DE STEM Eens een Pippi, altijd een Pipp: tussei Actrice Inger Nilsson (36) komt niet los van het maffe meisje Langkous Vertalers distantiëren zich van Nabokov-tekst Tuschinsky-theater gaat 75-jarig bestaan vieren VPRO en Filmfonds gaan jonge filmmakers helpen EO houdt tv-actie voor kankerpatiëntjes in Jeruzalems ziekenhuis DE STEM In de clinch met De Bezige Bij Bill Evans The Posies Alison Moyet Done Lying Down Hank Shizzoe Weens museum wint prijs Raad van Europa Motorpsycho De Mol en Couzy ondertekenen contract serie „Ik heb een peilloos respect voor Van Kooten de De Bie, die al 85 jaar grap pig zijn op de tv" Erik van Muiswinkel, cabaretier WOENSDAG 24 APRIL 1996 DEEL D Leiden (anp) - De vertalers Yolanda Bloemen en Maija Wiebes uit Leiden distantiëren zich van de in maart ver schenen uitgave van de twee bundels 'Verzamelde verhalen I van Vladimir Nabokov', waarin vertalingen van hen zijn verschenen. Uitgeverij De Bezige Bij heeft volgens het tweetal zonder enig I overleg rond 250 wijzigingen die nog in de vertalingen moesten worden aangebracht, genegeerd. Bloemen en Wiebes hebben een tiental van de verhalen uit de Russisch vertaald. Het resultaat moest op uitdrukkelijk verzoek van Nabokovs zoon Dmitri worden vergeleken met en aangepast aan de definitieve Amerikaanse editie van Nabokovs verhalen, de Knopfeditie die in het najaar van 1995 is verschenen. De Bezige Bij was volgens de twee vertalers sinds de zomer op de hoogte van de eis van Dmitri Nabokov. Naast de vertalingen van Bloemen en Wiebes bevatten de bundels herdrukken van eerdere vertalingen uit het Engels van andere vertalers. Directeur Albert Voster van De Bezige Bij wil op de kwestie geen commentaar geven. Amsterdam (anp) - Het Amsterdamse Tuschinsky viert 28 april zijn 75-jarig jublieum met een aantal activiteiten. Iedereen die 75 jaar is kan tot en rische dirigent van het Tusdi"" met 28 oktober gratis naar de film in het theater. Daar wordt in die periode in een tentoonstelling de historie van van Tuschinsky uiteengezet. Het theater organiseert voorts een aantal rondleidingen. In juli en augustus gebeurt dat elke zon dag- en maandagochtend door het hele theater. Speciaal voor het jubileum is de theatrale rond leiding Tuschinsky in Maanlicht opgezet. Daarbij voert portier Fritz de bezoekers terug in de tijd. Het film- en dansorkest Max Tak, vernoemd naar de legenda- ky Theaterorkest dat in de van de stomme films voor de geleiding zorgde, geeft een concerten. Op een aantal avonden zal het nieuw theatercabaret LiLaLo voor aanvang van de filmvoorste korte optredens verzorgend Tweede Wereldoorlog speel®" baret een grote rol in het w l Er traden vooral joodse arti® op. Het huidige Tuschinsky- j ter krijgt binnenkort een knapbeurt en wordt fors i breid. Het huidige aantal v« zalen zal daarna op 19 kom Pippi Langkous, daar is elk kind jaloers op. Sterk als een reus, met een ei gen villa en geld in over vloed. Al tientallen jaren is de tv-serie over dit maffe meisje met de vreemde vlechten een enorm succes. Inger Nils son (36) speelde meer dan een kwart eeuw geleden de felbegeerde hoofdrol. „Pippi blijft me achter volgen", zegt ze. „Maar mijn leven is meer dan dat." Door Hans van Alebeek Floris en Thierry de Slingeraar. Dat waren onze helden. Met ge vaar voor alle vriendjes (en de buurt) werden er zwaarden in el kaar getimmerd en werd er geoe fend in het vakkundig wegslinge ren van platte kiezelstenen. Dat viel nog niet mee. Stond je met zijn allen te turen waar die kei nu weer naartoe was gevlogen, ter wijl achter je één medestrijder huilend ter aarde stortte. Voltref fer op het hoofd. Vrouwelijke helden waren dun ner gezaaid. Pippi Langkous vol deed eigenlijk nog het beste aan de gestelde criteria. Pippi was natuurlijk geen ridder of vrij heidsstrijder. Pippi was fantasie, dat zag iedereen. Maar wat ze deed, ja daar droomde elk kind van. Nooit naar school gaan, een snoepwinkel leegkopen, een paard optillen, circus spelen in haar eigen huis of boeven bij hun lurven pakken, leuk toch. Ruim een kwart eeuw later zit ze tegenover me. Pippi Langkous ofwel Inger Nilsson (36), uit Zwe den. Het haar is anders, kort en blond, maar verder is ze amper veranderd, met de vertrouwde vrolijke ogen en mond. Ze lacht vriendelij k-bescheiden als ze de ontboezeming over de vrouwelij ke held hoort. „Ach, iedereen kan zich in Pippi herkennen. Ze doet wat ze wü en zou overal ter we reld kunnen wonen. Waarschijn lijk is ze daarom internationaal zo'n succes", aldus Nilsson. Selectie Inger Nilsson was acht jaar oud toen ze werd uitverkoren om de hoofdrol te spelen in de tv-serie gebaseerd op de boeken van As- trid Lindgren. Nilsson: „Op televisie werd een oproep gedaan waar zo'n 8.000 meisjes op rea geerden. Mijn ouders hadden ook foto's ingestuurd. Van de hele se- lectie weet ik me niet zo veel meer te herinneren. Alleen dat we uiteindelijk met zijn vieren over bleven en ik werd uitgekozen. Er varing had ik absoluut niet. Ik had alleen wat toneel op school gedaan." Nilsson: „De opnamen zelf heb ben alles bij elkaar zo'n drie jaar Vanwege het succes werd ik in een Spaans tv-programma ge vraagd, maar alle kinderen wa ren zwaar teleurgesteld. Ik was veel te groot geworden en leek niet meer op Pippi." In Amsterdam kan Inger Nilsson probleemloos over straat. „Ge lukkig maar", zegt ze. „Hier her kennen ze me niet. In Zweden is dat anders. Daar ben ik nooit uit de publiciteit geweest. Dat is niet zo vreemd, want Pippi Langkous wordt daar altijd wel op één van de zenders herhaald. Je kunt de tv niet aanzetten of ik ben erop", lacht ze. Optreden Na haar schooltijd koos Nilsson voor een theater-opleiding. „Nee, extra druk van mijn medestuden ten of docenten heb ik daar nooit gevoeld. Je moet gewoon goed je best doen en dan lukt het", stelt ze nuchter vast. Sinds een jaar of zeven staat ze nu met regelmaat op de planken. „In allerlei stuk ken: drama, komedie, noem maar op. Alleen voor televisie hebben ze me niet gevraagd. Onlangs is er wel een theaterkomedie met mij op tv uitgezonden. Hij staat op de video, maar ik moet hem nog bekijken. Ik hou er niet zo van om mezelf terug te zien op het scherm. Met Pippi heb ik dat minder. Maar dat is ook zo lang geleden." Pippi Langkous werd bij de eer ste vertoningen (in Nederland Vn 1972) fors bekritiseerd vanwege de slechte invloed die de roodha rige vlechtenkop op de jeugd zou hebben. „Maar je ziet gewoon dat het fan tasie is. Ik denk dat kinderen dat ook heel goed doorhebben", zegt Nilsson die zelf geen kinderen heeft. „Het is in elk geval heel an ders dan de kinderprogramma's die je nu soms op tv ziet. Al dat geweld, daar houd ik niet van. Ik denk dat ouders dergelijke pro gramma's ook samen met hun kinderen moeten bekijken, zodat ze kunnen uitleggen dat het maar film is. En dat er dingen zijn die je in werkelijkheid echt niet kunt doen. Want dan staat iemand niet meer op, of is hij zwaar gewond." Opnieuw Op 4 mei begint de Avro met de zoveelste herhaling van de avon turen van Pippi Langkous. Nils son staat dus opnieuw in de schijnwerpers. „Nee, ik word niet moe van Pippi Langkous, maar ze blijft me wel achtervolgen. Altijd gaat het over haar als mensen met mij praten. Maar mijn leven is meer dan Pip pi alleen. Soms heb ik wel eens het idee dat ik degene ben die het minste met Pippi bezig is. Nee, het is niet te hopen dat ik over 30 jaar nog steeds over haar moet praten. Maar als ik opnieuw zou mogen kiezen, zou ik de rol weer spelen. Zeker weten." ESCAPE IS alweer het achtste solo-album dat de 38-jarige saxofonist Bill Evans heeft afge leverd. Vooral de hip-hop- en rap-liefhebbers zullen ervan ge nieten, want Escape staat bol van de 'muziek van alledag', zo als Evans het zelf omschrijft. Op Push, het vorige werkstuk van de saxofonist die als 21-jari- ge debuteerde bij zijn grote idool Miles Davis, doken voor het eerst hiphoppers op. Evans geeft daar op Escape een vervolg aan: jazz meets rap.Voor Evans is deze samensmelting van twee verschillende muziekstijlen noodzakelijk. „Als jazz wil over leven zal het nieuwe bronnen moeten aanboren, anders gaat de muziek dood," zegt hij zelf. En daarom puilt Escape uit met jazz in combinatie met rap, hip hop, soul, funk, reggae en Brazi liaanse muziek. Of hij daarmee een allegaartje aflevert? Geluk kig niet. Evans en zijn studio bandleden, zoals Wallace Roney (trompet), Marcus Miller (bas), Lee Ritenour (gitaar) en Jim Be ard (toetsen), zorgen er met hun jarenlange ervaring voor dat Es cape met ai zijn afwisseling niet uit elkaar valt. De rap van MC Ahmed Best en MC900 FUesus sluit naadloos aan bij het spel van al die gelouterde jazzmuzi kanten. Kortom, Escape is een lekkere plaat voor mensen die meer willen dan jazz alleen. (VIA Records) PETER VIERENHALM HOEWEL DE groep wel dege lijk uit vier personen bestaat, is The Posies uit het Amerikaanse Portland eigenlijk een twee mansband, bestaande uit John Auer en Ken Stringfellow. Bas sist en drummer wisselen zo'n beetje per cd. Auer en Stringfellow maakten de laatste jaren furore met fris se, melodieuze gitaarpop. Dat frisse is er wel vanaf op de vier de cd van The Posies, Amazing Disgrace. Het geluid is een stuk rafeliger en zwaarder. De songs zijn er echter zeker niet minder op geworden, ook al omdat de sterke melodielijnen nog steeds aanwezig zijn. Niet alles is overigens even zwaarlijvig op de cd, want naast trashy rockers als Grant Hart (eerbetoon aan voormalige Hüs- ker Dü-drummer) en Hate Song (met Cheap Trick-leden Nielsen en Zander) horen we ook fraaie, rustieke popsongs als Song#l en Precious Moments. Behalve de muziek, zijn ook de teksten donkerder van aard. Vertwijfeling, desillusies en woede voeren de boventoon. Daar zie ik echter geen enkele reden voor, want met Amazing Disgrace hebben The Posies een pakkende cd gemaakt die ver boven de modale gitaarrock uit steekt. (Geffen/MCA) PAUL VERLINDEN IN HAAR Yazoo-tijd gold Alison Moyet als een van de meestbelovende zangeressen in de progressieve popmuziek. Op haar debuut-lp Alf maakte ze die beloftes waar met een prach tige mengeling van soul en ver- zich ook niet te beroerd voor een ingetogen akoestische low-fi ballad als Fools Gold. Het allervreemdste nummer op de plaat is echter Nathan Dan iel's Tune from Hawaii, een soort ambient geluidscollage die de New Agers onder ons onmid dellijk in trance zal brengen, en er mede voor zorgt dat Blissard een uitstekende en verrassende plaat is geworden. (Survival Records) JOEP TROMMELEN NIRVANA RIPOFF heet een van de nummers op de cd Kontra- punkt van de Engelse band Do ne Lying Down. En een aantal nummers op de cd doet inderdaad nogal denken aan de roemruchte band uit Seattle, maar Done Lying Down heeft meer te bieden dan louter namaak. Met name als de groep gas terugneemt en zich op meer poppy materiaal richt valt er veel te genieten. De groep koppelt een aggressief gitaargeluid aan melodieuze zang, en schakelt van uptempo rocksongs als So you drive en Scared too stiff even zo vrolijk terug naar een ingetogen akoes tische ballad als Back to where I'm King. Hier zitten zowel goe de muzikanten als prima song schrijvers achter. De cd bevat met Can't be too certain een instant hit die na een keer horen al in het brein blijft hangen. Van de zestien groeibriljanten op de plaat zonder meer de mooiste. (Immaterial Records) JT TWEE JAAR geleden debuteer de Hank Shizzoe met de prachti ge cd Low budget. Die plaat be vatte sterke mix van delta blues, country, Dire Straits-ach- tige muziek en southern rock. De pas verschenen langspeler Walk bevat dezelfde ingrediën ten. Grote verschil is, dat Low budget een plaat was met num mers die in een periode van vier jaar geschreven en opgenomen waren en daardoor nogal op zichzelf stonden. Walk is de weerslag van een jaartje compo neren en een half jaar opnemen en daardoor is er meer samen hang. Bovendien is er hobrbaar meer aandacht besteed aan de afwerking, zonder dat is ingele verd aan spontaniteit en zeg gingskracht. Hank Shizzoe is Hawaiiaan van geboorte, maar opereert vanuit Zwitserland, waar hij na jaren van muzikale omzwervingen door de VS en Europa sinds een aantal jaren woont. De plaat werd daar met Zwitserse muzikanten ook opge nomen en logenstraft de veron derstelling dat je Amerikaanse muziek alleen in het land van oorsprong en met Amerikaanse muzikanten goed kunt laten klinken. Dat zal ook wel de ver dienste zijn van de componist Shizzoe, want die schrijft num mers die niet alleen toeganke lijk, maar bovendien van hoog niveau zijn. Walk is een heerlij ke ontspannen plaat vol onopge smukte muziek met een muzika le intensiteit die weldadig aan doet. (Crosscut Records, Munich Records) WvL Hilversum (anp) - De VPRO en het Nederlands Fonds voorde Film willen een aantal jonge filmmakers de kans geven een lan ge speelfilm te maken. Voor het ontwikkelen van scripts en het verwezenlijken van maxi maal vijf low-budgetfilms moet 700.000 gulden per film beschik baar komen. VPRO en Filmfonds zullen daaraan een bijdrage leve ren en zij zullen ook een beroep doen op andere fondsen. Jonge filmmakers die een ge slaagde korte film hebben ge maakt, krijgen niet gauw de kans een lange speelfilm te maken. VPRO en Filmfonds willen hen daartoe zonder de druk van hoge budgetten wel toe in staat stellen. De scripts dienen nog dit jaar te worden ontwikkeld, de films moeten in 1997 worden verwe zenlijkt. Gekozen is voor een serie films met een gemeenschappelijk ele ment. Het is de bedoeling dat de pro ducties gaan over mensen die eind jaren negentig, aan de voor avond van de eeuwwisseling, met een ingrijpende verandering in hun leven te maken krijgen. Mo tel Films, een jonge productie maatschappij, krijgt de eindver antwoordelijkheid op productio neel gebied. De VPRO gaat de films uitzen den. Afhankelijk van het resul taat wordt per film bekeken of die eerst in de bioscoop zal wor den uitgebracht. Wenen (anp) - De Raad van Eu ropa heeft zijn museumprijs 1996 toegekend aan het Oostenrijks Museum voor Toegepaste Kunst in Wenen. Directeur Peter Not- ver heeft de prijs in ontvangst ge nomen uit handen van Leni Fi scher, voorzitter van de Parle mentaire Assemblee van de Haai van Europa. Het museum, gesticht in 1860, is- tussen 1988 en 1993 volledig ge restaureerd en opnieuw inge richt. Noever is er daarmee in ge slaagd een nieuw en veel jonger publiek te trekken dan voorheen. In 1980 won hét Joods Historisch Museum in Amsterdam de Mu seumprijs van de Raad van Europa. Hilversum (anp) - De Evangelische Omroep zendt volgende week dinsdag een avondvullend programma uit om geld in te zamelen voor de bouw van een opleidings- en verblijfscentrum voor de kankerpatiëntjes van het Hadassah-ziekenhuis in Jeru zalem Drugs spelen een rol school. Dat ontka meer. De GGD's el voor verslavingszorg genwoordig zelfs al het basisonderwijsl- met preventief vooi teriaal zijn verkrijg! kele tientallen bas Gelderland wordt el werkt in de groep- acht. De leiding van de, voor voortgezet ondj het drugsgebruik nil soleerd probleem te In samenwerking ma Centrum voor Vel (GCV) heeft de sch jaar geleden het pro Leven' in het school' genomen. Dit projec 'hele' benadering va sen die bezig zijn k ken met van alles Naast kennisverw voorlichting over de gen des levens. Konings, bevlogen:! moet je zijn om niet den mee te gaan na! shop? Het is heel w| neer iemand van fijnde pop. Haar stem klonk op die plaat zo indrukwekkend dat ze meteen doorbrak naar het grote publiek. Misschien is die doorbraak wel funest geweest voor de artistieke groei van haar carrière, want de langspelers die daarna volgden, lieten steeds minder bezieling en steeds meer mooizingerij horen. Wat dat betreft brengt de verza- mel-cd Singles die keuze voor toegankelijk materiaal onthut send in beeld. En toch is dat album zeer de moeite waard. Niet vanwege die collectie hit-nummers, maar vanwege de bonus-cd die er bij zit. Op die plaat staan elf num mers die live in de Royal Albert Hall in Londen en de Royal Con cert Hall in Glasgow werden op genomen en die zonder overdubs op cd zijn gezet. In die nummers hoor je een zangeres aan het werk die rauwe, ongepolijste emoties niet schuwt en die met haar imponerende stemgeluid haar publiek hoorbaar in haar ban houdt. De tamheid van haar studio-platen is ingeruild voor opzwependheid en muziek die je als toeschouwer in de zaal, maar ook als luisteraar thuis alleen maar kunt ondergaan. Het zijn live-opnamen als deze die dui delijk maken dat concerten pas echt zinderend zijn als de be treffende act juist niet probeert het bekende studio-werk zo zorgvuldig mogelijk te reprodu ceren. Wat een stem. (Columbia) WIM VAN LEEST NIET ALLEEN in Amerika en Engeland wordt goede popmu ziek gemaakt. Het leuke van groepen die niet uit deze twee 'bakermatten' van de pop ko men, is dat ze vaak wat moeilij ker te plaatsen zijn; ze klinken niet 'typisch Engels' noch 'Ame rikaans'. Het Zweedse Mo torpsycho is zo'n vreemde en dus interessante eend in de bijt. Blissard heet de nieuwste cd van het viertal uit het land van Ab ba, in wier studio in Stockholm de plaat is opgenomen onder lei ding van producer Peter Kloos. Het verschil met de vorige cd is vooral dat de nieuwste kortere, fellere songs bevat. De toon wordt gezet door het openings nummer Sinful, wind-borne, dat een heerlijke punky gitaarrif be vat die zich als het geluid van een origineel-Zweedse Husqvar- na-naaimachine onmiddellijk in het geheugen en het middenrif groeft. Motorpsycho onderscheidt zich van 'soortgenoten' als Sonic Youth door het gebruik van bij voorbeeld strijkers, maar voelt Van onze rtv-redactie John de Mol gaat in samenwer king met het ministerie van De fensie de dertiendelige drama-se rie De Charlie Compagnie produ ceren. De Mol en luitenant-gene raal Couzy hebben gisteren het contract voor de co-productie ge tekend. In deze nieuwe, .realis tische dramaserie worden vier mannen gevolgd tijdens hun op leiding bij de Luchtmobiele Bri gade. Alles moet wijken voor het enige doel: het behalen van de ro de baret. De opnamen starten medio volgend jaar, naar ver- wachtinmg wordt de serie in het seizoen '97-'98 uitgezonden. Wie De Charlie Compagnie gaat uit zenden is nog niet bekend, maar de Holland Media Groep (RTL4, 5 en Veronica) heeft grote belangstelling. De live-uitzending komt vanaf de Euromast in Rotterdam. In het programma treden anderen de Belgische artiest Hel mut Lotti, de Amerikaanse zan ger Buddi Greene en de winnaars van het Prinses Christina Con cours voor jong muzikaal talent op. De actie is een initiatief van de Jerzalem Foundation Nederland en EO-Metterdaad. Tijdens de uitzending zullen een aantal kunstenaars maken, die een plaats in het nieu we centrum krijgen. Dat krijgt de naam ZichronMen- achem. Daar zullen sche en joodse overdag onderwijs krijgen ouders kunnen overnachten, Het nieuwe onderkomen plaats bieden aan de 120 to patiëntjes die jaarlijks voor handeling naar Jeruzalem men. Bert van Leeuwen pri teert het programma, dat 19.35 uur op Nederland 2 en in drie delen op het komt. In een gemiddelde middelbar^ leerlingen die de afgelopen schoten zijn geweest, luidt chure van het Gelders Centrul Twee leerlingen drinken ziel de kraag. Drie leerlingen hel: jaar softdrugs of xtc gebruik school gebruiken, weet de dii elk geval van bewust. Wanne tonen, is het vrijwel nooit o\ vrijwel altijd over drugs. meeste leerlingen de schooljf Een blik in een, uiteraard Door Ivo Po De schoollei geen idee allemaal g< Krijn met ironische blik. De lijkt niet ontevrederl werking die zijn g< opmerking op de anc De anderen zijn tw| en meisjes, net als gen in de verschill klassen van een school. Ze kijken mi sel van kritiek en sd in zijn richting. Soj den Krijn wel aarr voelen een angstig J vanwege de verdovei en andere riskante] hij zich mee bezigho Krijns opmerking j provocerend voor cj ding. Hij suggereert fluitje van een cent ij zame volwassenen o! leiden. De school! niet paf. Zij weet ai niet alles weet, niet ten. „De meeste ouder geen idee wat hun 1 maal uitvoeren. HoJ als school het dan ki vraagt leerlingenbe. nings, toch ietwat g af. Volgens Konings gd school niet om pree wie er drinkt, wie e| hoeveel. „Dat is toch te brengen", zegt hij langrijker te zorgen standig hun houding len tegenover alles v af komt, dat ze zelf; delijkheden aanvaa| zes maken." Leskoffers Inger Nilsson (36): „Als ik opnieuw zou mogen kiezen, zou ik de rol van Pippi weer spelen. Zeker weten." foto dijkstra in beslag genomen. Eerst de der- wijzingen over hoe je moest lo- worden. Want dat ziet er toch een eigen lerares die ons les gaf. tien afleveringen voor de tv-serie pen, kijken en praten. Maar als vreemd uit als je zoiets in de pau- Mijn ouders waren er meestal en daarna nog twee bioscoop- de camera niet liep, dan deden we ze doet van twee opeenvolgende niet bij. Voor de buitenopnamen films met Pippi. - Tommy, Annika en ik - ge- scènes." hebben we een hele zomer op het Meteen vanaf het begin kreeg de woon alles wat kinderen op die Nilsson: „We probeerden verder eiland Gotland gezeten waar de serie een geweldige publiciteit, leeftijd doen. Spelen dus, hoewel een zo normaal mogelijk leven te villa van Pippi stond. Ik was drie Al tijdens het opnemen versche- ik natuurlijk niet te smerig mocht leiden. We hadden bijvoorbeeld maanden alleen, mijn ouders zijn nen er verhalen en iraif-*---—slec^ts een Paar ^eer foto's in de krant en °P bezoek geweest, werd ik in heel Zwe- jtjkj.. fj j BH I Als ik me eenzaam den bekend. Het na- 'I i Tk voelde dan belde ik ze deel daarvan was dat K'-ËÈfo;' '1 - JUk gewoon °P- Weet je, je de journalisten mij j nHI dacht over de meeste ook buiten de set bie- ,x W -Jtfflj dingen niet zo na. Je ven opzoeken. Die -> 1 deed het gewoon." waar ik 1 Bflr iaSa Te "root school ging en met WÊa i ULeJ Eigenlijk is ze daarna wie ik speelde. Ze I nooit meer van de fi- volgden me de hele lWJ^H'1 guur Pippi Langkous lijk het liefst alleen I I I in^wed®n zon beetje 9 I ging de in het Strak t" H .B®.. E jw HgLv buitenland lopen en De opnamen zelf ver- 'iA,kwam alles opnieuw liepen over het alge- M sjr i op gang. Wéér jour- meen zeer strak. fyÊrfH-l nalisten op de stoep, „Het was gewoon ^ÊSjÊf 11 d L wéér post en wéér werken. Zo be- E9g|? «Hg I fans die ineens bij je schouwde ik het ook. jr vH^H thuis aanklopten voor Vroeg opstaan, f V. 1ecn praatje. Vooral schmincken, die rode 'ï- toen wat ouder pruik opzetten en Wf Wf/r werd, was dat voor dan van half negen W 'i *Wr veel mensen ontluis tot vijf uur filmen. vH terend. In Spanje Daar was weinig I Jb Wt I werd de serie pas uit- spontaans bij. Je gezonden toen ik al kreeg strakke aan- Pippi Langkous in haar glorietijd. foto archief de stem een jaar of 16,17 was.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 16