De
exploitatiewinst ging van bijna
70 terug naar 60 miljoen. De
marge verkrapte zo van 6,7 naar
5,3 procent. Door een sterk einde
vond topman M. Schroder dat
Martinair 'toch nog een leuk jaar
kon afsluiten'.
De problemen staken vooral in
de sterk gestegen kosten van
brandstof en het flinke gat tus
sen de inkoop van stoelen en de
gerealiseerde afzet van die stoe
len. Omdat touroperators die
stoelen op het laatste moment
mogen teruggeven, bleef Marti
nair met een capaciteit van der
tigduizend retourpassagiers zit
ten. De nieuwe toestellen zorg
den voor een zwaardere afschrij
vingslast.
De concurrerende maatschappij
en die vliegen met stokoude, door
Schroder als 'Flintstone-toestel-
len' betitelde vliegtuigen, zorgde
voor moordend slechte tarieven
in de luchtvracht, vooral op de
routes naar het Verre Oosten. Af
gelopen jaar daalden de tarieven
alleen al met twaalf procent.
Martinair verlegt daarom de
aandacht naar Noord- en Zuid-
Amerika: dat continent is nu
goed voor 47 procent van de
luchtvrachtactiviteiten tegen 16
procent vijf jaar terug.
Wel gaat het bedrijf als eerste
Westerse maatschappij op Zuid-
oost-China vliegen: twee keer
per week op het economisch
sterk opkomende gebied rond
Guangzhoa.
Het beladen van een Boeing 747 op de thuisbasis van Martinair, Schiphol.
Inke
onmaakwerk in Breda op
I (plm. 3 uur).
3,- netto per uur!
hen 19-21 uur:
|f 076-5414052.
ieve betrouwb. en flexibel
)PPAS gevraagd ook vow
s avonds, omg. Ohou
1162-687804.
Dames gezocht
die lingerie party's wi|le"
I verzorgen. Hoge verdienste
qeen investering.
Tel. 0165-388883.
I few York (anp) - De internationale luchtvaartmaatschappijen die zijn
"""esloten bij de LATA, de International Air Transport Association,
«n vorig jaar met elkaar een recordwinst binnengehaald van 5,2
I miljard dollar.
heeft Pierre Jeanniot, directeur-generaal van de LATA, meegedeeld
ns een conferentie van zijn organisatie in New York.
'94 bedroeg de winst in de burgerluchtvaart 1,6 miljard dollar. On-
s de miljardenwinsten zal het resultaat over de drie jaren van
I -m tot en met 1996 het verlies over de drie voorgaande jaren nog niet
I f"1® wegwerken. Jeanniot waarschuwde de maatschappijen ervoor
I ®ze terughoudend moeten zijn bij het bestellen van nieuwe vliegtui-
I Ze moeten de kosten in de hand houden omdat de vliegtarieven
I ®der omlaag zullen gaan. Het vervoer door de lucht groeide vorig jaar
I sterker dan de capaciteit van de luchtvaartmaatschappijen. Er
|Jttd 8,4 procent meer passagiers en vracht vervoerd, terwijl de capa-
""'t toenam met 8,3 procent.
Door Willem Reijn
Amsterdam - Een concurrent erbij?
Neen, zo ziet Joep van den Nieuwen
huyzen de interesse van zakenman drs.
Jaap Rosen Jacobson voor Fokker niet.
„Het is een positief signaal naar toeleve
ranciers en medewerkers dat er zoveel
serieuze belangstelling voor Fokker be
staat."
Vanuit het niets stond Rosen Jacobson opeens
aan de poort van Fokker. Met een team van
accountants en juristen van vooraanstaande
kantoren als Moret Ernst Young en Loeff
Claeys Verbeke worstelde hij in recordtijd
door de boeken en concludeerde dat het mo
gelijk is om binnen enkele dagen een plan in
te dienen voor de voorzetting van de vlieg-
tuigproduktie in Nederland.
De curatoren wachten met belangstelling de
plannen af, zegt een woordvoerder van Fok
ker, die al menig plan de revu heeft zien pas
seren om in de prullenbak te eindigen. „Ge
zien de reputatie van de kantoren en mensen
die hij heeft ingehuurd, is hij heel serieus.
Maar er ligt nog geen plan."
„Wij zijn ook al blij als de werkgelegenheid
tijdelijk terugkeert," zegt bestuurder Peter
van Bers van de Industriebond FNV. „Er zijn
twee mogelijkheden. Allereerst kan Rosen Ja
cobson gewoon denken goed te verdienen
door met een kleine ploeg op korte termijn zo
veel mogelijk vliegtuigen te bouwen. Je zou
dat een 'verlengd afbouw-scenario' kunnen
noemen. Het kan ook dat hij de vliegtuigbouw
echt overeind wil houden, met de ontwikke
ling van nieuwe toestellen."
Van Bers vermoedt dat Rosen Jacobson, die
de steun geniet van ING-dochter Parcom,
voor de eerste variant kiest. „Dan kan hij ook
nog proberen om het bedrijf verkoopbaar te
maken en daar geld aan over te houden." In
dit scenario zou er voor ongeveer duizend
mensen werk zijn. Maar kiest Rosen Jacobson
voor een structurele voortzetting dan zijn de
kosten een stuk hoger.
Joep van den Nieuwenhuyzen zegt dat zijn
plan in elk geval uitgaat van een structurele
oplossing. Hij zegt zich te baseren op een va
riant op het laatste doorstart-scenario van de
curatoren, dat voorzag in een productie van
circa dertig toestellen per jaar en een ver
koopprijs van vijftien miljoen dollar per stuk.
Daarbij zouden circa 4500 mensen (inclusief
het gezonde Aviaton) aan het werk blijven.
„Wij hebben onze eigen marktbenadering ge
kozen," zegt hij, maar wil niet op details in
gaan.
De bedrijvendokter onderscheidt vier fases in
de redding van Fokker. Allereerst moet er een
goed plan liggen, dan moeten er partijen zijn
die voor het eigen vermogen zorgen. Geschat
wordt dat er 350 miljoen gulden op tafel moet
komen aan eigen vermogen. De totale vermo
gensbehoefte van Fokker is drie miljard gul
den, omdat voor klanten via lease-construc
ties de verkoop moet worden gefinancierd.
De derde fase betreft overeenstemming om
trent de risico-dragende participatie van de
overheid en uiteindelijk moeten exteme fi
nanciers voor het vreemd vermogen zorgen.
Van den Nieuwenhuyzen zegt dat hij tijd no
dig heeft om het hele scenario rond te krijgen.
„Ik denk dat de andere pogingen mislukt zijn
door de tijdsdruk. Men moest te snel rond
zijn. Ik merk dat je steeds een paar passen
vooruit komt en dan weer even terug moet
omdat er nieuwe vragen liggen. Uiteindelijk
geldt dat je echt er helemaal uit moet zijn."
De alliantie rond Van den Nieuwenhuyzen
zou voldoen aan de eis van minister Wijers en
de banken dat een grote industriële partij
zich aan Fokker verbindt. Dat moet de oplos
sing dichterbij brengen.
De markt heeft nog steeds grote behoefte aan
Fokker-toestellen, zegt Van den Nieuwen
huyzen.
De Fokker-woordvoerder zegt dat ook met de
Russische vliegtuigbouwers Yakovlev en Toe-
polev nog regelmatig contact bestaat. „Die
zijn er nog steeds druk mee bezig, maar wij
hebben nog geen financiële garanties gezien."
Door Jan van der Made
reking - Vandaag begint pre
sident Jeltsin een driedaags
bezoek aan China. De betrek-
buigen tussen beide landen
Worden steeds sterker, en
symbolisch daarvoor is de
«ussische Markt' in China's
hoofdstad Peking.
»Ze zijn lui, werken niet syste
matisch en denken dat ik hier
0|BBiunistische principes han-
zegt mevrouw Sun Xiao-
general manager van het
schusha restaurant op de zes-
6 verdieping van een splinter-
euw gebouw aan de Yabao-
"Ze gaan zitten eten en
"wen, en werken, ho maar."
e Kussen waar mevrouw Sun
«ver heeft zijn de twee koks
11 net restaurant en een van de
'lagers. Het weerspiegelt de
eizame betrekkingen tussen
ien Vosland, maar er
rut keihard gewerkt aan ver-
ermgen. Het restaurant zal
den me' °®c1ee1 geopend wor-
fóevn
dvertentie geldig vana*
24.4.96 t/rn
olang do voorraad s
njswijzigingen voofbg^^^i
'°uw Sun was oorspronke
lijk een onderneemster die zijde
en leren jassen verkocht. „Met
een paar Russische handelaren
besloten we dat het tijd werd om
een restaurant te openen dat ook
voor Russen acceptabel is."
Er waren natuurlijk wel restau
rants, maar die vonden de Rus
sen, volgens mevrouw Sun 'sme
rig, ongezellig en onhygiënisch'.
„Nu hebben we een restaurant
gemaakt waar Russen zich even
terug kunnen trekken. Het is een
joint-venture tussen Russische
en Chinese handelaren."
Het restaurant heeft een vloer
van hout en marmer, en de Chi
nese bedienden zijn gestoken in
zwart livrei. Er wordt nog druk
getimmerd, maar de eerste klan
ten zitten er al. Op het menu:
zalmkaviaar, borsch, shashlick
van varkensvlees en beef stro-
ganoff.
Sergei, Piotr en Boris zijn rond
de vijfentwintig, komen uit
Moskou en vliegen tot drie keer
per maand op en neer naar Pe
king om zijde in te kopen die ze
in Rusland verkopen of naar Po
len exporteren.
„We begonnen in 1990. Toen
kwamen we elke keer met de
trein. Chinezen vonden we irri
tant, maar ze hadden wel mooie
spullen." Sergei was ooit leraar
op een middelbare school, tot
die zijn salaris niet meer betaal
de. „We hadden van vrienden
gehoord dat je hier geld kon ver
dienen, dus hier zijn we." Per
maand verdient het drietal zo'n
twintigduizend gulden, en er
zijn plannen voor een handels
kantoor in Moskou.
De 'Russische Markt' rond Ya-
baolu, even ten noorden van de
diplomatenwijk in Peking-Oost
heeft in zeven jaar tijd een
stormachtige ontwikkeling
doorgemaakt en begon vlak na
het bezoek van de toenmalige
Sovjet-leider Michael Gorbatjov
in mei 1989. Dat bezoek luidde
de dooi in van een diplomatieke
ijstijd van dertig jaar waarin
China en de Sovjet-Unie elkaar
tot doodsvijand hadden ver
klaard.
Nadat Moskou de 'drie obsta
kels' (bemoeienissen in Viet
nam/Cambodja, troepen in Af
ghanistan en een enorme leger
macht aan de Chinees-Russische
en Chinees-Mongoolse grens) uit
de weg had geruimd, stond niets
een dooi meer in de weg. Al in
1989 verrezen de eerste stalletjes
in Yabaolu.
Volgens Wang Jinde, plaatsver
vangend general manager van
het Ritan Hotel even ten noor
den van de Yabao-weg, was het
begin 'wild en gevaarlijk'. „Rus
sen en Chinezen vertrouwden el
kaar voor geen cent."
Veel Chinese handelaren (die
toen al tien jaar ervaring met de
markteconomie hadden) maak
ten ook misbruik van de onerva
ren Russen.
„Ze gaven een monster van bij
voorbeeld een jas. Goeie kwali
teit, niets op aan te merken.
Daarna leverden ze zakkenvol
jassen die er hetzelfde uitzagen,
maar een slechte kwaliteit had
den. Sommigen waren zelfs van
plastic in plaats van leer. Veel
Russen ontdekten dat pas nadat
ze weer thuis waren gekomen.
Dan kwamen ze terug en dat
leidde tot spanningen en vecht
partijen."
Op nationaal niveau waren er, in
het begin van de jaren negentig,
ook problemen: orthodoxe com
munisten in Peking hadden gro
te moeite met het uiteenvallen
van de Sovjet-Unie en het af
schaffen van de Communisti
sche Partij. Gorbatjov en Jeltsin
werden in Chinese interne docu
menten als 'verraders' afgeschil
derd.
De omslag kwam na de Golfoor
log. Chinese generaals waren ge
schokt door de beelden van het
Amerikaanse high-tech leger.
Rusland was bereid geavanceer
de wapens te leveren, en Peking
besloot om Jeltsin te accepteren.
Rond Yabaolu bloeide de handel
op. Er werden strenge regels uit
gevaardigd die het verkopen van
slechte producten tegen hoge
prijzen aan banden legde. Zeven
jaar later, begint de Yabao-weg
stijl te krijgen. Resultaat van de
toenemende handel is wel dat de
prijzen reusachtig omhoog zijn
gegaan. De huur van een stalle
tje ligt nu rond de tweeduizend
gulden per maand.
Maar volgens Sun Xiaoming is
er nog een lange weg te gaan
voor de Russen. „Aan de ene
kant willen ze zich graag wes
ters gedragen. Tegelijkertijd
worden zo nog enorm beïnvloed
door hun communistische tradi
ties. Het moet ze een heel tegen
strijdig gevoel geven."
Maar de Russen lijken zich er
weinig om te bekommeren. In
Jeep-café zingen ze liederen tot
diep in de nacht, en vergelijken
snuisterijen die ze in de Chinese
winkels hebben gekocht. „Voor
mij is het hier een paradijs,"
merkt er een op. „We maken snel
geld, reizen wat rond, en leven
als koningen. Wat wil je nog
meer?"
Tot een van de meest er
gerlijke reclames zou ik
de reclame voor reclame
willen rekenen. Reclame-kwa
draat dus.
De internationale bond van
adverteerders heeft het blijk
baar moeilijk op verjaardags
feestjes en recepties. Steeds
weer moeten ze aanhoren dat
mensen reclame vervelend
vinden. Dat reclame nergens
toe dient. Dat reclame aanzet
tot vervuilende spilzucht. Dat
reclame mensen met een ver
wrongen wereldbeeld opza
delt. Dat reclame mensen heb
zuchtig maakt.
Kortom, dat reclame een tik
keltje aso is.
Je kunt het vlammetje op de
bruiloft nog niet licht afblus-
sen met een scheutje whiskey,
of er staat er weer zo'n zwager
tegen je aan te zeiken. En keer
op keer probeer je reclame te
verdedigen, dat je heel eer
zaam werk doet, heel creatief
ook en dat reclame absoluut
een heel fatsoenlijke economi
sche activiteit is.
En als je het niet meer weet,
roep je: zonder reclame zou
den wij hier helemaal niet zijn!
Dat nu bleek een aardig idee
voor een totaal-campagne om
reclame maatschappelijk geac
cepteerd te krijgen. Een we
reld zonder reclame draait
niet.
Persoonlijk vind ik het knap
arrogant om vervolgens alle
voorbeelden aan te dragen
waar reclame tot een maat
schappelijke ontwrichting
heeft geleid. U kent misschien
het filmpje, waarbij een vol
stadion twee voetbalploegen
toejuicht. Daarna zien we een
leeg stadion, met de helft van
de spelers, in een oorverdo
vende stilte. Want de reclame
borden zijn weg.
Nou, als iets tot sportverdwa-
zing heeft geleid is het reclame
wel. Sport 7 komt alleen op de
buis als we daar extra voor wil
len betalen, omdat de gladde
jongens met die reclame geld
willen verdienen. De salaris
sen van spelers zijn onder
meer tot volstrekt waanzinni
ge hoogten gestegen omdat
het bedrijfsleven zich meester
heeft gemaakt van het voetbal.
Wat nou, geen voetbal zonder
reclame? Dat Grote Geld
heeft het voetbal juist kapot
gemaakt!
Wat kan er nog meer niet zon
der reclame?
Door Willem Reijn
Cultuur? Is het zo positief dat
een tentoonstelling alleen
haalbaar is als een multinatio
nal fiks sponsort? Kijk, ik wil
die bedrijven er niet op aan
spreken, maar is het eigenlijk
niet erg dat alleen dankzij de
toevallige goedwillendheid
van een bedrijf een concert
doorgaat?
Nou ja, goedwillendheid. Je
kunt bij een enkel klassiek
concert zoiets nog bedenken,
maar gewoonlijk steunen be
drijven popconcerten alleen
om alle jongeren aan de cola te
jagen.
In het onderwijs neemt de rol
van de sponsors ook al toe.
Zou dat goed zijn? Moeten in
de toekomst onderwijzers met
t-shirts van een spijkergoedfa-
brikant lopen, op Nike-schoe-
nen terwijl zij postorderpak
ketten van de Pabo-groep uit
Hulst uitdelen voor het vak
seksuele voorlichting?
U weet: de werkelijkheid is al
tijd erger dan je stoutste
droom. Ik hoorde op de radio
het voorbeeld van een ham
burgerketen die een lokaal
voor voedingsleer sponsort.
Heel opvoedkundig!
Mochten vroeger rechtse
ouders vrezen voor de linkse
indoctrinatie door Leninistisch
georiënteerde leraren, dan
wordt het nu voor linkse
ouders toch oppassen voor een
complete hersenspoeling door
de dogmatische marktdenkers
in het fin de siècie-era van de
twintigste eeuw.
In tijden van rampspoed is er
gelukkig altijd nog een straal
tje licht. En dat straaltje schijnt
door in de filmpjes van de in
ternationale adverteerders.
Als iemand zo slecht reclame
maakt voor zichzelf, zou het
voor de rest ook wel eens mee
kunnen vallen.
Den Haag - Het verlies van PTT Telecom op activiteiten die niet
vallen onder de opgedragen taken en diensten van de overheid -
en waar dus volop concurrentie is - is gestegen van 216 miljoen
gulden in 1994 naar 286 miljoen gulden vorig jaar. Koninklijke
PTT Nederland (KPN), de moedermaatschappij van PTT Telecom,
schrijft het negatieve resultaat over deze activiteiten toe aan aan
loopverliezen bij overnames en 'bij de ontwikkeling van nieuwe
business'.
De concessierapportage 1995 van KPN aan minister Jorritsma
van Verkeer en Waterstaat maakt melding van een nettowinst van
PTT Telecom van 1.865 miljoen gulden. Het jaarverslag van KPN,
zoals dat binnenkort in de vergadering van aandeelhouders wordt
besproken, meldt een nettowinst van 1.579 miljoen.
Noordwijk - De supermarktondememers zien vol afgrijzen de
wijziging van de Wet economische mededinging tegemoet. Dit
bleek gisteren in Noordwijk, waar de ondernemers van het Vak
centrum Levensmiddelen hun jaarlijkse congres hielden. De
wetswijziging komt binnenkort aan de orde in de Tweede Kamer.
„Dit is de waanzin ten top. Nog nooit in zijn hele leven heeft de
heer De Boer zulke onzin uitgekraamd," zei voorzitter H. van der
Geest van het vakcentrum. Mr. W. de Boer, directeur-generaal
economische structuur van het ministerie van Economische Za
ken, had kort daarvoor de wetswijziging uiteengezet. De wijzi
ging heeft volgens de levensmiddelenhandel verstrekkende gevol
gen. Zo worden bodemprijzen en prijsafspraken binnen vrijwillig
filiaalbedrijven, inkoopverenigingen en franchise-organisaties
verboden. Ook gezamenlijke reclame-acties worden verboden.
Utrecht - Het aantal automaten voor drank en snoep is het afge
lopen jaar met 17 procent gestegen. De brancheorgannisatie Vida,
die de automaten distribueert, zegt dat ook de consumptie van
automaatproducten toeneemt. Daarover zijn echter geen cijfers
beschikbaar. Het afgelopen jaar was er met name een sterke groei
in de verkoop van warme dranken (koffie en thee). De 'automa-
tendichtheid' in Nederland is een van de hoogste ter wereld, aldus
de Vida.
Almere - Ongeveer 200.000 huishoudens kampen met hardnekki
ge grote schulden. Ze zijn niet langer in staat om zelfstandig aan
hun financiële verplichtingen te voldoen. Dat meldt de Neder
landse Vereniging voor Volkskrediet (NWK).
De NWK heeft samen met een aantal andere organisaties een
Handreiking lokale integrale schuldhulpverlening opgesteld. Mi
nister Melkert (Sociale Zaken) krijgt het over enkele weken aan
geboden. In het boek pleiten de organisaties voor betere samen
werking tussen instanties als de sociale dienst, de gemeentelijke
kredietbank en het maatschappelijk werk.
Den Haag - De strenge winter is er een belangrijke oorzaak van
dat de industriële productie over de eerste twee maanden van dit
jaar slechts minimaal is gestegen. Vergeleken met januari en fe
bruari 1995 nam de produktie van de industrie dit jaar met
slechts 0,2 procent toe. Over januari noteerde het Centraal Bu
reau voor de Statistiek nog een stijging met 2 procent, maar in fe
bruari was er sprake van een daling met 1,5 procent.
De afzwakkende groei die het CBS vorig jaar al waarnam, heeft
zich dit jaar voortgezet. De langdurige vorstperiodes hebben de
productie echter nog verder omlaag gedrukt. De cijfers zijn sterk
beïnvloed door de grote daling met 20 procent in de hout- en
bouwmaterialenindustrie. Deze branche leed sterk onder de
strenge winter. Daarnaast nam ook de productie in de chemie en
de rubber- en kunststoffenindustrie af met respectievelijk 2 en 6
procent.
Amstelveen - Ir. C. den Hartog, plaatsvervangend president-di
recteur van de KLM, treedt eind van dit jaar af. De raad van com
missarissen heeft zijn verzoek hiertoe aanvaard. Mr. C. van Wou
denberg, thans hoofd personeel en organisatie, treedt per 1 janua
ri 1997 toe tot de directie.