DE STEM
Eens een Pippi, altijd een Pipp:
tussei
Actrice Inger Nilsson (36) komt niet los van het maffe meisje Langkous
Vertalers distantiëren
zich van Nabokov-tekst
Tuschinsky-theater gaat
75-jarig bestaan vieren
VPRO en Filmfonds gaan
jonge filmmakers helpen
EO houdt tv-actie voor
kankerpatiëntjes in
Jeruzalems ziekenhuis
DE STEM
In de clinch met De Bezige Bij
Bill Evans
The Posies
Alison Moyet
Done Lying Down
Hank Shizzoe
Weens museum
wint prijs
Raad van Europa
Motorpsycho
De Mol en Couzy
ondertekenen
contract serie
„Ik heb een peilloos respect voor Van
Kooten de De Bie, die al 85 jaar grap
pig zijn op de tv"
Erik van Muiswinkel, cabaretier
WOENSDAG 24 APRIL 1996 DEEL D
Leiden (anp) - De vertalers Yolanda Bloemen en Maija
Wiebes uit Leiden distantiëren zich van de in maart ver
schenen uitgave van de twee bundels 'Verzamelde verhalen I
van Vladimir Nabokov', waarin vertalingen van hen zijn
verschenen.
Uitgeverij De Bezige Bij heeft volgens het tweetal zonder enig I
overleg rond 250 wijzigingen die nog in de vertalingen moesten
worden aangebracht, genegeerd.
Bloemen en Wiebes hebben een tiental van de verhalen uit de
Russisch vertaald. Het resultaat moest op uitdrukkelijk verzoek
van Nabokovs zoon Dmitri worden vergeleken met en aangepast
aan de definitieve Amerikaanse editie van Nabokovs verhalen, de
Knopfeditie die in het najaar van 1995 is verschenen.
De Bezige Bij was volgens de twee vertalers sinds de zomer op de
hoogte van de eis van Dmitri Nabokov. Naast de vertalingen van
Bloemen en Wiebes bevatten de bundels herdrukken van eerdere
vertalingen uit het Engels van andere vertalers.
Directeur Albert Voster van De Bezige Bij wil op de kwestie geen
commentaar geven.
Amsterdam (anp) - Het Amsterdamse Tuschinsky viert
28 april zijn 75-jarig jublieum met een aantal activiteiten.
Iedereen die 75 jaar is kan tot en rische dirigent van het Tusdi""
met 28 oktober gratis naar de
film in het theater. Daar wordt in
die periode in een tentoonstelling
de historie van van Tuschinsky
uiteengezet.
Het theater organiseert voorts
een aantal rondleidingen. In juli
en augustus gebeurt dat elke zon
dag- en maandagochtend door
het hele theater. Speciaal voor
het jubileum is de theatrale rond
leiding Tuschinsky in Maanlicht
opgezet. Daarbij voert portier
Fritz de bezoekers terug in de
tijd. Het film- en dansorkest Max
Tak, vernoemd naar de legenda-
ky Theaterorkest dat in de
van de stomme films voor de
geleiding zorgde, geeft een
concerten. Op een aantal
avonden zal het nieuw
theatercabaret LiLaLo voor
aanvang van de filmvoorste
korte optredens verzorgend
Tweede Wereldoorlog speel®"
baret een grote rol in het w l
Er traden vooral joodse arti®
op. Het huidige Tuschinsky- j
ter krijgt binnenkort een
knapbeurt en wordt fors i
breid. Het huidige aantal v«
zalen zal daarna op 19 kom
Pippi Langkous, daar is
elk kind jaloers op. Sterk
als een reus, met een ei
gen villa en geld in over
vloed. Al tientallen jaren
is de tv-serie over dit
maffe meisje met de
vreemde vlechten een
enorm succes. Inger Nils
son (36) speelde meer dan
een kwart eeuw geleden
de felbegeerde hoofdrol.
„Pippi blijft me achter
volgen", zegt ze. „Maar
mijn leven is meer dan
dat."
Door Hans van Alebeek
Floris en Thierry de Slingeraar.
Dat waren onze helden. Met ge
vaar voor alle vriendjes (en de
buurt) werden er zwaarden in el
kaar getimmerd en werd er geoe
fend in het vakkundig wegslinge
ren van platte kiezelstenen. Dat
viel nog niet mee. Stond je met
zijn allen te turen waar die kei nu
weer naartoe was gevlogen, ter
wijl achter je één medestrijder
huilend ter aarde stortte. Voltref
fer op het hoofd.
Vrouwelijke helden waren dun
ner gezaaid. Pippi Langkous vol
deed eigenlijk nog het beste aan
de gestelde criteria. Pippi was
natuurlijk geen ridder of vrij
heidsstrijder. Pippi was fantasie,
dat zag iedereen. Maar wat ze
deed, ja daar droomde elk kind
van. Nooit naar school gaan, een
snoepwinkel leegkopen, een
paard optillen, circus spelen in
haar eigen huis of boeven bij hun
lurven pakken, leuk toch.
Ruim een kwart eeuw later zit ze
tegenover me. Pippi Langkous
ofwel Inger Nilsson (36), uit Zwe
den. Het haar is anders, kort en
blond, maar verder is ze amper
veranderd, met de vertrouwde
vrolijke ogen en mond. Ze lacht
vriendelij k-bescheiden als ze de
ontboezeming over de vrouwelij
ke held hoort. „Ach, iedereen kan
zich in Pippi herkennen. Ze doet
wat ze wü en zou overal ter we
reld kunnen wonen. Waarschijn
lijk is ze daarom internationaal
zo'n succes", aldus Nilsson.
Selectie
Inger Nilsson was acht jaar oud
toen ze werd uitverkoren om de
hoofdrol te spelen in de tv-serie
gebaseerd op de boeken van As-
trid Lindgren. Nilsson: „Op
televisie werd een oproep gedaan
waar zo'n 8.000 meisjes op rea
geerden. Mijn ouders hadden ook
foto's ingestuurd. Van de hele se-
lectie weet ik me niet zo veel
meer te herinneren. Alleen dat we
uiteindelijk met zijn vieren over
bleven en ik werd uitgekozen. Er
varing had ik absoluut niet. Ik
had alleen wat toneel op school
gedaan."
Nilsson: „De opnamen zelf heb
ben alles bij elkaar zo'n drie jaar
Vanwege het succes werd ik in
een Spaans tv-programma ge
vraagd, maar alle kinderen wa
ren zwaar teleurgesteld. Ik was
veel te groot geworden en leek
niet meer op Pippi."
In Amsterdam kan Inger Nilsson
probleemloos over straat. „Ge
lukkig maar", zegt ze. „Hier her
kennen ze me niet. In Zweden is
dat anders. Daar ben ik nooit uit
de publiciteit geweest. Dat is niet
zo vreemd, want Pippi Langkous
wordt daar altijd wel op één van
de zenders herhaald. Je kunt de
tv niet aanzetten of ik ben erop",
lacht ze.
Optreden
Na haar schooltijd koos Nilsson
voor een theater-opleiding. „Nee,
extra druk van mijn medestuden
ten of docenten heb ik daar nooit
gevoeld. Je moet gewoon goed je
best doen en dan lukt het", stelt
ze nuchter vast. Sinds een jaar of
zeven staat ze nu met regelmaat
op de planken. „In allerlei stuk
ken: drama, komedie, noem maar
op. Alleen voor televisie hebben
ze me niet gevraagd. Onlangs is
er wel een theaterkomedie met
mij op tv uitgezonden. Hij staat
op de video, maar ik moet hem
nog bekijken. Ik hou er niet zo
van om mezelf terug te zien op
het scherm. Met Pippi heb ik dat
minder. Maar dat is ook zo lang
geleden."
Pippi Langkous werd bij de eer
ste vertoningen (in Nederland Vn
1972) fors bekritiseerd vanwege
de slechte invloed die de roodha
rige vlechtenkop op de jeugd zou
hebben.
„Maar je ziet gewoon dat het fan
tasie is. Ik denk dat kinderen dat
ook heel goed doorhebben", zegt
Nilsson die zelf geen kinderen
heeft. „Het is in elk geval heel an
ders dan de kinderprogramma's
die je nu soms op tv ziet. Al dat
geweld, daar houd ik niet van. Ik
denk dat ouders dergelijke pro
gramma's ook samen met hun
kinderen moeten bekijken, zodat
ze kunnen uitleggen dat het maar
film is. En dat er dingen zijn die
je in werkelijkheid echt niet kunt
doen. Want dan staat iemand niet
meer op, of is hij zwaar gewond."
Opnieuw
Op 4 mei begint de Avro met de
zoveelste herhaling van de avon
turen van Pippi Langkous. Nils
son staat dus opnieuw in de
schijnwerpers.
„Nee, ik word niet moe van Pippi
Langkous, maar ze blijft me wel
achtervolgen. Altijd gaat het over
haar als mensen met mij praten.
Maar mijn leven is meer dan Pip
pi alleen. Soms heb ik wel eens
het idee dat ik degene ben die het
minste met Pippi bezig is. Nee,
het is niet te hopen dat ik over 30
jaar nog steeds over haar moet
praten.
Maar als ik opnieuw zou mogen
kiezen, zou ik de rol weer spelen.
Zeker weten."
ESCAPE IS alweer het achtste
solo-album dat de 38-jarige
saxofonist Bill Evans heeft afge
leverd. Vooral de hip-hop- en
rap-liefhebbers zullen ervan ge
nieten, want Escape staat bol
van de 'muziek van alledag', zo
als Evans het zelf omschrijft.
Op Push, het vorige werkstuk
van de saxofonist die als 21-jari-
ge debuteerde bij zijn grote
idool Miles Davis, doken voor
het eerst hiphoppers op. Evans
geeft daar op Escape een vervolg
aan: jazz meets rap.Voor Evans
is deze samensmelting van twee
verschillende muziekstijlen
noodzakelijk. „Als jazz wil over
leven zal het nieuwe bronnen
moeten aanboren, anders gaat
de muziek dood," zegt hij zelf.
En daarom puilt Escape uit met
jazz in combinatie met rap, hip
hop, soul, funk, reggae en Brazi
liaanse muziek. Of hij daarmee
een allegaartje aflevert? Geluk
kig niet. Evans en zijn studio
bandleden, zoals Wallace Roney
(trompet), Marcus Miller (bas),
Lee Ritenour (gitaar) en Jim Be
ard (toetsen), zorgen er met hun
jarenlange ervaring voor dat Es
cape met ai zijn afwisseling niet
uit elkaar valt. De rap van MC
Ahmed Best en MC900 FUesus
sluit naadloos aan bij het spel
van al die gelouterde jazzmuzi
kanten. Kortom, Escape is een
lekkere plaat voor mensen die
meer willen dan jazz alleen.
(VIA Records)
PETER VIERENHALM
HOEWEL DE groep wel dege
lijk uit vier personen bestaat, is
The Posies uit het Amerikaanse
Portland eigenlijk een twee
mansband, bestaande uit John
Auer en Ken Stringfellow. Bas
sist en drummer wisselen zo'n
beetje per cd.
Auer en Stringfellow maakten
de laatste jaren furore met fris
se, melodieuze gitaarpop. Dat
frisse is er wel vanaf op de vier
de cd van The Posies, Amazing
Disgrace. Het geluid is een stuk
rafeliger en zwaarder. De songs
zijn er echter zeker niet minder
op geworden, ook al omdat de
sterke melodielijnen nog steeds
aanwezig zijn.
Niet alles is overigens even
zwaarlijvig op de cd, want naast
trashy rockers als Grant Hart
(eerbetoon aan voormalige Hüs-
ker Dü-drummer) en Hate Song
(met Cheap Trick-leden Nielsen
en Zander) horen we ook fraaie,
rustieke popsongs als Song#l en
Precious Moments.
Behalve de muziek, zijn ook de
teksten donkerder van aard.
Vertwijfeling, desillusies en
woede voeren de boventoon.
Daar zie ik echter geen enkele
reden voor, want met Amazing
Disgrace hebben The Posies een
pakkende cd gemaakt die ver
boven de modale gitaarrock uit
steekt. (Geffen/MCA)
PAUL VERLINDEN
IN HAAR Yazoo-tijd gold
Alison Moyet als een van de
meestbelovende zangeressen in
de progressieve popmuziek. Op
haar debuut-lp Alf maakte ze
die beloftes waar met een prach
tige mengeling van soul en ver-
zich ook niet te beroerd voor een
ingetogen akoestische low-fi
ballad als Fools Gold.
Het allervreemdste nummer op
de plaat is echter Nathan Dan
iel's Tune from Hawaii, een
soort ambient geluidscollage die
de New Agers onder ons onmid
dellijk in trance zal brengen, en
er mede voor zorgt dat Blissard
een uitstekende en verrassende
plaat is geworden. (Survival
Records)
JOEP TROMMELEN
NIRVANA RIPOFF heet een van
de nummers op de cd Kontra-
punkt van de Engelse band Do
ne Lying Down.
En een aantal nummers op de cd
doet inderdaad nogal denken
aan de roemruchte band uit
Seattle, maar Done Lying Down
heeft meer te bieden dan louter
namaak. Met name als de groep
gas terugneemt en zich op meer
poppy materiaal richt valt er
veel te genieten.
De groep koppelt een aggressief
gitaargeluid aan melodieuze
zang, en schakelt van uptempo
rocksongs als So you drive en
Scared too stiff even zo vrolijk
terug naar een ingetogen akoes
tische ballad als Back to where
I'm King. Hier zitten zowel goe
de muzikanten als prima song
schrijvers achter.
De cd bevat met Can't be too
certain een instant hit die na een
keer horen al in het brein blijft
hangen.
Van de zestien groeibriljanten
op de plaat zonder meer de
mooiste. (Immaterial Records)
JT
TWEE JAAR geleden debuteer
de Hank Shizzoe met de prachti
ge cd Low budget. Die plaat be
vatte sterke mix van delta
blues, country, Dire Straits-ach-
tige muziek en southern rock.
De pas verschenen langspeler
Walk bevat dezelfde ingrediën
ten. Grote verschil is, dat Low
budget een plaat was met num
mers die in een periode van vier
jaar geschreven en opgenomen
waren en daardoor nogal op
zichzelf stonden. Walk is de
weerslag van een jaartje compo
neren en een half jaar opnemen
en daardoor is er meer samen
hang. Bovendien is er hobrbaar
meer aandacht besteed aan de
afwerking, zonder dat is ingele
verd aan spontaniteit en zeg
gingskracht. Hank Shizzoe is
Hawaiiaan van geboorte, maar
opereert vanuit Zwitserland,
waar hij na jaren van muzikale
omzwervingen door de VS en
Europa sinds een aantal jaren
woont. De plaat werd daar met
Zwitserse muzikanten ook opge
nomen en logenstraft de veron
derstelling dat je Amerikaanse
muziek alleen in het land van
oorsprong en met Amerikaanse
muzikanten goed kunt laten
klinken. Dat zal ook wel de ver
dienste zijn van de componist
Shizzoe, want die schrijft num
mers die niet alleen toeganke
lijk, maar bovendien van hoog
niveau zijn. Walk is een heerlij
ke ontspannen plaat vol onopge
smukte muziek met een muzika
le intensiteit die weldadig aan
doet. (Crosscut Records, Munich
Records) WvL
Hilversum (anp) - De VPRO en het Nederlands Fonds voorde
Film willen een aantal jonge filmmakers de kans geven een lan
ge speelfilm te maken.
Voor het ontwikkelen van scripts
en het verwezenlijken van maxi
maal vijf low-budgetfilms moet
700.000 gulden per film beschik
baar komen. VPRO en Filmfonds
zullen daaraan een bijdrage leve
ren en zij zullen ook een beroep
doen op andere fondsen.
Jonge filmmakers die een ge
slaagde korte film hebben ge
maakt, krijgen niet gauw de kans
een lange speelfilm te maken.
VPRO en Filmfonds willen hen
daartoe zonder de druk van hoge
budgetten wel toe in staat stellen.
De scripts dienen nog dit jaar te
worden ontwikkeld, de films
moeten in 1997 worden verwe
zenlijkt.
Gekozen is voor een serie films
met een gemeenschappelijk ele
ment.
Het is de bedoeling dat de pro
ducties gaan over mensen die
eind jaren negentig, aan de voor
avond van de eeuwwisseling, met
een ingrijpende verandering in
hun leven te maken krijgen. Mo
tel Films, een jonge productie
maatschappij, krijgt de eindver
antwoordelijkheid op productio
neel gebied.
De VPRO gaat de films uitzen
den. Afhankelijk van het resul
taat wordt per film bekeken of
die eerst in de bioscoop zal wor
den uitgebracht.
Wenen (anp) - De Raad van Eu
ropa heeft zijn museumprijs 1996
toegekend aan het Oostenrijks
Museum voor Toegepaste Kunst
in Wenen. Directeur Peter Not-
ver heeft de prijs in ontvangst ge
nomen uit handen van Leni Fi
scher, voorzitter van de Parle
mentaire Assemblee van de Haai
van Europa.
Het museum, gesticht in 1860, is-
tussen 1988 en 1993 volledig ge
restaureerd en opnieuw inge
richt. Noever is er daarmee in ge
slaagd een nieuw en veel jonger
publiek te trekken dan voorheen.
In 1980 won hét Joods Historisch
Museum in Amsterdam de Mu
seumprijs van de Raad van
Europa.
Hilversum (anp) - De Evangelische Omroep zendt volgende
week dinsdag een avondvullend programma uit om geld in te
zamelen voor de bouw van een opleidings- en verblijfscentrum
voor de kankerpatiëntjes van het Hadassah-ziekenhuis in Jeru
zalem
Drugs spelen een rol
school. Dat ontka
meer. De GGD's el
voor verslavingszorg
genwoordig zelfs al
het basisonderwijsl-
met preventief vooi
teriaal zijn verkrijg!
kele tientallen bas
Gelderland wordt el
werkt in de groep-
acht.
De leiding van de,
voor voortgezet ondj
het drugsgebruik nil
soleerd probleem te
In samenwerking ma
Centrum voor Vel
(GCV) heeft de sch
jaar geleden het pro
Leven' in het school'
genomen. Dit projec
'hele' benadering va
sen die bezig zijn k
ken met van alles
Naast kennisverw
voorlichting over de
gen des levens.
Konings, bevlogen:!
moet je zijn om niet
den mee te gaan na!
shop? Het is heel w|
neer iemand van
fijnde pop. Haar stem klonk op
die plaat zo indrukwekkend dat
ze meteen doorbrak naar het
grote publiek.
Misschien is die doorbraak wel
funest geweest voor de artistieke
groei van haar carrière, want de
langspelers die daarna volgden,
lieten steeds minder bezieling en
steeds meer mooizingerij horen.
Wat dat betreft brengt de verza-
mel-cd Singles die keuze voor
toegankelijk materiaal onthut
send in beeld.
En toch is dat album zeer de
moeite waard. Niet vanwege die
collectie hit-nummers, maar
vanwege de bonus-cd die er bij
zit. Op die plaat staan elf num
mers die live in de Royal Albert
Hall in Londen en de Royal Con
cert Hall in Glasgow werden op
genomen en die zonder overdubs
op cd zijn gezet. In die nummers
hoor je een zangeres aan het
werk die rauwe, ongepolijste
emoties niet schuwt en die met
haar imponerende stemgeluid
haar publiek hoorbaar in haar
ban houdt. De tamheid van haar
studio-platen is ingeruild voor
opzwependheid en muziek die je
als toeschouwer in de zaal, maar
ook als luisteraar thuis alleen
maar kunt ondergaan. Het zijn
live-opnamen als deze die dui
delijk maken dat concerten pas
echt zinderend zijn als de be
treffende act juist niet probeert
het bekende studio-werk zo
zorgvuldig mogelijk te reprodu
ceren. Wat een stem. (Columbia)
WIM VAN LEEST
NIET ALLEEN in Amerika en
Engeland wordt goede popmu
ziek gemaakt. Het leuke van
groepen die niet uit deze twee
'bakermatten' van de pop ko
men, is dat ze vaak wat moeilij
ker te plaatsen zijn; ze klinken
niet 'typisch Engels' noch 'Ame
rikaans'. Het Zweedse Mo
torpsycho is zo'n vreemde en dus
interessante eend in de bijt.
Blissard heet de nieuwste cd van
het viertal uit het land van Ab
ba, in wier studio in Stockholm
de plaat is opgenomen onder lei
ding van producer Peter Kloos.
Het verschil met de vorige cd is
vooral dat de nieuwste kortere,
fellere songs bevat. De toon
wordt gezet door het openings
nummer Sinful, wind-borne, dat
een heerlijke punky gitaarrif be
vat die zich als het geluid van
een origineel-Zweedse Husqvar-
na-naaimachine onmiddellijk in
het geheugen en het middenrif
groeft.
Motorpsycho onderscheidt zich
van 'soortgenoten' als Sonic
Youth door het gebruik van bij
voorbeeld strijkers, maar voelt
Van onze rtv-redactie
John de Mol gaat in samenwer
king met het ministerie van De
fensie de dertiendelige drama-se
rie De Charlie Compagnie produ
ceren. De Mol en luitenant-gene
raal Couzy hebben gisteren het
contract voor de co-productie ge
tekend. In deze nieuwe, .realis
tische dramaserie worden vier
mannen gevolgd tijdens hun op
leiding bij de Luchtmobiele Bri
gade. Alles moet wijken voor het
enige doel: het behalen van de ro
de baret. De opnamen starten
medio volgend jaar, naar ver-
wachtinmg wordt de serie in het
seizoen '97-'98 uitgezonden. Wie
De Charlie Compagnie gaat uit
zenden is nog niet bekend, maar
de Holland Media Groep (RTL4,
5 en Veronica) heeft grote
belangstelling.
De live-uitzending komt vanaf de
Euromast in Rotterdam.
In het programma treden
anderen de Belgische artiest Hel
mut Lotti, de Amerikaanse zan
ger Buddi Greene en de winnaars
van het Prinses Christina Con
cours voor jong muzikaal talent
op.
De actie is een initiatief van de
Jerzalem Foundation Nederland
en EO-Metterdaad.
Tijdens de uitzending zullen een
aantal kunstenaars
maken, die een plaats in het nieu
we centrum krijgen.
Dat krijgt de naam ZichronMen-
achem. Daar zullen
sche en joodse
overdag onderwijs krijgen
ouders kunnen overnachten,
Het nieuwe onderkomen
plaats bieden aan de 120 to
patiëntjes die jaarlijks voor
handeling naar Jeruzalem
men. Bert van Leeuwen pri
teert het programma, dat
19.35 uur op Nederland 2
en in drie delen op het
komt.
In een gemiddelde middelbar^
leerlingen die de afgelopen
schoten zijn geweest, luidt
chure van het Gelders Centrul
Twee leerlingen drinken ziel
de kraag. Drie leerlingen hel:
jaar softdrugs of xtc gebruik
school gebruiken, weet de dii
elk geval van bewust. Wanne
tonen, is het vrijwel nooit o\
vrijwel altijd over drugs.
meeste leerlingen de schooljf
Een blik in een, uiteraard
Door Ivo Po
De schoollei
geen idee
allemaal g<
Krijn met
ironische blik. De
lijkt niet ontevrederl
werking die zijn g<
opmerking op de anc
De anderen zijn tw|
en meisjes, net als
gen in de verschill
klassen van een
school. Ze kijken mi
sel van kritiek en sd
in zijn richting. Soj
den Krijn wel aarr
voelen een angstig J
vanwege de verdovei
en andere riskante]
hij zich mee bezigho
Krijns opmerking j
provocerend voor cj
ding. Hij suggereert
fluitje van een cent ij
zame volwassenen o!
leiden. De school!
niet paf. Zij weet ai
niet alles weet, niet
ten.
„De meeste ouder
geen idee wat hun 1
maal uitvoeren. HoJ
als school het dan ki
vraagt leerlingenbe.
nings, toch ietwat g
af.
Volgens Konings gd
school niet om pree
wie er drinkt, wie e|
hoeveel. „Dat is toch
te brengen", zegt hij
langrijker te zorgen
standig hun houding
len tegenover alles v
af komt, dat ze zelf;
delijkheden aanvaa|
zes maken."
Leskoffers
Inger Nilsson (36): „Als ik opnieuw zou mogen kiezen, zou ik de rol van Pippi weer spelen. Zeker weten."
foto dijkstra
in beslag genomen. Eerst de der- wijzingen over hoe je moest lo- worden. Want dat ziet er toch een eigen lerares die ons les gaf.
tien afleveringen voor de tv-serie pen, kijken en praten. Maar als vreemd uit als je zoiets in de pau- Mijn ouders waren er meestal
en daarna nog twee bioscoop- de camera niet liep, dan deden we ze doet van twee opeenvolgende niet bij. Voor de buitenopnamen
films met Pippi. - Tommy, Annika en ik - ge- scènes." hebben we een hele zomer op het
Meteen vanaf het begin kreeg de woon alles wat kinderen op die Nilsson: „We probeerden verder eiland Gotland gezeten waar de
serie een geweldige publiciteit, leeftijd doen. Spelen dus, hoewel een zo normaal mogelijk leven te villa van Pippi stond. Ik was drie
Al tijdens het opnemen versche- ik natuurlijk niet te smerig mocht leiden. We hadden bijvoorbeeld maanden alleen, mijn ouders zijn
nen er verhalen en iraif-*---—slec^ts een Paar ^eer
foto's in de krant en °P bezoek geweest,
werd ik in heel Zwe- jtjkj.. fj j BH I Als ik me eenzaam
den bekend. Het na- 'I i Tk voelde dan belde ik ze
deel daarvan was dat K'-ËÈfo;' '1 - JUk gewoon °P- Weet je, je
de journalisten mij j nHI dacht over de meeste
ook buiten de set bie- ,x W -Jtfflj dingen niet zo na. Je
ven opzoeken. Die -> 1 deed het gewoon."
waar ik 1 Bflr iaSa Te "root
school ging en met WÊa i ULeJ Eigenlijk is ze daarna
wie ik speelde. Ze I nooit meer van de fi-
volgden me de hele lWJ^H'1 guur Pippi Langkous
lijk het liefst alleen I I I in^wed®n zon beetje
9 I ging de in het
Strak t" H .B®.. E jw HgLv buitenland lopen en
De opnamen zelf ver- 'iA,kwam alles opnieuw
liepen over het alge- M sjr i op gang. Wéér jour-
meen zeer strak. fyÊrfH-l nalisten op de stoep,
„Het was gewoon ^ÊSjÊf 11 d L wéér post en wéér
werken. Zo be- E9g|? «Hg I fans die ineens bij je
schouwde ik het ook. jr vH^H thuis aanklopten voor
Vroeg opstaan, f V. 1ecn praatje. Vooral
schmincken, die rode 'ï- toen wat ouder
pruik opzetten en Wf Wf/r werd, was dat voor
dan van half negen W 'i *Wr veel mensen ontluis
tot vijf uur filmen. vH terend. In Spanje
Daar was weinig I Jb Wt I werd de serie pas uit-
spontaans bij. Je gezonden toen ik al
kreeg strakke aan- Pippi Langkous in haar glorietijd. foto archief de stem een jaar of 16,17 was.